Instrumente economico-financiare și juridice
pentru stimularea interesului agenților economici
pentru progres tehnic, calitate, eficiență
RAPOARTE
DE CONSULTANȚĂ
pentru
Ministerul Cercetării și Tehnologiei,
-
decembrie 1993
1) privind aplicarea Legii nr.
66/1993
V.
și A
Legea nr. 66/1993
prevede atribuții cu caracter consultativ pentru ministerul de resort, în
etapa de aplicare a legii, în ceea ce privește:
-
Metodologia privind selecționarea
managerilor și încheierea contractului de management (art. 8)
-
Criteriile de performanță, în scopul
adaptării acestora la strategia preconizată pentru domeniul respectiv (art.
13, alin. 4).
Propunerile ce
se fac în continuare urmează prevederile Legii nr. 66/1993, ca precizări și
completări specifice, fără comentarii asupra prevederilor legii în sine, în
vigoare.
Pentru metodologia
de selecționare a managerilor și încheiere a contractului de management, ar fi util să se cunoască
documentul pe care Fondul Proprietății de Stat urma să îl elaboreze, cu consultarea
ministerelor de resort, până la 13 noiembrie 1993,
La stabilirea criteriilor de selecție,
menționate în art. 6 alin. 4 din Lege, pentru societățile comerciale cu profil
de C&D, este recomandabil să fie avute în vedere, în completarea
criteriilor explicitate în textul legii (sau în locul unora dintre acestea):
o
experiența și realizările proprii în activitatea de
cercetare sau / și în aplicarea unor rezultate științifice sau tehnologice
avansate.
Explicații:
-
În cercetare, nu este recomandabil ca funcția managerială să
fie separată de competența științifică, de prestigiul profesional.
-
Trebuie să se evite selectarea ca manageri a unor
specialiști care, chiar dacă au o experiență în domeniu sau ramura respectivă,
nu au o experiență proprie de cercetare, deoarece, după cum arată
practica, aceștia nu pot adopta decizii în cunoștință de cauză (nu au
discernământ propriu) privind problemele cu care se vor confrunta în
activitatea de cercetare.
-
Pe plan mondial, inclusiv în țările avansate cu economie de
piață, instituțiile științifice și laboratoarele tehnologice sunt conduse de
specialiști cu mare prestigiu științific / tehnologic în domeniul respectiv.
În mod corespunzător, pentru
selectarea ofertelor, prevăzută în art. 7 alin. 2 a fi efectuată de către FPS
și FPP, este recomandabil să fie constituite comisii de selecție, din care
să facă parte și specialiști de înaltă calificare din activitatea de cercetare,
preferabil din specialitatea respectivă.
Oferta
să cuprindă și un Curriculum Vitae, în care candidatul să-și prezinte studiile,
experiența acumulată și realizările obținute în domeniul cercetării,
confirmarea acestor rezultate, în practică sau / și în publicații
științifice din străinătate. Pentru funcția de manager, această experiență
trebuie să includă o activitate îndelungată reușită la niveluri manageriale
inferioare șefi de laboratoare, secții, coordonare de lucrări de cercetare
complexe, prin care să se dovedească și capacitatea antreprenorială a
candidatului.
Criteriile
de performanță în cercetare (de altfel și în industrie) să fie nu numai
cele reflectate în indicatori financiari-contabili, deoarece, prin esența
sa, cercetarea presupune:
-
eforturi (cheltuieli, deci reduceri de profit) în perioada
curentă, pentru rezultate (creșteri de profit) în exerciții financiare
viitoare;
-
eforturi în unitatea de C&D pentru rezultate fie în
unități productive și în alte unități beneficiare, fie la nivel general social,
în ansamblul economiei naționale, sau în anumite zone teritoriale sau ramuri;
-
eforturi economice concrete (și, deci, înrăutățiri ale
indicatorilor financiari), pentru rezultate extra-contabile obținerea de
poziții științifice, progrese ale cunoașterii, rezultate pe planul ocrotirii
sănătății, al protejării mediului înconjurător) etc.;
-
investiții pentru calitate, nivel tehnic, activități
promoționale etc., care se regăsesc numai cu un anumit grad de risc și în
principal în exerciții financiare următoare, pe termen lung;
-
formarea unui climat științific creativ și penetrarea pe
piața științifică internațională, care presupune un ciclu tehnologic, uneori,
cu perioadă de recoltare a rezultatelor cu mult mai lungă decât perioada de 4
ani legiferată pentru a se decide reînnoirea sau nu a mandatului managerului;
același lucru este valabil și în ceea ce privește activitatea în ramuri cu
ciclu lung de promovare a progresului tehnic agronomie, ramuri cu investiții multianuale
grele (de exemplu: energetica nucleară etc.).
Date fiind aceste
considerente, în fața Ministerului Cercetării și Tehnologiei se deschid, sub
aspectul tacticii de urmat, două grupe de opțiuni de alternativă:
a)
Susținerea că, în specificul cercetării, un ansamblu de
indicatori, extrași din evidențele primare, nu pot reflecta în mod concludent
(și, mai ales, nedeformant) performanța managerială; de aceea, se impune efectuarea
de evaluări periodice a performanței manageriale a unității de C&D, pe
baza unei metodologii specifice și de către firme de consultanță neutre.
b)
Constituirea unui set complex de criterii, care să
reflecte laturile esențiale, determinante ale prestației manageriale a unității
în cercetare, dar cu precizarea că:
-
unele dintre aceste criterii evaluarea (aprecierea) unor
indicatori:
-
criteriile reflectate numai în indicatori calculați direct
pe bază de date de evidență primară sau extrași din raportările financiare sau
statistice reflectă numai parțial performanța managerială în cercetare (și nu
partea cea mai importantă) și, din momentul în care devin criterii pentru
aprecierea și salarizarea managerului devin, totodată, susceptibili de
manipulare, de deturnare, pe parcurs, a obiectivelor reale ale unității în
direcția satisfacerii cu precădere a criteriilor selectate, în dauna
obiectivelor nereflectate în aceste criterii selectate.
În opțiunea a), sunt
deschise două subvariante:
a1) Pe baza unei metodologii, evaluare ar urma să fie concretizată
în puncte sau note pe ansamblu, agregate din puncte (note) acordate de
evaluator pentru diferite aspecte analizate. Performanța managerială ar fi
reflectată în menținerea, avansarea cu x puncte pe scara de evaluare (sau
retrogradarea cu x puncte).
a2) Consultantul evaluator
va avea misiunea nu numai să ajungă, pe baza analizei diagnostic efectuate, la
un sistem de note, ci să prezinte un ansamblu de constatări și concluzii
explicite, privind punctele tari și slabe constatate, problemele cu care se
confruntă unitatea și dacă activitatea managerială a condus sau nu (sau în ce
măsură a condus) la soluții satisfăcătoare sau apropiate de optim în condițiile
date etc. În final, această evaluare ar trebui să se materializeze și într-o
apreciere cantitativă a prestației manageriale, conform unei grile, pentru a se
putea decide menținerea sau revocarea managerului și cota parte de participare
a managerului la profitul unității,
prevăzută la art. 15 pct. b) din lege. Diferența față de subvarianta a1) constă
în faptul că aprecierea / nota finală se creează direct, pe baza unei grile, în
timp ce în subvarianta a1) nota finală se creează prin agregare multietajată.
În varianta b), pentru etapa 1994 se propun următorii indicatori:
b1) Indicatori prelevați din evidențe primare sau care pot fi
calculați conform unei metodologii stabilite:
-
ponderea încasărilor asigurate din contracte directe în total
încasări (încasări din contracte directe + încasări de la buget sau fondul
special);
-
ponderea profitului reinvestit în modernizarea și
dezvoltarea bazei tehnico-materiale și informaționale din total profit net;
-
numărul brevetelor de invenție obținute, distinct: în țară
și în străinătate (pentru unitățile la care acest lucru este în profil; nu se
aplică, de exemplu, la unitățile având ca profil principal software);
-
raportul între cercetătorii cu experiență (vârstă peste 34
ani, peste 10 ani în cercetare) și cercetătorii în formare (vârstă sub 34 ani,
sub 10 ani în cercetare).
Pentru 1994 și, mai ales, în
continuare, din 1995:
-
ponderea încasărilor din redevențe și vânzări / valorificări
de licențe, brevete etc., în total încasări.
b2) Indicatori care necesită
evaluare:
-
ponderea participării unității la programe de C&D cu
caracter concret-orientat (care se finalizează cu atingerea unor obiective
definite, în termene definite);
-
volumul de aplicare a rezultatelor cercetărilor; importanța
economică, socială, ecologică a rezultatelor aplicate în perioada de raportare;
-
decalajul mediu (în ani) al preocupărilor unității față de
preocupările pe plan mondial, în specialitatea respectivă;
-
grad de recunoaștere științifică internațională,
materializat prin număr de lucrări publicate în reviste științifice din țări
avansate;
-
participare la programe de cercetare internaționale
bilaterale, multilaterale, comunitare etc.;
-
inițiative și deschideri realizate în activitatea unității;
-
realizări în perfecționarea personalului;
-
eficiența utilizării / valorificării mijloacelor fixe
existente în dotare la finele perioadei precedente;
-
realizări în modernizarea bazei materiale.
Pentru S.C. Știință și
Tehnică S.A., se propun următoarele criterii specifice principale:
b1)
- tirajul vândut
b2)
-
acțiuni promoționale realizate pentru noi soluții tehnice;
-
acțiuni educative și informative realizate.
*
În
general, conform prevederilor legii (art. 6 alin. 3 pct. c și art. 13 alin. 1),
indicatorii trebuie să fie cei care definesc strategia de restructurare,
relansare și privatizare, propusă de către candidat și în baza căreia se
încheie contractul de management.
Poate fi avută în vedere situația în care
strategia de restructurare, relansare și privatizare se realizează pe baza unui
studiu separat, întocmit nu obligatoriu de către candidatul la funcția de
manager (sau nu numai de către candidat). Pe baza unui astfel de studiu, se
întocmește un program de perspectivă, cu jaloane de control anuale, iar
contractul de management stipulează nivelul la care vor ajunge indicatorii
definiți prin jaloanele menționate, în mod diferențiat pentru fiecare dintre
anii la care se referă contractul de management.
Ordinea recomandată de preferință a variantelor
și subvariantelor: a2, a1, b1 + b2, numai b1 (aceasta de evitat).
SCIENTCONSULT S.R.L. este în măsură să
elaboreze metodologiile / grilele necesare conform recomandărilor din prezentul
raport de consultanță; de asemenea, este dispusă să realizeze, în calitate de
firmă de consultanță neutră, analize / evaluări concrete pentru diferite
unități, inclusiv unități de C-D.
Acțiuni pregătitoare necesare
-
Procurarea
de documente (statute, contracte constitutive) privind alte institute
științifice internaționale cunoscute
-
Un
proiect de statut, cu explicitarea obiectului de activitate și a scopurilor
urmărite
-
O schiță
orientativă de buget, pentru primii doi ani
-
Elaborarea
unui proiect de constituire, din care să rezulte:
- contribuția părții române
- financiar
- volum
- din ce surse
- fizic bază
materială pusă la dispoziție
-
clădiri, terenuri
-
dotări
-
specialiști
- ce se solicită / așteaptă de la alți fondatori
- financiar
-
volum
- fizic
-
specialiști
-
Clarificarea problemelor legate de participarea / includerea / antrenarea
institutelor de profil existente în România:
- Centrul de Fizica
Pământului
- Institutul de
Geodinamică
- Centrul de
Gravitație și Științe Spațiale
În cazul constituirii institutului /
centrului internațional, în ce măsură institutul / institutele românești
menționate se includ în cel internațional și ce activități / bază materială
proprie își păstrează.
-
Listă de
institute similare sau / și agenții și alte organisme străine și internaționale
cărora să li se adreseze propunerea de a participa la constituirea institutului
/ centrului internațional.
-
Lista
personalităților științifice din străinătate cărora să li se adreseze invitația
de a participa la constituirea institutului / centrului internațional; eventual
de a face parte din organele sale de conducere științifică (consiliu
științific, alte organe de lucru sau onorifice)
-
Un
memoriu, cu caracter de expunere de motive, care să detalieze interesele
României pentru crearea institutului / centrului internațional respectiv:
o
Interese
științifice
o
Interese
economice
o
Contribuție
la imaginea României în exterior.