Strategia dezvoltării economice a României
- probleme și opțiuni -
Dr.
ing. Mario Duma
1. Strategia dezvoltării economice a
României nu poate fi una pur economică. Cel puțin trei componente majore
trebuie să fie în mod organic avute în vedere, date fiind implicațiile posibile
majore, chiar determinante, asupra economiei, interacțiunile cu sfera
economiei. Acestea sunt:
· Sfera socială, cu referire, în primele rânduri, la: nivelul de trai,
ocupare (limitarea șomajului), sănătate, educație. Nu poate exista dezvoltare
economică durabilă și controlabilă în condiții de convulsii sociale - pentru a
nu spune că un nivel de trai decent a constituit, pentru poporul român, un scop
major al schimbărilor din 1989. Nivelul de trai constituie o primă condiție de reconstituire
întâi a pieței interne, înainte de a ne propune cuceriri sau recuceriri de
piețe externe. Șomajul constituie, de asemenea, o mare irosire de substanță
economică a națiunii; la fel - starea nesatisfăcătoare a sănătății. Investiția
în educație este o necesitate a oricăror obiective economice de scurtă și lungă
perspectivă. Perpetuarea unor diferențe substanțiale de nivel de trai între
România și alte țări europene va continua să constituie un factor de pierdere
de substanță intelectuală (și nu numai intelectuală); prin aceasta - de
adâncire a barierelor în intergarea europeană și, în general, de distorsionare
a proceselor economice; deci - încă un factor imperativ de trecere a problemei
nivelului de trai pe un grad superior de prioritate. Rezultă obiectivul
strategic al apropierii puterii de cumpărare a populației față de cel al
țărilor cu care urmărim integrarea, ceea ce, printre altele (dar printre
primele) presupune obiectivul apropierii nivelului productivității muncii.
· Sfera tehnologică. Neglijarea acesteia este grevată de consecințe directe
importante pentru țară cel puțin la nivelul integrării comerciale
internaționale (dar, evident, și sub alte aspecte); calitatea începe cu
competitivitatea tehnologică. Strategia tehnologică ar trebui să cuprindă
nivelurile tehnice către care se va tinde - structurat și diferențiat pe
subramuri și domenii; modul lor de agregare, strategia atingerii acestor
niveluri - prin transfer de tehnologie, prin concepție și realizări proprii
(complementar, combinat, nu ca alternative reciproc exclusive), asigurarea
infrastructurilor specifice aferente și în special integrarea tehnologicului în
economic, abandonând tradiția dezvoltărilor sectoriale inerțiale, preponderent
cantitative, autocentrate narcisist și autarhice.
· Sfera ecologică. Pe primul plan este influența asupra sănătății propriei
populații, dar, sub aspect economic, nesatisfacerea de către mărfurile
românești a exigențelor ecologice internaționale va genera, treptat, pentru
exporturile românești, precum și pentru turism, bariere cu consecințe din ce în
ce mai grave.
2. Strategia dezvoltării economice a
României este indisolubil legată de anumite componente ale strategiei politice,
sub cel puțin două aspecte:
· Din nou - aspectul social, în sensul raportului între cheltuielile publice
și cele individuale pentru necesități sociale și individuale, gradul de
diferențiere a veniturilor, importanța asigurărilor sociale, responabilitățile
asumate de către buget în domeniul social etc. (în mare și simplificat -
ponderea între social-democrația extremă și liberalismul extrem). Diferite țări
urmează modele diferite în această privință, cu consecințe diferite - și
contradictorii - asupra dezvoltării economice însăși, pe termen scurt și pe
termen lung.
· Dependența / independența națională. Integrarea europeană, atragerea de
investitori străini ș.a. se pot face (și diferite țări o fac, cu metode mai
mult sau mai puțin ortodoxe), chiar în condițiile acordurilor și
reglementărilor actuale internaționale, cu grade diferite de observare a unor
interese naționale, imediate și de perspectivă.
Opțiunile de tipul protecționism
/ integrism, favorizare a investițiilor de capital străin / a capitalului
autohton sunt opțiuni politice naționale, supuse unor presiuni internaționale -
tot politice (chiar dacă, aparent, pur economice). Se știe că protecționismul
aduce foloase industriei naționale pe termen scurt și daune pe termen lung
(prin relaxarea competitivității); gradul de prioritate a intereselor pe termen
scurt este o problemă de politică națională - ca start spre perspectivele
viitoare, dar și în conexiune cu situația socială. Se știe, de asemenea, că
investirea de capital străin constituie o condiție a relansării cât mai rapide
a economiei, dar repatrierea, apoi, a profiturilor va conduce, pe termen mai
lung, în mod corespunzător, la pierderea de venit național, astfel încât și
acesta este o opțiune de strategie politică.
3. Probabil că una dintre cele mai
importante opțiuni strategice privind economia României este relația autarhie /
specializare / integrare; profunzimea restructurării, văzută ca raport între
abandonarea și valorificarea capacităților existente; valorificarea
capacităților existente - ca atare sau ca suport pentru versiuni modernizate
ale acestora. Din nou - problemă de strategie economică, dar în strânsă
conexiune cu aspectele social, tehnologic, ecologic.
4. În seria problemelor strategice ale
economiei României nu poate fi omisă problema privatizării și a rolului
statului în economie, relația centralism / inițiativă. Dintre numeroasele
laturi ale acestei probleme, se pot menționa:
· Necesitatea unei privatizări urgente și masive, decurgând cel puțin din
situația absurdă actuală, în care poate fi cu atât mai ușor (mai ieftin)
preluată în proprietate o întreprindere, cu cât a fost mai dezorganizată și
dezeficientizată, ceea ce constituie un factor paralizant economic pe toată
durata procesului de privatizare.
· Statul s-a dovedit dintotdeauna un prost gospodar, iar modelele
occidentale, prezentate la noi ca exemple de referință pentru ponderea
importantă a statului în economie (Italia, Franța) se dovedesc acum a fi
măcinate de corupție, ceea ce nu întâmplător coincide cu experiența României
din ultimii 5 ani.
· Răspunsuri eficiente la problema, menționată anterior, a relației
între valorificarea capacităților
existente și restructruare, pot fi date numai pe bază de inițiativă locală și
interes local. Într-un caz contrar, în care un FPS central alocă unora și nu alocă altora, pe bază de decizii
centraliste (oricât de fundamentate), fonduri pentru retehnologizare, se
riscă aceleași racile ale ineficienței economiei planificate centralizat,
constatate și până în 1989.
· Modul, metodele, modelele prin care se exercită rolul statului în economie s-a
dovedit a fi deosebit de important și cu impact strategic determinant (deși,
teoretic, metodele nu țin de strategie, ci de tactică). Între insuficiența (sau
lipsa de coerență) a unei strategii economice a statului, ca o variantă, și
dirijismul centralist, realizat prin instrumente și decizii administrativ -
birocratice, de tipul milioanelor de aprobări individuale, punctiforme, pentru
fiecare agent economic și pentru fiecare tranzacție, ca o altă variantă (pe
care s-a mers cu predilecție în ultimul timp), sau un amestec mai mult sau mai
puțin confuz între acestea, ar putea exista strategia reglării economice de către
stat prin instrumente financiare (fiscale, vamale etc.) simple, clare,
declarate, coerente, optimizate și consecvente.
5. Strategia dezvoltării României nu
poate include o singură variantă, de maximă probabilitate sau de maximă
dezirabilitate, sau variante diferite doar cantitativ între ele. Este necesar
să fie pregătite și analizate scenarii diferite - atât cantitativ, cât și
structural și funcțional.
Într-adevăr, în evoluțiile viitoare
ale României trebuie luate în considerare cel puțin câteva categorii de factori
exogeni și chiar endogeni - dar independenți de oricare proiectanți ai
strategiei.
Exemple de factori exogeni pot fi cei
decurgând din evoluția pe termen lung - și chiar mediu - a situației economice
și politice mondiale, cum au fost declanșarea crizei energiei din 1973,
revoluția islamică din Iran, cu ceea ce au însemnat direct pentru România la
momentele respective, dar și cu tot cortegiul ofensivei fundamentalismului
islamic, ale cărui ultime consecințe încă nu sunt cunoscute; alte exemple:
prăbușirea sistemului sovietic; proliferarea focarelor necontrolabile gen
Afganistan sau Somalia, dintre care unele ne afectează direct și profund
(Iugoslavia), nu numai prin relațiile bilaterale, ci și, de exemplu, prin
paralizarea sistemului Dunării; noi aranjamente între mari puteri sau
modificări de politici ale unor / unei mari puteri cu impact asupra României
sau vizând direct România (și nu neapărat mari puteri - a se vedea
reorientările petrecute în Republica Moldova); mutații imprevizibile în știință
și în tehnologia mondială; noi clase de restricții ecologice, rezultate din noi
descoperiri științifice etc. Trebuie avut în vedere faptul că și în prezent, pe
plan internațional, are loc o recesiune, cu mari probleme de excedent de ofertă
(cu competiție acută pentru piețe), probleme de șomaj etc. România nu poate fi
o insulă care să facă abstracție de aceste fenomene înconjurătoare, ci trebuie
să-și propună o strategie realistă, care să țină seama de ele.
Ca exemple de factori endogeni
necontrolabili, ce trebuie avuți în vedere în proiectarea strategiei
dezvoltării României, se pot arăta, nelimitativ: opțiunile electoratului, care,
la un moment crucial, pot determina, fie și prin fracțiuni de procent ale
rezultatului unui scrutin, mersul pe o altă ramificație în răscrucea de drumuri
ale dezvoltării, decât au avut în vedere proiectanții strategiei; concepții noi ale forțelor politice
conducătoare (aflate la guvenare); reușite sau insuccese ale unor afaceri sau
ale unor realizări științifice / tehnologice românești de pondere națională;
catastrofe naturale locale cu mari consecințe.
De aceea, strategia dezvoltării
economice a României trebuie să fie proiectată pentru condiții de risc, cum
sunt condițiile enumerate, iar factorii de risc respectivi trebuie să fie
ținuți sub observație, sub control; asupra fiecăruia dintre acești factori
trebuie să se acționeze cu previziune și perseverență, în concordanță cu
interesele strategice ale României, sau, cel puțin, să se exercite influență,
sau / și să se ia din timp și cu continuitate măsurile preventive posibile, la
nivelul propriu al României.
Publicat în Tribuna Economică nr. 13/1995