Modulul tematic 67
Managementul
contractelor de servicii ştiinţifice şi
asistenţă tehnică
ing. Adriana MIRON
Practica
angajării serviciilor de consultanţă, în măsură
să asiste sau să realizeze servicii ştiinţifice şi de
asistenţă tehnică, este o modalitate mult utilizată.
Cu toate acestea, experienţa a demonstrat necesitatea
dezvoltării unor proceduri clare pentru selectarea şi angajarea
consultanţilor, nu numai în condiţiile finanţării unor
astfel de servicii din credite rambursabile (împrumuturi BIRD, BERD, BEI etc.)
sau alte fonduri nerambursabile (programul PHARE, USAID, USTDA sau alte surse
bilaterale).
În procesul de selecţie al consultanţilor un rol
major îl are şeful de proiect care:
l împreună cu Comitetul de
evaluare trebuie să aprecieze calitatea ofertelor tehnice şi a
meritelor pe care le prezintă fiecare;
l să evalueze cât de
adevărată este estimarea costurilor din oferta financiară;
l să verifice dacă
calificarea şi condiţiile de angajare ale consultanţilor sunt
adecvate proiectului şi sunt în concordanţă cu standardele
internaţionale în materie.
Implicarea în managementul contractelor de
asistenţă tehnică şi servicii ştiinţifice, ale
şefului de proiect, trebuie să se facă în toate bazele, începând
cu:
l identificarea necesităţii
tututror serviciilor de consultanţă;
l modul de finanţare al
serviciilor de consultanţă;
l redactarea termenelor de
referinţă.
l estimarea costurilor;
l selectarea firmelor de
consultanţă capabile să realizeze serviciile
ştiinţifice sau de asistenţă tehnică solicitate;
l redactarea şi transmiterea
scrisorii de invitaţie către firmele selectate şi incluse pe
“lista scurtă”;
l propunerea criteriilor de evaluare a
oferetelor;
l negocierea contractelor cu firmele de
consultanţă declarate câştigătoare;
l supervizarea continuă a modului
de desfăşurare a sarcinilor ce trebuie îndeplinite de
consultanţi, în concordanţă cu ceea ce se stipulează în
termenii de referinţă,
şi terminând cu:
l evaluarea finală a performanţelor realizate de echipa
care a prestat servicii ştiinţifice şi de asistenţă
tehnică;
Există trei reguli care trebuie să guverneze
alegerea consultanţilor:
l posibilitatea de a da şanse
egale tuturor consultanţilor care au experienţă demonstrată
în domeniul pentru care se solicită asistenţa tehnică, de a
concura în licitaţie, indiferent dacă sunt consultanţi locali
sau străini (din ţări dezvoltate sau în curs de dezvoltare);
l interesul de a întări şi
încuraja dezvoltarea firmelor şi instituţiilor de
consultanţă locale;
l necesitatea de eficienţă în
executarea proiectului pentru care sunt angajaţi consultanţii, mai
exact “costuri minime - eficienţă maximă”;
Pentru realizarea celor trei obiective enumerate mai sus,
se preferă selectarea consultanţilor pe bază de competiţie
care duce, în general, la o îmbunătăţire a serviciilor prestate
în condiţiile unor costuri mai mici.
1. Determinarea
necesităţii serviciilor de consultanţă
Înainte de angajarea serviciilor de consultanţă,
atât pentru asistenţă tehnică, cât şi pentru servicii
ştiinţifice, trebuie să se răspundă la
următoarele întrebări:
- Care este natura
exactă a problemei identificate ea necesitând angajarea serviciilor unor
consultanţi cu experienţă?
- Cât de
urgentă este rezolvarea acestei probleme?
- Au mai existat
experienţe asemănătoare în trecut, şi dacă da, ce
concluzii s-au putut deduce?
- Cu această
problemă s-au mai confruntat şi alţii? iar dacă da, cum au
rezolvat-o?
- Poate
această problemă să fie rezolvată cu forţe proprii, pe
plan intern?
- Care sunt
obiectivele pe care trebuie să le îndeplinim?
- Care este scopul
serviciilor de consultanţă solicitate?
- În ce
măsură va fi implicat personalul propriu în rezolvarea problemei?
- Cine va
superviza realizarea proiectului care va determina, în fond, soluţia
problemei?
- Este necesar
să se obţină date şi de la alte agenţii?
- Sunt constrângeri
de ordin instituţional, tehnic sau financiar?
- S-au luat în
considerare şi elemente privind transferul de know-how şi training?
Când toate aceste întrebări au fost discutate şi
agreate cu şeful de proiect, se poate trece la etapa următoare, aceea
de definire corespunzătoare a sarcinilor ce trebuiesc realizate de
către consultanţi, a bugetului de timp pentru executarea lui, a
secvenţei activităţilor şi a finanţării necesare.
2. Consultanţi individuali, echipe de
consultanţi individuali sau organizaţii (firme) de
consultanţă
Depinzând de tipul proiectului, consultanţii
individuali pot fi utilizaţi în componente de asistenţă
tehnică ce vizează dezvoltarea instituţională, proiecte de
protecţie a mediului şi, extrem de rar, în proiecte de engineering.
De multe ori, apare întrebarea în cazul unui anume proiect
“trebuie utilizaţi consultanţi individuali sau o
firmă/organizaţie de consultanţă?” Această întrebare este de multe ori
nerelevantă - ca de exemplu în cazul proiectării unui baraj, când
ideea angajării unor consultanţi individuali este nerealistă,
după cum tot atât de neadecvată ar fi anagajarea unei firme de
consultanţă pentru extinderea unor culturi agricole.
În general, practicile internaţionale prevăd ca
în cazul în care este necesară angajarea a mai mult de trei
consultanţi individuali, este mai bine să fie angajată o
firmă de consultanţă, astfel încât să-şi asume
responsabilitatea coerenţei şi administrării personalului angajat
în contract.
Atunci când, totuşi, se preferă angajarea unei
echipe de consultanţi individuali şi
nu a unei firme/organizaţii, atunci este necesară desemnarea
unui conducător al echipei (team leader). Conducerea unor astfel de
echipe, care presupune, nu rareori, consultanţi de
naţionalităţi diferite, având funcţii şi sarcini
diferite în cadrul proiectului, reprezintă o sarcină deosebit de
dificilă.
Conducătorului echipei de consultanţi trebuie
să i se dea o autoritate clară asupra indivizilor care alcătuiesc
echipa de consultanţi. Termenii de Referinţă,
pregătiţi de beneficiarul proiectului, vor trebui să stipuleze
foarte clar relaţiile celorlaţi membrii ai echipei cu
Conducătorul echipei de consultanţi (Team Leader TL).
3. De ce, când
şi cum să utilizezi serviciile de consultanţă
După ce s-a decis asupra necesităţii
angajării serviciilor de consultanţă, Şeful de proiect
trebuie ca, împreună cu colegii lui (beneficiari ai serviciilor de
consultanţă), să identifice principalele probleme care trebuiesc
rezolvate în cadrul proiectului, precum şi să demonstreze persoanele
şi instituţiile care vor fi implicate. Va trebui să existe
şi o evaluare a diferitelor moduri de abordare în ceea ce privesc
costurile pe are le implică proiectul şi timpul de realizare a
acestuia, precum şi o încercare de conturare a calităţii
rezultatelor care se pot obţine în cazul fiecărui
“scenariu” abordat (menţionat mai sus).
Aceşti primi paşi, din păcate, sunt de multe
ori neglijaţi, astfel încât rezultatul va consta în faptul că
sarcinile consultanţilor nu sunt bine definite şi au o slabă
focalizare asupra problemelor de interes, o subevaluare a bugetului de timp
şi a costurilor.
4. Procesul de
selectare a consultanţilor
Serviciile de consultanţă nu se angajează,
în aceeaşi manieră ca serviciile de achiziţionare de bunuri sau
lucrări. Acest proces de selectare a consultanţilor cuprinde
şapte faze, începând cu pregătirea termenilor de referinţă
de către beneficiar (de cele mai multe ori asistat de către
Şeful de proiect). Aşadar, termenii de referinţă (TOR) vor
specifica sarcinile consultantului/consultanţilor din
necesităţile identificate înainte de către beneficiar.
Cele şapte faze ale procesului de selectare
1. Pregătirea
termenilor de referinţă (TOR)
2. Estimarea
costului proiectului (Bugetul)
3. Pregătireea
listei scurte cu firme/consultanţi capabili să realizeze proiectul
(Lista scurtă)
4. Determinarea
procedurii de selecţie
5. Pregătirea
şi transmiterea Scrisorii de Invitaţie (însoţită de termenii de
referinţă şi, eventual, de modelul de contract propus de
beneficiar)
6. Evaluarea
ofertelor
7. Negocierea
şi semnarea contractului
În cazul în care consultantul/consultanţii sunt
abordaţi direct (în lipsa unei proceduri de licitaţie pe bază de
competiţie), atunci ei sunt solicitaţi să facă o
ofertă, iar toate celelalte faze legate de Lista Scurtă şi proceduri de selecţie, vor fi
omise. Acest procedeu este recomandat numai în cazul unor proiecte sau servcii
de asistenţă tehnică de valoare mică (sub 1000 ECU contravaloarea
în lei).
Vom trece în revistă cele şapte faze pe care le
urmează un procedeu de selecţie bazat pe licitaţie
(competiţie).
4.1 Termenii de referinţă TOR
TOR reprezintă instrucţiunile detaliate ale
beneficiarului, date consultanţilor, astfel încât serviciile acestora
să poate atinge obiectivele propuse. De
regulă, TOR sunt pregătiţi şi distribuiţi la un
număr restrâns de consultanţi, dându-le astfel posibilitatea să
prezinte oferte bazate pe cadrul general şi obiectivele specifice ale
proiectului.
În mod obişnuit, termenii de referinţă
tebuie să cuprindă:
l o descriere a contextului/cadrului
general în care se înscrie proeictul
l obiectivele pe care le
urmăreşte beneficiarul
l scopul serviciilor solicitate din
partea consultanţiilor
l modul în care beneficiarul
doreşte să aibă loc transferul de know-how şi training
(acolo unde este cazul)
l modul de prezentare a rapoartelor de
către consultanţi şi procedura de aprobare a acestor rapoarte de
către beneficiari
l contribuţia beneficiarului în
cadrul proiectului (logistică,
personal pus la dispoziţia consultanţilor etc), dacă este cazul
Şeful de proiect are obligaţia de a revedea
şi aroba termenii de referinţă, aprobare care se va da în urma
unor consultări prealabile cu celelalte unităţi implicate sau
beneficiare ale rezultatelor acestui proiect.
4.1.1 Elementele esenţiale pe care trebuie
să le conţină termenii de referinţă
Există diverse forme care au fost adoptate pentru prezentarea TOR, dar
practicile internaţionale (BIRD, BERD, PHARE, UNPD etc) au deomnstrat
că, în linii mari, aceştia trebuie să urmeze secvenţa
indicată mai jos.
Cadrul general (De ce?)
Acest capitol descrie cadrul general/contextul în care
urmează să fie dezvoltat proiectul solicitat şi are ca scop
ajutarea consultanţilor în procesul de pregătire a ofertei şi în
evoluarea şi planificarea realizării proiectului.
Informaţiile pe care trebuie să le cuprindă
“Cadrul general” (Background) trebuie să fie cât se poate de
concise, dar să poată răspunde la întrebări de tipul:
- De ce este
necesar acest proiect?
- Pentru cine/cui
îi este adresat acest proiect?
- Cum se
încadrează acest proiect în sector/domeniu general?
- Care este
istoricul care a stat la baza acestui proiect?
- Unde se va
derula el?
- Care este genul
de activităţi care vor fi dezvoltate?
- Cine va
superviza proiectul?
- Care sunt
problemele care trebuiesc rezolvate?
- Cine ar putea
finanţa implementarea proiectului?
Obiectivele
În acest capitol trebuiesc statuate obiectivele proiectului
adaptate la structura şi scopul serviciilor de consultanţă
solicitat. Aceste obiective trebuie să definească cu claritate CARE
sunt rezultatele aşteptate ca urmare a realizării acestui
studiu/proiect, şi care ar putea să fie de tipul:
- să
se determine dacă proiectul este sau nu fezabil
- să
pregătească programul de dezvoltare
- să
recomande politici de adoptat în cadrul sectorului
- să
proiecteze structuri
- training
şi transfer de know-how etc.
Obiectivele trebuiesc înţelese cu
uşurinţă şi deci trebuiesc formulate corespunzător de
beneficiari.
Scopul serviciilor (Cum?)
După primele două capitole examinate mai sus,
termenii de referinţă trebuie să descrie CUM pot fi realizate
obiectivele. În multe din proiecte, serviciile cerute consultanţilor, sunt
divizate în sarcini (tasks) şi multe dintre aceste fraze care descriu
sarcinile încep cu formularea: “printre altele, consultantului i se cere
să”: ...aceasta denotă că, în vreme ce beneficiarul, direcţionează consultantul către anumite sarcini ce
trebuie îndeplinite, este necesară realizarea şi a altor sarcini
ajutătoare, revenindu-i consultatului decizia asupra căii în care va
realiza aceste sarcini.
În definirea sarcinilor consultanţilor trebuie
făcută o distincţie
clară între
descrierea acestor sarcini şi
sublinierea metodologiei sau a procedurilor operaţionale de
implementare a acestor sarcini, ultimele fiind pregătite, în mod
normal, de către consultanţi şi prezentate în oferte tehnice.
Alegerea metodologiei de lucru propuse de consultanti şi
însuşită de beneficiar se face, de regulă, în timpul negocierii
contractului.
Este, evident, de recomandat ca persoanele care au în
sarcină realizarea termenelor de referinţă să aibă o
imagine clară asupra metodologiilor sau tehnologiilor care pot fi
utilizate în implementarea obiectivelor şi este important ca aceştia
să aibă şi informaţii cu privire la numărul de
consultanţi şi calificarea necesară a acestora pentru realizarea
sarcinilor descrise.
Sarcinile trebuiesc definite în cadrul termenilor de
referinţă, încât din context să rezulte răspunsurile la
întrebări de tipul:
- Există
limite geografice impuse pentru realizarea studiului?
- Cum pot fi
accesate datele “istorice” despre proiect?
- Sunt
solicitări specifice cu privire la limba în care trebuie redactate
rapoartele?
- Ce nivel de
detalii sunt necesare pentru rezolvarea problemelor (dimensionarea desenelor în
cazul proiectelor, acurateţe, compoziţie, estimări de costuri
etc.)?
- Care sunt
prevederile (orizont de timp) pentru proiect (zece ani, durata de viaţă
a echipamentelor etc.)?
- Există
disponibile studii similare sau idei iniţiale (metodologii, tehnologii
etc)? Trebuie consultantul să facă o comparaţie cu situaţia
celor din alte ţări/zone/localitate?
- Ce
unităţi de măsură trebuie utilizate?
- I se cere
consultantului să utilizeze modelare matematică sau analiză
computerizată?
- Trebuie
prezentate mai multe alternative?
- Pentru
îndeplinirea sarcinilor stipulate în TOR trebuie echipamente speciale?
- Trebuie studiat
cadrul legal existent?
- Sunt necesare
analize de senzitivitate?
- Care sunt
cerinţele cu privire la numărul şi conţinutul rapoartelor?
Unele proiecte presupun şi componente de training
şi transfer de know-how.
În acest caz, se poate solicita prin TOR:
- training direct
cu personal tehnic al beneficiarului
- transfer de
know-how către personalul beneficiarului care lucrează zi de zi cu
consultanţi
- transfer de
know-how pentru consultanţi locali
De asemenea, în cadrul termenilor de referinţă
trebuie să existe indicaţii clare cu privire la rolul pe care,
personalul beneficiarului îl va juca în cadrul proiectului.
Următoarele aspecte trebuie clarificate:
l personalul beneficiarului va lucra
“cot la cot” cu personalul firmei de consultanţă
angajată
l cum se vor defini în acest caz,
responsabilii consultanţilor?
l poate fi implicat consultantul în
recrutarea persoanelor din staff-ul beneficiarului, cu care să lucreze?
Rapoartele şi procedura de aprobare a acestora
În această secţiune separată a termenilor de
referinţă, se vor defini clar numărul rapoartelor pe care
consultanţii trebuie să le producă, la ce interval de timp
şi care va fi procedura de aprobare a acestora.
Beneficiarul trebuie să fixeze durata de realizare a
studiului/proiectului, timpul începând să cură din momentul sosirii
în teren a echipei de consultanţi.
De asemenea, trebuie să fie definit cu claritate
conţinutul rapoartelor, numărul acestora, procedura şi durata de
aprobare a acestora. Rapoartele intermediare au ca scop monitorizarea
progreselor înregistrate de consultanţi în realizarea
studiului/proiectului şi să ţină astfel la curent atât pe
şeful de proiect, cât şi Comitetul de conducere al
studiului/proiectului, comitet alcătuit din diferiţi
reprezentanţi ai beneficiarului.
De obicei, aceste rapoarte intermediare se produc la un
interval de două luni, sunt concise şi reproduse într-un număr
suficient de exemplare să poată fi examinată de toate
entităţile implicate în proiect.
În cazul serviciilor de consultanţă - training
sau supervizarea unor lucrări de construcţie de mari proporţii,
se solicită rapoarte lunare care vor cuprinde şi planul de lucru
pentru luna care urmează.
Fiecare consultant trebuie să participe la realizarea
acestor rapoarte, descriind modul în care şi-a îndeplinit sarcinile ce îi
revin şi în ce masură se încadrează în bugetul de timp alocat.
Un alt motiv pentru care se solicită raportări
lunare în cazul serviciilor enumerate mai sus, îl constituie şi faptul
că în baza lor se efectuează plata lunara a consultanţilor.
La terminarea studiului/proiectului se întocmeşte
raportul final, care până la aprobarea sa de către beneficiar, poate
suferi nenumărate modificări.
De multe ori, în cadrul Raportului final se solicită
redactarea documentelor de licitaţie pentru achiziţionarea
echipamentelor/bunurilor/ lucrărilor necesare realizării proiectului,
specificaţii tehnice, desene şi calcule, diskete sau programe de
software.
Termenii de referinţă trebuie să
cuprindă, în toate cazurile, numărul de copii în care se
solicită Raportul final, indicaţii cu privire la limba în care va fi
redactat precum şi numele şi adresele persoanelor desemnate de
beneficiar să primească câte o copie.
De regulă, se solicită şi o variantă
concisă a Raportului final numit Sumar executiv.
Contribuţia beneficiarului
În TOR trebuie listate toate informaţiile pe care
beneficiarul le poate pune la dispoziţia consultanţilor, precum
şi facilităţile pe care le poate furniza acestora (spaţii
pentru birouri, computere, facilitaţi de transport) vor trebui indicate,
dacă este cazul.
Estimarea costurilor
Înainte de a solicita consultanţilor să prezinte
oferte este necesar ca beneficiarul să facă o estimare a costurilor
pe care le implică studiu/proiectul respectiv.
Trebuie deci:
l să estimeze bugetul necesar atât
în monedă locală, cât şi în valută
l să indice nivelul de efort
necesar realizării studiului/proiectului (personal, om/lună şi
costul unui specialist pentru o lună). Se preferă ca estimările
de cost să fie incluse în Scrisoarea de invitaţie.
l Sa determine de Şeful de proiect
să focalizeze mai mult asupra obiectivelor esenţiale ale proiectului,
ţinând cont de constrângerile financiare şi să obţină
cea mai bună eficienţă pentru banii alocaţi realizării
proiectului.
Vom reda, în cele ce urmează, categoria de costuri
care se iau în considerare când se face o estimare a bugetului necesar:
l onorarii pentru experţii şi
pentru consultanţii care vor fi subcontractanţi
l onorarii pentru secretare
l călătorii, transport
l cheltuieli de mobilizare şi
demobilizare a echipei
l diurne
l cheltuieli de comunicaţii
l închirieri de spaţii pentru
birouri, echipamente
l onorarii pentru supervizori
(dacă este cazul)
l tranzlaţie, redactare,
multiplicare rapoarte
l cheltuieli neprevăzute
l taxe normale
O parte dintre aceste categorii de costuri sunt
rambursabile dacă se convine astfel, la încheierea contractului.
Cu titlul de exemplu, pentru proiectele de
infrastructură, energie, agricultură, mediu, onorariu lunar pentru un
expert este între 15.000 şi 25.000 USD.
Pentru consultanţă în management, privatizare,
costurile se situează între 30.000 şi 45.000 USD/lună.
Pentru subcontractanţii locali, estimările de
costuri se bazează pe valorile de pe piaţa internă de
consultanţă.
Cât privesc costurile rambursabile (dacă se
negociază astfel) pot fi rambursate costul călătoriilor (pe
bază de bilete), de achiziţii de echipamente speciale pentru
proiectul respectiv (pe bază de factură) sau costurile unor
subcontractori cu alte firme specializate în domenii deosebite
(investigaţii la mare adâncime, topografie), pe bază de contract.
Pentru lucrări de engineering vom da câteva
relaţii privind estimarea unor costuri.
Sector |
Tipul de asistenţă |
Cost ca procent din costul
estimat de implementare a proiectului |
Infrastructură |
Studii de fezabilitate |
0,5 -
2 |
|
Proiecte de detalii |
3 - 6
|
|
Supervizarea lucrărilor |
5 - 8 |
Arhitectură |
Proiect de arhitectură |
2 - 4 |
|
Contract de administrare |
2 - 3 |
|
Studii de fezabilitate |
1 - 3 |
|
Desene de amploare |
1 - 3 |
Industrie |
Desene de detaliu, întocmirea documentaţiei
de procurare a bunurilor / echipamentelor necesare, supervizare |
8 -
12 |
Proceduri de selectare a consultanţilor
Principii de selectare
Principiile care ar trebui să guverneze selectarea
consultanţilor trebuie să fie:
l clare şi fără
ambiguităţi
l neutre în ceea ce priveşte
consultanţii şi naţionalitatea acestora
l adecvată tipului de
consultanţă solicitat
l principiile trebuie detaliate în
Scrisoarea de invitaţie
Şeful de proiect are obligaeful de proiect are
obligaţia să evidenţieze importanţa pe care o comportă
- procedurile de selecţie transparente şi echitabile.
Pentru evaluarea ofertelor tehnice şi a
complexităţii acestora, criteriile de evaluare tehnică trebuie
să fie adecvate şi echitabile.
Ele sunt, de regulă, împărţite în
următoarele categorii:
1. Calificarea şi experienţa
consultanţilor
2. Modul de abordare şi metodologia
utilizată pentru realizarea sarcinilor
3. calificarea experţilor propuşi
să facă parte din echipă
1. Calificarea
şi experienţa consultanţilor
s experienţa în proiecte similare
s experienţa în aceeiaşi regiune
sau în condiţii similare
s capacitatea consultanţilor de a
realiza studiul/proiectul
s specializarea consultanţilor
s referinţe de la alţi
clienţi sau de la bănci
s organizare şi management
s experienţa în training
s programe de asigurare a calitaţii
2. Modul de
abordare şi programul de lucru
s modul de înţelegere a obiectivelor
studiului/proiectului
s modul de percepţie a TOR
s inovativitate în abordarea TOR
s calitatea şi claritatea expunerii
modului de lucru
s eficienţa utilizării
resurselor
s tehnologie propusă
s flexibilitate şi adaptabilitate
s încadrarea în termenul fixat prin TOR
s eficienţa şi modul în care se
propune transferul de know-how etc.
3. Calificarea
experţilor propuşi
s calificarea generală
s vârstă
s nivel de educaţie
s experienţă în studii/proiecte
similare
s publicaţii relevante pentru
proiectul/studiul în cauză
s specializari
s limbi străine cunoscute
s experienţă profesională
etc.
În cele ce urmează vor fi date cu scop indicativ,
câteva modele de ponderi ce pot avea cele trei criterii de evaluare.
Punctaje
date principalelor criterii de evaluare
Tipul de asistenţă |
Calificarea şi
experienţa consultanţilor |
Metodologie şi plan de
lucru |
Calificarea experţilor |
Punctaj total |
Asistenţa tehnică şi training |
10 -
15 |
10 -
20 |
75 -
80 |
100 |
Studii de fezabilitate şi
preinvestiţii |
15 -
20 |
30 -
35 |
50 -
55 |
100 |
Proiecte de engineering |
25 -
30 |
25 -
30 |
40 -
50 |
100 |
Implementare şi supervizare |
10 -
15 |
20 -
25 |
60
-70 |
100 |
În cazul în care se face evaluarea ofertelor tehnice
după criteriile expuse mai sus, se stabileşte încă înainte de
deschiderea ofertelor un pragbde acceptabilitate.
l Termenii de referinţă
l Scrisoarea de invitaţie
l Lista scurtă - lista firmelor
invitate să participe la licitaţie
Dacă despre modul în care se redactează termenii
de referinţă a fost făcută o prezentare în detaliu, este
momentul să evidenţiem pe scurt, ce trebuie să conţină
o Scrisoare de invitaţie sau Cerere de ofertă.
Scrisoare de
invitaţie
Trebuie
să conţină informaţiile necesare pentru toate firmele de pe
Lista scurtă, astfel încât să le permită să formuleze
nişte oferte care să răspundă în cât mai mare
măsură solicitărilor formulate în TOR.
Conţinutul unei Scrisori de
invitaţie
l descrierea scurtă a proiectului
l limba în care se solicită
să se formuleze oferta
l anexe
l procedura de selecţie şi
criteriile de evaluare
l o estimare a costurilor (de cele mai
multe ori în ani / lună)
l evidenţierea sursei de
finanţare a studiului/proiectului
l informaţiile financiare necesare
pentru negocieri
l data limită de depunere a
ofertei
l referinţe cu privire la
legislaţia în vigoare în ţară, cu privire la modul de
impozitare, taxare în cazul serviciilor de consultanţă
l clauze privind posibile conflicte de
interes
l asociere cu firme locale de
consultanţă
l metoda de inaintare a propunerilor
(numărul de copii)
l cererea de confirmare a primirii
Scrisorii de invitaţie
l perioada de valabilitate de
ofertă
l data estimată pentru negocierea
contractului şi începerea studiului/proiectului
l informaţii cu privire la
sistemul de taxe vamale
l detalii cu privire la participarea
beneficiarului în proiect/studiu - dacă nu au fost menţionate în
termenii de referinţă
l lista celorlalte firme invitate la
licitaţie
Dosarul de licitaţie va cuprinde
deci:
1. Scrisoare de invitaţie
2. Teremeni de referinţă
3. Modelul de contract
4. Instrucţiuni de pregătire a
ofertelor (uneori)
Şeful de proiect trebuie să revadă şi
să fie de acord cu întreg dosarul de licitaţie.
Lista scurtă
În ceea ce priveşte Lista scurtă cuprinzând
firmele invitate la licitaţie, se face remarca că Şeful de
proiect, înainte de a lansa Dosarul de licitaţie trebuie să se
asigure că:
l Lista scurtă se limitează
la maxim şase consultanţi/firme
l firmele de consultanţă au
calificarea necesară pentru realizarea proiectului /studiului
l cel puţin una dintre firmele de
consultanţă provine dintr-o ţară în curs de dezvoltare
l nu există probleme legate de
conflicte de interes
l nu sunt invitate mai mult de 2 firme
din aceeiaşi ţară
l sunt acceptate asocieri între firme
(consorţiu)
După efectuarea evaluării, firma de
consultanţă care a obţinut punctajul maxim, este invitată
pentru negocierea contractului.
Forme de contract
Contractul este o înţelegere între două
părţi, în beneficiul mutual. Contractele de consultanţă
pentru consultanţi individuali sau pentru firme de consultanţă,
pot diferi, de la simplă scrisoare de înţelegere - în cazul
consultanţilor individuali, până la documente foarte complexe care
acoperă tot spectrul de probleme care ar putea apare.
În anul 1991, Federaţia Internaţională a
Consultanţilor pe Probleme de Engineering (FIDIC), a propus un set de
reguli comune mai tuturor Contractelor de consultanţă.
Tipuri de
Contracte de consultanţă
1. Contracte bazate pe timpul utilizat pentru
realizarea studiului/proiectului în care se pot include sau deduce cheltuielile
rambursabile
2. Contracte cu sume fixe care pot include sau nu
caluze de rambursare a unor cheltuieli
3. Contracte cost plus onorarii
1. Acest tip de contract se bazează pe plata pe zi,
săptămânală sau lunară a unei sume agreate,
înmulţită cu numărul personalului mobilizat pentru realizarea
proiectului respectiv.
Pentru a fi acceptabile, acest tip de contracte trebuie
să prevadă o limită de sumă pentru realizarea proiectului
respectiv. Suma limită include, de regulă, o valoare pentru
cheltuieli neprevăzute care poate varia între costul celorlalte elemente,
excluzând onorariul experţilo, echipamente, transport etc., poate fi
rambursată.
Datorită faptului că acest tip de contract este
un stimulent pentru input de personal şi mai puţin pentru realizarea
studiului într-un timp cât mai scurt, poate induce o implicare activă a
beneficiarului care ar trebui să urmărească zi de zi
numărul consultanţilor implicaţi, pentru a-i plăti în
concordanţă, presupunând, însă, un efort administrativ deosebit
din partea beneficiarului.
Dacă contractul este negociet corect, el poate furniza
unele avantaje de transfer de know-how către beneficiar.
Acest gen de contract este larg utilizat pentru servicii de
consultanţă şi aprovizionare de proiecte, şi este
considerat, în general, ca fiind corect şi flexibil.
2. Contractele cu sumă fixă stimulează mai curând
rezultatele obţinute decât calitatea datelor şi informaţiilor de
intrare. În acest gen de contracte, beneficiarul se obligă să
plătească o sumă fixă pentru un anumit produs (un raport
pentru un studiu, o specificaţie tehnică, desene de detaliu etc.),
care să fie furnizate într-o anumită perioadă de timp.
Dacă din punct de vedere administrativ acest tip de
contract este simplu de gestionat, fiind vorba de plata unui număr mic de
facturi, pe de altă parte nu există nici un contract asupra timpului
alocat de consultanţi pentru realizarea studiului, cheltuielilor de
transport, diurnă, translaţie etc.). Acest gen de contract presupune,
în cazul în care se negociază astfel, şi rambursarea unor anumite
categorii de cheltuieli pe bază de factură. Oricum, în timpul
negocierilor consultantul este obligat să facă o detaliere a
costurilor, pe tipuri de cheltuieli, aşa cum s-a arătat mai sus.
Contractele de acest tip sunt adecvate pentru genul de
servicii foarte bine definite în cadrul termenilor de referinţă, iar
condiţiile de realizare a studiului sunt mai puţin riscante, iar, pe
de altă parte, consultanţii sunt calificaţi.
Se pretează pentru contracte de tipul studiilor de
fezabilitate, proiecte de obiective industriale, etc, şi în cazul în care
oferta financiară a reprezentat un factor important în alegerea
consultantului.
3. Sunt contracte extrem de complexe, care dau stimulentele necesare pentru
accelerarea realizării proiectului. În timp ce onorariile se plătesc
experţilor, în categoria cheltuieli rambursabile se pot include unele
elemente de echipamente ale uzinei şi chiar valoarea unor contracte
încheiate în numele beneficiarului.
În funcţie de modul în care sunt renumerate
serviciile, există o distincţie între servciile de
consultanţă încheiate pe următoarele tipuri de contracte:
l Contracte la cheie
l Contracte de construire, operare
şi transfer (BOT)
l Contracte de construire, proprietate,
operare, transfer (BOOT)
Negocierea contractelor se face în prezenţa
Şefului de proiect care va da două avize: unul cu privire la tipul de
contracte utilizate, şi altul cu privire la conţinutul contractului
negociat.
La încheierea contractului Şeful de proiect va face o
evaluare a modului de realizare a proiectului/studiului şu este
îndreptăţit să ceară consultantului refacerea sau
rambursarea serviciilor prestate în mod corespunzător.
Astfel, un model tipic de calificare al ofertelor este
următorul:
Numărul de puncte din
100 posibile |
Calitatea apreciată în
concordanţă cu punctajul obţinut |
40 -
59 |
Oferte tehnice inacceptabile |
60 -
70 |
Acceptabile, la limită |
70 -
80 |
Bune |
80 -
90 |
Foarte bune |
90 -
99 |
Remarcabile |
Înainte de a se începe evaluarea, Comitetul va trebui
să studieze cu atenţie întreg dosarul de licitaţie.
Înapoi module tematice Înapoi