Cadrul relațiilor dintre sectorul de stat și sectorul
privat
din activitatea de C-D.
Norme metodologice ale MCT
C U P R I N S
1. Nota
de prezentare 3
2.
Norme metodologice privind relațiile dintre
sectorul de stat și sectorul privat în
activitatea de cercetare-dezvoltare 4
3.
Anexa 1 Lista dispozițiilor legale care
reglementează relațiile dintre
anenții economici 12
4.
Anexa 2 Lista de difuzare a adresei MCT
Nr.66/1993 13
5.
Anexa 3 Sinteza observațiilor și
propunerilor
primite de la unitățile cărora le-a fost
difuzată adresa MCT Nr.66/1993 14
NOTA DE
PREZENTARE
Normelor metodologice privind relațiile dintre
sectorul de stat și sectorul privat în activitatea de
cercetare - dezvoltare
Redactarea 2
Proiectul
de norme metodologice în redactarea 1, realizat în luna mai
1993 de SCIENTCONSULT SRL, a fost difuzat în
vederea obținerii de observații și puncte de vedere, cu
scrisoarea nr.66/1993 a Ministerului Cercetării și Tehnologiei,
unui număr de ministere tutelare ale
unităților de cercetare-dezvoltare, la Agenția
Națională pentru Privatizare,
la unități de cercetare-dezvoltare cu capital integral sau majoritar de
stat și la societățile cu capital privat ce desfășoară activități de cercetare-dezvoltare, cuprinse
în Anexa 2.
S-au primit răspunsuri de la un număr de 6 ministere
și unități, care sunt cuprinse în Sinteza Anexa 3, și care au fost avute
în vedere în prezenta redactare 2, după cum urmează :
.
NORME
(RECOMANDĂRI) METODOLOGICE PRIVIND RELAȚIILE DINTRE
SECTORUL DE STAT ȘI SECTORUL PRIVAT IN ACTIVITATEA DE
CERCETARE-DEZVOLTARE
I.
DISPOZITII GENERALE
Cadrul general al relațiilor dintre sectorul de stat
și sectorul particular în
activitatea de cercetare-dezvoltare este
acela al relațiilor dintre agenții economici în general, având unele
particularități, legate de specificul activității, care vor fi tratate în continuare.
Indiferent
de forma de propietate a patrimoniului, de
mărimea acestuia, de forma organizatorică și statutul juridic
al executantului sau beneficiarului cercetării-dezvoltării (societăți comerciale, institute de
cercetare-dezvoltare, institute de
învățământ superior, fundații sau asociații guvernamentale sau
neguvernamentale, cu sau fără profit),
relațiile dintre ele se bazează pe
principiul libertății contractuale în cadrul
economiei de piață, caracterizată prin libera concurență.
Coexistența
sectorului de stat și particular în
activitatea de
cercetare-dezvoltare impune luarea în considerare și a
coabitării lor în forme
precontractuale sau extracontractuale, limitată nu numai la
coabitarea geografică, ci și la
relațiile dintre agenți cu preocupări profesionale similare sau
complementare.
In principiu
orice coabitare a unor unități
de același profil este
de natură a conduce la atenuarea
concurenței. De aceea, în
cazurile în care există o asemenea formă de existență, este de preferat ca
unitățile să-și delimiteze în cadrul domeniului de C&D sfere de activitate
distincte și complementare cum ar fi:
activitatea de
cercetare-proiectare sau realizare
de studii, analize și diagnoze completate de celălalt agent
economic cu realizarea de modele,
prototipuri și eventual serie zero sau
marketing și rețea de distibuție.
Această stare de coabitare prezintă avantaje
pentru ambele părți, prin
cumul de experință, relații și altele,
dar ea trebuie să fie acceptabilă
doar ca situație de moment, a perioadei de tranziție, deoarece în timp poate să
genereze în transfer ilicit de informație și alte forme de natură să
stopeze concurența și în consecință -
progresul.
Se prevăd trei soluții ca finalitate a acestei
coabitări și anume: fie cei doi agenți care coabitează fuzionează,
în situația în care pe piață întâlnesc unul sau mai mulți agenți
economici puternici cu care să concureze, fie întrerup coabitarea și devin independenți acționând separat, fie
dacă din coabitare a rezultat o
specializare strictă pe domenii
complementare, aceasta conduce la
o continuare a coabitării cu
avantaje reciproce.
Se impune
ca pentru ultima situație, coabitarea
să se păstreze în continuare cu protejarea drepturilor
intelectuale, brevetelor,
know-how-ului etc. care să
fie realizate pe
baze mutuale, de respect și onestitate.
In relațiile
dintre executanți și
beneficiarii aparținând
celor două sectoare ( de stat și privat)
trebuie avut în vedere că firmele
private nu trebuie să fie considerate ca fiind concurente neloiale ale agenților sau
institutelor de stat. Desigur, concurența neloială există și în
domeniul cercetării-dezvoltării ca și în alte domenii, cu deosebire că în
cercetare-dezvoltare este mai anevoios să fie definită, depistată și evitată,
dar important este ca relațiile între
cele două sectoare să
nu fie reduse numai la suspectarea
reciprocă de concurență neloială.
Prezentele
Norme de reglementare a relațiilor dintre
unitățile de profil
cercetare-dezvoltare, sunt elaborate cu
scopul evitării unor abuzuri
și a unor interpretări incorecte
ale acestor relații, dintre
sectorul de stat, în căutarea de forme
organizatorice cât mai potrivite economiei de piață și sectorul particular, în
continuuă creștere numerică și potențială.
II. COLABORAREA CONTRACTUALA A UNITATILOR
DE CERCETARE-DEZVOLTARE CU CAPITAL DE STAT SI PRIVAT
1. Relațiile
dintre unitățile de
cercetare-dezvoltare propietatea statului și cele cu capital privat,
având ca obiect de activitate cercetarea-dezvoltarea și/sau
servicii științifice și tehnice, denumite în continuare agenți
economici, se desfășoară pe baze contractuale.
Relațiile
contractuale sunt guvernate de principiul libertății contractuale și de
reglementările Codului Civil și Codului
Comercial Român.
Relațiile se
desfășoară în cadrul economiei
de piață, caracterizată prin
libera concurență, de natură
loială și crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de producție.
2.
Relațiile cel mai frecvent folosite pe bază de
contract între agenții economici
cu capital de stat și privat,
din domeniul cercetării-dezvoltării sunt următoarele :
2.1. Contractul pentru executarea de lucrări
de cercetare-dezvoltare sau
alte servicii executate de către
unitățile de profil (proiectare,
studii, asistență tehnică,
consulting, engineering,
experimentări, analize de
laborator, informatică, etc.) în
calitate de executant, subexecutant sau beneficiar.
2.2.
Concesionarea unor activități de cercetare,
servicii, subunități de producție, imobile sau
terenuri, aparținând agenților
economici cu capital de stat, spre administrare
rentabilă unor agenți economici cu capital privat, pe
un termen determinat și în
schimbul unei redevențe.
2.3. Inchirierea
unor spații sau a altor
mijloace fixe, aparținând
agenților economici cu capital de stat din
domeniul cercetării-dezvoltării,
pe bază de contract de închiriere,
cu aprobarea de principiu a guvernului sau administrației locale de
stat, după caz. Contractul se semnează de către agentul economic propietar, cu agentul economic particular, după câștigarea
de către acesta a licitației, cu
clauza obligatorie a utilizării bunului închiriat
în conformitate cu
specificul acestuia. De menționat
că licitația este obligatorie
numai dacă sunt mai mulți ofertanți, după ce s-a asigurat
informarea publică necesară.
2.4.
Locația gestiunii prin contract către agenții economici cu capital privat, a
unor institute, secții, laboratoare din structura agenților economici cu
capital de stat, în urma procedurii de licitare. Noul gestionar are
obligația conservării
patrimoniului primit, de plată a prețurilor convenite contractual pentru
serviciile primite, de a nu
renunța la locație înainte de termen și fără acordul
agentului cu capital de stat.
2.5. Organizarea
de societăți comerciale prin asocierea unor agenți economici cu capital de stat din cercetare-dezvoltare cu agenți economici cu capital privat, în
care partenerii convin, pe cale
contractuală, condițiile de asociere și aportul de capital social.
2.6.
Inființarea de parcuri tehnologice sau incubatoare de afaceri, destinate agenților economici
care vor să preia procedee și tehnologii
avansate și să realizeze produse de un
ridicat nivel tehnologic.
Unitățile de cercetare-dezvoltare cu capital de stat acordă, pe baze comerciale
avantajoase : spații, utilaje, servicii, consultații, cu rezultate în
folosul ambelor părți contractante.
2.7. Alte relații, dintr-o multitudine necesară
și posibilă.
2.8.
Oricare ar fi forma relațiilor dintre agenții economici cu capital de stat și
privat, ele trebuie să asigure :
-
dinamism și flexibilitate în abordarea și realizarea de soluții tehnice noi, care să stimuleze sau
să vină în întâmpinarea cerințelor pieții;
- transferul
rapid al rezultatelor
din cercetare în producție și transformarea lor în produse
sau procedee tehnologice noi;
- creearea de noi unități mici și mijlocii care
să preia rapid soluțiile
noi și prin mobilitatea lor în
aplicare, să conducă la creșterea
nivelului tehnic al întregii economii;
- atragerea capitalului privat autohton și
străin la dezvoltarea tehnologică;
- implicarea
directă a cercetătorilor în
valorificarea rezultatelor obținute.
3. Contractele pentru lucrări de
cercetare-dezvoltare care se încheie vor trebui să cuprindă prevederi
clare, precise și concise, cât mai detaliate cu putință,
privitoare la :
-
obiectul sau lucrările de executat, etape, faze;
-
termenul de executare (pe faze și final);
-
costul lucrărilor (pe faze și final);
- modul
de decontare al valorii lucrărilor;
- clauze
speciale (inclusiv privind
asigurarea de către beneficiar a confidențialității asupra
informațiilor comunicate și asupra
limitelor de acces la documentațiile predate
de către unitatea executantă)
- în contracte de C&D încheiate cu diferiți
beneficiari a confidențialității asupra
informațiilor comunicate și asupra
limitelor de acces la documentațiile
predate de către unitatea de C&D în
cadrul contractului.
-
obligații reciproce;
- modul
și instanța de soluționare a eventualelor litigii privind neîndeplinirea de
către părți a prevederilor contractului.
4. Contractarea
de lucrări de
cercetare-dezvoltare este
deschisă față de orice partener de stat sau privat, cu condiția ca în prealabil
încheierii contractului să se facă o verificare a capacităților tehnice
și financiare și
a performanțelor
executantului cercetării, pe baza unor
criterii prestabilite de către
beneficiar.
Criteriile trebuie să prevaleze față de orice influențe, iar opțiunea pentru partener
trebuie să fie consecința analizei rezultatelor obținute pe baza aplicării
criteriilor.
La
clauzele contractuale se va avea în vedere ca
nerealizarea acestora să se asigure cu garanții materiale, iar
pentru eventuala
neîndeplinire sau îndeplinire în altfel
decât s-a stipulat în contract să se apeleze la arbitrajul constituit
pe lângă Camerele de
Comerț și Industrie din Romănia și, ca
ultimă formă de acțiune, la instanțele judecătorești.
III. COMPORTAMENTUL AGENTILOR ECONOMICI
5. Agenții
economici sunt obligați să-și
desfășoare activitatea și să-și îndeplinească obligațiile contractuale
cu bună credință și potrivit uzanțelor cinstite, în care scop:
- vor
acționa cu onestitate, abținându-se de la
vătămarea altuia;
- vor folosi tehnici de lucru care vor individualiza mijloacele
și instrumentele cinstite utilizate în executarea prevederilor contractului.
6. In
vederea prevenirii și combaterii
practicilor de concurență neloială
și protejarea drepturilor de propietate industrială și intelectuală, agenții economici din cercetare-dezvoltare vor lua măsurile
necesare pentru constituirea, dezvoltarea și protejarea activității proprii
(fondul de comerț).
Fondul de comerț
cuprinde toate bunurile
corporale și incorporale afectate
activității de
cercetare-dezvoltare și
conferă agentului economic dreptul
privativ de a-l exploata în mod
nestânjenit, în limitele legii,
pentru captarea, păstrarea și extinderea clietelei.
In
domeniul cercetării-dezvoltării măsurile de prevenire și combatere a
concurenței neloiale sunt,
în general, similare celor pentru toți agenții economici,
cu unele particularizări.
6.1.
Cercetarea-dezvoltarea face parte din domeniul
deschis concurenței, în care competiția onestă este
încurajată și ocrotită.
6.2.
Sunt închise concurenței, prin lege :
- Statutul
forței de muncă privind
protecția muncii, timpul de muncă, timpul de
odihnă, pensionarea, asigurările sociale și salariul minim;
- Raporturile
dintre agenții economici și
salariați, atâta timp cât aceștia sunt legați printr-un contract de
muncă, în lipsa acordului expres al patronului.
6.3. Pot fi
închise concurenței prin convenții
de sine stătătoare, sub
forma unor clauze în contractul
de cercetare-dezvoltare și
alte domenii ale
concurenței, prin voința paărților contractante.
6.4.
Clauza de neconcurență este obligația pe care o parte și-o asumă, de a nu
îndeplini o activitate determinată de cercetare-dezvoltare sau conexă acesteia, în detrimentul
celeilalte părți. Clauza de exclusivitate este obligația pe care
și-o asumă una din părți, de a efectua anumite lucrări numai cu cealaltă parte.
Convențiile de neconcurență, pentru a fi licite, trebuie să
nu încalce bunele moravuri, ordinea publică și să
respecte principiul libertății
comerțului, iar pentru a fi valide
trebuie să îndeplinească următoarele condiții :
-să existe
un interes justificat al părților de
a evita concurența anormală sau
periculoasă;
-să asigure onestitatea în folosirea
instrumentelor concurenței și să nu
restrângă excesiv libertatea părții debitoare;
-obiectul
interdicției să fie determinat;
-să se
refere la un comerț similar;
-să fie
limitate în spațiu și timp.
IV. PREVENIREA SI
COMBATEREA CONCURENTEI NELOIALE,
PROTEJAREA DREPTURILOR DE PROPIETATE
INDUSTRIALA SI INTELECTUALA
7.
Agenții economici din cercetare-dezvoltare nu vor folosi în relațiile
concurențiale practici reprobabile,
contrare uzanțelor cinstite, care să aducă atingerea fondului de comerț al partenerului de contract și
funcțiilor concurenței.
In
scopul protejării fondului de comerț, agenții economici din cercetare
- dezvoltare vor lua măsuri de prevenire
și de evitare a
concurenței neloiale și a încălcării
dreptului de propietate
industrială, prin:
a) protejarea firmei înscrisă la Oficiul Registrului
Comerțului și la OSIM;
b) protejarea
emblemei înscrise la aceleași organe;
c) protejarea
mărcilor înregistrate, obținând
astfel un drept exclusiv asupra
acestora și dreptul de folosință a lor;
d) protejarea
invențiilor și procedeelor
tehnicii de gestiune prin
înregistrarea la OSIM;
e) Protejarea
abilităților de execuție
know-how prin măsuri interne de
protecție a cunoștințelor tehnice nebrevetabile, prezentând o noutate relativă
și subiectivă, reprezentând know-how-ul
propriu;
f) protejarea
modelelor și desenelor
industriale prin înregistrarea la
OSIM.
7.1. Agenții economici cu capital de stat din
cercetare-dezvoltare nu vor putea
exploata, în mod abuziv, poziția
predominantă, datorată preponderenței în raport cu concurenții lor
din sectorul particular,
prin folosirea acestei poziții
în scopul obținerii de lucrări sau profituri pe care
nu le-ari obține în condițiile unei concurențe libere.
7.2. De asemenea, agenții economici cu capital de
stat nu vor încheia
contracte cu agenții
economici particulari dacă acestea au ca efect :
- fixarea
sau impunerea (direct
sau indirect) a unor
condiții sau clauze contractuale
neloiale față de unul dintre parteneri;
- limitarea controlului activităților tehnice,
economice sau de investiții ale partenerului;
-
aplicarea de condiții inegale la prestații echivalente;
- subordonarea
încheierii contractului, de
acceptarea de către partener a unor prestații suplimentare
fără legătură cu contractul.
7.3 Agenții economici din cercetare-dezvoltare vor
putea încheia asociații sau contracte în condițiile legii,
pentru realizarea de activități comune, dar nu vor putea adopta separat
decizii referitoare la activitatea economică comună.
7.4.
Agenții economici din domeniul
cercetării-dezvoltării nu vor
putea adopta practici concertate
urmărind împiedicarea,
restrângerea sau denaturarea
funcțiilor concurenței, cu excepțiile prevăzute de lege, și anume
dacă :
-
contribuie la ameliorarea producției și distribuției;
-
contribuie la promovarea progresului tehnic;
- contribuie
la ridicarea gradului de
competitivitate al producției,
lucrărilor și serviciilor pe piața externă.
7.5.
Agenții economici din domeniul cercetare-dezvoltare se vor abține de la săvâeșirea de acte care vizează
crearea confuziei cu un agent economic
concurent prin similitudini cu firma, emblema,
etc. menite să producă în mintea clienților ideea
că serviciile de cercetare-dezvoltare
sunt sau provin de la concurentul
celui care le utilizează;
(Legea 11/1991 art. 5)
7.6. Agenții economici nu vor săvârși acte care
vizează crearea confuziei vizând inducerea în eroare prin mențiuni false
privind brevetele de
invenții, originea, caracteristicile lucrărilor etc.
7.7.
Agenții economici nu vor emite și răspândi afirmații depreciative sau
comparative în detrimentul concurenților, sau a specialiștilor acestora, cu scopul de a le știrbi
reputația sau a le discredita activitatea.
7.8.
Agenții economici nu vor practica sistemul închieierii de contracte prin care
se obligă la executarea de lucrări în
mod avantajos cu condiția aducerii altor beneficiari cu
care să încheie contracte
asemănătoare.
7.9. Agenții economici nu vor încheia contracte
prin care beneficiarul ar urma să
primească un premiu sau alt avantaj care
depinde exclusiv de o tragere la sorți sau hazard.
8.
Agenții economici din cercetare-dezvoltare
vor acționa prin măsuri de prevenire a scurgerii de informații și printr-o corectă politică de personal,în
sensul evitării, și reprimării:
-
spionajului spontan, înfăptuit prin dezvăluirea din propie inițiativă de
către un salariat al său către
agentul concurent
-
spionajul provocat, în dauna agentului concurent;
- actelor de corupere a personalului
agentului concurent;
-
actelor de corupere a personalului prin provocarea concedierii
unor salariați ai
firmei concurente în
scopul înființării unei societăți concurente;
-
deturnării beneficiarilor unui concurent
către fostul sau cercetător prin folosirea abuzivă a relațiilor
stabilite cu aceaști beneficiari în cadrul funcției deținute anterior
în societatea de unde provine.
Tot în vederea restrângerii posibilităților de
scurgere a unor informații, conducerile unităților de
cercetare-dezvoltare:
a. vor
defini prin liste aprobate și aduse la
cunoștința salariaților, categoriile de informații care constituie
secrete comerciale ale unității și pe care salariații nu au dreptul să le
comunice, fie în relațiile de serviciu, fie în comunicări sau publicații, fie
în cadrul oricăror relații în afara serviciului pentru care
sunt angajați, fără aprobarea
sau însărcinarea conducerii
unității;
b. vor
stabili prin regulamente interne, circuitul diferitelor categorii de documentații, modul lor de
păstrare și arhivare, aprobarea de acces
la bazele de date;
c. vor
organiza și stabili responsabilități privind
copierea documentațiilor și a informațiilor stocate;
d. salariații unităților de
cercetare-dezvoltare vor fi obligați
prin contractul de muncă să solicite acordul scris al conducerii
unității pentru a presta lucrări de
colaborare sau cumul la alte
unități de cercetare-dezvoltare de același profil sau de
profil apropiat, sau pentru
lucrări ce fac parte
din profilul institutului; se recomandă conducerilor ca astfel
de solicitări să examinate
ținând seama atât
de interesele păstrării propriei
poziții pe piață, cât și de cele ce
decurg din posibilitățile de
câștig suplimentar pentru personalul de
specialitate și de diversificare a experienței acestuia.
e. Unitățile
de cercetare-dezvoltare care angajează
un colaborator sau o persoană cu normă redusă, care are funcția de bază în altă unitate de
cercetare-dezvoltare, de același profil
sau de
profil apropiat, sau pentru lucrări care fac parte
din profilul unității unde
colaboratorul are funcția de bază, vor
verifica existența consimțământului conducerii unității
de cercetare unde persoana are funcția de bază;
f.
Membrii Consiliului de Administrație, ai Comitetului de Direcție,
ai Comisiei de Cenzori
și Directorii agenților economici cu capital de stat sau privat în
domeniul cercetării-dezvoltării nu pot
fi membrii în Consiliul de Administrație,
în Comitetul de Direcție,
cenzori sau asociați cu
răspundere nelimitată în societăți concurente sau cu obiect
similar de activitate, nici exercita pe cont propriu sau al
altei persoane activități de
cercetare-dezvoltare de același fel, fără autorizarea Consiliului
Imputerniciților mandatați să
reprezinte interesele
capitalului de stat sau
al Adunării Asociaților acționarilor în cazul agenților
economici privați.
V. DISPOZITII FINALE
9. Prevederile prezentelor Norme metodologice
sunt obligatorii în egală măsură pentru agenții economici din
cercetare-dezvoltare cu capital
privat în relațiile lor cu agenții
economici cu capital de stat și viceversa.
10. Agenții
economici cu capital de stat și
privat din activitatea de
cercetare-dezvoltare vor sesiza și urmări înlăturarea actelor și faptelor de concurență neloială
prin mijloacele și cu procedura
stabilită prin lege, restabilind funcțiile concurenței și funcționarea normală
a pieței.
11. Sancțiunile
pentru nerespectarea prezentelor
Norme metodologice sunt cuprinse în prevederile corespunzătoare din dispozițiile legale
care reglementează relațiile
dintre agenții economici, menționate în lista anexată.
Anexa 1
LISTA
DISPOZITIILOR LEGALE
care reglementează relațiile dintre agenții economici
CONSTITUTIA
ROMANIEI -1991-
CODUL
COMERCIAL
CODUL CIVIL
LEGEA
15/1990 privind reorganizarea unităților
economice
de stat ca regii autonome și societăți
comerciale.
LEGEA
31/1990 privind societățile comerciale
HG
201/1990 Aprobarea normelor de
aplicare a DL 54/90
privind organizarea și desfășurarea unor
activități economice pe baza liberei
inițiative.
HG
1323/1990 Unele măsuri privind
aplicarea legii
privind societățile comerciale.
LEGEA
26/1990 Registrul Comerțului
HG
1228/1990 Aprobarea metodologiei concesionării,
închirierii și locației gestiunii.
Modificat și completat prin HG140/1991
și HG 279/1992
LEGEA
11/1990 combaterea concurenței neloiele
LEGEA
13/1991 Contractul colectiv de muncă
LEGEA
35/1991 Regimul investițiilor străine
LEGEA
58/1991 Privatizarea societăților
comerciale
LEGEA
64/1991 Brevete de invenție
HG
140/1991 Metodologia atribuirii în
locație a
gestiunii sau închirierii unor subunități
prin locație directă.
HG
634/1991 Aprobarea normelor
metodologice privind
vânzarea de active ale societăților
comerciale cu capital de stat.
LEGEA
129/1992 Protecția desenelor și modelelor
industriale
LEGEA
57/1992 Unele măsuri pentru desfășurarea
activi-
tății de cercetare
științifică, exper
tiză și consulting în institutele de
învătământ superior.
INSTRUCTIUNI COMUNE MIN.FIN. SI
M.C.T. nr. 4524/28.06.93
și nr.614/16.06.93 privind modul de
înca
sare a veniturilor, de alocare a fondurilor
pentru finanțarea
cheltuielilor aprobate,
și de evidențiere și raportare a
fondului special pentru cercetare - dezvol
tare.
Anexa 2
.
Anexa 3
..