Proiect de ofertă pentru constituirea în România,

sub auspicii internaționale,

 a unui Centru de formare și specializare

 în activități aerospațiale

 

 

Faza 3. Orientare, prin programe analitice,

 a formelor de educație și pregătire în domeniul spațial,

pe toate direcțiile principale de interes, teoretic și aplicativ

V. și concluziile fazelor: 1, 2, faza 4

 

 

                                             Responsabil lucrare,

 

                                             Dr. fiz. Marius-Ioan PISO

 

 

© SCIENTCONSULT, octombrie 1994

 

 

…………………………………………………………

 

 

7. Concluzii și propuneri

 

154. În faza a treia, penultimă, a Raportului anual de cercetare se conturează concluzia necesității următoarelor inițiative imediate, posibil de luat, în cazul acceptării lor, de Agenția Spațială Română:

a) Realizarea anchetei universitare la nivel național pentru evidența cursurilor în domeniul știintei, tehnologiilor și aplicațiilor spațiale, cu curriculumurile inerente, și identificarea specialiștilor care le susțin.

Acțiunea se poate limita inițial la disciplinele: i) Teledetecție (remote sensing aerospatial); ii) Geografie, cu referiri la Geographic Information Systems (GIS); iii) Geodezie, cu referiri la Global Positioning System (GPS); Meteorologie spațială;

b) Contactarea, prin scrisori, a Agențiilor Spațiale din Republica Moldova, Ucraina și Bulgaria, iar ulterior și din Slovenia, Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia, pentru a le supune atenției oferta de Înțelegere (prezentată în anexa nr. 4) în vederea cooperării, în formule egal convenabile, cât mai puțin costisitoare, la constituirea și utilizarea unui Sistem educațional subregional, pe tematicile spațiale imediat utile;

c) Transmiterea de urgență, pentru a fi inclus în ediția actualizată a anuarului 1994 referitor la ofertarea internațională de educație/training în domeniul spațial, în curs de actualizare de către UN Office for Outer Space Affairs, a unui fișier România, cu includerea fișei întocmită în anexa nr. 3, conținând programa analitică și alte date asupra cursului universitar de teledetecție spațială ce se ține la Universitatea Tehnică de Construcții București, Laboratorul de teledetecție aerospațială;

d) Investigarea, pe baza Planului spa~ial al României până în anul 2000, a cerințelor de suport educațional pentru tematicile cu justificată desfășurare dincolo de anul 1995, până în anul 2000.

Notă: Sugestiile menționate au fost discutate în cadrul seminariilor organizate de executant împreună cu Agenția Spațială Română pe tot parcursul elaborării fazelor anului 1994 ale Raportului de cercetare de față, cu participarea unor experți-consultanți ai Agenției și a specialiștilor consultanți ai Scientconsult.

 

Bibliografie

United Nations Programme on Space Applications - 1993 Report, OOSA, Vienna (1994)

UN-COPUOS A/AC.105/534, New York (1993)

UN-COPUOS A/AC.105/552, 553, New York (1993)

UN-COPUOS A/AC.105/555, Vienna (1994)

UN-COPUOS A/AC.105/556-562, Vienna (1994)

Space technologies for Developing countries - Making It Happen!, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 1993.

International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences, Advisory Service, ITC Entschede 1990-1992.

Agenția Spațială Română - Jurnal, I/1993, (-I I/1994.

Planul spațial al României până în anul 2000 (proiect), Agenția Spațială Română (1994).

Education, Training, Research and Fellowship Opportunities in Space Science and Technology and its Applications, A/AC.105/542, United Nations Litho 33027, New York 1993

 United Nations Office for Outer Space Affairs (www gopher), link by nssdc@gsfc.nasa.gov (iulie 1994).

 

 

Anexe

 

INSTITUTUL INTERNAȚIONAL PENTRU PROSPECȚIUNI AEROSPAȚIALE                                                             ȘI ȘTIINȚELE TERREI

(International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences)

 

1. Introducere

 

Institutul Internațional pentru Prospecțiuni Aerospațiale și Științele Terrei (International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences) (ITC) este o organizație autonomă, care funcționează sub egida Ministerului Educației și Științei și Ministerului pentru Promovarea Cooperării ale guvernului din Olanda.

Activitatea ITC se concentrează pe trei direcții principale: educație/pregătire, cercetare și consultanță. Experții ITC acoperă, la nivelul anului 1994, o gamă largă de discipline în domeniile: colectare, achiziție și prelucrare de date aerospațiale, fotogrammetrie, cartografie, prospecțiuni ale resurselor solului, științele Terrei și prospecțiuni urbane. Această bază educațională largă asigură posibilitatea acoperirii majorității solicitărilor participanților la procesul educațional.

Anual, se pregătesc și se susțin circa 40 de cursuri, cu o capacitate totală de 450-500 participanți/an. De la înființarea institutului, în anul 1951, până în anul 1994, cursurile au fost urmate de aproximativ 11.000 de participanți din 150 de țări, ceea ce atestă caracterul internațional al institutului.

În ultimii ani, ITC s-a implicat într-o varietate largă de proiecte de consultanță, în principal în țările în curs de dezvoltare și cele recent industrializate, oferind suport practic pentru instituții educaționale și organizații productive.

 

2. Cooperarea cu universități

 

ITC își organizează cursurile cu participarea unui mare număr de universitari din întreaga țară (Olanda) și din alte țări, realizând totodată promovări universitare în cadrul programelor de masters și doctorat. Dintre universitățile pilot olandeze se menționează Universitățile tehnologice din Delft și Twente, Universitatea din Utrecht și Universitatea Agricolă Wageningen.

 

3. Cercetare-dezvoltare

 

Programul de cercetare-dezvoltare al institutului este orientat pe anumite probleme de cercetare și educaționale și pe obiecte de învățământ. Scopul principal al cursurilor este utilizarea cu eficiență maximă a tehnologiei aerospațiale moderne și a managementului geoinformației, cu aplicații în cartarea topografică și cadastrală, prospectarea resurselor solului și subsolului, observații ale zonelor urbane. Aplicațiile sunt adaptate și unor țări în curs de dezvoltare, care au convenit aceasta cu institutul.

O componentă importantă a ariei aplicative o au cercetările în dezvoltarea și managementul sistemelor de geoinformație. Recent, a fost dezvoltat un sistem geoinformatic pentru managementul integrat al solului și resurselor de apă (ILWIS). Un număr semnificativ de proiecte se referă la prelucrarea de date satelitare, aplicații ale teledetecției, fotogrammetrie digitală și cartografie asistată de calculator.

Majoritatea rezultatelor cercetării sunt publicate în revista ITC, cu apariție trimestrială, distribuită liber tuturor instituțiilor de specialitate în cadrul suportului continuu în schimb de informație acordat de ITC re~elei de asociați.

 

4. Servicii de consultanță

 

Sectorul de consultanță al institutului provine dintr-un serviciu de follow-up pentru institutele din re~ea. Până în prezent au fost finalizate mai mult de 350 de proiecte, ITC fiind astfel implicat în multe finalizări din diferite zone ale lumii, în mare parte țări în curs de dezvoltare.

 

Sunt patru tipuri de proiecte de consultanță:

proiecte de asistență tehnică, cu accent pe execuția proiectului;

 proiecte cu suport internațional;

proiecte de pregătire/educație pe bază de contract

 proiecte de cercetare pe bază de contract.

 

5. Studenții și condițiile de găzduire

 

În fiecare an vin la ITC circa 400 de studenți din toate zonele lumii.

Acest grup divers, format din circa 75 de naționalități, se constituie într-o comunitate culturală autentică.

La sediile sale din Enschede și Delft, ITC dispune de facilități proprii de cazare pentru participanții la cursuri. Cazarea se face, sub controlul ITC, de către Organizația Internațională a Hotelurilor Studențești (DISH).

În Enschede, hotelul cu această destinație are o capacitate totală de 256 de camere single și 80 de apartamente. Pentru cei care studiază în Delft, cazarea este asigurată în clădirea institutului.

'Raportul propune luarea în considerație pentru România a proiectelor de pregătire/educatie (Recomandare a Grupei de experți-consultanți ai Agenției Spațiale Române, la întrunirea sa din 3 octombrie 1994).

 

 

UNITED NATIONS PROGRAMME ON SPACE APPLICATIONS

 

Raport pentru anul 1993

 

Programul dezvoltat al Națiunilor Unite pentru Aplicații ale Științei și Tehnologiilor Spațiale (UN-PSA) acoperă următoarele zone majore:

i)                    asigurarea burselor pe termen lung,

ii)                  organizarea de cursuri, workshopuri și conferințe în scopul educației/pregătirii,

iii)                asigurarea de servicii de consultanță tehnică,

iv)                dezvoltarea capabilităților indigene pe plan local,

v)                  asigurarea cu informații în domeniul spațial și

vi)                promovarea extinderii cooperării în științe și tehnologii spațiale.      

            Se prezintă, în continuare, activitățile și direcțiile Programului pentru perioada 1993 - ­1995 și modul în care au fost considerate elementele sale, împreună cu un raport de stadiu privind înființarea de Centre pentru Pregătire în Științe și Tehnologii Spațiale la nivel regional.

 

1. Programe de burse pe termen lung pentru pregătire aprofundată

 

În perioada 1993-1994, Programul a primit un număr de 19 oferte de burse pe termen lung, din partea guvernelor Braziliei (10), Chinei (4) și Agenției Spațiale Europene (5).

 

2. Cursuri, workshopuri, conferințe pentru educație/formare

 

(a) Cosponsori. Aceste activități au fost sponsorizate și/sau găzduite respectiv de guvernele din: Austria, Franța, Germania, Indonezia, Italia, Mexico, Nepal, Nigeria și Suedia, ca și de: Agenția Spațială Europeană, Departamentul Națiunilor Unite pentru Sprijinirea Dezvoltării și Servicii de Management (UN-DSMS), Telespazio, Administrația Națională pentru Aeronautică și Spațiu a Statelor Unite (NASA), Comisia Comunităților Europene (CEC), Centrul Internațional de Fizică Teoretică Trieste (ICTP), Societatea Planetară (TPS), Earth Observation Satellite (EOS), MacDonald Dettwiler, United States Geological Survey.

(b) Principalele concluzii

Workshopul de la Atena a evaluat performanțe și probleme asociate ale teleeducației și comunicațiilor personale. S-a atras atenția asupra insuficienței investițiilor în comunicațiile mobile față de cheltuielile făcute pentru serviciile fixe de comunicații prin satelit, în special în țările în curs de dezvoltare, de asemenea asupra investițiilor direcționate spre utilizatori, infrastructura pentru noile moduri de comunicații fiind într-un proces de evoluție rapidă și dinamică. La solicitarea participanților la Workshop, Programul pentru Aplicații Spațiale a fost de acord să elaboreze un material de prezentare (o broșură), care să se concentreze pe elementele teleeducației, incluzând logistica necesară dezvoltării unui astfel de program într-o țară dată.

Conferința de la Bandung, Indonezia, a remarcat costurile foarte ridicate ale activităților spațiale, realitățile economice impunând cooperare regională. S-a observat, de asemenea, că utilizarea experienței și resurselor în comun de către țările dintr-o regiune este o necesitate. Conferința a identificat o serie de programe care trebuie să fie de interes principal pentru regiune, printre care: construcția, amplasarea și utilizarea unui telescop cu diametrul mai mare de 4 metri, în beneficiul regiunii; inițierea, în fiecare țară, a unui program amplu în domeniul științelor atmosferei; dezvoltarea unei rețele care să faciliteze schimbul de informație între profesioniști și utilizatori în domeniul științelor și tehnologiilor spațiale. Conferința a solicitat statelor membre ale regiunii să acorde atenție specială educării tineretului, în fiecare țară, în domeniul științei și tehnologiilor spațiale.

Workshop-ul din Mexico City a notat că multe dintre sistemele naționale de alertă timpurie și înștiințare asupra pericolelor și catastrofelor naturale nu sunt suficient edificate asupra întregului spectru de posibilități ale tehnologiilor spațiale. Workshopul a fost de acord, inter alia, că este necesară, ca primă urgență, instalarea unei rețele de puncte și noduri cu caracter focal în fiecare regiune, în vederea diseminării (distribuirii și schimbului) informației spațiale între acestea. O astfel de rețea poate, de asemenea, să asigure servicii de alertă, prin nodurile acesteia fiind posibilă comunicația cu comunitatea internațională care asigură ajutor în caz de urgență.

Workshopul de la Lagos, Nigeria, a solicitat statelor membre: i) să aducă la zi și să îmbunătățească nivelul științific al cercetătorilor referitor la aspectele curente și viitoare în domeniul știintelor spațiale de bază, ii) să dezvolte capabilitățile naționale care pot fi utilizate în concepția și derularea de programe cu accent pe activități de cercetare în domeniul științelor spațiale de bază și iii) să dezvolte cooperarea științifică internațională, în special între țările în curs de dezvoltare.

La Conferința de la Dakar, Senegal, participanții au chemat guvernele statelor africane să ia măsuri adecvate și pe termen lung, la nivel local, prin investiții în dezvoltarea cunoștințelor, practicii și a infrastructurii în domeniul observării Terrei și disciplinelor conexe, de asemenea în dezvoltarea comunicațiilor. S-a remarcat ca o necesitate urgentă înființarea unui centru național multidisciplinar pentru coordonarea protejării resurselor naturale în fiecare țară și s-a solicitat universităților africane și institutelor tehnice să integreze în programele lor, in modalități potrivite, diferite aspecte ale științelor și tehnologiilor spațiale.

Conferința a chemat guvernele africane să se adapteze rapid la noua eră de comunicații digitale globale, prin liberalizarea climatului operațional al telecomunicațiilor în fiecare țară. S-a solicitat, de asemenea, guvernelor să participe activ și să se implice mai mult în procedurile de dezvoltare de standarde ale Uniunii Internaționale de Telecomunicații (ITU) și INTELSAT, pentru a se putea asigura luarea în considerare a necesităților particulare ale Africii.

S-a stabilit ca necesitate urgentă stabilirea unor rețele/legături de comunicație eficiente între specialiștii africani, la niveluri naționale și subregionale. S-a concluzionat că o astfel de infrastructură poate facilita schimbul de idei, date și experiență în diferite activități cu caracter spațial, incluzând și educație, cercetare, aplicații și servicii. S-a notat că impunerea unor taxe vamale ridicate inhibă investițiile și îngrădește dezvoltarea și creșterea sectoarelor publice și private în aceste domenii. S-a admis că o încetare a acestor practici va stimula dezvoltarea activităților publice și private pentru promovarea dezvoltării științifice și tehnologice în Africa.

În privința tineretului din Africa, la Conferință s-a menționat că, prin motivarea interesului studenților în domeniile științei și tehnologiei încă din primii ani de studii, țările din Africa își vor asigura cel mai eficient nivelul, calitatea și cantitatea competenței inginerești și tehnice, necesare dezvoltării stabile pe termen lung. De aceea, guvernele statelor africane au fost îndemnate să facă investiții mai semnificative în educația tineretului din țările respective, pentru a asigura supraviețuirea fiecărei țări într-o lume care se dezvoltă în mod continuu pe baze tehnologice.

(c) Programul pentru anul 1994. Cursurile de pregătire, workshopurile și simpozioanele pentru anul 1994 sunt finanțate și cosponsorizate de guvernele din: Austria, China, Coreea de Sud, Egipt, Germania, Israel, Italia, Peru, Statele Unite ale Americii, Suedia, de organizațiile: ESA, CEC, DSMS, COSPAR, Federația Internațională de Astronautică (IAF), Conferința de Comunicații prin Satelit Asia-Pacific. Programele sunt centrate pe: i) aplicațiile datelor ERS-1 pentru resurse naturale, surse de energie reutilizabile și mediu; ii) pregătirea educatorilor în domeniul remote sensing; iii) spin-off-ul explorărilor spațiale; iv) aplicații ale tehnologiilor spațiale pentru combaterea dezastrelor naturale; v) activități spațiale în țările în curs de dezvoltare, cu accent pe resurse și mecanisme; vi) activități spațiale pentru creșterea economică și protecția mediului; vii) aplicații ale tehnologiilor radar pentru științele mediului și resurselor naturale; viii) comunicații spațiale pentru dezvoltare; ix) științe spațiale de bază; și x) îmbunătățirea securității sociale, economice și a mediului prin tehnologii spațiale.

(d) Propuneri pentru anul 1995. Programul propus pentru cursuri, conferințe și workshopuri pentru anul 1995 este în curs de alcătuire la UN-OOSA.

 

3. Servicii de consultanță tehnică

 

(a) Națiunile Unite/Agenția Spațială Europeană. În anul 1994 continuă aranjamentele de cooperare între Națiunile Unite și Agenția Spațială Europeană, aceasta din urmă punând la dispoziție date istorice și curente (sub formă de tipărituri, filme și benzi de computer), achiziționate de diferiți sateliți, în vederea aplicațiilor din cadrul mai multor proiecte din Guinea, Maroc, Nigeria, Tunisia.

(b) COTOPAXI. Pentru a promova cooperarea dintre guvernul Ecuadorului și celelalte țări aflate în zona acoperită de stația de recepție de sol Cotopaxi, la solicitarea guvernului, Programul a trimis în această subregiune o misiune. Raportul acestei misiuni a fost ulterior trimis guvernelor din cele patru țări vizitate (Columbia, Ecuador, Peru și Venezuela), ca și către Junta del Acuerdo de Cartagena (JUNAC), Corporacion Andina de Fomento (CAF) și Comunitatea Caribeană (CARICOM), și supus considerării acestora.

În baza raportului acestei misiuni, CAF a aprobat un fond de cooperare tehnică de 200.000 USD pentru finanțarea studiului de pre­fezabilitate pentru Multi Andean Enterprise (MAE), în cadrul căreia va opera stația COTOPAXI. Înființarea cu succes a MAE subliniază rolul PSA de catalizator în încurajarea cooperării regionale pe acest subiect între statele membre implicate.

(c) Chile. Cea de-a doua Conferință a Americilor, organizată în Santiago de Chile în aprilie 1993, și-a încheiat lucrările cu un document intitulat "Declarația de la Santiago", în care, printre altele, se stabilește un secretariat pro tempore pentru urmărirea și asigurarea continuității concluziilor Conferinței. Secretariatul a stabilit în continuare un Comitet Consultativ Tehnic, care îl asistă în analiza propunerilor de proiecte care au fost primite de secretariat ca răspuns la cele discutate la Conferință. Programul de Aplicații Spațiale (PSA) asigură suport secretariatului prin deservirea Comitetului Consultativ Tehnic.

(d) Republica Coreea de Sud. Programul asistă Conferința APSCC în organizarea unui Asia-Pacific Workshop on Satellite Communications for Development, în noiembrie 1994, la Seul.

 

4. Informație spațială

 

Catalogul Education, Training, Research and Fellowship Opportunities in Space Sciences and Technoology and its Applications a fost actualizat și reeditat în anul 1993, ca document al Națiunilor Unite A/AC.105/548. Ediția din anul 1993 a lucrării Seminars of the United Nations Programme on Space Applications, cea de-a patra din seria de lucrări selectate din activitățile Programului, a fost emis ca document UN nr. A/AC.105/568, urmând să fie completat cu Addendum.

 

5. Promovarea intensificării cooperării în știinte și tehnologii spațiale

 

Desfășurarea Conferinței de Comunicații prin Satelit Asia-Pacifcc (APSCC), studiul de fezabilitate planificat pentru Multi-Andean Enterprise în America de Sud și contribuțiile UN-OOSA, ca parte integrantă din Comitetul Consultativ al Secretariatului Conferinței pentru Spațiu a Americii Latine, constituie exemple pentru modul în care Programul contribuie la promovarea cooperării în științe, tehnologii spațiale și domenii conexe, în special la nivel regional. În acest sens trebuie menționat că Unitatea Specială pentru Cooperare Tehnică între țările în Dezvoltare din cadrul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), din New York, s-a oferit să coopereze cu OOSA în implementarea uneia dintre recomandările majore ale Conferintei Regionale a Națiunilor Unite, Dakar (1993), și anume realizarea unui sistem eficient de rețea/legături între specialiștii africani la nivele naționale și subregionale, pentru a facilita schimbul de informație și idei pe întregul continent.

De asemenea, asocierea Programului cu mai multe entități naționale, organizații interguvernamentale (ca Agenția Spațială Europeană, CEC, INTELSAT, EUMETSAT, COMSAT, INMARSAT), Agenții ale Națiunilor Unite (ca ITU, FAO, UNESCO, WMO, UNEP), precum și cu un număr de organizații nonguvernamentale (ca Federația Aeronautică Internațională, COSPAR, Societatea Internațională pentru Fotogrammetrie și Teledetecție, Societatea Planetară), contribuie la intensificarea și lărgirea cooperării între țările în curs de dezvoltare și cele industrializate, ca și între țările în curs de dezvoltare.

Se distinge, între acestea, realizarea inițiativei Națiunilor Unite de a înființa Centre de Educație în Științe și Tehnologii Spațiale, care vor întări cooperarea regională, în special între țările în curs de dezvoltare, dar și între acestea din urmă și țările dezvoltate.

 

6. Tineretul

 

Concursul de eseuri organizat în cadrul participării Națiunilor Unite la Anul Internațional al Spațiului a adus un nou punct de vedere asupra aspirațiilor sentimentale ale tineretului lumii și asupra dorinței intense a tinerilor de a fi implicați, în partea de formare a vieții lor, în acele discipline educaționale care îi vor pregăti în mod adecvat pentru a se adapta scopurilor și oportunităților din domeniu.

Programul a răspuns acestor dorințe prin invitarea tineretului la un Youth Forum special inițiat ca parte a celor două Conferințe organizate în Bandung, Indonezia și Dakar, Senegal, în 1993. Numărul mare de elevi de liceu care au răspuns invitației pentru ambele Conferințe este un factor încurajator. În mod curent, OOSA are legături cu entități care dezvoltă sau au în proiect programe pentru tineret, ca Agenția Spațială Europeană, EURISY, Divizia de Educație a NASA, Organizația Indiană pentru Cercetări Spațiale (ISRO), organizatorii Campusului Internațional pentru Știință (Fundația Japoneză pentru Știință și Tehnologie - STEP, în cooperare cu Jemison Group Inc. din SUA), în sensul dezvoltării de programe concrete care să poată captiva energia și entuziasmul tineretului lumii.

 

7. Bugetul ordinar al Programului

 

Subcomitetul Științific și Tehnic al UN-COPUOS, recunoscând insuficiența resurselorfinanciare alocate anual pentru Program din bugetul regulat al Națiunilor Unite, a inițiat o acțiune la sesiunea sa din 1992, a cărei urmare a fost că AI Cincilea Comitet, la sesiunea sa din 1993, a aprobat o alocație bugetară suplimentară de 90.000 USD pentru anii 1994-95.

 

8. Contribuții voluntare

 

Națiunile Unite au primit și primesc o serie de contribuții voluntare pentru finanțarea activităților UN-PSA care constau, în afară de contribuții bănești directe, în următoarele: i) plata costurilor locale a burselor pe termen lung; ii) cosponsorizarea cursurilor și workshopurilor organizate de Program; iii) sponsorizarea experților care sunt utilizați ca lectori în activitățile Programului; iv) finanțarea experților pentru participarea la misiunile de evaluare referitoare la Centrele pentru Educație în Științe Și Tehnologii Spațiale.

În mod concret, suport pentru activitățile Programului a fost primit din partea următoarelor state membre, organizații și entități internaționale și regionale: Austria, Brazilia, Canada, China, Franța, Germania, Grecia, Indonezia, Italia, Mexico, Nepal, Nigeria, Pakistan, Spania, Statele Unite ale Americii, Suedia, precum și FAO, ITU, UNESCO, WMO, ESA, ECE, EUTELSAT, INMARSAT, INTELSAT, Comsat, Tongasat, TPS, EOSAT, MacDonald Dettwiler și Telespazio.

Guvernele Austriei și Pakistanului, ca și ESA, au contribuit, respectiv, cu contribuții cash de 20.000 USD, 15.000 USD și 85.000 USD pentru activitățile din 1993. EOSAT (15.000 USD), MacDonald Dettwiler (5.000 CD) și Telespazio (10.000 USD) au contribuit cash pentru Conferința din Dakar. Agenția Spațială Europeană a acordat pentru un număr de cinci activități din anul 1994 suma de 95.000 USD. Guvernul Pakistanului a înaintat o contribuție de 10.000 pentru anul 1994.

În cadrul cooperării, în curs de desfășurare, a UN-OOSA cu ESA, în domeniul științelor spațiale de bază, s-au distribuit în 1994 un număr de 30 de sisteme complete PC-286 pentru universități și institute de cercetare din șase țări ale lumii. Computerele au fost donate acestor țări prin programul ESA, pentru utilizări în cercetarea din științele spațiale de bază.

 

9. Centre pentru Educație în Științe și Tehnologii Spațiale

 

În conformitate cu rezoluția Adunării Generale a ONU nr. 45/72,

OOSA, prin PSA, a făcut o serie de pași importanți pentru implementarea inițiativei Națiunilor Unite de a se înființa Centre pentru Educație în Științe și Tehnologii Spațiale la nivel regional. Se prezintă în continuare stadiul acestei probleme.

(a) Misiuni de evaluare în desfășurare

i) Asia de Vest. S-au încheiat aranjamente pentru misiuni de evaluare în trei țări care s-au oferit ca gazde pentru Centre în Asia de Vest (Egipt, lordania și Siria), în cursul anului 1994.

ii) Asia și Pacific. În cursul anului 1994 se vor desfășura misiuni de evaluare în șapte țări: China, India, Indonezia, Malaezia, Pakistan, Sri Lanka și Thailanda, țări care s-au oferit ca gazde pentru Centre în Asia și

regiunea Pacificului.

Pentru ambele regiuni (Asia de Vest, respectiv Asia și Pacific) au fost contactate statele membre implicate, de asemenea Oficiul local al

PNUD.

(b) Misiuni de evaluare finalizate

i) Iran. Raportul misiunii a fost înaintat guvernului Republicii Islamice Iran și instituțiilor sale implicate. OOSA așteaptă răspunsul guvernului pentru a putea trece la următoarea fază de înființare a Centrului în Iran.

ii) Africa. Rapoartele pentru fiecare tară au fost înaintate guvernelor și înstituțiilor implicate din fiecare dintre cele șase țări vizate (Ghana, Kenya, Maroc, Nigeria, Senegal și Zimbabwe). Sunt așteptate comentarii și informații complementare de la fiecare guvern, după care se va încheia procesul de selecție pentru țara gazdă a Centrului (Centrelor) în Africa.

iii) America Latină Și Caraibe. Națiunile Unite au revăzut datele suplimentare oferite de statele membre din regiune, împreună cu raportul misiunii pentru America Latină și Caraibe, acesta din urmă afirmând că este preferabil un sistem de rețea, care să extindă noțiunea de Centru pentru această regiune. În continuare, OOSA a considerat că Brazilia și Mexico sunt locațiile cele mai viabile, în care pot fi inițiate două ramuri ale Centrului regional, și a invitat cele două țări la o întâlnire la sediul Națiunilor Unite din New York, pentru a începe procesul de schițare a structurii Centrului din America Latină și Caraibe. Națiunile Unite au invitat, de asemenea, delegații la nivel înalt din Argentina și Chile, precum și din cele patru țări potențial donatoare - Canada, Franța, Spania și Statele Unite ale Americii. S-au mai organizat întâlniri între Brazilia și Mexico, câte una în fiecare dintre cele două țari și a treia la sediul Națiunilor Unite din New York.

Cele două țări au fost de acord cu următoarele idei principale:

- Centrul este o necesitate esențială pentru regiune și trebuie, în consecință, să fie înființat și

- etapele prevăzute trebuie parcurse cât mai rapid, astfel încât Centrul să-și înceapă primul program educațional cel mai târziu în anul 1994.

Brazilia și Mexicul au fost, în principiu, de acord cu cele mai multe dintre elementele acestui Centru. Detaliile finale ale înființării acestui Centru în America Latină și Caraibe sunt de natură procedurală și se așteaptă inaugurarea Centrului înainte de sfârșitul anului 1994.

Eforturile PSA - OOSA în înființarea unor astfel de Centre au fost și în atenția responsabililor proiectului de cooperare spațială între Japonia și SUA. Grupul de lucru pentru Cercetări Spațiale din cadrul acestui proiect se concentrează pe înființarea unui Centru de Aplicații ale Tehnologiilor Spațiale în Hawaii; activitățile preponderente ale Centrului din Hawaii vor fi în domeniile educației, pregătirii și cercetării. La recenta sa întâlnire din Hawaii, Grupul de lucru a rediscutat inițiativa de stabilire a Centrelor pentru Educație în Știinte Și Tehnologii Spațiale și progresele făcute până la acea dată.

Progresele făcute pentru înființarea de Centre pentru Educație în Știinte și Tehnologii Spațiale în fiecare zonă sunt încurajatoare. Națiunile Unite speră că aceste Centre vor beneficia nu numai de cooperarea țării gazdă a Centrului pentru fiecare caz, dar și de suportul financiar integral al tuturor statelor membre din fiecare regiune, inclusiv țările industrializate. Națiunile Unite apelează la toate statele membre și la toate organizațiile interguvernamentale și guvernamentale relevante pentru cooperarea acestora și a instituțiilor abilitate, în vederea asigurării condițiilor pentru ca aceste Centre să atingă cele mai înalte standarde. În acest sens, Oficiul Națiunilor Unite pentru Probleme Spațiale, cu sediul la Viena, stă permanent la dispoziția celor interesați pentru orice detalii în legătură cu aceste Centre, respectiv pentru acordarea de asistență guvernelor la elaborarea de decizii în favoarea acestei inițiative.

 

Faza 4

 

Început