Modulul
tematic 4
Analiza
valorii
Dr. ec. ing. Eugen Bontea
Introducere
După
anul 1950 a apărut în SUA o nouă tehnică de reducere a costurilor produselor,
urmărind în același timp și o îmbunătățire a funcționalității lor, tehnică pe
care autorul Lawrence D. Miles a denumit-o analiza valorii (value analysis).
Metoda
fost aplicată pentru prima dată de firma General Electric Company unde lucra
Miles, iar ca urmare a economiilor spectaculoase realizate, metoda a fost
preluată de Forțele Armate ale SUA, de Uzinele Ford și încă de câteva mii de
întreprinderi americane, realizându-se economii de ordinul miliardelor de
dolari.
Această
metodă s-a răspândit cu rapiditate dincolo de granițele SUA, fiind preluată de
Japonia și aplicată, printre altele, la produsele electronice de serie mare,
după care pătrunde în Europa, la început în Suedia și Germania, apoi în Anglia,
Franța, Olanda, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria s,i, destul de timid, și în
România.
Elementul
de noutate adus de analiza valorii este faptul că ea consideră produsul ca un
ansamblu de funcții și nu un ansamblu de piese. Aceste funcții angajează
parțial sau total reperele componente ale produsului, scoțând în evidență
elementele nefuncționale care generează costuri mari, dar care nu contribuie
cu nimic la mărirea valorii de întrebuințare a produsului.
In
esență, metoda urmărește identificarea și eliminarea costurilor inutile pentru
realizarea unui produs, menținându-i performanțele sau îmbuntățindu-le în
limita unor costuri raționale.
Obiectivele metodei
Orice
produs reprezintă o marfă, în măsura în care satisface o anumită necesitate a
societății. Produsul este deci purtătorul material al unor servicii de care are
nevoie utilizatorul și care sunt satisfăcute prin intermediul produsului.
Această calitate pe care o are produsul industrial îi conferă acestuia o valoare de
întrebuințare (Vî).
Analiza
valorii (AV) urmărește stabilirea unui raport optim între Vî a produsului și
costurile de producție directe și indirecte (Cp), adică:
Vî
----
max
Cp
Valoarea
de întrebuințare a unui produs este formată din valori de întrebuințare
elementare, care sunt, de fapt, funcțiile unui produs. Materializarea fiecărei
funcții în produs generează anumite costuri. AV își propune ca realizarea
corespunzătoare a funcțiilor în cadrul produsului să se realizeze cu costuri
minime, adică:
n
Σ Fi
i=1
--------
= max(i = 1, 2 ... n)
n
Σ Ci
i=1
Fi = funcțiile produsului
Ci = costul funcțiilor produsului
Un
obiectiv prioritar al AV este creșterea Vî a produsului cu aceleas,i costuri
sau cu costuri mai mici. AV își propune, de asemenea, generalizarea soluțiilor
constructive, tehnologice și organizatorice care s-au dovedit eficiente.
In
afară de efectele economice care rezultă, aplicarea AV într-o întreprindere
scoate în evidență anumite deficiențe în organizare și funcționare, care
generează pierderi în diferite faze ale procesului de fabricație.
Spre
deosebire de metodele clasice care urmăresc reducerea costurilor unui produs
pornind de la un obiect fizic dat pentru care se caută cele mai economice
soluții de realizare, AV studiază produsul pornind de la necesitatea socială
care trebuie satisfăcută prin intermediul funcțiilor produsului. Metoda se
bazează pe o relație directă între funcțiile unui produs și costurile necesare
realizării fiecărei funcții în parte. Intre nivelul funcțiilor și nivelul
costurilor fiecărei funcții trebuie să fie o proporționalitate. Deci, alt element de
noutate al metodei este introducerea noțiunii de cost al funcției.
Noțiuni cu care operează metoda AV
Valoarea unui produs este dată de
consumul de muncă mediu (la nivelul societății) pentru realizarea acelui
produs.
Valoarea de întrebuințare a unui produs
este determinată de proprietățile fizice și chimice capabile să satisfacă o
necesitate a membrilor societății.
Funcțiile unui produs reprezintă acele
calități ale produsului care determină efectul util. Funcția este o componentă
elementară a valorii de întrebuințare și nu trebuie confundată cu necesitatea
socială. Analiza funcțională a produsului oferă posibilitatea identificării
funcțiilor inutile și înlăturării din produs a suportului lor material,
reducându-se astfel costurile.
O
clasificare a funcțiilor produsului este următoarea:
Funcțiile obiective sunt funcțiile care
contribuie direct la realizarea Vî a produsului, sunt măsurabile dispunând de o
anumită dimensiune tehnică, fapt care face să fie percepute direct de către
beneficiarul produsului. O funcție obiectivă a unui frigider este:
"produce frig", funcție măsurabilă în grade de temperatură. In nici un
caz funcția obiectivă a unui frigider nu este: "conservă alimentele"
care exprimă o necesitate socială ce a impus construirea acestui obiect.
Funcțiile subiective participă în mod
direct la realizarea valorii de întrebuințare, dar nu sunt subiectiv măsurabile.
In general, aceste funcții sunt asociate design-ului unui produs și pot conduce
la creșterea valorii de întrebuințare.
Insus,irile
estetice ale unui produs pot impresiona foarte diferențiat pe utilizatori.
Funcțiile auxiliare sunt obiectiv
măsurabile cu o anumită unitate de măsură, dar nu contribuie la realizarea Vî.
Funcțiile auxiliare condiționează realizarea unor funcții obiective sau
subiective. De exemplu, funcția obiectivă a unui bec electric cu filament este
transformarea energiei electrice în energie luminoasă, dar prin soluția
tehnică adoptată trebuie acceptată și funcția auxiliară "degajă
căldură", fără de care funcția obiectivă nu se poate realiza.
AV
urmărește, în măsura în care este posibil, să elimine sau să reducă din efectul
funcțiilor auxiliare, care generează costuri mari fără a contribui la mărirea
Vî.
Principiile analizei valorii
a)
Principiul concepției funcționale.
Funcțiile sau valorile de întrebuințare elementare derivă totdeauna din nece-
sitatea socială. Ele reprezintă
însus,iri ale produsului, măsurabile cu una sau mai multe unități de măsură,
iar rezultatul acestei măsurători este dimensiunea tehnică a funcției.
AV
proiectează fiecare funcție în parte ca și cum ar fi niște produse elementare
diferite. Aceste proiecte parțiale se asamblează într-un tot rezultând
concepția de ansamblu a produsului, care trebuie să răspundă totdeauna unei
necesități sociale.
In
AV, punctul de plecare al unui studiu nu este produsul fizic, ci nomenclatorul
de funcții și dimensiunile lor tehnice care derivă dintr-o necesitate
socială dată.
b)
Principiul dublei dimensionări a
funcțiilor produsului. Funcțiile unui produs au două dimensiuni: o dimensiune
tehnică exprimată printr-o unitate de măsură adecvată și o dimensiune
economică exprimată prin cost. Costul total al produsului este
rezultatul însumării costurilor funcțiilor.
c)
Principiul maximizării raportului dintre
Vî și costuri. Pentru a se realiza o competitivitate maximă este necesar ca
produsul să aibă o valoare de întrebuințare cât mai mare realizată cu costuri
cât mai mici. De cele mai multe ori nu se realizează o proporționalitate între
costurile funcțiilor și contribuția acestora în Vî.
d)
Principiul concepției integrate.
Obiectul AV este produsul marfă. Rezultă că în AV nu se analizează piese sau
subansamble izolate. Acestea există numai în virtutea unei anumite soluții
constructive date, dar luate ca atare nu răspund unei necesități sociale. AV se
poate aplica și la repere sau subansamble care se înscriu într-o funcție
care-s,i găsește motivarea în contextul concepției integrate.
Piesele
de schimb reprezintă un caz particular. Ele sunt mărfuri, deci se pot studia
prin AV. Piesele de schimb răspund unei necesități sociale și aceasta decurge
din faptul că fac parte integrantă din concepția unui anumit produs.
Metodologia aplicării AV
In
țara noastră a apărut un STAS cu nr. 11272/79
(în două părți) referitor la AV cuprinzând "Noțiuni generale"
s,i, respectiv, "Aplicarea metodei la produse" care stabilesc pentru
un studiu de AV s,ase etape și mai multe faze.
AV
poate fi aplicată la produsele existente în vederea îmbunătățirii funcționale
și reducerii costurilor, cât și la
nivelul concepției produselor (value
engineering) urmărind realizarea unor produse performante cu costuri mici.
Alegerea
unui produs pentru a fi studiat prin AV trebuie să țină seama de anumite
criterii, și anume:
-
importanța produsului pentru întreprindere;
-
ponderea produsului în volumul producției;
-
rentabilitatea produsului;
-
consumul de materiale, combustibil;
-
poziția produsului pe curba de viață.
In
vederea începerii unui studiu de AV pentru un produs este necesară culegerea
următoarelor categorii de informații:
-
informații privind necesitatea socială a
produsului. Aceste informații servesc la stabilirea structurală și volumului
nevoilor sociale la care trebuie să răspundă produsul analizat. De aici
rezultă gama de tipodimensiuni, cât și limitele maxime și minime ale
dimensiunilor tehnice ale funcțiilor produsului. Studiile de marketing pot
aduce importante informații în această etapă;
-
informații tehnice și tehnologice
care trebuie să exprime în ce măsură dotarea tehnică și tehnologiile utilizate
sunt apte pentru a realiza produsul reconceput;
-
informarea pe plan economic - are în
vedere datele necesare pentru stabilirea justă a costurilor, pentru a putea
determina în mod corect raportul dintre valoarea de întrebuințare și costuri.
Aceste informații trebuie să ofere posibilitatea stabilirii cu exactitate a
costurilor pentru fiecare reper al produsului, cât și pentru operațiile
tehnologice.
Stabilirea nomenclatorului de funcții și a
limitelor dimensiunilor lor tehnice. Formularea funcțiilor unui produs este
o operație pretențioasă. Pentru evitarea unor erori care se fac în mod frecvent
este necesar să se țină cont de anumite precizări, printre care:
-
o funcție este distinctă de altă funcție dacă adaugă prin sine însăși valoare
de întrebuințare produsului și poate exista independent de altă funcție;
precizarea este valabilă numai pentru funcțiile obiective și subiective;
-
o funcție este auxiliară dacă nu adaugă prin sine însăși valoare de
întrebuințare produsului, ci condiționează existența uneia sau a unor funcții
obiective sau subiective;
-
să nu se confunde necesitatea socială cu funcțiile produsului;
-
să nu se confunde funcția cu soluția tehnică adoptată;
-
să nu se confunde funcțiile cu efectul lor;
-
să nu se confunde funcțiile cu dimensiunea tehnică adoptată;
-
să nu existe funcții derivate din alte funcții.
Dimensionarea tehnică a funcțiilor
Dimensiunile
tehnice ale funcțiilor vor trebui să exprime performanțele produsului existent,
în varianta constructivă analizată și se obțin prin măsurători tehnice (dacă
este posibil).
Atunci
când se concep soluții noi, dimensiunile tehnice ale funcțiilor vor fi
condiționate de rezultatele prospectării necesităților sociale și determinate
prin anumite calcule tehnice.
Unitățile
de măsură pentru fiecare funcție trebuie astfel alese încât să poată exprima
ceea ce caracterizează valoarea de întrebuințare considerată și o deosebește de
alte valori de întrebuințare.
Determinarea ponderii funcțiilor în
valoarea de întrebuin-
țare totală a produsului
Nivelurile
de importanță a funcțiilor produsului se stabilesc cu scopul determinării
contribuției fiecărei funcții în realizarea Vî a produsului, pe baza
consultării unui eșantion reprezentativ de utilizatori ai produsului, cât și a
specialiștilor din întreprindere sau din afara ei.
Stabilirea
ponderii funcțiilor în valoarea totală de întrebuințare nu are în vedere o
cuantificare a valorilor de întrebuințare elementare, ci numai compararea lor
din punct de vedere al importanței, ținând cont de opinia eșantionului
consultat.
Stabilirea
nivelului de importanță a funcțiilor se face utlizând o matrice pătrată în
care, atât pe orizontalâ, cât și pe verticală se plasează funcțiile produsului
exprimate simbolic prin literele alfabetului. Completarea matricei se face cu
respectarea următoarelor reguli:
-
funcțiile se compară două câte două; dacă se constată că o funcție A este mai
importantă decât altă funcție B, atunci pe coloana funcției A la intersecția cu
linia funcției B se trece cifra 1, iar în coloana funcției B la intersecția cu
linia A se trece cifra 0;
-
în căsuțele diagonalei matricei se trece cifra 1 pentru toate funcțiile;
-
dacă se apreciază că două funcții sunt la fel de importante, atunci în
matricea funcțiilor se vor folosi o singură linie și coloană pentru ambele
funcții;
-
nivelul de importanță al unei funcții se obține prin însumarea cifrelor
înscrise în coloana funcțiilor respective;
-
șirul natural al numerelor de la 1-n ordonează funcțiile din punct de vedere al
importanței lor;
-
funcțiile auxiliare nu se introduc în matrice deoarece ele au același nivel de
importanță ca funcțiile obiective pe care le condiționează;
-
după determinarea nivelului de importanță a funcțiilor se stabilește ponderea
acestora în Vî, așa cum rezultă din fig.
1.
-----------------------------------------------------------------------
A B C D F G H TOTAL
-----------------------------------------------------------------------
A 1 0 0 0 0 0 0
------------------------------------------------------------------------
B 1 1 0 0 0 0 0
------------------------------------------------------------------------
C 1 1 1 0 0 0 0
------------------------------------------------------------------------
D 1 1 0
1 1 0 0
------------------------------------------------------------------------
F 1 1 0
0 1 0 0
------------------------------------------------------------------------
G 1 1 0 0 0 1 0
------------------------------------------------------------------------
H 1 1 0 0 0
0 1
------------------------------------------------------------------------
Total
7 6 5
3 4 2 1 25
-------------------------------------------------------------------------
%
25,00 21,43 17,85 10,72
14,28 7,15 3,57 100
-------------------------------------------------------------------------
Fig. 1
In
exemplul de mai sus lipsește funcția E, aceasta fiind auxiliară.
Dimensionarea economică a funcțiilor
Orice
funcție este legată de purtătorii ei materiali care pot fi repere și
subsansamble, de aceea este necesar să calculăm costurile tuturor elementelor
care materializează o funcție. Repartizarea pe funcții și însumarea acestor
costuri conduce la dimensionarea economică a funcțiilor, respectiv la
stabilirea
costului fiecărei funcții în parte,
luând în considerare gradul de participare a elementelor materiale (repere,
elemente de reper, subansamble) la materializarea funcției. De asemenea, se vor
determina cheltuielile cu manopera pe operații și repere, iar cheltuielile de
regie se vor repartiza cu o cheie asupra tuturor reperelor.
Pentru
dimensionarea economică a funcțiilor se va utiliza un tablou cu dublă intrare:
-
pe orizontală se vor înscrie toate funcțiile produsului (obiective, subiective
și auxiliare);
-
pe verticală se vor trece reperele, materialul respectiv și operațiunile
tehnologice;
-
în coloana "cost total" se trec costurile pe repere, separat pentru
materiale și separat pentru operațiile tehnologice;
-
costurile din coloana "cost total" se defalcă pe funcții (atât
materialul, cât și manopera).
------------------------------------------------------------------------------
Repere
și Cost Funcțiile produsului Repere,elemente
operații total A
B C D ....
n de reper și
tehnolo- (lei) operații inutile
gice
-------------------------------------------------------------------------------
Reper
1
-material
30
15 - 7 8
-oper.1 3
1 - 1 1
-oper.2 5
2 - 1 2
-...
-oper.n
--------------------------------------------------------------------------------
Reper
2
-material 25
5 5 - 15
-oper.1 4
2 1 - 1
-oper.2 3
1 1 - 1
-...
-oper.n
. . . .
. . .
. . .
. . .
. . .
. . . .
Reper
n
---------------------------------------------------------------------------------
Total
-material
300 35 22 18 45 ......... 50
-manoperă+
regie
150
----------------------------------------------------------------------------------
Prin
raționament logic se caută să se determine funcțiile pentru materializarea
cărora intervine fiecare reper sau element de reper și fiecare operație
tehnologică în parte.
Dacă
în cursul acestei analize se descoperă operații inutile sau elemente de reper
inutile, costurile lor se trec în coloana din dreapta.
După
determinarea costurilor fiecărei funcții se calculează ponderea costului
funcției în costul total al produsului. In continuare, se analizează raportul
dintre costurile funcțiilor și nivelul lor de importanță. Pentru aceasta se
compară ponderea funcțiilor în valoarea de întrebuințare a produsului cu
ponderea costurilor în costul total al produsului.
Ajustarea liniară folosind metoda celor mai
mici pătrate
Folosind
un sistem de axe xoy, introducem pe abscisă ponderea funcțiilor în Vî notate cu
xi, iar pe ordonată introducem ponderea costului funcțiilor în costul total al
produsului, notate cu yi.
Am
obținut un nor de puncte statistic, alungit, fapt care dovedește că între
variabilele xi și yi există o relație de interdependență.
xi
- variabila independentă
yi
- variabila dependentă
Dacă di = 0 (i = 1-7). In acest caz,
dreapta ar reprezenta cel mai bine
norul statistic alungit. In realitate vor exista totdeauna disproporții între cele două
ponderi. Pentru identificarea unei drepte
care să reprezinte legătura dintre cele două perechi de valori xi și yi
se va folosi metoda celor mai mici pătrate. Dreapta care va reprezenta norul
statistic de puncte va fi dreapta față de care suma distanțelor punctelor la
pătrat va fi minimă, adică:
n
Σ di2 minim
i=1
n n
S
= Σ di 2 Σ
= (Yi - Yi )2 = (Yi - axi)2 minim
i=1
i=1
Estimatorul
S exprimă abaterile dreptei de la punctele reale, adică exprimă disproporția
care există între cele două ponderi:
n
min
S Σ
= (yi2 + a2x2 - 2axiyi)
i=1
Pentru
determinarea coeficientului unghiular al dreptei se derivează S în raport cu a
Δ s n
------
= Σ (2axi2 - 2 xiy2) = 0
δ a i=1
n
Σ xiyi
i=1
a
= ------------
n
Σ xi2
i=1
Este
necesar ca ponderea funcțiilor în costul total să fie proporțională cu ponderea
funcțiilor în valoarea de întrebuințare. In cazul unei proporționalități
perfecte a = 1 și S = 0.
In
realitate, multe puncte ale norului statistic se situează deasupra dreptei , fapt care indică funcțiile supradimensionate din punct
de vedere economic și care trebuie reconcepute.
Cunoscând
cu exactitate care sunt funcțiile supradimensio- nate economic, colectivul care
efectuează un studiu de AV va elabora soluții noi pentru ameliorarea funcțiilor
supradimensionate.
In
acțiunea de reconcepție a funcțiilor se vor folosi metode de stimulare a
creativității de grup, cum ar fi: metoda brainstorming, metoda sinectică,
metoda morfologică etc. care conduc, cu siguranță, spre soluții ameliorate.
După
stabilirea noilor soluții, se refac calculele. Se determină un nou estimator S
și un nou coeficient unghiular al dreptei de proporționalitate medie.
Minimizarea
estimatorului S' se desfășoară concomitent cu
Vî
maximizarea raportului ---- max.
C
Câteva concluzii
Aplicarea
metodei AV conduce la reducerea costurilor în medie cu 20%.
Metoda
se poate aplica la orice produs (existent sau în faza de concepție), însă
eficacitatea metodei a fost dovedită la produsele care se fabrică în serie.
In
afară de reducerea substanțială a costurilor prin AV, s-au semnalat și unele
efecte secundare, deloc neglijabile, cum ar fi:
-
mărirea fiabilității produselor;
-
ameliorarea procesului de fabricație;
-
ameliorarea procesului de întreținere;
-
reducerea timpului de fabricație;
-
reducerea greutății produsului;
-
reducerea complexității constructive.
Literatura
de specialitate menționează că recuperarea cheltuielilor ocazionate de
efectuarea studiilor de AV și aplicare se realizează în primul an de aplicare
în proporție de 1000%.