Modele pentru  structurarea și  optimizarea

fluxurilor  de  informații

în  unitățile din industria construcțiilor  de  mașini

(1996-1998)

 

Lucrările au fost propuse de autor, atribuite prin competiție și finanțate de Ministerul Cercetării și Tehnologiei, respectiv Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare

 

 

Identificarea și analiza fluxurilor informatice

în unități din industria construcțiilor de mașini

 

 

Responsabil de lucrare:

Ing. drd. ec. Mircea Popescu

 

© SCIENTCONSULT, noiembrie 1996

 

 

CUPRINS

 

 

1. Obiectul lucrării ................................................................................................................ 2

 

2. Descrierea domeniului și unele delimitări privind zonele de abordare.................................... 5

 

3. Stabilirea unității standard de producție ........................................................................... 21

 

4. Determinarea cadrului extern al unității standard ............................................................... 24

 

5. Identificarea canalelor interne de informații în cadrul unității standard ................................ 27

 

6. Concluzii. Propuneri ....................................................................................................... 31

 

BIBLIOGRAFIE................................................................................................................... 34

 

ANEXE

 


          1.  Obiectul  lucrării

         

          În cadrul formelor elementare sau individuale ale producției, activitatea de producție și conducerea sa erau simple și puteau fi rezolvate de o singură persoană. Aceste condiții s-au menținut și în primele etape ale revoluției industriale. Anteprenorul care reușea în industrie era o persoană care “realiza singur”, pornind de la puțin și devenind prosper și puternic. Chiar atunci când întreprinderea sa se dezvolta, el menținea un control absolut al funcțiilor și proceselor de producție, convocând, de obicei, după numele mic pe fiecare din salariații săi și încercând să țină minte toate informațiile: personale, financiare, contabile, de stoc și de producție, necesare pentru buna funcționare a întreprinderii.

          Desigur, pe măsură ce producția creștea și firma se dezvolta, nu era posibil ca un singur om sau câțiva oameni să mențină o supraveghere constantă asupra evenimentelor cotidiene, să dea decizii și să inițieze acțiuni. În organizații mari, a început să prindă formă o structură ierarhică, în cadrul căreia responsabilitatea și autoritatea erau delegate unor subordonați.

          În mod obișnuit, cantitatea de informație creată și transmisă într-un grup de N persoane este cel puțin de ordinul 2N, dacă fiecare membru al grupului trebuie să posede cunoștințe complete despre activitățile tuturor celorlalți membri. În practică, nu este necesar ca fiecare membru al grupului să fie în posesia unor informații atât de complete pentru ca grupul să obțină succese, și el nici nu dorește să obțină asemenea cunoștințe. Sistemul de organizare ierarhică limitează și mai mult cantitatea de informație transmisă. În lucrarea sa “The New Science of Management Decision”, Herbert A. Simon, afirmă că sistemul de organizare ierarhică este, probabil, cel mai eficace din punct de vedere al limitării informațiilor. Se arată în continuare că necesitatea limitării informațiilor poate fi rațiunea primară a răspândirii tipului de organizare ierarhică. Doi factori contribuie la reducerea cantității de informație.

          1. Dacă un grup având dimensiunea N este împărțit în k subgrupe de dimensinile n1, n2,... nk, atunci, chiar în condițiile unei cunoașteri complete în interiorul oricărei subgrupe, cantitatea totală de informații este mult mai mică decât în absența împărțirii pe subgrupe (se prezintă o demonstrație matematică).

          2. Diferitele niveluri ale structurii ierarhice acționează ca filtre ale informațiilor generale la sau sub nivelurile respective. Numai o mică parte și adesea o parte infimă din informațiile generate într-o grupă se transmit la nivelurile superioare.

          Apariția calculatorului electronic a schimbat radical această situație, de data aceasta, în direcția trecutului. Aceasta înseamnă că din nou a fost posibil pentru un singur om - conducătorul - sau pentru un grup restrâns de oameni să posede toate informațiile necesare producției. Dacă informațiile originale, care constituie activitatea de producție, pot fi obținute direct de la sursa lor în fiecare moment, atunci un sistem electronic de transmitere și prelucrare a datelor poate analiza și sintetiza informațiile și poate prezenta rezultatele conducerii producției în minimum de timp și cu un număr minim de erori.

          Astfel, în timp ce prima jumătate a secolului XX a fost martoră a diviziunii interne a activității marilor întreprinderi productive în scopul asigurării scopului și controlului, în a doua jumătate a secolului procesul este caracterizat de apariția de mici unități (semi) autonome care rămân în sfera de influență a marilor unități.

          Centralizarea informațiilor și a deciziilor are două consecințe profunde. În primul rând, permite studierea în ansamblu a unui sistem de producție, ceea ce reprezintă un contrast direct cu producția precedentă a studiului fragmentat al unor activități compartimentate în mod artificial. În al doilea, aceasta înseamnă că implicațiile deciziilor luate de conducere sunt mai importante. În consecință, ar trebui să se ajungă la hotărâri raționale ori de câte ori datele existente permit acest lucru. În asemenea circumstanțe, responsabilitatea conducătorului crește, ca și nevoia lui de mijloace mai perfecționate pentru a lua deciziile respective.

          Pe fondul dezbaterilor teoretice referitoare la descrierea și creșterea performanțelor sistemelor de producție, o serie de modificări în concepția proceselor industriale se înregistrează ca forme de masă:

          - dezvoltarea într-un ritm fără precedent a întreprinderilor mici și mijlocii;

          - controlul aproape total al proceselor de producție și automatizarea transferului de informații între subsisteme și sisteme;

          - reducerea gradului de integrare a producției în mari unități;

          - orientarea, aproape totală, către clienți și către satisfacerea nevoilor acestora;

          - poziția dominantă a stimulării creativității și inovării, orientată către aplicarea proiectelor inovative.

          În acest context, marile întreprinderi românești (chiar și cele mijlocii, conform clasărilor uzuale) par a fi desprinse din teoria anilor ‘50, atât în ceea ce privește slaba performanță în cercetarea de marketing și adaptarea la cerere, cât și organizarea sistemelor informaționale.

          În cele mai multe cazuri, nu atât înlocuirea completă a tehnologiilor, utilajelor, echipamentelor, reducerea personalului sunt singurele măsuri care pot asigura rentabilizarea întreprinderilor mari. Conform mai multor autori consacrați în domeniul managementului și sistemelor de producție, schimbarea trebuie începută la nivel de mentalitate, management, orientare către client și controlul fluxurilor informaționale.

          În sensul celor arătate, lucrarea de față își propune să ofere un model de rezolvare a problemei fluxurilor de informații. Se au în vedere două obiective principale:

·          Orientarea către piață - clientelă.

·          Controlul strâns al costurilor de producție.

          Această fază, în conformitate cu prevederile contractului 1069/1996, constă în descrierea generală a problemelor care se ridică și a dificultăților care stau în calea rezolvării lor, identificarea și analiza fluxurilor informatice în unități din industria construcțiilor de mașini. Întrebarea la care se caută răspuns este legată de constatarea că organele de conducere a producției nu primesc, de obicei, informații corecte sau, dacă le primesc, ele sosesc adesea prea târziu pentru a permite trecerea la o hotărâre eficace și se poate enunța astfel: “Se poate face ceva pentru a permite conducătorilor să conducă efectiv producția?”.

          Identificarea unor module autonome de producție și de gestiune și evidențierea unor fluxuri de informații input-output poate oferi cheia unui model de aplicare rapidă, model care să permită schimbarea structurală și implementarea de noi tehnologii cu nivel de informatizare ridicat.

 

 


2.   Descrierea domeniului Și unele delimitări

      privind zonele de abordare

 

          Conducerea activităților de producție este tratată pe larg în lucrarea “Management”, autor Corneliu Russu, apărută în Ed. Expert în anul 1993, lucrare din care ne propunem a prelua o parte din definițiile și interpretările date de acest autor, pentru definirea elementelor și noțiunilor utilizate în prezentul studiu.

          Funcțiunea de producție cuprinde activtatea de bază a organizației (fabricația sau exploatarea), prin care se realizează mișcarea, transformarea sau prelucrarea unor resurse primare (materii prime, materiale, informații etc.) în scopul obținerii unor produse sau prestării unor servicii de utilitate socială, potrivit profilului organizației, precum și alte activități care asigură desfășurarea normală a celei de bază.Conform aceluiași autor, activitățile cuprinse în funcțiunea de producție pot fi grupate după cum urmează:

          - activități de pregătire organizatorică a producției, care asigură stabilirea ordinii de desfășurare a acțiunilor, alocarea și folosirea rațională a resurselor (programarea, lansarea și urmărirea producției);

          - activități de producție, în cadrul cărora se aplică efectiv elementele cuprinse în documentațiile tehnice și se folosesc efectiv resursele.

          Activitățile de execuție vizate sunt, în general, următoarele:

          - fabricația sau exploatarea propriu-zisă;

          - întreținerea și repararea utilajelor;

          - producerea și gospodărirea energiei;

          - producerea sculelor, dispozitivelor, verificatoarelor;

          - controlul tehnic al calității;

          - transportul intern și manipularea;

          - metrologia.

          Funcțiunea de producție este însă nu numai rezultatul unor activități curente, ci constituie și rezultatul unor activități trecute, legate de operațiile de planificare, pregătire tehnologică1 , pregătirea materială a producției prin planuri de producție, proiecte constructive, fișe tehnologice, programe de aprovizionare.

          Ca definire în contextul general, procesul de producție reprezintă totalitatea activităților desfășurate în mod conștient, organizat, conduse și efectuate de către om cu ajutorul mijloacelor de muncă și al proceselor naturale, prin care se realizează transformarea obiectelor în produse sau servicii.

Prin restrângere la domeniul industrial, procesul de producție constă în asocierea unui proces tehnologic cu procesul de muncă.

 

 

          Definițiile prezentate de același autor celor două noțiuni introduse:

          Procesul tehnologic - reprezintă transformarea directă, cantitativă și calitativă a obiectelor muncii, prin modificarea formei, dimensiunilor, compoziției chimice sau structurii interne și dispoziției spațiale a acestora. Procesul tehnologic cuprinde ansamblul operațiilor tehnologice, corelate între ele și cu mijloacele de muncă, necesare executării unui produs, unei părți a acestuia sau prestării unui serviciu în cadrul unei organizații productive.

          Procesul de muncă - reprezintă activitatea executantului, care, folosind mijloacele de muncă, acționează asupra obiectelor muncii în vederea obținerii de produse sau prestări de servicii.

          Procesul de producție poate fi privit sub aspectul tehnico-material sau sub aspect economico-social.

          Aspectul tehnico-material poate fi caracterizat prin următorii factori:

          - complexitatea constructivă și tehnologică a produselor și serviciilor;

          - modul de desfășurare în timp a procesului de producție;

          - dispersia în spațiu a echipametelor și procesului de producție;

          - stabilitatea factorilor procesului de producție;

          - gradul de eterogenitate a destinației economice a produselor și serviciilor.

          Factorii menționați au o puternică influență asupra particularităților conducerii funcțiunii de producție. În tabelul nr.1, sunt prezentate comparativ, pe principalele ramuri industriale, particularitățile funcțiunii de conducere, definite prin trei trăsături, și anume:

          - stabilitatea medie a procesului de producție;

          - mărimea gamei parametrilor urmăriți;

          - probleme privind concurența.

 

 

 

 


Tabel 1.

Particularitățile procesului de producție și ale conducerii funcțiunii de producție în diferite ramuri industriale (preluare din [3])

 

 

Fatori/ Ramuri industriale

Complexitatea constructivă și tehnologică a produselor și serviciilor

Modelul de desfășurare în timp a procesului de producție

Dispersia în spațiu a echipamentelor și a procesului de producție

Stabilitatea factorilor procesului de producție

Gradul de eterogenitate a destinației economice a producției și serviciilor

 

 

Particularitățile conducerii funcțiunii de producție

0

1

2

3

4

5

6

Industria metalurgică

Medie

Continuu

Redusă. Procesul de producție concentrat în instalații de mare capacitate

Ridicată

Mediu

Stabilitate medie a procesului de producție

Gamă medie a parametrilor urmăriți

Probleme privind concurența - de complexitate medie

Industria energiei electrice și temice

Mică

Continuu

Redusă. Procesul de producție concentrat în instalații de mare complexitate

Ridicată

Redus

Stabilitate mare.

Gamă medie a parametrilor urmăriți

Lipsă de concurență

Industria construcțiilor de mașini

Mare

Discontinuu

Mare

Medie

Mare

Stabilitate redusă.

Gamă largă a parametrilor urmăriți

Probleme privind concurența - de complexitate mare.

Industria chimică

Complexitate tehnologică mare

Continuu

Redusă. Procesul de producție concentrat în instalații de diferite capacități

Medie

Mare

Stabilitate medie.

Gamă medie a parametrilor urmăriți

Probleme privind concurența - de complexitate medie


 

0

1

2

3

4

5

6

Industria prelucrării lemnului

Medie

Discontinuu

Medie

Medie

Mediu

Stabilitate mare.

Gamă medie a parametrilor urmăriți

Probleme privind concurența - de complexitate medie

Industria confecțiilor

Industria încălțămintei

Medie

Discontinuu

Medie

Medie

Mediu

Stabilitate redusă.

Gamă largă a parametrilor urmăriți

Probleme privind concurența - de complexitate mare.

 

 


          Comparativ cu celelalte ramuri industriale menționate, în caracterizarea factorilor care definesc aspectele tehnico-materiale, industria construcțiilor de mașini ocupă poziții care generează dificultăți în conducerea funcțiunii producției. De altfel, reflectarea asupra particularităților conducerii funcțiunii de producție înseamnă trei grade de dificultate maximă la tot atâtea elemente evaluate.

          Aspectul tehnico-material, împreună cu particularitățile conducerii funcțiunii de producție, se reflectă în aspectul economico-social. Aspectul economico-social este evidențiat de regulă, prin numeroși indicatori, cum ar fi:

·          nivelul cheltuielilor de producție;

·          productivitatea muncii;

·          valoarea producției realizate pe unitatea de capital fix;

·          valoarea producției realizate pe unitatea de consum energetic;

·          gradul de integrare a fabricației;

·          ponderea componentelor cheltuielilor de producție în totalul acestora;

·          categoria medie a lucrărilor executate;

·          categoria medie de încadrare a lucrărilor;

·          structura personalului implicat în activitatea de producție;

·          gradul de utilizare extensivă a capacității de producție;

·          coeficientul utilizării intensive a capacității de producție, și alți indicatori.

          În cele mai multe cazuri, procesul de producție reprezintă un ansamblu unitar de categorii de procese parțiale sau intermediare, care pot fi grupate după cum urmează:

·          procese de bază, în care are loc transformarea nemijlocită a obiectelor muncii în produse și servicii, adică cele de fabricație sau exploatare propriu-zisă;

·          procese auxiliare, al căror rol este de creare a condițiilor materiale necesare desfășurării normale a proceselor de bază, categorie în care se includ: gospodărirea energiei; transportul intern și manipularea; metrologia; gospodărirea depozitelor;

·          procese anexe, colaterale, care constau în valorificarea resurselor reziduale ce rezultă din procesul de producție ca, de exemplu, colectarea și valorificarea deșeurilor, regenerarea emulsiilor etc.

          Pregătirea și realizarea SDV poate fi încadrată la procese de bază sau la auxiliare.

          Integrarea acestor procese cunoaște o tratare diferențiată. Metoda clasică de organizare utilizată pe scară largă până în anii ‘60, preconiza integrarea tuturor proceselor în structura de producție a fiecărei unități. Modelul integrat de organizare, preluat și în întreprinderile din construcția de mașini din România, a fost impus pe scară largă de așa-zisul “model sovietic” și s-a păstrat ca o caracteristică a marilor întreprinderi din Estul Europei. Dacă pentru spațiul sovietic, caracterizat prin distanțe mari între aglomerările industriale, dar, mai ales, credem, prin caracterul birocratic al proprietății de stat, care nu urmărea eficiența maximă, făcea dificilă cooperarea inter-uzinală și împingea spre integrare, exista o explicație, în țările dezvoltate, dens populate și cu distanțe mici între centrele industriale, acest model a fost înlocuit, începând cu anii ‘70, cu concepția modernă, axată pe specializarea întreprinderilor (pe produse, subansambluri, componente, faze tehnologice, procese auxiliare).

          Concepția modernă, la care s-a ajuns sub influența puternică a progresului tehnic, creștere accelerată în ultimele decenii, a determinat modificări importante ale organizării și conducerii proceselor de producție, constând în introducerea unor forme organizatorice superioare și flexibile, permitând atingerea unor niveluri superioare ale profitabilității activității productive.

          O cerință esențială în aplicarea noilor forme organizatorice este aceea a dimensionării corecte a activităților corespunzătoare proceselor de bază, astfel încât ansamblul acestora să funcționeze unitar și eficace în sensul maximizării rezultatelor cantitative și calitative ale desfășurării de ansamblu a activităților respective. Conducerea acestor noi forme de organizare necesită un mecanism coerent, echilibrat, capabil să asigure realizarea obiectivelor de bază ale organizației.

          Ca o definiție generală, sistemul de producție reprezintă un ansamblu organizat de desfășurare a unei activități de producție și constă în totalitatea factorilor productivi interdependenți care crează condițiile materiale și tehnico-organizatorice necesare realizării fabricației sau exploatării specifice acelei activtăți, la un anumit nivel de eficiență economică.

          O schemă simplificată a sistemului de producție poate fi considerată următoarea:

 

 

 

 

 

 

 

 


Fig. 1.

 

          Complexitatea sistemului de producție este determinată de numărul și natura elementelor sale constitutive, precum și de calitățile sale integrative, rezultate din reunirea funcțională a acestor elemente și anume:

          - tehnologic;

          - economic;

          - social.

          Latura tehnologică a sistemului de producție este asigurată de nivelul calitativ și cantitativ al capitalului fix al organizației (mașini, utilaje, instalații, echipamente și aparate), precum și în nivelul calitativ al concepției produselor realizate, al tehnologiilor folosite și al formelor de organizare a producției.

          Latura economică se referă la capacitatea sistemului de producție de a realiza un anumit raport, exprimat în termeni economici, între volumul ieșirilor rezultate din sistem și volumul intrărilor consumate în cadrul acestuia.

          Latura socială a sistemului de producție privește gradul de integrare în aceasta a forței de muncă, satisfacția în muncă pe care o oferă sistemul operatorilor umani în cadrul lui, nivelul retribuției în raport cu eforturile depuse.

          Varietatea sistemelor de producție industrială, determinată de posibilitățile multiple de combinare a factorilor de producție interdependenți, dar și cu zonele de interferență cu alte sectoare industriale., a impus clasificarea aceasta în câteva tipuri de producție, care reprezintă caracteristici ce le diferențiază sensibil și le condiționează formele și metodele de organizare și conducere a activităților de producție.

          Tipul de producție reprezintă totalitatea factorilor tehnico-organizatorici care caracterizează nivelul de stabilitate a nomenclatorului producției fabricate, volumul producției, gradul de specializare a locurilor de muncă, sectoarelor, atelierelor, secțiilor și organizației și modul de mișcare a obiectelor muncii între locurile de muncă.

          Se deosebesc trei tipuri de producție: individuală, de serie (mică, mijlocie și mare) și de masă, ale căror caracteristici definitorii sunt prezentate în tabelul nr. 2.

          Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, împreună cu industria de mașini și echipamente, precum și o importantă parte a industriei mijloacelor de transport, generic reunite în titulatura de industria construcțiilor de mașini, prezintă particularități față de celelalte sectoare, dacă analizăm din punct de vedere al modului de organizare a producției și cel al conducerii acestor procese.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabelul 2 - Caracteristicile tipului de producție2

 

Tipuri de producție / Caracteristici

Producția individuală

Producția de serie

Producția de masă

Nomenclatorul de fabricație

Foarte larg

Larg

Restrâns

Definirea produselor

Prezentare detaliată în caiete de sarcini

Prezentare în catalog a parametrilor principali

Prezentare în prospect sau în catalog a parametrilor principali

Amplasarea mașinilor și utilajelor

Pe grupe de același fel

Mixtă (pe grupe și în linie)

În linie tehnologică

Tehnologia de lucru

Variată, aplicată pe mașini universale

Detaliată, aplicată pe mașini specializate

Foarte detaliată, aplicată pe mașini specializate și automate

Folosirea sculelor, dispozitivelor și verificatoarelor

Restrânsă

Largă

Foarte largă

Organizarea producției

 Pe unicate

Pe loturi

În flux

Forța de muncă de execuție

Nespecializată, de calificare înaltă și foarte înaltă

Specializată, de calificare ridicată

Specializată, de calificare medie

Controlul tehnic de calitate

Final, la recepția produsului

Pe faze, statistic

Continuu, automatizat

Clienții produselor

Cunoscuți (prin contracte)

Necunoscuți (piața)

Necunoscuți (piața)

 

          Abordarea sistematică a unei probleme, indiferent de natura segmentului avut în vedere, referitoare la sectorul industriei construcțiilor de mașini nu se poate face decât în contextul diversității deosebite al activității cuprinse în clasificările uzuale.

          Așa cum este structurată și în Clasificatorul activităților din economia națională, (CDEN) elaborat de Comisia Națională pentru Statistică - editat de Oficiul Național al Registrului Comerțului - București - 1995, industria construcțiilor de mașini este un domeniu important atât ca sistem industrial de producție independent, cât și prin suprapunerea și prin influența reciprocă cu alte domenii ale producției industriale. Clasificarea cuprinde:

          cod EK 28 - Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal

          cod EL 29 - Industria de mașini și echipamente.

          Se cuvine menționată, în același context, ponderea însemnată a tehnologiilor și procedurilor speciale aplicate în acest sector industrial, în alte domenii bine reprezentate în structura economică a României, dintre cele mai importante putând fi considerate următoarele:

          EN 34 - Industria mijloacelor de transport

          EM 33 - Industria de aparatură și instrumente medicale, de precizie, optice și ceasornicărie.

          Sistemul industrial menționat este caracterizat, din punct de vedere al unităților de producție componente, printr-o diversitate dimensională a agenților economici înregistrați, dublată de o diversitate largă a formelor de organizare.

 

          A. Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal

 

          Cuprinde următoarele tipuri de activități:

1.       Construcții metalice - cu referire la producția de componente și structuri metalice destinate contrucțiilor civile și industriale. Uneori se utilizează și denumirea de confecții metalice.

2.       Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice; producția de radiatoare pentru încălzirea centrală și boilere.

3.       Producția generatoarelor de aburi.

4.       Fabricarea produselor metalice obținute prin deformare plastică; metalurgia pulberilor.

5.       Tratarea și acoperirea metalelor; operațiuni generale pentru tratarea și acoperirea metalelor.

6.       Producția de scule și obiecte de fierărie - cuprinzând fabricarea produselor de tăiat, fabricarea sculelor de mână, fabricarea articolelor de feronerie și a altor articole de fierărie de uz gospodăresc.

7.       Fabricarea altor produse prelucrate din metal cu referire la: recipienți, containere și alte produse similare din oțel; ambalaje din metale ușoare; articole din fire metalice; șuruburi, buloane, lanțuri și arcuri; diverse alte produse (chiuvete și veselă din metal, articole de îndosariere, statuete și podoabe, rame, ace de cusut sau produse asimilate, elice de nave și paletele lor, ancore, jgheaburi, furnituri pentru mobilă, furtunuri elastice din metal, plăci pentru firme, arme albe.

          După cum se constată din practică, activitățile din această secțiune pot fi regăsite în cuprinsul unor organizații de producție ca structuri autonome (secții, ateliere ș.a.) sau pot fi regăsite ca organizații de producție în sine.

 

          B. Industria de mașini și echipamente

 

1.       Fabricarea de echipamente pentru producerea și utilizarea energiei mecanice (fără motoare pentru mijloacele de transport, care se includ în categoriile respective) - se includ: motoare și turbine (cu excepția motoarelor pentru mijloacele de transport), pompe și compresoare, articole de robinetărie și asimilate (supape, ventile, valve etc.), lagăre, angrenaje și organe metalice de transmisie.

2.       Fabricare de mașini de utilizare generală - se includ: cuptoare industriale și arzătoare, echipamente de ridicat și manipulat, echipamente industriale de ventilare și condiționare a aerului, alte echipamente de uz general.

3.       Fabricarea de mașini agricole și forestiere - cu referire la: tractoare (altele decât cele rutiere); mașini și utilaje pentru agricultură și silvicultură, destinate pregătirii și cultivării solului; mașini de tuns gazonul, cositori, mașini de strâns și balotat, batoze ș.a.m.d.; mașini pentru pulverizarea lichidelor și prafurilor folosite în agricultură, remorci și semi-remorci pentru agricultură; mașini și utilaje pentru curățarea și calibrarea fructelor, semințelor, cerealelor, plantelor, leguminoase; aparate de cules, incubatoare și clocitorii artificiale.

4.       Fabricarea mașinilor unelte, incluzând mașini specializate și subansambluri și accesoriile pentru acestea.

5.       Fabricarea altor mașini de utilizare specifică, cu referire la: utilaje pentru metalurgie; pentru mine, cariere și construcții; pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor și tutunului; pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a pielăriei; pentru industria hârtiei și cartonului; pentru foraj și exploatare sonde; alte mașini și utilaje specifice.

6.       Fabricarea armamentului și muniției.

7.       Fabricarea mașinilor și aparatelor de uz casnic.

 

          C.  Industria mijloacelor de transport rutier

 

1.       Producția de autovehicule.

2.       Producția de caroserii, remorci și semi-remorci.

3.       Producția de piese și accesorii pentru autovehicule și motoare de autovehicule.

4.       Construcții și reparații nave.

5.       Producția și repararea mijloacelor de transport feroviar și a materialului rulant.

6.       Construcții și reparații de aeronave.

7.       Producția de motociclete, biciclete și vehicule pentru invalizi.

8.       Producția altor mijloace de transport, cu tracțiune manuală sau animală.

          Prezentarea domeniilor de activitate grupate, de obicei, în sectorul construcțiilor de mașini, are drept scop de a sugera diversitatea acestora, dar și răspândirea și interferența cu alte sectoare industriale. Ca organizații de producție, majoritatea domeniilor se concretizează în întreprinderi specializate, dar și în segmente de organizație (de exemplu ateliere și secții pentru: reparații - întreținere mecanică, sculării - matrițerii, autoutilări și prototipuri ș.a.m.d.).

          În lucrare se tratează, ținând cont și de unele diferențe între ramurile industriale în ceea ce privește particularitățile de producție prezentate în tabelul 1, numai organizațiile specializate, independente.

          În ceea ce privește tipurile de producție, conform clasificării din tabelul 2, diversitatea se menține nu numai la nivelul organizațiilor, dar chiar și în interiorul acestora, în cazul unor activități diferite. Câteva exemplificări sunt necesare.

1.       Producția individuală și de serie mică - exemple: nave maritime și fluviale, utilaje și mașini-unelte grele și foarte grele sau la temă, confecții metalice grele și foarte grele etc.

2.       Producția de serie mijlocie - exemple: mașini unelte mici și mijlocii, turbine, cazane etc.

3.       Producția de serie mare și masă - exemple: autovehicule de toate tipurile, feronerie, articole din fire metalice, scule de mână manuale și mecanice, organe de asamblare ș.a.m.d.

          În ciuda diversității proceselor de producție, ale particularităților conducerii funcțiunii de producție și a tipurilor de producție, ca să nu facem referiri și la dimensiunea organizațiilor de producție, unificarea concepției privind asigurarea fluxurilor informatice este cu atât mai utilă, cu cât trăsăturile comune sunt caracterizate prin: diversitate, dispersie, eterogenitate, complexitate.

          La nivel de ansamblu, efectele pozitive ale unei unificări (în sensul de apropiere și nu cel de împreunare și standardizare) vizează atât aspectele generale ale organizațiilor, cât și cele individuale. Ca pricipale argumente se poate vorbi despre:

          - unificarea indicatorilor de eficiență tehnico-economică;

          - prețuri reduse pentru pachete informatice la cheie;

          - simplificarea managementului și operațiunilor de marketing.

          În abordarea fluxurilor de informații din unitățile din industria construcțiilor de mașini este necesară tratatrea unor aspecte referitoare la conceptul de sistem de producție cibernetico-industrial.

          Sistemele de producție industriale, prin integrarea în structura lor a unui factor de conducere, de autoreglare, de regulă de natură umană, devin sisteme cibernetice. În acest context, poate fi definit ca sistem de producție cibernetico-industrial acel sistem, care se autoreglează prin intermediul unui factor conștient, de natură umană. În această definiție, preluată din lucrarea [1], trebuie clarificat aspectul de “natură umană”.

          Sistemul autoreglabil este caracterizat prin proprietatea de a reacționa cu mijloace proprii la diferite perturbații și de a-și păstra, pe anumite perioade autocontrolul în funcționarea și realizarea scopului stabilit inițial. Conform acestei definiții și în corelare cu progresul științific și tehnic, se poate pune în discuție multitudinea de sisteme automatizate flexibile de producție, dintre care unele merg până la nivelul de fabrici integrate.

          În ceea ce privește sistemele automatizate rigide de producție, specifice fabricației de masă, acestea pot fi asimilate liniilor de producție sau chiar utilajelor (vezi agregatele și liniile automate), astfel încât accentul se pune pe ansamblul organizației.

          În cazul sistemelor flexibile, dacă acestea asigură autocontrolul și stabilitatea, scopul rămâne la latitudinea factorului uman. Comanda și cererea de ofertă sunt atribuite pieții de consum, însă structurată pe structura umană. În acest sens filozofic și futurologic, pentru cel puțin 100-200 ani, când scopul existenței speciei umane va deveni expansiunea spațială, factorul uman va decide asupra consumului propriu.

          În sensul abordării industriale ca sistem cibernetic, cunoașterea subsistemelor de producție este esențială. În conformitate cu acest concept, sistemul industrial este considerat a fi o îmbinare a următoarelor subsisteme:

·          subsistemul de conducere generală (SCG) - definit prin totalitatea metodelor, tehnicilor și componentelor necesare pentru a selecta și decide în raport cu funcționarea întregului sistem pentru fixarea și atingerea obiectivelor;

·          subsistemul de conducere operativă (SCO) - care cuprinde totalitatea tehnicilor, procedeelor și comportamentelor necesare conducerii realizării deciziilor subsistemului de conducere generală;

·          subsistemul de conducere funcțională (SCF) - definit prin totalitatea metodelor și tehnicilor de a pregăti decizii și a elabora norme de funcționare internă;

·          subsistemul tehnic (ST) - definit prin totalitatea mijloacelor de bază care nu participă la transformarea tehnologică, dar asigură condiții ca aceasta să poată avea loc;

·          subsistemul tehnologic (Sth) - totalizând mijloacele de bază, precum și metodele și procedeele care realizează transformarea tehnologică, mărind valoarea de întrebuințare;

·          subsistemul forței de muncă (SFM) - considerat ca totalitatea operațiilor, indiferent de rolul lor în ansamblul sistemului;

·          subsistemul relații (SR), care cuprinde relațiile între elementele subsistemului forței de muncă, precum și relațiile între subsistemul forței de muncă și celelalte sisteme;

·          subsistemul controlului avansului fabricației (SCAF) - constând din mijloace tehnice, precum și procedeele care permit culegerea datelor pentru evaluarea gradului de avans al fabricației și de îndeplinirea obiectivelor;

·          subsistemul informațional pentru conducerea operativă (SICO) - cuprinzând mijloacele și fluxurile de informații necesare funcționării subsistemului conducerii operative;

·          subsistemul informațional pentru conducerea strategică (SICG) - cuprinzând mijloacele și fluxurile de informații necesare funcționării subsistemului conducerii strategice.

          Elementul de bază, considerat ireductibil, al sistemului cibernetic industrial îl constituie microsistemul locului de muncă (în fig.1). Microsistemul locului de muncă este primul care întrunește toate categoriile de elemente ale sistemului cibernetic industrial, iar în cadrul acestui microsistem se stabilesc relații între factorul uman și mijloacele de muncă, inclusiv relațiile informaționale.

          Se cuvine precizat că prin noțiunea de element de bază nu se înțelege scopul sau obiectivul final, ci, pur și simplu, veriga de bază a procesului, unitatea prin a cărei divizare s-ar pierde verigile informaționale ale sistemului.

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fig. 1 - Modelul microsistemului “loc de muncă”

 

 

          Notații:       O - operator uman

    U - unealtă

    OM - obiectul muncii

    SI - spațiu amenajat

    LIO - legături informaționale orizontale

    LIV - legături informaționale verticale

    RI - reacții informaționale

    C - sistem de condiții reciproce mediu-loc de muncă

    M - mediu

    E - energia de transformare a obiectului muncii

 

          Pentru a preciza obiectivele temei de cercetare, ar trebui clarificată relația flux de informații și tehnologia informatică și procesele de reînnoire caracteristice întreprinderilor din construcția de mașini. Pornind de la lucrarea [20], unele precizări se cuvin făcute în studiu, pentru a nu permite interpretări eronate în obiect și modul de aplicare.

 

 

          Tehnologia informatică joacă un rol esențial în reproiectarea afacerilor, dar acest rol poate fi greșit înțeles.

          Pe fondul unor contradicții din ce în ce mai evidente între procesele de perfecționare caracterizate prin salturi mici și treptate, exemplu: creșterea cu 10% a performanței, scăderea cu 20% a costurilor, și acțiunile de reengineering, care au ca obiectiv un salt cantitativ de performanță cu 100% sau chiar de 10 ori mai mult (reengineering este definit, în lucrarea menționată, autori Michael Hammer și James Champy, ca reproiectarea radicală a proceselor, organizării și mentalității din întreprinderi), trebuie definit clar sensul în care un sistem de modelare al fluxurilor informatice poate fi implementat.

          1. Modelul pentru structurarea și organizarea fluxurilor de informații poate fi utilizat în scopul perfecționării activității în sensul nemodificării formei existente a organizației și a relațiilor existente și de mărire a performanței individuale a operatorului uman sau al echipei de operatori.

          Efectele potențiale așteptate pot fi, în cazurile favorabile, ritmuri anuale de creștere a vânzărilor de 10-30% și reducerea costurilor specifice cu 5-20%. Limitele enunțate au la bază dimensiunea curentă a pieței domeniului de activitate și constrângerile impuse de un ritm de creștere prea rapid a populației, precum și imposibilitatea reducerii mai pronunțate a costurilor în absența schimbărilor structurii organizaționale.

          O asemenea situație poate fi acceptată de întreprinderile din industria construcțiilor de mașini din România, dar nu ar contribui prea mult la creșterea competitivității pe piețele internaționale. Totuși, un management convențional ar putea considera efectele drept satisfăcătoare cel puțin pe termen mediu.

          2. Modelul sus-menționat poate fi corelat cu un program al schimbării totale - reengineering. În acest sens, un model informațional nu acționează numai asupra creșterii performanțelor în limitele cunoașterii și ale domeniului, ci poate produce un salt peste aceste limite, prin depășirea barierelor legate de nișa de piață și scăderi considerabile de costuri (50-80%), pe seama schimbărilor în oferta de produse și servicii corelate cu modificări ample în organizare și în relațiile între operatori.

          Acest model de schimbare poate caracteriza un management tânăr și ar putea fi singura cale favorabilă pentru evoluția întreprinderilor românești, fie și pentru aceea că reengineering nu înseamnă întotdeauna - salt tehnologic în sensul automatizării superioare a proceselor industriale și/ sau economice.

          Acțiunea de structurare și optimizare a fluxurilor tehnologice în unitățile din industria construcțiilor de mașini poate fi interpretată în dublu scop:

          - pe de-o parte, pregătirea pentru introducerea unor tehnologii informatice superioare, care să permită ridicarea performanțelor economice și tehnice;

          - pe de altă parte, regândirea profundă a structurii organizației.

 

 

          Modalitățile și sensurile aplicării unor modele din gama celor menționate pot căpăta un caracter bivalent, dar în mod clar, structurarea bazată pe perfecționarea situației existente întârzie și generează costuri suplimentare față de un mod de abordare bazat pe schimbare totală.

          De aceea, considerăm util ca realizarea de modele pentru structurarea și optimizarea fluxurilor de informații, la nivelul unităților din industria construcțiilor de mașini, să aibă în vedere restructurarea organizației conform cu piața așa cum este cunoscută sau anticipată, dar și cu deschiderile care s-ar putea realiza prin modernizarea concepției de organizare a proceselor de producție sau de prestări servicii.

 


          3.  Stabilirea unității standard de producție

 

          Marea diversitate a proceselor de producție împiedică stabilirea unor modele generalizate. De aceea, s-a considerat necesară tratarea pe domenii specifice, limitate, în care gradul de similitudine permite unificarea procedurilor de abordare.

          Domeniul industriei constructoare de mașini este, pentru România, unul dintre domeniile cu pondere ridicată. În aceeași măsură, problemele cu care se confruntă, în prezent, acest sector impune o diversificare a căilor și metodelor de abordare, astfel încât să se poată realiza și o creștere a eficienței economice, strategie care, din punct de vedere socio-economic, este mai valoroasă decât o strategie de reducere a pierderilor bazată, în principal, pe închiderea unor sectoare și reducerea forței de muncă (fără a se putea evita astfel de situații, în anumite cazuri). Nici soluțiile combinate nu pot fi excluse, dar este necesar ca orice abordare să plece de la cererea pieței și valorificarea eficientă a acumulărilor de bunuri de capital existente.

          Formele tipice de organizare internă se bucură de o tratare diferențiată în literatura de specialitate. Sunt sugerate mai multe forme de clasificare, dintre care se pot enumera:

·          numărul total de personal;

·          cifra de afaceri;

·          combinații diverse între primele două criterii, corelate cu obiectul de activitate;

·          numărul de filiale și mărimea zonelor geografice acoperite (în special la firmele de comercializare, rețele de desfacere);

          O clasificare interesantă, mai potrivită cu scopul acestei lucrări, este aceea după numărul de muncitori direct productivi. Conform unei abordări din lucrarea [5] - “Manual de inginerie industrial㔠- vol. I, editor șef H.B. Maynard, o clasificare după mărime a întreprinderilor este structurată astfel:

I.         Organizație mică - 100-300 anagajați direct productivi.

II.      Organizație medie - 300-600 anagajați direct productivi.

III.   Organizație mare - peste 600 anagajați direct productivi.

IV.  Organizație de proporția corporațiilor.

          Un alt element important este acela al definirii căror forme de organizare se poate adresa un model informațional. În general, un model informațional este util a fi aplicat în sisteme ierarhice cu ramificare largă, în care se pot întâlni diverse grade de centralizare-descentralizare.

 

 

 

          Pentru a putea percepe corespunzător, în spiritul acestei lucrări, sensul centralizare-descentralizare, se cuvin prezentate unele elemente care susțin decizia în abordarea formei de organizare, după cum urmează:

1.       În cazul unei organizații mari, poate fi necesară descentralizarea la nivelul funcțiunilor principale, pentru a se crea premisele unei mai bune înțelegeri a amănuntelor operațiilor derulate, a se crea un contact mai bun între nivelul de decizie strategic și/ sau cel tactic sau tehnic. De asemenea, contactul cu personalul de execuție (direct productiv, într-un anume sens) poate fi facilitat, cu scopul unei mai eficiente bucle de feed-back.

2.       Când beneficiile unei întreprinderi sunt mici, organizația nu are practic posibilitatea să susțină cheltuieli ale unor compartimente descentralizate care să se preocupe cu precădere de problemele creșterii rentabilității și ale reducerii costurilor și, de aceea, va prefera centralizarea.

3.       În cazul în care anumite compartimente sunt abia la începutul activității și afirmării, iar pregătirea personalului de specialitate este în curs, se va putea aplica o formă de conducere centralizată.

4.       Când cheltuielile cu forța de muncă au o pondere mare în valoarea producției, este evident că există largi posibilități de a se găsi soluții pentru creșterea rentabilității. În aceste condiții, organizarea de colective descentralizate, coordonate de un număr mic de specialiști, va crea premise ca posibilitățile reale de creștere a rentabilității în toate compartimentele și operațiile de producție să fie tratate cu atenția cuvenită.

          În concluzie, abordarea lucrării se va face în următoarele ipoteze:

          a) modelul va urmării aplicațiile din organizațiile mari cu peste 600 angajați direct productivi; extinderi la organizațiile cu 300-600 angajați fiind posibile;

          b) modelul se va adresa, cu precădere, organizațiilor la care tendințele de descentralizare sunt evidente.

 

          Conform celor arătate anterior, unitatea standard va avea 1000 angajați și va prezenta toate caracteristicile unei unități tipice pentru descentralizare.

          Organigrama de bază poate fi reprezentată ca în fig. 3:

 


 

 



4.   Determinarea cadrului extern al

      unității standard   

 

          În abordarea modelării sistemelor informaționale și evaluarea relațiilor cu cadrul extern, obiectivele conducerii ar trebui să joace un rol determinant. Spre exemplificare, prezentăm selectiv obiective generale care pot influența realizarea modelului:

1.       Maximizarea profitului/ minimizarea costurilor - imediate sau viitoare.

2.       Calitatea - se referă la produsul sau serviciul prestat luat ca atare, la conținutul sau compoziția lui.

3.       Performanța - poate fi descrisă prin siguranță în funcționare, interșanjabilitate, interdependență cu alte componente, durata de viață ș.a.m.d.

4.       Adaptabilitatea la variații - un obiectiv mai rar recunoscut.

5.       Siguranța.

6.       Timp.

7.       Estetica

8.       Cantitatea.

          Alinierea la obiective trebuie corectată cu problematica resurselor limitate. Se pot întâlni două situații:

1.       Există cazuri în care conducerea are la dispoziție cantități fixe de resurse pe care nu le poate depăși sau pe care nu dorește să le depășească.

2.       Există resurse și disponibilitate (mai mare sau mai redusă) și trebuie identificat nivelul optim de alocare.

          Dificultățile în rezolvarea problemelor resurselor sunt legate, în cele mai multe cazuri, de următoarele aspecte:

a)       Dificultăți în enunțarea problemei.

b)      Dificultăți în formularea modelului matematic.

c)       Dificultăți în evaluarea efectelor ca urmare a aplicării resurselor.

d)      Dificultăți în aplicarea și urmărirea planului de alocare a resurselor.

          Corelat cu necesitatea orientării către client, precum și cu considerentele legate de obiective și resurse, modelul simplificat care stă la baza analizei se poate prezenta după cum urmează (fig. 4):


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



          De reținut un aspect legat de închiderea buclei prin sisteme de marketing și sisteme de asigurare a calității. Buclele informaționale în aceste situații pot avea următoarea structură:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


          Pentru a nu complica excesiv înțelegerea schemelor fluxurilor informaționale, într-o primă fază se va lucra numai la descrierea schemei din fig. 4, urmând ca aspectele legate de schema din fig. 5 să fie tratate prin extindere.

          De asemenea, nu se abordează fluxurile interne ale modulelor evidențiate, acestea considerându-se cutii negre, având numai input-uri și output-uri.

 

 

 

 

 

 

5.   Identificarea canalelor interne de informații în cadruL unităților standard

 

          Structura cadrului intern de informații în cadrul unităților standard, cu pornire de la relația cu mediul extern creat de sistemul de clienți și cel de furnizori, se face după o schemă de tip bloc, cu exemplificări, preluată din modelul programelor informatice specializate, aplicate pe calculatoarele de mare putere, așa cum sunt ele propuse de companii, cu adaptarea corespunzătoare la mediul societăților românești din industria constructoare de mașini.

          Elementele cheie, de la care pornesc fluxurile informatice înspre și prin mediul intern al unității economice constructoare de mașini, sunt cele două elemente comerciale:

          - comenzile;

          - cererile de ofertă.

          Aceste elemente determină două răspunsuri imediate către mediul extern, din partea organizației (unității) economice:

          - confirmare de preț;

          - oferta de preț.

          Răspunsurile au două trăsături dominante: să fie date în timp util și să convină părților contractante (sub aspect preț/ cost-calitate și termen de livrare/ execuție).

          Elaborarea unui răspuns corect (în unul din cele două cazuri menționate) declanșează noi bucle de reacție, atât pe canalele informaționale externe, cât și pe cele interne, după cum urmăază:

a)       mediul extern - declanșează fluxul informațional legat de sistemul de aprovizionare (incluzând în acestea: materii prime, materiale, asigurare, componente tehnologice semnificative și subansambluri, componente industriale, colaborări, cooperări, servicii, asistență etc.);

b)      mediul intern - fluxul informațional se îndreaptă, nu fără a colecta informații din mediul extern, către modulele interne, dintre care definitorii pentru strategia de execuție sunt, așa cum se propune în modelul simplificat, sectoarele de planificare, lansarea în producție și producția. Specific sectorului construcției de mașini, în cazul majorității comenzilor/cererilor de ofertă, segmentele de proiectare-cercetare produse și de proiectare-dezvoltare tehnologică sunt implicate în mod dinamic. Fără a intra în detalii în cadrul acestei faze, facem mențiunea influenței acestei componente asupra costurilor (influență pozitivă - scădere; influență negativă - creștere).

          Fluxul informațional din mediul intern și din cel extern se reflectă în serviciile de ante (post) calcul și facturare. De ce abordăm în această fază aspecte legate de post calcul și facturare? Răspunsul ține de concepția despre marketing și ofertare a fiecărei unități.

          În mod evident, fiecare din părțile contractante dorește o valoare de cost cât mai apropiată de interesele proprii. Evident că pentru executant acoperirea costurilor plus un profit la o rată acceptabilă (media sectorului plus un adaos) este o situație convenabilă. Se pune problema dacă acest mod de abordare este de acceptat și pentru client. Dacă, în general, negocierile legate de costul materialelor și manoperei directe nu ridică probleme, cota adusă de regii este discutabilă și este aceea care duce la încheierea sau nu a contractului. Sunt numeroase cazurile în care comenzi importante sunt pierdute de construcțiile de mașini din România pe seama aplicării rigide a ratei regiilor la cheltuielile directe corespunzătoare. Modelarea impactului comenzii/cererii de ofertă asupra nivelului acestor regii de secție sau generalenu este, în cele mai multe cazuri, la îndemâna agentului economic vizat. De aceea, fluxul informațional trebuie condus și închis prin chiar compartimentul care face închiderea buclei, respectiv - postcalcul sau facturare. Numai în condițiile parcurgerii simultane a întregului flux, postcalculul (corespunzător comenzii), respectiv valoarea ofertată, rezultatul se apropie de optimul care declanșează încheierea contractului ferm sau menținerea clientului pe termen mediu și lung. În acest fel, ambele părți pot fi ferite de erori care pot conduce la pierderi pentru executant, respectiv:

          - nefinalizarea ofertei;

          - pierderi prin costuri exagerate, neprevăzute.

          În anexă, în cuprinsul paginilor 1-3, sunt prezentate schematic fluxurile informaționale necesare încheierii procesului descris mai sus. În pagina nr. 4 din anexă, sunt prezentate, tot sub formă schematică, fluxurile informaționale interne care trebuie modelate și urmărite în permanență.

          Procesul de simulare, diferențiat în cazul ofertelor, respectiv comenzilor este prezentat în restul anexei. Modelarea corectă și certitudinea obținerii de oferte realiste sunt favorizate de tratarea în contextul “stocului de oferte”. Evident, aceasta permite optimizarea obiectivelor unității executante, pe aria de intersecție, adesea îngustă, generată de restricțiile deja sugerate, dar care se cuvin menționate:

a)       acoperirea capacității de producție cu contracte ferme (aspect valabil și pe termen scurt, dar și pe termen lung);

b)      obținerea de profituri cât mai ridicate (și nu generarea de cheltuieli cât mai ridicate);

c)       încadrarea în parametrii cererii de ofertă (în sensul anticipării dorinței potențialului client) sau ai comenzii, în ceea ce privește: calitatea, cantitatea, termenele și valoarea de plătit de către client;

d)      menținerea clientelei și stabilizarea comenzilor de la același client.

          Desigur, alt sistem de restricții poate fi generat, în special la extinderea analizei pe modulele componente ale întreprinderii (iar în cazul fiecărui sector analizat, numărul potențial de module poate fi destul de ridicat).

          Însă, în aceeași măsură, studiul numai al influențelor contradictorii ale acestor 4 elemente studiate poate da o semnificație a nevoii de cunoaștere, de control asupra fluxurilor informatice. Încercăm să sugerăm, în tabelul următor, modul de interferență numai a celor patru restricții sugerate.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


          Câteva explicații cu caracter de exemplificare sunt necesare, astfel:

          1. Între restricțiile obiectiv a și b

          Dacă se are în vedere acoperirea integrală a capacităților de producție (a) se poate obține ca rezultat, sub efectul mecanismelor de piață (de ex.: o ofertă excesivă pe piața produselor sau serviciilor) o scădere a profiturilor raportate la eforturile de generare a acestora.

          2. Între restricțiile obiectiv a și c

          Dacă se are în vedere acoperirea integrală a capacității, în stadiul în care se află aceasta cu elementele cuprinse în comenzi, se poate obține un efect negativ asupra clienților prin nerespectarea termenului, calității, cantității ș.a.m.d.

          3. Între restricțiile obiectiv a și d

          Acoperirea capacităților și creșterea clientelei pot fi obiective nerestrictive (în general).

          4. Între restricțiile obiectiv b și c

          Obținerea unui profit cât mai mare, ca obiectiv absolut și neponderat, poate duce la reducerea nivelului de calitate, scăderea volumului de produse furnizate în termenele planificate ș.a.m.d.

          5. Între restricțiile obiectiv b și d

          Obținerea de profituri cât mai ridicate nu concură, de obicei, la menținerea unei clientele pe termen lung.

          6. Între restricțiile obiectiv c și d

          Încadrarea în parametrii tehnici și menținerea clientelei pot fi considerate obiective care se suprapun.

          În sensul celor prezentate, modelarea și simularea proceselor informaționale capătă o complexitate deosebită, devenind, în același timp, o necesitate pentru un factor de decizie care se dorește avizat.

          Simularea proceselor de producție, în sensul evaluării termenelor finale și a momentului optim al lansării în fabricație este prezentată în anexă (pag. 7-16), ca un proces integrator, specific modulului de lansare - urmărire în fabricație.

          Efectele schemelor de analiză a proceselor informaționale se regăsesc la nivelul de două componente esențiale ale proceselor interne, astfel:

          1. Depozite - administrare materiale (incluzând tot ceea ce, de regulă, se ia din exterior, așa cum s-a arătat anterior) - prezenatare în anexă - pag. 23.

          2. Procese de producție propriu-zise (prea complexe și cu diversitate prea mare pentru a se încerca o modelare necriticabilă în cazul acestei faze).

          Schema integratoare finală (în anexă pag. 24-28), cuprinde modul de închidere a procesului industrial prin emiterea de factură (presupunându-se, totuși, o încasare într-un termen rezonabil).

          Abaterile înregistrate, pe seama controlului și extinderii fluxurilor informaționale, pot fi reintroduse în procesul de modelare (inclusiv facturi neîncasate).

          Pe ansamblu, efectele obținute în procesul de modelare sunt dificil de cuantificat valoric, dar în mod evident au un nivel pozitiv foarte ridicat, pe seama creșterii probabilității de transformare a ofertelor în comenzi (visul oricărui manager). Dacă rata, acceptată de obicei de cei care lucrează în domeniul ofertării, este în jur de 5-10% (cu variații legate de domeniul de activitate și trăsăturile specifice pieței de desfacere), sau chiar mai redusă, conform unor informații din mediile patronale din țările dezvoltate, o ofertare corectă, care ar duce la dublarea acestei rate, ar genera un avantaj economic foarte important. În al doilea rând, urmărirea costurilor de fabricație și, mai nou, a calității proceselor la toate nivelurile, generează noi efecte economice care fie că se adaugă la cele menționate anterior, fie pot fi considerate cuprinse în acestea.

 

 

 

          6.  Concluzii. Propuneri

 

          6.1. Concluzii

 

          Cercetările realizate pe perioada întocmirii studiului au relevat necesitatea modelării fluxurilor de informații în vederea structurării și optimizării, cu scopul simplificării proceselor de comunicare cu mediul extern (clienți, furnizori, comunicarea cu concurența care face obiectul studiului în cadrul acestei faze) și de gestionare a mediului intern.

          Modelarea fluxurilor informatice capătă aspecte specifice, complexe, prin abordarea unităților din industria construcțiilor de mașini cu caracteristici proprii, cunoscute, dar care, din punctul de vedere al autorilor studiului, pot fi enunțate și astfel:

·          stabilitate redusă a parametrilor tehnici și tehnologici;

·          gamă largă a parametrilor urmăriți în procesele industriale;

·          complexitate ridicată a problemelor legate de concurență.

          Industria construcțiilor de mașini cunoaște o mare diversitate a activităților cuprinse, a tipurilor de organizații, a problematicilor înregistrate la fiecare unitate din sector.

          O serie de modificări în concepția proceselor industriale se înregistrează ca forme de mase:

·          dezvoltarea fără precedent a IMM;

·          controlul aproape total al proceselor de producție și automatizarea transferului de informații între subsisteme și sisteme;

·          reducerea gradului de integrare a producției în mari unități;

·          orientarea, aproape totală, către clienți și către satisfacerea nevoilor acestora;

·          poziția dominantă a stimulării creativității și inovării, orientată către aplicarea proiectelor inovative.

          În cele mai multe cazuri, nu atât înlocuirea completă a tehnologiilor, utilajelor, echipamentelor, reducerea personalului sunt singurele măsuri care pot asigura rentabilizarea întreprinderilor mari. Conform mai multor autori consacrați în studiul proceselor manageriale și sistemelor de producție, schimbarea trebuie începută la nivel de mentalitate, management, orientare către client și către controlul fluxurilor informaționale.

          În sensul celor arătate, lucrarea de față își propune să ofere un model de rezolvare a problemei fluxurilor de informații. Se au în vedere două obiective principale, și anume:

·          orientarea către piață-clientelă;

·          controlul strâns al costurilor de producție.

 

 

          În realizarea celor două obiective enunțate, studiul are ca rezultat schița generală a unui model generalizabil în industria construcțiilor de mașini.

          Sunt descrise, într-o formă schematizată, cuprinzând 28 de planșe, procedurile standard care pot fi aplicate. Sunt descrise următoarele etape de realizare a modelului:

·          înregistrare cereri de ofertă/comenzi;

·          simularea proceselor care conduc la obținerea unei oferte/execuții corecte a cererii/comenzii, având ca obiectiv precizarea unor parametrii convenabili în relația client-furnizor, și anume:

-   valoarea produsului/serviciului;

-   termenul de execuție/livrare;

-   calitatea produsului/prestației.

·          contractarea și influența asupra mecanismelor de formare a costurilor;

·          planificarea procesului de producție și urmărire a modului de realizare;

·          eliberarea unei facturi/postcalcul corect.

          Prin derularea cercetării se are în vedere elaborarea unui model de organizare care să faciliteze desfășurarea optimă a fluxurilor informaționale și care să permită informatizarea/cibernetizarea completă a proceselor industriale.

          Implementarea modelului propus, pe lângă efectele directe estimate, poate facilita introducerea unor sisteme de gestiune performante, bazate pe soft-uri puternice, care să permită realizarea unui salt de eficiență pe seama următorilor factori:

·          creșterea volumului cererilor de ofertă transformate în comenzi (a cifrei de afaceri, de fapt);

·          asigurarea unei planificări corecte (costuri, termene, asigurarea aprovizionării), cu simularea pe calculator a fazelor premergătoare și în curs;

·          controlul costurilor pe fluxul tehnologic;

·          emiterea corectă a facturilor și urmărirea automatizată la încasare.

 

 

          6.2.  Propuneri

 

1.       Sensibilizarea nivelurilor de decizie strategică asupra necesității reproiectării activităților de producție, odată cu aplicarea unor noi tehnologii informaționale, prin realizarea unor chestionare speciali-zate, adresate întreprinderilor din construcțiile de mașini.

2.       Realizarea unor cercetări privind relațiile și schimburile de informații în întreprinderile din construcțiile de mașini, pe cazuri reale.

 

3.       Elaborarea unor modele aplicabile pe activități, funcționarea conducerii, tipul de fabricație și dimensiunea întreprinderii.

4.       Extinderea aplicabilității modelelor informaționale la activități de C&D și marketing, în cazul în care aceste activități sunt organizate independent (în unități de C&D, în universități, de către inventatori individuali).

5.       Asocierea unor pachete software în gestionarea activităților industriale, dezvoltarea prin resurse proprii a acestor aplicații.

 


 

BIBLIOGRAFIE

 

 

 

1.

C.Mereuță (coordonator)

Analiza diagnostic a societăților comerciale în economia de tranziție, Editura Tehnică, București 1994

2.

Niță Dobrotă (șef colectiv coordonare)

Economia Politică, Editura Economică, București 1995

3.

Corneliu Russu

Management, Editura Expert, București 1993

4.

Trandafir Cocârlă, Grigore Pocinog

Metode și tehnici moderne folosite în conducerea și organizarea intreprinderilor, Editura Facla, Timișorara 1983

5.

H.B. Maynard

Manual de inginerie industrială, vol. I., Editura Tehnică 1985

6.

S.E. Elmaghraby

Proiectarea sistemelor de producție, Editura Tehnică 1968

7.

Ch. Baden-Fuller, John M. Stopford

Rejuvenating the Mature Business, Second Edition, Routledge, London and New York 1994

8.

Mihai C. Demetrescu

Marketing, Ed. Europa Nova, FED Fil. Lugoj, 1991

9.

Dumitru Patriche

Marketing industrial, Marketer&Ed. Expert, București 1994

10.

Centru ONU pentru promovare IMM

Ghidul întreprinderilor particulare, Ed. Tehnică, București 1993

11.

L.M.Băloiu

Managementul Inovației, Editura Eficient, București 1995

12.

Dumitru Patriche ș.a.

Planul de afaceri, Tribuna Economică - Buletin Economic Legislativ nr.6/ 1996

13.

Paul Bran

Relațiile financiar-bancare ale societății comerciale, Editor “Tribuna Economică”, București 1994

14.

Dumitru Mărgulescu

Diagnostic economico-financiar, Editura ROM CART, București 1994

15.

Dumitru Mărgulescu (coordonator)

Analiza economico-financiară a societăților comerciale, Supliment la revista “Tribuna Economică”,, București 1994

16.

Dr. Magda Mona-Lisa Belu

Contracte comerciale tradiționale și moderne, Editor “Tribuna Economică”, București 1996

17.

Peter F. Drucker

Inovația și sistemul antreprenorial, Editura Enciclopedică, București, 1993

18.

M.E. Porter

Competitive Strategy, Free Press, New York, 1980

19.

Gh. Boldur

Fundamentarea complexă a procesului decizional economic, Ed. Științifică, București, 1973

20.

Michael Hammer & James Champy

Reengineering-ul intreprinderii, Scientconsult și Ed. Tehnică, București, 199

21.

***

MAPICS XA - Soluție de fabricație de talie mondială, prospect realizat de MARCAM CORPORATION și Centrul suport în România

22.

***

Program OCP (Organizarea și Conducerea Producției) - ofertă, Leasing & Software OMOS S.R.L.

23

***

Clasificarea activităților din Economia Națională, Comisia Națională pentru Statistică, Oficiul Național al Registrului Comerțului, București, 1995

 


ANEXE

 

ANEXE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schematizarea fluxurilor informaționale propuse a fi aplicate în

unități ale industriei construcțiilor de mașini


COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI  CU  ADMINISTRAREA  INTEGRATĂ  A  MATERIALELOR: LISTE  DE  COMPONENȚĂ  ȘI  FACTURĂRI:

Privire generală:

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

PRELUCRAREA  COMENZILOR / OFERTEI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

FLUXUL  INFORMAȚIILOR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI
FLUXUL  INFORMAȚIILOR

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

SERVICIUL  DE  OFERTE

 

 

 

 

 

Scopul sesiunii

atins prin:

 

 

 

ñ

Termene realiste

·        Simularea fixării termenelor

 

 

·        Valori indicate corect prin comparația TREBUIE / ESTE

 

 

·        Poziția materialelor

 

 

 

ñ

Prețuri calculate

·        Antecalculație consecventă

 

 

·        Utilizarea experienței din comenzi anterioare

 

 

 

ñ

Prelucrare rapidă a cererilor de ofertă

·        Calcularea ofertelor pe ecran

 

 

·        Planuri de operații standard

 

 

·        Liste de componente standard

 

 

 

ñ

Supravegherea ofertelor predate

·        Valorificări din stocul de oferte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

REZOLVAREA  COMENZII  DE  FABRICAȚIE:  OFERTĂ

 

Comandă fără listă de componență

 

Antet comandă

Articol

 

Cantitate comandată

 

Cantitate de executat

Plan de operații

Poziție de cost

Timp operație

Material

Cantitate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pe 1 poziție din planul de operații se face max. 1 referire la material

 

Comandă cu listă de componență

 

Antet comandă

Articol

 

Cantitate comandată

 

Cantitate de executat

Plan de operații

Poziție de cost

Timp operație

Material

Cantitate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozițiile de materiale pot fi cuplate pe 1 poziție din planul de operații pentru dispoziții și termene de livrare.

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULARE  SERVICIU  DE  OFERTE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULARE  SERVICIU  DE  OFERTE

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA COMENZILOR ȘI FABRICAȚIEI
REZOLVAREA COMENZII DE FABRICAȚIE:

SERVICIUL DE COMENZI

 

Comandă fără listă de componență

 

Antet comandă

Articol

 

Cantitate comandată

 

Cantitate de executat

Plan de operații

Poziție de cost

Timp operație

Material

Cantitate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pe 1 poziție din planul de operații se face max. 1 referire la material

 

Comandă cu listă de componență

 

Antet comandă

Articol

 

Cantitate comandată

 

Cantitate de executat

Plan de operații

Poziție de cost

Timp operație

Material

Cantitate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozițiile de materiale pot fi cuplate pe 1 poziție din planul de operații pentru dispoziții și termene de livrare.

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULARE  SERVICIU  COMENZI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

FIXARE  TERMENE

 

 

 

 

Prioritate de pregătire

Factor de influență

 

 

À

Tabel cu loc de mișcare la planificare

Á

Statut de planificare

Â

Mărimea timpului de operare min/max pe o zi de planificare

Ã

Timp de trecere în zile

Ä

Planificare suprapusă în %

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

EXEMPLU: FIXARE  TERMENE

 

 

 

Operație

Timp operație

Loc de mișcare în planificare

Statut de planificare

Strunjire

5 h

6 h = 2 zile

0

Găurire

20 h

25 h = 3 zile

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

LANSARE

 

 

 

 

Scopul sesiunii

atins prin:

 

 

Þ    Emitere automată de hârtii pentru ateliere pe baza cuprinderii comenzii

·        Concept integrat de rezolvare

 

·        Consultare de planuri de operații, fișe de derulare și liste de produse la nevoie:

- periodic

- după replanificare.

 

 

Þ    Utilizarea în continuare a planurilor de operații deja existente + liste de componență:

- Planuri de operații standard

- Liste de componență standard

- Planuri de operații ale comenzilor + liste de componență

·        Completare sau preluare foarte simplă, constând din planuri de operații/liste de produse pentru noi comenzi cu prelucrarea pe ecran

 

 

Þ    Suport de lucru pentru coordonatorii pozițiilor de cost

·        Liste de încărcare a planului

 

·        Plan de încărcare zilnică

 

·        Propuneri de comenzi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULAREA  FIXĂRII  TERMENELOR / LANSARE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULAREA  FIXĂRII  TERMENELOR / LANSARE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULAREA  FIXĂRII  TERMENELOR / LANSARE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADMINISTRAREA  MATERIALELOR

 

 

 

 

Scopul sesiunii:

atins prin:

 

 

Þ    Dispoziția de materiale

·        Rezervări de material cu termene fixate

 

·        Concept de rezolvare integrat

 

 

Þ    Conducerea stocurilor

·        Mai multe tipuri de depozite

 

·        Administrarea șarjelor

 

 

Þ    Flexibilitate

·        Articole de unică folosință

 

·        Material de ajutor poziții de cost

 

 

Þ    Achiziționare

·        Rezervări de materiale cu termene fixate

 

·        Calcularea prevederilor, momentul de comandă, cantităților comandate

 

·        Articole de la furnizori

 

 

Þ    Valorificare

·        Prețuri medii sau standard și de vânzare

 

·        Valorificarea inventarului impozabil

 

 

Þ    Stocuri mici în depozite

·        Lista fluxului de materiale

 

·        Analiză ABC a magaziei

 

·        Comenzi deschise

 

 

 

 

 

ADMINISTRAREA  MATERIALELOR

CONTINUAREA  TRANZACȚIILOR  DE  MATERIALE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADMINISTRAREA  MATERIALELOR

DEPOZIT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADMINISTRAREA MATERIALELOR

VEDERE DE ANSAMBLU ASUPRA DISPOZIȚIILOR DE MATERIALE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADMINISTRAREA  MATERIALELOR

DISPOZIȚIA  DE  MATERIALE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADMINISTRAREA  MATERIALELOR

TRANZACȚII  DE  MATERIALE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADMINISTRAREA  MATERIALELOR

CALCULAREA  PREVEDERILOR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

ANTE / POST  CALCUL

 

 

 

 

 

Scopul sesiunii:

atins prin:

 

 

Þ    Antecalculație rapidă

·        Utilizarea planurilor de operații standard sau liste de produse “asemănătoare” și adaptări pe ecran

 

 

Þ    Antecalculație exactă

·        Verificare permanentă a costurilor prin comparație TREBUIE / ESTE

 

 

Þ    Post calcul cu efort administrativ mic

·        Pe baza antecalculației, respectiv a planului de operații de execuție și servicii auxiliare

 

 

 

·        Trebuiesc incluse numai devieri mari de la real

 

 

Þ    Post calcul ca început pentru o nouă ofertă

·        Comenzile mai vechi pot fi citite de pe dischete și utilizate ca bază pentru noi comenzi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULAREA  ÎNCHEIERII  COMENZII / POST  CALCUL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

DERULAREA  ÎNCHIDERII  COMENZII / POST CALCUL

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

PROCEDEU  DE  INTRODUCERE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COORDONAREA  COMENZILOR  ȘI  FABRICAȚIEI

PROCEDEU  DE  INTRODUCERE

 

 

 

·        Planificarea introducerii și supravegherea prin intermediul planului de rețea

 

 


 

 

 

·        Planificarea lucrului prin intermediul listei de activități

 

 

·        Listă de activități detaliată cu ordinea procedeelor

 

 

 

 

Introducere transparentă, liniștită, fără pierdere de timp

 

 

 

Faza următoare                                  Înapoi



1 Ar mai trebui adãugatã ºi cercetarea-dezvoltarea

2  Caracteristicile prezentate sunt tributare conceptelor existente anterior epocii liniilor flexibile, CAM etc.