Elaborarea şi organizarea derulării
programului
de instruire şi perfecţionare
managerială
în specificul activităţii de
cercetare-dezvoltare
Analiza şi evaluarea de ansamblu
a programelor de perfecţionare realizate în anul
1994;
propuneri pentru programele de perfecţionare
pentru anul 1995
Responsabil
lucrare,
Dr.
ing. Florea Neagu
ELABORATORI:
(în ordine alfabetică)
Analiză, evaluare, propuneri:
Dr. ing. Mario Duma
Dr. ing. Florea Neagu
Ing. Adriana Vasilescu
Contribuţii:
Matei Aslan, Ing. Sorin Golopenţa
Lectori:
Ing. Mihai Berinde, Dr. ec.
ing. Eugen Bontea, Ing. Gheorghe Borhan, Ing. Liliana Botezatu, Ec. Georgeta Broască, Ing. Vasile
Catranji, Dr. ing. Sorin Ciurea, Ing. Nicolae Comănescu, Dr. ing. Dan
Constantinescu, Prof. Dr. Cornel Cotor, Prof. Dr. ing. Paul Cristea, Ing. Ion
Crişan, Ing. Pompiliu Dincă, Dr. ing. Mario Duma, Ing. Radu Enescu,
Ing. Virgil-Cornel Florea, Dr. Stroinel Marcus, Dr. ing. Florea Neagu,
Prof. Dr. doc. Edmond Nicolau, Dr. Aurora Perju-Liiceanu, Dr. ing. George
Pleşoianu, Ing. Bogdan Popescu, Ing. Mircea Popescu, Dr. Mihaela Roco, Ec.
Mircea Sbârnă, Ing. Lucia Stanciu, Dr. ing. Ion Stănciulescu, Ing.
Cătălin Sultanovici, Conf. Dr. Anton Tabachiu, Ec. Adrian Toia, Prof.
Dr. ing. Florin Tănăsescu, Dr. ec. ing. Eugen Topală, Ing.
Adriana Vasilescu, Dr. ing. Ulrich Wiener.
Suport
organizatoric:
Ec. Neluţu Achim, Laura Flavia
Băloiu, Ing. Nicolae Bogdan,
Prof. Mircea Georgescu, Constantin Miu,
Liliana Rila, Daniel Rila
© SCIENTCONSULT, decembrie 1994
CUPRINS
I. Privire retrospectivă asupra
desfăşurării programelor
1. Structura seriilor de cursanţi
2. Tematica
3. Evaluări şi teste
II.
Evaluarea de ansamblu a programelor desfăşurate
Concluzii
Proiect -
PROGRAME DE INSTRUIRE ŞI PERFECŢIONARE
MANAGERIALĂ
ÎN SPECIFICUL
ACTIVITĂŢII DE CERCETARE-DEZVOLTARE
sem. I
1995
INTRODUCERE
Programul de instruire
şi perfecţionare managerială în specificul activităţii
de cercetare-dezvoltare, coordonat de Ministerul Cercetării şi Tehnologiei,
a fost proiectat pentru personalul din reţeaua naţională de
institute şi centre cu profil de cercetare ştiinţifică
şi dezvoltare tehnologică.
Motivarea demersului,
aşa cum a fost ea cuprinsă în tematicile pe secţiuni de program,
a constat în specificitatea procesului managerial din instituţia de
cercetare ştiinţifică, peste care s-a suprapus cerinţa de
restructurare a acestor activităţi, potrivit cu schimbările
sistemice ale întregului din care ele fac parte.
Această a doua
cerinţă a impus tematicii acea componentă agravantă,
deopotrivă incitantă pentru cursant şi pentru elaboratorul
programelor, deoarece metamorfoza structurală a organizaţiilor
conduse de cursanţii noştri - ea însăşi obiect al
investigaţiei ştiinţifice, trebuie concepută în deplină
compatibilitate sistemică cu procesul de schimbare a mediului
socio-economic.
De aici şi
trăsătura deosebitoare urmărită în tematicile derulate în
programele SCIENTCONSULT, de a avea înainte de toate logica
realităţilor româneşti.
Perfecţionarea managerială
a personalului de conducere aflat în post a urmărit, în condiţii de
restricţii relativ rigide privind durata stagiului, sensibilizarea
cursanţilor faţă de cerinţele restructurării
activităţilor şi a formelor de organizare în cercetarea
ştiinţifică şi proiectare.
Diferenţa de
cunoştinţe şi deprinderi în domeniul managerial la directorii
generali şi directorii institutelor, faţă de eşalonul
şefilor de secţii, laboratoare, de directorii de programe şi
şefii de proiecte, a obligat la diferenţierea duratei - o
săptămână pentru primii, două săptămâni pentru
eşalonul doi.
Resursa de timp a determinat şi
numărul de teme tratate în variate forme de desfăşurare:
expuneri, seminarii, aplicaţii, dezbateri pe subiecte.
Separarea celor două
eşaloane - în programe “D” pentru directori şi
“P” pentru şefii de secţii şi asimilaţii
acestora - a urmărit omogenizarea relativă a masei de cursanţi,
spre a uşura procesul de transfer de cunoştinţe şi
deprinderi.
Derularea primelor serii,
în decursul anului 1994, a confirmat raţiunea de a separa cele două
eşaloane de conducători (deşi au existat şi anumite
întrepătrunderi - şefi de laboratoare prezenţi la programe
“D”). Mai mult, la evaluarea programelor s-au formulat cerinţe de omogenizare
şi mai pronunţată, prin sugestia de a proiecta programe pentru
directorii de domenii. Aşa s-a ajuns la programele de Management al
resurselor umane în activitatea de cercetare-dezvoltare (“U”)
şi de Management financiar în activitatea de cercetare-dezvoltare (“F”),
ambele cu durata de o săptămână.
Pe lângă programele
amintite mai înainte, denumite prin abreviaţiunile D, P, U, F, şi
destinate, cum s-a arătat, perfecţionării manageriale a cadrelor
în post, oferta SCIENTCONSULT a mai
conţinut şi un program de instruire în management strategic pentru
personalul de cercetare, relativ tânăr, cu înclinaţii şi
perspective în activităţi de conducere. Volumul tematicii a
determinat şi durata acestui program, abreviat “T”, de
două săptămâni.
Analiza programelor de
perfecţionare în seriile pilot din anul 1994 urmăreşte
valorificarea metodologică a procesului de transfer de
cunoştinţe şi deprinderi către managerii în funcţiune
şi în devenire din cercetare-dezvoltare.
Organizatorii programelor
urmăresc utilizarea neîntârziată a experienţei seriilor pilot
din anul 1994 la proiectarea programelor ce se vor derula în decursul anului
1995.
Evaluarea de ansamblu a
tematicii, a metodelor de instruire, a conţinutului suporturilor de curs,
a duratei unui ciclu, se va face pe baza sugestiilor şi observaţiilor
provenite din două surse: de la corpul de instruire şi de la masa
cursanţilor.
Analizele periodice cu corpul
de instruire şi consultarea cursanţilor pe calea
fişelor de evaluare (de opinie) au avut tocmai finalitatea
constructivă a adaptării programelor la cerinţele procesului de
instruire.
Pe această cale, s-au
operat unele completări de tematică, unele încercări de adaptare
a duratelor şi amplasamentelor de desfăşurare, s-au proiectat
unele noi programe, aşa cum s-a amintit mai înainte şi cum sunt ele
oglindite în dezvoltarea listei de module tematice şi în orarele de
desfăşurare a seriilor de instruire / perfecţionare din anul
1994.
I. Privire retrospectivă asupra
desfăşurării programelor
1.
Structura seriilor de cursanţi
La seriile pilot, desfăşurate
în decursul anului 1994, s-au înscris, pe bază de taxe de participare,
cursanţi din institute de cercetare şi proiectare din Bucureşti,
Baia Mare, Braşov, Brăila, Constanţa, Cîmpina, Cluj, Craiova, Iaşi,
Mediaş, Petroşani, Piteşti, Ploieşti, Râmnicu-Vâlcea, Satu
Mare, Timişoara, Tîrgovişte.
Solicitanţii au fost
grupaţi în 13 serii, din care 11 serii s-au desfăşurat în mod
centralizat, iar două serii la
sediul unor institute (ICE S.A. - Bucureşti şi CEPROHART S.A. - Brăila),
după desfăşurătorul ce urmează:
Nr. crt. |
Seria |
Nr. cursanţi |
1994 I
II |
|||||||
|
|
|
Mai |
Iunie |
Iulie |
|
Sept. |
Oct. |
Nov. |
Dec. |
1 |
D-01 |
25 |
9-13 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
D-02 |
32 |
30 |
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
P-03 |
13 |
|
6-17 |
|
|
|
|
|
|
4 |
D-04 |
15 |
|
20-24 |
|
|
|
|
|
|
5 |
D-05 |
13 |
|
|
11-15 |
|
|
|
|
|
6 |
D-06 |
10 |
|
|
|
|
26-30 |
|
|
|
7 |
P-07 |
14 |
|
|
|
|
|
3-14 |
|
|
8 |
D-08 |
16 |
|
|
|
|
|
24-28 |
|
|
9 |
F-09 |
6 |
|
|
|
|
|
|
1-4 |
|
10 |
P-10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
14-25 |
|
11 |
T-11 |
28 |
|
|
|
|
|
|
28 |
9 |
12 |
U-12 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
12-16 |
13 |
T-13 |
20 |
|
|
|
|
|
|
23 |
22 |
|
|
209 |
|
|
|
|
|
|
|
|
De asemenea, suplimentar
la cele arătate, cu sprijinul AGIR, a fost organizat un seminar de o zi cu
tineri cercetători din Bucureşti, la care au participat 25 tineri.
Opţiunile
participanţilor la programele pilot au fost urmarea circularei
Ministerului Cercetării şi Tehnologiei şi a contactelor
SCIENTCONSULT cu conducerile unităţilor de cercetare-proiectare.
Din cei 209
participanţi la cele 13 serii pilot, derulate în decursul anului 1994, au
participat la cursurile de tip:
D - 111
cursanţi (53%),
P - 38 cursanţi (18%),
T - 48 cursanţi (22%),
F - 6 cursanţi (3%),
U - 6 cursanţi (3%).
Structura
menţionată trebuie amendată, în sensul că toţi cei 28
participanţi la seriile “T” au fost la seriile
desfăşurate la sediile celor două institute menţionate,
unităţile de C&D netrimiţând tineri la seriile de
perfecţionare organizate centralizat. Se cuvine să se sublinieze
că ambele institute care au organizat la sediul propriu cursuri
“T” au avut, în prealabil, o participare substanţială la
cursurile “D” şi “P”, organizate centralizat, prin
personalul de conducere.
De asemenea, se poate
remarca faptul că a existat o anumită corelaţie între
participanţii la seriile succesive: directorii generali care au participat
la un program au trimis ulterior directori ştiinţifici sau / şi şefi
de secţii / laboratoare, sau, invers, după “testarea
terenului” prin directori ştiinţifici sau / şi şefi
de secţii / laboratoare, au venit la curs şi directorii generali.
Structura, după
posturile ocupate de către cursanţi, a fost:
- directori
generali - 33
- directori -
68
- şefi de
secţii / laboratoare - 40
- personal de
execuţie - 68.
Deşi oferta n-a fost
limitativă pentru seriile pilot programate în decursul anului 1994, se
constată cu uşurinţă afluxul preponderent (53%) pentru
cursurile destinate directorilor, deşi ar fi fost de aşteptat ca la
celelalte două tipuri - P, T - solicitările să le
depăşească ca număr pe cele manifestate la programul D.
Într-adevăr, numărul şefilor de secţii şi laboratoare
depăşeşte pe cel al directorilor, iar cel al tinerilor
interesaţi în programul de tip T ar putea fi evaluat la cel puţin de
trei ori mai mare decât cel al şefilor de secţie şi proiecte.
Constatarea
dezechilibrului dintre numărul de înscrieri faţă de numărul
total pe categorie de cursanţi, în favoarea directorilor, încă din
cursul semestrului I/1994, a îndemnat pe organizatori la căutarea cauzelor
ce au determinat neaşteptata structură a înscrierilor. Între aceste
cauze, a fost considerat ca determinant interesul directorilor pentru
concursurile de ocupare a posturilor de manager, unde se cere dovada absolvirii
unui program de perfecţionare managerială (prevederile Legii nr.
66/1993 şi Normele metodologice Nr. 1/1994 privind selecţionarea
managerilor, elaborate de FPS şi publicate în Monitorul Oficial Nr. 52/2
martie 1994).
În intenţia de a
reduce influenţa factorilor restrictivi pentru cursanţi din
eşaloanele inferioare (P, T, U, E), s-a recurs la
înjumătăţirea tarifului de înscriere. Acţiunea a rămas
fără rezultat sensibil, aşa cum se poate constata din
desfăşurătorul seriilor în semestrul II/1994.
Structura cursanţilor
după locul de provenienţă se prezintă astfel:
din institute
din Bucureşti - 134 cursanţi
din provincie - 75
cursanţi,
după cum urmează:
Bucureşti
- 134 |
Craiova -
5 |
Piteşti -
1 |
Baia Mare -
3 |
Cluj
- 3 |
Ploieşti -
1 |
Braşov
- 8 |
Deva
- 2 |
Rm.Vâlcea
- 1 |
Brăila
- 31* |
Iaşi - 1 |
Târgovişte -
2 |
Constanţa - 3 |
Mediaş -
2 |
Timişoara -
2 |
Câmpina
- 3 |
Petroşani -
3 |
Satu Mare
- 2 |
* inclusiv seria organizată la Brăila.
2.
Tematica
Pe parcursul anului 1994, tematica
programelor a ajuns de la 18 la 46 module tematice, prezentate în tabelul ce urmează.
SETUL DE MODULE TEMATICE
Nr. |
Denumire |
1. |
Managementul
creativităţii în activitatea de C&D |
2. |
Evoluţii
determinate de tehnica de calcul în structura şi desfăşurarea
activităţii de cercetare |
3. |
Drepturile de
proprietate intelectuală în C&D |
4. |
Analiza valorii |
5. |
Cooperare
internaţională în C&D |
6. |
Probleme de
filozofie şi sociologie a ştiinţei |
7. |
Marketingul în
C&D |
8. |
Managementul
calităţii |
9. |
Tehnici de
organizare şi conducere a unităţilor de C&D |
10. |
Sisteme
informatice în conducerea unităţilor de C&D |
11. |
Strategie
şi plan în conducerea unităţilor de C&D |
12. |
Analiza-diagnostic
şi evaluarea unităţilor de C&D |
13. |
Project
Management |
14. |
Managementul
resurselor umane în C&D |
15. |
Managementul
C&D şi economia de piaţă |
16. |
Managementul
financiar al unităţilor de C&D |
17. |
Planul de
afaceri şi studiul de fezabilitate |
18. |
Probleme
strategice noi în managementul C&D din România |
19. |
Evaluarea
patrimoniului unităţilor de C&D |
20. |
Direcţii
de reformă a sistemului Stiinţă şi Tehnologie |
(21)[1] |
Privatizarea în C&D (dezbatere) |
(22) |
Problematica
tranziţiei de sistem şi activităţile de C&D
(dezbatere) |
(23) |
Profilul
psihologic şi evaluarea personalităţii |
(24) |
Managementul
şi progresul tehnic |
(25) |
Probleme legate
de negocierea contractelor de management |
(26) |
Aplicaţii
informatice |
27 |
Psihologia
procesului managerial |
28 |
Instituţia
publică de C&D în procesul de tranziţie |
29 |
Bugetul de venituri şi cheltuieli în C&D |
30 |
Tehnici de restructurare |
(31) |
Surse de finanţare a activităţilor de C&D |
32 |
Gestiunea costurilor în unităţile de C&D |
(33) |
Salarizarea personalului în C&D |
(34) |
Finanţarea investiţiilor; amortizările; gestiunea
activelor corporale în unităţile de C&D (schimb de
experienţă) |
Nr. |
Denumire |
(35) |
Activele necorporale în C&D; managementul financiar al
proprietăţii intelectuale (dezbatere) |
36 |
Clasificarea domeniilor pieţei tehnologice - produse şi
servicii |
37 |
Asigurarea resurselor umane în C&D |
38 |
Dezvoltarea şi utilizarea raţională a resurselor umane în
C&D |
39 |
Evaluarea performaţelor umane în C&D |
40 |
Factori de personalitate. Aptitudini. Caracter în activitatea de C&D.
Profilul psihosocioprofesional al cercetătorului ştiinţific |
41 |
Metode şi tehnici de stimulare a creativităţii în C&D |
42 |
Aspecte psihosociale ale organizării şI conducerii |
(43) |
Din practica managementului resurselor umane în activitatea de C&D
din Canada (întrebări şi răspunsuri) |
(44) |
Din experienţa managementului resurselor umane în C&D din
România (schimb de experienţă) |
(45) |
Tehnologia lucrării de cercetare - de la tema-program până la
avizare |
46 |
Participarea la programele internaţionale de cercetare: Cum să penetrăm sistemul? |
Au fost realizate 15 suporturi de
curs noi, dintre care 2 sunt anexate la prezenta documentaţie (modulele 30
şi 46), iar celelalte 13 au fost prezentate în cadrul documentaţiilor
fazelor anterioare din 1994.
Pentru două module, suporturile
de curs elaborate în 1993 au fost rescrise complet şi sunt anexate
(modulele 9 şi 12); la alte module s-au adus îmbunătăţiri
parţiale.
Au fost depuse eforturi pentru
îmbunătăţirea atractivităţii prezentărilor,
inclusiv prin exemplificări şi prin material grafic.
Au fost asigurate prezentări de
mijloace ale tehnicii de calcul utilizate în procesul managerial şi au
fost efectuate pregătiri pentru intensificarea recurgerii la tehnica de
calcul în procesul de predare, în special pentru project management.
Au fost elaborate şi aplicate 4
diferite categorii de teste:
- de cunoştinţe
economico-manageriale (prezentat şi exemplificat în cadrul
documentaţiei fazei A.5.2);
- de cunoştinţe în
domeniul managementului resurselor umane (faza A.5.3);
- de context socio-profesional
şi nevoi de instruire, în variante (o variantă este prezentată
în cadrul paragrafului următor);
- de evaluare de către
cursanţi a utilităţii cursului (prezentat în cadrul
documentaţiei fazei A.5.1. şi reluat în cadrul celorlalte faze,
inclusiv în paragraful următor).
3.
Evaluări şi teste
Finalitatea majoră a
programelor de perfecţionare, văzută de către
proiectanţii acţiunii, a fost realismul tematicii şi utilitatea
demersului, văzute din ambele părţi, a prestatorului şi a
cursantului. De aici şi nevoia de a evalua, pe componente metodologice, de
conţinut şi eficienţă a eforturilor, fiecare serie, la grupe de serii, la
programul anual.
S-a urmărit ca, prin
cuantificări adecvate câmpului investigat, să se identifice
părţile bune ale tematicii, ale metodologiei şi organizării
programului de instruire şi deopotrivă să se afle părţile
slabe, în scopul punerii în lucru a unor ameliorări.
Din două
părţi s-a urmărit culegerea de opinii şi sugestii: de la
lectorii-instructori şi de la cursanţi.
Dintre multele
constatări făcute în procesul de investigare a stării de
pregătire managerială a eşalonului doi de conducere din
unităţile de cercetare, în lipsa fazei de stabilire a cerinţelor
de perfecţionare profesională a acestora, a fost aceea că cei
mai mulţi, iar la seria a 2-a din programul P, nici unul dintre
cursanţi nu urmaseră, în ultimii 20 de ani, vreun curs
de perfecţionare managerială. Această informaţie s-a
constituit într-un puternic argument pentru organizatorul de programe, în
adâncirea investigaţiei şi prin extinderea cercetării asupra
stării de pregătire managerială dincolo de marginile categoriei
de conducători în post.
Aşa s-a ajuns la
cercetarea eşantioanelor de cercetători care n-au legătură
nemijlocită cu procesul de administrare a treburilor din secţie,
laborator, centre, a celor ce în mod convenţional au fost numiţi
tineri cercetători şi invitaţi la programele de tip T.
Cum la acest tip de
program n-au fost înscrieri decât la institutele CEPROHART S.A. din Brăila
şi ICE S.A. din Bucureşti, după cum s-a mai menţionat,
SCIENTCONSULT a organizat, cu sprijinul AGIR, un seminar consacrat
pregătirii manageriale a tinerilor cercetători.
Dezbaterea a urmărit
identificarea problemelor din zona de influenţă a managementului, cu
care se confruntă tinerii cercetători, precum şi identificarea
modalităţilor optime de organizare a cursurilor în anul 1995.
Consultarea
participanţilor la acel seminar s-a făcut şi pe calea unei
fişe de opinie, aceeaşi care a fost completată de către
cursanţii seriilor T de la CEPROHART S.A., Brăila şi ICE S.A.
Bucureşti.
Fişa este
alăturată.
SCIENTCONSULT S.R.L. Vârsta:
Bucureşti Specialitatea:
Fişă de probleme Funcţia:
13.12.1994 Unitate de cercetare Da Nu
1. Aveţi o strategie a propriei cariere profesionale? Da
Nu Parţial (subliniaţi)
2. Desfăşuraţi activitate de cercetare / dezvoltare /
producţie / altele (specificaţi)
3. Consideraţi că activitatea Dv. actuală contribuie la
dezvoltarea Dv. profesională ?
____ % (Da 100%, Nu 0%)
4. Cât utilizaţi din pregătirea Dv. profesională ? ____ %
5. Pentru cât din solicitările ce vă revin aveţi
cunoştinţele necesare ? ____ %
6. În afară de cunoştinţe, simţiţi nevoia unor
deprinderi pentru care pregătirea Dv. nu este suficientă ? Da (rugăm exemplificaţi pe verso) Nu
7. După facultate, aţi urmat forme de perfecţionare profesională? Da Nu
8. Aţi urmat forme de instruire şi perfecţionare
managerială ? Da Nu
9. Consideraţi că în activitatea Dv. vă sunt necesare
cunoştinţe manageriale ?
Da Nu Nu ştiu
10. În activitatea Dv. profesională, vă confruntaţi cu
probleme de:
- conducere de
echipă, lucru în echipă
Da Nu Parţial Nu cunosc
- managementul proiectelor
(lucrărilor) Da Nu
Parţial Nu cunosc
- transfer de
tehnologie
Da Nu Puţin Nu cunosc
- relaţii umane
Da Nu Parţial Nu cunosc
- resurse umane
Da Nu Parţial Nu cunosc
- relaţii economice
internaţionale Da Nu
Parţial Nu cunosc
- relaţii
ştiinţifice internaţionale Da Nu
Parţial Nu cunosc
- negocieri
Da Nu Puţin Nu cunsoc
- proprietate
intelectuală
Da Nu Parţial Nu cunosc
- concurenţă
neloială
Da Nu Parţial Nu cunosc
-
managementul calităţii Da Nu
Parţial Nu cunosc
- managementul
creativităţii
Da Nu Parţial Nu cunosc
- management
financiar
Da Nu Parţial Nu cunosc
- marketing
Da Nu Parţial Nu cunosc
- economie Da
Nu Puţin Nu cunosc
- finanţare
(obţinere fonduri)
Da Nu Puţin Nu cunosc
- altele
(specificaţi)
11. Cunoaşteţi strategia de dezvoltare / restructurare a
domeniului Dv.?
12. Aţi fost consultat / implicat în stabilirea strategiei ? Da
Nu Parţial
Dintre răspunsurile primite, pentru un eşantion de 45
subiecţi, cu vârstă medie 36 ani, se menţionează:
1. Aveţi o strategie a propriei cariere profesionale? Da 22,
Parţial 17
3. Consideraţi că activitatea Dv. actuală contribuie la
dezvoltarea Dv. profesională ?
61% (Da 100%, Nu 0%)
4. Cât utilizaţi din pregătirea Dv. profesională ? 50%
5. Pentru cât din solicitările ce vă revin aveţi
cunoştinţele necesare ? 76%
6. În afară de cunoştinţe, simţiţi nevoia unor
deprinderi pentru care pregătirea Dv. nu este suficientă ? Da 29,
Nu 12.
7. După facultate, aţi urmat forme de perfecţionare
profesională? Da 35, Nu 10.
8. Aţi urmat forme de instruire şi perfecţionare
managerială ? Da 21, Nu
23.
9. Consideraţi că în activitatea Dv. vă sunt necesare
cunoştinţe manageriale ?
Da 40.
10. În activitatea Dv. profesională, vă confruntaţi cu
probleme de (Ordine descrescătoare a răspunsurielor
“Da”):
conducere
de echipă, lucru în echipă |
32 |
relaţii umane |
30 |
managementul
proiectelor (lucrărilor) |
28 |
managementul calităţii |
22 |
proprietate intelectuală |
21 |
managementul
creativităţii |
21 |
transfer de tehnologie |
20 |
Negocieri |
20 |
Marketing |
20 |
finanţare (obţinere fonduri) |
20 |
relaţii ştiinţifice internaţionale |
19 |
concurenţă
neloială |
16 |
Economie |
15 |
management
financiar |
14 |
resurse
umane |
12 |
relaţii
economice internaţionale |
7 |
11. Cunoaşteţi strategia de dezvoltare / restructurare a
domeniului Dv.?
16 Da, 15 Nu
12. Aţi fost consultat / implicat în stabilirea strategiei ?
1 Da, 34 Nu, 9 Parţial
Lectorii, în contact
permanent cu directorul de programe, au contribuit la alcătuirea
tematicilor, au elaborat, completat şi revizuit modulele tematice
şi au luat cunoştinţă de opinia cursanţilor în
privinţa prestaţiei corpului de instruire.
Cursanţii, la rândul
lor, şi-au exprimat opiniile în cursul dezbaterilor, iar în mod organizat
ei au participat, la încheierea fiecărei serii, la dezbaterea
deschisă, pe o durată de 1 1/2 ś 2 ore, de evaluare a programului.
La baza acestei dezbateri
au stat fişele individuale de evaluare a programului, completate în mod
anonim de către fiecare cursant în parte, conform modelului prezentat în
cadrul documentaţiei fazei A.5.1.
Recapitulând principalele
rezultate ale acestor evaluări, efectuate la fiecare serie, se pot
menţiona cele prezentate în continuare.
Utilitatea programului
Consultarea
cursanţilor, privind opinia lor despre programul la care au participat,
s-a făcut la încheierea orarului, în mod anonim, în scopul exprimării
neîntârziate.
Aşa cum era
prenăzut în fişa de evaluare, cursanţii au apreciat participarea
lor în patru grade de utilitate:
- foarte utilă;
- utilă;
- puţin utilă;
- deloc utilă.
Examinarea centralizatorului
de opinii confirmă constatarea organizatorilor că programele au fost considerate utile
în grad superior.
EVALUAREA UTILITĂŢII PROGRAMELOR
Nr. |
Prog. |
Cursanţi |
Aprecieri privind utilitatea
participării |
|||||||||||
crt. |
|
Tot. |
Fişe |
f. utilă (nr./%) |
utilă (nr./%) |
puţin utilă (nr./%) |
deloc utilă (nr.) |
fără opinie (nr.) |
||||||
1. |
D - 01 |
25 |
24 |
20 |
80 |
4 |
16 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
2. |
D - 02 |
32 |
28 |
16 |
50 |
12 |
37 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
3. |
P - 03 |
13 |
12 |
8 |
61 |
4 |
30 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
4. |
D - 04 |
15 |
13 |
10 |
66 |
3 |
20 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
5. |
D - 05 |
13 |
12 |
6 |
46 |
6 |
46 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
6. |
D - 06 |
10 |
7 |
4 |
57 |
3 |
43 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
7. |
P - 07 |
14 |
11 |
3 |
27 |
8 |
73 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
8. |
D - 08 |
16 |
15 |
9 |
60 |
6 |
40 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
9. |
F - 09 |
6 |
4 |
1 |
25 |
2 |
50 |
1 |
25 |
0 |
0 |
|||
10. |
P - 10 |
11 |
8 |
5 |
62 |
3 |
38 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
11. |
T - 11 |
28 |
24 |
13 |
54 |
11 |
46 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
12. |
U - 12 |
6 |
5 |
1 |
20 |
4 |
80 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
13. |
T - 13 |
20 |
18 |
11 |
60 |
7 |
40 |
0 |
|
0 |
0 |
|||
TOTAL |
209 |
181 |
107 |
59 |
73 |
40 |
1 |
0,6 |
0 |
0 |
||||
Aprecierea diferenţiată
asupra utilităţii modulelor
Între cele două
extreme de evaluare, una exprimată prin “toate” (toate
modulele au fost interesante) şi cealaltă prin lipsa oricărui
răspuns, se găsesc menţionate în chip stabil cele mai multe din
modulele prezentate la cursuri.
În analizele semestriale
au fost reţinute integral opiniile pentru fiecare modul şi chiar
autor. Din cele 44 de module ce intră în lista SCIENTCONSULT, drept urmare
a analizelor de valoare ce s-au făcut în decursul anului, unul singur
(modul 6) n-a mai fost rulat, deşi scoaterea din listă nu s-a putut
încă aprecia ca definitivă.
Îmbunătăţirea tematicii
Cele mai multe sugestii de
îmbogăţire a tematicii gravitează în jurul dezvoltării unor
module din lista SCIENTCONSULT.
Unele solicitări au privit
noile programe de perfecţionare pentru managementul resurselor umane (U)
şi managementul resurselor financiare în C&D.
Reţinem cele mai
frecvente sugestii ale cursanţilor:
- legislaţie
curentă;
- dezvoltarea
problematicii de tranziţie;
- legislaţia
privatizării;
- metodologia
privatizării unităţilor de C&D;
- informatica în
management;
- cooperarea
internaţională în C&D;
- tehnici de comerţ
exterior;
- o nouă meserie
pentru cercetător: antreprenor.
Relaţia dintre numărul de teme şi detalierea
tratării
Cele mai stabile
referinţe se grupează în jurul structurării oferite de program
şi anume 44% din numărul de opinii exprimate, consideră că
tratarea temelor s-a făcut echilibrat sub raportul dintre detaliu şi
generalitate.
Urmează apoi un pachet
de subiecţi de mărimea relativă 29% care ar fi preferat detaliul
în tratare, iar 15% ar fi preferat un tratament mai sintetic al temelor.
Modul de tratare
Cele mai multe opinii
confirmă preferinţele maturilor aflaţi în rolul de cursant: mai
mult dezbateri.
Alte păreri:
- mărirea duratei de
program;
- e bine aşa;
- exemplificări din
realităţile româneşti;
- exemple din practica
lectorilor;
- studii de caz.
Îmbunătăţirea organizării
Aprecierile
cursanţilor au fost cu totul favorabile în ce priveşte organizarea.
Se găsesc adesea consemnate opinii de felul:
- organizarea a fost
excelentă, profesionistă etc.;
- încheierea să se
facă printr-o lucrare elaborată de către cursant;
- să se organizeze
cursuri în centre zonale;
- să se organizeze
cursuri în cadrul institutelor de cercetare;
- să se organizeze
reciclarea seriilor.
Durata programelor
Încă din faza de
proiectare, organizatorii au fost confruntaţi cu restricţii multiple
de natură a limita drastic resursa de timp afectat de cţre
participanţi unei serii. Aceste restricţii sunt generate de
tranziţia structurală a unităţilor de cercetare-dezvoltare
şi s-au manifestat prin dorinţa cursanţilor de a lipsi cât mai
puţin timp din unitate, prin lipsa de fonduri financiare, prin evitarea
cheltuielilor ridicate prilejuite de deplasarea la cursuri (pentru cei din
provincie).
Cunoscând aceste
realităţi, ne-am limitat la durata de o săptămână sau
la două pentru un ciclu de curs.
Aceste premize de
programare au fost confirmate şi de către cursanţi, care au
apreciat, în majoritate, că durata a fost corespunzătoare; a urmat,
în ordine, aprecierea că durata a fost prea scurtă; foarte
puţine opinii (sub 1%) au apreciat durata ca fiind prea lungă.
Alte propuneri
Această rubrică
din fişa de evaluare a avut ca scop lărgirea câmpului de exprimare a
cursanţilor.
Aici s-au făcut o
sumedenie de sugestii, dintre care se pot cita:
- la dezbateri să
participe şi factori de decizie din MCT;
- curs separat de
management al resurselor umane în C&D;
- modul specializat de
comerţ exterior;
- continuarea cursurilor
prin convocări periodice;
- includerea în
tematică a utilizării calculatorului pentru manageri;
- publicitatea
mărită pentru programele D, P, T;
- adâncirea tematicii
printr-un al doilea ciclu;
- legătură mai
strânsă cu SCIENTCONSULT S.R.L.;
- instruirea pe o
temă dată, cu durata de o zi;
- cursuri cu tematici
restrânse (studiul de fezabilitate;planul de restructurare);
- organizarea cursurilor
în institute, pentru a cuprinde personalul ce lucrează în C&D;
- diversificarea grupului
de lectori.
Testul de
cunoştinţe manageriale a fost aplicat în mod experimental
participanţilor la seriile P-07 şi T-13 şi a fost introdus cu
mai multe scopuri: obţinerea de informaţie privind nivelul cursanţilor,
cunoştinţele lor iniţiale, în vederea adecvării
conţinutului predării; obţinerea unei imagini a nivelului
general de cunoştinţe economico-manageriale şi de cultură
profesională în cercetare; motivarea cursanţilor privind programul de
perfecţionare profesională, prin relevarea gradului lor de
cunoaştere / necunoaştere a problematicii manageriale, în cercetare
şi în general.
Testul elaborat şi
răspunsurile primite la seria P-07 au fost prezentate în cadrul
documentaţiei fazei A.5.2. Din examinarea corelaţiei
răspunsurilor corecte, incorecte sau absente în cadrul formularelor de
test (răspusuri date de aceleaşi persoane), s-a constatat că
răspunsurile corecte / incorecte sunt aproape uniform repartizate pe
persoane, adică fiecare cursant a dovedit bună cunoaştere a unor
probleme şi slabă cunoaştere a altor probleme. In timp ce
majoritatea cursanţilor au răspuns corect la cel puţin câteva
întrebări, nici unul dintre ei nu s-a remarcat prin răspunsuri exclusiv
corecte. Cu alte cuvinte, în măsura în care testul a fost relevant pentru
gradul de cunoştinţe manageriale, rezultatele au arătat că
este mult loc de perfecţionare.
II.
Evaluarea de ansamblu a programelor desfăşurate în 1994 şi
propuneri pentru anul 1995
Programele de perfecţionare realizate în anul
1994 au oferit un material bogat de analiză MCT şi firmei
organizatoare. In cele ce urmează, sunt prezentate principalele noastre
concluzii - şi propuneri.
1. O mare parte dintre cei ce
îşi desfăşoară activitatea în C&D realizează
importanţa organizării şi desfăşurării
activităţii pe principii moderne de management şi, în
consecinţă, sunt doritori să participe la acţiuni de
perfecţionare managerială.
Propunere: Continuarea
desfăşurării programului de perfecţionare managerială
a personalului din C&D, cu extinderea participării şi cu
completarea şi rafinarea structurii ofertei.
2. Reglementările introduse în
1994, în legătură cu necesitatea participării la astfel de
cursuri pentru a ocupa postul de manager, au stimulat participarea la
programele de perfecţionare managerială.
Propunere: Continuarea
desfăşurării programelor de perfecţionare managerială
pentru cadrele de conducere (“pe post”) din C&D.
3. Lipsa unor reglementări
similare pentru restul nivelurilor de personal din C&D, sau, măcar, a unor
“mesaje” clare de sprijin din partea forurilor tutelare, a
făcut ca participarea şefilor de laborator, a cercetătorilor
fără funcţie de conducere, a tinerilor cercetători, să
fie mult mai scăzută decât cea a directorilor.
Propuneri:
- extinderea şi nuanţarea,
de către MCT, a cerinţelor de perfecţionare managerială
pentru lucrătorii din C&D (de ex., ca o condiţie pentru ocuparea
posturilor avansate de C.P.), atât la nivel de iniţiere, cât şi la
cel de perfecţionare (în adevăratul sens al cuvântului)
managerială;
- diferenţierea structurii
programelor, pentru a răspunde în mod specific interesului şi
nevoilor de perfecţionare ale cadrelor de conducere “pe post”,
ale cadrelor de persepctivă managerială, sau cercetătorilor care
trebuie doar să înţeleagă contextul şi semnificaţia
măsurilor manageriale care le ghidează activitatea.
4. Precedentele două
constatări sugerează şi faptul că, dacă
preocupările modernizării managementului activităţii de
C&D sunt prezente, ele reflectă, deocamdată, numai preocupări
tactice, imediate, conjuncturale şi nu o viziune strategică de
pregătire în domeniul managerial a “schimbului de mâine”.
Propunere: MCT să
solicite institutelor din reţea planuri de modernizare managerială,
inclusiv de perfecţionare a cunoştinţelor manageriale ale
întregului personal din activitatea de C&D.
5. Chiar atunci când sunt
interesaţi, cei ce îşi desfăşoară activitatea în
C&D îşi pot doar cu greu permite cicluri lungi de perfecţionare,
respectiv de absenţă de la locul de muncă.
Propunere:
Diversificarea ofertei, de exemplu prin:
- organizarea
şi de cicluri de pregătire fie mai scurte, fie fragmentate (de
ex., nu 5+5 zile la rând, ci 1-2 zile pe săptămână);
- organizarea şi de
cicluri de perfecţionare “prin corespondenţă”
(sesiune scurtă de prezentare/familiarizare, cu distribuirea suporturilor
de curs, urmată, după un interval dat de timp, de reunirea grupului
pentru dezbateri, studii de caz etc.)
-
extinderea ofertei de
“in-house training”: organizarea de cicluri de perfecţionare la sediul cursanţilor, cu program şi
programă adaptate nevoilor specifice ale instituţiei respective.
6. Este nevoie de
perfecţionarea cunoştinţelor atât de management strategic, cât
şi de management tactic şi ştiinţific.
Propunere: Diferenţierea
diverselor tipuri de programe (“D”, “P”,
“T” etc) trebuie să se facă nu numai la nivel de
selecţie a modulelor, ci şi la nivel de detaliere (directorii au
nevoie de detalii la anumite subiecte şi numai de informare generală
la altele, în timp ce pentru şefii de laborator combinaţia
optimă poate fi alta).
7. Până de curând, actualizarea
cunoştiinţelor manageriale nu a fost o opţiune consecvent
şi sistematic oferită lucrătorilor din C&D, ceea ce
creează necesitatea unei pregătiri
generale în domeniu a masei de
lucrători din C&D (“ajungere la zi”), urmată de perfecţionare în domeniu,
diferenţiată pe funcţii, strategii etc.
Propunere: Organizarea
şi de sesiuni de scurtă durată şi largă
audienţă, de familiarizare cu
conceptele şi tehnicile principale ale managementului modern.
8. Din cauza conului de umbră
în care s-a aflat perfecţionarea managerială ani de-a rândul, precum
şi din cauza lipsei de experienţă în aplicarea metodelor moderne
de management în activitatea de C&D, organizatorii programelor au întâmpinat
anumite dificultăţi în a alcătui module de curs nu numai
interesante şi moderne din punct de vedere teoretic, dar şi cu
încărcătură practică relevantă.
Propunere: Invitarea şi
a unor specialişti din domeniul management (inclusiv management training),
din domeniul C&D, din ţări cu experienţă în aplicarea
managementului modern şi cu metode adecvate, moderne, specifice de
predare, pentru seminare, schimburi de experienţă etc.
9. Perfectionarea managerială
(ca şi aplicarea princiipiilor calităţii) în activitatea de
C&D nu se desfăşoară în prezent ca răspuns la
acţiunea unor pârghii economice, structurale, care să încurajeze în
fapt rezultatele managementului strategic şi tactic de calitate şi
să penalizeze lipsurile sau greşelile manageriale repetate. Acest
context nu este încă o realitate în economia României, şi, cu atât
mai puţin, în C&D, iar creerea lui va necesita acţiuni complexe
şi de durată. Totuşi, considerăm că ridicarea
nivelului general de cunoştinţe manageriale, schimbarea de metalitate
bazată pe cunoştinţe în domeniu, nu poate decât să
favorizeze şi să grăbească modernizarea managerială a
activităţii.
Propuneri:
- continuarea
acţiunilor de difuzare a cunoştinţelor manageriale moderne în
rândul celor ce îşi desfăşoară activitatea în C&D;
- prezentarea
sistematică şi dezbaterea, în cadrul programelor de
perfecţionare managerială, a viziunii, strategiei, cerinţelor
etc. ale MCT în domeniul modernizării manageriale.
10. A fi un bun manager este atât o
ştiinţă, cât şi o artă. Pregătirea
managerială nu poate fi completă dacă pregătirea,
inevitabil preponderent teoretică, de la cursuri, nu este
însoţită de practică, de aplicarea cunoştinţelor
dobândite. Iar aplicarea practică, cel puţin iniţial, este
preferabil să se facă în legătură cu, sau în prezenţa
unor consultanţi cu experienţă în domeniu
(“coaches”).
Propunere: Imbinarea
participării la programe, cu aplicaţii practice. De exemplu, alegerea
unei probleme reale, de la locul de muncă şi transformarea
rezolvării ei într-un proiect, cu termen şi obiective, urmată de
prezentarea şi discutarea rezultatelor într-o întâlnire ulterioară,
cu toţi participanţii la seria respectivă. Aceste aplicaţii
practice, bine organizate, sprijinite şi monitorizate, ar reprezenta nu
numai consolidări ale cunoştinţelor manageriale, ci şi
îmbunătăţiri incrementale ale practicilor manageriale din
C&D din România.
11. Perfecţionarea
managerială nu poate constitui o preocupare reală, cu componentă
strategică, în condiţiile instabilităţii structurale a
C&D şi a economiei. Forurile tutelare ale C&D din România trebuie
să nu piardă din vedere că programele de perfecţionare
managerială desfăşurate acum contribuie în primul rând la
ridicarea nivelului de cultură generală managerială; numai când
activitatea din C&D se va desfăşura în condiţii mai stabile
şi când eficienţa economică a activităţii de C&D
(inclusiv o utilitate socială percepută ca atare) va deveni o
cerinţă reală -- va fi
percepută şi perfecţionarea managerială ca având un
obiectiv real şi imediat.
Propunere: Adaptarea şi
actualizarea continuă a ofertei de programe de perfecţionare
managerială, la cerinţele reale, practice, curente, ale
activităţii de C&D.
12. Imbunătăţirea
activităţii manageriale nu depinde numai de cunoştinţele
şi aptitudinile managerilor. Este nevoie de modificări în structura
activităţii şi a institutelor de C&D, care să facă
posibilă această îmbunătăţire (de exemplu,
modificări în modul de recrutare a cercetătorilor şi
managerilor, de măsurare a rezultatelor, de promovare, de compensare etc.)
Propunere: Lucrările
practice propuse la pct. 10 pot include şi studii (finanţate,
desigur, pentru a nu rămâne în sfera amatorismului) şi propuneri
pentru modificările structurale necesare pentru a favoriza, stimula,
încuraja modernizarea managerială.
CONCLUZII
Lucrarea Elaborarea şi organizarea derulării
prgramului de instruire şi perfecţionare managerială în
specificul activităţii de cercetare-dezvoltare a urmărit,
înainte de toate, realizarea a două finalităţi cu pronunţat
caracter aplicativ:
w
elaborarea programelor de “Management strategic în unităţile de
C&D”;
w
evaluarea seriilor pilot de perfecţionare în management strategic şi
incorporarea obsevaţiilor în propuneri pentru desfăşurarea în
continuare a programelor.
În ceea ce priveşte primul obiectiv al lucrării,
acela de a avea modulele tematice cerute de programul de instruire şi
perfecţionare managerială în specificul activităţilor de
C&D, numărul modulelor a crescut de la 26 în semestrul I, la 44 la
sfârşitul anului 1994.
Aşa cum se poate vedea fie şi din simpla
examinare a titlurilor, tematica se amplasează în zona strategiilor
manageriale, deşi, pe măsura desfăşurării seriilor
pilot, s-au cerut uşoare deplasări spre zona specificului de
tranziţie, spre aplicativ, spre dezbateri.
In cadrul evaluării seriilor pilot, s-a analizat
profilul participanţilor, ca grup, şi s-a analizat răspunsul
acestora la oferta de cursuri. Din acestea, s-au tras, mai departe, concluzii
pentru adaptarea, modificarea, diversificarea structurii programelor şi a
conţinutului modulelor, pentru a permanentă adecvare la
necesităţile şi interesul cursanţilor.
De asemenea, din experienţa
desfăşurării programelor pilot, s-au putut trage şi
concluzii generale, despre contextul şi problemele de fond ale
modernizării manageriale a activităţii de C&D din România,
precum şi a necesităţilor aferente de perfecţionare
managerială.
Concluzia generală a lucrării este că
desfăşurarea seriilor pilot a fost în întregime binevenită
şi că ar fi util ca ea să continue. De asemenea, că este
nevoie de instituţionalizarea necesităţii pregătirii
şi perfecţionării manageriale, precum şi de
îmbunătăţirea cadrului structural de desfăşurare a
activităţii de C&D, astfel încât modernizarea şi
îmbunătăţirea activtăţii manageriale să
poată da rezultate semnificative.
Propunerile pentru programele de perfecţionare pentru
semestrul I anul 1995[2]
sunt cuprinse în desfăşurătorul anexat:
PROGRAME DE INSTRUIRE ŞI PERFECŢIONARE
MANAGERIALĂ ÎN SPECIFICUL ACTIVITĂŢII DE CERCETARE-DEZVOLTARE
Semestrul I - 1995
|
Cod |
Durata (zile) |
Luna |
||||
|
|
Taxa de participare (lei) |
I |
II |
III |
IV |
V |
Management
general în C&D |
|||||||
Management strategic în C&D Manageri/Directori |
D |
5 … |
30 |
3 |
|
|
01-05 |
Management strategic în C&D (Complemente ptr. directorii care au urmat
cursul D) |
D* |
5 … |
|
27 |
3 |
|
|
Managementul compartimentelor de cercetare
(laboratoare, secţii) |
C[3] |
10 … |
|
13-24 |
|
|
|
Managementul ptr. tineretul din C&D |
T |
5 … |
|
|
6-10 |
10-14 |
|
Probleme
specializate de management în C&D |
|||||||
Managementul lucrărilor de cercetare
(project management) |
L |
3 … |
|
8-10 |
|
5-7 |
|
Management financiar în C&D |
F |
3 … |
|
|
|
17-19 |
|
Managementul resurselor umane în C&D |
U |
4 … |
|
|
14-17 |
|
|
Participarea la programe internaţionale de
C&D |
I |
1 … |
|
7 |
|
4 |
|
Managementul timpului în C&D |
M |
1 … |
|
6 |
|
3 |
|