Metode avansate de perfecționare profesională

privind managementul strategic în C-D

 

                                    

 

 

Comportamentul managerial

la nivelul unităților de C-D,

în condițiile unui mediu concurențial

 

 

 

 

Responsabil lucrare,

 

Ing. Sanda Felea

 

 

 

CUPRINS

 

Capitolul 1. Caracterizarea mediului concurențial al unităților de C-D, cu particularizări la perioada actuală în România...........................

1.1. Mediul concurențial în sfera beneficiarilor unităților

de C-D...................................................................................

1.2. Mediul concurențial în sfera unităților de C-D................

Capitolul 2. Caracterizări ale comportamentului managerial la nivelul unităților de C-D din România. Impactul mediului concurențial....................

2.1. Strategia orientării în mediul economic și comportamentul managerial 

2.2. Probleme manageriale de actualitate

în C-D românească..............................................................

Capitolul 3. Recomandări ce rezultă, pentru instruirea și orientarea managerilor din unitățile de C-D.................................................................

Capitolul 4. Sinteză, principalele concluzii...............................

 

 

 

© SCIENTCONSULT, decembrie 1997
Capitolul 1. Caracterizarea mediului concurențial al unităților de C-D, cu particularizări la perioada actuală în România

 

Mediul concurențial al unităților de C-D se compune din:

 

Mediul concurențial în sfera beneficiarilor unităților de C-D

Mediul concurențial în sfera ofertanților, a UCDP

 

1.1. Mediul concurențial în sfera beneficiarilor unităților de C-D

 

        Într-un mediu concurențial ideal (“concurența perfectă”), fiecare produs sau serviciu este furnizat pe piață de către mai mulți agenți economici; aceștia concurează toți contra toți; fiecare în parte este prea mic pentru a influența singur prețurile, prețurile marginale sunt egale; toți tind să-și maximizeze profitul. Economia concurențială este opusul intervenționismului statului în economie, al economiei dirijiste, în care statul reglează cantitățile și prețurile cu care se intră pe piață. Mediul concurențial este considerat ca fiind un factor stimulativ determinant al progresului economic și tehnologic, rămas singurul după eșecul practic al economiei planificate centralizat. Susținătorii economiei concurențiale consideră orice exercitare de către stat a unor funcții de reglare în economie ca fiind, cel puțin pe termen lung, dăunătoare progresului.

 

1.1.1. Cadrul juridic actual

 

        Cadrul juridic general ce definește și reglementează regimul concurenței la nivelul agenților economici este stabilit prin două acte normative: Legea concurenței nr. 21/1996 și Legea privind combaterea concurenței neloiale nr. 11/1991. Există prevederi la obiect și în Codul penal.

       

        Legea concurenței nr. 21/1996

        Cu referire la aspectele de concurență de interes pentru sfera beneficiarilor unităților de C-D, priviți ca atare (sub aspectul impactului posibil asupra activității de C-D), Legea concurenței nr. 21/1996 cuprinde următoarele prevederi semnificative (sublinierile unor cuvinte sau enunțuri nu sunt în lege, ci au fost introduse, pentru a atrage atenția, în cadrul prezentei lucrări):

 

        Art. 5. “(1) Sunt interzise orice înțelegeri exprese sau tacite între agenții economici sau asociații de agenți economici, orice decizii de asociere sau practici concertate între aceștia, care au ca obiect sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenței pe piața românească sau pe o parte a acesteia, în special cele care urmăresc;”

        a) fixarea concertată, în mod direct sau indirect, a prețurilor de vânzare sau de cumpărare, a tarifelor ... precum și a oricăror alte condiții comerciale inechitabile;

        b) limitarea sau controlul producției, distribuției, dezvoltării tehnologice sau investițiilor;

        c) împărțirea piețelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare ...

        f) participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitații sau la orice alte forme de concurs de oferte;

        g) eliminarea de pe piață a altor concurenți, limitarea sau împiedicarea accesului pe piață și a libertății exercitării concurenței de către alți agenți economici, precum și înțelegerile de a nu cumpăra de la sau a nu vinde către anumiți agenți economici fără o justificare rezonabilă.

        (2) Pot fi exceptate de la interdicția stabilită la alin. (1) înțelegerile, deciziile de asociere sau practicile concertate care îndeplinesc cumulativ condițiile ..., după cum urmează:

        ... e) înțelegerea, decizia de asociere sau practica concertată în cauză contribuie sau poate contribui în mod semnificativ la:

        – ameliorarea producției ori distribuției de produse, executării de lucrări ori prestărilor de servicii;

        – promovarea progresului tehnic sau economic, îmbunătățirea calității produselor și serviciilor;

        – întărirea pozițiilor concurențiale ale întreprinderilor mici și mijlocii pe piața internă;

        – creșterea gradului de competitivitate a produselor, lucrărilor și a serviciilor pe  piața externă; ...

        (3) Beneficiul exceptării prevăzute la alin. (2) se acordă prin decizie a Consiliului Concurenței, pentru cazuri individuale ... și se stabilește prin regulament al Consiliului Concurenței, pentru unele categorii de înțelegeri, decizii de asociere ori practici concertate.”

        De asemenea, este de notat că, în art. 6, Legea prevede:

        “Este interzisă folosirea în mod abuziv a unei poziții dominante deținute de către unul sau mai mulți agenți economici pe piața românească sau pe o parte substanțială a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurențiale...” care “pot consta, în special, în:

        ...b) limitarea producției, distribuției sau dezvoltării tehnologice în dezavantajul utilizatorilor sau consumatorilor;...

        e) realizarea de importuri fără competiție de oferte și tratative tehnico-economice uzuale, în cazul produselor și serviciilor care determină nivelul general al prețurilor și tarifelor în economie;”

        Un capitol separat al Legii este consacrat limitării ”concentrării economice”; concentrările economice “sunt supuse controlului și trebuie notificate Consiliului Concurenței”.

        Sancțiunile prevăzute pentru contravenții sunt amenzi, cuprinse între 2.000.000 și 100.000.000 lei, iar, pentru anumite contravenții, “amendă în sumă de până la 10% din cifra de afaceri”.

 

        Legea nr. 11/1991, privind combaterea concurenței neloiale, stipulează:

        Art. 4. “Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale,  infracțiuni:

        ... c) dezvăluirea de către salariatul unui comerciant a unor date secrete privind activitatea acestuia, către un concurent;

        ...h) oferirea, promiterea sau acordarea – mijlocit sau nemijlocit – de daruri ori alte avantaje salariatului unui comerciant sau reprezentanților acestuia, pentru ca, prin purtarea neloială să poată afla procedeele sale industriale, pentru a cunoaște sau a folosi clientela sa, ori pentru a obține orice alt folos pentru sine ori pentru altă persoană în dauna unui comerciant;

        i) deturnarea clientelei unui comerciant, prin folosirea legăturilor stabilite cu această clientelă în cadrul funcției deținute anterior la acel comerciant ...”

        Amenzile prevăzute în lege au rămas derizorii, ca urmare a inflației, nemaifiind actualizate din ianuarie 1991 până în prezent (după caz, 5.000-20.000 lei, ... 20.000-60.000 lei), dar sunt și infracțiuni sancționate “cu închisoare de la o lună la doi ani sau cu amendă de la 20.000 la 100.000 lei:

        a) întrebuințarea unei firme, unei embleme, unor desemnări speciale sau a unor ambalaje de natură a produce confuzie cu cele folosite legitim de alt comerciant;

        b) producerea în orice mod, importul, exportul, depozitarea, punerea în vânzare sau vânzarea unor mărfuri purtând mențiuni false privind brevetele de invenții, originea și caracteristicile mărfurilor, precum și cu privire la numele producătorului sau comerciantului ...”

 

        Codul penal al României, republicat în M.O. nr. 65/1997, prevede, sub rubrica “Divulgarea secretului economic”: “Art. 296. – Divulgarea unor date sau informații care nu sunt destinate publicității, de către cel care le cunoaște datorită atribuțiilor de serviciu, dacă fapta este de natură să producă pagube, se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani.

        Dacă fapta prevăzută în alienatul precedent este săvârșită de altă persoană, oricare ar fi modul prin care a ajuns să cunoască datele sau informațiile, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 5 ani.”

        Pentru “contrafacerea sau folosirea, fără drept, a obiectului unei invenții se pedepsește cu închisoare de la 3 luni (față de o lună, cât prevedea Legea nr. 11.1991) la 2 ani sau cu amendă.”

        “Art. 300. – Punerea în circulație a produselor realizate ca urmare a contrafacerii sau folosirii fără drept a obiectului unei invenții se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani.”

 

*

 

        O specie aparte de concurență este cea referitoare la participarea la licitații, reglementate prin Ordonanța privind achizițiile publice nr. 12/1993, aprobată (cu modificări) prin Legea nr. 83/1994 și seria de hotărâri ale guvernului nr. 592/1993, 727/1993, 63/1994, 660/1994, 414/1995, 761/1995, 163/1997 – ultima versiune a “Regulamentului privind organizarea licitațiilor pentru achizițiile publice de bunuri și servicii” a fost cea republicată în M.O. nr. 149 / 11.07.1997.

        Se poate considera că este aplicabil și art. 5, ali. (1) lit. f, citat mai înainte, din Legea nr. 21/1996.

 

 

1.1.2. Caracterizări privind piața actuală a C-D în România

 

        Situația actuală a cercetării și tehnologiei din România este determinată de situația economică actuală a României și, în particular, a industriei – unul dintre principalii beneficiari ai cercetării de profil tehnologic, oriunde  în lume.

        Totuși, este necesară o abordare diferențiată, pe diferite segmente ale pieței cercetării:

        – ramurile cu pronunțat profil tehnologic, în mod determinant dependente de progresul tehnologic și de piaț㠖 industria, construcțiile, energia, serviciile de profil tehnic: transporturile, telecomunica­țiile;

        – agricultura cu subramurile sale – dependentă, în plus, de condițiile naturale;

        – problemele de interes național, care nu pot avea ca beneficiar principal decât statul: sănătatea, cultura, apărarea, siguranța națională, seismicitatea, resursele naturale, metrologia, meteorologia, societatea, macroeconomia;

        – domeniile esențiale ale deschiderilor tehnologice actuale – informatica, biotehnologiile, noi materiale, alte deschideri cu impact larg.

        Unele domenii sunt intermediare (între interesul de stat și cel privat); de exemplu, protecția mediului are ca beneficiar statul pentru analiza problemelor de ansamblu, strategii, stabilirea de norme, dar și pe agenții economici – pentru elaborarea de soluții competitive vizând încadrarea în norme. Situația este similară în medicină, unde soluțiile și tehnologiile pentru diferite medicamente, aparate etc. pentru sectorul sanitar interesează firmele producătoare; concurența se va putea manifesta și în domeniul medical însuși, pe măsura privatizării acestuia; în apărare – unde diferite tipuri de armament sau alte echipamente pot fi produse de către firme private, pe bază de specificații stabilite de către stat, cu condiția, după caz, a respectării secretului, a dreptului de exclusivitate a statului român ca beneficiar etc.

 

        Din punctul de vedere al interesului potențial pentru activitate de cercetare-dezvoltare tehnologică și al sferei posibile de aplicare a rezultatelor cercetării, se pot contura 4 componente ale industriei, 4 categorii de societăți comerciale de profil industrial sau,  mai larg, de profil tehnologic:

        Componenta 1. – Societățile comerciale foste sau actuale cu capital majoritar de stat și regiile autonome, mari și încă nerestructurate, care, de regulă și cu puține excepții, au stagnat sub aspect tehnologic încă din anii ‘80 și cu atât mai mult după 1989[1]; presiunile salariale și sociale interne anti-restructurare, precum și pierderea unor piețe – agravată din ce în ce mai mult de stagnarea tehnologic㠖 au făcut să nu se aloce resurse eforturilor de modernizare tehnologică, de creare de produse noi (nu fără excepții meritorii, care, uneori, au aliniat producțiile respective la niveluri onorabile de competitivitate). Aceste categorii de unități constituiseră, în trecut, clientela principală a cercetării de profil tehnologic din România. În prezent, această categorie reprezintă o sferă rezilientă la progres tehnologic, din motive care vor fi reluate.

        Componenta 2. – Societățile foste cu capital majoritar de stat, mari sau mijlocii, total sau parțial – dar majoritar – privatizate, pe căi diferite: prin cumpărare de către capital străin, prin cumpărare de către capital românesc, prin constituire de societăți mixte – de regulă, numai cu o parte (o mică parte) din societățile respective, restul rămânând cu capital majoritar de stat; prin metoda MEBO (cel mult întreprinderi mijlocii); prin acționariat diseminat (cupoane), acolo unde s-a depășit cifra de 50% subscriere; unele combinații între cele arătate. Partea de capital străin, când a fost cazul, a venit cu tehnologiile proprii; partea de capital românesc nu are încă stimulentele și posibilitățile financiare de a antama progrese tehnologice majore. Prin procesul de privatizare, această categorie se extinde, în dauna primeia.

        Componenta 3. – Societățile importante nou constituite pe bază de capital privat, străin sau românesc. Acestea, de regulă, sunt fie dependente tehnologic de anumite firme stăine, fie, după reușita primilor ani de activitate, nu au ajuns încă, în general, în stadiul în care să resimtă și să conscientizeze necesitatea unei inovări, a unei noi perspective tehnologice.

        Componenta 4. – Întreprinderile private mici și mijlocii, dintre care unele își realizează produsele și tehnologiile cu forțe proprii, dar altele – și, în măsură crescândă, și primele – nu dispun de forța financiară necesară pentru susținerea unor programe de cercetare-dezvoltare avansată, luate fiecare în parte.

        De menționat că societățile comerciale de profil industrial din componentele 3 și 4 activează, de regulă, într-un număr limitat de ramuri: industria alimentară, confecții textile, mobilă, poligrafie-ambalaje, construcții-instalații, electronică-automa­tică-informatică, unele subramuri din chimie – medica­men­te, cosmetice, mase plastice; excepțional – piese de schimb în construcția de mașini; reparații, întreținere-service.

        O categorie aparte o formează agricultura, a cărei privatizare după 1989 s-a realizat și se realizează în continuare printr-un proces de destructurare și dezagregare, la figurat și la propriu, scăzând dramatic capacitatea de asimilare de tehnologii și utilaje noi, de material biologic avansat etc.

        Revenind asupra primei componente, stagnarea tehnolo­gică a fost indusă și de politica de dezvoltare exclusiv sau preponderent cantitativă, cu orice preț – inclusiv cu prețul ignorării progresului tehnic necesar (desigur, nu fără excepții), politică promovată în perioada 1992-1996, iar din 1997 – doctrina “întâi privatizare, apoi restructurare”, promovată de noul guvern, de la sfârșitul lui 1996, în consens cu reprezentanții internaționali care monitorizează reforma economiei României. Acolo unde a găsit un teren fertil de incompetență și de pasivitate managerială, doctrina amintintă s-a materializat prin stagnare și așteptare a privatizării. Doctrina s-a dovedit nu numai nocivă pentru economia României în ansmablu, dată fiind ponderea importantă pe care o prezintă în producția industrială întreprinderile cu capital încă majoritar de stat, dar a acționat ca o frână în însuși procesul de privatizare, întreprinderi nerestructurate și  neperformante neprezentând interes nici pentru investitori, străini sau români.

        O altă problemă doctrinară la nivelul ultimului an a constituit-o (și o mai constituie) conceperea restructurării industriale (și agricole) ca proces unilateral, de lichidare a pierderilor prin amputarea perdanților (perdanții înșiși fiind stabiliți după criterii financiare insuficient elaborate), fără componenta pozitivă, de valorificare, progres și relansare economică, de selecție a posibilelor cazuri de viitor succes, lăsată exclusiv (sau excesiv) în seama investițiilor străine, care vin în măsură mai redusă decât s-a sperat, ca urmare, între altele, a disfuncțiilor actuale ale sistemului economico-financiar și legislativ.

        La doctrinele amintite s-au adăugat efecte paralizante ale legislației adoptate în perioada post-1989:

        a) Legea contractului de management, care cointeresează pe manageri numai pentru rezultate imediate, nu de perspectivă,  managerii putând fi oricând demiși sau putând oricând demisiona, “cu un preaviz de 30 de zile” (preaviz care nici nu a fost respectat, de altfel, în cazul multor demiteri intempestive); contractul de management încetează de drept în momentul în care ponderea capitalului privat depășește 50%, managerii fiind astfel cointeresați în tergiversarea și nerealizarea privatizării; performanțele după care sunt salarizați managerii sunt exclusiv performanțele curente;

        b) sistemul contabil, care stabilește drept profit impozabil numai diferența între veniturile realizate și cheltuielile “aferente veniturilor”, penalizând prin impozitare ca profit orice cheltuieli curente pentru efecte viitoare (aceste ultime deficiențe fiind valabile pentru toate categoriile de societăți comerciale, nu numai cele cu capital încă majoritar de stat). Prin toate acestea, întreprinderile sunt interesate să nu depună eforturi, manageriale și financiare pentru dezvoltarea tehnologică a fabricației, pentru calitate, pentru ecologizare, chiar pentru redresare economico-financiară durabilă[2].

        Consecințele stagnării tehnologice rezultate (în conjugare și cu alte cauze) sunt: reducerea exportului, dezechilibrul, cronic în ultimii ani, al balanței comerciale a României, nereducerea energoinensivității economiei României, reducerea eficienței exportului României – prin reducerea ponderii livrărilor complexe și a exporturilor de produse de tehnicitate ridicată și creșterea exportului produselor brute, cu grad scăzut de prelucrare și valoare adăugată mică, chiar materii prime sau materiale grosiere. La aceasta au  contribuit și prețurile scăzute la materii prime și resurse energetice, precum și sistemul de instrumente economice care încă mai avantajează numai pe exportatorii direcți și nu și pe cei indirecți (ceea ce limitează interesul diferiților furnizori de a contribui la exporturi complexe) și a stimulat teoriile (și practicile) “autosusținerii financiare” și “eficienței valutare” a ramurilor celor mai energointensive, poluante și mari consumatoare de resurse și importuri, pe seama unor exporturi parțiale directe proprii – metalurgia, petrochimia, cimentul ș.a.

 

        La nivelul de ramuri / subramuri este greu de spus că există strategiii de dezvoltare consistente. Sistemul de lucrări de prognoză și strategie, elaborate de jos în sus (“bottom-up”) în ultimii 7 ani, s-au referit în principal la prima categorie de societăți, continuând inerțial structura autarhică și excesiv diversificată a economiei și, în special, a industriei, prevăzând dezvoltări cantitative ale tuturor întreprinderilor pe bază de investiții nu se știe de unde obtenabile, cu un eventual progres tehnic prin investiții în noi dotări sau înlocuirea celor existente; creșteri viitoare optimist-victorioase de producție pentru nu se știe care piețe și din surse de finanțare ipotetice. Desigur, nu trebuie să generalizăm; pot exista și lucrări de strategie realizate cu grade sporite de profesionalism și cunoașterea lor este utilă.

 

        Mediul concurențial în sfera beneficiarilor (interni ai) UCDP se referă la:

        – concurența între diferitele unități din țară:

        – concurența produselor din import

        – concurența tehnologiilor străine asociate capitalului străin, în condiții de deficit de capital propriu.

 

        Concurența între diferite unități potențial beneficiare din țară se desfășoară între următoarele feluri de unități:

        a) Unități existente, în sferele în care nici înainte nu exista un monopol intern: fie bunuri de consum – produse alimentare, industrie ușoară, unele bunuri industriale de folosință îndelungată cu mai mulți producători interni, fie bunuri de investiții – produse industriale, în acele  profiluri în care existau mai mulți producători – în special, privind unele materiale: ciment, oțeluri, dar și unele utilaje: tractoare, de exemplu.

        b) Unități existente, care acum încalcă profiluri ale altor unități, prin reprofilare proprie (de exemplu, S.C. Grivița S.A. a prezentat la TIB ‘97 un nou autobuz, din profilul până acum exclusiv al S.C. Autobuzul S.A.; un mare număr de întreprinderi s-au profilat, în ultimii ani, pe unelte agricole etc.) Deși, anterior, a existat o specializare “pentru evitarea paralelismelor”, în ultimii ani fiecare producător a căutat să dea pe piață orice a sperat că poate vinde.

        c) Unități nou create, cu capital privat românesc sau / și străin, care se lansează pe piață cu produse care le concurează pe cele existente, sau cu noi produse, care nu se fabricau până acum în țară, dar deja sunt mai mulți producători.

        d) Practic, toate unitățile producătoare din țară se află în concurență cu importatorii; este greu să nominalizăm sfere în care nu ar exista pe piață produse străine care să le concureze pe cele românești.

        Mai mult sau mai puțin rațional, prezența pe piață a produselor străine a condus, în unele cazuri, la încetarea producției românești respective, chiar dacă nivelurile de prețuri ale produselor străine se află la cote mult superioare prețurilor fostelor produse românești. Din acest punct de vedere, se pot menționa două situații:

        – prezența pe piață a produselor străine, de import, a determinat încetarea producției românești respective, cu toate consecințele economice și sociale aferente;

        – produsele străine s-au implantat în întreprinderi românești existente, ca tehnologie străină asociată investiției de capital străin, înlocuind produsele românești fabricate anterior (exemplu: o serie de cosmetice), producția realizându-se în România, dar cu import mărit de componente / ingrediente, precum și de proprietate industrială (mărci, know-how).

        La cele arătate se adaugă, la rest de condiții date, handicapul peren al soluțiilor proprii în raport cu ofertele de tehnologie străină: garanția de funcționalitate (chiar dacă la un stadiu tehnic uneori depășit pe plan mondial), avantajele personale (turistice și de altă natură) pentru beneficiarii tehnologiei străine. Situații aparte în favoarea tehnologiilor străine se creează în domeniile în care trebuie să fie asigurată compatibilitate tehnologică internațională, cum sunt apărarea (integrare în NATO), anumite aspecte în telecomunicații etc.

        Sunt multe situațiile în care producția din România are numai caracterul unui montaj final, al unei condiționări / ambalări, eventual – al unei dimensionări finale din semifabricate determinante importate (inclusiv poducția de încălțăminte și confecții textile în lohn; PC-uri, televizoare, ferestre etanșe din profiluri complexe laminate în străinătate etc.).

        Oricum, toate cazurile enumerate se referă la două situații:

        – producția realizată este pe concepție și tehnologie locală;

        – producția realizată este pe concepție și tehnologie străină.

 

        Asupra produselor românești realizate în concepție proprie (locală). grevează, adesea, mai mulți factori:

        – performanțe funcționale modeste, corespunzătoare unor stadii depășite în tehnologia mondială;

        – calitate slabă, în special fiabilitate și durabilitate nesatisfăcătoare; libertatea și democrația post-1989 s-au repercutat grav asupra deteriorării cvasi-generale a calității produselor românești, sub limitele tolerabile

        – design primitiv, atât în ceea ce privește impactul funcțional, ergonomicitatea, cât și ca aspect;

        – finisaj și ambalaj primitive;

        – impozitul pe publicitate.

        Dacă, până în prezent, produsele românești au prezentat avantajul unor prețuri scăzute, uneori – substanțial mai scăzute decât cele ale unor produse corespunzătoare străine, cumpărătorii – atât pentru bunurile de consum, cât și pentru cele de investiții – își dau tot mai frecvent seama că economia realizată nu jusitifică minusurile de calitate (numeroasele produse românești necorespunzătoare calitativ compromițându-le și pe cele corespunzătoare).

        În încercarea de a rezista pe piață și de a relua sau a începe exporturi, multe întreprinderi românești se orientează spre acreditarea de calitate conform standardelor ISO 9000. Din păcate – și acest lucru va ieși la iveală, probabil, după un anumit timp, eforturile de asigurare a calității încep de la jumătatea drumului – de la procedurile prevăzute de metodologia ISO 9000, adesea, fără fundamentul unor soluții funcționale moderne, inovative, competitive – care nu pot rezulta decât dintr-o activitate de cercetare-dezvoltare, românească sau / și, la rândul ei, de import.

        Exigențele ecologice internaționale, intrarea în uz a standardelor ISO 14000, vor constitui un alt factor de natură să determine o nevoie crescută de cercetare din partea industriei.

        Producătorii români se vor confrunta, destul de curând, cu consecințele liberalizării comerțului exterior – în special, ale aderării României la Acordul CEFTA, care vor deschide porțile pieței românești pentru produse maghiare, poloneze, cehe etc. având un compromis mai acceptabil privind raportul calitate / preț, precum și ale intrării în vigoare, din anul 1995, a Acordului de asociere la Uniunea Europeană, cu unele efecte vamale imediate pentru anumite mărfuri, pentru altele – din anul 2000.

        De asemenea, producătorii români vor începe să constate treptat consecințele imperativelor actuale privind protecția proprietății intelectuale, astfel încât vor resimți nevoia unor soluții funcționale și constructive proprii sau cumpărate, pentru că terenul concurențial începe să cuprindă și această zonă a concurenței: eliminarea de pe piețe, chiar de pe “propria” piață, pentru utilizări fără drept ale unor soluții brevetate sau desene protejate.

        Sunt, totodată, în curs de epuizare “rezervele” activităților productive constând în pierderi subvenționate, explicit sau prin tolerarea evaziunii fiscale, precum și prin prețurile reduse, în trecut, ale materiilor prime și energiei. Este de așteptat că statul nu va avea la nesfârșit rezervele financiare necesare să acorde tuturor salariaților disponibilizați în șomaj sumele pe care le-a acordat în decursul anului 1997 și va fi obligat să promoveze o politică industrială mai constructivă, sprijinind sau obligând marile întreprinderi la eficientizare, sau aceste întreprinderi înseși vor constata că nu există cale de ieșire din criză alta decât falimentul sau eficientizarea. Aceasta ar trebui să poată deveni un punct determinant pentru recurgerea la tehnologii mai raționale, mai economicoase, la optimizări etc.

        De asemenea, este de așteptat că atât efectele jocului acțiunilor la bursa de valori, cât și ne-sosirea (sau insuficientul interes al) investitorilor străini așteptați, vor determina întreprinderile la acțiuni de modernizare și eficientizare selectivă, pentru care vor avea nevoie de cercetare-dezvoltare.

        Pe lângă ignorarea exigențelor privind calitatea, nivelul tehnologic, recurgerea la soluții protejate ca proprietate intelectuală, profitabilitatea, o cauză suplimentară a reducerii cererii de cercetare către institutele existente o constituie faptul că unele dintre unitățile industriale respective și-au creat compartimente proprii de cercetare (cercetarea de firmă), uneori – cu un număr apreciabil de personal, care, în loc să coopereze cu unitățile de C-D existente, și-au propus să-și asigure “independența” în raport cu acestea. Or, după cum se știe, constituirea unor structuri de cercetare profesioniste și eficiente necesită mulți ani; de aceea, se pot formula dubii privind aportul creativ real al unora dintre noile formațiuni de cercetare de până acum (chiar dacă cercetarea de firmă este o formulă normală într-o economie stabilă).

 

        Într-o serie de profiluri industriale (numeroase) s-au constituit asociații ale producătorilor, care au ca scop susținerea intereselor comune, dar, trebuie observat, că,  prin legea nr. 21/1996, le sunt interzise “practicile concertate”, cu excepția celor care au ca efect “promovarea progresului tehnic sau economic, îmbunătățirea calității produselor și serviciilor”, precum și “creșterea gradului de competitivitate  pe piața externă”. Nu deținem informații privind realizarea în România a unor astfel de asociații (consorții), destinate asigurării unei competitivități crecute pe piața internă sau cea externă.

        În ceea ce privește “concentrările economice”, sunt, până în prezent, de notorietate, concentrările de proprietate realizate în domeniul producției de anvelope, precum și, în curs de descompunere, în domeniul producției de îngrășăminte chimice. Concentrarea realizată prin constituirea Companiei Naționale a Petrolului a fost modificată prin desființarea recentă a acesteia și înființarea Societății Naționale, care păstrează, totuși, un grad important de concentrare.

 

 

1.2. Mediul concurențial în sfera unităților de C-D

 

1.2.1. Cadrul juridic

 

        Cadrul juridic definitoriu pentru mediul concurențial la nivelul unităților de C-D este, pe de o parte, același ca pentru toate persoanele juridice, așa cum este definit în legile concurenței nr. 21/1996 și combaterii concurenței neloiale nr. 11/1991, Codul Penal, prezentate anterior, precum și în actele normative privind achizițiile publice.

        Totodată, concurând între ele pentru obținerea de lucrări de cercetare-dezvoltare, unităților de C-D le sunt aplicabile și prevederile din Ordonanța nr. 8/1997 privind stimularea cercetării-dezvoltării și inovării, Ordonanța nr. 58/1997 privind reglementarea organizării și finanțării activității de cercetare-dezvoltare, Ordonanța nr. 59/1997 privind finanțarea în regim descentralizat în domeniul științei, tehnologiei și inovării.

        În fine, unitățile de  C-D au deschisă calea participării la programele de C-D ale Uniunii Europene, la alte programe internaționale, în condițiile unor reguli și proceduri specifice.

 

 

1.2.2. Caracterizări privind mediul concurențial între unitățile de C-D

 

        Piața potențială a unităților de C-D, aferentă unităților productive interne , se poate referi la:

        – concepții de produs;

        – concepții tehnologice;

        – concepții de utilaje tehnologice;

        – determinări, prelucrări, stocări de informații tehnologice, ecologice, economice;

        – optimizări de regimuri tehnologice;

        – concepții de sistem;

        – coordonări de proiecte.

 

        (Enumerarea nu este limitativă).

 

        O situație aparte o reprezintă ramurile / domeniile tehnologice ce constituie sisteme tehnologice, în majoritate – (încă) monopol de stat: sistemele energetic, de transporturi (auto, navale, aeriene, feroviare); de comunicații (telefonie cu fir - telegrafie, radio, poștă), unde nu există concurență între furnizori / prestatori; de asemenea – exploatările de substanțe minerale și prelucrările primare aferente. S-a început, sub auspicii de concurență, introducerea sistemelor de telefonie celulară, INTERNET; televiziunea prin cablu are, de regulă, zone de monopol local (teritorial).

 

       

        Competiția unitățIlor de C-D este pentru:

        – resurse financiare

        – poziții pe piață (câștigări de beneficiari)

        – poziții structurale în sistemul C-D (institute naționale, coordonatoare de programe / module / proiecte etc.)

        – poziții științifice (priorități), protejarea și valorificarea proprietății  intelectuale

 

        Deși este greu de acceptat, este necesar să se conscientizeze faptul că institutele de cercetare-dezvoltare românești au suferit, încă din anii plății datoriei externe, apoi – după 1989, un proces de degradare din ce în ce mai accentuată, prin: a) lipsa resurselor financiare pentru modernizarea dotărilor, b) lipsa resurselor financiare și a motivațiilor morale pentru menținerea personalului valoros și pentru atragerea de noi cercetători tineri,  moderni și capabili, totul – combinat cu deficitul, în continuă agravare, de experiență profesională cauzat de ponderea prea redusă a cazurilor de valorificare a lucrărilor, deja – pe parcurs de 7-10 ani; c) reducerea ponderii și a numărului cercetărilor și dezvoltărilor experimentale, cu rezultate materiale valorificabile, în favoarea studiilor lipsite de finalizare practică; d) continuarea politicilor integriste și autarhice (“facem totul”, “din toate câte puțin”, “să nu depindem de alții”).

        În condițiile priorității preocupării de a asigura salariile și “continuitatea”, supraviețuirea, au trecut pe plan secund și în numeroase institute preocupările pentru utilitate, inovare, calitate, eficiență.      

        O serie de factori: a) incertitudinea pieței cercetării, b) presiunea “de jos” a numărului mare de teme disparate propuse, din dorința fiecărui colectiv și a fiecărui cercetător de a lucra independent c) dificultatea responsabilității de a opera o selecție (atât la nivelul unităților de C-D, cât și la nivelul comisiilor de specialitate ale Colegiului Consultativ), d) ingerințele organelor financiare – care apreciază oportunitatea temelor, caracterul lor de cercetare sau nu, dimensiunea resurselor alocate pe fiecare temă, e) impunerea finanțării numai de cheltuieli curente, nu și de dotări, f) din 1996 – introducerea “contractelor de finanțare” fără profit (profitul reinvestit fiind singura sursă legală de finanțare a unor dotări),

        toate acestea împreună au condus la o dispersare excesivă a eforturilor de cercetare pe prea multe direcții și teme și, în consecinț㠖 la o subdimensionare a resurselor alocate fiecărei teme de cercetare (cu unele rare excepții, care nu întotdeauna au fost pe criterii științifico-tehnologice), sub nivelul “masei critice” de resurse necesare pentru a obține rezultate inovative reale, finisări la nivelul cerut de aplicarea în practică și de încadrarea finalizării temei în termenele impuse de ritmul alert al progresului științific mondial, inclusiv pentru a putea câștiga poziții competitive în cooperarea din cadrul programelor de cercetare europene și internaționale.

        Trebuie făcută rezerva că, dacă o finanțare excesiv bugetară, cu o insuficientă implicare responsabilă a unităților direct beneficiare, conduce la ruptura cercetării de practică și la realizarea de cercetări lipsite de finalitate și valorificare, în condițiile actuale, prezentate mai înainte, este de evitat și extrema opusă, a dependenței excesive a cercetării față de benficiari, ceea ce ar împinge cercetarea spre obiective imediate, cu grad de noutate limitat, spre prestații curente cu caracter de servicii și asistență tehnică, descalificând-o și degradând-o, de asemenea. Cercetarea de firmă și cercetarea contractuală cu beneficiari reali dau rezultate într-o lume concurențială, dominată de interese strategice private, în care beneficiarii duc o politică agresivă,  ofensivă (sau cel puțin deliberat defensivă) pe piață, bazată pe inovare, calitate, profitabilitate reală pe termen mediu și lung. Or, nu numai caracterul încă preponderent de stat al proprietății industriale și caracterul formal al actualului contract de management, dar și instrumentele financiare (sistemul de impozitare și cel de creditare), așa cum s-a arătat că sunt ele astăzi în România, inhibă, de asemenea, interesul beneficiarilor posibili ai cercetării față de politici pe termen mediu și lung, concentrând eforturile și preocupările lor asupra profitabilității imediate, obtenabile în decursul exercițiului financiar curent, unde nu este loc și nu este nevoie de efortul și aportul cercetării-dezvoltării.

        Se poate aprecia că deficiențele care au condus la atrofierea și degradarea cercetării din multe dintre unitățile de C-D sunt valabile și pentru cercetarea universitară, care, în alte țări, constituie un reper și un suport important al dezvoltării științei și tehnologiei. Este vorba, în principal, despre criza de resurse financiare și umane, la care s-a adăugat ruptura din ce în ce mai accentuată, în ultimele 2-3 decenii, a învățământului superior în raport cu practica industrială profundă (excepție făcând unele contracte cu caracter mai mult de prestații decât de cercetare științifică inovativă veritabilă), la care s-a mai adăugat, în ultimii ani, și aglomerarea cadrelor didactice cu norme multiple, ținute în propriile facultăți și în facultățile particulare, aglomerare care nu mai lasă timp pentru cercetare veritabilă. De aceea, se poate emite opinia că învățământul superior nu poate constitui, deocamdată, astăzi, în România, “colacul de salvare”, cu rol determinant, a nivelului și competitivității cercetării științifice și dezvoltării tehnologice românești, în raport cu unitățile de C-D și cu cercetarea uzinală.

 

        Pentru a încheia caracterizarea mediului concurențial al C-D, trebuie adăugat că, în ceea ce privește piața externă a C-D, este de luat în calculul concurențial și supracapacitatea de C-D disponibilizată în celelalte țări foste socialiste. Într-adevăr, nu numai cercetarea din România își oferă acum serviciile pe piața externă, programelor de cercetare străine și internaționale, firmelor străine și supranaționale, ci și alte țări foste socialiste, care nu au avut parte de restricțiile de dotare a laboratoarelor și de comunicare internațională care au grevat, cel puțin în anii ‘80, asupra cercetării-dezvoltării din România.


 

Capitolul 2. Caracterizări ale comportamentului managerial la nivelul unităților de C-D din România. Impactul mediului concurențial.

 

2.1. Strategia orientării în mediul economic și comportamentul managerial

 

        Principala problemă managerială în unitățile de C-D poate fi considerată, în etapa actuală și viitoare, strategia orientării în mediul economic, în timp ce acesta însuși este lipsit de orientare și strategie (în mare,  pentru că anumite societăți comerciale productive, atât dintre cele cu capital încă majoritar de stat, cât și dintre cele privatizate sau private[3], precum și unele regii autonome, au și își urmăresc strategii proprii, indiferent dacă acestea sunt scrise sub forma unei documentații purtând titlul respectiv, dacă sunt mai mult sau mai puțin empirice și intuitive, sau dacă sunt incluse în documentații ce poartă un alt titlu, inclusiv cel de “programe de restructurare”, de exemplu).

        Problema nu se rezolvă dacă de la nivelurile abilitate – guvernamentale ș.a. – s-ar enunța strategii, pentru că experiența arată că durata de viață a unor astfel de strategii este mai mică decât timpul necesar pentru organizarea, desfășurarea și valorificarea în consecință a activității de cercetare-dezvoltare.

        Într-adevăr, de exemplu, după schimbarea din noiembrie 1996, a urmat,  la nivelul conducerii Ministerului Industriei și Comerțului, strategia “întâi privatizare, apoi restructurare”, amintită și în capitolul 1, dar, chiar pe parcursul anului 1997, declarațiile aceluiași demnitar au devenit mai nuanțate, iar noul ministru de profil încă nu s-a pronunțat. Actualul (noul) ministru al reformei a militat în presă, în întreaga perioadă post-1989, pentru lichidarea întreprinderilor energofage și cu pierderi, dar, chiar într-unul dintre ultimele interviuri pe care le-a luat în calitate de realizator TV, a întrebat pe interlocutor: și ce punem în loc? ce dezvoltăm?

        Deci, indiferent de punctele de vedere în schimbare ale unor miniștri în schimbare, managementul activității de cercetare-dezvoltare și al unităților de C-D trebuie să-și aibă propria strategie, iar comportamentul managerial trebuie să fie adaptat la această instabilitate oficială.

        De asemenea, se poate vorbi despre un program de guvernare, despre un program de reformă (și acestea – în evoluție, după cum a arătat viața), dar ele nu au gradul de detaliere pe ramuri și specialități care să le facă utile pentru stabilirea perspectivei tuturor unităților de C-D existente, în detaliu.

        Inevitabil, managementul unităților de C-D este un management al riscului. Comportamentele managerile pot fi, din acest punct de vedere:

        – inerțial, conservativ, cu riscul că absența schimbării proprii într-o lume în schimbare va conduce la pierderea succesivă a pozițiilor pe piață și, în final, la pierderea (dispariția)  unității însăși;

        – inovativ, cu riscul că direcțiile de schimbare promovate vor eșua, din diferite motive, efortul fiind zadarnic și irosind resurse care ar fi permis, poate,  conservarea / supraviețuirea unității.

 

        O specificație exemplificativă de riscuri este dată de către  Curtis (1994)[4]

1. Identificarea cerințelor este corectă, dar tehnologia preconizată este inadecvată.

2. Tehnologia este foarte bună, dar identificarea nevoii nu este corectă.

3. Nevoia și tehnologia sunt ambele corecte, dar dimensiunea pieței nu este suficientă pentru a recupera cheltuielile cu C-D.

4. Nevoia și tehnologia sunt corecte, dar, în timpul scurs până la comercializare o firmă conncurentă a ieșit pe piață cu o tehnologie alternativă.

5. Nevoia și tehnologia sunt corecte, dar firma nu a reușit să-și protejeze invențiile și celelalte idei creatoare.

6. Calitatea produsului nu atinge standardele impuse.

7. Firma a omis să ia în considerare răspunsul pe piață al competitorilor sau faptul că aceștia vor reuși să realizeze o soluție cu costuri de producție mai mici.

8. Firma nu reușește să asigure aranjamentele necesare pentru aprovizionarea input-urilor cheie sau să asigure o distribuție corespunzătoare.

9. Firma nu reușește să asigure disponibilitatea produselor complementare sau resurselor necesare în exploatare sau pentru întreținere (de exemplu – consumabile specifice).

10. Firma a omis să ia în considerare elemente cheie din mediul PEST[5] (de exemplu, o nouă legislație a făcut ca noul produs să fie ilegal[6], noile structuri de costuri îl fac neeconomic, presiuni sociale pot obliga la retragerea lui de pe piață, noi tehnologii apărute l-au făcut să fie uzat moral din start).

 

        Desigur, sunt doar zece dintre multiplii factori de risc posibili. Am mai adăuga:

11. La data încheierii cercetării, factorul de decizie care a aprobat-o (de la beneficiar sau de la forul de decizie) și a susținut-o este în altă funcție, sau s-a pensionat, sau instituția s-a reorganizat și problema este acum în prerogativele altcuiva (sau ale nimănui).

12. “Creierul” și “sufletul” proiectului a emigrat, sau s-a mutat la o altă firmă, sau s-a îmbolnăvit grav pe ultima sută de   metri, sau a contractat virusul unei alte teme de cercetare, mai interesante.

13. Înstitutul s-a privatizat și noul proprietar are alte intenții, alte priorități, altă strategie.

        În mod deliberat și simbolic, fiind vorba despre riscurile cercetării-dezvoltării, oprim enumerarea la numărul 13, număr sub care mai poate intra și orice alt risc.

 

        Comportamentul managerial conservativ urmărește să valorifice la maximum:

        – experiența, calificarea existentă

        – dotarea existentă

        – relațiile existente

        – segmentul de piață existent

        – organizarea existentă

        – stilul de lucru existent

        sau unele dintre acestea.

 

        Comportamentul managerial inovativ urmărește:

        – valorificarea tehnologiilor pe piețe (nevoi) noi

        – extinderea, complementarea tehnologiilor din domeniul de experiență

        – adaptarea unor tehnologii noi pentru piața cunoscută

        – consolidarea dotării, care să permită atingerea unor niveluri de performanță superioare

        – extinderea dotării, pentru abordarea unor noi tehnologii sau noi nevoi

        – diversificarea relațiilor, căutarea de noi relații

        – reorganizarea – de regulă, de la organizare piramidală la organizare matricială sau pe proiecte

        – însușirea unor noi stiluri de lucru – de la lucrul individual la lucrul în echipă, dar și invers – de la lucrul exclusiv în echipă la crearea condițiilor de desfășurare a unor individualități creative

 

        Din punctul de vedere al comportamentului managerial, în condițiile actuale de incertitudine a mediului concurențial din cele două sfere – a beneficiarilor și a unităților de C-D înseși, par a fi cruciale următoarele opțiuni:

        – conducerea optimizată a unității de C-D de la nivelul top-managementului, sau

        – descentralizarea deciziei la nivelul unor centre de profit, pe profiluri – metodă aplicată cu succes într-o serie de unități mari și mijlocii de C-D, succesul constând, desigur, în gestiunea cât mai eficientă a resurselor, dar și în descentralizarea – și, deci, mobilizarea – inițiativei și a activității de promovare, de aducere de noi lucrări.

        Mergând împotriva curentului (fără a ne opune metodei de management prin centre de profit, cu marile sale avantaje și motive de satisfacție), este necesar să atenționăm asupra faptului că metoda prezintă și pericole (pericole care nu presupun abandonarea metodei, ci numai anumite măsuri suplimentare). Anume: pericolul fărâmițării activității pe lucrări mici, decupate după profilul profesional al “centrului de profit”, defavorizarea abordării de probleme complexe, pluridisciplinare, sistemice. Măsurile preventive și curative necesare constau fie în crearea unor “centre de profit” profilate ca “integratori de sistem”, “coordonatori de proiecte” sau similar, fie includerea activității prestate în calitate de coordonator de proiect la un loc de onoare (și de avantaj material) în indicatorii în baza cărora se apreciază rezultatele și se repartizează resursele la “centrele de profit” existente. 

 

        Și atunci, care poate fi orientarea / strategia tematică a unităților de C-D, într-o economie lipsită de o strategie (sau: lipsită de strategii credibile, viabile pe termen lung, utile pentru strategia unităților de C-D), în fața unor beneficiari potențiali lipsiți de strategii sau care trăiesc și ei într-un regim / după criterii de supraviețuire?

       

        O problemă de principiu: actuala rețea de unități de C-D a fost constituită, în principal, în epoca dinainte de 1989, în epoca în care era valabilă o anumită politică privind conducerea centralizată a economiei, industrializarea, autarhia industrială, în epoca unei anumite misiuni și anumitor priorități încredințate cercetării-dezvoltării (de exemplu, eliminarea importurilor, remedierea defecțiunilor din producție / exploatare). Unele institute au mai apărut după 1989,  dar, în special, prin divizarea unora pre-existente, sau prin reînființări de institute “abuziv desființate” cândva.

        Ei bine, este sigur că, în actuala economie a României (și, mai ales, în cea viitoare), este nevoie de toate unitățile / subunitățile de C-D care au fost înființate cândva?

        În timpurile în care se pune problema renunțării la autarhie, când, deci, nu toate profilurile de fabricație prevăzute cândva pentru România mai trebuie / mai pot fi menținute, nefiind economice fie din cauza condițiilor naturale (exploatarea și valorificarea anumitor zăcăminte sărace, de exemplu), fie din cauza dimensiunilor insuficiente ale pieței interne și a decalajului tehnologic prea mare față de stadiul din alte țări, pentru a putea conta și pe piața externă,  fie din motive ecologice,

        în condițiile noi ale încetării războiului rece și  ale reconfigurării piețelor mondiale, în care oricum ramuri întregi de producție sau subramuri s-au văzut supradimensionate (în țară și pe plan internațional) și, deocamdată cel puțin, nu au debușee,

        în condițiile în care se lichidează întreprinderi (avem în vedere lichidări naturale, normale, nu cele provenite din eventuale decizii etatiste insuficient fundamentate, cum se mai poate întâmpla și în cadrul reformei economice, al tranziției către economia de piață),

        trebuie, probabil, admisă ideea, cel puțin de principiu, că pot exista și cazuri în care și o unitate de C-D să fie lichidată, dacă nu mai are piață și dacă nu-și găsește altă piață. Ca și orice țară, România nu trebuie să poarte la nesfârșit lista de institute înființate cândva; ca și în cazul altor structuri economice și sociale, pot exista nașteri și pot exista decese și la nivelul unităților de C-D.

        Deci, menținerea integrală a actualelor unități de C-D nu este o obligație a nimănui, inclusiv a statului; se pot menține și trebuie menținute numai acele unități de C-D:

        – care au piață, sau

        – care își găsesc piață existentă, inclusiv prin eventuală reprofilare, sau

        – care își fac o piață (inventând și lansând pe piață ceva ce nu a mai fost),

        unități care prezintă și își confirmă prin realizări utile rațiunea de a exista.

 

        Desigur, piața poate fi nu cea de astăzi, ci una de mâine; în acest caz, problema care se pune este de a stabili cât de îndepărtat va fi acest “mâine”, pentru a justifica “conservarea”.

 

 

2.2. Probleme manageriale de actualitate în C-D românească

 

        a) Cercetarea și dezvoltarea trebuie să fie tratate în contextul situației din societate, din economie, în particular – din industrie, precum și în contextul economic, științific, tehnologic internațional. Menținerea unei cercetări-dezvoltări ca scop în sine, de rezervă strategică, cvasi-izolate (sau cu conexiuni numai ocazionale, de pondere și profunzime reduse), nu mai poate constitui o soluție de durată și deja perioada de timp în care ar fi trebuit să constituie o soluție s-a epuizat (sau este pe cale să se epuizeze), prin degradarea calitativă a cercetării, provocată de situația actuală.

        În scopul restabilirii legăturilor între cercetare și sfera beneficiarilor acesteia, Ministerul Cercetării și Tehnologiei își asumă rolul de Minister al Cercetării și Tehnologiei României – și nu numai al unităților de cercetare-dezvoltare, prin analiza situației cercetării și tehnologiei în întreaga societate și economie; prin acțiune la nivelul factorilor care determină sau afectează starea de fapt a cercetării și tehnologiei în economie, prin constituirea sistemului de finanțare care să conecteze în mod mai direct pe beneficiarii inovării la programele de cercetare.

        De asemenea, de la starea actuală, a unui bagaj de rezultate a căror valorificare în economie se caută a se promova (“Push”), este necesar (dezirabil) să se ajungă la starea în care economia să aibă nevoie să absoarbă cercetare (“Pull”), pentru a-și realiza obiectivele strategice și tactice (și chiar cele curente, care, după un timp, să devină rezultate ale unor inovări anterioare).

        Acest lucru nu se poate realiza în termen scurt și nu depinde numai de Ministerul Cercetării și Tehnologiei, ci de ansamblul reformei; dar influența Ministerului Cercetării și Tehnologiei poate fi determinantă; altminteri, din strategiile și politicile naționale și sectoriale va lipsi (sau va fi tratat formal și fără efect) un element determinant al progresului contemporan în general și al redresării economiei noastre naționale în particular: inovarea tehnologică.

        Prevederile Ordonanțelor nr. 58/1997 și 59/1997 sunt orientate în acest sens.

        Din  politica menționată rezultă:

        – cunoașterea și implicarea cercetării-dezvoltării în analiza “stării națiunii”, în general, dar cel puțin din punctul de vedere al științei și tehnologiei;

        – analiza curentă a actelor normative preconizate (proiecte de legi, hotărâri etc.) în diferite domenii, din punctul de vedere al impactului (chiar și indirect, mai ales indirect) asupra științei și tehnologiei; promovarea de noi acte normative și de prevederi adecvate în actele normative propuse, de natură să stimuleze interesul pentru – și nevoia de – știință și tehnologie (“Pull”);

        – depășirea barierelor instituționale în constituirea și realizarea Planului Național pentru Cercetare-Dezvoltare și  Inovare; constituirea acestuia nu ca plan al unităților de cercetare-dezvoltare, ci ca plan al României[7], cu executanții adecvați pentru realizarea lui (oricare ar fi ei, numai competenți să fie și să aibă condiții), pe bază de proiecte complexe, care de la început să includă, pentru fiecare proiect, după caz, organizațiile de cercetare-dezvoltare (distincte sau nu) și pe cele de valorificare.

        “După caz” înseamnă că nici această orientare nu trebuie să fie  absolutizată, putând fi avute în vedere și cel puțin următoarele două categorii de situații:

        – cazul secretului comercial (intern și extern) asupra noilor rezultate de proprietate intelectuală și al situațiilor concurențiale, când implicarea viitorilor valorificatori și chiar a anumitor colaboratori trebuie făcută numai la un anumit moment, după protejarea (brevetarea) elementelor de proprietate intelectuală, precum și atunci când sunt suficient de clar conturate elementele tehnologice și economice ale valorificării, respectiv – ale continuării cercetării;

        – cazul IMM, care, putând fi multe pentru o anumită categorie de rezultate viitoare ale cercetării-dezvoltării, implicarea lor inițială ar fi greoaie, iar implicarea numai a unora ar altera egalitatea șanselor și concurența loială.

        În acest sens, politica în domeniul științei și tehnologiei să devină o componentă a obiectivelor strategice naționale, enumerate în art. 10 al Ordonanței nr. 8/1997, cu accent pus, în contextul preocupărilor actuale ale Puterii, pe cele care pot întruni sprijinul direct al politicii naționale, al celorlalte ministere și alte organisme, precum și al beneficiarilor direcți, ca, de exemplu:

        – echilibrarea balanței comerciale, prin creșterea exportului de produse competitive, tehnologic avansate;

        – valorificarea superioară a resurselor de materii prime și materiale;

        – restructurarea activă a industriei, prin dezvoltarea de segmente tehnologic avansate, în compensarea celor ce urmează să fie lichidate; reducerea consumurilor de resurse energetice și  de materii prime; crearea de noi locuri de muncă pentru realizarea unor noi produse și servicii;

        – pregătirea integrării europene prin  alinierea standardelor, normelor, dar și a produselor și serviciilor românești la standardele europene.

        Un obiectiv strategic major al Ministerului Cercetării și Tehnologiei poate să-l constituie, pentru această legislatură, recâștigarea, pentru cercetarea și tehnologia românească, a credibilității socio-politice, pe baza unui impact economic real și semnificativ. La rândul său, acest impact trebuie să devină public, prin acțiuni profesioniste de “imagine” și “promovare”.


        b) Pentru atingerea obiectivului strategic menționat, reforma în domeniul cercetării și tehnologiei ar trebui să repună pe primul plan al programelor și proiectelor criteriile definitorii:

        – noutatea, originalitatea, inovarea (valabile pentru oricare dintre activitățile de cercetare științifică)

        – utilitatea socio-economică, impactul (obiective și criterii valabile în mod direct pentru cercetarea aplicativă și dezvoltarea tehnologică, dar, ca potențialitate viitoare de ansamblu, și pentru cerceta­rea fundamen­tală).

        Trebuie subliniat că cele două criterii se află într-o anumită opoziție din punctul de vedere al sistemului programelor de cercetare-dezvoltare și al contractării: programe și contracte ferme și detaliate, pe tot ciclul de cercetare-valorificare, pregătesc și favorizează valorificarea, dar sunt mai puțin propice pentru originalitate, invenții etc. Prin urmare, este necesar să fie planificate și programe complexe, dar și teme izolate, în direcții susceptibile de a produce cunoștințe și soluții noi, cu condiția să se finalizeze prin rezultate noi (într-o anumită proporție, ținând seama de riscul  inerent cercetării).

        Fără a exclude inovarea din programele concrete (unde poate fi stabilit, pentru anumite faze, obiectivul de a realiza soluții noi, competitive, protejabile, alternative la soluțiile protejate de către firmele concurente etc.), este necesar să se creeze mecanisme de planificare și de contractare care să asigure trecerea rapidă de la rezultate originale obținute în mod izolat la programele în cadrul cărora rezultatele originale să fie valorificate.

 

        c) Este necesar să se găsească soluții pentru depășirea conflictelor de interese, care fac ca prerogativele de aprobare a unor programe și proiecte, de alocare a resurselor, să revină unor persoane care fie sunt competente – dar (personal sau / și ca organizații pe care le reprezintă) sunt implicate și interesate, direct sau opus (concurențial), fie sunt neutre, dar atunci – sunt neutre pentru că nu sunt suficient de competente în specialitatea respectivă. Problema se pune și pentru specialiști antrenați din sfera valorificării – de exemplu, specialiști dintr-o anumită subramură industrială, făcând parte din organismele de evaluare și alocare a resurselor, ar deține informație privind cercetările din subramura respectivă, care i-ar avantaja în concurența față de celelalte întreprinderi din aceeași subramură.

        Invitarea unor specialiști străini nu respectă condiția secretului comercial, condiție care, pentru o cercetare științifică și dezvoltare tehnologică vizând afirmarea pe o piață internațională competitivă, ar trebuie să fie importantă.

        Totodată, participarea la astfel de organisme trebuie să nu devină teren pentru trafic de influență și corupție.

        Date fiind aceste probleme, este preferabil ca deciziile concrete, referitoare la o anumită componentă a unui anumit program sau proiect, să fie adoptate pe baza unor evaluări, cu obligația respectării confidențialității asupra obiectului evaluat, de către un număr restrâns de experți, pe cât posibil fără conflict de interese, ca un criteriu esențial în stabilirea evaluatorilor, experți care să fie selecționați, de fiecare dat㠖 în mod cvasi-aleator și secret, dintr-un set foarte numeros de specialiști atestați. Varianta de organizare, reducând dezavantajele amintite – fără să le elimine cu totul, prezintă, la rândul său, dezavantajul insuficientei comparabilități a deciziilor, precum și dificultatea metodologică sporită a promovării unor strategii unitare.

 

        d) O mutație importantă în managementul cercetării-dezvoltării, în raport cu situația de până în prezent, ar trebui să o constituie orientarea spre concentrarea resurselor (financiare, umane, materiale) la nivelul necesar obținerii rapide a unor rezultate finale valorificabile și competitive. Aceasta implică restrângerea drastică a dispersării tematice actuale și gruparea în trei direcții de acțiune, cu metodologii distincte privind alocarea resurselor și contractarea:

        – teme de inițiativă științifică-tehnologică, cu caracter explorator, în vederea conceperii unor soluții originale, de detaliu sau de ansamblu;

        – proiecte de inovare industrială.

        – teme special destinate atingerii nivelului competitiv necesar pentru integrarea în (pentru accesul la) programe internaționale de cercetare științifică ce prezintă interes și pentru România.

        Desigur, în toate cazurile, atribuirea efectivă a fondurilor se poate face eșalonat, în funcție de rezultatele obținute pe parcurs, la termene de control prestabilite (fără, însă, ca prin aceasta să se introduc㠓pauze”, goluri sensibile în continuitatea și ritmul de realizare a lucrărilor, proiectul de cercetare continuând din plin până la adoptarea eventualei decizii de sistare).

 


Capitolul 3. Recomandări ce rezultă, pentru instruirea și orientarea managerilor din unitățile de C-D   

 

        Misiunea CD nu (mai) este (în principal) de a realiza (și) în țară ceea ce este realizat în străinătate,

        ci de:

        – a realiza soluții (și descoperiri) de vârf, de excelență; proprietate intelectuală protejabilă și exportabilă

        – a studia, calitativ și cantitativ,  (eventualele) condiții specifice în România (naturale, ecologice, meteorologice, economice, sociale, antropometrice, culturale etc.)

        – a realiza aplicații / dezvoltări la niveluri competitive (pentru anumite piețe, inclusiv pentru piața românească).

 

        Pentru a realiza soluții de vârf, competitive, ca și pentru a genera informații credibile, rezultate din analize aprofundate, sunt esențiale:

        – concentrarea de resurse (financiare, umane, materiale) la nivelul necesar atingerii “masei critice” pentru realizări competitive; pentru aceasta – reducerea numărului de teme diferite abordate, selectarea de priorități,  abandonarea autarhiei, a politicii de a face de toate și fiecare cercetător sau fiecare colectiv – cu tema (temele) “lui”[8], implicarea în proiecte complexe[9]; în mod corespunzător,  dimensionarea finanțării temelor / proiectelor, concentrarea de resurse financiare corespunzătoare, evitarea pulverizării acestora pe multe teme – câte puțin la fiecare, să nu bată la ochi, să ajungă pentru fiecare etc.;

        – definirea proiectelor din programe prin finalitatea lor, asigurând implicarea specialităților și, după caz, a unităților de C-D de profil, care să asigure soluționarea completă la nivelul cerut;

        – cultivarea deprinderilor de a lucra în echipă, a principiilor și practicii Project Management-ului;

        – cultivarea profesionalismului, a exigenței soluționării exhaustive și complexe a problemelor, a verificării riguroase și multilaterale a soluțiilor, a eticii profesionale[10], a respectului pentru confruntarea cu practica.

 

        Nu avem de așteptat strategii ale ramurilor beneficiare sau ale dezvoltării economiei naționale pe profiluri tehnologice: acestea, de regulă (nu fără puține excepții) sau nu există, sau sunt formale și nu sunt fiabile, sau sunt foarte perisabile. Unitățile de C-D trebuie să-și formeze propriile strategii, pe propria răspundere și pe propriul risc.

        Pentru aceasta, sunt necesare studii de prognoză și de marketing proprii, cu adoptarea unor ipoteze de lucru proprii privind variantele plauzibile ale dezvoltărilor viitoare în sfera beneficiarilor, a segmentelor de piață posibile, a științei și tehnologiei în domeniile vizate.

        Abordarea, cu oferte insistente și consistente, a benficiarilor posibili, trecând peste orice orgolii personale sau instituționale. Venirea în întâmpinare a nevoilor reale viitoare ale beneficiarilor potențiali: reducere de costuri și consumuri, funcționalitate / fiabilitate / calitate, adaptare la cerințele și nevoile clienților lor, încadrare în cerințele ecologice, realizarea de soluții cu proprietate intelectuală protejată, accelerarea vitezei de ieșire cu noutăți pe piață.

        Abordarea diferențiată a beneficiarilor interni, pe categorii: cei mai fiabili sunt cei deja privatizați sau privați; dintre cei cu capital încă majoritar de stat, pot fi sensibile două grupe: a) cei cu situație financiară foarte bună (se pot consulta bilanțurile contabile la Registrul Comerțului; se pot vedea listele de top-uri organizate de camerele de comerț și industrie, CEMATT și alte organizații; se pot urmări reclamele și interviurile din presă); b) cei cu situația la limita de a intra pe listele de lichidare și cărora un ajutor urgent de eficientizare le-ar fi de folos.

        Pentru IMM-uri, trebuie studiate necesitățile lor, pentru a depista probleme de interes pentru mai mulți posibili benficiari.

        Abordarea pieței externe (pe segmente accesibile), după studierea prealabilă a acesteia și după învățarea atentă a mecanismelor de ofertare, negociere și contractare. Perseverență pentru implicare în programe europene, alte programe internaționale sau naționale externe.

        În cazul eșecului de a lucra ca cercetători pentru beneficiari producători:   dezvoltarea fabricației / prestațiilor proprii, pe baza soluțiilor proprii competitive, dacă există piață potențială, internă sau externă[11].      

 

Măsuri cu caracter comun

 

        a) Identificarea stocului, a ofertei de rezultate de cercetare-dezvoltare  valorificabile (sau susceptibile de a fi difuzate pe o scară mai largă). Este vorba nu de a se întocmi o nouă multitudine de fișe formale de evidență centralizată, sau cataloage tehniciste generale, adresate tuturor și nimănui, ci:

        – punerea într-o formă marketabilă a realizărilor obținute în știință și tehnologie, la nivelul ofertanților acestora (după eventuala protejare din punctul de vedere al proprietății intelectuale), inclusiv la nivelul sau cu consultanța firmelor și centrelor existente, specializate în management și marketing tehnologic și transfer de tehnologie;

        – introducerea rezultatelor în bănci de date comerciale, naționale și internaționale, inclusiv cu sprijinul camerelor de comerț și industrie;

        – campanii de promovare, dimensionate proporțional cu importanța rezultatelor și a impactului scontat, inclusiv prin contactarea curajoasă a unor clienți potențiali, interni (din orice categorie) și, după caz, externi; identificarea eventualelor eforturi necesare pentru valorificare – fie completări ale cercetării-dezvoltării cu aspecte suplimentare, fie dezvoltare tehnologică pentru invenții și alte rezultate de cercetare științifică valorificabile, fie pur și simplu investiții sau alte eforturi directe; identificarea, împreună cu clienții prezumați interesați, a surselor posibile și a profitabilității potențiale a valorificării;

        – după caz, în funcție de rezultatele și concluziile obținute,  realizarea unor proiecte de inovare, cu susținere inclusiv din fondul de stimulare a inovării. Desigur, această etapă este posibilă și în cazurile în care oportunitățile de valorificare și beneficiarii au format deja obiectul unor identificări anterioare.

 

        b) Prospectarea pieței potențiale a cercetării-dezvoltării, identificarea, pe diverse canale, a problemelor economice și tehnologice cu care se confruntă diferiții beneficiari potențiali, inclusiv în perspectiva concurenței viitoare și ofertarea de programe și proiecte de inovare pentru soluționarea problemelor respective. Realizarea acestora, după caz, sub forma de programe și proiecte pluridisciplinare, orientate spre soluționarea proble­melor, cu “project management” adecvat.

 

        c) Susținerea informării și a participării cercetării-dezvoltării românești la licitațiile organizate din fonduri publice, inclusiv (ca la programele PHARE, de exemplu), impunerea, ca un criteriu, a participării, într-o anumită proporție, a firmelor românești de profil; propunerea și susținerea la Guvern a unei reglementări în acest sens.

 

        d) Urmărirea și implicarea, după caz, cu atribuții, a cercetării-dezvoltării românești în diferitele programe guvernamentale, publice, de investiții, de restructurare, de recalificare a forței de muncă sau de altă natură, care vor fi adoptate.

 

        e) Analiza legislației economico-financiare, ecologice etc. și, cu prilejul programului legislativ pe anul 1998, propunerea și susținerea includerii în proiectele noilor legi și ale altor acte normative, a prevederilor de natură să stimuleze cererea de cercetare, inovarea, progresul tehnnic, reinvestirea profitului în cercetare, calitatea etc.

 

        f) Elaborarea unor metodologii-cadru și promovarea pe piața românească a conceptului de consorțiu de cercetare, pentru soluționarea anumitor probleme complexe, precum și a celui de consorțiu de beneficiari ai unor cercetări de interes comun, care depășesc posibilitățile de susținere financiară de către un singur beneficiar. Asociațiile de producători, camerele de comerț și industrie ar putea fi solicitate să devină factori de legătură între cercetare și agenții economici, germeni ai unor consorții de beneficiari, în special  – IMM.


Capitolul 4. Sinteză, principalele concluzii

 

        Suplimentarea temei cu faza privind comportamentul managerial la nivelul unităților de C-D, în condițiile unui mediu concurențial, a fost stabilită de Comisia de specialitate a Colegiului Consultativ pentru cercetare-dezvoltare.

        Între altele, lucrarea încearcă să răspundă și la problemele ridicate de conducerile unor unități de cercetare, care și-au exprimat, cu repetate prilejuri, cerința de a fi orientați cu ajutorul unor strategii privind dezvoltarea ramurilor / domeniilor respective și de a cunoaște perspectiva întreprinderilor beneficiare, prioritățile politicilor oficiale în domeniile în care lucrează.

        Într-un mediu concurențial ideal (“concurența perfectă”), fiecare produs sau serviciu este furnizat pe piață de către mai mulți agenți economici; aceștia concurează toți contra toți, fiecare în parte este prea mic pentru a influența singur prețurile, prețurile marginale sunt egale; toți tind să-și maximizeze profitul. Economia concurențială este opusul intervenționismului statului în economie, al economiei dirijiste, în care statul reglează cantitățile și prețurile cu care se intră pe piață. Mediul concurențial este considerat ca fiind un factor stimulativ determinant al progresului economic și tehnologic, rămas singurul după eșecul practic al economiei planificate centralizat. Susținătorii economiei concurențiale consideră orice exercitare de către stat a unor funcții de reglare în economie ca fiind, cel puțin pe termen lung, dăunătoare progresului.

        Cadrul juridic general ce definește și reglementează, în prezent, regimul concurenței la nivelul agenților economici din România este stabilit prin două acte normative: Legea concurenței nr. 21/1996 și Legea privind combaterea concurenței neloiale nr. 11/1991. Există prevederi la obiect și în Codul penal. În principal, Legea concurenței limitează posibilitățile și efectele asocierii agenților economici pentru acțiune concertată pe piață, precum și concentrarea agenților economici. În funcție de aceste fenomene, statul își asumă funcții de supraveghere și de aprobare a prețurilor. Legea combaterii concurenței neloiale și Codul Penal prevăd sancțiuni pentru inducerea în eroare a cumpărătorilor privind originea, calitatea produsului, existența unor brevete etc., aferente produsului, precum și divulgarea secretelor economice.

        Situația actuală a cercetării și tehnologiei din România este determinată de situația economică actuală a României și, în particular, a industriei – unul dintre principalii beneficiari ai cercetării de profil tehnologic, oriunde  în lume. Totuși, din punctul de vedere al interesului potențial pentru activitate de cercetare-dezvoltare tehnologică și al sferei posibile de aplicare a rezultatelor cercetării, se pot contura mai multe componente ale industriei, categorii de societăți comerciale de profil de profil tehnologic, analizate și delimitate în lucrare, după dimensiuni, după gradul și metoda de privatizare, după natura capitalului.

        O stare de stagnarea tehnologică a fost indusă în industrie de politica de dezvoltare exclusiv sau preponderent cantitativă, cu orice preț – inclusiv cu prețul ignorării progresului tehnic necesar (desigur, nu fără excepții), politică promovată în perioada 1992-1996, iar din 1997 – doctrina “întâi privatizare, apoi restructurare”, promovată de noul guvern, de la sfârșitul lui 1996, în consens cu reprezentanții internaționali care monitorizează reforma economiei României. Acolo unde a găsit un teren fertil de incompetență și de pasivitate managerială, doctrina amintintă s-a materializat prin stagnare și așteptare a privatizării. Doctrina s-a dovedit nu numai nocivă pentru economia României în ansmablu, dată fiind ponderea importantă pe care o prezintă în producția industrială întreprinderile cu capital încă majoritar de stat, dar a acționat ca o frână în însuși procesul de privatizare, întreprinderi nerestructurate și  neperformante neprezentând interes nici pentru investitori, străini sau români.

        O altă problemă doctrinară la nivelul ultimului an a constituit-o (și o mai constituie) conceperea restructurării industriale (și agricole) ca proces unilateral, de lichidare a pierderilor prin amputarea perdanților (perdanții înșiși fiind stabiliți după criterii financiare insuficient elaborate), fără componenta pozitivă, de valorificare, progres și relansare economică, de selecție a posibilelor cazuri de viitor succes, lăsată exclusiv (sau excesiv) în seama investițiilor străine, care vin în măsură mai redusă decât s-a sperat, ca urmare, între altele, a disfuncțiilor actuale ale sistemului economico-financiar și legislativ.

        La doctrinele amintite s-au adăugat efecte paralizante ale legislației adoptate în perioada post-1989:

        a) Legea contractului de management, care cointeresează pe manageri numai pentru rezultate imediate, nu de perspectivă,

        b) Sistemul contabil, care penalizează (impozitează drept profit) orice cheltuieli curente pentru venituri viitoare.

        Lucrările de strategie, elaborate în ultimii 7 ani, au continuat inerțial structura autarhică și excesiv diversificată a economiei, orientându-se spre  investiții generalizate și prea puțin spre progres tehnic propriu.

        În continuare, în lucrare se analizează distinct: mediul concurențial în sfera beneficiarilor cercetării, mediul concurențial în sfera unităților de C-D.

        Trecând la comportamentul managerial la nivelul unităților de C-D, se consideră că principala problemă managerială în unitățile de C-D este, în etapa actuală și viitoare, strategia orientării în mediul economic, în timp ce acesta însuși este lipsit de orientare și strategie, la nivelul de detaliere și consistență necesar orientării activității de C-D.

        Inevitabil, managementul unităților de C-D este un management al riscului. Comportamentele managerile pot fi, din acest punct de vedere:

        – inerțial, conservativ, cu riscul că absența schimbării proprii într-o lume în schimbare va conduce la pierderea succesivă a pozițiilor pe piață și, în final, la pierderea (dispariția)  unității însăși;

        – inovativ, cu riscul că direcțiile de schimbare promovate vor eșua, din diferite motive, efortul fiind zadarnic și irosind resurse care ar fi permis, poate,  conservarea / supraviețuirea unității.

        Comportamentul managerial inovativ urmărește:

        – valorificarea tehnologiilor pe piețe (nevoi) noi

        – extinderea, complementarea tehnologiilor din domeniul de experiență

        – adaptarea unor tehnologii noi pentru piața cunoscută

        – consolidarea dotării, care să permită atingerea unor niveluri de performanță superioare

        – extinderea dotării, pentru abordarea unor noi tehnologii sau noi nevoi

        – diversificarea relațiilor, căutarea de noi relații

        – reorganizarea – de regulă, de la organizare piramidală la organizare matricială sau pe proiecte

        – însușirea unor noi stiluri de lucru – de la lucrul individual la lucrul în echipă, dar și invers – de la lucrul exclusiv în echipă la crearea condițiilor de desfășurare a unor individualități creative

        Ca recomandări ce rezultă din analiza efectuată, se arată că misiunea CD nu (mai) este (în principal) de a realiza (și) în țară ceea ce este realizat în străinătate,

        ci de:

        – a realiza soluții (și descoperiri) de vârf, de excelență; proprietate intelectuală protejabilă și exportabilă

        – a studia, calitativ și cantitativ,  (eventualele) condiții specifice în România (naturale, ecologice, meteorologice, economice, sociale, antropometrice, culturale etc.)

        – a realiza aplicații / dezvoltări la niveluri competitive (pentru anumite piețe, inclusiv pentru piața românească).

        Direcția primordială de schimbare în strategia viitoare a cercetării-dezvoltării din România este considerată a fi  concentrarea de resurse (financiare, umane, materiale) la nivelul necesar atingerii “masei critice” pentru realizări competitive; pentru aceasta – reducerea numărului de teme diferite abordate, selectarea de priorități,  abandonarea autarhiei, a politicii de a face de toate și fiecare cercetător sau fiecare colectiv – cu tema (temele) “lui”, implicarea în proiecte complexe; în mod corespunzător, evitarea pulverizării resurselor financiare pe multe teme.

        Nu avem de așteptat strategii ale ramurilor beneficiare sau ale dezvoltării economiei naționale pe profiluri tehnologice: acestea, de regulă (nu fără puține excepții) sau nu există, sau sunt formale și nu sunt fiabile, sau sunt foarte perisabile. Unitățile de C-D trebuie să-și formeze propriile strategii, pe propria răspundere și pe propriul risc.

        Pentru aceasta, sunt necesare studii de prognoză și de marketing proprii, cu adoptarea unor ipoteze de lucru proprii privind variantele plauzibile ale dezvoltărilor viitoare în sfera beneficiarilor, a segmentelor de piață posibile, a științei și tehnologiei în domeniile vizate.

        Abordarea, cu oferte insistente și consistente, a benficiarilor posibili, trecând peste orice orgolii personale sau instituționale. Venirea în întâmpinare a nevoilor reale viitoare ale beneficiarilor potențiali: reducere de costuri și consumuri, funcționalitate / fiabilitate / calitate, adaptare la cerințele și nevoile clienților lor, încadrare în cerințele ecologice, realizarea de soluții cu proprietate intelectuală protejată, accelerarea vitezei de ieșire cu noutăți pe piață.

        Abordarea diferențiată a beneficiarilor interni, pe categorii: cei mai fiabili sunt cei deja privatizați sau privați; dintre cei cu capital încă majoritar de stat, pot fi sensibile două grupe: a) cei cu situație financiară foarte bună (se pot consulta bilanțurile contabile la Registrul Comerțului; se pot vedea listele de top-uri organizate de camerele de comerț și industrie, CEMATT și alte organizații; se pot urmări reclamele și interviurile din presă); b) cei cu situația la limita de a intra pe listele de lichidare și cărora un ajutor urgent de eficientizare le-ar fi de folos.

        Pentru IMM-uri, trebuie studiate necesitățile lor, pentru a depista probleme de interes pentru mai mulți posibili benficiari.

        Abordarea pieței externe (pe segmente accesibile), după studierea prealabilă a acesteia și după învățarea atentă a mecanismelor de ofertare, negociere și contractare. Perseverență pentru implicare în programe europene, alte programe internaționale sau naționale externe.

        În cazul eșecului de a lucra ca cercetători pentru beneficiari producători:   dezvoltarea fabricației / prestațiilor proprii, pe baza soluțiilor proprii competitive, dacă există piață potențială, internă sau externă; cercetarea românească oferă exemple de reușită.

     Înapoi managementul C-D                                   Înapoi           



[1] Fac excepție regiile autonome din domeniul infrastructurilor, intrate în modernizări, unele – substanțiale, cu suport străin / internațional.

[2] Problema impactului legislativ actual asupra managementului întreprinderilor este tratată mai detaliat în lucrarea recent întocmită de către SCIENTCONSULT: “Studii de fundamentare pentru elaborarea uinei politici optimizate de protejare a industriei naționale pe piața internă”, faza:  “Recomandări de prevederi legislative pentru stimularea și protecția industriei autohtone”, noiembrie 1997, beneficiar Ministerul Industriei și Comerțului.

[3] Privatizate – foste cu capital majoritar de stat; private – constituite de la început ca societăți cu capital integral  privat.

[4] Curtis, T. Business and Marketing for Engineers and Scientists. McGraw-Hill Book Company, London, 1994.

[5] P - Politic, E – Economic, S – Social, T – Tehnologic.

[6] sau a rămas în afara cadrului unei noi politici oficiale, promovate între timp.

[7] Așa sunt concepute programele noului Plan Național, dar, de la subprograme / module în jos încep să-și facă loc, în continuare, tendințele de autonomizare instituțională, sau, mai pe românește, de croire după criteriul de bază  “să fie loc pentru fiecare” și, mai ales, “să fie loc pentru noi”.

 

[8]  După cum s-a mai menționat – cu excepția cazurilor de promovare deliberată a unor inițiative creative individuale promițătoare.

[9]  Această direcție de schimbare pare a fi primordială în strategia viitoare a cercetării-dezvoltării din România, dacă vom fi în stare să o promovăm; se pare – este principala rutină ce trebuie înfrântă.

[10] Numai în ultimele 3 luni, doi cercetători, din institute diferite, cu poziții foarte onorabile în institutele respective, invitați pentru a colabora la lucrări SCIENTCONSULT, au prezentat, drept contribuții proprii, texte copios “preluate” și “prelucrate” după câte o anumită sursă, fără măcar a o indica la bibliografie.

[11] Strategie ce a dat rezultate foarte bune la ICPE S.A., care exportă acum, în cantități semnificative, produse de fabricație și concepție proprie.