Strategia dezvoltării zonelor libere industriale în România - factori de creștere economică și de sporire a exportului

 

 

 

Studiu comparativ privind stimulentele și facilitățile

oferite de România și de alte țări

în zonele libere și parcurile industriale

 

 

Responsabil lucrare:

 

Dr. ec. Virginia Câmpeanu

 

 

 

© SCIENTCONSULT, Decembrie 2000
Cuprins

 

 

 

INTRODUCERE................................................................................................................

Capitolul 1.  TENDINȚE  ÎN DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE DIN ROMÂNIA    

1.1 Experiența României în dezvoltarea zonelor libere....................................

1.2 Cadrul legal al zonelor libere din România în perioada de tranziție.....

1.3 Avantajele oferite de România investitorilor străini din zonele libere

1.4 Comparații între condițiile și stimulentele oferite de România și alte țări în zonele libere   

Capitolul 2. TENDINȚE ALE DEZVOLTĂRII PARCURILOR INDUSTRIALE ÎN ROMÂNIA. COMPARAȚII INTERNAȚIONALE..............................................................................

2.1.Cadrul legal pentru înființarea parcurilor industriale în România.....

2.2 Facilități pentru investitorii din parcurile industriale din România.......

2.3 Comparații între condițiile și stimulentele oferite de România și alte țări investitorilor din parcurile industriale...............................................................................................

Anexă.............................................................................................................................

Bibliografie selectivă..............................................................................................

 

 

 

 

© SCIENTCONSULT, 2000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTRODUCERE

 

Competiția acerbă pentru găsirea de noi piețe de desfacere a produselor, cât și nevoia de a fructifica potențialul economic al unei regiuni prin atragerea capitalului străin, au condus la apariția unui element de interes în structura economică a unei țări: Zona Liberă.

 

Definită ca o formă complexă de regim vamal suspensiv, zona liberă se constituie într-un perimetru bine determinat din teritoriul unei țări, în care pot fi introduse mărfuri în vederea prelucrării și comercializării lor pe terte piețe, fără aplicarea restrictiilor tarifare și netarifare ale regimului vamal în comparație cu teritoriul național.

 

Scopul înființării unei zone libere (ZL) este de a favoriza dezvoltarea economică prin atragerea de investitii de capital străin. Totodată, zonele libere servesc la încurajarea comerțului internațional, stimulând bazele industriale ale comunităților locale.

 

ZL au înregistrat o creștere accentuată în ultimii ani, pe măsură ce companiile din tările dezvoltate și unele tări în curs de dezvoltare s-au decis să se dezvolte în afara granițelor țărilor de origine. Avântul pe care l-a luat dezvoltarea zonelor libere, chiar în țări cu tradiție la economia de piață, demonstrează impactul pozitiv pe care zonele libere îl au asupra economiei unei tări.

 

Obiectul de lucru  al zonei libere diferă în funcție de tipul de zonă liberă și scopul principal al acesteia :

Ø      Zonele libere comerciale au ca obiect de lucru  mărfurile care pot fi introduse în cadrul acestora în scopul depozitării pentru reexport;

Ø      Zonele libere industriale pentru export au ca obiect de lucru mărfurile introduse în scopul prelucrării din care să rezulte alte mărfuri pentru export.

 

După tipul operatiunilor executate, zonele libere sunt:

a)     Teritorii libere, ale căror functii se limitează la operatiunile de păstrare, sortare, ambalare, transbordare, fără o prelucrare suplimentară a mărfurilor;

b)     Zone cu activitate productivă, de prelucrare primară sau secundară a mărfurilor depozitate, ceea ce permite așa-numita atragere activă a capitalului străin.

 

Scutirea de taxe vamale a mărfurilor introduse temporar  pe teritoriul zonelor libere stă la baza funcționării acestora. Accesul liber al mărfurilor permite totodată atragerea de investiții de capital străin, datorită facilităților acordate.

 

Caracteristicile actuale ale ZL servesc integrării economice în zonă și sunt următoarele:

·     Dezvoltarea activitătii de depozitare a mărfurilor, concomitent cu cea de prelucrare industrială.

In ultimii ani se constată că au supraviețuit și s-au dezvoltat mai mult, potrivit cerințelor pieței, acele zone libere care, pe baza avantajelor inițial oferite, s-au orientat cu consecvență spre dezvoltarea activităților de prelucrare pentru export.

Experiența zonelor libere pe plan mondial a dovedit că un element care frânează lansarea și dezvoltarea ulterioară a acestora este deplasarea exagerată a profitului spre activitatea de depozitare și comercializare, în defavoarea activitătilor de prelucrare industrială orientate spre export.

·     Amplasarea unei zone libere este condiționată de existența unor fluxuri comerciale și a unor dotări minime de infrastructură, urmărindu-se prin aceasta ca noile investiți să fie cât mai mici. Un astfel de obiectiv este avut în vedere îndeosebi atunci când zona liberă are cu precădere un caracter comercial.

In schimb, zonele libere industriale pentru export se amplasează adesea în regiuni lipsite de o infrastructură industrială sau de transport și mai puțin populate[1]. Printr-o astfel de amplasare se urmăresc mai multe obiective:

š      Asigurarea unei bune supravegheri a activitătilor zonei de către autorităti;

š      Punerea bazelor unor nuclee industriale și comerciale

š      Atragerea forței de muncă în regiuni mai puțin dezvoltate.

Amplasarea zonelor libere în porturi maritime sau pe teritorii periferice nu constituie o regulă. In diferite țări au fost create zone libere în regiuni interioare  care sunt deservite de aeroporturi sau rețele diversificate de transporturi terestre.

Această tendintă se manifestă cu precădere în tările cu suprafată mare, ca de exemplu SUA, sau când zonele libere respective sunt profilate pe operațiuni de prelucrare/ transformare, din care rezultă produse cu volum mic și valoare mare. In acest caz, avantajele transportului maritim raportate la valoarea finală a produselor sunt minime, atât în ce privește aprovizionarea cu materii prime și materiale, cât și reexportul. Acestea sunt substituite cu avantaje de altă natură, precum for-
de muncă calificată, proximitatea față de obiective industriale și alte facilități.

 

Zonele libere din lume care se remarcă printr-un volum mare de operațiuni și sunt considerate experiențe reușite în domeniu, sunt localizate în incinta sau în apropierea porturilor maritime sau fluviale, aeroporturi sau noduri de cale ferată. Ele dispun de resurse corespunzătoare de energie și apă, sunt dotate cu spații de depozitare, mijloace proprii de manipulare și transport, clădiri pentru închiriat, bănci, telecomunicații, hoteluri ș.a.

 

 


 

Capitolul 1.  TENDINȚE  ÎN DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE DIN ROMÂNIA

 

Toate experiențele internaționale mai vechi sau mai noi în domeniul zonelor libere sunt importante pentru România, care programează o dezvoltare semnificativ\ă a acestora, ca mijloc de dezvoltare economică a tării 173i de integrare în circuitul internațional de bunuri și valori.

 

1.1 Experiența României în dezvoltarea zonelor libere

 

Totodată, nu se poate ignora experiența României în dezvoltarea zonelor libere, care datează din prima jumătate a secolului XIX , din care menționăm:

·     Primele zone libere au fost decretate de Mihail Sturdza, domnitorul Moldovei și de domnitorul Munteniei, Al. Ghica, pentru porto franco Galați în 1834 și respectiv porto franco Brăila în 1836. Legalizarea celor două porturi libere a avut ca scop facilitarea comerțului care rămăsese în urmă datorită ocupatiei turcești până la pacea de la Adrianopole (1829).

·     În 1874, ca urmare a scăderii veniturilor vămilor din orașele respective, cele două porturi libere au fost desființate, iar drept compensare s-a hotărât înființarea unor antrepozite vamale, dar aceste dispoziții nu s-au aplicat imediat, cele două porturi libere Galați și Brăila funcționând până în 1883.

·     In perioada 1870-1931, a funcționat în regim de zonă liberă portul Sulina, ceea ce a permis tranzitarea unor cantităti sporite de mărfuri pe Dunăre, din Europa Centrală către țări din Orientul Apropiat și Mijlociu.[2]

·     In 1910 s-a votat de către Senat un proiect de lege pentru încurajarea industriilor naționale, care prevedea și înființarea de teritorii libere în porturile Brăila, Galați și Constanța, pentru a înlesni condiționarea mărfurilor aduse din exterior spre a fi apoi reexportate și, în parte, introduse în țară, precum și pentru a transforma materii prime care apoi să fie reexportate. Nu se poate să nu observăm că acestea constituiau varianta modernă a zonelor libere industriale de export.

·     In 1929 a fost votată Legea pentru zonele libere, ale cărei 29 articole pot fi considerate actuale chiar și în prezent (când este valabilă și se aplică în acest sens Legea 84/1992). Un regulament de exploatare a zonelor libere a fost elaborat în 1931 de oficialitățile române, după modelul celui existent pentru zonele libere italiene din porturile Triest și Genova. Acest regulament făcea referire la următoarele avantaje ale zonelor libere: a) reexportarea mărfurilor străine fără restricții vamale; b) condiționarea mărfurilor prin schimbarea ambalajului, formei, calității, culorii etc; c) scutirea de taxe vamale a produselor fabricate în zonele libere din materii prime și semifabricate aduse din străinătate; d) depozitarea fără limită de timp a unor mărfuri în antrepozitele din zone.

·     Prin Legea 1/1975 privind activitatea de comerț exterior, cooperare economică și tehnico-științifică a României s-a prevăzut posibilitatea ca prin lege să poată fi create pe teritoriul țării porturi și zone libere de taxe vamale pentru exporturile și importurile efectuate prin aceste puncte.

·     In 1978, prin Decretul nr.294 s-a înființat portul liber Sulina, cuprinzând delimitarea teritorială a orațului.

·     Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere din România stipulează c㠓în porturile maritime și cele fluviale ale României, în lungul Canalului Dunăre- Marea Neagră, al altor canale navigabile și în teritoriile din apropierea punctelor de trecere a frontierei, se poate institui regimul de zona liberă”.

·     In anul 2000 (25 iulie) a fost publicată Legea parcurilor industriale, care constituie un pas înainte în stimularea investițiilor în România, deși nu se precizează dacă în parcurile industriale se poate institui regimul zonelor libere (această problemă ne propunem să o dezvoltăm într-un capitol al studiului de față).

1.2 Cadrul legal al zonelor libere din România în perioada de tranziție

 

Obiectivele zonelor libere

Așa cum apar stipulate în Legea 84/1992, obiectivele generale sunt:

·     Promovarea schimburilor internaționale (fără specificația privind promovarea exporturilor);

·     Atragerea de capital străin pentru introducerea tehnologiilor;

·     Sporirea posibilităților de folosire a resurselor  economiei naționale.

 

Mecanismele legale ale zonelor libere din România

Potrivit legislației în vigoare, întregul teritoriu al unei zone libere este proprietatea statului român, care este pus la dispoziția invesitorilor în baza unui contract de concesionare, valabil pe o perioadă de până la 50 de ani.

Pentru a obține concesionarea, investitorul trebuie să prezinte un proiect de investiție adecvat zonei respective și să câștige licitația organizată în acest scop.

 

Amenajarea zonelor libere din România

În prezent, sunt înființate 6 zone libere în orașe porturi fluviale și maritime, dintre care se remarcă, prin mărime și activitate, zona comercială liberă Constanța Sud (170 hectare), Giurgiu (153 hectare), Brăila (114 hectare).

 

·     În august 1993, a apărut Hotărârea de Guvern privind organizarea de zone libere în spatiul fostului port liber Sulina și în zona Constanța-Sud, care cuprinde cea mai mare parte a noului port maritim, inclusiv gura Canalului Dunăre – Marea Neagră.

 

·     Un an mai târziu, în 1994, a luat ființă Zona Liberă Brăila (ZLB), când prin lege s-a instituit spațiul liber de plata taxelor vamale, impozit pe profit și TVA. Potrivit aprecierii directorului general al ZLB[3], evoluția financiară favorabilă a acestei zone libere în anii 1999 și 2000 o plasează pe locul doi-trei între structurile similare existente în prezent în România. ZLB a atras până în prezent investiții de peste 6 milioane dolari și un personal angajat de 500 salariați.

 

Care ar fi explicația unei asemenea evoluții favorabile?

Din punctul nostru de vedere, care am susținut în ultimii ani necesitatea diversificării tipologiei zonelor libere din România, de la cele strict comerciale și cu rol de depozitare-tranzit spre cele industriale orientate spre export, constatăm că în  zona liberă Brăila s-a înțeles și pus în practică un asemenea deziderat, aceasta fiind cheia succesului. Domeniile care s-au dovedit printre cele mai atractive până acum au fost cele legate de confecții-textile și producție de dulciuri. Până la sfârșitul anului 2000 se prevede finalizarea unei mari investiții, de circa 4 milioane dolari (firma româno-canadiană Romanel Universal) pentru o unitate de condiționare a cherestelei (depozitare, selectare, uscare). Alte două investiții în industrii orientate spre export (țesătorie, producerea de malț) se derulează în prezent la ZL Brăila

 

·     Zona Liberă Giurgiu a fost înființată prin HG nr.788/1996 și inaugurată la 1 noiembrie 1997. Zona a primit o suprafață de 153,56 ha la care nu s-a adăugat nici o dotare. Cu toate acestea, echipa managerială a reușit să asigure minimum de utilaje, apoi investițiile au sporit an de an, totalizând spre sfârșitul anului 2000 circa 325 miliarde lei. În zona liberă Giurgiu activează 395 firme, din care un sfert cu capital străin provenit din Franța, Italia, Grecia, Rusia, SUA, China, Olanda, Anglia, Germania și altele.  Activitatea de succes a zonei a condus la hotărârea extinderii sale cu încă 984 hectare, astfel încât va deveni una din cele mai mari zone libere din Europa.

 

Dimensiunea comparativă a zonelor libere din România

 

Practica internațională dovedește că dimensiunile optime ale unei zone libere  variază în functie de volumul și calitatea serviciilor ce se preconizează a fi prestate. O zonă liberă prea mică ar putea fi lipsită de atractivitate pentru firmele potențiale, din cauza costurilor specifice ridicate pe care le implică serviciile și prestațiile. Ca regulă generală, se apreciază că dimensiunea optimă a unei zone libere variază între 40-200 hectare, abaterile de la aceste valori putând fi justificate de anumite interese economice[4]. ZL diferă ca mărime, de la simple clădiri ( precum mici antrepozite în America Centrală) la virtuale state în state (Singapore), care detin propriile facilități, bănci, depozite, sisteme de energie și de comunicații. Zona Liberă Jebel Ali din Dubai este un exemplu de port gigant și centru de industrializare.

Amintim, spre exemplificare, mărimea unor zone libere din Europa și din celelalte continente, pentru a demonstra ca zonele libere din România se încadrează din punct de vedere al mărimii în practicile internaționale. Interesele speciale manifestate de investitorii străini din zona liberă Giurgiu, ar putea justifica extinderea acesteia la o suprafață totală de peste 1100 hectare, apropiind-o ca mărime de zona liberă Hamburg

§         Hamburg (Germania)- 1440 ha;

§         Bremen (Germania)- 240 ha;

§         Cuxhaven (Germania)- 54 ha;

§         Kiel (Germania)- 17 ha;

§         Shannon (Irlanda)- 80ha;

§         Alexandria (Egipt)- 625 ha;

§         Cairo (Egipt)- 75 ha;

§         Bombay (India)- 41 ha;

§         Port Klang (Malaysia)- 850 ha;

§         Bataan (Filipine)- 365 ha.

 

1.3 Avantajele oferite de România investitorilor străini din zonele libere

 

Unii analițtii români[5] prezintă avantajele oferite de România investitorilor străini în zonele libere, accentuând mai mult latura  geo-strategică, decât stimulentele de natură financiară-fiscală. Printre avantajele geo-strategice oferite de zonele libere din România se înscriu:

a.   poziție geografică favorabilă pe plan european, îndeosebi pentru regiunile europene fără iețire la mare, ca și pentru cele din Orientul Apropiat și Africa de Sud;

b.   existența unor capacități industriale disponibile;

c.   forța de muncă disponibilă (și disponibilizată) calificată, la costuri comparativ scăzute;

d.   înaugurarea Canalului Dunăre-Main-Rhin (în septembrie 1992), care a creat perspectivele intensificarii comertului fluvial până în centrul Europei, România având  prin situarea ei la gurile Dunării o pozitie privilegiată. Totodată, beneficiind de calea dunăreană navigabilă, România poate deveni o poartă importantă către Orientul Apropiat;

e.   pe lângă avantajele unui comerț regional, România devine atrăgătoare și prin statutul său de tară asociată la Uniunea Europeană.

 

ÎIn afara acestor avantaje de ordin geo-strategic, România prevede, prin Legea 84/1992, stimulente și facilități investitorilor care activează în zonele libere, precum scutirea de taxe vamale la produsele importate în zonele libere și destinate reexportului, precum și scutirea sau reducerea de taxe (impozitul pe profit, taxa pe valoare adăugată și accize) .

Pe lângă aceste avantaje, investitorilor din zonele libere ale României li se oferă garanții prin care se asigură integritatea și apărarea fondurilor sau bunurilor materiale investite, precum și posibilitatea repatrierii profiturilor și a capitalurilor.

În plus, materialele și accesoriile românețti, care intră în zonele libere și sunt folosite pentru fabricarea unor bunuri, sunt scutite de taxe vamale, cu îndeplinirea formalitătilor de export, ca și bunurile românețti care se utilizează pentru construcții, reparații și întreținerea de obiective în teritoriul zonelor libere.


 

Facilităti și stimulente în zonele libere din România

           

Domenii

Tip de facilitate

Terenurile și construcțiile

Pot fi concesionate sau închiriate persoanelor fizice sau juridice, române sau străine

 

Termenul de concesionare poate fi de maximum 50 de ani

Mijloace de transport, mărfuri și alte bunuri provenite din străinătate care se introduc sau se scot din zonele libere

Exceptate de plata taxelor vamale și a impozitelor.

 

Activităti desfășurate în zonele libere

Scutire de plata TVA, a accizelor și a impozitului pe profit, pe toată durata activității.

 

Profit

Transferarea în străinătate se face în condițiile legii.

 

 

Materiale și accesorii românești, care intră în zonele libere și sunt folosite pentru fabricarea unor bunuri

Scutite de taxe vamale, cu îndeplinirea formalitătilor de export.

 

Bunuri românețti care se utilizează pentru construcții, reparații și întreținerea obiectivelor în teritoriul zonelor libere

Scutite de taxe vamale

Transport bunuri dintr-o zonă liberă în altă zonă liberă

Scutite de taxe vamale

Sursa : Tabel sinoptic pe baza Legii nr.84/1992 privind regimul zonelor libere

 

 

Cu toate acestea, există unele ambiguități legislative, generate de ordonanțele 215 și 217/1999, privind plata impozitului pe profit și TVA. La câteva luni după emiterea acestora, mulți investitori străini din unele zone libere s-au retras. Un exemplu în acest sens se întâlnește în Zona Liberă Brăila, unde, la numai câteva luni după emiterea ordonanțelor menționate, au fost reziliate 16 contracte cu firme concesionare[6].

 

1.4 Comparații între condițiile și stimulentele oferite de România și alte țări în zonele libere

 

Condiții:

Din discuțiile purtate la Aministrația Zonelor Libere din România a rezultat că prețul de concesionare a terenurilor în zona liberă Constanța Sud s-a situat în anul 1999 la nivelul de  4$/ m.p. an. Datele de comparație disponibile arată că, la nivelul anului 1995[7], tariful mediu pentru concesionare de terenuri (în urma licitației) a fost de 8$/ m.p.  an, iar pentru închirieri de magazii tariful s-a situat la 50$/ m.p. an.

 

Reducerea la jumătate a tarifelor de închiriere a terenurilor din zonele  libere în decurs de numai 4 ani arată că interesul investitorilor este scăzut, cauzele trebuind să fie căutate în modul de organizare a zonelor libere și în politicile României privind stimularea investițiilor.

 

Dintre aspectele care tind să frâneze crearea și dezvoltarea favorabilă a zonelor libere din România, menționăm:

Obstacole birocratice.  Acestea sunt percepute de investitorii străini cu atât mai mult, cu cât, în general, pe plan mondial, lipsa birocrației constituie unul din principalele avantaje ale zonelor libere.

 

Infrastructură insuficientă și neadecvată (telecomunicații, utilități, depozite frigorifice), infrastructură generală necorespunzătoare, condiții insuficiente pentru cazarea, deservirea și petrecerea timpului liber de către angajați și familiile lor.  

Cei mai mulți investitorii străini din zonele libere românești sunt deocamdată interesați în utilizarea zonelor drept antrepozite, pentru stocarea produselor pe termen apropiat. Interesul de prelucrare a mărfurilor importate pentru a fi reexportate, așa cum se întâmplă în majoritatea zonelor libere existente pe plan mondial, este în stadiu incipient.

Infrastructura și amenajările insuficiente existente până în prezent, datorită neimplicării statului în asemenea investiții, nu stimulează amplasarea unor unități industriale, deși unii investitori din Japonia și-au manifestat interesul pentru crearea unor unități de prelucrare a peștelui în portul liber Constanța Sud, iar unii investitori din Coreea de Sud au manifestat interes pentru amenajarea unor întreprinderi de electronică de larg consum în zona liberă de lângă Turnu Severin, pentru realizarea de produse care să fie exportate.

Dupa cum se cunoașțe și din practica internațională, realizarea unei zone libere impune investiții substanțiale. Volumul investițiilor inițiale, ce trebuie în principiu realizat de țara gazdă, se situează în medie la 5000 $/ loc de muncă și se derulează deobicei pe o perioadă de 5-10 ani. Atragerea unei investitii străine semnificative este posibilă numai după acest interval[8].

 

Instabilitatea legilor din România, cu multe și dese schimbări efectuate prin ordonanțe guvernamentale, care apoi sunt modificate prin alte ordonanțe, derutează investitorii străini, care consideră că mediul de afaceri în România nu este prielnic. Un exemplu relevant în acest sens îl constituie schimbările prea dese ale legii privind investițiile străine. Deși atractivitatea dată de Legea 84/1992 ce reglementează activitatea zonelor libere se menține, există neconcordanțe între actul legislativ menționat și legislația conexă, cum sunt Regulamentul și codul vamal sau rigiditatea BNR în ce privește decontările în valută. In plus, investitorii străini consideră că legile din România nu sunt clare și acest lucru constituie o frână pentru elaborarea planurilor lor de afaceri pe termen mediu și lung.

 

Stimulente, facilități:

Comparațiile între legislația în domeniu din România și din alte țări care au înregistrat succese remarcabile (China, Ungaria, Egipt și toate celelalte țări tratate în prima fază a studiului) conduc la concluzia că stimulentele acordate de România nu sunt suficiente pentru a atrage investitorii, iar amenajările din zonele libere sunt în fază incipientă și insuficientă.

 

Așa cum am menționat, există în mod formal o legislație în România, care prevede stimulentele și facilitățile standard pentru zonele libere, așa cum sunt ele prevăzute și în legislația țărilor ce ne concurează cu zonele lor libere.

Dar, în timp ce alte țări, fie ele dezvoltate sau în curs de dezvoltare, care dețin zone libere, se întrec în oferirea a cât mai multe și diversificate stimulente investitorilor străini, în funcție de domeniul de activitate, de puterea acestora și de magnitudinea investițiilor, în România investitorii sunt derutați, există impresia restrângerii stimulentelor și facilităților și, deci, descurajarea  acestora.

Chiar Legea 84/1992 , așa cum am prezentat-o mai sus, oferă o gamă scăzută de stimulente, comparativ cu alte țări. Prezentăm spre exemplificare stimulentele acordate de alte țări în zonele libere.

 

Tabel sinoptic

Stimulente acordate de țările de reședință investitorilor din zonele libere

 

 

Țara

Domenii/ condiționări

Stimulente prin regimul vamal și fiscal

Albania

Producție pentru export

Scutire de taxe vamale

Scutire de impozite

Bulgaria

Import-export

Scutire de taxe vamale

 

 

Producție pentru export

Scutire de taxe vamale la import materii prime, echipamente utilaje, instalații

Repatriere liberă a profiturilor și a dividendelor

 

                                                                                            Continuă


 

China

Intreprinderi productive și neproductive

Reducere cu 50% a impozitului pe profit la nivelul de 15%

 

 

 

Reducere cu 20% a impozitului pe profit la nivelul de 24%

 

Industrializare pentru export, high technology

Suspendare temporară impozit

 

Companii de servicii, capital min. 5 mil.$, perioada min. 10 ani

Suspendare a impozitului în primul an de profit, reducere cu 50% în următorii 2 ani

 

Bănci străine, capital minim 10 mil. $, perioada min. 10 ani

Scutire de impozite pe 3 ani

 

Transport, energie, industrii legate de agricultură, proiecte în porturi, dane

Suspendare a impozitelor pe 5 ani, reducere cu 50% în următorii 5 ani

 

Ind. de dezvoltare tehnologică, ind. Productive

Reducere cu 50% a impozitului pe venit la nivelul de 15%

 

Dezvoltarea terenurilor, afaceri mobiliare

Suspendare pe 5 ani a impozitului pe venit

 

                                                                                                          Continuă

 


 

Dubai

 

Scutire de taxe vamale la importuri

 

 

Posibilitatea de repatriere 100% a profiturilor companiilor străine

 

 

Scutire de impozite pe veniturile firmei și pe veniturile personale timp de 15 ani, care se pot reînnoi pe încă 15 ani

Egipt

Companii străine

Scutire "pe viață"( pe durata de activitate a companiei) de taxe vamale, de impozit pe cifra de afaceri și taxe pe bunuri de capital

 

Mașini, echipamente, vehicule transport

Scutire de taxe vamale la import, scutire de impozit pe cifra de afaceri, scutire de alte taxe și impozite

 

Proiecte de antrepozite

Taxă de 1% din valoarea importurilor/an

 

Proiecte de producție și asamblare

Taxă 1% din valoarea exportului, dar bunurile aflate în tranzit spre o rută precisă sunt scutite

Elveția

 

Garanții guvernamentale pentru scutire de taxe  2-5 ani

 

 

Repatrierea capitalului, dividendelor, profiturilor

Grecia

Activităti de transbordare și de  prelucrare industrială

Scutire de taxe vamale și impozite

 

Intreprinderi de industrializare pentru export

Scutire de impozit pe venit 10 ani de la momentul aprobării

 

Activități portuare

Reducerea de taxe vamale și impozite

Italia

Depozitare

Scutire de taxe vamale la import, cu condiția de a fi transbordate la o destinație precisă sau a fi reexportate

Iugosla-via

 

Securitatea investițiilor garantată față de legile retroactive

 

 

Scutire de taxe vamale la import materii prime, produse finite

 

 

Firmele străine pot construi propriile facilităti în ZL, pe care le pot utiliza, inchiria, revinde altor companii străine

                                                                                                         Continuă


 

 

 

Iran

 

Scutire de taxe vamale la import

 

 

Scutire de impozite 15 ani

 

 

Garantarea investițiilor străine de către Parlament

Portuga-lia-Madera

 

Exonerare de taxe vamale la import

 

 

Scutire de impozit pe profit 10-15 ani de la instalare

 

 

Scutire de taxe la cumpărarea de bunuri imobiliare

 

 

Scutire de TVA, în condițiile cedării activelor imobilizate

 

 

Exonerare de impozite locale, impozite asupra dobânzilor la creditele angajate cu instituții financiare externe

 

 

Exonerare de impozite asupra dobânzilor la obligațiunile emise de societăți cu ocazia investițiilor în ZL

 

 

Scutire de taxe de timbru pentru acte și documente ale companiilor străine

Taiwan

 

Scutire de taxe vamale la import

 

 

Scutire de impozit pe profit 5 ani

 

 

Acces prioritar la terenuri

 

 

Acord de credit pentru importurile noilor acționari

 

 

Asigurarea serviciilor de infrastructură

Togo

ZLIE

Scutire de taxe și impozite in primii 10 ani de activitate

 

 

Reducere de impozite la nivelul de 15% după 10 ani de activitate

 

 

Scutire de taxe la exportul unor produse importate sau produse în ZLIE

 

 

Scutire de taxe vamale la import materii prime, echipamente și reducere cu 50% la import autovehicule utilitare

 

 

Exonerare de impozite pe dividende în primii 10 ani de activitate a firmelor străine

 

 

Reducere cu 2% a impozitului pe salarii pe durata activitătii întreprinderii

 

 

Tarife preferențiale pentru prestări servicii publice: electricitate, apă, telefon, s.a.

 

 

Libertatea de transfer al capitalului

 

                                                                                                    Continuă


 

 

SUA

Depozitare, prelucrare

Scutire de taxe vamale la import până când produsele părăsesc ZL

 

 

La exportul din ZL în SUA nu se plătesc taxe vamale pentru componentele incorporate în produsul finit

 

 

Scutire de impozite locale și statale

 

 

Program guvernamental de calificare a forței de muncă

 

 

Birocrație minimă

 

 


 

 

 

 

 

Capitolul 2. TENDINȚE ALE DEZVOLTĂRII PARCURILOR INDUSTRIALE ÎN ROMÂNIA. COMPARAȚII INTERNAȚIONALE

 

2.1.Cadrul legal pentru înființarea parcurilor industriale în România

Regimul inovator al parcurilor industriale stabilit prin Legea parcurilor industriale din 25 iulie 2000 reprezintă un important element de stimulare a investițiilor interne și străine în România. În baza legii, parcurile industriale sunt puse sub autoritatea Agenției Naționale pentru Dezvoltare Regională (ANDR), care trebuia să elaboreze normele metodologice de aplicare a legii până la 25 septembrie 2000, pe care să le supună aprobării guvernului.

Cum aceste norme incă nu au fost supuse aprobării Guvernului până la jumătatea lunii noiembrie 2000, considerăm că acest studiu ar putea contribui cu unele elemente la susținerea contribuției ANDR pentru intrarea în vigoare, de facto, a Legii.

ANDR are autoritatea de a analiza propunerile de constituire a parcurilor industriale, precum și atribuții de gestionare a fondurilor bugetare și extrabugetare destinate dezvoltării parcurilor industriale.

 

Definirea parcului industrial (PI) în România și acordarea titlului de PI

După cum se știe, conform definiției și celorlalte stipulări din Lege, parcurile industriale sunt arii strict delimitate teritorial, în perimetrul cărora se desfășoară activități investiționale, de producție industrială și de servicii conexe, într-un regim de facilități specifice.

Inițiativa constituirii unui parc industrial poate aparține autorităților administrației publice locale, camerelor de comerț și industrie, asociațiilor patronale și profesionale, precum și persoanelor juridice din România având ca obiect unic de activitate administrarea parcurilor industriale.

Titlul de parc industrial se acordă pe o durată minimă de 25 de ani, prin ordin al președintelui ANDR, stabilindu-se prin același ordin durata, perimetrul și condițiile de desfățurare a activităților economice din PI.

Legea a impus o serie de condiții pentru ca ANDR să acorde unei societăți comerciale titlul de parc industrial. Odată obținut titlul, deținătorul poate încheia contracte cu persoane juridice române și străine care urmăresc să-și desfășoare activitatea într-un parc industrial.

Deținătorii titlului de parc industrial au ca principală obligație, stipulată de lege, realizarea și exploatarea parcului industrial în conformitate cu studiul de fezabilitate și cu planul de afaceri prezentate la ANDR în documentația de ofertă, înainte de obținerea titlului.

 

2.2 Facilități pentru investitorii din parcurile industriale din România

Facilitățile acordate investitorilor din parcurile industriale constau în scutirea de taxe vamale la import, scutirea de TVA și scutirea de impozit la profitul reinvestit. Mai mult, au fost introduse noi tipuri de facilități referitoare la cofinanțarea din fonduri speciale a unor investiții realizate în parcurile industriale și două facilități speciale acordate pentru deținătorul titlului de parc industrial.


 

 

Condiționări și facilități oferite parcurilor industriale din Romania

 

Domenii

Condiționări și facilități

Titlul de parc industrial

 

 

Terenurile și construcțiile

Persoană juridică din Romania cu obiect unic de activitate administrarea parcurilor industriale

 

Titlu de proprietate sau de folosință asupra terenurilor aferente, pentru o perioadă de cel putin 25 de ani

Import mașini, utilaje, instalații, echipamente, mijloace de transport, alte bunuri necesare efectuării și derulării de investitii

Scutire de plata taxelor vamale și a TVA

 

Import materii prime și materiale, piese de schimb și componente necesare la construcția, reparația și întreținerea de obiective

Scutire de plata taxelor vamale și a TVA

 

Modernizarea tehnologiilor, dezvoltarea infrastructurii industriale, susținerea obiectivelor de investiții

Scutire de la plata impozitului  pe profitul reinvestit, pe o perioadă de 5 ani de la inființare

Lucrări de infrastructură și asigurarare a utilităților din PI

Cofinanțare cu/ fără rambursare din fondurile destinate dezvoltării Pi pană la limita de 25% din valoarea investiției necesare continuării lucrărilor.

Nu sunt limite in cazul cofinanțării externe

Alte domenii

Inlesniri de la plata taxelor locale pentru cel mult 5 ani

Deținătorul titlului de PI

Scutire taxe pentru folosirea terenurilor proprietate de stat (in alte scopuri decât agricultură și silvicultura)

 

Scutire taxe pentru modificarea destinației sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizării investiției.

 

 

Facilitățile privind exonerarea de taxe vamale și taxe fiscale sunt similare celor acordate prin Legea 84/1992 investitorilor din zonele libere, dar legea parcurilor industriale este mai generoasă, acordând mai multe tipuri de facilități, fără condiționări corespunzătoare.

Ne referim la două probleme:

I.                     Prevederea Legii parcurilor industriale referitoare la cofinanțarea cu/ fară rambursare din fondurile destinate dezvoltării PI până la limita de 25% din valoarea investiției necesare continuării lucrărilor. Potrivit unei discuții purtate cu reprezentanții oficiali ai Consiliului Concurenței, această prevedere ar încălca Legea 143 privind Ajutorul de stat, afectează concurența între agenții economici, determinând o concurență neloială din partea agenților economici ce activează în parcurile industriale, care sunt avantajați de ajutorul statului pentru dezvoltarea acestora. Consiliul Concurenței, care administrează atât Legea 21/1996 - denumită Legea Concurenței , cât și Legea Ajutorului de stat,  va ataca, prin urmare această prevedere a legii parcurilor industriale. Mai mult, Consiliul Concurenței reclamă faptul că nu este consultat atunci când sunt inițiate acte normative ce implică măsuri de ajutor de stat.

II.                   Legea parcurilor industriale, deși acordă facilități de scutire de taxe vamale și fiscale, nu prevede obligativitatea orientării spre export a unei părți din producția obținută în zona parcului industrial, ceea ce, de asemenea, crează   condiții discriminatorii față de agenții economici situați în afara parcurilor industriale (care vor continua să plătească taxe vamale și impozite). Produsele celor aflați în ultima categorie nu vor putea fi competitive pe piața românească, comparativ cu produsele obținute în parcurile industriale, destinate pieței românești. 

            Rezultă, din nou, starea conflictuală dintre conceptele stimulative și cele “neutraliste” în economie.

 

 

 

2.3 Comparații între condițiile și stimulentele oferite de România și alte țări investitorilor din parcurile industriale

 

La o primă  analiză comparativă cu facilitățile primite de investitori în zonele libere din lume, constatăm că parcurile industriale din România ar putea fi asimilate zonelor

libere industriale de export din alte țări.

Legea parcurilor industriale din România face referire însă la relația dintre parcurile industriale și zonele libere, în sensul că precizează că, prin derogare  de la prevederile art.1 din Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere, se poate institui regimul de zonă liberă în parcurile industriale, prin hotărâre a Guvernului, numai în cazul în care societățile comerciale care îți desfățoară activitatea în perimetrul acestora realizează producție și / sau servicii destinate exclusiv exportului (în unele țări, precum Ungaria, acest procent al exportului raportat la producția obțimută este stabilit la 80%). Nu se precizează însă, dacă într-un asemenea caz, agenții economici respectivi ar beneficia numai de facilitățile Legii 84 privind regimul zonelor libere sau și de cele prevăzute de Legea parcurilor industriale.

Problema pare destul de dificil de tranțat, dat fiind că s-ar putea induce discriminări între zonele libere care au activitate industrială orientată spre export și parcurile industriale declarate zone libere.

Câteva exemple privind activitatea și stimulentele acordate în unele parcuri industriale din lume ar putea fi utile decidenților români pentru stabilirea relației între parcurile industriale și zonele libere, sau pentru desemnarea zonelor libere industriale de export (ZLIE).

Specialițtii de la UNCTAD (Conferința ONU pentru Comerț și Dezvoltare) definesc zona liberă industrială ca o zonă geografică bine delimitată, care beneficiază de concesii vamale și fiscale, în care activitatea principală se axează pe industrializare în vederea exportului. O definitie sugestivă și plastică în acelați timp este dată de J. Martin (1998): “Imaginează-ti un loc unde poti înființa o fabrică cu taxe mici sau fără taxe și fără birocratie. Fabrica poate efectua ultime finisări pentru produse importate sau să producă pentru export. Imaginează-ți, de asemenea, că administrația locală (guvernul) te primețte cu bratele deschise, te ajută să–ți realizezi operațiunile și chiar îți aranjează accesul pe piețele locale și străine”.

 

Obiectivul general al zonelor libere industriale îl constituie promovarea industrializării orientate spre export.

Obiectivele specifice constau în atragerea capitalurilor străine, creerea de noi locuri de muncă, creșterea veniturilor valutare, promovarea transferului de tehnologie și ameliorarea competitivității produselor, precum și favorizarea relațiilor cu economia țării pe al cărei teritoriu este amplasată zona liberă.

Se pot identifica câteva trăsături ale zonelor și subzonelor industriale pentru export, așa cum se desprind din experiența unor țări :

a.   Privilegiile și avantajele, în loc să fie concentrate în zone teritoriale bine definite, au fost extinse spre întreprinderi locale sau deținute de străini, operând în orice spațiu al unei țări ca zone libere sau subzone ale zonelor libere (parcuri industriale).

In Ungaria, începând din anul 1982 statutul de zonă economică liberă se acordă întreprinderilor și nu unui anumit teritoriu,. (Acest tip de zone libere se aseamănă cu subzonele libere din SUA). După 1990, schimbarea de la exportul produselor tradiționale la exportul de produse noi realizate de industriile dominate de investiții străine directe a fost sprijinit în Ungaria prin așa–numitele zone industriale libere.

Zonele industriale libere au fost create în baza legii investițiilor străine (Act XXIV/1988), prin care firmele cu participare străină pot să se proclame ele însele zone industriale libere sub controlul autoritătii vamale, dacă cel putin 80% din producția realizată este exportată în afara Ungariei. In cadrul zonei, firma este asimilată firmelor străine pentru controlul valutar și comerțul exterior; contabilitatea este ținută în valută, dar firma este supusă impozitelor Ungariei, cu exceptia TVA (Antalóczy, 1998).

 

b.   Autorizațiile de implantare în zona parcului industrial sunt acordate în baza unor criterii bine definite, iar investitorii sunt stimulați

În China, de exemplu, pentru parcul industrial și științific Hsinshu, situat în apropierea unor centre industriale, a aeroportului internațional și a autostrăzii Nord-Sud, autorizațiile de implantare în zona parcului industrial sunt acordate în baza unor criterii bine definite, respectiv: utilizarea tehnologiilor avansate; prezentarea unui program de dezvoltare și de investiții; crearea unui nucleu de cercetare, căruia să-i fie destinate cel putin 10% din volumul investițiilor (cercetării i se va acorda, totodată, un volum important din cifra de afaceri); folosirea cu prioritate a forței de muncă autohtone (50% din personalul de conducere); conservarea mediului înconjurător.

În schimb, statul poate deține până la 49% din capital, pune la dispoziția întreprinderilor clădiri, finanțează proiecte (selecționate) de cercetare și creează cadrul favorabil pentru obținerea de împrumuturi bancare cu dobânzi reduse.

Investitorii din parcul industrial beneficiază, de asemenea, de scutirea de impozite pe venit o perioadă de 5 ani și de exonerarea taxelor vamale la import și export. Se estimează că, față de anul 1990, când își desfățurau activitatea circa 110 întreprinderi (cu o cifră de afaceri de 2,15 miliarde dolari, din care peste 80% din activitatea de export), în 1999 numărul întreprinderilor prezente în parcul industrial Hsinshu a sporit puternic, depățind cifra de 190, cu peste 35.000 locuri de muncă.

c.   Regimul zonelor libere industriale autorizează acordarea avantajelor proprii acestor zone, pentru toate domeniile industriale și pentru întreprinderile din toată tara a căror productie este destinată exportului (Tunisia)

d.   În  zonele libere industriale de export se depozitează și se prelucrează unele produse neobișnuite. In Brevard County, Florida (SUA) de exemplu, sateliții sunt procesați în zona comercială liberă, utilizându-se sortimente complexe de componente din SUA și alte țări; apoi, sateliții (produse finite) sunt retrași din zonă pentru a fi plasați  pe orbită, aceasta fiind considerată ultima destinatie de export.

e.   Cele mai multe zone libere din SUA includ un parc industrial (subzonă), cu loturi de teren  pe care utilizatorii zonelor îți pot construi ceea ce doresc.

Subzonele libere din SUA sunt deobicei întreprinderi private autorizate de Administrația Zonelor comerciale străine. In SUA multe companii au profitat de crearea subzonelor Zonelor libere. In loc să construiască în zonele libere existente, se solicită autoritătilor zonei libere crearea unei subzone pe locul în care este construită și functionează fabrica. Cu statut de subzonă se câștigă avantajele Zonelor Libere în cadrul propriei proprietăți industriale.

 

În ultimii ani, subzonele zonelor de comerț internațional din SUA au depășit numărul zonelor libere, pe de o parte pentru că vechile zone libere lucrează deja la capacitatea totală, dar și pentru că deseori volumul mare de produse ce trece printr-o fabrică  privată garantează denumirea de origine a produselor.

 

Avantajele oferite firmelor amplasate în parcurile industriale (subzone libere) din SUA

Subzonele permit o puternică dezvoltare a operațiunilor cu minim de birocrație.

Importurile  sunt scutite de taxe vamale

Companiile petroliere, de exemplu, utilizează statutul de subzone ale Zonelor de comert internațional (FTZ) pentru a importa și rafina țiței.  Citgo Petroleum Corp cu sediul în Tulsa, Oklahoma (SUA), operează în prezent în 4 subzone active ale zonelor libere comerciale de pe întreg teritoriul SUA. Ca multe alte companii energetice, a procedat la stabilirea statutului de subzonă a FTZ pentru rafinăriile dețtinute, obținând reduceri de tarife pentru carburanții importați și reducerea poverii reglementărilor guvernamentale. In prezent, rafinăria  Citigo`s Lake Charles, L.A. este denumită oficial Subzona 87B. Cu peste 3000 de angajati și muncitori cu contract, produce gazolină, kerosen, carburant turbo jet și procesează peste 320000 barili de carburant / zi.

M. Sharp, coordonator al zonei de comerț internațional la Citgo, susține că, în timp ce statutul de subzonă  (obtinut de firmă în 1988) aduce o cheltuială anuală de 38000$, Citgo a câștigat  între 2-2,5 milioane $ pe an numai din tarifele vamale.    .

 

Virtual, toate marile întreprinderi de automobile din SUA operează în subzone ale zonelor libere, unde părțile componente importate pot fi incorporate în automobile Chrysler, Ford, GM sau unde mașinile străine pot primi componente americane.

Circa două treimi din mașinile BMW asamblate la compania Spartanburg, S.C., subzonă a zonei libere desemnată pentru fabrică, sunt exportate în alte tări. Toate mașinile BMW 23 Roadstars vândute în lume sunt produse în această subzonă liberă din SUA, după care sunt livrate în peste 100 de țări.

În SUA există și alte tipuri de stimulente pentru atragerea investitorilor în zone libere, sau în parcuri industriale (subzone), acordate nu prin lege, ci inovate de firmele private. Un exemplu în acest sens îl constituie asistarea managementului de către IBM prin produsul ZoneManager, un sistem care permite utilizatorilor să facă analiza cost / beneficiu pentru a justifica fie utilizarea unei zone libere existente sau pentru a solicita declararea propriei întreprinderi ca subzonă liberă.

.

Capitolul 3. SEMNIFICAȚII  ALE ZONELOR  LIBERE SI PARCURILOR INDUSTRIALE  PENTRU ROMÂNIA, COMPARATIV CU ALTE ȚĂRI, REIESITE DIN TOATE FAZELE STUDIULUI

 

Analiza celor mai recente evoluții pe plan mondial în domeniul zonelor economice libere conduce la unele observații relevante pentru strategia de dezvoltare a zonelor libere din România și pentru strategia de dezvoltare industrială a României.

 

O primă observație se referă la tipologia zonelor libere. Întrebarea care se poate pune în cazul României este ce tip de zone libere ar trebui dezvoltate în viitor, asfel încât acestea să contribuie în mai mare măsură  la dezvoltarea economică a țării.

 

Un răspuns la această întrebare rezultă din dinamica tot mai accelerată în ultimii 20 de ani a zonelor libere industriale de export, atât în țările dezvoltate cât și în cele emergente și în dezvoltare. Experiența recentă a țărilor analizate relevă faptul că cele mai multe țări de reședință a zonelor libere nu se mai mulțumesc cu oferirea de spații de depozitare pentru reexport, ci efectuează operatiuni de prelucrare industrială, cu grade diferite de complexitate și exportul produselor finite.

 

Evoluția conceptului modern de zonă de prelucrare pentru export a căpătat terminologii diferite, care ilustrează dezvoltarea acestui instrument de politică economică și diversitatea structurilor institutionale. O dezvoltare importantă a privilegiilor și avantajelor zonelor este faptul că în loc să fie concentrate într-un perimetru teritorial bine definit, deținut de firme locale sau străine, zonele libere operează oriunde pe teritoriul unei țări.

 

Exemplele în acest sens sunt constituite de crearea de subzone ale zonelor libere, în care se declară zonă liberă perimetrul unei întreprinderi din interiorul tării de rețedintă, oferindu-se toate avantajele și restricțiile specifice zonelor libere, dar care presupun cheltuieli reduse de instalare și infrastructură (subzone de tipul celor din SUA, Ungaria  s.a.).  Acest tip de zonă liberă a atras multe învestițtii străine directe în Ungaria, contribuind la dezvoltarea exportului șți la creșțterea excedentului balanței comerciale a țării.

 

Altă caracteristică a zonelor libere, care ar putea da o idee autorităților române și oamenilor de afaceri asupra tipologiei de zonă liberă potentială, este faptul că unele zone libere industriale de export au preluat funcția de zone de prelucrare pentru import, operând exclusiv pentru piața internă (Manaus-Brazilia, China).

Politica unor guverne de a încuraja legăturile zonelor cu economia locală, în schimbul acordării accesului pe piața locală a produselor realizate în zonă s-a dovedit a fi un stimulent mai puternic pentru investitorii străini, comparativ cu stimulentele clasice oferite în zonele libere industriale de export.

 

O altă dezvoltare interesantă a zonelor libere este instalarea întreprinderilor  autohtone în zonele libere industriale de export. În unele țări (India de exemplu), participarea locală, cel putin prin societăti mixte, este obligatorie. Datele disponibile arată că în tările în dezvoltare două treimi din firmele ce activează în ZLIE sunt firme locale sau societăti mixte ale firmelor locale cu cele străine și numai o treime sunt firme integral străine. Această evolutie este cel puțin parțial rezultatul necesității economice, în condițiile în care investitorul autohton poate fi un bun substituient pentru companiile străine reticente sau inexistente, dar și rezultatul presiunilor politice, ca urmare a faptului că avantajele acordate investitorilor străini în zonele libere reprezintă de fapt o discriminare fată de întreprinzătorii autohtoni. 

Această orientare este deosebit de interesantă pentru viitoarele parcuri industriale din România, care ar putea funcționa în regim de subzonă liberă, cu taxe de instalare percepute de stat în schimbul facilităților acordate, fără implicarea ajutorului de stat pentru dezvoltarea parcurilor, întrucât acestea ar trebui să fie stabilite în perimetrul întreprinderii existente și cu obligativitatea orientării parțiale spre export a producției obținute în aceste condiții și parțial spre piața internă, stimulându-se în acest fel investitorii străini interesați și de piața locală.

O altă dezvoltare recentă a zonelor libere, aflată în stadii incipiente, este transformarea zonelor libere industriale de export în zone orientate spre servicii. Într-un sens, aceasta ar putea fi socotită o reîntoarcere la sursele originale ale zonelor libere moderne, adică la “ zone libere comerciale” sau “porturi franco”, care serveau într-un trecut îndepărtat principalele rute maritime. În fapt, zonele libere de export servicii reflectă creșterea importanței sectorului de servicii în totalul activităților economice și creșterea gradului de comercializare a unor servicii (telecomunicații, procesare de date, software). Ca urmare, dezvoltarea orientării spre servicii a unor zone libere industriale constituie un concept mai larg și mai ambițios decât conceptul inițial de porturi libere, pentru că se axează nu numai pe funcția comercială (care este de fapt o functie minoră, cu exceptia zonelor din Panama și Egipt), dar pune accentul pe servicii bancare, de procesare a datelor, de asigurări.

În opinia analiștilor Națiunilor Unite (UNCTAD, 1996), conceptul de zone libere de export al serviciilor va putea fi extins spre alte tipuri de servicii, de turism, servicii educaționale, precum și în domeniul agro-business-ului.

 

O altă observatie se referă la tipul de industrii ce pot fi atrase în zonele libere industriale de export .

Majoritatea industriilor ce se întâlnesc în zonele libere industriale din lume sunt industrii ce aparțin de “industria ușoară”, care au nevoie de investiții de capital relativ scăzute (în analizele specialiștilor ONU, industria ușoară include industria textilă și de îmbrăcăminte, bunuri electronice de consum, echipamente menajere simple, produse din plastic, mobilă, alimente și băuturi).

Există mai putine zone libere industriale de export, situate îndeosebi în țările dezvoltate și emergente, care găzduiesc industria grea. În aceste țări, zonele libere industriale de export sunt dominate de rafinării și întreprinderi petrochimice, de întreprinderi de procesare a bauxitei în alumină și de companii constructoare de automobile, localizate în general în afara unui perimetru de tip “enclavă”, pe teritoriul inițial al întreprinderii (SUA, Ungaria, EAU).

Dezvoltarea industriei grele în zonele libere industriale de export este legată atât de resursele naturale ale țării de reședintă (țiței, gaz, bauxită), cât și de semifabricatele produse din materii prime locale (oțel, aluminiu, produse chimice de bază, lemn). În acest sens, sunt relevante câteva exemple de succes în tările în curs de dezvoltare : firme producătoare de mănuși de cauciuc în zonele libere din Malaysia, pe baza resursei de cauciuc natural; firmele producătoare de componente de automobile din zonele libere din Mexic pe baza utilizării oțelului produs local; întreprinderi prelucrătoare de alimente și țigări în zonele libere din R. Dominicană, pe baza materiilor prime locale.

 

O ultimă observație reieșită din actualul studiu se referă la concesiile ce se acordă investitorilor din zonele și subzonele libere.

Concesiile generale practicate în zonele libere sunt practic de acelați tip pentru toate zonele și tipurile de zone libere: scutirea de taxe vamale la importul bunurilor și serviciilor, suspendarea impozitelor, subvenții indirecte sub forma prețurilor scăzute pentru spațiile de prelucrare industrială (în ZLIE).

 

Facilitățile și stimulentele acordate de țările studiate (prezentate în tabelul sinoptic) relevă că țările “ se întrec” în acordarea de concesii multiple și pe durate de timp cât mai mari, ajungând în unele cazuri la întrega perioadă de activitate a întreprinderilor amplasate în zonele libere. Concesiile sunt fie legate de un plafon minim de investiții, fie, în cele mai multe cazuri, fără o astfel de referire, ceea ce atrage investitori de toate taliile, care împreună determină dezvoltarea zonelor libere în ansamblu.

                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anexă

Selecții ale articolelor din Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere, referitoare la facilitățile acordate investitorilor, la sancțiuni  și restricții

 
Facilități

Art.12. Terenurile și construcțiile din zonele libere pot fi concesionate sau închiriate persoanelor fizice sau juridice, române sau străine. Regimul de concesionare și închiriere se stabilește prin regulamentele prevăzute la Art.7 și 9. Termenul de concesionare poate fi de maximum 50 de ani și se stabilețte în funcție de valoarea investiției sau de specificul activității.

Art.13. Mijloacele de transport, mărfurile și alte bunuri provenite din străinătate sau destinate altor tări, care se introduc sau se scot din zonele libere, sunt exceptate de plata taxelor vamale și a impozitelor.

Art.14. Pentru activități desfășurate în zonele libere, agenții economici sunt scutiți de plata TVA, a accizelor și a impozitului pe profit, pe toată durata activității.

Transferarea în străinătate a profitului se face în condițiile legii.

Art.15. La lichidarea sau restrângerea activitătii desfășurate în zona liberă, persoanele fizice sau persoanele juridice străine pot transfera în străinătate capitalul și profitul, după plata tuturor obligațiilor către statul român și partenerii contractuali.

Art.16. Mijloacele de transport, mărfurile și alte bunuri de origine română sau din import, provenite din teritoriul vamal al României, pot fi introduse în zonele libere cu respectarea prevederilor legale privind exportul sau, după caz, trimiterea temporară. Reintroducerea acestora în teritoriul vamal al țării se face în condițiile prevăzute de lege.

                                                                       

Art.17. Materialele și accesoriile românești, care intră în zonele libere și sunt folosite pentru fabricarea unor bunuri, sunt scutite de taxe vamale, cu îndeplinirea formalitătilor de export.

Art.18. Bunurile românești care se utilizează pentru constructii, reparații și întreținerea de obiective în teritoriul zonelor libere sunt scutite de taxe vamale.

 

Art.19. Bunurile dintr-o zonă liberă pot fi transportate în altă zonă liberă fără plata de taxe vamale. Aceste bunuri pot fi tranzitate pe teritoriul vamal al României, cu respectarea dispozițiilor legale. Aceste bunuri pot fi introduse și în țară cu îndeplinirea condițiilor și formalităților privind importul sau, după caz, primirea temporară.

 

Capitolul 7- Sancțiuni

Art.22. Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârțite în astfel de conditii încât, potrivit legii penale să fie considerate infractiuni, următoarele fapte :

            a). Intrarea în zonele libere fără aprobarea administratiei ori fără permise eliberate de administrațiile zonelor libere sau de alte organe autorizate prin lege, cu amendă de 250-1.000 dolari SUA.

            b). Introducerea în zonele libere de bunuri neînsoțite de documente, cu amendă de 2.000-10.000 dolari SUA.

            c). Desfășțurarea altor activitățti decât cele prevăzute în licențele eliberate conform Art.11, cu amendă de 2.500-10.000 dolari SUA.

            Plata amenzilor prevăzute la lit.a) se poate face și în lei, prin transformarea cuantumului acesteia la cursul oficial în vigoare la data constatării contravenției.

            Bunurile ce fac obiectul contravențiilor prevăzute la lit.b) și c) se confiscă.

            Sancțiunea poate fi aplicată șți persoanelor juridice.

           

Art.23. Constatarea contravențiilor șți aplicarea sancțiunilor prevăzute la Art.22 se face de împuterniciții administrației zonei libere.

Art.24. Împotriva procesului verbal de constatare a contravenției se poate face plângere în termen de 15 zile de la data comunicării acesteia.

Plângerea se depune la administrația zonei libere și se soluționează la judecătoria în a cărei rază a fost săvârșită contravenția.

Art.25. Contravențiilor prevăzute la Art.22 li se aplică dispozițiile legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu excepția Art.25, 26 și 27.

Art.26. Introducerea în zonele libere de bunuri al căror import este prohibit pe teritoriul României constituie infracțiune șți se pedepseșțte cu închisoare de la 2 la 7 ani, în afară de cazurile în care, pentru fapta săvârțită, Codul Penal sau altă Lege specială prevede o pedeapsă mai mare.

Tentativa se pedepsește.

 

**Restricții.

 Se pot efectua investiții străine în zonele libere, dar nu trebuie să:

1. încalce normele de protecție a mediului înconjurător

2. aducă atingere intereselor de securitate șți apărare natională a României

3. dăuneze ordinii publice, sănătății și moralei

Drepturi

Să participe la conducerea și gestionarea investițiilor potrivit contractelor și statutelor convenite.

Să înstrăineze drepturile șți obligațiile contractuale către alți investitori, români sau străini.

Să transfere în străinătate profiturile ce li se cuvin în valută convertibilă, precum și o cotă din profiturile anuale în lei, care să reprezinte 8-15 % din aportul în numerar și în natură vărsat la capitalul social, prin schimb valutar efectuat de băncile autorizate, la cursul oficial.

Să transfere în străinătate, în valută, în 3 rate anuale, sumele obtinute cu titlul de despăgubire.

 

 

 

Garanții

   Investițiile străine în România nu pot fi naționalizate, expropriate, rechiziționate sau supuse altor măsuri cu efecte similare decât în cazuri de interes public și cu plata unei despăgubiri corespunzătoare valorii investiției

În situația în care investitorul străin nu acceptă valoarea despăgubirii determinată, aceasta se va stabili la cererea investitorului pe cale judecătorească.

Investițiile străine beneficiază de regimul juridic stabilit prin lege, indiferent de cetățenia sau de naționalitatea acestora.

 

                                   

                                                                                                                       

                                                                                               

Bibliografie selectivă

xxx

Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere

xxx

Legea parcurilor industriale, 25 iulie 2000

xxx

Dosare zone libere și parcuri industriale, Krass Media Monitoring, 2000

Andel, T.

Site here and zone out, Transportation & Distribution, Cleveland, SUA, august 1996

Astbury, S.

Penang goes for high value, Asian Business, Hong Kong, august 1992

Basile, A.

 

Investir dans les zones franches industrielles d`exportation, Paris, OCDE, 1984

Blishen, Ch.

Combat zones to free zones, Central European, vol. 6, Londra, mai 1996

Caraiani, Ghe. ți

 Cazacu, C.

 

Zonele libere, Ed. Economică, 1995

Câmpeanu, Virginia

 

Zonele libere industriale și strategia industrializării, Conjunctura Economiei Mondiale, Ed. Expert, 1995

Cho, S. și Tung, S.

 

Investment incentives zones and regional tax incentive policy in RP of China, The International Tax Journal, vol.24, SUA, 1998

Demissar, M.

Foreign Trade Zones, Investor Systems, iulie 1998

Dobrescu, Emilian,

 

 Zonele economice libere - instrumente importante ale realizării integrării economice, Studii și cercetări economice, CIDE, București, 1996

Dove, G.A

 

 The Advantage of a Free Zone, ONUDI, 1977

Elteto, A.

 

The impact of FDI on the Foreign

Trade of Four Smaller CEE Countries, Budapest,1998

 

Fâciu, C.

 

Zonele libere, Conjunctura economiei mondiale,1984

Ghanen, S.

American Economic Development Council, vol. 15, 1997

Healey, D.

 

Export Processing Zones: The case

of the R. of  Korea, Industry and Development, nr.26, 1994

Kelleher, TH.

 

Manuel sur les zones franches d`exportation, ONUDI, 1976

Kiernan, P.

Jordania, International Communication, SUA, sept. 1998

Liebau, E. și Wahnschaffe, P.

 

Management strategies of multinationals in developing countries, Intereconomics, iulie-august 1992

Maex, R.

 

Les enterprises multinationales et l`emploi dans les zones franches d`exportation des pays d`Asie, OIM, Geneva, 1988

Martin, J.

 

Gateways for the global economy, Management Review, vol.87,New York, decembrie 1998

Mervosh, G.

A gulf awash with promise, Industry week, vol.246, Cleveland, SUA, 15 sept. 1997

Possas, Furtado, Carvalho,

 

Employment effects of exports by multinationals and of export processing zones in Brazil,

Geneva,1987

Quigley, P.,

 

Phisical planning of Industrial Free zones, ONUDI, 1974

xxx

Export Processing Zones in

Non-APO Regions, ONUDI,1974

xxx

Industrial Free Trade Zones as Incentives to Promote Export Oriented Industries, ONUDI, 1975

xxx

Survey of Free Zones in the World, UNCTAD, 1982

 

xxx

 

UNCTAD, Zones Franches Industrielles, Geneva, 1993

xxx

CNUCED, Zones franches industrielles, Rapport du secretariat de la

CNUCED, aprilie 1993

xxx

UNCTAD,World Investment Report, 1996

xxx

UNCTAD, World Investment Report, 1997

xxx

UNCTC: The challenge of free

economic zones in Central and

Eastern Europe, New York, 1991

 

 

 

Faza următoare           Înapoi

 

 

 



[1] Fâciu, C., Zonele libere, Conjunctura economiei mondiale,1984

[2] Dobrescu, Emilian, Zonele economice libere, instrumente importante ale realizãrii integrãrii economice, CIDE, 1996

[3] Mihalache Ionel, 21 noiembrie 2000, Dosar Zone Libere, Krass Media Monitoring

[4] Kelleher, Th., La zone franche de Shannon d`Irlande, ONUDI, 1978

[5] Stoian,I.M. Zonele libere, Conjunctura Economiei Mondiale, 1995

[6] Dosar Zone Libere, Krass Media Monitoring, 21 noiembrie 2000

[7] Iliescu, V, Zonele libere,  Piața Financiară, decembrie 1995

[8] Caraiani, Ghe. Si Cazacu, C, Zonele libere, Ed. Economicã,1995