Elaborarea unui instrument de informare şi promovare
privind piaţa serviciilor tehnice, de valorificare a dotărilor
specializate şi a know-how-ului aferent,
existente în unităţile de C&D
Experimentarea
şi dezvoltarea sistemului de informare privind dotările din
reţeaua de C&D;
elaborarea
sistemului de promovare aferent
Responsabil lucrare,
Ing. Elvira Visalon
© SCIENTCONSULT, octombrie 1996
CUPRINS
Adnotaţie.................................................................................................... 2
1. Schema funcţională a sistemului
de promovare şi valorificare a informaţiilor aferente dotărilor
de C&D: descriere, componente, proceduri........................... 4
2. Proceduri de lucru în sistem................................................................... 8
2.1. Procedura
de anchetă de interes ofertanţi/clienţi............................... 8
2.2. Procedura
de încărcare/actualizare bază de date.............................. 8
2.3. Procedura
de consultare/interogare bază de date............................ 10
2.4. Procedura
de negociere/contractare.............................................. 11
2.5. Procedura
de evaluare a eficienţei sistemului.................................. 16
3. Acţiuni pentru testarea şi
dezvoltarea sistemului................................. 19
3.1. Programe
de conectare a bazei de date în RNC............................. 21
3.2. Acţiuni
de prezentare a sistemului şi diseminare a informaţiilor şi
datelor 21
4. Concluzii şi propuneri........................................................................... 23
Anexe
ADNOTAŢIE
Continuând acţiunea de construire a
sistemului de informare şi promovare privind oferta serviciilor tehnice
specializate de valorificare a dotărilor pentru cercetare existente în
unităţile de C&D, etapa actuală constitue faza pilot a
acestei acţiuni în cadrul programului de derulare a temei.
Lucrarea elaborată în această fază
aprofundează schema funcţională a sistemului,
evidenţiază şi detaliază componentele acestuia,
enumeră şi descrie relaţiile şi procedurile de
operaţionalizare care urmează să-i asigure funcţionarea
şi viabilitatea în cadrul general al evoluţiei managementului din
sectorul C&D.
În acest cadru sistemul definit în etapa
anterioară şi prezentat beneficiarului - MCT - a fost concretizat
într-o schemă funcţională
care prezintă factorii participanţi, relaţiile în care
intră aceştia în funcţionarea sistemului, procedurile de lucru
în sistem şi poziţia bazei de date ca nucleu al acestuia.
A fost elaborat şi sistematizat un set de
materiale pentru prezentarea sintetică a sistemului şi pentru
colectarea datelor reale de la ofertanţi potenţiali, materiale
prezentate în anexele lucrării (machete de culegere/actualizare date
instrucţiuni de completare,
scrisori etc.).
Pentru experimentarea sistemului cu date reale cât
mai reprezentative dar şi pentru a se evidenţia diversitatea
ofertelor posibile precum şi eventuale particularităţi specifice
ce pot apare, s-au selectat în această etapă ofertanţi din domenii
cu pondere importantă în sectorul C&D cum sunt:
· fizica şi ingineria nucleară;
· chimie industrială
· protecţia mediului şi în acest cadru
epurarea apelor reziduale;
· mecanică şi tehnologii mecanice
· maşini şi utilaje agricole;
· termotehnică şi procese;
· motoare termice şi echipamente specifice;
· metalurgie.
Din necesitatea de asigurare a unor condiţii
de dialog operativ în etapa de experimentare şi definitivare a
procedurilor de lucru în sistem, aria teritorială a ofertanţilor
selectaţi a cuprins numai oraşul Bucureşti dar s-a avut în
vedere ca unităţile selectate să aibă filiale în alte
oraşe pentru o ulterioară experienţă mai extinsă. În
această fază au fost elaborate şi introduse în sistem 77 de
oferte reale (exemple în anexele 3 şi 4).
A fost precizată soluţia de codificare
suplimentară pentru asigurarea identificării setului de oferte
aparţinând unui ofertant precum şi soluţia pentru corelarea
informaţiilor ce definesc dotarea oferită. S-au completat în acest
sens conţinutul machetelor pentru culegerea/actualizarea datelor şi
s-au operat modificările necesare.
În actuala etapă a sistemului,
pregătirea acţiunii de participare directă a ofertanţilor
la dialogul cu baza de date prin intermediul RNC a făcut necesară
elaborarea unor noi programe specifice care vor fi puse la dispoziţia
acestora (INTDOT) şi care sunt descrise în cuprinsul lucrării.
Anexele lucrării:
Anexa 1 - Modelul
scrisorii adresate unităţilor C&D care au participat la
experiment. Machetele şi instrucţiunile pe baza cărora s-au cules
şi structurat, pentru introducerea în sistem, datele/informaţiile
reale captate în cadrul experimentului. Model de prospect-pliant pentru
prezentarea sistemului;
Anexa 2 - Model de
instrucţiuni de utilizare a sistemului;
Anexa 3 - Exemplu listă dotări oferite;
Anexa 4 - Exemple
oferte dotări introduse în sistem.
1. SCHEMA FUNCŢIONALĂ A SISTEMULUI
DE PROMOVARE ŞI VALORIFICARE A INFORMAŢIILOR AFERENTE DOTĂRILOR
DE C&D - DESCRIERE COMPONENTE, PROCEDURI
Concretizând şi detaliind componentele
sistemului de promovare şi valorificare a informaţiilor privind
dotarea pentru cercetare-dezvoltare, schema funcţională
prezentată în figura 1 reflectă structurarea acestuia,
participanţii la sistem, ofertanţii, clienţii şi
relaţiile formalizate în procedurile care condiţionează
operaţionalitatea sistemului.
Principalii factori ai sistemului sunt grupaţi în ofertanţi şi clienţi,
primii desemnând acele unităţi/firme de C&D care dispun de
mijloace tehnice, dotări specifice pentru cercetare şi oferă
serviciile aferente cu sau fără prestaţie proprie în
condiţiile de piaţă liberă, clienţilor care pot fi în
egală măsură alte unităţi de C&D, întreprinderi,
unităţi de învăţământ sau firme private care sunt
interesate de obţinerea acestor servicii.
Sistematizând, ofertanţii sistemului pot fi:
· institute naţionale de cercetare-dezvoltare;
· unităţi de C&D -
societăţi comerciale;
· centre şi institute de C&D cu statut de
instituţii publice bugetare;
· centre şi institute de cercetare
fundamentală şi avansată în structura academică;
· centre de cercetare medicală, clinici
universitare;
· centre de C&D din învăţământul
superior;
· departamente de C&D din cadrul unor
agenţi economici de stat şi privat din:
-
industrie;
-
transport;
-
comunicaţii;
-
alte ramuri ale economiei.
Firmele private cu profil de C&D nu constitue
în etapa actuală un sector care să ofere servicii specifice
sistemului dată fiind dotarea tehnico-materială modestă de care
acestea dispun.
În viziunea proiectului de sistem, în timp, toate
categoriile de posibili ofertanţi urmează a fi contactaţi cu
propunerea de a transmite datele privind oferta serviciilor aferente
dotării C&D ce poate constitui subiect de interes pentru piaţa
cercetării.
Clienţii sistemului sunt
definiţi prin aceea că în activitatea ce o desfăşoară
au sau pot avea nevoie de serviciile ce se pot obţine cu dotarea
tehnico-materială existentă în unităţile de C&D în
oricare din formele în care aceste servicii pot fi oferite (şi care au
fost prezentate în etapa anterioară).
Într-o
enumerare care nu epuizează subiectul, clienţi ai sistemului pot fi:
· agenţi economici de stat şi privat din:
-
industrie;
-
comunicaţii;
-
comerţ;
-
alte ramuri ale economiei;
· centre locale/regionale de C&D;
· întreprinderi mici şi mijlocii;
· firme private de C&D;
· unităţi C&D societăţi
comerciale;
· centre de cercetare medicală, spitale,
clinici;
· centre şi institute de cercetare
fundamentală şi avansată academică;
· centre şi institute de C&D cu statut de
instituţie publică bugetară;
· institute naţionale de C&D;
· centre de C&D din învăţământ
superior.
Este evidentă relaţia complementară
ofertant-client generată de specificul ofertei din sistem în care
acelaşi subiect oferind unele servicii, poate fi ofertant, şi în
acelaşi timp poate solicita servicii existente în oferta altora şi
poate fi client pentru aceştia.
În concepţia sistemului, ofertele şi
cererile de servicii tehnico-ştiinţifice aferente dotărilor
pentru C&D sunt puse în contact prin procedurile de utilizare a bazei de
date, precum şi prin procedurile de diseminare şi valorificare a
acesteia, care permit acces atât ofertanţilor cât şi
solicitanţilor şi prin care se realizează interconexiunea între
cele două categorii de informaţii.
Schema funcţională a sistemului mai
evidenţiază două categorii de instituţii care,
fără a participa direct în relaţia cerere-ofertă a
sistemului, prin funcţiile ce le îndeplinesc pot avea o contribuţie
deosebită în promovarea şi stimularea funcţionării
sistemului:
· instituţii centrale:
-
Ministerul Cercetării şi Tehnologiei;
-
Ministerul Învăţământului;
-
Academia Română;
-
Academia de Stiinţe Agricole şi Silvice;
-
Academia de Stiinţe Medicale;
-
Ministerul Industriei;
-
alte ministere coordonatoare;
· componente instituţionale:
-
Agenţia Naţională de Transfer Tehnologic şi Inovare;
-
Centre regionale/locale de inovare şi transfer tehnologic;
-
Oficii de legătură cu industria (OLI) - în organizare;
-
alte ˛focal-points˛;
-
INID.
Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, ca
organism al executivului, prin care se concepe şi realizează politica
statului în domeniul ştiinţei şi tehnologiei, deţine un rol
esenţial în funcţionarea şi dezvoltarea sistemului prin
poziţia şi soluţiile pe care le adoptă faţă de
cerinţele acestuia, determinând prin sprijinul financiar şi logistic
viabilitatea sau încetarea funcţionării sale.
Prin Agenţia Naţională de Transfer
Tehnologic şi Inovaţie, MCT, ca beneficiar al proiectului de sistem,
va desemna responsabilul de sistem şi implicit administratorul bazei de
date, selectând una din soluţiile propuse în lucrare în faza
anterioară:
· Agenţia Naţională de Transfer
Tehnologic şi Inovare;
· INID;
· o unitate C&D interesată, conectată
la RNC.
Punerea şi intrarea în exploatare
curentă a sistemului este precedată şi condiţionată de
adoptarea unor decizii corespunzătoare privind:
· dotarea responsabilului de sistem;
· hard, soft;
· asigurarea finanţării personalului
necesar exclusiv deservirii sistemului.
2. PROCEDURI DE LUCRU ÎN SISTEM
2.1. Procedura
de anchetă interes Ofertanţi / clienţi
Pentru identificarea posibililor ofertanţi
interesaţi în valorificarea suplimentară a dotărilor pentru
cercetare de care dispun precum şi a potenţialului
ştiinţific şi profesional al personalului care deserveşte
aceste dotări sunt necesare acţiuni sistematice de informare şi
prezentare a sistemului - Responsabilul de sistem, ce urmează a fi
desemnat de MCT, va putea asigura extinderea numărului
participanţilor la sistem iniţiind şi derulând acţiuni de
contactare a factorilor potenţiali interesaţi, adresând materiale de
informare specifice posibililor clienţi şi ofertanţi.
Clienţii potenţiali vor primi pe
lângă scrisorile de încunoştiinţare cu privire la existenţa
şi funcţionarea sistemului şi liste succinte conţinând
ofertele existente în baza de date, structurate pe domenii de interes
(aparatură, instalaţii, încercări, determinări, analize,
etc.).
Pentru contactarea ofertanţilor se va putea
utiliza setul de materiale elaborat în cadrul acestei etape şi prezentat
în anexele lucrării (scrisori, machete, instrucţiuni etc.).
Contactarea factorilor interesaţi se va
asigura atât pe calea trimiterii poştale dar mai ales folosind reţelele de relaţii ale centrelor
locale/regionale de C&D, ale centrelor de inovare şi transfer
tehnologic, ale oficiilor de legătură cu industria (în curs de organizare),
cât şi prin structurile patronale organizate.
Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în
cadrul obiectivelor sale privind stimularea progresului ştiinţei
şi tehnologiei, poate contribui la amplificarea şi consolidarea
sistemului prin implicarea comisiilor de
specialitate ale Colegiului Consultativ în informarea unităţilor
participante la Programul Naţional de C&D care pot să-şi
ofere serviciile proprii sau pot beneficia de dotările disponibile din
sistem pentru completarea sau diversificarea portofolului de lucrări.
2.2. Procedura
de încărcare/actualizare bază de date
În urma concluziilor trase ca urmare a anchetei
pentru obţinerea primului set de date reale ale sistemului, rezultă
că încărcarea sau actualizarea bazei de date, cel puţin pentru
prima perioadă, este preferabil
să fie efectuată de către administratorul
aplicaţiei.
Datorită faptului că accesul la baza de
date se poate face şi din RNC, vor exista două baze de date, una
martor, care va conţine toate adăugirile sau modificările la
înregistrări mai vechi, şi o bază de date accesibilă din
RNC, care este de fapt o copie a primei, cu modificări impuse de modul de
lucru în RNC, şi care va fi actualizată cel mai rar din două în
două săptămâni şi cel mai des ori de câte ori este nevoie
ca urmare a volumului de informaţii noi venite.
Modul de operare este următorul:
- administratorul aplicaţiei va difuza la
instituţiile interesate machetele pentru date privitoare la diversele
dotări ale acestor instituţii care răspund la cererile
actualului program;
- de la instituţiile interesate se primesc
machetele de culegere de date UNITĂŢI C&D, DOTĂRI 1,
DOTĂRI 2, DOTĂRI 3 şi LISTA DOTĂRILOR OFERITE completate de
către aceste instituţii în conformitate cu instrucţiunile care
însoţesc aceste machete;
- administratorul de aplicaţie va face o
verificare vizuală pentru corespondenţa dintre modul de numerotare a
machetelor de culegere date cu lista dotărilor oferite pentru eliminarea
oricărei neconcordanţe;
- datele sunt introduse în calculator de
către personal instruit de administratorul de aplicaţie pe baza
programului existent în etapele impuse de acesta. Se va introduce fiecare ˛dotare˛ în parte, parcurgând toţi paşii
necesari acestui lucru în conformitate cu instrucţiunile de utilizare
elaborate. După introducerea fiecărei ˛dotări˛ în parte, aceasta va fi supusă
verificărilor efectuate de către program pentru a fi validată;
- ori de câte ori este nevoie administratorul
aplicaţiei va rula şi partea de program care pregăteşte
copia bazei de date accesibilă în reţea şi copiază baza de
date rezultată şi fişierele de lucru în reţea în directorul
de lucru al serverului de RNC.
În cazul unor modificări, acestea vor veni pe
una dintre machetele enumerate mai sus cu menţiunea MODIFICARE,
parcurgându-se următorul traiect:
- este căutată dotarea care trebuie
modificată prin procedura de SELECTIE, cuprinsă în
instrucţiunile de utilizare;
- se vor face afişările ferestrelor
în care se află câmpurile care trebuie modificate şi se vor modifica
aceste câmpuri;
- după modificare înregistrarea se va
verifica de către program pentru validare;
- în cazul
în care volumul modificărilor sau al adăugirilor este
important, se poate rula şi partea de pregătire bază de date
pentru reţea.
Aceleaşi verificări privind
compatibilitatea şi corectitudinea datelor se vor face şi în cazul
transmiterii acestora pentru:
- încărcare pe dischete;
- încărcare direct în RNC.
Figura 2. Schema de colectare date |
2.3. Procedura
de consultare/interogare bază de date
Această procedură este diferită în
funcţie de modul în care un beneficiar are acces la baza de date.
Se pot considera trei situaţii posibile:
a) Clientul
nu are acces la RNC, nu se poate deplasa la locul unde se află baza de
date sau terminal RNC.
În acest caz acesta va completa macheta A cu o
parte din datele care se cer în forma de selecţie şi o va transmite
prin curier, poştă, fax, etc. la administratorul aplicaţiei care
va obţine rezultatele pe calculator, le va lista, iar listele rezultate
vor fi trimise în acelaş mod cum au fost primite cererile de consultare.
b) Clientul nu are acces la RNC, dar se poate
deplasa la locul unde se află baza de date.
În
acest caz, fie beneficiarul în mod direct fie cu ajutorul unui operator de la
administratorul de aplicaţie va intra în program la fereastra de
selecţie şi se vor face selecţiile în urma cărora se vor
obţine listele cu date dorite de către beneficiar.
c) Clientul are acces la RNC.
Revine
ca o obligaţie a administratorului informarea cu privire la modul de acces
în aplicaţie a tuturor instituţiilor interesate conectate la RNC.
În
acest caz va intra în reţea şi va căuta pe serverul de
reţea unde a fost implementată aplicaţia, foaia de web care îi
va permite în mod interactiv să consulte baza de date.
În
programul de navigare în reţea pe care îl are la dispoziţie,
beneficiarul va introduce în dreptul câmpului Location (NETSCAPE) sau Address
(MS INTERNET EXPLORER) adresa de server şi numele fişierului de
pornire a aplicaţiei.
Pentru
exemplificare adresa de realizare şi testare:
http://ofcal.ictcm.ro/princ.htm
Fişierul
princ.htm este cel ce porneşte aplicaţia în RNC. La acest fişier
se poate face o referire prin instrucţiuni de descriere a aplicaţiei
în foaia de web a administratorului şi o trimitere directă prin selecţia
unui text marcat.
Deplasarea
între diferitele forme ale
aplicaţiei se face după regulile care guvernează RNC-ul şi
internet-ul. Aplicaţia este realizată ca o succesiune de foi de web.
O serie de foi sunt pentru interogare, iar altele sunt pentru afişarea
rezultatelor sub forma unor tabele cu date selectate din baza de date.
Pentru
beneficiarii care au acces la RNC aplicaţia pune la dispoziţie
informaţiile referitoare la :
- UNITĂŢI CD în totalitatea
lor sau a unei singure unităţi;
- DOTĂRI în totalitate sau după unul sau mai
multe criterii de selecţie;
- SERVICII ASOCIATE DOTĂRILOR în
totalitatea lor;
- PARAMETRII DE MĂSURĂ în
totalitatea lor.
Datele
obţinute sunt afişate la beneficiar sub formă tabelară.
2.4. Procedura
de negociere-contractare
În cazurile cele mai simple, serviciile ce se
oferă se deconteză pe bază de tarife, convenite între ofertant
şi client. Aceste tarife se pot exprima pentru unitatea de serviciu ce se
prestează (de ex. o determinare, o serie de testări, o analiză,
etc.), sau cu referire la volumul de muncă, ce este necesar (exprimat în
ore-om, sau ore-aparat, ori ore de funcţionare stand de probe, etc.).
Figura 3. Negociere - contractare Confirmarea efectuării tranzacţiei Baza de date Ofertant Client Ofertă preliminară Redactare finală Consultanţi Contractare Negocieri Componente instituţionale |
În
aceste situaţii clientul predă produsul (obiectul, probe,
eşantionul, etc.), asupra căruia urmează să se aplice
serviciul oferit, iar la termenul stabilit primeşte rezultatul solicitat.
Avem de-a face cu o prestare de servicii, pentru care tariful include toate
cheltuielile ofertantului (manoperă, materiale, utilităţi,
amortizări etc.) şi o anumită cotă de K-H (know-how)
adică o recuperare parţială a cheltuielilor trecute, făcute pentru elaborarea
metodologiei de lucru, pregătirea personalului, etc.
În
alte cazuri, clientul consideră, că serviciile ce le solicită,
trebuie să fie oferite cu participarea de personal din partea sa. În
aceste situaţii tariful pentru prestarea serviciilor oferite poate
reprezenta o valoare mult mai ridicată ţinând seama, că prin
acest mod de lucru o parte din K-H trece de fapt de la ofertant la client.
Când
se discută deplasarea de instalaţii sau aparate pentru o anumită
perioadă de timp de la ofertant la client, intră în calcul costul
lucrărilor de demontare-remontare, de transport de instalare-reglare, dar
pot apărea situaţii în care clientul intervine cu manopera
asigurată prin personalul propriu, cu materialele, utilităţile
şi alte aporturi necesare. De reţinut că, în astfel de cazuri,
tariful pentru servicii oferite în condiţiile respective poate include
şi anumite compensaţii ofertantului, pentru faptul că este
lipsit de aparatul (instalaţie, etc.) respectiv pentru o perioadă de
timp.
Situaţii
mai deosebite pot apărea când, în cursul acordării serviciilor apar
elemente de creaţie intelectuală, aspecte ce pot face obiectul unei
cereri de protecţie a proprietăţii intelectuale.
Dacă
o astfel de posibilitate este previzibilă, de regulă, înscrisurile
între părţi trebuie să o stipuleze. Există varianta când
această creaţie aparţine ambelor părţi (mod egal sau
neegal), sau varianta când aceasta aparţine doar uneia din părţi
(cea care efectuează lucrările). Nu este exclus, ca în astfel de
cazuri, să fie nevoie să se apeleze la serviciile unei firme
specializate în protecţia proprietăţii intelectuale.
Pentru
a se evita probleme ulterioare, clauze de confidenţialitate, delimitate
strict în timp pot fi de mult folos.
În
fig. 2 se prezintă schema pentru negociere-contractare în cazul unui
contract de servicii ce se acordă de către ofertant clientului.
În
figură se evidenţiază prima etapă (marcată prin:
——) care reprezintă constatarea că oferta existentă
are solicitarea unui client interesat. Această constatare se poate realiza
nemijlocit prin banca de date, sau prin componente instituţionale
(Agenţia Naţională de Transfer Tehnologic şi Inovare,
Centre locale/regionale de transfer tehnologic şi inovare, Oficii de
legătură cu industria, Focal points etc.) ca atare, ori apelând la
banca de date prin intermediul acestora.
În
etapa a doua (marcată prin: ...........) clientul află că
există o ofertă pentru solicitarea sa, de acordare a acesteia şi
dacă este interesat solicită o ofertă pentru cazul concret, ce
îl interesează. Ofertantul ia act că a apărut un client
interesat pentru oferta respectivă şi i se cere să elaboreze
oferta concretă (care reprezintă o ofertă preliminară, ce
urmează a fi supusă negocierii).
În
atapa a treia (marcată prin: —
·
—
·
—)
ofertantul elaborează oferta preliminară (în colaborare, după caz, cu componenta
instituţională implicată în relaţia client-ofertant, care
se transmite clientului).
Etapa
următoare o reprezintă negocierile între client şi ofertant
(după caz şi cu participarea componentei instituţionale) pentru
a se ajunge la o redactare finală, care reprezintă un text de
contract, pregătit pentru a fi semnat de partenerii respectivi.
Ultima
etapă (marcată prin: — · ·
—
·
·
—
) o reprezintă contractarea, adică semnarea contractului între
parteneri. Înainte de semnare, poate apărea ca necesară consultarea
şi altor factori care să aducă îmbunătăţiri
şi adăugiri la textul deja adus în redactarea finală de
către parteneri (protecţia proprietăţii intelectuale,
clauze de confidenţialitate, condiţii referitoare la exporturi,
etc.).
Încheierea
tranzacţiei între ofertant şi client este confirmată la banca de
date şi la componentele instituţionale dacă au fost implicate în
procesul de tranzacţionare.
Desigur, cele de mai sus se referă la
negocieri de contracte. În cazul unor situaţii mai simple (tarife,
servicii simple) multe etape pot lipsi (redactare, contractare, etc.).
Pentru
situaţii cu un grad de complexitate ridicat anumite capitole trebuie
să se regăsească atât în ofertă cât şi în contract. În
cele ce urmează se prezintă o exemplificare.
N |
Capitole componente |
Ofertă |
Contract |
1. |
date de identificare pentru furnizor |
·
|
·
|
2. |
idem pentru client |
|
·
|
3. |
obiectul |
·
|
·
|
4. |
termen de execuţie |
·
|
·
|
5. |
preţ |
·
|
·
|
6. |
condiţii de plată |
·
|
·
|
7. |
sarcinile furnizorului |
|
·
|
8. |
sarcinile clientului |
|
·
|
9. |
garanţii |
·
|
·
|
10. |
penalităţi |
|
·
|
11. |
cazuri de forţă majoră |
|
·
|
12. |
soluţionarea litigiilor |
|
·
|
13. |
clauză de confidenţialitate |
|
·
|
14. |
condiţii generale/finale |
|
·
|
15. |
durată de valabilitate |
·
|
·
|
Datele de identificare atât pentru furnizor cât şi pentru
client trebuie să cuprindă denumirea (întreagă şi
prescurtată), adresa completă, numere de comunicaţie (telefon,
fax, telex, etc.), persoanele care angajează
părţile şi funcţia lor, date financiare (număr de
înmatriculare, cod fiscal, cod SIRUES, bancă, număr cont, etc.).
Obiectul conţine concis şi cu o definire
fără echivoc descrierea subiectului pentru care se încheie
contractul.
Termenul de execuţie prevede data până la care se
realizează obiectul contractului. Acesta poate fi un termen fix
calendaristic sau în corelare cu alte prevederi (la atâtea zile de la
........).
Preţul pentru contractele ce se derulează
pe o perioadă lungă de timp se poate corela în raport cu o
valută mai stabilă decât leul, sau se pot prevedea perioade de
renegociere a preţului (trimestrial, semestrial, etc.).
În principiu, în structura preţului
intră cheltuielile pentru:
- manoperă;
- materiale;
- utilităţi;
- amortizări
precum şi o anumită cotă de
K-H prin care se urmăreşte recuperarea parţială a
cheltuielilor trecute făcute pentru stabilirea metodologiei de lucru,
instruirea personalului etc.
În cazurile în care oferta cuprinde împrumutul
dotării la client, preţul include cheltuieli de demontare, transport,
remontare.
Condiţii de plată detaliază modul în care se
efectuează plata (eşalonarea în rate, la atâtea zile de la ......
etc.) şi mijloacele de plată (ordin de plată, CEC, etc.).
Sarcinile furnizorului şi ale clientului stipulează
angajamentele contractuale ale partenerilor de contract.
De obicei acestea pot reprezenta etape
intermediare obligatorii pentru una din părţi sau o corelare
reciprocă de obligaţii de a căror respectare depinde realizarea
termenului de execuţie.
La acest punct pot fi tratate şi aspectele de
proprietate intelectuală, acces la K-H, etc.
Garanţiile şi
penalităţile
stipulează punctele pe care le garantează furnizorul prin realizarea
obiectului contractului respectiv şi penalităţile ce se
aplică furnizorului în cazul neîndeplinirii garanţiilor de contract.
Penalizările, de regulă, sunt graduale, corelate cu abaterea de la
garanţiile asumate, dar se limitează la o anumită cotă din
valoarea de contract (5-10%).
Forţa majoră este definită, în general, în toate
contractele la fel. Se menţionează ce documente atestă cazurile
de forţă majoră şi suspendarea obligaţiilor de termene
din contract pe perioada de forţă majoră. În unele contracte
importante se stipulează că, în situaţii de forţă
majoră, contractul se suspendă/reziliază, şi care sunt
obligaţiile părţilor în asemenea cazuri.
Soluţionarea litigiilor stipulează că părţile
vor depune toate eforturile pentru rezolvarea acestora pe cale amiabilă
şi numai dacă s-au epuizat aceste posibilităţi, vor regurge
la acţionarea în justiţie. Se mai face menţiunea că
contractul se supune legilor româneşti.
Clauza de
confidenţialitate prevede
că părţile se vor abţine de la divulgarea de date şi
informaţii care ar putea aduce prejuducii materiale sau morale, directe sau
indirecte celeilalte părţi şi că, în caz contrar,
urmează să plătească despăgubiri părţii
vătămate. Felul şi mărimea despăgubirilor nu se
prevăd în contract, ele se iau în discuţie în caz de încălcare a
clauzei de confidenţialitate şi
se rezolvă prin înţelegere între pîrţi sau prin
judecată.
Clauza de confidenţialitate se limitează
pe o anumită perioadă de timp după expirarea contractului. În
cazuri obişnuite această limitare nu are sens să
depăşească perioada de valabilitate a unui brevet. De
regulă se stabilesc perioade de 3-5 ani.
2.5 Procedura de evaluare a eficienţei
sistemului
Evaluarea sistemului este necesară atât
pentru a cunoaşte nivelul de cuprindere la care s-a ajuns, cât şi
pentru a aprecia eficienţa sistemului.
Ca metodă de evaluare se propune compararea
periodică (trimestrial. anual etc.) a unor valori reprezentative, a unor
criterii ce caracterizează în mod sintetic starea sistemului la un moment
dat.
Pot fi recomandaţi mai mulţi parametrii
de stare şi/sau de evoluţie a sistemului, dar, din dorinţa de a
nu complica inutil de la bun început activitatea sistemului, se recomandă
limitarea la două criterii, considerate ca suficiente. Activitatea în
sistem trebuie axată pe creşterea numărului de tranzacţii
de ofertare-achiziţionare şi nu pe calcule şi urmărire de
indici şi indicatori.
2.5.1 Gradul de interesare
Pornind de la considerentul că sistemul are
ca obiectiv să realizeze întâlnirea pe piaţa serviciilor a cererii
şi ofertei privind dotările din reţeaua de C&D, se propune
utilizarea unui indicator sub forma:
Gin= (No + Nc ) / ( To
+ Tc) x 100% (1)
unde: No - număr de oferte (noi şi
reactualizări) introduse în sistem în intervalul de timp analizat;
Nc - număr de cereri - idem;
To - total număr de oferte existente în sistem
la sfârşitul intervalului de timp analizat;
Tc - total număr de cereri introduse în sistem
până la sfârşitul intervalului de timp analizat.
O valoare cât mai ridicată pentru Gin arată
că atât ofertanţii, cât şi clienţii potenţiali
apelează cu încredere la serviciile sistemului, ceea ce denotă
că sistemul este folosit şi corespunde scopului pentru care a fost
creat.
Valoarea globală, pe care o dă Gin,
nu permite să se facă o departajare în sensul de a evidenţia
dacă sistemul este solicitat mai mult de către ofertanţi pentru
introducerea de oferte, sau de către clienţi ca intrare de cereri. In
viitor se vor putea folosi şi alţi indicatori care să
permită evidenţierea unor aspecte individualizate în cadrul
activităţii sistemului.
2.5.2 Rata
de finalizare
Realizarea unei bănci de date, la care
să poată apela clienţi interesaţi nu este scopul în sine al
sistemului propus. Scopul sistemului se realizează atunci când
relaţia cerere- ofertă se finalizează prin efectuarea
lucrării (serviciu, închiriere, cumpărare, etc.) cerută de
client.
Numărul de tranzacţii finalizate poate
să caracterizeze nivelul acestei activităţi:
Rf = (NtrF / Nc) x 100% (2)
unde:
NtrF
- număr de tranzacţii finalizate în intervalul de timp
analizat.
O valoare cât mai ridicată pentru Rf indică
eficienţa sistemului, întrucât arată în ce măsură
răspunde sistemul la solicitările clienţilor de pe
piaţă, pentru care a fost realizat.
Pentru a caracteriza eficienţa sistemului,
s-ar fi putut recomanda o exprimare valorică în lei a tranzacţiilor.
Nu s-a făcut o astfel de recomandare, în primul rînd pentru a respecta
confidenţialitatea tranzacţiilor, sumele la care se efectuează
tranzacţiile nefiind în toate cazurile publice. Efectele inflaţiei
şi stabilizarea graduală a unor nivele reale de plăţi
pentru ˛marfa˛, ce se comercializează în cadrul
acestui sistem, sunt argumente care fac ca expresia valorică a
tranzacţiilor să nu reprezinte, în etapa actuală, un indicator
care să caracterizeze în mod fidel perioada de timp ce se analizează.
Urmărirea evoluţiei valorilor pentru Gin
şi RF pentru secvenţele de timp, convenabil stabilite, va
putea caracteriza starea sistemului şi sensul în care acesta evoluează.
Cunoscând aceste aspecte, se pot adopta măsuri de corijare şi de
influenţare a evoluţiei pentru perioadele de timp viitoare.
Mărimile No, Nc, To,
Tc se obţin prin ˛contorizarea˛ introducerilor/consultărilor în
banca de date, la care se adaugă introducerile/consultările realizate
în subsistemele componentelor instituţionale fără a apela la
banca de date. In situaţiile când au loc astfel de cazuri, ele
urmează să fie anunţate la administratorul bancii de date, pentru
însumare.
Mărimea NtrF se obţine prin
însumarea confirmărilor de efectuare a tranzacţiilor, primite la
banca de date sau la responsabilul sistemului desemnat de beneficiar.
2.5.3. Raportul
între cerere şi ofertă
Relaţia între Tc (dotări cerute) şi
To (dotări ofertate) reprezintă ponderea cererilor în raport cu
ofertele.
R = (Tc (Nc)) / (To
(No))
unde: Nc
- număr de dotări cerute;
No
- număr de dotări oferite.
3. ACŢIUNI
PENTRU TESTAREA ŞI DEZVOLTAREA SISTEMULUI
Testarea sistemului în extindere teritorială
şi cuprinzând toate domeniile de ofertă obtenabilă presupune
organizarea şi susţinerea financiară a funcţionării
bazei de date, a responsabilului de sistem/administratorului bazei de date.
Pentru a asigura o funcţionare
corespunzătoare a sistemului, prevăzut pentru o primă etapă
dimensionat la unităţile C&D care au acces la RNC şi la
centrele teritoriale ale MCT (cca. 35 ofertanţi), este necesar un grup de
lucru la responsabilul de sistem, care să cuprindă în structura sa:
· responsabil de sistem - analist;
· administrator bază de date - analist
programator;
· analişti programatori pentru
întrebuinţarea şi dezvoltarea
sistemului;
· operatori.
Existenţa responsabilului de sistem separat
de a administratorului bazei de date, încă de la etapa de lansare în
exploatare a acestuia, este necesară datorită funcţiilor şi
atribuţiilor ce revin fiecăruia din aceşti factori de calitatea
cărora poate depinde succesul întregului program. Enumerarea principalelor
atribuţii ale responsabilului de sistem şi ale administratorului
bazei de date poate contura volumul important al activităţii
necesare:
· Atribuţiile responsabilului de sistem privesc:
1. Cunoaşterea detaliată a
documentaţiei de prezentare şi a instrucţiunilor de utilizare a
programului DOTCD, care construieşte şi administrează baza de
date a sistemului.
2. Prezentarea sistemului în sfera
ofertanţilor şi clienţilor prin transmiterea sistematică a
materialelor privind rolul şi funcţionalitatea acestuia (prospecte,
fişe de prezentare etc.).
3. Difuzarea machetelor de culegere a datelor
şi a instrucţiunilor de completare la noi posibili ofertanţi.
Idem pentru programul de preluare pe suport magnetic a datelor.
4. Asigură consultarea bazei de date pentru
clienţi potenţiali care nu au acces la RNC şi listarea la cerere
a ofertelor din domeniul solicitat.
5. Asigură informarea tuturor
instituţiilor conectate la RNC asupra modului de acces în aplicaţia
sistemului în scopul consultării/interogării bazei de date.
6. Transmite chestionare periodice (trimestrial)
tuturor ofertanţilor, pentru culegerea de informaţii privind
numărul de solicitări primite de la clienţi şi a celor
transformate în contracte/convenţii/alte forme de valorificare (Tc
şi Nc din formula 1) pentru a contribui la evaluarea
globală a sistemului. Administrează numărul de consultări
ale bazei de date ca informaţie utilă evaluării de sistem.
7. Organizează acţiuni de promovare
şi dezvoltare a sistemului: întâlniri de lucru, cataloage, fişe de
prezentare, prospecte, clipuri publicitare etc.
· Atribuţiile administratorului aplicaţiei/bazei de date privesc:
1. Cunoaşterea detaliată a
documentaţiei de prezentare şi a instrucţiunilor de utilizare a
programului DOTCD, care construieşte şi administrează baza de
date a sistemului. Ţine la zi orice modificare/completare a
documentaţiei şi instruieşte personalul care deserveşte
sistemul.
2. Difuzarea machetelor de culegere a datelor
şi a instrucţiunilor de completare la noi posibili ofertanţi.
Idem pentru programul de preluare pe suport magnetic a datelor.
3. Primeşte machetele de culegere a datelor
completate de ofertanţi pe oricare din cele 3 modalităţi
descrise (pe suport hârtie prin poştă, pe suport magnetic -
dischetă sau direct în RNC), verifică modul de completare a acestora
sub aspectul corespondenţei numerotării machetelor cu lista
dotărilor oferite şi ia măsuri de eliminare a
neconcordanţelor prin dialog cu ofertanţii.
4. Asigură, prin personal instruit,
introducerea în calculator a datelor verificate, utilizând programul DOTCD,
verifică prin program corectitudinea datelor şi le validează
deasemeni prin program.
5. Asigură în permanenţă
existenţa copiei bazei de date
accesibile în reţea, ca măsură de siguranţă a
sistemului.
6. Efectuează modificările sesizate
prin macheta MODIFICARE respectând toate indicaţiile procedurale, prin
documentaţia de utilizare a programului.
7. Asigură consultarea bazei de date pentru
clienţi potenţiali care nu au acces la RNC şi listarea la cerere
a ofertelor din domeniul solicitat.
8. Asigură referinţa la aplicaţia
DOTCD în foaia de prezentare (web) a nodului de reţea.
9. Asigură informarea tuturor
instituţiilor conectate la RNC asupra modului de acces în aplicaţia
sistemului în scopul consultării/interogării bazei de date.
10. Transmite chestionare periodice (trimestrial)
tuturor ofertanţilor, pentru culegerea de informaţii privind
numărul de solicitări primite de la clienţi şi a celor
transformate în contracte/convenţii/alte forme de valorificare (Tc
şi Nc din formula 1) pentru a contribui la evaluarea
globală a sistemului. Administrează numărul de consultări
ale bazei de date ca informaţie utilă evaluării de sistem.
Dezvoltarea sistemului, atât în coordonata
teritorială cât şi în ceea ce priveşte domeniile C&D, se va
putea realiza corelat cu
posibilităţile conectării unităţilor C&D la
RNC pentru acces direct precum şi cu organizarea teritorială a
centrelor de transfer tehnologic şi inovare.
3.1. Programe de conectare a bazei de date în
RNC
Pentru a putea realiza exploatarea eficientă
a bazei de date s-a folosit un server de web tip FOLKWEB v 1.01 care permite
accesul în baze de date de tip MS ACCESS, prin intermediul bibliotecii 32 bit
ODBC realizând afişarea conţinutului unor tabele sau queries.
Regulile de acces în baza de date pentru
programele din pachetul FOLKWEB sunt puţin diferite de regulile care
guvernează MS ACCESS.
Pachetul FOLKWEB nu permite accesarea după o
sintaxă de tip ACCESS, exemplul următor fiind elocvent:
Unităţi
CD. Unităţi CD (denumire scurtă)
Tabela Unităţi CD din exemplul de mai
sus a fost transformată în UnitCD, iar câmpul Unităţi CD (denumire
scurtă) în DenS. Aceste modificări apar în copie pentru RNC a bazei
de date, exemplul de mai sus devenind:
UnitCD.DenS
Ţinând cont de acest lucru cât şi de
faptul că programele din pachetul de server nu acceptă variabile de tip memo, s-a
realizat procedura de transformare a
bazei de date pentru accesarea din RNC. Împreună cu baza de date
transformată se realizează şi fişierele de tip htm pentru
exploatarea bazei de date în RNC. Aceste programe sunt:
· princ.htm - programul principal;
· unitcd.htm - programul de interogare pentru
Unităţi CD;
· tipser.htm - programul de interogare pentru
tipuri de servicii;
· servas.htm - programul de interogare pentru
servicii asociate;
· param.htm - programul de interogare pentru
parametrii măsuraţi;
· dotare.htm - programul de interogare pentru
dotări.
În urma rulării programelor de interogare
rezultă o listă sub formă tabelară a înregistrărilor
care răspund la condiţiile de interogare.
În anexe sunt prezentate exemplificativ liste de
dotări obţinute ca urmare a interogării bazei de date.
3.2. Acţiuni
de prezentare a sistemului şi diseminare a informaţiilor şi
datelor
Realizarea sistemului şi aducerea acestuia la
nivel funcţional necesită o sumă de acţiuni ce se
eşalonează în timp. Diversificarea acestor acţiuni şi
selectarea celor mai adecvate metode pot scurta acest timp, ducând la
extinderea sistemului atât ca număr de ofertanţi şi clienţi
cât şi ca eficienţă în a răspunde la cerinţele
pieţei.
Se consideră utile mai multe categorii de
acţiuni, dintre care se pot aminti:
a) EDITAREA UNUI PLIANT-PROSPECT, care să
prezinte sistemul cu principalele componente şi facilităţi
b) difuzarea
materialelor de prezentare a sistemului şi anchetă interes la
nivelul Colegiului Consultativ prin Comisiile de specialitate cu ocazia
lucrărilor pregătitoare privind programul C&D al anului 1997;
c) prezentarea şi difuzarea de pliante
privind sistemul PRODOTCD la standurile cercetării de la diverse târguri
şi expoziţii;
d) EDITAREA DE PROSPECTE pe domenii de interes (analize chimice, teste
de anduranţă, etc.) care să fie difuzate independent, ca atare
sau reunite într-un CATALOG.
e) ÎNSCRIERE în literatura de informare (gen
Pagini Naţionale, catalog ˛Cine, ce?˛, etc.);
f) PARTICIPAREA LA ÎNTÂLNIRI de genul unor
colocvii, seminarii, mese rotunde, zile profesionale, conferinţe pe teme
de interes, reuniuni ale organizaţiilor patronale, ale întreprinderilor
mici şi mijlocii, târguri, expoziţii etc. cu materiale de prezentare
a programului;
g) RECLAME
în revistele de specialitate, POSTERE ŞI VIDEO CLIPURI la reuniuni
la care participă potenţiali interesaţi.
h) EDITAREA DE MATERIALE PROMOŢIONALE
(calendare, agende, pixuri, etc.) pentru popularizarea sistemului.
Alegerea acţiunilor cu care să
înceapă activitatea promoţională de introducere a sistemului pe
piaţă; eşalonarea acestor etape, desigur, depinde şi de
mărimea sumei de bani destinată acestui scop. Se poate, totuşi,
afirma că, acţiunile de la punctele a, b, c, şi d de mai sus
sunt cele ce se impun încă din prima etapă.
4. CONCLUZII ŞI PROPUNERI
În urma derulării lucrărilor şi
acţiunilor prevăzute în programul temei pentru această
etapă s-au realizat:
1. Documentarul de prezentare a sistemului de
promovare a informaţiilor aferente dotărilor pentru
cercetare-dezvoltare - prospecte, scrisori, machete culegere de date,
instrucţiuni de completare (anexa 1);
2. Instrucţiuni de utilizare pentru
programele care organizează şi exploatează baza de date -
ediţia 2 (anexa 2);
3. Program de transcriere pe suport magnetic -
dischetă - a machetelor de culegere/actualizare date;
4. Încărcarea nucleului bazei de date reale
cuprinzând oferte din domeniul cercetării metalurgice, al
construcţiei de maşini şi utilaje agricole, motoarelor termice,
al cercetărilor privind protecţia mediului şi epurarea apelor
reziduale (liste - anexa 3);
5. Testarea funcţionării bazei de date
încărcate în RNC între două noduri amplasate în Bucureşti.
Din experienţa colectării,
încărcării şi testării nucleului de oferte al sistemului se
poate concluziona că ansamblul de proceduri şi instrucţiuni
elaborate conferă acesteia flexibilitate - baza de date poate fi
îmbogăţită continuu - şi simplitate operaţională
la nivelul ofertantului. Rolul clienţilor potenţiali a fost
experimentat sumar prin testarea funcţionării RNC în Bucureşti.
Pentru a se trece la operaţionalizarea
sistemului se pot aprecia ca necesare un set minim de acţiuni în
continuare:
1. Stabilirea responsabilului de sistem - în
prospectul PRODOTCD a fost nominalizat INID ca responsabil, dar această
nominalizare încă nu are la bază decizia explicită a
beneficiarului MCT;
2. Asigurarea dotării hard şi soft a
responsabilului de sistem în configuraţia arătată în lucrare;
3. Asigurarea personalului minim necesar
funcţionării sistemului şi finanţarea activităţii
acestuia;
5. Reluarea anchetei de interes privind oferta
de dotări pentru C&D la nivelul a 30 - 50 ofertanţi
potenţiali;
6. Organizarea unor întâlniri
ofertanţi-clienţi pe clase de subiecte de interes privind dotarea
oferită - încercări, analize, testări etc. Aceste întâlniri se pot
constitui în acţiuni anexe ale unor consfătuiri, simpozioane,
manifestări jubiliare, târguri, expoziţii etc.
Anexa
1
SCIENTCONSULT S.R.L.
Stimate
Domnule Director general,
MCT a lansat iniţiativa de a se proiecta şi experimenta un sistem de informare şi valorificare a
dotărilor pentru cercetare-dezvoltare disponibile în unităţile
C&D din România, urmând ca, după definitivarea soluţiilor
prin testare, sistemul să fie administrat în folosul tuturor celor
interesaţi, atât din reţeua C&D, cât şi din întreaga
economie naţională.
Construirea unui sistem de informare şi valorificare a dotărilor
disponibile pentru activitatea ştiinţifică, existente în unităţile
de C&D, s-a conturat ca o direcţie necesară pentru valorificarea
mai bună a acestor dotări în condiţiile de circulaţie liberă
a informaţiilor, dar şi ca o soluţie parţială,
complementară, la problema lipsei generale de resurse financiare necesare
pentru modernizarea bazei de cercetare.
Dincolo de specificitatea restrânsă a unor dotări de utilizare
exclusivă, există o mare diversitate de dotări (aparatură,
dispozitive, utilaje, echipamente, instalaţii, sisteme şi/sau linii
tehnologice, standuri etc.) a căror utilizare poate fi oferită de deţinător
şi a cărei utilizare poate fi solicitată de alţi
beneficiari.
În acest context, a fost elaborat conceptul-cadru al unui sistem şi
a fost definită drept componentă centrală a acestuia o bază
de date realizată cu un pachet de programe denumit PRODOTCD, care urmează
să cuprindă informaţiile de interes atât pentru ofertanţi,
cât şi pentru utilizatori/beneficiari/clienţi ai sistemului.
În prima etapă a constituirii şi testării sistemului,
baza de date urmează a fi încărcată cu date oferite de 5 - 7
unităţi C&D din zone diferite ale cercetării şi
integrată în reţeaua naţională de calculatoare pentru
cercetare.
În acest context, unitatea Dvs., considerată reprezentativă
pentru domeniul ştiinţific propriu, a fost selectată pentru a
participa la constituirea primului nucleu de date ale sistemului. Pentru
asigurarea acurateţei datelor şi operativitate, vă rugăm să
desemnaţi un responsabil al acţiunii,
care va întocmi lista dotărilor oferite conform anexei 1, va completa
machetele şi va reprezenta partenerul avizat în toate relaţiile
ulterioare cu sistemul.
Cu încredinţarea că demersul nostru va fi receptat în mod
corespunzător, vă mulţumim anticipat, stimate Domnule Director
general, pentru răspunsul Dvs. şi aşteptăm informaţiile
privind oferta instituţiei ce o conduceţi, cât mai operativ posibil,
până la data de .....................
Director,
Dr.
Ing. M. Duma
Anexe:
Instrucţiuni de completare a machetei de culegere date.
Machete culegere date: - Unităţi
C&D
-
Dotări 1
-
Dotări 2
- Dotări 3
InstrucŢiuni pentru culegerea
datelor/informaŢiilor aferente
dotării pentru C&D
O condiţie primordială pentru asigurarea
viabilităţii sistemului şi a acurateţii informaţiilor
este analiza tehnică, evaluarea stării
de funcţionare a dotării şi selectarea acelor aparate,
dispozitive, standuri, utilaje etc., care pot prezenta şanse reale de
succes în ofertă.
În acest sens considerăm util să accentuăm
că adoptarea unei atitudini formale în participarea la sistem, completarea
datelor cu informaţii perimate existente prin fişe de evidenţă
vechi, neactualizate, fără a verifica concordanţa parametrilor
sau datelor de identificare cu situaţia actuală reală a dotărilor,
va constitui o regretabilă pierdere de timp şi va conduce în mod
sigur la compromiterea participării la sistem, iar generalizarea acestui
comportament va compromite chiar ideea de sistem propus.
Insistăm să precizăm că
participarea la sistem ca ofertant de informaţii şi date privind
dotarea pentru cercetare-dezvoltare şi serviciile aferente acesteia
trebuie declaşată printr-o acţiune
de analiză profesionistă şi inventariere a tuturor dotărilor
existente în unitatea Dvs., care pot fi
oferite sau intenţionaţi să le oferiţi ulterior prin sistem:
- aparatură, dispozitive, etaloane;
- standuri;
- echipamente şi instalaţii de
laborator;
- baze speciale sau poligoane de
testare/simulare-încercare;
- sisteme şi/sau linii tehnologice;
- piloţi experimentali şi/sau
semiindustriali;
- maşini speciale, utilaje şi/sau
complexe de prelucrare;
alte dotări ce pot fi oferite.
În cadrul analizei vor fi verificate şi
actualizate toate datele şi informaţiile cerute de sistem şi
acestea privite nu prin prisma „să scăpăm şi de
hârtiile astea“,
ci cu interesul şi atenţia impuse de o cauză care este şi
trebuie să fie profitabilă
pentru instituţia Dvs.: posibila obţinere a unor venituri
suplimentare prin oferta şi valorificarea serviciilor aferente dotării,
precum şi un impact pozitiv asupra întregii activităţi C&D
care va beneficia de o bază de dotare îmbogăţită.
Subliniem necesitatea de a fi desemnat un responsabil al acţiunii care, după
participarea la analiza şi selecţia dotărilor oferite de Dvs., să
elaboreze lista dotărilor oferite conf. anexa 1, să completeze
machetele de date şi să
reprezinte partenerul avizat în toate relaţiile ulterioare cu sistemul.
Datele de prelucrat au fost astfel structurate:
· tabele cu date
privind identificatorii ce reprezintă colecţii de date
principale, care sunt:
- unităţi de C&D;
- tipuri de servicii posibile;
- mărimi de măsurat cu unităţile
de măsură aferente;
- condiţii pentru servicii asociate dotărilor;
· date
principale: aparate, dispozitive, utilaje, piloţi etc., servicii
asociate acestora şi parametrii aferenţi serviciilor la nivelul dotărilor
disponibile.
În mod corespunzător, s-au alcătuit 4
machete pentru culegerea datelor:
- macheta unităţii
C&D;
- macheta Dotări
1;
- macheta Dotări 2 - servicii;
- macheta Dotări
3 - parametri.
Macheta
UNITĂŢI CD - conţine datele
de referinţă pentru unităţile de C&D care posedă
dotări disponibile pentru anumite servicii tehnico-ştiinţifice.
1. Unitate
C&D (denumire scurtă) - 20 de caractere, se scrie denumirea
criptică uzuală, ex.:INTEC, IFIN, ICEPRONAV
2. UNITATE
C&D (denumire lungă) - 150 caractere, se scrie denumirea unităţii
aşa cum este înregistrată oficial
3. Localitate
- 50 caractere
4. Adresa
- 50 caractere, se scrie strada, numărul
5. Cod poştal
- 15 caractere (codificare oficială)
6. Judeţ
- 25 caractere
7. Telefon
- 15 caractere inclusiv prefix (telefonul unităţii C&D)
8. Fax
- 15 caractere (faxul unităţii C&D)
9. Persoana de contact - 50 caractere - persoana
desemnată ca responsabil al aplicaţiei sistemului în unitatea C&D
Macheta
DOTĂRI 1 - conţine datele
pentru descrierea dotărilor ce se oferă în
sistem.
1.
Denumire instalaţie - 255 caractere - denumirea uzuală,
existentă în evidenţa unităţii C&D
2. Număr
bucăţi - număr bucăţi ce se oferă
(numeric întreg)
3. Loc
amplasare - 20 caractere
Se va alege o valoare care este cuprinsă în
tabela Unităţi C&D, câmpul Unităţi
C&D (denumire scurtă). Programul rezolvă această problemă.
4. Import
- câmp de DA/NU (dotarea provine din import?)
5. Firma
producătoare - 50 caractere - conform evidenţei proprii
6. Ţara
- 50 caractere
7. Anul
fabricaţiei - numeric întreg - conform evidenţei proprii
8. Anul
punerii în funcţiune - numeric întreg - conform evidenţei
proprii
9. Uzura
fizică - numeric procent - conform evidenţei proprii
La
introducerea acestui câmp se va lucra cu forma de scriere 2%.
Nu se
recomandă ceva de tipul 2
pentru că prin conversie se va ajunge la 200%.
10. Condiţii
pentru serviciul asociat dotării - 75 caractere
Se
alege din tabela pentru servicii asociate dotării (a, b, c, d, e, f)
11. Brevete
existente - câmp de tipul DA/NU - brevete incluse în dotare
12. Numărul
brevetului - numeric lung - conform evidenţei proprii
13. Valoare
- câmp numeric - valoarea estimată a brevetelor
14. Know-how
- câmp de tip DA/NU - dacă unitatea oferă kow-how asociat dotării
15. Redevenţe
- câmp numeric - valoare estimată pentru utilizarea know-how (mii lei)
16. Alte
informaţii utile - memo - orice informaţii suplimentare ce se
consideră utile pentru a se uşura prezentarea dotării (nu se pot
face căutări şi sortări)
Macheta DOTĂRI
2 - cuprinde tipurile de servicii
tehnico-ştiinţifice aferente dotării ce se oferă
1. Denumire
tip serviciu - pentru fiecare dotare este obligatoriu cel puţin un
tip de serviciu tehnico-ştiinţific selectat din lista detaliată
în machetă de la 1 la 10 (75 caractere)
2. Explicaţie
- 75 caractere
Câmpul Explicaţie se va completa în cazul
în care se alege câmpul „Alte servicii“ care
se detaliază aici.
Pentru o machetă Dotări 1 se pot
completa una sau mai multe machete Dotări
2 care se vor numerota în secvenţă logică. Fiecare serviciu are
cel puţin un parametru măsurat.
Macheta DOTĂRI
3 - cuprinde parametri măsuraţi
1. Denumire
parametru - 50 caractere - se completează cu denumirea uzuală
a parametrului
2. Unitatea
de măsură - se completează cu denumirea standardizată
a unităţii de măsură, sau listă
3. Limita
inferioară - câmp numeric
4. Limita
superioară - câmp numeric
Dacă
parametrul are o singură limită, atunci această limită se
va introduce la Limita superioară.
Cel puţin
unul dintre câmpurile Limita inferioară
sau Limita superioară este obligatoriu.
5. Precizia
de măsură - câmp numeric procent
Se va
proceda la fel ca la Uzura fizică
din tabela Dotări 1.
6. Valoare
listă - 15 caractere
Obligatoriu
în cazul în care Unitatea de măsură
este lista.
Pentru
fiecare parametru măsurat poate exista o metodă de măsură.
7. Denumire
metodă de măsură - 50 caractere - denumire standardizată
sau uzuală
8. Descriere
- 255 caractere se descrie metoda de măsură dacă nu este
standardizată
CÂMPURILE
SUBLINIATE SUNT OBLIGATORII.
TOATE DATELE SE
VOR COMPLETA CU
MAJUSCULE.
Anexa 3
LISTA DOTĂRILOR OFERITE
Nr. crt. |
Denumire aparat,
instalaţie, pilot, utilaj, linie tehnologică etc. |
Unitate |
0 |
1 |
2 |
01 |
Maşină electronică universală MTS - 100 KN |
ICEM S.A. |
02 |
Maşină universală pentru încercări mecanice A - W |
ICEM S.A. |
03 |
Maşină hidraulică universală încercări mecanice
EZD 20 |
ICEM S.A. |
04 |
Maşină hidraulică universală încercări mecanice
EZD 40 |
ICEM S.A. |
05 |
Maşină universală pentru încercări mecanice ZD 10 |
ICEM S.A. |
06 |
Maşină mecano-electronică pentru încercări mecanice
ZD 101-1 |
ICEM S.A. |
07 |
Maşină universală pentru încercarea statică a
metalelor UHP 20 |
ICEM S.A. |
08 |
Maşină universală de încercări la tracţiune UHS
100 |
ICEM S.A. |
09 |
Maşină de încercări la tracţiune F.U. 1000e |
ICEM S.A. |
10 |
Maşină de încercat TIRATEST 2200 |
ICEM S.A. |
11 |
Maşină de încercat TIRATEST 2300 |
ICEM S.A. |
12 |
Ciocan pendul RKP 300 |
ICEM S.A. |
13 |
Sonetă tip PELINI |
ICEM S.A. |
14 |
Ciocan pendul JB 300 |
ICEM S.A. |
15 |
Ciocan pendul VEB 150 |
ICEM S.A. |
16 |
Ciocan pendul VEB 50 |
ICEM S.A. |
17 |
Durimetru SCHOPER |
ICEM S.A. |
18 |
Aparat pentru determinarea durităţii |
ICEM S.A. |
19 |
Durimetru ROCKWELL |
ICEM S.A. |
20 |
Microdurimetru 5 |
ICEM S.A. |
21 |
Maşină încercare la fluaj |
ICEM S.A. |
22 |
Microscop electronic prin transmisie |
ICEM S.A. |
23 |
Difractometru de raze X |
ICEM S.A. |
24 |
Microscop electronic SCANNING |
ICEM S.A. |
25 |
Microsondă electronică |
ICEM S.A. |
26 |
Microscop optic REICHERT |
ICEM S.A. |
27 |
Microscop optic NEOPHOT |
ICEM S.A. |
28 |
Microscop optic REICHERT |
ICEM S.A. |
29 |
Analizor de imagini QTM |
ICEM S.A. |
30 |
Dilatometru |
ICEM S.A. |
31 |
Instalaţie de torsiune SETARAM |
ICEM S.A. |
32 |
Spectometru de absorbţie atomică |
ICEM S.A. |
33 |
Instrumentar analize chimice clasice |
ICEM S.A. |
34 |
Balanţă termogravimetrică |
ICEM S.A. |
35 |
Dilatometru 802 |
ICEM S.A. |
36 |
Instalaţie analiză cocs |
ICEM S.A. |
37 |
Utilaje de pregătire a probelor din minereu |
ICEM S.A. |
38 |
Instalaţie pentru determinarea reductibilităţii
minereurilor |
ICEM S.A. |
0 |
1 |
2 |
39 |
Instalaţie fluaj produse refractare |
ICEM S.A. |
40 |
Aparat pentru determinarea conductivităţii termice |
ICEM S.A. |
41 |
Difractometru raze X |
ICEM S.A. |
42 |
Microscop de temperatură înaltă |
ICEM S.A. |
43 |
Aparat pentru determinarea refractarităţii |
ICEM S.A. |
44 |
Instalaţie coroziune tensio-fisurantă |
ICEM S.A. |
45 |
Instalaţii pentru analiza calităţii mediului |
ICEM S.A. |
46 |
Instalaţie de determinare a proprietăţilor fizice prin
metoda picăturii |
ICEM S.A. |
47 |
Aparat pentru determinarea conţinutului de O2 în gaze inerte |
ICEM S.A. |
48 |
Stand orizontal încercări arzătoare |
ICEM S.A. |
49 |
Stand încercat tuburi radiante |
ICEM S.A. |
50 |
Stand încercări motoare termice |
ICSITMUA |
51 |
Echipament de măsurări tensometrice şi de teletransmisie
de date |
ICSITMUA |
52 |
Instalaţie încercări în regim simulat şi accelerat de tip
HIDROPULS |
ICSITMUA |
53 |
Stand pentru determinarea preciziei de semănat SPS-3 |
ICSITMUA |
54 |
Echipament pentru determinarea compactităţii solului |
ICSITMUA |
55 |
Stand pentru încercarea echipamentelor de injecţie |
ICSITMUA |
56 |
Maşină de prelucrat prin electroeroziune tip ELER 300 CNC |
ICSITMUA |
57 |
Dispozitiv pentru determinarea coordonatelor centrului de masă |
ICSITMUA |
58 |
Stand pentru încercarea elementelor de transmisie mecanică |
ICSITMUA |
59 |
Stand pentru încercarea elementelor de acţionare hidraulică |
ICSITMUA |
60 |
Spectrometru de masă cuplat cu gaz cromatograf |
ICPEAR |
61 |
Gaz cromatograf cu coloană capilară |
ICPEAR |
62 |
Gaz cromatograf cu coloane convenţionale |
ICPEAR |
63 |
Cromatograf de lichide de înaltă performanţă |
ICPEAR |
64 |
Analizor de carbon organic |
ICPEAR |
65 |
Spectrometru de absorbţie atomică cu flacără |
ICPEAR |
66 |
Spectrometru UV-VIZ |
ICPEAR |
67 |
Spectrometru de teren |
ICPEAR |
68 |
Spectrometri IR |
ICPEAR |
69 |
Flamfotometru |
ICPEAR |
70 |
Analizor aminoacizi |
ICPEAR |
71 |
Derivatograf |
ICPEAR |
72 |
Calorimetru adiabatic |
ICPEAR |
73 |
Ozonor |
ICPEAR |
74 |
Generator UV cu reactor |
ICPEAR |
75 |
Oxigenometru |
ICPEAR |
76 |
Turbidimetru |
ICPEAR |
77 |
Analizor gaze arse şi emisii de gaze arse |
ICPEAR |
Anexa 2
2.Instrucţiuni de
utilizare (versiunea 2.0)
Întreaga aplicaţie a fost scrisă în ACCESS v 2.0 sub Windows. În acest caz programul preia o serie de facilităţi ale mediului sub care a fost scris, şi anume modul prietenos de lucru. Se utilizează tehnica modelării meniurilor prin ferestre cu butoane.
………………………………………………………
2.9. Cerinţe hardware şi software.
Aplicaţia este concepută să ruleze pe un calculator care îndeplineşte următoarele condiţii:
· unitate centrala 486 (minimum), memorie 8 Mb (minimum), spaţiu disc 10 Mb,
monitor color VGA (recomandabil SVGA), mouse, imprimantă (de preferinţă laser);
· Windows 3.1 EE sau echivalent.
Pentru reţea se impune următoarea configuraţie minimală:
· unitate centrala 486 (minimum), memorie 32 Mb (minimum), spaţiu disc 25 Mb,
monitor color VGA (recomandabil SVGA), mouse, imprimantă (de preferinţă laser);
· Windows 95;
· server de web tip FOLKWEB 1.01 sau 1.2