Modele
pentru structurarea și
optimizarea
fluxurilor de informații
în unitățile din industria
construcțiilor de mașini
Elaborarea
modelului de structurare și optimizare
a
fluxurilor de informații; metodologie de aplicare
Responsabil lucrare,
Ing. Mircea Popescu
© SCIENTCONSULT, noiembrie 1997
CUPRINS
1. OBIECTUL
LUCRĂRII................................................................................................... 2
2. SOLUȚII PRIVIND IDENTIFICAREA POLILOR DE INFORMAȚII (NIVELURI DE
DECIZIE ȘI COMPARTIMENTE)........................................................................................................ 3
2.1. Poli ai lanțului de valori în interiorul
întreprinderii.......................................................... 3
2.2. Polii externi ai lanțului de
valori................................................................................... 6
2.3. Strategia managerială și
importanța polilor din lanțul de valori...................................... 8
2.4. Identificarea polilor de
informație în lanțul de valori al întreprinderii.............................. 9
3. OBIECTIVE
PRINCIPALE ȘI SOLUȚII DE ORGANIZARE.................................... 15
3.1. Unele aspecte teoretice privind informațiile și căile de comunicare.............................. 15
3.2. Obiectivele principale ale modelului de structurare și optimizare a
fluxurilor de informații 22
4. PRINCIPALELE FLUXURI INFORMAȚIONALE...................................................... 24
5. ORGANIZAREA
STOCĂRII DATELOR..................................................................... 31
5.1. Componente ale tehnologiei informaționale. Componentele și
procesarea datelor. Noțiuni generale......................................................................... 31
5.2. Organizarea stocării datelor...................................................................................... 42
5.3. Achiziționarea ordinelor de producție........................................................................ 43
5.4. Evaluarea
ordinelor de producție.............................................................................. 44
5.5. Realizarea
ordinelor de producție............................................................................. 45
5.6. Rezolvarea
aspectelor financiare............................................................................... 45
5.7. Supravegherea
tehnologică....................................................................................... 45
6. MODELAREA
PROCEDURILOR DE ACCESARE ȘI UTILIZARE...................... 47
7. IDENTIFICAREA UNOR CRITERII DE OPTIMIZARE A FLUXURILOR DE INFORMAȚII 50
8. METODOLOGIE DE APLICARE
.
55
9. PREZENTAREA UNOR SOLUȚII DE APLICARE, DE STRUCTURARE ȘI DE OPTIMIZARE A
FLUXURILOR DE INFORMAȚII UTILIZÂND PRODUSE SOFTWARE AVANSATE 56
10.CONCLUZII.
VALORIFICARE..................................................................................... 58
1. OBIECTUL LUCRĂRII
Tema Modele pentru structurarea și optimizarea fluxurilor
de informații în unitățile din industria construcțiilor de mașini a fost
abordată, în cuprinsul fazelor anterioare, atât în mediul convențional, al
conexiunilor statice, cât și în mediul dinamic, concurențial, al interdependenței
cu mediul economic înconjurător. Dacă fazele anterioare au fost orientate pe
analiză și sugestii privind direcțiile de evoluție, în cuprinsul prezentei faze
s-a urmărit elaborarea unui model dinamic, adaptiv, care să răspundă noilor
tendințe de structurare în stocarea și transferul datelor și informațiilor.
Evoluții rapide în teoria conducerii întreprinderii,
asociate cu extrem de dinamica dezvoltare a tehnologiilor informaționale, au
condus la necesitatea reorganizării rapide a întreprinderilor. Dacă unele
sectoare, pe baza unor caracteristici specifice acestora, legate de vârsta
tânără, costul mic al imobilizărilor, dinamica forței de muncă, au o reacție
rapidă la schimbare, industria construcțiilor de mașini prezintă o inerție mai
mare. Cu atât mai mare este și nevoia de regândire a fluxurilor informaționale
și, prin influență, a întregii structuri.
Modelul generat în prezenta etapă de cercetare își propune
să exemplifice un mod avansat de abordare în ceea ce privește structurarea și
optimizarea fluxurilor de informații. Au fost vizate următoarele obiective:
organizarea stocării datelor și
informațiilor;
modelarea procedurilor de
accesare și utilizare;
identificarea unor criterii de optimizare a fluxurilor.
2. SOLUȚII PRIVIND IDENTIFICAREA POLILOR DE
INFORMAȚII (NIVELURI DE DECIZIE ȘI COMPARTIMENTE)
2.1. Poli ai lanțului de valori în interiorul
întreprinderii
Activitățile unei întreprinderi, și, în studiul de față,
este vorba de cele din industria construcțiilor de mașini, pot fi abordate și
prin modelul de analiză: surse de date - surse de informații. În acest sens, se
poate vorbi despre surse de date și surse de informații ca elemente de formare
a politicilor manageriale. Unele compartimente au o poziție defensivă, în
sensul că primesc și execută sarcini, iar alte compartimente, prin poziția și
modul de exprimare, influențează decizia.
De exemplu, aprovizionarea, prin politica de asigurare a
materialelor, poate influența, în funcție de orientarea strategiei manageriale
(orientarea preponderentă pe reducerea costurilor sau pe diferențiere),
compartimente ale lanțului de valori, respectiv:
compartimentul C&D;
logistica internă;
tehnologiile aplicate în producție;
comercializarea (în strategia preponderentă de diferențiere).
Exemplul ilustrează influențele și interdependențele unor
poli existenți în lanțul de valori, precum și nevoia de căi rapide de acces la
datele și informațiile transferate.
Așa cum rezultă și din modelul lui Michael E. Porter,
schema matriceală de organizare a unei întreprinderi corespunde cel mai bine
identificării și fluidizării fluxurilor informaționale. Schema lui Michael
Porter, reluată în fig. 2.1, poate fi transferată într-o schemă de tip:
activități verticale - activități orizontale (integratoare) conform adaptării
din fig. 2.2.
Fig.2.1 Modelul lanțului de valori general aplicabil
în industria construcțiilor de mașini
Logistica internă (LI) Producția (P) Logistica externă (LE) Comercializarea și Service-ul (S) vânzarea (CV)
Fig.
2.2. Schema matriceală a lanțului de
valori
Conform cu un astfel de model, datele sunt furnizate de
activitățile următoare:
logistică internă (stocuri, disponibil de mijloace de transport,
capacități de depozitare etc.);
producție (cu tot ceea ce implică, inclusiv modul de structurare,
depinzând de tipul de producție);
logistica externă;
cumpărare-vânzare;
service.
Procesarea
finală, generalizarea și utilizarea de informații revenind compartimentelor integratoare,
respectiv:
aprovizionare;
gestiune resurse umane;
infrastructura firmei (care, evident, conține structura
managementului de vârf și administrativ);
dezvoltare tehnologică.
Față de modelul original, s-a simțit nevoia extinderii
razei de acțiune a compartimentului de dezvoltare tehnologică la cel mai înalt
nivel de integrare, deoarece în sarcina acestuia se pot pune și teme de
îmbunătățire a managementului, politicilor de resurse umane și de
aprovizionare, prin tehnologii informaționale, de exemplu. Deși ierarhic se
situează sub infrastructură, spectrul integrator este extrem de larg.
2.2. Polii externi ai lanțului de valori
La considerațiile legate de lanțul intern de valori al
întreprinderii se pot adăuga și unele efecte ale cadrului extern, descris în
figura 2.3. Interesantă în acest sens devine abordarea unor poli externi,
astfel:
furnizori;
clienți;
concurenți.
Deși se regăsesc parțial în activitatea compartimentelor
interne, datele și informațiile provenite din sursele menționate merită o
abordare distinctă. Ca o ilustrare a celor afirmate, serviciul aprovizionare
poate avea politici orientate pe furnizori, inclusiv prin baze de furnituri
deschise, licitații, tehnici de supraveghere și informare. Comercializarea,
vânzarea și, poate cel mai puțin abordat sector - service-ul, sunt puternic
orientate pe client și pe punctarea unor baze de date ale acestuia.
Ca un element de abordare dinamică, supravegherea
concurenței este o sursă alternativă de date și informații. Supravegherea
tehnologică este o abordare frecventă a întreprinderilor. Supravegherea
tehnologică extinsă la furnizori și la clienți poate aduce considerabile
avantaje concurențiale.
Fig.2.3. Interconexiuni în mediul extern al lanturilor de valori ale
furnizorilor, clientilor si concurentilor
2.3. Strategia managerială și importanța polilor
din lanțul de valori
Strategia managerială, poziția adoptată în mediul
concurențial nerestrictiv pot structura diferențiat polii de informații ai
întreprinderii. Deși funcțiunile și activitățile pot fi considerate ca
apropiate în ceea ce privește industria construcțiilor de mașini, strategia
adoptată (ofensivă, defensivă, tradițională etc.) poate stabili ierarhii
diferite. De exemplu, în cazul unei strategii ofensive, puternic orientată
către diferențiere, unele compartimente pot avea structuri diferite față de
strategii defensive bazate pe urmărirea costurilor. La nivelul unor
compartimente, în special al celor integratoare, următoarele diferențe între
cele două atitudini pot apare:
Strategie ofensivă
(diferențiere) |
Strategie defensivă
(costuri) |
1 |
2 |
A.
Dezvoltare tehnologică: ·
produse și tehnologii noi,
nivel de complexitate ridicat; · explorarea preponderentă a
mediului extern; ·
achiziții de echipamente
moderne, licențe, atragere cercetători. |
·
produse de înlocuire
tehnologii simplificate; · orientare către mediul
intern; · achiziții de competențe. |
B.
Gestiunea resurselor umane: ·
regim de lucru lejer,
stimulativ; ·
atragere și formare de
personal. |
· regim de lucru sever; · stabilizarea personalului. |
C.
Aprovizionare: · cooperare cu furnizorii,
dezvoltare comună, informare reciprocă. |
·
căutare pentru obținerea de
avantaje în costuri. |
D.
Infrastructură: ·
activitatea financiară este
orientată pe crearea de surse pentru investiții; ·
canale de comunicație deschise
pronunțat către exterior. |
· activitatea financiară
este orientată pe monitorizarea cheltuielilor; ·
canale de comunicație
orientate către mediul intern. |
În același context, unele tipuri de strategii (cele captive
sau cele tradiționale) pot diminua importanța unor poli ai lanțului de valori
(exemplu: dezvoltarea tehnologică, activitatea de comercializare-vânzare ș.a.).
Organizarea fluxurilor informaționale trebuie corelată cu
strategia managerială și cu importanța specifică a polilor în lanțul de valori
al întreprinderii și în relația cu mediul extern.
2.4. Identificarea
polilor de informație în lanțul de valori al întreprinderii
Întreprinderile din industria construcțiilor de mașini
acoperă aproape în totalitate cadrul descris în teoria lanțului de valori. Pe
cadrul general al structurii simplificate, reluat în figura 2.4., poate fi
utilizată următoarea schemă de identificare a polilor de informare:
Poz. |
Denumirea activității |
Surse de date și informare |
Direcții de transfer de date
și informare |
1. |
Infrastructura
(I) |
· poz. 2-8; · clienți; · furnizori; · concurență. |
· transferuri în interior. |
2. |
Gestiunea
resurselor umane (GRU) |
· DT, P, CV, S; · concurență. |
· DT, I. |
3. |
Dezvoltarea
tehnologică (DT) |
· poz. 1-9; · clienți; · furnizori; · concurență; · nivel C&D. |
· poz. 1-9. |
4. |
Aprovizionarea
(A) |
· DT, P, CV, S, I; · furnizori; · concurență. |
· S, LI, IE, DT; · furnizori. |
5. |
Logistica
internă (LI) |
· A, DT, I, P. |
· P, DT, S, A. |
6. |
Producția
(P) |
· S, DT, GRU, A, LI. |
· S, DT, LE, A. |
7. |
Logistica
externă (LE) |
· I, DT, P, CV, S; · clienți. |
· I, DT, S; · clienți. |
8. |
Comercializare-vânzare
(CV) |
· I, GRU, DT, P, LE; · clienți; · concurență; · cercetare piață. |
· I, DT, P, S, A; · clienți. |
9. |
Service,
asistență, post-vânzare (S) |
·
GRU, DT, A, P, LE, CV; · clienți; · concurență. |
· I, DT, CV, LE, A; · clienți. |
Fig.
2.4. Schema simplificată a polilor
informaționali din lanțul de valori
Strategia
de întreprindere, managementul strategic pot modifica numeric și calitativ
polii de informații. Deși funcțiunile se mențin, compartimentele pot fi
structurate diferit. În unele cazuri, în mod formal, logistica internă este
divizată între aprovizionare (gestiune stocuri și calitate) și producție
(stocare, manipulare). Deși funcțiunea se menține, formal ea este divizată,
fără a exista distinct. În acest caz, fluxurile informaționale se reorientează,
mediul de acumulare de date și de informare transferându-se pe cele două
direcții menționate. Unele modele de organizare adoptă deliberat această
poziție. În cazul industriei de automobile, la fabricanții care au dezvoltat
sisteme automatizate de producție și care au relații strânse cu furnizorii,
activitățile au fost distribuite astfel:
urmărirea stocurilor - la
aprovizionare;
asigurarea stocurilor - la
furnizor;
verificarea calității - la
furnizor;
stocarea-manipularea - în
sistemul automat de producție (în fluxul operațiilor).
În acest mod, nu se poate identifica
distinct compartimentul logistică externă pe harta organizației, deși, repetăm,
funcțional acesta se regăsește în totalitate.
Se cuvine menționat și
reversul acestui mod de abordare. Informatizarea unor activități poate conduce
la aceeași disipare formală a unor compartimente. Printr-o organizare
informațională superioară (programare strictă, lansare automată) funcțiunile
unor compartimente pot fi redistribuite în totalitate. În mod similar, bazele
de date se redistribuie în sfera compartimentului formal.
Indiferent
de structura formalizată, este necesar să se asigure funcțiunile fluxurilor
informatice, ca reflectare a funcțiunilor întreprinderii. Următorii poli
informaționali pot fi definiți în acest sens:
1. Achiziționarea
ordinelor de producție. Conform schemei de interconexiuni din fig.
2.5., obținerea unor ordine de producție este rezultatul interacțiunii între
forța de vânzare (componentă a compartimentului comercializare și vânzări CV)
și a capacității de preluare și programare a comenzilor (componentă a
logisticii externe LE). Un rol important îl joacă și prestațiile trecute sau
oferta prezentă privind asistența la instalare / montaj / adaptare și
service-ul oferit (compartimentul service - S). În zona acestui pol, bazele de
date sunt orientate pe clienți, având următoarele surse:
date istorice - clienții cu care s-a mai operat anterior sau cu
care au existat contacte comerciale;
oferta prezentă și de perspectivă a întreprinderii (cataloage,
prospecte, oferte INTERNET etc.), incluzând și informații de la agenți
comerciali, contacte formale sau informale ș.a.m.d.
date externe întreprinderii - vânzări mondiale și regionale,
categorii de utilizatori, concurenți, prețuri, indici ai inflației, costul
surselor de finanțare ș.a.m.d.
Fig.2.5 Interconexiuni în lanțul de valori al întreprinderii (schema generală)
2. Evaluarea ordinului de producție. Se
are în vedere o simulare a realizării ordinului de producție achiziționat. Se
ia în considerare procesul de producție, cu accent pe identificarea costurilor
prezente asociate și a agendei de realizare, funcție de capacitățile
disponibile și capabilitățile de îndeplinire. Prin acest proces se determină
costul și termenul real la care poate fi realizat ordinul de producție și se
suprapune peste dorința exprimată de client. Acceptul clientului corespunde cu
lansarea în producție.
Bazele de date sunt orientate, în principal, către
următoarele aspecte:
tehnologii de fabricație;
materiale, componente (în stoc sau la furnizor), cu precizări
privind costuri actuale și termene de aprovizionat;
costurile specifice tehnologiei: forța de muncă, regii de secție
și generale, ambalare, livrare etc.;
disponibilitate a mijloacelor de producție, nivelul de ocupare.
3. Realizarea ordinelor de producție.
Poate fi abordată în același mod ca și evaluarea ordinului de producție.
Diferența constă în faptul că, după acceptarea condițiilor de preț și termen de
către client, planurile de producție se transformă în înregistrări istorice în
bazele de date, respectiv:
consumuri materiale (ordin de aprovizionare, calitate și
sortimente, costuri etc.);
ocuparea posturilor de lucru, conform planificării;
ambalarea și livrarea.
4. Rezolvarea
aspectelor financiare. Se au în vedere activitățile asociate ordinelor
de producție (costuri, finanțarea producției, înregistrarea în contabilitate),
precum și finanțarea susținerii și dezvoltării capacităților de producție, înnoirii
sau modernizării produselor și / sau prestațiilor. Pe baza datelor de la acest
nivel se întocmesc: analize diagnostic, analize financiare și economice,
planuri pe diverse termene și la diferite niveluri de decizie, procedurile de
operare ale managementului strategic, tactic, operațional/comercial.
Bazele de date se regăsesc la nivelul infrastructurii și susțin, în
general, următoarele tipuri de date:
elemente de cost;
elemente de bugetare;
elemente de procesare primară a
datelor în vederea analizei;
elemente de gestiune și evidență;
facturarea și urmărirea clienților.
5. Supravegherea tehnologică a mediului
concurențial. Se are în vedere supravegherea concurenților, a
evoluțiilor în domeniul materialelor noi, a produselor noi sau modernizate, a
tehnologiilor noi sau modernizate, a noilor intrați pe piață, a produselor de
înlocuire. Se au în vedere elemente ale progresului tehnic în sectorul economic
sau în cele care pot deveni surse de transfer de tehnologie pentru sectorul
construcțiilor de mașini. Datele din acest segment provin, în majoritate, din
surse externe și nu au legătură explicită cu restul bazelor de date.
Schema polilor informaționali se reduce la o relație
simplificată, prezentată în fig. 2.6.
Fig.
2.6. Schema polilor informaționali
3. OBIECTIVE PRINCIPALE ȘI SOLUȚII DE ORGANIZARE
3.1. Unele
aspecte teoretice privind informațiile și căile de comunicare
1. În orice organizație, cu excepția poate a celor foarte
mici, este de așteptat ca managerii (indiferent de poziția ierarhică) să ia
decizii, să planifice și să controleze utilizând informații. În general, se pot
avea în vedere două surse de informații: formale
(exacte, clare, explicite, oficiale, categorice) și informale (cu exactitate parțială sau discutabile, implicite,
neoficiale, evazive).
Sursele formale
includ, de obicei, următoarele forme de exprimare:
rapoarte;
expuneri, dări de seamă, comunicate, extrase;
fișiere, dosare;
manuale (de cunoștințe, de reguli generale, de comportament
industrial etc.);
proceduri de operare;
notițe;
diverse materializări ale ieșirilor sistemului managerial de
informare din cadrul organizației (indiferent de forma acestuia).
Sursele informale,
în general neînregistrate pe suport material, cuprind următoarele forme:
conversații directe;
convorbiri și informări telefonice;
observații asupra mediului;
informații din contacte personale ș.a.m.d.
Este important ca, odată cu descrierea surselor de
informare, să se realizeze o delimitare clară între noțiunile: date și
informații. Datele sunt fapte, evenimente, tranzacții ș.a.m.d. care au fost
înregistrate. Acestea constituie intrările brute din care se pot obține
informații. Ca formulare în termeni generali, datele sunt procesate, sub o
formă sau alta, în scopul de a se obține informații, dar actul în sine al
procesării datelor nu produce informația.
2. Caracteristici ale datelor. Datele
sunt înregistrări obținute din observare, numărare, măsurare, cântărire etc. În
mod frecvent, acestea sunt denumite date brute și sunt, de obicei, înregistrări
ale tranzacțiilor zilnice ale unei organizații (interne și externe). De
exemplu: calendarul întâlnirilor, numărul de facturi emise (și alte date despre
acestea), numărul de ordine de plată emise și volumul total al plăților, volumul
asigurărilor contractate, taxele pe persoană, ieșirile zilnice de la un post de
lucru (mașină-unealtă), numărul de vehicule care trec printr-un punct al unui
traseu ș.a.m.d. Datele pot proveni din surse externe sau din surse interne.
Dacă datele din surse externe parvin în forme utilizabile, datele din surse
interne trebuie căpătate prin mijloace proprii care să permită măsurarea și
înregistrarea. O parte dintre datele interne pot fi obținute ca urmare a unor
înregistrări automate, de rutină (ex: numărător de piese la un strung automat).
Dar pentru multe altele (ex: costurile pentru evidența contabilă, controlul
stocurilor, urmărirea producției pe flux), este necesară crearea unor proceduri
de măsurare și înregistrare a rezultatelor.
3. Caracteristici ale informației.
Informația este acea dată care a fost înțeleasă și interpretată ca depozitar al
unui mesaj. Se cuvine precizat că utilizatorul, și nu numai cel care a făcut
înregistrarea, trebuie să fie implicat în transformarea unei date în
informație. Este vorba de rezultatul unui proces de analiză și transformare și
se poate afirma că un mesaj dat poate avea un înțeles diferit pentru persoane
diferite. În mediul industrial, acele date care au fost analizate, sintetizate
și procesate într-o formă sau alta, astfel încât să rezulte un mesaj sau un
raport, convențional denumit informație managerială, pot deveni informații
dacă sunt înțelese de destinatar (sau de depozitarul acestora). Este
utilizatorul acela care determină care raport conține informații sau numai date
procesate. Pe scurt, informația este cunoștința sau înțelesul utilizabil de
către destinatar. În general, se așteaptă ca informația să diminueze starea de
incertitudine și să reprezinte o valoare nouă, neașteptată. Dacă mesajul sau
raportul nu deține atributele menționate anterior, astfel încât utilizatorul să
fie mulțumit, atunci se vorbește de date și nu de informații. Acestea ar fi
punctele principale de diferențiere, nu întotdeauna recunoscute și interpretate
ca atare.
4. Evaluarea informațiilor.
Informațiile nu au valoare în sine; valoarea derivă din schimbarea produsă în
modul uzual de decizie, produsă de informație, în comparație cu costul
producerii informației. Există o tendință de asumare a ideii că mai multe date,
cu grad ridicat de actualizare și acuratețe, generează informații de calitate.
Este utilă informarea în acest sens, dar numai în măsura în care ar duce la
îmbunătățirea deciziei, altfel valoarea efortului este minimă. Se poate
constata, încă o dată, rolul important al utilizatorului.
Constatarea, înregistrarea, stocarea și procesarea datelor, indiferent
sub ce formă - implică costuri și nu produce valoare bănească. Valoare bănească
s-ar putea produce numai atunci când datele sunt comunicate și înțelese de
utilizator, fiind transformate în informații, a căror valoare poate fi
exprimată în îmbunătățirea deciziei sau reflectată printr-o acțiune
managerială.
Un model teoretic de analiză cost-valoare în ceea ce privește informația
poate fi cel prezentat în continuare. Se are în vedere latura cantitativă și cea
calitativă a informației. Cantitatea produce costuri (din constatarea,
înregistrarea, stocarea - inclusiv transmiterea - datelor), iar calitatea
generează valoarea derivată din îmbunătățirea deciziilor/acțiunilor manageriale.
În mod uzual, graficul expresiei bănești a cantității/calității se prezintă
după schema din figura următoare:
Fig. 3.1.
Un
optim, în acest caz, s-ar putea obține acolo unde diferența valoare derivată -
costuri este maximă, cu condiția, totuși, ca input-urile legate de cantitate să
nu fie exagerat de mari față de rezultatul net.
5. Trăsăturile
unei informații valoroase. O informație este aceea care prin utilizare
crează valoare. Deși se pot avea în vedere modele de evaluare a informațiilor,
totuși, în mod sistemic, crearea unui climat favorabil în acest sens este
evaluată prin efectele globale. Fiind relativ greoi acest mecanism de evaluare,
practica a impus un ghid de prețuire a calității informației, bazat pe
următoarele trăsături principale:
relevanța pentru scopul propus;
acuratețea referirilor la scopul propus;
completitudinea referirii la problemă;
proveniența de la o sursă de încredere, verificată;
comunicarea către persoana
adecvată;
comunicarea să aibă loc în timp
util;
să aibă gradul potrivit de detaliere;
comunicarea să aibă loc prin intermediul unui canal de comunicare
accesibil utilizatorului;
mesajul să fie înțeles de către utilizator.
Dintre aceste trăsături, relevanța ocupă poziția dominantă
în evaluarea calității. Se cuvine acordată atenție ca utilizatorul să nu fie
acoperit de detalii excesive, în care se caută învelirea informației pentru a
se dobândi o mai mare acuratețe. Vor fi prezentate minimul de detalii care se
referă la scopul propus și nivelul de acuratețe trebuie corelat cu implicațiile
deciziei.
6. Canale de comunicare. Pentru a fi
utilizabilă, informația trebuie transmisă printr-un proces de comunicare.
Comunicarea implică o compatibilitate între fapte, gânduri, judecăți de
valoare, opinii. Procesele de comunicare pot îmbrăca mai multe forme, dintre
care mai uzuale pot fi considerate următoarele:
conversații directe;
convorbiri telefonice;
întâlniri oficiale sau particulare;
conferințe, notițe, înregistrări;
scrisori, rapoarte, cataloage;
analize video, transmisii, rețele informatice etc.
Indiferent de proces, buna comunicare rezultă atunci când
cel care trimite mesajul și cel care îl recepționează sunt de acord asupra
sensului mesajului în sine. Canalul de comunicare trebuie ales astfel încât să
satisfacă următoarele obiective:
natura și scopul informației;
viteza cerută;
necesitățile utilizatorului.
Comunicarea
în sisteme formale poate fi diferențiată în modul următor:
a) pe verticală:
de sus în jos (de la superior la subordonat). Ex: instrucțiuni și
ordine, alocarea de sarcini și responsabilități, orientare și îndrumare;
de jos în sus (de la subordonat la superior). Ex: raportări de
rezultate, sugestii, statistici, reclamații.
b) pe orizontală:
contacte formale și informale între oameni pe aceeași treaptă
ierarhică. Ex: schimburi de informații, stingerea conflictelor, asistență pe
probleme ș.a.
Comunicarea se poate realiza în sens unic (ex: o notificare
către membrii unei echipe manageriale) sau se are în vedere și un feed-back sau
implicarea unor discuții (o comunicare în dublu sens). Comunicarea în ambele
sensuri este esențială pentru chestiuni care se referă la subiecte care implică
detalii sau chestiuni de personal.
Comunicarea poate fi considerată ca reușită dacă
îndeplinește două condiții:
a) mesajul este recepționat;
b) primitorul deduce din mesaj același înțeles pe
care expeditorul l-a intenționat.
O linie de desfășurare comună a proceselor de comunicare, într-un cadru
general, poate fi cea prezentată în figura următoare:
Fig. 3.2
Unele
explicații privind componentele terminologice utilizate în figură sunt
necesare.
Codificarea. Toate mesajele sunt
inițiate în mintea unei persoane și procesul de codificare este calea prin care
mesajul este scris sau relatat în așa fel încât să poată fi comunicat unei alte
persoane. Diferențele în sensurile cuvintelor, așa cum le percep oamenii, pot
altera înțelesul mesajului. În conversație, tonalitatea
vocală sau expresia facială sau unele gesturi în cursul expunerii pot, de
asemenea, influența sensul mesajului. Este foarte important, prin urmare, să se
acorde atenție modului în care sunt utilizate cuvintele, figurile, diagramele,
vorbele ș.a. în cazul individual, față de cel care se impune în procese de
exprimare publică.
Codificarea ridică unele probleme, dintre care se pot
enumera:
distorsiunea sau omisiunea de informații de către expeditor;
utilizarea unor termeni neexplicați/jargonului;
erori de scriere, greșeli gramaticale, fraze rău întocmite;
lipsa de claritate sau de înțelegere a asumărilor din mesaj.
Canalul de
transmisie. Se referă la mijloacele prin care informația este transportată,
de ex: sisteme interne de poștă, servicii poștale, rețele de telefonie și
telecomunicații, televiziune, radio, legături prin satelit ș.a.m.d. Canalele de
transmisie nu sunt perfecte, putând apare distorsiuni, pierderi sau deteriorări
ale datelor transmise. Alegerea canalului de transmisie trebuie realizată cu
atenție, în funcție de necesități de urgență, finețe, protecție, claritate, tip
de informație, cost efectiv ș.a.m.d.
Perturbații. Este
un termen utilizat în teoria transmiterii de date și se referă la orice poate
influența sosirea mesajului la receptor. De ex: scris șters sau neciteț, erori
de desen, poze de slabă calitate, pierderi sau deteriorări, zgomote etc.
Decodificare.
Este procesul de a înțelege ceea ce s-a dorit transmis prin mesaj. În general,
oamenii citesc, văd și aud ceea ce ei vor să citească, vadă și audă,
personalizat. Diferiți oameni obțin, de obicei, sensuri diferite din același
mesaj, sub influența experienței, atitudinii și valorii sistemului.
Decodificarea prezintă următoarele probleme principale:
supraîncărcarea mesajului informațional;
slaba pregătire în domeniul mesajului primit;
lipsă de atenție și de interes;
diferențe de vârstă, poziție socială, rasă, pregătire, care
creează bariere în înțelegere.
O varietate de metode sunt folosite pentru a asigura că
mesajul este receptat corect și înțeles, în mod special când mesajul conține
date urgente sau importante. Din practică, următoarele metode sunt mai des
utilizate:
repetarea celor mai importante cuvinte sau imagini;
confirmarea scrisă în urma
întâlnirilor sau discuțiilor telefonice;
multiplicarea transmisiilor aceluiași mesaj;
repetarea transmisiilor video la intervale ș.a.m.d.
7. Metode de comunicare. Diferite
canale de comunicare sunt folosite în întreprinderi. Dintre acestea, cele mai
uzuale pot fi considerate următoarele:
a) Comunicarea
directă (față în față):
interviuri;
întâlniri planificate;
întâlniri ocazionale;
discuții în grup;
video-telefon.
b) Comunicarea vizuală:
filme și prezentări;
casete video;
grafice;
postere.
c) Comunicarea orală:
telefon;
sisteme de adresare către public.
d) Comunicarea
scrisă:
poștă externă;
poștă internă și notificări;
reguli și proceduri scrise;
rapoarte;
notițe;
afișaj video pe rețele interne și externe;
reviste, ziare, buletine informative;
aviziere;
fax.
Din punct de vedere formal, comunicarea scrisă oferă
avantajul rigurozității și regularității, constituind cea mai potrivită metodă
pentru comunicarea unui volum mare de date de rutină. În plus, comunicarea
scrisă elimină ambiguitățile care pot apare în comunicarea orală. Totuși,
comunicarea scrisă nu poate acoperi întotdeauna problemele curente care se pot
ivi. De aici rezultă importanța contactelor informale prin telefon, conversație
și întâlniri ocazionale. Comunicarea informală este mai flexibilă și pot
interveni nuanțări care se pierd în comunicarea scrisă.
Există numeroase cercetări care urmăresc să arate
importanța canalelor informale folosite de manageri, corelate cu canalele
externe informale, care devin dominante în sistemele manageriale de informații.
Unii specialiști în informații tind să exagereze importanța informațiilor
scrise față de conversațiile directe, chiar dacă evidența arată altfel. De
altfel, studii realizate de fundații prestigioase arată că circa 80% din timpul
directorilor executivi se consumă în convorbiri orale.
Canalele formale și informale nu trebuie privite ca
structuri concurențiale, ci ca fațete complementare în sistemul de informații
al întreprinderii.
3.2. Obiectivele
principale ale modelului de structurare și optimizare a fluxurilor de
informații
Obiectivul principal al modelului este acoperirea
funcțiunilor întreprinderii cu structuri informaționale care să asigure fluxuri
optime în ceea ce privește volumul de date stocate și volumul de date
transferate.
Modelul trebuie să clarifice două aspecte specifice, și anume:
Unde se plasează responsabilitatea acumulării datelor?
Cine accesează acumulările de date formate?
Optimizarea modelului necesită criterii care să permită o performanță
optimală. Dintre criteriile de bază ce se cuvin introduse se pot
menționa:
volum minim de date stocate;
volum minim de procesări primare;
accesibilitate maximală;
nivel maxim de automatizare a transferului de date;
nivel maxim de adaptabilitate la schimbări formale.
Modelul de structurare a fluxurilor de informații trebuie
să respecte reguli care să permită transferul de date așteptat
(necesar și suficient), dar nu mai mult.
Prin modul de structurare al polilor de informații și prin
organizarea accesului la date, este necesar a se asigura următoarele reguli:
1. Datele stocate să
asigure scopul propus prin: relevanță, acuratețea referirilor, completitudine.
2. Datele trebuie să
aibă o utilizare concretă.
3. Datele trebuie să
fie accesibile în timp util, să aibă gradul potrivit de detaliere, iar canalul
de comunicare să fie deschis utilizatorului potențial.
4. În sistem trebuie
redusă influența unor factori perturbatori fizici sau de înțelegere, inclusiv
supraîncărcarea mesajului informațional.
Canalele de transfer trebuie să fie preponderent
înregistrabile fizic (suport hârtie, magnetic, audio-video). În caz că, din
motive operaționale, nu se operează înregistrarea, atunci se va avea în vedere înregistrarea
ulterioară.
Evaluarea eficienței transferului de date trebuie să aibă
în vedere două rânduri de criterii. Pentru transferul intern de date se vor
avea în vedere următoarele criterii principale, și anume:
a. suficiența
transferului de date, respectiv volumul de date trebuie să asigure continuarea
activității pe canalele de comunicare conectate pe verticală sau pe orizontală;
b. accesibilitatea
datelor (fizică și ca viteză de accesare);
c. fiabilitatea
rețelei de transmitere;
d. costul implementării
și menținerii unui sistem (indiferent de suport) trebuie să nu afecteze negativ
asupra profitului proiectat.
Pentru acumulările de date deschise către exterior, pe
lângă parametrii tehnici avuți în vedere, criteriul principal de eficiență
poate fi acela al efectelor efortului de achiziție a datelor, pe principiul
prezentat anterior, respectiv al optimului cantitate de date / calitate
informații (fig. 3.1).
4. PRINCIPALELE FLUXURI INFORMAȚIONALE
Întreprinderea constructoare de mașini reprezintă, în
general, o organizație complexă, care, indiferent de anvergură, prezintă
funcțiunile specifice prezentate în fazele anterioare. În baza funcțiunilor
definite în tabelul 4.1, vor trebui definite, în linii generale, principalele
tipuri de date ce se vor stoca, forma sub care vor fi stocate și principalele
direcții de transfer.
Schema de structurare din fig. 4.1 a fost concepută având
la bază două ipoteze:
1. Schema corespunde
unei întreprinderi din construcția de mașini.
2. Schema corespunde
unei întreprinderi orientate către comenzi, având în poziție centrală clientul
și modalitatea de răspuns la ordinul de producție generat de client.
Tabelul 4.1
|
Funcțiunile organizației |
Secvențe abordate |
||
Poz |
Informațiile necesare |
Planificare |
Acțiune |
Control |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
a |
Funcțiuni ale infrastructurii |
|
|
|
a.1 |
Planificarea strategică |
* |
|
* |
a.2. |
Serviciul financiar |
|
|
|
|
* stabilirea capitalului |
* |
|
* |
|
* planificarea profitului |
* |
* |
* |
|
* planificarea investițiilor pentru dezvoltare |
* |
* |
|
a.3 |
Contabilitate |
|
|
|
|
* contabilitatea costurilor |
* |
|
* |
|
* contabilitatea profiturilor |
* |
|
* |
a.4 |
Planificare, programare |
* |
* |
* |
a.5 |
Lansare, urmărire |
|
* |
* |
a.6 |
Urmărirea calității |
|
|
|
b. |
Gestiunea resurselor umane |
|
|
|
b.1 |
Recrutare, angajare, încadrare |
* |
* |
* |
b.2 |
Salarii |
* |
* |
* |
b.3 |
Utilizarea forței de muncă |
|
* |
|
b.4 |
Formare și perfecționare |
* |
* |
|
b.5 |
Probleme sociale |
|
* |
* |
c. |
Dezvoltare tehnologică |
|
|
|
c.1 |
Supraveghere tehnologică |
|
* |
|
c.2 |
Stabilirea obiectivelor DT |
* |
|
|
c.3 |
Elaborarea proiectelor |
|
* |
* |
c.4 |
Testare, producție piilot |
|
* |
* |
c.5 |
Inginerie tehnologică |
* |
* |
* |
c.6 |
Pregătirea fabricației (documentații) |
|
* |
* |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
d. |
Aprovizionarea |
|
|
|
d.1 |
Cercetare oferte, informare |
|
* |
|
d.2 |
Negocieri |
|
* |
|
d.3 |
Contestare |
|
* |
* |
I. |
Logistică internă |
|
|
|
I.1 |
Recepția furniturilor |
|
|
* |
I.2 |
Gestiunea stocurilor |
* |
* |
* |
I.3. |
Manipulare și stocare |
* |
* |
* |
I.4 |
Transport intern |
* |
* |
* |
II. |
Producție |
|
|
|
II.1 |
Planificare,
programare (pe locuri de muncă) |
* |
* |
* |
II.2 |
Fabricație |
|
* |
* |
II.3 |
Întreținere mijloace de producție |
* |
* |
* |
Fig.
4.1. Schema de structurare a fluxului de
informații
Polii sistemului informațional sunt cei identificați
anterior, în cuprinsul capitolului 2.
În schema prezentată, inițiatorul unei sarcini de producție
(potențiale) este clientul care o poate face în două moduri:
direct, ca o necesitate internă și efort propriu de căutare sau ca
urmare a impactului forței de vânzare;
indirect, prin prognoză, ca urmare a cercetării pieței de către
serviciile specializate.
Efortul de stimulare a ordinelor de producție revine
compartimentului comercializare-vânzări, prin funcțiunile sale principale.
Compartimentul are un mecanism propriu de feed-back, care influențează
mecanismele de prognoză, dar și procedurile de cercetare a pieței.
Un potențial ordin de producție se materializează după ce
clientul va fi de acord cu oferta. Oferta este generată de serviciul de
preluare și programare a comenzilor, pe baza unei simulări a realizării
proiectului în structura reală a întreprinderii. Sunt implicate, de asemenea,
serviciile de planificare-programare și contabilitate (antecalcul prin
simularea în termeni reali ai realizării comenzii sau cererii de ofertă). Cele
două servicii țin de infrastructură. Traseul de simulare este identic cu cel de
producție, ce va fi descris în continuare.
Un proces global de producție pornește de la un proiect de
inginerie tehnologică. Există mai multe posibilități. Documentația de execuție
se poate afla în unul din următoarele stadii:
existentă;
incompletă;
inexistentă (trebuie realizat un proiect).
La unele comenzi este necesar a se realiza faze de testare.
În funcție de existența sau nu a documentației de execuție, documentația
tehnologică se va întocmi, completa (modifica) sau transmite ca atare.
Datele acumulate la nivelul acestor funcțiuni se vor
transmite primordial către planificare-programare, servicii care asigură
funcțiunea lansare-urmărire.
Din datele primite la planificare-programare, se vor
transmite informații către:
gestiunea stocurilor, cu
opțiunea, prin bucla feed-back, de a se transfera o sarcină către
aprovizionare;
aprovizionare - pentru completarea stocului;
planificare-programare (pe locuri de muncă).
Materialele, componentele, semifabricatele sunt transferate
către fabricație prin operații de manipulare și transport intern.
Planificarea și programarea pe locuri de muncă asigură
demararea procesului de fabricație. Se asociază procesului de fabricație
SDV-urile, AMC-urilor, utilităților tehnologice. În unele cazuri, serviciile de
planificare pe locuri de muncă asigură și mentenabilitatea posturilor de lucru.
Rezultatele fabricației sunt transferate prin
preluare-depozitare, transport-livrare, instalare-montare-adaptare la clienți.
Service-ul este asociat clientului, dar rezultatele
intervențiilor sunt monitorizate de Urmărirea calității.
Centre de informare sunt constituite la nivelul
Contabilitate, unde sunt cuprinse intrări de la sursele de costuri, Urmărirea
calității, cu intrări de la controlul calității și service, supraveghere
tehnologică, cu surse interne și externe. Gestiunea resurselor umane și
Serviciul financiar, cu intrări de la contabilitate și de la Planificare
strategică.
Planificarea strategică are canale de comunicație top-down și canale de
feed-back bottom-up. Canalele de feed-back sunt rezultatul unor acțiuni de
monitorizare, precum și al pârghiilor analizei financiare.
Ceea
ce fluxul informațional din fig. 4.1. nu relevă în totalitate este urmărirea
costurilor. Serviciul Contabilitate colectează bonurile de consum din toate
punctele în care apar cheltuieli, le introduce în contabilitate în vederea
întocmirii postcalculului și în vederea întocmirii documentelor contabile
specifice.
Modul
de determinare a costurilor și fluxul prin care datele se transferă către
contabilitate necesită o abordare separată. Indiferent de modul de calcul al
costului, următoarele elemente se pot regăsi distinct în structura acestuia:
cheltuieli materiale directe
(materii prime, materiale, semifabricate, componente realizate în colaborare,
comandate la terți sau achiziționate din comerț);
consumuri cu manopera directă
(salarii plătite către personalul implicat direct în realizarea produsului sau
lanțului de produse;
regia de secție, care poate
include: costuri materiale neregăsite total sau parțial în produs, dar fără de
care procesul tehnologic nu poate avea loc, costuri cu manopera indirectă (se
pot regăsi alături de costurile cu personalul tehnic și administrativ direct implicat
în activitate, și costurile cu personalul de proiectare de produse și
tehnologii), costurile cu amortizarea mijloacelor de producție, costurile cu
întreținerea mijloacelor de producție, costurile cu echiparea tehnologică
specifică procesului, costul utilităților tehnologice consumate în procesele
direct productive sau auxiliare de secție ș.a.;
regia generală include tipurile de cheltuieli generate de
întreprinderi pentru care nu se regăsește o orientare directă către sectoarele
de producție și anume: materiale indirecte, manopera personalului tehnic și
administrativ, a personalului de la: Serviciul de supraveghere tehnologică,
Dezvoltarea întreprinderii, echipa managerială, publicitate, sponsorizări,
desfacere, pregătire personal, contabilitate generală ș.a.m.d.
Fără a intra în amănunte, formarea costului în
Contabilitate având reguli precise și bine-cunoscute, în general, de lucrători
din sector, se cuvin relevate unele aspecte care influențează fluxul
informațional.
Simplificarea fluxului informațional către Contabilitate
poate avea loc în condițiile în care pentru fiecare loc de muncă (singular sau
multiplu - mașini de același fel, aflate în același amplasament, deservite de
același personal) se asociază o regie, formată din costuri specifice, astfel:
costul orar al utilităților (se determină prin contorizarea
utilităților consumate sau prin normative de consum noi);
costul orar al deservirii directe (manopera operatorilor direcți,
raportul ore mașină - ore om poate fi diferit de 1 în cazul polideservirii, de
exemplu);
costul orar de întreținere a locului de muncă;
costul orar al amortizării locului de muncă;
costul orar de întreținere a clădirii și instalațiilor de
asigurare cu utilități (aferent locului de muncă);
costul orar al amortizării clădirilor și instalațiilor de
asigurare cu utilități, aferent locului
de muncă;
alte costuri repartizate orar.
În acest sistem de calcul, fiecărei repartizări a unei
sarcini de producție pe un loc de muncă i se asociază un cost dependent de norma
de timp provenit din: cheltuieli directe și suma cheltuielilor menționate
anterior. O
calibrare a costurilor cu profitul normat este strict necesară, deoarece o
coborâre a profitului realizat sub profitul normat indică o disfuncționalitate.
Disfuncționalitatea poate proveni din două surse, și anume:
determinările sunt incorecte;
gradul de încărcare normat nu a
fost atins.
Cheltuielile
repartizate orar pot fi tratate și sub aspectul cheltuielilor fixe sau
variabile. În acest mod de tratare, în cursul unei perioade
financiare (lună, an) costurile fixe pot fi acoperite într-un termen mai scurt
decât cel normat. Rezultă o suprataxare prin costuri care se regăsește în
profit. O întreprindere care înregistrează acest profit suplimentar își poate
împărți venitul net obținut în acest mod cu clientul, devenind mai atractivă.
În mod evident, realizarea acestui lucru necesită fluxuri
informaționale performante sub aspectul relevanței, suficienței și vitezei de
transfer a datelor.
Avantajul acestei metode de calcul a costurilor constă în:
identificarea reală a polilor de costuri, alocarea costurilor pe locul în care
au fost generate, urmărirea strictă și reducerea costurilor marcate.
Pe
schema din fig. 4.1, următoarele date trebuie accesate în vederea determinării
costurilor:
norma de timp pe loc de muncă - de la ingineria tehnologică;
consumul de materiale - de la gestiunea stocurilor (consumurile
reale, nu cele urmate din tehnologie), în prețuri curente; aici se vor include
și costurile de stocare-manipulare, precum și cele de aprovizionare-recepție,
dacă acestea nu sunt cuprinse în regia generală;
costul orar al locului de muncă (poate fi și o mărime
prestabilită, aflată deja la contabilitate);
costul distribuit al echipării
SDV și AMC speciale;
costul distribuit al criteriului calității;
costul unitar de preluare-depozitare, transport-livrare,
instalare-?????-adaptare;
cote de asigurări, service, alte servicii;
costul orei-om, incluzând
cotele de asigurări sociale, impozite, taxe ș.a.m.d., pe categorii și
specificitate;
cota de regie generală,
aplicabilă (cota se determină ca și în cazul regiei de secție exemplificată
anterior, cu includerea costurilor specifice, generate de compartimentele
integratoare (infrastructură, gestiune resurse umane, dezvoltare tehnologică,
aprovizionare, amortizările imobilizărilor aferente și cota lor de întreținere,
costul utilităților, unele cheltuieli sociale etc.).
5. ORGANIZAREA STOCĂRII
DATELOR
5.1. Componente ale tehnologiei
informaționale. Componentele și procesarea datelor. Noțiuni generale
1.
Componente ale tehnologiei informaționale au penetrat și sunt utilizate pe
scară largă în întreprinderile din construcția de mașini. Sunt cazuri în care
mari întreprinderi din acest sector optează pentru sisteme informaționale la
cheie, care să acopere în întregime (sau cât este posibil, în prezent)
funcțiunile unei întreprinderi. Persistă totuși, în context, atitudini diferite
în conceperea sistemelor informaționale, în special, asupra următoarelor
aspecte:
anvergura sistemelor
informaționale formale;
abilitățile personale în
apropierea conceptelor și uneltelor specifice;
identificarea și formalizarea
surselor de date și informare;
complexitatea procesării
datelor din sisteme în faza premergătoare informației;
accesibilitatea la date și
viteza de transfer;
starea mediului interior și
exterior;
necesarul și alocarea de
resurse, evaluarea eforturilor și efectelor.
Experiența practică în implementarea unor structuri informaționale formale
a relevat o serie de percepții eronate la nivelul managementului din
întreprinderi constructoare de mașini față de tehnologiile informaționale.
Prezentăm câteva atitudini tip în acest sens:
confuzia computere-sisteme de informații;
excesiva orientare pe forme de comunicare (ex: verbală vs. scrisă,
formală vs. informală, scris vs. suport magnetic ș.a);
evitarea unor tehnici
necontrolabile direct;
orientarea excesivă pe suport
hardware față de software;
abordarea punctuală a
sistemelor informatice.
Exemple de atitudine manageriale:
De ce să cumpărăm calculatoare, ce să se facă toată ziua pe ele?
(este o întrebare frecventă la nivelul anilor 91-92, redusă ca apariție - din
motive de informare sau de rușine - după anul 1994).
De ce să cumpărăm soft-uri specializate? Mai bine cumpărăm câteva
calculatoare.
De ce să achiziționăm un sistem informatic? Mai bine luăm câteva
calculatoare pentru serviciile cu grad de ocupare mai ridicat (serviciul
financiar, compartimentul tehnologic etc.)
Nu putem să ne organizăm singuri un sistem informațional?
Ce trebuie la aprovizionare computer? Știe "nea Gicu"
cum să facă rost de componente și fără calculator.
De ce trebuie să mă informez din rețea? În mod frecvent, cer la
compartimente rapoarte scrise detaliate.
În sensul celor arătate anterior, se cuvine să fie făcute
unele precizări, referitoare la noțiuni de bază despre computere și sisteme
informaționale și la sisteme de suport al deciziei.
2. Computere și sisteme informaționale
Simplul fapt al achiziționării unui computer nu înseamnă că
o activitate va fi prestată mai eficient sau că va fi produsă o mai bună
informare. De cele mai multe ori, prin introducerea unui computer se încearcă
rezolvarea unei probleme tehnice, deși problema este generată de alte cauze,
cum ar fi: managementul, lipsa unor obiective clar formulate, slaba coordonare,
schimbarea mediului etc. Pentru a dobândi un avantaj maxim din utilizarea
calculatorului, este necesar ca problema să fie clar identificată înainte ca un
sistem informațional computerizat să fie introdus. Este necesară o investigare
adâncă asupra nevoilor managementului (cerințe, nevoie de informare ș.a.).
Numeroase analize indică sistemele informaționale ca o
componentă a sistemelor manageriale. Sistemele informaționale asigură, în acest
context, asistență managerului sau echipei manageriale în activități cum ar fi
planificarea, controlul, luarea deciziei ș.a. Din acest punct de vedere,
abordările se fac de sus în jos (în întreprinderi din construcția de mașini,
organizarea unor rețele informatice computerizate sunt fie inițiativa unor
compartimente, cum ar fi centrele de calcul, fie reacții individuale la volumul
mare de date gestionate / prelucrate). Absența unor inițiative la vârf, care să
impună sisteme generalizate, conduce la slaba utilizare a și așa puținelor
unități de calcul existente. Este de reținut că nevoia de sistem informațional
influențează cantitativ și calitativ dotarea cu computere, rețele, soft-uri.
Top managementul trebuie să decidă unde se fac primele implementări, cum, și
cum se vor aborda către nivelele succesive de detaliere. Dezvoltarea unui sistem
informațional poate fi comparată cu etapele în care un arhitect își realizează
proiectul.
În primul rând, se cuvine precizat clar care este scopul sistemului
informațional. În al doilea rând, se cuvine schițată structura sa exterioară,
interfețele, cum va arăta la utilizator. Planurile succesive se referă la
structuri și nivele de detaliere. Acest mod de abordare generează o structură
ierarhică, funcțională în cazul sistemelor informaționale.
3. Utilizarea tehnicii de calcul
Utilizarea tehnicii de calcul într-o organizație poate fi
abordată pe două direcții principale. În practică, nu se poate crea o demarcare
evidentă, însă în abordarea teoretică se poate vorbi de două categorii:
A. Procesarea
de date (achiziție, transfer, stocare, prelucrări primare, organizare, accese
ș.a.)
B. Exploatarea de
către utilizatori finali (manageri, contabili, personal de concepție și
administrativ, agenți de vânzări, reprezentanți etc.)
Ambele categorii (procesare și exploatare) generează informații utile
administrării proceselor. Diferența este dată de aceea că procesarea datelor se
realizează în sisteme pre-determinate (bănci de date, rapoarte standard, ecrane
standard etc.), iar rezultatele sunt prezentate într-o structură rigidă. De aceea, se acordă o atenție deosebită identificării necesarului (optim)
de date utile management-ului și modului de prezentare (accesare). În cazul
utilizatorilor finali, rezultatele sunt flexibile, aflate într-o stare de
dependență activă cu starea mediului și a operatorului; de aceea, atenția se va
focaliza pe conținut și mai puțin pe forma raportului.
4. Sisteme de procesare a datelor. Au
rolul de a colecta și procesa transferurile zilnice între organizații sau părți
ale unei organizații. Uzual, această activitate include: formele de evidență,
sume de plată și de încasat, facturi, credite, mișcarea stocurilor, indicatori
tehnico-economico-financiari etc.
Procesarea datelor este abordată, într-o măsură mai mare,
din punct de vedere al timpului de procesare, volumul de intrări, volumul de
ieșiri. Procesarea datelor este esențială în a ține organizația în funcțiune și
de a asigura fundamentul altor sisteme informaționale interne. În schema
următoare, se încearcă sugerarea modului în care procesarea datelor susține
sistemul informațional general al organizației.
Fig. 5.1. Procesarea datelor în organizarea sistemelor
informaționale
5. Caracteristici
ale sistemelor de procesare a datelor. Sistemele de procesare a datelor
sunt, în general, construite independent de utilizatorul final și sunt
corespondente cu structura de date a organizației. Orice
schimbare în structura de date ori a funcțiunii sistemului nu poate fi operată
decât cu existența unui analist de sistem sau un programator. În mod schematic, sistemele
de procesare a datelor susțin patru elemente intercorelate, și anume:
intrări-prelucrări-stocări (inclusiv transferurile aferente)-ieșiri. În fig. 5.2
sunt prezentate, într-o schemă relațională, cele patru elemente menționate.
Fig.
5.2
Unele sisteme de procesare a datelor includ volume inverse
și diversitate ridicată de tipuri de date și structuri (ex: facturarea
consumului de energie electrică, evidența bancară a cărților de credit,
evidența la societățile de asigurare, nomenclatoare de componente sau de
produse finite etc.). Multe sisteme au însă o anvergură redusă și, de obicei,
pentru aceste utilizări se găsesc pachete de aplicații la cheie. Aceste pachete
asigură o flexibilitate în organizarea aplicației, în limite controlabile, de
ex: formatul datelor de ieșire, tipul datelor prelucrate, reguli de utilizare
etc.
6. Înregistrarea proceselor de transfer de date. Este necesar ca
în operațiunile de transfer de date să se asigure înregistrarea zilnică a
operațiilor realizate, înregistrarea și evidențierea. Fișierele sunt asociate
cu informații care conțin date curente a transferurilor. De ex, facturile și
încasările din cursul unei luni, înregistrate în vederea întocmirii balanțelor,
sunt folosite în cazul controlului operațional și tactic, precum și pentru
realizarea unor rapoarte.
Înregistrarea
și transferul de date pot fi realizate într-unul din următoarele cazuri:
activități curente de prelucrare a datelor;
realizarea unor rapoarte;
informări.
În fig. 5.3 sunt exemplificate tipurile menționate de
înregistrări de cereri de date.
Fig. 5.3
7. Exemple
privind procesarea datelor în cazul vânzărilor
a) Comenzi de execuție adresate sistemului
Fig. 5.4
În
cazul rețelelor de calculatoare, un exemplu de ecran pe care comenzile se
derulează interactiv este prezentat în continuare (este o preluare după un
sistem folosit de Central Spaces Ltd. din
Informații: |
Client: |
|
|
Numele clientului, adresa și nr. Contului: |
-
răspuns sau confirmare (r/c) |
Adresa unde se va face livrarea |
-
r/c |
Codificarea
comenzii: |
-
livrare |
Felul
plății: |
-
aranjamentul de plată |
Numele produsului, mărimea stocului, cantitatea comandată |
-
ordin |
Prețul și
mărimea lotului: |
-
acceptare / respingere |
Produse alternative sau promovări de produse noi |
-
analiză |
Natura
produsului |
-
avertizare asupra unor reduceri în volumul solicitat |
Termenul
de livrare |
-
acceptare / respingere |
Fig. 5.5
Presupunând
că solvabilitatea clientului este satisfăcătoare și că au fost acceptate
prețul/volumul livrării/alternative oferite, sunt afectate fișierele
corespunzând stocurilor și planificării execuției. Etapa următoare constă în
elaborarea ordinelor de execuție. Un program complet, incluzând datele necesare
pentru livrare este scos la imprimantă. După încheierea
execuției la nivelul unei zile, sunt elaborate ordinele de livrare, cu
indicarea mijlocului de transport ce va fi utilizat. Echipa care are sarcina
livrării preia adresa și stabilește ruta optimă, urmând a asigura și obținerea
documentelor de recunoaștere a livrării.
O schemă a procesului este prezentată în figura următoare.
Fig.
5.6
Ordinul de livrare poate fi completat cu o schemă de
încasare a facturii. Schema este utilă datorită unor forme de plată flexibile
(credit, leasing, diferite termene de decontare - 30, 60 sau 90 de zile etc.).
De asemenea, se urmărește facilitarea urmăririi încasării. O astfel de schemă
este prezentată în figura următoare.
Fig. 5.7
8. Organizarea
bazelor de date. O bază de date este o mulțime
de date structurate. Structura unei baze de date este independentă de natura
aplicațiilor. Caracteristicile mai importante ale unei baze de date pot fi
considerate următoarele:
Autonomie. O dată ce
este stocată pentru păstrarea în sine și nu pentru aplicația ce va urma.
Utilizarea unei date este generală și este independentă de tipul programului
folosit în aplicație.
Unicitate. Trebuie să se
evite date contradictorii sau duplicate. De exemplu, în cazul stocurilor, o
dată introdusă sau actualizată, va trebui să propage modificări la absolut
toate nivelele corespondente, în mod instantaneu.
Flexibilitate. Datele
vor putea fi accesate în diferite moduri, pentru diferite aplicații.
Bazele de date pot crește și se pot modifica și se
construiesc, de obicei, etapă cu etapă, odată cu organizația. În prezent, sunt
cunoscute mai multe sisteme de organizare a bazelor de date, fiecare urmărind
relevarea unor seturi de date utile pentru sistemele de informare managerială,
în forme care permit accesarea, identificarea și modificarea flexibilă.
O organizație nu este constrânsă să opereze numai pe propriile
baze de date. Există numeroase companii specializate care comercializează timpi
de acces la baze de date de interes pentru organizații, baze pe care
respectivele organizații nu și le-ar putea forma sau întreține. Ex:
tranzacțiile la Bursele de valori, informații financiare și legate de mediu,
informații despre organizații (serviciu furnizat și de Camera de Comerț și
Industrie a României). În anul 1994, peste 8000 de baze de date erau
disponibile, iar numărul este într-o rapidă creștere.
9. Procesarea la nivelul utilizatorilor finali.
Utilizatorii finali sunt cei care folosesc nemijlocit computerele, fără a
recurge la specialiști. Utilizatorii pot fi: manageri, personal de birou,
agenți de vânzări, prelucrători etc. Cele mai uzuale aplicații ale computerelor
la nivelul utilizatorilor finali pot fi considerate următoarele:
sisteme de fundamentare a deciziilor;
sisteme Expert;
sisteme de informare rapidă;
programe de prelucrare finală a datelor;
sisteme de pregătire, perfecționare;
căutarea și transmiterea de informații;
culegerea și procesarea textelor etc.
10. Sisteme de fundamentare a deciziei (SFD). Obiectivul
unui SFD este acela de a sprijini activitatea managerilor în luarea deciziei.
Aceste sisteme tind să înglobeze sisteme de procesare a datelor cu sisteme de
birotică. De exemplu, sistemul poate prelua un volum mare de date din
înregistrările tranzacțiilor de date și, printr-o analiză prestabilită a
acestora, poate furniza noi date pentru un raport care poate fi redactat pe un
simplu procesor de text.
De ex: firma INCUBUS CONSULTING SRL a dezvoltat o aplicație
privind prognoza evoluției vânzărilor, utilizând teoria rețelelor neurale,
rezultate obținute prin rularea aplicației putând fi transferate în EXCEL,
produs Microsoft, inclus în Microsoft Office. În acest fel, o aplicație care
utilizează și procesează un volum mare de date poate fi folosită, cu o minimă
instruire, de orice angajat interesat.
SFD tind să fie utilizate tot mai mult în planificare,
modelare, analize multicriteriale, decizii în condiții de risc ș.a. Aceste
sisteme sunt operate de la terminale de către utilizatori, care interacționează
cu sistemele de procesare a datelor. Având la dispoziție numeroase unelte și
proceduri, oferite de tehnica de calcul și de software, utilizatorul final își
poate dezvolta propriile aplicații, mai performante, mai utile.
Principalele trăsături ale unui SFD pot fi considerate
următoarele:
Computerul asigură suportul, dar nu înlocuiește judecata
utilizatorului; cel mult îi furnizează soluții pre-determinate.
SFD este potrivit pentru probleme structurabile, în care părți ale
analizei pot fi computerizate, urmând efortul de gândire al decidentului și
facilitând monitorizarea aplicării deciziei.
Problemele efectiv rezolvate sunt rezultatul interacțiunii între
computere și manager.
Este util a se folosi astfel de sisteme când unele dintre
criteriile următoare sunt îndeplinite:
a) Este necesar a se
utiliza un volum mare de date.
b) Sunt necesare numeroase operații de calcul și
transfer de date.
c) Există
multitudine de relații și conexiuni de date.
d) Se realizează
analiza în etape succesive.
e) Sunt necesare
decizii ale utilizatorului pe parcursul derulării (altfel, pot fi utilizate
sisteme automate de decizie).
f) Sunt necesare operații de comunicare.
De obicei, SFD-urile pornesc de la o bază de date, un software capabil să
prelucreze datele și un sistem de evaluare a deciziei, programe incluzând, de
exemplu, modelarea, foi de calcul rapid, pachete de analiză, sisteme expert
ș.a.m.d.
11. Programe de susținere a deciziei.
Existența unor baze de date trebuie să ofere posibilitatea ca managerul să
poată accesa și interoga volumul de date la dorința proprie. Managerul trebuie
să aibă posibilitatea să utilizeze aceste date în diverse moduri și să ia
decizia. Pentru a realiza aceasta, există o diversitate de instrumente
disponibile. Aceasta
include aplicații pentru următoarele activități:
a) modelare și stimulare;
b) foi de calcul
rapid;
c) prognoze;
d) programare
lineară și ne-lineară;
e) modele de
regresie;
f) analiză de risc
și sensibilitate;
g) sisteme expert ș.a.
La nivelul managerial, două programe au un nivel de utilizare mai ridicat:
foile de calcul rapid și sistemele expert.
12. Foile de calcul rapid.
Principiul
unui program bazat pe foi de calcul rapid constă într-un tabel de lucru în care
datele pot fi stocate și manipulate după orice (exemple de foi de calcul:
Microsoft Excel, QuatroPro, Lotus 1-2-3). Foaia de calcul este o matrice de
locații care pot conține valori, formule și relații. Un avantaj principal este
că toate elementele matricei se schimbă automat când una sau mai multe dintre
cheile de bază asumate sunt modificate. Aceasta înseamnă că un astfel de pachet
poate fi utilizat pentru ilustrarea rezultatelor diferitelor acțiuni sau
asumări, precum și pentru modelarea unor procese.
O aplicație des întâlnită este aceea a proiectelor de
bugete de venituri și cheltuieli. Foaia de calcul este extrem de folositoare în
acest tip de aplicație, deoarece permite evidențierea efectelor unor modificări
a datelor inițiale.
13. Sisteme expert.
Sistemele
expert reprezintă nivele avansate ale SFD. Un sistem expert poate fi considerat
ca un sistem de calcul care asociază cunoștințele teoretice (aplicative) ale
unui expert sau grup de experți cu experiența practică a utilizatorului. Un
sistem expert permite unui ne-expert să obțină performanțe similare cu cele
ale unui expert în rezolvarea unei probleme concrete. Trăsătura principală a
unui sistem expert este cumulul de cunoștințe de bază, în fapt o rețea de
reguli care reprezintă experiența umană acumulată la un moment dat. Regulile și
conexiunile realizate prin sistem sunt rezultatul comunicării cu experții și
analiza modului în care aceștia abordează problema. Sistemele expert sunt mult
mai sofisticate decât simple bucle automatizate de decizie, dar sunt mult mai
greu de implementat. Au fost dezvoltate sisteme expert în numeroase domenii,
dar cele mai cunoscute sunt următoarele tipuri:
diagnostic medical;
planificarea plății taxelor
legate de utilizarea personalului angajat;
evaluarea costurilor de
producție;
alegerea metodelor de vânzare;
plata concediilor medicale și
evidența acestora;
aprobarea de credite bancare;
planificarea echipajelor de
zbor ș.a.
14. Sisteme
de informare. Sunt sisteme de accesare rapidă a datelor, care
facilitează selecția și sinteza informațiilor pentru factorii de decizie din
organizație. Sunt accesate informații din sectoarele cheie,
precum și din surse interne și externe de baze de date. Principalele
caracteristici ale sistemelor de informare pot fi considerate următoarele:
Ușor de utilizat. Sistemul
trebuie să fie rapid și extrem de ușor de utilizat și va fi destinat utilizării
de către persoane extrem de ocupate.
Acces la date. Trebuie
să asigure acces rapid la date, permițând explorări multidimensionale.
Analiza datelor. Obținând
date, sistemele de informare asigură facilități de prelucrare: calculul ratelor
și tendințelor, integrarea datelor, prognoze ș.a.
Prezentare de calitate. Sistemul
trebuie să asigure formate atractive și inteligibile, utilizând culori,
grafice, diagrame etc.
5.2. Organizarea stocării datelor
Conform unor aspecte teoretice și aplicative tratate
anterior în lucrare, organizarea stocării datelor se va face respectând două
funcțiuni de bază:
1. Datele vor fi
stocate în polii informaționali, asigurând, pe rețeaua internă, următoarele
trăsături:
unicitatea depozitului;
corelarea și adaptarea datelor în procesele de actualizare;
relevanță și utilitate în procesul aferent și în procesele
relaționale pe orizontală și pe verticală.
2. Datele vor fi
accesibile pe nivelele de comunicare și de monitorizare, în fluxul
informațional specific întreprinderilor din industria construcțiilor de mașini,
descris în fig. 4.1. Accesarea de către utilizatorii finali va fi limitată și
ierarhizată.
5.3. Achiziționarea ordinelor de producție
Polul de informații Achiziționarea ordinelor de producție
este constituit din date culese și procesate primar la nivelul următoarelor compartimente:
cumpărare-vânzare (activitate distinctă);
dezvoltare tehnologică (activitate integratoare);
service, asigurarea calității și contabilitate, în sensul unor
date procesate primar atrase.
Fără a intra în detalii care ar putea particulariza excesiv
modelul de organizare propus, se cuvin făcute anumite exemplificări.
La nivelul compartimentului comercializare-vânzări,
cercetarea pieței asigură un volum de date dintre ale căror surse se pot
enumera:
studii de piață cu caracter general, pe sectoare industriale, zone
geografice, tipuri de consumatori etc.;
studii de piață orientate pe produs/produse;
studii asupra concurenței sectoriale;
studii generale, cu caracter economic global, social, de mediu, de
dezvoltare durabilă ș.a.;
informații pe canale private.
Vânzările și analiza vânzărilor asigură date orientate pe
partenerii comerciali, inclusiv cei potențiali (prin analiza ofertelor în curs
sau a celor refuzate). Date relativ concrete privind: prețuri, eșalonarea plăților, tipul clientelei
ș.a. pot fi incluse. O bază de date privind uzanțele și bonitatea clienților
poate fi asociată.
Nivelul
de procesare a datelor, la acest nivel, este scăzut, datele fiind preluate, de
obicei, ca atare. Se cuvine remarcată prezența acumulărilor de date
atât din surse externe, cât și din surse interne. Deși ponderea surselor
externe este cotată ca mai mare, neglijarea surselor interne este o eroare pe
care echipa de elaboratori a remarcat-o adesea la nivelul conducerii unor
întreprinderi vizitate. Cunoașterea aprofundată a clienților și a
comportamentului individual ca o cale de stimulare a comenzilor este, din
păcate, puțin folosită. Existența unor acumulări de date privind clienții ar
putea fi stimulativă în schimbarea de atitudine a managerului și personalului
de specialitate.
Compartimentul Dezvoltare tehnologică își are o importantă
sursă de informare din zona comercializare-vânzare. Adaptarea la clienți este o
funcțiune bine servită cu date din acumulările descrise anterior. O altă sursă
de date, externă, referitoare la nivelul tehnologic sectorial, al concurenței,
al furnizorilor, al clienților, al unor sectoare potențiale
furnizoare/beneficiare de tehnologii/produse noi sau modernizate poate fi
exploatată atât de funcțiunea cercetare-dezvoltare (nefigurată explicit în fig.
4.1, dar subînțeleasă în toate activitățile unei întreprinderi), cât și de
comercializare-vânzare, prin stimularea forței de vânzare și creșterea
calității prognozelor.
Fără comentarii suplimentare, datorită evidenței, trebuie asociate
și date provenite de la compartimentele de service, urmărirea calității și
contabilitate. Datele preluate din aceste surse vor fi înregistrate ca evoluții
istorice, un grad de procesare mai ridicat fiind necesar în vederea condensării
și facilitării înțelegerii.
5.4. Evaluarea ordinelor de producție
Cuprinde date culese și procesate primar din următoarele
surse:
Aprovizionare/Gestiunea stocurilor - dar datele vor fi cele reale,
la zi, asupra costurilor pe sorto-tipo-dimensiuni de materiale, componente
ș.a.m.d.
Pregătirea fabricației - norme de timp și consum actualizate.
Gestiunea resurselor umane - date actualizate.
Contabilitate - costuri tipice pentru întocmirea ofertelor
actualizate.
Datele sunt procesate în vederea întocmirii unei oferte detaliate. Procesarea se face pe modelul de planificare-programare uzual folosit în
întreprindere, pe datele curente acumulate aici (capacități disponibile,
personal disponibil, utilități disponibile, vectori de transport disponibili
ș.a.m.d).
Necesitatea ca datele primare stocate să fie actuale provine din aceea
că în Gestiunea stocurilor sunt cuprinse și prețuri de intrare istorice,
neactualizate. Similar, costuri ale forței de muncă sau regii orare sau altele
pot fi în stare neactualizată. În acest sens, la polul
informațional menționat trebuie stocate datele actualizate, deoarece, altfel,
este posibil ca procesul de fabricație să nu mai poată fi reprodus datorită
decapitalizării.
Prin ordinele de producție, datele actualizate primare se
vor transforma în date procesate primar la nivelul polilor informaționali din
flux.
Deși este vorba de un proces de simulare, asigurarea unei
suprapuneri maxime antecalcul-postcalcul este un puternic element concurențial,
iar efectele pozitive ale procesului, informațiile dobândite în acest proces se
propagă, în sens pozitiv, către celelalte procese din întreprindere (de ex:
prin actualizare se evită coborârea profitului obținut sub profitul normat
real).
5.5. Realizarea ordinelor de producție
Conține date generate de pregătirea fabricației, evaluarea
capacității de producție și a celei de regim, fluxurile de fabricație, gradul
de ocupare și modul de ocupare a locurilor de muncă și multe altele. Realizarea ordinelor de
producție are în vedere realizarea planului, în general pe relația durată-cost,
și se materializează, prin procesarea datelor, în liste de activități,
consumuri, costuri.
Datele procesate primar constituie surse de informații pentru
Contabilitate, în principal, dar și pentru serviciile de Supraveghere
tehnologică, Inginerie tehnologică, Gestiunea resurselor umane, Financiar, dar,
foarte important, pentru nivelele de planificare strategică, tactică,
operațională.
Sistemul de acumulare, stocare, procesare primară și
transfer de la acest pol este cel mai complex din următoarele motive:
volum mare de date de intrare;
procesare primară complexă în programarea fabricației și stocare;
volum mare de transferuri automate către contabilitate, transfer
care trebuie să fie și eficient, clar și indubitabil în același timp.
5.6. Rezolvarea aspectelor financiare
Polul informațional are surse de informare de la
acumulările prezentate anterior și își creează propriile date cu grad de
procesare ridicat. Sursele de informare au fost exemplificate în exemplul de la
capitolul 4.2, dar numeroase alte surse pot fi luate în discuție (urmărirea
încasării facturilor, urmărirea achitării facturilor etc.).
Datele stocate în contabilitate, deci acumulările proprii,
constau în calculații și raportări contabile. În sprijinul managementului
strategic, serviciul Financiar își întocmește propriile analize financiare,
rapoarte și planuri, care devin date stocate la acest nivel.
5.7. Supravegherea tehnologică
Acest pol informațional merită o tratare distinctă,
deoarece prin date acumulate din mediul extern, cât și din cel extern, creează
o sursă de date proprie, constituită din următoarele elemente:
rapoarte descriptive asupra mediului extern;
evaluări, expertize;
rapoarte de monitorizare/audit efectuate în mediul intern;
proiecte de cercetare avansată;
date privind brevete disponibile, tehnologii disponibile, personal
calificat disponibil și altele și prețurile acestora ș.a.m.d.
Deși datele care fundamentează această activitate nu sunt
date proprii, rezultatele prelucrărilor primare sunt surse de informare pentru
funcțiunile integratoare ale întreprinderii.
Concluzii. În ciuda complexității și diversității funcțiunilor
unei întreprinderi constructoare de mașini, modelul de organizare a stocării
datelor pe cei cinci poli informaționali satisface derularea transferurilor și
procesării interne. Funcțiunile din fig. 4.1 sunt alimentate integral cu date
provenite de la polii informaționali menționați.
6. MODELAREA PROCEDURILOR DE ACCESARE ȘI
UTILIZARE
O
etapă importantă în elaborarea și optimizarea fluxurilor de informații este
aceea a stabilirii procedurilor de accesare și exploatare a bazelor de date.
Așa
cum s-a arătat în capitolul anterior, sunt două categorii de intervenții care
se cuvin tratate, și anume:
a) Procesarea de date.
b) Exploatarea de către utilizatorii finali.
a) Procesarea
de date. În sensul abordării de față, procesarea are în vedere
următoarele acțiuni:
achiziția de date. Achiziția
de date constă în introducerea în sistem de date din surse interne sau externe.
Datele pot fi
introduse în sisteme pre-formate, caz în care rutine specializate în achiziție
sunt necesare sau sunt preluate în forma disponibilă. De asemenea, datele sunt
preluate cu voia deținătorului anterior sau fără voia (acceptul) acestuia. O
parte din datele din surse externe sunt, în mod uzual, preluate fără voia
deținătorului anterior (ex: informații tehnologice, liste de clienți/furnizori
ale concurenților etc.). Din surse externe există și
posibilitatea cumpărării de baze de date, existând firme și rețele
specializate.
stocarea. Se referă la suportul pe care sunt preluate datele și pe
care, de obicei, se realizează operațiile următoare.
procesările primare. Procesările primare au în vedere diferite
operații de selecție, sortare și pregătire a datelor pentru stocare îndelungată
sau pentru transferare. Procesările primare implică transformarea datelor din
forma în care au fost achiziționate, în forma în care acestea pot fi
transferate către utilizatori.
organizarea. Are în vedere structurile în care se așază datele
pregătite pentru accesarea de către utilizatorii finali. Organizarea datelor
poate anticipa utilizările ulterioare. Modul de organizare poate influența
considerabil asupra volumului de date transferate în flux.
stabilirea acceselor. Se au în vedere două tipuri de
accese: ale administratorilor bazei de date și ale utilizatorilor. În mod
evident, administratorul bazei de date este cel care va opera modificările în
baza de date, în timp ce utilizatorul este cel care accesează baza de date în
scopul obținerii de informații utile activității. Accesul la modificări ale
bazei de date va fi limitat la administrator, iar accesul la utilizarea datelor
va fi permis utilizatorilor aflați pe fluxul informațional, în structurile
verticale sau orizontale. Unele baze de date au acces limitat pe nivele de
organizare.
b) Exploatarea de către utilizatori finali.
Persoanele care utilizează aceste date reprezintă structuri ale întreprinderii
aflate în fluxul informațional, fie pe structurile verticale, fie pe cele
orizontale. Structurile verticale superioare au acces nelimitat, celor
inferioare le sunt transmise automat, de obicei, datele sau informațiile care
le primesc. În cazul informațiilor, acestea vin, de obicei, sub formă de
ordine. Pe orizontală accesele pot fi limitate sau libere, iar transferul se
poate face automat, discontinuu, în forme predefinite (rapoarte standard) sau
pot fi accesate, funcție de aplicațiile în curs.
Fig. 6.1. Model schematic de
accesare și utilizare
O
schemă simplificată a procesului descris anterior este prezentată în figura
6.1.
În
mod evident, schema din fig. 6.1 poate fi transformată, prin multiplicare și
interconexare, în schema bloc a transferurilor informaționale ale unei
întreprinderi. Este mai sugestiv, însă, ca schema fluxurilor să conțină
funcțiuni (fig. 4.1), deoarece, în acest mod pot fi scrise mai ușor aplicațiile
de transfer automat de date, precum și cele care generează rapoarte pre-definite
(ex: date contabile, date statistice, evidențe clienți/furnizori/angajați
ș.a.m.d).
Unele
aspecte legate de procedurile de organizare și transfer de date necesită
elemente suplimentare de clarificare.
1. Procedurile
de organizare și transfer. Aceste proceduri reglementează organizarea
și transferul datelor și informațiilor. Sunt clarificate și reglementate strict
toate activitățile legate de procesarea datelor. De asemenea, pentru fiecare
pol informațional sunt precizate conexiunile cu funcțiunile întreprinderii cu
care există contact pe relația verticală sau pe cea orizontală. Prin proceduri de stabilesc: forma și periodicitatea rapoartelor standard,
forma și momentul de transfer pentru datele transferate automat, accesele
pentru rapoartele aferente operațiilor în curs și permisivitatea accesului la
date, procedurile de cercetări de date și de monitorizare a bazelor de date.
2. Structura rapoartelor standard. Este
stabilită să corespundă funcțiunii de destinație, raportul fiind conceput în
concordanță cu strategia întreprinderii.
3. Structura datelor transmise automat către
utilizatori. Situația se aseamănă cu cea descrisă anterior, momentul
lansării în sistem fiind prestabilit, iar influența datelor transmise
propagându-se instantaneu, simultan și automat în tot sistemul.
Deși modelul de accesare și utilizare este specific pentru
fiecare întreprindere, chiar în cazul unor programe evoluate, perioada de
formare depășește, de regulă, 6 luni, procedurile și principiile după care se
realizează modelarea rămân aceleași.
7. IDENTIFICAREA
UNOR CRITERII DE OPTIMIZARE A FLUXURILOR DE INFORMAȚII
Optimizarea fluxurilor de informații ca proces sau ca
produs se supune unor acelorași reguli bazate pe valoare și cost. Proiectarea
sau îmbunătățirea unui sistem informațional, în folosul managementului, pornesc
de la nevoia de a constata că oricare ar fi beneficiile aduse de această
operație, costurile aferente sunt justificate. Scopul acestor sisteme
informaționale este de a asigura managementul cu informația creată la momentul
potrivit. După unele surse, rezultatele obtenabile din ameliorarea fluxurilor
informaționale sunt cel mai ades depășite de costurile sistemelor
informaționale, astfel încât există senzația că astfel de sisteme sunt
non-profitabile. Pe de altă parte, eficiența unui sistem informațional este
dificil de determinat, deoarece valoarea unei informații este dificil de
consemnat.
În acest sens, autori cum sunt Robert H. Gregory și Richard L. Van
Horn, în lucrarea Value and Cost of Information, J. Daniel Canger și Robert
W. Knapp, în Systems Analysis Techniques, Barry J. Epstein și William R.
King, în An Experimental Study of the Value of Information, leagă valoarea
informației de patru factori principali, și anume: calitatea, rapiditatea, cantitatea
și relevanța în abilitatea managerială în luarea deciziilor.
a. Calitatea
informației. Pentru a aprecia calitatea unei informații, managerii
trebuie să poată compara faptele raportate cu realitatea. Cu cât informația
prezintă mai multă acuratețe, cu atât mai ridicată este calitatea și cu atât
mai mult managerii pot conta pe aceasta în luarea deciziei. În general, costul legat de obținerea unei informații crește cu cât
calitatea informației dorite este mai mare. De exemplu, o dublă sau triplă
verificare asupra unei informații recent obținute asigură o calitate
superioară, dar costul orelor de calculator care însoțesc verificările pot fi
mult prea mari.
Gradul de acuratețe necesare poate varia de la situație la
situație. Ex: în industria auto, componentele de la furnizori necesită o
reînnoire continuă și un control de calitate mai strict. Dacă o informație
privind necesitatea creșterii calității
ajunge la nivel managerial, dar aceasta nu adaugă valoare, atunci nici
informația nu are valoare.
b. Termenul de livrare a informației.
În vederea unui control eficient, măsuri de corecție sunt necesare a fi luate
înainte ca o deviație de la planul standard să aibă loc. Ca urmare, o
informație provenită dintr-un sistem informațional trebuie să ajungă în timp
util la cunoștința managerului, astfel încât o reacție să poată avea loc. Dacă
o informație poate fi considerată a ajunge în timp util, aceasta depinde de
tipul de informație, organizație și nivel ierarhic. De exemplu, o informație
destinată top-managementului poate ajunge mai lent decât în cazul
managementului mediu sau operațional, deoarece și reacțiile acestora trebuie să
fie mai rapide. În cazul organizațiilor, un șef de magazin primește rapoarte
zilnice asupra vânzărilor. Într-o întreprindere, managementul calității poate
opera cu rapoarte săptămânale privind problemele clienților. La aceste nivele,
întocmirea de rapoarte lunare poate fi doar istorie, fără utilitate practică.
c. Suficiența cantitativă a informației.
Un mesaj nu poate fi considerat nici de calitate, nici oportun câtă vreme nu
conține suficientă cantitate de informații. Pe de altă parte, managerii de la
toate nivelele sunt inundați de informații nerelevante și inutile. Dacă ei vor
primi mai multe informații decât pot utiliza cu folos, s-ar putea să piardă din
vedere tocmai informațiile cele mai eficiente.
d. Relevanța informației. În același
timp, informația pe care managerul o primește trebuie să aibă relevanță față de
responsabilitate și sarcinile de lucru. Managerul general nu trebuie să
cunoască exact situația stocurilor de componente, precum și administratorul
stocurilor nu trebuie să aibă prea multe informații despre statutul echipelor
de conducere de la alte nivele.
Față de cele arătate anterior, trebuie precizat că există
indicatori tehnici în baza cărora se pot aprecia avantajele unui sistem
informațional. Dintre acestea se pot enumera:
A. Exactitatea.
Se poate aprecia prin doi indicatori:
raportul (numărul de răspunsuri juste)/(numărul total de
răspunsuri) date cu privire la evenimentul respectiv; este un indicator util în
cazul sistemelor expert;
precizia datelor de care se
dispune, măsurată cu relația:
în care:
- Kp - coeficientul de precizie;
- Ief - cantitatea de informație efectivă;
- Imax - cantitatea de informații maximă posibilă în
condițiile date (ceea ce corespunde cu gradul cel mai mare de detaliere
posibil, în timpul avut la dispoziție).
B. Complexitatea.
Este vorba despre calitatea de a conține elemente de cunoaștere care permit
conturarea unei imagini cât mai complete asupra evenimentului. Se consideră
corespunzător sistemul informațional care asigură un grad de completitudine de
7%.
C. Oportunitatea.
Poate fi privită ca rata informațiilor care s-au încadrat în timpul disponibil
de valorificare, raportate la volumul total de informații transferat.
D. Frecvența
de elaborare. Densitatea de informații utilizabile furnizate în
unitatea de timp.
E. Conținutul
adecvat. Rata informațiilor utilizate ca atare (fără completări sau
redistribuiri) la volumul total de informații transferat.
F. Forma
de prezentare adecvată.
G. Capacitatea
de intergrare în sistemul informațional.
H. Utilitatea.
O evaluare empirică a utilității informațiilor se poate realiza pe
baza raportului între numărul informațiilor utile și cel al informațiilor
inutile. Se stabilesc următoarele paliere:
- > 0,5 :
esență informațională;
- 0,1 - 0,5 :
ponderea normală a informațiilor utile;
- < 0,1 : vid informațional.
Coeficientul acțiunii utile (
în care:
- - cantități
de informații care intră, respectiv ies, dintr-un compartiment;
- - valoarea
corespunzătoare, în expresie bănească, a unității de informație.
Pentru sistemele informaționale evoluate, se pot utiliza
indicatori de performanță specifici, dintre care se pot enumera:
Rata de accesare a bazelor de date (rA)
Rata rA se determină pentru intervale de timp
prestabilite și se realizează cu o periodicitate, de asemenea, prestabilită. În
cazul înregistrărilor periodice, trendul ratei rA oferă indicații
asupra calităților bazei de date.
Rata de transfer automat de date rTA
Rata de automatizare a
exploatării bazelor de date (rEA)
Se evaluează pe o perioadă de timp prestabilite. La un trend descrescător
este nevoie de o reînnoire a ofertei de rapoarte standard.
În ceea ce privește itinerariile parcurse de date și
informații de la locul culegerii datelor până la destinatarii informațiilor, se
consideră că circuitele trebuie să aibă următoarele caracteristici:
să fie cât mai scurte;
să fie raționale, economicoase;
volumul de procesare intermediară necunoscut de utilizatorul final
să fie minim.
Un model de analiză de tip cost-valoare a fost prezentat în
cap. 3.1, pag. 4. Modelul odată transpuns grafic, oferă posibilitatea unei
evaluări. Curbele care stau la baza modelului (valoarea derivată din
îmbunătățirea acțiunii care are la bază informația - costurile legate de
obținerea informației, stocarea și procesarea datelor) pot fi ajustate prin
ajustarea unor mărimi deja prezentate la indicatorii precedenți. Deși mai
sofisticat, modelul poate oferi concluzii interesante.
Un alt model este cel de analiză financiară, utilizat cu
evaluarea eficienței investițiilor financiare. Modelele de analiză financiare
bazate pe pragul de rentabilitate (PR), venitul net actualizat (VNA) și rata
internă de rentabilitate (RIR) sunt binecunoscute și nu se cuvine a fi reluate.
Ca interpretare: pragul de rentabilitate semnalează momentul din care
investiția devine eficientă, sporul de venit net actualizat trebuie împărțit
între aportul sistemului informațional și eforturile de reorganizare, rata
internă de rentabilitate arată efectele globale ale investiției.
Optimizarea fluxurilor de informații se realizează prin
aducerea indicatorilor sau ai parametrilor modelelor de evaluare menționați la
niveluri care să ofere eficiența maximă sistemului.
8.
METODOLOGIE DE APLICARE
Pentru unele clarificări în abordarea implementării de
sisteme informaționale în întreprinderi din industria construcțiilor de mașini,
este necesar a se prezenta și principalele etape și faze ale procesului de
analiză și proiectare a astfel de sisteme.
1. Definirea ariei studiului
1.1. Sesizarea necesității de efectuare a
studiului.
1.2. Stabilirea temei.
1.3. Delimitarea ariei de cuprindere a studiului.
2. Definirea cerințelor cărora trebuie să le
răspundă studiul (caiet de sarcini)
2.1. Identificarea problemelor.
2.2. Stabilirea obiectivelor ce trebuie atinse prin
îmbunătățirea sistemului informațional.
2.3. Studiul preliminar de pregătire a cadrului
general de desfășurare a proiectului.
2.4. Revederea obiectivelor stabilite în faza 2.2,
dacă acest lucru apare ca necesar în urma efectuării studiului preliminar.
3. Cunoașterea și analiza critică a sistemului
actual
3.1. Culegerea datelor privind sistemul existent.
3.2. Analiza critică a funcționării sistemului
actual.
3.3. Determinarea schimbărilor necesare în sistemul
existent.
4. Proiectarea de
detaliu a noului sistem
4.1. Elaborarea
conceptului general.
4.2. Proiectarea de
detaliu a noului sistem.
5. Implementarea și
urmărirea funcționării noului sistem
5.1. Simularea
funcționării la proiectant.
5.2. Implementarea, instalarea, adaptarea la
utilizator (inclusiv instruirea utilizatorului).
5.3. Urmărirea funcționării.
5.4. Proiectarea și implementarea procedurilor de
evaluare periodică.
Schemă,
explicații
9. PREZENTAREA UNOR SOLUȚII DE
Diversele
teorii manageriale, dezvoltate în plan științific, privind canalele de comunicare
și fluxurile informaționale în sistemele industriale au fost puse în aplicare
odată cu apariția calculatoarelor. În prezent, există mai multe tipuri de
programe structurate pe aplicații industriale care asigură, în regim integrat,
toate funcțiunile sistemelor informaționale. Aceste sisteme au fost dezvoltate
după modele modulate (tip felii de tort multietajat, tip cărămizi, tip
arboricol ș.a.), astfel încât asigură mutitudinea funcțiunilor la nivelul unei
întreprinderi. Majoritatea celor care au pătruns pe piața din
România sunt aplicabile în întreprinderi din industria construcțiilor de
mașini.
Un astfel de sistem implică, la implementare, următoarele
activități principale, respectiv transformări asupra întreprinderii:
reorganizarea fluxurilor informaționale după principiile teoriei
manageriale (de obicei, cea mai modernă în uz); aceasta implică transformări,
uneori considerabile, a căror realizarea înseamnă chiar și cicluri de 3-4 luni;
instruirea personalului de implementare, antrenare și exploatare;
propagarea cunoștințelor se face la toate nivelele, fie la posturile de
conducere, fie la posturile de execuție;
pregătirea și formarea bazelor de date; de obicei, se folosește
tiparul oferit de firma furnizoare, dar adaptări și corecții sunt posibile;
pregătirea și implementarea pachetelor de aplicații la
utilizatori;
dezvoltarea și extinderea sistemului de calcul.
Valoarea unor astfel de sisteme este ridicată, la aceasta
adăugându-se echipamentul hardware, care încarcă nota de plată considerabil.
Prețurile minime pe pachet pornesc de la 100.000 USD și pot atinge valori
impersionante, 2-3 milioane USD fiind valori uzuale pentru concerne
multiorganizaționale sau pentru rețele internaționale.
De obicei aceste pachete se asociază cu sisteme de
proiectare CAD/CAM, precum și cu pachete expert specializate în analiza
financiară, prognoză, proiectarea bugetelor de venituri și cheltuieli,
actualizarea stocurilor și valorii mijloacelor fixe și multe altele.
Dintre cele mai răspândite aplicații, considerăm util a
prezenta, în prezenta lucrare, următoarele:
JOBSCOPE (SUA);
SAP (Germania);
Sistemul de baze de date și aplicații ORACLE
Sistemul software pentru
administrarea locală și globală a afacerilor SCALA
Din prezentările la care au participat autorii lucrării, s-a desprins
normalitatea suportului științific. În general, aplicațiile și programele de
optimizare corespund celor prezentate în manualele și cărțile de specialitate,
marele avantaj fiind legarea automată a aplicațiilor, logica, fiabilitatea,
calitatea și, în special, relevanța datelor și informațiilor manipulate la
nivelul fiecărei funcțiuni în parte.
Ca o concluzie vizibilă ca urmare a prezentării, chiar și
sumare, a pachetelor informatice specializate, rezultă două aspecte importante:
1. Nu merită
dezvoltarea cu resurse proprii a unor astfel de sisteme (mai puțin a unor
sisteme expert asociabile).
2. Merită organizat
fluxul informațional al întreprinderii ca și cum ar exista un astfel de sistem,
fie și în perspectiva achiziționării ulterioare.
10. CONCLUZII. VALORIFICARE
Tema Modele pentru structurarea și optimizarea fluxurilor
de informații în unitățile din industria construcțiilor de mașini a fost
abordată, în cuprinsul fazelor anterioare, atât în mediul convențional, al
conexiunilor statice, cât și în mediul dinamic, concurențial, al
interdependenței cu mediul economic înconjurător. Dacă fazele anterioare au
fost orientate spre analiză și sugestii privind direcțiile de evoluție, în
cuprinsul prezentei faze s-a urmărit elaborarea unui model dinamic, adaptiv,
care să răspundă noilor tendințe de structurare în stocarea și transferul
datelor și informațiilor.
Evoluții rapide în teoria conducerii întreprinderii,
asociate cu extrem de dinamica dezvoltare a tehnologiilor informaționale, au
condus la necesitatea reorganizării rapide a întreprinderilor. Dacă unele
sectoare, pe baza unor caracteristici specifice acestora, legate de vârsta
tânără, costul mic al imobilizărilor, dinamica forței de muncă, au o reacție
rapidă la schimbare, industria construcțiilor de mașini prezintă o inerție mai
mare. Cu atât mai mare este și nevoia de regândire a fluxurilor informaționale
și, prin influență, a întregii structuri.
Modelul propus în prezenta etapă de cercetare își propune
să exemplifice un mod avansat de abordare în ceea ce privește structurarea și
optimizarea fluxurilor de informații. Au fost vizate următoarele obiective:
organizarea stocării datelor și
informațiilor;
modelarea procedurilor de
accesare și utilizare;
identificarea unor criterii de
optimizare a fluxurilor.
Pentru
a putea realiza un salt calitativ major în structurarea și optimizarea
fluxurilor de informații, a fost necesară tratarea, sub o formă metodologică, a
următoarelor aspecte științifice și tehnice:
1. Identificarea
polilor de informații. Față
de abordările convenționale, în care polii de informații erau asociați la
principalele segmente ierarhice ale organigramei, se propune plasarea polilor
de informații în corelare cu funcțiunile principale ale întreprinderii, așa cum
sunt precizate în strategia managerială. Următoarele funcțiuni au fost
considerate ca reprezentând poli informaționali:
achiziționarea ordinelor de
producție;
evaluarea ordinelor de
producție;
realizarea ordinelor de
producție;
rezolvarea aspectelor
financiare;
supravegherea tehnologică.
Structura
propusă constituie rezultatul orientării către clienți a majorității
întreprinderilor constructoare de mașini.
2. Formularea
obiectivelor principale și a principalelor soluții privind organizarea
fluxurilor informaționale. În
formularea obiectivelor s-a pornit de la o analiză a aspectelor teoretice
privind informațiile și căile de comunicare, cu unele considerații dezvoltate
pe comparația date-informații, evaluarea informațiilor, decodificarea
informațiilor și pe perturbațiile din sistemele informaționale. Obiectivele au
fost formulate în sensul celor arătate, respectiv:
asigurarea scopului propus prin
urmărirea unor caracteristici specifice ale datelor și informațiilor
(relevanță, acuratețe, completitudine ș.a.);
existența unei utilități și a
unor utilizări concrete;
asigurarea accesibilității din
punct de vedere: timp, detaliere, decodificare;
reducerea perturbațiilor în
sistem (fizice și de percepere-înțelegere, supraîncărcare ș.a.).
Organizarea
fluxurilor informaționale a fost tratată sub influența unor criterii de
eficientizare, dintre care se pot enumera:
asigurarea suficienței
transferului de date (volum, continuitate, claritate etc.);
accesibilitate la date și cu
viteza potrivită;
fiabilitatea rețelelor sub
aspectul reacției logice și fizice;
obținerea unor costuri
rezonabile de implementare și exploatare.
3. Trasarea
fluxurilor informaționale principale.
Pe baza acumulărilor realizate în fazele anterioare, a fost realizată o schemă
a fluxurilor informaționale, perfect adaptată unei întreprinderi etalon pentru
industria construcțiilor de mașini (în fig. 4.1). Schema fluxurilor
informaționale corespunde teoriei lanțului de valori al întreprinderii, având
două orientări principale, respectiv către clienți și către funcțiunile
întreprinderii. Ca un element de noutate, prezenta abordare tratează și include
în flux unele funcțiuni mai puțin abordate în sistemele informatice
(comercializare-vânzare, supraveghere tehnologică, analiză financiară și
management strategic). Închiderea buclei se face în costuri și determinarea
derivației de la planul strategic. Pentru exemplificare, în lucrare s-a
exemplificat necesarul de date, sub o nouă structurare, pentru determinarea
acestora. Costurile se calculează în două situații: prin simulare
(ante-calculație) și în mod real (post-calcul). Apropierea între cele două
cotații reprezintă o performanță a sistemului.
4. Model
de organizare a stocării datelor.
Abordarea organizării stocării datelor a fost tratată sub aspectele teoretice
general și în contextul aplicativ pentru o întreprindere din industria
construcțiilor de mașini. Organizarea fluxurilor asigură următoarele trăsături:
unicitatea depozitului de date;
corelarea și adaptarea datelor
în procesele de actualizare;
relevanța și utilitatea în
procesele pentru care sunt alocate, atât în relațiile pe verticală, cât și pe
orizontală.
Achiziționarea
datelor va avea și surse externe, nu numai transferul datelor interne de pe
suport hârtie pe suport magnetic. Deși datele din sistemele externe pot produce
unele dezechilibre, avantajele deschiderii sunt multiple. Organizarea stocării
datelor utilizează algoritmul folosit și în cazul determinării polilor
informaționali.
5. Modelarea
procedurilor de accesare și utilizare. Procedurile au fost orientate pe procesarea de date și pe
exploatarea de către utilizatorii finali. Procesarea de date a avut în vedere
următoarele acțiuni: achiziția de date, stocarea, procesările primare,
organizarea, stabilirea acceselor. Exploatarea de către utilizatorii finali a
tratat: procedurile de organizare și transfer, structura rapoartelor standard
și structura datelor transferate automat. Modelul schematic a fost conceput
atât în strcuturile verticale, cât și în cele orizontale, fiind prevăzute bucle
de auto-evaluare.
6. Identificarea
unor criterii de optimizare a fluxurilor de informații.
Literatura de specialitate recunoaște dificultatea evaluării fluxurilor de
informații. Conform unor autori care au tratat aceste aspecte, criteriile sunt
orientate către: calitatea informației, termenul de livrare, suficiența
cantitativă și relevanța. Suplimentar, s-a încercat cuantificarea unor
trăsături ale informației, cum ar fi: exactitatea, complexitatea,
oportunitatea, frecvența de elaborare, conținutul adecvat, utilitatea. Ca o
contribuție, prin prezenta lucrare s-au sugerat modele de comensurare a
eficienței în sisteme automatizate de achiziție, procesare și transfer de date.
S-au propus: rata de accesare a bazelor de date, rata de transfer automat de
date, rata de automatizare a exploatării bazelor de date. Au fost propuse și
două modele de evaluare: un model de tip cost-valoare, bazat pe compararea
costurilor, valoarea derivată a informației și costul legat de obținere,
stocare și procesare, și un model (cunoscut) de analiză financiară, care
tratează optimizarea fluxurilor ca o problemă de investiție. În cazul celui
de-al doilea model, venitul net actualizat suplimentar se împarte între
eficiența fluxurilor de informații și eficiența reorganizării.
Optimizarea
fluxurilor de informații constă în maximizarea / minimizarea criteriilor de
evaluare prezentate anterior.
Se
propune și o metodologie de abordare a proceselor de proiectare și implementare
de sisteme informaționale.
7. Metodologie
de aplicare. Au fost prezentate principalele etape și faze ale
procesului de analiză și proiectare a unor sisteme de structurare și optimizare
a fluxurilor de informații. În același context, a fost prezentat cadrul
metodologic pentru realizarea unui proiect de implementare.
8. Prezentarea
unor soluții de aplicare.
Pentru clarificarea unor aspecte practice, au fost prezentate câteva sisteme
informaționale, furnizate la cheie de producători notorii din domeniu.
Prezentarea nu are scop comercial, ci doar exemplificativ în ceea ce privește
aplicabilitatea practică a formulărilor teoretice.
Principalele
rezultate obținute în elaborarea lucrării sunt următoarele:
formularea unui model de
structurare și optimizare a fluxurilor informaționale;
unele contribuții originale la
definirea schemei fluxurilor informaționale a întreprinderilor din
construcțiile de mașini, precum și în evaluarea eficienței acestora.
Valorificarea
rezultatelor se va face, în plan teoretic, prin extinderea modelului în analiza
întreprinderilor structurate pe centre de profit/cost și a grupurilor de
întreprinderi și, în plan practic, prin asistență în procesele de modernizare
și reengineering.