Consideraţii retrospective privind activitatea într-o microîntreprindere de familie

 

Principii ale succesului pentru o firmă de consultanţă

 

- Ce am învăţat la SCIENTCONSULT -

 

Până în 1994, când ne-am întors în ţară şi am început lucrul la SCIENTCONSULT, nu lucrasem decât la firme foarte mari: în România, ca cercetător la un institut de cercetare, iar în Canada, ca analist programator şi sef de proiect la departamentul de informatică al unei reţele foarte mari de magazine universale.  Deci, aveam 14 ani de experienţă ca intelectual - şi zero experienţă ca antreprenor (întreprinzător). Ştiam ce înseamnă să munceşti pentru a impune o idee nouă, ştiam ce înseamnă să pui tot sufletul pentru a produce lucrări de calitate - dar grija pentru salariaţi, profit, plan, buget, costuri, sau piaţă erau noţiuni abstracte pentru mine, care nu făceau parte din realitatea cotidiană a muncii mele, ci a altora.

Când lucrezi la o firmă mică de consultanţă şi cercetare este însă cu totul altceva!  Idei noi trebuie generate în permanenţă. Clienţii trebuie găsiţi şi relaţiile cu ei stabilite şi întreţinute. Colaboratorii şi salariaţii potriviţi trebuie găsiţi. Lucrările trebuie propuse, obţinute - şi apoi create, iar contribuţiile altora trebuie coordonate. Calitatea predărilor trebuie să fie ireproşabilă - şi termenele respectate. Plăţile trebuie făcute la timp (fără amânări, chiar în condiţii de blocaj financiar!). Permanentele schimbări de legislaţie trebuie înţelese şi respectate. Orice cheltuială are un impact cât se poate de clar asupra profitului - dar costuri trebuie acceptate şi investiţii făcute. Firma trebuie făcută cunoscută prin participare activă la diverse evenimente publice şi profesionale. Şi toate aceste aspecte sunt pe umerii unui număr foarte mic de oameni: patronul firmei - sufletul şi motorul firmei, şi cei 2-3 directori adjuncţi. La o firmă mică, toată lumea participă, toată lumea face tot ce e nevoie, de la munca de conducere, la contribuţii  la lucrări, la dactilografie şi cafele pentru vizitatori!

 

Dar ce experienţă de neînlocuit este să faci parte din conducerea unei astfel de firme! Acum sunt consultant în management la IBM Canada, deci lucrez din nou pentru o firma enormă, şi marea majoritate a clienţilor noştri sunt tot firme mari. Dar ceea ce am învăţat în anul cât am fost Director pentru Strategie şi Calitate la SCIENTCONSULT îmi foloseşte şi acum, pentru că principiile fundamentale sunt aceleaşi, indiferent de mărimea firmei: o firmă de succes e bazată pe principii etice şi profesionale clare, aplicate consecvent.

 

Principiul nr. 1.  Pentru orice firmă, şi cu atât mai mult o firma de consultanţă, oamenii au cea mai mare valoare.

·                     Nu contează câţi sunt salariaţi şi câţi sunt colaboratori - ceea ce contează este valoarea profesională şi principiile intelectuale şi etice comune. Să aduni un grup de salariaţi şi colaboratori de valoare este esenţial.

·                     Toţi cei cu care firma vine în contact - salariaţi, colaboratori, clienţi - trebuie trataţi cu respect. Succesul nu înseamnă a profita de pe urma nimănui, ci a coopera pentru satisfacţia tuturor (ceea ce în engleză se numeşte "win-win"). Mai ales în consultanţă, contribuţiile fiecăruia trebuie apreciate şi recunoscute.

·                     La firmă se păstrează întotdeauna un ton politicos, şi o atmosferă de familie, de grijă şi respect reciproc. 

·                     Plăţile către salariaşi şi colaboratori trebuie făcute cu orice preţ - chiar dacă asta înseamnă că ei sunt plătiţi întâi, şi conducerea mai târziu.

 

 

Principiul nr. 2.  Firma există pentru a rezolva probleme reale, pentru a aduce o contribuţie de calitate.

·                     Nu se propun lucrări în care firma nu crede. Onestitatea intelectuală este obligatorie. Nimic nu iese pe "poarta" firmei dacă conducerea firmei nu este convinsă de valoarea contribuţiei.

·                     Orice lucrare trebuie să aibă valoare şi în conţinut, şi în formă. Ideile sunt discutate şi rafinate, prezentarea trebuie sa fie impecabilă. Nu se face nici un compromis de la calitate.

·                     Ideile, lucrările propuse sunt selecţionate pentru că încearcă să rezolve probleme reale. Soluţiile propuse trebuie să aibă aplicabilitate practică, dacă asta este ceea ce are nevoie clientul. Oricât de tentante intelectual sunt lucrările de tip academic, în general o firmă de consultanţă trebuie să ofere soluţii practice. Anecdota cu consultantul care îţi cere ceasul împrumut şi apoi îţi cere bani ca să îţi spună cât este ora nu reflectă o strategie de supravieţuire a firmei!

·                     O firma de consultanţă trebuie să fie un lider în domeniu. Firma trebuie să fie la curent cu problematica, abordări şi metode noi, şi trebuie sa fie capabilă să le introducă în soluţiile propuse clienţilor.

 

Principiul nr. 3. Conducerea firmei este răspunzătoare pentru tot ceea ce se petrece la firmă. Valoarea firmei reflectă valoarea conducerii firmei.

·                     Răspunderea nu se delegă niciodată în întregime. Oricât de buni şi serioşi sunt salariaţii, conducerea firmei trebuie să fie implicată direct în activitatea de la firmă, şi cu atât mai mult în aspectele cheie (strategie, finanţe / contabilitate / aspecte legale, relaţiile cu clienţii, asigurarea calităţii).

·                     A fi în conducerea unei firme este întotdeauna o mare răspundere şi un mare efort - şi cu atât mai mult la o firmă mică, care are, prin definiţie, resurse limitate. Entuziasmul şi puterea de muncă sunt obligatorii.

·                     Conducerea firmei nu are doar rol administrativ, ci trebuie să fie un lider profesional, intelectual şi moral. Pentru ca serviciile de consultanţă pe care le oferă firma să fie credibile, conducerea firmei trebuie să fie credibilă.

 

 

Anul cât am lucrat la SCIENTCONSULT a fost un an de mare intensitate emoţională. După o absenţă din ţară de 7 ani, lucram acum, pentru prima oară, cu mama şi tatăl meu, zi de zi. Am savurat cu toţii anul acela, de efort intens, dar compensat de plăcerea de a face lucruri interesante, de a fi mândri de ceea ce făceam, şi de enorma bucurie de a fi împreună. Munca mea la firmă, şi tot ceea ce am învăţat de la tata şi de la mama, în rolurile lor, m-au ajutat în funcţiile de conducere pe care le-am avut ulterior.

 

Felul în care tatăl meu a întemeiat şi condus SCIENTCONSULT este o dovadă că noţiunile de "intelectual" şi de "antreprenor" (întreprinzător) nu numai că pot co-exista, dar se şi pot sprijini reciproc! Şi sper că exemplul lui îi va fi influenţat şi pe alţii, aşa cum m-a influenţat pe mine!

 

Tuturor celor care au făcut parte din universul SCIENTCONSULT  în aceşti 10 ani - vă mulţumesc!

 

Ing. Adriana Vasilescu