Elaborarea şi
organizarea derulării programului de instruire şi
perfecţionare managerială în specificul activităţii
de C&D Elaborarea programelor de "Management strategic în
unităţile de C&D"; analiza şi evaluarea seriilor
pilot de perfecţionare în management strategic
Responsabil lucrare,
Dr. ing. Florea Neagu ©SCIENTCONSULT, iulie 1994 Cuprins 2. Analiza şi evaluarea seriilor pilot de perfecţionare
în management strategic
5
1. Introducere…………………………………………………………………………… 2. Analiza şi evaluarea seriilor pilot de perfecţionare în management strategic…………………………………… 1.1. Recrutarea cursanţilorÎnscrierea la programele
ce s-au derulat de către SCIENTCONSULT S.R.L., la Bucureşti, s-a
făcut de către participanţi, la invitaţia circulară scrisă
a Ministerului Cercetării şi Tehnologiei - Direcţia Generală
Management şi Informatizare, difuzată de către executant către
conducerile unităţilor de C&D, precum şi ca urmare a revenirilor
telefonice şi prin fax ale executantului. Recrutarea de cursanţi
s-a făcut sub semnul, pe de o parte, al interesului candidaţilor
potenţiali la concursul de management, iar pe de altă parte - al
dificultăţilor financiare ale unităţilor de C&D. Aceste două cauze,
conjugate, au condus la faptul că au predominat înscrierile imediate
de directori în exerciţiu, în timp ce pentru şefi de secţii
şi laboratoare, şi în special pentru tineret, s-au făcut foarte
puţine înscrieri - şi acelea, de regulă, pentru perioada de
toamnă. Contactate telefonic,
conducerile multor institute au comunicat că nu dispun de posibilităţi
financiare pentru trimiterea de cursanţi (campania de recrutare
s-a desfăşurat în perioada iniţială a demarării acţiunii
de contractare din fondul special de 1 %; dar nu se dispune de date
pentru a aprecia că în prezent situaţia s-ar fi modificat). Au participat cursanţi
din 54 unităţi de C&D. Cu excepţia
ICPET S.A., care a participat cu 7 cursanţi în 3 serii şi
a Institutului Naţional al Lemnului - 4 cursanţi în 2 serii,
s-a putut remarca absenţa unora dintre marile institute (ICTCM
S.A., ICPE S.A., ICECHIM, ICEMENERG, ICI etc.); nu s-a efectuat o analiză
a cauzelor acestui fenomen. În total, au participat: Directori : 70 (din
care 43 Directori Generali sau Directori şi 27 directori ştiinţifici,
tehnici, economici, adjuncţi) şefi de secţii,
laboratoare, alte compartimente: 21 Personal de execuţie: 7 Total
98 Din total, 17 cursanţi au fost cu titluri ştiinţifice
(16 doctori-ingineri sau doctori, un doctor-docent). Din total, 66 cursanţi au fost din Bucureşti
şi 32 din provincie: Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Craiova,
Ploieşti, Câmpina, Galaţi, Braşov, Mediaş, Satu-Mare,
Târgovişte etc. Mărimea grupelor
(a seriilor) a oscilat între 13 şi 32 cursanţi într-o serie.
Structura grupelor
în planul specialităţii profesionale a cursanţilor şi
în cel al specificului unităţii (subunităţii) conduse, a fost
eterogenă, într-o serie intrînd ingineri, economişti fizicieni,
uneori - medici, unicul criteriu ce i-a determinat să se înscrie la
cursuri fiind cel al preocupărilor manageriale. A existat, totuşi,
o grupare profesională semnificativă, 83 cursanţi din 98 fiind
ingineri. Condiţiile în
care s-a realizat recrutarea cursanţilor au făcut să se sară peste
o fază importantă şi necesară,
aceea a stabilirii cerinţelor de perfecţionare pentru fiecare
cursant în parte sau cel puţin pentru grupuri-eşantioane.
Rezultă încă o finalitate a analizei şi evaluării seriilor pilot
de perfecţionare managerială în C&D, anume aceea de a se urmări
nivelul de plecare la aceste cursuri. 1.2. Evaluarea programelor pilotEvaluarea a urmărit
identificarea părţilor tari şi de succes ale tematicii, organizării
şi metodicii de instruire, iar pe de altă parte aflarea părţilor
slabe ale programelor, în vederea reiterării lor ameliorative. Metoda principală
de evaluare a fost cea a culegerii opiniilor, a dialogului cu lectorii
şi cu cursanţii, precum şi aceea a fişelor de evaluare,
completate în mod anonim de către cursanţi, pe baza cărora, la
încheierea programului, s-au formulat răspunsuri mai precise şi
mai nuanţate. Dată fiind lipsa fazei de pregătire a cursurilor
prin stabilirea cerinţelor de perfecţionare, de care am mai
amintit, la discuţiile finale privind evaluarea programelor s-a
urmărit şi nevoia de completare a cunoştinţelor şi
deprinderilor în cele trei domenii, aşa cum s-a stabilit prin setul
de module tematice elaborat în 1993: I. Probleme generale
de investigaţie ştiinţifică II. Tehnici de conducere
în C&D III. Probleme economice
şi financiare Urmează sinteza rezultatelor
înregistrate în fişele de evaluare. Modelul uneia dintre
fişele de evaluare este redat alăturat; nu au existat diferenţe
esenţiale între fişele de evaluare de la cele cinci serii. SCIENTCONSULTS.R.L. Bucureşti Curs de instruire
şi perfecţionare managerială în specificul activităţii
de cercetare-dezvoltare Program "P"
- seria 3 Perioada: 6-17 iunie
1994 Fişă de evaluare
a programului În ce măsură apreciaţi
că participarea Dv. la program a fost utilă pentru activitatea pe care
o desfăşuraţi ? (rugăm subliniaţi termenul care corespunde
opţiunii Dv.) Foarte utilă Utilă Puţin utilă Deloc Rugăm specificaţi
modulele care au fost cele mai utile pentru Dv. (rugăm specificaţi
numerele de module, iar pentru cele nenumerotate - numele lectorului) Rugăm specificaţi
modulele care au fost cel mai puţin interesante pentru Dv. (idem) Pentru serii viitoare,
doriţi să sugeraţi anumite îmbunătăţriri ale tematicii?
Aţi fi preferat: - mai multe module,
tratate mai sintetiuc? - mai puţine
module, tratate mai în detaliu? -Echilibrul între
număr de module şi detaliere a fost corect? (Rugăm bifaţi
una dintre cele 3 variante) Doriţi să sugeraţi
anumite îmbunătăţiri ale modului de tratare a tematicii? Doriţi să sugeraţi
anumite îmbunătăţiri ale organizării cursului? Cum apreciaţi
durata programului (10 zile)? Prea scurtă Corespunzătoare Prea lungă Alte observaţii
şi propuneri: Utilitatea participării
la program Prima dintre calităţile
urmărite a fi identificată - şi, eventual, cuantificată în planul
valorii la care se ridică ea - a fost aceea a utilităţii programului
în raport cu activitatea desfăţurată de către cursant. Scara de evaluare a utilităţii cursului
la care i-a fost dat să participe cursantul a fost de patru trepte: (1) participarea
a fost foarte utilă; (2) participarea
a fost utilă; (3) participarea
a fost puţin utilă; (4) participarea
nu a fost deloc utilă. Rezultatele îregistrate
în fişele de evaluare au fost următoarele: …………………………………………………………………… Coloana "Fişe"
redă numărul de fişe de evaluare întocmite (diferenţa constituind-o
cursanţi absenţi la ultima oră de program, de evaluare). Procentele
sunt calculate prin raportare la total cursanţi. Raportarea la
numărul de fişe dă procentele: "foarte util" 67,5%, "util"
32,5%. Constatarea că 61%
din numărul total de cursanţi, ce şi-au exprimat aprecierea
asupra participării la program,
au găsit-o ca fiind foarte utilă şi 30% au apreciat-o ca utilă,
iar lipsa de utilitate sau utilitatea redusă n-au fost considerate de
către nimeni dintre cei ce au luat parte la cursuri, este suficientă
pentru a motiva continuarea programelor, cu credinţă în faptul
trebuincios. Interesul selectiv,
pentru diferitele module tematice Dacă aprecierea generală,
aşa cum am arătat, a fost aceea că efortul de a participa la cursurile
de perfecţionare managerială este de neîndoielnică utilitate, organizatorul
a trecut apoi în fişa de evaluare a programului la evaluarea de
detaliu prin consultarea opiniei cursanţilor cu privire la interesul
faţă de modulele din tematică. Unii dintre cursanţi nu au
formulat răspunsuri specifice la întrebarea
privind modulele cele mai utile sau cele mai puţin interesante
(au existat răspunsuri: "toate" la întrebarea privind modulele
care au prezentat cel mai mult interes şi liniuţă sau "nici
unul" la întrebarea privind modulele care au prezentat cel mai
puţin interes. Cei mai mulţi însă au dat aprecieri diferenţiate,
rezultând tabelul alăturat (în care cele trei răspunsuri "toate"
au fost calculate ca interes pentru fiecare dintre modulele prezentate
la seria respectivă). O prezentare mai sugestivă a acestor aprecieri
este dată în graficul ce redă procentual opiniilor celor ce au apreciat
ca modulul prezentând cel mai mult interes (+) sau cel mai puţin
interes (-) pentru cursantul respectiv (un cursant a şters cuvântul
"cel": module care au prezentat mai puţin interes") În acest context,
este semnificativ un extras dintr-o fişă de evaluare de la seria
3: "Cele specificate
de mine fac parte din raza interesului direct, dar toate modulele prezentate
se integrează într-un sistem informaţional perfect. Nu pot specifica
un modul mai puţin interesant, deoarece fiecare dintre ele au creat
o sensibilitate faţă de problematica respectivă, care rămâne la
latitudinea mea de a o aprofunda." În tabelul ce urmează,
s-au notat: + exprimări de interes maxim pentru
modulul tematic respectiv - exprimări de interes minim pentru
modulul tematic respectiv
* La o serie, modulul nu a fost susţinut; cursanţii au avut şi suportul respectiv de curs ** La seria 3, modulul a fost susţinut de alt lector (M. Berinde) Legenda: + exprimări de interes maxim pentru modulul tematic respectiv - exprimări de interes minim pentru modulul tematic respectiv De asemenea: * La o serie, modulul
nu a fost susţinut; cursanţii au avut şi suportul respectiv
de curs ** La seria 3, modulul
a fost susţinut de alt lector. Situaţia din
tabel este ilustrată în histograma ce urmează (cu roşu
– interesul maxim, cu galben – interesul minim.
Îmbunătăţirea tematicii Acest punct a urmărit
consultarea cursanţilor privind completarea tematicii, văzută din nevoia personală de a face faţă
cerinţelor actuale impuse de postul de manager. Nu s-a specificat
circumstanţa restrictivă a duratei de 5 zile a programului. Sugestiile
cele mai stabile în fişele de evaluare sunt următoarele (redate
sintetic, dar cât mai aproape de formularea autorului): - metodologia privatizării
unităţilor C&D, legislaţia privatizării; - instruire în unităţile
de cercetare-dezvoltare; - teme de management
financiar în C&D; - legislaţie
curentă; - dezvoltarea problematicii
de tranziţie; - managementul resurselor
umane în C&D; - informatica în
management; - noile instrumente
financiar bancare; - cooperarea internaţională
în cercetare; - tehnici de comerţ
exterior; - procesul de reformă; - relaţii internaţionale; - o nouă meserie
pentru cercetător: antreprenor; După cum se observă,
unele dintre aceste sugestii / solicitări reprezintă dezvoltări ale
unor module tematice deja realizate. Relaţia între numărul de teme şi detalierea
tratării a fost studiată prin consultarea cursanţilor asupra gradului
de detaliu la care au fost tratate subiectele. Ei vor mai multe teme
(module), tratate mai sintetic - 15 din 98, adică 15%; mai puţine
teme (module), tratate mai în detaliu - 28 din 98, adică 29%, în timp
ce 43 din 98, adică 44% au considerat că prezentarea temelor se găseşte
la echilibru între detaliu şi sinteză. Îmbunătăţirea
modului de tratare a tematicii a urmărit să colecteze sugestiile celor
ce au trecut programul pilot de 5 sau 10 zile, privitoare la alcătuirea
orarului, la durata expunerii / dezbaterii, la accesibilitate etc. Reţinem cîteva
opinii: - mărirea duratei
de program; - mai multe dezbateri; - exemplificări din
realităţile româneşti; - studii de caz în
practica managerială; - exemplificările
să se culeagă din realităţile noastre; - studii de caz; - exemple din practica
lectorilor. Îmbuătăţirea
organizării, aşa cum o văd unii dintre cursanţii la seriile
pilot, se prezintă, pe scurt, astfel: - foarte bună; - organizarea s-a
dovedit a fi exemplară; - să se organizeze
cursuri în centre zonale; - cursuri în cadrul
institutelor de cercetare; - încheierea să se
facă printr-o lucrare elaborată de către cursant; - organizarea o găsesc
profesionalistă; - organizarea a fost
excelentă; - schimb de informaţii
între cursanţi; Duratata programului
a fost apreciată de către cursanţi ca fiind: prea scurtă - 31 corespunzătoare -
60 prea lungă - 0 Alte propuneri: - continuarea cursurilor
aşa cum au fost proiectate; - mai multă publicitate
pentru aceste programe; - continuarea cursurilor
prin convocări periodice; - includerea în tematică
a utilizării calculatorului pentru manageri; - introducerera ciclului
II, prin revenirea cursanţilor; - adîncirea tematicii
printr-un al doilea ciclu; - să fie mai larg
cunoscute potenţialităţile SCIENTCONSULT SRL, legătură mai
strînsă cu SCIENTCONSULT SRL; - instruirea pe o
temă dată, cu durata de o zi; - la dezbateri să
participe factori de decizie din Ministerul Cercetării şi Tehnologiei; - cursuri cu tematici
restrînse (studiul de fezabilitate, planul de restructurare); - organizarea cursurilor
în institute pentru a cuprinde personalul ce lucrează in C&D; - un modul specializat
de comerţ exterior; - un curs special
de managemenent al resurselor umane în C&D; - diversificarea
lectorilor. 3. CONCLUZIIÎn cadrul prezentei
faze a lucrării Elaborarea şi
organizarea derulării programului de instruire şi perfecţionare
managerială în specificul activităţii de cercetare-dezvoltare au
fost realizate: - Elaborarea programelor
de "Management strategic în unităţile de C&D", - Evaluarea seriilor
pilot de perfecţionare în management strategic. Cu privire la primul
obiectiv al fazei: - din cadrul modulelor tematice elaborate
în 1993 a fost structurat un program selectiv, cu modulele orientate
spre problemele strategice; - s-au accentuat laturile strategice
ale temelor; - au fost elaborate trei noi module tematice
("Probleme strategice noi pentru managementul C&D din România",
"Evaluarea patrimoniului unităţilor de C&D", "Direcţii
de reformă a Sistemului ştiinţă şi Tehnologie");
au fost organizate prelegeri ("Managementul şi progresul tehnic")
şi dezbateri ("Problematica tranziţiei de sistem
şi activităţile de C&D", privatizarea) etc.,
pe alte teme cu semnificaţie strategică . Au fost organizate, în lunile mai - iulie
1994, cinci serii pilot de perfecţionare în management strategic
în activitatea de cercetare-dezvoltare, urmate de 98 cursanţi,
dintre care 43 directori generali sau directori, 27 directori ştiinţifici,
tehnici, economici, 21 şefi de secţii, laboratoare etc., 7
personal de execuţie din cercetare. Din total, 66 au fost din Bucureşti
şi 32 din provincie. Cu privire la al doilea obiectiv al fazei: 1. Tematica de instruire şi perfecţionare
managerială în specificul activităţii de C&D a fost apreciată
de cursanţii şi lectorii SCIENTCONSULT S.R.L. în cei mai favorabili
termeni. În corespondenţa purtată de organizatorii programelor
s-a solicitat institutelor / centrelor beneficiare sugestii de completare
a tematicii cu noile subiecte, necuprinse în tematica elaborată de SCIENTCONSULT
S.R.L. în 1993. În formularele de răspuns nu s-a specificat nici o altă
temă, care să nu fi fost cuprinsă în scrisoarea de ofertă. 2. Cele mai solicitate programe, dintre
cele oferite de către SCIENTCONSULT S.R.L. au fost cele destinate directorilor
(tip "D"). În procesul de instruire a seriilor pilot
s-a formulat solicitarea de a completa lista de programe cu încă două: - managementul financiar în activităţile
de cercetare-dezvoltare; - managementul resurselor umane în cercetare-dezvoltare. 3. Utilitatea programelor de instruire
şi perfecţionare managerială pentru reţeaua de institute
/ centre coordonată de Ministerul Cercetării şi Tehnologiei a fost
apreciată pozitiv. Cei mai mulţi dintre cursanţii
programelor pilot au fost de părere că programul de instruire şi
perfecţionare managerială la care au luat larte le-a fost "foarte
util". Nu s-a înregistrat nici o opinie prin care să se aprecieze
inutilitatea programului, sau o utilitate redusă a acestuia. 4. Îmbunătăţirea tematicii, aşa
cum s-a conturat ea prin consultarea cursanţilor, se va putea face
prin completarea ei cu subiecte din: - metodica privatizării; - legislaţia curentă; - cooperarea internaţională
în C&D; - concepte de restructurare. 5. Îmbunătăţirea metodicii de instruire
va putea fi realizată prin: - studii de caz; - mărirea duratei de instruire; - mai multe dezbateri; - schimb de cunoştinţe
între cursanţi; - lucrare de absolvire. 6. Îmbunătăţirea organizării, deşi
ea a fost apreciată de cursanţi ca fiind deosebit de eficace, va
mai putea cuprinde: - mărirea duratei de instruire
la 2 x 5 zile (eventual în două cicluri); - programe organizate în centre
zonale, în institutele / centrele de cercetare-proiectare. 7. Alte sugestii de îmbunătăţire
a programelor au privit: - cunoaşterea programelor
în institutele beneficiare; - permanentizarea procesului
de instruire prin cicluri periodice; - atragerea factorilor de decizie
în ceea ce priveşte restructurarea cercetării-dezvoltării la programele
de tip D; - instruirea pe tematică dată
în seminare cu durata de 1-3 zile; - organizarea unor cursuri în
institutele beneficiare cu tematică adaptată cerinţelor specifice. Concluzia majoră ce s-a desprins din derularea seriilor pilot de
cursuri de instruire şi perfecţionare managerială în cerecetare-dezvoltare
a fost aceea a utilităţii acestor cursuri, aşa cum au fost
ele proiectate şi realizate. |