56
Aspecte perverse ale
scutirii profitului reinvestit
(Publicat în Ziua economică din 5 august 2004)
Scutirea de
impozit a profitului reinvestit formează, în această perioadă
preelectorală, obiectul unor preocupări intens mediatizate. Ca
întotdeauna când se preconizează ceva, comunicatele relevă cât
de bine va fi să se reintroducă această facilitate, care a
existat până cu câţiva ani în urmă şi – nici vorbă dacă ar fi
şi ceva probleme. Cu atât mai mult, cu cât s-a ajuns la o
variantă opţională: este la latitudinea agentului economic să
beneficieze de scutirea de impozit pe profitul reinvestit, în
alternativă cu dreptul de a beneficia de metoda de amortizare
accelerată, cele două facilităţi excluzându-se reciproc.
Şi totuşi, sunt
şi probleme.
Aşa cum a fost
definit şi urmărit profitul reinvestit atunci când facilitatea
în discuţie a funcţionat, se contabiliza drept profit
reinvestit numai achiziţionarea de mijloace fixe în decursul
exerciţiului fiscal pentru care se calcula profitul. Şi
atunci, se ajungea, la agenţii economici în cauză, la
„sindromul decembrie”, similar cu cel bine cunoscut
bugetarilor: „Repede, să cumpărăm ceva până la 31 decembrie,
că pierdem facilitatea şi plătim impozit.” Sigur, nu trebuie
să bagatelizăm: se cumpărau lucruri necesare şi utile (cel
puţin – la societăţile proprietate privată).
DAR: o adevărată
restructurare şi inovare, o modernizare radicală, o nouă etapă
tehnologică, ceea ce se cheamă reengineering, o investiţie
strategică, se realizează odată la câţiva ani. Pentru aceasta,
este nevoie de acumulare financiară multianuală.
Lucrurile ar fi
în regulă, din acest punct de vedere, dacă s-ar recunoaşte,
drept profit reinvestit, şi depunerea profitului într-un cont
special, care să nu poată fi folosit decât pentru investiţii.
Temerea este că soluţia este susceptibilă de malversaţiuni, că
ea contravine uzanţei ca exerciţiul fiscal să fie închis şi să
se considere descărcare de gestiune aprobarea bilanţului; că
instituirea unui fond special, intangibil multianual, în
cadrul contabilităţii agentului economic, ar putea contraveni
prerogativelor acestuia de deplină libertate de decizie asupra
resurselor sale. Poate că nu este ceva imposibil. În
1990-1991, reglementările privind impozitul pe profit
prevedeau o impozitare la valoare dublă, penalizatoare, pentru
nerespectarea ulterioară a unor condiţii pentru care s-au
obţinut facilităţi.
Din nou DAR: în
economia de piaţă funcţională, banii trebuie să circule. În
cazul constituirii unui fond intangibil, supus controlului
fiscal, tot ce ar putea face agentul economic ar fi să-l
depună, pe termen, la o bancă. Dacă ar fi liber să dispună de
acest fond, agentul economic ar putea face investiţii de
portofoliu pe piaţa de capital, investiţii pe care (desigur,
cu un oarecare risc) le-ar putea lichida la momentul oportun
(şi chiar – etapizat, dacă ar fi nevoie), pentru a trece la
realizarea investiţiei sale strategice. Mai mult, ar putea
folosi fondul respectiv chiar şi într-o activitate profitabilă
proprie, cu lichiditate ridicată, de exemplu – ca fond de
rulaj pentru producţie sau comerţ. Ar putea câştiga mai mult
decât impozitul pe profit pe care l-a plătit.
Aşadar, scutirea
de impozit pe profitul reinvestit este convenabilă pentru
societăţi statice, fără perspective de dezvoltare viitoare
semnificativă; pentru dezvoltări strategice este necesar să se
găsească soluţii fiscale pentru recunoaşterea şi a profitului
plasat în investiţii financiare multianuale, pe piaţa de
capital sau în activităţi-tampon proprii. În caz contrar,
scutirea de impozit pe profitul reinvestit în cadrul limitat
al mijloacelor fixe achiziţionate în decursul exerciţiului
fiscal stimulează doar micile îmbunătăţiri, înlocuiri,
dezvoltări şi completări curente („îmbunătăţirea continuă” din
teoria managementului şi a sistemelor calităţii) şi le
subminează pe cele strategice (reengineering-ul).
Un alt aspect
vulnerabil privind scutirea profitului reinvestit ţine de
respectarea independenţei de acţiune şi a egalităţii de şanse
pentru agenţii economici. Teoretic, se introduce accesul
opţional la această facilitate. Dar care este influenţa celor
care vor opta pentru scutirea la impozitul pe profitul
reinvestit asupra celor care nu vor opta pentru aceasta ?
Sunt posibile
numai două variante.
Prima variantă:
bugetul statului este excedentar, are rezerva necesară, sunt
bani destui pentru acordarea acestei scutiri. Cei care optează
pentru scutirea în cauză nu mai plătesc impozitul, cei care nu
optează – plătesc 25%, cum scrie în Codul Fiscal. Dar
înseamnă că scutirea o suportă cei care nu optează pentru,
deoarece egalitatea şanselor ar fi dacă rezerva existentă în
bugetul de stat ar fi utilizată pentru o reducere generală a
fiscalităţii, de exemplu, impozitul pe profit, de la 25% la
20% pentru toată lumea, sau TVA de la 19% la 17% pentru toată
lumea (cifrele date sunt cu titlu de exemple, ele ar trebui
precizate pe bază de calcule, în funcţie de ponderea, în
totalul economiei, a scutirilor la impozitul pe profitul
reinvestit).
A doua variantă:
bugetul statului este la limită, reducerea de impozit pentru
profitul reinvestit nu este de unde să fie acoperită. Însemnă
că, dacă se introduce, totuşi, scutirea de impozit pentru
profitul reinvestit, ceilalţi contribuabili trebuie să
plătească impozit pe profit mărit, de exemplu, la 28 sau 30%
în loc de 25%, sau TVA mărită la 22% în loc de 19%.
A treia variantă
nu există.
Deci,
„opţiunea” celor care preferă scutirea de impozitul pe
profitul reinvestit este pe buzunarul celorlalţi contribuabili,
pe lângă faptul că „reinvestirea” este limitată la soluţii de
eficienţă minoră.
|