Modulul tematic
46
Participarea
la programele
internaționale
de cercetare
Cum să penetrăm sistemul ?
Prof.
Dr. Ing. Paul Cristea
Universitatea
Politehnica din București
Prezentarea aplicațiilor pentru
participarea la programele internaționale de cercetare și pentru obținerea unor
burse de studiu/cercetare
Introducere
În ultimii ani, prin inițiativa unor instituții,
organisme și organizații internaționale, printre care un rol de seamă îl joacă
Comisia Uniunii Eurpene, s-au inițiat o serie de programe de cooperare în
domeniul cercetării științifice și tehnologice, programe la care și
cercetătorii din România pot să participe cu propuneri de proiecte, sau de
subproiecte -- în cadrul unor proiecte în curs de desfășurare. De asemenea, se
oferă pe plan internațional numeroase burse, atât pentru tineri -- studenți sau
proaspeți absolvenți, cât și pentru profesori sau cercetători formați -- care
au posibilitatea să efectueze stagii de cercetare sau de studiu în universități
și institute de cercetare de prestigiu din țările avansate. Participarea la
astfel de programe poate constitui un sprijin important pentru comunitatea
academică din țara noastră, care are încă de eliminat efectele negative ale
lungii perioade de tăiere a contactelor cu comunitatea academică
internațională, înainte de decembrie 1989. Re-integrarea în lumea științifică
contemporană este sensibil îngreunată de dificultățile economice ale perioadei
de tranziție. Numeroase colective de cercetare din țara noastră constată cu
amărăciune că mijloacele de finanțare interne nu acoperă în întregime necesarul
minimal, atât pentru activitățile curente, cât mai ales pentru dezvoltarea de
perspectivă. Se pune, de aceea, cu deosebită acuitate problema modalităților de
participare activă la cooperarea internațională în domeniile cercetării
științifice și al formării cadrelor de specialitate, cu o înaltă pregătire
profesională, a modalităților de a atrage finanțări externe, în paralel cu cele
din resurse interne.
Cei care au participat cu propuneri de proiecte în cadrul
unor asemenea programe internaționale, sau care au urmărit efortul colegilor
lor de a penetra în activitatea de cooperare internațională, au putut să
constate înaltul nivel de competiție pe care îl implică asemenea inițiative.
Procentul de acceptare al propunerilor de proiecte venind din partea
cercetătorilor, profesorilor și studenților din România este încă prea coborât,
sub procentul de acceptare a propunerilor din alte țări din Estul și, în
special, din Centrul Europei. Este suficient să menționăm că din totalul de 246
de propuneri de proiecte europene comune structurale -- vizând acțiuni în
sensul restructurării învățământului românesc -- prezentate în 1994 în cadrul
TEMPUS II, numai 24 de proiecte au fost acceptate pentru finanțare, după
analiza în țară și la Bruxelles.
Aceasta justifică preocuparea pentru clarificarea anumitor aspecte legate de
modalitățile standard de prezentare a propunerilor de proiecte și a
solicitărilor de burse, astfel încât să fie în concordanță cu standardele
aplicate în prezent pe plan european și internațional.
În cele ce urmează, vom încerca să prezentăm câteva
aspecte legate de alcătuirea ofertelor într-un mod competitiv, astfel încât
poată participa cu șanse reale la
selecție.
.
Selectarea programului
Așa cum s-a amintit mai sus, există o serie întreagă de
programe de cooperare internațională care sunt deschise -- în principiu -- și
participării cercetătorilor și universitarilor din țările Europei Centrale și
de Est, inclusiv din România. Printre acestea, un rol important îl au
programele inițiate de Comisia Uniunii Europene.
Bine cunoscut este programul TEMPUS, care se adresează în
primul rând cadrelor didactice și studenților din învățământul superior, dar --
începând cu TEMPUS II -- și cercetătorilor implicați în colaborarea cu
universitățile. Numeroase programe de cercetare se adresează prioritar
cercetătorilor din unitățile specializate. Dintre acestea trebuie menționate
aici programele COPERNICUS, PECO, COST, EUREKA și altele, a căror prezentare detaliată
face obiectul unei alte secțiuni a acestui material și care sunt gestionate pe
plan național de Oficiul pentru Integrare Europeană în Programele de
Cercetare-Dezvoltare al Ministerului Cercetării și Tehnologiei. La acestea se
adaugă programele oferite de diferite țări cu care România are convenții
bilaterale de cooperare cultural-științifică. Un loc deosebit între acestea îl
ocupă programul Fulbright, care inițial se adresa persoanelor având titlul de
doctor -- cărora li se oferea posibilitatea efectuării unor stagii de cercetare
postdoctorală, dar care în prezent se adresează și tinerilor absolvenți --
cărora li se oferă posibilitatea să-și facă master-atul, precum și studenților
-- care pot să-și completeze studiile în Statele Unite. De asemenea, trebuie
menționate programele de cercetare inițiate de NATO. De subliniat faptul că
documentația care descrie fiecare din aceste programe definește, de la bun
început, cu claritate obiectivele
specifice, precum și condițiile specifice de eligibilitate -- criteriile care îndreptățesc persoanele sau
instituțiile la a solicita sprijin financiar în cadrul programului respectiv.
De asemenea, fiecare program are o formularisitică
proprie pentru ofertă, adesea schimbată în fiecare an, care trebuie solicitată
de la oficiile din România abilitate a gestiona pe plan național activitățile
legate de programul respectiv. Fiecare program definește limitele maxime ale duratei proiectelor propuse, precum și limitele superioare ale bugetelor admisibile.
Aceste criterii trebuie luate în considerare cu toată atenția la alcătuirea
propunerilor de proiect și respectate întocmai. De asemenea, trebuie menționat
că majoritatea programelor de cercetare deschise pentru România admit în primul
rînd participarea cercetătorilor și a instituțiilor de cercetare din România la
proiecte existente, în curs de derulare. În puține cazuri există șanse reale de
acceptare a unor proiecte noi, inițiate de partea română. În cazul curent, când
se pune problema includerii într-un proiect existent, trebuie evident început
printr-un studiu atent al proiectului respectiv, nu numai la nivelul
obiectivelor acestuia, ci și al activităților care s-au desfășurat până la data
înaintării propunerii complementare, al lucrărilor recente publicate de membrii
consorțiului în literatura de specialitate, astfel încât să se asigure o
coerență a noii propuneri cu scopurile, realizările și acțiunile în curs ale
proiectului. O condiție evidentă este ca propunerea să adauge o nouă dimensiune
a activității în curs de desfășurare, astfel încât să existe un interes real
din partea celor deja angrenați în realizarea proiectului de a lărgi consorțiul
prin includerea noilor ofertanți.
Din motive de spațiu, acest material nu își propune să
analizeze fiecare tip de program în parte și să se prezinte aspectele specifice
sau particulare. Cu atât mai mult, nu este scopul acestui material trecerea în
revistă a multitudinii de proiecte în curs de desfășurare în cadrul fiecărui
program, la care s-ar putea atașa cercetători din România*.
Întrebarea la care vom căuta să răspundem este cea
genearală și anume:
Care sunt
modalitățile concrete, aplicabile în majoritatea cazurilor, de a crește
competitivitatea propunerilor românești, astfel încât să aibă șanse reale de
penetrare în sistemul cooperării internaționale?
Recomandările prezentate în continuare sunt extrase din
materiale similare elaborate de instituțiile specializate din străinătate,
completate cu cele constatate din propria experiență, cât și din experiența
altor cadre de cercetare care au trecut prin acest tip de competiție.
Majoritatea acestor recomandări se adresează metodologiei de alcătuire a
propunerilor de proiecte sau de sub-proiecte complementare.
Desigur, nici o astfel de recomandare sau set de
recomandări nu poate -- și nici nu încearcă -- să înlocuiască valoarea
științifică/tehnică intrinsecă a unei propuneri de proiect, valoarea
profesională a colectivului de cercetare care face propunerea, recunoașterea pe
plan internațional a acestui colectiv -- obținută prin ani de muncă și prin
publicarea sistematică a rezultatelor în reviste științifice de largă
circulație, ci își propune numai să contribuie la punerea în valoare a acestor
calități, care reprezintă condițiile necesare inițiale. Evident, condiția cea
mai importantă este calitatea științifică
și tehnică a proiectului, care nu poate fi substituită nici chiar de
competența și recunoașterea internațională a colectivului care face propunerea.
Cu atât mai mult, nici un aspect formal nu poate substitui această condiție
fundamentală.
Pe de altă parte, însă, că această condiție nu este și nu
poate fi suficientă. Evaluarea oricărei propuneri de proiect se face nu numai
din punctele de vedere ale conținutului științific/tehnic și credibilității
ofertanților, ci și dintr-o serie de alte puncte de vedere:
încadrarea obiectivelor propunerii în obiectivele
și prioritățile programului;
structurarea proiectului;
claritatea activităților propuse și relevanța
acestora pentru obiectivele enunțate;
rezultatele observabile și măsurabile care se au
în vedere, modul în care obținerea acestor rezultate ar conduce la realizarea
obiectivelor;
publicul țintă -- beneficiarii potențiali pentru
fiecare acțiune;
planificarea resurselor umane și materiale
(echipamente și consumabile), punerea în valoare a resurselor existente;
corelarea desfașurării în timp a activităților;
rolul și implicarea tuturor partenerilor din
consorțiul propus în conducerea, realizarea și evaluarea activităților;
alte aspecte administrative și de management și,
nu în ultimul rând, aspectele financiare.
Deoarece toate programele internaționale amintite mai
sus, precum și oricare alte programe similare, dispun de resurse financiare
limitate și bine precizate pentru realizarea obiectivelor și priorităților care
le definesc, analizarea propunerilor de proiecte de cercetare/dezvoltare și
chiar a cererilor de burse pentru stagii de studiu/cercetare se face după
criterii de eficiență și fezabilitate,
pe care cercetătorul român este adesea tentat să le asocieze cu inițiativele
în domeniul business-ului, al intreprinderilor sau companilor comerciale.
Insuccesul unei propuneri valoroase sub aspectul
conținutului pur profesional, chiar inițiată de un colectiv de valoare
recunoscută, poate rezulta din nerespectarea anumite cerințe, a anumitor reguli
ale jocului, ceea ce împiedică punerea în valoare a calităților menționate.
Valoarea intrinsecă a unei propuneri poate fi adesea
mascată de stângăciile de redactare ale proiectului sau ale aplicației pentru
un stagiu de studiu/cercetare.
Pe de altă parte, trebuie subliniat faptul că propunerile
trebuie să se înscrie în mod real în cadrul programelor cărora li se adresează.
Solicitanții trebuie să satisfacă condițiile de eligibilitate impuse, iar
conținutul trebuie să corespundă domeniilor de interes și obiectivelor majore
definite de programele respective.
În afara programelor menționate mai sus, care au
obiective strategice bine delimitate, există o serie întreagă de programe
bilaterale de cooperare stiințifică și tehnică între România și țări din lumea
întreagă, pentru care criteriul de eligibilitate îl constituie interesul comun
pentru tematica propusă.
Fiecare program pune la dispoziția celor interesați un
set de materiale care cuprind:
Descrierea programului, cu definirea obiectivelor
și priorităților acestuia;
Formularele pentru aplicații;
Instrucțiunile de alcătuire a aplicațiilor, cu
precizarea documentelor de suport solicitate și a termenelor limită de depunere
a aplicațiilor.
Se recomandă citirea atentă a descrierii programului și a
instrucțiunilor de alcătuire a aplicațiilor, înainte de a lua decizia
prezentării unei aplicații și, evident, înainte de a începe redactarea
propunerii și/sau completarea formularelor.
O atenție deosebită trebuie acordată obiectivelor și
priorităților programului. Proiecte de foarte bună calitate profesională, dar
care nu se încadrează în obiectivele și/sau prioritățile programului, nu au de
regulă șanse de succes. "Tragerea" formală a propunerii de proiect în
cadrul unui anumit program, prin formularea obiectivelor proiectului astfel
încât să semene cu cele ale programului, fără însă ca acțiunile propuse să fie
în același sens, duc de regulă la insucces încă din faza preselecției. O astfel
de abordare reprezintă nu numai o notă proastă, care duce la eșec, dar
reprezintă și cheltuială inutilă de timp și de energie -- și, bineînțeles, de
bani -- din partea celor care alcătuiesc proiectul. Cei care evaluează
propunerile sunt oameni de specialitate și analizează cu atenție modul în care
acțiunile propuse în cadrul proiectului conduc la realizarea obiectivelor
propuse. În asemenea ocazii, este preferabil să se renunțe la a prezenta o
propunere în cadrul unui program care nu se potrivește activităților reale și
să se caute acele programe care realmente sunt adecvate domeniului de
activitate.
Odată luată decizia de a participa în cadrul unui program
sau, eventual, de a deveni partener într-un proiect în curs de derulare,
trebuie contactați potențialii parteneri, selectați atât pe baza relevanței
pentru subiectul care se dorește a fi studiat/cercetat, cât și pe baza
contactelor de colaborare anterioare. Dacă este vorba de o nouă propunere de
proiect, trebuie elaborată o primă variantă a descrierii acesteia, conținând
principalele elemente -- prezentate în continuare. Aceasta trebuie expediată
viitorilor parteneri, împreună cu o succintă descriere a programului la care se
dorește să se participe -- cu precizările care să permită obținerea întregului
material de prezentare a programului, direct de la inițiatorii acestuia.
Contactele cu viitorii parteneri, prin corespondență, fax sau telefon -- în
funcție de timpul și mijloacele la dispoziție, pot constitui un spijin
important pentru clarificarea conținutului propunerii, a contribuțiilor
posibile la realizarea temei propuse și a detaliilor organizatorice. Confirmarea interesului de a colabora la
viitorul proiect este o precondiție pentru includerea unui potențial partener
în consorțiul care va propune un proiect.
În cazul încercării de participare la un proiect în curs,
se recomandă studierea prealabilă -- din literatura de specialitate -- a
rezultatelor publicate de membrii consorțiului. În varianta inițială a
descrierii sub-proiectului, trimisă coordonatorului proiectului vizat, se va
face referire la aceste rezultate și se va preciza care este contribuția pe
care intenționati să o aduceți.
După primirea confirmărilor și prelucrarea sugestilor și
completărilor de la parteneri, se poate trece la redactarea detaliată a
propunerii de proiect, sau de subproiect.
Structura standard a unei
propuneri de proiect
Orice propunere de proiect, chiar complementară unui
proiect existent -- în curs de desfășurare, trebuie să conțină anumite elemente
care îi definesc conținutul și detaliile de organizare.
Reamintim că a devenit o uzanță în ultimii ani ca fiecare
proiect de cercetare sau sub-proiect să fie analizat aproape la fel ca
inițierea a unei noi companii, chiar dacă obiectul de activitate și căile de
realizare a scopurilor sunt foarte diferite. Cunoștințele de management s-au
difuzat în mare măsură în comunitatea științifică internațională, dar în și mai
mare măsură în comunitatea factorilor responsabili de gestionarea proiectelor
internaționale, care urmăresc cu atenție acest gen de aspecte. Ca urmare, structura
de bază a unui proiect trebuie să răspundă criteriilor praxiologice standard,
de definire a unei activități bine organizate și bine făcute.
Principalele elemente ale unei propuneri de proiect apar
ca secțiuni sau rubrici distincte ale formularelor de completat. De regulă,
pentru descrierea conținutului proiectului se dau numai indicații generale,
lasând mai multă inițiativă solicitantului în prezentarea chestiunilor
specifice propunerii respective, pe când pentru aspectele administrative se
cere completarea unor rubrici în formulare tip chestionar.
Ordinea în care apar diferitele elemente poate fi
diferită și -- în funcție de specificul proiectului -- unele elemente pot fi
omise sau adaptate, însă stuctura standard a unei propuneri cuprinde:
Datele de bază ale propunerii (proiect sau cerere
de bursă de studiu/cercetare)
Titlul propunerii, eventual acronimul;
Scopul/Obiectivul principal;
Informații asupra solicitantului și a instituției
la care este afiliat;
Instituțiile partenere (consorțiul) care vor
participa la realizarea proiectului sau eventuala instituție gazdă pentru
stagiul de studiu/cercetare;
Instituțiile beneficiare ale proiectului (dacă
este cazul);
Durata și costul total al proiectului;
Documentele de suport ale propunerii
Declarația-angajament a instituției la care este
afiliat solicitantul, semnată de reprezentantul autorizat legal al acesteia și,
eventual, ștampilată;
Scrisorile de susținere din partea partenerilor și
a eventualilor beneficiari potențiali;
Curriculum Vitae și lista de lucrări relevante ale
solicitantului (sau ale principalilor cercetători);
Descrierea proiectului
Preliminariile proiectului
Situația
actuală în domeniul în care se înscrie tema proiectului;
Obiectivele
și prioritățile programului care sunt vizate de propunerea de proiect;
Cooperări
și contacte anterioare între membrii consorțiului care își propune să realizeze
proiectul;
Obiectivele
proiectului
Corelarea
cu strategia instituțională, națională și cu prioritățile programului;
Contribuția
științifică și tehnică prevăzută;
Activitățile
din cadrul proiectului
Descrierea
detaliată a fiecărei activități;
Rolul
și contribuția fiecărui partener;
Rezultatele
observabile și măsurabile ale fiecărei activități, contribuția la realizarea
obiectivelor propuse;
Necesarul
de resurse umane, materiale (echipament și consumabile) și deplasări, pentru
fiecare activitate;
Tabelul
de costuri pentru fiecare activitate (personal, echipament, consumabile, deplasări, alte costuri, costuri
generale, finanțare solicitată, alte resurse);
Planificarea
în timp
Tabelul de desfășurare în timp al activităților;
Diagrama
de faze și activități, cu specificarea momentelor cheie, de raportare și de
decizie a continuării proiectului;
Impactul și perspectivele
Nivelul
impactului, rezultatele estimate;
Diseminarea
rezultatelor, modalități de valorificare;
Perspective
de continuare a colaborării după terminarea proiectului;
Managementul proiectului
Structura
de conducere/coordonare;
Rolul
partenerilor;
Infrastructura
și suportul logistic;
Monitorizarea
și evaluarea proiectului
Legătura cu alte proiecte și programe naționale și
internaționale
Bugetul general al proiectului
Tabelul
centralizator al costurilor pe faze și ani de finanțare
Resurse
financiare
Rezumatul propunerii
Datele
de bază ale propunerii
De obicei, formularele pentru aplicații prevăd o primă
pagină cu rubrici în care se trec principalele informații asupra propunerii.
Toate informațiile din această secțiune sunt reluate detaliat în continuarea
formularului, scopul fiind ușurarea prelucrării administrative a propunerii.
Această pagină, împreună cu rezumatul propunerii, au cele mai mari șanse de a
fi citite și de funcționarii cu responsabilități și putere de decizie mai
înalte în cadrul gestionării programului. Ca urmare, se recomandă respectarea
întocmai a normelor de prezentare, valabile de fapt pentru întregul formular:
Răspunsuri complete și atente la toate
rubricile,
Toate rubricele au, de obicei, instrucțiuni
proprii care trebuie citite în avans cu atenție și respectate întocmai,
Completarea numai în limba cerută (de obicei,
engleză),
Absoluta curățenie, cu evitarea oricăror
ștersături,
Dactilografierea cu negru (nu se acceptă cu
albastru), în concordanță cu instrucțiunile referitoare la modul de completare
(de obicei, scriere la un rând, 10 caractere per inch, 6 linii per inch, 1 inch
= 2,54 cm),
Scrierea exclusiv în spațiile (casetele)
prevăzute, evitând depășirea marginilor acestora,
Se va utiliza (tot) spațiul la dispoziție (cu
excepția cazurilor când în instrucțiuni se specifică posibilitatea atașării
unor pagini suplimentare),
Nu se va scrie în spațiile rezervate pentru uzul
oficialilor care primesc, clasifică și prelucrează ofertele,
Formularele nu se îndoaie și nu se capsează.
Titlul
proiectului trebuie să fie concis (de obicei, maxim 50 de caractere)
și să exprime clar și concret subiectul propus. Se vor evita formulări de tipul
"Contribuții la...", "Noi dezvoltări ale ...", "O
tratare modernă a ... ", căutându-se să se exprime direct în ce constau
contribuțiile, noile dezvoltări, sau modernismul tratării. În cazul în care
aplicația se referă la un proiect de mai mare anvergură, este recomandabil ca
în afară de titlu să se atribuie proiectului un acronim, care ușurează
referirea ulterioară la proiect. Acronimul trebuie să fie constituit după
regulile cunoscute (inițiale sau grupuri de litere din cuvintele ce alcătuiesc
titlul), dar este preferabil să aibă o semnificație prin el însuși, legată de
conținutul proiectului. Trebuie avut grijă ca cuvântul reprezentat de acronim
să nu aibă conotații negative în nici una din limbile de largă circulație.
Scopul/Obiectivul
principal exprimă succint (de exemplu, 100 de caractere) problema
centrală (dacă este cazul, teoretică sau conceptuală) care motivează aplicația.
Obiectivele prezentate în descrierea
proiectului trebuie să rezulte direct din problema centrală, prezentată la
începutul aplicației. Nu se includ chestiuni laterale, care nu pot fi legate
printr-un raționament simplu cu această problemă centrală. Problema centrală
trebuie expusă într-un limbaj accesibil unor persoane inteligente din afara
strictei specialității. Asigurați-vă că răspundeți la întrebarea: "Dece ar
trebui cineva să se preocupe de chestiunea aceasta și, cu atât mai mult, să
vrea să finanțeze pe cineva ca să se ocupe de ea?".
Toate
celelalte informații solicitate se furnizează clar și complet. Denumirile
instituțiilor și organizațiilor se dau (și) în varianta neprescurtată -- cu
rarele excepții ale unor instituții sau organizații de largă notorietate, gen
CERN sau NATO. Adresele trebuie să fie complete (de exmplu, să includă codul
poștal) și să poată fi utilizate direct pentru eventuale trimiteri poștale.
Numerele de fax și de telefon trebuie, de asemenea, să fie complete (de
exemplu, să includă codul de țară și de oraș), recente și verificate.
Durata
și costul total al proiectului trebuie să fie realiste -- efortul
solicitat fiind în concordanță cu importanța și amploarea obiectivelor și a
acțiunilor prevăzute în propunere și, în special, trebuie să se înscrie în
limitele precizate în descrierea programului.
Documentele de suport
Documentele suport ale propunerii se anexează acesteia și
se introduc într-un același plic, fiind depuse sau trimise simultan cu restul
materialului.
Declarația-angajament a instituției la
care este afiliat solicitantul constă, de obicei, dintr-un formular special, cu
un text prestabilit, care urmează numai să fie semnat de reprezentantul
autorizat legal al instituției și, eventual, ștampilat. Această declarație are
valoare de pre-contract și angajează instituția, fiind acceptat numai în
original.
Scrisorile
de susținere din partea partenerilor și a eventualilor beneficiari potențiali
au, de asemenea, valoare de pre-contract
și angajează instituțiile respective, dar -- pentru a evita dificultățile
legate de trimiterile poștale -- se acceptă, de regulă, și sub formă de fax.
Scrisorile de suport, sau de intenție, nu trebuie să fie formale. Din ele
trebuie să rezulte că emitentul cunoaște conținutul propunerii, sarcinile și
responsabilitățile care îi revin în viitorul proiect, că este interesat în
realizarea obiectivelor proiectului și dornic de a lua parte la activitățile
acestuia, inclusiv la acțiunile de valorificare și diseminare a rezultatelor.
De asemenea, în scrisoare trebuie precizată persoana de contact, desemnată de
instituția respectivă pentru a o reprezenta în toate aspectele legate de
viitorul proiect. Scrisoarea de susținere trebuie să fie semnată atât de
persoana de contact, care își ia
resposabilitatea activităților de zi cu zi din cadrul proiectului, cât și de
conducătorul sau de persoana autorizată legal să reprezinte instituția. Pentru
a obține scrisori de susținere adecvate, sunt necesare contacte și schimburi de
păreri prealabile între viitorii parteneri, ceea ce implică un anumit efort
suplimentar din partea solicitantului.
În cazul unor aplicații pentru burse de studiu/cercetare,
principala scrisoare de suport este o scrisoare de acceptare din partea
potențialei instituții gazdă, din care rezultă că îndrumătorul științific avut
în vedere de solicitant își exprimă acordul cu tematica propusă, cu planul de
lucru și precizează că este în măsură să îi asigure condițiile de lucru în
laboratorul sau laboratoarele instituției gazdă. La aceasta se adaugă
scrisorile de referință care se recomandă să aibă lungimea de cel puțin o
pagină. Din ele trebuie să rezulte buna cunoaștere de către referent atât a
activității dumneavoastră anterioare, cât și a celor pe care vă propuneți să le
realizați în cadrul stagiului solicitat. Trebuie să se facă referiri nu numai
la calitățile profesionale, ci și la capacitatea de integrare într-un colectiv
de lucru, receptivitate, motivație, spirit de inițiativă. Aceste scrisori au un
caracter confidențial și trebuie incluse în plicuri închise separate.
Curriculum Vitae al solicitantului, sau
al fiecăruia din principalii cercetători, trebuie să permită aprecierea
gradului în care pregătirea și experiența solicitanților este adecvată
realizării proiectului propus, atât sub aspectul științific, cât și managerial.
Este esențial ca propunerea de proiect sau sub-proiect să conțină o prezentare
detaliată și credibilă a consorțiului sau a colectivului de cercetare, care să
arate cu claritate activitatea și realizările acestora în domeniul pe care este
axat proiectul. Se va pune accentul pe realizările de dată recentă, pe sursele
de inspirație și motivația științifică a cercetătorilor care sunt incluși în proiect. De obicei, pentru propunerile de
proiecte de cercetare se cere numai nominalizarea principalilor cercetători --
conducătorii echipelor de cercetare ("principal investigators") --
restul colaboratorilor fiind specificați numai numeric. CV-urile și listele de
lucrări sunt cerute explicit numai pentru
principalii cercetători ai fiecărei instituții partenere în proiect, din
țară sau din străinătate. Se recomandă, însă, dacă este posibil la data
completării propunerii, să se nominalizeze întreaga echipă de cercetare și să
se prezinte o listă de lucrări relevante în domeniu pentru întregul colectiv.
Evident, dacă se solicită acceptarea în cadrul unui proiect în curs de
derulare, sunt necesare numai datele despre solicitanți.
Curriculum
Vitae conține următoarele elemente de bază, care se adaptează pentru a fi
relevante în contextul dat: prenumele și numele, data și locul nașterii,
naționalitatea, starea civilă, profesia de bază, funcțiile prezente, funcțiile
anterioare, adresa la serviciu și acasă, pregătirea profesională, activitatea
profesională, activitatea științifică și de cercetare, experiența managerială
-- eventual în conducerea sau participarea la alte proiecte similare,
eventualele distincții științifice și profesionale, afilieri la
asociații/organizații științifice și profesionale, principalele domenii de
competență, alte date semnificative. Dacă prezintă interes, se pot include
informații privitoare la preocupările extra-profesionale, pasiuni, hobby-uri
etc. In listarea activităților și funcților, se adoptă -- de regulă -- ordinea
inversă în timp, de la data curentă înapoi. În scrierea CV-ului evitați stilul
colocvial sau prea personal. Scrieți la persoana întâi singular, cu excepția
cazului când scrieți ca membru al unui grup, pentru a nu pune o distanță
artificială față de cititor. Puneți accentul nu pe biografia personală, ci pe
biografia profesională și intelectuală ("Am întâlnit prima oară această
idee/problemă la un curs la universitatea ...").
La CV
se atașează o listă a celor mai semnificative și recente lucrări publicate de
solicitant în domeniul respectiv.
Descrierea proiectului
Elementele
standard pe care le cuprinde o descriere de proiect sunt listate la paragraful
4, însă ele trebuie -- bineînțeles -- adaptate specificului aplicației.
In cele
ce urmează, se prezintă câteva recomandări generale, urmate de unele chestiuni
specifice diferitelor elemente ale descrierii.
Descrierea
proiectului este partea de bază a acestuia care îi definește conținutul, astfel
încât trebuie să fie detaliată și concretă. Preocupați-vă de claritate si
conciziune. Evitați frazele vagi, care prezintă generalități. Pentru fiecare
fază, întrebați-vă care cuvinte nu sunt esențiale pentru ideea pe care o
urmăriți și eliminați-le. Proza înflorită, cultivată adesea în literatura științifică
Est-Europeană, nu este agreată în propunerile de proiecte de cercetare. Stilul
trebuie să fie direct și ne-ornamentat. Respectați limitele de lungime sugerate
în formulare. Dacă se specifică "maximum 8 pagini", scrieți 8 pagini
-- nici mai mult, dar nici sensibil mai puțin.
In
prezentarea obiectivelor proiectului, accentuați o problemă conceptuală sau
teoretică și plasați-o la începutul aplicației, în pagina prezentând datele de
bază asupra proiectului. Toate obiectivele prezentate în continuare trebuie să
fie legate de această problemă centrală și subordonate ei. Nu includeți forțat
chestiuni care nu derivă firesc din această problemă centrală.
In
susținerea oportunității proiectului, explicați importanța problemei centrale
într-un limbaj accesibil unor persoane inteligente din afara strictei
specialități. Stabiliți contextul problemei prin referirea la literatura care o
tratează. Explicați clar cum abordarea dumneavoastră seamănă sau diferă față de
abordările curente (din literatura științifico-tehnică sau din practică).
Subliniați originalitatea propunerii dumneavoastră în raport cu literatura
citată. Nu se poate scrie pur și simplu că se propune "ceva care nu s-a
mai făcut", însă trebuie arătat de ce abordarea propusă este înnoitoare.
Mai mult decât orice, evitați construcții de forma "O nouă contribuție la
...".
Normele
de cercetare est-europene, inclusiv românești, tind să pună accentul pe
adâncimea și completitudinea studiului. Normele americane și vest-europene
preferă originalitatea, în dauna profunzimii. Legat de aceasta, citațiile
bibliografice trebuie să fie de dată recentă. Dacă sursa de inspirație este
ceva publicat în 1945 sau 1965 (sau
chiar în 1985), propunerea are puține șanse de succes.
Fiți
precis și la obiect. Enumerați chestiunile/demonstrațiile pe care vă propuneți
să le dezvoltați pentru a clarifica problema prezentată și indicați cum o vor
clarifica. Descrieți în detaliu metoda de cercetare pe care doriți să o
aplicați, sursele pe care plănuiți să le consultați, tehnicile pe care le veți
aplica, întrebările pe care intenționați să le puneți, cărțile pe care le veți
citi, oamenii de știință sau profesorii a căror lucrări sunt importante pentru
realizarea intențiilor dumneavoastră. Bineînțeles, nu întotdeauna dispuneți de
toate aceste informații în momentul completării propunerii, majoritatea
rezultând pe parcursul desfășurării proiectului. Includeți, însă, cât mai multe
astfel de informații pe care este posibil să le anticipați. Pre-existența unor
rezultate parțiale sau a unor idei noi în domeniul temei de cercetare propuse
reprezintă puncte pozitive în evaluarea propunerii și contribuie la formarea
convingerii că cel/cei care o prezintă știu ce vor și au șanse reale de a
ajunge la rezultate tangibile.
Explicați
dece proiectul propus poate și trebuie făcut în cadrul programului respectiv --
prin referirea la obiectivele și
prioritățile acestuia -- și dece cu partenerii propuși sau la instituția gazdă
avută în vedere. Nu este suficientă exprimarea dorinței dumneavoastră de a fi
finanțat și de a lucra sau merge la partenerii pe care îi cunoașteți.
Prezentați contactele profesionale anterioare cu partenerii propuși,
eventualele colaborări anterioare cu aceștia în domeniul tematicei proiectului
propus, sau publicațiile lor din literatura de specialitate pe care le
cunoașteți și care v-au inspirat. Credibilitatea propunerii de proiect este
susținută hotărâtor de realizările anterioare ale solicitanților -- articole
publicate sau în curs de publicare în reviste internaționale de specialitate,
participări la reuniuni științifice, brevete și altele.
Esența
proiectului este reprezentată de activitățile pe care le prevede. Trebuie
urmărită cu deosebită atenție reflectarea în activități adecvate a fiecărui
obiectiv propus. În mod special, trebuie evitată o expunere de obiective largi
și generoase, care se consideră că sunt atrăgătoare și cresc șansele de
acceptare ale proiectului -- mai ales dacă sunt preluate din obiectivele
strategice ale programului -- urmată de o înșiruire de activități orientate de
fapt în alte direcții și care nu acoperă integral obiectivele propuse.
Fiecare
activitate propusă, trebuie să fie descrisă în mod independent. În prezentarea
detaliată a conținutului propriuzis al activităților -- ce și cum se va face --
se va preciza rolul și contribuția fiecărui partener, precum și rezultatele
observabile și măsurabile ale activităților respective, care reprezintă de fapt
ieșirile proiectului, în raport cu care se poate evalua concret realizarea sa.
Pentru fiecare activitate, se estimează necesarul de resurse, pe baza căruia se
stabilesc costurile (personal, echipament,
consumabile, deplasări, alte costuri, costuri generale). Totodată, se
evidențiază existentul de resurse,
posibilitățile de finanțare din fonduri interne și finanțarea solicitată
din cadrul programului.
Un alt
punct important al proiectului este planificarea în timp. Proiectul trebuie să
includă o etapizare detaliată, prezentată atât sub forma unui tabel
centralizator al activităților -- care precizează conținutul, participanții,
intervalul și locul de desfășurare a acestora, cât și sub forma unei diagrame
de faze și activități, cu specificarea momentelor cheie, de raportare și de
evaluare a proiectului -- care permite
urmărirea înlănțuirii diferitelor activități și a necesarului de resurse în
fiecare moment. Programarea în timp trebuie să pună în evidență momentele cheie
(așa numitele milestones), la care se realizează anumite ieșiri ale
proiectului, se încheie anumite faze ale proiectului și totodată sunt posibile
verificări directe ale eficienței realizării acestuia.
În
figura de mai jos este prezentat un exemplu simplu de diagramă de planificare a
fazelor, fără detalierea fiecărei acțiuni. Momentele în timp sunt precizate în
raport cu data începerii proiectului.
Fazele proiectului |
Lunile |
|||||||
|
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
18 |
21 |
24 |
Faza A |
|
|
|
|
|
|
|
|
Faza B |
|
|
|
|
|
|
|
|
Faza C |
|
|
|
|
|
|
|
|
Faza D |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluare |
|
|
|
(a) |
|
|
|
|
Raport intermediar |
|
|
|
(b) |
|
|
|
|
Raport final |
|
|
|
|
|
|
|
(c) |
Faza A 0 6 |
Titlul fazei A |
Responsabilul fazei A |
|
Suprafețele hașurate - Duratele fazelor |
Faza B 3 - 18 |
Titlul fazei B |
Responsabilul fazei B |
|
(a) Ședința Comisiei de Evaluare |
Faza C 12 24 |
Titlul fazei C |
Responsabilul fazei C |
|
(b) Prezentarea Raportului Intermediar (anual) |
Faza D 19 - 24 |
Titlul fazei D |
Responsabilul fazei D |
|
(c) Prezentarea Raportului Final. |
În cazul când este vorba de proiecte de organizare a unor
structuri / unități / departamente dedicate unei anumite activități, este
indicat ca proiectul să prezinte și variante de realizare, scenarii din care să
rezulte modul în care a fost aleasă soluția propusă. Alături de scenariile de
succes -- dintre care s-a ales varianta propusă în proiect, ca variantă optimă
în raport cu un anumit criteriu de evaluare -- se prezintă și scenarii
care ar duce la dificultăți. Aceasta permite o mai bună înțelegere a
soluției propuse și răspunde la întrebarea "De ce așa?"
O altă secțiune a descrierii proiectului prezintă
impactul și perspectivele acestuia. Sunt analizate în primul rând efectele
realizării acțiunilor prevăzute în proiect, modul în care acestea se înscriu în
realizarea strategiei instituțiilor participante, a strategiei naționale
referitoare la domeniul respectiv și, eventual, a strategiei organizației
internaționale care finanțează proiectul. modalitățile de valorificare de
diseminare a rezultatelor. Dacă proiectul este de cercetare fundamentală,
teoretică sau experimentală, iar scopul său este numai acumularea de cunoștințe, trebuie să se
descrie care vor fi contribuțiile probabile ale îndeplinirii proiectului la
volumul de cunoștințe științifice și tehnice din domeniul respectiv. Vor trebui
să se includă obligatoriu modalitățile de diseminare a rezultatelor, de
comunicare a lor în cadrul colectivității internaționale a cercetătorilor
preocupați de domeniul respectiv. Este o notă bună pentru un proiect,
includerea, în special în etapele dinspre sfârșitul desfășurării activității, a
unor acțiuni concrete de punere în valoare a rezultatelor cercetării. Acestea
este bine să includă nu numai publicarea în reviste de specialitate, dar
și organizarea unor simpozioane,
conferințe, publicații proprii sub formă de broșuri care să fie diseminate
celor celor interesați, organizarea de discuții, pregătirea etapei de dezvoltare pe baza
rezultatelor etapei de cercetare. În cazul unui proiect de
cercetare-dezvoltare, acțiunile de valorificare a rezultatelor pot include:
publicarea rezultatelor în reviste de specialitate, prezentarea la conferințe
și simpozioane, eventual, organizarea unor astfel de manifestări, elaborarea de
rapoarte științifice-tehnice difuzate în cadrul unei rețele de profil,
elaborarea de patente comune, proiectarea și realizarea de modele demonstrative
și de prototipuri, elaborarea unor noi tehnologii, transferul către sectoarele
productive.
Această secțiune trebuie să prezinte și posibilitățile ca
rețeaua de colaborare internațională stabilită sau dezvoltată în cursul
desfășurării proiectului să-și continue activitatea, sau numai anumite
componente ale acesteia, și după terminarea finanțării. Capacitatea proiectului
de a genera o structură de cooperare având șansa de a se menține după
încheierea proiectului, poate constitui un puternic element în favoarea
acestuia în procesul de evaluare.
Un alt aspect standard care trebuie prezentat în
descrierea unui proiect se referă la managementul acestuia. Trebuie precizată
structura de conducere, în special pentru proiectele de mai mare anvergură, din
care să rezulte cu claritate responsabilitățile tuturor participanților în
consorțiul angrenat în realizarea proiectul, care sunt sarcinile specifice ale
echipei românești participante la proiect și cine răspunde în fiecare etapă de
realizarea unei anumite acțiuni.
În cazul când este
vorba de un proiect nou și în special a unui proiect care implică și participarea
industriei, deci un proiect care are și o componentă de implementare practică,
este necesar să se includă și studiul unui "bussiness case", care
arată modul în care rezultatele proiectului vor trece în mod concret în
practică, timpul în care cheltuielile vor fi recuperate și modul în care
rezultatele cercetării vor contribui la crearea unei activități productive
capabile să se autosusțină și să fie profitabilă.
Pentru propunerile de proiecte în cadrul unui program
inițiat de o organizație internațională care a lansat o serie de alte programe
înrudite, cum ar fi cazul ansamblului de programe ale Comisiei Uniunii Europene
destinate cercetării și învățământului,
este indicat să se prezinte eventualele implicări ale partenerilor din
consorțiul care prezintă aplicația în alte proiecte în curs și modul în care se
corelează activitățile din proiectele complementare.
Bugetul
general
Un alt punct important atât pentru cei care prezintă o
propunere de proiect, dar cel puțin în egală măsură și pentru cei care o evaluează,
ca și pentru cei care administrează programele de cooperare internațională și
trebuie să ia decizia finală de finanțare, este bineînțeles bugetul. Bugetul
trebuie să fie realist și justificat prin acțiuni. Acesta este unul din
motivele pentru care este recomandabilă alcătuirea unor sub-bugete referitoare
la fiecare acțiune în parte. Bugetul de costuri și cheltuieli trebuie să
includă o analiză a investițiilor, o analiză a costurilor, a eventualei
capitalizări necesare, precum și o analiză a resurselor financiare. Trebuie
avut în vedere că pentru majoritatea programelor internaționale se pune
condiția ca finanțarea solicitată să fie o parte (de obicei, 50-60 %) din totalul costurilor. Capacitatea de a
atrage și alte finanțări pentru proiectul propus este considerată ca un
argument în favoarea credibilității consorțiului și a fezabilității
proiectului.
La prezentarea investițiilor, fiecare echipament
solicitat trebuie să fie justificat prin rolul său în realizarea anumitor
activități și contribuția la obținerea anumitor rezultate. Costul
echipamentului trebuie să evidențieze, în mod explicit, alături de costul
propriuzis, și costurile de instalare, de formare a personalului, de exploatare
și de întreținere. Trebuie descrisă, în paralel, baza materială pre-existentă
care va fi utilizată pentru realizarea proiectului.
De regulă, în nici unul din programele internaționale, nu
sunt eligibile investițiile legate de clădiri și, în general, de partea de
infrastructură -- care se presupune
întotdeauna că trebuie să fie acoperite de partea beneficiară a proiectului
(română). În cazul în care asemenea investiții sunt necesare, ele vor trebui să
fie susținute prin proiecte complementare de investiții, finanțate de instituțiile corespunzătoare din
România. Aceste chetuieli trebuie să fie incluse în bugetul propunerii de
proiect și trebuie să fie făcuta clară
contribuția părții române.
În analiza costurilor, în funcție de dimensiunile și
tipul proiectului, se vor prevedea costurile pentru personalul de cercetare, personalul
auxiliar, iar -- dacă este un proiect de avengură -- pot să existe costuri
pentru managementul general, pentru
ținerea evidenței contabile, pentru ținerea evidenței financiare, pentru
mangementul operațional, pentru recrutarea personalului, cât și pentru anumite
servicii externe, incluzând consultanță juridică și contabilă, publicitate,
formarea cadrelor, administrare, evidență etc. De asemenea, în costuri se
includ cheltuielile pentru spații închiriate, echipamente închiriate sau timp
de calculator, elaborare sau adaptare de software specializat, cheltuielile
diverse de regie și de funcționare curentă -- telefon, poștă, eventual
asigurări. Însă trebuie urmărit -- cu toată atenția -- care din aceste costuri
sunt eligibile pentru a fi finanțate în cadrul programului respectiv și care
din aceste costuri cad obligatoriu în sarcina instituțiilor care prezintă sau
susțin propunerea.
Costurile trebuie însă specificate în buget chiar dacă nu
se solicită integral sprijinul financiar oferit în cadrul programului. Trebuie
să existe rubrici distincte de cost total, de solicitări din cadrul programului
și de acoperire din alte surse de finanțare -- care trebuie detaliate, eventual
susținute prin acte relevante.
Secțiunea financiară trebuie să includă și o analiză a
resurselor: existent de personal salarizat de instituția implicată în proiect,
echipamente existente și alte surse de finanțare.
Alte aspecte
In
prezentarea propunerii se pot include diferite alte date, chiar dacă nu sunt
solicitate în mod expres în formularistica pentru propunere, cu condiția ca
informația furnizată să fie realmente relevantă pentru proiect și să nu conducă
la o încărcare inutilă a materialului.
De
exemplu, pentru proiecte de mari dimensiuni, este o practică bună ca -- după
expunerea proiectului în sine, după prezentarea chestiunilor obligatorii care
se încadrează în condițiile specificate în formularele puse la dispoziție de
organizatorii programului, să se adauge un mic material neformal, care să
clarifice anumite chestiuni, în mod complementar -- de pe o altă poziție.
Se pot
atașa câteva pagini structurate ca o listă de întrebări și răspunsuri la
chestiunile care ar putea necesita clarificări. Acestea pot lămuri o serie de
întrebări probabile, de la chestiunile generale -- referitoare la oportunitatea
proiectului, la obiectivele care au fost propuse, până la acțiunile care se
consideră că trebuie să aibă loc, modul în care se controlează realizarea
activităților și structura organizatorică propusă. Se pot include variante de scenarii
de start al sistemului, mai ales dacă este vorba de proiecte care au o
componentă tehnologică și care implică parteneri din industrie.
O
asemenea descriere neformală trebuie să clarifice:
motivația
pentru proiectul respectiv,
cerințele
generale și specifice la care răspunde proiectul propus,
încadrarea
în strategia națională și instituțională în domeniul respectiv,
dificultățile
care sunt previzibile și care trebuiesc depășite,
modalitățile
prin care se estimează că vor fi depășite,
stuctura
organizatorică și de management,
fluxul
de informații în cadrul consorțiului și modul în care fiecare participant va
raporta activitatea pe care o desfășoară, astfel încât raportul global să
oglindească deplin și fidel activitatea din cadrul proiectului,
activitatea
de pregătire, monitorizare și evaluare a activităților din cadrul proiectului,
șansele
rețelei de cooperare internațională realizată In urma proiectului de a se
menține și dezvolta,
răspunsul
la cerințele și evoluțiile viitoare,
premizele
și cifrele operaționale concrete,
diseminarea
și fructificarea rezultatelor,
Toate
aceste chestiuni care în mod normal își găsesc în răspunsul în corpul propriu
zis al propunerii de proiect, pot fi reanalizate și explicitate în acest material
auxiliar.
După
cum s-a mai arătat, acest material nu își propune și nici nu și-ar putea
propune o tratare exhaustivă a subiectului. Pătrunderea în sistemul cooperării
interna-ționale este o combinație de știință și artă, în care șansa, inspirația
și promptitudinea sunt adesea determinante pentru succes. Sperăm ca unele din
recomandările cuprinse în acest material să fie utile cercetătorilor români în
eforturile lor de a colabora cu colegii din țările dezvoltate. Autorul acestor
rânduri urează succes tuturor colegilor care se vor angrena în astfel de
inițiative și le amintește că și perseverența este o condiție de reușită.
* Detalii în acest sens se gãsesc în documentatele materiale referitoare la proiectele de cooperare ºtiinþificã ºi tehnicã elaborate de Oficiul Român pentru Integrare Europeanã în Programele de Cercetare-Dezvoltare (Str. D.I. Mendeleev 21-25, camera 307; Persoane de contact: Mircea Sbârnã ºi Bogdan Drãgancea, Telefon: 650.06.03 sau 650.50.95/ int. 170).