Metode avansate
de perfecționare profesională
privind
managementul strategic în C-D
Comportamentul managerial
la nivelul unităților de C-D,
în condițiile unui mediu
concurențial
Responsabil lucrare,
Ing. Sanda Felea
CUPRINS
Capitolul 1. Caracterizarea mediului concurențial al
unităților de C-D, cu particularizări la perioada actuală în România...........................
1.1. Mediul concurențial în sfera beneficiarilor unităților
de C-D...................................................................................
1.2. Mediul concurențial în sfera unităților de C-D................
Capitolul 2. Caracterizări ale comportamentului managerial la nivelul
unităților de C-D din România. Impactul mediului concurențial....................
2.1. Strategia orientării în mediul economic și comportamentul managerial
2.2. Probleme manageriale de actualitate
în C-D românească..............................................................
Capitolul 3. Recomandări ce rezultă, pentru instruirea și orientarea
managerilor din unitățile de C-D.................................................................
Capitolul 4. Sinteză, principalele concluzii...............................
Mediul concurențial al unităților de C-D se compune din:
Mediul concurențial în sfera beneficiarilor unităților de C-D
Mediul concurențial în sfera ofertanților, a UCDP
Într-un mediu concurențial
ideal (concurența perfectă), fiecare produs sau serviciu este furnizat pe
piață de către mai mulți agenți economici; aceștia concurează toți contra toți;
fiecare în parte este prea mic pentru a influența singur prețurile, prețurile
marginale sunt egale; toți tind să-și maximizeze profitul. Economia
concurențială este opusul intervenționismului statului în economie, al
economiei dirijiste, în care statul reglează cantitățile și prețurile cu care
se intră pe piață. Mediul concurențial este considerat ca fiind un factor
stimulativ determinant al progresului economic și tehnologic, rămas singurul
după eșecul practic al economiei planificate centralizat. Susținătorii
economiei concurențiale consideră orice exercitare de către stat a unor funcții
de reglare în economie ca fiind, cel puțin pe termen lung, dăunătoare
progresului.
Cadrul juridic general ce
definește și reglementează regimul concurenței la nivelul agenților economici
este stabilit prin două acte normative: Legea concurenței nr. 21/1996 și Legea
privind combaterea concurenței neloiale nr. 11/1991. Există prevederi la obiect
și în Codul penal.
Legea concurenței nr.
21/1996
Cu referire la aspectele de
concurență de interes pentru sfera beneficiarilor unităților de C-D, priviți ca
atare (sub aspectul impactului posibil asupra activității de C-D), Legea
concurenței nr. 21/1996 cuprinde următoarele prevederi semnificative
(sublinierile unor cuvinte sau enunțuri nu sunt în lege, ci au fost introduse,
pentru a atrage atenția, în cadrul prezentei lucrări):
Art. 5. (1) Sunt interzise
orice înțelegeri exprese sau tacite între agenții economici sau asociații de
agenți economici, orice decizii de asociere sau practici concertate între
aceștia, care au ca obiect sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau
denaturarea concurenței pe piața românească sau pe o parte a acesteia, în
special cele care urmăresc;
a) fixarea concertată, în
mod direct sau indirect, a prețurilor de vânzare sau de cumpărare, a tarifelor
... precum și a oricăror alte condiții comerciale inechitabile;
b) limitarea sau controlul
producției, distribuției, dezvoltării tehnologice sau investițiilor;
c) împărțirea piețelor de
desfacere sau a surselor de aprovizionare ...
f) participarea, în mod
concertat, cu oferte trucate la licitații sau la orice alte forme de concurs de
oferte;
g) eliminarea de pe piață a
altor concurenți, limitarea sau împiedicarea accesului pe piață și a libertății
exercitării concurenței de către alți agenți economici, precum și înțelegerile
de a nu cumpăra de la sau a nu vinde către anumiți agenți economici fără o
justificare rezonabilă.
(2) Pot fi exceptate de la
interdicția stabilită la alin. (1) înțelegerile, deciziile de asociere sau
practicile concertate care îndeplinesc cumulativ condițiile ..., după cum
urmează:
... e) înțelegerea, decizia
de asociere sau practica concertată în cauză contribuie sau poate contribui în
mod semnificativ la:
ameliorarea producției
ori distribuției de produse, executării de lucrări ori prestărilor de servicii;
promovarea progresului
tehnic sau economic, îmbunătățirea calității produselor și serviciilor;
întărirea pozițiilor
concurențiale ale întreprinderilor mici și mijlocii pe piața internă;
creșterea gradului de
competitivitate a produselor, lucrărilor și a serviciilor pe piața externă; ...
(3) Beneficiul exceptării
prevăzute la alin. (2) se acordă prin decizie a Consiliului Concurenței, pentru
cazuri individuale ... și se stabilește prin regulament al Consiliului
Concurenței, pentru unele categorii de înțelegeri, decizii de asociere ori
practici concertate.
De asemenea, este de notat
că, în art. 6, Legea prevede:
Este interzisă folosirea
în mod abuziv a unei poziții dominante deținute de către unul sau mai mulți
agenți economici pe piața românească sau pe o parte substanțială a acesteia,
prin recurgerea la fapte anticoncurențiale... care pot consta, în special,
în:
...b) limitarea producției,
distribuției sau dezvoltării tehnologice în dezavantajul utilizatorilor sau
consumatorilor;...
e) realizarea de importuri
fără competiție de oferte și tratative tehnico-economice uzuale, în cazul
produselor și serviciilor care determină nivelul general al prețurilor și
tarifelor în economie;
Un capitol separat al Legii
este consacrat limitării concentrării economice; concentrările economice
sunt supuse controlului și trebuie notificate Consiliului Concurenței.
Sancțiunile prevăzute
pentru contravenții sunt amenzi, cuprinse între 2.000.000 și 100.000.000 lei,
iar, pentru anumite contravenții, amendă în sumă de până la 10% din cifra de
afaceri.
Legea nr. 11/1991, privind
combaterea concurenței neloiale, stipulează:
Art. 4. Constituie
contravenții următoarele fapte, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții
încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni:
... c) dezvăluirea de către
salariatul unui comerciant a unor date secrete privind activitatea acestuia,
către un concurent;
...h) oferirea, promiterea
sau acordarea mijlocit sau nemijlocit de daruri ori alte avantaje
salariatului unui comerciant sau reprezentanților acestuia, pentru ca, prin
purtarea neloială să poată afla procedeele sale industriale, pentru a cunoaște
sau a folosi clientela sa, ori pentru a obține orice alt folos pentru sine ori
pentru altă persoană în dauna unui comerciant;
i) deturnarea clientelei
unui comerciant, prin folosirea legăturilor stabilite cu această clientelă în
cadrul funcției deținute anterior la acel comerciant ...
Amenzile prevăzute în lege
au rămas derizorii, ca urmare a inflației, nemaifiind actualizate din ianuarie
1991 până în prezent (după caz, 5.000-20.000 lei, ... 20.000-60.000 lei), dar
sunt și infracțiuni sancționate cu închisoare de la o lună la doi ani sau cu
amendă de la 20.000 la 100.000 lei:
a) întrebuințarea unei
firme, unei embleme, unor desemnări speciale sau a unor ambalaje de natură a
produce confuzie cu cele folosite legitim de alt comerciant;
b) producerea în orice mod,
importul, exportul, depozitarea, punerea în vânzare sau vânzarea unor mărfuri
purtând mențiuni false privind brevetele de invenții, originea și
caracteristicile mărfurilor, precum și cu privire la numele producătorului sau
comerciantului ...
Codul penal al României,
republicat în M.O. nr. 65/1997, prevede, sub rubrica Divulgarea secretului
economic: Art. 296. Divulgarea unor date sau informații care nu sunt
destinate publicității, de către cel care le cunoaște datorită atribuțiilor de
serviciu, dacă fapta este de natură să producă pagube, se pedepsește cu
închisoare de la 2 la 7 ani.
Dacă fapta prevăzută în
alienatul precedent este săvârșită de altă persoană, oricare ar fi modul prin
care a ajuns să cunoască datele sau informațiile, pedeapsa este închisoarea de
la 6 luni la 5 ani.
Pentru contrafacerea sau
folosirea, fără drept, a obiectului unei invenții se pedepsește cu închisoare
de la 3 luni (față de o lună, cât prevedea Legea nr. 11.1991) la 2 ani sau cu
amendă.
Art. 300. Punerea în
circulație a produselor realizate ca urmare a contrafacerii sau folosirii fără
drept a obiectului unei invenții se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3
ani.
*
O specie aparte de
concurență este cea referitoare la participarea la licitații, reglementate prin
Ordonanța privind achizițiile publice nr. 12/1993, aprobată (cu modificări)
prin Legea nr. 83/1994 și seria de hotărâri ale guvernului nr. 592/1993,
727/1993, 63/1994, 660/1994, 414/1995, 761/1995, 163/1997 ultima versiune a
Regulamentului privind organizarea licitațiilor pentru achizițiile publice de
bunuri și servicii a fost cea republicată în M.O. nr. 149 / 11.07.1997.
Se poate considera că este
aplicabil și art. 5, ali. (1) lit. f, citat mai înainte, din Legea nr. 21/1996.
Situația actuală a
cercetării și tehnologiei din România este determinată de situația economică
actuală a României și, în particular, a industriei unul dintre principalii
beneficiari ai cercetării de profil tehnologic, oriunde în lume.
Totuși, este necesară o
abordare diferențiată, pe diferite segmente ale pieței cercetării:
ramurile cu pronunțat
profil tehnologic, în mod determinant dependente de progresul tehnologic și de
piață industria, construcțiile, energia, serviciile de profil tehnic:
transporturile, telecomunicațiile;
agricultura cu
subramurile sale dependentă, în plus, de condițiile naturale;
problemele de interes
național, care nu pot avea ca beneficiar principal decât statul: sănătatea,
cultura, apărarea, siguranța națională, seismicitatea, resursele naturale,
metrologia, meteorologia, societatea, macroeconomia;
domeniile esențiale ale
deschiderilor tehnologice actuale informatica, biotehnologiile, noi
materiale, alte deschideri cu impact larg.
Unele domenii sunt
intermediare (între interesul de stat și cel privat); de exemplu, protecția
mediului are ca beneficiar statul pentru analiza problemelor de ansamblu,
strategii, stabilirea de norme, dar și pe agenții economici pentru elaborarea
de soluții competitive vizând încadrarea în norme. Situația este similară în
medicină, unde soluțiile și tehnologiile pentru diferite medicamente, aparate
etc. pentru sectorul sanitar interesează firmele producătoare; concurența se va
putea manifesta și în domeniul medical însuși, pe măsura privatizării acestuia;
în apărare unde diferite tipuri de armament sau alte echipamente pot fi
produse de către firme private, pe bază de specificații stabilite de către
stat, cu condiția, după caz, a respectării secretului, a dreptului de
exclusivitate a statului român ca beneficiar etc.
Din punctul de vedere al
interesului potențial pentru activitate de cercetare-dezvoltare tehnologică și
al sferei posibile de aplicare a rezultatelor cercetării, se pot contura 4
componente ale industriei, 4 categorii de societăți comerciale de profil
industrial sau, mai larg, de profil
tehnologic:
Componenta 1. Societățile
comerciale foste sau actuale cu capital majoritar de stat și regiile autonome,
mari și încă nerestructurate, care, de regulă și cu puține excepții, au stagnat
sub aspect tehnologic încă din anii 80 și cu atât mai mult după 1989[1];
presiunile salariale și sociale interne anti-restructurare, precum și pierderea
unor piețe agravată din ce în ce mai mult de stagnarea tehnologică au făcut
să nu se aloce resurse eforturilor de modernizare tehnologică, de creare de
produse noi (nu fără excepții meritorii, care, uneori, au aliniat producțiile
respective la niveluri onorabile de competitivitate). Aceste categorii de
unități constituiseră, în trecut, clientela principală a cercetării de profil
tehnologic din România. În prezent, această categorie reprezintă o sferă
rezilientă la progres tehnologic, din motive care vor fi reluate.
Componenta 2. Societățile
foste cu capital majoritar de stat, mari sau mijlocii, total sau parțial dar
majoritar privatizate, pe căi diferite: prin cumpărare de către capital
străin, prin cumpărare de către capital românesc, prin constituire de societăți
mixte de regulă, numai cu o parte (o mică parte) din societățile respective,
restul rămânând cu capital majoritar de stat; prin metoda MEBO (cel mult
întreprinderi mijlocii); prin acționariat diseminat (cupoane), acolo unde s-a
depășit cifra de 50% subscriere; unele combinații între cele arătate. Partea de
capital străin, când a fost cazul, a venit cu tehnologiile proprii; partea de
capital românesc nu are încă stimulentele și posibilitățile financiare de a
antama progrese tehnologice majore. Prin procesul de privatizare, această
categorie se extinde, în dauna primeia.
Componenta 3. Societățile
importante nou constituite pe bază de capital privat, străin sau românesc.
Acestea, de regulă, sunt fie dependente tehnologic de anumite firme stăine,
fie, după reușita primilor ani de activitate, nu au ajuns încă, în general, în
stadiul în care să resimtă și să conscientizeze necesitatea unei inovări, a
unei noi perspective tehnologice.
Componenta 4.
Întreprinderile private mici și mijlocii, dintre care unele își realizează
produsele și tehnologiile cu forțe proprii, dar altele și, în măsură
crescândă, și primele nu dispun de forța financiară necesară pentru
susținerea unor programe de cercetare-dezvoltare avansată, luate fiecare în
parte.
De menționat că societățile
comerciale de profil industrial din componentele 3 și 4 activează, de regulă,
într-un număr limitat de ramuri: industria alimentară, confecții textile,
mobilă, poligrafie-ambalaje, construcții-instalații, electronică-automatică-informatică,
unele subramuri din chimie medicamente, cosmetice, mase plastice;
excepțional piese de schimb în construcția de mașini; reparații,
întreținere-service.
O categorie aparte o
formează agricultura, a cărei privatizare după 1989 s-a realizat și se
realizează în continuare printr-un proces de destructurare și dezagregare, la
figurat și la propriu, scăzând dramatic capacitatea de asimilare de tehnologii
și utilaje noi, de material biologic avansat etc.
Revenind asupra primei
componente, stagnarea tehnologică a fost indusă și de politica de dezvoltare
exclusiv sau preponderent cantitativă, cu orice preț inclusiv cu prețul
ignorării progresului tehnic necesar (desigur, nu fără excepții), politică
promovată în perioada 1992-1996, iar din 1997 doctrina întâi privatizare,
apoi restructurare, promovată de noul guvern, de la sfârșitul lui 1996, în
consens cu reprezentanții internaționali care monitorizează reforma economiei
României. Acolo unde a găsit un teren fertil de incompetență și de pasivitate
managerială, doctrina amintintă s-a materializat prin stagnare și așteptare a
privatizării. Doctrina s-a dovedit nu numai nocivă pentru economia României în
ansmablu, dată fiind ponderea importantă pe care o prezintă în producția
industrială întreprinderile cu capital încă majoritar de stat, dar a acționat
ca o frână în însuși procesul de privatizare, întreprinderi nerestructurate
și neperformante neprezentând interes
nici pentru investitori, străini sau români.
O altă problemă doctrinară
la nivelul ultimului an a constituit-o (și o mai constituie) conceperea restructurării
industriale (și agricole) ca proces unilateral, de lichidare a pierderilor prin
amputarea perdanților (perdanții înșiși fiind stabiliți după criterii
financiare insuficient elaborate), fără componenta pozitivă, de valorificare,
progres și relansare economică, de selecție a posibilelor cazuri de viitor
succes, lăsată exclusiv (sau excesiv) în seama investițiilor străine, care vin
în măsură mai redusă decât s-a sperat, ca urmare, între altele, a disfuncțiilor
actuale ale sistemului economico-financiar și legislativ.
La doctrinele amintite s-au
adăugat efecte paralizante ale legislației adoptate în perioada post-1989:
a) Legea contractului de
management, care cointeresează pe manageri numai pentru rezultate imediate, nu
de perspectivă, managerii putând fi
oricând demiși sau putând oricând demisiona, cu un preaviz de 30 de zile
(preaviz care nici nu a fost respectat, de altfel, în cazul multor demiteri
intempestive); contractul de management încetează de drept în momentul în care
ponderea capitalului privat depășește 50%, managerii fiind astfel cointeresați
în tergiversarea și nerealizarea privatizării; performanțele după care sunt
salarizați managerii sunt exclusiv performanțele curente;
b) sistemul contabil, care
stabilește drept profit impozabil numai diferența între veniturile realizate și
cheltuielile aferente veniturilor, penalizând prin impozitare ca profit orice
cheltuieli curente pentru efecte viitoare (aceste ultime deficiențe fiind
valabile pentru toate categoriile de societăți comerciale, nu numai cele cu
capital încă majoritar de stat). Prin toate acestea, întreprinderile sunt
interesate să nu depună eforturi, manageriale și financiare pentru dezvoltarea
tehnologică a fabricației, pentru calitate, pentru ecologizare, chiar pentru
redresare economico-financiară durabilă[2].
Consecințele stagnării
tehnologice rezultate (în conjugare și cu alte cauze) sunt: reducerea
exportului, dezechilibrul, cronic în ultimii ani, al balanței comerciale a
României, nereducerea energoinensivității economiei României, reducerea
eficienței exportului României prin reducerea ponderii livrărilor complexe și
a exporturilor de produse de tehnicitate ridicată și creșterea exportului
produselor brute, cu grad scăzut de prelucrare și valoare adăugată mică, chiar
materii prime sau materiale grosiere. La aceasta au contribuit și prețurile scăzute la materii
prime și resurse energetice, precum și sistemul de instrumente economice care
încă mai avantajează numai pe exportatorii direcți și nu și pe cei indirecți
(ceea ce limitează interesul diferiților furnizori de a contribui la exporturi
complexe) și a stimulat teoriile (și practicile) autosusținerii financiare și
eficienței valutare a ramurilor celor mai energointensive, poluante și mari
consumatoare de resurse și importuri, pe seama unor exporturi parțiale directe
proprii metalurgia, petrochimia, cimentul ș.a.
La nivelul de ramuri /
subramuri este greu de spus că există strategiii de dezvoltare consistente.
Sistemul de lucrări de prognoză și strategie, elaborate de jos în sus
(bottom-up) în ultimii 7 ani, s-au referit în principal la prima categorie de
societăți, continuând inerțial structura autarhică și excesiv diversificată a
economiei și, în special, a industriei, prevăzând dezvoltări cantitative ale
tuturor întreprinderilor pe bază de investiții nu se știe de unde obtenabile,
cu un eventual progres tehnic prin investiții în noi dotări sau înlocuirea
celor existente; creșteri viitoare optimist-victorioase de producție pentru nu
se știe care piețe și din surse de finanțare ipotetice. Desigur, nu trebuie să
generalizăm; pot exista și lucrări de strategie realizate cu grade sporite de
profesionalism și cunoașterea lor este utilă.
Mediul concurențial în
sfera beneficiarilor (interni ai) UCDP se referă la:
concurența între
diferitele unități din
concurența produselor din
import
concurența tehnologiilor
străine asociate capitalului străin, în condiții de deficit de capital propriu.
Concurența între diferite
unități potențial beneficiare din
a) Unități existente, în
sferele în care nici înainte nu exista un monopol intern: fie bunuri de consum
produse alimentare, industrie ușoară, unele bunuri industriale de folosință
îndelungată cu mai mulți producători interni, fie bunuri de investiții
produse industriale, în acele profiluri
în care existau mai mulți producători în special, privind unele materiale:
ciment, oțeluri, dar și unele utilaje: tractoare, de exemplu.
b) Unități existente, care
acum încalcă profiluri ale altor unități, prin reprofilare proprie (de exemplu,
S.C. Grivița S.A. a prezentat la TIB 97 un nou autobuz, din profilul până acum
exclusiv al S.C. Autobuzul S.A.; un mare număr de întreprinderi s-au profilat, în
ultimii ani, pe unelte agricole etc.) Deși, anterior, a existat o specializare
pentru evitarea paralelismelor, în ultimii ani fiecare producător a căutat să
dea pe piață orice a sperat că poate vinde.
c) Unități nou create, cu
capital privat românesc sau / și străin, care se lansează pe piață cu produse
care le concurează pe cele existente, sau cu noi produse, care nu se fabricau
până acum în țară, dar deja sunt mai mulți producători.
d) Practic, toate unitățile
producătoare din
Mai mult sau mai puțin
rațional, prezența pe piață a produselor străine a condus, în unele cazuri, la
încetarea producției românești respective, chiar dacă nivelurile de prețuri ale
produselor străine se află la cote mult superioare prețurilor fostelor produse
românești. Din acest punct de vedere, se pot menționa două situații:
prezența pe piață a
produselor străine, de import, a determinat încetarea producției românești
respective, cu toate consecințele economice și sociale aferente;
produsele străine s-au
implantat în întreprinderi românești existente, ca tehnologie străină asociată
investiției de capital străin, înlocuind produsele românești fabricate anterior
(exemplu: o serie de cosmetice), producția realizându-se în România, dar cu
import mărit de componente / ingrediente, precum și de proprietate industrială
(mărci, know-how).
La cele arătate se adaugă,
la rest de condiții date, handicapul peren al soluțiilor proprii în raport cu
ofertele de tehnologie străină: garanția de funcționalitate (chiar dacă la un
stadiu tehnic uneori depășit pe plan mondial), avantajele personale (turistice
și de altă natură) pentru beneficiarii tehnologiei străine. Situații aparte în
favoarea tehnologiilor străine se creează în domeniile în care trebuie să fie
asigurată compatibilitate tehnologică internațională, cum sunt apărarea
(integrare în NATO), anumite aspecte în telecomunicații etc.
Sunt multe situațiile în
care producția din România are numai caracterul unui montaj final, al unei
condiționări / ambalări, eventual al unei dimensionări finale din
semifabricate determinante importate (inclusiv poducția de încălțăminte și confecții
textile în lohn; PC-uri, televizoare, ferestre etanșe din profiluri complexe
laminate în străinătate etc.).
Oricum, toate cazurile
enumerate se referă la două situații:
producția realizată este
pe concepție și tehnologie locală;
producția realizată este
pe concepție și tehnologie străină.
Asupra produselor românești
realizate în concepție proprie (locală). grevează, adesea, mai mulți factori:
performanțe funcționale
modeste, corespunzătoare unor stadii depășite în tehnologia mondială;
calitate slabă, în
special fiabilitate și durabilitate nesatisfăcătoare; libertatea și democrația
post-1989 s-au repercutat grav asupra deteriorării cvasi-generale a calității
produselor românești, sub limitele tolerabile
design primitiv, atât în
ceea ce privește impactul funcțional, ergonomicitatea, cât și ca aspect;
finisaj și ambalaj
primitive;
impozitul pe publicitate.
Dacă, până în prezent,
produsele românești au prezentat avantajul unor prețuri scăzute, uneori
substanțial mai scăzute decât cele ale unor produse corespunzătoare străine,
cumpărătorii atât pentru bunurile de consum, cât și pentru cele de investiții
își dau tot mai frecvent seama că economia realizată nu jusitifică minusurile
de calitate (numeroasele produse românești necorespunzătoare calitativ
compromițându-le și pe cele corespunzătoare).
În încercarea de a rezista
pe piață și de a relua sau a începe exporturi, multe întreprinderi românești se
orientează spre acreditarea de calitate conform standardelor ISO 9000. Din păcate
și acest lucru va ieși la iveală, probabil, după un anumit timp, eforturile
de asigurare a calității încep de la jumătatea drumului de la procedurile
prevăzute de metodologia ISO 9000, adesea, fără fundamentul unor soluții
funcționale moderne, inovative, competitive care nu pot rezulta decât dintr-o
activitate de cercetare-dezvoltare, românească sau / și, la rândul ei, de
import.
Exigențele ecologice
internaționale, intrarea în uz a standardelor ISO 14000, vor constitui un alt
factor de natură să determine o nevoie crescută de cercetare din partea
industriei.
Producătorii români se vor
confrunta, destul de curând, cu consecințele liberalizării comerțului exterior
în special, ale aderării României la Acordul CEFTA, care vor deschide porțile
pieței românești pentru produse maghiare, poloneze, cehe etc. având un
compromis mai acceptabil privind raportul calitate / preț, precum și ale
intrării în vigoare, din anul 1995, a Acordului de asociere la Uniunea
Europeană, cu unele efecte vamale imediate pentru anumite mărfuri, pentru
altele din anul 2000.
De asemenea, producătorii
români vor începe să constate treptat consecințele imperativelor actuale
privind protecția proprietății intelectuale, astfel încât vor resimți nevoia
unor soluții funcționale și constructive proprii sau cumpărate, pentru că
terenul concurențial începe să cuprindă și această zonă a concurenței:
eliminarea de pe piețe, chiar de pe propria piață, pentru utilizări fără
drept ale unor soluții brevetate sau desene protejate.
Sunt, totodată, în curs de
epuizare rezervele activităților productive constând în pierderi
subvenționate, explicit sau prin tolerarea evaziunii fiscale, precum și prin
prețurile reduse, în trecut, ale materiilor prime și energiei. Este de așteptat
că statul nu va avea la nesfârșit rezervele financiare necesare să acorde
tuturor salariaților disponibilizați în șomaj sumele pe care le-a acordat în
decursul anului 1997 și va fi obligat să promoveze o politică industrială mai
constructivă, sprijinind sau obligând marile întreprinderi la eficientizare,
sau aceste întreprinderi înseși vor constata că nu există cale de ieșire din
criză alta decât falimentul sau eficientizarea. Aceasta ar trebui să poată
deveni un punct determinant pentru recurgerea la tehnologii mai raționale, mai
economicoase, la optimizări etc.
De asemenea, este de
așteptat că atât efectele jocului acțiunilor la bursa de valori, cât și
ne-sosirea (sau insuficientul interes al) investitorilor străini așteptați, vor
determina întreprinderile la acțiuni de modernizare și eficientizare selectivă,
pentru care vor avea nevoie de cercetare-dezvoltare.
Pe lângă ignorarea
exigențelor privind calitatea, nivelul tehnologic, recurgerea la soluții
protejate ca proprietate intelectuală, profitabilitatea, o cauză suplimentară a
reducerii cererii de cercetare către institutele existente o constituie faptul
că unele dintre unitățile industriale respective și-au creat compartimente
proprii de cercetare (cercetarea de firmă), uneori cu un număr apreciabil de
personal, care, în loc să coopereze cu unitățile de C-D existente, și-au propus
să-și asigure independența în raport cu acestea. Or, după cum se știe,
constituirea unor structuri de cercetare profesioniste și eficiente necesită
mulți ani; de aceea, se pot formula dubii privind aportul creativ real al unora
dintre noile formațiuni de cercetare de până acum (chiar dacă cercetarea de
firmă este o formulă normală într-o economie stabilă).
Într-o serie de profiluri
industriale (numeroase) s-au constituit asociații ale producătorilor, care au
ca scop susținerea intereselor comune, dar, trebuie observat, că, prin legea nr. 21/1996, le sunt interzise
practicile concertate, cu excepția celor care au ca efect promovarea progresului
tehnic sau economic, îmbunătățirea calității produselor și serviciilor, precum
și creșterea gradului de competitivitate
pe piața externă. Nu deținem informații privind realizarea în România a
unor astfel de asociații (consorții), destinate asigurării unei competitivități
crecute pe piața internă sau cea externă.
În ceea ce privește
concentrările economice, sunt, până în prezent, de notorietate, concentrările
de proprietate realizate în domeniul producției de anvelope, precum și, în curs
de descompunere, în domeniul producției de îngrășăminte chimice. Concentrarea
realizată prin constituirea Companiei Naționale a Petrolului a fost modificată
prin desființarea recentă a acesteia și înființarea Societății Naționale, care
păstrează, totuși, un grad important de concentrare.
Cadrul juridic definitoriu
pentru mediul concurențial la nivelul unităților de C-D este, pe de o parte,
același ca pentru toate persoanele juridice, așa cum este definit în legile
concurenței nr. 21/1996 și combaterii concurenței neloiale nr. 11/1991, Codul
Penal, prezentate anterior, precum și în actele normative privind achizițiile
publice.
Totodată, concurând între
ele pentru obținerea de lucrări de cercetare-dezvoltare, unităților de C-D le
sunt aplicabile și prevederile din Ordonanța nr. 8/1997 privind stimularea
cercetării-dezvoltării și inovării, Ordonanța nr. 58/1997 privind reglementarea
organizării și finanțării activității de cercetare-dezvoltare, Ordonanța nr.
59/1997 privind finanțarea în regim descentralizat în domeniul științei,
tehnologiei și inovării.
În fine, unitățile de C-D au deschisă calea participării la
programele de C-D ale Uniunii Europene, la alte programe internaționale, în
condițiile unor reguli și proceduri specifice.
Piața potențială a
unităților de C-D, aferentă unităților productive interne , se poate referi la:
concepții de produs;
concepții tehnologice;
concepții de utilaje tehnologice;
determinări, prelucrări,
stocări de informații tehnologice, ecologice, economice;
optimizări de regimuri
tehnologice;
concepții de sistem;
coordonări de proiecte.
(Enumerarea nu este
limitativă).
O situație aparte o
reprezintă ramurile / domeniile tehnologice ce constituie sisteme tehnologice,
în majoritate (încă) monopol de stat: sistemele energetic, de transporturi
(auto, navale, aeriene, feroviare); de comunicații (telefonie cu fir -
telegrafie, radio, poștă), unde nu există concurență între furnizori /
prestatori; de asemenea exploatările de substanțe minerale și prelucrările
primare aferente. S-a început, sub auspicii de concurență, introducerea
sistemelor de telefonie celulară, INTERNET; televiziunea prin cablu are, de regulă,
zone de monopol local (teritorial).
Competiția unitățIlor de
C-D este pentru:
resurse financiare
poziții pe piață
(câștigări de beneficiari)
poziții structurale în
sistemul C-D (institute naționale, coordonatoare de programe / module / proiecte
etc.)
poziții științifice
(priorități), protejarea și valorificarea proprietății intelectuale
Deși este greu de acceptat,
este necesar să se conscientizeze faptul că institutele de cercetare-dezvoltare
românești au suferit, încă din anii plății datoriei externe, apoi după 1989,
un proces de degradare din ce în ce mai accentuată, prin: a) lipsa resurselor
financiare pentru modernizarea dotărilor, b) lipsa resurselor financiare și a
motivațiilor morale pentru menținerea personalului valoros și pentru atragerea
de noi cercetători tineri, moderni și
capabili, totul combinat cu deficitul, în continuă agravare, de experiență
profesională cauzat de ponderea prea redusă a cazurilor de valorificare a
lucrărilor, deja pe parcurs de 7-10 ani; c) reducerea ponderii și a numărului
cercetărilor și dezvoltărilor experimentale, cu rezultate materiale
valorificabile, în favoarea studiilor lipsite de finalizare practică; d)
continuarea politicilor integriste și autarhice (facem totul, din toate câte
puțin, să nu depindem de alții).
În condițiile priorității
preocupării de a asigura salariile și continuitatea, supraviețuirea, au
trecut pe plan secund și în numeroase institute preocupările pentru utilitate,
inovare, calitate, eficiență.
O serie de factori: a)
incertitudinea pieței cercetării, b) presiunea de jos a numărului mare de
teme disparate propuse, din dorința fiecărui colectiv și a fiecărui cercetător
de a lucra independent c) dificultatea responsabilității de a opera o selecție
(atât la nivelul unităților de C-D, cât și la nivelul comisiilor de
specialitate ale Colegiului Consultativ), d) ingerințele organelor financiare
care apreciază oportunitatea temelor, caracterul lor de cercetare sau nu,
dimensiunea resurselor alocate pe fiecare temă, e) impunerea finanțării numai
de cheltuieli curente, nu și de dotări, f) din 1996 introducerea
contractelor de finanțare fără profit (profitul reinvestit fiind singura
sursă legală de finanțare a unor dotări),
toate acestea împreună au
condus la o dispersare excesivă a eforturilor de cercetare pe prea multe
direcții și teme și, în consecință la o subdimensionare a resurselor alocate
fiecărei teme de cercetare (cu unele rare excepții, care nu întotdeauna au fost
pe criterii științifico-tehnologice), sub nivelul masei critice de resurse
necesare pentru a obține rezultate inovative reale, finisări la nivelul cerut
de aplicarea în practică și de încadrarea finalizării temei în termenele impuse
de ritmul alert al progresului științific mondial, inclusiv pentru a putea
câștiga poziții competitive în cooperarea din cadrul programelor de cercetare
europene și internaționale.
Trebuie făcută rezerva că,
dacă o finanțare excesiv bugetară, cu o insuficientă implicare responsabilă a
unităților direct beneficiare, conduce la ruptura cercetării de practică și la
realizarea de cercetări lipsite de finalitate și valorificare, în condițiile
actuale, prezentate mai înainte, este de evitat și extrema opusă, a dependenței
excesive a cercetării față de benficiari, ceea ce ar împinge cercetarea spre
obiective imediate, cu grad de noutate limitat, spre prestații curente cu
caracter de servicii și asistență tehnică, descalificând-o și degradând-o, de
asemenea. Cercetarea de firmă și cercetarea contractuală cu beneficiari reali
dau rezultate într-o lume concurențială, dominată de interese strategice
private, în care beneficiarii duc o politică agresivă, ofensivă (sau cel puțin deliberat defensivă)
pe piață, bazată pe inovare, calitate, profitabilitate reală pe termen mediu și
lung. Or, nu numai caracterul încă preponderent de stat al proprietății
industriale și caracterul formal al actualului contract de management, dar și
instrumentele financiare (sistemul de impozitare și cel de creditare), așa cum
s-a arătat că sunt ele astăzi în România, inhibă, de asemenea, interesul
beneficiarilor posibili ai cercetării față de politici pe termen mediu și lung,
concentrând eforturile și preocupările lor asupra profitabilității imediate,
obtenabile în decursul exercițiului financiar curent, unde nu este loc și nu
este nevoie de efortul și aportul cercetării-dezvoltării.
Se poate aprecia că
deficiențele care au condus la atrofierea și degradarea cercetării din multe
dintre unitățile de C-D sunt valabile și pentru cercetarea universitară, care,
în alte țări, constituie un reper și un suport important al dezvoltării
științei și tehnologiei. Este vorba, în principal, despre criza de resurse
financiare și umane, la care s-a adăugat ruptura din ce în ce mai accentuată,
în ultimele 2-3 decenii, a învățământului superior în raport cu practica
industrială profundă (excepție făcând unele contracte cu caracter mai mult de
prestații decât de cercetare științifică inovativă veritabilă), la care s-a mai
adăugat, în ultimii ani, și aglomerarea cadrelor didactice cu norme multiple,
ținute în propriile facultăți și în facultățile particulare, aglomerare care nu
mai lasă timp pentru cercetare veritabilă. De aceea, se poate emite opinia că
învățământul superior nu poate constitui, deocamdată, astăzi, în România,
colacul de salvare, cu rol determinant, a nivelului și competitivității
cercetării științifice și dezvoltării tehnologice românești, în raport cu
unitățile de C-D și cu cercetarea uzinală.
Pentru a încheia
caracterizarea mediului concurențial al C-D, trebuie adăugat că, în ceea ce
privește piața externă a C-D, este de luat în calculul concurențial și
supracapacitatea de C-D disponibilizată în celelalte țări foste socialiste.
Într-adevăr, nu numai cercetarea din România își oferă acum serviciile pe piața
externă, programelor de cercetare străine și internaționale, firmelor străine
și supranaționale, ci și alte țări foste socialiste, care nu au avut parte de
restricțiile de dotare a laboratoarelor și de comunicare internațională care au
grevat, cel puțin în anii 80, asupra cercetării-dezvoltării din România.
Principala problemă
managerială în unitățile de C-D poate fi considerată, în etapa actuală și
viitoare, strategia orientării în mediul economic, în timp ce acesta însuși
este lipsit de orientare și strategie (în mare,
pentru că anumite societăți comerciale productive, atât dintre cele cu
capital încă majoritar de stat, cât și dintre cele privatizate sau private[3],
precum și unele regii autonome, au și își urmăresc strategii proprii,
indiferent dacă acestea sunt scrise sub forma unei documentații purtând titlul
respectiv, dacă sunt mai mult sau mai puțin empirice și intuitive, sau dacă
sunt incluse în documentații ce poartă un alt titlu, inclusiv cel de programe
de restructurare, de exemplu).
Problema nu se rezolvă dacă
de la nivelurile abilitate guvernamentale ș.a. s-ar enunța strategii,
pentru că experiența arată că durata de viață a unor astfel de strategii este
mai mică decât timpul necesar pentru organizarea, desfășurarea și valorificarea
în consecință a activității de cercetare-dezvoltare.
Într-adevăr, de exemplu,
după schimbarea din noiembrie 1996, a
urmat, la nivelul conducerii
Ministerului Industriei și Comerțului, strategia întâi privatizare, apoi
restructurare, amintită și în capitolul 1, dar, chiar pe parcursul anului 1997,
declarațiile aceluiași demnitar au devenit mai nuanțate, iar noul ministru de
profil încă nu s-a pronunțat. Actualul (noul) ministru al reformei a militat în
presă, în întreaga perioadă post-1989, pentru lichidarea întreprinderilor
energofage și cu pierderi, dar, chiar într-unul dintre ultimele interviuri pe
care le-a luat în calitate de
realizator TV, a întrebat pe interlocutor: și ce punem în loc? ce dezvoltăm?
Deci, indiferent de
punctele de vedere în schimbare ale unor miniștri în schimbare, managementul
activității de cercetare-dezvoltare și al unităților de C-D trebuie să-și aibă
propria strategie, iar comportamentul managerial trebuie să fie adaptat la
această instabilitate oficială.
De asemenea, se poate vorbi
despre un program de guvernare, despre un program de reformă (și acestea în
evoluție, după cum a arătat viața), dar ele nu au gradul de detaliere pe ramuri
și specialități care să le facă utile pentru stabilirea perspectivei tuturor
unităților de C-D existente, în detaliu.
Inevitabil, managementul
unităților de C-D este un management al riscului. Comportamentele managerile
pot fi, din acest punct de vedere:
inerțial, conservativ, cu
riscul că absența schimbării proprii într-o lume în schimbare va conduce la
pierderea succesivă a pozițiilor pe piață și, în final, la pierderea
(dispariția) unității însăși;
inovativ, cu riscul că
direcțiile de schimbare promovate vor eșua, din diferite motive, efortul fiind
zadarnic și irosind resurse care ar fi permis, poate, conservarea / supraviețuirea unității.
O specificație
exemplificativă de riscuri este dată de către
Curtis (1994)[4]
1. Identificarea cerințelor este corectă, dar tehnologia preconizată
este inadecvată.
2. Tehnologia este foarte bună, dar identificarea nevoii nu este
corectă.
3. Nevoia și tehnologia sunt ambele corecte, dar dimensiunea pieței nu
este suficientă pentru a recupera cheltuielile cu C-D.
4. Nevoia și tehnologia sunt corecte, dar, în timpul scurs până la
comercializare o firmă conncurentă a ieșit pe piață cu o tehnologie
alternativă.
5. Nevoia și tehnologia sunt corecte, dar firma nu a reușit să-și
protejeze invențiile și celelalte idei creatoare.
6. Calitatea produsului nu atinge standardele impuse.
7. Firma a omis să ia în considerare răspunsul pe piață al
competitorilor sau faptul că aceștia vor reuși să realizeze o soluție cu
costuri de producție mai mici.
8. Firma nu reușește să asigure aranjamentele necesare pentru
aprovizionarea input-urilor cheie sau să asigure o distribuție corespunzătoare.
9. Firma nu reușește să asigure disponibilitatea produselor
complementare sau resurselor necesare în exploatare sau pentru întreținere (de
exemplu consumabile specifice).
10. Firma a omis să ia în considerare elemente cheie din mediul
Desigur, sunt doar zece
dintre multiplii factori de risc posibili. Am mai adăuga:
11. La data încheierii cercetării, factorul de decizie care a aprobat-o
(de la beneficiar sau de la forul de decizie) și a susținut-o este în altă
funcție, sau s-a pensionat, sau instituția s-a reorganizat și problema este
acum în prerogativele altcuiva (sau ale nimănui).
12. Creierul și sufletul proiectului a emigrat, sau s-a mutat la o
altă firmă, sau s-a îmbolnăvit grav pe ultima sută de metri, sau a contractat virusul unei alte
teme de cercetare, mai interesante.
13. Înstitutul s-a privatizat și noul proprietar are alte intenții, alte
priorități, altă strategie.
În mod deliberat și
simbolic, fiind vorba despre riscurile cercetării-dezvoltării, oprim enumerarea
la numărul 13, număr sub care mai poate intra și orice alt risc.
Comportamentul managerial
conservativ urmărește să valorifice la maximum:
experiența, calificarea
existentă
dotarea existentă
relațiile existente
segmentul de piață
existent
organizarea existentă
stilul de lucru existent
sau unele dintre acestea.
Comportamentul managerial
inovativ urmărește:
valorificarea
tehnologiilor pe piețe (nevoi) noi
extinderea,
complementarea tehnologiilor din domeniul de experiență
adaptarea unor tehnologii
noi pentru piața cunoscută
consolidarea dotării,
care să permită atingerea unor niveluri de performanță superioare
extinderea dotării,
pentru abordarea unor noi tehnologii sau noi nevoi
diversificarea
relațiilor, căutarea de noi relații
reorganizarea de
regulă, de la organizare piramidală la organizare matricială sau pe proiecte
însușirea unor noi
stiluri de lucru de la lucrul individual la lucrul în echipă, dar și invers
de la lucrul exclusiv în echipă la crearea condițiilor de desfășurare a unor
individualități creative
Din punctul de vedere al
comportamentului managerial, în condițiile actuale de incertitudine a mediului
concurențial din cele două sfere a beneficiarilor și a unităților de C-D
înseși, par a fi cruciale următoarele opțiuni:
conducerea optimizată a
unității de C-D de la nivelul top-managementului, sau
descentralizarea deciziei
la nivelul unor centre de profit, pe profiluri metodă aplicată cu succes
într-o serie de unități mari și mijlocii de C-D, succesul constând, desigur, în
gestiunea cât mai eficientă a resurselor, dar și în descentralizarea și,
deci, mobilizarea inițiativei și a activității de promovare, de aducere de
noi lucrări.
Mergând împotriva curentului (fără a ne opune metodei de management
prin centre de profit, cu marile sale avantaje și motive de satisfacție), este
necesar să atenționăm asupra faptului că metoda prezintă și pericole (pericole
care nu presupun abandonarea metodei, ci numai anumite măsuri suplimentare).
Anume: pericolul fărâmițării activității pe lucrări mici, decupate după
profilul profesional al centrului de profit, defavorizarea abordării de probleme complexe, pluridisciplinare,
sistemice. Măsurile preventive și curative necesare constau fie în crearea unor
centre de profit profilate ca integratori de sistem, coordonatori de
proiecte sau similar, fie includerea activității prestate în calitate de
coordonator de proiect la un loc de onoare (și de avantaj material) în
indicatorii în baza cărora se apreciază rezultatele și se repartizează
resursele la centrele de profit existente.
Și atunci, care poate fi
orientarea / strategia tematică a unităților de C-D, într-o economie lipsită de
o strategie (sau: lipsită de strategii credibile, viabile pe termen lung, utile
pentru strategia unităților de C-D), în fața unor beneficiari potențiali
lipsiți de strategii sau care trăiesc și ei într-un regim / după criterii de
supraviețuire?
O problemă de principiu:
actuala rețea de unități de C-D a fost constituită, în principal, în epoca
dinainte de 1989, în epoca în care era valabilă o anumită politică privind
conducerea centralizată a economiei, industrializarea, autarhia industrială, în
epoca unei anumite misiuni și anumitor priorități încredințate cercetării-dezvoltării
(de exemplu, eliminarea importurilor, remedierea defecțiunilor din producție /
exploatare). Unele institute au mai apărut după 1989, dar, în special, prin divizarea unora
pre-existente, sau prin reînființări de institute abuziv desființate cândva.
Ei bine, este sigur că, în
actuala economie a României (și, mai ales, în cea viitoare), este nevoie de
toate unitățile / subunitățile de C-D care au fost înființate cândva?
În timpurile în care se
pune problema renunțării la autarhie, când, deci, nu toate profilurile de
fabricație prevăzute cândva pentru România mai trebuie / mai pot fi menținute,
nefiind economice fie din cauza condițiilor naturale (exploatarea și
valorificarea anumitor zăcăminte sărace, de exemplu), fie din cauza
dimensiunilor insuficiente ale pieței interne și a decalajului tehnologic prea
mare față de stadiul din alte țări, pentru a putea conta și pe piața
externă, fie din motive ecologice,
în condițiile noi ale
încetării războiului rece și ale
reconfigurării piețelor mondiale, în care oricum ramuri întregi de producție
sau subramuri s-au văzut supradimensionate (în
în condițiile în care se
lichidează întreprinderi (avem în vedere lichidări naturale, normale, nu cele
provenite din eventuale decizii etatiste insuficient fundamentate, cum se mai
poate întâmpla și în cadrul reformei economice, al tranziției către economia de
piață),
trebuie, probabil, admisă
ideea, cel puțin de principiu, că pot exista și cazuri în care și o unitate de
C-D să fie lichidată, dacă nu mai are piață și dacă nu-și găsește altă piață.
Ca și orice
Deci, menținerea integrală
a actualelor unități de C-D nu este o obligație a nimănui, inclusiv a statului;
se pot menține și trebuie menținute numai
acele unități de C-D:
care au piață, sau
care își găsesc piață
existentă, inclusiv prin eventuală reprofilare, sau
care își fac o piață (inventând și lansând pe
piață ceva ce nu a mai fost),
unități care prezintă și
își confirmă prin realizări utile rațiunea de a exista.
Desigur, piața poate fi nu
cea de astăzi, ci una de mâine; în acest caz, problema care se pune este de a
stabili cât de îndepărtat va fi acest mâine, pentru a justifica
conservarea.
a) Cercetarea și
dezvoltarea trebuie să fie tratate în contextul situației din societate, din
economie, în particular din industrie, precum și în contextul economic,
științific, tehnologic internațional. Menținerea unei cercetări-dezvoltări ca
scop în sine, de rezervă strategică, cvasi-izolate (sau cu conexiuni numai
ocazionale, de pondere și profunzime reduse), nu mai poate constitui o soluție
de durată și deja perioada de timp în care ar fi trebuit să constituie o
soluție s-a epuizat (sau este pe cale să se epuizeze), prin degradarea
calitativă a cercetării, provocată de situația actuală.
În scopul restabilirii
legăturilor între cercetare și sfera beneficiarilor acesteia, Ministerul
Cercetării și Tehnologiei își asumă rolul de Minister al Cercetării și Tehnologiei
României și nu numai al unităților de cercetare-dezvoltare, prin analiza
situației cercetării și tehnologiei în întreaga societate și economie; prin
acțiune la nivelul factorilor care determină sau afectează starea de fapt a
cercetării și tehnologiei în economie, prin constituirea sistemului de
finanțare care să conecteze în mod mai direct pe beneficiarii inovării la
programele de cercetare.
De asemenea, de la starea
actuală, a unui bagaj de rezultate a căror valorificare în economie se caută a
se promova (Push), este necesar (dezirabil) să se ajungă la starea în care
economia să aibă nevoie să absoarbă cercetare (Pull), pentru a-și realiza
obiectivele strategice și tactice (și chiar cele curente, care, după un timp,
să devină rezultate ale unor inovări anterioare).
Acest lucru nu se poate
realiza în termen scurt și nu depinde numai de Ministerul Cercetării și
Tehnologiei, ci de ansamblul reformei; dar influența Ministerului Cercetării și
Tehnologiei poate fi determinantă; altminteri, din strategiile și politicile
naționale și sectoriale va lipsi (sau va fi tratat formal și fără efect) un
element determinant al progresului contemporan în general și al redresării
economiei noastre naționale în particular: inovarea tehnologică.
Prevederile Ordonanțelor
nr. 58/1997 și 59/1997 sunt orientate în acest sens.
Din politica menționată rezultă:
cunoașterea și implicarea
cercetării-dezvoltării în analiza stării națiunii, în general, dar cel puțin
din punctul de vedere al științei și tehnologiei;
analiza curentă a actelor
normative preconizate (proiecte de legi, hotărâri etc.) în diferite domenii,
din punctul de vedere al impactului (chiar și indirect, mai ales indirect)
asupra științei și tehnologiei; promovarea de noi acte normative și de prevederi
adecvate în actele normative propuse, de natură să stimuleze interesul pentru
și nevoia de știință și tehnologie (Pull);
depășirea barierelor
instituționale în constituirea și realizarea Planului Național pentru
Cercetare-Dezvoltare și Inovare;
constituirea acestuia nu ca plan al unităților de cercetare-dezvoltare, ci ca
plan al României[7], cu
executanții adecvați pentru realizarea lui (oricare ar fi ei, numai competenți
să fie și să aibă condiții), pe bază de proiecte complexe, care de la început
să includă, pentru fiecare proiect, după caz, organizațiile de
cercetare-dezvoltare (distincte sau nu) și pe cele de valorificare.
După caz înseamnă că nici
această orientare nu trebuie să fie
absolutizată, putând fi avute în vedere și cel puțin următoarele două
categorii de situații:
cazul secretului
comercial (intern și extern) asupra noilor rezultate de proprietate
intelectuală și al situațiilor concurențiale, când implicarea viitorilor
valorificatori și chiar a anumitor colaboratori trebuie făcută numai la un
anumit moment, după protejarea (brevetarea) elementelor de proprietate
intelectuală, precum și atunci când sunt suficient de clar conturate elementele
tehnologice și economice ale valorificării, respectiv ale continuării
cercetării;
cazul IMM, care, putând
fi multe pentru o anumită categorie de rezultate viitoare ale
cercetării-dezvoltării, implicarea lor inițială ar fi greoaie, iar implicarea
numai a unora ar altera egalitatea șanselor și concurența loială.
În acest sens, politica în
domeniul științei și tehnologiei să devină o componentă a obiectivelor
strategice naționale, enumerate în art. 10 al Ordonanței nr. 8/1997, cu accent
pus, în contextul preocupărilor actuale ale Puterii, pe cele care pot întruni
sprijinul direct al politicii naționale, al celorlalte ministere și alte
organisme, precum și al beneficiarilor direcți, ca, de exemplu:
echilibrarea balanței
comerciale, prin creșterea exportului de produse competitive, tehnologic
avansate;
valorificarea superioară
a resurselor de materii prime și materiale;
restructurarea activă a
industriei, prin dezvoltarea de segmente tehnologic avansate, în compensarea
celor ce urmează să fie lichidate; reducerea consumurilor de resurse energetice
și de materii prime; crearea de noi locuri
de muncă pentru realizarea unor noi produse și servicii;
pregătirea integrării
europene prin alinierea standardelor,
normelor, dar și a produselor și serviciilor românești la standardele europene.
Un obiectiv strategic major
al Ministerului Cercetării și Tehnologiei poate să-l constituie, pentru această
legislatură, recâștigarea, pentru cercetarea și tehnologia românească, a
credibilității socio-politice, pe baza unui impact economic real și
semnificativ. La rândul său, acest impact trebuie să devină public, prin
acțiuni profesioniste de imagine și promovare.
b) Pentru atingerea obiectivului
strategic menționat, reforma în domeniul cercetării și tehnologiei ar trebui să
repună pe primul plan al programelor și proiectelor criteriile definitorii:
noutatea, originalitatea,
inovarea (valabile pentru oricare dintre activitățile de cercetare științifică)
utilitatea
socio-economică, impactul (obiective și criterii valabile în mod direct pentru
cercetarea aplicativă și dezvoltarea tehnologică, dar, ca potențialitate
viitoare de ansamblu, și pentru cercetarea fundamentală).
Trebuie subliniat că cele
două criterii se află într-o anumită opoziție din punctul de vedere al
sistemului programelor de cercetare-dezvoltare și al contractării: programe și
contracte ferme și detaliate, pe tot ciclul de cercetare-valorificare,
pregătesc și favorizează valorificarea, dar sunt mai puțin propice pentru
originalitate, invenții etc. Prin urmare, este necesar să fie planificate și
programe complexe, dar și teme izolate, în direcții susceptibile de a produce
cunoștințe și soluții noi, cu condiția să se finalizeze prin rezultate noi
(într-o anumită proporție, ținând seama de riscul inerent cercetării).
Fără a exclude inovarea din
programele concrete (unde poate fi stabilit, pentru anumite faze, obiectivul de
a realiza soluții noi, competitive, protejabile, alternative la soluțiile
protejate de către firmele concurente etc.), este necesar să se creeze
mecanisme de planificare și de contractare care să asigure trecerea rapidă de
la rezultate originale obținute în mod izolat la programele în cadrul cărora
rezultatele originale să fie valorificate.
c) Este necesar să se
găsească soluții pentru depășirea conflictelor de interese, care fac ca
prerogativele de aprobare a unor programe și proiecte, de alocare a resurselor,
să revină unor persoane care fie sunt competente dar (personal sau / și ca
organizații pe care le reprezintă) sunt implicate și interesate, direct sau
opus (concurențial), fie sunt neutre, dar atunci sunt neutre pentru că nu
sunt suficient de competente în specialitatea respectivă. Problema se pune și
pentru specialiști antrenați din sfera valorificării de exemplu, specialiști
dintr-o anumită subramură industrială, făcând parte din organismele de evaluare
și alocare a resurselor, ar deține informație privind cercetările din subramura
respectivă, care i-ar avantaja în concurența față de celelalte întreprinderi
din aceeași subramură.
Invitarea unor specialiști
străini nu respectă condiția secretului comercial, condiție care, pentru o
cercetare științifică și dezvoltare tehnologică vizând afirmarea pe o piață
internațională competitivă, ar trebuie să fie importantă.
Totodată, participarea la
astfel de organisme trebuie să nu devină teren pentru trafic de influență și
corupție.
Date fiind aceste probleme,
este preferabil ca deciziile concrete, referitoare la o anumită componentă a
unui anumit program sau proiect, să fie adoptate pe baza unor evaluări, cu
obligația respectării confidențialității asupra obiectului evaluat, de către un
număr restrâns de experți, pe cât posibil fără conflict de interese, ca un
criteriu esențial în stabilirea evaluatorilor, experți care să fie
selecționați, de fiecare dată în mod cvasi-aleator și secret, dintr-un set foarte
numeros de specialiști atestați. Varianta de organizare, reducând dezavantajele
amintite fără să le elimine cu totul, prezintă, la rândul său, dezavantajul
insuficientei comparabilități a deciziilor, precum și dificultatea metodologică
sporită a promovării unor strategii unitare.
d) O mutație importantă în
managementul cercetării-dezvoltării, în raport cu situația de până în prezent,
ar trebui să o constituie orientarea spre concentrarea resurselor (financiare,
umane, materiale) la nivelul necesar obținerii rapide a unor rezultate finale
valorificabile și competitive. Aceasta implică restrângerea drastică a dispersării tematice actuale și gruparea în
trei direcții de acțiune, cu metodologii distincte privind alocarea resurselor
și contractarea:
teme de inițiativă
științifică-tehnologică, cu caracter explorator, în vederea conceperii unor
soluții originale, de detaliu sau de ansamblu;
proiecte de inovare
industrială.
teme special destinate
atingerii nivelului competitiv necesar pentru integrarea în (pentru accesul la)
programe internaționale de cercetare științifică ce prezintă interes și pentru
România.
Desigur, în toate cazurile,
atribuirea efectivă a fondurilor se poate face eșalonat, în funcție de
rezultatele obținute pe parcurs, la termene de control prestabilite (fără,
însă, ca prin aceasta să se introducă pauze, goluri sensibile în
continuitatea și ritmul de realizare a lucrărilor, proiectul de cercetare
continuând din plin până la adoptarea eventualei decizii de sistare).
Misiunea CD nu (mai) este
(în principal) de a realiza (și) în
ci de:
a realiza soluții (și
descoperiri) de vârf, de excelență; proprietate intelectuală protejabilă și
exportabilă
a studia, calitativ și
cantitativ, (eventualele) condiții
specifice în România (naturale, ecologice, meteorologice, economice, sociale,
antropometrice, culturale etc.)
a realiza aplicații /
dezvoltări la niveluri competitive (pentru anumite piețe, inclusiv pentru piața
românească).
Pentru a realiza soluții de
vârf, competitive, ca și pentru a genera informații credibile, rezultate din
analize aprofundate, sunt esențiale:
concentrarea de resurse (financiare, umane, materiale) la nivelul
necesar atingerii masei critice pentru realizări competitive; pentru aceasta
reducerea numărului de teme
diferite abordate, selectarea de
priorități, abandonarea autarhiei, a
politicii de a face de toate și fiecare cercetător sau fiecare colectiv cu
tema (temele) lui[8],
implicarea în proiecte complexe[9];
în mod corespunzător, dimensionarea
finanțării temelor / proiectelor, concentrarea de resurse financiare
corespunzătoare, evitarea pulverizării acestora pe multe teme câte puțin la
fiecare, să nu bată la ochi, să ajungă pentru fiecare etc.;
definirea proiectelor din
programe prin finalitatea lor, asigurând implicarea specialităților și, după
caz, a unităților de C-D de profil, care să asigure soluționarea completă la
nivelul cerut;
cultivarea deprinderilor
de a lucra în echipă, a principiilor și practicii Project Management-ului;
cultivarea
profesionalismului, a exigenței soluționării exhaustive și complexe a
problemelor, a verificării riguroase și multilaterale a soluțiilor, a eticii
profesionale[10], a
respectului pentru confruntarea cu practica.
Nu avem de așteptat
strategii ale ramurilor beneficiare sau ale dezvoltării economiei naționale pe
profiluri tehnologice: acestea, de regulă (nu fără puține excepții) sau nu
există, sau sunt formale și nu sunt fiabile, sau sunt foarte perisabile.
Unitățile de C-D trebuie să-și formeze propriile strategii, pe propria
răspundere și pe propriul risc.
Pentru aceasta, sunt
necesare studii de prognoză și de marketing proprii, cu adoptarea unor ipoteze
de lucru proprii privind variantele plauzibile ale dezvoltărilor viitoare în
sfera beneficiarilor, a segmentelor de piață posibile, a științei și
tehnologiei în domeniile vizate.
Abordarea, cu oferte
insistente și consistente, a benficiarilor posibili, trecând peste orice
orgolii personale sau instituționale. Venirea în întâmpinare a nevoilor reale
viitoare ale beneficiarilor potențiali: reducere de costuri și consumuri,
funcționalitate / fiabilitate / calitate, adaptare la cerințele și nevoile
clienților lor, încadrare în
cerințele ecologice, realizarea de soluții cu proprietate intelectuală
protejată, accelerarea vitezei de ieșire cu noutăți pe piață.
Abordarea diferențiată a
beneficiarilor interni, pe categorii: cei mai fiabili sunt cei deja privatizați
sau privați; dintre cei cu capital încă majoritar de stat, pot fi sensibile
două grupe: a) cei cu situație financiară foarte bună (se pot consulta
bilanțurile contabile la Registrul Comerțului; se pot vedea listele de top-uri
organizate de camerele de comerț și industrie, CEMATT și alte organizații; se
pot urmări reclamele și interviurile din presă); b) cei cu situația la limita
de a intra pe listele de lichidare și cărora un ajutor urgent de eficientizare
le-ar fi de folos.
Pentru IMM-uri, trebuie
studiate necesitățile lor, pentru a depista probleme de interes pentru mai
mulți posibili benficiari.
Abordarea pieței externe
(pe segmente accesibile), după studierea prealabilă a acesteia și după învățarea
atentă a mecanismelor de ofertare, negociere și contractare. Perseverență
pentru implicare în programe europene, alte programe internaționale sau
naționale externe.
În cazul eșecului de a
lucra ca cercetători pentru beneficiari producători: dezvoltarea fabricației / prestațiilor
proprii, pe baza soluțiilor proprii competitive, dacă există piață potențială,
internă sau externă[11].
Măsuri cu caracter comun
a) Identificarea stocului,
a ofertei de rezultate de cercetare-dezvoltare
valorificabile (sau susceptibile de a fi difuzate pe o scară mai largă).
Este vorba nu de a se întocmi o nouă
multitudine de fișe formale de evidență centralizată, sau cataloage tehniciste
generale, adresate tuturor și nimănui, ci:
punerea într-o formă
marketabilă a realizărilor obținute în știință și tehnologie, la nivelul
ofertanților acestora (după eventuala protejare din punctul de vedere al
proprietății intelectuale), inclusiv la nivelul sau cu consultanța firmelor și
centrelor existente, specializate în management și marketing tehnologic și
transfer de tehnologie;
introducerea rezultatelor
în bănci de date comerciale, naționale și internaționale, inclusiv cu sprijinul
camerelor de comerț și industrie;
campanii de promovare,
dimensionate proporțional cu importanța rezultatelor și a impactului scontat,
inclusiv prin contactarea curajoasă a unor clienți potențiali, interni (din
orice categorie) și, după caz, externi; identificarea eventualelor eforturi
necesare pentru valorificare fie completări ale cercetării-dezvoltării cu
aspecte suplimentare, fie dezvoltare tehnologică pentru invenții și alte
rezultate de cercetare științifică valorificabile, fie pur și simplu investiții
sau alte eforturi directe; identificarea, împreună cu clienții prezumați
interesați, a surselor posibile și a profitabilității potențiale a
valorificării;
după caz, în funcție de
rezultatele și concluziile obținute,
realizarea unor proiecte de inovare, cu susținere inclusiv din fondul de
stimulare a inovării. Desigur, această etapă este posibilă și în cazurile în
care oportunitățile de valorificare și beneficiarii au format deja obiectul
unor identificări anterioare.
b) Prospectarea pieței
potențiale a cercetării-dezvoltării, identificarea, pe diverse canale, a
problemelor economice și tehnologice cu care se confruntă diferiții beneficiari
potențiali, inclusiv în perspectiva concurenței viitoare și ofertarea de
programe și proiecte de inovare pentru soluționarea problemelor respective.
Realizarea acestora, după caz, sub forma de programe și proiecte
pluridisciplinare, orientate spre soluționarea problemelor, cu project
management adecvat.
c) Susținerea informării și
a participării cercetării-dezvoltării românești la licitațiile organizate din
fonduri publice, inclusiv (ca la programele PHARE, de exemplu), impunerea, ca
un criteriu, a participării, într-o anumită proporție, a firmelor românești de
profil; propunerea și susținerea la Guvern a unei reglementări în acest sens.
d) Urmărirea și implicarea,
după caz, cu atribuții, a cercetării-dezvoltării românești în diferitele
programe guvernamentale, publice, de investiții, de restructurare, de
recalificare a forței de muncă sau de altă natură, care vor fi adoptate.
e) Analiza legislației
economico-financiare, ecologice etc. și, cu prilejul programului legislativ pe
anul 1998, propunerea și susținerea includerii în proiectele noilor legi și ale
altor acte normative, a prevederilor de natură să stimuleze cererea de
cercetare, inovarea, progresul tehnnic, reinvestirea profitului în cercetare,
calitatea etc.
f) Elaborarea unor
metodologii-cadru și promovarea pe piața românească a conceptului de consorțiu
de cercetare, pentru soluționarea anumitor probleme complexe, precum și a celui
de consorțiu de beneficiari ai unor cercetări de interes comun, care depășesc
posibilitățile de susținere financiară de către un singur beneficiar.
Asociațiile de producători, camerele de comerț și industrie ar putea fi
solicitate să devină factori de legătură între cercetare și agenții economici,
germeni ai unor consorții de beneficiari, în special IMM.
Suplimentarea temei cu faza
privind comportamentul managerial la nivelul unităților de C-D, în condițiile
unui mediu concurențial, a fost stabilită de Comisia de specialitate a
Colegiului Consultativ pentru cercetare-dezvoltare.
Între altele, lucrarea
încearcă să răspundă și la problemele ridicate de conducerile unor unități de
cercetare, care și-au exprimat, cu repetate prilejuri, cerința de a fi
orientați cu ajutorul unor strategii privind dezvoltarea ramurilor / domeniilor
respective și de a cunoaște perspectiva întreprinderilor beneficiare,
prioritățile politicilor oficiale în domeniile în care lucrează.
Într-un mediu concurențial
ideal (concurența perfectă), fiecare produs sau serviciu este furnizat pe
piață de către mai mulți agenți economici; aceștia concurează toți contra toți,
fiecare în parte este prea mic pentru a influența singur prețurile, prețurile
marginale sunt egale; toți tind să-și maximizeze profitul. Economia
concurențială este opusul intervenționismului statului în economie, al
economiei dirijiste, în care statul reglează cantitățile și prețurile cu care
se intră pe piață. Mediul concurențial este considerat ca fiind un factor
stimulativ determinant al progresului economic și tehnologic, rămas singurul
după eșecul practic al economiei planificate centralizat. Susținătorii
economiei concurențiale consideră orice exercitare de către stat a unor funcții
de reglare în economie ca fiind, cel puțin pe termen lung, dăunătoare
progresului.
Cadrul juridic general ce
definește și reglementează, în prezent, regimul concurenței la nivelul
agenților economici din România este stabilit prin două acte normative: Legea
concurenței nr. 21/1996 și Legea privind combaterea concurenței neloiale nr.
11/1991. Există prevederi la obiect și în Codul penal. În principal, Legea
concurenței limitează posibilitățile și efectele asocierii agenților economici
pentru acțiune concertată pe piață, precum și concentrarea agenților economici.
În funcție de aceste fenomene, statul își asumă funcții de supraveghere și de
aprobare a prețurilor. Legea combaterii concurenței neloiale și Codul Penal
prevăd sancțiuni pentru inducerea în eroare a cumpărătorilor privind originea,
calitatea produsului, existența unor brevete etc., aferente produsului, precum
și divulgarea secretelor economice.
Situația actuală a
cercetării și tehnologiei din România este determinată de situația economică
actuală a României și, în particular, a industriei unul dintre principalii
beneficiari ai cercetării de profil tehnologic, oriunde în lume. Totuși, din punctul de vedere al
interesului potențial pentru activitate de cercetare-dezvoltare tehnologică și
al sferei posibile de aplicare a rezultatelor cercetării, se pot contura mai
multe componente ale industriei, categorii de societăți comerciale de profil de
profil tehnologic, analizate și delimitate în lucrare, după dimensiuni, după
gradul și metoda de privatizare, după natura capitalului.
O stare de stagnarea
tehnologică a fost indusă în industrie de politica de dezvoltare exclusiv sau
preponderent cantitativă, cu orice preț inclusiv cu prețul ignorării
progresului tehnic necesar (desigur, nu fără excepții), politică promovată în
perioada 1992-1996, iar din 1997 doctrina întâi privatizare, apoi
restructurare, promovată de noul guvern, de la sfârșitul lui 1996, în consens
cu reprezentanții internaționali care monitorizează reforma economiei României.
Acolo unde a găsit un teren fertil de incompetență și de pasivitate
managerială, doctrina amintintă s-a materializat prin stagnare și așteptare a
privatizării. Doctrina s-a dovedit nu numai nocivă pentru economia României în
ansmablu, dată fiind ponderea importantă pe care o prezintă în producția industrială
întreprinderile cu capital încă majoritar de stat, dar a acționat ca o frână în
însuși procesul de privatizare, întreprinderi nerestructurate și neperformante neprezentând interes nici
pentru investitori, străini sau români.
O altă problemă doctrinară
la nivelul ultimului an a constituit-o (și o mai constituie) conceperea
restructurării industriale (și agricole) ca proces unilateral, de lichidare a
pierderilor prin amputarea perdanților (perdanții înșiși fiind stabiliți după
criterii financiare insuficient elaborate), fără componenta pozitivă, de
valorificare, progres și relansare economică, de selecție a posibilelor cazuri
de viitor succes, lăsată exclusiv (sau excesiv) în seama investițiilor străine,
care vin în măsură mai redusă decât s-a sperat, ca urmare, între altele, a
disfuncțiilor actuale ale sistemului economico-financiar și legislativ.
La doctrinele amintite s-au
adăugat efecte paralizante ale legislației adoptate în perioada post-1989:
a) Legea contractului de
management, care cointeresează pe manageri numai pentru rezultate imediate, nu
de perspectivă,
b) Sistemul contabil, care
penalizează (impozitează drept profit) orice cheltuieli curente pentru venituri
viitoare.
Lucrările de strategie,
elaborate în ultimii 7 ani, au continuat inerțial structura autarhică și
excesiv diversificată a economiei, orientându-se spre investiții generalizate și prea puțin spre
progres tehnic propriu.
În continuare, în lucrare
se analizează distinct: mediul concurențial în sfera beneficiarilor cercetării,
mediul concurențial în sfera unităților de C-D.
Trecând la comportamentul
managerial la nivelul unităților de C-D, se consideră că principala problemă
managerială în unitățile de C-D este, în etapa actuală și viitoare, strategia
orientării în mediul economic, în timp ce acesta însuși este lipsit de
orientare și strategie, la nivelul de detaliere și consistență necesar
orientării activității de C-D.
Inevitabil, managementul
unităților de C-D este un management al riscului. Comportamentele managerile pot
fi, din acest punct de vedere:
inerțial, conservativ, cu
riscul că absența schimbării proprii într-o lume în schimbare va conduce la
pierderea succesivă a pozițiilor pe piață și, în final, la pierderea
(dispariția) unității însăși;
inovativ, cu riscul că
direcțiile de schimbare promovate vor eșua, din diferite motive, efortul fiind
zadarnic și irosind resurse care ar fi permis, poate, conservarea / supraviețuirea unității.
Comportamentul managerial
inovativ urmărește:
valorificarea tehnologiilor
pe piețe (nevoi) noi
extinderea,
complementarea tehnologiilor din domeniul de experiență
adaptarea unor tehnologii
noi pentru piața cunoscută
consolidarea dotării,
care să permită atingerea unor niveluri de performanță superioare
extinderea dotării,
pentru abordarea unor noi tehnologii sau noi nevoi
diversificarea
relațiilor, căutarea de noi relații
reorganizarea de
regulă, de la organizare piramidală la organizare matricială sau pe proiecte
însușirea unor noi
stiluri de lucru de la lucrul individual la lucrul în echipă, dar și invers
de la lucrul exclusiv în echipă la crearea condițiilor de desfășurare a unor
individualități creative
Ca recomandări ce rezultă
din analiza efectuată, se arată că misiunea CD nu (mai) este (în principal) de
a realiza (și) în
ci de:
a realiza soluții (și
descoperiri) de vârf, de excelență; proprietate intelectuală protejabilă și
exportabilă
a studia, calitativ și
cantitativ, (eventualele) condiții
specifice în România (naturale, ecologice, meteorologice, economice, sociale,
antropometrice, culturale etc.)
a realiza aplicații /
dezvoltări la niveluri competitive (pentru anumite piețe, inclusiv pentru piața
românească).
Direcția primordială de schimbare
în strategia viitoare a cercetării-dezvoltării din România este considerată a
fi concentrarea
de resurse (financiare, umane, materiale) la nivelul necesar atingerii
masei critice pentru realizări competitive; pentru aceasta reducerea numărului de teme diferite
abordate, selectarea de priorități, abandonarea autarhiei, a politicii de a face
de toate și fiecare cercetător sau fiecare colectiv cu tema (temele) lui,
implicarea în proiecte complexe; în mod corespunzător, evitarea pulverizării resurselor
financiare pe multe teme.
Nu avem de așteptat
strategii ale ramurilor beneficiare sau ale dezvoltării economiei naționale pe
profiluri tehnologice: acestea, de regulă (nu fără puține excepții) sau nu
există, sau sunt formale și nu sunt fiabile, sau sunt foarte perisabile.
Unitățile de C-D trebuie să-și formeze propriile strategii, pe propria
răspundere și pe propriul risc.
Pentru aceasta, sunt
necesare studii de prognoză și de marketing proprii, cu adoptarea unor ipoteze
de lucru proprii privind variantele plauzibile ale dezvoltărilor viitoare în
sfera beneficiarilor, a segmentelor de piață posibile, a științei și
tehnologiei în domeniile vizate.
Abordarea, cu oferte
insistente și consistente, a benficiarilor posibili, trecând peste orice orgolii
personale sau instituționale. Venirea în întâmpinare a nevoilor reale viitoare
ale beneficiarilor potențiali: reducere de costuri și consumuri,
funcționalitate / fiabilitate / calitate, adaptare la cerințele și nevoile
clienților lor, încadrare în cerințele
ecologice, realizarea de soluții cu proprietate intelectuală protejată,
accelerarea vitezei de ieșire cu noutăți pe piață.
Abordarea diferențiată a
beneficiarilor interni, pe categorii: cei mai fiabili sunt cei deja privatizați
sau privați; dintre cei cu capital încă majoritar de stat, pot fi sensibile
două grupe: a) cei cu situație financiară foarte bună (se pot consulta
bilanțurile contabile la Registrul Comerțului; se pot vedea listele de top-uri
organizate de camerele de comerț și industrie, CEMATT și alte organizații; se
pot urmări reclamele și interviurile din presă); b) cei cu situația la limita
de a intra pe listele de lichidare și cărora un ajutor urgent de eficientizare
le-ar fi de folos.
Pentru IMM-uri, trebuie
studiate necesitățile lor, pentru a depista probleme de interes pentru mai
mulți posibili benficiari.
Abordarea pieței externe
(pe segmente accesibile), după studierea prealabilă a acesteia și după
învățarea atentă a mecanismelor de ofertare, negociere și contractare.
Perseverență pentru implicare în programe europene, alte programe
internaționale sau naționale externe.
În cazul eșecului de a
lucra ca cercetători pentru beneficiari producători: dezvoltarea fabricației / prestațiilor
proprii, pe baza soluțiilor proprii competitive, dacă există piață potențială,
internă sau externă; cercetarea românească oferă exemple de reușită.
[1] Fac excepție regiile autonome din
domeniul infrastructurilor, intrate în modernizări, unele substanțiale, cu
suport străin / internațional.
[2] Problema impactului legislativ actual
asupra managementului întreprinderilor este tratată mai detaliat în lucrarea
recent întocmită de către SCIENTCONSULT: Studii de fundamentare pentru
elaborarea uinei politici optimizate de protejare a industriei naționale pe
piața internă, faza: Recomandări de
prevederi legislative pentru stimularea și protecția industriei autohtone,
noiembrie 1997, beneficiar Ministerul Industriei și Comerțului.
[3] Privatizate foste cu capital
majoritar de stat; private constituite de la început ca societăți cu capital
integral privat.
[4] Curtis, T. Business and Marketing for
Engineers and Scientists. McGraw-Hill Book Company,
[5] P - Politic, E Economic, S Social,
T Tehnologic.
[6] sau a rămas în afara cadrului unei noi
politici oficiale, promovate între timp.
[7] Așa sunt concepute programele noului
Plan Național, dar, de la subprograme / module în jos încep să-și facă loc, în
continuare, tendințele de autonomizare instituțională, sau, mai pe românește,
de croire după criteriul de bază să fie
loc pentru fiecare și, mai ales, să fie loc pentru noi.
[8]
După cum s-a mai menționat cu excepția cazurilor de promovare
deliberată a unor inițiative creative individuale promițătoare.
[9]
Această direcție de schimbare pare a fi primordială în strategia
viitoare a cercetării-dezvoltării din România, dacă vom fi în stare să o
promovăm; se pare este principala rutină ce trebuie înfrântă.
[10] Numai în ultimele 3 luni, doi
cercetători, din institute diferite, cu poziții foarte onorabile în institutele
respective, invitați pentru a colabora la lucrări SCIENTCONSULT, au prezentat,
drept contribuții proprii, texte copios preluate și prelucrate după câte o
anumită sursă, fără măcar a o indica la bibliografie.
[11] Strategie ce a dat rezultate foarte
bune la ICPE