Modulul tematic 56

 

Structuri  și  infrastructuri organizaționale  în  C&D

 

 

mat. Ovidiu GHEORGHIU

 

 

Teoria organizării are ca obiect ințelegerea, explicarea și predicționarea modului în care trebuie structurată o organizație în scopul atingerii obiectivelor sale.

 

Vom încerca, în continuare, să prezentăm o succintă abordare a teoriei organizării dedicată, în special, segmentului cercetare și dezvoltare.

 

Probabil că prima teorie care se mulează pe aria noastră de interes este "teoria concilierii" a lui H. Simon (managerii au la dispoziție două căi : de a impune controlul sau de a dezvolta auto-controlul). În paralel s-a dezvoltat școala "comportamentală", aparută în contextul în care, după o perioadă de acumulare și raționalizare a resurselor, s-a trecut la o nouă etapă, de utilizare a resurselor în vederea dezvoltării de noi produse și de noi piețe. Accentul în această perioadă s-a pus pe descentralizarea structurilor organizaționale. După cel de-al doilea război mondial a apărut școala "cantitativă", care se orienta către utilizarea eficientă a cercetărilor operaționale în procesele decizionale.

 

Finalul secolului 20 se caracterizează, în special, prin diversitate și schimbare. Utilizarea pe scară largă a tehnologiilor de vârf conduce la necesitatea apelării la specialiști, în cadrul unor sisteme organizaționale din ce în ce mai complexe și care să facă față unui mare număr de variabile. A apărut astfel, "teoria situațională", în care se susține faptul că funcționarea internă a unei organizații trebuie să fie compatibilă cu cererile privind sarcinile organizației, tehnologiile implicate, mediul extern, precum și cu nevoile membrilor săi.

 

Eficacitatea unei organizații.  Poate fi măsurată printr-un singur criteriu, ca de exemplu :

 

      maximizarea profitului

      creșterea gradului de satisfacție (suboptimalitate)

      creșterea performanței globale

      creșterea productivității

      creșterea nivelului de satisfacere a lucrătorilor ???????

 

sau multicriterial, ținându-se cont simultan de creșterea gradului de flexibilitate, stabilitate, controlabilitate, integrare, comunicare etc.

 

Studii recente arată că orice abordare inteligentă a organizării trebuie să trateze independent cel puțin șapte variabile :

 

- strategia

- structura

- oamenii

- stilul managerial

- sistemele și procedurile

- conceptele de bază și valorile partajate

- competențele (know-how-ul) prezente, ca și cele sperate

 

O importanță vitală în organizarea oricărei activități o are gestiunea resurselor (materiale, financiare, umane, tehnologice și procedurale, timp).         În domeniul cercetare/proiectare, resursa vitală de care este imperios să se țină seama în organizarea și derularea proiectelor este resursa umana.

 

Accentuăm că cercetării îi este specific un mediu inovativ, caracterizat prin următoarele :

 

      cererea pentru un produs sau serviciu se poate schimba dramatic pe perioade foarte scurte

      schimbări semnificative și neașteptate pot apare și din partea competitorilor

      exista o rată extrem de rapidă a inovării tehnologice și a dezvoltării de noi produse. Organizațiile din domeniile inovative, de obicei, nu recurg la cercetare și dezvoltare atunci când se pune problema supraviețuirii lor. Rezultă că cercetarea și dezvoltarea se întâlnesc în special la instituțiile (întreprinderile) în creștere, sau sunt subvenționate de către stat.

      politicile guvernamentale de taxe și impozite pot influența constructiv cercetarea findamentală și aplicativă

 

Există două tipuri diferite de organizații : mecaniciste (producătorii de bunuri de serie mare) și organice (comportamentale, specifice domeniilor cu tehnologie înaltă). Vom da, în continuare câteva caracteristici ale acestei de a doua clase de organizații :

 

      preocuparea redusă de a adera la un portofoliu de comenzi

      o diviziune "realistă" a muncii  (adică???????)

      distribuirea responsabilităților la un nivel limită al drepturilor, obligațiilor și procedurilor (nu există răspunsuri de tipul "Nu este treaba mea")

      posturile sunt imprecis definite și continuu ajustabile

      structura comunicațiilor este de tip rețea sau matriceală

      comunicarea se face mai mult pe orizontală decât pe verticală și constă în special din informare și sfătuire și nu din instrucțiuni și decizii

      o implicare participativă la sarcinile organizației, ceea ce motivează lucrătorii să-și păstreze auto-controlul (spre deosebire de un sistem de control realizat prin penalizări și remunerări)

 

S-a constatat ca pe o scală a structurii organizatorice de la 1=slab structurat, la 4=puternic structurat, se întâlnesc următoarele scoruri :

 

- cercetare fundamentală =     [1    - 1,5]

- cercetare aplicativă =            [1,5 - 2,5]

- vânzări =                                 [2,5 - 4   ]

- producție =                             [3    - 4   ]

 

Desigur că, atunci când se definește o structură organizațională, este necesară delimitarea între compartimentele de cercetare/dezvoltare ce se găsesc în cadrul întreprinderilor mari, și care într-un fel sau altul să aliniază la structura organizatorică a întreprinderii respective, și centrele sau institutele de cercetare, care au un regim aparte. Modul de finanțare, specificul domeniului și cererea pieței sunt criterii ce pot influența drastic organizarea institutelor de profil.

 

Organizarea și coordonarea departamentelor. În domeniul cercetare/dezvoltare se regăsesc următoarele criterii de departajare a departamentelor :

 

1.    funcțional

 

            - funcții de afaceri

            - funcții manageriale

            - funcții tehnologice

 

Departamentarea pe criteriul funcțional are următoarele avantaje/dezavantaje :

 

 

Avantaje

Dezavantaje

           managerii sunt specializați și deci mai eficienți

           nu se duplică efortul

           educarea și instruirea este simplificată

           control facil

           întreaga responsabilitate finală este numai a directorului

           poate supraîncărca munca directorului

           reduce atenția acordată produselor sau domeniilor specifice

           promovează manageri specializați și nu manageri generali

 

  2.  divizional

- pe proiecte

- pe clienți

 

În numeroase situații se constituie departamente care să asiste din punct de vedere cercetare/dezvoltare un singur client sau un grup de clienți cu același profil. Acest sistem îl putem asimila celui dedicat pe proiecte.

 

Departamentarea pe proiecte are, de asemenea, avantaje și dezavantaje :

 

Avantaje

Dezavantaje

           se dă atenție continuă proiectului

           sunt preluate parțial responsabilitățile directorului instituției

           performanțele pot fi identificate și evaluate mai ușor

           duplicarea efortului, cu posibila reducere a eficienței manageriale, a valorificării unor competențe de specialitate

           găsirea oamenilor care să fie șefi de proiecte este dificilă

           se pierde controlul din partea directorului instituției

 

  3.  matricial

 

În departamentarea matricială, un grup de departamente pe proiecte se suprapun peste o departamentare funcționala. Este larg răspândită și are, în general, succes, în ciuda unor dificultăți ce transpar rapid și care pot fi foarte serioase. Practic, șeful de proiect subînchiriază specialiști de la diferite departamente funcționale, pe care îi utilizează în proiectul pe care îl conduce.

 

Dezavantajele majore sunt :

 

      lupta pentru putere

      consumul de timp

      suprapuneri excesive

      clachează în situații de recesiune

 

Se constată, din practică, că organizarea divizională facilitează coordonarea. Coordonarea este, prin definiție, procesul de realizare a unității de acțiune a mai multor activități interdependente. Este esențială mai ales atunci când se urmărește un tel comun. Există mai multe tehnici pentru obținerea unei coordonări bune. În domeniul cercetare/dezvoltare recomandăm următoarele căi :

 

       prin reglare mutuală (în special prin comunicare informală. Ex. "un, doi, trei, hop"). Este o tehnică utilizată cu succes și în situații deosebit de complexe.

       prin organizare departamentală, conform relației ierarhice dintre director și șefii de departamente.

       prin standardizarea unor procese (chiar dacă, aparent, aceasta presupune rutina, chiar și în cercetare există numeroase activități rutiniere)

       prin standardizarea competențelor și a cunoștințelor (nu în sensul alinierii la o anumit nivel, ci în sensul realizării culturii de întreprindere)

 

Descentralizare. Orice tip de organizare presupune posibilitatea delegării, care se poate defini ca fiind transferul temporar și/sau parțial al autorității de la superior către subordonat. Trebuie menționat faptul că, dacă autoritatea se poate delega, răspunderea nu poate fi decât, cel mult, asignată. Responsabilitatea rămâne oricum a coordonatorului proiectului, sau a șefului de departament.

 

Formalizare și comunicare. Formalizarea într-o întreprindere se definește prin "nivelul pănă la care există reguli, proceduri, instrucțiuni și comunicări în scris". Aceasta se poate face prin :

 

fișa postului

fluxul de producție

regulament de ordine și de funcționare

structura

 

Comunicarea este vitală la nivelul oricărei organizații. Trebuie asigurate căile și mijloacele de comunicare atât în interiorul organizației, cât și ale organizației cu exteriorul. Cele mai utilizate rețele de comunicare din domeniul cercetare/dezvoltare sunt sub forma spițelor de la roată, sau de stea și sunt în special informale. Este recomandabil ca cele mai importante comunicări să aibă și un suport fizic (hârtie, tablă, fișier în calculator etc.)

 

Descrierea unei organizații. Au fost prezentate până acum principalele elemente de bază ale unei structuri organizaționale: împărțirea pe departamente, coordonarea, descentralizarea și formalizarea, ca și determinanții contextuali ai structurii, cum ar fi: mediul, tehnologia, dimensiunea etc. Punerea împreuna a acestor componente determină în final structura organizatorică a unei instituții.

 

Există cinci configurații de bază care surprind posibilele structuri organizatorice ale unei instituții sau întreprinderi :

 

structura simplă

birocrația mașinii

birocrația profesională

adhocrația

forma divizională      

              

Prezentarea lor sinoptică este redată în tabelul anexat în final.

   Este posibilă apariția unor hibrizi ale celor cinci structuri.           De asemenea, putem remarca că o organizație poate migra în timp de la o structură la alta.

 

În continuare, vom prezenta cele doua tipuri organizaționale (dintre cele enumerate) ce se pretează activității de cercetare / dezvoltare. Desigur, putem regăsi colective și individualități ce se ocupă de probleme de cercetare în oricare din structurile organizatorice enumerate mai sus, dar birocrația profesională și, mai ales, adhocrația sunt cele care surprind cel mai bine specificul mediului de cercetare.

 

Birocrația profesională

 

Multe organizații sunt birocratice fără a fi puternic centralizate (ex. spitale, universități). Munca este stabilă, astfel încât comportamentul, chiar dacă este complex,  poate fi standardizat, rezultatul muncii fiind produse și servicii standard. Birocrația profesională se regăsește oriunde există un corpul organizației este dominat de profesioniști ce utilizează proceduri ce sunt dificil de asimilat, fiind totuși bine definite. Chiar dacă specificul acestor organizații nu este acela al unui mediu tipic de cercetare, se constată că, în mod complementar, în astfel de medii se dezvoltă colective și indivizi cu mare putere de cercetare și cu rezultate remarcabile.

 

Adhocrația

 

În organizațiile ce urmăresc realizarea unor produse și servicii de înaltă tehnicitate se urmărește evitarea specificării drastice a sarcinilor individuale, ca și diminuarea dependenței ierarhice. Rolul lucrătorilor se redefinește continuu, în funcție de proiectele pe care lucrează și de colectivele din care fac parte. Încrederea în telul comun precum și bunul simț fac ca structura să funcționeze în lipsa unui regim coercitiv. Cele mai productive organizații se bazează pe comunicații informale, alipirea voluntară la echipele de lucru, o cultură de firmă bine susținută, care să încurajeze creativitatea și inovația, chiar în caz de eșec. Realizarea unui organism coerent, care să fie capabil să direcționeze lin oamenii de specialități diferite către echipe ad hoc = adhocrație.

 

Caracteristici :

 

comportament slab formalizat

rețea liberă de comunicații

tendința de grupare a specialiștilor pe domenii, dar reconfigurarea echipelor de lucru în funcție de proiecte

existența unui acord mutual între lucrători în vederea realizării coordonării, atât la nivelul proiectelor, cât și interproiecte

existența unor personalități științifice, puternic specializate

spontaneitate

îin numeroase situații organizarea matriceală convine cel mai bine

coordonarea și influența șefului de proiect se bazează pe cunoștințe și competențe personale și mai puțin pe argumente ale poziției sale formale

înclinare a personalului către acțiune (nonpasivitate)

apropiere de client (nevoile sale reale)

firmele se remarca prin autonomie și spirit anteprenorial

productivitatea o determină oamenii (nu mașinile)

cultura firmei este vitală (valoarea este determinantă)

formele de organizare nu sunt sofisticate (pentru a permite flexibilitate maximă)

 

V. tabele continuare

 

Înapoi module tematice     Înapoi


 

Principalele 5 forme "pure" de configurații structurale ale organizării

 

 

 

 

I.   STRUCTURA SIMPLĂ

II.   BIROCRAȚIA MAȘINII

III.   ADHOCRAȚIE

IV.   BIROCRAȚIE PROFESIONALĂ

V.   FORMA DIVIZIONALĂ

 

CARACTERISTICA

 

 

CRIZA

EFICIENȚĂ

"LUCRUL BINE FĂCUT"

 

INOVARE

 

PROFESIONALISM

 

CREȘTERE

 

EXEMPLU

 

 

GUVERN

UZINA

 

ADMINISTRAȚIE

CASE DE

 

SOFTWARE

BĂNCI

SPITALE

UNIVERSITĂȚI

 

FILIALE

 

 

 

 

STRUCTURA

 

 

 

 

 

    NIVEL

 STRATEGIC

    COORDONARE PRIN SUPERVIZARE

TEHNOSTRUCTU-

RĂ, ȘEFI DE DEPARTAMENTE

    COORDONARE PRIN STANDARDIZA-REA PROCESELOR

    DELEGARE LA NIVELUL LUĂRII DECIZIILOR

 

    COORDONARE

PRIN ADAPTARE RECIPROCĂ

    OAMENI OPERAȚIONALI

 

    COORDONARE PRIN STANDARDIZA-REA INTRĂRILOR

    MANAGERI  DE NIVEL MEDIU LA NIVELUL FILIALELOR

    COORDONARE PRIN STANDARDIZA-REA IESIRILOR

 

 

PUNCTE DE CONFLICT

 

    MANAGERII "AUTONOMI" DE NIVEL MEDIU

    "SARCINI AD HOC" PE TERMEN SCURT

CAPABILITĂȚI DE LIDER LA NIVELE JOASE DE CONDUCERE

CONFLICTELE SUNT FORMAL EVITATE

 

INCOMPETENȚA

 

"NEGOCIEREA" PRIORITĂȚILOR (DISCUȚII)

 

    RIVALITĂȚI NEMĂRTURISI-TE ÎNTRE PROFESIONIȘTI

    CONFLICTE PENTRU RESURSE (OBIECTIVELE NU SE DISCUTĂ)

    TENSIUNE ÎNTRE FILIALĂ ȘI PUTEREA CENTRALĂ : CENTRALIZARE/ DESCENTRALIZA-RE

ÎNTRE ȘEFII DE FILIALE : CONFLICT PENTRU RESURSE

 

 

CLIMAT

 

 

    SCHIMBĂRI RAPIDE

    VORBIRE DIRECTĂ

    ORGANIZARE INFORMALĂ

    EVALUARE DE TIP  BUN / RĂU

    MANAGERI  TIP ANTEPRENORI

     UNIFORMITATE

PREDICTIBILITA-TE

    ORGANIZARE FORMALĂ

    ALINIEREA LA ACORDURI

    MANAGERII AU "TOTUL SUB CONTROL"

STAREA ESTE DIRECT LEGATĂ DE COMPETENȚĂ

 

VIVACE, EFICACE

 

INOVATIV

 

MANAGER : INTEGRATOR

INDIVIDUALIZARE

 

COOPERAREA ESTE DIFICILĂ ȘI NU ÎNTOTDEAUNA NECESARĂ

 

MANAGER RESPONSABIL CU INFRASTRUCTURA

FORTEAZA AUTONOMIA

 

 

POTENȚIAL DE A CONDUCE SITUAȚII ȘI STRUCTURI MAI COMPLEXE

 

SITUAȚIA IDEALĂ

 

 

MEDIU OSTIL

STABILITATE

 

(TEHNOLOGICĂ)

 

COMPLEXITATE

STABILITATE

(CREIERE)

COMPETENȚĂ

CAPACITATE

 

AFACERI REALE

 

 

 

PROBLEME

 

 

 

 

COMPLEXITATE

 

 

NEVOIA DE

 

SCHIMBARE

 

 

UNITATE

LUCRUL -ÎMPREUNĂ

SCHIMBARE ÎN POLITICA ORGANIZAȚIEI

PRODUSE ȘI PIEȚE NOI

(EFICIENȚĂ)

 

 

SCHIMBARE ÎN  INTERACȚIUNILE MEDIULUI