Modulul tematic 11
Strategie
și plan în conducerea unităților C&D
Ing. Radu Enescu
1. Rolul strategiei și al planurilor în
conducerea unităților C&D
Strategia
unei firme, companii, instituții etc. face parte din prima funcție a procesului
de management - previziunea. Rolul ei este acela de a determina principalele
obiective ale unității C&D (în cazul nostru), precum și resursele și mijloacele
necesare atingerii acestor obiective.
In
mod sintetic, strategia unei unități de C&D (ca și a oricărei alte firme),
care evoluează în mediul competitiv al economiei de piață, este determinată de
triunghiul strategic (fig. 1): noi, concurența, clienții și de răspunsurile la
următoarele întrebări:
-
prin ce suntem noi diferiți?
-
prin ce suntem noi mai buni?
-
prin ce suntem noi mai ieftini?
Datele
care stau la baza elaborării răspunsurilor la aceste întrebări sunt obținute
printr-un vast proces de culegere a informațiilor de interes - de la cele de
natură tehnico-științifică până la cele de natură strict economică.
Ordonarea și disponibilizarea lor în bănci de
date și prognoze normative sau exploratorii este absolut necesară.
Răspunsurile
la aceste întrebări se concretizează în planurile și programele unității de
C&D.
Planurile
se referă la perioade de timp relativ lungi - de la o lună la câțiva ani - și
gradul lor de detaliere este, evident, invers proporțional cu durata avută în
vedere.
Programele
de activitate se referă la un orizont de timp redus - de exemplu, de la 10 zile
la o zi (sau chiar ore) - și gradul lor de detaliere este maxim. (A nu se
confunda cu programe de atingere a anumitor obiective, de exemplu, programe de
cercetare, care pot fi pe termen mediu și lung.)
Atât
planurile, cât și programele au un caracter obligatoriu, dar ele trebuie supuse
descentralizării și readaptării în funcție de schimbările datelor avute în
vedere la elaborarea lor.
2. Principiile conducerii strategice.
Proiectarea viziunii
strategice. Obiective strategice. Planul strategic de
acțiune
Conducerea
strategică a unității de C&D se înfăptuiește printr-un management pe
obiective. Obiectivele unității de C&D stabilite în cadrul activității
previzionale și concretizate în planuri și programe, trebuie corelate,
întrepătrunse, armonizate cu obiectivele subsistemelor ce alcătuiesc unitatea
de C&D, mergând până la fiecare salariat, pe această cale stabilindu-se
componentele triunghiului: obiective - rezultate - recompense/sancțiuni.
Viziunea
strategică a unei unități de C&D care evoluează în mediul competitiv al
economiei de piață este supusă celor două tipuri de strategii: costuri sau
diferențiere (fig. 2).
Câteva
obiective strategice "pe costuri":
-
transparența costurilor (sensibilitatea la costuri a întregii structuri a
unității de C&D);
-
cercetarea de produse standard pentru grupuri foarte mari de clienți;
-
cercetarea, dezvoltarea, proiectarea de produse destinate producției de foarte
mare serie;
-
pret,uri egale sau mai mici decât ale concurenței;
-
valorificarea rezultatelor obținute de unitatea de C&D prin difuzarea lor
către un număr mare de utilizatori.
Câteva
obiective strategice "de diferențiere":
-
orientarea unității de C&D către inovare (dispoziția de asumare a
riscurilor la toate nivelele unității de C&D);
-
produse cu grad înalt de specificitate pentru clienții cu cerințe distincte;
-
realizarea de produse cu caracteristici tehnico-funcționale (cel puțin una) mai
bune decât ale oricărui concurent;
n
realizarea
de produse cu înalți indici de calitate (fezabilitate, mentenabilitate etc.);
n
realizarea
de produse ecologice, din materiale nepoluante, reciclabile etc.
Stabilirea
obiectivelor este un proces laborios, cu s,ase etape distincte:
-
stabilirea obiectivelor fundamentale ale unității de C&D: programele de
cercetare, temele de cercetare, cheltuielile cu personalul, cu materialele
necesare etc. Obiectivele trebuie să fie realiste, stimulative,
comprehensibile. Realizarea acestei etape impune participarea cât mai multor
cercetători și a compartimentelor auxiliare;
-
stabilirea obiectivelor derivate, specifice și individuale. Stabilirea
obiectivelor individuale se face cu participarea cercetătorilor și șefilor de
colective de cercetare etc.;
-
elaborarea programelor de acțiuni, calendarelor de termene, a bugetelor
alocate fiecărei acțiuni;
-
adaptarea sistemului decizional, structural și informațional al unității de
C&D obiectivelor planificate.
Aceasta
înseamnă că trebuie stabilite principalele decizii aferente fiecărui centru de
cheltuieli/venituri, cu delegarea corespunzătoare a sarcinilor, competențelor
și responsabilităților. Structural se pot produce modificări de funcții și
posturi, necesare îndeplinirii obiectivelor. Sistemul informațional trebuie să
asigure în timp real evidențierea și transmiterea abaterilor semnificative în
derularea programelor:
-
urmărirea permanentă a realizării obiectivelor;
-
evaluarea rezultatelor și recompensarea/sancționarea personalului implicat.
O
unitate de C&D trebuie să aibă talente și capabilități gata să sesizeze
anomaliile pieței și să răspundă acestor anomalii.
Orice
plan strategic folositor trebuie să exploateze aceste oportunități, în loc să
folosească aprecieri statice asupra dezvoltării pieței.
De
asemenea, nu trebuie uitat faptul că activitatea de C&D operează cu o
anumită cantitate de incertitudine (uneori totală), și orice plan inițial se
poate dovedi ulterior bun de aruncat la gunoi.
Din
aceste motive, planurile strategice, înțelese în modul convențional, sunt
nerelevante. Un plan bun trebuie să fie un document viu, în permanentă
interacțiune cu realitatea și nu o icoană.
De
fapt, importantă este realizarea unui bun proces de planificare strategică:
-
implicând întregul personal al unității de C&D;
-
păstrând în permanență prospețimea, fort,ând punerea de noi întrebări;
-
neintroducând constrângeri ("așa ceva au încercat și alții",
"nici americanii n-au încercat așa ceva"! etc. etc.);
-
cheltuiind o mare cantitate de timp în dezbateri viguroase;
-
planul trebuie să fie succint;
-
să se realizeze de jos în sus (preferabil: într-un proces iterativ "de jos
în sus" (bottom up) și de sus în jos (top down).
3. Relația strategie - structuri
manageriale
Strategia
- planificarea strategică este o componentă a funcției previziune a
managementului.
Managerul
trebuie să rezolve problemele și să ia deciziile pe care diversele activități
le impun, totdeauna în limita competențelor stabilite de structura
organizatorică a unității de C&D. La rândul ei, această structură trebuie
să fie adaptată cerințelor strategice: Structura urmează strategia!
Managerul
trebuie să fie dublat (sau cel puțin să încerce să se manifeste) de lider.
Funcției lider îi revine sarcina realizării schimbărilor, a direcției indicată
de viziunea strategică. Liderul este cel care trebuie să înțeleagă ce trebuie
să devină unitatea de C&D sau cum trebuie atinse obiectivele unui program
de cercetare. El trebuie să stabilească itinerariile pe care se va merge în
direcția dorită - schimbări tehnologice, schimbări de profil etc.
Liderul
este un tip cu gândire strategică pe termen lung și cu capacitatea de a-s,i
asuma riscuri.
Intr-un
mediu în permanentă schimbare, neprevăzutul devine regulă, limitând spațiul de
reacție al planurilor pe termen lung. Liderul este cel care trebuie să traseze
cu rapiditate direcțiile și să comunice aceste direcții nu numai colaboratorilor
din structura ierarhică, ci tuturor colaboratorilor.
Problema
liderului este de a se face înțeles de ceilalți în motivarea acțiunilor
viitoare, înțelegere care nu înseamnă întotdeauna acceptare. Liderul trebuie să
depășească proba credibilității s,i, odată comunicate obiectivele, fiecare
colaborator să se poată simți autorizat să aibă inițiative, toți să lucreze
pentru atingerea aceloras,i obiective și să-și aducă contribuția maximă.
Este
important ca, la fiecare nivel al scării ierarhice, managerul să fie dublat de
lider, managerul gestionând activitatea zilnică, liderul urmărind schimbări
ameliorative, fără a mai aminti de faptul că, în ambele ipostaze, competența
științifică este absolut necesară.
Rolul
șefului de echipă (fie că este vorba de echipa ce cercetează o anumită temă,
fie că întreaga unitate de C&D este considerată o echipă) devine extrem de
complex, el trebuind să fie în același timp:
-
manager
-
lider
-
specialist (inginer, fizician etc.)
-
om de afaceri
-
om de relații
-
etc., etc.
4. Conducerea timpului în C&D
Resursele
principale ale unui manager sunt: personalul, banii, aparatura și timpul. Se
dovedește, aproape în mod sigur, că timpul este resursa cea mai prost
gestionată (cu toate că este singura irecuperabilă).
Recunoscând
caracterul creativ al activității de C&D, faptul că uneori rezolvarea unei
probleme nu ocupă numai timpul celor 8 ore, ci se prelungește în ore
(nenumărate) de studiu în biblioteci sau acasă, sau de gândire concentrată
oriunde, nu poate fi totuși omisă planificarea timpului, atât în planificarea
strategică, cât și în stabilirea programelor individuale de lucru.
Câteva
din elementele care trebuie avute în vedere sunt:
-
evaluarea cât mai exactă a timpului disponibil;
-
punctele din plan ce nu au putut fi îndeplinite trebuie replanificate imediat,
evitând acumulări greu gestionabile;
-
definirea cât mai exactă a obiectivelor în funcție de timpul avut la
dispoziție;
-
delegarea activităților mai puțin importante către alte părți ale structurii
ierarhice;
-
în orice planificare trebuie luate în considerare alternative;
-
prevederea timpilor pentru pauze și creativitate.
Abandonând
problema pentru un timp, la reluare lucrurile pot fi văzute într-o optică nouă
cu soluții diverse (prin ordonarea inconștientă a tuturor informațiilor
dobândite în orele de muncă intensă).
5. Conceptul "concurrent
engineering" (simultaneous engi-
neering, paralel engineering)
Presiunea
externă a pieței impune satisfacerea nevoilor și dorințelor clientului exact în
momentul stabilit de acesta. Pentru aceasta, organizarea activităților
cercetare-dezvoltare-producție-vânzare-service trebuie făcută într-o manieră
diferită de modul tradițional. Astfel, organizarea producției conform
conceptului just-in-time (JIT) presupune o linie de asamblare a produsului în
care afluesc în permanență componentele și subansamblele realizate în alte
unități, cu cadența cu care sunt livrate produsele finite. Un astfel de mod de
organizare elimină depozitele și magaziile, imobilizările de fonduri datorate
stocurilor. El devine funcțional printr-o respectare riguroasă a planificării
întregului proces, a sistemului intrare-ies,ire. In plus, organizarea liniei de
producție trebuie să permită asamblarea din setul de subansamble disponibil a
variantei de produs dorită de fiecare client (automobil sau calculator?).
Metodele
de tipul JIT (just-in-time), TQM (total quality management) sau CPI (continnous
proces improvements) dau rezolvări în anumite sectoare ale ciclului
cercetare-dezvoltare-producție, fără a avea în vedere (în mod integrat)
totalitatea sectoarelor firmei: de la cercetare-dezvoltare, la producție,
vânzare, service.
Organizarea
industrială tradițională este de tipul secvențional (fig. 3), existând bariere
de separare între compartimente. Numai după ce prototipul a fost verificat,
omologat, el este transmis către compartimentele de pregătire a fabricației,
încercări, control de calitate, service, unde suferă observațiile acestor
compartimente.
Schimbările
se fac în compartimentul C&D, reluându-se întreaga procedură, cu creșterea
costurilor pentru C&D și a timpului în care produsul ajunge pe piață.
Organizarea
de tip "concurrent engineering" înglobează toate compartimentele
întreprinderii în faza de C&D a produsului (fig. 4). Astfel, tehnologia de
fabricație, de încercări și service sunt dezvoltate simultan cu realizarea
performanțelor produsului: mărime, greutate, caracteristici funcționale s,i,
nu în ultimul rând, costuri. Când prototipul este verificat, el este și
reproductibil, se pot face încercările, poate fi întreținut și are un înalt
nivel de calitate.
Concurrent
engineering înglobează în echipa de produs multifuncțională
(interdisciplinară) tehnicile și prevederile cunoscute: managementul calității
totale (TQM), desfășurarea funcțiilor de calitate (QFD), proiectare pentru
fabricare (DFM), îmbunătățirea continuă a proceselor (CPI).
Membrii
echipei de proiect, multifuncționale, trebuie să comunice integral, pentru
aceasta trebuind să fie dispuși în același spațiu sau să dispună de
posibilități neîngrădite de comunicare.
In
echipa de produs trebuie introduși și vânzătorii produsului, informațiile
acestora privind cerințele clienților și prețurile practicate fiind esențiale.
Timpul
de elaborare a unui produs și intrare în fabricația de serie se reduce de la
10% până la 85% față de abordarea secvențială, în același timp obținându-se o
creștere substanțială a calității.
Inainte
de a fi numită concurrent engineering (simultaneous, parallel), producătorii
japonezi de electrocasnice au practicat această metodă, considerând-o un mod de
manifestare a bunului simț economico-ingineresc.
Trecerea
la un astfel de mod de organizare presupune, înainte de toate, dorința de a
depăși bariere tradiționale, în primul rând printr-o disponibilitate totală de
comunicare.
6.
Bibliografie
1. Nicolescu, O. Managementul
întreprinderii în condițiile economiei de piață. Tribuna Economică, București,
1992
2. Peters, T. Thriving on chaos -
handbook for a management revolution. Harper Perrenial, New York, 1991
3. Tenner, A.,R., I.J. de Toro. Total
quality management Addison - Wesley Publishing Company - New York, 1993
4. *** Training for Romanian Top
Managers - Siemens. Munchen, 1991
5. Comari, A.M. Le dieci qualita
indispensabili per far carriera in azienda. Sperling, Kupfer, Editori SpA,
Milano, 1992
6. IEEE Spectrum. Concurrent
engineering, Competitive product development - special report nr. 7, vol. 28,
july 1991
7. Turino, J. Concurrent engineering
speeds development time, lowers costs - EDM, may 7 1992
8. Bond, J. Concurrent engineering
requires management vision. Test and Measurement World, feb. 1992
V. și Modulul 49 Înapoi module tematice Înapoi