Proiect de
ofertă pentru constituirea în România,
sub auspicii
internaționale,
a unui Centru de formare și specializare
în activități aerospațiale
Faza 2.
Analize comparative privind constituirea
de forme divers structurate de educație și pregătire în domeniul spațial,
pentru stabilirea opțiunii
(V. și concluziile fazelor:1,
3, faza 4)
Responsabil lucrare,
Dr. fiz. Marius-Ioan
PISO
© SCIENTCONSULT, septembrie 1994
.
4. Concluzii
Investigația promovată pentru elaborarea analizei comparative pentru
privind constituirea de forme divers structurate de educație și pregătire în
domeniul spațial pentru stabilirea opțiunii Agenției Spațiale Române, conduce la
următoarele concluzii:
Există, și trebuie luate în considerare, câteva modele majore de organizare
și funcționare de structuri educaționale în domeniul științei, tehnologiilor și
aplicațiilor spațiale, dintre care s-au analizat în cadrul Raportului de fată,
următoarele:
- Centrele pentru Educație în Știință și Tehnologii Spațiale (Centres
for Space Science and Technology Education) promovate de Organizația
Națiunilor Unite;
- Universitatea Spațială Internațională (International Space University
ISLI) din Cambridge, Massachusets;
- Centrul de formare de la Toulouse al Grupului pentru Dezvoltarea
Teledetecției Aerospațiale (Le Groupement pour le Developement de la
Teledetection Aerospatiale).
Instituțiile mai sus menționate au fost reținute ca tipuri de referință
dintr-un număr mai mare de variante, în cadrul examinării problematicii de
față, prezentată de autori la nivelul Grupului de experți-consultanți ai
Agenției Spațiale Române.
S-a conturat propunerea de opțiune pentru proiectarea, pe baza
investigațiilor ulterioare, a unui Sistem educațional național (din România) în
domeniul Stiintei, tehnologiilor și aplicațiilor spațiale.
Conceptul inițial, formulat prin tema Proiect de ofertă pentru
constituirea în România, sub auspicii internaționale, a unui Centru de formare
și specializare în activități aerospațiale, se propune a fi reconsiderat în
sensul de mai sus. Sunt suficiente elementele edificatoare necesare pentru a
orienta fazele ulterioare pe acest concept. Pentru asigurări decisive în acest
sens este necesară și precizarea argumentelor de ordin economic, desprinse și
din examinarea detailată a documentelor Națiunilor Unite.
Datele primare obținute și consultările efective cu participarea
specialiștilor din cercetare și învățămăntul superior, din unele centre
universitare reprezentative din România, au confirmat nereflectarea, decăt
sporadic, în manualele universitare a problematicii spațiale. S-a accentuat
astfel necesitatea Studiului explorator pe această temă și s-a convenit în
acest sens cu Consiliul Științific al Agenției Spațiale Române pentru un demers
sistematizat din care să rezulte posibilități de realizare a unor programe
analitice pe tematică sau în problematica spațială pentru anul universitar
1995-1996.
Raportul prezent este a fost corelat și cu aprecieri și propuneri de
acțiune în sensul recomandărilor din: United Nations Programme for Space
Applications și ale Agendei 21, aceasta și în vederea estimării
posibilității integrării structurii educaționale propuse într-un sistem global.
Bibliografie
UN-COPUOS A/AC.105/534, New York (1993)
UN-COPUOS A/AC.105/552, 553, New York (1993)
UN-COPUOS A/AC.105/555, Viena (1994)
UN-COPUOS A/AC.105/556-562, Viena (1994)
International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences, General
Information, Land Information Survey, Advisory Service, ITC Entschede
1990-1992.
International Space University
'" "" * Agenția Spațială Română - Jurnal, I/1993, I-I I/1994.
" * '` Education, training, research and Fellowship Opportunities in
Space Science and technology and its Applications, A/AC.105/542, United Nations
Litho 33027, New York 1993.
United Nations Office for Outer Space Affairs (www gopher), link by
nssdc@gsfc.nasa.gov (iulie 1994).
'" * Master of Space Studies (MSS) Program, International Space University
Organization, Cambridge MA (1993).
Formation, GDTA, Toulouse (1992)