Proiect de ofertă pentru constituirea în România,

sub auspicii internaționale,

 a unui Centru de formare și specializare

 în activități aerospațiale

 

 

Faza 2. Analize comparative  privind constituirea

 de forme divers structurate  de educație și pregătire în domeniul spațial,

 pentru stabilirea opțiunii

(V. și concluziile fazelor:1, 3, faza 4)

 

 

 

 

                         Responsabil lucrare,

 

                         Dr. fiz. Marius-Ioan PISO

 

© SCIENTCONSULT, septembrie 1994

 

 

………………………………………………………………….

 

 

 

4. Concluzii

 

Investigația promovată pentru elaborarea analizei comparative pentru privind constituirea de forme divers structurate de educație și pregătire în domeniul spațial pentru stabilirea opțiunii  Agenției Spațiale Române, conduce la următoarele concluzii:

Există, și trebuie luate în considerare, câteva modele majore de organizare și funcționare de structuri educaționale în domeniul științei, tehnologiilor și aplicațiilor spațiale, dintre care s-au analizat în cadrul Raportului de fată, următoarele:

- Centrele pentru Educație în Știință și Tehnologii Spațiale (Centres for Space Science and Technology Education) promovate de Organizația Națiunilor Unite;

- Universitatea Spațială Internațională (International Space University ISLI) din Cambridge, Massachusets;

- Centrul de formare de la Toulouse al Grupului pentru Dezvoltarea Teledetecției Aerospațiale (Le Groupement pour le Developement de la Teledetection Aerospatiale).

Instituțiile mai sus menționate au fost reținute ca tipuri de referință dintr-un număr mai mare de variante, în cadrul examinării problematicii de față, prezentată de autori la nivelul Grupului de experți-consultanți ai Agenției Spațiale Române.

S-a conturat propunerea de opțiune pentru proiectarea, pe baza investigațiilor ulterioare, a unui Sistem educațional național (din România) în domeniul Stiintei, tehnologiilor și aplicațiilor spațiale.

Conceptul inițial, formulat prin tema Proiect de ofertă pentru constituirea în România, sub auspicii internaționale, a unui Centru de formare și specializare în activități aerospațiale, se propune a fi reconsiderat în sensul de mai sus. Sunt suficiente elementele edificatoare necesare pentru a orienta fazele ulterioare pe acest concept. Pentru asigurări decisive în acest sens este necesară și precizarea argumentelor de ordin economic, desprinse și din examinarea detailată a documentelor Națiunilor Unite.

Datele primare obținute și consultările efective cu participarea specialiștilor din cercetare și învățămăntul superior, din unele centre universitare reprezentative din România, au confirmat nereflectarea, decăt sporadic, în manualele universitare a problematicii spațiale. S-a accentuat astfel necesitatea Studiului explorator pe această temă și s-a convenit în acest sens cu Consiliul Științific al Agenției Spațiale Române pentru un demers sistematizat din care să rezulte posibilități de realizare a unor programe analitice pe tematică sau în problematica spațială pentru anul universitar 1995-1996.

Raportul prezent este a fost corelat și cu aprecieri și propuneri de acțiune în sensul recomandărilor din: United Nations Programme for Space Applications și ale Agendei 21, aceasta și în vederea estimării posibilității integrării structurii educaționale propuse într-un sistem global.

 

Bibliografie

UN-COPUOS A/AC.105/534, New York (1993)

UN-COPUOS A/AC.105/552, 553, New York (1993)

 UN-COPUOS A/AC.105/555, Viena (1994)

UN-COPUOS A/AC.105/556-562, Viena (1994)

International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences, General Information, Land Information Survey, Advisory Service, ITC Entschede 1990-1992.

International Space University

'" "" * Agenția Spațială Română - Jurnal, I/1993, I-I I/1994.

" * '` Education, training, research and Fellowship Opportunities in Space Science and technology and its Applications, A/AC.105/542, United Nations Litho 33027, New York 1993.

United Nations Office for Outer Space Affairs (www gopher), link by nssdc@gsfc.nasa.gov (iulie 1994).

'" * Master of Space Studies (MSS) Program, International Space University Organization, Cambridge MA (1993).

Formation, GDTA, Toulouse (1992)

Faza 3

 

Început