Cadrul relațiilor dintre sectorul de stat și sectorul privat

din activitatea de C-D.

Norme metodologice ale MCT

 

 

 

 

 

 

C U P R I N S

 

 

            1. Nota de prezentare                                     3

 

            2. Norme metodologice privind relațiile dintre     

        sectorul de stat și sectorul privat în

        activitatea de cercetare-dezvoltare                    4

 

            3. Anexa 1  Lista dispozițiilor legale care

                 reglementează relațiile dintre

                 anenții economici                            12

 

            4. Anexa 2  Lista de difuzare a adresei MCT Nr.66/1993   13

 

            5. Anexa 3  Sinteza observațiilor și propunerilor

                 primite de la unitățile cărora le-a fost

                 difuzată adresa MCT Nr.66/1993               14

 


 

 

NOTA DE PREZENTARE

 

                                 

 

Normelor metodologice privind relațiile dintre

sectorul de stat și sectorul privat în activitatea de

cercetare - dezvoltare

Redactarea 2

 

 

 

            Proiectul de norme metodologice în redactarea 1, realizat în luna  mai  1993 de SCIENTCONSULT SRL, a fost difuzat  în  vederea obținerii  de  observații și puncte de vedere,  cu  scrisoarea nr.66/1993 a Ministerului Cercetării și Tehnologiei, unui  număr de ministere tutelare ale unităților de cercetare-dezvoltare, la Agenția   Națională   pentru  Privatizare,   la   unități   de cercetare-dezvoltare  cu capital integral sau majoritar  de  stat și la societățile cu capital privat ce desfășoară  activități de cercetare-dezvoltare, cuprinse în Anexa 2.

 

            S-au  primit  răspunsuri de la un număr de 6  ministere  și unități, care sunt cuprinse în Sinteza Anexa 3, și care au fost avute în vedere în prezenta redactare 2, după cum urmează :

……………………………………….


NORME  (RECOMANDĂRI) METODOLOGICE PRIVIND RELAȚIILE  DINTRE  SECTORUL DE STAT ȘI SECTORUL PRIVAT IN ACTIVITATEA DE

CERCETARE-DEZVOLTARE

 

 

 

            I. DISPOZITII GENERALE

 

            Cadrul  general al relațiilor dintre sectorul de  stat  și sectorul  particular în activitatea de cercetare-dezvoltare  este acela al relațiilor dintre agenții economici în general,  având unele  particularități, legate de specificul activității,  care vor fi tratate în continuare.

 

            Indiferent de forma de propietate a patrimoniului, de  mărimea  acestuia,  de forma organizatorică și statutul  juridic  al executantului sau beneficiarului cercetării-dezvoltării  (societăți comerciale, institute de cercetare-dezvoltare, institute  de învățământ superior, fundații sau asociații guvernamentale sau neguvernamentale,  cu sau fără profit), relațiile dintre ele  se bazează pe principiul libertății contractuale în cadrul  economiei de piață, caracterizată prin libera concurență.

 

            Coexistența sectorului de stat și particular în  activitatea  de cercetare-dezvoltare impune luarea în considerare  și  a coabitării  lor în forme precontractuale  sau  extracontractuale, limitată nu numai la coabitarea geografică, ci și la  relațiile dintre agenți cu preocupări profesionale similare sau complementare.

 

            In  principiu  orice coabitare a unor unități  de  același profil  este  de natură a conduce la atenuarea  concurenței.  De aceea, în cazurile în care există o asemenea formă de existență, este de preferat ca unitățile să-și delimiteze în cadrul domeniului de C&D sfere de activitate distincte și complementare  cum ar  fi:  activitatea  de cercetare-proiectare  sau  realizare  de studii, analize și diagnoze completate de celălalt agent economic  cu realizarea de modele, prototipuri și eventual serie  zero sau marketing și rețea de distibuție.

 

            Această  stare de coabitare prezintă avantaje pentru  ambele părți,  prin  cumul de experință, relații și altele,  dar  ea trebuie să fie acceptabilă doar ca situație de moment, a perioadei de tranziție, deoarece în timp poate să genereze în transfer ilicit de informație și alte forme de natură să stopeze  concurența și în consecință - progresul.

 

            Se  prevăd trei soluții ca finalitate a  acestei  coabitări și  anume:  fie cei doi agenți care coabitează  fuzionează,  în situația în care pe piață întâlnesc unul sau mai mulți agenți economici puternici cu care să concureze, fie întrerup coabitarea și  devin independenți acționând separat, fie dacă din  coabitare a rezultat o specializare strictă pe domenii  complementare, aceasta  conduce la o continuare a coabitării cu  avantaje  reciproce.

 

            Se  impune  ca  pentru ultima situație,  coabitarea    se păstreze  în continuare cu protejarea  drepturilor  intelectuale, brevetelor,  know-how-ului  etc. care să fie  realizate  pe  baze mutuale, de respect și onestitate.

 

            In   relațiile   dintre   executanți   și    beneficiarii aparținând  celor  două sectoare ( de stat și  privat)  trebuie avut  în vedere că firmele private nu trebuie să fie  considerate ca  fiind concurente neloiale ale agenților sau institutelor  de stat.  Desigur, concurența neloială există și în domeniul  cercetării-dezvoltării  ca și în alte domenii, cu deosebire    în cercetare-dezvoltare este mai anevoios să fie definită, depistată și  evitată,  dar important este ca relațiile între  cele  două sectoare    nu  fie reduse numai la  suspectarea  reciprocă  de concurență neloială.

 

            Prezentele Norme de reglementare a relațiilor dintre  unitățile  de profil cercetare-dezvoltare, sunt elaborate cu  scopul evitării  unor  abuzuri  și a unor  interpretări  incorecte  ale acestor  relații, dintre sectorul de stat, în căutarea de  forme organizatorice cât mai potrivite economiei de piață și sectorul particular, în continuuă creștere numerică și potențială.

 

 

 

II. COLABORAREA CONTRACTUALA A UNITATILOR

DE CERCETARE-DEZVOLTARE CU CAPITAL DE STAT SI PRIVAT

 

 

            1.  Relațiile  dintre  unitățile  de  cercetare-dezvoltare propietatea statului și cele cu capital privat, având ca  obiect de    activitate    cercetarea-dezvoltarea    și/sau    servicii științifice și tehnice, denumite în continuare agenți economici, se desfășoară pe baze contractuale.

 

            Relațiile contractuale sunt guvernate de principiul libertății contractuale și de reglementările Codului Civil și  Codului Comercial Român.

 

            Relațiile  se  desfășoară în cadrul economiei  de  piață, caracterizată  prin  libera  concurență, de  natură  loială  și crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor  factorilor de producție.

 

            2. Relațiile cel mai frecvent folosite pe bază de  contract între  agenții  economici  cu capital de stat  și  privat,  din domeniul cercetării-dezvoltării sunt următoarele :

 

            2.1.  Contractul pentru executarea de lucrări de  cercetare-dezvoltare  sau  alte servicii executate de către  unitățile  de profil  (proiectare,  studii,  asistență  tehnică,   consulting, engineering,  experimentări, analize de  laborator,  informatică, etc.) în calitate de executant, subexecutant sau beneficiar.

 

            2.2. Concesionarea unor activități de cercetare,  servicii, subunități  de  producție, imobile  sau  terenuri,  aparținând agenților economici cu capital de stat, spre administrare  rentabilă  unor  agenți economici cu capital privat,  pe  un  termen determinat și în schimbul unei redevențe.

 

            2.3.  Inchirierea  unor spații sau a altor  mijloace  fixe, aparținând agenților economici cu capital de stat din  domeniul cercetării-dezvoltării,  pe  bază de contract de  închiriere,  cu aprobarea de principiu a guvernului sau administrației locale de stat, după caz. Contractul se semnează de către agentul  economic propietar,  cu agentul economic particular, după  câștigarea  de către  acesta a licitației, cu clauza obligatorie  a  utilizării bunului  închiriat  în conformitate cu  specificul  acestuia.  De menționat    licitația este obligatorie numai dacă  sunt  mai mulți ofertanți, după ce s-a asigurat informarea publică  necesară.

 

            2.4. Locația gestiunii prin contract către agenții economici cu capital privat, a unor institute, secții, laboratoare din structura agenților economici cu capital de stat, în urma procedurii  de  licitare. Noul gestionar  are  obligația  conservării patrimoniului primit, de plată a prețurilor convenite contractual  pentru  serviciile  primite, de a  nu  renunța  la  locație înainte de termen și fără acordul agentului cu capital de stat.

 

            2.5.  Organizarea  de societăți comerciale  prin  asocierea unor  agenți economici cu capital de stat din  cercetare-dezvoltare  cu agenți economici cu capital privat, în care  partenerii convin, pe cale contractuală, condițiile de asociere și aportul de capital social.

 

            2.6. Inființarea de parcuri tehnologice sau incubatoare  de afaceri, destinate agenților economici care vor să preia  procedee și tehnologii avansate și să realizeze produse de un  ridicat  nivel  tehnologic.  Unitățile  de  cercetare-dezvoltare  cu capital de stat acordă, pe baze comerciale avantajoase : spații, utilaje, servicii, consultații, cu rezultate în folosul  ambelor părți contractante.

 

            2.7.  Alte relații, dintr-o multitudine necesară și  posibilă.

 

            2.8. Oricare ar fi forma relațiilor dintre agenții economici cu capital de stat și privat, ele trebuie să asigure :

 

            - dinamism și flexibilitate în abordarea și realizarea  de soluții tehnice noi, care să stimuleze sau să vină în întâmpinarea cerințelor pieții;

 

            -   transferul  rapid  al  rezultatelor  din  cercetare   în producție și transformarea lor în produse sau procedee tehnologice noi;

 

            -  creearea de noi unități mici și mijlocii care să  preia rapid  soluțiile  noi și prin mobilitatea lor în  aplicare,  să conducă la creșterea nivelului tehnic al întregii economii;

 

            -  atragerea capitalului privat autohton și străin la  dezvoltarea tehnologică;

 

            -  implicarea  directă  a  cercetătorilor  în  valorificarea rezultatelor obținute.

 

            3.  Contractele pentru lucrări de cercetare-dezvoltare  care se  încheie vor trebui să cuprindă prevederi clare,  precise  și concise, cât mai detaliate cu putință, privitoare la :

 

            - obiectul sau lucrările de executat, etape, faze;

 

            - termenul de executare (pe faze și final);

 

            - costul lucrărilor (pe faze și final);

 

            - modul de decontare al valorii lucrărilor;

 

            -  clauze  speciale (inclusiv privind  asigurarea  de  către beneficiar  a confidențialității asupra informațiilor  comunicate și asupra limitelor de acces la documentațiile predate  de către unitatea executantă)

 

            -  în contracte de C&D încheiate cu diferiți beneficiari  a confidențialității asupra informațiilor comunicate și  asupra limitelor  de acces la documentațiile predate de către  unitatea de C&D în cadrul contractului.

 

            - obligații reciproce;

 

            - modul și instanța de soluționare a eventualelor litigii privind neîndeplinirea de către părți a prevederilor  contractului.

 

            4.  Contractarea  de lucrări de  cercetare-dezvoltare   este deschisă față de orice partener de stat sau privat, cu condiția ca în prealabil încheierii contractului să se facă o verificare a capacităților  tehnice  și  financiare  și  a  performanțelor executantului  cercetării, pe baza unor criterii prestabilite  de către beneficiar.

 

            Criteriile  trebuie să prevaleze față de orice  influențe, iar opțiunea pentru partener trebuie să fie consecința analizei rezultatelor obținute pe baza aplicării criteriilor.

 

            La clauzele contractuale se va avea în vedere ca  nerealizarea  acestora  să se asigure cu garanții materiale,  iar  pentru eventuala  neîndeplinire  sau  îndeplinire în  altfel  decât  s-a stipulat  în contract să se apeleze la arbitrajul  constituit  pe lângă  Camerele  de  Comerț și Industrie din  Romănia  și,  ca ultimă formă de acțiune, la instanțele judecătorești.

 

 

III. COMPORTAMENTUL AGENTILOR ECONOMICI

 

            5.  Agenții  economici sunt  obligați  să-și  desfășoare activitatea și să-și îndeplinească obligațiile contractuale cu bună credință și potrivit uzanțelor cinstite, în care scop:

 

            - vor acționa cu onestitate, abținându-se de la  vătămarea altuia;

 

            -  vor folosi tehnici de lucru care  vor individualiza  mijloacele  și instrumentele cinstite utilizate în executarea  prevederilor contractului.

 

            6.  In  vederea  prevenirii și  combaterii  practicilor  de concurență  neloială  și protejarea drepturilor  de  propietate industrială  și intelectuală, agenții economici din  cercetare-dezvoltare vor lua măsurile necesare pentru constituirea, dezvoltarea și protejarea activității proprii (fondul de comerț).

 

            Fondul  de comerț  cuprinde toate bunurile   corporale  și incorporale  afectate  activității de  cercetare-dezvoltare  și conferă  agentului economic dreptul privativ de a-l  exploata  în mod  nestânjenit, în limitele legii,  pentru captarea,  păstrarea și  extinderea clietelei.

 

            In domeniul cercetării-dezvoltării măsurile de prevenire și combatere  a  concurenței neloiale sunt,  în  general,  similare celor pentru toți agenții economici, cu unele particularizări.

 

            6.1. Cercetarea-dezvoltarea face parte din domeniul  deschis concurenței,  în  care competiția onestă  este  încurajată  și ocrotită.

 

            6.2. Sunt închise concurenței, prin lege :

 

            -  Statutul  forței  de muncă  privind  protecția  muncii, timpul  de  muncă,  timpul de  odihnă,  pensionarea,  asigurările sociale și salariul minim;

 

            -  Raporturile  dintre agenții  economici  și  salariați, atâta timp cât aceștia sunt legați printr-un contract de muncă, în lipsa acordului expres al patronului.

 

            6.3.  Pot  fi închise concurenței prin convenții  de  sine stătătoare,  sub  forma unor clauze în contractul  de  cercetare-dezvoltare  și  alte  domenii  ale  concurenței,  prin  voința paărților contractante.

 

            6.4. Clauza de neconcurență este obligația pe care o parte și-o asumă, de a nu îndeplini o activitate determinată de cercetare-dezvoltare  sau conexă acesteia, în  detrimentul  celeilalte părți.  Clauza  de exclusivitate este obligația pe  care  și-o asumă una din părți, de a efectua anumite lucrări numai cu  cealaltă parte.

 

            Convențiile  de neconcurență, pentru a fi licite,  trebuie să  nu încalce bunele moravuri, ordinea publică și    respecte principiul  libertății comerțului, iar pentru a fi valide  trebuie să îndeplinească următoarele condiții :

 

            -să  existe  un interes justificat al părților de  a  evita concurența anormală sau periculoasă;

 

            -să  asigure onestitatea în folosirea instrumentelor  concurenței și să nu restrângă excesiv libertatea părții debitoare;

 

            -obiectul interdicției să fie determinat;

 

            -să se refere la un comerț similar;

 

            -să fie limitate în spațiu și timp.

 

 

IV.  PREVENIREA SI COMBATEREA CONCURENTEI NELOIALE,

PROTEJAREA DREPTURILOR DE PROPIETATE

INDUSTRIALA SI INTELECTUALA

 

 

            7. Agenții economici din cercetare-dezvoltare nu vor folosi în  relațiile  concurențiale  practici  reprobabile,   contrare uzanțelor cinstite, care să aducă atingerea fondului de  comerț al partenerului de contract și funcțiilor concurenței.

 

            In scopul protejării fondului de comerț, agenții economici din  cercetare  - dezvoltare vor lua măsuri de prevenire  și  de evitare  a  concurenței neloiale și a încălcării  dreptului  de propietate industrială, prin:

 

            a)  protejarea firmei înscrisă la Oficiul  Registrului  Comerțului și la OSIM;

 

            b) protejarea emblemei înscrise la aceleași organe;

 

            c)  protejarea  mărcilor înregistrate, obținând  astfel  un drept exclusiv asupra acestora și dreptul de folosință a lor;

 

            d)  protejarea  invențiilor  și  procedeelor  tehnicii  de gestiune prin înregistrarea la OSIM;

 

            e)  Protejarea  abilităților  de  execuție  know-how  prin măsuri interne de protecție a cunoștințelor tehnice nebrevetabile, prezentând o noutate relativă și subiectivă,  reprezentând know-how-ul propriu;

 

            f)  protejarea  modelelor  și  desenelor  industriale  prin înregistrarea la OSIM.

 

            7.1.  Agenții economici cu capital de stat  din  cercetare-dezvoltare  nu vor putea exploata, în mod abuziv, poziția   predominantă, datorată preponderenței în raport cu concurenții lor din  sectorul  particular,  prin folosirea  acestei  poziții  în scopul  obținerii  de lucrări sau profituri pe  care  nu  le-ari obține în  condițiile unei concurențe libere.

 

            7.2.  De asemenea, agenții economici cu capital de stat  nu vor  încheia  contracte cu agenții  economici  particulari  dacă acestea au ca efect :

 

            -  fixarea  sau  impunerea  (direct  sau  indirect)  a  unor condiții  sau clauze contractuale neloiale față de unul  dintre parteneri;

 

            -  limitarea controlului activităților  tehnice,  economice sau de investiții ale partenerului;

 

            - aplicarea de condiții inegale la prestații echivalente;

 

            -  subordonarea  încheierii contractului, de  acceptarea  de către  partener a unor prestații suplimentare fără  legătură  cu contractul.

 

            7.3  Agenții economici din cercetare-dezvoltare  vor  putea încheia  asociații  sau contracte în condițiile  legii,  pentru realizarea de activități comune, dar nu vor putea adopta separat decizii referitoare la activitatea economică comună.

 

            7.4. Agenții economici din domeniul  cercetării-dezvoltării nu  vor putea adopta practici concertate  urmărind  împiedicarea, restrângerea   sau  denaturarea  funcțiilor   concurenței,   cu excepțiile prevăzute de lege, și anume dacă :

 

            - contribuie la ameliorarea producției și distribuției;

 

            - contribuie la promovarea progresului tehnic;

 

            -  contribuie  la ridicarea gradului de  competitivitate  al producției, lucrărilor și serviciilor pe piața externă.

 

            7.5. Agenții economici din domeniul cercetare-dezvoltare se vor  abține de la săvâeșirea de acte care vizează crearea  confuziei cu un agent economic concurent prin similitudini cu firma, emblema,  etc. menite să producă în mintea clienților  ideea  că serviciile de cercetare-dezvoltare  sunt sau provin de la  concurentul celui care le utilizează;

(Legea 11/1991 art. 5)

 

            7.6.  Agenții economici nu vor săvârși acte  care  vizează crearea confuziei vizând inducerea în eroare prin mențiuni false privind   brevetele  de  invenții,  originea,   caracteristicile lucrărilor etc.

 

            7.7. Agenții economici nu vor emite și răspândi afirmații depreciative sau comparative în detrimentul concurenților, sau a specialiștilor  acestora, cu scopul de a le  știrbi  reputația sau a le discredita activitatea.

 

            7.8. Agenții economici nu vor practica sistemul închieierii de contracte prin care se obligă la executarea de lucrări în  mod avantajos  cu  condiția aducerii altor beneficiari  cu  care  să încheie contracte asemănătoare.

 

            7.9.  Agenții economici nu vor încheia contracte prin  care beneficiarul ar urma să primească un premiu sau alt avantaj  care depinde exclusiv de o tragere la sorți sau hazard.

 

            8. Agenții economici din cercetare-dezvoltare  vor acționa prin măsuri de prevenire a scurgerii de informații și  printr-o corectă politică de personal,în sensul evitării, și reprimării:

 

            - spionajului spontan, înfăptuit prin dezvăluirea din propie inițiativă de către  un salariat al său către agentul  concurent

 

            - spionajul provocat, în dauna agentului concurent;

 

            -  actelor de corupere a personalului agentului  concurent;

 

            - actelor de corupere a personalului prin provocarea  concedierii   unor   salariați  ai  firmei   concurente   în   scopul înființării unei societăți concurente;

 

            - deturnării beneficiarilor  unui concurent către fostul sau cercetător  prin  folosirea abuzivă a  relațiilor  stabilite  cu aceaști  beneficiari în cadrul funcției deținute  anterior  în societatea de unde provine.

 

            Tot  în vederea restrângerii posibilităților de scurgere  a unor  informații, conducerile unităților  de  cercetare-dezvoltare:

 

            a. vor defini prin liste aprobate și aduse la  cunoștința salariaților, categoriile de informații care constituie secrete comerciale ale unității și pe care salariații nu au dreptul să le comunice, fie în relațiile de serviciu, fie în comunicări sau publicații, fie în cadrul oricăror relații în afara serviciului pentru  care  sunt  angajați, fără  aprobarea  sau  însărcinarea conducerii unității;

 

            b. vor stabili prin regulamente interne, circuitul diferitelor  categorii de documentații, modul lor de păstrare și  arhivare, aprobarea de acces la bazele de date;

 

            c. vor organiza și stabili responsabilități privind  copierea documentațiilor și a informațiilor stocate;

 

            d.  salariații unităților de cercetare-dezvoltare  vor  fi obligați  prin contractul de muncă să solicite acordul scris  al conducerii  unității pentru a presta lucrări de  colaborare  sau cumul la alte unități de cercetare-dezvoltare de același profil sau  de  profil  apropiat, sau pentru lucrări ce  fac  parte  din profilul  institutului;  se recomandă conducerilor ca  astfel  de solicitări     examinate  ținând  seama  atât  de   interesele păstrării propriei poziții pe piață, cât și de cele ce  decurg din  posibilitățile de câștig suplimentar pentru personalul  de specialitate și de diversificare a experienței acestuia.

 

            e.  Unitățile  de cercetare-dezvoltare  care  angajează  un colaborator sau o persoană cu normă redusă, care are funcția  de bază în altă unitate de cercetare-dezvoltare, de același  profil sau  de  profil apropiat, sau pentru lucrări care fac  parte  din profilul  unității unde colaboratorul are funcția de bază,  vor verifica  existența  consimțământului conducerii  unității  de cercetare unde persoana are funcția de bază;

 

            f. Membrii Consiliului de Administrație, ai Comitetului  de Direcție,  ai  Comisiei  de Cenzori  și  Directorii  agenților economici  cu capital de stat sau privat în domeniul  cercetării-dezvoltării nu pot fi membrii în Consiliul de Administrație,  în Comitetul  de  Direcție,  cenzori sau  asociați  cu  răspundere nelimitată  în  societăți concurente sau cu  obiect  similar  de activitate,  nici exercita pe cont propriu sau al altei  persoane activități de cercetare-dezvoltare de același fel, fără autorizarea  Consiliului  Imputerniciților  mandatați    reprezinte interesele  capitalului  de  stat sau  al  Adunării  Asociaților acționarilor în cazul agenților economici privați.

 

 

 

V. DISPOZITII FINALE

 

            9.  Prevederile prezentelor Norme metodologice sunt  obligatorii  în egală măsură pentru agenții economici  din  cercetare-dezvoltare  cu capital privat în relațiile lor cu agenții  economici cu capital de stat și viceversa.

 

            10.  Agenții  economici cu capital de stat și  privat  din activitatea de cercetare-dezvoltare vor sesiza și urmări înlăturarea  actelor și faptelor de concurență neloială prin  mijloacele și cu procedura stabilită prin lege, restabilind funcțiile concurenței și funcționarea normală a pieței.

 

            11.  Sancțiunile  pentru  nerespectarea  prezentelor  Norme metodologice  sunt  cuprinse în prevederile  corespunzătoare  din dispozițiile   legale  care  reglementează   relațiile   dintre agenții economici, menționate în lista anexată.

 


                                                      Anexa 1

LISTA DISPOZITIILOR LEGALE

care reglementează relațiile dintre agenții economici

 

 

       CONSTITUTIA ROMANIEI  -1991-

       CODUL COMERCIAL

       CODUL CIVIL

       LEGEA 15/1990  privind reorganizarea unităților economice

                      de stat ca regii autonome și societăți

                      comerciale.

       LEGEA 31/1990  privind societățile comerciale

       HG 201/1990    Aprobarea normelor de aplicare a DL 54/90

                      privind organizarea și desfășurarea unor

                      activități economice pe baza liberei

                      inițiative.

       HG 1323/1990   Unele măsuri privind aplicarea legii

                      privind societățile comerciale.

       LEGEA 26/1990  Registrul Comerțului

      HG 1228/1990   Aprobarea metodologiei concesionării,

                      închirierii și locației gestiunii.

                      Modificat și completat prin HG140/1991

                      și HG 279/1992

       LEGEA 11/1990  combaterea concurenței neloiele

       LEGEA 13/1991  Contractul colectiv de muncă

       LEGEA 35/1991  Regimul investițiilor străine

       LEGEA 58/1991  Privatizarea societăților comerciale

       LEGEA 64/1991  Brevete de invenție

       HG 140/1991    Metodologia atribuirii în locație a

                      gestiunii sau închirierii unor subunități

                      prin locație directă.

       HG 634/1991    Aprobarea normelor metodologice privind

                      vânzarea de active ale societăților

                      comerciale cu capital de stat.

       LEGEA 129/1992 Protecția desenelor și modelelor

                      industriale

       LEGEA 57/1992  Unele măsuri pentru desfășurarea activi-

                      tății  de cercetare științifică,  exper

                      tiză și consulting în institutele de

                      învătământ superior.

       INSTRUCTIUNI  COMUNE MIN.FIN. SI M.C.T. nr.  4524/28.06.93

                      și nr.614/16.06.93 privind modul de  înca

                      sare a veniturilor, de alocare a fondurilor

                      pentru finanțarea cheltuielilor aprobate,

                      și de evidențiere și raportare a

                      fondului special pentru cercetare - dezvol

                      tare.

 

 

 

                                                       Anexa 2

………………………………………………………….

 

                                                       Anexa 3

…………………………………………………………..

 

 

Înapoi privatizarea C-D                 Înapoi