Modul tematic 9
Tehnici de organizare și conducere
Ing. Ion Crișan
1.
Caracteristici ale managementului contemporan
American Management Association definește managementul ca
activitate care determină să se facă anumite lucruri prin alții (getting things
done through others). Sub această definiție, managementul se practică din cele
mai vechi timpuri, de la constituirea primelor grupuri destinate unor
activități profitabile comune.
În trecut, managementul
constituia o activitate complementară,
încredințată unuia care cunoaște bine operația abordată. Cu timpul,
managementul a tins să devină o specialitate
proprie, bazată pe cunoștințe sistematizate, tehnici și proceduri proprii,
pe o știință proprie; știința conducerii
s-a dezvoltat începând de la finele secolului trecut, iar în ultimele decenii
și-a constituit o bază teoretică amplă.
Cei care au profesat în
țara noastră meseria de manager în sistemul economiei de comandă, au rămas în
mare măsură izolați de progresele aduse științei și practicilor de conducere
din țările cu economie concurențială. Dacă în trecut principala sarcină a
managerului era obediența, iar
principala lui armă autoritatea,
odată cu începerea tranziției spre economia de piață i se cere în primul rând inițiativă și eficiență. El trebuie să
fie convins că modul în care conduce se reflectă direct în rezultatele
organizației, activitatea lui fiind un factor
esențial de progres sau de neajunsuri.
Caseta de mai jos cuprinde
principalele mutații intervenite în
ultimele 2-3 decenii în concepția și
principiile de bază ale managementului modern.
Figura 1
|
Concepția managerială |
Ieri |
Astăzi |
1 |
Poziția de
viitor, față de nevoia de schimbare |
O sursă de
necazuri |
O oportunitate
de succes |
2 |
Principala
țintă a activității manageriale |
Conservare. Revenire la ce
a fost |
Adaptare la
noile condiții |
3 |
Poziția față de
procesul condus |
În aval Constatarea
târzie a defecțiunilor |
În amonte Depistarea din
timp a cauzelor |
4 |
Obiectivul
activității |
Înregistrarea
rezultatelor Recuperarea restanțelor |
Cele
greșeli, 5 pane, Zero
întârzieri, stocuri, hârtii |
5 |
Poziția față de
oamenii conduși |
Autoritatea. Opacitatea
actului de conducere |
Comunicare. Transparență |
Prin specificitatea activității
de C&D, determinată de caracterul intelectual și complex al lucrărilor, de
mulțimea elementelor de noutate abordate, de sensibilitatea diferențiată a
utilizatorilor cărora li se adresează lucrările, precum și de personalitățile
accentuate ale cercetătorilor, toate aceste mutații sunt deosebit de importante
pentru managementul unităților de C&D.
Ca atare, iată opinia
recentă a unor specialiști americani despre felul cum au variat cerințele de pregătire ale unui leader de
C&D.
Figura 2
Cerințele de pregătire ale unui manager în C&D
Clasic |
Astăzi |
Inginer |
Strateg. Vizionar |
Chimist |
Antreprenor |
Fizician |
Om de relații |
Biolog |
Comerciant |
Electronist |
Recrutor de oameni |
Matematician |
|
Academician |
|
2.
Diviziunea în subunități
În încercarea de organizare
optimală a unui proces de conducere, primul pas constă în dirijarea ansamblului în elemente componente (F. W. Taylor). Există
mai multe criterii de creare a
subunităților unui ansamblu organizatoric din C&D.
Figura a.
(a) Obiectul activității de C&D
|
Categoria |
Exemple |
1 |
Produse |
Bunuri de consum. Materii prime. Mașini. Aparate |
2 |
Procese |
Prelucrare. Montaj. Amestec. Curățire. Vopsire |
3 |
Fenomene |
Descărcări în vid. Coroziune. Ungere |
4 |
Metode |
Măsurare. Investigare fenomene ultra-rapide |
5 |
Funcțiuni manageriale |
Calitate. Marketing. Resurse umane |
Figura 3 b.
(b) Orientarea prestațiilor
1 |
Spre exterior |
Cercetare. Dezvoltare. Inginerie. Informații documentare |
2 |
Spre interior |
Cercetări de bază. Segmente de prestații spre exterior (proiectare scheme
electrice etc.) |
3 |
De interfață |
Relații externe. Transfer tehnologic. Marketing |
Figura 3 c.
(c) Tip de autoritate
1 |
Autoritate de
conducere (dispoziție) |
Au în subordine
unități de rang inferior |
2 |
Autoritate de
competență |
Nu au
autoritate de dispoziție. Compartimente funcționale |
Limitări de gabarit
Limitări ale dimensiunii
minime; au existat în trecut, au fost eliminate.
Limitări ale dimensiunii
maxime:
Capacitatea de - supraveghere
-
dirijare (contact cu subalternii)
-
control
3. Scheme de management
Se folosesc două tipuri de
scheme:
Scheme de organizare, indicând
subordonarea diferitelor compartimente
Scheme funcționale, indicând
desfășurarea operațiilor care compun o anumită activitate (ce operații se fac,
în ce compartimente, în ce succesiune).
Schemele de organizare practicate astăzi în unitățile de C&D
îmbracă o mare diversitate de forme, care se situează toate între două tipuri
principial diferite:
Structuri
de tip piramidă (scheme Fayol sau lineare)
Structuri
de tip rețea (scheme matriciale).
Structurile organizatorice
de tip linear (fig. 4) se caracterizează
prin faptul că fiecare compartiment din schemă primește dispoziții numai de la
un singur compartiment, situat la rang superior.
În exemplul din fig. 4
subunitățile de tip 1.1, 1.2 etc. reprezintă profile de cercetare-dezvoltare
orientate spre anumite grupe de produse sau procese tehnologice. Subunitățile
de tip 2.1, 2.2 etc. reprezintă activități conexe sau continuatoare ale
cercetării, ca de ex. proiectarea de sisteme tehnologice, activități de
ingineering, microproducție etc. Subunitățile de tip 3.1, 3.2 etc. reprezintă
activități de management economic (marketing și contracte, finanțe și
contabilitate, resurse umane).
Structurile de tip matriceal (fig. 5) se caracterizează
prin constituirea de compartimente
verticale (notate cu CP1, CP2, etc.), specializate pentru anumite tipuri de
prestații complexe, adecvate unor anumiți beneficiari, prestații în cadrul
cărora se desfășoară întregul lanț de operații pentru atingerea unui obiectiv,
implicând crearea unei valori, prestații care încep, de ex., cu cercetarea de
laborator și experimentarea de modele, proiectarea, execuția și testarea unor
prototipuri, pregătirea fabricației și proiectarea sistemului de relații cu
utilizatorii finali.
Fig. 4.
Schemă lineară (piramidă)
Fig. 5.
Schemă matriceală
Spre deosebire de schemele
de tip piramidă, în schemele matriciale tip rețea, compartimentele funcționale
(orizontale) întrețin relații directe cu compartimentele verticale tip CP și
exercită asupra acestora o autoritate de
competență, de același nivel ca și autoritatea verticală. Autoritățile
verticale și orizontale își împart în mod egal responsabilitățile de conducere
a proceselor pe care le îndrumă.
În prezent, cea mai mare
parte a unităților de C&D din țară și-au menținut structuri organizatorice
apropiate de schema lineară. În numeroase unități se manifestă tendința
trecerii la schema de tip rețea, care corespunde practicilor din țările
avansate. Sunt larg recunoscute următoarele avantaje
ale structurilor matriciale față de cele piramidale:
Asigurarea
unei legături directe între unitățile
care participă nemijlocit la lucrările de cercetare, cu utilizatorii temelor de cercetare, atât în etapa
precontractantă, cât și pe parcursul lucrărilor, până la aplicarea lor
practică;
Flexibilitatea sporită, capacitate mai mare de adaptare la schimbările care intervin în
natura prestațiilor de C&D solicitate de utilizatori. Posibilități mai bune
de constituire a unor echipe multidisciplinare,
adaptate diferitelor teme. Posibilitatea trecerii rapide la sistemul de lucru
cu echipe de proiect sau de imagine simultană;
Scurtarea ciclurilor de
cercetare-dezvoltare prin
scurtarea legăturilor între cercetătorii implicați în diferite proiecte și
specialiștii din alte compartimente de cercetare sau din compartimentele
funcționale (orizontale);
Relațiile orizontale neformale conduc în multe cazuri la dezbaterea
operativă a unor puncte de vedere diferite sau chiar contradictorii de pe
liniile orizontale și verticale, ceea ce promovează examinarea mai multor
variante și determinarea soluțiilor
optime.
În esență, schemele de tip
rețea asigură cele mai favorabile condiții pentru accesul la formele superioare
de conducere, managementul prin obiective
și managementul prin delegare.
Managementul prin obiective înseamnă orientarea prioritară
asupra construirii viitorului, prin concentrarea întregului potențial asupra
unor obiective strategice judicios alese. Aceasta implică adaptarea
structurilor organizatorice în raport cu strategia, respectarea principiului "structura urmează strategia".
Managementul prin delegare înseamnă descentralizarea
autorităților de conducere către subunitățile de cercetare și proiectare,
inclusiv atribuirea către acestea a gestiunii
bugetelor proprii de venituri și cheltuieli, precum și a relațiilor cu utilizatorii prestațiilor
oferite de unitate.