MANUALUL  CALITĂȚII

 

Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie (ANTT)

din subordinea

MINISTERULUI  CERCETĂRII  ȘI  TEHNOLOGIEI

 

 

Acest manual a fost editat și difuzat sub responsabilitatea

 

Domnului ........................................................ Directorul ANTT

 

 

 

 

Data                                                                                         Semnătura

 

 

 

            Prezentul manual a fost de asemenea aprobat și de:

 

            1) ................................................................ Ministerul Cercetării și Tehnologiei

 

 

Data                                                                                         Semnătura

 

 

 

            2) ................................................................ Ministerul Cercetării și Tehnologiei

 

 

Data                                                                                         Semnătura

 

 

 

Avertisment:    Documentul de față este proprietatea Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie. Reproducerea și difuzarea documentului este în exclusivitate dreptul ANTT. Copiile sunt numerotate și destinatarul identificat.

 

 

Exemplar nr. ................. difuzat în regim

Ediția 1

CONTROLAT*

NECONTROLAT

destinat ......................

...................................

...................................


 

          0. CUPRINS

 

Capitolul

Denumirea

Pagina

 

0.

 

Cuprins

 

 

3

1.

Scop și domeniu de aplicare

 

4

2.

Documente de referință

 

5

3.

Definiții și abrevieri

 

6

4.

Atributele și organizarea ANTT

 

7

5.

Politica ANTT privind calitatea

 

15

6.

Sistemul calității adoptat în ANTT

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


          1. SCOP ȘI DOMENIU DE APLICARE

 

            Manualul de Calitate (MC) al Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie (ANTT), are drept scop primordial să ofere o descriere adecvată a sistemului de management al calității și, în același timp, să servească drept referință permanentă în introducerea și menținerea acestui sistem.

            Manualul constituie totodată un instrument managerial prin intermediul căruia top managementul agenției își documentează obiectivele, politica și angajamentele privind calitatea serviciilor prestate de agenție.

            Manualul de calitate îndeplinește o serie de funcții externe și interne. Din rândul principalelor funcții externe se pot cita:

a)    câștigarea încrederii potențialilor clienți din afara organizației, referitor la faptul că serviciile pe care le obțin din partea ANTT satisfac integral nevoile și așteptările lor;

b)   asigurarea unei baze unitare pentru auditarea (evaluarea) sistemului calității al ANTT de către clienți, auditori de “terță parte”, organisme similare din străinătate, în particular în vederea demonstrării îndeplinirii cerințelor specificate în ISO 9004-2/1991.

            Cele mai semnificative funcții interne, îndeplinite de MC constau în:

·      asigurarea coerenței politicii și obiectivelor ANTT în domeniul calității, înțelegerea unitară a acestor probleme de către întregul personal, crearea unei “culturi” de firmă propice pentru introducerea în viitor a “Managementului total al Calității (TQM)” și dobândirea statutului de “Centru de excelență”;

·      îmbunătățirea comunicării atât în interiorul agenției, cât și în exterior cu donorii și recipienții proceselor de TT, îndeosebi prin utilizarea unui “limbaj comun” în problemele calității;

·      obținerea de profit prin reducerea pierderilor interne determinate de deficiențele din domeniul calității și creșterea competitivității serviciilor furnizate;

·      crearea premizelor pentru “autoadaptarea” continuă a ANTT la schimbările (cerințele) mediului economic-politic-cultural și social în care aceasta evoluează.

 

            În general, se recomandă ca, în forma finală, manualul să fie editat în două versiuni. Una de “prezentare”, care să poată fi utilizată ca material  promoțional și, drept uurmare, difuzată cât mai larg în scopuri de reclamă și una “internă”, cuprinzând, față de versiunea de prezentare, și o serie de aspecte de detaliu sau chiar confidențiale (anumite proceduri, instrucțiuni de lucru, formulare, documente asociate etc.).


 

          2. DOCUMENTE DE REFERINȚĂ

 

2.1. Standarde naționale seria STAS - ISO - 9000 ... 9004:  “Standarde pentru Conducerea și Asigurarea Calității”

 

2.2. Standard internațional ISO - 9004 - 2/1991: “Managementul și elementele sistemului calității. Ghid pentru servicii”

 

2.3. STAS - ISO - 8402/1991: “Calitate. Vocabular”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

          3. DEFINIȚII ȘI ABREVIERI

 

Serviciu

Rezultat generat prin activități  la interfața furnizor/client și prin activități interne ale furnizorului, pentru a răspunde unor nevoi ale clientului (ISO 9004-2: 1991 pct. 3.5).

 

Prestare de serviciu

Activități ale furnizorului, necesare pentru furnizarea serviciului (ISO 9004-2: 1991 pct. 3.6)

 

Calitate (Q)

Ansamblul de proprietăți ale unui produs sau serviciu, care îi conferă acestuia aptitudinea de a satisface necesități exprimate sau implicite (STAS - ISO 8402 pct. 3.1)

 

Politica în domeniul calității

Orientările și obiectivele generale ale unei organizații, în ce privește calitatea, așa cum sunt ele exprimate oficial de către managementul organizației la nivelul cel mai înalt.

(STAS - ISO 8402 pct. 3.4)

 

Managementul calității

Aspectul funcției generale de management care determină și implementează politica în domeniul calității.

(STAS - ISO 8402 pct. 3.5)

 

Sistemul calității

(SQ)

Ansamblul de structuri organizatorice, responsabilități, proceduri, procese și resurse, care are ca scop implementarea managementului calității. (STAS - ISO 8402 pct. 3.8)

 

Asigurarea calității

(AQ)

Ansamblul de acțiuni planificate și sistematice, necesare pentru a da INCREDERE corespunzătoare că un produs sau serviciu va satisface condițiile de calitate specificate.

(STAS - ISO 8402 pct. 3.6)

 

Controlul calității

Tehnicile și activitățile cu caracter operațional utilizate pentru îndeplinirea condițiilor de calitate.

(STAS - ISO 8402 pct. 3.7)

 


4. ATRIBUȚIILE  ȘI ORGANIZAREA AGENȚIEI NAȚIONALE PENTRU TRANSFERUL DE TEHNOLOGIE (ANTT)

 

            4.1. Identificare și atribuții

 

            Agenția Națională pentru Transferul de Tehnologie este o instituție autonomă de drept public, cu personalitate juridică, care își desfășoară activitatea în subordinea Ministerului Cercetării și Tehnologiei.

 

            Potrivit Legii nr. ............... din ............................... publicată în Monitorul Oficial nr. ...................... din ..................... cu privire la înființarea Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie, aceasta îndeplinește următoarele atribuții principale:

 

            a) în calitate de ordonator secundar de credite, gestioneză fonduri din: bugetul de stat și alte surse, pentru susținerea financiară a unor programe de inovare bazate pe transferuri de tehnologie către agenții economici din România (fondul de stimulare a transferului de tehnologie);

 

            b) culege, stocheză, evaluează și sintetizează informații referitoare la rezultatele unor cercetări științifice obținute în România, care pot genera transferuri de tehnologie, la potențialul uman și material al unităților de cercetare - dezvoltare care poate fi implicat în susținerea unor acțiuni de transfer de tehnologie;

 

            c) inițiază și desfășoară, la scară regională, națională și internațională, campanii promoționale dedicate transferului de tehnologie, în vederea creșterii eficienței valorificării rezultatelor obținute de unitățile de cercetare - dezvoltare din România;

 

            d) organizează simpozioane, reuniuni tehnico - științifice și alte tipuri de acțiuni specifice, în vederea stimulării transferurilor de tehnologie;

 

            e) acordă consultanță de specialitate în problemele transferului de tehnologie;

 

            f) participă, reprezentând interesele României, la organisme internaționale care promovează transferul de tehnologie și colaborează cu instituții similare din alte țări.

 

            Sediul central al ANTT este în București sectorul ......... str. .................................... nr. ....... .

 

            Filialele regionale ale ANTT își au sediile la următoarele adrese:

 

            Centrul Regional București, în București sectorul ........... str. .................................. nr. ..............;

            Centrul Regional Cluj-Napoca, în Cluj-Napoca str. ................................................. nr. ..............;

            Centrul Regional Iași, în Iași str. ................................................... nr. ....................;

            Centrul Regional Timișoara, în Timișoara str. .........................................................

nr. .............. .

 

 

 

            4.2. Organizarea ANTT

 

            Structura organizatorică a ANTT (fig. 1.1) este formată din două substructuri distincte, corespunzând compartimentelor operaționale și funcționale.

            Compartimentele  operaționale sunt cele angajate direct în valorificarea cercetărilor prin transfer de tehnologii, acționând pe tot parcursul procesului de pregătire, intermediere și execuție a acestuia.

            Compartimenetele funcționale constituie statul major al ANTT. Ele asigură:

 

            l         logistica (comunicații, relații);

 

            l         tehnicile (informații, documentații, materiale promoționale);

 

            l         procedurile necesare desfășurării activităților agenției.

 

            Compartimentele operaționale sunt formate din grupuri de experți, organizate cu precădere zonal, sub formă de Centre Regionale.

            Centrele Regionale dispun de o largă autonomie. Atribuțiile și modalitățile lor de funcționare constau în principal din asistarea propunerilor (cererilor) de transfer de tehnologii prezentate de întreprinderi și unități de C&D și aducerea lor sub formă de proiecte, asigurând la nevoie asistență  de specialitate, respectiv sprijinul financiar al ANTT. Pentru proiectele susceptibile de a fi valorificate, experții fac recomandări privind încheierea de parteneriate și acordarea de credite bancare, după caz.

            Compartimentele funcționale

 

            Organigrama ANTT cuprinde cinci compartimente funcționale, din care patru la nivel de “direcție”.

 

            a)  Activități promoționale (direcție)

 

                 Este organizată în trei sectoare și anume:

 

                 l    Marketing. Cercetările și investigațiile privind oportunitățile (cererile și ofertele de transfer de tehnologii) se desfășoară atât prin experții din teritoriu, cât și prin compartimentul functional de resort. Acesta furnizeză grupurilor operaționale informații pertinente obținute din publicații naționale și internaționale, de la institute de cercetări din țară și din străinătate. În acest scop, sectorul elaborează și difuzează news-letters (informații la zi), studii, articole etc., precum și informații referitoare la acțiunile de transfer de tehnologie, inițiate și în curs.

 

                 l    Publicații. Reuniuni. Expoziții. Acest compartiment elaborează, direct sau prin colaboratori, publicații cu caracter promoțional, privind ofertele și cererile de tehnologie, mecanismele de finanțare, modalitățile de valorificare etc. Organizează, de asemenea, participări românești la târguri și expoziții cu profil științific și de inovații.

 

                l     Baza de date deservește întregul aparat ANTT, urmând a se dezvolta și pentru prestarea de servicii informaționale către întreprinderi și UCD. Principalele fișiere ale acestei baze se referă la:

                        - Cereri și oferte de transfer de tehnologie (TT);

                        - Acțiuni TT în curs de desfășurare;

                        - Experți și organizații susceptibile de a fi utilizate pentru lucrările ANTT                                       și pentru consultanță în domeniul C&D.

 

 

            b) Consultanță și resurse umane (direcție)

 

                Principala atribuție a acestui compartiment constă în asigurarea competenței și eficienței corpului de experți, prin implementarea unor proceduri unitare privind desfășurarea și evaluarea activității experților. În același  scop, compartimentul elaborează proceduri de selectare și evaluare a propunerilor de proiecte, precum și de finanțare a elaborării proiectelor și planurilor de afaceri. Organizează, de asemenea, sistemul de evaluare periodică a experților înscriși în baza de date. Același compartiment asigură conducerea resurselor umane din aparatul permanent al ANTT.

 

            c) Relații (direcție).

 

            Acest compartiment reprezintă interfața dintre ANTT și direcțiile de specialitate ale M.C.T., precum și ale altor ministere, instituții și organizații interesate în valorificarea cercetărilor (agenții guvernamentale, fundații etc.).

            Dat fiind faptul că ponderea proiectelor asistate de ANTT are în mod prioritar drept recipienți întreprinderile mici și mijlocii (IMM), compartimentul asigură relații permanente cu instituțiile și organizațiile care se ocupă de acestea, precum și cu organizațiile patronale ale IMM și cu incubatoarele de afaceri.

            În cadrul activității de relații externe, se asigură inițierea și continuitatea relațiilor cu organizații cu profil similar sau apropriat de cel al ANTT, din străinătate, precum și valorificarea informațiilor privind resurse de finanțare din străinătate pentru cercetări și transfer de tehnologii.

 

 

            d) Economie și finanțe (direcție).

 

            Acestui compartiment îi revine, pe de o parte, gestiunea fondurilor alocate pentru susținerea proiectelor de transfer de tehnologii, iar pe de altă parte, gestiunea financiar - contabilă proprie a Agenției, precum și relațiile cu organizațiile bancare care finanțează lucrări de cercetare și transfer de tehnologie.

 

 

            e) Contenciosul.

 

            Asigură consultanța și asistența juridică pentru întreaga activitate a ANTT, în principal pentru convențiile de asistență a proiectelor încheiate cu diverși beneficiari, precum și pentru reglementările aferente de natură financiară și a drepturilor de proprietate intelectuală.

 

 

            f) Consiliul de administrație, compus din reprezentanți ai MCT, ai unor organizații interesate, respectiv din persoane calificate independente; îi revine sarcina directivării, controlului și evaluării activității Agenției, pe baza rapoartelor periodice privind rezultatele obținute, întocmite de compartimentele funcționale.

 

 

 

 

 

 

            Schema de relații

 

            Organigrama ANTT are o structură matricială, în sensul că peste legăturile verticale, marcând autoritatea de dispoziție, se suprapune rețeaua de legături orizontale, corespunzătoare autorităților de competență (ale compartimentelor  funcționale).

            Funcționarea corectă a acestui sistem de relații interne este asigurată prin definirea clară a responsabilităților și autorităților pentru instanțele de dispoziție și pentru cele de competență, în cadrul tuturor proceselor de decizie. Aceste aspecte sunt clar și univoc definite în cadrul regulamentului de ordine interioară (ROI-ANTT) și prin fișele posturilor. Aceste reglementări precizează răspunderea comună a compartimentelor operaționale și funcționale, pentru desfășurarea în condiții de calitate corespunzătoare a întregii activități a agenției.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 1

            În figura 2 este reprezentată schema de desfășurare a principalelor relații funcționale din cadrul agenției. Pe orizontală sunt înscrise principalele compartimente operaționale și funcționale din schema organizatorică (fig.1). Pe verticală sunt înscrise principalele funcțiuni ale ANTT; în câmpurile matricei sunt notate (cu abrevierile din legendă) activitățile desfășurate de diferitele compartimente implicate într-o asemenea activitate.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 2

            Modul concret de lucru, de interacționare al acestor structuri poate fi ilustrat prin intermediul soluțiilor aplicate în domeniul “asistenței acordate proiectelor și/sau pentru serviciile de inovare”.

 

            Așa cum s-a arătat în cadrul prolegomenelor, se prognozează că aceste două activități să consume peste 85%, din totalul fondurilor puse la dispoziția ANTT pentru stimularea proceselor de VRC și TT.

            Cu toate impreciziunile determinate de nivelul actual de elaborare a legislației care va stabili competențele și resursele ce vor fi puse la dispoziția ANTT, se poate “imagina” că activitatea ANTT legată de domeniul enunțat se va desfășura conform elementelor redate de schema din fig. 3.

 

            Fără a intra în toate detaliile tehnologice redate de acest flow-chart-ul din fig.3, se observă că această activitate se desfășoară în următoarele secvențe principale:

 

            a) stocarea în baza de date a ANTT, a unor date “brute”, adică încă neevaluate referitoare la rezultate valorificabile, ale unor cercetări încheiate;

 

            b) evaluarea potențialului de transfer al rezultatului, în principal brevetabilitatea, și în subsidiar atractivitatea  pe “piața” potențială pe care ar putea să fie valorificat;

 

            c) în funcție de concluziile evaluării, lanțurile de valorificare pot urma una din următoarele căi:

                        i  - brevetare și licențiere exclusivă pentru un singur recipient;

                        i’ - brevetarea și licențierea neexclusivă către mai mulți recipienți;

                        j  - nebrevetare și valorificare în sistem “punct la punct” (un donor și un singur recipient “exclusiv”);

                        j’ - nebrevetare și valorificare multiplă în sistem difuzie (mai mulți recipienți).

 

            d) după selectarea potențialilor recipienți, negocierea acordurilor privind condițiile în care se realizează procesul de TT, “montarea” finanțării și eventual stabilirea acțiunilor de acompaniere a implementării rezultatului (echivalentul serviciilor “post vânzare” în cazul producției de bunuri materiale).

 

            În practică, structurile reale ale lanțurilor de valorificare pot diferi substanțial față de cel descris, dar acesta permite evidențierea principalelor activități în care trebuie să intervină sistemul calității pus la punct în cadrul ANTT, sugerând totodată configurația setului indicatorilor (cerințelor), în baza cărora se poate evalua calitatea “produselor”, puse de către ANTT la dispoziția clienților săi.

 


 

Fig. 3


          5. POLITICA ANTT ÎN DOMENIUL CALITĂȚII

 

            5.1. Obiective

 

            Problema calității serviciilor și produselor specifice de consultanță, oferite de ANTT clienților săi, constituie o componentă esențială a strategiei de management a Agenției. Obiectivul principal, pe care managementul ANTT îl urmărește în acest dome-niu, are în vedere ca toate serviciile și produsele  de consultanță furnizate de agenție clienților:

 

            a - să satisfacă integral cerințele și așteptările specificate sau implicite ale acestora;

            b - în măsura posibilităților, să satisfacă chiar și unele cerințe încă nespecificate de către clienți.

 

            În vederea realizării acestui obiectiv, în structura ANTT a fost creat și funcționează un sistem al calității, care urmărește nu numai asigurarea calității serviciilor prestate și produselor realizate de ANTT, ci și obținerea calității la costuri optime. Sistemul calității, trebuie totodată, să producă dovezile obiective pe baza cărora clienții ANTT capătă încrederea necesară în capacitatea ANTT de a menține continuu și chiar de a îmbunătăți calitatea serviciilor și produselor pe care le realizează.

            Prin intermediul sistemului calității, managementul ANTT urmărește totodată ca Agenția să dobândească statutul de centru de excelență, cu convingerea că drumul către excelență presupune o preocupare sistematică și de profunzime, pentru îmbunătățirea continuă a calității, pentru construirea unei culturi de firmă care să motiveze temeinic și fiabil preocupările pentru calitate.

 

 

 

 

5.2. Caracteristici de calitate specifice produselor și serviciilor

realizate de ANTT

 

            Ca și în cazul produselor materiale, cerințele de calitate a serviciilor, respectiv al prestărilor de servicii, trebuie definite cât mai clar și, pe cât posibil, în termeni care să permită o evaluare cantitativă.

 

            Trebuie făcută o distincție netă între caracteristicile de calitate ale serviciului și ale prestării de serviciu. De exemplu, în cazul diagnosticului medical - serviciul diagnostic - are drept caracteristici de calitate, precizia diagnosticului, gradul lui de completitudine și profunzime etc., pe când prestarea de serviciu va avea drept caracte-ristici de calitate, durata realizării diagnosticului, durata cât pacientul trebuie sa aștepte până la începerea investigațiilor, impactul diverselor explorări asupra pacientului, efectele “reziduale” ale explorărilor, nu în ultimul rând costul diverselor analize și explorări ș.a.m.d.

            Pe de altă parte, în multe cazuri, datorită caracterului esențial repetitiv al procesului de prestare, cele mai adecvate evaluări au un caracter statistic. Dacă, de exemplu, la o stație de benzină nu ni se dă corect  restul, în urma achitării sumei indicate de contor, evident, avem de a face cu o deficiență de calitate. Dar din punct de vedere  al “calității stației”, relevant este de câte ori se repetă o asemenea întâmplare la un anumit număr de livrări. Așa cum s-a subliniat în cadrul prolegomenelor, întreaga problematică a caracteristicilor (cerințelor) de calitate va fi ilustrată prin intermediul celui mai reprezentativ produs de consultanță ce urmează să fie realizat de către ANTT: “asistența pentru proiecte și servicii de inovare”. Evident, după ce atribuțiile și metodele de lucru ale ANTT vor fi stabilite prin legi și reglementări ferme, funcționarea agenției în regim de asigurare a calității, pretinde ca asemenea caracteristici de calitate să fie stabilite pentru toate tipurile reprezentative de activități, respectiv produse și servicii oferite de agenție.

 

            Prin documente de referință aprobate de top - managementul ANTT, se stabilesc pentru fiecare tip de produs, respectiv serviciu, oferit de agenție clienților, seturi de “cerințe specificate” privind calitatea.

            Pentru domeniul particular al lucrărilor care pot fi încadrate în categoria: “asistență acordată unor proiecte de inovare, respectiv pentru servicii de inovare”, setul cerințelor specificate are următorul conținut:

 

a -   durata medie de rezolvare a unui “dosar”, incluzând evaluarea VRC, găsirea, după caz, a unui (unor) recipienți și încheierea acordului (acordurilor) de TT, nu va depăși 180 de zile calendaristice;

 

b -   numărul reclamațiilor clienților ANTT care, în urma verificărilor, se dovedesc întemeiate, impunând rectificări și/sau măsuri corective, nu va depăși cifra de 5 la 1000 de dosare prelucrate;

 

c -   numărul dosarelor în care evaluarea potențialului de valorificabilitate, efectuată de experții ANTT, se dovedește eronată cu mai mult de 30%, nu va depăși cifra de 5 la 100 dosare prelucrate pe bază de postcalcul;

 

d -   din rândul dosarelor întocmite cu asistența experților agenției în vederea obținerii unor împrumuturi bancare pentru finanțarea proiectelor de inovare, respingerile pentru motive formale nu vor depăși cifra de 5 la 100 de dosare.

            La aceste caracteristici particulare de calitate, evident, se asociază principiile și cerințele generale de calitate, care guvernează întreaga activitate a ANTT:

 

            - evaluarea cu maximă obiectivitate și scrupulozitate a potențialului de                              valorificabilitate ale rezultatelor cercetărilor intrate în baza de informații                                  primare;

 

            - experții ANTT acționează permanent ca reprezentanți de “terță parte”, care                  tratează în mod egal atât donorul, cât și recipientul, veghind ca nici unul din                        aceștia să nu dobândească avantaje necuvenite în cadrul TT;

 

            - experții ANTT au semnat “angajamente de loialitate și nedivulgare” (non disclosure                  statement) a tuturor informațiilor a căror divulgare poate prejudicia

              anumite interese ale participanților la TT.

 

            ANTT își declară disponibilitatea, ca la solicitarea clienților săi, să examineze posibilitatea adaptării și/sau completării criteriilor de calitate, astfel încât acestea să exprime în forme cât mai adecvate cerințele și așteptările acestora.

 

 

            5.3. Declarația Managementului ANTT în legătură cu problemele calității

 

 

 

            Directorul General al Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie, cu sediul central în București, sectorul .............. str. ........................................... nr. .......

declară prin prezenta că echipa de manageri a ANTT consideră calitatea serviciilor prestate și a produselor de consultanță realizate de către ANTT, ca un obiectiv prioritar al întregii sale activități.

            Principalele obiective ale politicii ANTT privind calitatea sunt oficial enunțate în cadrul Manualului Calității (pct. 5.1).

            Pentru atingerea acestor obiective, managementul ANTT a întreprins o serie de acțiuni, din rândul cărora cea mai importantă a urmărit proiectarea, documentarea și implementarea unui sistem al calității corespunzător cerințelor standardului ISO 9004 - 2:1991.

            Prin politica sa de alocare a resurselor, managementul ANTT se angajează să asigure resursele umane și materiale pe care le reclamă funcționarea eficientă a acestui sistem al calității.

            În toate activitățile ANTT, dacă între documentele  și cerințele sistemului calității și alte documente (dispoziții) tehnice sau organizatorice există contradicții, prioritate au documentele sistemului calității, sub rezerva aprobării lor de către Directorul General al Agenției, sau de către persoane investite cu autoritatea de a aproba asemenea documente.

            Întreaga responsabilitate pentru realizarea obiectivelor stabilite în cadrul politicii de calitate a ANTT revine Directorului General al Agenției.

            Conducerea nemijlocită a sistemului calității din cadrul ANTT revine Domnului ............................................, Directorul executiv al agenției, care îndeplinește și funcțiile Directorului de calitate  al agenției.

            La nivelul centrelor regionale, conducerea sistemului calității revine nemijlocit directorilor centrelor regionale.

            Domnul ....................................., în calitate de Director de calitate, este investit cu autoritatea și responsabilitatea aplicării sistemului calității în agenție, asigurând că cerințele sistemului calității sunt implementate și menținute.

            El va prezenta trimestrial Consiliului de Administrație al ANTT un raport asupra stării calității, evidențiind acțiunile corective întreprinse.

 

 

 

 

                                                                                    Director General al ANTT

                                                                                    (Nume și semnătura)

 

            Data ..............................                     

 

 

 

 

 

 


6.   SISTEMUL CALITĂȚII AGENȚIEI NAȚIONALE PENTRU

TRANSFERUL DE TEHNOLOGIE

 

            Sistemul calității proiectat, implementat și aplicat în cadrul ANTT se bazează pe următoarele elemente:

 

            a) selecția și continua perfecționare, respectiv evaluare a personalului, astfel încât acesta să satisfacă cerințele de competență, să posede aptitudinile și calitățile morale pe care le reclamă satisfacerea tuturor cerințelor de calitate ale lucrărilor realizate în cadrul agenției;

 

            b) constituirea unui sistem de documente ale calității (MC, planuri de calitate, proceduri și înregistrări) care să definescă toate elementele, exigențele și dispozițiile referitoare la calitatea serviciilor și produselor de consultanță realizate în cadrul ANTT;

 

            c) crearea și utilizarea unor structuri de evaluare continuă a calității serviciilor și produselor realizate, atât în faza finală la livrarea acestora  către clienți, cât și pe parcursul elaborării acestora.

 

 

            6.1. Calitatea personalului ANTT

 

            Funcțiile de expert în cadrul ANTT pot  fi ocupate numai pe bază de concurs, cu minimum trei participanți pentru un post. De regulă, concursurile se desfășoară sub egida unei organizații de recruitment, independente de agenție.

 

            Posturile de directori și șefi de compartimente se pot ocupa numai pe bază de avansare, de către personal din cadrul agenției, având un stagiu de activitate de cel puțin un an în cadrul agenției.

 

            În perioada de demaraj, aceste posturi sunt girate de experți cu delegație limitată în timp.

 

            La nivelul șefului compartimentului resurse umane al ANTT, se păstrează și se țin la zi, înregistrări pentru întregul personal privind:

 

            - studiile efectuate și diplomele, respectiv certificatele obținute;

            - gradele și titlurile științifice obținute;

            - realizări deosebite, relevante pentru activitatea desfășurată în cadrul agenției;

            - fișa de evaluare anuală a activității.

            În vederea asigurării imparțialității și independenței personalului, prin proceduri corespunzătoare se stabilesc regulile de recuzare (și autorecuzare) a experților, în cazul lucrărilor în care, direct sau indirect, aceștia pot avea interese personale, ca și condițiile în care salariații ANTT pot îndeplini prin cumul și alte activități în afara agenției.

 

            Întregul personal al ANTT va semna, înainte de semnarea contractului de angajare, contractul de confidențialitate și loialitate, prin care se obligă:

 

            - să respecte secretul de serviciu, asupra potențialului de valorificabilitate evaluat al diverselor rezultate din baza de informații secundare a ANTT, asupra tuturor informațiilor obținute în cadrul agenției, a căror  divulgare  poate crea dezavantaje pentru un client al agenției, sau poate aduce prejudicii drepturilor de proprietate industrială ale acestora;

 

            - să se abțină de la desfășurarea oricăror activități paralele cu cele desfășurate în cadrul agenției, în cadrul cărora valorifică informații sau know-how obținut în cadrul agenției;

 

            - să accepte, în caz de încălcare a acestor angajamente, sancțiunile disciplinare prevăzute de procedura corespunzătoare a ANTT.

 

            O procedură specială a ANTT tratează metodele de motivare a personalului, pentru stimularea implicării acestuia în acțiunile de asigurarea și creștere a calității: premieri, participări la beneficiile unor procese de TT de mare și foarte mare eficiență economică, promovări, stagii de specializare, perfecționare, alte avantaje.

 

 

            6.2. Sistemul de documente ANTT în domeniul calității

 

            Lista documentelor ANTT în domeniul calității este următoarea:

 

            1.         Manualul Calității

                        MC-001 Manualul Calității ANTT

 

            2.         Proceduri ale agenției

PA-1 -      Procedură privind valorificarea rezultatelor cercetărilor sub formă de “asistență acordată unor proiecte de inovare”.

............................................................................................................................

PA-010 -  Procedură generală de evaluare a potențialului de valorificabilitate a rezultatelor cercetărilor aplicative.

PA-011 -  Procedură generală de întocmire a strategiilor de protecție industrială, în cadrul acțiunilor de valorificare a rezultatelor cercetărilor.

 

PA-012 -  Procedură generală de elaborare a proiectului “montajului financiar” pe care îl reclamă procesele de valorificabilitate prin TT.

 

PA-013 -  Procedură generală privind acordarea de subvenții/împrumuturi din “Fondul pentru Transferul de Tehnologie”.

 

PA-014 -  Procedură generală de evaluare a riscurilor legate de garantarea creditelor bancare solicitate pentru finanțarea unor acțiuni de TT.

 

PA-015 -  Procedură generală de ofertare către recipienți din străinătate, a unor TT.

 

PA-016 -  Procedură generală privind calitatea materialelor publicitare și promoționale, elaborate și utilizate de către ANTT.

............................................................................................................................

PA-081 -  Procedură generală de audit intern și analiză a Sistemului Calității din ANTT.

 

PA-082 -  Procedură generală de gestiune a dosarelor de asistență acordată unor proiecte de inovare.

............................................................................................................................

PA-090 -  Procedură generală  de tratare a neconformităților documentelor de calitate ANTT și măsuri corective.

 

PA-091 -  Procedură generală de selecționare, formare, evaluare și menținere a competenței experților ANTT.

 

PA-092 -  Procedură generală de tratare a reclamațiilor și nemulțumirilor clienților ANTT.

............................................................................................................................

PA-099 -  Procedură generală de gestiune a documentelor (inclusiv înregistrări) în cadrul ANTT.

 

 

 

 

 

            3.         Planuri de calitate

 

PC-001 -  Plan de calitate pentru activitatea de asistență acordată unor proiecte de inovare.

 

            Diferența dintre proceduri și planuri este următoarea:

            - procedurile: precizează obiectivul și întinderea activităților efectuate de către ANTT pentru a satisface cerințele clientului; ele definesc modul cum se efectuează operațiile, cum sunt conduse, ce și cum se înregistrează;

            - planurile de calitate: precizează activitățile, resursele și practicile privind calitatea , specifice unui anumit serviciu, produs, contract, proiect sau client.

 

 

            4.         Înregistrări

 

            În cadrul Sistemului  Calității, în baza unor proceduri speciale, se efectuează următoarele înregistrări:

 

                        - rezultatele evaluării cerințelor de calitate pe tipuri de activități;

                        - sinteze ale datelor și informațiilor privind calitatea;

                        - rapoarte de audit și revizie;

                        - evidențe ale neconformităților/reclamațiilor/intervențiilor la client  după

                          prestarea serviciilor;

                        - fișe de măsuri corective;

                        - dosare de instruire și evaluare a personalului.

 

            Din documentele Sistemului Calității fac parte și următoarele documente cu caracter general:

 

            5.         Legea de înființare a ANTT; Regulamentul de ordine interioară;                                                 Regulamentul  de organizare și funcționare a ANTT.

 

            6.         Documente informative: de exemplu Prospectul de prezentare ANTT.

 

            7.         Formulare tipizate ANTT.

 

            Redactarea documentelor proprii  ale Sistemului Calității din ANTT poate fi realizată de către un expert  al ANTT, un specialist din cadrul grupei ANTT de inginerie a calității, și numai în cazuri de excepție, de către un specialist din afara ANTT.

            În general, trebuie urmărit ca experții din cadrul compartimentelor funcționale și îndeosebi executive să aibă o participare cât mai activă la elaborarea și verificarea documentelor Sistemului Calității.

            Aprobarea documentelor Sistemului Calitătii se face, în funcție de importanța lor, de către: Directorul General al ANTT, Directorul executiv  în nume propriu, semnând pentru Directorul General, sau în calitate de Director al calității, în anumite cazuri - de către coordonatorul grupei de ingineria calității.

           

            Ca regulă generală, trebuie urmărit ca aprobarea documentului să se facă de către persoana care are responsabilitatea generală a acțiunii, reglementate prin document, sau de către șeful acesteia.

 

            Aprobarea constituie și autorizarea oficială pentru difuzarea  documentului respectiv. Difuzarea se realizează de către persoana însărcinată cu gestiunea documentelor Sistemului Calității, pe baza listei de difuzare cuprinsă în finalul documentului respectiv, respectându-se și numărul copiei  atribuite. Primirea documentului se confirmă pe bază de semnătură proprie.

 

            Revizia documentelor poate fi făcută, în general, numai de către aceleași persoane (sau funcții) care au emis documentul. Difuzarea reviziilor sau operarea lor se face pe aceeași cale ca și difuzarea documentelor inițiale.

 

            Originalele documentelor se păstrează în arhiva Sistemului Calității, pe o durată de minimum 6 ...... (10) ani, dacă nu există legi sau normative care pretind o durată mai mare de păstrare.

 

            Anularea documentelor se poate face numai de către persoana care a aprobat documentul, iar retragerea din uz de către persoana care a difuzat documentul.

 

            În situația în care se va trece la păstrarea informatică a documentelor Sistemului Calității, o procedură specială va reglementa modul de acces, utilizarea, operare de modificări și respectare a cerințelor de confidențialitate.

 

            Arhiva documentelor Sistemului Calității trebuie să fie protejată împotriva evenimentelor care ar putea distruge sau deteriora conținutul ei (incendii, inundații, sustrageri abuzive etc.)

 

 

 

 

 

6.3. Structurile de evaluare a calității serviciilor și produselor de consultanță realizate în cadrul ANTT

 

            În cadrul ANTT funcționează următoarele structuri de evaluare și valorificare a informațiilor de feed-back, pe care le furnizează Sistemul Calității:

 

            a - un grup de ingineria calității, compus din 2 .... (3) specialiști, dedicați exclusiv problemelor calității, care împreună cu 3 ..... (5) experți atrași ocazional, din cadrul compartimentelor executive și funcționale, realizează atât auditurile interne, cât și evaluările permanente ale îndeplinirii cerințelor de calitate pe tipuri reprezentative de activități.

 

            Observație: Trebuie găsită o poziție adecvată acestei grupe în organigrama redată în  fig. 1. Se propune un colectiv independent, subordonat direct directorului executiv.

 

            b - un consiliu al calității, condus de Directorul General și compus din membrii bordului directorial și șefii principalelor compartimente, care analizează, cel puțin o dată  pe trimestru, rapoarte de sinteză privind evoluția calității, măsurile corective adoptate, hotărând în toate problemele majore  care privesc întreținerea și dezvoltarea Sistemului Calității  din cadrul ANTT.

Înapoi studiu valorificare    Înapoi cuprins CD

 



* La exemplarele controlate, reviziile se însereazã prin grija ANTT