MANUALUL CALITĂȚII
Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie (ANTT)
din subordinea
MINISTERULUI
CERCETĂRII ȘI TEHNOLOGIEI
Acest manual a fost editat și difuzat sub
responsabilitatea
Domnului
........................................................ Directorul ANTT
Data Semnătura
Prezentul manual a fost de
asemenea aprobat și de:
1)
................................................................ Ministerul
Cercetării și Tehnologiei
Data Semnătura
2) ................................................................
Ministerul Cercetării și Tehnologiei
Data Semnătura
Avertisment: Documentul
de față este proprietatea Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie.
Reproducerea și difuzarea documentului este în exclusivitate dreptul ANTT.
Copiile sunt numerotate și destinatarul identificat.
Exemplar nr. ................. difuzat în regim |
Ediția 1 CONTROLAT*
NECONTROLAT |
destinat ...................... ................................... ................................... |
0. CUPRINS
Capitolul |
Denumirea |
Pagina |
0. |
Cuprins |
3 |
1. |
Scop și domeniu de aplicare |
4 |
2. |
Documente de referință |
5 |
3. |
Definiții și abrevieri |
6 |
4. |
Atributele și organizarea ANTT |
7 |
5. |
Politica ANTT privind calitatea |
15 |
6. |
Sistemul calității adoptat în ANTT |
19 |
1. SCOP ȘI DOMENIU DE
APLICARE
Manualul de Calitate (MC)
al Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie (ANTT), are drept scop
primordial să ofere o descriere adecvată a sistemului de management al
calității și, în același timp, să servească drept referință permanentă în
introducerea și menținerea acestui sistem.
Manualul constituie
totodată un instrument managerial prin intermediul căruia top managementul
agenției își documentează obiectivele, politica și angajamentele privind
calitatea serviciilor prestate de agenție.
Manualul de calitate
îndeplinește o serie de funcții externe și interne. Din rândul principalelor
funcții externe se pot cita:
a) câștigarea încrederii potențialilor
clienți din afara organizației, referitor la faptul că serviciile pe care le
obțin din partea ANTT satisfac integral nevoile și așteptările lor;
b) asigurarea unei baze unitare pentru
auditarea (evaluarea) sistemului calității al ANTT de către clienți, auditori
de terță parte, organisme similare din străinătate, în particular în vederea
demonstrării îndeplinirii cerințelor specificate în ISO 9004-2/1991.
Cele mai semnificative
funcții interne, îndeplinite de MC constau în:
· asigurarea coerenței politicii și obiectivelor
ANTT în domeniul calității, înțelegerea unitară a acestor probleme de către
întregul personal, crearea unei culturi de firmă propice pentru introducerea
în viitor a Managementului total al Calității (TQM) și dobândirea statutului
de Centru de excelență;
· îmbunătățirea comunicării atât în
interiorul agenției, cât și în exterior cu donorii și recipienții proceselor de
TT, îndeosebi prin utilizarea unui limbaj comun în problemele calității;
· obținerea de profit prin reducerea
pierderilor interne determinate de deficiențele din domeniul calității și
creșterea competitivității serviciilor furnizate;
· crearea premizelor pentru autoadaptarea
continuă a ANTT la schimbările (cerințele) mediului economic-politic-cultural
și social în care aceasta evoluează.
În general, se recomandă ca, în forma finală, manualul să
fie editat în două versiuni. Una de prezentare, care să poată fi utilizată ca
material promoțional și, drept uurmare,
difuzată cât mai larg în scopuri de reclamă și una internă, cuprinzând, față
de versiunea de prezentare, și o serie de aspecte de detaliu sau chiar
confidențiale (anumite proceduri, instrucțiuni de lucru, formulare, documente
asociate etc.).
2. DOCUMENTE DE REFERINȚĂ
2.1. Standarde
naționale seria STAS - ISO - 9000 ... 9004:
Standarde pentru Conducerea și Asigurarea Calității
2.2. Standard
internațional ISO - 9004 - 2/1991: Managementul și elementele sistemului
calității. Ghid pentru servicii
2.3. STAS -
ISO - 8402/1991: Calitate. Vocabular
3. DEFINIȚII ȘI ABREVIERI
Serviciu |
Rezultat generat prin activități
la interfața furnizor/client și prin activități interne ale
furnizorului, pentru a răspunde unor nevoi ale clientului (ISO 9004-2: 1991
pct. 3.5). |
Prestare de serviciu |
Activități ale furnizorului, necesare pentru furnizarea serviciului (ISO
9004-2: 1991 pct. 3.6) |
Calitate (Q) |
Ansamblul de proprietăți ale unui produs sau serviciu, care îi conferă
acestuia aptitudinea de a satisface necesități exprimate sau implicite (STAS
- ISO 8402 pct. 3.1) |
Politica în domeniul calității |
Orientările și obiectivele generale ale unei organizații, în ce privește
calitatea, așa cum sunt ele exprimate oficial de către managementul
organizației la nivelul cel mai înalt. (STAS - ISO 8402 pct. 3.4) |
Managementul calității |
Aspectul funcției generale de management care determină și implementează
politica în domeniul calității. (STAS - ISO 8402 pct. 3.5) |
Sistemul calității (SQ) |
Ansamblul de structuri organizatorice, responsabilități, proceduri,
procese și resurse, care are ca scop implementarea managementului calității.
(STAS - ISO 8402 pct. 3.8) |
Asigurarea calității (AQ) |
Ansamblul de acțiuni planificate și sistematice, necesare pentru a da
INCREDERE corespunzătoare că un produs sau serviciu va satisface condițiile
de calitate specificate. (STAS - ISO 8402 pct. 3.6) |
Controlul calității |
Tehnicile și activitățile cu caracter operațional utilizate pentru
îndeplinirea condițiilor de calitate. (STAS - ISO 8402 pct. 3.7) |
4. ATRIBUȚIILE ȘI ORGANIZAREA AGENȚIEI NAȚIONALE PENTRU
TRANSFERUL DE TEHNOLOGIE (ANTT)
4.1. Identificare
și atribuții
Agenția Națională pentru
Transferul de Tehnologie este o instituție autonomă de drept public, cu
personalitate juridică, care își desfășoară activitatea în subordinea
Ministerului Cercetării și Tehnologiei.
Potrivit Legii nr.
............... din ............................... publicată în Monitorul
Oficial nr. ...................... din ..................... cu privire la
înființarea Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie, aceasta
îndeplinește următoarele atribuții principale:
a) în calitate de
ordonator secundar de credite, gestioneză fonduri din: bugetul de stat și alte
surse, pentru susținerea financiară a unor programe de inovare bazate pe
transferuri de tehnologie către agenții economici din România (fondul de
stimulare a transferului de tehnologie);
b) culege, stocheză,
evaluează și sintetizează informații referitoare la rezultatele unor cercetări
științifice obținute în România, care pot genera transferuri de tehnologie, la
potențialul uman și material al unităților de cercetare - dezvoltare care poate
fi implicat în susținerea unor acțiuni de transfer de tehnologie;
c) inițiază și desfășoară,
la scară regională, națională și internațională, campanii promoționale dedicate
transferului de tehnologie, în vederea creșterii eficienței valorificării
rezultatelor obținute de unitățile de cercetare - dezvoltare din România;
d) organizează
simpozioane, reuniuni tehnico - științifice și alte tipuri de acțiuni
specifice, în vederea stimulării transferurilor de tehnologie;
e) acordă consultanță de
specialitate în problemele transferului de tehnologie;
f) participă, reprezentând
interesele României, la organisme internaționale care promovează transferul de
tehnologie și colaborează cu instituții similare din alte țări.
Sediul central al ANTT
este în București sectorul ......... str. ....................................
nr. ....... .
Filialele regionale ale
ANTT își au sediile la următoarele adrese:
Centrul Regional
București, în București sectorul ........... str.
.................................. nr. ..............;
Centrul Regional
Cluj-Napoca, în Cluj-Napoca str.
................................................. nr. ..............;
Centrul Regional Iași, în
Iași str. ................................................... nr.
....................;
Centrul Regional
Timișoara, în Timișoara str.
.........................................................
nr. .............. .
4.2. Organizarea ANTT
Structura organizatorică a
ANTT (fig. 1.1) este formată din două substructuri distincte, corespunzând
compartimentelor operaționale și funcționale.
Compartimentele operaționale sunt cele angajate direct în
valorificarea cercetărilor prin transfer de tehnologii, acționând pe tot
parcursul procesului de pregătire, intermediere și execuție a acestuia.
Compartimenetele
funcționale constituie statul major al ANTT. Ele asigură:
l logistica
(comunicații, relații);
l tehnicile
(informații, documentații, materiale promoționale);
l procedurile
necesare desfășurării activităților agenției.
Compartimentele
operaționale sunt formate din grupuri de experți, organizate cu precădere
zonal, sub formă de Centre Regionale.
Centrele Regionale dispun
de o largă autonomie. Atribuțiile și modalitățile lor de funcționare constau în
principal din asistarea propunerilor (cererilor) de transfer de tehnologii
prezentate de întreprinderi și unități de C&D și aducerea lor sub formă de
proiecte, asigurând la nevoie asistență
de specialitate, respectiv sprijinul financiar al ANTT. Pentru
proiectele susceptibile de a fi valorificate, experții fac recomandări privind
încheierea de parteneriate și acordarea de credite bancare, după caz.
Compartimentele
funcționale
Organigrama ANTT cuprinde
cinci compartimente funcționale, din care patru la nivel de direcție.
a) Activități
promoționale (direcție)
Este organizată în trei sectoare și anume:
l Marketing.
Cercetările și investigațiile privind oportunitățile (cererile și ofertele de
transfer de tehnologii) se desfășoară atât prin experții din teritoriu, cât și
prin compartimentul functional de resort. Acesta furnizeză grupurilor
operaționale informații pertinente obținute din publicații naționale și
internaționale, de la institute de cercetări din țară și din străinătate. În
acest scop, sectorul elaborează și difuzează news-letters (informații la zi),
studii, articole etc., precum și informații referitoare la acțiunile de
transfer de tehnologie, inițiate și în curs.
l Publicații.
Reuniuni. Expoziții. Acest compartiment elaborează, direct sau prin
colaboratori, publicații cu caracter promoțional, privind ofertele și cererile
de tehnologie, mecanismele de finanțare, modalitățile de valorificare etc.
Organizează, de asemenea, participări românești la târguri și expoziții cu
profil științific și de inovații.
l Baza
de date deservește întregul aparat ANTT, urmând a se dezvolta și pentru
prestarea de servicii informaționale către întreprinderi și UCD. Principalele
fișiere ale acestei baze se referă la:
- Cereri și
oferte de transfer de tehnologie (TT);
- Acțiuni TT
în curs de desfășurare;
- Experți și
organizații susceptibile de a fi utilizate pentru lucrările ANTT și pentru consultanță în domeniul C&D.
b) Consultanță și resurse umane (direcție)
Principala atribuție a acestui compartiment
constă în asigurarea competenței și eficienței corpului de experți, prin
implementarea unor proceduri unitare privind desfășurarea și evaluarea
activității experților. În același scop,
compartimentul elaborează proceduri de selectare și evaluare a propunerilor de
proiecte, precum și de finanțare a elaborării proiectelor și planurilor de
afaceri. Organizează, de asemenea, sistemul de evaluare periodică a experților
înscriși în baza de date. Același compartiment asigură conducerea resurselor
umane din aparatul permanent al ANTT.
c) Relații (direcție).
Acest compartiment
reprezintă interfața dintre ANTT și direcțiile de specialitate ale M.C.T.,
precum și ale altor ministere, instituții și organizații interesate în
valorificarea cercetărilor (agenții guvernamentale, fundații etc.).
Dat fiind faptul că
ponderea proiectelor asistate de ANTT are în mod prioritar drept recipienți
întreprinderile mici și mijlocii (IMM), compartimentul asigură relații
permanente cu instituțiile și organizațiile care se ocupă de acestea, precum și
cu organizațiile patronale ale IMM și cu incubatoarele de afaceri.
În cadrul activității de
relații externe, se asigură inițierea și continuitatea relațiilor cu
organizații cu profil similar sau apropriat de cel al ANTT, din străinătate,
precum și valorificarea informațiilor privind resurse de finanțare din
străinătate pentru cercetări și transfer de tehnologii.
d) Economie și finanțe (direcție).
Acestui compartiment îi
revine, pe de o parte, gestiunea fondurilor alocate pentru susținerea
proiectelor de transfer de tehnologii, iar pe de altă parte, gestiunea
financiar - contabilă proprie a Agenției, precum și relațiile cu organizațiile
bancare care finanțează lucrări de cercetare și transfer de tehnologie.
e) Contenciosul.
Asigură consultanța și
asistența juridică pentru întreaga activitate a ANTT, în principal pentru
convențiile de asistență a proiectelor încheiate cu diverși beneficiari, precum
și pentru reglementările aferente de natură financiară și a drepturilor de
proprietate intelectuală.
f) Consiliul de administrație, compus din reprezentanți ai
MCT, ai unor organizații interesate, respectiv din persoane calificate independente;
îi revine sarcina directivării, controlului și evaluării activității Agenției,
pe baza rapoartelor periodice privind rezultatele obținute, întocmite de
compartimentele funcționale.
Schema de relații
Organigrama ANTT are o structură
matricială, în sensul că peste legăturile verticale, marcând autoritatea
de dispoziție, se suprapune rețeaua de legături orizontale,
corespunzătoare autorităților de competență (ale compartimentelor funcționale).
Funcționarea corectă a
acestui sistem de relații interne este asigurată prin definirea clară a
responsabilităților și autorităților pentru instanțele de dispoziție și
pentru cele de competență, în cadrul tuturor proceselor de decizie. Aceste
aspecte sunt clar și univoc definite în cadrul regulamentului de ordine
interioară (ROI-ANTT) și prin fișele posturilor. Aceste reglementări precizează
răspunderea comună a
compartimentelor operaționale și funcționale, pentru desfășurarea în condiții
de calitate corespunzătoare a întregii activități a agenției.
Fig. 1
În figura 2 este
reprezentată schema de desfășurare a principalelor relații funcționale
din cadrul agenției. Pe orizontală sunt înscrise principalele compartimente
operaționale și funcționale din schema organizatorică (fig.1). Pe verticală
sunt înscrise principalele funcțiuni ale ANTT; în câmpurile matricei sunt
notate (cu abrevierile din legendă) activitățile desfășurate de diferitele
compartimente implicate într-o asemenea activitate.
Fig. 2
Modul concret de lucru, de
interacționare al acestor structuri poate fi ilustrat prin intermediul
soluțiilor aplicate în domeniul asistenței acordate proiectelor și/sau pentru
serviciile de inovare.
Așa cum s-a arătat în cadrul prolegomenelor, se
prognozează că aceste două activități să consume peste 85%, din totalul
fondurilor puse la dispoziția ANTT pentru stimularea proceselor de VRC și TT.
Cu toate impreciziunile determinate de nivelul actual de
elaborare a legislației care va stabili competențele și resursele ce vor fi
puse la dispoziția ANTT, se poate imagina că activitatea ANTT legată de
domeniul enunțat se va desfășura conform elementelor redate de schema din fig.
3.
Fără a intra în toate
detaliile tehnologice redate de acest flow-chart-ul din fig.3, se observă că
această activitate se desfășoară în următoarele secvențe principale:
a) stocarea în baza de
date a ANTT, a unor date brute, adică încă neevaluate referitoare la
rezultate valorificabile, ale unor cercetări încheiate;
b) evaluarea potențialului
de transfer al rezultatului, în principal brevetabilitatea, și în
subsidiar atractivitatea pe
piața potențială pe care ar putea să fie valorificat;
c) în funcție de
concluziile evaluării, lanțurile de valorificare pot urma una din următoarele
căi:
i - brevetare și licențiere exclusivă pentru un
singur recipient;
i -
brevetarea și licențierea neexclusivă către mai mulți recipienți;
j - nebrevetare și valorificare în sistem
punct la punct (un donor și un singur recipient exclusiv);
j -
nebrevetare și valorificare multiplă în sistem difuzie (mai mulți recipienți).
d) după selectarea
potențialilor recipienți, negocierea acordurilor privind condițiile în care se
realizează procesul de TT, montarea finanțării și eventual stabilirea acțiunilor
de acompaniere a implementării rezultatului (echivalentul
serviciilor post vânzare în cazul producției de bunuri materiale).
În practică, structurile reale ale lanțurilor de
valorificare pot diferi substanțial față de cel descris, dar acesta permite
evidențierea principalelor activități în care trebuie să intervină sistemul
calității pus la punct în cadrul ANTT, sugerând totodată configurația setului
indicatorilor (cerințelor), în baza cărora se poate evalua calitatea
produselor, puse de către ANTT la dispoziția clienților săi.
Fig. 3
5. POLITICA ANTT ÎN DOMENIUL
CALITĂȚII
5.1. Obiective
Problema calității
serviciilor și produselor specifice de consultanță, oferite de ANTT clienților
săi, constituie o componentă esențială a strategiei de management a Agenției.
Obiectivul principal, pe care managementul ANTT îl urmărește în acest dome-niu, are în vedere ca toate serviciile și
produsele de consultanță furnizate
de agenție clienților:
a - să satisfacă integral
cerințele și așteptările specificate sau implicite ale acestora;
b - în măsura
posibilităților, să satisfacă chiar și unele cerințe încă nespecificate de
către clienți.
În vederea realizării
acestui obiectiv, în structura ANTT a fost creat și funcționează un sistem al
calității, care urmărește nu numai asigurarea calității serviciilor prestate și
produselor realizate de ANTT, ci și obținerea calității la costuri optime.
Sistemul calității, trebuie totodată, să producă dovezile obiective pe baza
cărora clienții ANTT capătă încrederea necesară în capacitatea ANTT de a
menține continuu și chiar de a îmbunătăți calitatea serviciilor și produselor
pe care le realizează.
Prin intermediul
sistemului calității, managementul ANTT urmărește totodată ca Agenția să
dobândească statutul de centru de excelență, cu convingerea că drumul către
excelență presupune o preocupare sistematică și de profunzime, pentru
îmbunătățirea continuă a calității, pentru construirea unei culturi de firmă
care să motiveze temeinic și fiabil preocupările pentru calitate.
5.2. Caracteristici de calitate
specifice produselor și serviciilor
realizate de ANTT
Ca și în cazul produselor
materiale, cerințele de calitate a serviciilor, respectiv al prestărilor de
servicii, trebuie definite cât mai clar și, pe cât posibil, în termeni care să
permită o evaluare cantitativă.
Trebuie făcută o distincție netă între caracteristicile
de calitate ale serviciului și ale prestării de serviciu. De exemplu, în cazul
diagnosticului medical - serviciul diagnostic - are drept caracteristici de
calitate, precizia diagnosticului, gradul lui de completitudine și profunzime
etc., pe când prestarea de serviciu va avea drept caracte-ristici de calitate,
durata realizării diagnosticului, durata cât pacientul trebuie sa aștepte până
la începerea investigațiilor, impactul diverselor explorări asupra pacientului,
efectele reziduale ale explorărilor, nu în ultimul rând costul diverselor
analize și explorări ș.a.m.d.
Pe de altă parte, în multe cazuri, datorită caracterului
esențial repetitiv al procesului de prestare, cele mai adecvate evaluări au un
caracter statistic. Dacă, de exemplu, la o stație de benzină nu ni se dă
corect restul, în urma achitării sumei
indicate de contor, evident, avem de a face cu o deficiență de calitate.
Dar din punct de vedere al calității
stației, relevant este de câte ori se repetă o asemenea întâmplare la un
anumit număr de livrări. Așa cum s-a subliniat în cadrul prolegomenelor,
întreaga problematică a caracteristicilor (cerințelor) de calitate va fi
ilustrată prin intermediul celui mai reprezentativ produs de consultanță ce
urmează să fie realizat de către ANTT: asistența pentru proiecte și servicii
de inovare. Evident, după ce atribuțiile și metodele de lucru ale ANTT vor fi
stabilite prin legi și reglementări ferme, funcționarea agenției în regim de
asigurare a calității, pretinde ca asemenea caracteristici de calitate să fie
stabilite pentru toate tipurile reprezentative de activități, respectiv
produse și servicii oferite de agenție.
Prin documente de
referință aprobate de top - managementul ANTT, se stabilesc pentru fiecare tip
de produs, respectiv serviciu, oferit de agenție clienților, seturi de cerințe
specificate privind calitatea.
Pentru domeniul particular
al lucrărilor care pot fi încadrate în categoria: asistență acordată unor
proiecte de inovare, respectiv pentru servicii de inovare, setul cerințelor
specificate are următorul conținut:
a - durata medie de rezolvare a unui dosar, incluzând
evaluarea VRC, găsirea, după caz, a unui (unor) recipienți și încheierea
acordului (acordurilor) de TT, nu va depăși 180 de zile calendaristice;
b - numărul reclamațiilor clienților ANTT care, în urma verificărilor,
se dovedesc întemeiate, impunând rectificări și/sau măsuri corective, nu va
depăși cifra de 5 la 1000 de dosare prelucrate;
c - numărul dosarelor în care evaluarea potențialului de
valorificabilitate, efectuată de experții ANTT, se dovedește eronată cu mai
mult de 30%, nu va depăși cifra de 5 la 100 dosare prelucrate pe bază de
postcalcul;
d - din rândul dosarelor întocmite cu asistența experților agenției în
vederea obținerii unor împrumuturi bancare pentru finanțarea proiectelor de
inovare, respingerile pentru motive formale nu vor depăși cifra de 5 la 100 de
dosare.
La aceste caracteristici
particulare de calitate, evident, se asociază principiile și cerințele generale
de calitate, care guvernează întreaga activitate a ANTT:
- evaluarea cu maximă
obiectivitate și scrupulozitate a potențialului de valorificabilitate
ale rezultatelor cercetărilor intrate în baza de informații primare;
- experții ANTT acționează
permanent ca reprezentanți de terță parte, care tratează în mod
egal atât donorul, cât și recipientul, veghind ca nici unul din aceștia să nu dobândească avantaje
necuvenite în cadrul TT;
- experții ANTT au semnat angajamente de loialitate și
nedivulgare (non disclosure statement) a tuturor informațiilor a căror divulgare poate
prejudicia
anumite interese ale participanților
la TT.
ANTT își declară
disponibilitatea, ca la solicitarea clienților săi, să examineze posibilitatea
adaptării și/sau completării criteriilor de calitate, astfel încât acestea să
exprime în forme cât mai adecvate cerințele și așteptările acestora.
5.3.
Declarația Managementului ANTT în
legătură cu problemele calității
Directorul General al
Agenției Naționale pentru Transferul de Tehnologie, cu sediul central în
București, sectorul .............. str.
........................................... nr. .......
declară prin prezenta că echipa de manageri a ANTT consideră calitatea
serviciilor prestate și a produselor de consultanță realizate de către ANTT, ca
un obiectiv prioritar al întregii sale activități.
Principalele obiective ale
politicii ANTT privind calitatea sunt oficial enunțate în cadrul Manualului
Calității (pct. 5.1).
Pentru atingerea acestor
obiective, managementul ANTT a întreprins o serie de acțiuni, din rândul cărora
cea mai importantă a urmărit proiectarea, documentarea și implementarea unui
sistem al calității corespunzător cerințelor standardului ISO 9004 -
2:1991.
Prin politica sa de
alocare a resurselor, managementul ANTT se angajează să asigure resursele umane
și materiale pe care le reclamă funcționarea eficientă a acestui sistem al
calității.
În toate activitățile
ANTT, dacă între documentele și
cerințele sistemului calității și alte documente (dispoziții) tehnice sau
organizatorice există contradicții, prioritate au documentele sistemului
calității, sub rezerva aprobării lor de către Directorul General al
Agenției, sau de către persoane investite cu autoritatea de a aproba asemenea
documente.
Întreaga responsabilitate
pentru realizarea obiectivelor stabilite în cadrul politicii de calitate a ANTT
revine Directorului General al Agenției.
Conducerea nemijlocită a
sistemului calității din cadrul ANTT revine Domnului
............................................, Directorul executiv al agenției,
care îndeplinește și funcțiile Directorului de calitate al agenției.
La nivelul centrelor
regionale, conducerea sistemului calității revine nemijlocit directorilor
centrelor regionale.
Domnul
....................................., în calitate de Director de calitate,
este investit cu autoritatea și responsabilitatea aplicării sistemului
calității în agenție, asigurând că cerințele sistemului calității sunt
implementate și menținute.
El va prezenta trimestrial
Consiliului de Administrație al ANTT un raport asupra stării calității,
evidențiind acțiunile corective întreprinse.
Director
General al ANTT
(Nume
și semnătura)
Data ..............................
6. SISTEMUL
CALITĂȚII AGENȚIEI NAȚIONALE PENTRU
TRANSFERUL DE TEHNOLOGIE
Sistemul calității
proiectat, implementat și aplicat în cadrul ANTT se bazează pe următoarele
elemente:
a) selecția și continua
perfecționare, respectiv evaluare a personalului, astfel încât acesta să
satisfacă cerințele de competență, să posede aptitudinile și calitățile morale
pe care le reclamă satisfacerea tuturor cerințelor de calitate ale lucrărilor
realizate în cadrul agenției;
b) constituirea unui
sistem de documente ale calității (MC, planuri de calitate, proceduri și
înregistrări) care să definescă toate elementele, exigențele și dispozițiile
referitoare la calitatea serviciilor și produselor de consultanță realizate în
cadrul ANTT;
c) crearea și utilizarea
unor structuri de evaluare continuă a calității serviciilor și produselor
realizate, atât în faza finală la livrarea acestora către clienți, cât și pe parcursul elaborării
acestora.
6.1. Calitatea personalului ANTT
Funcțiile de expert în
cadrul ANTT pot fi ocupate numai pe bază
de concurs, cu minimum trei participanți pentru un post. De regulă,
concursurile se desfășoară sub egida unei organizații de recruitment,
independente de agenție.
Posturile de directori și
șefi de compartimente se pot ocupa numai pe bază de avansare, de către
personal din cadrul agenției, având un stagiu de activitate de cel puțin un an
în cadrul agenției.
În perioada de demaraj,
aceste posturi sunt girate de experți cu delegație limitată în timp.
La nivelul șefului
compartimentului resurse umane al ANTT, se păstrează și se țin la zi,
înregistrări pentru întregul personal privind:
- studiile efectuate și
diplomele, respectiv certificatele obținute;
- gradele și titlurile
științifice obținute;
- realizări deosebite,
relevante pentru activitatea desfășurată în cadrul agenției;
- fișa de evaluare anuală
a activității.
În vederea asigurării
imparțialității și independenței personalului, prin proceduri corespunzătoare
se stabilesc regulile de recuzare (și autorecuzare) a experților, în cazul
lucrărilor în care, direct sau indirect, aceștia pot avea interese personale,
ca și condițiile în care salariații ANTT pot îndeplini prin cumul și alte
activități în afara agenției.
Întregul personal al ANTT
va semna, înainte de semnarea contractului de angajare, contractul de
confidențialitate și loialitate, prin care se obligă:
- să respecte secretul de
serviciu, asupra potențialului de valorificabilitate evaluat al diverselor
rezultate din baza de informații secundare a ANTT, asupra tuturor informațiilor
obținute în cadrul agenției, a căror
divulgare poate crea dezavantaje
pentru un client al agenției, sau poate aduce prejudicii drepturilor de
proprietate industrială ale acestora;
- să se abțină de la
desfășurarea oricăror activități paralele cu cele desfășurate în cadrul
agenției, în cadrul cărora valorifică informații sau know-how obținut în cadrul
agenției;
- să accepte, în caz de
încălcare a acestor angajamente, sancțiunile disciplinare prevăzute de procedura
corespunzătoare a ANTT.
O procedură specială a
ANTT tratează metodele de motivare a personalului, pentru stimularea implicării
acestuia în acțiunile de asigurarea și creștere a calității: premieri,
participări la beneficiile unor procese de TT de mare și foarte mare eficiență
economică, promovări, stagii de specializare, perfecționare, alte avantaje.
6.2. Sistemul de documente ANTT în domeniul calității
Lista documentelor ANTT în
domeniul calității este următoarea:
1. Manualul Calității
MC-001
Manualul Calității ANTT
2. Proceduri ale agenției
PA-1 - Procedură privind valorificarea
rezultatelor cercetărilor sub formă de asistență acordată unor proiecte de
inovare.
............................................................................................................................
PA-010 - Procedură generală de evaluare a potențialului
de valorificabilitate a rezultatelor cercetărilor aplicative.
PA-011 - Procedură generală de întocmire a strategiilor
de protecție industrială, în cadrul acțiunilor de valorificare a rezultatelor
cercetărilor.
PA-012 - Procedură generală de elaborare a proiectului
montajului financiar pe care îl reclamă procesele de valorificabilitate prin
TT.
PA-013 - Procedură generală privind acordarea de
subvenții/împrumuturi din Fondul pentru Transferul de Tehnologie.
PA-014 - Procedură generală de evaluare a riscurilor
legate de garantarea creditelor bancare solicitate pentru finanțarea unor
acțiuni de TT.
PA-015 - Procedură generală de ofertare către recipienți
din străinătate, a unor TT.
PA-016 - Procedură generală privind calitatea
materialelor publicitare și promoționale, elaborate și utilizate de către ANTT.
............................................................................................................................
PA-081 - Procedură generală de audit intern și analiză
a Sistemului Calității din ANTT.
PA-082 - Procedură generală de gestiune a dosarelor de
asistență acordată unor proiecte de inovare.
............................................................................................................................
PA-090 - Procedură generală de tratare a neconformităților documentelor
de calitate ANTT și măsuri corective.
PA-091 - Procedură generală de selecționare, formare,
evaluare și menținere a competenței experților ANTT.
PA-092 - Procedură generală de tratare a reclamațiilor
și nemulțumirilor clienților ANTT.
............................................................................................................................
PA-099 - Procedură generală de gestiune a documentelor
(inclusiv înregistrări) în cadrul ANTT.
3. Planuri de calitate
PC-001 - Plan de calitate pentru activitatea de
asistență acordată unor proiecte de inovare.
Diferența dintre proceduri și planuri este următoarea:
- procedurile: precizează obiectivul și întinderea
activităților efectuate de către ANTT pentru a satisface cerințele
clientului; ele definesc modul cum se efectuează operațiile, cum sunt conduse,
ce și cum se înregistrează;
- planurile de calitate: precizează activitățile,
resursele și practicile privind calitatea , specifice unui anumit serviciu,
produs, contract, proiect sau client.
4. Înregistrări
În cadrul Sistemului Calității, în baza unor proceduri speciale,
se efectuează următoarele înregistrări:
- rezultatele
evaluării cerințelor de calitate pe tipuri de activități;
- sinteze ale
datelor și informațiilor privind calitatea;
- rapoarte de
audit și revizie;
- evidențe ale
neconformităților/reclamațiilor/intervențiilor la client după
prestarea serviciilor;
- fișe de
măsuri corective;
- dosare de
instruire și evaluare a personalului.
Din documentele Sistemului
Calității fac parte și următoarele documente cu caracter general:
5. Legea de înființare a ANTT; Regulamentul de ordine
interioară; Regulamentul de organizare și funcționare a ANTT.
6. Documente informative: de exemplu Prospectul de prezentare
ANTT.
7. Formulare tipizate ANTT.
Redactarea documentelor proprii ale Sistemului Calității din ANTT poate fi
realizată de către un expert al ANTT, un
specialist din cadrul grupei ANTT de inginerie a calității, și numai în cazuri de
excepție, de către un specialist din afara ANTT.
În general, trebuie urmărit ca experții din cadrul
compartimentelor funcționale și îndeosebi executive să aibă o participare cât
mai activă la elaborarea și verificarea documentelor Sistemului Calității.
Aprobarea documentelor
Sistemului Calitătii se face, în funcție de importanța lor, de către:
Directorul General al ANTT, Directorul executiv
în nume propriu, semnând pentru Directorul General, sau în calitate de
Director al calității, în anumite cazuri - de către coordonatorul grupei de
ingineria calității.
Ca
regulă generală, trebuie urmărit ca aprobarea documentului să se facă de către
persoana care are responsabilitatea generală a acțiunii, reglementate prin
document, sau de către șeful acesteia.
Aprobarea constituie și
autorizarea oficială pentru difuzarea
documentului respectiv. Difuzarea se realizează de către persoana
însărcinată cu gestiunea documentelor Sistemului Calității, pe baza listei de
difuzare cuprinsă în finalul documentului respectiv, respectându-se și numărul
copiei atribuite. Primirea documentului se
confirmă pe bază de semnătură proprie.
Revizia documentelor poate
fi făcută, în general, numai de către aceleași persoane (sau funcții) care au
emis documentul. Difuzarea reviziilor sau operarea lor se face pe aceeași cale
ca și difuzarea documentelor inițiale.
Originalele documentelor
se păstrează în arhiva Sistemului Calității, pe o durată de minimum 6 ......
(10) ani, dacă nu există legi sau normative care pretind o durată mai mare de
păstrare.
Anularea documentelor se
poate face numai de către persoana care a aprobat documentul, iar retragerea
din uz de către persoana care a difuzat documentul.
În situația în care se va
trece la păstrarea informatică a documentelor Sistemului Calității, o procedură
specială va reglementa modul de acces, utilizarea, operare de modificări și
respectare a cerințelor de confidențialitate.
Arhiva documentelor
Sistemului Calității trebuie să fie protejată împotriva evenimentelor care ar
putea distruge sau deteriora conținutul ei (incendii, inundații, sustrageri
abuzive etc.)
6.3. Structurile de evaluare a
calității serviciilor și produselor de consultanță realizate în cadrul ANTT
În cadrul ANTT
funcționează următoarele structuri de evaluare și valorificare a informațiilor
de feed-back, pe care le furnizează Sistemul Calității:
a - un grup de ingineria
calității, compus din 2 .... (3) specialiști, dedicați exclusiv problemelor
calității, care împreună cu 3 ..... (5) experți atrași ocazional, din cadrul
compartimentelor executive și funcționale, realizează atât auditurile interne,
cât și evaluările permanente ale îndeplinirii cerințelor de calitate pe
tipuri reprezentative de activități.
Observație:
Trebuie găsită o poziție adecvată acestei grupe în organigrama redată
în fig. 1. Se propune un colectiv
independent, subordonat direct directorului executiv.
b - un consiliu al
calității, condus de Directorul General și compus din membrii bordului
directorial și șefii principalelor compartimente, care analizează, cel puțin o
dată pe trimestru, rapoarte de sinteză
privind evoluția calității, măsurile corective adoptate, hotărând în toate problemele
majore care privesc întreținerea și
dezvoltarea Sistemului Calității din
cadrul ANTT.
Înapoi studiu
valorificare Înapoi cuprins CD