MODUL TEMATIC 2
Evoluții
determinate de tehnica de calcul
în
structura și desfășurarea activității de cercetare
Ing. Nicolae Comănescu
1. Tehnica de calcul în cercetarea
experimentală
1.1.
Legătura între cercetare și tehnica de calcul
Elementele
de bază ale calculatoarelor sunt: data, logica și limbajul.
-
Data este substanța care este
procesată sau manipulată prin tehnologii informatice; datele pot fi numere,
simboluri, imagini, sunete sau cuvinte.
-
Logica este natura procesării, de la
aritmetica de bază până la raționamentul și analizele extrem de complexe.
-
Limbajul este mijlocul de comunicare
între utilizator și calculator.
Natura
cercetării și activitatea cercetătorilor este caracterizată de aceleași trei
elemente de bază:
-
Colectarea datelor prin măsurători ale fenomenelor fizice, experimente, calcule
matematice și din ce în ce mai mult prin calcule și simulări pe calculator.
-
Construirea structurilor logice - teorii, modele matematice, modele pe
calculator, structuri care permit descrierea și înțelegerea fenomenelor
studiate.
-
Comunicarea rezultatelor cercetării într-un limbaj științific comun.
Tehnologia informației reprezintă o
infrastructură pentru cercetare.
In
funcție de puterea lor (element complex depinzând de mai mulți factori, printre
care viteza procesorului și capacitatea de memorie), calculatoarele utilizate
în cercetarea științifică pot fi: supercalculatoare, calculatoare mari, stații
de lucru și calculatoare personale.
Calculatoarele
pot avea un singur procesor sau mai multe procesoare lucrând în paralel.
1.2.
Domenii și moduri de utilizare a calculatoarelor în
cercetare
- Rezolvarea
calculelor complexe, fie prin rezolvarea unui mare volum de ecuații atunci
când baza matematică și structura unui proces fizic sunt cunoscute, fie
prin simplificarea problemei din punct
de vedere al acurateței și al detaliilor (ex.: construirea unui model
experimental de aripă de avion sau caroserie de automobil)
-
Elaborarea de noi teorii și modele
pentru înțelegerea dinamicii unor procese. Crearea modelului pe calculator,
bazat pe o anumită teorie, permite să se urmărească comportamentul acestuia în
raport cu observațiile directe asupra procesului (ex.: cercetările în
astronomie privind vârsta unei stele sau formarea unei noi galaxii)
-
Controlul instrumentelor experimentale
și analiza datelor. Majoritatea instrumentelor experimentale dispun de o
anumită capacitate proprie de culegere, conversie, eșantionare și procesare a
semnalelor, furnizând calculatorului pachete masive de date. Calculatorul
asigură despachetarea fluxului de date, identificarea elementelor acestora și
organizarea în baze de date asupra cărora se pot executa operații de prelucrare
și analiză specifice domeniului cercetat (ex.: prelucrarea datelor
experimentelor de laborator)
-
Prezentarea rezultatelor cercetărilor
La
nivelul cel mai elementar, calculatoarele produc numere, dar aceste numere
reprezintă de obicei un obiect sau un fenomen fizic care, pentru a fi mai ușor
înțeles, trebuie vizualizat pe un display, însoțit eventual de culoare,
textură, mișcare sau - în sisteme mai evoluate - de sunet sau chiar
posibilități de atingere. Incorporarea tuturor acestor tehnologii poate crea
așa numita "realitate virtuală", care permite cercetătorului să
interacționeze cu modelul ca și cum s-ar afla în mijlocul fenomenului modelat
(ex.: modificarea poziției atomilor în interiorul sau în jurul unei molecule)
-
Asistență "inteligentă",
care depășește nivelul elementar al calculelor numerice, permit,ând lucrul cu
sisteme bazate pe "inteligență artificială" pentru demonstrare de
teoreme, manipulare de expresii logice și simboluri etc. (ex.: accesul în
limbaj natural la baze de date)
2. Tehnici de modelare și simulare
2.1.
Metode și tehnici de modelare a produselor
Procesul
de cercetare și proiectare inginerească este un proces creativ ce implică
numeroase cerințe, variante, restricții și uneori conflicte care trebuie
sintetizate, evaluate și rezolvate prin metode matematice, prin modelare și
simulare, prin realizarea și testarea de prototipuri și totodată, prin
extrapolarea experienței anterioare. Conceperea și proiectarea unui nou produs
implică mai multe activități:
-
definirea caracteristicilor esențiale ("conceptul" produsului);
-
proiectarea logico-funcțională;
-
proiectarea fizică (de execuție).
Fiecare
din aceste activități definește treptat o "imagine" din ce în ce mai
concretă a viitorului produs, obținându-se în
final proiectul de execuție al acestuia.
Intr-o
astfel de ierarhie, este posibil ca un concept să fie implementat printr-unul
sau mai multe proiecte logico-funcționale, iar fiecare dintre acestea,
printr-unul sau mai multe proiecte fizice.
Alegerea
unei variante sau a alteia presupune un
proces de analiză și decizie multicriterială. Activitățile implicate în
acest proces (fig. 1) sunt:
-
sinteza diverselor căi posibile de a identifica o soluție pentru a realiza o
idee;
-
analiza complexă a variantelor de soluții, fundamentarea și alegerea soluției
definitive;
-
evaluarea soluțiilor obținute în diferite faze;
-
prezentarea rezultatelor din diverse faze.
Rezultatele
activității de cercetare și proiectare inginerească se concretizează în modelul
conceptual al obiectului ce urmează a fi fabricat în forma sa reală. In
cercetarea și proiectarea convențională, modelul conceptual al obiectului real
poate fi descris și este operabil într-o manieră neformală.
In
sistemele de proiectare asistată de calculator (CAD - Computer Aided Design) și
inginerie asistată de calculator (CAE - Computer Aided Engineering),
implementarea și utilizarea modelului unui obiect necesită formalizarea
acestuia și maparea sa într-o reprezentare internă computerizată.
Modelul produsului este un concept
unanim recunoscut pentru prezentarea informatică a soluției de proiectare.
Informațiile care caracterizează un
produs sunt de următoarele tipuri:
-
geometrice - caracterizează forma,
dimensiunile și structura produsului, precum și topologia componentelor;
-
tehnologice - permit descrierea cu
mai multă acuratețe a produsului în vederea fabricării lui ulterioare
(material, dimensiuni și tolerențe, calitatea suprafețelor, tratamente etc.);
-
despre cerințele funcționale -
caracterizează produsul din punct de vedere funcțional (specificații de
proiectare);
-
privind logica de proiectare -
descriu modul în care sunt generate formele geometrice și informațiile
tehnologice ținând cont de cerințele funcționale;
-
de gestiune - care permit
identificarea produsului (cod, denumire, proiectant etc.);
-
de reprezentare - care specifică
modul în care produsul este prezentat grafic (vedere, culoare, grosime și tip
de linie etc.).
Modelul
intern computerizat al produsului poate avea mai multe niveluri de
complexitate:
-
modelul produsului - conține toate
tipurile de informații ce caracterizează produsul;
-
modelul geometric - conține
informații geometrice, tehnologice, de gestiune și de reprezentare;
-
modelul de reprezentare - conține
doar informații de reprezentare.
Tendința
sistemelor moderne de modelare este de a susține procesele de proiectare
concurentă și asociativă prin:
-
integrarea tuturor informațiilor relevante despre produs într-un model informațional integrat al produsului
(fig. 2);
-
modelarea geometrică parametrică,
ghidată de dimensiuni și bazată pe elemente tipizate;
-
importul, exportul și transferul
modelelor produselor între diferite sisteme software.
Modelele
utilizate în sistemele CAD/CAE au la bază:
-
metode numerice;
-
metode de reprezentare grafică a obiectelor, structurilor și datelor.
Metodele
de modelare geometrică utilizate în sistemele CAD/CAE sunt:
-
metode bidimensionale;
-
metode tridimensionale:
-
prin "cadre de sârmă" (wireframe);
-
prin suprafețe (surface);
-
prin granițe (B-rep - Boundary representation);
-
prin granițe a suprafețelor compuse (CBR - Compound B-rep);
-
prin model solid (CSG - Constructive Solide Geometry).
Metodele
numerice utilizate în sistemele CAD/CAE sunt:
-
metode de element finit (FEM - Finite Element Methods);
-
metode de diferențe finite (FDM - Finite Difference Methods);
-
metode de simulare a proceselor dinamice;
-
metode de optimizare.
Metodele
de reprezentare grafică sunt:
-
realizarea proiecției obiectului din 3D în 2D;
-
eliminarea muchiilor și fețelor ascunse;
-
luminarea, colorarea, redarea texturii și transparenței suprafeței corpurilor;
-
animația.
2.2.
Metode și tehnici de simulare a sistemelor
Prin
simularea unui sistem se verifică modelul sistemului și se evaluează
performanțele acestuia. In anumite domenii, cum ar fi sistemele VLSI,
prelucrarea semnalelor și sistemele de comunicații, simularea devine o parte
integrantă a întregului proces, începând cu specificarea cerințelor și
continuând cu proiectarea, implementarea și testarea, fabricația și
întreținerea. Metodele și tehnicile de simulare se aplică în cele mai diverse
domenii, de la sistemele sociologice, economice, militare, până la sistemele
tehnice și de producție.
Un
model de simulare include:
-
entități care definesc structura sistemului;
-
atribute care descriu starea entităților;
-
activități, evenimente și procese care pot crea și șterge entități sau pot
schimba starea acestora.
Diferențele
între sistemele de simulare sunt determinate de:
-
alegerea și structurarea entităților;
-
organizarea activităților;
-
condițiile de testare a activităților;
-
tipurile de teste posibile asupra datelor;
-
us,urința de modificare a structurii modelului.
Problemele
de simulare pot fi:
-
deterministe - comportarea dinamică a sistemului este complet definită prin
model și starea sa inițială;
-
stohastice - comportarea sistemului este influențată de procese stohastice
(probabilistice).
Metodele
de simulare sunt:
-
de simulare discretă;
-
de simulare continuă.
Diferența
dintre simularea discretă și simularea continuă derivă din modul de schimbare a
stării sistemului:
-
în simularea discretă, schimbarea stărilor (crearea sau ștergerea entităților,
schimbarea individuală sau finită a valorii atributelor) se face în mod
discret;
-
în simularea continuă se aproximează schimbările stării, ca și cum ar fi
descrise printr-un set de ecuații diferențiale simple, prin integrare numerică.
Simularea
poate fi făcută integral pe calculator sau prin integrarea unor componente
reale sau oameni în proces.
Simularea
continuă se realizează în general prin tehnici analogice, utilizând limbaje de
simulare bazate pe tehnici de reprezentare a problemelor dinamice:
-
reprezentarea graficii prin diagrame bloc (XANALOG, MIDAS, MADBLOC etc.);
-
reprezentarea prin ecuații diferențiale (ACSL, DSL/90 etc.).
Simularea
discretă se realizează în general prin tehnici digitale utilizând limbaje de
simulare orientate pe:
-
activități (CSL);
-
evenimente (SIMSCRIPT);
-
procese (SIMULA);
-
fluxuri (GPSS).
In
afara limbajelor de simulare specializate, se utilizează și limbaje de uz
general: Fortran, Pascal, C, destinate problemelor științifice sau Cobol destinat
problemelor de gestiune economică.
Pentru
prezentarea datelor rezultate din simulare se utilizează:
-
liste de rezultate;
-
reprezentări grafice.
3. Sisteme de informare documentară
Creșterea
vertiginoasă a volumului de lucrări (cărți, publicații periodice, teze de
doctorat etc.) în diferite domenii de activitate, care se acumulează în fondul
documentar al bibliotecilor și al colecțiilor de publicații și care trebuie
valorificate adecvat printr-o stocare și regăsire rapidă a informațiilor, a făcut
ca utilizarea tehnicii de calcul în vederea automatizării proceselor de
informare documentară să cunoască o dezvoltare semnificativă.
Domeniul
informaticii documentare include două mari categorii de sisteme: sisteme
automatizate de bibliotecă și sisteme automatizate de informare.
Sistemele automatizate de bibliotecă
asigură unui utilizator conectat la un calculator sau la un terminal, aflat în
bibliotecă, la serviciu sau acasă, următoarele posibilități:
-
să caute în catalogul bibliotecii locale sau al unei biblioteci aflată la
distanță;
-
să afle dacă o carte este disponibilă sau împrumutată;
-
să solicite transmiterea unei cărți sau a unui articol la o anumită destinație;
-
să caute în bazele de date bibliografice semnalările din sferele de interes;
-
să identifice articole din periodice aflate în biblioteca locală sau care
trebuie obținute din alte surse;
-
să întocmească o bibliografie din catalogul bibliotecii, dintr-o bază de date
locală sau dintr-o bază de date aflată la distanță;
-
să listeze o bibliografie sau s-o înregistreze pe discul unui calculator;
-
să caute informații statistice în baza de date;
-
să vizualizeze paginile de titlu ale fiecărei apariții de periodic;
-
să citească bazele de date cu textele periodicelor sau cărților;
-
să trimită mesaje prin poștă electronică colegilor din alte biblioteci,
universități etc.;
-
să vizualizeze imagini cuprinse în articole s,i/sau cărți, să asculte
discursuri, muzică sau alte înregistrări sonore care însoțesc textul din baza
de date.
Alături
de biblioteci, un rol important în procesul infor- mării documentare revine instituțiilor care
asigură informarea pe domenii de cunoștințe (economic, tehnic, social etc.) și,
respectiv, celor specializate în prelucrarea unor categorii de documente de
interes general (standarde, brevete, documente de arhivă etc.). Practica și
preocupările existente pe plan mondial evidențiază câteva tendințe importante
în evoluția sistemelor de informare documentară:
-
specializarea pe domenii din ce în ce mai restrânse, dorința de informare pe
zone stricte de interes, dar pe o arie informațională cât mai cuprinzătoare;
-
crearea unor sisteme de mari proporții, care au ca principiu de bază
cooperarea și colaborarea în activitatea
de informare documentară. Au apărut, astfel, sistemele de informare
documentară cu caracter internațional;
-
dezvoltarea sistemelor automatizate de informare bazate pe rețele de
calculatoare și sisteme de comunicații.
Structura
sistemelor automatizate de informare include:
-
producătorii de informații, reprezentați de organismele de informare
documentară (biblioteci, centre de documentare etc.). Aceștia asigură
prelucrarea și organizarea informațiilor în baze de date (asigurând de cele mai
multe ori și accesul la sursa primară) și furnizează informații în cadrul
schimburilor internaționale;
-
centrele de schimb național și/sau internațional (centre de servire), care
asigură interfața din punct de vedere informatic între producătorii de
informații și beneficiarii acestora;
-
utilizatorii (beneficiarii) de informații.
Unul
dintre sistemele automatizate de informare accesibil prin rețeaua EARN (v. cap.
4) este și World-Wide Web (WWW sau W3).
Sistemul
este bazat pe hypertext și oferă mijloacele de "navigare" din
document în document în cadrul unei rețele de informare.
Documentele
hypertext sunt legate de alte documente printr-un set de cuvinte selectate.
Când un nou cuvânt sau un nou concept este introdus în text, hypertextul
asigură o referință către alt document care furnizează mai multe detalii despre
acesta. Cititorul poate deschide cel de-al doilea document selectând cuvântul
sau conceptul necunoscut și primește informații relevante despre acesta. Cel
de-al doilea document poate avea la rândul său legături pentru detalii
suplimentare. Documentul hypertext nu trebuie să fie neapărat un text. El poate
include grafice, imagini sau înregistrări sonore.
4. Bănci de date științifice și cooperarea
pe plan național și internațional în acest domeniu
Cercetătorii
pot avea acces la resurse de calcul puternice, sisteme de comunicații, bănci de
date și servicii software. Una din aceste rețele, la care este conectată din
decembrie 1992 și România este rețeaua EARN (European Academic and Research Network)
înființată în anul 1985 cu scopul de a furniza servicii de comunicare din
diferite domenii de interes (știință, tehnologie, științe umaniste, medicină,
economie s,.a.) institutelor de cercetare și universităților din Europa,
Orientul Mijlociu și Africa. In prezent sunt conectate peste 930 de
calculatoare din 550 de instituții din 27 de țări.
Fiind
interconectată cu rețelele BITNET în SUA, NETNORTH în Canada, ASIANET în Asia,
GULFNET în Golful Persic și având porți de acces către alte rețele (ex.
INTERNET), rețeaua EARN asigură comunicarea cu instituții din peste 90 de țări.
Nodul
central de acces (ROEARN) al țării noastre la rețeaua EARN se află la
Institutul de Cercetări în Informatică (ICI). La nodul central ROEARN sunt în
prezent conectate alte patru noduri (ROIFA - la Institutul de Fizică Atomică,
ROIPB - la Universitatea Politehnică București, ROUTT - la Universitatea
Tehnică Timișoara și ROMAR - la Institutul de Matematică al Academiei Române).
Prin
intermediul acestor noduri sunt conectate la rețeaua EARN cca. 50 instituții
(institute și centre de cercetare, universități, academii, biblioteci, licee)
cu un număr de cca. 1800 utilizatori.
Principalele
tipuri de servicii oferite de rețeaua EARN sunt:
-
poștă electronică. Acest serviciu
(cel mai folosit) permite unui utilizator să transmită mesaje la un alt
utilizator pe calculatorul său, sau pe un alt calculator. Mesajul este pus în
"căsuța poștală" a destinatarului, care îl poate citi ime- diat sau
mai târziu.
Orice
utilizator poate transmite mesaje la orice alt utilizator care are acces la
calculator și are atribuită o adresă de poștă electronică;
-
transferul de fișiere. Permite
transferul unui fis,ier de pe un calculator pe alt calculator. Deoarece
formatul de date variază destul de mult de la un tip de calculator la altul,
serviciul de transfer de fis,iere suportă mai multe formate, dintre care cel
mai folosit este tipul ASCII (cod cu 7 cifre binare);
-
conferința electronică. Este un
serviciu similar cu cel de poștă electronică, cu diferența că, spre
deosebire de aceasta, este un mediu de
comunicație între mai mulți utilizatori. Mesajul se păstrează într-o singură
copie pe un calculator pentru toți participanții la o conferință electronică
(s,i nu o copie pentru fiecare participant).
Serviciul
poate colecta mesaje sosite către anumite liste de utilizatori și apoi livrează
mesaje membrilor listei respective.
-
comunicare prin mesaje interactive.
Permite mai multor utilizatori să întrețină o conversație interactivă, timpul
de livrare a mesajului în acest caz fiind foarte rapid în raport cu poșta
electronică sau conferința electronică.
Serviciul
oferă posibilitatea ca un grup de cercetători, studenți sau profesori să
comunice cu un grup similar de la un alt institut sau de la o altă
universitate, conectate la rețea;
-
acces la arhive de programe. Rețeaua
conține numeroase servere (calculatoare cu software special care acceptă cereri
și trimit automat răspunsuri) care pun la dispoziția utilizatorilor un număr
impresionant de programe de domeniul public, realizate în general în mediile
universitare din Europa și SUA.
Predominante
sunt programele sub sistemele de operare MS-DOS și UNIX;
-
accesul la baze de date. Permite
utilizatorilor accesul și căutarea în baze de date care conțin colecții de
documente, imagini, înregistrări video sau sonore din cele mai diverse domenii,
de la agricultură până la științe sociale.
Bazele
de date pot fi organizate în diferite moduri, utilizând diferite sisteme de
gestiune a datelor, dar utilizatorul are acces la ele fără a trebui să învețe
limbajele specifice de acces.
Pentru
a facilita accesul utilizatorilor la resursele rețelei EARN sunt disponibile
diferite instrumente prin intermediul cărora utilizatorii pot folosi texte,
date, software și informații, pot explora arhive publice de programe, pot
consulta liste de poștă electronică, pot regăsi informații și pot participa la
discuții în grup.
Notă SCIENTCONSULT
2001 :Desigur, domeniul a suferit dezvotări considerabile, deși unele sunt
menționate, în embrion, încă aceste modul, realizat la nivelul anului
1994 : INTERNET-ul, realitatea virtuală, sistemele multimedia, sistemele
de gestiune a cunoștințelor ș.a.m.d.