Modele pentru structurarea și optimizarea
fluxurilor de informații
în unitățile din industria
construcțiilor de mașini
(1996-1998)
Lucrările au fost propuse de autor, atribuite prin competiție și
finanțate de Ministerul Cercetării și Tehnologiei, respectiv Agenția Națională
pentru Știință, Tehnologie și Inovare
Identificarea
și analiza fluxurilor informatice
în unități
din industria construcțiilor de mașini
Responsabil de lucrare:
Ing. drd. ec. Mircea Popescu
© SCIENTCONSULT, noiembrie 1996
CUPRINS
1. Obiectul lucrării ................................................................................................................ 2
2. Descrierea domeniului și unele delimitări
privind zonele de abordare.................................... 5
3. Stabilirea unității standard de producție
........................................................................... 21
4. Determinarea cadrului extern al unității
standard ............................................................... 24
5. Identificarea canalelor interne de
informații în cadrul unității standard ................................ 27
6. Concluzii. Propuneri ....................................................................................................... 31
BIBLIOGRAFIE................................................................................................................... 34
ANEXE
1. Obiectul lucrării
În cadrul formelor elementare sau individuale ale
producției, activitatea de producție și conducerea sa erau simple și puteau fi
rezolvate de o singură persoană. Aceste condiții s-au menținut și în primele
etape ale revoluției industriale. Anteprenorul care reușea în industrie era o
persoană care realiza singur, pornind de la puțin și devenind prosper și
puternic. Chiar atunci când întreprinderea sa se dezvolta, el menținea un
control absolut al funcțiilor și proceselor de producție, convocând, de obicei,
după numele mic pe fiecare din salariații săi și încercând să țină minte toate informațiile: personale, financiare,
contabile, de stoc și de producție, necesare pentru buna funcționare a
întreprinderii.
Desigur, pe măsură ce producția creștea și firma se
dezvolta, nu era posibil ca un singur om sau câțiva oameni să mențină o
supraveghere constantă asupra evenimentelor cotidiene, să dea decizii și să
inițieze acțiuni. În organizații mari, a început să prindă formă o structură
ierarhică, în cadrul căreia responsabilitatea și autoritatea erau delegate unor
subordonați.
În mod obișnuit, cantitatea de informație creată și
transmisă într-un grup de N persoane este cel puțin de ordinul 2N,
dacă fiecare membru al grupului trebuie să posede cunoștințe complete despre
activitățile tuturor celorlalți membri. În practică, nu este necesar ca fiecare
membru al grupului să fie în posesia unor informații atât de complete pentru ca
grupul să obțină succese, și el nici nu dorește să obțină asemenea cunoștințe.
Sistemul de organizare ierarhică limitează și mai mult cantitatea de informație
transmisă. În lucrarea sa The New Science of Management Decision, Herbert A.
Simon, afirmă că sistemul de organizare ierarhică este, probabil, cel mai
eficace din punct de vedere al limitării
informațiilor. Se arată în continuare că necesitatea limitării
informațiilor poate fi rațiunea primară a răspândirii tipului de organizare
ierarhică. Doi factori contribuie la reducerea cantității de informație.
1. Dacă un grup având dimensiunea N este împărțit în k
subgrupe de dimensinile n1, n2,... nk, atunci,
chiar în condițiile unei cunoașteri complete în interiorul oricărei subgrupe,
cantitatea totală de informații este mult mai mică decât în absența împărțirii
pe subgrupe (se prezintă o demonstrație matematică).
2. Diferitele niveluri ale structurii ierarhice acționează
ca filtre ale informațiilor generale la sau sub nivelurile respective. Numai o
mică parte și adesea o parte infimă din informațiile generate într-o grupă se
transmit la nivelurile superioare.
Apariția calculatorului electronic a schimbat radical
această situație, de data aceasta, în direcția trecutului. Aceasta înseamnă că
din nou a fost posibil pentru un singur om - conducătorul - sau pentru un grup
restrâns de oameni să posede toate informațiile necesare producției. Dacă informațiile originale, care constituie
activitatea de producție, pot fi obținute direct de la sursa lor în fiecare
moment, atunci un sistem electronic de transmitere și prelucrare a datelor
poate analiza și sintetiza informațiile și poate prezenta rezultatele
conducerii producției în minimum de timp și cu un număr minim de erori.
Astfel, în timp ce prima jumătate a secolului XX a fost
martoră a diviziunii interne a activității marilor întreprinderi productive în
scopul asigurării scopului și controlului, în a doua jumătate a secolului
procesul este caracterizat de apariția de mici unități (semi) autonome care
rămân în sfera de influență a marilor unități.
Centralizarea informațiilor și a deciziilor are două
consecințe profunde. În primul rând, permite studierea în ansamblu a unui
sistem de producție, ceea ce reprezintă un contrast direct cu producția
precedentă a studiului fragmentat al unor activități compartimentate în mod
artificial. În al doilea, aceasta înseamnă că implicațiile deciziilor luate de
conducere sunt mai importante. În consecință, ar trebui să se ajungă la
hotărâri raționale ori de câte ori datele existente permit acest lucru. În
asemenea circumstanțe, responsabilitatea conducătorului crește, ca și nevoia
lui de mijloace mai perfecționate pentru a lua deciziile respective.
Pe fondul dezbaterilor teoretice referitoare la descrierea
și creșterea performanțelor sistemelor de producție, o serie de modificări în
concepția proceselor industriale se înregistrează ca forme de masă:
- dezvoltarea într-un ritm fără precedent a
întreprinderilor mici și mijlocii;
- controlul aproape total al proceselor de producție și
automatizarea transferului de informații între subsisteme și sisteme;
- reducerea gradului de integrare a producției în mari
unități;
- orientarea, aproape totală, către clienți și către
satisfacerea nevoilor acestora;
- poziția dominantă a stimulării creativității și inovării,
orientată către aplicarea proiectelor inovative.
În acest context, marile întreprinderi românești (chiar și
cele mijlocii, conform clasărilor uzuale) par a fi desprinse din teoria anilor
50, atât în ceea ce privește slaba performanță în cercetarea de marketing și
adaptarea la cerere, cât și organizarea sistemelor informaționale.
În cele mai multe cazuri, nu atât înlocuirea completă a
tehnologiilor, utilajelor, echipamentelor, reducerea personalului sunt
singurele măsuri care pot asigura rentabilizarea întreprinderilor mari. Conform
mai multor autori consacrați în domeniul managementului și sistemelor de
producție, schimbarea trebuie începută la nivel de mentalitate, management,
orientare către client și controlul fluxurilor informaționale.
În sensul celor arătate, lucrarea de față își propune să
ofere un model de rezolvare a problemei fluxurilor de informații. Se au în
vedere două obiective principale:
·
Orientarea către piață -
clientelă.
·
Controlul strâns al costurilor
de producție.
Această fază, în conformitate cu prevederile contractului
1069/1996, constă în descrierea generală a problemelor care se ridică și a
dificultăților care stau în calea rezolvării lor, identificarea și analiza
fluxurilor informatice în unități din industria construcțiilor de mașini.
Întrebarea la care se caută răspuns este legată de constatarea că organele de
conducere a producției nu primesc, de obicei, informații corecte sau, dacă le
primesc, ele sosesc adesea prea târziu pentru a permite trecerea la o hotărâre
eficace și se poate enunța astfel: Se poate face ceva pentru a permite
conducătorilor să conducă efectiv producția?.
Identificarea unor module autonome de producție și de
gestiune și evidențierea unor fluxuri de informații input-output poate oferi
cheia unui model de aplicare rapidă, model care să permită schimbarea
structurală și implementarea de noi tehnologii cu nivel de informatizare
ridicat.
2. Descrierea
domeniului Și unele delimitări
privind zonele
de abordare
Conducerea activităților de producție este tratată pe larg
în lucrarea Management, autor Corneliu Russu, apărută în Ed. Expert în anul
1993, lucrare din care ne propunem a prelua o parte din definițiile și
interpretările date de acest autor, pentru definirea elementelor și noțiunilor
utilizate în prezentul studiu.
Funcțiunea de producție cuprinde activtatea de bază a
organizației (fabricația sau exploatarea), prin care se realizează mișcarea,
transformarea sau prelucrarea unor resurse primare (materii prime, materiale,
informații etc.) în scopul obținerii unor produse sau prestării unor servicii
de utilitate socială, potrivit profilului organizației, precum și alte
activități care asigură desfășurarea normală a celei de bază.Conform aceluiași
autor, activitățile cuprinse în funcțiunea de producție pot fi grupate după cum
urmează:
- activități de pregătire organizatorică a producției, care
asigură stabilirea ordinii de desfășurare a acțiunilor, alocarea și folosirea
rațională a resurselor (programarea, lansarea și urmărirea producției);
- activități de producție, în cadrul cărora se aplică
efectiv elementele cuprinse în documentațiile tehnice și se folosesc efectiv
resursele.
Activitățile de execuție vizate sunt, în general,
următoarele:
- fabricația sau exploatarea propriu-zisă;
- întreținerea și repararea utilajelor;
- producerea și gospodărirea energiei;
- producerea sculelor, dispozitivelor, verificatoarelor;
- controlul tehnic al calității;
- transportul intern și manipularea;
- metrologia.
Funcțiunea de producție este însă nu numai rezultatul unor
activități curente, ci constituie și rezultatul unor activități trecute, legate
de operațiile de planificare, pregătire tehnologică1
, pregătirea materială a producției prin planuri de producție, proiecte
constructive, fișe tehnologice, programe de aprovizionare.
Ca definire în contextul general, procesul de producție reprezintă totalitatea activităților
desfășurate în mod conștient, organizat, conduse și efectuate de către om cu
ajutorul mijloacelor de muncă și al proceselor naturale, prin care se
realizează transformarea obiectelor în produse sau servicii.
Prin restrângere la
domeniul industrial, procesul de producție constă în asocierea unui proces
tehnologic cu procesul de muncă.
Definițiile prezentate de același autor celor două noțiuni
introduse:
Procesul tehnologic
- reprezintă transformarea directă, cantitativă și calitativă a obiectelor
muncii, prin modificarea formei, dimensiunilor, compoziției chimice sau
structurii interne și dispoziției spațiale a acestora. Procesul tehnologic
cuprinde ansamblul operațiilor tehnologice, corelate între ele și cu mijloacele
de muncă, necesare executării unui produs, unei părți a acestuia sau prestării
unui serviciu în cadrul unei organizații productive.
Procesul de muncă
- reprezintă activitatea executantului, care, folosind mijloacele de muncă,
acționează asupra obiectelor muncii în vederea obținerii de produse sau
prestări de servicii.
Procesul de producție poate fi privit sub aspectul
tehnico-material sau sub aspect economico-social.
Aspectul tehnico-material poate fi caracterizat prin
următorii factori:
- complexitatea constructivă și tehnologică a produselor și
serviciilor;
- modul de desfășurare în timp a procesului de producție;
- dispersia în spațiu a echipametelor și procesului de
producție;
- stabilitatea factorilor procesului de producție;
- gradul de eterogenitate a destinației economice a
produselor și serviciilor.
Factorii menționați au o puternică influență asupra
particularităților conducerii funcțiunii de producție. În tabelul nr.1, sunt
prezentate comparativ, pe principalele ramuri industriale, particularitățile
funcțiunii de conducere, definite prin trei trăsături, și anume:
- stabilitatea medie a procesului de producție;
- mărimea gamei parametrilor urmăriți;
-
probleme privind concurența.
Tabel 1.
Particularitățile procesului de producție și ale
conducerii funcțiunii de producție în diferite ramuri industriale (preluare din
[3])
Fatori/
Ramuri industriale |
Complexitatea
constructivă și tehnologică a produselor și serviciilor |
Modelul
de desfășurare în timp a procesului de producție |
Dispersia
în spațiu a echipamentelor și a procesului de producție |
Stabilitatea
factorilor procesului de producție |
Gradul
de eterogenitate a destinației economice a producției și serviciilor |
Particularitățile
conducerii funcțiunii de producție |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Industria metalurgică |
Medie |
Continuu |
Redusă. Procesul de producție concentrat în
instalații de mare capacitate |
Ridicată |
Mediu |
Stabilitate medie a procesului de producție Gamă medie a parametrilor urmăriți Probleme privind concurența - de complexitate
medie |
Industria energiei electrice și temice |
Mică |
Continuu |
Redusă. Procesul de producție concentrat în
instalații de mare complexitate |
Ridicată |
Redus |
Stabilitate mare. Gamă medie a parametrilor urmăriți Lipsă de concurență |
Industria construcțiilor de mașini |
Mare |
Discontinuu |
Mare |
Medie |
Mare |
Stabilitate redusă. Gamă largă a parametrilor urmăriți Probleme privind concurența - de complexitate
mare. |
Industria chimică |
Complexitate tehnologică mare |
Continuu |
Redusă. Procesul de producție concentrat în
instalații de diferite capacități |
Medie |
Mare |
Stabilitate medie. Gamă medie a parametrilor urmăriți Probleme privind concurența - de complexitate
medie |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Industria prelucrării lemnului |
Medie |
Discontinuu |
Medie |
Medie |
Mediu |
Stabilitate mare. Gamă medie a parametrilor urmăriți Probleme privind concurența - de complexitate
medie |
Industria confecțiilor Industria încălțămintei |
Medie |
Discontinuu |
Medie |
Medie |
Mediu |
Stabilitate redusă. Gamă largă a parametrilor urmăriți Probleme privind concurența - de complexitate
mare. |
Comparativ cu celelalte ramuri industriale menționate, în
caracterizarea factorilor care definesc aspectele tehnico-materiale, industria
construcțiilor de mașini ocupă poziții care generează dificultăți în conducerea
funcțiunii producției. De altfel, reflectarea asupra particularităților
conducerii funcțiunii de producție înseamnă trei grade de dificultate maximă la
tot atâtea elemente evaluate.
Aspectul tehnico-material, împreună cu particularitățile
conducerii funcțiunii de producție, se reflectă în aspectul economico-social.
Aspectul economico-social este evidențiat de regulă, prin numeroși indicatori,
cum ar fi:
·
nivelul cheltuielilor de
producție;
·
productivitatea muncii;
·
valoarea producției realizate
pe unitatea de capital fix;
·
valoarea producției realizate
pe unitatea de consum energetic;
·
gradul de integrare a
fabricației;
·
ponderea componentelor cheltuielilor
de producție în totalul acestora;
·
categoria medie a lucrărilor
executate;
·
categoria medie de încadrare a
lucrărilor;
·
structura personalului implicat
în activitatea de producție;
·
gradul de utilizare extensivă a
capacității de producție;
·
coeficientul utilizării
intensive a capacității de producție, și alți indicatori.
În cele mai multe cazuri, procesul de producție reprezintă
un ansamblu unitar de categorii de procese parțiale sau intermediare, care pot
fi grupate după cum urmează:
·
procese de bază, în care are loc transformarea nemijlocită a
obiectelor muncii în produse și servicii, adică cele de fabricație sau
exploatare propriu-zisă;
·
procese auxiliare, al căror rol este de creare a
condițiilor materiale necesare desfășurării normale a proceselor de bază,
categorie în care se includ: gospodărirea energiei; transportul intern și
manipularea; metrologia; gospodărirea depozitelor;
·
procese anexe, colaterale, care constau în valorificarea
resurselor reziduale ce rezultă din procesul de producție ca, de exemplu,
colectarea și valorificarea deșeurilor, regenerarea emulsiilor etc.
Pregătirea și realizarea SDV poate fi încadrată la procese
de bază sau la auxiliare.
Integrarea acestor procese cunoaște o tratare diferențiată.
Metoda clasică de organizare utilizată pe scară largă până în anii 60,
preconiza integrarea tuturor proceselor în structura de producție a fiecărei
unități. Modelul integrat de organizare, preluat și în întreprinderile din
construcția de mașini din România, a fost impus pe scară largă de așa-zisul
model sovietic și s-a păstrat ca o caracteristică a marilor întreprinderi din
Estul Europei. Dacă pentru spațiul sovietic, caracterizat prin distanțe mari
între aglomerările industriale, dar, mai ales, credem, prin caracterul
birocratic al proprietății de stat, care nu urmărea eficiența maximă, făcea
dificilă cooperarea inter-uzinală și împingea spre integrare, exista o
explicație, în țările dezvoltate, dens populate și cu distanțe mici între
centrele industriale, acest model a fost înlocuit, începând cu anii 70, cu
concepția modernă, axată pe specializarea întreprinderilor (pe produse,
subansambluri, componente, faze tehnologice, procese auxiliare).
Concepția modernă, la care s-a ajuns sub influența
puternică a progresului tehnic, creștere accelerată în ultimele decenii, a
determinat modificări importante ale organizării și conducerii proceselor de
producție, constând în introducerea unor forme organizatorice superioare și
flexibile, permitând atingerea unor niveluri superioare ale profitabilității
activității productive.
O cerință esențială în aplicarea noilor forme
organizatorice este aceea a dimensionării corecte a activităților
corespunzătoare proceselor de bază, astfel încât ansamblul acestora să
funcționeze unitar și eficace în sensul maximizării rezultatelor cantitative și
calitative ale desfășurării de ansamblu a activităților respective. Conducerea
acestor noi forme de organizare necesită un mecanism coerent, echilibrat,
capabil să asigure realizarea obiectivelor de bază ale organizației.
Ca o definiție generală, sistemul de producție reprezintă un ansamblu organizat de
desfășurare a unei activități de producție și constă în totalitatea factorilor
productivi interdependenți care crează condițiile materiale și
tehnico-organizatorice necesare realizării fabricației sau exploatării
specifice acelei activtăți, la un anumit nivel de eficiență economică.
O schemă simplificată a sistemului de producție poate fi
considerată următoarea:
Fig. 1.
Complexitatea sistemului de producție este determinată de
numărul și natura elementelor sale constitutive, precum și de calitățile sale
integrative, rezultate din reunirea funcțională a acestor elemente și anume:
- tehnologic;
- economic;
- social.
Latura tehnologică
a sistemului de producție este asigurată de nivelul calitativ și cantitativ al
capitalului fix al organizației (mașini, utilaje, instalații, echipamente și
aparate), precum și în nivelul calitativ al concepției produselor realizate, al
tehnologiilor folosite și al formelor de organizare a producției.
Latura economică
se referă la capacitatea sistemului de producție de a realiza un anumit raport,
exprimat în termeni economici, între volumul ieșirilor rezultate din sistem și
volumul intrărilor consumate în cadrul acestuia.
Latura socială a
sistemului de producție privește gradul de integrare în aceasta a forței de
muncă, satisfacția în muncă pe care o oferă sistemul operatorilor umani în
cadrul lui, nivelul retribuției în raport cu eforturile depuse.
Varietatea sistemelor de producție industrială, determinată
de posibilitățile multiple de combinare a factorilor de producție
interdependenți, dar și cu zonele de interferență cu alte sectoare
industriale., a impus clasificarea aceasta în câteva tipuri de producție, care
reprezintă caracteristici ce le diferențiază sensibil și le condiționează
formele și metodele de organizare și conducere a activităților de producție.
Tipul de producție reprezintă totalitatea factorilor
tehnico-organizatorici care caracterizează nivelul de stabilitate a
nomenclatorului producției fabricate, volumul producției, gradul de
specializare a locurilor de muncă, sectoarelor, atelierelor, secțiilor și
organizației și modul de mișcare a obiectelor muncii între locurile de muncă.
Se deosebesc trei tipuri de producție: individuală, de
serie (mică, mijlocie și mare) și de masă, ale căror caracteristici definitorii
sunt prezentate în tabelul nr. 2.
Industria construcțiilor metalice și a produselor din
metal, împreună cu industria de mașini și echipamente, precum și o importantă
parte a industriei mijloacelor de transport, generic reunite în titulatura de
industria construcțiilor de mașini, prezintă particularități față de celelalte
sectoare, dacă analizăm din punct de vedere al modului de organizare a producției
și cel al conducerii acestor procese.
Tabelul 2 -
Caracteristicile tipului de producție2
Tipuri de producție /
Caracteristici |
Producția individuală |
Producția de serie |
Producția de masă |
Nomenclatorul de fabricație |
Foarte larg |
Larg |
Restrâns |
Definirea produselor |
Prezentare detaliată în caiete de sarcini |
Prezentare în catalog a parametrilor principali |
Prezentare în prospect sau în catalog a
parametrilor principali |
Amplasarea mașinilor și utilajelor |
Pe grupe de același fel |
Mixtă (pe grupe și în linie) |
În linie tehnologică |
Tehnologia de lucru |
Variată, aplicată pe mașini universale |
Detaliată, aplicată pe mașini specializate |
Foarte detaliată, aplicată pe mașini
specializate și automate |
Folosirea sculelor, dispozitivelor și
verificatoarelor |
Restrânsă |
Largă |
Foarte largă |
Organizarea producției |
Pe
unicate |
Pe loturi |
În flux |
Forța de muncă de execuție |
Nespecializată, de calificare înaltă și foarte
înaltă |
Specializată, de calificare ridicată |
Specializată, de calificare medie |
Controlul tehnic de calitate |
Final, la recepția produsului |
Pe faze, statistic |
Continuu, automatizat |
Clienții produselor |
Cunoscuți (prin contracte) |
Necunoscuți (piața) |
Necunoscuți (piața) |
Abordarea sistematică a unei probleme, indiferent de natura
segmentului avut în vedere, referitoare la sectorul industriei construcțiilor
de mașini nu se poate face decât în contextul diversității deosebite al
activității cuprinse în clasificările uzuale.
Așa cum este structurată și în Clasificatorul activităților
din economia națională, (CDEN) elaborat de Comisia Națională pentru Statistică
- editat de Oficiul Național al Registrului Comerțului - București - 1995,
industria construcțiilor de mașini este un domeniu important atât ca sistem
industrial de producție independent, cât și prin suprapunerea și prin influența
reciprocă cu alte domenii ale producției industriale. Clasificarea cuprinde:
cod EK 28 - Industria construcțiilor metalice și a
produselor din metal
cod EL 29 - Industria de mașini și echipamente.
Se cuvine menționată, în același context, ponderea
însemnată a tehnologiilor și procedurilor speciale aplicate în acest sector
industrial, în alte domenii bine reprezentate în structura economică a
României, dintre cele mai importante putând fi considerate următoarele:
EN 34 - Industria mijloacelor de transport
EM 33 - Industria de aparatură și instrumente medicale, de
precizie, optice și ceasornicărie.
Sistemul industrial menționat este caracterizat, din punct
de vedere al unităților de producție componente, printr-o diversitate dimensională
a agenților economici înregistrați, dublată de o diversitate largă a formelor
de organizare.
A. Industria
construcțiilor metalice și a produselor din metal
Cuprinde următoarele tipuri de activități:
1.
Construcții metalice - cu
referire la producția de componente și structuri metalice destinate
contrucțiilor civile și industriale. Uneori se utilizează și denumirea de
confecții metalice.
2.
Producția de rezervoare,
cisterne și containere metalice; producția de radiatoare pentru încălzirea
centrală și boilere.
3.
Producția generatoarelor de
aburi.
4.
Fabricarea produselor metalice
obținute prin deformare plastică; metalurgia pulberilor.
5.
Tratarea și acoperirea
metalelor; operațiuni generale pentru tratarea și acoperirea metalelor.
6.
Producția de scule și obiecte
de fierărie - cuprinzând fabricarea produselor de tăiat, fabricarea sculelor de
mână, fabricarea articolelor de feronerie și a altor articole de fierărie de uz
gospodăresc.
7.
Fabricarea altor produse
prelucrate din metal cu referire la: recipienți, containere și alte produse
similare din oțel; ambalaje din metale ușoare; articole din fire metalice;
șuruburi, buloane, lanțuri și arcuri; diverse alte produse (chiuvete și veselă
din metal, articole de îndosariere, statuete și podoabe, rame, ace de cusut sau
produse asimilate, elice de nave și paletele lor, ancore, jgheaburi, furnituri
pentru mobilă, furtunuri elastice din metal, plăci pentru firme, arme albe.
După cum se constată din practică, activitățile din această
secțiune pot fi regăsite în cuprinsul unor organizații de producție ca
structuri autonome (secții, ateliere ș.a.) sau pot fi regăsite ca organizații
de producție în sine.
B. Industria de
mașini și echipamente
1.
Fabricarea de echipamente
pentru producerea și utilizarea energiei mecanice (fără motoare pentru
mijloacele de transport, care se includ în categoriile respective) - se includ:
motoare și turbine (cu excepția motoarelor pentru mijloacele de transport),
pompe și compresoare, articole de robinetărie și asimilate (supape, ventile,
valve etc.), lagăre, angrenaje și organe metalice de transmisie.
2.
Fabricare de mașini de
utilizare generală - se includ: cuptoare industriale și arzătoare, echipamente
de ridicat și manipulat, echipamente industriale de ventilare și condiționare a
aerului, alte echipamente de uz general.
3.
Fabricarea de mașini agricole
și forestiere - cu referire la: tractoare (altele decât cele rutiere); mașini
și utilaje pentru agricultură și silvicultură, destinate pregătirii și
cultivării solului; mașini de tuns gazonul, cositori, mașini de strâns și
balotat, batoze ș.a.m.d.; mașini pentru pulverizarea lichidelor și prafurilor
folosite în agricultură, remorci și semi-remorci pentru agricultură; mașini și
utilaje pentru curățarea și calibrarea fructelor, semințelor, cerealelor,
plantelor, leguminoase; aparate de cules, incubatoare și clocitorii
artificiale.
4.
Fabricarea mașinilor unelte,
incluzând mașini specializate și subansambluri și accesoriile pentru acestea.
5.
Fabricarea altor mașini de
utilizare specifică, cu referire la: utilaje pentru metalurgie; pentru mine,
cariere și construcții; pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor și
tutunului; pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a pielăriei; pentru
industria hârtiei și cartonului; pentru foraj și exploatare sonde; alte mașini
și utilaje specifice.
6.
Fabricarea armamentului și
muniției.
7.
Fabricarea mașinilor și
aparatelor de uz casnic.
C. Industria mijloacelor de transport rutier
1.
Producția de autovehicule.
2.
Producția de caroserii, remorci
și semi-remorci.
3.
Producția de piese și accesorii
pentru autovehicule și motoare de autovehicule.
4.
Construcții și reparații nave.
5.
Producția și repararea
mijloacelor de transport feroviar și a materialului rulant.
6.
Construcții și reparații de
aeronave.
7.
Producția de motociclete,
biciclete și vehicule pentru invalizi.
8.
Producția altor mijloace de
transport, cu tracțiune manuală sau animală.
Prezentarea domeniilor de activitate grupate, de obicei, în
sectorul construcțiilor de mașini, are drept scop de a sugera diversitatea
acestora, dar și răspândirea și interferența cu alte sectoare industriale. Ca
organizații de producție, majoritatea domeniilor se concretizează în
întreprinderi specializate, dar și în segmente de organizație (de exemplu
ateliere și secții pentru: reparații - întreținere mecanică, sculării -
matrițerii, autoutilări și prototipuri ș.a.m.d.).
În lucrare se tratează, ținând cont și de unele diferențe
între ramurile industriale în ceea ce privește particularitățile de producție
prezentate în tabelul 1, numai organizațiile specializate, independente.
În ceea ce privește tipurile de producție, conform
clasificării din tabelul 2, diversitatea se menține nu numai la nivelul
organizațiilor, dar chiar și în interiorul acestora, în cazul unor activități
diferite. Câteva exemplificări sunt necesare.
1.
Producția individuală și de
serie mică - exemple: nave maritime și fluviale, utilaje și mașini-unelte grele
și foarte grele sau la temă, confecții metalice grele și foarte grele etc.
2.
Producția de serie mijlocie -
exemple: mașini unelte mici și mijlocii, turbine, cazane etc.
3.
Producția de serie mare și masă
- exemple: autovehicule de toate tipurile, feronerie, articole din fire
metalice, scule de mână manuale și mecanice, organe de asamblare ș.a.m.d.
În ciuda diversității proceselor de producție, ale
particularităților conducerii funcțiunii de producție și a tipurilor de
producție, ca să nu facem referiri și la dimensiunea organizațiilor de
producție, unificarea concepției privind asigurarea fluxurilor informatice este
cu atât mai utilă, cu cât trăsăturile comune sunt caracterizate prin:
diversitate, dispersie, eterogenitate, complexitate.
La nivel de ansamblu, efectele pozitive ale unei unificări
(în sensul de apropiere și nu cel de împreunare și standardizare) vizează atât
aspectele generale ale organizațiilor, cât și cele individuale. Ca pricipale
argumente se poate vorbi despre:
- unificarea indicatorilor de eficiență tehnico-economică;
- prețuri reduse pentru pachete informatice la cheie;
- simplificarea managementului și operațiunilor de marketing.
În abordarea fluxurilor de informații din unitățile din
industria construcțiilor de mașini este necesară tratatrea unor aspecte
referitoare la conceptul de sistem de producție cibernetico-industrial.
Sistemele de producție industriale, prin integrarea în
structura lor a unui factor de conducere, de autoreglare, de regulă de natură
umană, devin sisteme cibernetice. În acest context, poate fi definit ca sistem
de producție cibernetico-industrial acel sistem, care se autoreglează prin
intermediul unui factor conștient, de natură umană. În această definiție,
preluată din lucrarea [1], trebuie clarificat aspectul de natură umană.
Sistemul autoreglabil este caracterizat prin proprietatea
de a reacționa cu mijloace proprii la diferite perturbații și de a-și păstra,
pe anumite perioade autocontrolul în funcționarea și realizarea scopului
stabilit inițial. Conform acestei definiții și în corelare cu progresul
științific și tehnic, se poate pune în discuție multitudinea de sisteme
automatizate flexibile de producție, dintre care unele merg până la nivelul de
fabrici integrate.
În ceea ce privește sistemele automatizate rigide de
producție, specifice fabricației de masă, acestea pot fi asimilate liniilor de
producție sau chiar utilajelor (vezi agregatele și liniile automate), astfel
încât accentul se pune pe ansamblul organizației.
În cazul sistemelor flexibile, dacă acestea asigură
autocontrolul și stabilitatea, scopul rămâne la latitudinea factorului uman.
Comanda și cererea de ofertă sunt atribuite pieții de consum, însă structurată
pe structura umană. În acest sens filozofic și futurologic, pentru cel puțin
100-200 ani, când scopul existenței speciei umane va deveni expansiunea
spațială, factorul uman va decide asupra consumului propriu.
În sensul abordării industriale ca sistem cibernetic,
cunoașterea subsistemelor de
producție este esențială. În conformitate cu acest concept, sistemul industrial
este considerat a fi o îmbinare a următoarelor subsisteme:
·
subsistemul de conducere generală (SCG) - definit prin
totalitatea metodelor, tehnicilor și componentelor necesare pentru a selecta și
decide în raport cu funcționarea întregului sistem pentru fixarea și atingerea
obiectivelor;
·
subsistemul de conducere operativă (SCO)
- care cuprinde totalitatea tehnicilor, procedeelor și comportamentelor
necesare conducerii realizării deciziilor subsistemului de conducere generală;
·
subsistemul de conducere funcțională (SCF)
- definit prin totalitatea metodelor și tehnicilor de a pregăti decizii și a
elabora norme de funcționare internă;
·
subsistemul tehnic (ST) - definit prin
totalitatea mijloacelor de bază care nu participă la transformarea tehnologică,
dar asigură condiții ca aceasta să poată avea loc;
·
subsistemul tehnologic (Sth) - totalizând mijloacele
de bază, precum și metodele și procedeele care realizează transformarea
tehnologică, mărind valoarea de întrebuințare;
·
subsistemul forței de muncă (SFM) - considerat ca
totalitatea operațiilor, indiferent de rolul lor în ansamblul sistemului;
·
subsistemul relații (SR), care cuprinde relațiile
între elementele subsistemului forței de muncă, precum și relațiile între
subsistemul forței de muncă și celelalte sisteme;
·
subsistemul controlului avansului fabricației (SCAF)
- constând din mijloace tehnice, precum și procedeele care permit culegerea
datelor pentru evaluarea gradului de avans al fabricației și de îndeplinirea
obiectivelor;
·
subsistemul informațional pentru conducerea operativă (SICO) - cuprinzând mijloacele și fluxurile
de informații necesare funcționării subsistemului conducerii operative;
·
subsistemul informațional pentru conducerea strategică (SICG) - cuprinzând mijloacele și fluxurile
de informații necesare funcționării subsistemului conducerii strategice.
Elementul de bază, considerat ireductibil, al sistemului cibernetic
industrial îl constituie microsistemul locului de muncă (în fig.1).
Microsistemul locului de muncă este primul care întrunește toate categoriile de
elemente ale sistemului cibernetic industrial, iar în cadrul acestui
microsistem se stabilesc relații între factorul uman și mijloacele de muncă,
inclusiv relațiile informaționale.
Se cuvine precizat că prin noțiunea de element de bază nu
se înțelege scopul sau obiectivul final, ci, pur și simplu, veriga de bază a
procesului, unitatea prin a cărei divizare s-ar pierde verigile informaționale
ale sistemului.
Fig. 1
- Modelul microsistemului loc de muncă
Notații: O - operator uman
U - unealtă
OM - obiectul muncii
SI - spațiu amenajat
LIO - legături informaționale
orizontale
LIV - legături informaționale
verticale
RI - reacții informaționale
C - sistem de condiții reciproce
mediu-loc de muncă
M - mediu
E - energia de transformare a
obiectului muncii
Pentru a preciza obiectivele temei de cercetare, ar trebui
clarificată relația flux de informații și tehnologia informatică și procesele
de reînnoire caracteristice întreprinderilor din construcția de mașini. Pornind
de la lucrarea [20], unele precizări se cuvin făcute în studiu, pentru a nu
permite interpretări eronate în obiect și modul de aplicare.
Tehnologia informatică joacă un rol esențial în
reproiectarea afacerilor, dar acest rol poate fi greșit înțeles.
Pe fondul unor contradicții din ce în ce mai evidente între
procesele de perfecționare caracterizate prin salturi mici și treptate,
exemplu: creșterea cu 10% a performanței, scăderea cu 20% a costurilor, și
acțiunile de reengineering, care au ca obiectiv un salt cantitativ de
performanță cu 100% sau chiar de 10 ori mai mult (reengineering este definit, în lucrarea menționată, autori Michael
Hammer și James Champy, ca reproiectarea radicală a proceselor, organizării și
mentalității din întreprinderi), trebuie definit clar sensul în care un sistem
de modelare al fluxurilor informatice poate fi implementat.
1. Modelul pentru structurarea și organizarea fluxurilor de
informații poate fi utilizat în scopul perfecționării activității în sensul
nemodificării formei existente a organizației și a relațiilor existente și de
mărire a performanței individuale a operatorului uman sau al echipei de
operatori.
Efectele potențiale așteptate pot fi, în cazurile
favorabile, ritmuri anuale de creștere a vânzărilor de 10-30% și reducerea
costurilor specifice cu 5-20%. Limitele enunțate au la bază dimensiunea curentă
a pieței domeniului de activitate și constrângerile impuse de un ritm de
creștere prea rapid a populației, precum și imposibilitatea reducerii mai
pronunțate a costurilor în absența schimbărilor structurii organizaționale.
O asemenea situație poate fi acceptată de întreprinderile
din industria construcțiilor de mașini din România, dar nu ar contribui prea
mult la creșterea competitivității pe piețele internaționale. Totuși, un
management convențional ar putea considera efectele drept satisfăcătoare cel
puțin pe termen mediu.
2. Modelul sus-menționat poate fi corelat cu un program al
schimbării totale - reengineering. În acest sens, un model informațional nu
acționează numai asupra creșterii performanțelor în limitele cunoașterii și ale
domeniului, ci poate produce un salt peste aceste limite, prin depășirea
barierelor legate de nișa de piață și scăderi considerabile de costuri
(50-80%), pe seama schimbărilor în oferta de produse și servicii corelate cu
modificări ample în organizare și în relațiile între operatori.
Acest model de schimbare poate caracteriza un management
tânăr și ar putea fi singura cale favorabilă pentru evoluția întreprinderilor
românești, fie și pentru aceea că reengineering nu înseamnă întotdeauna - salt
tehnologic în sensul automatizării superioare a proceselor industriale și/ sau
economice.
Acțiunea de structurare și optimizare a fluxurilor
tehnologice în unitățile din industria construcțiilor de mașini poate fi
interpretată în dublu scop:
- pe de-o parte, pregătirea pentru introducerea unor
tehnologii informatice superioare, care să permită ridicarea performanțelor
economice și tehnice;
- pe de altă parte, regândirea profundă a structurii
organizației.
Modalitățile și sensurile aplicării unor modele din gama
celor menționate pot căpăta un caracter bivalent, dar în mod clar, structurarea
bazată pe perfecționarea situației existente întârzie și generează costuri
suplimentare față de un mod de abordare bazat pe schimbare totală.
De aceea, considerăm util ca realizarea de modele pentru
structurarea și optimizarea fluxurilor de informații, la nivelul unităților din
industria construcțiilor de mașini, să aibă în vedere restructurarea
organizației conform cu piața așa cum este cunoscută sau anticipată, dar și cu
deschiderile care s-ar putea realiza prin modernizarea concepției de organizare
a proceselor de producție sau de prestări servicii.
3. Stabilirea unității standard de
producție
Marea diversitate a proceselor de producție împiedică
stabilirea unor modele generalizate. De aceea, s-a considerat necesară tratarea
pe domenii specifice, limitate, în care gradul de similitudine permite
unificarea procedurilor de abordare.
Domeniul industriei constructoare de mașini este, pentru
România, unul dintre domeniile cu pondere ridicată. În aceeași măsură,
problemele cu care se confruntă, în prezent, acest sector impune o
diversificare a căilor și metodelor de abordare, astfel încât să se poată
realiza și o creștere a eficienței economice, strategie care, din punct de
vedere socio-economic, este mai valoroasă decât o strategie de reducere a
pierderilor bazată, în principal, pe închiderea unor sectoare și reducerea
forței de muncă (fără a se putea evita astfel de situații, în anumite cazuri).
Nici soluțiile combinate nu pot fi excluse, dar este necesar ca orice abordare
să plece de la cererea pieței și valorificarea eficientă a acumulărilor de
bunuri de capital existente.
Formele tipice de organizare internă se bucură de o tratare
diferențiată în literatura de specialitate. Sunt sugerate mai multe forme de
clasificare, dintre care se pot enumera:
·
numărul total de personal;
·
cifra de afaceri;
·
combinații diverse între
primele două criterii, corelate cu obiectul de activitate;
·
numărul de filiale și mărimea
zonelor geografice acoperite (în special la firmele de comercializare, rețele
de desfacere);
O clasificare interesantă, mai potrivită cu scopul acestei
lucrări, este aceea după numărul de muncitori direct productivi. Conform unei
abordări din lucrarea [5] - Manual de inginerie industrială - vol. I, editor
șef H.B. Maynard, o clasificare după mărime a întreprinderilor este structurată
astfel:
I.
Organizație mică - 100-300 anagajați direct
productivi.
II.
Organizație medie - 300-600 anagajați direct
productivi.
III.
Organizație mare - peste 600 anagajați direct
productivi.
IV.
Organizație de proporția corporațiilor.
Un alt element important este acela al definirii căror
forme de organizare se poate adresa un model informațional. În general, un
model informațional este util a fi aplicat în sisteme ierarhice cu ramificare
largă, în care se pot întâlni diverse grade de centralizare-descentralizare.
Pentru a putea percepe corespunzător, în spiritul acestei
lucrări, sensul centralizare-descentralizare, se cuvin prezentate unele
elemente care susțin decizia în abordarea formei de organizare, după cum
urmează:
1.
În cazul unei organizații mari,
poate fi necesară descentralizarea la nivelul funcțiunilor principale, pentru a
se crea premisele unei mai bune înțelegeri a amănuntelor operațiilor derulate,
a se crea un contact mai bun între nivelul de decizie strategic și/ sau cel
tactic sau tehnic. De asemenea, contactul cu personalul de execuție (direct
productiv, într-un anume sens) poate fi facilitat, cu scopul unei mai eficiente
bucle de feed-back.
2.
Când beneficiile unei întreprinderi
sunt mici, organizația nu are practic posibilitatea să susțină cheltuieli ale
unor compartimente descentralizate care să se preocupe cu precădere de
problemele creșterii rentabilității și ale reducerii costurilor și, de aceea,
va prefera centralizarea.
3.
În cazul în care anumite
compartimente sunt abia la începutul activității și afirmării, iar pregătirea
personalului de specialitate este în curs, se va putea aplica o formă de
conducere centralizată.
4.
Când cheltuielile cu forța de
muncă au o pondere mare în valoarea producției, este evident că există largi
posibilități de a se găsi soluții pentru creșterea rentabilității. În aceste
condiții, organizarea de colective descentralizate, coordonate de un număr mic
de specialiști, va crea premise ca posibilitățile reale de creștere a
rentabilității în toate compartimentele și operațiile de producție să fie
tratate cu atenția cuvenită.
În concluzie, abordarea lucrării se va face în următoarele
ipoteze:
a) modelul va urmării aplicațiile din organizațiile mari cu
peste 600 angajați direct productivi; extinderi la organizațiile cu 300-600
angajați fiind posibile;
b) modelul se va adresa, cu precădere, organizațiilor la
care tendințele de descentralizare sunt evidente.
Conform celor arătate anterior, unitatea standard va avea
1000 angajați și va prezenta toate caracteristicile unei unități tipice pentru
descentralizare.
Organigrama de bază poate fi reprezentată ca în fig. 3:
4. Determinarea
cadrului extern al
unității
standard
În abordarea modelării sistemelor informaționale
și evaluarea relațiilor cu cadrul extern, obiectivele conducerii
ar trebui să joace un rol determinant. Spre exemplificare, prezentăm selectiv
obiective generale care pot influența realizarea modelului:
1.
Maximizarea profitului/ minimizarea costurilor -
imediate sau viitoare.
2.
Calitatea - se referă la produsul sau serviciul prestat
luat ca atare, la conținutul sau compoziția lui.
3.
Performanța - poate fi descrisă prin siguranță în
funcționare, interșanjabilitate, interdependență cu alte componente, durata de
viață ș.a.m.d.
4.
Adaptabilitatea la variații - un obiectiv mai rar
recunoscut.
5.
Siguranța.
6.
Timp.
7.
Estetica
8.
Cantitatea.
Alinierea la obiective trebuie corectată cu problematica
resurselor limitate. Se pot întâlni două situații:
1.
Există cazuri în care
conducerea are la dispoziție cantități fixe de resurse pe care nu le poate
depăși sau pe care nu dorește să le depășească.
2.
Există resurse și
disponibilitate (mai mare sau mai redusă) și trebuie identificat nivelul optim
de alocare.
Dificultățile în rezolvarea problemelor resurselor sunt
legate, în cele mai multe cazuri, de următoarele aspecte:
a)
Dificultăți în enunțarea
problemei.
b)
Dificultăți în formularea
modelului matematic.
c)
Dificultăți în evaluarea
efectelor ca urmare a aplicării resurselor.
d)
Dificultăți în aplicarea și
urmărirea planului de alocare a resurselor.
Corelat cu necesitatea orientării către client, precum și
cu considerentele legate de obiective și resurse, modelul simplificat care stă
la baza analizei se poate prezenta după cum urmează (fig. 4):
De reținut un aspect legat de închiderea buclei prin sisteme de marketing
și sisteme de asigurare a calității. Buclele informaționale în aceste situații
pot avea următoarea structură:
Pentru a nu complica excesiv înțelegerea schemelor
fluxurilor informaționale, într-o primă fază se va lucra numai la descrierea
schemei din fig. 4, urmând ca aspectele legate de schema din fig. 5 să fie
tratate prin extindere.
De asemenea, nu se abordează fluxurile interne ale
modulelor evidențiate, acestea considerându-se cutii negre, având numai
input-uri și output-uri.
5. Identificarea
canalelor interne de informații în cadruL unităților standard
Structura cadrului intern de informații în cadrul
unităților standard, cu pornire de la relația cu mediul extern creat de
sistemul de clienți și cel de furnizori, se face după o schemă de tip bloc, cu
exemplificări, preluată din modelul programelor informatice specializate,
aplicate pe calculatoarele de mare putere, așa cum sunt ele propuse de
companii, cu adaptarea corespunzătoare la mediul societăților românești din
industria constructoare de mașini.
Elementele cheie, de la care pornesc fluxurile informatice
înspre și prin mediul intern al unității economice constructoare de mașini,
sunt cele două elemente comerciale:
- comenzile;
- cererile de ofertă.
Aceste elemente determină două răspunsuri imediate către
mediul extern, din partea organizației (unității) economice:
- confirmare de preț;
- oferta de preț.
Răspunsurile au două trăsături dominante: să fie date în
timp util și să convină părților contractante (sub aspect preț/ cost-calitate
și termen de livrare/ execuție).
Elaborarea unui răspuns corect (în unul din cele două
cazuri menționate) declanșează noi bucle de reacție, atât pe canalele
informaționale externe, cât și pe cele interne, după cum urmăază:
a)
mediul extern - declanșează fluxul informațional legat de
sistemul de aprovizionare (incluzând în acestea: materii prime, materiale,
asigurare, componente tehnologice semnificative și subansambluri, componente
industriale, colaborări, cooperări, servicii, asistență etc.);
b)
mediul intern - fluxul informațional se îndreaptă, nu fără a
colecta informații din mediul extern, către modulele interne, dintre care
definitorii pentru strategia de execuție sunt, așa cum se propune în modelul
simplificat, sectoarele de planificare, lansarea în producție și producția.
Specific sectorului construcției de mașini, în cazul majorității
comenzilor/cererilor de ofertă, segmentele de proiectare-cercetare produse și
de proiectare-dezvoltare tehnologică sunt implicate în mod dinamic. Fără a
intra în detalii în cadrul acestei faze, facem mențiunea influenței acestei
componente asupra costurilor (influență pozitivă - scădere; influență negativă
- creștere).
Fluxul informațional din mediul intern și din cel extern se
reflectă în serviciile de ante (post) calcul și facturare. De ce abordăm în
această fază aspecte legate de post calcul și facturare? Răspunsul ține de concepția
despre marketing și ofertare a fiecărei unități.
În mod evident, fiecare din părțile contractante dorește o
valoare de cost cât mai apropiată de interesele proprii. Evident că pentru
executant acoperirea costurilor plus un profit la o rată acceptabilă (media
sectorului plus un adaos) este o situație convenabilă. Se pune problema dacă
acest mod de abordare este de acceptat și pentru client. Dacă, în general,
negocierile legate de costul materialelor și manoperei directe nu ridică
probleme, cota adusă de regii este discutabilă și este aceea care duce la
încheierea sau nu a contractului. Sunt numeroase cazurile în care comenzi
importante sunt pierdute de construcțiile de mașini din România pe seama
aplicării rigide a ratei regiilor la cheltuielile directe corespunzătoare.
Modelarea impactului comenzii/cererii de ofertă asupra nivelului acestor regii
de secție sau generalenu este, în cele mai multe cazuri, la îndemâna agentului
economic vizat. De aceea, fluxul informațional trebuie condus și închis prin chiar compartimentul care
face închiderea buclei, respectiv -
postcalcul sau facturare. Numai în condițiile parcurgerii simultane a
întregului flux, postcalculul (corespunzător comenzii), respectiv valoarea
ofertată, rezultatul se apropie de optimul care declanșează încheierea
contractului ferm sau menținerea clientului pe termen mediu și lung. În acest
fel, ambele părți pot fi ferite de erori care pot conduce la pierderi pentru
executant, respectiv:
- nefinalizarea ofertei;
- pierderi prin costuri exagerate, neprevăzute.
În anexă, în cuprinsul paginilor 1-3, sunt prezentate
schematic fluxurile informaționale necesare încheierii procesului descris mai
sus. În pagina nr. 4 din anexă, sunt prezentate, tot sub formă schematică,
fluxurile informaționale interne care trebuie modelate și urmărite în
permanență.
Procesul de simulare, diferențiat în cazul ofertelor,
respectiv comenzilor este prezentat în restul anexei. Modelarea corectă și
certitudinea obținerii de oferte realiste sunt favorizate de tratarea în contextul
stocului de oferte. Evident, aceasta permite optimizarea obiectivelor
unității executante, pe aria de intersecție, adesea îngustă, generată de
restricțiile deja sugerate, dar care se cuvin menționate:
a)
acoperirea capacității de
producție cu contracte ferme (aspect valabil și pe termen scurt, dar și pe
termen lung);
b)
obținerea de profituri cât mai
ridicate (și nu generarea de cheltuieli cât mai ridicate);
c)
încadrarea în parametrii
cererii de ofertă (în sensul anticipării dorinței potențialului client) sau ai
comenzii, în ceea ce privește: calitatea, cantitatea, termenele și valoarea de
plătit de către client;
d)
menținerea clientelei și
stabilizarea comenzilor de la același client.
Desigur, alt sistem de restricții poate fi generat, în
special la extinderea analizei pe modulele componente ale întreprinderii (iar
în cazul fiecărui sector analizat, numărul potențial de module poate fi destul
de ridicat).
Însă, în aceeași măsură, studiul numai al influențelor
contradictorii ale acestor 4 elemente studiate poate da o semnificație a nevoii
de cunoaștere, de control asupra fluxurilor informatice. Încercăm să sugerăm,
în tabelul următor, modul de interferență numai a celor patru restricții
sugerate.
Câteva explicații cu caracter de exemplificare sunt
necesare, astfel:
1. Între
restricțiile obiectiv a și b
Dacă se are în vedere acoperirea integrală a capacităților
de producție (a) se poate obține ca rezultat, sub efectul mecanismelor de piață
(de ex.: o ofertă excesivă pe piața produselor sau serviciilor) o scădere a
profiturilor raportate la eforturile de generare a acestora.
2. Între
restricțiile obiectiv a și c
Dacă se are în vedere acoperirea integrală a capacității,
în stadiul în care se află aceasta cu elementele cuprinse în comenzi, se poate
obține un efect negativ asupra clienților prin nerespectarea termenului,
calității, cantității ș.a.m.d.
3. Între
restricțiile obiectiv a și d
Acoperirea capacităților și creșterea clientelei pot fi
obiective nerestrictive (în general).
4. Între
restricțiile obiectiv b și c
Obținerea unui profit cât mai mare, ca obiectiv absolut și
neponderat, poate duce la reducerea nivelului de calitate, scăderea volumului
de produse furnizate în termenele planificate ș.a.m.d.
5. Între
restricțiile obiectiv b și d
Obținerea de profituri cât mai ridicate nu concură, de
obicei, la menținerea unei clientele pe termen lung.
6. Între
restricțiile obiectiv c și d
Încadrarea în parametrii tehnici și menținerea clientelei
pot fi considerate obiective care se suprapun.
În sensul celor prezentate, modelarea și simularea
proceselor informaționale capătă o complexitate deosebită, devenind, în același
timp, o necesitate pentru un factor de decizie care se dorește avizat.
Simularea proceselor de producție, în sensul evaluării
termenelor finale și a momentului optim al lansării în fabricație este
prezentată în anexă (pag. 7-16), ca un proces integrator, specific modulului de
lansare - urmărire în fabricație.
Efectele schemelor de analiză a proceselor informaționale
se regăsesc la nivelul de două componente esențiale ale proceselor interne,
astfel:
1. Depozite - administrare materiale (incluzând tot ceea
ce, de regulă, se ia din exterior, așa cum s-a arătat anterior) - prezenatare
în anexă - pag. 23.
2. Procese de producție propriu-zise (prea complexe și cu
diversitate prea mare pentru a se încerca o modelare necriticabilă în cazul
acestei faze).
Schema integratoare finală (în anexă pag. 24-28), cuprinde
modul de închidere a procesului industrial prin emiterea de factură
(presupunându-se, totuși, o încasare într-un termen rezonabil).
Abaterile înregistrate, pe seama controlului și extinderii
fluxurilor informaționale, pot fi reintroduse în procesul de modelare (inclusiv
facturi neîncasate).
Pe ansamblu, efectele obținute în procesul de modelare sunt
dificil de cuantificat valoric, dar în mod evident au un nivel pozitiv foarte
ridicat, pe seama creșterii probabilității de transformare a ofertelor în
comenzi (visul oricărui manager). Dacă rata, acceptată de obicei de cei care
lucrează în domeniul ofertării, este în jur de 5-10% (cu variații legate de
domeniul de activitate și trăsăturile specifice pieței de desfacere), sau chiar
mai redusă, conform unor informații din mediile patronale din țările
dezvoltate, o ofertare corectă, care ar duce la dublarea acestei rate, ar
genera un avantaj economic foarte important. În al doilea rând, urmărirea
costurilor de fabricație și, mai nou, a calității proceselor la toate
nivelurile, generează noi efecte economice care fie că se adaugă la cele
menționate anterior, fie pot fi considerate cuprinse în acestea.
6. Concluzii. Propuneri
6.1. Concluzii
Cercetările realizate pe perioada întocmirii studiului au
relevat necesitatea modelării fluxurilor de informații în vederea structurării
și optimizării, cu scopul simplificării proceselor de comunicare cu mediul
extern (clienți, furnizori, comunicarea cu concurența care face obiectul
studiului în cadrul acestei faze) și de gestionare a mediului intern.
Modelarea fluxurilor informatice capătă aspecte specifice,
complexe, prin abordarea unităților din industria construcțiilor de mașini cu
caracteristici proprii, cunoscute, dar care, din punctul de vedere al autorilor
studiului, pot fi enunțate și astfel:
·
stabilitate redusă a parametrilor
tehnici și tehnologici;
·
gamă largă a parametrilor
urmăriți în procesele industriale;
·
complexitate ridicată a
problemelor legate de concurență.
Industria construcțiilor de mașini cunoaște o mare
diversitate a activităților cuprinse, a tipurilor de organizații, a
problematicilor înregistrate la fiecare unitate din sector.
O serie de modificări în concepția proceselor industriale
se înregistrează ca forme de mase:
·
dezvoltarea fără precedent a
IMM;
·
controlul aproape total al
proceselor de producție și automatizarea transferului de informații între
subsisteme și sisteme;
·
reducerea gradului de integrare
a producției în mari unități;
·
orientarea, aproape totală,
către clienți și către satisfacerea nevoilor acestora;
·
poziția dominantă a stimulării
creativității și inovării, orientată către aplicarea proiectelor inovative.
În cele mai multe cazuri, nu atât înlocuirea completă a
tehnologiilor, utilajelor, echipamentelor, reducerea personalului sunt
singurele măsuri care pot asigura rentabilizarea întreprinderilor mari. Conform
mai multor autori consacrați în studiul proceselor manageriale și sistemelor de
producție, schimbarea trebuie începută la nivel de mentalitate, management,
orientare către client și către controlul fluxurilor informaționale.
În sensul celor arătate, lucrarea de față își propune să
ofere un model de rezolvare a problemei fluxurilor de informații. Se au în
vedere două obiective principale, și anume:
·
orientarea către
piață-clientelă;
·
controlul strâns al costurilor
de producție.
În realizarea celor două obiective enunțate, studiul are ca
rezultat schița generală a unui model generalizabil în industria construcțiilor
de mașini.
Sunt descrise, într-o formă schematizată, cuprinzând 28 de
planșe, procedurile standard care pot fi aplicate. Sunt descrise următoarele
etape de realizare a modelului:
·
înregistrare cereri de
ofertă/comenzi;
·
simularea proceselor care
conduc la obținerea unei oferte/execuții corecte a cererii/comenzii, având ca
obiectiv precizarea unor parametrii convenabili în relația client-furnizor, și
anume:
- valoarea
produsului/serviciului;
- termenul de
execuție/livrare;
- calitatea
produsului/prestației.
·
contractarea și influența
asupra mecanismelor de formare a costurilor;
·
planificarea procesului de
producție și urmărire a modului de realizare;
·
eliberarea unei
facturi/postcalcul corect.
Prin derularea cercetării se are în vedere elaborarea unui
model de organizare care să faciliteze desfășurarea optimă a fluxurilor
informaționale și care să permită informatizarea/cibernetizarea completă a
proceselor industriale.
Implementarea modelului propus, pe lângă efectele directe
estimate, poate facilita introducerea unor sisteme de gestiune performante,
bazate pe soft-uri puternice, care să permită realizarea unui salt de eficiență
pe seama următorilor factori:
·
creșterea volumului cererilor
de ofertă transformate în comenzi (a cifrei de afaceri, de fapt);
·
asigurarea unei planificări
corecte (costuri, termene, asigurarea aprovizionării), cu simularea pe
calculator a fazelor premergătoare și în curs;
·
controlul costurilor pe fluxul
tehnologic;
·
emiterea corectă a facturilor
și urmărirea automatizată la încasare.
6.2. Propuneri
1.
Sensibilizarea nivelurilor de
decizie strategică asupra necesității reproiectării activităților de producție,
odată cu aplicarea unor noi tehnologii informaționale, prin realizarea unor
chestionare speciali-zate, adresate întreprinderilor din construcțiile de
mașini.
2.
Realizarea unor cercetări
privind relațiile și schimburile de informații în întreprinderile din construcțiile
de mașini, pe cazuri reale.
3.
Elaborarea unor modele
aplicabile pe activități, funcționarea conducerii, tipul de fabricație și
dimensiunea întreprinderii.
4.
Extinderea aplicabilității
modelelor informaționale la activități de C&D și marketing, în cazul în
care aceste activități sunt organizate independent (în unități de C&D, în
universități, de către inventatori individuali).
5.
Asocierea unor pachete software
în gestionarea activităților industriale, dezvoltarea prin resurse proprii a
acestor aplicații.
BIBLIOGRAFIE
1. |
C.Mereuță (coordonator) |
Analiza diagnostic a societăților comerciale în
economia de tranziție,
Editura Tehnică, București 1994 |
2. |
Niță Dobrotă (șef colectiv coordonare) |
Economia Politică, Editura Economică, București 1995 |
3. |
Corneliu Russu |
Management, Editura Expert, București 1993 |
4. |
Trandafir Cocârlă, Grigore Pocinog |
Metode și tehnici moderne folosite în conducerea
și organizarea intreprinderilor, Editura Facla, Timișorara 1983 |
5. |
H.B. Maynard |
Manual de inginerie industrială, vol. I., Editura Tehnică 1985 |
6. |
S.E. Elmaghraby |
Proiectarea sistemelor de producție, Editura Tehnică 1968 |
7. |
Ch. Baden-Fuller, John M. Stopford |
Rejuvenating the Mature Business, Second Edition, Routledge, London and
New York 1994 |
8. |
Mihai C. Demetrescu |
Marketing, Ed. Europa Nova, FED Fil. Lugoj, 1991 |
9. |
Dumitru Patriche |
Marketing industrial, Marketer&Ed. Expert, București 1994 |
10. |
Centru ONU pentru promovare IMM |
Ghidul întreprinderilor particulare, Ed. Tehnică, București 1993 |
11. |
L.M.Băloiu |
Managementul Inovației, Editura Eficient, București 1995 |
12. |
Dumitru Patriche ș.a. |
Planul de afaceri, Tribuna Economică - Buletin Economic Legislativ
nr.6/ 1996 |
13. |
Paul Bran |
Relațiile financiar-bancare ale societății
comerciale, Editor
Tribuna Economică, București 1994 |
14. |
Dumitru Mărgulescu |
Diagnostic economico-financiar, Editura ROM CART, București 1994 |
15. |
Dumitru Mărgulescu (coordonator) |
Analiza economico-financiară a societăților
comerciale, Supliment
la revista Tribuna Economică,, București 1994 |
16. |
Dr. Magda Mona-Lisa Belu |
Contracte comerciale tradiționale și moderne, Editor Tribuna Economică, București
1996 |
17. |
Peter F. Drucker |
Inovația și sistemul antreprenorial, Editura Enciclopedică, București, 1993 |
18. |
M.E. Porter |
Competitive Strategy, Free Press, New York, 1980 |
19. |
Gh. Boldur |
Fundamentarea complexă a procesului decizional
economic, Ed.
Științifică, București, 1973 |
20. |
Michael Hammer & James Champy |
Reengineering-ul intreprinderii, Scientconsult și Ed. Tehnică,
București, 199 |
21. |
*** |
MAPICS XA - Soluție de fabricație de talie
mondială, prospect
realizat de MARCAM CORPORATION și Centrul suport în România |
22. |
*** |
Program OCP (Organizarea și Conducerea
Producției) - ofertă,
Leasing & Software OMOS S.R.L. |
23 |
*** |
Clasificarea activităților din Economia
Națională, Comisia
Națională pentru Statistică, Oficiul Național al Registrului Comerțului,
București, 1995 |
ANEXE
ANEXE
Schematizarea fluxurilor informaționale propuse a fi aplicate în
unități ale industriei construcțiilor de mașini
COORDONAREA
COMENZILOR ȘI FABRICAȚIEI
CU ADMINISTRAREA INTEGRATĂ
A MATERIALELOR: LISTE DE
COMPONENȚĂ ȘI FACTURĂRI:
Privire generală:
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
PRELUCRAREA COMENZILOR / OFERTEI
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
FLUXUL INFORMAȚIILOR
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
FLUXUL INFORMAȚIILOR
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
SERVICIUL DE
OFERTE
|
Scopul sesiunii |
atins prin: |
|
|
|
ñ |
Termene
realiste |
·
Simularea
fixării termenelor |
|
|
·
Valori
indicate corect prin comparația TREBUIE / ESTE |
|
|
·
Poziția
materialelor |
|
|
|
ñ |
Prețuri
calculate |
·
Antecalculație
consecventă |
|
|
·
Utilizarea
experienței din comenzi anterioare |
|
|
|
ñ |
Prelucrare
rapidă a cererilor de ofertă |
·
Calcularea
ofertelor pe ecran |
|
|
·
Planuri
de operații standard |
|
|
·
Liste
de componente standard |
|
|
|
ñ |
Supravegherea
ofertelor predate |
·
Valorificări
din stocul de oferte |
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
REZOLVAREA COMENZII
DE FABRICAȚIE: OFERTĂ
Comandă fără listă de componență
Antet comandă |
Articol |
||
|
Cantitate comandată |
||
|
Cantitate de executat |
||
Plan de operații |
|||
Poziție de cost |
Timp operație |
Material |
Cantitate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pe 1 poziție din
planul de operații se face max. 1 referire la material
Comandă cu listă de componență
Antet comandă |
Articol |
||
|
Cantitate comandată |
||
|
Cantitate de executat |
||
Plan de operații |
|||
Poziție de cost |
Timp operație |
Material |
Cantitate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pozițiile de
materiale pot fi cuplate pe 1 poziție din planul de operații pentru dispoziții
și termene de livrare.
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULARE SERVICIU
DE OFERTE
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULARE SERVICIU
DE OFERTE
COORDONAREA
COMENZILOR ȘI FABRICAȚIEI
REZOLVAREA COMENZII DE FABRICAȚIE:
SERVICIUL DE
COMENZI
Comandă fără listă de componență
Antet comandă |
Articol |
||
|
Cantitate comandată |
||
|
Cantitate de executat |
||
Plan de operații |
|||
Poziție de cost |
Timp operație |
Material |
Cantitate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pe 1 poziție din
planul de operații se face max. 1 referire la material
Comandă cu listă de componență
Antet comandă |
Articol |
||
|
Cantitate comandată |
||
|
Cantitate de executat |
||
Plan de operații |
|||
Poziție de cost |
Timp operație |
Material |
Cantitate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pozițiile de
materiale pot fi cuplate pe 1 poziție din planul de operații pentru dispoziții
și termene de livrare.
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULARE SERVICIU
COMENZI
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
FIXARE TERMENE
Prioritate de pregătire |
Factor de influență |
|
|
À |
Tabel cu loc de
mișcare la planificare |
Á |
Statut de planificare |
 |
Mărimea
timpului de operare min/max pe o zi de planificare |
à |
Timp de trecere
în zile |
Ä |
Planificare
suprapusă în % |
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
EXEMPLU:
FIXARE TERMENE
Operație |
Timp operație |
Loc de mișcare în planificare |
Statut de planificare |
Strunjire |
5 h |
6 h = 2 zile |
0 |
Găurire |
20 h |
25 h = 3 zile |
0 |
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
LANSARE
Scopul sesiunii |
atins prin: |
|
|
Þ
Emitere
automată de hârtii pentru ateliere pe baza cuprinderii comenzii |
·
Concept
integrat de rezolvare ·
Consultare
de planuri de operații, fișe de derulare și liste de produse la nevoie: - periodic - după replanificare. |
|
|
Þ
Utilizarea
în continuare a planurilor de operații deja existente + liste de componență: - Planuri de operații standard - Liste de componență standard - Planuri de operații ale comenzilor + liste de
componență |
·
Completare
sau preluare foarte simplă, constând din planuri de operații/liste de produse
pentru noi comenzi cu prelucrarea pe ecran |
|
|
Þ
Suport
de lucru pentru coordonatorii pozițiilor de cost |
·
Liste
de încărcare a planului ·
Plan
de încărcare zilnică ·
Propuneri
de comenzi |
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULAREA FIXĂRII
TERMENELOR / LANSARE
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULAREA FIXĂRII
TERMENELOR / LANSARE
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULAREA FIXĂRII
TERMENELOR / LANSARE
ADMINISTRAREA MATERIALELOR
Scopul sesiunii: |
atins prin: |
|
|
Þ
Dispoziția
de materiale |
·
Rezervări
de material cu termene fixate ·
Concept
de rezolvare integrat |
|
|
Þ
Conducerea
stocurilor |
·
Mai
multe tipuri de depozite ·
Administrarea
șarjelor |
|
|
Þ
Flexibilitate |
·
Articole
de unică folosință ·
Material
de ajutor poziții de cost |
|
|
Þ
Achiziționare |
·
Rezervări
de materiale cu termene fixate ·
Calcularea
prevederilor, momentul de comandă, cantităților comandate ·
Articole
de la furnizori |
|
|
Þ
Valorificare |
·
Prețuri
medii sau standard și de vânzare ·
Valorificarea
inventarului impozabil |
|
|
Þ
Stocuri
mici în depozite |
·
Lista
fluxului de materiale ·
Analiză
ABC a magaziei ·
Comenzi
deschise |
ADMINISTRAREA MATERIALELOR
CONTINUAREA TRANZACȚIILOR
DE MATERIALE
ADMINISTRAREA MATERIALELOR
DEPOZIT
ADMINISTRAREA
MATERIALELOR
VEDERE DE ANSAMBLU
ASUPRA DISPOZIȚIILOR DE MATERIALE
ADMINISTRAREA MATERIALELOR
DISPOZIȚIA DE
MATERIALE
ADMINISTRAREA MATERIALELOR
TRANZACȚII DE
MATERIALE
ADMINISTRAREA MATERIALELOR
CALCULAREA PREVEDERILOR
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
ANTE / POST CALCUL
Scopul
sesiunii: |
atins
prin: |
|
|
Þ
Antecalculație
rapidă |
·
Utilizarea
planurilor de operații standard sau liste de produse asemănătoare și
adaptări pe ecran |
|
|
Þ
Antecalculație
exactă |
·
Verificare
permanentă a costurilor prin comparație TREBUIE / ESTE |
|
|
Þ
Post
calcul cu efort administrativ mic |
·
Pe
baza antecalculației, respectiv a planului de operații de execuție și
servicii auxiliare |
|
|
|
·
Trebuiesc
incluse numai devieri mari de la real |
|
|
Þ
Post
calcul ca început pentru o nouă ofertă |
·
Comenzile
mai vechi pot fi citite de pe dischete și utilizate ca bază pentru noi
comenzi |
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULAREA ÎNCHEIERII
COMENZII / POST CALCUL
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
DERULAREA ÎNCHIDERII
COMENZII / POST CALCUL
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
PROCEDEU DE
INTRODUCERE
COORDONAREA COMENZILOR
ȘI FABRICAȚIEI
PROCEDEU DE
INTRODUCERE
·
Planificarea
introducerii și supravegherea prin intermediul planului de rețea
·
Planificarea
lucrului prin intermediul listei de activități
·
Listă
de activități detaliată cu ordinea procedeelor
Introducere transparentă, liniștită, fără
pierdere de timp