Strategia dezvoltării zonelor
libere industriale în România - factori de creștere economică și de sporire a
exportului
Elemente
privind participarea, în zonele libere comerciale,
a
corporaților transnaționale și a investițiilor străine directe
-
modele de succes pe plan mondial
Dr.ec. Virginia Câmpeanu
( Responsabil lucrare)
© SCIENTCONSULT, aprilie 2000
CUPRINS
Capitolul
I. ROLUL INVESTITIILOR STRAINE IN
DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE
1.1
Investițiile străine directe și contribuția lor la dezvoltarea Zonelor Libere.......
1.2
Stimularea investițiilor străine în baza liberalizării și globalizării
economiei mondiale
1.3
Rolul investițiilor străine directe în zonele libere industriale de export
(ZLIE)
Capitolul II. CORPORAȚIILE
TRANSNAȚIONALE ȘI DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE INDUSTRIALE......................................................................................................................
2.1.
Principalele corporații transnaționale (CTN) și rolul lor in
internaționalizarea producției
2.2
Impactul corporațiilor transnaționale asupra țărilor gazdă...............................
2.3
Corporațiile transnaționale în zonele libere industriale de export...................
Capitolul III. IMPACTUL
ECONOMIC AL CORPORATIILOR TRANSNATIONALE
SI INVESTITIILOR STRĂINE DIRECTE DIN ZONELE
LIBERE.....................................
3.1
Promovarea exporturilor și integrarea în circuitul internațional.......................
3.2
Transferul de tehnologie și know-how...................................................................
3.3
Impactul zonelor industriale de export asupra competitivitații exportului pe
termen lung
3.4
Incidențe ale zonelor libere asupra economiilor naționale și asupra
participării acestora la comerțul internațional........................................................................................................
3.5
Perspective ale fluxurilor de investiții străine directe și ale strategiilor
corporațiilor transnaționale până în anul 2001....................................................................................
Sinteză.................................................................................................................................
Referințe bibliografice..........................................................................................
© SCIENTCONSULT, aprilie 2000
š
Definiția investițiilor străine directe (ISD)
ISD este definită ca o investiție pe termen lung, care
reflectă interesul și controlul investitorului străin direct sau a
întreprinderii mamă într-o întreprindere localizată în altă
Investiția străină directă implică exercitarea de
către investitor a unui important grad de influență asupra managementului
întreprinderii localizate în altă
ISD se pot efectua de către persoane individuale, ca
și de catre
persoane juridice din mediile de afaceri.
Există 3 componente ale investițiilor străine directe:
participare la capitalul social, profituri reinvestite și credite intra-firmă.
a) Capitalul
social (equity capital) semnifică
achiziționarea de către investitorul străin direct a acțiunilor unei
întreprinderi din altă
b) Reinvestirea
profitului cuprinde partea de profit
a investitorului străin direct ce îi revine direct proporțional cu participarea
la activele întreprinderii, care nu i se distribuie ca dividende sau
profiturile care nu sunt remise investitorului direct. Asemenea profituri
reținute de filiale sunt reinvestite.
c)
Creditele intra-firmă sau tranzacțiile de datorii
in cadrul companiei se referă la împrumuturi pe termen scurt sau lung și acordarea de împrumuturi de fonduri între
investitoriul direct (întreprinderea mamă) și întreprinderile afiliate.
Politicile de liberalizare, adoptate treptat de catre
toate țările începând din prima jumătate a anilor`80, au determinat lărgirea
efectivă a spațiului de acțiune disponibil pentru producători și investitori,
promovând procesul de globalizare, în sensul: la nivel mondial.
Percepția actuală a producătorilor și a investitorilor
este că economia mondială constă într-o piață unică, cu o arie a producției la
nivel regional sau cu subsectoare naționale și nu un set de economii naționale
legate prin schimburi comerciale și fluxuri de investiții.
Totuși, există diferențe sensibile între gradele de
globalizare reflectate prin comerț, investiții străine directe (ISD) și
fluxurile financiare internaționale.
š
In ultimii 15
ani, volumul tranzacțiilor financiare internaționale și integrarea piețelor
financiare a țărilor dezvoltate și a celor în curs de dezvoltare într-un sistem
financiar global s-au realizat în ritm mult mai rapid comparativ cu integrarea
mondială a celorlalte sectoare economice.
š
Comerțul
internațional și producția nu s-au dezvoltat în același ritm cu tranzacțiile
financiare internaționale, dar producția
realizată de corporațiile transnaționale a sporit mai rapid decât comerțul.
š
Fluxul tot mai
mare de investiții străine directe oferă oportunități sporite pentru finanțarea
investițiilor cu fonduri din afara țării, iar alteori, și poate și mai
important, asigură acesul la tehnologii, calificarea forței de muncă și
practici manageriale care contribuie la dezvoltare. Totodată, creșterea
accelerată a fluxurilor de capital de portofoliu lărgește posibilitățile
firmelor de a-și asigura propriile necesități financiare prin piețele de
capital, în condiții atractive.
š
Efectul investițiilor străine asupra creșterii
economice din țările Central și Est Europene (TCEE)
Mulți investitori străini s-au grăbit la
începutul anilor`90 să își facă simțită prezența în țările est europene, dar
numai după ce procesul de tranziție s-a conturat mai mult și creșterea negativă
a fost înlocuită de creștere economică pozitivă, companiile transnaționale au
început să investească mai mult în regiune.
Analiștii UNCTAD[1] susțin că
investitorii străini au discriminat economiile TCEE, investind în primul rând
în țările cu performanțe economice și acolo unde procesul de privatizare părea
că nu are cale de întoarcere.
Intre țările Central și Est Europene,
Polonia a fost prima care a adoptat o tranziție de șoc și prima care a primit
importante fluxuri de investiții străine. Influxul a crescut continuu,
stabilizându-se la un nivel mai mic decât al Ungariei sau Cehiei.
In Cehia și Ungaria, investițiile au fost
în mare măsură legate de privatizare. De exemplu, peste 70% din investițiile
străine din Ungaria au fost legate în 1993 de privatizare, iar în 1995
creșterea investițiilor străine directe a fost legată de privatizarea
întreprinderilor de utilități publice și de telecomunicații.
In Cehia, 60% din influxul de investiții
străine directe a fost legat în 1995 de privatizarea companiei de
telecomunicații și a unei importante rafinării.
Tările din Grupul Vișegrad cu cele mai
mari ritmuri de creștere economică și cu cea mai puternică aspirație de
integrare în Uniunea Europeană au deținut
65% din fluxul de investiții străine în regiune.
Concluzia experților occidentali este că în Tările Central și Est Europene există o
corelație directă între fluxul de investiții străine și creșterea economică.
.
š
Investițiile străine directe reflectă dezvoltarea
infrastructurii
Noile oportunități în infrastructură,
determinate parțial de liberalizare și dereglementare și parțial de interesul
guvernelor, manifestat tot mai mult pentru firmele străine cu capital și
tehnologie, au contribuit la atingerea unor niveluri record ale investițiilor
străine directe.
Infrastructura, în special comunicațiile,
au atras ISD în valoare anuală de circa 7 miliarde $ la începutul anilor`90.
Totuși, această cifră reprezintă numai o fracțiune din cererile totale de
investiții în infrastructură, multe dintre ele rămânând fărăacoperire.
Se estimează că, în deceniul următor,
necesarul de investiții pentru infrastructură va fi de 1400 miliarde $ în Asia
de Est, de 700 miliarde $ în
Pentru Statele Unite, cel mai mare
investitor în afara granițelor sale, ponderea industriilor de infrastructură în
total investițiilor sale a fost în medie de 4,9% pe an în intervalul 1992-1994.
Corporațiile transnaționale americane au investit în infrastructură peste 14
miliarde $ numai în 1996.
Analiștii[3] consideră
că, deși cifra absolută este mare, ponderea investițiilor în infrastructură în
stocul total de investiții în străinătate este mică comparativ, de
exemplu, cu anul 1940. Atunci, mai mult
de o treime din stocul de ISD ale SUA în America Latină au fost alocate pentru
infrastructură. Valurile de naționalizări și expropieri ce au urmat apoi în
această zonă a dus la declinul dramatic al investițiilor, tendință ce abea
recent a fost inversată.
În
pofida nivelului scăzut al fluxurilor de ISD în infrastructură, se
apreciază că în viitor există
posibilitatea implicării în mai mare măsură a corporațiilor transnaționale. Chiar dacă costurile fixe sunt ridicate, multe
proiecte de infrastructură sunt atractive pentru investitorii staini.
š
Schimbarea cadrului legislativ al diferitelor țări în
vederea stimulării investițiilor străine directe
Liberalizarea economiei mondiale continuă
să faciliteze creșterea investițiilor străine directe. In anul 1996 au avut loc
98 de schimbări legislative pentru liberalizarea investițiilor străine în 65 de
țări, din care 10 țări dezvoltate și 55 în curs de dezvoltare.
In țările în curs de dezvoltare, aceste
schimbări includ deschiderea spre ISD a
industriilor (care până atunci fuseseră închise), abolirea sau reducerea
procedurilor de aprobare, prevederea unor stimulente și stabilirea unor scheme
speciale de liberalizare.
Stimulentele introduse de țările în curs
de dezvoltare în 1996 au fost îndreptate mai mult spre dezvoltare regională.
Totodată, însă, aceste stimulente au fost raționalizate și diminuate ca număr.
Ca urmare, ponderea schimbărilor în direcția reducerii stimulentelor a fost de
7% din numărul total de reglementări schimbate ( 5% in 1995)[4].
Zonele libere industriale de export vizează în
mod special să servească drept centre de legătură pentru captarea investițiilor
străine directe, necesare pentru susținerea eforturilor de industrializare a
țărilor în curs de dezvoltare.
Zonele libere industriale pentru export
oferă o serie de avantaje destinate a elimina sau a reduce obstacolele
materiale și administrative din calea relocalizării industriilor originare din
alte țări.
Ca
regulă generală, avantajele oferite investitorilor din ZLIE includ acordarea de
concesii fiscale și financiare întreprinderilor străine instalate în aceste
zone libere.
In 1996 au fost introduse numeroase
pachete de reglementări pentru stimularea ISD în zonele economice libere și
regiunile speciale, atât în țările dezvoltate, cât și în cele în curs de
dezvoltare, ceea ce a contribuit la creșterea volumului de investiții străine
în zonele libere industriale.
O asemenea creștere pare un paradox, având
în vedere că ZLIE ar trebui desființate, în condițiile liberalizării economiei
mondiale. Crearea Organizației Mondiale a Comerțului în 1994, care are mandat
de a reduce sau elimina barierele comerciale și de investiții, va face ca,
într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, Zonele Libere să devină inutile. Dar, în timp ce
politicienii și diplomații dezbat asupra acordurilor comerciale internaționale
propuse, guvernele din aproape toate
țările au creat zone comerciale speciale pentru stimularea creșterii comerțului
internațional.
Atracția
investitorilor străini pentru zonele libere industriale de export este mai mare decât pentru obiectivele industriale ale
unei țări, din afara zonelor libere, întrucât ZLIE prezintă unele avantaje[5]:
Ø
Zonele libere industriale de export sunt dotate cu
infrastructură destul de perfecționată, astfel că, pentru o întreprindere care se instalează în zonă, se reduc considerabil cheltuielile inițiale
de instalare. Cu alte cuvinte, activitatea poate începe imediat și
randamentele capitalurilor investite sunt mai rapide. Zonele libere industriale
oferă deobicei instalații de infrastructură, cuprinzând accesul la porturi
maritime și / sau aeroporturi, rețele de transport și telecomunicații,
aprovizionarea cu energie, aducția apei.
Ø
Zonele libere industriale oferă proceduri
administrative simplificate. Intreprinderile
străine ce doresc să se implanteze într-o
Ø
Zonele libere industriale de export oferă servicii
indispensabile activității investitorilor străini. Dintre aceste servicii sunt de menționat: consultanța
privind recrutarea forței de muncă și alte probleme legate de personalul
angajat, servicii comerciale în domeniile bancar, de asigurări, de
condiționare, expediție și tranzit al mărfurilor, servicii juridice și de
contabilitate, servicii specializate de reparații mecanice, servicii sociale,
precum servicii medicale, restaurante,
hoteluri.
Ø
Avantajele vamale constituie evident un element
esențial al zonelor libere industriale. Avantajele vamale se concretizează în scutirea de taxe vamale la importul de mașini, instalații
și factori de producție, suspendarea restricțiilor cantitative la import, ca și
exportul liber al produselor transformate în zonă.
Ø
Zonele libere industriale de export oferă și alte
avantaje fiscale și financiare investitorilor, uneori sub forma exonerării temporare de impozite,
subvenții pentru serviciile publice și chirii, exonerarea de controlul valutar.
Ø
Acordarea de credite, uneori însoțite de dobânzi
preferențiale, este o altă formă de încurajare a investițiilor străine
efectuate în zonele libere industriale de export, ce pare a avea o mai mare
greutate decât exonerarea temporară de impozite.
Cu excepția avantajelor vamale,
stimulentele acordate investitorilor din zonele libere industriale de export
sunt în general asemănătoare cu stimulentele acordate investitorilor străini ce
acționează în interiorul țării. Dacă există diferențe, atunci ele sunt în
favoarea investitorilor din zonele libere industriale.
In afara stimulentelor cu caracter general
descrise, în unele zone libere industriale se acordă stimulente speciale, ca de
exemplu, prime de investiții și derogări de la reglementarea privind nivelul
salariilor minimale sau legislația muncii.
Prezentăm, cu titlu de exemplu,
stimulentele acordate de
Tabel 1
Avantaje, concesii |
Durata |
Scutire de impozit pe
profit (temporar) |
Durata maximă 15 ani, începând din primul an
de înregistrare a profitului |
Prelevări preferențiale
de impozit pe venit (2-5% din cifra de afaceri considerate ca beneficii) |
Durata de maxim 15 ani de la expirarea scutirii fiscale temporare |
Scutire de impozite pe
dividendele vărsate la acționarii ne-rezidenți |
Durata de viață a întreprinderii |
Scutire de impozit pe
venituri cu titlu de redevențe vărsate acționarilor
ne-rezidenți |
In timpul concesiilor fiscale temporare
și în anul următor; apoi impozitul nu depășește 15% |
Scutire de impozit pe
veniturile angajaților străini |
In timpul concesiilor fiscale temporare |
Scutire de taxe vamale
la import instalații industriale, mașini, echipamente,
materii prime, bunuri conexe |
Pe durata de viață a întreprinderii |
Export fără taxe al
produselor finite |
Pe durata de viață a întreprinderii |
Derogări de la legea
privind reglementarea importului și exportului |
Pe durata de viață a întreprinderii |
Derogări de la legea
privind controlul valutar și autorizarea deschiderii de
conturi în în valută |
Pe durata de viață a întreprinderii |
Scutirea de impozit pe
profitul rezultat din transferul de acțiuni |
Pe durata de viață a întreprinderii |
Deducerea sumelor
investite în cumpărarea de acțiuni obișnuite, altele decât acțiunile existente din venitul
impozabil al cumpărătorului, sub rezerva unor limite stabilite |
Pe durata de viață a întreprinderii |
Sursa: Greater
Stimulentele pentru investitorii străini
acordate de Sri Lanka se referă la întreprinderile situate în cele 3 zone
libere industriale de export ce funcționează pe teritoriul țării: Katunayake,
Biyagama, Kogggala. De semnalat că de aceleași avantaje se bucură și
întreprinderile din afara acestor zone, care au capital străin și care
îndeplinesc următoarele condiții: a) 90% din producție este destinată
exportului în cazul produselor industriale și 75% în cazul produselor cu bază
agricolă; b) fonduri minime de finanțare, de 250 000 dolari provenind din surse
străine.
š
Definiția corporațiilor transnaționale (CTN)
Corporațiile transnaționale sunt
întreprinderi corporatiste sau necorporatiste care cuprind compania mamă și
filialele sale străine.
O companie
mamă este definită ca o întreprindere care controlează activele altor companii localizate în altă
Deținerea a 10% sau mai mult din acțiuni
sau din puterea de vot a unei companii incorporate (sau echivalentul acestora
pentru o companie neincorporată) este considerată în mod normal ca un prag
pentru controlul activelor[6].
Filiala
străină este o întreprindere
incorporată sau nu de compania mamă, în care un investitor rezident în altă
Expertii de la Națiunile Unite utilizează
termenul de filiale (subsidiary) sau
filiale străine pentru întreprinderile controlate de întreprinderea mamă,
pentru întreprinderile asociate și pentru sucursale (branches).
š
Filiala corporației transnaționale (subsidiary) este o întreprindere incorporată în țara
gazdă în care o altă companie deține peste jumătate din puterea de votare a
acționarilor și are dreptul de a numi sau a retrage majoritatea membrilor
consiliilor de administrație, de management și de supraveghere;
š
Intreprinderea asociată este o întreprindere incorporată localizată în
š
Sucursala corporației transnaționale (branch) este o întreprindere neincorporată, deținută
total sau parțial intr-o țară gazdă,
care se găsește în una dintre următoarele situații: a) societate sau
oficiu permanent al investitorului străin; b) un parteneriat neincorporat sau o
societate mixtă între investitorul străin si una sau mai multe părți terțe; c)
teren, structuri (cu excepția structurilor guvernamentale) și / sau echipamente
și obiecte imobile aflate în proprietatea directă a unui rezident străin; d)
echipament mobil (nave, avioane, cisterne de gaz si țiței, ș.a.) care operează
în cadrul unei țări străine pentru investitor, timp de cel puțin 1 an.
Anul 1997 a adus modificări în topul celor
mai mari 100 corporații transnaționale din lume, clasificate după activele
deținute în străinătate. Astfel, anul 1997 a adus pe primul loc în top compania
americană din domeniul electronicii, General Electric, după ce, timp de cinci
ani consecutivi, Royal Dutch Shell (Marea Britanie / Olanda) s-a situat pe primul loc în topul primelor 100 de
corporații transnaționale din lume (locul 3 în 1997și 1998).
După ce, în 1996 pentru prima oară, lista
celor 100 CTN cuprindea două corporații din țările în curs de dezvoltare:
Daewoo Corp.(locul 52) din Coreea de Sud
și Petroleos din Venezuela, anul 1997 a menținut cele două companii în top, dar
locurile ocupate au coborât în ierarhie la 75 și respectiv 73.
Pe de altă parte, mai există un top al
celor mai mari 50 de transnaționale situate în țările în curs de dezvoltare,
care în 1997 are în frunte firma Petroleos de Venezuela (Daewoo Corp în 1996).
Principalii indicatori care arată
dimensiunea, puterea și implicarea acestor corporații în economia mondială
sunt: activele în străinătate, vânzările în străinătate, forța de muncă
utilizată în țările în care se implantează.
š
Activele în străinătate deținute de primele 100 de corporații transnaționale
au totalizat 1791 miliarde $ în 1997
(cele mai recente date publicate de UNCTAD), iar cele 50 de corporații din
țările în curs de dezvoltare au avut active in străinătate de 103 miliarde $.
Dinamica activelor a fost foarte
accelerată pentru CTN din țările în curs de dezvoltare (sporind în perioada
1993-1995 cu 280%) și mai lentă pentru cele 100 TNC originare în marea lor
majoritate în țările dezvoltate (sporul a fost de 30% în aceeași perioadă).
Anul 1997 a înregistrat un declin al activelor deținute în străinatate atât de
CTN-urile din țările dezvoltate, cât și din cele în dezvoltare (-0,8% în 1997
față de 1996 și respectiv 2,8%).
š
Vânzările în străinătate ale celor 100 CTN au totalizat 2133 miliarde $ în
1997 (2149 miliarde $ în 1996), iar ale celor 50 CTN din țările în
dezvoltare 136 miliarde $ (fără
schimbări față de anul anterior).
š
Numărul de
angajați în străinătate totalizează
5.980.740 pentru cele 100 CTN (+0,7% comparativ cu 1996) și 483.129 pentru cele 50 CTN originare în
țările în curs de dezvoltare (-10,3% comparativ cu 1996).
š
Tendințe pe țări de origine
Lista
celor 100 CTN este dominată de câteva țări din Uniunea Europeană, din
Statele Unite și Japonia, care acoperă circa 92% din totalul activelor celor
100 de corporații și dețin 91% din forța
de muncă străină angajată. Deși numărul de intrări pe această listă a CTN bazate în Uniunea Europeană, Japonia
și SUA nu s-a schimbat în ultimii 5 ani,
compoziția pe țări a marcat unele modificări. Numărul corporațiilor americane a
rămas aproape același, al celor din Japonia a crescut, iar al celor din UE s-a
diminuat.
Lista celor mai mari 50 CTN din țările în
curs de dezvoltare este dominată de Coreea de Sud, Hong Kong -
Tabel 2
Concentrarea geografică a corporațiilor
transnaționale, după active, vânzări și angajați străini (Top 100)
- % din total-
Regiune
\ țara |
Active
străine |
Vânzări
străine |
Angajați în străinătate |
Uniunea Europeană |
41,0 |
41,8 |
51,4 |
Franta |
9,8 |
8,3 |
10,1 |
|
12,7 |
13,8 |
15,0 |
Olanda |
7,3 |
8,3 |
12,3 |
Marea Britanie |
11,2 |
12,1 |
13,8 |
Japonia |
15,7 |
22,8 |
10,7 |
SUA |
32,4 |
26,0 |
27,7 |
Total 100 CTN |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Sursa:UNCTAD și
š
Topul primelor 25 de corporații transnaționale din
Europa Centrală și de Est
Pentru prima oară în 1999, World
Investment Report, UNCTAD publică lista celor 25 de CTN din topul țărilor din
Europa Centrală și de Est, în funcție de activele în străinătate.
In 1997 și 1998, aceleași 3 întreprinderi
au ocupat primele poziții în top: Latvian Shipping Company (Letonia,
transporturi), Podravka (
Din cele 25 de CTN, 5 sunt din Slovenia, 4
din Ungaria, 4 din Croația, 3 din Cehia, 3 din Polonia, 2 din Slovacia, 1 din
România (Petrom SA). In acest top nu sunt incluse CTN din Ferderația Rusă,
întrucât numai o singură companie a răspuns la chestionarele UNCTAD, compania
Lukoil. Datele prezentate pentru Lukoil confirmă că aceasta este semnificativ
mai mare decât orice altă companie transnațională din Europa Centrală. Activele
în stăinatate ale Lukoil au totalizat 2,3 miliarde dolari în 1998, iar
vânzările sale în străinătate au sporit cu 400% față de 1997.
š
Strategii de integrare ale corporațiilor
transnaționale și sisteme corporatiste de producție
In strategiile complexe de integrare,
orice activitate de valoare adăugată poate fi localizată, cel puțin în
principiu, în orice parte a sistemului corporațiilor transnaționale (CTN) și se
poate integra cu alte activități pentru a produce bunuri pentru piețele
naționale, regionale, globale.
Decizia de localizare a unei activități
este bazată pe contribuția la performanța generală a sistemului corporatist.
Structura organizatorică a unei firme
devine complexă, implicând legături multi-direcționale și fluxuri în cadrul
firmei și cu alte firme.
Primele semne ale acestei strategii sunt relevate
de faptul că filialele străine ale CTN
exportă nu numai resurse naturale, ci încep să exporte produse industrializate
și servicii, mai întâi la firmele mamă și apoi la alte filiale străine -
astfel începând diviziunea internațională a muncii în cadrul sistemului
corporației.
Inainte de începerea procesului mai
accelerat de liberalizare pe plan mondial, eforturile de integrare regională au
condus în mod deosebit la crearea sistemelor de producție integrate
internațional.
Strategiile de integrare ale corporațiilor
transnaționale pot să implice integrarea verticală sau orizontală, în funcție
de caracteristicile produsului și piețelor și de tipul de investiții străine
directe alocate[7].
·
Integrarea verticală implică dispersarea geografică a activităților inter-relaționate, care
sunt localizate în diferite puncte, între filiale, de-a lungul canalului de
distribuție a valorii adăugate a produsului.Integrarea se face acolo unde este
cel mai eficient să se livreze produsul final pe piețe naționale, regionale,
globale. Integrarea verticală depinde de diferențele specifice pe țări în
deținerea resurselor sau în privința resurselor de cost (rezultând în general
simpla integrare), de diferențele în raportul cost - productivitate, în
costurile de transport și prin nivelul economiei de scală al intreprinderii.
Aceste elemente sunt relevante în special pentu integrarea activităților de
valoare adaugată ale CTN în țările în curs de dezvoltare.
·
Integrarea orizontală implică dispersia geografică a producției de produse,
diferențiate între unitățile sistemului corporatist, și depinde de specificul
pieței, de economia de scală, în special la nivelul firmei. Integrarea
orizontală se întâlnește mai mult la operațiunile CTN în țările
industrializate.
In ambele tipuri de integrare, rezultatul
strategiilor, pentru fiecare corporație transnațională, este creerea unei
rețele intra-firmă și (în cazul unor anume tipuri de integrare verticală) de
relații inter-firme, în baza cărora se organizează fluxul de resurse,
informații, bunuri și servicii.
š
Comerțul intra-firmă
Comerțul intra-firmă ce depășește
granițele naționale constituie trăsătura caracteristică a întregii producții
internaționalizate prin investiții străine directe și a căpătat proporții
considerabile în cadrul comerțului exterior.
Ponderea exportului intra-firmă a
CTN și a filialelor sale
localizate în aceeași țară variază între 38% din totalul exportului în cazul Suediei
și 24 % în cazul Japoniei.
Importul corespunzător intra-firmă variază
între 14% din totalul importului în cazul Japoniei și 43% în cel al SUA.
Pe ansamblu, fluxul de bunuri și servicii
de la un membru la altul al corporațiilor transnaționale tinde să se majoreze.. Aceste fluxuri intra-firmă constituie un indicator al gradului de
integrare al producției și al dispersiei
geografice în cadrul unei corporații transnaționale.
In cadrul structurilor tradiționale ale
corporațiilor industriale ce urmează
strategii multiple pentru piețele interne și legături între investițiile
străine directe și comerț, vânzările intra-firmă tind să fie limitate,
cuprinzând în special fluxuri de echipamente și servicii de la firma mamă la
filialele sale.
In strategiile simple de integrare,
direcționarea comerțului intra-firmă este afectată de poziția filialelor în
rețeaua valorică a sistemului internațional de producție a CTN. Dacă filialele
străine sunt situate în aval, comerțul intra-firmă constă în principal din
exportul firmei mamă la filialele sale; dacă sunt situate în amonte, fiind
furnizori, ele generează importuri din partea firmei mamă. Ca urmare a
importanței urmăririi eficienței ISD ce urmează strategii regionale complexe
sau strategii globale, se dezvoltă o mulțime de relații și comerțul intra-firmă capătă o importanță
mai mare pentru CTN, datorită specializării și dispersiei geografice a
activităților.
Importanța comerțului intra-firmă poate fi
ilustrat cu cazul SUA, unde, în
perioada 1985-1995, ponderea exportului intra-firmă în totalul exportului
corporațiilor transnaționale americane a sporit de la 34 la 44%, iar ponderea
importului intra-firmă în totalul importului acestora de la 38% la 59%. In
sectorul produselor industriale din SUA ponderea exportului și importului
corporațiilor transnaționale americane în totalul exportului și respectiv al
importului de produse industriale ale țării sunt de circa 75%, iar tendința
este de creștere. Pentru filialele străine ale corporațiilor americane,
ponderea comerțului intra-firmă în comerțul lor total atinge 80-90% în sectorul
industrie.
Datele referitoare la corporațiile
transnaționale din Japonia, Suedia, Franța, confirmă importanța comerțului
intra-firmă în cadrul multor sectoare industriale, în special în cele
caracterizate de activitatea intensivă de cercetare- dezvoltare.
Reducerea
obstacolelor în calea investițiilor străine directe și a comerțului
internațional și posibilitatea oferită de multe țări corporațiilor
transnaționale de a dispersa activitățile de producție în baza sistemelor de
producție integrată internațional, induce beneficii potențiale și costuri
pentru aceste țări.
Natura beneficiilor și a costurilor nu
este clarificată încă de analiști, în schimb sunt relevate posibilele
implicații ale relației între investițiile străine ale CTN și comerțul
internațional în noul mediu de afaceri, în special pentru țările în dezvoltare.
Efecte
statice (obtenabile în stadiul dat,
fără a lua în considerare impactul inovativ). Producția integrată în sistemul
corporatist, orientată spre eficiență, înseamnă fragmentarea activităților
potrivit avantajelor comparative statice ale diferitelor localizări. Diviziunea
muncii care rezultă furnizează oportunități pentru țările interesate de a
participa la producție și comerț, în asociere cu corporațiile transnaționale,
specializându-se în segmentele de producție pentru care au avantaj comparativ.
Mai mult, țările cu gamă variată de capabilități au posibilitatea de a atrage
activități specializate, nu numai în domeniul unor produse și componente, dar
și în activitățile funcționale ale CTN, precum finanțe, contabilitate,
procesare de date.
Multe întreprinderi din Asia și America Latină fac parte deja din sistemele de producție
integrate regional sau global ale CTN sau sunt legate de acestea prin acorduri
de subcontractare, vânzând sau exportând părți, componente, și / sau bunuri și
servicii selecționate către companiile transnaționale și filialele lor.
Multe din aceste țări au fost la început
implicate în structurile globale de producție ale CTN prin forme simple de integrare,
dată fiind orientarea CTN spre operațiuni intensive din punct de vedere al
forței de muncă. Apoi, unele întreprinderi au înregistrat schimbări, pe baza
investițiilor străine directe și a altor aranjamente făcute cu corporațiile
transnaționale, astfel încât, în prezent, realizează activități din tehnologia
de vârf. Un exemplu în acest sens este industria electronică.
Participarea la diviziunea internațională
a muncii are nu numai beneficii, dar implică și riscuri. Riscurile pot fi mai mari atunci când participarea este legată de
sistemele corporatiste, a căror opțiune este mondializarea și care sunt presate
în mod constant să îmbunătățească competitivitatea. Vulnerabilitatea poate
crește dacă specializarea devine mai îngustă, îndeosebi când e supusă schimbărilor
tehnologice, iar re-orientarea localizării este ușor de realizat.
Efecte
dinamice (luând în considerare
impactul inovativ). O mai mare
inter-conectare a investițiilor străine directe făcute de corporațiile
transnaționale cu comerțul internațional are implicații potențiale pentru
schimbare dinamică și dezvoltare, prin îmbunătățiri tehnologice și inovații în
țările care atrag corporațiile transnaționale. Filialele CTN devin tot mai mult
aliniate cu avantajul comparativ static al diferitelor localizări și se
concentrează tot mai mult pe acele zone în care potențialul local pentru
inovație este mai mare. Se caută deci surse locale de inovație și creștere a
productivității muncii pentru fiecare filială, care poate deveni strategia
regională sau globală de producție și comercializare. Sporurile de
productivitate și inovații dispersate geografic se combină într-o strategie
globală, iar atunci când sunt relevante nu numai pentru aplicarea locală
imediată, se pot aplica în întregul sistem corporatist ca input pentru noi îmbunătățiri.
Pentru țările în dezvoltare, gradul de
realizare locală a sporurilor determinate de dispersia și integrarea inovației
în sistemul CTN depinde de rolul pe care l-a desemnat CTN filialelor locale și
de modul în care acest rol este asociat cu rețeaua de alte firme (indigene) în
aceeași localizare. Perspectivele de
îmbunătățire tehnologică prin activități de asamblare, pentru firmele din
țările în dezvoltare, sunt limitate. Asemenea activități tind să fie mai
mobile geografic și mai puțin legate de economia în care sunt localizate.
Până în prezent, puține țări în curs de
dezvoltare au reușit să devină centre pentru localizarea activităților
inovative ale corporațiilor transnaționale, ceeace le-a permis să exporte pe
baza noului avantaj comparativ dezvoltat. Cel mai notabil exemplu îl constituie
Deși nu există
date complete cu privire la investițiile companiilor transnaționale în zonele
industriale libere, analiștii de la Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț
și Dezvoltare [8]
susțin că zonele libere au constituit
unul din cele mai dinamice sectoare de atragere a investițiilor străine directe
și a corporațiilor transnaționale, ponderea acestora în dezvoltarea sectorului
industrial fiind substanțială.
In Mexic, de
exemplu, zonele libere industriale au atras peste 70% din investițiile străine
totale ale țării, iar în Ins. Mauriciu peste 85%. La începutul anilor`90 în
numai 4 zone speciale ale Chinei se concentrau peste 30% din investițiile
străine directe atrase de China.
Dar rolul
companiilor transnaționale în dezvoltarea zonelor libere industriale nu se
limitează doar la participarea la capitalul social al firmelor din zone, ci a
luat forma de sub-contractare cu firmele
naționale instalate în zonele libere.
Datele disponibile
cu privire la forța de muncă angajată de companiile transnaționale în zonele libere arată importanța și rolul
acestora. Astfel, la sfârșitul anilor`80, companiile transnaționale asigurau
numai în zonele libere industriale din țările
în curs de dezvoltare (în afară de
Eforturile de
promovare depuse de autoritățile zonelor libere au ca scop atragerea în special
a celor mai cunoscute transnaționale. Se pare totuși că investitorii străini în
zonele libere industriale sunt de cele mai multe ori multinaționale mai puțin
experimentate.
Alte
caracteristici ale activităților CTN în zonele libere, degajate din experiența
internațională sunt::
š
Reprezentarea puternică în zonele
libere industriale de export a marilor companii transnaționale axate în
principal pe industria electronică;
š
reprezentarea în mai mică măsură a
marilor companii transnaționale cu structură industrială mai diversificată.
Investitorii
japonezi reprezintă majoritatea marilor companii transnaționale care acționează
în zonele libere industriale de export. Participarea relativ scăzută a marilor transnaționale europene și
americane cu experiență îndelungată se explică parțial prin faptul că acestea
dispuneau deja de instalări în întreaga lume înainte de crearea primelor zone
libere industriale de export. Ca urmare, decizia lor în legatură cu
investițiile străine pare dictată mai degrabă de strategia globală decât de
considerente legate de costurile de producție.
La nivelul țărilor
gazdă, vechile legături coloniale, relațiile etnice și proximitatea geografică
față de țările furnizoare și de debușeuri au incidență asupra investitorilor.
Dacă companiile
transnaționale de renume nu au nevoie de cadrul unei zone libere industriale
pentru supraviețuire pentru că ele dispun de resurse suficiente pentru a
funcționa în mod satisfăcător în condiții normale, mediul relativ liber de risc
și infrastructura oferite de zonele libere industriale constituie atuuri
majore, dacă nu vitale pentru societățile transnaționale ambițioase și pentru
micile întreprinderi.
Apariția unui
număr crescând de investitori în țările în dezvoltare constituie un alt aspect
interesant al fenomenului zonelor libere industriale. Pentru unele dintre ele, investițiile în zonele libere industriale
reprezintă una dintre primele forme de participare importantă la producția
industrială dintr-o
In noile țări
industrializate din Asia, costurile de producție scăzute pe plan local au atras
întreprinderile din sectoarele intensive în forță de muncă să se instaleze în
zonele libere industriale, unde forța de muncă este ieftină. Dispariția
sistemului generalizat de preferințe (SGP) pentru țările nou-industrializate,
de care beneficiau atunci când aveau statut de țară în curs de dezvoltare, a
contribuit deasemenea la creșterea investițiilor în străinătate.
Întreprinderile din Hong-Kong se situează printre acești investitori.
Investitorii din țările în curs de dezvoltare reprezentau la începutul acestui
deceniu circa 20% din toate întreprinderile cu participare străină prezente în
zonele libere industriale. Dat fiind faptul că acestea sunt întreprinderi
multinaționale relativ modeste pe plan mondial, participarea lor la investiții
și la ocuparea forței de muncă rămâne mai puțin importantă. Totuși, nu trebuie
subestimată contribuția acestor întreprinderi dinamice.
In sfârșit, în
afara posibilității de diversificare a surselor de investiții străine pe care
aceste întreprinderi multinaționale le oferă, ele furnizează mijlocul de a instaura o cooperare
economică mai strânsă între țările în curs de dezvoltare, cu atât mai mult
cu cât se pare că de multe ori doresc să întreprindă acțiuni comune.
Exportul de software al Indiei s-a
dezvoltat într-un prim stadiu în zonele libere industriale de export din jurul
orașelor Delhi, Madras, Mumbai și Bangalore.
In anul 1985, Citibank a
stabilit offshore în zona industrială de export Santa Cruz Electronics Export
Processing Zone din Mumbai o companie proprie de software orientată spre
export. Citibank a fost atrasă în
Cea mai mare parte a
investiției străine în această industrie a fost îndreptată inițial spre așa
numita industrie software de nivel scăzut pentru introducerea datelor, ce se
referă la contracte în baza cărora clientul furnizează specificațiile exacte,
lăsând foarte puține elemente la discreția sau creativitatea programatorilor.
Această formă de activitate de export nu promitea prea mult chiar dacă
calificarea personalului se îmbunătățea. Restructurarea industriei de software
din
Investițiile efectuate de
companiile
In prezent
competitivitatea la export a industriei de soft din
Ceea ce rezultă din
povestea adevărată a iindustriei de soft din
Experiența țărilor
dezvoltate dovedește că cea mai mare
contribuție a filialelor companiilor transnaționale cu participare străină la
ansamblul dezvoltării industriale și tehnologice a țărilor gazdă ține mai
puțin de capitalul inițial și de transferul tehnologic care-l acompaniază, cât de integrarea graduală în economie și de
transformarea progresivă în întreprindere națională.
Astfel, repartiția
capitalului determină în mare măsură efectele reale și potențiale ale zonelor
industriale libere asupra dezvoltării.
Tabel 4
Trăsături ale
Zonelor libere industriale de export situate în unele țări în dezvoltare și în
tranziție
|
Număr și tip de zonă liberă |
Tip principal de Stimulente în ZL |
Nr. Angajați |
Principale Țări investitoare |
Sectoare principale |
Legea Muncii în ZL |
Sindicate |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
2 ZLC |
Scutire taxe vamale și fiscale |
|
|
|
|
|
Bangla-desh |
2ZLIE publice 4ZLIE in construcție |
10ani scutire fiscală scutire taxe vamale |
2,2 mil. |
Coreea Sud, Bangla-desh, Japonia |
Confecții, Pielărie, Incalță-minte, electro-nice |
Exceptat de la ordonanța
relațiilor industriale |
Sindicate și greve interzise în
ZLIE |
Brazilia |
1 ZLIE |
Scutire fiscală si vamală |
|
|
|
Garantare drepturi
constituționale pentru muncitori |
|
Verde |
2 ZLIE |
10 ani scutire fiscală scutire taxe import granturi calificare |
|
|
|
|
|
|
2 ZLIE |
Scutire fiscală Scutire taxe vamale |
|
|
|
|
|
|
6 ZES 34 ZETD |
Duty free Reduceri fiscale |
18 mil. |
H. kong Japonia, SUA |
|
Toate legile muncii se aplica |
Sindicat unic |
|
10ZLIE, 2 Port. Liber 3 Zone turistice |
Scutire fiscală Duty free |
|
|
|
Toate legile muncii se aplica |
|
|
9 ZLIE |
8 ani scutire fiscala, Duty free |
20 000 |
|
Textile, Confecții |
Toate legile muncii Se aplică |
Prezență scazută a sindicatelor |
R. Dominicană |
43 ZLIE |
15-20 ani scutiri de taxe |
200 mii |
SUA |
Confecții, electro-nice |
Legile muncii se aplică |
Sindicate prezente |
Egipt |
11 ZLIE |
Scutiri fiscale Duty free |
67 mii |
|
|
|
|
|
6ZLIE |
10 ani scutire fiscală Duty free |
60 mii |
|
|
Legile muncii se aplică |
|
|
15 ZLIE si ZLC |
Scutire permanentă de la toate
taxele |
95 mii |
SUA |
Confecții |
Legile muncii se aplică |
Sindicate și asociații prezente |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
7ZLIE |
5ani scutire fiscală, Duty free |
|
|
|
Se aplică legile muncii, ZLIE In dispute, ZLIE asimilate utilităților
publice |
|
Indonezia |
26ZILE |
12 ani scutire fiscală, Duty free |
|
Japonia, M.Britanie Singa-pore |
|
Legile muncii se aplică |
Sindicate active |
|
14 ZES, ZLCI |
15 ani scutire fiscală, Duty free |
|
|
|
Se aplică legile muncii |
|
Kenia |
15 ZLIE |
10 ani scutire fiscală, Duty free |
3 mii |
|
|
ZL exceptate |
|
|
15 ZLI |
|
|
Japonia Singa-pore SUA |
|
Se aplică legile muncii, se exceptează
industriile noi |
Restricții în ind. Electronica și
alte ind. noi |
Mexic |
107 ZLIE |
|
1 mil. |
|
|
|
|
Filipine |
110 ZLIE aprobate, 56 active |
4-8 ani scutire fiscală, Duty free |
609 mii |
Japonia Filipine SUA |
Mașini electrice |
Legile muncii se aplică |
Sindicate prezente |
Iugosla-via |
1 ZL |
5 ani scutire fiscala Duty free |
|
|
|
|
|
Singa-pore |
Intreaga Tară |
|
|
Singa-pore Japonia SUA |
Electro-nice chimice |
Legile muncii se aplică |
Sindicate prezente |
Thai-landa |
3 zone de investiții 5 ZLIE și multeZLIE specializate |
3 ani scutire fiscală Duty free |
|
Japonia UE SUA |
Electro-casnice |
Legile muncii se aplică |
Sindicate prezente |
|
ZLIE |
4 ani scutire fiscală Duty free |
|
|
|
|
|
Turcia |
14 ZLIE |
Scutire fiscală Duty free |
|
|
|
|
Greve interzise |
Sursa, UNCTAD 1999, bazat pe Heerden 1999
Notă: Tabelul este selectiv, fiind mentionate 24 din cele
52 de țări în curs de dezvoltare indicate de sursă. Spațiile libere din tabel
indică faptul că nu există date disponibile
ZLIE= Zonă liberă industrială de export
ZLC= Zonă liberă omercială
ZLI= Zonă liberă industrială
ZES=Zonă economică specială
ZLCI= Zonă liberă comercială și industrială
ZLC= Zonă liberă comercială
ZL= Zonă liberă
Promovarea exportului de produse
industriale constituie unul din principalele obiective ale zonelor libere
industriale .
Ponderea zonelor industriale în exportul
total al țării și în exportul de produse industriale al acesteia este extrem de
variabil de la o
Tabel 5
Ponderea
exporturilor ZLI în exporturile țărilor gazdă
%
|
Ponderea exportului ZLI în total export / |
Ponderea exportului ZLI în total export produse industriale / |
|
14 |
66 |
|
14 |
49 |
Mexic |
35 |
53 |
Filipine |
7 |
16 |
|
23 |
44 |
R. Dominicană |
43 |
51 |
Mauriciu |
65 |
96 |
Sursa: CNUCED, 1993
Nivelul exporturilor brute nu permite
măsurarea cu exactitate a veniturilor efective în devize ale țărilor gazdă. Distorsiunea în favoarea factorilor de
producție importați, inerenți în cazul zonelor libere industriale, precum
și existența raporturilor strânse între
filiale și corporațiile transnaționale în vederea schimburilor intra-firmă,
reduc considerabil contribuția veniturilor din
exporturi la balanța de plăți a țării în care e amplasată ZLI. Mai
mult, repatrierea capitalurilor și a profiturilor reduc și mai mult incidența
exporturilor asupra balanței de plăți.
Indicatorul export net este, potrivit estimărilor
CNUCED, destul de ridicat în Indonezia, India și Coreea de Sud, dar este
relativ scăzut în Malaysia și în Sri Lanka, în pofida exporturilor substanțiale
ale zonelor libere industriale. In Ungaria exportul net al zonelor libere a
depășit în anul 1997 nivelul de 1 miliard $. In zona
Interpretarea indicatorului exporturi nete
este făcută cu prudență de către analiști. Acest indicator poate fi foarte
scăzut sau negativ în perioada de început a activităților în zonele libere
industriale, întrucât importurile de echipamente și materiale de construcții
sunt importante. Valoarea exporturilor nete poate să nu fie foarte utilă pentru
evaluarea zonelor libere industriale stabilite cu mult timp inainte, pentru ca
vânzările destinate pieței interne se intensifică în cadrul procesului de
integrare a economiei naționale.
Rolul zonelor libere industriale ca mijloc
de achiziționare a tehnologiilor și a know-how-ului a fost limitat prin natura
procedeelor de producție utilizate. Așa cum am mai menționat, zonele libere
industriale din țările în dezvoltare sunt în mare parte dominate de tehnologii
ce necesită multă forță de muncă, fie că e vorba de industria textilă și de
îmbrăcăminte, fie de electronică. Cu toate că sectorul de electronică poate fi
considerat ca un sector de vârf, zonele libere industriale asigură, de regulă,
numai montajul componentelor. Operațiunile tehnologice complexe, de exemplu
cercetarea & dezvoltarea și operațiunile prealabile montajului se fac
la sediul central al societăților transnaționale
Know-how-ul necesar pentru
operațiunile efectuate în zonele libere industriale este în general la nivel
scăzut și necesită puțină educație și calificare a cadrelor. Din acest motiv,
zonele au o influență scăzută asupra competențelor forței de muncă. Cadrele
medii și tehnicienii beneficiază de școlarizare, dar numărul acestora este
destul de scăzut. În multe zone industriale amplasate în țările în dezvoltare
se observă sporirea numărului de instalații automate care permit efectuarea
unor procese mai complexe, ce necesită forță de muncă cu grad înalt de
calificare, dar, în multe cazuri muncitorii necalificați sunt înlocuiți cu
mașini automate. Există, deci, un
conflict între obiectivele zonelor libere industriale cu privire la ocuparea
forței de muncă și transferul de tehnologie. Ramurile industriale de
activitate care asigură transferul de tehnologie în cea mai mare parte sunt
cele ale producției de mașini, instalații, echipamente și produse intermediare,
care necesită consumuri importante de echipamente, dar care limitează
posibilitatea sporirii locurilor de muncă.
Un exemplu concret de utilizarea
a transferului de tehnologie și know how în zonele industriale îl constituie
industria electronică din
Prin definiție, zonele libere
industriale de export (ZLIE) sunt suprafețe geografice distincte în care
importul de materii prime și materiale se efectuează fără taxe vamale, fiind
transformate în produse destinate exportului. Comerțul zonelor industriale de
export cu restul țării în care sunt localizate este strict controlat. In unele
cazuri, zonele libere industriale de export sunt tot atât de mari cât parcurile
industriale.
Deși există ZLIE în țările
dezvoltate (în 1997 în SUA erau 213 dintr-un total de 845 estimat), cele mai multe sunt localizate în țările în dezvoltare, unde exită avantajul forței
de muncă ieftine.
In afara accesului liber la
importuri, cele mai multe zone industriale de export oferă stimulente precum
scutirea de taxe fiscale și granturi pentru calificarea forței de muncă.
Impactul ZLIE asupra creșterii
exporturilor țărilor gazdă este neîndoielnic[11].
Multe țări, precum
Cele mai de succes exporturi au
fost confecțiile (în baza sistemului de alocare a cotelor de către Acordul
Multi-Fibre) și semi-conductorii.
Totuși, experții de la Națiunile Unite[12]
consideră că impactul ZLIE asupra competitivității pe termen lung a
exporturilor nu este clar. Si aceasta pentru că o majorare a exporturilor bazată pe salarii scăzute nu este același
lucru cu o creștere bazată pe îmbunătățirea calificării angajaților și pe modernizarea tehnologiilor.
Utilizarea generoasă a
stimulentelor pentru atragerea investițiilor străine directe în zonele
industriale de export ridică deseori dubii asupra contribuției nete a ZLIE în
Totodată există numeroase cazuri
în care zonele industriale de export și-au dezvoltat legăturile și nivelul
tehnologic. In
Succesul activitătilor ZLIE din Singapore se datorează stabilirii cu
grijă a țintelor pentru industrii, precum electronica care deține peste 50% din
exportul total, dar și influențării corporațiilor transnaționale în sensul ca
acestea să-și modernizeze tehnologiile.
Această influență este posibilă numai pentru că Guvernul investește în
calificarea forței de muncă, în infrastructură și în sprijinirea instituțiilor
Eficacitatea zonelor libere industriale ca mijloc de
dezvoltare pe termen lung al țărilor gazdă este în mare măsura subordonată
nivelului lor de integrare în economia națională. Fără îndoială că sunt utile
avantajele tehnologice care rezultă din interacțiunea dintre întreprinderile și
angajații străini pe de o parte și cei locali pe de alta parte în cadrul
zonelor libere industriale, dar tot atât de importante sunt cele care rezultă
din relațiile industriale care se formează între zonele libere și restul țării.
In țările în curs de dezvoltare
asemenea relații sunt limitate la sfera serviciilor și la achizițiile de bunuri
din afara zonelor realizate de angajații din zonele libere.
In țările cu nivel mai ridicat de dezvoltare sunt încurajate relațiile
între zona liberă și restul economiei,
iar rezultatele sunt benefice pentru ambele părți. Dar există unii factori
determinanți pentru dezvoltarea acestor relații.
Ø
Unul dintre cei
mai importanți factori este gradul de
dezvoltare industrială a țării care găduiește zona liberă industrială. O bază industrială bine stabilită și capabilă
să producă produse competitive pe plan internațional din punct de vedere al
prețurilor și al calității favorizează aprovizionarea locală a zonelor libere.
Intreprinderile străine instalate în zona liberă sunt motivate să-și facă
aprovizionarea din regiune, din considerente comerciale și de cheltuieli
scăzute de transport. Pe de altă parte, stabilirea de legături cu întreprinderile
naționale poate conduce la participarea sporită la economia națională, ce poate
naște posibilitatea creșterii vânzărilor pe piața locală (internă).
Identificarea surselor de aprovizionare competitive și fiabile, precum și
stabilirea de relații comerciale între zonele libere și economia locală
necesită un anumit timp.
Ø
Nivelul
relațiilor variază în funcție de ramura de activitate și în
special de procesul de producție, de complexitatea tehnologică și de măsura în
care se poate realiza economia de scală. Fragmentarea procesului de
producție în sectorul electronicii, de exemplu, și puternicele economii de
scală ce se pot realiza prin producerea componentelor, ar putea conduce la
realizarea un aranjamente de subcontractare. Subcontractarea constituie un
element extrem de eficace pentru favorizarea integrării și difuzării
tehnologiei.In ceea ce privește aprovizionarea locală; dorința de a crea
relații industriale este diferită pentru fiecare sector de activitate și este
subordonată disponibilităților de materii prime. Se știe, de exemplu, că
industria alimentară și industria produselor chimice au efecte sensibile de
multiplicare.
Ø
Relațiile zonelor
libere cu piața locală pentru aprovizionare este legată de strategia de ansamblu a societăților transnaționale. Existența
legăturilor strânse între filiale și societățile mamă limitează posibilitatea
de stabilire a relațiilor cu societățile locale. Politica dusă de unele
companii transnaționale în favoarea schimburilor între unitățile aceleiași CTN
le aigură cumpărarea de produse de înaltă calitate chiar din interiorul
companiei, dăndu-le chiar posibilitatea stabilirii de prețuri de transfer.
Strategia companiilor transnaționale este subordonată în mare măsură originii
companiilor străine.
Ø
Societățile mixte au rol de catalizator, multiplicând șansele de promovare a activităților
naționale. S-a constatat că societățile mixte au în mai mare măsură tendința de
a achiziționa materii prime de pe piața internă, comparativ cu companiile
amplasate în zonele libere care dispun de capital străin în întregime.[13]
Ø
Un alt element
care influențează relațiile de aprovizionare cu resurse ale zonelor industriale
libere de pe piața locală este politica
comercială adoptată de țările dezvoltate pentru încurajarea utilizării propriilor
materii prime și bunuri intermediare. Un factor determinant care explică
nivelul scăzut de materii prime locale deținute de produsele realizate în
maquilladoras (Zone libere) din Mexic
ține de reglementarea vamală a SUA, care autorizează reimportul liber de taxe
al produselor fără valoarea adăugată în străinătate.
Ø
Din
experiența zonelor libere industriale
ale țărilor în curs de dezvoltare a
rezultat că în multe cazuri nu s-a
produs o antrenare în amonte a economiilor naționale. Obstacolul principal l-a
constituit mediocritatea produselor și neritmicitatea aprovizionării din surse
locale[14].
Ø
In privința
antrenării în aval a piețelor locale, zonele
libere industriale unde acționează investitori străini și corporații
transnaționale pot face concurență produselor locale cu efect stimulator asupra
economiei naționale, antrenând o creștere a nivelului tehnologic, a
activităților de cercetare & dezvoltare și un plus de inovație și
competitivitate. Pentru a se evita concurența neloială cu întreprinderile
amplasate în afara zonelor libere, analiștii subliniază că produsele provenind din zonele libere sunt supuse taxelor vamale.
Aceste vânzari avantajează în multe cazuri consumatorii locali, întrucât
prețurile aplicate la produse de calitate superioară sunt mai mici decât
prețurile produselor autohtone din afara
zonelor. In Coreea de Sud, de
exemplu, zonele libere industriale exportă pe piața locală peste 30% din
totalul exporturilor realizate.
Toate țările care sunt interesate în
atragerea investițiilor străine în zonele libere consideră că este important să
cunoască structura viitoarelor fluxuri de investiții străine și factorii care
determină localizarea acestora în viitor. Unele elemente utile sunt furnizate
de Raportul managerilor corporațiilor transnaționale elaborat în anul 1997 de
UNCTAD, Invest in France Mission și A. Andersen in colaborare cu DATAR
Rezultatele sugerează următoarele tendințe
pe termen mediu:
·
Creșterea rapidă a ponderii producției realizate de
CTN în străinătate în totalul producției obținute. Dacă în ultimii 5 ani numai 28% din totalul celor
intervievați realizau peste 60% din venituri din producția obținută în străinătate,
pentru anul 2001 circa 53% așteaptă acest lucru.
·
Creșterea exporturilor din producția obținută în
străinătate. Raportul arată că până
în anul 2001 exportul produselor obținute de CTN în străinătate vor crește, iar
cele din
·
O mai mare accentuare a fuziunilor, achizițiilor de
firme, a societăților mixte, ca modalități de expansiune internațională a
corporațiilor transnaționale.
Creșterea deosebit de rapidă așteptată pentru joint venture reflectă dorința
corporațiilor transnaționale de a împărți riscurile și costurile, precum și
nevoia pentru parteneri complementari, atunci când pătrund pe o nouă piață sau
când dezvoltarea unor noi produse cere expertize în multe domenii. Considerente
similare se vor aplica și la parteneriatele strategice, la acordurile inter-firmă și la
parteneriatul cu corporația.
Se așteaptă o restructurare a corporațiilor transnaționale, prin continuarea
fuziunilor și achizițiilor în țările
dezvoltate.
·
Tările în dezvoltare vor fi principalele beneficiare. Raportul relevă o schimbare semnificativă a
priorităților, favorizându-se piețele internaționale pe seama celor interne,
țările în dezvoltare fiind probabil cele mai mari beneficiare ale acestui
proces. Mulți manageri prevăd o creștere a sumelor investite ce vor fi direcționate spre țările
în dezvoltare din Asia și, în mai mică măsură, din America Latină și Europa
Centrală și de Est. ( Aceasta orientare a corporațiilor transnaționale a fost
de curând confirmată de Unilever, care a anunțat dislocarea a 400 de
întreprinderi din Europa și America Latină și întărirea pozițiilor sale în
Asia). In același timp se prevăd puține schimbări la nivelul priorității
investițiilor în Europa Occidentală și America de Nord.
·
Accesul pe piața locală rămâne cel mai important motiv
pentru alegerea localizării corporațiilor transnaționale. Din raportul managerilor corporațiilor
transnaționale rezultă că atunci când
hotărăsc alegerea localizării pentru o nouă investiție cel mai mult contează producția pentru piața locală (practic
puterea de absorbție a pieței locale pentru produsul sau serviciul ce va
rezulta din investiție). In medie se consideră că acest criteriu ar avea o
valoare dublă comparativ cu criteriul localizării în funcție de costul scăzut
al forței de muncă.
·
Toate funcțiile
corporațiilor transnaționle vor înregistra o mai mare internaționalizare,
pornind de la diferite nivele.
·
Gradul de internaționalizare și mărimea investițiilor
străine directe se vor corela pozitiv cu dimensiunea companiei transnaționale.Totuși firmele mai mici vor accelera investițiile în
străinatate. Companiile transnaționale din Europa și SUA , cu vânzări anuale
mai mici de 1 miliard $, planifică
majorarea proporției de producție și vânzări obținute în străinătate.
·
Creșteri dramatice ale investițiilor străine directe
în infrastructură, distribuție, servicii ne-financiare și automobile. Raportul arată că
practic în toate industriile se vor majora invesțiiile străine directe,
cu unele diferențe pe grupe de industrii:
a) industrii în care internaționalizarea este încă
limitată, dar practic toți factorii favorizează majorarea fluxurilor de ISD, și anume: o
schimbare a structurii cererii ce
favorizeză țările în dezvoltare; restructurarea masivă a corporațiilor în
țările dezvoltate; schimbări în tehnologie și abordarea organizatorică;
eliminarea barierelor din calea ISD, care va permite o rapidă expansiune
internațională. In această categorie intră industriile pentru utilități
publice, în special telecomunicații, unele servicii nefinanciare, precum
comerțul cu amănuntul, mass-media.
b) industrii în care există factori puternic-favoizanți
pentru creșterea investițiilor străine directe, dar internaționalizarea a
progresat atât de mult încât sunt posibilități limitate de creștere în
continuare. In această categorie intră toate formele de industrii
de prelucrare, inclusiv implicând
tehnologie de vârf.
c) industrii în care rămân obstacole în calea
internaționalizării, sub forma
procedurilor restrictive și industrii în care încercările de dezvoltare
internaționala au dus până în prezent la
rezultate nesatisfăcătoare.
·
Până în anul 2001
fluxurile de investiții vor marca
creșteri semnificative, provenind din Uniunea Europeană, SUA, Japonia și în
special din țările în dezvoltare din Asia.
Circa 50% dintre managerii intervievați au
apreciat o majorare cu 20% a investițiilor directe până în anul 2001, iar
restul consideră că majorarea va fi de peste 20%.
Pentru corporațile transnaționale din
Tema de cercetare A2, Faza 2.1 Elemente privind
participarea, in zonele libere comerciale, a corporațiilor transnaționale și a
investițiilor străine directe - modele de succes pe plan mondial este
structurată pe 3 capitole:
Rolul
investițiilor străine directe (ISD) în dezvoltarea zonelor libere
Corporațiile transnaționale (CTN) și dezvoltarea
zonelor libere industriale
Impactul economic al CTN și al ISD din zonele libere
În capitolul I, se arată că zonele libere
industriale de export vizează în mod special să servească drept centre de
legătură pentru captarea investițiilor străine directe, necesare pentru
susținerea eforturilor de industrializare a țărilor în curs de dezvoltare.
Ca
regulă generală, avantajele oferite investitorilor din Zonele libere includ
acordarea de concesii fiscale și financiare întreprinderilor străine instalate
în aceste zone libere.
Atracția
investitorilor străini pentru zonele libere industriale de export este mai mare decât pentru obiectivele industriale ale
unei țări, din afara zonelor libere, întrucât ZLIE prezintă unele avantaje::
Ø
Zonele libere industriale de export sunt dotate cu
infrastructură destul de perfecționată, astfel că pentru o întreprindere care se instalează în zonă se reduc considerabil cheltuielile inițiale
de instalare.
Ø
Zonele libere industriale oferă proceduri
administrative simplificate. Implantându-se
în zonele libere industriale, investitorii străini ocolesc barierele
birocratice.
Ø
Zonele libere industriale de export oferă servicii
indispensabile activității investitorilor străini: consultanța privind recrutarea forței de muncă și
alte probleme legate de personalul angajat, servicii comerciale în domeniile
bancar, de asigurări, de condiționare, expediție și tranzit al mărfurilor,
servicii juridice și de contabilitate, servicii specializate de reparații
mecanice, servicii sociale, precum
servicii medicale, restaurante, hoteluri.
Ø
Avantajele vamale constituie un element esențial al
zonelor libere industriale.
Ø
Zonele libere industriale de export oferă și alte
avantaje fiscale și financiare investitorilor, uneori sub forma exonerării temporare de impozite,
subvenții pentru serviciile publice și chirii, exonerarea de controlul valutar.
Ø
Acordarea de credite, uneori însoțite de dobânzi
preferențiale, este o altă formă de încurajare a investițiilor străine
efectuate în zonele libere industriale de export, ce pare a avea o mai mare
greutate decât exonerarea temporară de impozite.
Capitolul
II arată că zonele
libere au constituit unul din cele mai dinamice sectoare de atragere a
investițiilor străine directe și a corporațiilor transnaționale. In Mexic,
de exemplu, zonele libere industriale au atras peste 70% din investițiile
străine totale ale țării, iar în China, numai 4 zone speciale au concentrat
peste 30% din investițiile străine directe atrase de întreaga țară.
Rolul companiilor
transnaționale în dezvoltarea zonelor libere industriale nu se limitează doar
la participarea la capitalul social al firmelor din zone, ci a luat forma contractelor de sub-contractare cu
firmele naționale instalate în zonele libere.
Alte
caracteristici ale activităților CTN în zonele libere, degajate din experiența
internațională sunt::
š
Reprezentarea puternică în zonele
libere industriale de export a marilor companii transnaționale axate în
principal pe industria electronică;
š
reprezentarea în mai mică măsură a
marilor companii transnaționale cu structură industrială mai diversificată.
Zonele libere industriale de export sunt premergãtoare ale
dezvoltãrii exporturilor.
India oferă un bun exemplu prin care se poate demonstra posibilitatea creșterii valorii și competitivității exporturilor, pornindu-se de la existența zonelor industriale de export și de la participarea corporațiilor transnaționale în aceste zone.In prezent competitivitatea la export a industriei de soft din India este bine stabilită. In 1995 exporturile au totalizat 485 milioane dolari, în 1998 au ajuns la 1,75 miliarde dolari, iar până în martie 1999 exporturile s-au ridicat la 2,65 miliarde dolari.
Capitolul III prezintă impactul economic al corporațiilor transnaționale și al
ISD din zonele libere, astfel:
Promovarea exporturilor și integrarea în circuitul
internațional
Promovarea exportului de produse
industriale constituie unul din principalele obiective ale zonelor libere
industriale. In Ungaria exportul net al zonelor libere a depășit în anul 1997
nivelul de 1 miliard $.
Transferul de tehnologie și know-how
Zonele libere industriale din țările în
dezvoltare sunt în mare parte dominate de tehnologii ce necesită multă forță de
muncă, fie că e vorba de industria textilă și de îmbrăcăminte, fie de
electronică.
Există un conflict între
obiectivele zonelor libere industriale cu privire la ocuparea forței de muncă
și transferul de tehnologie. Ramurile industriale de activitate care asigură
transferul de tehnologie în cea mai mare parte sunt cele ale producției de
mașini, instalații, echipamente și produse intermediare, care necesită
consumuri importante de echipamente, dar care limitează posibilitatea sporirii
locurilor de muncă.
Impactul zonelor libere industriale de export asupra
competitivitații exportului pe termen lung
Deși există ZLIE în țările
dezvoltate (în 1997 în SUA erau 213 dintr-un total de 845 estimat), cele mai
multe sunt localizate în țările în
dezvoltare, unde exită avantajul forței de muncă ieftine.
In afara accesului liber la
importuri, cele mai multe zone industriale de export oferă stimulente precum
scutirea de taxe fiscale și granturi pentru calificarea forței de muncă.
Multe țări, precum
Succesul activitătilor ZLIE din Singapore se datorează stabilirii
țintelor pentru industrii, precum electronica care deține peste 50% din
exportul total, dar și influențării corporațiilor transnaționale în sensul ca
acestea să-și modernizeze tehnologiile.
Această influență este posibilă numai pentru că Guvernul investește în
calificarea forței de muncă, în infrastructură și în sprijinirea instituțiilor
Perspective ale fluxurilor de investiții străine
directe și ale strategiilor corporațiilor transnaționale până în anul 2001
Tendințe pe termen mediu:
·
Creșterea rapidă
a ponderii producției realizate de Corporațiile transnaționale în străinătate
în totalul producției obținute.
·
Creșterea
exporturilor din producția obținută în străinătate.
·
O mai mare
accentuare a fuziunilor, achizițiilor de firme, a societăților mixte, ca
modalități de expansiune internațională a corporațiilor transnaționale. Se
așteaptă o restructurare a corporațiilor transnaționale, prin continuarea
fuziunilor și achizițiilor în țările
dezvoltate.
·
Tările în
dezvoltare vor fi principalele beneficiare ale procesului de schimbare a priorităților CTN, favorizându-se
piețele internaționale pe seama celor interne.
n
Accesul pe piața locală rămâne cel mai important motiv
pentru alegerea localizării corporațiilor transnaționale (practic puterea de absorbție a pieței locale pentru
produsul sau serviciul ce va rezulta din investiție). Se consideră că acest
criteriu ar avea o valoare dublă comparativ cu criteriul localizării CTN în
funcție de costul scăzut al forței de muncă.
1.
World Investment Report, UNCTAD, 1997
2.
World Investment Report, UNCTAD, 1996
3.
4.
World Investment Report, UNCTAD, 1997
5.
6.
World Investment Report,1999, UN, 1999
7.
CNUCED, Zones franches industrielles, Rapport du secretariat de la
CNUCED, aprilie 1993
8.
UNCTAD, bazat pe Lateef,1997 și
9.
Liebau, E., Wahnschaffe, P, Management strategies of multinationals in
developing countries, Intereconomics, iulie-august 1992
10.
ILO,1998 și van Heerden, 1999
11.
World Investment Report 1999,
UN,
12.
Maex, R., Les enterprises
multinationales et l`emploi dans les zones franches d`exportation des pays
d`Asie, OIM,
13.
Healey, D., Export Processing
Zones: The case of the R. of
14.
Dobrescu, Emilian, Zonele
economice libere, instrumente importante ale realizării integrării economice,
CIDE, 1996
15.
Stoian, I.M. Zonele libere,
Conjunctura Economiei Mondiale, 1995
16.
Iliescu, V, Zonele libere, Piața Financiară, decembrie 1995
17.
Caraiani, Gh., Cazacu, C, Zonele
libere, Ed. Economică,1995
18.
UNCTAD, Zones Franches
Industrielles,
[1] World Investment Report, UNCTAD, 1997
[2] World Investment Report, UNCTAD, 1996
[3]
[4] World Investment Report, UNCTAD, 1997
[5]
[6] In unele țări, precum Marea Britanie, pragul este de minim 20%; World Investment Report,1999, UN, 1999
[7]
[8] CNUCED, Zones franches industrielles, Rapport du secretariat de la CNUCED, aprilie 1993
[9]
Sursa:UNCTAD, bazat pe Lateef,1997 și
[10] Liebau, E., Wahnschaffe, P, Management strategies of multinationals in developing countries, Intereconomics, iulie-august 1992
[11] ILO,1998 ºi van Heerden, 1999
[12]
World Investment Report 1999, UN,
[13]
Maex, R., Les enterprises multinationales et l`emploi dans les zones franches
d`exportation des pays d`Asie, OIM,
[14]
Healey, D., Export Processing Zones: The case of the R. of