Strategia dezvoltării zonelor
libere industriale în România - factori de creștere economică și de sporire a
exportului
Studiu
comparativ privind stimulentele și facilitățile
oferite de
România și de alte țări
în zonele
libere și parcurile industriale
Responsabil lucrare:
Dr. ec. Virginia
Câmpeanu
© SCIENTCONSULT, Decembrie 2000
Cuprins
INTRODUCERE................................................................................................................
Capitolul
1. TENDINȚE ÎN DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE DIN ROMÂNIA
1.1
Experiența României în dezvoltarea zonelor libere....................................
1.2
Cadrul legal al zonelor libere din România în perioada de tranziție.....
1.3
Avantajele oferite de România investitorilor străini din zonele libere
1.4
Comparații între condițiile și stimulentele oferite de România și alte țări în
zonele libere
Capitolul
2. TENDINȚE ALE DEZVOLTĂRII PARCURILOR INDUSTRIALE ÎN ROMÂNIA. COMPARAȚII
INTERNAȚIONALE..............................................................................
2.1.Cadrul
legal pentru înființarea parcurilor industriale în România.....
2.2
Facilități pentru investitorii din parcurile industriale din România.......
2.3
Comparații între condițiile și stimulentele oferite de România și alte țări
investitorilor din parcurile industriale...............................................................................................
Anexă.............................................................................................................................
Bibliografie
selectivă..............................................................................................
© SCIENTCONSULT, 2000
Competiția acerbă pentru găsirea de noi piețe de desfacere a produselor, cât și nevoia de a fructifica potențialul economic al unei regiuni prin atragerea capitalului străin, au condus la apariția unui element de interes în structura economică a unei țări: Zona Liberă.
Definită ca o formă complexă de regim
vamal suspensiv, zona liberă se constituie într-un perimetru bine determinat
din teritoriul unei țări, în care pot fi introduse mărfuri în vederea
prelucrării și comercializării lor pe terte piețe, fără aplicarea restrictiilor tarifare și
netarifare ale regimului vamal în comparație cu teritoriul național.
Scopul înființării unei zone libere (ZL) este de a favoriza dezvoltarea economică prin atragerea de investitii de capital străin. Totodată, zonele libere servesc la încurajarea comerțului internațional, stimulând bazele industriale ale comunităților locale.
ZL au înregistrat o creștere accentuată în ultimii ani, pe măsură ce companiile din tările dezvoltate și unele tări în curs de dezvoltare s-au decis să se dezvolte în afara granițelor țărilor de origine. Avântul pe care l-a luat dezvoltarea zonelor libere, chiar în țări cu tradiție la economia de piață, demonstrează impactul pozitiv pe care zonele libere îl au asupra economiei unei tări.
Obiectul
de lucru al zonei libere
diferă în funcție de tipul de zonă liberă și scopul principal al acesteia :
Ø
Zonele libere
comerciale au
ca obiect de lucru mărfurile care pot fi
introduse în cadrul acestora în scopul depozitării pentru reexport;
Ø
Zonele libere
industriale pentru export au ca obiect de lucru mărfurile introduse în scopul
prelucrării din care să rezulte alte mărfuri pentru export.
După tipul operatiunilor executate, zonele libere sunt:
a) Teritorii libere, ale căror functii se limitează la operatiunile de păstrare, sortare, ambalare, transbordare, fără o prelucrare suplimentară a mărfurilor;
b) Zone cu activitate productivă, de prelucrare primară sau secundară a mărfurilor depozitate, ceea ce permite așa-numita atragere activă a capitalului străin.
Scutirea de taxe vamale a mărfurilor
introduse temporar pe teritoriul zonelor
libere stă la baza funcționării acestora. Accesul liber al mărfurilor permite totodată atragerea de
investiții de capital străin, datorită facilităților acordate.
Caracteristicile actuale ale ZL servesc integrării economice în zonă și sunt următoarele:
· Dezvoltarea activitătii de
depozitare a mărfurilor, concomitent cu cea de prelucrare industrială.
In ultimii ani se constată că au supraviețuit și s-au dezvoltat mai mult,
potrivit cerințelor pieței, acele zone libere care, pe baza avantajelor inițial
oferite, s-au orientat cu consecvență spre dezvoltarea activităților de
prelucrare pentru export.
Experiența zonelor libere pe plan
mondial a dovedit că un element care
frânează lansarea și dezvoltarea ulterioară a acestora este deplasarea
exagerată a profitului spre activitatea de depozitare și comercializare, în
defavoarea activitătilor de prelucrare industrială orientate spre export.
· Amplasarea unei zone libere este condiționată de existența unor fluxuri comerciale și a unor dotări minime de infrastructură, urmărindu-se prin aceasta ca noile investiți să fie cât mai mici. Un astfel de obiectiv este avut în vedere îndeosebi atunci când zona liberă are cu precădere un caracter comercial.
In schimb, zonele libere industriale pentru export se amplasează adesea în regiuni lipsite de o infrastructură industrială sau de transport și mai puțin populate[1]. Printr-o astfel de amplasare se urmăresc mai multe obiective:
š Asigurarea unei bune supravegheri a activitătilor zonei de către autorităti;
š Punerea bazelor unor nuclee industriale și comerciale
š Atragerea forței de muncă în regiuni mai puțin dezvoltate.
Amplasarea zonelor libere în porturi maritime sau pe teritorii periferice nu constituie o regulă. In diferite țări au fost create zone libere în regiuni interioare care sunt deservite de aeroporturi sau rețele diversificate de transporturi terestre.
Această
tendintă se manifestă cu precădere în tările cu suprafată mare, ca de exemplu
SUA, sau când zonele libere respective sunt profilate pe operațiuni de
prelucrare/ transformare, din care rezultă produse cu volum mic și valoare
mare. In acest caz, avantajele transportului maritim raportate la valoarea
finală a produselor sunt minime, atât în ce privește aprovizionarea cu materii
prime și materiale, cât și reexportul. Acestea sunt substituite cu avantaje de
altă natură, precum for-
de muncă calificată, proximitatea față de obiective industriale și alte
facilități.
Zonele libere din lume care se remarcă printr-un volum mare de operațiuni și sunt considerate experiențe reușite în domeniu, sunt localizate în incinta sau în apropierea porturilor maritime sau fluviale, aeroporturi sau noduri de cale ferată. Ele dispun de resurse corespunzătoare de energie și apă, sunt dotate cu spații de depozitare, mijloace proprii de manipulare și transport, clădiri pentru închiriat, bănci, telecomunicații, hoteluri ș.a.
Toate experiențele internaționale mai vechi sau mai noi în domeniul zonelor libere sunt importante pentru România, care programează o dezvoltare semnificativ\ă a acestora, ca mijloc de dezvoltare economică a tării 173i de integrare în circuitul internațional de bunuri și valori.
Totodată, nu se poate ignora experiența României în dezvoltarea zonelor libere, care datează din prima jumătate a secolului XIX , din care menționăm:
· Primele zone
libere au fost decretate de Mihail Sturdza, domnitorul Moldovei și de
domnitorul Munteniei, Al. Ghica, pentru porto franco
· În 1874, ca urmare a scăderii veniturilor vămilor din orașele respective, cele două porturi libere au fost desființate, iar drept compensare s-a hotărât înființarea unor antrepozite vamale, dar aceste dispoziții nu s-au aplicat imediat, cele două porturi libere Galați și Brăila funcționând până în 1883.
· In perioada 1870-1931, a funcționat în regim de zonă liberă portul Sulina, ceea ce a permis tranzitarea unor cantităti sporite de mărfuri pe Dunăre, din Europa Centrală către țări din Orientul Apropiat și Mijlociu.[2]
· In 1910 s-a votat de către Senat un proiect de lege pentru încurajarea industriilor naționale, care prevedea și înființarea de teritorii libere în porturile Brăila, Galați și Constanța, pentru a înlesni condiționarea mărfurilor aduse din exterior spre a fi apoi reexportate și, în parte, introduse în țară, precum și pentru a transforma materii prime care apoi să fie reexportate. Nu se poate să nu observăm că acestea constituiau varianta modernă a zonelor libere industriale de export.
· In 1929 a fost votată Legea pentru zonele libere, ale cărei 29 articole pot fi considerate actuale chiar și în prezent (când este valabilă și se aplică în acest sens Legea 84/1992). Un regulament de exploatare a zonelor libere a fost elaborat în 1931 de oficialitățile române, după modelul celui existent pentru zonele libere italiene din porturile Triest și Genova. Acest regulament făcea referire la următoarele avantaje ale zonelor libere: a) reexportarea mărfurilor străine fără restricții vamale; b) condiționarea mărfurilor prin schimbarea ambalajului, formei, calității, culorii etc; c) scutirea de taxe vamale a produselor fabricate în zonele libere din materii prime și semifabricate aduse din străinătate; d) depozitarea fără limită de timp a unor mărfuri în antrepozitele din zone.
· Prin Legea 1/1975 privind activitatea de comerț exterior, cooperare economică și tehnico-științifică a României s-a prevăzut posibilitatea ca prin lege să poată fi create pe teritoriul țării porturi și zone libere de taxe vamale pentru exporturile și importurile efectuate prin aceste puncte.
· In 1978, prin Decretul nr.294 s-a înființat portul liber Sulina, cuprinzând delimitarea teritorială a orațului.
· Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere din România stipulează că în porturile maritime și cele fluviale ale României, în lungul Canalului Dunăre- Marea Neagră, al altor canale navigabile și în teritoriile din apropierea punctelor de trecere a frontierei, se poate institui regimul de zona liberă.
· In anul 2000 (25 iulie) a fost publicată Legea parcurilor industriale, care constituie un pas înainte în stimularea investițiilor în România, deși nu se precizează dacă în parcurile industriale se poate institui regimul zonelor libere (această problemă ne propunem să o dezvoltăm într-un capitol al studiului de față).
Obiectivele zonelor libere
Așa cum apar stipulate în Legea 84/1992, obiectivele generale sunt:
· Promovarea schimburilor internaționale (fără specificația privind promovarea exporturilor);
· Atragerea de capital străin pentru introducerea tehnologiilor;
· Sporirea posibilităților de folosire a resurselor economiei naționale.
Mecanismele legale ale zonelor libere din
România
Potrivit legislației în vigoare, întregul teritoriu al unei zone libere este proprietatea statului român, care este pus la dispoziția invesitorilor în baza unui contract de concesionare, valabil pe o perioadă de până la 50 de ani.
Pentru a obține concesionarea, investitorul trebuie să prezinte un proiect de investiție adecvat zonei respective și să câștige licitația organizată în acest scop.
Amenajarea zonelor libere din România
În prezent, sunt înființate 6 zone libere în orașe porturi fluviale și maritime, dintre care se remarcă, prin mărime și activitate, zona comercială liberă Constanța Sud (170 hectare), Giurgiu (153 hectare), Brăila (114 hectare).
· În august 1993, a apărut Hotărârea de Guvern privind organizarea de zone libere în spatiul fostului port liber Sulina și în zona Constanța-Sud, care cuprinde cea mai mare parte a noului port maritim, inclusiv gura Canalului Dunăre Marea Neagră.
· Un an mai târziu, în 1994, a luat ființă Zona Liberă Brăila (ZLB), când prin lege s-a instituit spațiul liber de plata taxelor vamale, impozit pe profit și TVA. Potrivit aprecierii directorului general al ZLB[3], evoluția financiară favorabilă a acestei zone libere în anii 1999 și 2000 o plasează pe locul doi-trei între structurile similare existente în prezent în România. ZLB a atras până în prezent investiții de peste 6 milioane dolari și un personal angajat de 500 salariați.
Care ar fi explicația unei asemenea evoluții favorabile?
Din punctul nostru de vedere, care am susținut în ultimii ani necesitatea diversificării tipologiei zonelor libere din România, de la cele strict comerciale și cu rol de depozitare-tranzit spre cele industriale orientate spre export, constatăm că în zona liberă Brăila s-a înțeles și pus în practică un asemenea deziderat, aceasta fiind cheia succesului. Domeniile care s-au dovedit printre cele mai atractive până acum au fost cele legate de confecții-textile și producție de dulciuri. Până la sfârșitul anului 2000 se prevede finalizarea unei mari investiții, de circa 4 milioane dolari (firma româno-canadiană Romanel Universal) pentru o unitate de condiționare a cherestelei (depozitare, selectare, uscare). Alte două investiții în industrii orientate spre export (țesătorie, producerea de malț) se derulează în prezent la ZL Brăila
· Zona
Liberă Giurgiu a fost înființată prin HG nr.788/1996 și inaugurată la 1
noiembrie 1997. Zona a primit o suprafață de 153,56 ha la care nu s-a adăugat
nici o dotare. Cu toate acestea, echipa managerială a reușit să asigure minimum
de utilaje, apoi investițiile au sporit an de an, totalizând spre sfârșitul
anului 2000 circa 325 miliarde lei. În zona liberă Giurgiu activează 395 firme,
din care un sfert cu capital străin provenit din Franța, Italia, Grecia, Rusia,
SUA, China, Olanda, Anglia, Germania și altele.
Activitatea de succes a zonei a condus la hotărârea extinderii sale cu
încă 984 hectare, astfel încât va deveni una din cele mai mari zone libere din
Europa.
Dimensiunea comparativă a zonelor libere
din România
Practica
internațională dovedește că dimensiunile optime ale unei zone libere variază în functie de volumul și calitatea
serviciilor ce se preconizează a fi prestate. O zonă liberă prea mică ar putea
fi lipsită de atractivitate pentru firmele potențiale, din cauza costurilor
specifice ridicate pe care le implică serviciile și prestațiile. Ca regulă
generală, se apreciază că dimensiunea
optimă a unei zone libere variază între 40-200 hectare, abaterile de la
aceste valori putând fi justificate de anumite interese economice[4]. ZL diferă ca mărime, de
la simple clădiri ( precum mici antrepozite în America Centrală) la virtuale
state în state (
Amintim, spre
exemplificare, mărimea unor zone libere din Europa și din celelalte continente,
pentru a demonstra ca zonele libere din România se încadrează din punct de
vedere al mărimii în practicile internaționale. Interesele speciale manifestate
de investitorii străini din zona liberă
§
§
§
§
§
Shannon (Irlanda)- 80ha;
§
§
§
§
Port Klang (
§
Unii analițtii români[5] prezintă avantajele oferite de România investitorilor străini în zonele libere, accentuând mai mult latura geo-strategică, decât stimulentele de natură financiară-fiscală. Printre avantajele geo-strategice oferite de zonele libere din România se înscriu:
a. poziție geografică favorabilă pe plan european, îndeosebi pentru regiunile europene fără iețire la mare, ca și pentru cele din Orientul Apropiat și Africa de Sud;
b. existența unor capacități industriale disponibile;
c. forța de muncă disponibilă (și disponibilizată) calificată, la costuri comparativ scăzute;
d. înaugurarea Canalului Dunăre-Main-Rhin (în septembrie 1992), care a creat perspectivele intensificarii comertului fluvial până în centrul Europei, România având prin situarea ei la gurile Dunării o pozitie privilegiată. Totodată, beneficiind de calea dunăreană navigabilă, România poate deveni o poartă importantă către Orientul Apropiat;
e. pe lângă avantajele unui comerț regional, România devine atrăgătoare și prin statutul său de tară asociată la Uniunea Europeană.
ÎIn afara acestor avantaje de ordin geo-strategic, România prevede,
prin Legea 84/1992, stimulente și facilități investitorilor care activează în
zonele libere, precum scutirea de taxe vamale la produsele importate în zonele
libere și destinate reexportului, precum și scutirea sau reducerea de taxe
(impozitul pe profit, taxa pe valoare adăugată și accize) .
Pe lângă aceste avantaje,
investitorilor din zonele libere ale României li se oferă garanții prin care se
asigură integritatea și apărarea fondurilor sau bunurilor materiale investite,
precum și posibilitatea repatrierii profiturilor și a capitalurilor.
În plus, materialele și accesoriile românețti, care intră în zonele libere și sunt folosite pentru fabricarea unor bunuri, sunt scutite de taxe vamale, cu îndeplinirea formalitătilor de export, ca și bunurile românețti care se utilizează pentru construcții, reparații și întreținerea de obiective în teritoriul zonelor libere.
Domenii |
Tip de
facilitate |
Terenurile
și construcțiile |
Pot
fi concesionate sau închiriate persoanelor fizice sau juridice, române sau
străine Termenul
de concesionare poate fi de maximum 50 de ani |
Mijloace
de transport, mărfuri și alte bunuri provenite din străinătate care se
introduc sau se scot din zonele libere |
Exceptate
de plata taxelor vamale și a impozitelor. |
Activităti
desfășurate în zonele libere |
Scutire
de plata TVA, a accizelor și a impozitului pe profit, pe toată durata
activității. |
Profit |
Transferarea
în străinătate se face în condițiile legii. |
Materiale
și accesorii românești, care intră în zonele libere și sunt folosite pentru
fabricarea unor bunuri |
Scutite
de taxe vamale, cu îndeplinirea formalitătilor de export. |
Bunuri
românețti care se utilizează pentru construcții, reparații și întreținerea
obiectivelor în teritoriul zonelor libere |
Scutite
de taxe vamale
|
Transport
bunuri dintr-o zonă liberă în altă zonă liberă |
Scutite
de taxe vamale |
Sursa
: Tabel sinoptic pe baza Legii nr.84/1992 privind regimul zonelor libere
Cu toate acestea, există unele ambiguități legislative, generate de ordonanțele 215 și 217/1999, privind plata impozitului pe profit și TVA. La câteva luni după emiterea acestora, mulți investitori străini din unele zone libere s-au retras. Un exemplu în acest sens se întâlnește în Zona Liberă Brăila, unde, la numai câteva luni după emiterea ordonanțelor menționate, au fost reziliate 16 contracte cu firme concesionare[6].
Condiții:
Din discuțiile purtate la Aministrația Zonelor Libere din România a rezultat că prețul de concesionare a terenurilor în zona liberă Constanța Sud s-a situat în anul 1999 la nivelul de 4$/ m.p. an. Datele de comparație disponibile arată că, la nivelul anului 1995[7], tariful mediu pentru concesionare de terenuri (în urma licitației) a fost de 8$/ m.p. an, iar pentru închirieri de magazii tariful s-a situat la 50$/ m.p. an.
Reducerea la jumătate a tarifelor de închiriere a terenurilor din zonele libere în decurs de numai 4 ani arată că interesul investitorilor este scăzut, cauzele trebuind să fie căutate în modul de organizare a zonelor libere și în politicile României privind stimularea investițiilor.
Dintre aspectele care tind să frâneze crearea și dezvoltarea favorabilă a zonelor libere din România, menționăm:
Obstacole birocratice. Acestea sunt percepute de investitorii străini cu atât mai mult, cu cât, în general, pe plan mondial, lipsa birocrației constituie unul din principalele avantaje ale zonelor libere.
Infrastructură insuficientă și neadecvată (telecomunicații, utilități, depozite frigorifice), infrastructură generală necorespunzătoare, condiții insuficiente pentru cazarea, deservirea și petrecerea timpului liber de către angajați și familiile lor.
Cei mai mulți investitorii străini din zonele libere românești sunt deocamdată interesați în utilizarea zonelor drept antrepozite, pentru stocarea produselor pe termen apropiat. Interesul de prelucrare a mărfurilor importate pentru a fi reexportate, așa cum se întâmplă în majoritatea zonelor libere existente pe plan mondial, este în stadiu incipient.
Infrastructura și amenajările insuficiente existente până în prezent, datorită neimplicării statului în asemenea investiții, nu stimulează amplasarea unor unități industriale, deși unii investitori din Japonia și-au manifestat interesul pentru crearea unor unități de prelucrare a peștelui în portul liber Constanța Sud, iar unii investitori din Coreea de Sud au manifestat interes pentru amenajarea unor întreprinderi de electronică de larg consum în zona liberă de lângă Turnu Severin, pentru realizarea de produse care să fie exportate.
Dupa cum se cunoașțe și din practica internațională, realizarea unei zone libere impune investiții substanțiale. Volumul investițiilor inițiale, ce trebuie în principiu realizat de țara gazdă, se situează în medie la 5000 $/ loc de muncă și se derulează deobicei pe o perioadă de 5-10 ani. Atragerea unei investitii străine semnificative este posibilă numai după acest interval[8].
Instabilitatea legilor din România, cu multe și dese schimbări efectuate prin ordonanțe guvernamentale, care apoi sunt modificate prin alte ordonanțe, derutează investitorii străini, care consideră că mediul de afaceri în România nu este prielnic. Un exemplu relevant în acest sens îl constituie schimbările prea dese ale legii privind investițiile străine. Deși atractivitatea dată de Legea 84/1992 ce reglementează activitatea zonelor libere se menține, există neconcordanțe între actul legislativ menționat și legislația conexă, cum sunt Regulamentul și codul vamal sau rigiditatea BNR în ce privește decontările în valută. In plus, investitorii străini consideră că legile din România nu sunt clare și acest lucru constituie o frână pentru elaborarea planurilor lor de afaceri pe termen mediu și lung.
Stimulente, facilități:
Comparațiile între legislația în domeniu din România și din alte țări care au înregistrat succese remarcabile (China, Ungaria, Egipt și toate celelalte țări tratate în prima fază a studiului) conduc la concluzia că stimulentele acordate de România nu sunt suficiente pentru a atrage investitorii, iar amenajările din zonele libere sunt în fază incipientă și insuficientă.
Așa cum am menționat, există în mod formal o legislație în România, care prevede stimulentele și facilitățile standard pentru zonele libere, așa cum sunt ele prevăzute și în legislația țărilor ce ne concurează cu zonele lor libere.
Dar, în timp ce alte țări, fie ele dezvoltate sau în curs de dezvoltare, care dețin zone libere, se întrec în oferirea a cât mai multe și diversificate stimulente investitorilor străini, în funcție de domeniul de activitate, de puterea acestora și de magnitudinea investițiilor, în România investitorii sunt derutați, există impresia restrângerii stimulentelor și facilităților și, deci, descurajarea acestora.
Chiar Legea 84/1992 , așa cum am prezentat-o mai sus, oferă o gamă scăzută de stimulente, comparativ cu alte țări. Prezentăm spre exemplificare stimulentele acordate de alte țări în zonele libere.
Stimulente
acordate de țările de reședință investitorilor din zonele libere
|
Stimulente
prin regimul vamal și fiscal |
|
|
Producție
pentru export |
Scutire de taxe vamale Scutire de impozite |
|
Import-export |
Scutire de taxe vamale |
|
Producție
pentru export |
Scutire de taxe vamale la import
materii prime, echipamente utilaje, instalații Repatriere liberă a profiturilor și a
dividendelor |
Continuă
|
Intreprinderi
productive și neproductive |
Reducere cu 50% a impozitului pe
profit la nivelul de 15% |
|
|
Reducere cu 20% a impozitului pe
profit la nivelul de 24% |
|
Industrializare
pentru export, high technology |
Suspendare temporară impozit |
|
Companii
de servicii, capital min. 5 mil.$, perioada min. 10 ani |
Suspendare a
impozitului în primul an de profit, reducere cu 50% în următorii 2 ani |
|
Bănci
străine, capital minim 10 mil. $, perioada min. 10 ani |
Scutire de impozite pe 3 ani |
|
Transport,
energie, industrii legate de agricultură, proiecte în porturi, dane |
Suspendare a impozitelor pe 5 ani,
reducere cu 50% în următorii 5 ani |
|
Ind.
de dezvoltare tehnologică, ind. Productive |
Reducere cu 50% a impozitului pe
venit la nivelul de 15% |
|
Dezvoltarea
terenurilor, afaceri mobiliare |
Suspendare pe 5 ani a impozitului pe
venit |
Continuă
|
|
Scutire de taxe vamale la importuri |
|
|
Posibilitatea de repatriere 100% a
profiturilor companiilor străine |
|
|
Scutire de impozite pe veniturile
firmei și pe veniturile personale timp de 15 ani, care se pot reînnoi pe încă
15 ani |
Egipt |
Companii
străine |
Scutire "pe viață"( pe
durata de activitate a companiei) de taxe vamale, de impozit pe cifra de
afaceri și taxe pe bunuri de capital |
|
Mașini,
echipamente, vehicule transport |
Scutire de taxe vamale la import,
scutire de impozit pe cifra de afaceri, scutire de alte taxe și impozite |
|
Proiecte
de antrepozite |
Taxă de 1% din valoarea
importurilor/an |
|
Proiecte
de producție și asamblare |
Taxă 1% din valoarea exportului, dar
bunurile aflate în tranzit spre o rută precisă sunt scutite |
Elveția |
|
Garanții guvernamentale pentru
scutire de taxe 2-5 ani |
|
|
Repatrierea capitalului,
dividendelor, profiturilor |
Grecia |
Activităti
de transbordare și de prelucrare
industrială |
Scutire de taxe vamale și impozite |
|
Intreprinderi
de industrializare pentru export |
Scutire de impozit pe venit 10 ani de
la momentul aprobării |
|
Activități
portuare |
Reducerea de taxe vamale și impozite |
Italia |
Depozitare |
Scutire de taxe vamale la import, cu
condiția de a fi transbordate la o destinație precisă sau a fi reexportate |
Iugosla-via |
|
Securitatea investițiilor garantată
față de legile retroactive |
|
|
Scutire de taxe vamale la import
materii prime, produse finite |
|
|
Firmele străine pot construi
propriile facilităti în ZL, pe care le pot utiliza, inchiria, revinde altor
companii străine |
Continuă
|
|
Scutire de taxe vamale la import |
|
|
Scutire de impozite 15 ani |
|
|
Garantarea investițiilor străine de
către Parlament |
Portuga-lia-Madera |
|
Exonerare de taxe vamale la import |
|
|
Scutire de impozit pe profit 10-15
ani de la instalare |
|
|
Scutire de taxe la cumpărarea de
bunuri imobiliare |
|
|
Scutire de TVA, în condițiile cedării
activelor imobilizate |
|
|
Exonerare de impozite locale,
impozite asupra dobânzilor la creditele angajate cu instituții financiare
externe |
|
|
Exonerare de impozite asupra
dobânzilor la obligațiunile emise de societăți cu ocazia investițiilor în ZL |
|
|
Scutire de taxe de timbru pentru acte
și documente ale companiilor străine |
|
|
Scutire de taxe vamale la import |
|
|
Scutire de impozit pe profit 5 ani |
|
|
Acces prioritar la terenuri |
|
|
Acord de credit pentru importurile
noilor acționari |
|
|
Asigurarea serviciilor de
infrastructură |
|
ZLIE |
Scutire de taxe și impozite in primii
10 ani de activitate |
|
|
Reducere de impozite la nivelul de
15% după 10 ani de activitate |
|
|
Scutire de taxe la exportul unor
produse importate sau produse în ZLIE |
|
|
Scutire de taxe vamale la import
materii prime, echipamente și reducere cu 50% la import autovehicule
utilitare |
|
|
Exonerare de impozite pe dividende în
primii 10 ani de activitate a firmelor străine |
|
|
Reducere cu 2% a impozitului pe
salarii pe durata activitătii întreprinderii |
|
|
Tarife preferențiale pentru prestări
servicii publice: electricitate, apă, telefon, s.a. |
|
|
Libertatea de transfer al capitalului |
Continuă
SUA |
Depozitare,
prelucrare |
Scutire de taxe vamale la import până
când produsele părăsesc ZL |
|
|
La exportul din ZL în SUA nu se plătesc
taxe vamale pentru componentele incorporate în produsul finit |
|
|
Scutire de impozite locale și statale |
|
|
Program guvernamental de calificare a
forței de muncă |
|
|
Birocrație minimă |
Regimul inovator al parcurilor industriale stabilit prin Legea parcurilor industriale din 25 iulie 2000 reprezintă un important element de stimulare a investițiilor interne și străine în România. În baza legii, parcurile industriale sunt puse sub autoritatea Agenției Naționale pentru Dezvoltare Regională (ANDR), care trebuia să elaboreze normele metodologice de aplicare a legii până la 25 septembrie 2000, pe care să le supună aprobării guvernului.
Cum aceste norme incă nu au fost supuse aprobării Guvernului până la jumătatea lunii noiembrie 2000, considerăm că acest studiu ar putea contribui cu unele elemente la susținerea contribuției ANDR pentru intrarea în vigoare, de facto, a Legii.
ANDR are autoritatea de a analiza propunerile de constituire a parcurilor industriale, precum și atribuții de gestionare a fondurilor bugetare și extrabugetare destinate dezvoltării parcurilor industriale.
Definirea parcului industrial (PI) în România și acordarea titlului de
PI
După cum se știe, conform
definiției și celorlalte stipulări din Lege, parcurile industriale sunt arii
strict delimitate teritorial, în perimetrul cărora se desfășoară activități
investiționale, de producție industrială și de servicii conexe, într-un regim
de facilități specifice.
Inițiativa constituirii unui parc industrial poate aparține autorităților administrației publice locale, camerelor de comerț și industrie, asociațiilor patronale și profesionale, precum și persoanelor juridice din România având ca obiect unic de activitate administrarea parcurilor industriale.
Titlul de parc industrial se acordă pe o durată minimă de 25 de ani, prin ordin al președintelui ANDR, stabilindu-se prin același ordin durata, perimetrul și condițiile de desfățurare a activităților economice din PI.
Legea a impus o serie de condiții pentru ca ANDR să acorde unei societăți comerciale titlul de parc industrial. Odată obținut titlul, deținătorul poate încheia contracte cu persoane juridice române și străine care urmăresc să-și desfășoare activitatea într-un parc industrial.
Deținătorii titlului de parc industrial au ca principală obligație, stipulată de lege, realizarea și exploatarea parcului industrial în conformitate cu studiul de fezabilitate și cu planul de afaceri prezentate la ANDR în documentația de ofertă, înainte de obținerea titlului.
Facilitățile acordate investitorilor din parcurile industriale constau în scutirea de taxe vamale la import, scutirea de TVA și scutirea de impozit la profitul reinvestit. Mai mult, au fost introduse noi tipuri de facilități referitoare la cofinanțarea din fonduri speciale a unor investiții realizate în parcurile industriale și două facilități speciale acordate pentru deținătorul titlului de parc industrial.
Domenii |
Condiționări
și facilități |
Titlul de parc industrial Terenurile și construcțiile |
Persoană juridică din Titlu de proprietate sau de folosință
asupra terenurilor aferente, pentru o perioadă de cel putin 25 de ani |
Import mașini, utilaje, instalații,
echipamente, mijloace de transport, alte bunuri necesare efectuării și
derulării de investitii |
Scutire de plata taxelor vamale și a
TVA |
Import materii prime și
materiale, piese de schimb și componente necesare la construcția, reparația
și întreținerea de obiective |
Scutire de plata taxelor vamale și a
TVA |
Modernizarea tehnologiilor,
dezvoltarea infrastructurii industriale, susținerea obiectivelor de
investiții |
Scutire de |
Lucrări de infrastructură și
asigurarare a utilităților din PI |
Cofinanțare cu/ fără rambursare din
fondurile destinate dezvoltării Pi pană la limita de 25% din valoarea
investiției necesare continuării lucrărilor. Nu sunt limite in cazul cofinanțării
externe |
Alte domenii |
Inlesniri de |
Deținătorul titlului de PI |
Scutire taxe pentru folosirea
terenurilor proprietate de stat (in alte scopuri decât agricultură și
silvicultura) Scutire taxe pentru modificarea
destinației sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate
realizării investiției. |
Facilitățile privind exonerarea de taxe vamale și taxe fiscale sunt similare celor acordate prin Legea 84/1992 investitorilor din zonele libere, dar legea parcurilor industriale este mai generoasă, acordând mai multe tipuri de facilități, fără condiționări corespunzătoare.
Ne referim la două probleme:
I. Prevederea Legii parcurilor industriale referitoare la cofinanțarea cu/ fară rambursare din fondurile destinate dezvoltării PI până la limita de 25% din valoarea investiției necesare continuării lucrărilor. Potrivit unei discuții purtate cu reprezentanții oficiali ai Consiliului Concurenței, această prevedere ar încălca Legea 143 privind Ajutorul de stat, afectează concurența între agenții economici, determinând o concurență neloială din partea agenților economici ce activează în parcurile industriale, care sunt avantajați de ajutorul statului pentru dezvoltarea acestora. Consiliul Concurenței, care administrează atât Legea 21/1996 - denumită Legea Concurenței , cât și Legea Ajutorului de stat, va ataca, prin urmare această prevedere a legii parcurilor industriale. Mai mult, Consiliul Concurenței reclamă faptul că nu este consultat atunci când sunt inițiate acte normative ce implică măsuri de ajutor de stat.
II. Legea parcurilor industriale, deși acordă facilități de scutire de taxe vamale și fiscale, nu prevede obligativitatea orientării spre export a unei părți din producția obținută în zona parcului industrial, ceea ce, de asemenea, crează condiții discriminatorii față de agenții economici situați în afara parcurilor industriale (care vor continua să plătească taxe vamale și impozite). Produsele celor aflați în ultima categorie nu vor putea fi competitive pe piața românească, comparativ cu produsele obținute în parcurile industriale, destinate pieței românești.
Rezultă, din nou, starea conflictuală dintre conceptele stimulative și cele neutraliste în economie.
La o primă analiză comparativă cu facilitățile primite
de investitori în zonele libere din lume, constatăm că parcurile industriale din România
ar putea fi asimilate zonelor
libere industriale de export din alte țări.
Legea parcurilor industriale din România face referire însă la relația dintre parcurile industriale și zonele libere, în sensul că precizează că, prin derogare de la prevederile art.1 din Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere, se poate institui regimul de zonă liberă în parcurile industriale, prin hotărâre a Guvernului, numai în cazul în care societățile comerciale care îți desfățoară activitatea în perimetrul acestora realizează producție și / sau servicii destinate exclusiv exportului (în unele țări, precum Ungaria, acest procent al exportului raportat la producția obțimută este stabilit la 80%). Nu se precizează însă, dacă într-un asemenea caz, agenții economici respectivi ar beneficia numai de facilitățile Legii 84 privind regimul zonelor libere sau și de cele prevăzute de Legea parcurilor industriale.
Problema pare destul de dificil de tranțat, dat fiind că s-ar putea induce discriminări între zonele libere care au activitate industrială orientată spre export și parcurile industriale declarate zone libere.
Câteva exemple privind activitatea și stimulentele acordate în unele parcuri industriale din lume ar putea fi utile decidenților români pentru stabilirea relației între parcurile industriale și zonele libere, sau pentru desemnarea zonelor libere industriale de export (ZLIE).
Specialițtii
de la UNCTAD (Conferința ONU pentru Comerț și Dezvoltare) definesc zona
liberă industrială ca o zonă geografică bine delimitată, care
beneficiază de concesii vamale și fiscale, în care activitatea principală se
axează pe industrializare în vederea exportului. O definitie sugestivă și
plastică în acelați timp este dată de J. Martin (1998): Imaginează-ti un loc
unde poti înființa o fabrică cu taxe mici sau fără taxe și fără birocratie.
Fabrica poate efectua ultime finisări pentru produse importate sau să producă
pentru export. Imaginează-ți, de asemenea, că administrația locală (guvernul)
te primețte cu bratele deschise, te ajută săți realizezi operațiunile și chiar
îți aranjează accesul pe piețele locale și străine.
Obiectivul general al zonelor libere
industriale
îl constituie promovarea industrializării orientate spre export.
Obiectivele specifice constau în
atragerea capitalurilor străine, creerea de noi locuri de muncă, creșterea
veniturilor valutare, promovarea transferului de tehnologie și ameliorarea
competitivității produselor, precum și favorizarea relațiilor cu economia țării
pe al cărei teritoriu este amplasată zona liberă.
Se
pot identifica câteva trăsături ale
zonelor și subzonelor industriale pentru export, așa cum se desprind din
experiența unor țări :
a. Privilegiile și avantajele, în loc să fie
concentrate în zone teritoriale bine definite, au fost extinse spre
întreprinderi locale sau deținute de străini, operând în
orice spațiu al unei țări ca zone libere sau subzone ale zonelor libere
(parcuri industriale).
In Ungaria, începând din
anul 1982 statutul de zonă economică liberă se acordă întreprinderilor și nu unui
anumit teritoriu,. (Acest tip de zone libere se aseamănă cu subzonele
libere din SUA). După 1990, schimbarea de la exportul produselor tradiționale
la exportul de produse noi realizate de industriile dominate de investiții
străine directe a fost sprijinit în Ungaria prin așanumitele zone industriale
libere.
Zonele
industriale libere au fost create în baza legii investițiilor străine (Act
XXIV/1988), prin care firmele cu
participare străină pot să se proclame ele însele zone industriale libere sub
controlul autoritătii vamale, dacă
cel putin 80% din producția realizată este exportată în afara Ungariei. In
cadrul zonei, firma este asimilată firmelor străine pentru controlul valutar și
comerțul exterior; contabilitatea este ținută în valută, dar firma este supusă
impozitelor Ungariei, cu exceptia TVA (Antalóczy, 1998).
b. Autorizațiile de implantare în zona parcului
industrial sunt acordate în baza unor criterii bine definite, iar investitorii
sunt stimulați
În
China, de exemplu, pentru parcul
industrial și științific Hsinshu, situat în apropierea unor centre
industriale, a aeroportului internațional și a autostrăzii Nord-Sud,
autorizațiile de implantare în zona parcului industrial sunt acordate în baza
unor criterii bine definite, respectiv: utilizarea tehnologiilor avansate;
prezentarea unui program de dezvoltare și de investiții; crearea unui nucleu de
cercetare, căruia să-i fie destinate cel putin 10% din volumul investițiilor
(cercetării i se va acorda, totodată, un volum important din cifra de afaceri);
folosirea cu prioritate a forței de muncă autohtone (50% din personalul de
conducere); conservarea mediului înconjurător.
În
schimb, statul poate deține până la 49% din capital, pune la dispoziția
întreprinderilor clădiri, finanțează proiecte (selecționate) de cercetare și
creează cadrul favorabil pentru obținerea de împrumuturi bancare cu dobânzi
reduse.
Investitorii
din parcul industrial beneficiază, de asemenea, de scutirea de impozite pe
venit o perioadă de 5 ani și de exonerarea taxelor vamale la import și export.
Se estimează că, față de anul 1990, când își desfățurau activitatea circa 110
întreprinderi (cu o cifră de afaceri de 2,15 miliarde dolari, din care peste
80% din activitatea de export), în 1999 numărul întreprinderilor prezente în
parcul industrial Hsinshu a sporit puternic, depățind cifra de 190, cu peste
35.000 locuri de muncă.
c. Regimul
zonelor libere industriale autorizează acordarea avantajelor proprii acestor zone,
pentru toate domeniile industriale și pentru întreprinderile din toată
d. În zonele libere industriale de export se
depozitează și se prelucrează unele produse neobișnuite. In Brevard
County, Florida (SUA) de exemplu, sateliții
sunt procesați în zona comercială liberă, utilizându-se sortimente complexe
de componente din SUA și alte țări; apoi, sateliții (produse finite) sunt
retrași din zonă pentru a fi plasați pe
orbită, aceasta fiind considerată ultima destinatie de export.
e. Cele
mai multe zone libere din SUA includ un parc
industrial (subzonă), cu loturi de teren
pe care utilizatorii zonelor îți pot construi ceea ce doresc.
Subzonele libere din SUA sunt
deobicei întreprinderi private autorizate de Administrația Zonelor comerciale
străine. In SUA multe companii au profitat de crearea subzonelor Zonelor
libere. In loc să construiască în zonele libere existente, se solicită
autoritătilor zonei libere crearea unei subzone pe locul în care este
construită și functionează fabrica. Cu
statut de subzonă se câștigă avantajele Zonelor Libere în cadrul propriei
proprietăți industriale.
În
ultimii ani, subzonele zonelor de comerț internațional din SUA au depășit
numărul zonelor libere, pe de o parte pentru că vechile zone libere lucrează
deja la capacitatea totală, dar și pentru că deseori volumul mare de produse ce
trece printr-o fabrică privată
garantează denumirea de origine a produselor.
Avantajele
oferite firmelor amplasate în parcurile industriale (subzone libere) din SUA
Subzonele
permit o puternică dezvoltare a operațiunilor cu minim de birocrație.
Importurile sunt scutite de taxe vamale
Companiile
petroliere, de exemplu, utilizează statutul de subzone ale Zonelor de comert
internațional (FTZ) pentru a importa și rafina țiței. Citgo Petroleum Corp cu sediul în
M.
Sharp, coordonator al zonei de comerț internațional la Citgo, susține că, în timp
ce statutul de subzonă (obtinut de firmă
în 1988) aduce o cheltuială anuală de 38000$, Citgo a câștigat între 2-2,5 milioane $ pe an numai din
tarifele vamale. .
Virtual,
toate marile întreprinderi de automobile din SUA operează în subzone ale zonelor
libere, unde părțile componente importate pot fi incorporate în automobile Chrysler,
Ford, GM sau unde mașinile străine pot primi componente americane.
Circa
două treimi din mașinile BMW asamblate la compania
În
SUA există și alte tipuri de stimulente pentru atragerea investitorilor în zone
libere, sau în parcuri industriale (subzone), acordate nu prin lege, ci inovate
de firmele private. Un exemplu în acest sens îl constituie asistarea
managementului de către IBM prin produsul ZoneManager, un sistem care permite
utilizatorilor să facă analiza cost / beneficiu pentru a justifica fie
utilizarea unei zone libere existente sau pentru a solicita declararea propriei
întreprinderi ca subzonă liberă.
.
Analiza celor mai recente evoluții pe plan mondial în domeniul zonelor economice libere conduce la unele observații relevante pentru strategia de dezvoltare a zonelor libere din România și pentru strategia de dezvoltare industrială a României.
O primă observație se referă la tipologia zonelor libere. Întrebarea care se poate pune în cazul României este ce tip de zone libere ar trebui dezvoltate în viitor, asfel încât acestea să contribuie în mai mare măsură la dezvoltarea economică a țării.
Un răspuns la această
întrebare rezultă din dinamica tot mai accelerată în ultimii 20 de ani a
zonelor libere industriale de export, atât în țările dezvoltate cât și în cele
emergente și în dezvoltare. Experiența recentă a țărilor analizate relevă
faptul că cele mai multe țări de reședință a zonelor libere nu se mai mulțumesc
cu oferirea de spații de depozitare pentru reexport, ci efectuează operatiuni
de prelucrare industrială, cu grade diferite de complexitate și exportul
produselor finite.
Evoluția conceptului modern
de zonă de prelucrare pentru export a căpătat terminologii diferite, care
ilustrează dezvoltarea acestui instrument de politică economică și diversitatea
structurilor institutionale. O dezvoltare importantă a privilegiilor și
avantajelor zonelor este faptul că în loc să fie concentrate într-un perimetru
teritorial bine definit, deținut de firme locale sau străine, zonele libere
operează oriunde pe teritoriul unei țări.
Exemplele în acest sens sunt constituite de crearea de subzone ale zonelor libere, în care se declară zonă liberă perimetrul unei întreprinderi din interiorul tării de rețedintă, oferindu-se toate avantajele și restricțiile specifice zonelor libere, dar care presupun cheltuieli reduse de instalare și infrastructură (subzone de tipul celor din SUA, Ungaria s.a.). Acest tip de zonă liberă a atras multe învestițtii străine directe în Ungaria, contribuind la dezvoltarea exportului șți la creșțterea excedentului balanței comerciale a țării.
Altă caracteristică a zonelor
libere, care ar putea da o idee autorităților române și oamenilor de afaceri
asupra tipologiei de zonă liberă potentială, este faptul că unele zone
libere industriale de export au preluat funcția de zone de prelucrare pentru
import, operând exclusiv pentru piața internă (
Politica unor guverne de a
încuraja legăturile zonelor cu economia locală, în schimbul acordării accesului
pe piața locală a produselor realizate în zonă s-a dovedit a fi un stimulent
mai puternic pentru investitorii străini, comparativ cu stimulentele clasice
oferite în zonele libere industriale de export.
O altă dezvoltare interesantă
a zonelor libere este instalarea întreprinderilor autohtone în zonele libere industriale de
export. În unele țări (
Această orientare este deosebit de interesantă pentru viitoarele
parcuri industriale din România, care ar putea funcționa în regim de subzonă
liberă, cu taxe de instalare percepute de stat în schimbul facilităților
acordate, fără implicarea ajutorului de stat pentru dezvoltarea parcurilor,
întrucât acestea ar trebui să fie stabilite în perimetrul întreprinderii
existente și cu obligativitatea orientării parțiale spre export a producției
obținute în aceste condiții și parțial spre piața internă, stimulându-se în
acest fel investitorii străini interesați și de piața locală.
O altă dezvoltare recentă a zonelor libere, aflată în stadii incipiente, este transformarea zonelor libere industriale de export în zone orientate spre servicii. Într-un sens, aceasta ar putea fi socotită o reîntoarcere la sursele originale ale zonelor libere moderne, adică la zone libere comerciale sau porturi franco, care serveau într-un trecut îndepărtat principalele rute maritime. În fapt, zonele libere de export servicii reflectă creșterea importanței sectorului de servicii în totalul activităților economice și creșterea gradului de comercializare a unor servicii (telecomunicații, procesare de date, software). Ca urmare, dezvoltarea orientării spre servicii a unor zone libere industriale constituie un concept mai larg și mai ambițios decât conceptul inițial de porturi libere, pentru că se axează nu numai pe funcția comercială (care este de fapt o functie minoră, cu exceptia zonelor din Panama și Egipt), dar pune accentul pe servicii bancare, de procesare a datelor, de asigurări.
În opinia analiștilor Națiunilor Unite (UNCTAD, 1996), conceptul de zone libere de export al serviciilor va putea fi extins spre alte tipuri de servicii, de turism, servicii educaționale, precum și în domeniul agro-business-ului.
O altă observatie se referă
la tipul
de industrii ce pot fi atrase în zonele libere industriale de export .
Majoritatea industriilor ce se întâlnesc în zonele libere industriale din lume sunt industrii ce aparțin de industria ușoară, care au nevoie de investiții de capital relativ scăzute (în analizele specialiștilor ONU, industria ușoară include industria textilă și de îmbrăcăminte, bunuri electronice de consum, echipamente menajere simple, produse din plastic, mobilă, alimente și băuturi).
Există mai putine zone libere industriale de export, situate îndeosebi în țările dezvoltate și emergente, care găzduiesc industria grea. În aceste țări, zonele libere industriale de export sunt dominate de rafinării și întreprinderi petrochimice, de întreprinderi de procesare a bauxitei în alumină și de companii constructoare de automobile, localizate în general în afara unui perimetru de tip enclavă, pe teritoriul inițial al întreprinderii (SUA, Ungaria, EAU).
Dezvoltarea industriei grele în zonele libere industriale de export este legată atât de resursele naturale ale țării de reședintă (țiței, gaz, bauxită), cât și de semifabricatele produse din materii prime locale (oțel, aluminiu, produse chimice de bază, lemn). În acest sens, sunt relevante câteva exemple de succes în tările în curs de dezvoltare : firme producătoare de mănuși de cauciuc în zonele libere din Malaysia, pe baza resursei de cauciuc natural; firmele producătoare de componente de automobile din zonele libere din Mexic pe baza utilizării oțelului produs local; întreprinderi prelucrătoare de alimente și țigări în zonele libere din R. Dominicană, pe baza materiilor prime locale.
O ultimă observație reieșită
din actualul studiu se referă la concesiile ce se acordă investitorilor din
zonele și subzonele libere.
Concesiile generale practicate în zonele libere sunt practic de acelați tip pentru toate zonele și tipurile de zone libere: scutirea de taxe vamale la importul bunurilor și serviciilor, suspendarea impozitelor, subvenții indirecte sub forma prețurilor scăzute pentru spațiile de prelucrare industrială (în ZLIE).
Facilitățile și stimulentele acordate de țările studiate (prezentate în tabelul sinoptic) relevă că țările se întrec în acordarea de concesii multiple și pe durate de timp cât mai mari, ajungând în unele cazuri la întrega perioadă de activitate a întreprinderilor amplasate în zonele libere. Concesiile sunt fie legate de un plafon minim de investiții, fie, în cele mai multe cazuri, fără o astfel de referire, ceea ce atrage investitori de toate taliile, care împreună determină dezvoltarea zonelor libere în ansamblu.
Selecții ale articolelor din Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere, referitoare la facilitățile acordate investitorilor, la sancțiuni și restricții
Art.12. Terenurile și construcțiile din
zonele libere pot fi concesionate sau închiriate persoanelor fizice sau
juridice, române sau străine. Regimul de concesionare și închiriere se
stabilește prin regulamentele prevăzute la Art.7 și 9. Termenul de concesionare
poate fi de maximum 50 de ani și se stabilețte în funcție de valoarea
investiției sau de specificul activității.
Art.13. Mijloacele de transport, mărfurile
și alte bunuri provenite din străinătate sau destinate altor tări, care se
introduc sau se scot din zonele libere, sunt exceptate de plata taxelor vamale
și a impozitelor.
Art.14. Pentru activități desfășurate
în zonele libere, agenții economici sunt scutiți de plata TVA, a accizelor și a
impozitului pe profit, pe toată durata activității.
Transferarea în străinătate a
profitului se face în condițiile legii.
Art.15. La lichidarea sau restrângerea
activitătii desfășurate în zona liberă, persoanele fizice sau persoanele
juridice străine pot transfera în străinătate capitalul și profitul, după plata
tuturor obligațiilor către statul român și partenerii contractuali.
Art.16. Mijloacele de transport,
mărfurile și alte bunuri de origine română sau din import, provenite din
teritoriul vamal al României, pot fi introduse în zonele libere cu respectarea
prevederilor legale privind exportul sau, după caz, trimiterea temporară.
Reintroducerea acestora în teritoriul vamal al țării se face în condițiile
prevăzute de lege.
Art.17. Materialele și accesoriile
românești, care intră în zonele libere și sunt folosite pentru fabricarea unor
bunuri, sunt scutite de taxe vamale, cu îndeplinirea formalitătilor de export.
Art.18. Bunurile românești care se
utilizează pentru constructii, reparații și întreținerea de obiective în
teritoriul zonelor libere sunt scutite de taxe vamale.
Art.19. Bunurile dintr-o zonă liberă
pot fi transportate în altă zonă liberă fără plata de taxe vamale. Aceste bunuri
pot fi tranzitate pe teritoriul vamal al României, cu respectarea dispozițiilor
legale. Aceste bunuri pot fi introduse și în
Capitolul 7- Sancțiuni
Art.22. Constituie contravenții, dacă
nu au fost săvârțite în astfel de conditii încât, potrivit legii penale să fie
considerate infractiuni, următoarele fapte :
a).
Intrarea în zonele libere fără aprobarea administratiei ori fără permise
eliberate de administrațiile zonelor libere sau de alte organe autorizate prin
lege, cu amendă de 250-1.000 dolari SUA.
b).
Introducerea în zonele libere de bunuri neînsoțite de documente, cu amendă de
2.000-10.000 dolari SUA.
c).
Desfășțurarea altor activitățti decât cele prevăzute în licențele eliberate
conform Art.11, cu amendă de 2.500-10.000 dolari SUA.
Plata
amenzilor prevăzute la lit.a) se poate face și în lei, prin transformarea
cuantumului acesteia la cursul oficial în vigoare la data constatării
contravenției.
Bunurile
ce fac obiectul contravențiilor prevăzute la lit.b) și c) se confiscă.
Sancțiunea
poate fi aplicată șți persoanelor juridice.
Art.23. Constatarea contravențiilor șți
aplicarea sancțiunilor prevăzute la Art.22 se face de împuterniciții administrației
zonei libere.
Art.24. Împotriva procesului verbal de
constatare a contravenției se poate face plângere în termen de 15 zile de la
data comunicării acesteia.
Plângerea se depune la administrația
zonei libere și se soluționează la judecătoria în a cărei rază a fost săvârșită
contravenția.
Art.25. Contravențiilor prevăzute la
Art.22 li se aplică dispozițiile legii nr. 32/1968 privind stabilirea și
sancționarea contravențiilor, cu excepția Art.25, 26 și 27.
Art.26. Introducerea în zonele libere
de bunuri al căror import este prohibit pe teritoriul României constituie
infracțiune șți se pedepseșțte cu închisoare de la 2 la 7 ani, în afară de
cazurile în care, pentru fapta săvârțită, Codul Penal sau altă Lege specială
prevede o pedeapsă mai mare.
Tentativa se pedepsește.
**Restricții.
Se pot efectua investiții străine în zonele
libere, dar nu trebuie să:
1. încalce normele de protecție a
mediului înconjurător
2. aducă atingere intereselor de
securitate șți apărare natională a României
3. dăuneze ordinii publice, sănătății
și moralei
Drepturi
Să participe la conducerea și
gestionarea investițiilor potrivit contractelor și statutelor convenite.
Să înstrăineze drepturile șți
obligațiile contractuale către alți investitori, români sau străini.
Să transfere în străinătate profiturile
ce li se cuvin în valută convertibilă, precum și o cotă din profiturile anuale
în lei, care să reprezinte 8-15 % din aportul în numerar și în natură vărsat la
capitalul social, prin schimb valutar efectuat de băncile autorizate, la cursul
oficial.
Să transfere în străinătate, în valută,
în 3 rate anuale, sumele obtinute cu titlul de despăgubire.
Garanții
Investițiile străine în România nu pot fi naționalizate, expropriate,
rechiziționate sau supuse altor măsuri cu efecte similare decât în cazuri de
interes public și cu plata unei despăgubiri corespunzătoare valorii investiției
În situația în care investitorul străin
nu acceptă valoarea despăgubirii determinată, aceasta se va stabili la cererea
investitorului pe cale judecătorească.
Investițiile străine beneficiază de
regimul juridic stabilit prin lege, indiferent de cetățenia sau de
naționalitatea acestora.
xxx |
Legea 84/1992 privind regimul zonelor libere |
xxx |
Legea parcurilor industriale, 25 iulie 2000 |
xxx |
Dosare zone libere și parcuri industriale, Krass Media Monitoring, 2000 |
Andel, T. |
Site here and zone out, Transportation & Distribution, Cleveland, SUA, august 1996 |
Astbury, S. |
|
Basile, A. |
Investir dans les zones franches industrielles
d`exportation, |
|
Combat zones to free zones, Central European, vol. 6, Londra, mai 1996 |
Caraiani, Ghe. ți Cazacu, C. |
Zonele libere, Ed. Economică, 1995 |
|
Zonele libere industriale și strategia industrializării,
Conjunctura Economiei Mondiale, Ed. Expert, 1995 |
Cho, S. și Tung, S. |
Investment incentives zones and regional tax incentive policy in RP of China, The International Tax Journal, vol.24, SUA, 1998 |
Demissar, M. |
Foreign Trade Zones, Investor Systems, iulie 1998 |
Dobrescu, Emilian, |
Zonele economice
libere - instrumente importante ale realizării integrării economice, Studii
și cercetări economice, CIDE, București,
1996 |
Dove, G.A |
The Advantage of a
Free Zone, ONUDI, 1977 |
Elteto, A. |
The impact of FDI on the Foreign Trade of Four Smaller CEE Countries, |
Fâciu, C. |
Zonele libere, Conjunctura economiei mondiale,1984 |
Ghanen, S. |
American Economic Development Council, vol. 15, 1997 |
Healey, D. |
Export Processing Zones: The case of the R. of |
Kelleher, TH. |
Manuel sur les zones franches d`exportation, ONUDI, 1976 |
Kiernan, P. |
Jordania, International Communication, SUA, sept. 1998 |
Liebau, E. și Wahnschaffe,
P. |
Management strategies of multinationals in developing
countries, Intereconomics, iulie-august 1992 |
Maex, R. |
Les enterprises multinationales et l`emploi dans les
zones franches d`exportation des pays d`Asie, OIM, |
Martin, J. |
Gateways for the global economy, Management Review,
vol.87, |
Mervosh, G. |
A gulf awash with promise, Industry week, vol.246, Cleveland, SUA, 15 sept. 1997 |
Possas, Furtado, Carvalho, |
Employment effects of exports by multinationals and of
export processing zones in |
Quigley, P., |
Phisical planning of Industrial Free zones, ONUDI, 1974 |
xxx |
Export Processing Zones in Non-APO
Regions, ONUDI,1974 |
xxx |
Industrial Free Trade Zones as Incentives to Promote Export Oriented
Industries, ONUDI, 1975 |
xxx |
Survey of Free Zones in the World, UNCTAD, 1982 |
xxx |
UNCTAD,
Zones Franches Industrielles, |
xxx |
CNUCED, Zones franches industrielles, Rapport du secretariat de la CNUCED,
aprilie 1993 |
xxx |
UNCTAD,World Investment Report, 1996 |
xxx |
UNCTAD, World Investment Report, 1997 |
xxx |
UNCTC: The challenge of free economic zones in Central and |
[1] Fâciu, C., Zonele libere, Conjunctura economiei mondiale,1984
[2] Dobrescu, Emilian, Zonele economice libere, instrumente importante ale realizãrii integrãrii economice, CIDE, 1996
[3] Mihalache Ionel, 21 noiembrie 2000, Dosar Zone Libere, Krass Media Monitoring
[4] Kelleher, Th., La zone franche de Shannon d`Irlande, ONUDI, 1978
[5] Stoian,I.M. Zonele libere, Conjunctura Economiei Mondiale, 1995
[6] Dosar Zone Libere, Krass Media Monitoring, 21 noiembrie 2000
[7] Iliescu, V, Zonele libere, Piața Financiară, decembrie 1995