Elaborarea şi organizarea derulării programului

de instruire şi perfecţionare managerială

în specificul activităţii de C&D

 

 

Elaborarea programelor de

"Management strategic în unităţile de C&D";

analiza şi evaluarea seriilor pilot de perfecţionare

în management strategic

 

 

                                                            Responsabil lucrare,

 

                                                             Dr. ing. Florea Neagu

 

 

 

©SCIENTCONSULT, iulie 1994

 

 

 

 

Cuprins

 

 

1. Introducere...................................................................................................... 3

2. Analiza şi evaluarea seriilor pilot de perfecţionare în management strategic     5

1.1. Recrutarea cursanţilor.............................................................................. 5

1.2. Evaluarea programelor pilot.................................................................... 6

3. CONCLUZII.................................................................................................. 16

 


 

 

1. Introducere

 

……………………………………………………………………………

 


2. Analiza şi evaluarea seriilor pilot de perfecţionare în management strategic

 

……………………………………

1.1. Recrutarea cursanţilor

 

Înscrierea la programele ce s-au derulat de către SCIENTCONSULT S.R.L., la Bucureşti, s-a făcut de către participanţi, la invitaţia circulară scrisă a Ministerului Cercetării şi Tehnologiei - Direcţia Generală Management şi Informatizare, difuzată de către executant către conducerile unităţilor de C&D, precum şi ca urmare a revenirilor telefonice şi prin fax ale executantului.

Recrutarea de cursanţi s-a făcut sub semnul, pe de o parte, al interesului candidaţilor potenţiali la concursul de management, iar pe de altă parte - al dificultăţilor financiare ale unităţilor de C&D.

Aceste două cauze, conjugate, au condus la faptul că au predominat înscrierile imediate de directori în exerciţiu, în timp ce pentru şefi de secţii şi laboratoare, şi în special pentru tineret, s-au făcut foarte puţine înscrieri - şi acelea, de regulă, pentru perioada de toamnă.

Contactate telefonic, conducerile multor institute au comunicat că nu dispun de posibilităţi financiare pentru trimiterea de cursanţi (campania de recrutare s-a desfăşurat în perioada iniţială a demarării acţiunii de contractare din fondul special de 1 %; dar nu se dispune de date pentru a aprecia că în prezent situaţia s-ar fi modificat).

Au participat cursanţi din 54 unităţi de C&D.

Cu excepţia ICPET S.A., care a participat cu 7 cursanţi în 3 serii şi a Institutului Naţional al Lemnului - 4 cursanţi în 2 serii, s-a putut remarca absenţa unora dintre marile institute (ICTCM S.A., ICPE S.A., ICECHIM, ICEMENERG, ICI etc.); nu s-a efectuat o analiză a cauzelor acestui fenomen.

În total, au participat:

Directori : 70 (din care 43 Directori Generali sau Directori şi 27 directori ştiinţifici, tehnici, economici, adjuncţi)

şefi de secţii, laboratoare, alte compartimente:  21

Personal de execuţie:                                           7

Total                                                                  98

Din total,  17 cursanţi au fost cu titluri ştiinţifice (16 doctori-ingineri sau doctori, un doctor-docent).

Din total,  66 cursanţi au fost din Bucureşti şi 32 din provincie: Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Craiova, Ploieşti, Câmpina, Galaţi, Braşov, Mediaş, Satu-Mare, Târgovişte etc.

Mărimea grupelor (a seriilor) a oscilat între 13 şi 32 cursanţi într-o serie.

Structura grupelor în planul specialităţii profesionale a cursanţilor şi în cel al specificului unităţii (subunităţii) conduse, a fost eterogenă, într-o serie intrînd ingineri, economişti fizicieni, uneori - medici, unicul criteriu ce i-a determinat să se înscrie la cursuri fiind cel al preocupărilor manageriale. A existat, totuşi, o grupare profesională semnificativă, 83 cursanţi din 98 fiind ingineri.

Condiţiile în care s-a realizat recrutarea cursanţilor au făcut să se sară peste o fază  importantă şi necesară, aceea a stabilirii cerinţelor de perfecţionare pentru fiecare cursant în parte sau cel puţin pentru grupuri-eşantioane. Rezultă încă o finalitate a analizei şi evaluării seriilor pilot de perfecţionare managerială în C&D, anume aceea de a se urmări nivelul de plecare la aceste cursuri.

 

1.2. Evaluarea programelor pilot

 

Evaluarea a urmărit identificarea părţilor tari şi de succes ale tematicii, organizării şi metodicii de instruire, iar pe de altă parte aflarea părţilor slabe ale programelor, în vederea reiterării lor ameliorative.

Metoda principală de evaluare a fost cea a culegerii opiniilor, a dialogului cu lectorii şi cu cursanţii, precum şi aceea a fişelor de evaluare, completate în mod anonim de către cursanţi, pe baza cărora, la încheierea programului, s-au formulat răspunsuri mai precise şi mai nuanţate. Dată fiind lipsa fazei de pregătire a cursurilor prin stabilirea cerinţelor de perfecţionare, de care am mai amintit, la discuţiile finale privind evaluarea programelor s-a urmărit şi nevoia de completare a cunoştinţelor şi deprinderilor în cele trei domenii, aşa cum s-a stabilit prin setul de module tematice elaborat în 1993:

I. Probleme generale de investigaţie ştiinţifică

II. Tehnici de conducere în C&D

III. Probleme economice şi financiare

 

Urmează sinteza rezultatelor înregistrate în fişele de evaluare.

Modelul uneia dintre fişele de evaluare este redat alăturat; nu au existat diferenţe esenţiale între fişele de evaluare de la cele cinci serii.

 


SCIENTCONSULTS.R.L.   Bucureşti

 

Curs de instruire şi perfecţionare managerială

în specificul activităţii de cercetare-dezvoltare

Program "P" - seria 3

Perioada: 6-17 iunie 1994

 

Fişă de evaluare a programului

 

În ce măsură apreciaţi că participarea Dv. la program a fost utilă pentru activitatea pe care o desfăşuraţi ? (rugăm subliniaţi termenul care corespunde opţiunii Dv.)

 

Foarte utilă                      Utilă                        Puţin utilă                                Deloc

 

Rugăm specificaţi modulele care au fost cele mai utile pentru Dv. (rugăm specificaţi numerele de module, iar pentru cele nenumerotate - numele lectorului)

 

 

 

Rugăm specificaţi modulele care au fost cel mai puţin interesante pentru Dv. (idem)

 

  

Pentru serii viitoare, doriţi să sugeraţi anumite îmbunătăţriri ale tematicii?

 

  

Aţi fi preferat:

- mai multe module, tratate mai sintetiuc?

- mai puţine module, tratate mai în detaliu?

-Echilibrul între număr de module şi detaliere a fost corect?

(Rugăm bifaţi una dintre cele 3 variante)

 

 

Doriţi să sugeraţi anumite îmbunătăţiri ale modului de tratare a tematicii?

 

 

Doriţi să sugeraţi anumite îmbunătăţiri ale organizării cursului?

 

 

Cum apreciaţi durata programului (10 zile)?

Prea scurtă       Corespunzătoare           Prea lungă

 

  

Alte observaţii şi propuneri:

 

  

Utilitatea participării la program

Prima dintre calităţile urmărite a fi identificată - şi, eventual, cuantificată în planul valorii la care se ridică ea - a fost aceea a utilităţii programului în raport cu activitatea desfăţurată de către cursant.  Scara de evaluare a utilităţii cursului la care i-a fost dat să participe cursantul a fost de patru trepte:

(1) participarea a fost foarte utilă;

(2) participarea a fost utilă;

(3) participarea a fost puţin utilă;

(4) participarea nu a fost deloc utilă.

Rezultatele îregistrate în fişele de evaluare au fost următoarele:

 

 EVALUAREA UTILITĂŢII PROGARMELOR

  

……………………………………………………………………

 

Coloana "Fişe" redă numărul de fişe de evaluare întocmite (diferenţa constituind-o cursanţi absenţi la ultima oră de program, de evaluare). Procentele sunt calculate prin raportare la total cursanţi. Raportarea la numărul de fişe dă procentele: "foarte util" 67,5%, "util" 32,5%.

 

 

Constatarea că 61% din numărul total de cursanţi, ce şi-au exprimat aprecierea asupra participării  la program, au găsit-o ca fiind foarte utilă şi 30% au apreciat-o ca utilă, iar lipsa de utilitate sau utilitatea redusă n-au fost considerate de către nimeni dintre cei ce au luat parte la cursuri, este suficientă pentru a motiva continuarea programelor, cu credinţă în faptul trebuincios.

 

  

Interesul selectiv, pentru diferitele module tematice

Dacă aprecierea generală, aşa cum am arătat, a fost aceea că efortul de a participa la cursurile de perfecţionare managerială este de neîndoielnică utilitate, organizatorul a trecut apoi în fişa de evaluare a programului la evaluarea de detaliu prin consultarea opiniei cursanţilor cu privire la interesul faţă de modulele din tematică. Unii dintre cursanţi nu au formulat răspunsuri specifice la întrebarea  privind modulele cele mai utile sau cele mai puţin interesante (au existat răspunsuri: "toate" la întrebarea privind modulele care au prezentat cel mai mult interes şi liniuţă sau "nici unul" la întrebarea privind modulele care au prezentat cel mai puţin interes. Cei mai mulţi însă au dat aprecieri diferenţiate, rezultând tabelul alăturat (în care cele trei răspunsuri "toate" au fost calculate ca interes pentru fiecare dintre modulele prezentate la seria respectivă).  O prezentare mai sugestivă a acestor aprecieri este dată în graficul ce redă procentual opiniilor celor ce au apreciat ca modulul prezentând cel mai mult interes (+) sau cel mai puţin interes (-) pentru cursantul respectiv (un cursant a şters cuvântul "cel": module care au prezentat mai puţin interes")

 

În acest context, este semnificativ un extras dintr-o fişă de evaluare de la seria 3:

"Cele specificate de mine fac parte din raza interesului direct, dar toate modulele prezentate se integrează într-un sistem informaţional perfect. Nu pot specifica un modul mai puţin interesant, deoarece fiecare dintre ele au creat o sensibilitate faţă de problematica respectivă, care rămâne la latitudinea mea de a o aprofunda."

 

 

 

În tabelul ce urmează, s-au notat:

               + exprimări de interes maxim pentru modulul tematic respectiv

                - exprimări de interes minim pentru modulul tematic respectiv

 

Module tematice

Seriile /

Interes exprimat

 

Nr.

Denumire prescurtată

Nr. total cursanţi

Număr

Procent

 

 

Serii/N

n

n/N %

1

Creativitate

3/13

+8

+62

2

Tehnici de calcul

3/13

+3

-1

+23

-8

3

Proprietate intelectuală

3/13

+7

+54

4

Analiza valorii

3/13

+8

+62

5

Cooperare internaţională*

1-5/98

+39

-7

+40

-7

6

Filozofia ştiinţei

3/13

-3

-23

7

Marketing**

1-5/98

+35

-5

+36

-6

8

Calitate

1-5/98

+63

-6

+64

-7

9

Tehnici de organizare

1-5/98

+51

-4

+52

-4

11

Strategie şi plan

1-3, 5/83

+23

-4

+27

-5

12

Analiza diagnostic

1-5/98

+34

-3

+35

-3

13

Project Management

3/13

+1

-1

+13

-13

14

Resurse umane

1-5/98

+44

-4

+45

-5

15

Economia

de piaţă

1-5/98

+70

-1

+71

-1

17

Studiul de fezabilitate

3/13

+8

+62

18

Probleme strategice*

1, 2, 4, 5 /85

+41

-3

+48

-4

19

Evaluarea patrimoniului

1-5/98

+37

-10

+38

-10

20

Reforma sistemului S&T*

1-5/98

+31

-12

+32

-12

(21)

Privatizarea

(dezbatere)

3/13

+4

-2

+31

-15

(22)

Tranziţia

(dezbatere)

1-5/98

+59

-1

+60

-1

(23)

Profilul psihologic

3,4/26

+6

+32

(24)

Progresul tehnic

1/25

+12

+48

(25)

Contractul de management

1-5/98

+28

-3

+29

-3

(26)

Aplicaţii informatice

3/13

+3

+23

* La o serie, modulul nu a fost susţinut; cursanţii au avut şi suportul respectiv de curs

** La seria 3, modulul a fost susţinut de alt lector (M. Berinde)

 

Legenda: + exprimări de interes maxim pentru modulul tematic respectiv

                - exprimări de interes minim pentru modulul tematic respectiv

 

 

          De asemenea:

* La o serie, modulul nu a fost susţinut; cursanţii au avut şi suportul respectiv de curs

** La seria 3, modulul a fost susţinut de alt lector.

 

 

Situaţia din tabel este ilustrată în histograma ce urmează (cu roşu – interesul maxim, cu galben – interesul minim.


 



 

 

 

 

 

 


 

 

 

 Îmbunătăţirea tematicii

 

Acest punct a urmărit consultarea cursanţilor privind completarea tematicii,  văzută din nevoia personală de a face faţă cerinţelor actuale impuse de postul de manager. Nu s-a specificat circumstanţa restrictivă a duratei de 5 zile a programului. Sugestiile cele mai stabile în fişele de evaluare sunt următoarele (redate sintetic, dar cât mai aproape de formularea autorului):

- metodologia privatizării unităţilor C&D, legislaţia privatizării;

- instruire în unităţile de cercetare-dezvoltare;

- teme de management financiar în C&D;

- legislaţie curentă;

- dezvoltarea problematicii de tranziţie;

- managementul resurselor umane în C&D;

- informatica în management;

- noile instrumente financiar bancare;

- cooperarea internaţională în cercetare;

- tehnici de comerţ exterior;

- procesul de reformă;

- relaţii internaţionale;

- o nouă meserie pentru cercetător: antreprenor;

După cum se observă, unele dintre aceste sugestii / solicitări reprezintă dezvoltări ale unor module tematice deja realizate.

 

 

 Relaţia între numărul de teme şi detalierea tratării a fost studiată prin consultarea cursanţilor asupra gradului de detaliu la care au fost tratate subiectele. Ei vor mai multe teme (module), tratate mai sintetic - 15 din 98, adică 15%; mai puţine teme (module), tratate mai în detaliu - 28 din 98, adică 29%, în timp ce 43 din 98, adică 44% au considerat că prezentarea temelor se găseşte la echilibru între detaliu şi sinteză.

 

Îmbunătăţirea modului de tratare a tematicii a urmărit să colecteze sugestiile celor ce au trecut programul pilot de 5 sau 10 zile, privitoare la alcătuirea orarului, la durata expunerii / dezbaterii, la accesibilitate etc.

Reţinem cîteva opinii:

- mărirea duratei de program;

- mai multe dezbateri;

- exemplificări din realităţile româneşti;

- studii de caz în practica managerială;

- exemplificările să se culeagă din realităţile noastre;

- studii de caz;

- exemple din practica lectorilor.

 

Îmbuătăţirea organizării, aşa cum o văd unii dintre cursanţii la seriile pilot, se prezintă, pe scurt, astfel:

- foarte bună;

- organizarea s-a dovedit a fi exemplară;

- să se organizeze cursuri în centre zonale;

- cursuri în cadrul institutelor de cercetare;

- încheierea să se facă printr-o lucrare elaborată de către cursant;

- organizarea o găsesc profesionalistă;

- organizarea a fost excelentă;

- schimb de informaţii între cursanţi;

 

Duratata programului a fost apreciată de către cursanţi ca fiind:

prea scurtă - 31

corespunzătoare - 60

prea lungă - 0

 

Alte propuneri:

- continuarea cursurilor aşa cum au fost proiectate;

- mai multă publicitate pentru aceste programe;

- continuarea cursurilor prin convocări periodice;

- includerea în tematică a utilizării calculatorului pentru manageri;

- introducerera ciclului II, prin revenirea cursanţilor;

- adîncirea tematicii printr-un al doilea ciclu;

- să fie mai larg cunoscute potenţialităţile SCIENTCONSULT SRL, legătură mai strînsă cu SCIENTCONSULT SRL;

- instruirea pe o temă dată, cu durata de o zi;

- la dezbateri să participe factori de decizie din Ministerul Cercetării şi Tehnologiei;

- cursuri cu tematici restrînse (studiul de fezabilitate, planul de restructurare);

- organizarea cursurilor în institute pentru a cuprinde personalul ce lucrează in C&D;

- un modul specializat de comerţ exterior;

- un curs special de managemenent al resurselor umane în C&D;

- diversificarea lectorilor.

 

 

 

 

 

3. CONCLUZII

 

În cadrul prezentei faze a lucrării  Elaborarea şi organizarea derulării programului de instruire şi perfecţionare managerială în specificul activităţii de cercetare-dezvoltare au fost realizate:

- Elaborarea programelor de "Management strategic în unităţile de C&D",

- Evaluarea seriilor pilot de perfecţionare în management strategic.

 

Cu privire la primul obiectiv al fazei:

          - din cadrul modulelor tematice elaborate în 1993 a fost structurat un program selectiv, cu modulele orientate spre problemele strategice;

          - s-au accentuat laturile strategice ale temelor;

          - au fost elaborate trei noi module tematice ("Probleme strategice noi pentru managementul C&D din România", "Evaluarea patrimoniului unităţilor de C&D", "Direcţii de reformă a Sistemului ştiinţă şi Tehnologie"); au fost organizate prelegeri ("Managementul şi progresul tehnic") şi dezbateri ("Problematica tranziţiei de sistem  şi activităţile de C&D", privatizarea) etc.,   pe alte teme cu semnificaţie strategică .

          Au fost organizate, în lunile mai - iulie 1994, cinci serii pilot de perfecţionare în management strategic în activitatea de cercetare-dezvoltare, urmate de 98 cursanţi, dintre care 43 directori generali sau directori, 27 directori ştiinţifici, tehnici, economici, 21 şefi de secţii, laboratoare etc., 7 personal de execuţie din cercetare. Din total, 66 au fost din Bucureşti şi 32 din provincie.

 

          Cu privire la al doilea obiectiv al fazei:

          1. Tematica de instruire şi perfecţionare managerială în specificul activităţii de C&D a fost apreciată de cursanţii şi lectorii SCIENTCONSULT S.R.L. în cei mai favorabili termeni. În corespondenţa purtată de organizatorii programelor s-a solicitat institutelor / centrelor beneficiare sugestii de completare a tematicii cu noile subiecte, necuprinse în tematica elaborată de SCIENTCONSULT S.R.L. în 1993. În formularele de răspuns nu s-a specificat nici o altă temă, care să nu fi fost cuprinsă în scrisoarea de ofertă.

 

          2. Cele mai solicitate programe, dintre cele oferite de către SCIENTCONSULT S.R.L. au fost cele destinate directorilor (tip "D").

          În procesul de instruire a seriilor pilot s-a formulat solicitarea de a completa lista de programe cu încă două:

          - managementul financiar în activităţile de cercetare-dezvoltare;

          - managementul resurselor umane în cercetare-dezvoltare.

 

          3. Utilitatea programelor de instruire şi perfecţionare managerială pentru reţeaua de institute / centre coordonată de Ministerul Cercetării şi Tehnologiei a fost apreciată pozitiv.

          Cei mai mulţi dintre cursanţii programelor pilot au fost de părere că programul de instruire şi perfecţionare managerială la care au luat larte le-a fost "foarte util". Nu s-a înregistrat nici o opinie prin care să se aprecieze inutilitatea programului, sau o utilitate redusă a acestuia.

 

          4. Îmbunătăţirea tematicii, aşa cum s-a conturat ea prin consultarea cursanţilor, se va putea face prin completarea ei cu subiecte din:

                   - metodica privatizării;

                   - legislaţia curentă;

                   - cooperarea internaţională în C&D;

                   - concepte de restructurare.

 

          5. Îmbunătăţirea metodicii de instruire va putea fi realizată prin:

                   - studii de caz;

                   - mărirea duratei de instruire;

                   - mai multe dezbateri;

                   - schimb de cunoştinţe între cursanţi;

                   - lucrare de absolvire.

 

          6. Îmbunătăţirea organizării, deşi ea a fost apreciată de cursanţi ca fiind deosebit de eficace, va mai putea cuprinde:

                   - mărirea duratei de instruire la 2 x 5 zile (eventual în două cicluri);

                   - programe organizate în centre zonale, în institutele / centrele de cercetare-proiectare.

 

          7. Alte sugestii de îmbunătăţire a programelor au privit:

                   - cunoaşterea programelor în institutele beneficiare;

                   - permanentizarea procesului de instruire prin cicluri periodice;

                   - atragerea factorilor de decizie în ceea ce priveşte restructurarea cercetării-dezvoltării la programele de tip D;

                   - instruirea pe tematică dată  în seminare cu durata de 1-3 zile;

                   - organizarea unor cursuri în institutele beneficiare cu tematică adaptată cerinţelor specifice.

 

Concluzia majoră ce s-a desprins din derularea seriilor pilot de cursuri de instruire şi perfecţionare managerială în cerecetare-dezvoltare a fost aceea a utilităţii acestor cursuri, aşa cum au fost ele proiectate şi realizate.

 

Faze următoare                        Înapoi