Organizarea şi managementul

activităţii de cercetare-dezvoltare

din cadrul agenţilor economici (“cercetarea de firmă”)

(1996)

 

Lucrarea a fost comandată şi finanţată de Ministerul Cercetării şi Tehnologiei

 

 Elaborarea premiselor conceptuale

şi a criteriilor metodologice ale studiului

privind “cercetarea de firmă”

 

NB. Faza următoare a intrat în regim de confidenţialitate pentru unităţile analizate

 

 

Colectivul de lucru:

 

Ec. Adrian Toia

(Responsabil de lucrare)

 

Ing. Radu Enescu

 

Ing. Simina Dragomirescu

 

Ec. Gabriel Jifcu

 

Ing. Gheorghe Olaru

 

© SCIENTCONSULT, septembrie 1996


 

 

ADNOTAŢIE

 

 

 

            Lucrarea prezentată este prima cercetare realizată la noi în ţară, având ca obiectiv o componentă principală a sistemului şi reformei C&D din România - organizarea şi managementul activităţii de cercetare-dezvoltare din cadrul agenţilor economici (denumită, în continuare, "cercetarea de firmă").

            Dacă pentru alte paliere şi probleme instituţionale şi manageriale ale sistemului şi reformei activităţii de C&D din România, s-au efectuat unele lucrări de sinteză şi studii de fundamentare la nivel macroeconomic, problematica de complexitate şi importanţă deosebită a “cercetării de firmă” a fost doar enunţată în termeni foarte generali.

            Nivel vital al sistemului economic, agenţii economici (în sensul de întreprinderi care produc bunuri şi servicii) sunt, din ce în ce mai mult, în centrul studiilor şi cercetărilor moderne din domeniul managementului, pieţii concurenţiale, competitivităţii şi dezvoltării economice.

            Rolul principal al întreprinderilor şi, în special, a celor mici şi mijlocii (IMM), în cadrul proceselor concurenţiale bazate pe inovare şi competitivitate a fost pe deplin recunoscut şi confirmat prin efectuarea şi aplicarea unor studii, cercetări, modele şi politici la nivel naţional şi internaţional.

            În acest cadru, locul şi aportul activităţii de C&D din cadrul agenţilor economici în performanţele şi evoluţia acestora, au devenit la fel de importante şi hotărâtoare ca şi problematica personalului sau a pieţii.

            Având în vedere situaţia specifică din România, stadiul procesului de reformă din economie şi din activitatea C&D, dinamica şi perspectivele privatizării întreprinderilor economice, obiectivele şi condiţionările integrării europene, abordarea complexă a problematicii "cercetării de firmă" este deosebit de necesară şi presantă.

            Acest obiectiv poate fi realizat pe baza unor lucrări de cercetare care să permită identificarea, cunoaşterea şi clarificarea multiplelor faţete şi conexiuni pe care "cercetarea de firmă" le are cu activitatea întreprinderilor, cu mediul macro şi microeconomic în care acestea îşi desfăşoară activitatea, cu direcţiile de acţiune ale proceselor de inovare şi dezvoltare, precum şi cu celelalte componente ale sistemului C&D.

            Lucrarea de faţă, care se înscrie în subprogramul 19.2 "Economia, managementul, politica şi istoria ştiinţei" din cadrul Programului Naţional de cercetare-dezvoltare "ORIZONT 2000", îşi propune să deschidă o direcţie de cercetare de mare complexitate, importanţă şi actualitate.

            În prima fază a lucrării, prezentată în continuare, se urmăreşte clarificarea conceptelor şi a bazelor metodologice generale ale cercetărilor privind activitatea de C&D din cadrul agenţilor economici.

 

 


            3. Întreprindere (firmă)

 

            Metodologia internaţională propune clasificarea unităţilor care realizează activităţi de cercetare-dezvoltare, conform [4], pe cinci sectoare de execuţie:

- sectorul întreprinderilor

- sectorul guvernamental

- sectorul instituţiilor private fără scop lucrativ (ISBL)

- sectorul învăţământului superior

- sectorul străinătate

 

(xiii)   Sectorul întreprinderilor cuprinde toate unităţile, organizaţiile şi instituţiile a căror activitate principală este producţia de bunuri şi servicii (altele decât învăţământul superior) destinate vânzării acestora.

 

            În accepţiunea CNS şi a normelor metodologice adoptate pe plan internaţional, activitatea de cercetare-dezvoltare din cadrul sectorului “întreprinderi” se realizează în următoarele categorii de unităţi:

a)  unităţi de cercetare-dezvoltare cu personalitate juridică (societăţi pe acţiuni, societăţi în nume colectiv, societăţi în comandită simplă, societăţi în comandită pe acţiuni, societăţi cu răspundere limitată) şi regii autonome, care efectuează activităţi de cercetare-dezvoltare pentru întreprinderi;

b)  (sub)unităţi de cercetare-dezvoltare subordonate, aparţinând întreprinderilor care au personalitate juridică;

c)  compartimente de cercetare-dezvoltare ale întreprinderilor cu personalitate juridică (cu un personal minim de 7 salariaţi în aceste compartimente).

            În situaţia în care activitatea de cercetare-dezvoltare se realizează în cadrul unor (sub)unităţi sau compartimente C&D ale întreprinderilor, aceasta va fi încadrată în clasa de activitate principală a întreprinderii (întreprinderilor) pentru care se realizează.

            În acest sector se includ şi staţiunile experimentale din domeniul agriculturii, dacă nu sunt unităţi subordonate institutelor de învăţământ superior sau Institutelor Naţionale de cercetare-dezvoltare.

            Din sectorul “întreprinderi” nu fac parte unităţile care efectuează servicii de/şi pentru învăţământul superior care se includ în sectorul învăţământului superior. De asemenea, din acest sector nu fac parte institutele publice bugetare, extrabugetare, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, care sunt incluse în sectorul guvernamental.

            Unităţile din sectorul întreprinderilor sunt grupate după activitatea principală exercitată, conform Clasificării Activităţilor din Economia Naţională (CAEN). Aceasta a fost elaborată pe baza “CITI - Clasificarea internaţională tip, din industrie, a tuturor ramurilor activităţilor economice”.

            După cum este cunoscut unităţile de cercetare-dezvoltare incluse în categoria a) de mai sus - cu statut de societăţi comerciale sau HG 100/1991 - se află în prezent, în conformitate cu programul de reformă al sistemului C&D, în etapa de evaluare şi acreditare ca Institute Naţionale C&D sau au fost incluse în procesul de privatizare.

            Prin aceasta se urmăreşte consolidarea sistemului C&D din România şi corectarea procesului forţat de transformare în societăţi comerciale, în care a fost “absorbită” o mare parte a institutelor de cercetare-dezvoltare în perioada 1990 - 1991.

 

(xiv)   Având în vedere situaţia specifică din România, prezentată succint mai sus, precum şi obiectivele acestei lucrări, vom avea în vedere, în continuare, numai întreprinderile (firmele) a căror activitate principală este producţia de bunuri şi servicii destinate pieţii şi care au în structura lor (sub)unităţi şi compartimente care efectuează activităţi de C&D (categoriile b) şi c) de mai sus).

 

 

            4. “Cercetarea de firmă”

 

            Pornind de la definiţiile, precizările şi observaţiiile de mai sus, precum şi pe baza completărilor şi dezvoltărilor prezentate în capitolele următoare, vom încheia acest capitol cu propunerea unei definiţii a “cercetării de firmă” (versiunea 1).

 

(xv)    Cercetarea de firmă este activitatea de cercetare-dezvoltare, incluzând, în principal, cercetarea aplicativă şi dezvoltarea experimentală*, dar şi cercetarea fundamentală, efectuată de întreprinderile (agenţii economici, “firmele”) producătoare de bunuri şi servicii, cu forţe proprii, în colaborare sau cooperare cu institute şi structuri C&D sau cu alte firme, în scopul realizării şi lansării pe piaţă a materialelor şi produselor noi sau îmbunătăţite, a proceselor tehnologice şi/sau de fabricaţie noi sau perfecţionate, precum şi de noi servicii, în scopul utilizăriii lor în industrie şi în alte domenii economice şi sociale.

 

            În funcţie de observaţiile şi constatările ce vor apare în continuare, această definiţie va fi verificată, modificată şi completată în etapele viitoare ale cercetării efectuate.

            În ultimii 10-15 ani, şi în mod deosebit începând cu 1990, a apărut o bogată literatură privind situaţia şi modalităţile de acţiune ale întreprinderii privită ca element de bază al sistemului economic.

            În acest cadru, se subliniază rolul deosebit jucat de relaţiile întreprinderii cu mediul economic în care îşi desfăşoară activitatea, mediu influenţat - între altele - şi de unele politici şi procese la nivel macroeconomic sau microeconomic.

            Între acestea, două interesează în acest stadiu al lucrării noastre, când se pun bazele metodologice ale studiilor privind “cercetarea de firmă”: este vorba de politicile industriale şi de inovare.

            În figura nr. 1 se prezintă modelul general al contextului macro şi microeconomic în care se situează “cercetarea de firmă”, model multidimensional propus în cadrul acestei cercetări pentru studierea, evaluarea şi elaborarea conceptelor organizatorice şi manageriale ale “cercetării de firmă” din România.

 

 

            Este necesară diferenţierea între standardizarea sau certificarea de produs sau serviciu şi certificarea sistemelor de calitate (EN ISO 9000) care acoperă managementul calităţii într-o întreprindere şi produsul sau serviciul însuşi.

            Introducerea politicilor de calitate în întreprindere impune adoptarea strategiilor favorabile inovării, bazate în primul rând pe cercetare ştiinţifică, atât pentru produse şi servicii, cât şi în diversele funcţii ale întreprinderii.

c)  Inovarea organizării muncii şi a utilizării resurselor umane, împreună cu capacitatea de a  anticipa tehnici şi tendinţe în cererea pieţei, poate contribui la succesul altor direcţii de inovare.

            Resursele umane sunt factor esenţial şi de aceea instruirea iniţială şi cea permanentă au un rol fundamental în dobândirea calificărilor de bază şi adaptarea permanentă a acestora. Forţa de muncă mai bine educată, mai bine instruită profesional şi mai bine informată se implică de la început în schimbările tehnologice, în organizarea producţiei şi a muncii, fiind deschisă către procesul de inovare, susţinându-l şi întărindu-l.

 

           

            2.  Inovarea - condi˛ie de existen˛ă a firmei

 

            Practic, toate firmele noi s-au născut prin dezvoltarea unei inovaţii, comparându-se şi concurând cu competitorii existenţi pe piaţă.

            Firma trebuie să inoveze în mod constant pentru a supravieţui sau a se dezvolta, chiar dacă face acest lucru gradual. Inovarea începe cu anticiparea cererilor pieţii, asigurând o calitate mai bună, produse sau servicii noi, reorganizând eficient, stăpânind detaliile şi ţinând costurile sale sub control.

            Managementul firmei trebuie să fie orientat către inovare. Tehnicile de management inovatoare - asigurarea calităţii, managementul participativ, analiza valorii, informarea  economică, producţia JIT (just in time), evaluarea performanţelor etc. - dau firmelor care le folosesc un avantaj competitiv incontestabil. Aceste metode trebuie să fie adaptate condiţiilor specifice firmei, fiind necesară instruirea specialiştilor în aceste discipline şi diseminarea lor (în special prin programe educaţionale).

            Nu există izolare între firma inovatoare şi mediul exterior, care o influenţează şi o ajută să se transforme. Din acest motiv, trebuie avută în vedere totalitatea firmelor dintr-o industrie, totalitatea activităţilor economice şi sociale dintr-o regiune sau din societate, ca un întreg.

            În condiţiile scurtării ciclului de viaţă al produselor şi proceselor, timpul de intrare pe piaţă şi de diseminare a noilor tehnologii, produse şi servicii, reprezintă tot atâtea presiuni asupra firmei de a inova cât mai rapid şi cât mai des.

            Firmele inovatoare se caracterizează prin:

-   însuşiri strategice: viziune pe termen lung, abilitatea de a identifica şi chiar de a anticipa tendinţele pieţei; disponibilitate şi abilitate de a colecta, procesa şi asimila informaţiile tehnologice şi economice.

-   însuşiri organizaţionale: înclinaţii spre risc şi stăpânirea acestuia, cooperare între diferitele secţii interne şi cooperare extinsă cu cercetarea publică, consultanţa externă, clienţii şi furnizorii; implicarea integrală în procesul schimbării şi investiţii în resurse umane.

            Inovarea nu este limitată la sectorul productiv, ea jucând un rol important şi în sectorul serviciilor. Partea orientată către piaţă a acestui sector (distribuţia, logistica, transportul, finanţarea) introduce cerinţa schimbărilor inovatoare în sectorul productiv (produse noi sau îmbunătăţite, stoc zero, livrare rapidă, transport uşor, identificare cu cod de bare etc.).

            Astăzi produsele încorporează tot mai multe servicii (informaţii) şi este dificilă disocierea acestora. O parte în creştere a acestui sector eterogen este dată de serviciile intangibile, care astăzi domină investiţiile şi inovarea (instruirea profesională, cercetarea ştiinţifică, marketingul, consultanţa, ingineria financiară etc.).

            Cercetarea ştiinţifică de firmă, suport al dezvoltării capacităţii de inovare a acesteia, se poate desfăşura fie în interiorul structurii proprii, fie în cooperare cu alte firme sau apelând la serviciile unui institut (laborator) C&D de specialitate. Participarea firmei în toate etapele procesului este obligatorie pentru succesul transferului rezultatelor în produsul, procesul productiv sau serviciul avut în vedere, cu alte cuvinte pentru succesul activităţii de inovare.

 

           

            3.  Modele de inovare

 

            Întrebarea cheie pusă de cei ce studiază relaţiile dintre C&D şi inovare: “Este cercetarea tehnologică iniţiatoarea inovărilor şi cea care, de fapt, conduce la crearea de noi pieţe (ipoteza presiunii inovative)? Sau, din contră, performanţa este datorată pieţei (ipoteza presiunii cererii)?”

            O politică de tip “cu faţa către piaţă” va stimula inovarea prin asigurarea unui răspuns adecvat la cererea de noi produse şi procese.

            În fapt, ambele tendinţe vor stimula inovarea tehnologică, deoarece inovările îşi au originea atât din cauza stimulului creat de piaţă, cât şi stimulului creat de rezultatele cercetării.

            După Schumpeter, care, prin modelele elaborate în 1939-1942, a recunoscut rolul C&D, în general, şi necesitatea trecerii de la “cercetarea exogenă” la “cercetarea endogenă”, o serie de alţi autori au elaborat răspunsuri la această problemă:

 

            3.1.  Modelul  Roberts  şi  Frohman (1978)

 

            A fost primul model relevant care a explicat procesul inovativ. Câteva caracteristici:

-   pentru inovări se iau în considerare ambele forţe generatoare:

a) oferta de cercetare sau de soluţii tehnologice;

b) solicitarea pieţei.

-   procesul inovativ este realizabil în mai multe etape care se diferenţiază între ele:

*   prin caracteristici ce determină sarcina de rezolvat;

*   prin soluţiile manageriale necesare;

*   prin managementul efectiv practicat în fiecare din ele.

-   primele etape sunt căutări, eforturi de găsire a unor idei. Din punct de vedere managerial trebuie stimulată abordarea unor soluţii paralele, abordări diverse, varietate de input-uri; o greşeală managerială este abordarea rigidă, formală şi cu sume mici, pentru a evita riscurile;

-   sursele de idei provin atât din contextul organizaţional intern, cât şi din soluţiile tehnologice din exterior, ca şi din mediul de piaţă. Pentru soluţii din exterior se consideră ca importante contactele cu institutele C&D şi universităţile;

-   în stadiile avansate se urmăreşte crearea unei echipe multidisciplinare, care să dezvolte ideea în profunzime, să facă evaluări de bugete şi impact, să stabilească costuri de producţie competitive. În etape succesive, se urmăreşte eliminarea paralelismelor, introducerea unor criterii financiare mai severe, evaluarea resurselor ce intră în joc;

-   activităţile de cercetare pentru formularea ideii inovative şi rezolvarea problemelor consumă fonduri reduse comparativ cu cele pentru prototip, producere şi lansarea pe piaţă, dar totul depnde şi de ramura industrială; costurile variază şi ele, în funcţie de ramura industrială;

-   trebuie avut în vedere că procesul inovativ are componente de feed-back şi de reiterare, atât în fazele de formulare a ideilor, cât şi în fazele de producţie. Acestea sunt inevitabile.

 

            3.2.  Modelul  Abemathy - Ulterback (1975 - 1979)

 

            Este un model considerat dinamic întrucât se preocupă de modul cum evoluează procesul inovativ în funcţie de procesul de dezvoltare al firmei.

            O firmă care produce un singur produs are caracteristici mult diferite în ceea ce priveşte strategia competitivă, caracteristicile organizaţionale şi capacitatea de a produce, comparativ cu o firmă cu un profil de producţie complex.

            În timp ce modelul Roberts-Frohman a făcut posibilă explicitarea etapelor unui proiect de inovare de un anumit tip, modelul Abenathy-Ulterback (A-U) explicitează procesul inovativ în dinamica sa.

            În acest model se disting următoarele etape principale:

a)  “Fluid pattern”: se referă la prima fază de elaborare a unui produs, când se urmăreşte îmbunătăţirea caracteristicilor şi performanţelor funcţionale şi mai puţin costurile. Echipa de lucru are în vedere, în primul rând, input-ul tehnic, modul de realizare şi funcţionare al noului produs şi felul în care acesta dă satisfacţie în raport cu cerinţele avute în vedere. Materialele utilizate la început sunt cele obişnuite, atâta vreme cât caracteristicile produsului nu sunt stabilizate şi definitivate.

     În faza fluidă, numărul mare de incertitudini conduce la sistemul de organizare de tip “project-management”, cu stabilirea sistemelor de informare de tip vertical şi lateral.

b)  “specific stage” (sau a doua fază). Produsul este deja stabilizat şi obiectivul procesului de inovare se caracterizează prin presiunea inovativă de îmbunătăţire a calităţii şi scăderea costurilor. Procesul tehnologic este realizat cu maşini automate, materiale alese atent, producţie de masă. Accentul se pune pe structura organizaţională, obiective, reguli de conduită.

     Primele două faze se diferenţiază fundamental cu privire la soluţiile manageriale şi problemele pe care le ridică;

c)  etapa care leagă cele două faze de bază (fluid şi specific) este denumită “etapa de tranziţie”. În această etapă se reduc inovările, produsul începe să se stabilizeze. Inovările se bazează mai ales pe capabilitatea internă a întreprinderii şi se referă la variante ale produsului, dar nu încă la performanţele funcţionale sau la reducerea costurilor. Rata de inovare scade în această etapă şi are un caracter pas cu pas (incremental).

            Orientarea în cadrul modelului dinamic se face spre deplasarea către o producţie de serie mare. Cu cât întreprinderea se dezvoltă, cu atât incertitudinile de ordin tehnologic sau de piaţă se reduc. Se justifică astfel investiţii în cercetarea inovativă, inginerie şi ameliorarea condiţiilor de producţie.

            Foarte important de precizat este că modelul A-U nu se aplică în toate ramurile industriale. Se aplică în industria de automobile, electronică, produse mecanice. Este util şi pentru majoritatea întreprinderilor din industria chimică.

            O altă caracteristică a modelului A-U: inovarea nu se realizează simultan cu creşterea productivităţii. Dar emergenţa tehnologiilor noi poate să determine reducerea decalajului dintre momentul inovativ şi productivitate.

            Modelul A-U este util pentru înţelegerea ciclului de viaţă al unei întreprinderi productive şi evidenţiază anumite acţiuni manageriale necesare atât la nivelul strategic, cât şi la cel organizaţional.

 

            3.3.  Modelul  Roussel  şi  Faster (1984-1986)

 

            Deoarece în cadrul unei organizaţii (firme) există un portofoliu de tehnologii diferite, este necesară elaborarea unui model care să stabilească priorităţile diferitelor tehnologii, în funcţie de impactul acestora asupra poziţiei competitive a firmei.

            Progresul tehnologic nu este întâmplător şi discontinuu. Urmează un model stabilit, funcţie de anumiţi parametri tehnici sau performanţe economice vizibile pe aşa-numita “curbă S”, care poate fi utilizată la analiza cantitativă a diferitelor tehnologii în cadrul portofoliului firmei.

            Noile tehnologii care apar au un impact potenţial, cu limite totuşi puţin cunoscute - este posibil ca problemele de rezolvat să fie uriaşe, incertitudinea la produsele de piaţă este foarte mare. Calea de la idee, viziune, la realitatea industrială este ceţoasă, există multe controverse ştiinţifice. Dar este un obiectiv - cel al noilor tehnologii - care preocupă intens laboratoarele de cercetare.

            În faza următoare se întâlnesc tehnologii stabilizate care au deja un potenţial demonstrat şi dau şi indicii asupra gradului de competitivitate. Perioada în care se atinge această fază este de ordinul anilor, în funcţie de întreprindere şi ramură.

            Conceptul inovativ al “curbei S” - evoluţia tehnologică - se bazează pe limita performanţei ce poate fi atinsă de orice sistem tehnologic; performanţa nu creşte continuu şi nedefinit. Cu cât tehnologia se perfecţionează, scade şi randamentul marginal al investiţiilor de C&D. Cu cât tehnologia înaintează spre performanţa naturală limită, creşterea în performanţă pentru fiecare om - an de efort investit, scade.

            Conceptul “curbei S” al creşterii tehnologice indică firmelor că trebuie să-şi gestioneze cu atenţie portofoliul tehnologic. Tehnologiile sunt un bun strategic care nu trebuie lăsat numai pe mâna celor care le creează.

            Impactul acestui model al evoluţiei tehnologice pentru practica managementului inovativ al întreprinderii constă în faptul că misiunea strategică a C&D în cadrul firmei este de a exploata potenţialul pentru perfecţionarea poziţiei competitive a tehnologiilor importante pentru afacere. Aceasta se traduce prin conectarea portofoliului de tehnologii, la portofoliul de oportunităţi de afaceri ale firmei.

            O sarcină dificilă pentru firmă este cea de a obţine o imagine în profunzime a situaţiei detailate a portofoliului său de tehnologii pentru a fi capabilă să stabilească ordinea lor şi să acorde prioritatea potrivită fiecăreia la momentul potrivit.

            În acelaşi timp este nevoie de clasificarea tehnologiilor din punct de vedere al avansului tehnologic anticipat. Şi mai important încă, această “curbă S” a ciclului de viaţă avertizează asupra posibilelor discontinuităţi. Discontinuitatea reprezintă acel moment în care o altă tehnologie înlocuieşte tehnologia matură din punct de vedere al performanţei.

            Din cele prezentate mai sus, rezultă că modelul clasic de organizare liniară a procesului de inovare: cercetare, dezvoltare, prototip, fabricaţie preserie, fabricaţie de serie etc., este înlocuit de modele sistemice dinamice în care echipa multidisciplinară de proiect (C-D şi valorificarea rezultatelor) abordează procesul cu toate inter-condiţionările (cercetare-dezvoltare, fabricaţie, organizarea calităţii, aprovizionare, marketing, service, costuri etc.). Ea se constituie în interiorul sau în afara firmei, în conformitate cu cerinţele şi economia proiectului, dar rezultatele şi valorificarea lor revin firmei ce a iniţiat proiectul.

            4. Strategii inovative şi “cercetarea de firmă”

 

            Freeman (1982) propune 6 tipuri ideale dintr-o mulţime de soluţii strategice existente şi posibile:

            i.      Ofensivă;         iv.  Dependentă;

            ii.     Defensivă;        v.   Tradiţională;

            iii.    Imitativă;          vi.  Orientată

 

            (i) Deoarece astăzi informaţiile privind cuceririle ştiinţei şi tehnicii sunt destul de rapid accesibile altor firme, strategia ofensivă necesită fie relaţii strânse cu institute C&D puternice, fie o cercetare-dezvoltare proprie, independentă şi performantă, fie abilitatea de a reacţiona rapid la schimbările tehnologice şi ale pieţei, sau o combinaţie din toate acestea.

            Relaţiile cu lumea ştiinţifică sau mediul tehnologic implică recrutarea de personalităţi ştiinţifice, relaţii strânse cu mediile ştiinţei şi tehnicii, contacte stabile cu societăţi de consultanţă de prestigiu, contracte de cercetare, un sistem informaţional bun.

            Firmele cu strategii inovative de tip ofensiv acordă o importanţă crucială departamentelor lor de C&D. Rolul departamentului de C&D este de a furniza acea informaţie care nu este disponibilă din exterior şi fără de care ideea nu poate fi transformată în produs. Ca urmare, firmele care sunt de tipul inovativ-ofensiv sunt firme cu cercetare intensivă. Au asigurate capabilităţi interne pentru efectuarea de cercetare intensivă şi de tipul cercetării fundamentale, dar şi de tipul dezvoltării tehnologice. Acordă mare importanţă brevetelor, achiziţionării de informaţie ştiinţifică, instruirii resursei umane, dezvoltă planificarea după tehnici adaptate la termen lung şi alte metode pentru a rămâne aproape de concurenţă.

            Puţine firme sunt capabile de aşa ceva. În general, firmele au în portofoliu tehnologii în diferite stadii de maturizare.

 

            (ii) Strategia “defensivă” nu înseamnă că cercetarea-dezvoltarea este absentă. Din contra, poate fi tot atât de bine privită ca şi în cazul (i). Diferenţa constă în durata inovărilor. Cei defensivi nu doresc să fie primii în lume. Evită chiar riscul de a fi primii. Strategia defensivă este caracteristică firmelor din ţările mici industrializate. Sunt bine puşi la punct şi profită de greşelile celor care au fost leaderi.

 

            (iii) Firmele “imitative” nu fac “salturi de broască”. Sunt mulţumite să meargă în urma liderilor, chiar mult timp. Ca o consecinţă, competenţa tehnică a imitatorilor va fi mai puţin avansată ca a celor de la (i) şi (ii). De obicei, nu dispune de cercetare-dezvoltare proprie.

 

            (iv) O astfel de firmă cu strategie dependentă poate fi considerată ca un departament al unei firme de tipul (i) sau (ii). Are rol de subordonat al altei firme, nu are iniţiativă şi nu are deloc cercetare-dezvoltare.

 

            (v) Firmele “tradiţionale” păstrează produsul de marcă şi nu îl schimbă aproape deloc, pentru că are o cerere constantă în timp pe piaţă. Aceste firme au capabilităţi C&D minime.

 

            (vi). Strategia orientată, de oportunitate (sau de nişă). Managerii întreprinzători identifică schimbarea rapidă a mediului de piaţă, găsesc o nişă, un produs sau serviciu care se cere. Nu au, de obicei, cercetare proprie sau nu au nevoie de cercetare-dezvoltare puternică, chiar dacă există.

            Se deosebesc foarte mult de firmele “tradiţionale”, pentru că trebuie să aibă, în schimb, o activitate intensă de veghe tehnologică.

            Sunt foarte active în a achiziţiona informaţie ştiinţifică şi tehnică şi aceasta constituie chiar preocuparea lor centrală.

            Tipologia prezentată mai sus este teoretică. Nu există, în realitate în stare pură, ci combinată.

            Ceea ce trebuie realizat în toate cazurile este evaluarea structurii portofoliului de tehnologii. Cele de bază asigură supravieţuirea firmei, cele noi (cheie) asigură avantajul competitiv.

            O evaluare a portofoliului de tehnologii trebuie să răspundă la o serie de probleme principale:

·      Care sunt tehnologiile din portofoliu?

·      Care din acestea sunt de tipul: emergent, evolutiv, cheie, de bază?

·      Poziţia firmei raportată la concurenţă.

·      Ce ar mai putea fi inclus în portofoliu? La care din tehnologii ar trebui crescute/scăzute investiţiile pentru ca afacerile firmei să fie prospere?

            Dacă s-a răspuns la întrebările de mai sus, firma va decide dacă va avea o activitate proprie de “a face C&D” sau de “a cumpăra C&D” şi, de aici, răspunsul dacă tehnologia se va dezvolta prin contribuţia cercetării interne sau va fi achiziţionată din exterior.

            Cercetarea-dezvoltarea şi folosirea noilor tehnologii, adică factorul tehnologic, sunt elemente cheie în inovare. Încorporarea acestora impune firmei un efort de organizare pentru adaptarea metodelor sale de producţie, management şi distribuţie.

            “Cercetarea de firmă”, parte esenţială a procesului de inovare, nu poate fi privită decât sistemic, în interacţiune cu celelalte activităţi ale firmei şi cu mediul exterior, obiectivul final fiind asigurarea pentru firmă (şi indirect pentru industria naţională) a avantajului competitiv pe o piaţă în proces rapid de globalizare.

            Acest sistem, sistemul inovării, cu o dinamică foarte complexă, cuprinde:

            • partenerii firmei

            • infrastructura publică pentru cercetare

            • cadrul reglementărilor legislative şi fiscale

            • mediul concurenţial

            • serviciile suport pentru inovare.

            • sistemul educaţional şi de instruire profesională

            Creşterea şi întărirea capacităţii de inovare a firmei implică identificarea, pregătirea şi implementarea, într-o manieră coordonată, a măsurilor rezultate din:

            • politica industrială

            • politica de cercetare-dezvoltare tehnologică

            • educaţie şi instruire profesională

            • politica de impozitare

            • politica privind concurenţa comercială

            • politica de dezvoltare regională

            • politica de susţinere a IMM

            • politica mediului înconjurător.

            Activitatea C&D poate interveni în diferite stadii ale procesului de inovare, fie ca sursă de idei novatoare, fie pentru rezolvarea unor probleme care pot apare în oricare etapă a acestui proces.

            Pe lângă activitatea C&D, în cadrul procesului de inovare pot fi identificate şi alte activităţi novatoare, cum sunt:

·      ingineria industrială, care include achiziţia şi modificarea de maşini şi utilaje de producţie, de tehnologii de fabricaţie şi proceduri de control de calitate, de metode şi norme pentru fabricarea unor produse noi sau pentru utilizarea unor procedee noi;

·      lansarea în fabricaţie şi dezvoltarea producţiei, include modificările aduse produselor şi procedeelor, testarea produselor, precum şi instruirea personalului pentru însuşirea noilor tehnologii sau/şi utilizarea noilor utilaje (maşini);

·      achiziţionarea de tehnologie încorporată, include asimilarea de maşini şi echipamente pentru un proces tehnologic dat, care reprezintă o inovare de produs sau procedeu;

·      achiziţionarea de tehnologie non-încorporată, incluzând cumpărarea de brevete, invenţii nebrevetate, licenţe, know-how, mărci de fabrică, studii, modele şi servicii cu un conţinut tehnologic;

·      studii de concepţie, care sunt elaborate atât în cadrul fazelor activităţii C&D, cât şi în cadrul celorlalte activităţi inovatoare (mai sus prezentate). Ele pot include planuri, desene, specificaţii tehnice şi de funcţionare necesare pentru conceperea, asimilarea, fabricarea şi comercializarea noilor produse şi procedee.

·      comercializarea noilor produse, cuprinzând testele de piaţă, adaptarea produselor pe pieţe diferite (fără activităţile speciale privind crearea reţelelor de distribuţie).

            Având în vedere interdependenţa şi întrepătrunderea dintre activitatea de C&D, şi în special, componenta de dezvoltare experimentală, şi alte activităţi cu caracter inovator realizate de întreprinderi, este dificil de a stabili o linie de demarcaţie foarte exactă între aceste tipuri de activităţi.

            Câteva exemple susţin această afirmaţie:

·      conceperea, construcţia şi testarea unui prototip, ca model original, cu calităţi tehnice şi caracteristici de funcţionare specifice unui nou produs, este considerată activitate C&D; fabricarea mai multor exemplare din acest prototip, ca urmare a unei cerinţe de ordin comercial sau social, nu mai poate fi inclusă în activitatea de C&D;

·      “seria zero” a unui produs ce urmează a fi fabricat în serie mare, nu poate fi considerată “prototip” şi, deci, nu poate fi asimilată ca activitate C&D;

·      construirea şi utilizarea unei instalaţii-pilot aparţine C&D numai dacă este utilizată în scopul aprofundării şi verificării unor studii şi faze C&D; activitatea de producţie în scopuri comerciale (chiar de serie mică) realizată pe această instalaţie-pilot nu mai poate fi considerată C&D;

·      activităţile cu caracter tehnic incluse în ingineria industrială sau/şi în lansarea producţiei nu sunt considerate ca activitate C&D dacă au ca efect modificări minore ale echipamentelor şi proceselor asimilate; ele pot fi considerate C&D dacă au ca scop realizarea unui progres în funcţionarea echipamentelor şi proceselor respective;

·      analizele şi încercările curente ale materialelor şi produselor, lucrările de documentare ştiinţifică şi tehnică, studiile de fezabilitate, activităţile privind achiziţionarea de brevete şi licenţe pot fi incluse în activitatea de C&D numai dacă sunt direct legate de lucrări şi proiecte C&D;

·      un caz special îl reprezintă realizarea de software, care poate fi considerat ca activitate C&D numai dacă urmăreşte un progres ştiinţific şi tehnologic sau este inclus în lucrări şi proiecte C&D; lucrările de întreţinere a sistemelor informatice existente, conversia sau traducerea în alte limbaje de calculator, adăugarea unor facilităţi de utilizare, adaptarea unor programe de aplicaţie, elaborarea documentaţiei programelor nu sunt activităţi C&D.

            Din cele de mai sus rezultă că, spre deosebire de celelalte tipuri de activităţi inovatoare conexe care pot fi realizate de întreprinderi, în care este utilizat ansamblul de cunoştinţe şi tehnici cunoscute la un moment dat, prin activitatea C&D realizată de firmă se obţine fie un element de noutate semnificativ, fie clarificarea unei incertitudini ştiinţifice sau tehnologice, în probleme a căror soluţie nu este cunoscută sau evidentă.

            National Science Foundation din SUA a stabilit o regulă fundamentală în scopul delimitării activităţii C&D de alte activităţi realizate de întreprinderi:

            “Obiectivul principal al lucrărilor C&D este de a aduce noi îmbunătăţiri produselor sau proceselor tehnologice. Dacă produsul sau procesul este stabilizat, activităţile urmărind lărgirea pieţei, îmbunătăţirea sistemului de producţie sau control, nu pot fi considerate ca activităţi C&D”.

            În tabelul nr. 2 se prezintă locul şi importanţa activităţii C&D şi a altor activităţi novatoare în strategiile de firmă.


Rolul activităţii de cercetare-dezvoltare şi a altor activităţi conexe în

cadrul întreprinderilor economice

 

TABEL  nr. 2

 

Activităţi

ştiinţifice şi tehnice

în cadrul

Strategii de firmă      firmelor

Cercetare fundamentală

Cercetare aplicativă

Dezvol-

tare experi-

mentală

Proiectare tehnolo-gică

Ingine-ria produc-ţiei

Servicii tehnice

Reali-zare patente

Infor-mare ştiinţi-fică şi tehnică

Forma-re profesi-onişti

Progno-ză pe termen lung şi mediu

OFENSIVĂ

4

5

5

5

4

5

5

4

5

5

DEFENSIVĂ

2

3

5

5

4

3

4

5

4

4

IMITATIVĂ

1

2

3

4

5

2

2

5

3

3

DEPENDENTĂ

1

1

2

3

5

1

1

3

3

2

TRADIŢIONALĂ

1

1

1

1

5

1

1

1

1

1

ORIENTATĂ

1

1

1

1

1

1

1

5

1

5

 

Notele sunt date în ordine crescătoare:

1 - rol foarte redus

5 - rol foarte important

 

 

 

 

Sursa:  Freeman (1982)

 

 

 


            Pentru implementarea unei strategii competitive, de mare utilitate s-au dovedit, în ultima vreme, constituirea alianţelor strategice, activitatea colaborativă, relaţii cu unităţile C&D, universităţile şi cu firmele tinere competitive tehnologic.

            Există, în principiu, două variante:

a)    Firma nu investeşte în dezvoltare prin cercetare, dar caută produse inovative şi face o înţelegere cu proprietarul rezultatelor C&D pentru a le prelua şi exploata. În acest caz, aproape nu există risc, pentru că înţelegerile se fac numai asupra prototipurilor verificate; există numai riscul de piaţă.

       Dacă firma nu are activităţi proprii de C&D, ea trebuie să fie foarte atentă la evoluţia şi viaţa produsului pe care îl vinde şi să fie informată asupra progreselor concurenţei.

b)    Firma investeşte în cercetare, fie că îşi dezvoltă compartimentul propriu, fie că apelează la cercetare externă.

            Crearea unui compartiment propriu de C&D apare ca o decizie dificilă pentru că o asemenea acţiune implică mari cheltuieli pentru infrastructura ştiinţifică şi se impune să existe şi “masa critică” (pentru personal). Avantajul constă în confidenţialitatea rezultatelor obţinute.

            Cercetarea pe bază de contract extern are caracteristic faptul că cercetarea nu poate fi controlată strict, dar are avantajul că cei care o fac au experienţă şi beneficiază de dotare.

            O strategie bazată pe activitatea C&D trebuie să prevadă atât ceea ce se poate face în cadrul firmei, cât şi ceea ce este necesar să se procure din exterior şi are în vedere diverse alternative organizaţionale şi strategice:

·      C&D proprie;

·      C&D colaborativă (cu parteneri diferiţi);

·      licenţe;

·      spin-off pentru produse noi;

·      capital de risc investit în firme în care se dezvoltă tehnologii incipiente.

·      joint-venture între firme mari şi firme mici;

·      fuziuni şi achiziţii de firme de interes;

·      posibilităţi create capacităţilor interne antreprenoriale, în cadrul marilor firme.

 

            Aceste alternative organizaţionale necesită un management foarte atent stabilit, căci altfel nu funcţionează. În mod cert, strategia şi structura firmei trebuie adaptate în funcţie de alternativa aleasă şi orice proces inovativ are nevoie de o structură organizaţională corespunzătoare pentru ca procesul să aibă loc.

            Fără a insista prea mult în acest cadru metodologic asupra problematicii transferului tehnologic, vom sublinia numai câteva idei care evidenţiază rolul lui în stimularea procesului de inovare şi a “cercetării de firmă” (endogenă sau exogenă).

            Scopul transferului de tehnologie este accelerarea utilizării rezultatelor cercetării pentru a face tranziţia la inovare şi apoi la comercializare, pentru a crea valoare adăugată.

            Transferul de tehnologie trebuie să fie un proces interactiv între piaţă şi cei ce elaborează cunoştinţe.

            În prezent, se depun eforturi pentru a stimula comunitatea ştiinţifică spre transferul de tehnologie către industrie şi pătrunderea pe piaţă a rezultatelor cercetării.

            Guvernele şi organizaţiile internaţionale joacă un rol important în stimularea transferului de tehnologie, ca intermediari pentru parteneri, cadru legislativ, susţinerea financiară, subvenţii şi difuzarea rezultatelor deosebite.

            Este necesară adoptarea unui set de reguli de conduită pentru încurajarea inovării şi a transferului de tehnologie, în general şi a “cercetării de firmă” în mod special. Acestea se referă la concurenţă, forţă puternică de stimulare a inovării şi mijloc de combatere a abuzurilor poziţiilor monopoliste. Acordurile de cooperare, asocierile şi ajutorul guvernamental sunt vitale pentru promovarea cercetării ştiinţifice, inovării şi diseminării tehnologice, cu condiţia să nu ducă la îngrădirea concurenţei. De asemenea, se au în vedere legile şi regulile de protecţie a proprietăţii intelectuale şi industriale, factori decisivi de stimulare a capacităţii de inovare.

            Dimensiunea etapelor iniţiale a proceselor de cercetare-dezvoltare (cercetarea de bază şi precompetitivă) trebuie luată în considerare la elaborarea acordurilor dintre firme, acorduri ce pot contribui la progresul tehnic şi economic al acestora. Evaluarea unui acord de cooperare, asociere sau acordarea unui ajutor guvernamental trebuie să aibă în vedere o multitudine de criterii şi nu trebuie să se bazeze numai pe conceptul împărţirii pieţei.

            Trebuie făcută o distincţie clară între ajutorul guvernamental şi măsurile generale de favorizare a cercetării şi inovării (fără favorizarea unei anumite firme de sector), ca: impozitele pentru investiţii intangibile aplicabile la toate tipurile de activităţi economice, scheme de instruire profesională pentru cercetători şi ingineri etc.; regulile de acordare trebuie să fie transparente pentru firme şi organismele guvernamentale însărcinate cu administrarea fondurilor. Trebuie subliniat că scutirea de impozite pentru investiţia în intangibile (incluzând cercetarea-dezvoltarea) nu trebuie considerat ajutor guvernamental.

            Ajutorul guvernamental trebuie să contribuie la creşterea competitivităţii industriei naţionale, fără a distorsiona activitatea comercială.

            Acordurile şi asocierile care crează sau întăresc poziţii dominante, având drept consecinţă împiedicarea în mod semnificativ a concurenţei sunt interzise.

            Protecţia legală efectivă a activităţii de cercetare-dezvoltare, a inovării în general, este o cerinţă importantă. Ea oferă cercetătorilor garanţia obţinerii unui profit corect generat de rezultatul muncii lor. Diferitele sisteme ce dau protecţie legală proprietăţii intelectuale şi industriale au, în afara funcţiei protective, o importanţă economică în creştere în cucerirea pieţelor de export, combaterea pirateriei industriale şi evaluarea diferitelor activităţi economice (exemplu: cumpărarea licenţelor, cumpărarea firmelor etc.).

 

 

            5.  Unele probleme ale finan˛ării “cercetării de firmă” şi inovării

 

            Fondurile publice destinate inovării includ cheltuielile pentru educaţie şi instruire profesională, asistenţa pentru inovare acordată IMM-urilor, cheltuielile pentru infrastructură şi pentru anumite proiecte de cercetare.

            De aceea, autofinanţarea, în sens larg, rămâne sursa principală a “cercetării de firmă”, care are un grad ridicat de risc în etapele iniţiale (în special). Atât firmele, cât şi partenerii lor potenţiali din sistemul financiar (bănci, fonduri de investiţii, firme cu capital speculativ, burse de valori etc.) trebuie să furnizeze nucleul financiar iniţial necesar pentru cercetare-dezvoltare şi pentru inovare.

            Firmele trebuie să recurgă uneori la finanţare externă, atunci când dezvoltarea, industrializarea şi comercializarea sunt de interes, când o creştere apreciabilă a cifrei de afaceri este aşteptată, sau când se înfiinţează o nouă firmă. Investitorii externi, de multe ori, oferă şi susţinere managerială şi facilitează  contactele de afaceri.

            Imprevizibilitatea rezultatelor cercetării, a inovării, face ca aranjamentele de finanţare a acestor activităţi să fie în fruntea dificultăţilor financiare cu care se confruntă firmele. Iată câteva dintre ele:

            • Componenta intangibilă ridică problema disparităţii în creşterea dintre garanţiile cerute de investitori pentru proiectele cu un grad ridicat de risc şi capacitatea firmelor de a stabili garanţii pe baze solide.


 

 

 

C A P I T O L U L    IV

 

 

EVALUAREA  PRELIMINARĂ 

A  SITUAŢIEI  “CERCETĂRII  DE  FIRMĂ”  ÎN  ROMÂNIA

 

 

 

            1. Consideraţii generale

 

       Din motive politice, ideologice şi economice, “cercetarea de firmă” din România a fost în mare măsură desfiinţată la mijlocul anilor ‘70.

       Încadrarea activităţii de cercetare-dezvoltare a întreprinderilor în categoria activităţilor “neproductive” a avut ca efect desfiinţarea sau reducerea drastică a compartimentelor de concepţie (cercetare-dezvoltare) din întreprinderile economice.

       La aceasta s-a adăugat organizarea activităţii de C-D în institute departamentale mari şi foarte mari (iar în anii ‘80, reunirea acestora în institute centrale C-D) orientate preponderent, mai ales după 1980, spre rezolvarea unor obiective C-D aplicative, de interes direct şi imediat (pe termen scurt) pentru întreprinderile din domeniu.

       Aceste institute realizau practic întreg ciclul de activitate - de la cercetare şi experimentare, la aplicare şi asistenţă tehnică curentă, în trei schimburi, suplinind sau/şi substituind compartimentele tehnice, atât cât mai rămăseseră, din întreprinderile economice.

       În contextul mai larg al unei “economii de comandă”, hipercentralizate, în care motivaţia economică reală a întreprinderilor era precară (datorită lipsei unei pieţe concurenţiale), comportamentul acestora a fost grav denaturat, interesul şi atenţia pentru “funcţia de cercetare” fiind extrem de reduse.

       Mai mult decât atât, ca o consecinţă firească a situaţiei prezentate mai sus, conducerile întreprinderilor acceptau cu rezerve, iar uneori nici nu doreau să aplice rezultatele unor cercetări care obligau la modificarea unor indicatori de plan, a căror realizare ridica destule probleme organizatorice, manageriale, de investiţii şi financiare.

       De aceea, în practica activităţii de conducere a multor întreprinderi economice, activitatea de cercetare-dezvoltare a fost marginalizată şi “tolerată”, uneori - mai mult din considerente propagandistice decât datorită rolului său major în dinamica pozitivă a întreprinderilor (deşi au existat şi exemple cu o activitate de cercetare-dezvoltare proprie meritorie, reală, chiar dacă limitată ca profunzime sau grad de inovare).

       După 1989, în condiţiile cunoscute ale tranziţiei, ruptura dintre “cercetare” şi “întreprindere” s-a adâncit, atât ca urmare a concepţiei “ostile” susmenţionate, cât şi datorită presiunilor uriaşe asupra resurselor financiare ale întreprinderilor economice, provocate de prăbuşirea pieţelor interne şi externe, de scăderea dramatică a producţiei, decapitalizarea cronică, blocajul financiar în creştere, devalorizarea accelerată a leului, revendicările salariale.

       La aceste fenomene şi condiţii negative s-a adăugat absenţa unor strategii industriale, la nivel de ramuri şi sectoare, a căror elaborare a întârziat foarte mult, precum şi caracteristicile fazelor iniţiale ale programului de privatizare, lansat la început în domeniul comerţului şi serviciilor, dar foarte puţin încurajat în sectoarele de producţie de bunuri (de investiţii, de lungă folosinţă sau de consum); după unele progrese lente în perioada 1991-1995, accelerarea acestui proces a avut loc în 1996 când cca. 4.000 de întreprinderi proprietate de stat au fost supuse privatizării de masă.

       În aceste condiţii, mai ales în primii 3-4 ani de după 1989, firmele de stat sau private au adoptat o strategie de supravieţuire pe termen scurt, în care activitatea de cercetare-dezvoltare, ca investiţie pe termen mediu şi lung, era foarte greu acceptată şi susţinută. În cel mai bun caz, unele întreprinderi cu rezultate economice acceptabile sau cu posibilităţi de export, au fost dispuse să aplice rezultatele cercetărilor efectuate de unităţile C&D, finanţate în cadrul Programului Naţional de Cercetare-Dezvoltare.

       Se poate afirma că, în prezent, cu unele excepţii care confirmă regula, economia românească de la sfârşitul secolului 20, aflată în apropierea termenelor de aplicare a prevederilor acordului de asociere la UE şi pentru începerea negocierilor de integrare în UE, este practic lipsită de acest nivel principal al activităţii C-D care este “cercetarea de firmă”, componentă esenţială a procesului de inovare, competiţie şi dezvoltare în societatea modernă.

       În conformitate cu datele cunoscute în prezent, numărul agenţilor economici cu capital majoritar de stat este de cca. 7.000 de întreprinderi, din care cca. 4.000 sunt incluse pe lista “marii privatizări”, iar cca. 2.200 activează în industrie. La acestea se adaugă numărul în creştere al IMM cu obiect principal de activitate producţia de bunuri şi servicii în diverse ramuri de activitate.

       Având în vedere aceste dimensiuni şi probleme ale sectorului “întreprinderi” din România, considerăm necesar ca, în această primă fază a lucrării, cercetarea să se concentreze pe analiza întreprinderilor industriale şi, în mod particular, pe cele din sectoarele industriei prelucrătoare ca principală producătoare şi consumatoare de progres tehnic, cu o pondere importantă în structura şi dinamica producţiei industriale, precum şi în ceea ce priveşte rolul pe care trebuie să-l acorde activităţii de C&D.

       Câteva date statistice obţinute prin prelucrarea datelor din [30] sunt ilustrative în susţinerea acestei opţiuni:

 

TABEL  3

Ponderea industriei în Produsul Intern Brut

 

- mild. lei  -

 

1992

1993

1994

PIB - Total

6029,2

20051,0

49794,8

din care

 

 

 

industrie

2311,0

6487,9

16090,9

%

38,3

32,4

32,3

indicii PIB %

1990 = 100

 

79,5

 

80,6

 

83,8

 

TABEL  4

Dinamica producţiei industriale* 

(1990 = 100)

 

%

 

1992

1993

1994

1995

TOTAL

60,3

61,1

63,1

69,0

- extractivă

81,0

79,9

81,3

80,8

- prelucrătoare

57,9

58,3

60,5

67,8

- energie electrică, termică, gaze, apă

84,1

89,9

89,8

92,8

* date operative

 


TABEL  nr. 13

Analiza comparativă a modului de evaluare a situaţiei activităţii de C&D a întreprinderii

 

RAPOARTE  STATISTICE  ALE  CNS

 

CHESTIONARE  STRĂINE

1. Date  generale  privind  întreprinderea

 

 

 

- Identificarea întreprinderii

- Informaţii globale

- Informaţii referitoare la ramură.

- Denumirea unităţii

- Localitatea                            

- Forma de proprietate

- Forma juridică

 

 

 

 

2.  ORGANIZAREA  C&D

 

 

- Forme de organizare

- Responsabilităţile C&D

- Factorii importanţi pentru C&D

- Evaluarea contribuţiei C&D

 

- Importanţa acordată de conducere activităţii de C&D

- Rolul decizional al nivelelor ierarhice referitor la C&D

- Mijloace pentru difuzarea obiectivelor tehnologice

- Relaţii cu personalul C&D

- Importanţa documentării în domeniul C&D

- Dificultăţi în documentare

- Aprecieri privind modalităţile şi mijloacele de dfuzare în domeniul C&D

 

Notă: în tabel au fost înscrise numai informaţii de sinteză privind structura problematică amintită în cele două surse documentare.

 

 

3. CAPACITĂŢI  DE  C&D

 

3.1.  Resurse umane

- Numărul şi structura personalului

 

- Efectiv de C&D în echivalent normă întreagă

- Efectiv de C&D în persoane fizice

 

- Moduri de recrutare a personalului de studii şi cercetare

- Transferări de personal de studii ­şi cercetare în interiorul întreprinderii

- Recompense acordate personalului de studii şi cercetare

- Performanţe în domeniu C&D (recrutare cercetători, etc.)

3.1.  Resurse tehnologice

- Surse de inovaţii

 

- Apreciere asupra importanţei îmbunătăţirii sistemului de informare

- Importanţa mijloacelor de sprijin a activităţilor tehnologice

- Alte resurse

3.3.  Buget pentru C&D

 

 

- Structura cheltuielilor de C&D

- Fonduri alocate şi cheltuieli efectuate pentru C&D

 

- Totalul cheltuielilor de C&D pe salariat

- Procentajul cheltuielilor de C&D faţă de cifra de afaceri

- Cheltuieli de C&D în anul .........

        - cheltuieli interne;

        - cheltuieli externe

 

4.  PARTENERI  PENTRU  ACTIVITATEA  DE  C&D

 

4.1. Parteneri interni

 

- Relaţii între C&D şi alte structuri funcţionale ale întreprinderii

- Mijloace pentru întărirea relaţiilor între C&D şi alte structuri funcţionale

4.2.  Parteneri externi

 

- Importanţa globală a surselor externe de tehnologie pentru întreprindere

- Utilizarea surselor externe de tehnologie

- Importanţa anumitor surse externe de tehnologie

- Importanţa unor ţări sau regiuni ca surse externe de tehnologie

- Importanţa factorilor externi care frânează utilizarea surselor externe

- Obiective care explică decizia pentru surse externe de tehnologie

5.  REALIZĂRI  ÎN  DOMENIUL  C&D

 

5.1.  Gestiunea activităţii C&D

 

- Criterii de evaluare a eficacităţii activităţii de C&D

- Aprecierea performanţelor sectorului în activitatea de C&D

- Modul de luare a deciziilor privind activitatea de C&D

5.2.  Performanţe în activitatea C&D

 

 

 

 

 

 

 

- Realizările întreprinderii în domeniul inovărilor

- Obstacole care au blocat activitatea inovatoare a întreprinderii

- Procentaj din cifra de afaceri şi din exporturi datorate produselor

- Nr. brevete de invenţie şi de lucrări publicate

 

- Numărul aproximativ de brevete depuse

- Realizări ale produselor în interior şi exterior (procente)

- Importanţa unor obiective în activitatea de C&D

- Situaţia faţă de concurenţi

- Evoluţia, în ultimii 5 ani, a poziţiei tehnologice a principalelor activităţi ale întreprinderilor, în raport cu principalii concurenţi

- Ritmul de reînnoire a tehnologiilor în raport cu principalii concurenţi

- Se aşteaptă o străpungere tehnologică în activitatea întreprinderii

- Realizări în ultimii 5 ani:

        - inovare de produse;

        - inovare de procedee;

        - inovare de condiţionare;

        - alte tipuri de inovări.

- Ce determină impulsionarea inovării

- Aprecieri asupra activităţii C&D

- Procentajul din cifra de afaceri realizat pe seama produselor tehnologice inovate în ultimii 5 ani

 

 

6.  COMPARAŢII  CU  ALTE  ÎNTREPRINDERI  ÎN  DOMENIUL  C&D

 

 

- Aprecierea mijloacelor proprii de C&D cu ale principalilor concurenţi

 

 

7.  STRATEGIE  TEHNOLOGICĂ  ŞI  PERSPECTIVE

 

 

 

 

- Prevederi de introducere a rezultatelor inovării în următorii 3 ani

 

- Eforturile de C&D ale întreprinderii în următorii 5 ani

- Perspectiva în gestiunea tehnologică

- Importanţa tehnologiei ca pârghie strategică a întreprinderii

- Obstacole în folosirea strategiei tehnologice

- Rolul politicii ţării, care are repercusiuni asupra strategiei tehnologice a întreprinderii

- Importanţa cooperării în domeniul C&D

- Gradul de cooperare în activitatea de C&D

- Obstacole pentru dezvoltarea activităţii întreprinderii

- Importanţa, în cursul viitorilor 5 ani, a tehnologiei pentru creşterea competitivităţii

- Importanţa introducerii inovării tehnologice în următorii 5 ani

- Evoluţia organizării întreprinderii şi a activităţii C&D de firmă

- Importanţa pe care o va acorda direcţia întreprinderii activităţii de C&D în următorii 5 ani

 

 

 

 

 


            Procesul de inovare îşi are originea în obiectivele întreprinderii şi este favorizat sau stânjenit de diferiţi factori. Stabilirea motivelor pentru care o întreprindere este preocupată şi implicată într-o activitate inovativă se poate face în două moduri:

·      În funcţie de obiectivele tehnologice ale întreprinderii

       - Inovarea de produs

       - Extinderea gamei de produse

       - Inovarea de proces

       - Perfecţionarea flexibilităţii producţiei

·      În funcţie de obiectivele economice ale întreprinderii (de ordin general):

       - Deschiderea de noi pieţe

       - Menţinerea proporţiei de pieţe cucerite.

       - Costuri scăzute ale producţiei prin:

·      reducerea proporţiei salariilor în costul producţiei;

·      reducerea consumului de materiale;

·      reducerea energiei consumate;

·      reducerea costurilor de proiectare;

·      reducerea ratei rebuturilor.

            Urmărirea obiectivelor se face asupra realizărilor din ultimii trei ani, ţinând seama şi de aspectele:

a)    obiectiv important/neimportant;

b)   evaluarea şi întocmirea unei liste cu obiective ordonate după importanţa lor.

 

 

            2.  Metodologia de analiză pentru studiile de caz

 

            Pornind de la constatările şi obiectivele de analiză prezentate mai sus, a fost elaborat un set de informaţii şi date principale, sistematizate şi structurate în 7 grupe de probleme de interes major pentru evaluarea situaţiei şi perspectivelor “cercetării de firmă” într-o întreprindere.

 

1. Date  generale  privind  întreprinderea

·      Identificarea întreprinderii

·      Informaţii globale asupra întreprinderii

 

2. Organizarea  Şi  PROBLEMELE  geneRaLE  ALE  activităţii  C&D

·      Forma de organizare

·      Importanţa factorilor de organizare

·      Rolul decizional al nivelelor ierarhice

·      Importanţa documentării şi informatizării

·      Importanţa acordată de conducerea întreprinderii activităţii de C&D

·      Eficacitatea mijloacelor de organizare în activitatea C&D

·      Obstacole care blochează activitatea de inovare a întreprinderii

·      Criterii de evaluare a eficacităţii activităţii de C&D

·      Modul de luare a deciziilor

·      Importanţa unor obiective în activitatea de C&D

·      Factori determinanţi ai inovării

·      Modul de gestiune în problemele personalului de specialitate din C&D

·      Implicarea conducerii întreprinderii în problemele activităţii C&D

·      Internaţionalizarea unor activităţi din întreprindere

·      Modul de protecţie a activităţii de C&D

·      Obstacole în calea imitării produselor întreprinderii de către concurenţi

·      Constatări ale contrafacerii şi de “spionaj” industrial

·      Organizarea protecţiei proprietăţii industriale

·      Deficienţe ale protecţiei prin brevetare

·      Schimbări organizatorice legate de activitatea de C&D

·      Motivaţii şi obiective ale schimbărilor organizatorice în întreprindere, legate de C&D

·      Caracteristicile modului de producţie

·      Computerizarea activităţilor întreprinderii

 

3.  CapacitATEA  de  cercetare-dezvoltare

·      Resurse umane pentru domeniul C&D

-   Numărul şi structura personalului ocupat în activitatea de C&D

-   Modul de recrutare a personalului C&D

-   Transferări de personal pentru C&D din întreprindere

-   Recompense acordate personalului de C&D

-   Atitudini şi acţiuni ale conducerii privind personalul cu studii superioare din C&D

-   Comparaţie privind resursele umane din C&D faţă de concurenţi

·      Resurse tehnologice de C&D

-   Surse directe pentru activitatea de C&D

-   Surse de informare pentru activitatea de C&D

-   Factori care frânează utilizarea surselor externe de C&D

-   Factori care pledează pentru surse externe de C&D

-   Nivelul de importanţă al unor ţări ca sursă externă de C&D

·      Dotarea în domeniul C&D

·      Buget pentru C&D

-   Cheltuieli pentru C&D

-   Procentajul din cifra de afaceri pentru C&D

-   Cheltuieli globale de C&D efectuate în 1995

-   Surse de finanţare a activităţii de C&D

-   Criterii de evaluare pentru alocarea bugetelor de C&D

-   Fonduri alocate şi cheltuieli efectuate pentru înnoirea produselor şi tehnologiilor în anul 1995

 

4.  PARTENERI  ÎN  ACTIVITATEA  de  c&d

·      Parteneri interni pentru activitatea de C&D

-   Relaţii între C&D şi alte structuri funcţionale

-   Mijloace pentru întărirea relaţiilor între C&D şi alte structuri funcţionale ale întreprinderii

·      Parteneri externi pentru activitatea de C&D

-   Importanţa relaţiilor externe de C&D

 

5.  Realizări  Şi  performanţe  în  domeniul  C&D

·      Procentajul, din cifra de afaceri, datorat produselor noi

·      Realizări în domeniul proprietăţii intelectuale

·      Realizări de produse noi şi ameliorate în ultimii 3 ani

·      Realizări de tehnologii noi în ultimii 3 ani

·      Inovare de condiţionare

·      Situaţia faţă de concurenţi

 

6.  Strategie  tehnologică  Şi  perspective  în  domeniul  C&D

·      Evoluţia previzibilă a C&D în următorii 3 ani

·      Importanţa care se va acorda în întreprindere activităţii de C&D în următorii 3 ani

·      Prevederi pentru aplicarea inovării în domeniul produselor

·      Prevederi pentru introducerea inovării în domeniul proceselor tehnologice

·      Importanţa sistemului de informare

·      Importanţa tehnologiei

·      Obstacole în folosirea strategiei tehnologice

·      Relaţii între C&D şi celelalte structuri funcţionale în viitor

·      Competitivitate

 

7.  PROBLEMELE  MAJORE  ALE  ÎNTREPRINDERII

 

*

            Aceste date şi informaţii au fost organizate sub forma unui chestionar (prezentat în anexa 1), care conţine variantele de răspunsuri capabile să diferenţieze situaţia “cercetării de firmă” şi a procesului de inovare în întreprinderile analizate.

            Complexitatea şi dimensiunile domeniului cercetat (întreprinderi din România) din punct de vedere cantitativ şi structural, impune elaborarea şi aplicarea unor criterii metodologice de selectare a întreprinderilor şi stabilirea unor variante de realizare a studiilor de caz. În selectarea întreprinderilor pot fi avute în vedere mai multe criterii simple sau combinate:

·      mărimea întreprinderi în funcţie de numărul de personal;

·      tipul de activitate principală (producţie de serie, industrie de transformare);

·      tipul de produse (bunuri de consum, bunuri de investiţie, etc.);

·      intensitatea activităţii de C&D (cheltuieli cu C&D raportate la cifra de afaceri a întreprinderii sub 1%, între 1-4%, peste 4%);

·      nivelul exporturilor întreprinderii.

            La acestea pot fi adăugate şi constatările evidenţiate de cercetarea statistică preliminară, prezentată în cap. IV, precum şi priorităţile strategiilor industriale şi de C&D elaborate de ministerele respective.

            De aceea, pentru studiile de caz, având în vedere obiectivele, în primul rând, metodologice, ale acestora, considerăm că, în alegerea întreprinderilor, pot fi utilizate şi aplicate următoarele criterii:

·      ramura economică: industria

·      sectorul/activitatea: electronica/electrotehnica/metalurgia (producţia de oţeluri de calitate superioară)

·      mărimea întreprinderii: mare.

            Abordarea problematicii specifice IMM-urilor se va face în etapele de cercetare din anii următori.

            Stabilirea întreprinderilor care vor face obiectul studiilor de caz, precum şi pentru întreprinderile care vor fi analizate în etapele următoarele ale cercetării, se va face împreună cu MCT.

 

            În încheierea acestui capitol vom sublinia că metodologia de lucru şi chestionarul sunt pentru uzul fazelor următoare ale prezentei cercetări; ele vor fi îmbunătăţite succesiv în etapele de realizare a studiilor de caz şi nu au ca obiectiv, cel puţin în acest stadiu al cercetării, anchete sau raportări statistice, caracterizate prin alte modalităţi de realizare.

 


            1.  Date  generale  privind  întreprinderea

 

            1.1. Identificarea întreprinderii

 

·      Firma întreprinderii: .................................................................................................................

·      Sigla: ......................................................................................................................................

·      Adresa şi codul poştal: ............................................................................................................

·      Filiale: .....................................................................................................................................

 

            Persoana calificată pentru precizări asupra răspunsurilor date:

            Dna, Dl. ................................  Serviciul: ..........................................................................

            Telefon:.................................................

 

 

            1.2. Informaţii globale asupra întreprinderii

 

·      Codul activităţii

·      Efectiv total de salariaţi la data de 31.12.1995: ........................................................................

·      Cifra de afaceri fără impozit:

-.. total: ..................................................................  mil. lei

-.. la export:............................................................. mii $

·      Dotare specifică: .....................................................................................................................

...............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

·      Dotare cu tehnică de calcul: .....................................................................................................

...............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

·      Domeniul de activitate: ............................................................................................................

·      Forma de proprietate: .............................................................................................................

·      Forma juridică: .......................................................................................................................

 

 

 

Înapoi



* Conceptul de dezvoltare experimentală din reglementările internaționale a fost echivalat cu cel de “dezvoltare tehnologică” în legislația românească.