Modulul tematic 6
Probleme
de filozofie şi sociologie a ştiinţei
Prof. Dr.
doc. Edmond Nicolau
De
la apariţia sa în Grecia antică (sec. VII-VI î.e.n.),
ştiinţa a format obiectul unei analize
filozofice. Prin ştiinţă înţelegem un ansamblu
sistematic de cunoştinţe teoretice veridice despre natură,
societate şi gîndire, ca şi despre tehnică, netrebuind să
excludem ştiinţele tehnice din preocupările de acest gen.
Aspectul teoretic este fundamental pentru
ştiinţă, ca şi faptul că ea - ştiinţa -
sau ele - ştiinţele - formează un ansamblu cu legături
între ele. Paraştiinţele nu se integrează în această
definiţie, fiind obiecte de studiu fără legături cu celelalte
ramuri ale ştiinţei - de exemplu, homeopatia, acupunctura,
parapsihologia etc.
Preocupări
teoretice se întîlnesc şi la Pythagora sau Thales, aceştia dând
primele demonstraţii pentru anumite relaţii empirice, utilizate în
practică anterior s,i/sau în alte zone culturale. Caracterul demonstrativ,
logic, este esenţial pentru ştiinţă, chiar pentru cele
experimentale, şi în cadrul lor utilizându-se anumite paradigme.
La
Aristotel se întâlneşte o clasificare a ştiinţelor şi o
ierarhizare a lor. Acest enciclopedist lucra în echipă şi este
considerat creatorul biologiei şi deschizător de drumuri în multe
domenii.
Este
de remarcat faptul că, de la început, mari filozofi s-au preocupat de
matematică: Pythagora, Platon, Aristotel, Descartes, Leibniz, Kant au
fost şi matematicieni, în sensul că au publicat lucrări de
matematică, iar Wittgenstein a avut studii inginereşti.
In
epoca modernă şi contemporană se observă că
specialişti din ştiinţă devin filozofi: Boole, Poincaré,
Wiener, Schrödinger, Bohr, Einstein. Cibernetica deschide noi perspective în
domeniul teoriei cunoaşterii prin studiile asupra creierului, reţele
neurale, inteligenţă artificială, modelare.
Teoria cunoaşterii
ştiinţifice se mai numeşte şi epistemologie - de la
termenii greceşti epistémé = ştiinţă, cunoaştere
şi logos = studiu, raţiune. Gnoseologia sau teoria cunoaşterii
este o parte a filozofiei care studiază procesul cunoaşterii sub
variatele sale aspecte.
Se
remarcă variate şcoli în
gnoseologie şi epistemologie.
Raţionalismul
este teoria care consideră raţiunea ca un izvor şi fundament al
cunoaşterii. Reprezentanţii clasici ai acestei şcoli sunt:
Descartes, Spinoza, Leibniz, Kant. Descartes descoperă subiectul epistemic
(cogito ergo sum) şi ideile înăscute - această din urmă teorie
fiind legată de ceea ce este apriori în intelectul nostru, adică este
transmis genetic, în termeni cibernetici-informaţionali.
Raţionalismul postulează raţionalitatea lumii (Descartes,
Spinoza, Holbach, Helvétius, Diderot etc.). Drumul spre raţionalitate a
fost deschis de grecii antici care căutau principiul unic al Universului
şi vedeau Universul ca un cosmos, adică armonie. Poziţie
opusă celei în care cele de pe pământ se desfăşoară
conform bunului plac al zeilor. Rolul hermetismului în Renaştere, ca
favorizând trecerea spre raţionalism, a început, recent, a fi investigat.
Newton realizează o revoluţie coperniciană în cunoaştere,
postulând raţionalitatea şi cognoscibilitatea lumii supusă la
legi - în cazul lui, legile mecanicii (newtoniene).
Empirismul
este, în epistemologie, opus raţionalismului, afirmând primatul
experienţei asupra raţiunii, în cunoaştere. Reprezentantul
principal este John Lock (Eseu asupra intelectului omenesc - 1690).
Senzalismul
este concepţia conform căreia toate cunoştinţele îşi
au sursa, în ultimă analiză, în senzaţii. Nihil est in
intellectu quod non prius fuerit in sensu. Leibniz face precizarea
esenţială, adăugând: nisi ipse intellectus - adică: decât
intelectul însuşi.
Teoria
ideilor înăscute (inneism) îşi are originea la Descartes. Spre
deosebire de inneism se formulează teoria tablei rase (tabula rasa) - a
unui intelect complet lipsit de informaţii genetice, în care se înscriu
rezultatele experienţelor proprii.
Teoria
actuală a cunoaşterii, dezvoltată din cibernetică,
consideră că ambele teorii sunt parţial adevărate:
există, în intelectul uman, ca şi în sistemul nervos al
fiinţelor, anumite programe înăscute, transmise genetic. La acestea
se adaugă cele obţinute prin educaţie şi din
experienţa proprie. Modul de transmitere a informaţiei genetice nu
este complet elucidat.
Mult
timp, evidenţa adevărurilor matematice (geometrice şi
aritmetice) a stat la baza unor argumentări filozofice. Pythagora vedea în
numere esenţa lucrurilor, iar Aristotel formulează teze generale care
au permis să se formuleze ideea că el cunoştea geometria
neeuclidiană.
Apariţia
geometriilor neeuclidiene (sec. XIX) a condus la o schimbare de atitudine,
căutându-se o axiomatizare cât mai precisă a tuturor domeniilor
matematicii. Se dezvoltă teoria demonstraţiei, axiomatica - ca
tendinţă generală, metamatematica (Kleene). Tendinţa
axiomatică este dezvoltată sistematic de către grupul Bourbaki.
Kurt
Goedel, prin teoremele sale, arată limitele axiomatizării.
Matematica
modernă abordează problema
adevărului. Pentru H. Poincaré, această alegere este
arbitrară, corespunzând unei necesităţi de optimizare a
efortului, unui principiu de satisfacţie estetică. Volumele sale
Science et Hypothčse, La valeur de la science, Derničres pensées au
marcat o epocă în gândirea filozofică legată de
ştiinţă, cu ecouri în ţara noastră. Importantă
este polemica lui Poincaré cu logicismul, curent ce a avut drept scop reducerea
matematicii la logică, prin definirea tuturor conceptelor matematice în
termeni logici şi prin deducerea tuturor teoremelor prin procedee strict
logice. Vârfurile acestui curent sunt: Frege, Peano, B. Rusell, A.N. Whitehead.
Scoala
de la Maraburg a pus în evidenţă rolul constructivismului în
elaborarea ştiinţei moderne.
O
problemă importantă este aceea a adevărului şi a
criteriului adevărului.
Teoria
corespondenţei afirmă că adevărul desemnează concordanţa
dintre intelect (idei, judecăţi etc.) şi obiectul la care
acestea se referă.
Teoria
coerenţei afirmă că adevărul desemnează consistenţa
reciprocă a ideilor, conceptelor, propoziţiilor unui sistem de
gândire, a unei teorii etc.
Teoria
operaţional-pragmatică consideră că adevărul
semnifică valoarea instrumentală sau operaţională a unei
idei sau teorii.
Alte
şcoli acceptă diversitatea tipurilor şi momentelor
adevărului, definind concepte speciale de adevăr: analitic şi
sintetic; formal şi factual; logic; matematic etc.
Numeroşi
savanţi au marcat, în secolul nostru, legăturile dintre logică
şi matematică, chiar şi cu logica matematică: R. Carnap, A.
Church, H.B. Curry, S.C. Kleene, A.A. Markov, A.N. Kolmogorov, E. Post, A.
Tarki. Aceştia, ca şi alţii, au adus contribuţii
semnificative la dezvoltarea gândirii ştiinţifice.
In
afara revoluţiei din geometrie (geometriile neeuclidiene), o mutaţie
semnificativă s-a produs de către G. Cantor prin teoria
mulţimilor, teorie care sub diverse forme se utilizează la stabilirea
tuturor - sau aproape a tuturor - adevărurilor matematice. Descoperirea
paradoxurilor (Cantot, Russell, Burali-Forti etc.) a produs o nouă
criză în matematică, deci şi în ştiinţă.
Teoria
tipurilor a fost elaborată de Russell pentru evitarea paradoxurilor. In
cadrul acestei teorii, propoziţiile sistemului se ordonează după
semnificaţiile lor: tipul 0 îl constituie indivizii, tipul 1 -
proprietăţile indivizilor, tipul 2 - proprietăţile
proprietăţilor indivizilor etc. Teoria tipurilor nu dă dreptul
de a predica despre un termen de un anume tip, un termen de acelaşi tip.
Această teorie nu a reuşit să elucideze complet problemele
paradoxurilor.
Cu
toate dificultăţile ivite în cadrele clasice, au apărut şi
teorii noi care nu îşi propun să rezolve vechile probleme, ci să
studieze noi structuri matematice. Astfel, în ultimele decenii s-a dezvoltat
logica vagă (fuzzy) şi teoria mulţimilor vagi, studii ce
îşi au originea în cercetările lui L. Zadeh şi care azi cunosc o
mare extindere. Pe o altă linie se situează cercetările lui Kurt
Gödel privind sistemele axiomatice. J.P. Cohen a rezolvat problema privind
ipoteza conţinutului - una din marile probleme ale matematicii
contemporane, echivalentă, într-un sens, cu axioma paralelelor a lui
Euclid - demonstrând posibilitatea de a construi diverse teorii matematice, cu
sau fără această ipoteză.
Remarcăm
că, în epoca noastră, în afară de această problemă
fundamentală, s-au mai rezolvat două probleme care, fără a
fi esenţiale pentru matematică, au înfruntat mult timp sagacitatea
şi ingeniozitatea matematicienilor: teoria colorării
hărţilor şi marea conjectură a lui Fermat. Prima a fost
rezolvată cu ajutorul unor programe speciale de calculator - premieră
mondială de teoremă stabilită de tandemul om + calculator. A
doua a putut fi rezolvată datorită progreselor realizate în alte
domenii ale matematicii, ceea ce întăreşte punctul de vedere formulat
anterior de unitate a întregului edificiu al ştiinţei. Demonstrarea
acestei conjecturi este amplă, de cca. 1000 pagini.
Tot
în epoca noastră s-au dezvoltat: teoria
informaţiei - numită şi teoria matematică a
comunicării, teoria limbajului,
semiotica, semantica, teoria modelelor.
Teoria
informaţiei (Hartley 1924, Shannon 1948) este o teorie statistică a
comunicării semnalelor în general în prezenţa zgomotului.
Semiotica
(de la semeion = semn în greacă) este o direcţie de cercetare
multidisciplinară, legată de numele lui Peirce, Saussure, Cassirer,
R. Jakobson s,.a., care are ca scop integrarea într-un sistem a tot ceea ce
este legat de semn, indiferent de domeniul în care se manifestă. In sens
restrâns este legată de logica simbolică (Ch.W. Morris - 1938),
teorie ce are trei părţi: semantica - raportul semnelor cu obiectele
desemnate; sintactica - studiul construcţiilor formale; pragmatica -
studiul modului în care omul înţelege şi utilizează semne.
Limbajul
a fost investigat în epoca noastră din variate puncte de vedere.
Există studii statistice care au pus în evidenţă legi
statistice acţionând în domeniul frecvenţei cuvintelor
(Estoup-Mandelbrot), literelor şi fonemelor (Nicolau), a lungimii
cuvintelor etc. S-a calculat entropia diferitelor limbi. S-a dezvoltat o teorie
a traducerii automate, care, fără a ajunge la performanţele
scontate în anii '50, continuă a se dezvolta. A apărut şi o
inginerie lingvistică.
Noam
Avram Chomsky (n. 1928) a creat ceea ce se numeşte gramatica
transformaţional-generativă şi a introdus teoria tipurilor de
limbaj.
Sociologia ştiinţei este
considerată ca o specialitate sociologică aparte (Robert K. Merton,
1974). Are o identitate cognitivă proprie, sub forma orientării
intelectuale, a paradigmelor şi problematicii. Merton, considerat ca
părintele acestei discipline, a identificat (1945) ştiinţa ca
fiind o instituţie socială, cu un anume ethos şi care poate fi
examinată prin analiza funcţională.
Distingem:
sociologia cunoaşterii, sociologia cunoaşterii ştiinţifice,
structura normativă a ştiinţei, sistemul de recompense al
ştiinţei, procesul de evaluare în ştiinţă.
Se
identifică în această disciplină dimensiunile tehnice şi
morale ale cercetării şi politicii cercetării, se evaluează
creşterea numărului publicaţiilor în diferite domenii (de Solla
Price), se ţine cont de contextele sociale şi culturale ale
ştiinţei, de schimbarea focarelor de interes în
ştiinţă şi tehnologie, de interacţiunea dintre
ştiinţă şi tehnicile militare, de raporturile dintre
ştiinţă şi ordinea socială. In ceea ce priveşte
recompensele ştiinţifice, se constată că adesea ele sunt
arbitrare, pe lângă laureaţii marilor premii (de aproape 1 M dolari),
existând lucrări la fel de valoroase nerăsplătite. Se
evidenţiază aşa numitul fenomen Sf. Matei, conform căruia
celui care are credit ştiinţific i se acordă, în continuare, un
credit şi mai mare.
Recunoaşterea
şi evaluarea în ştiinţă, în general, sunt probleme
delicate.
Recunoaşterea
priorităţii este o răsplată academică - legarea
numelui de descoperirea unui adevăr - a unui fenomen sau a unei teoreme.
Există o nouă disciplină ştiinţifică - scientometria
- care caută să evalueze impactul unui studiu după diferite
criterii, printre altele după numărul de citări identificate în
literatura mondială. In acest sens, pe lângă clasicele reviste de
referate au apărut volume anuale cu Indexe ale citărilor.
Evident,
multe progrese s-au înregistrat în domeniile analizate sau menţionate,
mai ales în ultimile patru decenii. Interacţiunea dintre domeniile
ştiinţifice este tot mai puternică şi sunt de aşteptat
rezultate semnificative din partea studiilor de inteligenţă
artificială, care prin multiplele lor forme - programe euristice,
reţele neurale clasice, vagi, vagi + probabilistice etc. - deschid
perspective uriaşe.