Modulul tematic 32

 

Exemple  de  probleme

urmărite  în  cadrul  dezbaterilor

privind managementul financiar

 

Dr. ing. Mario Duma

 

Gestiunea costurilor în  unităţile de C&D

 

 

         Gestiunea costurilor constituie o componentă importantă a unui management financiar activ, perminţând obţinerea unor rezultate maxime din resursele financiare disponibile. Sunt necesare:

         - repartizarea prealabilă a costurilor admisibile pe lucrări, în funcţie de valorile contractate şi de politica financiară a conducerii unităţii;

         -transmiterea costurilor admisibile la nivel de şefi de compartimente şi responsabili de lucrări,

         - stabilirea de responsabilităţi pentru aceştia, în contractele de muncă, respectiv în fişele posturilor, privind încadrarea în costurile admisibile repartizate,

         - evidenţa clară a costurilor pe lucrări şi pe compartimente,

         - confruntarea pe parcurs a postcalcului pe lucrări cu costurile admisibile, prognoza postcalcului final şi încadrarea acestuia în valorile contractate.

         Este oportun ca toate cheltuielile care se referă la o anumită temă să fie contabilizate drept cheltuieli directe. Dacă ele se referă la două sau câteva (puţine) teme - să fie repartizate pe aceste teme. În categoria cheltuielilor indirecte să rămână cele care nu se pot repartiza pe teme, sau a căror repartizare pe teme este nejustificată din alte motive.

         Repartizarea pe teme a cheltuielilor directe este necesară pentru o cunoaştere cât mai reală a costurilor lucrărilor. De asemenea, înşişi cercetătorii pot fi frustraţi în drepturile lor salariale, dacă, faţă de o sumă contractată pe lucrare, ca urmare a unor cote de regie artificiale, deformate, li se repartizează pentru pontaj (salarii) pe lucrare o sumă prea mică (sau, dimpotrivă, pot fi avantajaţi nejustificat cei care beneficiază de cote de regie artificial diminuate).

         Amortizările unor utilaje (active) specifice să fie incluse în regia de secţie (laborator), iar în regia generală să rămână amortizările activelor corporale şi necorporale de interes general. Dacă toate amortizările se includ numai în regia generală, apar de asemenea fenomene de ieftinire artificială a lucrărilor care necesită o bază materială importantă şi sunt, totodată,  artificial scumpite lucrările care nu necesită bază materială importantă, studiile etc., reducând şansele unităţii la câştigarea de licitaţii pentru astfel de lucrări. Dar şi aceasta este o problemă de management general şi financiar la nivelul unităţii, fiind soluţionată în funcţie de strategia unităţii, de direcţiile de cercetare pe care unitatea doreşte să le promoveze.

         În cheltuielile directe trebuie să fie incluse costurile aferente consumurilor brute (dacă pierderile nu se constituie în produse reziduale şi nu pot fi recuperate / valorificate). Includerea în regie a diferenţei între consumurile brute şi cele nete, dacă consumul este impus de o anumită lucrare, ieftineşte artificial costul real al cercetării respective şi scumpeşte nejustificat costul celorlalte lucrări.

         Se constată că unele institute consideră drept cheltuieli directe numai manopera (salariile), sau iau ca bază de calcul al cotei de regie numai manopera. Acest lucru nu este normal în condiţiile activităţii de cercetare, unde lucrările cu caracter experimental comportă cheltuieli materiale şi alte cheltuieli directe importante. Cheltuielile directe trebuie să se compună din manoperă (salarii) directe, materii prime şi materiale directe, CAS şi alte contribuţii plătite de unitate, aferente manoperei directe (la fondul de şomaj, la fondul de risc şi accident), colaborări / prestaţii directe (aferente numai realizării temei respective), deplasări specifice temei. Totuşi, dacă anumite cheltuieli importante se fac cu prilejul unei teme, sau pentru realizarea unei teme, dar au efect asupra activităţii de ansamblu a unităţii, pot fi incluse în categoria cheltuielilor indirecte (de regie).

         Cotele de regie (regie de secţie, dacă există; regie generală, dacă unitatea nu practică regie de secţie) se aplică la suma cheltuielilor directe. Dacă există regie de secţie, regia generală se aplică la suma cheltuieli directe + regie de secţie.

         O bună gestiune a costurilor nu se poate realiza fără o bună eşalonare a încasărilor, deoarece altminteri apar cheltuieli suplimentare. Este necesar să se asigure, prin contract, eşalonarea pe luni a încasărilor, astfel încât să se evite atât deficite care atrag dobânzi, cât şi excedente care atrag impozit pe profit prematur.

 

     Înapoi module tematice     Înapoi