Modulul tematic 11   

                                                             

 

 

Strategie și plan în conducerea unităților C&D

 

                                              Ing. Radu Enescu

 

    1. Rolul strategiei și al planurilor în conducerea unităților C&D

 

    Strategia unei firme, companii, instituții etc. face parte din prima funcție a procesului de management - previziunea. Rolul ei este acela de a determina principalele obiective ale unității C&D (în cazul nostru), precum și resursele și mijloa­cele necesare atingerii acestor obiective.

    In mod sintetic, strategia unei unități de C&D (ca și a oricărei alte firme), care evoluează în mediul competitiv al economiei de piață, este determinată de triunghiul strategic (fig. 1): noi, concurența, clienții și de răspunsurile la următoarele întrebări:

    - prin ce suntem noi diferiți?

    - prin ce suntem noi mai buni?

    - prin ce suntem noi mai ieftini?

    Datele care stau la baza elaborării răspunsurilor la aceste întrebări sunt obținute printr-un vast proces de culegere a informațiilor de interes - de la cele de natură tehnico-științifică până la cele de natură strict economică.

     Ordonarea și disponibilizarea lor în bănci de date și prognoze normative sau exploratorii este absolut necesară.

    Răspunsurile la aceste întrebări se concretizează în planu­rile și programele unității de C&D.

    Planurile se referă la perioade de timp relativ lungi - de la o lună la câțiva ani - și gradul lor de detaliere este, evident, invers proporțional cu durata avută în vedere.

    Programele de activitate se referă la un orizont de timp redus - de exemplu, de la 10 zile la o zi (sau chiar ore) - și gradul lor de detaliere este maxim. (A nu se confunda cu programe de atingere a anumitor obiective, de exemplu, programe de cerce­tare, care pot fi pe termen mediu și lung.)

    Atât planurile, cât și programele au un caracter obligatoriu, dar ele trebuie supuse descentralizării și readaptării în funcție de schimbările datelor avute în vedere la elaborarea lor.

 

    2. Principiile conducerii strategice. Proiectarea viziunii

       strategice. Obiective strategice. Planul strategic de

       acțiune

 

    Conducerea strategică a unității de C&D se înfăptuiește printr-un management pe obiective. Obiectivele unității de C&D stabilite în cadrul activității previzionale și concretizate în planuri și programe, trebuie corelate, întrepătrunse, armonizate cu obiectivele subsistemelor ce alcătuiesc unitatea de C&D, mergând până la fiecare salariat, pe această cale stabilindu-se componentele triunghiului: obiective - rezultate - recom­pense/sancțiuni.

    Viziunea strategică a unei unități de C&D care evoluează în mediul competitiv al economiei de piață este supusă celor două tipuri de strategii: costuri sau diferențiere (fig. 2).

 

    Câteva obiective strategice "pe costuri":

    - transparența costurilor (sensibilitatea la costuri a întregii structuri a unității de C&D);

    - cercetarea de produse standard pentru grupuri foarte mari de clienți;

    - cercetarea, dezvoltarea, proiectarea de produse destinate producției de foarte mare serie;

    - pret,uri egale sau mai mici decât ale concurenței;

    - valorificarea rezultatelor obținute de unitatea de C&D prin difuzarea lor către un număr mare de utilizatori.

 

    Câteva obiective strategice "de diferențiere":

    - orientarea unității de C&D către inovare (dispoziția de asumare a riscurilor la toate nivelele unității de C&D);

    - produse cu grad înalt de specificitate pentru clienții cu cerințe distincte;

    - realizarea de produse cu caracteristici tehnico-funcționale (cel puțin una) mai bune decât ale oricărui concu­rent;

n   realizarea de produse cu înalți indici de calitate (fezabilitate, mentenabilitate etc.);

n   realizarea de produse ecologice, din materiale nepoluante, reciclabile etc.

 

    Stabilirea obiectivelor este un proces laborios, cu s,ase etape distincte:

    - stabilirea obiectivelor fundamentale ale unității de C&D: programele de cercetare, temele de cercetare, cheltuielile cu personalul, cu materialele necesare etc. Obiectivele trebuie să fie realiste, stimulative, comprehensibile. Realizarea acestei etape impune participarea cât mai multor cercetători și a com­partimentelor auxiliare;

    - stabilirea obiectivelor derivate, specifice și individuale. Stabilirea obiectivelor individuale se face cu participa­rea cercetătorilor și șefilor de colective de cercetare etc.;

    - elaborarea programelor de acțiuni, calendarelor de ter­mene, a bugetelor alocate fiecărei acțiuni;

    - adaptarea sistemului decizional, structural și informațional al unității de C&D obiectivelor planificate.

    Aceasta înseamnă că trebuie stabilite principalele decizii aferente fiecărui centru de cheltuieli/venituri, cu delegarea corespunzătoare a sarcinilor, competențelor și responsabilităților. Structural se pot produce modificări de funcții și posturi, necesare îndeplinirii obiectivelor. Siste­mul informațional trebuie să asigure în timp real evidențierea și transmiterea abaterilor semnificative în derularea programe­lor:

    - urmărirea permanentă a realizării obiectivelor;

    - evaluarea rezultatelor și recompensarea/sancționarea personalului implicat.

    O unitate de C&D trebuie să aibă talente și capabilități gata să sesizeze anomaliile pieței și să răspundă acestor anomalii.

    Orice plan strategic folositor trebuie să exploateze aceste oportunități, în loc să folosească aprecieri statice asupra dezvoltării pieței.

    De asemenea, nu trebuie uitat faptul că activitatea de C&D operează cu o anumită cantitate de incertitudine (uneori totală), și orice plan inițial se poate dovedi ulterior bun de aruncat la gunoi.

    Din aceste motive, planurile strategice, înțelese în modul convențional, sunt nerelevante. Un plan bun trebuie să fie un document viu, în permanentă interacțiune cu realitatea și nu o icoană.

    De fapt, importantă este realizarea unui bun proces de planificare strategică:

    - implicând întregul personal al unității de C&D;

    - păstrând în permanență prospețimea, fort,ând punerea de noi întrebări;

    - neintroducând constrângeri ("așa ceva au încercat și alții", "nici americanii n-au încercat așa ceva"! etc. etc.);

    - cheltuiind o mare cantitate de timp în dezbateri vigu­roase;

    - planul trebuie să fie succint;

    - să se realizeze de jos în sus (preferabil: într-un proces iterativ "de jos în sus" (bottom up) și de sus în jos (top down).

 

    3. Relația strategie - structuri manageriale

 

    Strategia - planificarea strategică este o componentă a funcției previziune a managementului.

    Managerul trebuie să rezolve problemele și să ia deciziile pe care diversele activități le impun, totdeauna în limita competențelor stabilite de structura organizatorică a unității de C&D. La rândul ei, această structură trebuie să fie adaptată cerințelor strategice: Structura urmează strategia!

    Managerul trebuie să fie dublat (sau cel puțin să încerce să se manifeste) de lider. Funcției lider îi revine sarcina realizării schimbărilor, a direcției indicată de viziunea strategică. Liderul este cel care trebuie să înțeleagă ce tre­buie să devină unitatea de C&D sau cum trebuie atinse obiectivele unui program de cercetare. El trebuie să stabilească itinerariile pe care se va merge în direcția dorită - schimbări tehnologice, schimbări de profil etc.

    Liderul este un tip cu gândire strategică pe termen lung și cu capacitatea de a-s,i asuma riscuri.

    Intr-un mediu în permanentă schimbare, neprevăzutul devine regulă, limitând spațiul de reacție al planurilor pe termen lung. Liderul este cel care trebuie să traseze cu rapiditate direcțiile și să comunice aceste direcții nu numai colabora­torilor din structura ierarhică, ci tuturor colaboratorilor.

    Problema liderului este de a se face înțeles de ceilalți în motivarea acțiunilor viitoare, înțelegere care nu înseamnă întotdeauna acceptare. Liderul trebuie să depășească proba credibilității s,i, odată comunicate obiectivele, fiecare colaborator să se poată simți autorizat să aibă inițiative, toți să lucreze pentru atingerea aceloras,i obiective și să-și aducă contribuția maximă.

    Este important ca, la fiecare nivel al scării ierarhice, managerul să fie dublat de lider, managerul gestionând activita­tea zilnică, liderul urmărind schimbări ameliorative, fără a mai aminti de faptul că, în ambele ipostaze, competența științifică este absolut necesară.

    Rolul șefului de echipă (fie că este vorba de echipa ce cercetează o anumită temă, fie că întreaga unitate de C&D este considerată o echipă) devine extrem de complex, el trebuind să fie în același timp:

    - manager

    - lider

    - specialist (inginer, fizician etc.)

    - om de afaceri

    - om de relații

    - etc., etc.

 

    4. Conducerea timpului în C&D

 

    Resursele principale ale unui manager sunt: personalul, banii, aparatura și timpul. Se dovedește, aproape în mod sigur, că timpul este resursa cea mai prost gestionată (cu toate că este singura irecuperabilă).

    Recunoscând caracterul creativ al activității de C&D, faptul că uneori rezolvarea unei probleme nu ocupă numai timpul celor 8 ore, ci se prelungește în ore (nenumărate) de studiu în biblioteci sau acasă, sau de gândire concentrată oriunde, nu poate fi totuși omisă planificarea timpului, atât în planifica­rea strategică, cât și în stabilirea programelor individuale de lucru.

    Câteva din elementele care trebuie avute în vedere sunt:

    - evaluarea cât mai exactă a timpului disponibil;

    - punctele din plan ce nu au putut fi îndeplinite trebuie replanificate imediat, evitând acumulări greu gestionabile;

    - definirea cât mai exactă a obiectivelor în funcție de timpul avut la dispoziție;

    - delegarea activităților mai puțin importante către alte părți ale structurii ierarhice;

    - în orice planificare trebuie luate în considerare alterna­tive;

    - prevederea timpilor pentru pauze și creativitate.

    Abandonând problema pentru un timp, la reluare lucrurile pot fi văzute într-o optică nouă cu soluții diverse (prin ordonarea inconștientă a tuturor informațiilor dobândite în orele de muncă intensă).

 

    5. Conceptul "concurrent engineering" (simultaneous engi-

       neering, paralel engineering)

 

    Presiunea externă a pieței impune satisfacerea nevoilor și dorințelor clientului exact în momentul stabilit de acesta. Pentru aceasta, organizarea activităților cercetare-dezvoltare-producție-vânzare-service trebuie făcută într-o manieră diferită de modul tradițional. Astfel, organizarea producției conform conceptului just-in-time (JIT) presupune o linie de asamblare a produsului în care afluesc în permanență componentele și suban­samblele realizate în alte unități, cu cadența cu care sunt livrate produsele finite. Un astfel de mod de organizare elimină depozitele și magaziile, imobilizările de fonduri datorate stocurilor. El devine funcțional printr-o respectare riguroasă a planificării întregului proces, a sistemului intrare-ies,ire. In plus, organizarea liniei de producție trebuie să permită asam­blarea din setul de subansamble disponibil a variantei de produs dorită de fiecare client (automobil sau calculator?).

    Metodele de tipul JIT (just-in-time), TQM (total quality management) sau CPI (continnous proces improvements) dau rezolvări în anumite sectoare ale ciclului cercetare-dezvoltare-producție, fără a avea în vedere (în mod integrat) totalitatea sectoarelor firmei: de la cercetare-dezvoltare, la producție, vânzare, service.

    Organizarea industrială tradițională este de tipul secvențional (fig. 3), existând bariere de separare între compartimente. Numai după ce prototipul a fost verificat, omologat, el este transmis către compartimentele de pregătire a fabri­cației, încercări, control de calitate, service, unde suferă observațiile acestor compartimente.

    Schimbările se fac în compartimentul C&D, reluându-se în­treaga procedură, cu creșterea costurilor pentru C&D și a timpului în care produsul ajunge pe piață.

    Organizarea de tip "concurrent engineering" înglobează toate compartimentele întreprinderii în faza de C&D a produsului (fig. 4). Astfel, tehnologia de fabricație, de încercări și service sunt dezvoltate simultan cu realizarea performanțelor produsu­lui: mărime, greutate, caracteristici funcționale s,i, nu în ultimul rând, costuri. Când prototipul este verificat, el este și reproductibil, se pot face încercările, poate fi întreținut și are un înalt nivel de calitate.

    Concurrent engineering înglobează în echipa de produs multi­funcțională (interdisciplinară) tehnicile și prevederile cunos­cute: managementul calității totale (TQM), desfășurarea funcțiilor de calitate (QFD), proiectare pentru fabricare (DFM), îmbunătățirea continuă a proceselor (CPI).

    Membrii echipei de proiect, multifuncționale, trebuie să comunice integral, pentru aceasta trebuind să fie dispuși în același spațiu sau să dispună de posibilități neîngrădite de comunicare.

    In echipa de produs trebuie introduși și vânzătorii produ­sului, informațiile acestora privind cerințele clienților și prețurile practicate fiind esențiale.

    Timpul de elaborare a unui produs și intrare în fabricația de serie se reduce de la 10% până la 85% față de abordarea secvențială, în același timp obținându-se o creștere sub­stanțială a calității.

    Inainte de a fi numită concurrent engineering (simultaneous, parallel), producătorii japonezi de electrocasnice au practicat această metodă, considerând-o un mod de manifestare a bunului simț economico-ingineresc.

    Trecerea la un astfel de mod de organizare presupune, înainte de toate, dorința de a depăși bariere tradiționale, în primul rând printr-o disponibilitate totală de comunicare.

 

 

    6. Bibliografie

 

1. Nicolescu, O. Managementul întreprinderii în condițiile eco­nomiei de piață. Tribuna Economică, București, 1992

 

2. Peters, T. Thriving on chaos - handbook for a management revolution. Harper Perrenial, New York, 1991

 

3. Tenner, A.,R., I.J. de Toro. Total quality management Addison - Wesley Publishing Company - New York, 1993

 

4. *** Training for Romanian Top Managers - Siemens. Munchen, 1991

 

5. Comari, A.M. Le dieci qualita indispensabili per far carriera in azienda. Sperling, Kupfer, Editori SpA, Milano, 1992

 

6. IEEE Spectrum. Concurrent engineering, Competitive product development - special report nr. 7, vol. 28, july 1991

 

7. Turino, J. Concurrent engineering speeds development time, lowers costs - EDM, may 7 1992

 

8. Bond, J. Concurrent engineering requires management vision. Test and Measurement World, feb. 1992

V. și Modulul 49        Înapoi module tematice     Înapoi