Strategia dezvoltării economice a României

- probleme și opțiuni -

 

Dr. ing. Mario Duma

 

 

          1. Strategia dezvoltării economice a României nu poate fi una pur economică. Cel puțin trei componente majore trebuie să fie în mod organic avute în vedere, date fiind implicațiile posibile majore, chiar determinante, asupra economiei, interacțiunile cu sfera economiei. Acestea sunt:

          · Sfera socială, cu referire, în primele rânduri, la: nivelul de trai, ocupare (limitarea șomajului), sănătate, educație. Nu poate exista dezvoltare economică durabilă și controlabilă în condiții de convulsii sociale - pentru a nu spune că un nivel de trai decent a constituit, pentru poporul român, un scop major al schimbărilor din 1989. Nivelul de trai constituie o primă condiție de reconstituire întâi a pieței interne, înainte de a ne propune cuceriri sau recuceriri de piețe externe. Șomajul constituie, de asemenea, o mare irosire de substanță economică a națiunii; la fel - starea nesatisfăcătoare a sănătății. Investiția în educație este o necesitate a oricăror obiective economice de scurtă și lungă perspectivă. Perpetuarea unor diferențe substanțiale de nivel de trai între România și alte țări europene va continua să constituie un factor de pierdere de substanță intelectuală (și nu numai intelectuală); prin aceasta - de adâncire a barierelor în intergarea europeană și, în general, de distorsionare a proceselor economice; deci - încă un factor imperativ de trecere a problemei nivelului de trai pe un grad superior de prioritate. Rezultă obiectivul strategic al apropierii puterii de cumpărare a populației față de cel al țărilor cu care urmărim integrarea, ceea ce, printre altele (dar printre primele) presupune obiectivul apropierii nivelului productivității muncii.

          · Sfera tehnologică. Neglijarea acesteia este grevată de consecințe directe importante pentru țară cel puțin la nivelul integrării comerciale internaționale (dar, evident, și sub alte aspecte); calitatea începe cu competitivitatea tehnologică. Strategia tehnologică ar trebui să cuprindă nivelurile tehnice către care se va tinde - structurat și diferențiat pe subramuri și domenii; modul lor de agregare, strategia atingerii acestor niveluri - prin transfer de tehnologie, prin concepție și realizări proprii (complementar, combinat, nu ca alternative reciproc exclusive), asigurarea infrastructurilor specifice aferente și în special integrarea tehnologicului în economic, abandonând tradiția dezvoltărilor sectoriale inerțiale, preponderent cantitative, autocentrate narcisist și autarhice.

 

          · Sfera ecologică. Pe primul plan este influența asupra sănătății propriei populații, dar, sub aspect economic, nesatisfacerea de către mărfurile românești a exigențelor ecologice internaționale va genera, treptat, pentru exporturile românești, precum și pentru turism, bariere cu consecințe din ce în ce mai grave.

 

          2. Strategia dezvoltării economice a României este indisolubil legată de anumite componente ale strategiei politice, sub cel puțin două aspecte:

          · Din nou - aspectul social, în sensul raportului între cheltuielile publice și cele individuale pentru necesități sociale și individuale, gradul de diferențiere a veniturilor, importanța asigurărilor sociale, responabilitățile asumate de către buget în domeniul social etc. (în mare și simplificat - ponderea între social-democrația extremă și liberalismul extrem). Diferite țări urmează modele diferite în această privință, cu consecințe diferite - și contradictorii - asupra dezvoltării economice însăși, pe termen scurt și pe termen lung.

          · Dependența / independența națională. Integrarea europeană, atragerea de investitori străini ș.a. se pot face (și diferite țări o fac, cu metode mai mult sau mai puțin ortodoxe), chiar în condițiile acordurilor și reglementărilor actuale internaționale, cu grade diferite de observare a unor interese naționale, imediate și de perspectivă.  Opțiunile de  tipul protecționism / integrism, favorizare a investițiilor de capital străin / a capitalului autohton sunt opțiuni politice naționale, supuse unor presiuni internaționale - tot politice (chiar dacă, aparent, pur economice). Se știe că protecționismul aduce foloase industriei naționale pe termen scurt și daune pe termen lung (prin relaxarea competitivității); gradul de prioritate a intereselor pe termen scurt este o problemă de politică națională - ca start spre perspectivele viitoare, dar și în conexiune cu situația socială. Se știe, de asemenea, că investirea de capital străin constituie o condiție a relansării cât mai rapide a economiei, dar repatrierea, apoi, a profiturilor va conduce, pe termen mai lung, în mod corespunzător, la pierderea de venit național, astfel încât și acesta este o opțiune de strategie politică.

 

          3. Probabil că una dintre cele mai importante opțiuni strategice privind economia României este relația autarhie / specializare / integrare; profunzimea restructurării, văzută ca raport între abandonarea și valorificarea capacităților existente; valorificarea capacităților existente - ca atare sau ca suport pentru versiuni modernizate ale acestora. Din nou - problemă de strategie economică, dar în strânsă conexiune cu aspectele social, tehnologic, ecologic.

 

          4. În seria problemelor strategice ale economiei României nu poate fi omisă problema privatizării și a rolului statului în economie, relația centralism / inițiativă. Dintre numeroasele laturi ale acestei probleme, se pot menționa:

          · Necesitatea unei privatizări urgente și masive, decurgând cel puțin din situația absurdă actuală, în care poate fi cu atât mai ușor (mai ieftin) preluată în proprietate o întreprindere, cu cât a fost mai dezorganizată și dezeficientizată, ceea ce constituie un factor paralizant economic pe toată durata procesului de privatizare.

          · Statul s-a dovedit dintotdeauna un prost gospodar, iar modelele occidentale, prezentate la noi ca exemple de referință pentru ponderea importantă a statului în economie (Italia, Franța) se dovedesc acum a fi măcinate de corupție, ceea ce nu întâmplător coincide cu experiența României din ultimii 5 ani.

          · Răspunsuri eficiente la problema, menționată anterior, a relației între  valorificarea capacităților existente și restructruare, pot fi date numai pe bază de inițiativă locală și interes local. Într-un caz contrar, în care un FPS central alocă unora și  nu alocă altora, pe bază de decizii centraliste (oricât de “fundamentate”), fonduri pentru retehnologizare, se riscă aceleași racile ale ineficienței economiei planificate centralizat, constatate și până în 1989.

          · Modul, metodele, modelele prin care se exercită rolul statului în economie s-a dovedit a fi deosebit de important și cu impact strategic determinant (deși, teoretic, metodele nu țin de strategie, ci de tactică). Între insuficiența (sau lipsa de coerență) a unei strategii economice a statului, ca o variantă, și dirijismul centralist, realizat prin instrumente și decizii administrativ - birocratice, de tipul milioanelor de aprobări individuale, punctiforme, pentru fiecare agent economic și pentru fiecare tranzacție, ca o altă variantă (pe care s-a mers cu predilecție în ultimul timp), sau un amestec mai mult sau mai puțin confuz între acestea, ar putea exista strategia reglării economice de către stat prin instrumente financiare (fiscale, vamale etc.) simple, clare, declarate, coerente, optimizate și consecvente.

 

          5. Strategia dezvoltării României nu poate include o singură variantă, de maximă probabilitate sau de maximă dezirabilitate, sau variante diferite doar cantitativ între ele. Este necesar să fie pregătite și analizate scenarii diferite - atât cantitativ, cât și structural și funcțional.

          Într-adevăr, în evoluțiile viitoare ale României trebuie luate în considerare cel puțin câteva categorii de factori exogeni și chiar endogeni - dar independenți de oricare proiectanți ai strategiei.

          Exemple de factori exogeni pot fi cei decurgând din evoluția pe termen lung - și chiar mediu - a situației economice și politice mondiale, cum au fost declanșarea crizei energiei din 1973, revoluția islamică din Iran, cu ceea ce au însemnat direct pentru România la momentele respective, dar și cu tot cortegiul ofensivei fundamentalismului islamic, ale cărui ultime consecințe încă nu sunt cunoscute; alte exemple: prăbușirea sistemului sovietic; proliferarea focarelor necontrolabile gen Afganistan sau Somalia, dintre care unele ne afectează direct și profund (Iugoslavia), nu numai prin relațiile bilaterale, ci și, de exemplu, prin paralizarea sistemului Dunării; noi aranjamente între mari puteri sau modificări de politici ale unor / unei mari puteri cu impact asupra României sau vizând direct România (și nu neapărat mari puteri - a se vedea reorientările petrecute în Republica Moldova); mutații imprevizibile în știință și în tehnologia mondială; noi clase de restricții ecologice, rezultate din noi descoperiri științifice etc. Trebuie avut în vedere faptul că și în prezent, pe plan internațional, are loc o recesiune, cu mari probleme de excedent de ofertă (cu competiție acută pentru piețe), probleme de șomaj etc. România nu poate fi o insulă care să facă abstracție de aceste fenomene înconjurătoare, ci trebuie să-și propună o strategie realistă, care să țină seama de ele.

          Ca exemple de factori endogeni necontrolabili, ce trebuie avuți în vedere în proiectarea strategiei dezvoltării României, se pot arăta, nelimitativ: opțiunile electoratului, care, la un moment crucial, pot determina, fie și prin fracțiuni de procent ale rezultatului unui scrutin, mersul pe o altă ramificație în răscrucea de drumuri ale dezvoltării, decât au avut în vedere proiectanții strategiei;  concepții noi ale forțelor politice conducătoare (aflate la guvenare); reușite sau insuccese ale unor afaceri sau ale unor realizări științifice / tehnologice românești de pondere națională; catastrofe naturale locale cu mari consecințe.

          De aceea, strategia dezvoltării economice a României trebuie să fie proiectată pentru condiții de risc, cum sunt condițiile enumerate, iar factorii de risc respectivi trebuie să fie ținuți sub observație, sub control; asupra fiecăruia dintre acești factori trebuie să se acționeze cu previziune și perseverență, în concordanță cu interesele strategice ale României, sau, cel puțin, să se exercite influență, sau / și să se ia din timp și cu continuitate măsurile preventive posibile, la nivelul propriu al României.

 

 

                                               

 

Publicat în “Tribuna Economic㔠nr. 13/1995

 

V. și:  A,  B                                Înapoi