Protecția
proprietății intelectuale
și a
patrimoniului tehnico-științific
Soluții și acțiuni
de clarificare a situației
juridice
și de promovare a
proprietății intelectuale
din activitatea de C&D
Colectiv
de elaborare:
(în ordine alfabetică)
Ing. Ana Duma
Dr. ing. Mario Duma responsabil de
lucrare
Ing. Mircea Popescu
Contribuții
Ec. Neluțu Achim
Ec. Cătălina Boncilică
Ing. Ioan Fara
Dr. ec. Eugen Topală
Ing. Ileana Trandafir
©
SCIENTCONSULT, septembrie 1995
Cuprins
1.
Obiectul lucrării. Definirea și delimitarea problematicii 1
2.
Unele categorii de probleme, constatate în practica protejării și a promovării
proprietății intelectuale, în perioada actuală 2
2.1. Litigii decurgând din Legea nr. 64/1991, art.
66, alin. 2 și Regula 53 din HGR nr. 152/1992 3
2.2. Litigii privind cerințele de omologare a
soluțiilor brevetate, față de dreptul de păstrare a secretului tehnologic, ca
secret comercial 4
2.3. Probleme privind drepturile de proprietate
intelectuală asupra unor documentații de cercetare-proiectare 5
3.
Constatări rezultate din acțiuni de promovare a proprietății intelectuale 6
4.
Proprietatea intelectuală în contextul Ordonanței nr. 25/1995 7
4.1. Aspecte comune 8
4.1.1. Determinarea valorii de înregistrare în
patrimoniu 9
4.1.2. Stabilirea modului de amortizare 10
4.1.3. Intrarea
în vigoare 11
4.2. Aspecte specifice 12
4.2.1. Rezultatele științifice 13
4.2.2. Tehnologiile,
procesele tehnologice noi, ... obiectele fizice 14
4.2.3. Know-how 15
4.2.4. Drepturile
de proprietate industrială 16
5.
Concluzii 17
Anexă.
Notă pe parcurs 18
1. Obiectul lucrării.
Definirea și delimitarea
problematicii
Faza
unică din 1995 a temei Protecția proprietății intelectuale și a patrimoniului
tehnico-științific, intitulată Soluții și acțiuni de clarificare a situației
juridice și de promovare a proprietății intelectuale din activitatea de
C&D, se realizează în contextul în care, față de situația existentă la
nivelul cercetărilor și studiilor din cadrul fazelor din 1993-1994:
- nu
s-au realizat progrese în domeniul cadrului juridic specific al proprietății
intelectuale (atât legea privind drepturile de autor, cât și legea privind
protecția topografiilor circuitelor integrate, au trecut numai prin câte una
dintre cele două camere ale Parlamentului, nefiind definitiv adoptate și
promulgate; de asemenea, Codul Penal, pentru care nu dispunem de semnale
privind eventuala introducere a infracțiunilor de plagiat, piraterie
intelectuală etc., se află abia în dezbaterea uneia dintre camere);
- au
fost adoptate Hotărârea Guvernului României nr. 297 din 9 mai 1995 privind
stimularea agenților economici în procesul de transfer tehnologic al
rezultatelor cercetării-dezvoltării finanțate din fonduri publice și Ordonanța
Guvernului României nr. 25 din 11 august 1995 privind reglementarea organizării
și finanțării activității de cercetare-dezvoltare, acte normative cu implicații
la nivelul protejării și al promovării proprietății intelectuale în activitatea
de C&D.
Lucrarea
de față fundamentează și prezintă puncte de vedere privind unele probleme de
protecție și de valorificare a proprietății intelectuale, semnalate mai intens
în practica ultimilor ani, în contextul legislației în vigoare. De asemenea, în
lucrare se analizează și se propun soluții la unele probleme ce decurg din
Ordonanța nr. 25/1995, menționată, care
actualizează și unele prevederi din HG nr. 297/1995.
2. Unele categorii de probleme,
constatate în practica protejării și a promovării proprietății intelectuale,
în perioada actuală
2.1. Litigii
decurgând din Legea nr. 64/1991, art. 66, alin. 2 și
Regula
53 din HGR nr. 152/1992
După
cum se știe, Legea nr. 64/1991 prevede, la art. 66, alin. 2: Drepturile
bănești cuvenite inventatorilor pentru invențiile brevetate, aplicate, parțial
recompensate sau nerecompensate până la data intrării în vigoare a prezentei
legi, se vor negocia între inventator și unitatea care a aplicat invenția. În
aceste cazuri, negocierea va începe de
la drepturile bănești maxime cuvenite inventatorului, prevăzute în legea
aplicabilă la data înregistrării cererii de brevet. În cazul neînțelegerii
între părți, drepturile bănești se vor stabili conform prevederilor art. 61 din
prezenta lege. Art. 61 prevede că
Litigiile ... sunt de competența instanțelor judecătorești și nu sunt supuse
taxei de timbru.
Regulamentul
aprobat prin HGR nr. 152/1992, la Regula 53, prevede:
(1)
În înțelesul art. 66 alin 2 din lege, în drepturile cuvenite inventatorului
pentru invențiile nerecompensate sau parțial recompensate până la data intrării
în vigoare a legii se cuprind toate drepturile materiale prevăzute de legile
anterioare, inclusiv echivalentul bănesc al celorlalte drepturi legale
rezultate din calitatea de autor al invenției, aplicate în economia națională.
Aceste
obligații bănești sunt restante, ca urmare a neîndeplinirii de către stat,
reprezentat prin unitățile titulare de brevet de invenție și prin alte unități
care au aplicat invenția, a obligațiilor legale și contractuale rezultate din
actul de cesiune încheiat cu privire la dreptul de eliberare a brevetului.
Este
precizată, în anexe-model, metodologia de efectuare a postcalculului,
specificându-se: Totalul înscris în nota de calcul ... reprezintă nivelul
minim de la care părțile vor putea începe negocierea.
În
acest context, au fost semnalate, în documente care au fost adresate și
Ministerului Cercetării și Tehnologiei, precum și în mass-media, mai multe
litigii între inventatori și unități care au aplicat invenții (SARO S.A.
Târgoviște, RETROM S.A. Pașcani ș.a.), privind plata drepturilor cuvenite
inventatorilor pentru invenții aplicate anterior. Litigiile au ajuns la
instanțele judecătorești, dar s-a ajuns și la încercări de soluții de genul
unor cereri de anulare retroactivă a unor brevete acordate anterior.
De
remarcat că valorile aflate în litigiu sunt, uneori, de dimensiuni foarte mari;
de exemplu, la RETROM S.A. Pașcani se revendică 500 milioane lei, în timp ce
profitul brut, impozabil, al societății pe anul 1994 a fost de 108,7 milioane
lei (Lista societăților comerciale care se privatizează, anexă la HGR nr.
626/1995, poziția 1997). De la SARO S.A. Târgoviște se reclamă, într-unul
dintre litigii, 3 miliarde lei, iar în alt litigiu 7 milioane lei; profitul
brut al societății pe anul 1994 a fost de 37,8 milioane lei (Lista ...,
poziția 1356).
Față
de argumentele invocate de către părți, se supune atenției Ministerului
Cercetării și Tehnologiei (care nu are o responsabilitate directă în
soluționarea acestor litigii, dar este consultat) următorul punct de vedere:
Actualele
societăți comerciale cu capital majoritar de stat, provenite din foste
întreprinderi industriale de stat care au aplicat invențiile și au beneficiat
de efectele economice ale acestora, dețin patrimoniul rezidual al fostelor
întreprinderi, dar nu mai dețin valorile constituite prin efectele aplicării
invențiilor. În perioadele anilor de aplicare, revendicați ca ani favorabili în
calculul efectelor economice, beneficiile, neevidențiate distinct la data
respectivă ca provenind din invențiile care formează obiectul litigiilor, au
fost prelevate, în mare măsură, de către stat prin sistemul financiar
centralizat existent, iar partea rămasă în întreprinderi a fost fie distribuită
sub forma participării la beneficii a salariaților de atunci ai întreprinderii,
fie a fost folosită pentru investiții din fonduri proprii. Beneficiile obținute
atunci nu mai există, deci, în prezent, sub forma unui disponibil din care să
fie plătite astăzi recompensele cuvenite inventatorilor. Situația economică a
întreprinderilor este alta, salariații sunt, în mare măsură, numai o parte din
cei din perioada revendicată, conducerile sunt formate din alte persoane. Cu
atât mai puțin pot fi astăzi actualele societăți comerciale cu capital majoritar
de stat considerate ca reprezentante ale statului, cum, considerăm, în mod
eronat se stipulează în regula 53 din Regulamentul aprobat prin HGR nr.
152/1992 (și este ciudat că un guvern care a introdus și a promovat politica
luării mâinii de pe economie a putut emite o astfel de hotărâre).
Problema
recompensării astăzi a inventatorilor pentru invenții aplicate în trecut este
de aceeași natură cu cea a retrocedării proprietăților naționalizate sau a
reparării efectelor altor nedreptăți din perioada regimului precedent, fiind în
responsabilitatea exclusivă a statului. De aceea:
-
recompensele trebuie nu numai indexate, cum corect se prevede în Regulament, ci
și reconsiderate, prin aliniere la criterii și metodologii actuale, uzuale
internațional, de calculare a redevențelor pentru invenții, precum și la
actuala stare a economiei și a societăților comerciale succesoare ale
întreprinderilor foste beneficiare ale invențiilor;
-
este necesar să fie respectat principiul negocierii recompenselor, prevăzut de
Legea nr. 64/1991 și infirmat prin prevederea din Regulament privind nivelul
minim de la care părțile vor putea începe negocierea (este de așteptat că,
dacă recompensele ar fi putut fi negociate la valori rezonabile, posibil de
satisfăcut, unele dintre actualele litigii ar fi fost stinse);
- în
măsura în care recompense recunoscute cuvenite inventatorilor după
reconsiderarea metodologică depășesc ordinul de mărime posibil pentru
solvabilitatea societăților comerciale respective, diferența trebuie să fie plătită
dintr-un fond centralizat. În acest scop, se poate recurge la:
-
fondurile ce se centralizează, din dividende, la FPS și FPP;
-
fondul pentru cercetare-dezvoltare.
O
altă soluție poate consta în acordarea gratuită de acțiuni suplimentare la
societatea comercială respectivă, în cadrul procesului de privatizare în masă,
proporțional cu suma nerecompensată.
Oricare
dintre aceste soluții necesită inițiative legislative.
În
orice caz, considerăm că se impune inițierea unei hotărâri a Guvernului care să
corecteze Regula 53 din Regulament, eliminând referirea la actualele societăți
comerciale ca fiind reprezentante ale statului și datoare să suporte datoriile
statului, precum și eliminând stipularea nivelului minim de negociere.
O
condiție necesară este promovarea unui sistem de evaluare corectă a
rezultatelor aplicării brevetelor, pornind și de la nivelul de competitivitate
al soluțiilor brevetate și al ofertei asociate de know-how / asistență tehnică,
de la nivelul potențialului de valorificare a exclusivității dreptului de
exploatare. Este de luat în considerare și efortul tehnologic real asociat
implementării și comparația cu alte soluții, diferite, dar concurențiale pentru
segmentul de piață vizat.
În
acest context, formularea unor pretenții de prea mari dimensiuni, chiar dacă
având o anumită justificare de calcul, ar putea orienta pe managerii
societăților comerciale care doresc să aplice invenții fie către eludarea
drepturilor legate de proprietatea intelectuală, fie către asociere cu parteneri
externi, care, pe lângă drepturi de exploatare a brevetelor, oferă și know-how
complet și verificat industrial, asigură materiale speciale, echipamente,
credite etc. Deci, partea bănească a drepturilor de proprietate intelectuală
trebuie să fie negociată nu prin calcule abstracte, bazate pe anumite
metodologii formale, ci ca prețuri formate în condiții de piață, concurențiale,
real negociate, fără limite minime sau maxime.
În
condițiile în care Ministerul Cercetării și Tehnologiei nu se poate implica direct
în negocierile legate de proprietatea intelectuală în contracte ce se încheie
între agenții economici sau între aceștia și inventatori - persoane fizice, dar
trebuie să se implice în negocierile pentru drepturi ce rezultă din contracte
finanțate din fonduri publice, s-ar putea urmări formarea unui corp de experți
specializați în elaborarea de rapoarte de fundamentare a negocierilor privind
exploatarea drepturilor de proprietate intelectuală. SCIENTCONSULT, ca firmă de specialitate atât în proprietate intelectuală,
cât și în evaluări, poate constitui suportul unei astfel de
activități.
2.2. Litigii
privind cerințele de omologare a soluțiilor brevetate,
față de
dreptul de păstrare a secretului tehnologic,
ca
secret comercial
Această
categorie de litigii, foarte mediatizată în ultimul timp în legătură cu
materialul DUREFF și cu medicamentul anti-SIDA, se întâlnește frecvent în
practică, numeroși inventatori solicitând sprijin financiar pentru
valorificarea unor invenții asupra cărora pretind să păstreze secretul. Și în
anumite materiale din mass-media s-a sugerat faptul că invențiile se protejează
prin secret asupra soluțiilor de realizare.
Trebuie
precizat că:
Legea
nr. 64/1991, la art. 18, prevede: Invenția trebuie să fie expusă în descriere,
revendicări și desene suficient de clar, complet și corect, din punct de vedere
științific și tehnic, astfel încât o persoană de specialitate în domeniu să o
poată realiza fără să desfășoare o activitate inventivă.
Deci,
trebuie să se precizeze:
- invenția propriu-zisă trebuie să fie clar și
complet definită în documentul de descriere;
- ceea ce nu este inclus în descriere nu face
parte din invenție;
- în măsura în care ceea ce lipsește din
descrierea de invenție condiționează realizarea acesteia de către o persoană
de specialitate în domeniu, descrierea nu îndeplinește condiția pentru a fi
acceptată ca invenție, iar eventuala ei acceptare și brevetare nu o protejează,
în eventuale litigii.
Pe de
altă parte, trebuie să se facă distincție între:
- invenție, care este protejată numai în măsura
în care a fost corect și complet descrisă;
- elemente de know-how, care se protejează
numai prin secret, dar care nu fac parte din invenție.
Nici
un investitor și nici un organism de aprobare nu poate fi determinat să accepte
o invenție fără a se convinge asupra tuturor implicațiilor tehnologice și
economice; ele pot fi protejate numai prin includere în descrierea invenției și
în revendicări. Protejarea know-how-ului prin secret este posibilă și se
practică pe scară largă, dar se poate recurge la această metodă de protejare a
proprietății intelectuale numai în măsura în care autorul dispune de resursele
financiare necesare, nu necesită sprijin financiar și nici aprobări pentru a
ieși pe piață exclusiv prin forțele proprii.
Aprobările
necesare se pot referi la comportarea materialelor pe termen foarte lung, la
reproductibilitatea lor industrială, la eventuale efecte secundare etc.
2.3. Probleme
privind drepturile de proprietate intelectuală
asupra
unor documentații de cercetare-proiectare
În
activitatea de consultanță desfășurată, SCIENTCONSULT
a fost
confruntat cu preocupări ale unor unități de cercetare-dezvoltare-proiectare de
a beneficia de drepturi rezultate din vinderea din nou a unor documentații întocmite
și predate anterior beneficiarilor, sau din interzicerea ca beneficiarii să
folosească documentația în noi condiții sau să o vândă la rândul lor.
În
cazurile în care documentațiile respective au fost realizate pe baza unor
contracte cu beneficiari direcți și în contracte nu au fost negociate și
prevăzute clauze restrictive referitoare la scara sau / și durata de aplicare,
beneficiarii au toată libertatea să utilizeze documentația la orice scară și,
de asemenea, să predea sau să vândă documentația altor utilizatori, institutul
neputând să prezinte nici o pretenție.
Dacă
documentația a fost realizată în cadrul unui contract cu MCT și finanțată
integral din fonduri publice, nu se pot pretinde beneficiarului prevăzut
inițial, care a justificat obținerea finanțării de la MCT, plăți suplimentare
pentru aceeași documentație; ci numai pentru faze sau aspecte suplimentare,
care nu au fost incluse în contractul finanțat de către MCT. Dacă finanțarea de
către MCT a fost numai parțială, se poate negocia vinderea de licențe numai
pentru aspectele care au fost realizate prin efort propriu al institutului. De
asemenea, vinderea unei documentații altor beneficiari trebuie să fie negociată
cu MCT și cu beneficiarul inițial, deoarece vinderea către alți beneficiari aduce
prejudicii comerciale beneficiarului inițial.
În
general, este necesar ca, în contractele de cercetare sau / și de proiectare
încheiate cu beneficiari direcți, institutele să aibă grija introducerii unor
clauze care să delimiteze cât mai clar volumul, perioada și condițiile de
utilizare a documentației care formează obiectul contractului, știut fiind că,
la rest de condiții date, pentru o aceeași lucrare, în funcție de volumul,
perioada și condițiile de aplicare, se pot negocia valori diferite ale contractului,
redevențe diferite etc. Ulterior semnării contractului, orice fel de pretenții
privind valorificarea suplimentară a unor drepturi de proprietate intelectuală
sunt, practic, imposibil de satisfăcut.
3. Constatări rezultate din
acțiuni de promovare
a proprietății intelectuale
Din
cadrul acțiunilor de promovare a invențiilor, desfășurate în România de către
diferite organisme, inclusiv cele la a căror sprijinire, organizare și
desfășurare executantul a participat, din însărcinarea MCT, în cadrul prezentei
teme, se desprinde constatarea - de altfel, cunoscută - a unei mari
disproporții între oferta de invenții și cerere. Se constată mari eforturi de
prezentare și susținere a unor invenții, de către autori, dar, de foarte multe
ori, nu se găsesc sursele de finanțare sau întreprinzătorii dispuși să
asimileze și să valorifice invențiile ofertate, sau să finanțeze astfel de
acțiuni; de cele mai multe ori (dintre cele care apar în astfel de acțiuni de
promovare), ofertele rămân la stadiul de strigăte în pustiu.
Pentru
promovarea invențiilor realizate în cercetare sau experimentate și finalizate
în cadrul unei activități de cercetare organizate (alături de valorificarea
rezultatelor cercetărilor), a fost adoptată Hotărârea Guvernului României nr.
297/1995, care nu se analizează în cadrul prezentei documentații, fiind
cunoscută beneficiarului - și, sub anumite aspecte, deja amendată prin unele
prevederi ale Ordonanței Guvernului României nr. 25/1995.
Valorificarea
invențiilor românești se află, desigur, sub incidența dificultăților
cvasi-generale, actuale, ale sectorului industrial din România, în condițiile
actuale ale reformei. Problematica aferentă este cu totul în afara cadrului și
dimensiunilor lucrării de față.
Totuși,
din acțiunile de promovare la care executantul a participat sau / și pe care
le-a sprijinit, în cadrul temei, se mai desprind și anumite constatări
privitoare la caracteristici ale ofertei de soluții ce constituie obiecte de
proprietate intelectuală. Astfel, în foarte multe cazuri:
-
Ofertanții (inventatorii) prezintă soluții de principiu (inclusiv cu modele sau
prototipuri realizate), cu insuficientă analiză a posibilelor implicații tehnice privind comportarea
în timp, fiabilitatea, uzura, posibile efecte secundare, probleme tehnice ce
pot apărea în procesul de fabricație sau de utilizare etc.
-
Inventatorii prezintă calcule sau estimări
economice foarte optimiste privind costurile de fabricație sau / și de
exploatare, făcute pe baza confecționării manufacturiere a prototipului sau modelului
unicat și care nu pot să nu inducă suspiciune la un specialist versat în
probleme de asimilare și fabricație în condiții industriale sau de utilizare,
exploatare și întreținere la scară industrială.
-
Aflați sub impresia subiectivă a propriului proces creator, unii inventatori
insistă asupra unor probleme de ingeniozitate principială, nereușind să explice
în mod inteligibil, pentru un potențial beneficiar, esența funcționalității și parametrii
definitorii ai invenției.
Această deficiență are trei surse:
a) incapacitatea de a prezenta lucrurile de pe
pozițiile posibilului beneficiar, prizonieratul psihic în limitele propriului
proces creativ;
b) iluzia
(concepția eronată) - care mai este semnalată și în alt punct al
prezentei documentații (§ 2.2) - că o invenție protejată prin brevetare mai
trebuie să fie protejată și prin secret
asupra esenței soluției, atunci când se caută investitor care să o valorifice;
c) insuficienta cultură generală, manifestată
prin incapacitatea de a formula fraze clare, corecte, coerente, convingătoare.
Având în vedere cele enumerate, este utilă, pe de o parte, o activitate de școlarizare și educare a celor în cauză, privind modul în care să-și promoveze creațiile realizate, iar pe de altă parte - constituirea unui corp de profesioniști, care să orienteze spre finalizarea și clarificarea implicațiilor tehnice, să fie în măsură să elaboreze, să prezinte și să susțină în mod profesionist planuri de afaceri și studii de fezabilitate, să preia problemele de marketing etc. În cadrul unei alte teme, realizate de SCIENTCONSULT în 1994[1], s-a preconizat și au fost pregătite elemente pentru lansarea profesiunii de Agenți de transfer de tehnologie. Este posibil ca această acțiune să fie promovată odată cu punerea în aplicare a art. 14 al Ordonanței nr. 25/1995.
4. Proprietatea intelectuală în
contextul
Ordonanței nr. 25/1995
După
cum se știe, în art. 22 al Ordonanței nr. 25/1995 se prevede: Rezultatele
științifice ale cercetărilor, precum și tehnologiile, procesele tehnologice
noi, know-how, obiectele fizice achiziționate sau realizate pe parcursul
derulării contractelor finanțate din fonduri publice aparțin executantului și
se înregistrează în patrimoniul acestuia, dacă prin contract nu s-a prevăzut
altfel.
Analizând
modalitățile de aplicare a acestei prevederi, se constată unele aspecte comune întregii prevederi și
unele aspecte specifice fiecăreia
dintre categoriile enumerate.
4.1. Aspecte
comune
4.1.1. Determinarea
valorii de înregistrare în patrimoniu
Determinarea
valorii de înregistrare în patrimoniu a rezultatelor cercetărilor ridică
problema relației între valoarea lucrării și cea a rezultatelor științifice.
Într-adevăr, un rezultat științific - de exemplu, o teoremă demonstrată, sau un
fenomen natural analizat cantitativ, o tehnologie, un proces tehnologic, un
obiect fizic realizat pe parcursul derulării unui contract poate constitui
întregul și singurul rezultat al unei teme de cercetare, sau poate constitui
rezultatul unei părți din lucrarea de cercetare. În ambele cazuri, este dificil
de afirmat că valoarea de înregistrare în patrimoniu trebuie să fie valoarea de
contract a temei de cercetare sau, respectiv, o cotă-parte a acestei valori.
Se
poate ca, de exemplu, un rezultat științific deosebit de important să fie
obținut în cadrul unui contract de valoare mică, sau invers, un rezultat
științific de importanță limitată să fie obținut în cadrul unui contract de
valoare foarte mare.
Legea
nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și
necorporale, în art. 7, consacrat activelor necorporale, nu face precizări
privind valoarea de înregistrare. În art. 10, consacrat valorii de intrare a
mijloacelor fixe, se admit:
...
b)
prețul de achiziție pentru mijloacele fixe procurate cu titlu oneros;
c)
costul de producție pentru mijloacele fixe construite sau produse de unitatea
patrimonială;
d)
valoarea actuală, pentru mijloacele fixe dobândite cu titlu gratuit, estimată
la înscrierea lor în activ pe baza propunerilor făcute de specialiști și cu
aprobarea adunării generale a asociaților la societățile comerciale, respectiv
a consiliului de administrație la regiile autonome sau instituții publice,
ținând seama de valoarea mijloacelor fixe cu caracteristici identice sau
similare;
...
Din
acest text de lege, se poate considera că valoarea de înregistrare poate fi
costul de producție, adică cheltuielile de cercetare. De remarcat că o
valoare actuală... estimată... pe baza propunerilor făcute de specialiști și
cu aprobarea adunării generale... este numai pentru mijloacele fixe
dobândite cu titlu gratuit; or, rezultatele obținute în cadrul contractelor de
cercetare nu numai că nu au fost procurate cu titlu oneros sau produse de
unitatea patrimonială (se subînțelege, în context: pe costurile sale), ci
realizarea lor a fost plătită din fonduri publice. Se poate, deci, considera că
ele se înscriu, în mod acoperitor, în categoria mijloacelor dobândite cu titlu
gratuit.
Un
rezultat științific sau obiect fizic realizat în cadrul cercetării, chiar dacă
întreaga cercetare a avut ca scop realizarea lui, nu poate fi înregistrat la
întreaga valoare a contractului de cercetare (aceasta a cuprins și documentare,
realizări de variante și refaceri etc., care fac ca prețul să nu fie comparabil
cu mijloacele fixe cu caracteristici identice sau similare).
Prin
urmare, se propune ca, de regulă, pentru rezultatele obținute în cadrul
contractelor de cercetare finanțate din fonduri publice, înregistrarea în
patrimoniu să fie făcută pe baza unor propuneri făcute de specialiști și cu
aprobarea prevăzută în Legea nr. 15/1994, art. 10 alin. d), menționată. Aceste
propuneri să aibă în vedere valoarea de piață a rezultatelor științifice
respective, care poate fi mai mare sau mai mică decât costurile temei de
cercetare respective, ținând seama de valoarea mijloacelor fixe cu
caracteristici identice sau similare.
Propunerile
pot fi incluse în raportul de valorificare și condiționate de aprobarea
acestuia, pentru rezultatele obținute în cadrul fazelor finale; în acest
context, se poate stabili că înregistrarea în patrimoniu se face, după caz,
fie la încheierea temei, în baza aprobării raportului de valorificare, fie pe
baza unui raport special de evaluare, întocmit pe parcurs și aprobat conform
prevederilor din Legea nr. 15/1994.
4.1.2. Stabilirea
modului de amortizare.
În
ceea ce privește stabilirea modului de amortizare, se ridică două probleme:
-
este corect ca rezultatele obținute pe parcursul derulării contractelor
finanțate din fonduri publice să fie supuse amortizării?
-
care să fie durata de amortizare?
Elaboratorul
prezentei lucrări consideră că, în principiu, toate categoriile de rezultate enumerate în art. 22
al Ordonanței nr. 25/1995 nu trebuie să fie supuse amortizării, deși pentru
o astfel de soluție nu există suport legal.
Motivele
pentru care rezultatele obținute cu finanțare din fonduri publice nu trebuie să
fie supuse amortizării sunt următoarele:
1.
Presupunând, la limită, că finanțarea unei unități de cercetare-dezvoltare se
face 100% de la buget, și că rezultatele obținute se înregistrează 100% în
patrimoniu, ar rezulta că, în anii următori, bugetul ar trebui să suporte
costurile respective încă o dată, sub forma costurilor de amortizare
incluse în devize, în cadrul cotei de regie. Dacă procentele nu sunt de 100%,
ci mai mici, dimensiunea fenomenului se reduce, dar fenomenul rămâne.
2. În
art. 1 din Legea nr. 15/1994, se precizează că agenții economici care
imobilizează capital (sublinierea SCIENTCONSULT) în active corporale și
necorporale supuse deprecierii, prin utilizare sau în timp, vor calcula,
înregistra în contabilitate și recupera uzura fizică și morală a acestora,
pentru refacerea capitalului angajat. Aceste operațiuni sunt denumite generic amortizarea capitalului imobilizat. Or,
unitățile de C-D nu au imobilizat capital pentru obținerea realizărilor
respective, ci au fost finanțate din fonduri publice, iar finanțarea din
fonduri publice nu are caracter rambursabil (numai obligația de refacere a
capitalului imobilizat ar justifica amortizarea).
Pe de
altă parte, amortizarea bunurilor înscrise în patrimoniu în baza art. 22 din
Ordonanță va constitui un anumit ajutor
financiar pentru capitalizarea unităților de cercetare-dezvoltare; în mod
deosebit - pentru constituirea fondului lor de dezvoltare. Într-adevăr,
majorarea masei de patrimoniu asupra căreia se calculează și se prelevează
amortizarea va conduce, la rest de condiții date, la o reducere a profitului
impozabil (ca urmare a măririi cheltuielilor deductibile din profitul
impozabil) și, prin urmare, la reducerea impozitului pe profit și creșterea, cu
aceeași valoare, a fondului de dezvoltare.
Cu
atât mai mult, însă, este necesar să nu se admită exagerări (vulnerabile la
controale fiscale) cu prilejul evaluării rezultatelor cercetării ce se
înregistrează în patrimoniu, în cadrul procedurilor arătate mai înainte.
Durata de amortizare (sau, în cazul în
care se va hotărî că nu se va plăti amortizare - durata de menținere în
patrimoniu) poate fi stabilită pe baza art. 13 din Legea nr. 15/1994: durata
prevăzută pentru utilizarea de către agentul economic care le deține. Se face
precizarea că, în art. 12, Legea nr. 15/1994 limitează durata de amortizare a
cheltuielilor de cercetare-dezvoltare la cel mult 5 ani; același lucru este
prevăzut, în art. 14, pentru programele informatice create de agentul economic
sau achiziționate de la terți. Se recomandă aceeași valoare limită și pentru
toate categoriile de rezultate obținute în cercetare, cu excepția brevetelor de
invenție, pentru care trebuie adoptată durata stabilită pentru menținerea in
vigoare a brevetului.
Este
accesibilă amortizarea liniară sau cea degresivă (Legea nr. 15/1994, art.19) -
deși amortizarea degresivă este absolut echivalentă cu stabilirea, de la
bun început, a unor durate de utilizare,
în mod corespunzător, de 1,5 ori mai mici. Nu se întrevăd cazuri în care să fie
necesar să se recurgă la amortizarea accelerată, care necesită aprobarea
Ministerului Finanțelor (art. 20).
În
cazul în care nu se va plăti amortizare, este necesar să se găsească soluțiile
contabile pentru:
- scoaterea din patrimoniu a rezultatelor, la
încheierea duratei de menținere în patrimoniu;
- reducerea treptată a valorii, datorită uzurii
morale, ca și cum s-ar fi prelevat amortizare, sau / și cu valoarea
cheltuielilor legate de păstrarea, conservarea, protecția activului respectiv;
- ca alternativă la aliniatul precedent -
posibilitatea de a se efectua reevaluări pe parcurs, în funcție de uzura
morală.
4.1.3. Intrarea
în vigoare
Ordonanțele
Guvernului României intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial
și al depunerii la organele legislative. Totuși, specificarea, din art. 22 al
Ordonanței nr. 25/1995: dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel trimite la contractele
în vigoare, care prevăd, la art. 8, alin. g):
Documentațiile
și rezultatele cercetării, tangibile și intangibile, care aparțin Ministerului
Cercetării și Tehnologiei, se păstrează în custodia executantului.
În
aceste condiții, se întrevăd două variante:
Varianta
1. Art. 22 din Ordonanța nr. 25/1995 nu se aplică în 1995, iar pentru 1996, în
contracte nu se va mai face specificarea respectivă, sau se va preciza că
situația rezultatelor obținute în cadrul contractului se reglementează în conformitate
cu prevederile Ordonanței nr. 25/1995, art. 22.
Varianta
2. La toate contractele (sau la contractele la care este cazul) se întocmește
un act adițional, prin care se elimină alin. g) din art. 8, sau prin care
conținutul aliniatului g) se înlocuiește cu o trimitere la Ordonanța nr.
25/1995, art. 22.
4.2. Aspecte
specifice
4.2.1. Rezultatele
științifice
Rezultatele
științifice ale cercetărilor, în spiritul și litera reglementărilor încă în
vigoare pentru drepturile de autor (Decretul nr. 321/1956), precum și ale
proiectului legii drepturilor de autor, pot forma obiectul unor drepturi de
autor.
Din
faptul că rezultatele științifice aparțin executantului, în contextul
contractelor finanțate din fonduri publice, rezultă că drepturile aparțin
părții care are calitatea de executant în contract, care este persoana juridică
- unitatea de cercetare-dezvoltare titulară a contractului în calitate de
executant. Numai în cazul grant-urilor acordate unor persoane fizice, executant
este persoana fizică beneficiară a grant-ului. În celelalte cazuri, adică în
cazul contractelor uzuale de cercetare-dezvoltare finanțate din fonduri
publice, rezultatele aparțin, conform prevederii Ordonanței, unității de
cercetare-dezvoltare.
Drepturile
de autor ale cercetătorilor-autori nu sunt precizate în Ordonanța nr. 25/1995,
ele urmând să fie soluționate conform Legii drepturilor de autor (când aceasta
va fi adoptată și promulgată) și să formeze obiectul contractelor colective și
individuale de muncă. Se poate aprecia că, prin similitudine cu art. 38 și 39
din Legea nr. 64/1991, autorul are dreptul să i se menționeze numele,
prenumele și calitatea în orice document privind rezultatele respective, în
carnetul de muncă, precum și în orice acte sau publicații privind rezultatele
sale. Drepturile patrimoniale cuvenite autorului se stabilesc prin
contractul de muncă.
Totuși,
conform uzanțelor internaționale din lumea științifică, autorul are dreptul să
publice rezultatele științifice obținute sub numele său, obținând, în
prealabil, acordul unității în cadrul căreia a realizat lucrarea. Acest acord
este important, deoarece unitatea poate avea interesul păstrării secretului
comercial asupra rezultatelor, cel puțin pentru o anumită perioadă de timp; de
asemenea, conform uzanțelor, dacă acest acord este dat, el este menționat în
finalul sau la începutul operelor publicate, constituind o reclamă pentru
unitate, o confirmare a mărcii sale și o recunoaștere a contribuției unității
care a creat condițiile pentru obținerea rezultatelor. În publicații științifice, nu este uzual
ca rezultatele științifice să fie publicate sub numele unei organizații,
instituții, firme, altfel decât cu menționarea autorilor-persoane fizice.
Totuși,
în publicații comerciale (prospecte, rapoarte etc.) este posibil ca
rezultatele științifice să apară sub numele firmei; în funcție de context - cu
sau fără menționarea autorului-persoană fizică.
În
ceea ce privește înregistrarea în patrimoniul executantului a rezultatelor
științifice, conform Planului de conturi general, această înregistrare s-ar putea face într-unul dintre conturile
din grupa 20 Imobilizări necorporale: 203 Cheltuieli de cercetare și
dezvoltare, 205 Concesiuni, brevete și alte drepturi și valori similare sau
208 Alte imobilizări necorporale.
4.2.2. Tehnologiile,
procesele tehnologice noi, ... obiectele fizice
Se
propun următoarele interpretări:
- produsele
noi nu au fost incluse în enumerare, deoarece, probabil, au fost
considerate incluse în categoria obiecte fizice, ... realizate pe parcursul
derulării contractelor ...;
-
aparenta repetare din enumerarea: tehnologiile, procesele tehnologice noi...
are semnificația că, în termenul tehnologii, a fost inclus orice rezultat din
sfera tehnologiei (în sensul cel mai larg, în care termenul este utilizat, de
exemplu, în denumirea Ministerului Cercetării și Tehnologiei); în caz
contrar (dacă termenul ar fi fost numai în sensul îngust, strict),
tehnologiile ar fi fost identice cu procesele tehnologice și nu s-ar fi
justificat repetarea; deci, această interpretare nu poate fi acceptată.
Legea
nr. 15/1994, la art. 6, stipulează: Nu sunt considerate mijloace fixe: ... g)
prototipurile, atât timp cât servesc ca
model la executarea producției de serie, inclusiv seria zero, sau sunt supuse
încercărilor în vederea omologării la producător.
4.2.3. Know-how
Această
categorie de rezultate, din cadrul celor enumerate în cadrul art. 22 din
Ordonanța nr. 25/1995, necesită un tratament aparte, deoarece know-how-ul, în
sensul general utilizat, are, la rândul său, cel puțin două componente.
Pe de
o parte, este vorba despre procedee, rețete, informații etc., consemnate în
documentații, care nu sunt protejate prin înregistrare (deși unele dintre ele
ar putea forma obiectul unor brevete de invenție), ci prin secret de firmă.
Motivele unei astfel de căi de protejare sunt multiple; în principal - datorită
dificultăților de a depista și contracara contrafacerea unei invenții de acest
tip. Know-how-ul poate fi înregistrat în patrimoniul executantului, în contul
205, dacă i se poate estima o valoare.
Pe de
altă parte, este vorba despre experiența, cunoștințele, deprinderile,
abilitățile, relațiile, informațiile personalului, dobândite în decursul
lucrărilor de cercetare finanțate din fonduri publice. Executantul prezentei
lucrări apreciază că această componentă a know-how-ului, deși foarte
importantă, nu poate fi înregistrată în
patrimoniul executantului. Ea trebuie să fie cunoscută, protejată și valorificată
la nivelul managerial al executantului. Ministerului Cercetării și Tehnologiei
îi poate reveni, din acest punct de vedere, misiunea recunoașterii și
valorificării pe plan general național a valorilor profesionale din cercetare,
a sprijinirii climatului de respect și recompensare a valorilor umane, inclusiv
a celor profesionale.
4.2.4. Drepturile
de proprietate industrială: brevetele de invenție,
desenele
și modelele industriale ș.a.[2]
Această
categorie nu este explicitată în Ordonanța nr. 25/1995, dar este inseparabilă
de cele tratate la § 4.2.2.
În
Legea nr. 64/1991, art. 7, alin. 2, se prevede: Invenția brevetabilă poate
avea ca obiect un produs, un procedeu sau o metodă.[3]
Pot
exista două puncte de vedere:
Varianta
1. Rezultatele științifice ale cercetărilor, precum și tehnologiile, procesele
tehnologice noi, know-how, obiectele fizice ... realizate pe parcursul
derulării contractelor nu includ și
drepturile de proprietate industrială și intelectuală aferente, adică brevetele
de invenție și celelalte.
Varianta
2. Rezultatele științifice ale cercetărilor, precum și tehnologiile, procesele
tehnologice noi, know-how, obiectele fizice ... realizate pe parcursul
derulării contractelor includ și
drepturile de proprietate industrială și intelectuală aferente, adică brevetele
de invenție și celelalte.
În
varianta 1, ar urma ca Rezultatele științifice ale cercetărilor, precum și
tehnologiile, procesele tehnologice noi, know-how, obiectele fizice să fie
înregistrate în patrimoniul executantului, iar brevetele de invenție aferente
să fie înregistrate în alte patrimonii, nespecificate în ordonanța nr. 25/1995.
Se poate face trimitere la art. 5 alin. b), 2 din Legea nr. 64/1991, care
prevede că, în lipsa unei clauze contrare, dreptul la brevet de invenție
aparține unității care a comandat cercetarea.
După
cum s-a arătat în lucrările anterioare ale SCIENTCONSULT (în particular:
contract 411 C/1994, faza A1.1):
- Ministerul Cercetării și Tehnologiei, ca
organ guvernamental, nu poate fi titular al unor brevete de invenții (dar va
putea juca acest rol organismul de specialitate, care urmează să fie înființat
în baza art. 14 din Ordonanța nr. 25/1995, dacă această atribuție îi va fi
înscrisă în statut);
- Ministerul Cercetării și Tehnologiei nu poate
gestiona sutele sau miile de brevete de invenție care ar trebui să rezulte din
ansamblul contractelor de cercetare pe care le finanțează (cu precizarea de la
aliniatul precedent);
- juridic, calitatea de organ care finanțează
sau beneficiar nu este identică cu cea de unitate care a comandat
cercetarea.
Din
acest ultim punct de vedere, considerăm că:
- Pentru programele și temele de cercetare
inițiate de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei și finanțate în sistem
competitiv, MCT este unitatea care
a comandat cercetarea.
- Pentru cercetările inițiate de către
unitățile de cercetare, MCT nu este
unitatea care a comandat cercetarea, chiar dacă le finanțează. Pentru aceste
unități - persoane juridice care realizează aceste cercetări, MCT are poziția
unui organism care finanțează grant-uri pentru persoane fizice.
Pe de
altă parte, este necesar ca o unitate care a beneficiat de finanțare din
fonduri publice pentru realizarea unei cercetări și obținerea unui brevet, să
nu poată bloca valorificarea acestuia prin eventuala emitere a unor pretenții
financiare exagerate pentru acordul de a permite valorificarea.
Din
punctul de vedere al politicii Guvernului României privind
cercetarea-dezvoltarea, așa cum este ea explicit reflectată în Ordonanța nr.
25/1995, se pot enunța următoarele considerații:
Dacă
Guvernul României a considerat oportun
să stabilească drept regulă faptul
că Rezultatele științifice ale cercetărilor, precum și tehnologiile, procesele
tehnologice noi, know-how, obiectele fizice achiziționate sau realizate pe
parcursul derulării contractelor finanțate din fonduri publice aparțin
executantului și se înregistrează în patrimoniul acestuia, brevetele de
invenție realizate pe parcursul derulării contractelor finanțate din fonduri publice
sunt inseparabile de rezultatele științifice, tehnologiile, procesele
tehnologice noi, know-how, obiectele fizice ... realizate pe parcursul
derulării contractelor. Atât timp cât, în Ordonanța nr. 25/1995 Guvernul
României nu a făcut, în art. 22, o distincție de excludere, în context, a
brevetelor de invenție din categoria rezultatelor care se înregistrează în
patrimoniul executantului, interpretarea cea mai plauzibilă este că brevetele
de invenție, ca rezultate ale cercetării, au același regim cu cele explicit
enumerate.
Este,
însă, posibilă și interpretarea conform căreia enumerarea dată în enunțul art.
22 din Ordonanța nr. 25/1995 este limitativă și, deci, oricăror altor categorii de rezultate ale
cercetărilor prevederea respectivă nu le este aplicabilă, acestea urmând
prevederile altor reglementări în vigoare, ca, de exemplu, prevederea citată
din Legea nr. 64/1991, cu consecințele și interpretările sale.
Din
punctul de vedere al unei politici generale de sprijinire și dezvoltare a
cercetării, așa cum se poate deduce că există în Ordonanța nr. 25/1995,
interpretarea privind menținerea la MCT a tuturor brevetelor de invenție
rezultate din contractele de cercetare finanțate din fonduri publice poate fi
caracterizată ca o politică de tip centralist, perimat. Dimpotrivă,
interpretarea privind înregistrarea brevetelor în patrimoniul executanților
constituie o politică și o resursă de întărire a unităților de
cercetare-dezvoltare. Pe plan mondial, valorificarea - prin vânzări și
concesionări de licențe, prin încasări de redevențe - a brevetelor și a altor
drepturi de proprietate intelectuală, tinde să devină o resursă financiară
semnificativă a unităților de cercetare - evident, acolo unde (și în măsura în
care) aceste drepturi sunt proprietatea unităților de cercetare respective.
După
cum s-a arătat și în documentații anterioare elaborate de SCIENTCONSULT, contractele de cercetare finanțate de Uniunea
Europeană conțin o clauză prin care titular al drepturilor de proprietate
intelectuală este executantul, care este însă obligat să le folosească în
concordanță cu interesele Uniunii și să acorde acesteia o licență gratuită,
neexclusivă și limitată în timp.
Date
fiind controversele existente, cunoscute, executantul propune și supune
atenției următoarele direcții de soluționare a problemei drepturilor de
proprietate industrială, realizate în cadrul contractelor de cercetare
finanțate din fonduri publice.
A.
Premise
1.
Este necesară întărirea unităților de cercetare-dezvoltare, creșterea
patrimoniului lor. Această direcție este susținută prin Ordonanța nr. 25/1995
și corespunde tendințelor pe plan mondial. Principalul patrimoniu al unor
unități de cercetare îl constituie (în afară de personalul de cercetare
calificat), pe de o parte, dotările cu instalații și aparatură de laborator de
înaltă tehnicitate, iar pe de altă parte, patrimoniul de proprietate
intelectuală.
2.
Este necesară stimularea creării de soluții originale, competitive,
cointeresarea unităților de cercetare și a cercetătorilor în crearea de soluții
corespunzătoare exigențelor de noutate recunoscute internațional (brevetabile).
În acest scop, trebuie să existe un plus de avantaj material în favoarea
institutului și a cercetătorilor dacă, la cheltuieli date, realizează soluții
brevetabile și brevetate, sau nu realizează decât soluții convenționale.
3.
Este necesar ca realizările obținute prin finanțare din fonduri publice să
poată fi valorificate în interesul public.
Soluția
toate brevetele aparțin executanților satisface premisele 1 și 2 și
periclitează premisa 3; soluția toate brevetele aparțin MCT satisface premisa
3 și este contrară premiselor 1 și 2. Nici
una dintre aceste două soluții extreme, aplicate în mod absolut și generalizat,
nu sunt acceptabile.
Deci,
admițând că toate cele trei premise enunțate sunt corecte și sunt acceptate,
trebuie adoptată o soluție de compromis, care să răspundă, în măsură
rezonabilă, tuturor acestor trei premise.
B.
Variante de soluții
Varianta
1. Brevetele de invenție realizate în cadrul contractelor de cercetare
finanțate din fonduri publice aparțin executantului, care este, însă, obligat
la licență gratuită neexclusivă, limitată în timp, la dispoziția finanțatorului
(similar cu soluția adoptată în cadrul Uniunii Europene).
Varianta
2. Brevetele de invenție realizate în cadrul contractelor de cercetare
finanțate din fonduri publice aparțin unui organism de specialitate al
administrației publice centrale, în subordinea Ministerului Cercetării și
Tehnologiei[4],
iar executantul are drept la licență gratuită neexclusivă, nelimitată în timp,
pentru valorificare în interes propriu și are drept la un procent determinat
(30%, de exemplu) din veniturile care vor fi realizate prin valorificarea
brevetelor. Executantul are drept de inițiativă pentru valorificarea
brevetelor, cu acordul titularului, revenindu-i un procent sporit (de exemplu,
60%) din veniturile ce vor fi realizate prin valorificarea brevetelor ca urmare
a demersurilor sale.
Varianta
3. Brevetele realizate din inițiativa executantului, în cadrul contractelor de
cercetare finanțate din fonduri publice, aparțin executantului, care este
obligat să verse organismului prevăzut la art. 14 din Ordonanța nr. 25/1995 un
procent (de exemplu, 15%) din veniturile realizate prin valorificarea
brevetelor.
5.
Concluzii
Lucrarea
de față fundamentează și prezintă puncte de vedere privind unele probleme de
protecție și de valorificare a proprietății intelectuale, semnalate mai intens
în practica ultimilor ani, în contextul legislației în vigoare.
Astfel,
au fost semnalate mai multe litigii decurgând din Legea nr. 64/1991, art. 66,
alin. 2 și Regula 53 din HGR nr. 152/1992, privind drepturile bănești cuvenite
inventatorilor pentru invențiile brevetate, aplicate, parțial recompensate sau
nerecompensate până la data intrării în vigoare a legii.
Constatându-se
că se revendică valori de recompense - uneori - foarte mari, în virtutea unei
responsabilități a actualelor societăți comerciale pentru gestiunea fostelor
întreprinderi industriale de stat, în lucrare se propune punctul de vedere
conform căruia actualele societăți comerciale cu capital majoritar de stat,
provenite din foste întreprinderi industriale de stat care au aplicat
invențiile și au beneficiat de efectele economice ale acestora, dețin patrimoniul
rezidual al fostelor întreprinderi, dar nu mai dețin valorile constituite prin
efectele aplicării invențiilor, din care să fie plătite astăzi recompensele
cuvenite inventatorilor.
Problema
recompensării astăzi a inventatorilor pentru invenții aplicate în trecut poate
fi considerată ca fiind de aceeași natură cu cea a retrocedării proprietăților
naționalizate sau a reparării efectelor altor nedreptăți din perioada regimului
precedent, fiind în responsabilitatea exclusivă a statului. De aceea:
- recompensele trebuie să fie aliniate la
criterii și metodologii actuale, uzuale internațional, de calculare a
redevențelor pentru invenții;
- să fie respectat principiul negocierii
recompenselor;
- în măsura în care recompense recunoscute în
noile condiții metodologice depășesc ordinul de mărime posibil pentru
solvabilitatea societăților comerciale respective, diferența trebuie să fie
plătită dintr-un fond centralizat, soluție ce necesită o reglementare legală.
Alte
litigii sunt în legătură cu cerințele de omologare a soluțiilor brevetate, față
de dreptul de păstrare a secretului tehnologic, ca secret comercial. În lucrare
se face distincția între invenție, care trebuie să fie complet descrisă în
documentația pentru brevetare, și know-how, care nu formează obiectul invenției
și se protejează prin secret. Protejarea prin secret este incompatibilă,
practic, cu cerința de a obține fonduri[5],
ea putând fi utilizată numai de către firmele sau persoanele care dispun de
fondurile necesare aplicării soluțiilor tehnice respective. De asemenea,
secretul nu poate fi invocat față de cerințele organismelor care au
responsabilități privind protejarea vieții și sănătății oamenilor, protejarea
consumatorilor; aspecte deosebit de importante sunt, după caz, cele privind
reproductibilitatea industrială, funcționalitatea pe termen lung, eventualele efecte secundare nocive.
Privind
drepturile de proprietate intelectuală ale unităților elaboratoare asupra unor
documentații de cercetare-proiectare, ele pot forma obiectul unor negocieri numai
în măsura și în limitele în care în contractele încheiate la timpul lor au fost
incluse clauzele corespunzătoare. În general, este necesar ca, în contractele
de cercetare sau / și de proiectare încheiate cu beneficiari direcți,
institutele să aibă grija introducerii unor clauze care să delimiteze cât mai
clar volumul, perioada și condițiile de utilizare a documentației care formează
obiectul contractului, știut fiind că, la rest de condiții date, pentru o
aceeași lucrare, în funcție de volumul, perioada și condițiile de aplicare, se
pot negocia valori diferite ale contractului, redevențe diferite etc. Ulterior
semnării contractului, orice fel de pretenții privind valorificarea
suplimentară a unor drepturi de proprietate intelectuală sunt, practic, imposibil
de satisfăcut.
Din
cadrul acțiunilor de promovare a invențiilor, desfășurate în România de către
diferite organisme, inclusiv cele la a căror sprijinire, organizare și
desfășurare executantul a participat, din însărcinarea MCT, în cadrul prezentei
teme, se desprinde constatarea - de altfel, cunoscută - a unei mari
disproporții între oferta de invenții și cerere.
Situația
este agravată de faptul că, în multe cazuri, ofertanții (inventatorii) acordă
prea puțină importanță analizei posibilelor implicații tehnice privind comportarea în timp, fiabilitatea,
uzura, problemele tehnice ce pot apărea în procesul de fabricație sau de
utilizare etc.; prezintă calcule sau estimări
economice foarte optimiste privind costurile de fabricație sau / și de
exploatare; insistă asupra unor probleme de ingeniozitate principială,
nereușind să explice în mod inteligibil, pentru un potențial beneficiar, esența și parametrii invenției.
Având în vedere cele enumerate, este utilă, pe de o parte, o activitate de școlarizare și educare a celor în cauză, privind modul în care să-și promoveze creațiile realizate, iar pe de altă parte - constituirea unui corp de profesioniști, Agenți de transfer de tehnologie.
În
continuare, în lucrare se analizează în detaliu și se propun soluții la unele
probleme ce decurg din Ordonanța nr. 25/1995,
privind reglementarea organizării și finanțării activității de
cercetare-dezvoltare; în principal, art. 22, în care se prevede: Rezultatele
științifice ale cercetărilor, precum și tehnologiile, procesele tehnologice
noi, know-how, obiectele fizice achiziționate sau realizate pe parcursul
derulării contractelor finanțate din fonduri publice aparțin executantului și
se înregistrează în patrimoniul acestuia, dacă prin contract nu s-a prevăzut
altfel.
Trecând
în revistă variantele admise de Legea nr. 15/1994 pentru stabilirea valorii de înregistrare în patrimoniu, în lucrare se
propune ca, de regulă, pentru rezultatele obținute în cadrul contractelor de
cercetare finanțate din fonduri publice, înregistrarea în patrimoniu să fie
făcută pe baza unor propuneri făcute de specialiști și cu aprobarea adunării
generale a asociaților, respectiv a consiliului de administrație pentru regii
autonome. Aceste propuneri să aibă în vedere valoarea de piață a
rezultatelor științifice respective, care poate fi mai mare sau mai mică decât
costurile temei de cercetare respective, ținând seama de valoarea mijloacelor
fixe cu caracteristici identice sau similare.
Propunerile
pot fi incluse în raportul de valorificare și condiționate de aprobarea
acestuia.
În
ceea ce privește stabilirea modului de
amortizare, elaboratorul prezentei lucrări consideră că, în principiu,
pentru toate categoriile de rezultate enumerate în art. 22 al Ordonanței nr. 25/1995
nu ar trebui să se preleveze amortizare, deși pentru o astfel de soluție nu
există suport legal. În caz contrar, amortizarea bunurilor înscrise în
patrimoniu în baza art. 22 din Ordonanță va constitui un ajutor financiar
sensibil pentru capitalizarea unităților de cercetare-dezvoltare; în mod
deosebit - pentru constituirea fondului lor de dezvoltare. Cu atât mai mult,
este necesar să nu se admită exagerări la evaluare, conform celor arătate mai
înainte.
Durata de amortizare (sau, în cazul în
care se va hotărî că nu se va plăti amortizare - durata de menținere în
patrimoniu) va putea fi stabilită pe baza art. 13 din Legea nr. 15/1994:
durata prevăzută pentru utilizarea de către agentul economic care le deține.
Privind
operaționalizarea (intrarea în vigoare) a prevederilor art. 22 din Ordonanță,
date fiind actualele prevederi ale contractelor încheiate pe anul 1995 de
Ministerul Cercetării și Tehnologiei, se întrevăd două variante: Varianta 1.
Art. 22 din Ordonanța nr. 25/1995 nu se aplică în 1995, iar pentru 1996, în
contracte nu se va mai face specificarea respectivă, sau se va preciza că
situația rezultatelor obținute în cadrul contractului se reglementează în
conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 25/1995, art. 22. Varianta 2. La
toate contractele (sau la contractele la care este cazul) se întocmește un act
adițional, prin care alin. g) din art. 8 se înlocuiește cu o trimitere la
Ordonanța nr. 25/1995, art. 22.
Fiecare
categorie de rezultate ale cercetării-dezvoltării pune unele probleme specifice,
din punctul de vedere al înregistrării în patrimoniu: rezultatele științifice,
tehnologiile, procesele tehnologice noi, know-how, obiectele fizice. Sunt, de
asemenea, analizate drepturile de proprietate industrială: brevetele de
invenție, desenele și modelele industriale ș.a., categorie care nu este
explicitată în Ordonanța nr. 25/1995, dar este inseparabilă de cele tratate.
În
lucrare sunt comparate, cu argumente și implicații, două variante, conform
cărora rezultatele științifice ale cercetărilor, precum și tehnologiile,
procesele tehnologice noi, know-how, obiectele fizice ... realizate pe
parcursul derulării contractelor nu
includ sau includ și drepturile
de proprietate industrială și intelectuală aferente, adică brevetele de
invenție și celelalte.
În
mod corespunzător, se vehiculează (și există susținători și adversari pentru)
soluții de genul: toate brevetele (finanțate din fonduri publice) aparțin MCT
și, respectiv, toate brevetele (finanțate din fonduri publice) aparțin
executanților. În lucrare se arată că nici
una dintre aceste două soluții extreme, aplicate în mod absolut și generalizat,
nu sunt acceptabile. Fiecare variantă satisface anumite doleanțe și
interese și contravine altora: a) întărirea unităților de cercetare-dezvoltare,
creșterea patrimoniului lor; b) cointeresarea unităților în crearea de soluții
corespunzătoare exigențelor de noutate recunoscute internațional (brevetabile);
c) asigurarea condițiilor pentru ca realizările obținute prin finanțare din
fonduri publice să poată fi valorificate în interesul public.
Admițând
că toate cele trei categorii de interese enunțate sunt corecte și legitime,
trebuie adoptată o soluție de compromis, care să răspundă, în măsură
rezonabilă, tuturor acestor trei categorii de interese. Lucrarea propune mai
multe variante de astfel de soluții de compromis:
Varianta
1. Brevetele de invenție realizate în cadrul contractelor de cercetare
finanțate din fonduri publice aparțin executantului, care este, însă, obligat
la licență gratuită neexclusivă, limitată în timp, la dispoziția finanțatorului
(similar cu soluția adoptată în cadrul Uniunii Europene).
Varianta
2. Brevetele de invenție realizate în cadrul contractelor de cercetare
finanțate din fonduri publice aparțin unui organism de specialitate al
administrației publice centrale, în subordinea Ministerului Cercetării și
Tehnologiei[6],
iar executantul are drept la licență gratuită neexclusivă, nelimitată în timp,
pentru valorificare în interes propriu și are drept la un procent determinat
(30%, de exemplu) din veniturile care vor fi realizate prin valorificarea
brevetelor. Executantul are drept de inițiativă pentru valorificarea
brevetelor, cu acordul titularului, revenindu-i un procent sporit (de exemplu,
60%) din veniturile ce vor fi realizate prin valorificarea brevetelor ca urmare
a demersurilor sale.
Varianta
3. Brevetele realizate din inițiativa executantului, în cadrul contractelor de
cercetare finanțate din fonduri publice, aparțin executantului, care este
obligat să verse organismului prevăzut la art. 14 din Ordonanța nr. 25/1995 un
procent (de exemplu, 15%) din veniturile realizate prin valorificarea
brevetelor.
Se
propune beneficiarului ca problemele analizate și variantele de soluții
elaborate în cadrul lucrării să fie luate în considerare cu prilejul
elaborării, de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei, a metodologiilor și
a modalităților de aplicare a prevederilor Ordonanței nr. 25/1995.
SCIENTCONSULT S.R.L.
NOTĂ PE
PARCURS
PRIVIND
SITUAȚIA ACTUALĂ A PROBLEMATICII
PROPRIETĂȚII
INTELECTUALE
(Extrase)
1. Există un cadru juridic
în vigoare pentru problemele de proprietate industrială: invenții (Legea nr.
64/1991), desene și modele industriale (Legea nr. 129/1992), mărci (Legea nr.
28/1967), fiecare - cu regulamente de aplicare aprobate prin hotărâri de
Guvern.
2.
Legea (așteptată - elaborată de Ministerul Culturii) a drepturilor de autor se
referă la creațiile cultural-artistice, științifice ș.a. Lucrările științifice
intră însă aici numai sub aspectul de drepturi de publicare, editare,
prezentare, multiplicare, copiere etc. Ea include, conform uzanțelor
internaționale, și protejarea programelor de calcul.
Codul
penal român actual nu incriminează plagiatul.
Legea drepturilor de autor nu are
tangență cu problematica utilizărilor (aplicațiilor) industriale. Nu trebuie așteptată
Legea drepturilor de autor pentru a rezolva problematica proprietății industriale, în cadrul legislativ
existent și suficient.
3.
Pentru know-how nu există și nu poate exista protecție legală, alta decât
secretul de serviciu, organizat la nivel de firmă.
Unele
aspecte sunt protejate prin Legea combaterii concurenței neloiale, nr. 11/1991.
4. Atât Legea brevetelor de invenție nr. 64/1991, cât și Legea desenelor și modelelor industriale nr. 129/1992, lasă problema proprietății industriale la latitudinea părților contractante, prin stabilirea clauzelor contractuale; În lipsa unei prevederi contractuale contrare, dreptul aparține ... etc.
Deci,
ceea ce lipsește pentru proprietatea industrială nu sunt legi, ci:
-
reguli, uzanțe, stabilite la nivelul părților contractante,
-
cunoașterea legislației existente și abilitatea de negociere a drepturilor, în
limitele - foarte largi - permise de legislație. Aceasta este și practica
internațională.
6.
Decizia necesară este o decizie politică,
fiind în cauză relația centralism / libertatea unităților, constituirea
patrimoniului de proprietate industrială în mod centralizat sau prin întărirea
unităților de C&D.
.......................
7.
Din punctul de vedere al proprietății industriale și intelectuale, actualele
prevederi din contractele de cercetare ale MCT necesită amendare: ele fac o
simplă trimitere la Legea 64/1994, iar aceasta prevede doar că, în lipsa unei
clauze contrare, dreptul la brevet aparține unității care a comandat
cercetarea. Or, poziția MCT este de unitate care a finanțat cercetarea, ceea
ce, cu puține excepții, nu este identic cu unitatea care a comandat
cercetarea. Nu există nici o reglementare care să facă implicită această identitate.
8.
MCT nu poate fi gestionarul tuturor invențiilor și al tuturor realizărilor
fizice obținute în contractele de cercetare, deoarece aceasta ar necesita un
aparat birocratic foarte mare. Implicarea ca potențial titular al brevetelor
implică, de asemenea, conform legislației în vigoare, responsabilități cu
termene foarte strânse pentru a da curs unor propuneri de invenții (60 zile),
fără de care drepturile se pierd, trecând asupra inventatorului - persoană
fizică.
A
obliga autorii și institutele la cesiune obligatorie către MCT, ulterioară
obținerii brevetelor, ar reprezenta un centralism mai acut decât în regimul
anterior, când numai autorii erau obligați să cesioneze institutelor, dar
acestea statului - nu (cu excepția invențiilor cu rol în apărarea națională).
9.
Totuși, MCT nu poate lăsa drepturile de titular exclusiv la discreția
institutelor, pentru lucrări care au fost finanțate din fonduri publice,
deoarece se poate ajunge la situația în care un institut, devenit titular
pentru o invenție, să blocheze aplicarea în practică a unui program complex,
prin pretenții exorbitante pentru dreptul de folosință exclusivă a obiectului
invenției.
De
aceea, în unele țări, precum și în cazul contractelor de cercetare finanțate de
Uniunea Europeană, se stipulează că titulari ai drepturilor de proprietate
industrială sunt executanții, cu obligația să folosească invențiile în
conformitate cu interesul general, iar finanțatorul are drept la o licență
gratuită neexclusivă nelimitată (se pare, pe termen limitat). În acest fel,
finanțarea din fonduri publice devine stimulativă pentru unitățile
elaboratoare, care își pot acumula un stoc (patrimoniu) de drepturi de
proprietate industrială, pe care să le comercializeze apoi, fără a dăuna
intereselor generale.
10.
Problema drepturilor de proprietate industrială și intelectuală în contracte
este o problemă de preț și de negociere. Pentru o aceeași lucrare, dacă
drepturile rămân nelimitat ale elaboratorului, trebuie să se plătească mai
puțin, iar dacă drepturile elaboratorului sunt îngrădite - trebuie să i se
plătească mai mult. Se constată o contradicție cu practica actuală, de a se
prevedea plata contractelor la nivel de postcalcul + profit în cotă fixă
10%, indiferent de valoarea creației și
de drepturile de proprietate industrială ce rămân elaboratorului după
încheierea lucrării.
................................
01.03.1995
[1] Contract 411 C/1994, faza
A4.1.
[2] În continuare, în prezenta lucrare se va scrie brevete înțelegând brevete de invenție, desene și modele industriale și alte drepturi de proprietate industrială. Trimiterilor la Legea nr. 64/1991 li se pot asocia trimiteri echivalente la Legea nr. 129/1992).
[3] Termenul procedeu din
Legea nr. 61/1991 este echivalent, sau cel puțin corespunzător, cu cel de
proces tehnologic din Ordonanța nr. 25/1995.
[4] Organismul care urmează să
fie înființat în baza art. 14 din Ordonanța nr. 25/1995
[5] Pentru că, evident, cel
căruia i se solicită să aloce fonduri trebuie să poată aprecia realismul și
riscurile soluției, precum și potențialul ei de a produce profit, șansele de
piață etc.
[6] Organismul care urmează să
fie înființat în baza art. 14 din Ordonanța nr. 25/1995