Instrumente economico-financiare și juridice

pentru stimularea interesului agenților economici

pentru progres tehnic, calitate, eficiență

 

RAPOARTE DE CONSULTANȚĂ

pentru Ministerul Cercetării și Tehnologiei,

-         decembrie 1993 –

 

1) privind aplicarea Legii nr. 66/1993

2) privind specificarea acțiunilor / documentelor necesar de întocmit pentru înființarea în România a unui institut / centru internațional de cercetări în domeniul fizicii pământului  

V. și A

Raport de consultanță privind aplicarea Legii nr. 66/1993

 

 

Legea nr. 66/1993 prevede atribuții cu caracter consultativ pentru “ministerul de resort”, în etapa de aplicare a legii, în ceea ce privește:

-         “Metodologia privind selecționarea managerilor și încheierea contractului de management” (art. 8)

-         “Criteriile de performanță, în scopul adaptării acestora la strategia preconizată pentru domeniul respectiv” (art. 13, alin. 4).

Propunerile ce se fac în continuare urmează prevederile Legii nr. 66/1993, ca precizări și completări specifice, fără comentarii asupra prevederilor legii în sine, în vigoare.

 

Pentru metodologia de selecționare a managerilor și încheiere a contractului de  management, ar fi util să se cunoască documentul pe care Fondul Proprietății de Stat urma să îl elaboreze, “cu consultarea ministerelor de resort”, până la 13 noiembrie 1993,

 

“La stabilirea criteriilor de selecție”, menționate în art. 6 alin. 4 din Lege, pentru societățile comerciale cu profil de C&D, este recomandabil să fie avute în vedere, în completarea criteriilor explicitate în textul legii (sau în locul unora dintre acestea):

o       experiența și realizările proprii în activitatea de cercetare sau / și în aplicarea unor rezultate științifice sau tehnologice avansate.

  Explicații:

-         În cercetare, nu este recomandabil ca funcția managerială să fie separată de competența științifică, de prestigiul profesional.

-         Trebuie să se evite selectarea ca manageri a unor specialiști care, chiar dacă au o experiență în domeniu sau ramura respectivă, nu au o experiență proprie de cercetare, deoarece, după cum arată practica, aceștia nu pot adopta decizii în cunoștință de cauză (nu au discernământ propriu) privind problemele cu care se vor confrunta în activitatea de cercetare.

-         Pe plan mondial, inclusiv în țările avansate cu economie de piață, instituțiile științifice și laboratoarele tehnologice sunt conduse de specialiști cu mare prestigiu științific / tehnologic în domeniul respectiv.

În mod corespunzător, pentru “selectarea ofertelor”, prevăzută în art. 7 alin. 2 a fi efectuată de către FPS și FPP, este recomandabil să fie constituite comisii de selecție, din care să facă parte și specialiști de înaltă calificare din activitatea de cercetare, preferabil – din specialitatea respectivă.

“Oferta” să cuprindă și un Curriculum Vitae, în care candidatul să-și prezinte studiile, experiența acumulată și realizările obținute în domeniul cercetării, confirmarea acestor rezultate, în practică sau / și în publicații științifice din străinătate. Pentru funcția de manager, această experiență trebuie să includă o activitate îndelungată reușită la niveluri manageriale inferioare – șefi de laboratoare, secții, coordonare de lucrări de cercetare complexe, prin care să se dovedească și capacitatea antreprenorială a candidatului.

 

“Criteriile de performanț㔠în cercetare (de altfel – și în industrie) să fie nu numai cele reflectate în indicatori financiari-contabili, deoarece, prin esența sa, cercetarea presupune:

-         eforturi (cheltuieli, deci – reduceri de profit) în perioada curentă, pentru rezultate (creșteri de profit) în exerciții financiare viitoare;

-         eforturi în unitatea de C&D pentru rezultate fie în unități productive și în alte unități beneficiare, fie la nivel general social, în ansamblul economiei naționale, sau în anumite zone teritoriale sau ramuri;

-         eforturi economice concrete (și, deci, înrăutățiri ale indicatorilor financiari), pentru rezultate extra-contabile – obținerea de poziții științifice, progrese ale cunoașterii, rezultate pe planul ocrotirii sănătății, al protejării mediului înconjurător) etc.;

-         investiții pentru calitate, nivel tehnic, activități promoționale etc., care se regăsesc numai cu un anumit grad de risc și în principal în exerciții financiare următoare, pe termen lung;

-         formarea unui climat științific creativ și penetrarea pe piața științifică internațională, care presupune un ciclu tehnologic, uneori, cu perioadă de recoltare a rezultatelor cu mult mai lungă decât perioada de 4 ani legiferată pentru a se decide reînnoirea sau nu a mandatului managerului; același lucru este valabil și în ceea ce privește activitatea în ramuri cu ciclu lung de promovare a progresului tehnic – agronomie, ramuri cu investiții multianuale grele (de exemplu: energetica nucleară etc.).

 

Date fiind aceste considerente, în fața Ministerului Cercetării și Tehnologiei se deschid, sub aspectul tacticii de urmat, două grupe de opțiuni de alternativă:

a)       Susținerea că, în specificul cercetării, un ansamblu de indicatori, extrași din evidențele primare, nu pot reflecta în mod concludent (și, mai ales, nedeformant) performanța managerială; de aceea, se impune efectuarea de evaluări periodice a performanței manageriale a unității de C&D, pe baza unei metodologii specifice și de către firme de consultanță neutre.

b)      Constituirea unui set complex de criterii, care să reflecte laturile esențiale, determinante ale prestației manageriale a unității în cercetare, dar cu precizarea că:

-         unele dintre aceste criterii evaluarea (aprecierea) unor indicatori:

-         criteriile reflectate numai în indicatori calculați direct pe bază de date de evidență primară sau extrași din raportările financiare sau statistice reflectă numai parțial performanța managerială în cercetare (și nu partea cea mai importantă) și, din momentul în care devin criterii pentru aprecierea și salarizarea managerului devin, totodată, susceptibili de manipulare, de deturnare, pe parcurs, a obiectivelor reale ale unității în direcția satisfacerii cu precădere a criteriilor selectate, în dauna obiectivelor nereflectate în aceste criterii selectate. 

 

În opțiunea a), sunt deschise două subvariante:

a1) Pe baza unei metodologii, evaluare ar urma să fie concretizată în “puncte” sau “note” pe ansamblu, agregate din puncte (note) acordate de evaluator pentru diferite aspecte analizate. Performanța managerială ar fi reflectată în menținerea, avansarea cu “x” puncte pe scara de evaluare (sau retrogradarea cu “x’ ” puncte).

a2) Consultantul – evaluator va avea misiunea nu numai să ajungă, pe baza analizei diagnostic efectuate, la un sistem de note, ci să prezinte un ansamblu de constatări și concluzii explicite, privind punctele tari și slabe constatate, problemele cu care se confruntă unitatea și dacă activitatea managerială a condus sau nu (sau în ce măsură a condus) la soluții satisfăcătoare sau apropiate de optim în condițiile date etc. În final, această evaluare ar trebui să se materializeze și într-o apreciere cantitativă a prestației manageriale, conform unei grile, pentru a se putea decide menținerea sau revocarea managerului și cota parte de participare a managerului la profitul  unității, prevăzută la art. 15 pct. b) din lege. Diferența față de subvarianta a1) constă în faptul că aprecierea / nota finală se creează direct, pe baza unei grile, în timp ce în subvarianta a1) nota finală se creează prin agregare multietajată.

 

În varianta b), pentru etapa 1994 se propun următorii indicatori:

b1) Indicatori prelevați din evidențe primare sau care pot fi calculați conform unei metodologii stabilite:

-         ponderea încasărilor asigurate din contracte directe în total încasări (încasări din contracte directe + încasări de la buget sau fondul special);

-         ponderea profitului reinvestit în modernizarea și dezvoltarea bazei tehnico-materiale și informaționale din total profit net;

-         numărul brevetelor de invenție obținute, distinct: în țară și în străinătate (pentru unitățile la care acest lucru este în profil; nu se aplică, de exemplu, la unitățile având ca profil principal software);

-         raportul între cercetătorii cu experiență (vârstă peste 34 ani, peste 10 ani în cercetare) și cercetătorii în formare (vârstă sub 34 ani, sub 10 ani în cercetare).

 

Pentru 1994 și, mai ales, în continuare, din 1995:

-         ponderea încasărilor din redevențe și vânzări / valorificări de licențe, brevete etc., în total încasări.

 

b2) Indicatori care necesită evaluare:

-         ponderea participării unității la programe de C&D cu caracter concret-orientat (care se finalizează cu atingerea unor obiective definite, în termene definite);

-         volumul de aplicare a rezultatelor cercetărilor; importanța economică, socială, ecologică a rezultatelor aplicate în perioada de raportare;

-         decalajul mediu (în ani) al preocupărilor unității față de preocupările pe plan mondial, în specialitatea respectivă;

-         grad de recunoaștere științifică internațională, materializat prin număr de lucrări publicate în reviste științifice din țări avansate;

-         participare la programe de cercetare internaționale – bilaterale, multilaterale, comunitare etc.;

-         inițiative și deschideri realizate în activitatea unității;

-         realizări în perfecționarea personalului;

-         eficiența utilizării / valorificării mijloacelor fixe existente în dotare la finele perioadei precedente;

-         realizări în modernizarea bazei materiale.

 

Pentru S.C. “Știință și Tehnic㔠S.A., se propun următoarele criterii specifice principale:

b1)

- tirajul vândut

b2)

-         acțiuni promoționale realizate pentru noi soluții tehnice;

-         acțiuni educative și informative realizate.

 

*

 În general, conform prevederilor legii (art. 6 alin. 3 pct. c și art. 13 alin. 1), indicatorii trebuie să fie cei care definesc strategia “de restructurare, relansare și privatizare”, propusă de către candidat și în baza căreia se încheie contractul de management.

Poate fi avută în vedere situația în care strategia de restructurare, relansare și privatizare se realizează pe baza unui studiu separat, întocmit nu obligatoriu de către candidatul la funcția de manager (sau nu numai de către candidat). Pe baza unui astfel de studiu, se întocmește un program de perspectivă, cu jaloane de control anuale, iar contractul de management stipulează nivelul la care vor ajunge indicatorii definiți prin jaloanele menționate, în mod diferențiat pentru fiecare dintre anii la care se referă contractul de management.

 

Ordinea recomandată de preferință a variantelor și subvariantelor: a2, a1, b1 + b2, numai b1 (aceasta – de evitat).

 

SCIENTCONSULT S.R.L. este în măsură să elaboreze metodologiile / grilele necesare conform recomandărilor din prezentul raport de consultanță; de asemenea, este dispusă să realizeze, în calitate de firmă de consultanță neutră, analize / evaluări concrete pentru diferite unități, inclusiv unități de C-D.


 

 

Raport de consultanță privind specificarea acțiunilor / documentelor necesar de întocmit pentru înființarea în România a unui institut / centru internațional de cercetări în domeniul fizicii pământului

 

Acțiuni pregătitoare necesare

 

-         Procurarea de documente (statute, contracte constitutive) privind alte institute științifice internaționale cunoscute

-         Un proiect de statut, cu explicitarea obiectului de activitate și a scopurilor urmărite

-         O schiță orientativă de buget, pentru primii doi ani

-         Elaborarea unui proiect de constituire, din care să rezulte:

- contribuția părții române

- financiar

- volum

- din ce surse

                                 - fizic – bază materială pusă la dispoziție

                                          - clădiri, terenuri

                                          - dotări

                                   - specialiști

                       - ce se solicită / așteaptă de la alți fondatori

                                   - financiar

                                            - volum

                                    - fizic

                                     - specialiști

             - Clarificarea problemelor legate de participarea / includerea / antrenarea institutelor de profil existente în România:

                           - Centrul de Fizica Pământului

                            - Institutul de Geodinamică

                             - Centrul de Gravitație și Științe Spațiale

                În cazul constituirii institutului / centrului internațional, în ce măsură institutul / institutele românești menționate se includ în cel internațional și ce activități / bază materială proprie își păstrează.

-         Listă de institute similare sau / și agenții și alte organisme străine și internaționale cărora să li se adreseze propunerea de a participa la constituirea institutului / centrului internațional.

-         Lista personalităților științifice din străinătate cărora să li se adreseze invitația de a participa la constituirea institutului / centrului internațional; eventual – de a face parte din organele sale de conducere științifică (consiliu științific, alte organe de lucru sau onorifice)

-         Un memoriu, cu caracter de expunere de motive, care să detalieze interesele României pentru crearea institutului / centrului internațional respectiv:

o       Interese științifice

o       Interese economice

o       Contribuție la imaginea României în exterior.

 

 

Înapoi                                      Centru pentru activități spațiale