Modulul tematic 69

 

Realizarea  unei  licitaţii  cu  finanţare  de  la  Banca  Internaţională  pentru  Reconstrucţie  şi  Dezvoltare

 

ing. Adrian-Dan IVANOV

 

 

          Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD) este una dintre organizaţiile BĂNCII MONDIALE, ce are ca scop finanţarea unor proiecte în ţările în curs de dezvoltare.

         

          Condiţiile generale de acordare a împrumuturilor sunt:

 

-   cel puţin 1/3 din valoarea totală să fie acoperită de guvernul respectiv;

 

-   proiectul să se refere la creearea sau dezvoltarea unor capacităţi productive, capabile să asigure obţinerea unor profituri; în acest fel se creează condiţiile necesare atât rambursării împrumutului, cât şi dezvoltării ulterioare a investiţiei realizate;

 

-   rambursarea se va face după o perioadă de graţie ce variază de la 5 la 15 ani, cu o dobândă mai mică decât cea cerută de băncile comerciale sau de investiţii.

 

          În general, derularea împrumutului are loc sub controlul unor echipe specializate care aparţin direct guvernului sau ministerului de resort. Pregătirea acestor echipe este asigurată de firme de specializate în acest gen de operaţiuni. Angajarea acestor firme se face tot prin licitaţii, iar plata este cuprinsă în cadrul finaţării, respectiv din acelaşi împrumut.

          Scopul controlulul este, pe de o parte, asigurarea corectitudinii derulării licitaţiei şi, pe de altă parte, asigurarea practicilor comerciale internaţionale uzuale.

          Un al doilea control  este cel efectuat de funcţionarii BIRD şi impus pentru două faze ale procesului de finanţare.

                   Derularea normală a unui proces de finanţare cuprinde 5 faze:

 

I.         Pregătirea documentaţiei de licitaţie

II.        Organizarea licitaţiei

III.      Evaluarea ofertei primite

IV.       Declararea câştigătorilor şi semnarea contractelor

V.        Derularea plăţilor şi a contractelor

 

          Procesul decizional pentru selectarea unui câştigător poate fi interpretat schematic ca în fig.1.

 

 
 

 


Fig. 1. Schema generală a procesului decizional

 

 

I.         PREGĂTIREA DOCUMENTAŢIEI DE LICITAŢIE

 

          Documentaţia de licitaţie cuprinde toate informaţiile necesare firmelor pentru a participa şi, eventual, câştiga licitaţia, în condiţii de echitabilitate şi transparenţă.

          Redactarea documentaţiei se face obligatoriu în limba engleză.

          Cele două părţi principale ale documentaţiei sunt:

 

A.        Condiţii generale şi comerciale

B.        Specificaţii tehnice

 

 

A.      Condiţii generale şi comerciale

 

          Această parte a documentaţiei este concepută, în general, de experţi BIRD şi personalul specializat al ministerului de resort sau al guvernului

          Structura pe capitole a acestei părţi este următoarea:

 

1. Instrucţiuni privind organizarea licitaţiei

2. Instrucţiuni privind conţinutul şi forma de prezentare a ofertelor şi a garanţiilor bancare

3. Modul de deschidere al ofertelor

4. Instrucţiuni privind evaluarea ofertelor

5. Condiţii generale şi particulare ale contractului, ce includ:

    condiţii de plată şi de livrare, termene de garanţie, modul de finalizare a contractului şi de soluţionare a eventualelor neînţelegeri

6. Anexe, care cuprind formulare tip ce trebuie să apară în oferte: preţuri detaliate pe categorii (SCHEDULE OF REQUIREMENTS), formularul de participare la licitaţie (BID FORM) şi garanţia bancară oferită de participanţii la licitaţie (BID  SECURITY sau BID BOND).

 

 

B.      Specificaţii tehnice

 

          Această a doua parte a documentaţiei cuprinde descrierea echipamentelor, materialelor sau serviciilor ce urmează a fi achiziţionate prin licitaţie.

          Conceperea şi redactarea ei se va face de către specialiştii beneficiarului şi este aprobată de către experţii ministerului, respectiv guvernului, precum şi de cei ai BIRD.

          Ca regulă generală, ea trebuie să cuprindă o serie de elemente, pentru fiecare obiect sau serviciu ce urmează a fi achiziţionat prin licitaţie (ITEM), şi anume:

 

1. Aplicabilitate - în ce scop şi în ce condiţii urmează a fi utilizat ITEM-ul;

2. Utilităţi - caracteristicile diverselor surse (energie, apă, resurse umane, echipamente, terenuri etc.) ce vor putea fi folosite pentru punerea în funcţiune a echipamentelor sau completarea serviciilor solicitate prin licitaţie;

3. Componenţa:

-   pentru echipamente - materiale utilizabile, greutăţi şi dimensiuni admise, automatizări necesare, utilaje auxiliare etc.;

-   pentru servicii - condiţii de desfăşurare, etapizare, program de predare a fazelor, operaţii necesare etc.

4. Caracteristici tehnice şi funcţionale;

5. Servicii auxiliare necesare - de exemplu, în cazul echipamentelor: perioada de garanţie, piese de schimb şi scule speciale necesare, manuale tehnice şi de utilizare, documentaţie de validare etc.

 

          Se impune aici o serie de precizări şi de exemplificări obţinute din experienţa proprie.

          O greşeală frecventă este aceea ca utilizatorul final să fie şi cel care întocmeşte specificaţiile tehnice. Desigur, acesta ştie cel mai bune ce are nevoie, dar de cele mai multe ori uită lucruri esenţiale.

 

                   Iată exemple:

                   1)  Şeful unei secţii a uitat să specifice frecvenţa curentului utilizat pentru aparatul pe care îl solicita.

                   Utilajul “Câştigător” lucra la 60 Hz, în loc de 50 Hz, frecvenţa ce putea fi asigurată. Convectorul de frecvenţă realizat în ţară este la fel de mare ca utilajul cumpărat iar frecvenţa obţinută astfel nu este suficient de stabilă pentru a-i asigura acestuia o funcţionare optimă.

 

                   2)  În specificaţia tehnică a unui sterilizator au fost menţionate doar dimensiunile utile, în ofertă nu au fost precizate dimensiunile de gabarit. Abia la livrarea aparaturii s-a văzut că acesta este atât de mare, încât nu încape în secţia pentru care fusese prevăzut.

                   Construcţia unei clădiri anexe şi reorganizarea întregului flux productiv au dus la o întârziere cu 9 luni a punerii în funcţiune.

 

          Odată alcătuită, documentaţia de licitaţie trebuie aprobată de experţii BIRD.

          Prin aprobare, documentaţia devine legea de desfăşurare a tuturor etapelor ulterioare. În concluzie, orice eroare strecurată în documentaţie capătă, prin aprobare, caracter legal, obligatoriu.

          Este interesant de menţionat că fiecare ofertant este obligat să cumpere un exemplar al documentaţiei de licitaţie. Nerespectarea acestei condiţii atrage după ea eliminarea ofertei, înainte de evaluare (v. fig.1).

 

II.        ORGANIZAREA LICITAŢIEI

 

          Se desfăşoară conform documentaţiei de licitaţie, în mai multe etape:

 

1.   Invitaţia oficială la licitaţie - reprezentată de anunţuri în două cotidiane naţionale şi într-unul internaţional, la care se adaugă invitaţii trimise tuturor ambasadelor.

 

2.   Etapa intermediară - o perioadă de 45-90 zile în care firmele interesate pot cere lămuriri sau modificări ale documentaţiei şi îşi pregătesc ofertele, îşi procură documentaţia.

 

3.   Deschiderea ofertelor - în ziua, la ora şi în locul anunţat prin invitaţie se trece la deschiderea ofertelor. Operaţia se execută în prezenţa acelor reprezentanţi de firme care doresc să participe.

      Se desigiliează plicurile cu ofertele în original, se anunţă preţurile şi ITEM-urile la care licitează fiecare firmă şi se verifică existenţa garanţiilor de licitaţie.

 

 

III.      EVALUAREA OFERTELOR PRIMITE

 

          Evaluarea ofertelor primite se desfăşoară în mai multe etape:

 

1.         Evaluarea preliminară

2.         Evaluarea tehnică

3.         Evaluarea comercială

4.         Calificarea post-evaluare

 

1.         Evaluarea preliminară: constă în verificarea îndeplinirii tuturor condiţiilor necesare pentru ca oferta să poată fi considerată valabilă (substantially responsive). Există însă şi o serie de erori ce duc la eliminarea ofertei ca “not substantially responsive”. Astfel, pot fi eliminate oferte la care perioada de valabilitate este mai mică decât cea solicitată în documentaţia de licitaţie (de obicei 90 zile) sau la care valoarea Bid Security este mai mică decât cea impusă (de cele mai multe ori 2,5% din valoarea ofertei).

          Există şi o serie de alte erori, ce se corectează fără ca aceasta să atragă eliminarea ofertei, cum ar fi: erorile aritmetice sau cele de încadrare a ofertantului.

          Tot în această etapă, se face evaluarea capacităţi tehnice şi financiare a ofertantului, conform documentelor incluse de acesta în ofertă.

          Trebuie menţionat că evaluarea preliminară este etapa cea mai laborioasă.

          Ea cuprinde verificarea tuturor calculelor matematice, a semnării sau iniţializării (semnării numai cu iniţialele) fiecărei pagini a fiecărei oferte, eventual a bilanţurilor anuale prezentate. De aceea, este indicat să fie efectuată de personal cu experienţă în acest gen de operaţii.

          În general, evaluarea preliminară oferă o estimare destul de exactă a seriozităţii ofertantului, a capacităţii lui atât de a realiza echipamentul sau serviciile licitate, cât şi de a-şi îndeplini ce-i revin în perioadele de garanţie şi post-garanţie.

          De asemenea, se pot obţine informaţii privind fiabilitatea echipamentelor oferite prin raportarea preţului pieselor de schimb la cel al echipamentului şi privind maniabilitatea acestora (având în vedere perioada şi costul antrenamentului necesar).

 

2.         Evaluarea tehnică - cuprinde compararea caracteristicilor tehnice cerute în partea de specificaţii tehnice a documentaţiei de licitaţie cu caracteristicile tehnice ale echipamentelor sau serviciilor oferite. În acest scop, se folosesc de obicei două tipuri de tabele comparative, ce conţin:

 

    a)    caracteristicile tehnice solicitate în specificaţii şi caracteristicile tehnice ale ITEM-ului, aşa cum apar ele în ofertă;

 

    b)    caracteristicile tehnice solicitate în specificaţie şi gradul în care caracteristicile tehnice din ofertă corespund cerinţelor; fiecare punct în parte se notează: corespunzător sau neconcordanţă minoră (minor non-compliance).

         

          În general, orice ofertă pentru care apare o dată notaţia - necorespunzătoare, este eliminată. Trebuie notat că evaluarea tehnică, în forma ei actuală, a devenit o operaţie mai degrabă laborioasă decât una care cere “fler” sau conştiinţe aprofundate ale unui “expert”; cu mult mai important este ca operaţia să se execute atent şi meticulos decât sintetic şi “inspirat”.

          În urma evaluării tehnice rezultă două liste de oferte: corespunzătoare şi necorespunzătoare. Experienţa arată că, în general, specialiştii care evaluează ofertele tind să le clasifice în ordinea preferintelor; este inutil, deoarece la următoarea fază, cea de evaluare comercială, va câştiga, foarte probabil, cea mai ieftină dintre oferte şi nu cea mai performantă.

          O greşeală s-a dovedit şi predarea către specialişti a documentaţiei tehnice şi comerciale. De obicei, evaluatorul încearcă să obţină un compromis, ceea ce a condus de cele mai multe ori la achiziţionarea unor echipamente nu foarte performante sau incomplete (anexe, accesorii, servcii auxiliare), dar ieftine.

          Trebuie subliniat că ofertele considerate corespunzătoare în urma evaluării tehnice este necesar să fie complete şi să corespundă din toate punctele de vedere specificaţiilor tehnice cuprinse în documentele de licitaţie.

 

3.         Evaluarea comercială - în prezent această operaţie este simplă şi directă: se transformă toate preţurile într-o monedă unică (lei sau dolari SUA) la cursul comunicat de Banca Naţională din ziua licitaţiei şi, dintre ofertele care corespund tehnic, va câştiga cea mai ieftină.

          Sistemul este simplu şi uşor de controlat, dar prezintă o serie de dezavantaje.

          Cele mai importante sunt: nu ţine seama de dotările anterioare ale agentului economic şi nici de existenţa unei reprezentanţe tehnice locale a ofertantului.

 

4.         Calificarea post-evaluare - este o etapă facultativă. Este recomandabil ca înainte de a se anunţa câştigătorul şi mai ales dacă este prima oară când se lucrează cu acesta, să se efectueze o informare la un beneficiar anterior al câştigătorului. Scopul este de a afla concluziile beneficiarului după o peroadă de colaborare efectivă cu furnizorul (ofertantul).

          Raportul de evaluare, odată completat, se va trimite spre avizare la BIRD; după care se va trece la etapa următoare atunci când s-a primit aprobarea.

 

 

 

IV.   DECLARAREA CÂŞTIGĂTORULUI ŞI SEMNAREA CONTRACTELOR

 

          Odată stabilit câştigătorul, sau câştigătorii, acesta va fi anunţat şi va trebui să depună o garanţie de 10% din valoarea ofertei câştigătoare, în termen de 30 de zile  de la semnarea contractului.

          În cazul în care firma câştigătoare nu răspunde, nu depune garanţia sau refuză semnarea contractului în forma prevăzută de documentaţia de licitaţie, oferta sa este respinsă şi se va numi un nou câştigător.

          Contractul este întocmit de către utilizatorul ITEM-ului licitat şi cuprinde, ca parte integrantă, documentaţia de licitaţie, oferta şi eventuala corespondenţă dintre cele două părţi. Momentul semnării contractului trebuie să preceadă sau să coincidă cu termenul de valabilitate al BID SECURITY.

          Imediat după semnarea contractului, firmele necâştigătoare sunt anunţate să-şi ridice, garanţiile de licitaţie (BID SECURITY).

 

 

 

          V.      DERULAREA PLĂŢILOR ŞI A CONTRACTELOR

 

          Sistemul de plăţi, pus la punct de Banca Mondială, este complicat dar extrem de sigur. Conform acestui sistem plăţile se eşalonează astfel:

 

a)   10% în 30 de zile de la semnarea contractului, contra unei garanţii bancare de valoare egală, valabilă până la livrare;

 

b)  80% la livrarea mărfii;

 

c)   10% la punerea în funcţiune, contra unei garanţii bancare de valoare egală, valabilă până la sfârşitul perioadei de garanţie (Performance Security) şi după desemnarea de către utilizator a unui Certificat de Acceptare.

 

          Trebuie menţionat că utilizatorul deţine permanent o garanţie de 10% din valoarea mărfii, pentru cazul în care câştigătorul licitaţiei nu îşi respectă obligaţiile contractuale.

          Ameninţarea cu folosirea acestei pârghii a fost făcută, din ceea ce ştim, o singură dată. Rezultatele au fost clare: producătorul utilajului aflat în dispută a completat contractul, anexele şi documentele aflate în discuţie fiind trimise cât mai rapid (prin DHL), pentru a se evita orice întârziere care ar fi putut duce la punerea în practică a ameninţării.

          Poate este bine de amintit că acest sistem de plăţi nu încurajează firmele mici să participe, deoarece 10% din valoarea contractului este blocată în bancă de la semnarea contractului şi până la expirarea perioadei de garanţie.

          Există o serie de aspecte neclare, rezolvările urmând să fie adoptate de fiecare beneficiar în parte, în funcţie de condiţiile concrete şi de personalitatea managerilor.

          Astfel, după cum s-a menţionat anterior, există tendinţa de a folosi beneficiarii direcţi (end-user) ai echipamentelor sau serviciilor, atât pentru conceperea specificaţiilor tehnice, cât şi pentru evaluare.

          Practic, este nevoie de intervenţia unor evaluatori cu experienţă şi cu o bună pregătire tehnică generală.

          Cea mai bună soluţie o reprezintă formarea unor echipe de evaluatori cu pregătire tehnică, dar de specialităţi diferite, care să se ocupe de concepţia specificaţiilor tehnice şi de evaluare.

          Intervenţia beneficiarului direct este absolut necesară în două momente: la început pentru definirea aplicaţiei şi a condiţiilor practice de instalare şi, la final, pentru confirmarea sau infirmarea soluţiei alese de echipa de evaluare.

          O soluţie de compromis, mai puţin versatilă, este conceperea unor formulare - tip, pe baza cărora beneficiarul direct să poată concepe singur atât specificaţiile tehnice, cât şi raportul de evaluare.

          O a treia soluţie ar fi organizarea unor cursuri la care să ia parte toţi beneficiarii direcţi. Experienţa arată, însă, că eficienţa acestei soluţii este foarte scăzută; lipsa de experienţă a cursanţilor împiedică transferul unor cunoştinţe alcătuite, mai degrabă, dintr-o sumă de detalii semnificative, decât dintr-o serie de principii directoare, ce urmează a fi adoptate pentru o serie de aplicaţii particulare.

          O problemă delicată ce s-ar putea ivi este următoarea: Ce trebuie făcut în cazul în care nici una dintre oferte nu corespunde complet specificaţiilor tehnice? Soluţia indicată, în acest caz de către BIRD este organizarea unei noi licitaţii. Acest lucru se traduce prin alte 8-9 luni de aşteptare până la semnarea contractului.

          O soluţie alternativă ar putea fi organizarea unei licitaţii limitate (International Shopping), ceea ce înseamnă a invita câteva firme la licitaţie. Prin adoptarea acestei soluţii, timpul de aşteptare până la semnarea contractelor se reduce la jumătate.

          Când factorul timp a fost primordial, a fost folosită o tactică salvatoare: profitând de faptul că documentaţia de licitaţie permite modificarea preţurilor cu până la 5%, în cazul în care se modifică oferta din punct de vedere cantitativ, am luat legătura cu firmele care aveau cele mai bune oferte şi le-au sugerat completarea acestora în limita de preţ acceptată de documentaţia de licitaţie.

          În raportul de evaluare, lipsurile au fost notate ca fiind : ”neconcordanţe minore”, ceea ce a făcut ca ofertele să nu fie respinse.

          O altă problemă este cea a personalului însărciant cu punerea în aplicare.

          Până acum, cea mai bună soluţie este numirea unui coordonator - Project Manager (acelaşi de-a lungul unei licitaţii), care să-şi alcătuiască o echipă de lucru.

          Tot din experienţă, a rezultat că schimbarea personalului direct implicat în licitaţie duce la o întârziere de 2-6 săptămâni, iar cea a coordonatorului este urmată de circa 3-4 luni de întârziere şi asta din cauza unui nou stil managerial.

 

 

 

 

 

 

 

 

          CONCLUZII

 

          Sistemul pus la punct de către BIRD, foarte sigur din punct de vedere al beneficiarului, poate fi adoptat pentru orice tip de contract de livrare de materiale, echipamente sau servicii. Ceea ce îl face greu de adoptat în practica comercială curentă este faptul că derularea sa se face destul de greu - necesită 9 luni din momentul deschiderii finanţării şi până în momentul semnării contractelor.

          O remarcă: procedura funcţionează foarte bine în cazul în care toţi factorii de răspundere sunt persoane oneste. Aşa cum este conceput la ora actuală, sistemul nu este asigurat contra corupţiei (în special în ceea ce priveşte evaluarea tehnică).

 

            Înapoi module tematice                 Înapoi