Modulul tematic 56
Structuri și
infrastructuri organizaționale
în C&D
mat. Ovidiu GHEORGHIU
Teoria organizării are ca obiect
ințelegerea, explicarea și predicționarea modului în care trebuie structurată o
organizație în scopul atingerii obiectivelor sale.
Vom încerca, în continuare, să
prezentăm o succintă abordare a teoriei organizării dedicată, în special,
segmentului cercetare și dezvoltare.
Probabil că prima teorie care se
mulează pe aria noastră de interes este "teoria concilierii" a lui H. Simon (managerii au la dispoziție
două căi : de a impune controlul sau
de a dezvolta auto-controlul). În
paralel s-a dezvoltat școala "comportamentală",
aparută în contextul în care, după o perioadă de acumulare și raționalizare a
resurselor, s-a trecut la o nouă etapă, de utilizare a resurselor în vederea
dezvoltării de noi produse și de noi piețe. Accentul în această perioadă s-a
pus pe descentralizarea structurilor organizaționale. După cel de-al doilea
război mondial a apărut școala "cantitativă",
care se orienta către utilizarea eficientă a cercetărilor operaționale în
procesele decizionale.
Finalul secolului 20 se caracterizează,
în special, prin diversitate și schimbare. Utilizarea pe scară largă a
tehnologiilor de vârf conduce la necesitatea apelării la specialiști, în cadrul
unor sisteme organizaționale din ce în ce mai complexe și care să facă față
unui mare număr de variabile. A apărut astfel, "teoria situațională", în care se susține faptul că
funcționarea internă a unei organizații trebuie să fie compatibilă cu cererile
privind sarcinile organizației, tehnologiile implicate, mediul extern, precum
și cu nevoile membrilor săi.
Eficacitatea unei organizații.
Poate fi măsurată printr-un singur criteriu, ca de exemplu :
maximizarea
profitului
creșterea
gradului de satisfacție (suboptimalitate)
creșterea
performanței globale
creșterea
productivității
creșterea nivelului de satisfacere a
lucrătorilor ???????
sau multicriterial, ținându-se cont
simultan de creșterea gradului de flexibilitate, stabilitate, controlabilitate,
integrare, comunicare etc.
Studii recente arată că orice abordare inteligentă a organizării
trebuie să trateze independent cel puțin șapte variabile :
- strategia
- structura
- oamenii
- stilul managerial
- sistemele și procedurile
- conceptele de bază și valorile partajate
- competențele (know-how-ul) prezente, ca și cele sperate
O importanță vitală în organizarea
oricărei activități o are gestiunea resurselor (materiale, financiare, umane,
tehnologice și procedurale, timp). În
domeniul cercetare/proiectare, resursa vitală de care este imperios să se țină
seama în organizarea și derularea proiectelor este resursa umana.
Accentuăm că cercetării îi este
specific un mediu inovativ, caracterizat prin următoarele :
cererea
pentru un produs sau serviciu se poate schimba dramatic pe perioade foarte
scurte
schimbări
semnificative și neașteptate pot apare și din partea competitorilor
exista
o rată extrem de rapidă a inovării tehnologice și a dezvoltării de noi produse.
Organizațiile din domeniile inovative, de obicei, nu recurg la cercetare și
dezvoltare atunci când se pune problema supraviețuirii lor. Rezultă că
cercetarea și dezvoltarea se întâlnesc în special la instituțiile
(întreprinderile) în creștere, sau sunt subvenționate de către stat.
politicile
guvernamentale de taxe și impozite pot influența constructiv cercetarea
findamentală și aplicativă
Există două tipuri diferite de
organizații : mecaniciste (producătorii de bunuri de serie mare) și organice
(comportamentale, specifice domeniilor cu tehnologie înaltă). Vom da, în
continuare câteva caracteristici ale acestei de a doua clase de organizații :
preocuparea
redusă de a adera la un portofoliu de comenzi
o
diviziune "realistă" a muncii
(adică???????)
distribuirea
responsabilităților la un nivel limită al drepturilor, obligațiilor și
procedurilor (nu există răspunsuri de tipul "Nu este treaba mea")
posturile
sunt imprecis definite și continuu ajustabile
structura
comunicațiilor este de tip rețea sau matriceală
comunicarea
se face mai mult pe orizontală decât pe verticală și constă în special din
informare și sfătuire și nu din instrucțiuni și decizii
o
implicare participativă la sarcinile organizației, ceea ce motivează lucrătorii
să-și păstreze auto-controlul (spre deosebire de un sistem de control realizat
prin penalizări și remunerări)
S-a constatat ca pe o scală a
structurii organizatorice de la 1=slab structurat, la 4=puternic structurat, se
întâlnesc următoarele scoruri :
- cercetare fundamentală = [1 - 1,5]
- cercetare aplicativă = [1,5
- 2,5]
- vânzări = [2,5
- 4 ]
- producție = [3 - 4
]
Desigur că, atunci când se definește o
structură organizațională, este necesară delimitarea între compartimentele de
cercetare/dezvoltare ce se găsesc în cadrul întreprinderilor mari, și care
într-un fel sau altul să aliniază la structura organizatorică a întreprinderii
respective, și centrele sau institutele de cercetare, care au un regim aparte.
Modul de finanțare, specificul domeniului și cererea pieței sunt criterii ce
pot influența drastic organizarea institutelor de profil.
Organizarea și coordonarea departamentelor. În domeniul
cercetare/dezvoltare se regăsesc următoarele criterii de departajare a
departamentelor :
1. funcțional
-
funcții de afaceri
-
funcții manageriale
-
funcții tehnologice
Departamentarea pe criteriul funcțional
are următoarele avantaje/dezavantaje :
Avantaje |
Dezavantaje |
managerii sunt specializați și deci
mai eficienți nu se duplică efortul educarea și instruirea este
simplificată control facil |
întreaga responsabilitate finală
este numai a directorului poate supraîncărca munca
directorului reduce atenția acordată produselor
sau domeniilor specifice promovează manageri specializați și
nu manageri generali |
2. divizional
- pe proiecte
- pe clienți
În numeroase situații se constituie
departamente care să asiste din punct de vedere cercetare/dezvoltare un singur
client sau un grup de clienți cu același profil. Acest sistem îl putem asimila
celui dedicat pe proiecte.
Departamentarea pe proiecte are, de
asemenea, avantaje și dezavantaje :
Avantaje |
Dezavantaje |
se dă atenție continuă proiectului sunt preluate parțial responsabilitățile
directorului instituției performanțele pot fi identificate
și evaluate mai ușor |
duplicarea efortului, cu posibila
reducere a eficienței manageriale, a valorificării unor competențe de
specialitate găsirea oamenilor care să fie șefi
de proiecte este dificilă se pierde controlul din partea
directorului instituției |
3.
matricial
În
departamentarea matricială, un grup de departamente pe proiecte se suprapun
peste o departamentare funcționala. Este larg răspândită și are, în general,
succes, în ciuda unor dificultăți ce transpar rapid și care pot fi foarte
serioase. Practic, șeful de proiect subînchiriază specialiști de la diferite
departamente funcționale, pe care îi utilizează în proiectul pe care îl
conduce.
Dezavantajele
majore sunt :
lupta pentru putere
consumul de timp
suprapuneri excesive
clachează în situații de
recesiune
Se
constată, din practică, că organizarea divizională facilitează coordonarea.
Coordonarea este, prin definiție, procesul de realizare a unității de acțiune a
mai multor activități interdependente. Este esențială mai ales atunci când se
urmărește un tel comun. Există mai multe tehnici pentru obținerea unei
coordonări bune. În domeniul cercetare/dezvoltare recomandăm următoarele căi :
prin reglare mutuală (în special prin
comunicare informală. Ex. "un, doi, trei, hop"). Este o tehnică
utilizată cu succes și în situații deosebit de complexe.
prin
organizare departamentală, conform relației ierarhice dintre director și șefii
de departamente.
prin
standardizarea unor procese (chiar dacă, aparent, aceasta presupune rutina,
chiar și în cercetare există numeroase activități rutiniere)
prin standardizarea competențelor și a
cunoștințelor (nu în sensul alinierii la o anumit nivel, ci în sensul
realizării culturii de întreprindere)
Descentralizare. Orice tip de organizare presupune posibilitatea
delegării, care se poate defini ca fiind transferul temporar și/sau parțial al
autorității de la superior către subordonat. Trebuie menționat faptul că, dacă
autoritatea se poate delega, răspunderea nu poate fi decât, cel mult, asignată.
Responsabilitatea rămâne oricum a coordonatorului proiectului, sau a șefului de
departament.
Formalizare și comunicare. Formalizarea într-o întreprindere se
definește prin "nivelul pănă la care există reguli, proceduri,
instrucțiuni și comunicări în scris". Aceasta se poate face prin :
fișa postului
fluxul
de producție
regulament
de ordine și de funcționare
structura
Comunicarea este vitală la nivelul
oricărei organizații. Trebuie asigurate căile și mijloacele de comunicare atât
în interiorul organizației, cât și ale organizației cu exteriorul. Cele mai
utilizate rețele de comunicare din domeniul cercetare/dezvoltare sunt sub forma
spițelor de la roată, sau de stea și sunt în special informale. Este
recomandabil ca cele mai importante comunicări să aibă și un suport fizic
(hârtie, tablă, fișier în calculator etc.)
Descrierea unei organizații. Au fost prezentate până acum
principalele elemente de bază ale unei structuri organizaționale: împărțirea pe
departamente, coordonarea, descentralizarea și formalizarea, ca și
determinanții contextuali ai structurii, cum ar fi: mediul, tehnologia,
dimensiunea etc. Punerea împreuna a acestor componente determină în final
structura organizatorică a unei instituții.
Există cinci configurații de bază care
surprind posibilele structuri organizatorice ale unei instituții sau
întreprinderi :
structura
simplă
birocrația
mașinii
birocrația
profesională
adhocrația
forma
divizională
Prezentarea lor sinoptică este redată
în tabelul anexat în final.
Este
posibilă apariția unor hibrizi ale celor cinci structuri. De asemenea, putem remarca că o
organizație poate migra în timp de la o structură la alta.
În continuare, vom prezenta cele doua
tipuri organizaționale (dintre cele enumerate) ce se pretează activității de
cercetare / dezvoltare. Desigur, putem regăsi colective și individualități ce
se ocupă de probleme de cercetare în oricare din structurile organizatorice
enumerate mai sus, dar birocrația profesională și, mai ales, adhocrația sunt
cele care surprind cel mai bine specificul mediului de cercetare.
Birocrația
profesională
Multe organizații sunt birocratice fără
a fi puternic centralizate (ex. spitale, universități). Munca este stabilă,
astfel încât comportamentul, chiar dacă este complex, poate fi standardizat, rezultatul muncii
fiind produse și servicii standard. Birocrația profesională se regăsește
oriunde există un corpul organizației este dominat de profesioniști ce
utilizează proceduri ce sunt dificil de asimilat, fiind totuși bine definite.
Chiar dacă specificul acestor organizații nu este acela al unui mediu tipic de
cercetare, se constată că, în mod complementar, în astfel de medii se dezvoltă
colective și indivizi cu mare putere de cercetare și cu rezultate remarcabile.
Adhocrația
În organizațiile ce urmăresc realizarea
unor produse și servicii de înaltă tehnicitate se urmărește evitarea
specificării drastice a sarcinilor individuale, ca și diminuarea dependenței
ierarhice. Rolul lucrătorilor se redefinește continuu, în funcție de proiectele
pe care lucrează și de colectivele din care fac parte. Încrederea în telul
comun precum și bunul simț fac ca structura să funcționeze în lipsa unui regim
coercitiv. Cele mai productive organizații se bazează pe comunicații informale,
alipirea voluntară la echipele de lucru, o cultură de firmă bine susținută,
care să încurajeze creativitatea și inovația, chiar în caz de eșec. Realizarea
unui organism coerent, care să fie capabil să direcționeze lin oamenii de
specialități diferite către echipe ad hoc = adhocrație.
Caracteristici :
comportament
slab formalizat
rețea
liberă de comunicații
tendința
de grupare a specialiștilor pe domenii, dar reconfigurarea echipelor de lucru
în funcție de proiecte
existența
unui acord mutual între lucrători în vederea realizării coordonării, atât la
nivelul proiectelor, cât și interproiecte
existența
unor personalități științifice, puternic specializate
spontaneitate
îin numeroase situații organizarea
matriceală convine cel mai bine
coordonarea
și influența șefului de proiect se bazează pe cunoștințe și competențe
personale și mai puțin pe argumente ale poziției sale formale
înclinare
a personalului către acțiune (nonpasivitate)
apropiere
de client (nevoile sale reale)
firmele
se remarca prin autonomie și spirit anteprenorial
productivitatea
o determină oamenii (nu mașinile)
cultura
firmei este vitală (valoarea este determinantă)
formele
de organizare nu sunt sofisticate (pentru a permite flexibilitate maximă)
|
I. STRUCTURA SIMPLĂ |
II. BIROCRAȚIA MAȘINII |
III. ADHOCRAȚIE |
IV. BIROCRAȚIE PROFESIONALĂ |
V. FORMA DIVIZIONALĂ |
CARACTERISTICA |
CRIZA |
EFICIENȚĂ "LUCRUL BINE FĂCUT" |
INOVARE |
PROFESIONALISM |
CREȘTERE |
EXEMPLU |
GUVERN |
UZINA ADMINISTRAȚIE |
CASE DE SOFTWARE |
BĂNCI SPITALE UNIVERSITĂȚI |
FILIALE |
STRUCTURA |
NIVEL STRATEGIC COORDONARE PRIN SUPERVIZARE |
TEHNOSTRUCTU- RĂ,
ȘEFI DE DEPARTAMENTE COORDONARE PRIN STANDARDIZA-REA
PROCESELOR |
DELEGARE LA NIVELUL LUĂRII
DECIZIILOR COORDONARE PRIN
ADAPTARE RECIPROCĂ |
OAMENI OPERAȚIONALI COORDONARE PRIN STANDARDIZA-REA
INTRĂRILOR |
MANAGERI DE NIVEL MEDIU LA NIVELUL FILIALELOR COORDONARE PRIN STANDARDIZA-REA
IESIRILOR |
PUNCTE DE CONFLICT |
MANAGERII "AUTONOMI"
DE NIVEL MEDIU "SARCINI AD HOC" PE
TERMEN SCURT |
CAPABILITĂȚI DE LIDER LA
NIVELE JOASE DE CONDUCERE CONFLICTELE SUNT FORMAL
EVITATE |
INCOMPETENȚA "NEGOCIEREA"
PRIORITĂȚILOR (DISCUȚII) |
RIVALITĂȚI NEMĂRTURISI-TE ÎNTRE
PROFESIONIȘTI CONFLICTE PENTRU RESURSE
(OBIECTIVELE NU SE DISCUTĂ) |
TENSIUNE ÎNTRE FILIALĂ ȘI
PUTEREA CENTRALĂ : CENTRALIZARE/ DESCENTRALIZA-RE ÎNTRE
ȘEFII DE FILIALE : CONFLICT PENTRU RESURSE |
CLIMAT |
SCHIMBĂRI RAPIDE VORBIRE DIRECTĂ ORGANIZARE INFORMALĂ EVALUARE DE TIP BUN / RĂU MANAGERI TIP ANTEPRENORI |
UNIFORMITATE PREDICTIBILITA-TE ORGANIZARE FORMALĂ ALINIEREA LA ACORDURI MANAGERII AU "TOTUL SUB CONTROL" |
STAREA ESTE DIRECT LEGATĂ DE
COMPETENȚĂ VIVACE, EFICACE INOVATIV MANAGER : INTEGRATOR |
INDIVIDUALIZARE COOPERAREA ESTE DIFICILĂ ȘI
NU ÎNTOTDEAUNA NECESARĂ MANAGER RESPONSABIL CU
INFRASTRUCTURA |
FORTEAZA AUTONOMIA POTENȚIAL DE A CONDUCE SITUAȚII
ȘI STRUCTURI MAI COMPLEXE |
SITUAȚIA IDEALĂ |
MEDIU OSTIL |
STABILITATE (TEHNOLOGICĂ) |
COMPLEXITATE |
STABILITATE (CREIERE) COMPETENȚĂ |
CAPACITATE AFACERI REALE |
PROBLEME |
COMPLEXITATE |
NEVOIA DE SCHIMBARE |
UNITATE LUCRUL -ÎMPREUNĂ |
SCHIMBARE ÎN POLITICA
ORGANIZAȚIEI PRODUSE ȘI PIEȚE NOI (EFICIENȚĂ) |
SCHIMBARE ÎN INTERACȚIUNILE MEDIULUI |