Protecția
proprietății intelectuale
și a
patrimoniului tehnico-științific
Analiza problematicii
privind
constituirea, evaluarea și protejarea
patrimoniului
tehnico-științific național
Responsabil lucrare,
Analist Irina Oberländer-Târnoveanu
ELABORARE:
Analist
Irina Oberländer-Târnoveanu
Ing. Adriana Vasilescu
Dr. ing. Mario Duma
CONTRIBUȚII:
(în ordine alfabetică)
Dr. ing. Florin - Gheorghe Filip
membru corespondent al Academiei Române
Dr. Oswald Hörer
membru corespondent al Academiei de
Științe Medicale
Dr. Georges Matache
© SCIENTCONSULT, octombrie 1994
Introducere
Această a doua fază din 1994 a temei
"Protecția proprietății intelectuale și a patrimoniului
tehnico-științific" este menită să contureze un / unele concept(e) care să
caracterizeze standing-ul, ansamblul de realizări valabile și semnificative ale
științei și tehnologiei României; să permită:
- afirmarea / evaluarea / confirmarea /
susținerea poziției României în știința și tehnologia internațională
- afirmarea / evaluarea / confirmarea /
susținerea poziției științei și tehnologiei pe plan intern, în societatea,
cultura, economia, politica din România.
Faza A.1.1/1994 a temei [11] a
abordat problematica proprietății intelectuale, în special în raport cu repere
ale activității de cercetare-dezvoltare. Totodată, în această lucrare, ca și
[10] și în alte lucrări, ca și în legislația aferentă proprietății intelectuale,
problematica este focalizată la nivelul punctiform, micro, al creațiilor
intelectuale individuale, sau al mecanismelor și instituțiilor care au ca scop
protejarea și promovarea sumei de creații intelectuale individuale. In lucrarea
de față, vom extinde perspectiva asupra proprietății intelectuale, integrând-o
în perspectiva macro-socială a patrimoniului tehnico-științific național.
Termenul de "patrimoniu tehnico-științific național" va fi folosit ca
punct de pornire a analizei; este unul din obiectivele lucrării de față să
stabilească gradul de adecvare a acestui termen la realitatea și la
necesitățile domeniului, la intențiile lucrării de față, declarate în primul
paragraf al acestui studiu.
Definirea patrimoniului
tehnico-științific național se va încerca pornind de la definițiile de
dicționar ale termenilor, așa cum sunt ele interpretate / detaliate de către
forurile internaționale din domeniu. Conceptul se va completa însă, integrând
opiniile autorilor, precum și cele ale altor specialiști consultați.
1. 1. Definirea noțiunii de patrimoniu tehnico-științific național
Conținut, arie de cuprindere în
spațiu și timp. Situația pe plan național și relații cu alte sfere de
patrimoniu cultural (gen proxim și diferență specifică).
1.1.Patrimoniul tehnico-științific național
Noțiunea de patrimoniu
tehnico-științific nu apare ca atare in dicționare sau tezaure de termeni
curente. Prin urmare, trebuie să urmărim termenii cei mai apropiați, care să ne
ajute să definim un concept nou și cuprinzător.
In "Dicționarul limbii
române" al Academiei [1], patrimoniul este definit ca: 1) "bun
moștenit prin lege de la părinți; avere părintească"; 2) "totalitatea
bunurilor care aparțin colectivității și care sunt administrate de organele statului;
bun public"; 3) totalitatea drepturilor și obligațiilor unei persoane
fizice sau juridice care pot fi evaluate în bani". Micul Dicționar
enciclopedic nuanțează sensul de bun public astfel: "ceea ce este
considerat ca un bun, ca o proprietate comună transmisă de la strămoși" și
exemplifică această definiție cu noțiunea de "patrimoniu cultural".
In toate aceste definiții, se are în vedere în primul rând ceva material, care
poate fi delimitat, evaluat, transmis fizic, ca moștenire, de la o generație la alta (echivalentul în
limba engleză al termenului de "patrimoniu" - heritage - accentuează
și mai tare aspectul de "moștenire" al noțiunii). Cu toate acestea,
chiar dacă nu explicit formulat în definiții, nu este cu totul exclus și sensul
de moștenire spirituală, de bun spiritual - cunoștințe, experiență, valori
morale, etc. - care, ca și moștenirea biologică (zestrea genetică), pot fi
considerate parte din bunurile transmise de la strămoși.
In Tezaurul SPINES, elaborat de
UNESCO, apare numai conceptul de "patrimoniu cultural" (fr.
patrimoine culturel), ca termen specific față de conceptul generic
"cultură", la același nivel cu termenul "bunuri culturale"
și "cultură științifică". Conceptele "știință" și
"tehnologie" (acesta din urmă utilizat în accepțiunea de
"ansamblu de cunoștințe științifice asupra metodelor, procedeelor,
echipamentului și materialelor ce pot fi folosite pentru producerea de bunuri
și servicii"; a nu se confunda cu "tehnica de producție" și
"științele inginerești") apar ca termeni asociați conceptului de
"cultură științifică". Conceptul de "știință" este
subordonat genericului "cunoaștere" și are ca subordonat conceptul de
"tehnologie". Relațiile dintre conceptele menționate sugerează, prin extensie,
o relație și între patrimoniul cultural, bunurile culturale și cele științifice
și tehnologice, ca niște concepte asociate.
In convențiile și recomandările
elaborate de UNESCO în ultimele patru decenii se dau unele definiții asupra
noțiunii de bunuri culturale, concept care cunoaște o dezvoltare și rafinare în
cursul timpului, când este tot mai mult utilizată și noțiunea de patrimoniu.
In Convenția pentru protecția
bunurilor culturale în caz de conflict armat (Convenția de la Haga) din 1954,
la care România a aderat în 1958, sunt
considerate bunuri culturale, indiferent de originea sau de proprietarul lor:
a) Bunurile mobile sau imobile,
care prezintă o mare importanță pentru patrimoniul cultural al popoarelor, cum
sunt monumentele de arhitectură, de artă sau istorie, religioase sau laice,
siturile arheologice, ansamblurile de construcții care prezintă un interes
istoric sau artistic, operele de artă, manuscrisele, cărțile și alte obiecte de
interes artistic, istoric sau arheologic, ca și colecțiile științifice sau
colecțiile importante de cărți, arhive sau reproduceri de bunuri definite mai
sus;
b) Edificiile a căror destinație
principală și efectivă este conservarea sau expunerea bunurilor culturale
mobile definite în alineatul a, cum sunt muzeele, marile biblioteci, depozitele
de arhive, ca și refugiile destinate să adăpostească, în caz de conflict armat,
bunurile culturale mobile definite în alineatul a;
c) Centrele conținând un număr
considerabil de bunuri culturale care sunt definite în alineatele a și b, numite
"centre monumentale".
Accentul cade pe artistic,
istoric, colecțiile științifice fiind menționate, în enumerare, spre sfârșit.
Semnificația patrimoniului științific și tehnologic nu era încă foarte
relevantă acum patru decenii, înainte de marile progrese care au revoluționat
știința și tehnologia, într-un ritm tot mai rapid, aducând imperios în atenție
patrimoniul tehnico-științific.
In "Convenția privind
măsurile pentru interzicerea și împiedicarea importului, exportului și
transferului de proprietate ilicit al
bunurilor culturale", adoptată de UNESCO în 1970, ratificată de România în
1994, Articolul 1, sunt considerate bunuri culturale "bunurile care, cu
titlu religios sau profan, sunt desemnate de fiecare stat ca fiind de
importanță pentru arheologie, preistorie, istorie, literatură, artă sau știință
și care aparțin următoarelor categorii:
a) Colecții și specimene rare de zoologie, botanică, mineralogie și
anatomie; obiecte prezentând interes paleontologic;
b) Bunurile privind istoria, inclusiv istoria științei și tehnicii, istoria
militară și socială, ca și viața conducătorilor, gânditorilor, savanților și
artiștilor naționali și evenimentele de importanță națională;
c) Rezultatul săpăturilor arheologice (sistematice și clandestine) și
descoperirilor arheologice;
d) Elementele provenind din dezmembrarea monumentelor artistice sau
istorice și a siturilor arheologice;
e) Obiecte vechi având peste o sută de ani, ca inscripții, monede și
sigilii gravate;
f) Materialul etnologic;
g) Bunurile de interes artistic ca:
(i) tablouri, picturi și desene
manuale pe orice suport și în orice material (cu excepția desenelor industriale
și a articolelor manufacturate);
(ii) producții originale de artă
statuară și de sculptură, din orice material;
(iii) gravuri, stampe și
litografii originale;
(iv) asamblaje și montaje
artistice originale, din orice material;
h) Manuscrise rare și incunabule, cărți, documente și publicații vechi de
interes special (istoric, artistic, științific,literar, etc.), izolate sau în
colecții;
i) Timbre poștale, timbre fiscale și analoge, izolate sau în colecții;
j) Arhive, inclusiv arhive fonografice, fotografice și cinematografice;
k) Obiecte de mobilier mai vechi de o sută de ani și instrumente muzicale
vechi."
In Articolul 4 al Convenției se
precizează:
"Fac parte din patrimoniul
cultural al fiecărui stat:
a) Bunurile culturale născute din geniul individual sau colectiv al
statului considerat și bunurile culturale importante pentru statul considerat,
create pe teritoriul acelui stat de către rezidenți;
b) Bunurile culturale găsite pe teritoriul național;
c) Bunurile culturale achiziționate de misiunile arheologice, etnologice
sau de științe naturale, cu consimțământul autorităților competente din țara de
origine a acestor bunuri;
d) Bunurile culturale care au făcut obiectul schimbului liber consimțit;
e) Bunurile culturale primite cu titlu gratuit sau cumpărate legal cu
consimțământul autorităților competente din țara de origine a acestor
bunuri." [7]
Convenția indică în principiu
categoriile de bunuri culturale susceptibile de protecție, criteriile generale
de apreciere a importanței acestora (vechime, originalitate, raritate,
semnificație), criteriile de stabilire a apartenenței bunurilor culturale la
patrimoniul național al unui stat. Menționarea domeniului științei și
tehnologiei se face în toate punctele.
"Recomandarea pentru
protecția bunurilor culturale mobile" a UNESCO din 1978 reia, într-o
ordine puțin modificată, definițiile din Convenția din 1970 și din alte
recomandări anterioare.
Din aceste documente reiese că
patrimoniul tehnico-științific, alcătuit din obiecte tridimensionale,
documente, înregistrări, clădiri și instalații, izolate sau în colecții,
ansambluri, etc., indiferent de regimul de proprietate, face parte din
patrimoniul cultural al unei țări. Includerea în patrimoniul național se face
pe baza unor criterii stabilite de autorități competente din fiecare țară, pe
criterii de vechime, raritate, importanță, originalitate, tradiție, etc.
In privința criteriilor de
protecție, Recomandarea UNESCO din 1968 privind păstrarea bunurilor culturale
puse în pericol de lucrările publice sau private aduce o precizare importantă:
"...Expresia 'bunuri culturale' înglobează nu numai siturile și
monumentele arhitectonice, arheologice și istorice recunoscute sau clasate, dar
și vestigiile trecutului care nu sunt repertoriate sau clasate, și siturile și
monumentele recente având o importanță artistică sau istorică."
Se observă că, în conceptul de
patrimoniu, așa cum este el statuat și utilizat, se includ numai vestigii a)
materiale, b) ale trecutului. Conceptul nu este, deci, întru totul potrivit
pentru scopurile urmărite prin prezenta lucrare; acest concept:
- nu include know-how-ul,
experiența, realizările teoretice științifice; nu include ceea ce este definit,
în teoria și practica economică, drept "active intangibile" sau
"necorporale", care reflectă valorile de proprietate intelectuală
valabile, neperimate;
- nu include nivelul actual,
realizările tehnologice materiale și spirituale recente - cele moderne, de
actualitate, competitive și prezentând interes în prezent.
1.2.Potențialul științific și tehnologic național
Un alt concept de interes pentru
problematica pe care o urmărim este cel de "potențial științific și
tehnologic național" , definit în documente UNESCO astfel:
"totalitatea resurselor organizate de care dispune o țară în mod suveran
pentru scopuri de descoperiri și invenții și pentru studierea tuturor
problemelor puse de aplicarea științei și tehnologiei în dezvoltare";
"un complex interactiv de factori umani, financiari, informaționali și de
echipamente" [4]. Definiția are în vedere atât o componentă materială
existentă la un moment dat, cât și una potențială, rezultată din nivelul de
instrucție, de pregătire, de informare, etc.
In potențialul științific și
tehnologic național intră:
1. Resurse:
- resurse umane (cercetători,
cadre universitare cu activitate de cercetare, tehnicieni, alt personal
auxiliar);
- resurse financiare (fonduri
publice sau particulare, donații, credite bugetare, cheltuieli reale etc.);
- resurse informaționale
(servicii și rețele de informare și documentare, publicații, participări la
conferințe);
- resurse materiale (dotări,
echipamente, etc.);
2. Instituții:
- organisme directoare naționale
în domeniul politicii științei și tehnologiei, inclusiv academii (științe
experimentale, științe fundamentale,
agronomice, industriale, medicale, sociale);
- așezăminte de învățământ
superior (facultăți, școli politehnice și agricole superioare etc.);
- așezăminte de formare tehnică,
agronomică, medicală;
- institute de cercetare și
dezvoltare;
- servicii publice științifice
și tehnologice:
- servicii privind
resursele naturale: topografice și cartografice, hidrologice, energetice,
pedologice, exploatare a solului, marine, astronomice, meteorologice,
seismologice și vulcanologice;
- servicii de informare și documentare: centre
naționale de informare, centre de formare industrială, bănci de date,
biblioteci științifice, reviste, buletine și alte publicații, birouri de
brevete;
- muzee și colecții:
- muzee de știință și
tehnologie;
- expoziții itinerante;
- colecții științifice și
tehnologice: antropologice, arheologice, geologice, botanice, zoologice,
entomologice, etc.
- capacități expoziționale
- saloane de invenții,
târguri cu produse de înaltă tehnologie etc.
- etaloane, standarde și
instrumente:
- birouri naționale de
normalizare;
- servicii naționale de
măsuri și greutăți;
- centre naționale pentru
fabricarea și întreținerea instrumentarului științific;
- servicii de popularizare și de
perfecționare.
3. Programe, proiecte și activități sau servicii științifice și tehnologice
în curs.
Programele sunt grupări de
proiecte de cercetare-dezvoltare și de activități științifice și tehnologice,
având un obiectiv comun și efectuându-se fie sub aceeași tutelă instituțională,
fie sub o tutelă reunită a două sau mai multe instituții.
Proiectul de
cercetare-dezvoltare este un ansamblu integrat de activități științifice și
tehnologice, limitat ca durată în timp, urmărind obținerea de rezultate
originale prin elaborarea de teorii, metode și soluții noi, o mai bună
cunoaștere a naturii, punerea la punct și aprobarea de produse sau procedee
noi, descoperirea de noi domenii de investigare, etc. și încheiat cu anumite
rezultate așteptate, pentru care se alocă resurse umane, financiare,
informaționale și materiale.
Activitatea sau serviciul
științific și tehnologic
reprezintă un echivalent al conceptului de "proiect" prezentat
mai sus, cu deosebirea că nu are un caracter novator, nu este limitat în timp,
în general, ba chiar continuitatea de colectare a datelor are o importanță
preponderentă [5]. In cadrul activității sau serviciului științific se face
apel la cunoștințe deja existente, care pot fi utilizate, comparate,
prelucrate, diseminate sau pregătite pentru o aplicare practică după
împrejurări. Ele se pot grupa în:
- informare și documentare;
- servicii furnizate de muzee
științifice și tehnologice;
- colectare de date de interes
general;
- servicii consultative;
- activități legate de brevete
și licențe;
- activități privind traducerea
și editarea de publicații.
Potențialul științific și
tehnologic național are un pronunțat caracter de actualitate imediată,
incluzând numai realitatea existentă în momentul dat, și aceasta - sub un
aspect preponderent cantitativ.
Nu se cuprind sistemele
educaționale aflate în amonte, nici sistemele de producție de bunuri și
servicii care se găsesc in aval față de sistemul național al științei și
tehnologiei, definit ca "un ansamblu de resurse și activități organizate
în domeniile științific și tehnologic, servind la descoperirea, invenția și
transferul de cunoștințe noi ca și la promovarea aplicării lor pentru
realizarea unor obiective naționale."
In conceptul de potențial nu se
includ realizările, adică ceea ce, pentru o firmă, este uzual denumit ca
"referințe" și ceea ce creează sau confirmă încrederea în capacitatea
de creație și materializare viitoare.
1.3. Recapitulând cele
prezentate până acum, putem reține următoarele elemente:
Patrimoniu se referă la moștenirea comună, materială și,
numai într-o anumită măsură, spirituală, a generațiilor anterioare;
- arie de cuprindere: deschisă -
patrimoniul științific și tehnologic național se referă la ansamblul acestei
moșteniri, atât bunurile reperate și inventariate la un moment dat, cât și la
cele care pot fi depistate în viitor.
- limită în timp: trecutul până
la generația actuală; numai în mod excepțional se includ și bunuri recente;
- în general, lucruri
consacrate, care marchează un moment în dezvoltare;
- metode de cunoaștere:
inventariere pe bază de fișe și chestionare, crearea unor baze de date care se
îmbogățesc în timp;
- scop: îndepărtat - cunoaștere,
protecție, educațional;
- destinatari și beneficiari:
organe de decizie și administrare, instituții și specialiști, public larg.
Potențial științific și tehnologic:
- arie de cuprindere: realitatea
imediată din domeniu la nivel de condiții existente pentru desfășurarea
activității;
- limită în timp: prezentul,
fără trecut;
- tot ce există in materie,
exhaustiv la momentul dat și fără luarea în considerare a unor creșteri sau
diminuări viitoare (un alt moment cronologic, o altă anchetă va da imaginea
unui alt potențial, posibil - substanțial diferit, inclusiv structural, în timp
ce, în cazul patrimoniului, trecerea timpului are numai efecte aditive);
- metodă de cunoaștere: inventar
național pe bază de chestionare și prelucrarea rezultatelor baze de date;
- scopuri: imediat: formularea
politicii naționale în domeniu, și anume:
- caracteristicile PST
național;
- fluxul financiar;
- depistarea lacunelor și
suprapunerilor (coerența științifică internă);
- cooperarea științifică
internațională;
- necesități de cercetare;
- coerența
"externă"a activităților de cercetare în raport cu obiectivele
economice și sociale ale țării;
- repartiția optimă a
sarcinilor față de resurse;
- producția unităților de
cercetare;
- compoziția, condițiile de
muncă și statutul comunității științifice;
- destinatari și utilizatori:
- specialiști și organe
guvernamentale;
- oficii naționale de
statistică
- organisme internaționale
- institute
- investitori
Se constată că aceste concepte
analizate - patrimoniu și potențial - sunt complementare, cu o anumită sferă de
suprapunere. In afara ambelor rămân componente de tradiție, școală, renume
câștigat în diverse domenii, precum și, parțial, structurile de valorificare și
de protejare, care măresc potențialul.
2. Patrimoniul tehnico-științific în legislație, convenții, documente
Convențiile internaționale și
recomandările UNESCO fac o serie de precizări referitoare la măsurile ce
trebuie luate pentru protecția patrimoniului cultural, inclusiv a patrimoniului
tehnico-științific.
2.1. In "Recomandare privind
măsurile pentru interzicerea exportului, importului și transferului de
proprietate ilicit al bunurilor culturale", Paris, 19 nov. 1964, se
găsește și recomandarea de identificare și inventariere națională: "...
III.10. fiecare stat membru trebuie, în măsura posibilului, să elaboreze și să
pună în practică o procedură pentru identificarea bunurilor culturale, definite
în paragrafele 1 și 2, care se găsesc pe teritoriul său și să stabilească un
inventar național al acestor bunuri. Înscrierea unui bun cultural într-un
astfel de inventar nu trebuie să modifice titlul de proprietate al acelui bun.
Un astfel de inventar nu ar avea un caracter limitativ." Alte măsuri luate
de serviciile de protecție ar fi: proiecte de texte legislative și reglementări;
crearea și ținerea la zi, pe baza unui inventar național de protecție, a listei
bunurilor culturale importante; crearea instituțiilor științifice și tehnice
(muzee, biblioteci, arhive, laboratoare, ateliere, etc.); acțiuni de control,
educative, de popularizare.
2.2. In Recomandarea UNESCO
pentru protecția bunurilor culturale mobile din 1978 se insistă asupra
încurajării "inventarierii sistematice și repertorierii bunurilor
culturale, comportând maximum de precizie și conform unor metode special puse
la punct (fișe normalizate, fotografii, eventual fotografii color și
microfilme). Un astfel de inventar este util dacă se dorește determinarea unei
daune sau degradări a unui bun cultural; această documentație permite
furnizarea datelor necesare, cu toate precauțiunile dorite, către autorități
locale și internaționale..."
3. Puncte de vedere
Puncte de vedere privind Problema analizată
Constatând că la nivelul
conceptelor uzitate oficial nu se obține o satisfacție deplină în raport cu
obiectivele preconizate și urmărite în cadrul lucrării, a fost efectuat un demers de aprofundare, prin
supunerea problemei, spre analiză și reflecție, unui grup restrâns de
specialiști, de formații diferite. Au fost solicitate:
- contribuții la conturarea
conceptului / conceptelor generice urmărite;
- operaționalizarea / validarea
acestora în lumina particularităților diferitelor discipline științifice și
domenii de activitate tehnologică.
Răspunsurile primite sunt
reproduse, fragmentar sau integral, după caz, în anexe. Din aceste răspunsuri
rezultă o varietate de opinii și argumente, adesea contradictorii, relevând
atât dificultatea și multilateralitatea problemei abordate, cât și - desigur,
numai exemplificativ - diversitatea modalităților posibile de abordare.
Așadar, adăugând la informațiile
obținute din sursele bibliografice punctele de vedere citate (și prezentate
integral în anexe) ale celor trei personalități care au binevoit să dea curs
invitației de a reflecta asupra problemei, se pot trage, preliminar, două
concluzii:
- prima, că termenul de
"patrimoniu tehnico-științific" trebuie să fie utilizat cu precauție
în politica curentă și managementul curent în domeniul cercetării și
tehnologiei, el neavând decât semnificație istorică, nu operațională curentă și
numai (sau în principal) cu referire la ceea ce este exprimat sub formă de vestigii materiale;
- a doua, că, pentru a răspunde
la scopurile definite (autopropuse) la începutul prezentului studiu, sunt
necesare concepte diferite de cele deja uzuale - patrimoniu, potențial etc.
Intr-o enumerare exemplificativă
se pot avansa termeni precum:
Standing-ul științei și tehnologiei românești
Starea
Nivelul
Realizările
Activul
Măsura
Dimensiunea
Referința
etc.
Adoptarea și definirea unor
astfel de termeni necesită cercetări aparte.
4. Domeniile de creare / păstrare a
patrimoniului tehnico-științific
național
Domeniile de creare a
patrimoniului tehnico-științific național sunt, în principiu, aceleași cu cele
ale creației de proprietate intelectuală, prezentate desfășurat în [10, 11].
Problema va fi reluată, mai
amănunțit, în capitolul următor (5).
Domeniile de păstrare a
patrimoniului tehnico-științific național pot fi:
Arhivele organismelor de stat cu
atribuții în domeniul proprietății intelectuale (OSIM)
Enciclopediile tehnice
Ansamblul publicațiilor tehnice
și științifice
Muzeele tehnice și științifice
Bănci de date
Studii bibliografice special
consacrate
Se face precizarea că, în
condițiile în care în România, pentru drepturile de autor nu se adoptă sistemul
copyright, ci cel al primei prezentări publice / publicări, nu există nici
înregistrarea / arhivarea implicită a elementelor de patrimoniu, inventarierea
acestora necesitând studii special consacrate.
5. Tipuri de componente materiale, spirituale, umane, susceptibile de a
face parte din patrimoniul tehnico-științific național
Acest capitol va nuanța, fără a
relua, anumite aspecte deja luate în considerare în definițiile preluate de la
forurile internaționale competente și din cele discutate mai înainte.
5.1. Tipuri de componente
Aceste considerente vor fi avute
în vedere în cadrul fazei următoare contractate: "Propuneri privind
constituirea, evaluarea și protejarea patrimoniului tehnico-științific
național".
Pornim
de la prezumția că majoritatea entităților relevante
pentru problematica proprietății intelectuale sunt și
entități valide pentru problematica patrimoniului
tehnico-științific național: proprietatea
intelectuală reprezintă prisma individuală (a creatorului sau
a posesorului dreptului de proprietate intelectuală),
în timp ce patrimoniul
și
potențialul
tehnico-științific național reprezintă interesele naționale de
facilitare, identificare, protejare și valorificare a obiectului proprietății intelectuale. Cu
alte cuvinte, adăugăm o nouă dimensiune relației
Proprietate Intelectuală / Cercetare - Dezvoltare, care a stat la
baza lucrărilor [10, 11]: cea macro-socială, a Patrimoniului și a
Potențialului tehnico-științific național.
Ca
atare, principalele componente ale proprietății intelectuale
(componentele proprietății industriale: invenții,
desene și modele industriale, mărci, precum și
dreptul de autor) sunt susceptibile de a face parte din
patrimoniul sau / și din
potențialul tehnico-științific național.
Pentru a
identifica celelalte tipuri de componente, poate fi utilă analiza unor
criterii relevante pentru "puterea de negociere" a țării din punct de vedere
tehnico-științific:
- desfășurarea
(numărul de tipuri de elemente componente reprezentate)
- cantitatea
(numărul de elemente componente din fiecare categorie
reprezentată)
-
frecvența îmbogățirii patrimoniului / menținerea
potențialului
-
calitatea elementelor componente (valoare
intrinsecă, modernitate / adecvare)
- rata de
valorificare a elementelor componente, internă și internațională
- tradiția,
continuitatea
Acestea pot fi
puternic influențate de:
-
existența, gradul de adecvare și
vechimea infrastructurii specifice: de educare (institute de
învățământ specific; tip de educație care favorizează
spiritul investigativ/inovativ);
de popularizare (muzee, publicații etc.); de valorificare; de protejare.
-
existența, gradul de adecvare, vechimea
și gradul de aplicare a unei politici naționale în domeniu.
De
menționat că infrastructura specifică și
politica națională în domeniu se determină,
sau cel puțin se influențează,
reciproc; ele constituie componente susceptibile de a face parte
din potențialul tehnico-științific național.
5.2. Criterii
de includere
In timp
ce în potențialul tehnico-științific ar trebui incluse toate
elementele aparținând tipurilor de componente (cu alte cuvinte,
întregul peisaj tehnico-științific al țării, fără departajări
valorice, dar cu considerarea "vârfurilor"), în patrimoniul
tehnico-științific național ar trebui incluse
numai:
- realizări recunoscute, cu urmări la nivel
internațional, sau la nivel intern, dar la scară națională;
-
realizări paralele cu, sau premergătoare unor realizări
recunoscute la nivel internațional;
-
realizări care au contribuit la dezvoltarea
economică internă, chiar dacă nu au fost recunoscute pe plan
internațional;
- realizări
recunoscute pe plan internațional
- pentru
domeniul științei: cele recunoscute și reluate în
publicații științifice (citate, dezvoltate, aplicate, intrate în uz)
- pentru
domeniul tehnologiei: cele intrate în practică și / sau care au
determinat deschideri noi sau creșteri de nivel tehnologic.
- toate
documentele istorice scrise și nescrise asociate acestor realizări.
Concluzii
Această a doua fază din 1994 a
temei "Protecția proprietății intelectuale și a patrimoniului
tehnico-științific" este menită să contureze un / unele concept(e) care să
caracterizeze standing-ul, ansamblul de realizări valabile și semnificative ale
științei și tehnologiei României; să permită:
- afirmarea / evaluarea / confirmarea /
susținerea poziției României în știința și tehnologia internațională
- afirmarea / evaluarea /
confirmarea / susținerea poziției științei și tehnologiei pe plan intern, în
societatea, cultura, economia, politica din România.
De regulă, problematica
proprietății intelectuale este focalizată la nivelul punctiform, micro, al
creațiilor intelectuale individuale, sau al mecanismelor și instituțiilor care
au ca scop protejarea și promovarea sumei de creații intelectuale individuale.
In lucrarea de față, perspectiva asupra proprietății intelectuale se extinde ca
fiind integrată în perspectiva macro-socială a patrimoniului tehnico-științific
național. Termenul de "patrimoniu tehnico-științific național" este
folosit ca punct de pornire a analizei; în cadrul lucrării se stabilește gradul
de adecvare a acestui termen la realitatea și la necesitățile domeniului, la
obiectivele declarate mai sus.
Definirea patrimoniului
tehnico-științific național începe pornind de la definițiile de dicționar ale
termenilor, așa cum sunt ele interpretate / detaliate de către forurile
internaționale din domeniu (ONU, UNESCO). In lucrare, conceptul se completează,
însă, integrând opiniile autorilor, precum și cele ale altor specialiști
consultați.
Se trage concluzia că, spre deosebire de ceea ce se face în mod uzual,
conceptul de "Patrimoniu tehnico-științific" trebuie să fie utilizat
cu precauție în politica curentă și managementul curent în domeniul cercetării
și tehnologiei, el neavând decât semnificație istorică, nu o potență
operațională curentă; termenul se referă numai (sau în principal) la ceea ce
este exprimat sub formă de vestigii
materiale ale trecutului.
In lucrare se prezintă atât
detalieri pentru elementele privind constituirea, evaluarea și protejarea
patrimoniului tehnico-științific național, cât și orientări spre eventuale alte
concepte, care să definească mai bine starea, nivelul științei și tehnologiei
românești, interesul pentru aceasta.
Metodologia de cunoaștere
a patrimoniului tehnico-științific național
1. Publicarea de dicționare
enciclopedice, monografii
2. Dezvoltarea rețelei de
muzee științifice și tehnice
3.
Inventarierea resurselor științifice (umane și materiale) ale României și
constituirea unei bănci de date naționale, actualizată periodic, din care să
rezulte:
·
caracteristicile PST național: ponderea pe domenii și
subdomenii a componentelor PST, frecvență, distribuție teritorială și
cronologică
·
depistarea lacunelor și suprapunerilor
·
zonele care se pretează pentru cooperare științifică
internațională
·
resurse disponibile - specialiști, localuri, echipamente
și repartiția lor
·
compoziție, condițiile de lucru și statutul comunității
științifice naționale
·
proiecte și resurse financiare
Inventarul
poate servi ca instrument de evaluare la nivel de stat, de fundamentare a
deciziilor și strategiei de cunoaștere, de gestionare rațională.
Inventarul
PST trebuie să conțină:
·
date cantitative (statistice) - obținute prin
cuantificări directe;
·
date descriptive (de ordin administrativ, funcțional,
structural sau calitativ) - obținute prin analiză descriptivă
(Manuel
dinventaire du potentiel scientifique et technologique național, deuxieme
édition entierement revue et complétee du Manuel publié par lUnesco en 1969,
in Études et documents de politique scientifique, No. 67, UNESCO, 1986, p.21;
numit în continuare Manual de inventariere)
Elementele
componente ale inventarului sunt cele fundamentale pentru caracterizarea resurselor oricărui sistem:
·
resurse umane
·
resurse financiare
·
resurse informaționale
·
resurse materiale
·
date de organizare
·
date privind activitățile
în curs
Structura datelor:
1. Date de identificare - cunoașterea
organismelor și instituțiilor de interes potențial pentru inventariere (publice,
mixte sau private)
·
Denumirea instituției (secției, etc.)
·
Adresa: localitate, județ, str., nr., cod poștal
·
Telefoane, fax
·
Director
·
Domeniu de activitate
·
Tipuri de activități (cercetare fundamentală,
experimentală aplicată, servicii, învățământ și formare)
Tipuri de
servicii:
·
informare și documentare
·
muzee și colecții
·
colectare / prelucrare date de interes general
·
etalonare, standardizare, metodologie, control de
calitate
·
consultanță
·
activități legate de brevete și licențe
·
editare / traducere de cărți și periodice
·
altele
2. Date privind resursele
2.1. Resurse umane: personal de concepție
(științific și ingineresc); personal de execuție (tehnicieni); personal
auxiliar (secretariat, administrativ, muncitori calificați).
Personal
permanent:
|
În prezent |
Acum 3 ani |
Plecați în ultimii 3 ani |
Veniți în ultimii 3 ani |
a. științific |
|
|
|
|
b. tehnic |
|
|
|
|
c. auxiliar |
|
|
|
|
·
nume, prenume
·
data nașterii
·
diploma obținută, instituția, anul (multiplu)
·
titluri științifice: doctor, doctorat, docent, etc.;
anul, instituția, titlul tezei
·
funcția actuală
·
instituția, compartimentul
·
sex
·
domeniu de activitate (cele mai importante 2 discipline)
·
funcție de conducere - nivel de responsabilitate
administrativă - director, director adjunct, șef compartiment, colectiv
·
funcție de conducere - nivel de responsabilitate
științifică:
Þ
responsabil de program
Þ
responsabil de proiect, activitate sau serviciu
·
timpul ocupat (în procente) pe an pentru:
Þ
cercetare / dezvoltare experimentală
Þ
activitate de servicii ST
Þ
învățământ
Þ
sarcini administrative
Þ
alte activități profesionale (cu precizarea lor)
·
vechime de cercetare
·
număr lucrări științifice publicate (intern și
străinătate) - cu referințe bibliografice anexate
·
număr brevete - cu referințe bibliografice
·
număr de manifestări științifice la care a participat (în
afara instituției la care lucrează)
·
distincții onorifice
Prelucrări
ulterioare ale datelor pe următoarele criterii:
·
clasificare pe diplome obținute
·
clasificare pe domenii de specialitate
·
clasificare pe timp alocat pentru cercetare-dezvoltare
·
clasificare pe vechime în cercetare
·
clasificare pe vârstă și sex
·
clasificare pe teme ale tezelor de doctorat
2.2. Resurse financiare
·
bugetul de stat (fondul public)
Þ
instituția (ministerul prin care se alocă)
Þ
valoarea totală cheltuieli pe an, din care:
- pentru personal
- pentru investitori
- curente
·
fonduri provenite de la societăți comerciale (publice sau
private)
·
alte fonduri (specificate)
·
fonduri din străinătate
·
fonduri alocate pentru activități în afara instituției
Prelucrări:
·
clasificare pe natura cheltuielilor
·
clasificare pe surse de finanțare
·
clasificare pe fonduri / activități fundamentale,
experimentale, aplicate.
Se iau în
considerare cheltuielile reale pe
anul de referință.
2.3.
Resurse materiale
·
date privind spațiul ocupat (resurse imobiliare) consacrat exclusiv activităților de
cercetare-dezvoltare:
Þ
clădiri (în m2 suprafață utilă)
Þ
terenuri experimentale (în ha)
·
echipamente (mijloace fixe peste o anume valoare
stabilită și nu mai vechi de un număr stabilit de ani, de ex., 5 ani)
Þ
denumire (seria nr., marca)
Þ
țară de origine
Þ
valoare de cumpărare
Þ
an producere
Prelucrări
ulterioare:
·
clasificare pe spațiul ocupat / domeniu
·
clasificare pe tipuri de echipamente, vechime, origine
2.4.
Resurse informaționale
·
documentație tehnico-științifică
Þ
număr cărți
Þ
periodice
Þ
microfișe
Þ
altele
·
bibliotecă
Þ
număr lucrări
Þ
număr abonamente la periodice
3. Date de organizare
·
clasificare pe nivel
Þ
național (politică generală)
Þ
sectorial (promovare și coordonare)
Þ
instituțional (execuție)
4. Activitățile în curs
Principalele
proiecte sau activități:
·
titlul proiectului sau activității
·
obiective
·
programul din care fac parte
·
discipline tehnico-științifice abordate
·
beneficiari
Þ
potențiali
Þ
direcți
·
responsabil
·
număr membri în colectiv
·
buget alocat
·
durată
Þ
an început
Þ
an sfârșit
·
tip de cercetare:
Þ
fundamentală neorientată
Þ
fundamentală orientată
Þ
dezvoltare experimentală
·
probabilitate de atingere a obiectivelor
Þ
slabă
Þ
medie
Þ
mare
Inventarierea
datelor menționate mai sus este necesară pentru că ele nu pot fi găsite în
statisticile curente și nici în surse bibliografice curente.
Ancheta
poate fi realizată:
·
prin corespondență
·
prin interviuri
Corespondența
costă mai puțin, dar rezultatele nu sunt suficient de aprofundate. Unele
instituții nu răspund, sau dau răspunsuri incomplete, neglijente,
nesistematice. Munca de prelucrare este dificilă.
Interviul
are avantajul că permite colectarea unor răspunsuri complete, corecte,
semnificative. Este mai costisitor, dar durata de timp nu este mai mare decât
în primul caz. Echipa care participă la interviu trebuie bine instruită în
prealabil (ritm mediu - 15 interviuri pe zi).
O problemă
dificilă este stabilirea unității statistice de bază, mai ales în cazul
institutelor mari, cu multe ateliere și laboratoare. Datele la nivel macro
sunt adesea nerelevante.
Se poate
lua în considerare ca unitate statistică de bază - respectiv, unitate de
C&D - indiferent de organizarea internă a unei instituții, celula cea mai
mică cu activitate omogenă, coerentă, identificabilă prin următoarele
caracteristici:
·
să fie plasată sub autoritatea unui director, șef,
responsabil
·
să dispună de o anume autonomie de gestiune și de
decizie, în particular, în ceea ce privește resursele care îi sunt alocate
·
să posede o strategie și un program de activitate
integrat, care să-i confere o anume individualitate, chiar dacă programul
cuprinde mai multe proiecte
·
să dispună de resurse (umane, financiare, materiale și
informaționale pentru programul său de activitate
·
să aibă un personal științific permanent
·
să fie constituită ca unitate cu caracter permanent
(relativ permanent)
·
să posede arhive separate, care să permită furnizarea
datelor legate de activități, obiective, resurse, etc.
O astfel
de unitate de cercetare-dezvoltare poate avea între 20 și 20 de persoane, mai
mult în industrie și mai puțin din învățământ. În cazuri extreme, noțiunea se
poate aplica la o singură persoană (de ex., un cadru universitar care lucrează
într-un domeniu fundamental teoretic, matematici, etc.).
Inventarierea
trebuie, pe cât posibil, să fie:
·
exhaustivă - nu este concludentă pe eșantioane
·
anuală sau la 2-3 ani
Este de
dorit să se realizeze la începutul anului bugetar.
·
actualizat ca activitate permanentă.
Etape de realizare:
·
estimări preliminare ale volumului de inventariere a
duratei, surselor de date
·
constituirea echipei de realizare ca serviciu permanent
·
pregătirea metodologiei și documentelor de anchetă:
chestionar, ghid de interviu
·
efectuarea anchetei de identificare care să permită
stabilirea listei (pe cât posibil, exhaustive) a unităților tehnico-științifice
existente în țară
·
anchetă pilot
·
anchetă exhaustivă
·
prelucrare date, constituirea bazei de date
tehnico-științifice
·
completări și precizări ale metodelor și instrumentelor.
]
Domnule Duma,
Problema este foarte
grea/delicata. Nu cred ca putem sa ne implicam. Speram la o definire a
termenilor, necriticabila de cineva. Sa luam de exemplu tehnologie. El vine
de la grecul techné. El este mestesug, știința aplicata (ne convin ambele)
dar și iscusinta, arta (foarte des), iar pentru noi, în limba româna, arta e
mai putin legat de cunoastere (gnosis) în particular de cunoaștere]
științifica (episteme), ca mai degrabă de ceea ce noi numim comun cultura sau
cunoaștere estetica (si asta legat de o cunoaștere specifica) și anume percepția
senzoriala aisthesis. În esența, pentru noi, tehnologia e legata de o
subclasa a artei practice, meșteșugul (praktika). Spun asta (dau acest
exemplu) deoarece am încercat și nu am reușit o schema (diagrama inginereasca)
la clasificările ierarhice, pe care am riscat sa le fac pe baza definițiilor
din paginile 1-2. O organizare de tip latice mi se pare mai posibila (decât
cea ierarhica) și mai adecvata, servind scopurile propuse (identificare și
apărare și valorificare etc.). Eu as propune schema ce urmează (făcuta în
abordarea pe obiecte) clase și subclase între care exista relații de
tip
a. general-specific
(particular)
b. întreg-părți
c. transmitere de
mesaje care au niște atribute
a, b și c sunt tipurile de relații conform
celor spuse anterior.
Explicații - Observații
1. numai o parte a
științei merge în cultura științifica, tehnologie / relație de tip mesaj
2. Patrimoniu
(potențial) științific și tehnic sunt subclase particulare (specifice) ale
clasei mari generale patrimoniu
3. numai o parte a
tehnologiei se transfera (mesaj!) în patrimoniu și numai o parte a tehnologiei
se regăsește în potențial (sau invers, nu sunt sigur).
O astfel de abordare
pe obiecte (foarte la moda în analiza și informatica, deci puteți sa o faceți;
eu nu mă simt în stare, mă stresează alte probleme) poate, cred, permite o
clasificare urmata de transferul prin analogie a reglementarilor existente în
zona culturala (cred ca asta și urmăriți).
Analiza pe obiecte
necesita:
1. identificarea
claselor (subclaselor). Asta e simplu, ne limitam la ceea ce ne interesează. De
căutat în dicționare serioase (Enciclopedia britanica): tehnica, producție,
cunoaștere etc.
2. definirea
relațiilor. Exercițiul de mai sus poate va ajuta.
3. definirea
atributelor fiecărui obiect (clasa). În aceasta direcție de studiu, ce ați
scris la paginile 8 și 9 (cu care sunt întru totul de acord) constituie o
definire de atribute (arie de
cuprindere, caracterul temporal, metoda, scop etc.).
Observații
1. Cred ca noțiunea de patrimoniu este absolut legata de moștenire (temporala - nu a
proprietarilor clasei superioare cum e în analiza pe obiect în cazul relației
a: general - specific), a elementelor dovedite / bănuite ca perene. Daca
vreți, relația potențial patrimoniu este similara cu cea clasica în
filosofie: "morala (morale ale diferitelor timpuri) etici".
2. În nici un caz eu nu as amesteca în vreun fel în analiza, termenii
tehnologic cu științific. Primul se protejează/valorifica, cel de-al doilea
se face cunoscut (aparține kosmosului) Þ se judeca separat, cu scopuri diferite.
Cred ca ne interesează mai mult tehnologic (poate greșesc).
3. Noțiunile de potențial și patrimoniu trebuie legate de atributul
(menționat la început, uitat mai apoi la pagina 8 9) de stat sau de națiune
(popor). Prin prisma interesului (pe care îl bănuiesc al studiului) primul
(stat e mai interesant, dar nu mai este modern (acceptabil) ACUM (în
condițiile de integrare...). În plus, națiunea permite luarea în considerare
a potențialului din diaspora (despre care am discutat la telefon).
F.
Filip
|
a) potențial;
b) capacitate;
c) resurse.
Iată diferite enunțuri prezentate în
dicționare sau enciclopedii, privind aceste trei posibilități de definire
a ansamblului tehnico-științific al unei tari - uman și material.
In plus, prezint unele referiri făcute în diferite ocazii - reuniuni,
studii, proiecte - de către
organizațiile internaționale din
sistemul ONU, organizații neguvernamentale, asociații etc., cu responsabilități
și preocupări privind activitățile de C&D.
Potențial
1. "Mod al verbului care
prezintă acțiunea ca posibila, fără a preciza dacă se realizează sau nu."
Dicționarul Enciclopedic român -
vol.II, Editura politica, 1966,
p.115-116.
2. ..."exprima o
posibilitate... capacitate de acțiune,
de producție"... De ex.
"Les nations sont séparées, auojurd'hui, par les differences de potentiel
économique et militaire." (Sartre)
Petit Robert - Dictionnaire
alphabetique et analogique de la langue française. Société du nouveau littré -
Paris, 1967, p.223.
3.
..."forța, putere de care se
poate dispune"... De ex. "potențialul militar al unei
tari"
Nouveau Larousse universel, vol.I, 1969, p.,
Librairie Larousse, Paris.
Capacitate
1.
..."mărime care reprezintă cantitatea maximă de materii sau de energie pe care o poate
acumula un corp, un sistem (subl.
ns. G.M.) etc..."
Dictionarul explicativ al limbii române, Editura Academiei Republicii Socialiste România,
1984, p.117.
2.
..."proprietatea de a
conține o anumită cantitate
de substanță... capacitatea productivă a unei societăți... capacitatea
intelectuală"
Petit Robert - Dictionnaire
alphabetique et analogique de la langue française. Société du nouveau littré -
Paris, 1967, p.223.
3.
..."calitatea... de a fi apt, de a face ceva... întelegere, competență..."
Nouveau Larousse universel, vol.I,
1969, Librairie Larousse, Paris, p. 275.
Resursă
1.
..."rezerva sau sursa de mijloace susceptibile de a fi
valorificate într-o împrejurare dată"
Ex.: resurse materiale - totalitatea zăcămintelor de minerale și
minereuri, a terenurilor cultivabile, a apelor și a pământurilor de care
dispune o țară.
Dicționarul explicativ al limbii române, Editura Academiei Republicii Socialiste România,
1984, p.801.
2. ..."elemente de bogăție sau
de putere a unei națiuni"...
Nouveau Larousse universel, vol.I,
1969, Librairie Larousse, Paris, p. 540.
3. ..."mijloace materiale
(oameni, rezerve... etc.) de care
dispune sau poate dispune o
colectivitate. Resursele în oameni și materiale ale unei țări...
posibilități, mijloace"...
Petit Robert - Dictionaire
alphabetique et analogique de la
langue française. Société du nouveau littré
- Paris, 1967, p.1541.
Nota: Definițiile arătate mai sus
pentru "potențial", "capacitate", "resurse" pot fi foarte bine
aplicate și sistemului știință și
tehnologie - uman și material - considerând,
fără nici o rezervă,
că el constituie
o componentă a
avuției nationale, el însuși producător de avuție natională, având o importanță
deosebită pentru ansamblul dezvoltării
economice a țării.
Eu opinez pentru utilizarea
conceptului de "potențial" și,
ca alternativă -
secundară, - "capacitate". În
programul de acțiune adoptat de
conferința ONU pentru știință și tehnologie în folosul dezvoltării (Viena,
1979), se fac frecvente referiri la
resursele și potențialul
tehnico-științific al
țărilor în curs de dezvoltare,
care pot asigura depășirea
subdezvoltării și îmbunătățirea
nivelului de trai al
acestor țări. Tot în Programul de acțiune de la Viena se fac recomandări
privind "încurajarea
eforturilor autonome întreprinse
de țările în curs de dezvoltare
pentru întărirea capacității lor
științifice și tehnice", sau
"întărirea capacității
științifice și tehnice a țărilor în curs de dezvoltare", sau "... utilizarea potențialului
științific și tehnic mondial în profitul țărilor în curs de dezvoltare".
Folosirea potențialului
tehnico-științific endogen trebuie să se bazeze pe o politică națională globală și coerentă în
domeniul știință / tehnologie, prevederi adecvate în programe națtionale, care
să aibă drept scop realizarea
obiectivelor de dezvoltare a țării,
necesare folosirii eficiente a
științei/ tehnicii pentru propria dezvoltare.
Știința / tehnologia, care au drept scop final
servirea cauzei dezvoltării naționale și îmbunătățirea nivelului
de trai al populației, trebuie sa
constituie o preocupare majora,
constanta a activitatilor nationale,
care trebuie sa asigure masurile și mecanismele care sa
vizeze întarirea potențialului
științific și tehnic al tarii, care
sa asigure integrarea științifica / tehnologica în
programe nationale de dezvoltare și sa
evite izolarea eforturilor depuse în domeniul
științei / tehnologiei de celelalte
activitati întreprinse în scopul
dezvoltarii. Este necesar sa se creeze mecanisme juridice, administrative, financiare și institutionale,
crearea unei capacitati de gestionare a C&D din toate punctele de vedere.
În Raportul Conferintei Natiunilor
Unite privind Știința și Tehnologia în Folosul Dezvoltarii - Viena 1979 - se
arata ca una dintre temele majore în dezvoltare
a fost eliminarea obstacolelor din calea unei mai bune folosiri a cunostintelor
și capacitatii științifice și tehnologice în scopul dezvoltarii tuturor tarilor (n.n. deci - chiar și a celor
dezvoltate), în mod particular - a celor
în curs de dezvoltare.
În
declaratia de la Rio se arata ca "Statele ar trebui sa coopereze pentru a întari capacitatea
constructiva proprie, pentru o
dezvoltare sustinuta, prin
îmbunatatirea întelegerii
științifice, folosindu-se schimburile
de cunostinte științifice și tehnologice și prin obtinerea
dezvoltarii, adaptarii, transmiterii și transferului de tehnologie, inclusiv tehnologii noi și inovative".
Principiul 9 din Declaratia Conferintei ONU privind Mediul Înconjurator și Dezvoltarea, Rio de
Janeiro, 1992.
"Întarirea și definirea mecanismelor institutionale corespunzatoare... sunt
esentiale pentru dezvoltarea
unei baze științifice mai puternice"
se arata în aceasta declaratie.
Secretarul general adjunct al ONU pentru coordonarea politica
și dezvoltare sustinuta, NITIN
DESAI, declara recent
ca "tehnologia are un rol cheie în înlaturarea saraciei și în
promovarea unei dezvoltari economice echitabile".
Din
punctul de vedere
al ONUDI; pentru
crearea capabilitatilor tehnologice proprii, trebuie sa fii
puternic în componentele de baza ale infrastructurii
tehnologice". Cu alte cuvinte,
numai cu institutii sau capabilitati proprii, cum ar fi
C&D, controlul calitatii, facilitati de standarde și
metrologie și servicii
tehnologice, peste tot unde se
desfasoara activitati de C&D,
sunt în masura sa dezvolte, adapteze
și foloseasca efectiv cele mai bune tehnologii pentru
un anumit produs sau proces
industrial.
În luarea în considerare a industrializarii
tarilor în curs de dezvoltare, calitatea
resurselor umane joaca un rol cheie.
România dispune
de un incontestabil
nivel ridicat de educatie tehnica
a populatiei sale atât cantitativ, cât și
calitativ. Unitatile de
cercetare, universitatile, dispun
de cercetatori și ingineri de mare calitate, acestia constituind una din
componentele majore ale potențialului de cercetare. Dotarea
- baza materiala - cealalta componenta majora a acestui potențial tehnico-științific, este cu mult
ramasa în urma, ceea ce impune aducerea
ei la nivelul necesar, corespunzator nevoilor interne de retehnologizare, precum și celor de competitie externa,
de integrare în economia mondiala
de piata. La aceasta se adauga pregatirea specialistilor, inclusiv
asigurarea unei largi și "la zi" surse de informare și documentare
(publicatii, conectare la diferite retele de informare etc.).
Se
impune gasirea de parteneri și sponsori
externi pentru finantarea de
proiecte de C&D. Pentru aceasta trebuie
depasite unele dificultati, cum ar fi: necunoasterea în
strainatate, lipsa de contacte, lipsa de experienta în comparatie cu
nivelul partenerilor potențiali.
Masuri:
- mentinerea și
dezvoltarea potențialului științific și
tehnologic al tarii;
-
gasirea, cât mai urgenta, de noi surse de finantare, de proiecte de înalt nivel, care sa antreneze
și stimuleze pe cercetatorii români;
-
îmbunatatirea imaginii generale
a României, promovând ideea unui partener posibil în realizarea de
proiecte de înalt nivel, dar și cu luare în considerare a
pretului scazut a mâinii de lucru de un înalt profesionalism.
Pentru cunoasterea cât mai exacta a potențialului /
capacitatii tehnico-științifice, de C&D, a României, este necesar:
- inventarierea (recensamântul) cât
mai complet și exact al resurselor
științifice (umane și materiale) ale României;
- masuri / activitati de promovare a
resurselor științifice;
- sprijinirea cercetarii și a
cercetatorilor prin activitati comune cu
alte tari.
Recensamântul trebuie ca, în afara
obtinerii unor date statistice, sa asigure o prezentare stimulatoare, atractiva,
convingatoare a ceea ce exista și mai ales a ceea ce se poate oferi
partenerilor externi, bilaterali sau multilaterali. Recensamântul trebuie sa
inventarieze, cât mai complet posibil, potențialul de cercetare,
folosindu-se în acest sens atât datele traditionale - statistice - dar și completarea acestora cu
date deja existente, cu cele obtinute prin diferite activitati la obiect,
facute de Comunitatea Europeana prin Programul PHARE, Banca
Mondiala etc. (auditari, chestionare
etc.) Prin recensamânt vor fi identificate și ideile noi, propunerile, noile
surse, posibilitati etc., pe care cercetatorii
români le au în vedere
pentru activitatile viitoare - de
redresare și progres, dezvoltare.
Recensamântul va constitui o baza de date, cât mai concret posibila, privitoare la lista unitatilor de cercetare
(institute, laboratoare, inclusiv
universitare etc.), personalul care lucreaza (cu
datele asupra calificarii), descrierea activitatilor, a
proiectelor și rezultatele
acestora, investitii, transfer de
tehnologie, date utile pentru contractare
(personal, telefon, fax, adresa), aspecte financiare, statutul fiecarei unitati etc. Datele de care se va
dispune vor fi completate, cu eventualele lipsuri, evaluate de catre unul sau mai multi experti, apoi
finalizate sub forma unor baze de date, care vor fi traduse în limbile engleza
și franceza cel putin, editate și tiparite
la un nivel corespunzator și transmise unui numar cât mai
mare de persoane, institutii,
organizatii nationale și internationale, pentru cunoastere
și actiune în functie de interes.
Rezultatul acestei actiuni, va fi, în principal, imaginea de
ansamblu a capacitatii / potențialului
resurselor tehnico-științifice
ale României, într-o evaluare globala, cu solutii, propunerii, sugestii
pe diferite paliere, care ar
trebui sa constituie baza masurilor ce vor fi luate, în perioada
de tranzitie a
tarii la economia de piata,
pentru transformarea
științifico-tehnica într-o conceptie
integrata strategic, într-o componenta majora a reformei
social-economice.
Din cele aratate, din ceea ce se
degaja din situatia reala, se impune necesitatea unor aranjamente
institutionale, a unor masuri legislative, a unor mijloace de
finantare și de cooperare internationala, care, toate, sa se focalizeze
pe folosirea concreta și
eficienta a potențialului tehnico-științific, încadrat într-un program
de ansamblu al dezvoltarii
social-economice a natiunii.
Unele din
"cugetarile" Programului
ONU pentru dezoltare (UNDP) suna cam asa:
"...UNDP has
launched a plan of action to assist
countries in formulating economic,
social and environental programmes
and policies on sustainable development, with the aim of strengthening national capacities to
integrate and to harmonize environment and
development and to
formulate national capacity-building strategies"...
United Nations - Economic and Social Council,
Commision on Science and Technology for
Development, E/ CN 16/ 1993/ 4
...The quantum
of resources for science and
technology... is difficult to assess, given the diferent interpretations
of what constitute science and technology and the nature of
activity to be included... ibidem
O
posibila definitie, succinta,
a potențialului tehnico-științific, ar putea fi:
Totalitatea programelor angajate în
activitatea de C&D din unitatile de
cercetare, laboratoare, servicii etc., institutii de învatamânt superior,
persoane fizice etc.; a programelor
de C&D în care sunt implicate, a
rezultatelor obtinute și a modului de
valorificare a lor, inclusiv brevetele de inventii înregistrate. De asemenea, totalitatea dotarii de care dispune
activitatea de C&D (utilaje,
investitii, cladiri, echipamente, etc.) indiferent de apartenenta acestora (de
proprietarii lor). Evaluarea acestui potențial
se face pe baza investigarii
și cuantificarii lui statistice.
Potențialul tehnico-științific ar
trebui sa serveasca la:
-
întarirea capacitatii de dezvoltare tehnologica, evidentierea implicatiilor acestora și sa sprijine în mod eficient
schimbarile tehnologice;
- promovarea capabilitatii de
constructie pe termen lung și
sprijinirea întaririi capabilitatilor
interne, asa încât sa se obtina noi oportunitati pentru lansarea de
noi programe;
-
facilitatea accesuluui la noi surse
de tehnologie și sprijinirea selectionarii, achizitiei și
transferului de tehnologie, luându-se în
considerare resursele economice, energetice, de mediu, umane;
-
promovarea unei interactiuni
efective între agentii de cercetare și cei industriali;
-
largirea participarii la
dezvoltarea internationala a tehnologiilor;
-
realizarea - eventual și prin cooperare - de noi tehnologii;
- ansamblul de masuri complexe
pentru rentabilizarea institutelor de cercetare industriala.
Dr.
Georges Matache