Proiect de
ofertă pentru constituirea în România,
sub auspicii
internaționale,
a unui Centru de formare și specializare
în activități aerospațiale
Faza 3.
Orientare, prin programe analitice,
a formelor de educație și pregătire în
domeniul spațial,
pe toate
direcțiile principale de interes, teoretic și aplicativ
V. și concluziile fazelor: 1, 2, faza 4
Responsabil lucrare,
Dr. fiz. Marius-Ioan PISO
© SCIENTCONSULT, octombrie 1994
7.
Concluzii și propuneri
154.
În faza a treia, penultimă, a Raportului anual de cercetare se conturează
concluzia necesității următoarelor inițiative imediate, posibil de luat, în
cazul acceptării lor, de Agenția Spațială Română:
a)
Realizarea anchetei universitare la nivel național pentru evidența cursurilor
în domeniul știintei, tehnologiilor și aplicațiilor spațiale, cu curriculumurile
inerente, și identificarea specialiștilor care le susțin.
Acțiunea
se poate limita inițial la disciplinele: i) Teledetecție (remote sensing
aerospatial); ii) Geografie, cu referiri la Geographic Information Systems
(GIS); iii) Geodezie, cu referiri la Global Positioning System (GPS); Meteorologie
spațială;
b)
Contactarea, prin scrisori, a Agențiilor Spațiale din Republica Moldova,
Ucraina și Bulgaria, iar ulterior și din Slovenia, Ungaria, Polonia, Cehia și
Slovacia, pentru a le supune atenției oferta de Înțelegere (prezentată
în anexa nr. 4) în vederea cooperării, în formule egal convenabile, cât mai
puțin costisitoare, la constituirea și utilizarea unui Sistem educațional
subregional, pe tematicile spațiale imediat utile;
c)
Transmiterea de urgență, pentru a fi inclus în ediția actualizată a anuarului
1994 referitor la ofertarea internațională de educație/training în domeniul
spațial, în curs de actualizare de către UN Office for Outer Space Affairs, a
unui fișier România, cu includerea fișei întocmită în anexa nr. 3,
conținând programa analitică și alte date asupra cursului universitar de
teledetecție spațială ce se ține la Universitatea Tehnică de Construcții
București, Laboratorul de teledetecție aerospațială;
d)
Investigarea, pe baza Planului spa~ial al României până în anul 2000, a
cerințelor de suport educațional pentru tematicile cu justificată desfășurare
dincolo de anul 1995, până în anul 2000.
Notă: Sugestiile menționate au fost discutate în cadrul
seminariilor organizate de executant împreună cu Agenția Spațială Română pe tot
parcursul elaborării fazelor anului 1994 ale Raportului de cercetare de față,
cu participarea unor experți-consultanți ai Agenției și a specialiștilor
consultanți ai Scientconsult.
Bibliografie
United Nations Programme on Space Applications - 1993 Report, OOSA, Vienna
(1994)
UN-COPUOS
A/AC.105/534, New York (1993)
UN-COPUOS
A/AC.105/552, 553, New York (1993)
UN-COPUOS
A/AC.105/555, Vienna (1994)
UN-COPUOS
A/AC.105/556-562, Vienna (1994)
Space technologies for Developing countries - Making It Happen!, American
Institute of Aeronautics and Astronautics, 1993.
International
Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences, Advisory Service, ITC
Entschede 1990-1992.
Agenția Spațială Română - Jurnal, I/1993, (-I I/1994.
Planul spațial al României până în anul 2000 (proiect), Agenția
Spațială Română (1994).
Education, Training, Research and Fellowship Opportunities in Space
Science and Technology and its Applications, A/AC.105/542, United
Nations Litho 33027, New York 1993
United Nations Office for Outer Space
Affairs (www gopher), link by nssdc@gsfc.nasa.gov (iulie 1994).
Anexe
INSTITUTUL
INTERNAȚIONAL PENTRU PROSPECȚIUNI AEROSPAȚIALE ȘI ȘTIINȚELE TERREI
(International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences)
1.
Introducere
Institutul
Internațional pentru Prospecțiuni Aerospațiale și Științele Terrei (International
Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences) (ITC) este o organizație
autonomă, care funcționează sub egida Ministerului Educației și Științei și
Ministerului pentru Promovarea Cooperării ale guvernului din Olanda.
Activitatea
ITC se concentrează pe trei direcții principale: educație/pregătire, cercetare
și consultanță. Experții ITC acoperă, la nivelul anului 1994, o gamă largă de
discipline în domeniile: colectare, achiziție și prelucrare de date
aerospațiale, fotogrammetrie, cartografie, prospecțiuni ale resurselor solului,
științele Terrei și prospecțiuni urbane. Această bază educațională largă
asigură posibilitatea acoperirii majorității solicitărilor participanților la
procesul educațional.
Anual,
se pregătesc și se susțin circa 40 de cursuri, cu o capacitate totală de
450-500 participanți/an. De la înființarea institutului, în anul 1951, până în
anul 1994, cursurile au fost urmate de aproximativ 11.000 de participanți din
150 de țări, ceea ce atestă caracterul internațional al institutului.
În
ultimii ani, ITC s-a implicat într-o varietate largă de proiecte de
consultanță, în principal în țările în curs de dezvoltare și cele recent
industrializate, oferind suport practic pentru instituții educaționale și
organizații productive.
2.
Cooperarea cu universități
ITC
își organizează cursurile cu participarea unui mare număr de universitari din
întreaga țară (Olanda) și din alte țări, realizând totodată promovări
universitare în cadrul programelor de masters și doctorat. Dintre
universitățile pilot olandeze se menționează Universitățile tehnologice din
Delft și Twente, Universitatea din Utrecht și Universitatea Agricolă
Wageningen.
3.
Cercetare-dezvoltare
Programul
de cercetare-dezvoltare al institutului este orientat pe anumite probleme de
cercetare și educaționale și pe obiecte de învățământ. Scopul principal al
cursurilor este utilizarea cu eficiență maximă a tehnologiei aerospațiale
moderne și a managementului geoinformației, cu aplicații în cartarea
topografică și cadastrală, prospectarea resurselor solului și subsolului,
observații ale zonelor urbane. Aplicațiile sunt adaptate și unor țări în curs
de dezvoltare, care au convenit aceasta cu institutul.
O
componentă importantă a ariei aplicative o au cercetările în dezvoltarea și
managementul sistemelor de geoinformație. Recent, a fost dezvoltat un sistem
geoinformatic pentru managementul integrat al solului și resurselor de apă
(ILWIS). Un număr semnificativ de proiecte se referă la prelucrarea de date
satelitare, aplicații ale teledetecției, fotogrammetrie digitală și cartografie
asistată de calculator.
Majoritatea
rezultatelor cercetării sunt publicate în revista ITC, cu apariție
trimestrială, distribuită liber tuturor instituțiilor de specialitate în cadrul
suportului continuu în schimb de informație acordat de ITC re~elei de asociați.
4.
Servicii de consultanță
Sectorul
de consultanță al institutului provine dintr-un serviciu de follow-up pentru
institutele din re~ea. Până în prezent au fost finalizate mai mult de 350 de
proiecte, ITC fiind astfel implicat în multe finalizări din diferite zone ale
lumii, în mare parte țări în curs de dezvoltare.
Sunt
patru tipuri de proiecte de consultanță:
proiecte
de asistență tehnică, cu accent pe execuția proiectului;
proiecte cu suport internațional;
proiecte
de pregătire/educație pe bază de contract
proiecte de cercetare pe bază de contract.
5.
Studenții și condițiile de găzduire
În
fiecare an vin la ITC circa 400 de studenți din toate zonele lumii.
Acest
grup divers, format din circa 75 de naționalități, se constituie într-o
comunitate culturală autentică.
La
sediile sale din Enschede și Delft, ITC dispune de facilități proprii de cazare
pentru participanții la cursuri. Cazarea se face, sub controlul ITC, de către
Organizația Internațională a Hotelurilor Studențești (DISH).
În
Enschede, hotelul cu această destinație are o capacitate totală de 256 de
camere single și 80 de apartamente. Pentru cei care studiază în Delft, cazarea
este asigurată în clădirea institutului.
'Raportul
propune luarea în considerație pentru România a proiectelor de
pregătire/educatie (Recomandare a Grupei de experți-consultanți ai Agenției
Spațiale Române, la întrunirea sa din 3 octombrie 1994).
UNITED
NATIONS PROGRAMME ON SPACE APPLICATIONS
Raport
pentru anul 1993
Programul
dezvoltat al Națiunilor Unite pentru Aplicații ale Științei și Tehnologiilor
Spațiale (UN-PSA) acoperă următoarele zone majore:
i)
asigurarea burselor pe termen lung,
ii)
organizarea de cursuri, workshopuri și conferințe în
scopul educației/pregătirii,
iii)
asigurarea de servicii de consultanță tehnică,
iv)
dezvoltarea capabilităților indigene pe plan local,
v)
asigurarea cu informații în domeniul spațial și
vi)
promovarea extinderii cooperării în științe și
tehnologii spațiale.
Se prezintă, în continuare,
activitățile și direcțiile Programului pentru perioada 1993 - 1995 și modul în
care au fost considerate elementele sale, împreună cu un raport de stadiu
privind înființarea de Centre pentru Pregătire în Științe și Tehnologii
Spațiale la nivel regional.
1.
Programe de burse pe termen lung pentru pregătire aprofundată
În
perioada 1993-1994, Programul a primit un număr de 19 oferte de burse pe termen
lung, din partea guvernelor Braziliei (10), Chinei (4) și Agenției Spațiale
Europene (5).
2.
Cursuri, workshopuri, conferințe pentru educație/formare
(a)
Cosponsori. Aceste activități au fost sponsorizate și/sau găzduite respectiv de
guvernele din: Austria, Franța, Germania, Indonezia, Italia, Mexico, Nepal,
Nigeria și Suedia, ca și de: Agenția Spațială Europeană, Departamentul
Națiunilor Unite pentru Sprijinirea Dezvoltării și Servicii de Management (UN-DSMS),
Telespazio, Administrația Națională pentru Aeronautică și Spațiu a Statelor
Unite (NASA), Comisia Comunităților Europene (CEC), Centrul Internațional de
Fizică Teoretică Trieste (ICTP), Societatea Planetară (TPS), Earth Observation
Satellite (EOS), MacDonald Dettwiler, United States Geological Survey.
(b)
Principalele concluzii
Workshopul de la Atena a evaluat performanțe și probleme asociate ale
teleeducației și comunicațiilor personale. S-a atras atenția asupra
insuficienței investițiilor în comunicațiile mobile față de cheltuielile făcute
pentru serviciile fixe de comunicații prin satelit, în special în țările în
curs de dezvoltare, de asemenea asupra investițiilor direcționate spre
utilizatori, infrastructura pentru noile moduri de comunicații fiind într-un
proces de evoluție rapidă și dinamică. La solicitarea participanților la
Workshop, Programul pentru Aplicații Spațiale a fost de acord să
elaboreze un material de prezentare (o broșură), care să se concentreze pe
elementele teleeducației, incluzând logistica necesară dezvoltării unui astfel
de program într-o țară dată.
Conferința de la Bandung, Indonezia, a remarcat costurile foarte ridicate
ale activităților spațiale, realitățile economice impunând cooperare regională.
S-a observat, de asemenea, că utilizarea experienței și resurselor în comun de
către țările dintr-o regiune este o necesitate. Conferința a identificat o
serie de programe care trebuie să fie de interes principal pentru regiune,
printre care: construcția, amplasarea și utilizarea unui telescop cu diametrul
mai mare de 4 metri, în beneficiul regiunii; inițierea, în fiecare țară, a unui
program amplu în domeniul științelor atmosferei; dezvoltarea unei rețele care
să faciliteze schimbul de informație între profesioniști și utilizatori în
domeniul științelor și tehnologiilor spațiale. Conferința a solicitat statelor
membre ale regiunii să acorde atenție specială educării tineretului, în fiecare
țară, în domeniul științei și tehnologiilor spațiale.
Workshop-ul din Mexico City a notat că multe dintre
sistemele naționale de alertă timpurie și înștiințare asupra pericolelor și
catastrofelor naturale nu sunt suficient edificate asupra întregului spectru de
posibilități ale tehnologiilor spațiale. Workshopul a fost de acord, inter
alia, că este necesară, ca primă urgență, instalarea unei rețele de puncte
și noduri cu caracter focal în fiecare regiune, în vederea diseminării
(distribuirii și schimbului) informației spațiale între acestea. O astfel de
rețea poate, de asemenea, să asigure servicii de alertă, prin nodurile acesteia
fiind posibilă comunicația cu comunitatea internațională care asigură ajutor în
caz de urgență.
Workshopul de la Lagos, Nigeria, a solicitat statelor membre: i) să
aducă la zi și să îmbunătățească nivelul științific al cercetătorilor referitor
la aspectele curente și viitoare în domeniul știintelor spațiale de bază, ii)
să dezvolte capabilitățile naționale care pot fi utilizate în concepția și
derularea de programe cu accent pe activități de cercetare în domeniul
științelor spațiale de bază și iii) să dezvolte cooperarea științifică
internațională, în special între țările în curs de dezvoltare.
La
Conferința de la Dakar, Senegal, participanții au chemat guvernele
statelor africane să ia măsuri adecvate și pe termen lung, la nivel local, prin
investiții în dezvoltarea cunoștințelor, practicii și a infrastructurii în
domeniul observării Terrei și disciplinelor conexe, de asemenea în dezvoltarea
comunicațiilor. S-a remarcat ca o necesitate urgentă înființarea unui centru
național multidisciplinar pentru coordonarea protejării resurselor naturale în
fiecare țară și s-a solicitat universităților africane și institutelor tehnice
să integreze în programele lor, in modalități potrivite, diferite aspecte ale
științelor și tehnologiilor spațiale.
Conferința
a chemat guvernele africane să se adapteze rapid la noua eră de comunicații
digitale globale, prin liberalizarea climatului operațional al
telecomunicațiilor în fiecare țară. S-a solicitat, de asemenea, guvernelor să participe
activ și să se implice mai mult în procedurile de dezvoltare de standarde ale
Uniunii Internaționale de Telecomunicații (ITU) și INTELSAT, pentru a se putea
asigura luarea în considerare a necesităților particulare ale Africii.
S-a
stabilit ca necesitate urgentă stabilirea unor rețele/legături de comunicație
eficiente între specialiștii africani, la niveluri naționale și subregionale.
S-a concluzionat că o astfel de infrastructură poate facilita schimbul de idei,
date și experiență în diferite activități cu caracter spațial, incluzând și
educație, cercetare, aplicații și servicii. S-a notat că impunerea unor taxe
vamale ridicate inhibă investițiile și îngrădește dezvoltarea și creșterea
sectoarelor publice și private în aceste domenii. S-a admis că o încetare a acestor
practici va stimula dezvoltarea activităților publice și private pentru
promovarea dezvoltării științifice și tehnologice în Africa.
În
privința tineretului din Africa, la Conferință s-a menționat că, prin motivarea
interesului studenților în domeniile științei și tehnologiei încă din primii
ani de studii, țările din Africa își vor asigura cel mai eficient nivelul,
calitatea și cantitatea competenței inginerești și tehnice, necesare
dezvoltării stabile pe termen lung. De aceea, guvernele statelor africane au
fost îndemnate să facă investiții mai semnificative în educația tineretului din
țările respective, pentru a asigura supraviețuirea fiecărei țări într-o lume
care se dezvoltă în mod continuu pe baze tehnologice.
(c)
Programul pentru anul 1994. Cursurile de pregătire, workshopurile și
simpozioanele pentru anul 1994 sunt finanțate și cosponsorizate de guvernele
din: Austria, China, Coreea de Sud, Egipt, Germania, Israel, Italia, Peru,
Statele Unite ale Americii, Suedia, de organizațiile: ESA, CEC, DSMS, COSPAR,
Federația Internațională de Astronautică (IAF), Conferința de Comunicații prin
Satelit Asia-Pacific. Programele sunt centrate pe: i) aplicațiile datelor ERS-1
pentru resurse naturale, surse de energie reutilizabile și mediu; ii) pregătirea
educatorilor în domeniul remote sensing; iii) spin-off-ul explorărilor
spațiale; iv) aplicații ale tehnologiilor spațiale pentru combaterea
dezastrelor naturale; v) activități spațiale în țările în curs de dezvoltare,
cu accent pe resurse și mecanisme; vi) activități spațiale pentru creșterea
economică și protecția mediului; vii) aplicații ale tehnologiilor radar
pentru științele mediului și resurselor naturale; viii) comunicații
spațiale pentru dezvoltare; ix) științe spațiale de bază; și x)
îmbunătățirea securității sociale, economice și a mediului prin tehnologii
spațiale.
(d)
Propuneri pentru anul 1995. Programul propus pentru cursuri, conferințe și
workshopuri pentru anul 1995 este în curs de alcătuire la UN-OOSA.
3.
Servicii de consultanță tehnică
(a)
Națiunile Unite/Agenția Spațială Europeană. În anul 1994 continuă aranjamentele
de cooperare între Națiunile Unite și Agenția Spațială Europeană, aceasta din
urmă punând la dispoziție date istorice și curente (sub formă de tipărituri,
filme și benzi de computer), achiziționate de diferiți sateliți, în vederea
aplicațiilor din cadrul mai multor proiecte din Guinea, Maroc, Nigeria,
Tunisia.
(b)
COTOPAXI. Pentru a promova cooperarea dintre guvernul Ecuadorului și celelalte
țări aflate în zona acoperită de stația de recepție de sol Cotopaxi, la
solicitarea guvernului, Programul a trimis în această subregiune o
misiune. Raportul acestei misiuni a fost ulterior trimis guvernelor din cele
patru țări vizitate (Columbia, Ecuador, Peru și Venezuela), ca și către Junta
del Acuerdo de Cartagena (JUNAC), Corporacion Andina de Fomento (CAF) și
Comunitatea Caribeană (CARICOM), și supus considerării acestora.
În
baza raportului acestei misiuni, CAF a aprobat un fond de cooperare tehnică de
200.000 USD pentru finanțarea studiului de prefezabilitate pentru Multi
Andean Enterprise (MAE), în cadrul căreia va opera stația COTOPAXI.
Înființarea cu succes a MAE subliniază rolul PSA de catalizator în încurajarea
cooperării regionale pe acest subiect între statele membre implicate.
(c)
Chile. Cea de-a doua Conferință a Americilor, organizată în Santiago de Chile
în aprilie 1993, și-a încheiat lucrările cu un document intitulat
"Declarația de la Santiago", în care, printre altele, se stabilește
un secretariat pro tempore pentru urmărirea și asigurarea continuității
concluziilor Conferinței. Secretariatul a stabilit în continuare un Comitet
Consultativ Tehnic, care îl asistă în analiza propunerilor de proiecte care au
fost primite de secretariat ca răspuns la cele discutate la Conferință.
Programul de Aplicații Spațiale (PSA) asigură suport secretariatului prin
deservirea Comitetului Consultativ Tehnic.
(d)
Republica Coreea de Sud. Programul asistă Conferința APSCC în organizarea unui Asia-Pacific
Workshop on Satellite Communications for Development, în noiembrie 1994, la
Seul.
4.
Informație spațială
Catalogul
Education, Training, Research and Fellowship Opportunities in Space Sciences
and Technoology and its Applications a fost actualizat și reeditat în anul
1993, ca document al Națiunilor Unite A/AC.105/548. Ediția din anul 1993 a
lucrării Seminars of the United Nations Programme on Space Applications, cea
de-a patra din seria de lucrări selectate din activitățile Programului, a fost
emis ca document UN nr. A/AC.105/568, urmând să fie completat cu Addendum.
5.
Promovarea intensificării cooperării în știinte și tehnologii spațiale
Desfășurarea
Conferinței de Comunicații prin Satelit Asia-Pacifcc (APSCC), studiul de
fezabilitate planificat pentru Multi-Andean Enterprise în America de Sud
și contribuțiile UN-OOSA, ca parte integrantă din Comitetul Consultativ al
Secretariatului Conferinței pentru Spațiu a Americii Latine, constituie exemple
pentru modul în care Programul contribuie la promovarea cooperării în științe,
tehnologii spațiale și domenii conexe, în special la nivel regional. În acest
sens trebuie menționat că Unitatea Specială pentru Cooperare Tehnică între
țările în Dezvoltare din cadrul Programului Națiunilor Unite pentru
Dezvoltare (PNUD), din New York, s-a oferit să coopereze cu OOSA în
implementarea uneia dintre recomandările majore ale Conferintei Regionale a
Națiunilor Unite, Dakar (1993), și anume realizarea unui sistem eficient de
rețea/legături între specialiștii africani la nivele naționale și subregionale,
pentru a facilita schimbul de informație și idei pe întregul continent.
De
asemenea, asocierea Programului cu mai multe entități naționale,
organizații interguvernamentale (ca Agenția Spațială Europeană, CEC, INTELSAT,
EUMETSAT, COMSAT, INMARSAT), Agenții ale Națiunilor Unite (ca ITU, FAO, UNESCO,
WMO, UNEP), precum și cu un număr de organizații nonguvernamentale (ca
Federația Aeronautică Internațională, COSPAR, Societatea Internațională pentru
Fotogrammetrie și Teledetecție, Societatea Planetară), contribuie la
intensificarea și lărgirea cooperării între țările în curs de dezvoltare și
cele industrializate, ca și între țările în curs de dezvoltare.
Se
distinge, între acestea, realizarea inițiativei Națiunilor Unite de a înființa
Centre de Educație în Științe și Tehnologii Spațiale, care vor întări
cooperarea regională, în special între țările în curs de dezvoltare, dar și
între acestea din urmă și țările dezvoltate.
6.
Tineretul
Concursul
de eseuri organizat în cadrul participării Națiunilor Unite la Anul
Internațional al Spațiului a adus un nou punct de vedere asupra aspirațiilor
sentimentale ale tineretului lumii și asupra dorinței intense a tinerilor de a
fi implicați, în partea de formare a vieții lor, în acele discipline
educaționale care îi vor pregăti în mod adecvat pentru a se adapta scopurilor
și oportunităților din domeniu.
Programul
a răspuns acestor dorințe prin invitarea tineretului la un Youth Forum special
inițiat ca parte a celor două Conferințe organizate în Bandung, Indonezia și
Dakar, Senegal, în 1993. Numărul mare de elevi de liceu care au răspuns
invitației pentru ambele Conferințe este un factor încurajator. În mod curent,
OOSA are legături cu entități care dezvoltă sau au în proiect programe pentru
tineret, ca Agenția Spațială Europeană, EURISY, Divizia de Educație a NASA,
Organizația Indiană pentru Cercetări Spațiale (ISRO), organizatorii Campusului
Internațional pentru Știință (Fundația Japoneză pentru Știință și Tehnologie -
STEP, în cooperare cu Jemison Group Inc. din SUA), în sensul dezvoltării de
programe concrete care să poată captiva energia și entuziasmul tineretului
lumii.
7.
Bugetul ordinar al Programului
Subcomitetul
Științific și Tehnic al UN-COPUOS, recunoscând insuficiența
resurselorfinanciare alocate anual pentru Program din bugetul regulat al
Națiunilor Unite, a inițiat o acțiune la sesiunea sa din 1992, a cărei urmare a
fost că AI Cincilea Comitet, la sesiunea sa din 1993, a aprobat o alocație
bugetară suplimentară de 90.000 USD pentru anii 1994-95.
8.
Contribuții voluntare
Națiunile
Unite au primit și primesc o serie de contribuții voluntare pentru finanțarea
activităților UN-PSA care constau, în afară de contribuții bănești directe, în
următoarele: i) plata costurilor locale a burselor pe termen lung; ii) cosponsorizarea
cursurilor și workshopurilor organizate de Program; iii) sponsorizarea
experților care sunt utilizați ca lectori în activitățile Programului; iv)
finanțarea experților pentru participarea la misiunile de evaluare referitoare
la Centrele pentru Educație în Științe Și Tehnologii Spațiale.
În mod
concret, suport pentru activitățile Programului a fost primit din partea
următoarelor state membre, organizații și entități internaționale și regionale:
Austria, Brazilia, Canada, China, Franța, Germania, Grecia, Indonezia, Italia,
Mexico, Nepal, Nigeria, Pakistan, Spania, Statele Unite ale Americii, Suedia,
precum și FAO, ITU, UNESCO, WMO, ESA, ECE, EUTELSAT, INMARSAT, INTELSAT,
Comsat, Tongasat, TPS, EOSAT, MacDonald Dettwiler și Telespazio.
Guvernele
Austriei și Pakistanului, ca și ESA, au contribuit, respectiv, cu contribuții
cash de 20.000 USD, 15.000 USD și 85.000 USD pentru activitățile din 1993. EOSAT (15.000
USD), MacDonald Dettwiler (5.000 CD) și Telespazio (10.000 USD) au contribuit
cash pentru Conferința din Dakar. Agenția Spațială Europeană a acordat pentru un număr
de cinci activități din anul 1994 suma de 95.000 USD. Guvernul Pakistanului a
înaintat o contribuție de 10.000 pentru anul 1994.
În
cadrul cooperării, în curs de desfășurare, a UN-OOSA cu ESA, în domeniul
științelor spațiale de bază, s-au distribuit în 1994 un număr de 30 de sisteme
complete PC-286 pentru universități și institute de cercetare din șase țări ale
lumii. Computerele au fost donate acestor țări prin programul ESA, pentru
utilizări în cercetarea din științele spațiale de bază.
9.
Centre pentru Educație în Științe și Tehnologii Spațiale
În
conformitate cu rezoluția Adunării Generale a ONU nr. 45/72,
OOSA,
prin PSA, a făcut o serie de pași importanți pentru implementarea inițiativei
Națiunilor Unite de a se înființa Centre pentru Educație în Științe și
Tehnologii Spațiale la nivel regional. Se prezintă în continuare stadiul
acestei probleme.
(a)
Misiuni de evaluare în desfășurare
i)
Asia de Vest. S-au încheiat aranjamente pentru misiuni de evaluare în trei țări care
s-au oferit ca gazde pentru Centre în Asia de Vest (Egipt, lordania și
Siria), în cursul anului 1994.
ii)
Asia și Pacific. În cursul anului 1994 se vor desfășura misiuni de
evaluare în șapte țări: China, India, Indonezia, Malaezia, Pakistan, Sri Lanka
și Thailanda, țări care s-au oferit ca gazde pentru Centre în Asia și
regiunea
Pacificului.
Pentru
ambele regiuni (Asia de Vest, respectiv Asia și Pacific) au fost contactate
statele membre implicate, de asemenea Oficiul local al
PNUD.
(b)
Misiuni de evaluare finalizate
i)
Iran. Raportul misiunii a fost înaintat guvernului Republicii Islamice Iran și
instituțiilor sale implicate. OOSA așteaptă răspunsul guvernului pentru a putea
trece la următoarea fază de înființare a Centrului în Iran.
ii)
Africa. Rapoartele pentru fiecare tară au fost înaintate guvernelor și
înstituțiilor implicate din fiecare dintre cele șase țări vizate (Ghana, Kenya,
Maroc, Nigeria, Senegal și Zimbabwe). Sunt așteptate comentarii și informații
complementare de la fiecare guvern, după care se va încheia procesul de
selecție pentru țara gazdă a Centrului (Centrelor) în Africa.
iii) America Latină Și Caraibe. Națiunile Unite au
revăzut datele suplimentare oferite de statele membre din regiune, împreună cu
raportul misiunii pentru America Latină și Caraibe, acesta din urmă afirmând că
este preferabil un sistem de rețea, care să extindă noțiunea de Centru pentru
această regiune. În continuare, OOSA a considerat că Brazilia și Mexico sunt
locațiile cele mai viabile, în care pot fi inițiate două ramuri ale Centrului
regional, și a invitat cele două țări la o întâlnire la sediul Națiunilor
Unite din New York, pentru a începe procesul de schițare a structurii Centrului
din America Latină și Caraibe. Națiunile Unite au invitat, de asemenea,
delegații la nivel înalt din Argentina și Chile, precum și din cele patru țări
potențial donatoare - Canada, Franța, Spania și Statele Unite ale Americii.
S-au mai organizat întâlniri între Brazilia și Mexico, câte una în fiecare
dintre cele două țari și a treia la sediul Națiunilor Unite din New York.
Cele
două țări au fost de acord cu următoarele idei principale:
-
Centrul este o necesitate esențială pentru regiune și trebuie, în consecință, să
fie înființat și
-
etapele prevăzute trebuie parcurse cât mai rapid, astfel încât Centrul să-și
înceapă primul program educațional cel mai târziu în anul 1994.
Brazilia
și Mexicul au fost, în principiu, de acord cu cele mai multe dintre elementele
acestui Centru. Detaliile finale ale înființării acestui Centru în
America Latină și Caraibe sunt de natură procedurală și se așteaptă inaugurarea
Centrului înainte de sfârșitul anului 1994.
Eforturile
PSA - OOSA în înființarea unor astfel de Centre au fost și în atenția
responsabililor proiectului de cooperare spațială între Japonia și SUA. Grupul
de lucru pentru Cercetări Spațiale din cadrul acestui proiect se
concentrează pe înființarea unui Centru de Aplicații ale Tehnologiilor
Spațiale în Hawaii; activitățile preponderente ale Centrului din
Hawaii vor fi în domeniile educației, pregătirii și cercetării. La recenta sa
întâlnire din Hawaii, Grupul de lucru a rediscutat inițiativa de
stabilire a Centrelor pentru Educație în Știinte Și Tehnologii Spațiale și
progresele făcute până la acea dată.
Progresele
făcute pentru înființarea de Centre pentru Educație în Știinte și Tehnologii
Spațiale în fiecare zonă sunt încurajatoare. Națiunile Unite speră că
aceste Centre vor beneficia nu numai de cooperarea țării gazdă a Centrului
pentru fiecare caz, dar și de suportul financiar integral al tuturor
statelor membre din fiecare regiune, inclusiv țările industrializate. Națiunile
Unite apelează la toate statele membre și la toate organizațiile
interguvernamentale și guvernamentale relevante pentru cooperarea acestora și a
instituțiilor abilitate, în vederea asigurării condițiilor pentru ca aceste Centre
să atingă cele mai înalte standarde. În acest sens, Oficiul Națiunilor
Unite pentru Probleme Spațiale, cu sediul la Viena, stă permanent la
dispoziția celor interesați pentru orice detalii în legătură cu aceste Centre,
respectiv pentru acordarea de asistență guvernelor la elaborarea de decizii
în favoarea acestei inițiative.
Faza 4
Început