Modul tematic 49
Direcţii determinante de acţiune
în strategia managerială din domeniul tehnologic / industrial
Dr. ing. Mario Duma
Strategie
- un termen des utilizat, dar, după cum am avut prilejul să
constatăm, cu un înteles nu întotdeauna destul de clar cunoscut.
Aşadar, pe scurt: strategie: stabilirea de obiective pe termen lung,
cu privire la ansamblul
organismului la care se referă. De ce
discutăm despre strategie, în această vreme a solicitărilor
imediate şi apăsătoare ? Pentru
că multe îmbunătăţiri parţiale sunt
condiţionate de starea ansamblului. Pentru
că orice îmbunătăţire necesită timp şi dă
rezultate în timp; cu cât îmbunătăţirea este mai
importantă, cu atât - obţinerea lor presupune termen lung. Pentru
că, pe termen lung, o traiectorie poate fi realizată eficient numai
dacă vizează obiective
clare; altminteri, paşii în direcţii diverse, insuficient de
coerente, reprezintă irosire - de resurse, de timp. |
Preocuparea
pentru pregătirea reuşitei strategice, pentru îndeplinirea unor
obiective de ansamblu şi pe termen lung, presupune aducerea în
atenţie a unui ansamblu de activităţi, de direcţii de
acţiune, dintre care unele sunt recunoscute, iar altele nu sunt
recunoscute, în mod curent, ca având tangenţă cu managementul. Dar,
pe de o parte, ele condiţionează reuşita eforturilor manageriale
cu caracter strategic; pe de altă parte, ele însele nu pot fi promovate
fără o concepţie managerială, fără
voinţă şi implicare managerială la cel mai înalt nivel,
fără a face parte integrantă din strategia managerială a
firmei, a organismului economic.
Prima dintre
direcţiile de acţiune la care ne referim este însăşi
elaborarea, definirea, stabilirea unei
strategii. Sigur că, într-o conducere participativă, la
stabilirea strategiei firmei sunt consultaţi şi salariaţii, dar
iniţierea, conceperea, adoptarea strategiei, dacă nu o impune
proprietarul (sau un grup de proprietari, cu pondere strategică), este în
atribuţia managementului. Ea nu poate fi numai preocuparea - delegată
- a unui compartiment, cu care top managementul se consultă uneori, dar în
care nu se implică. De asemenea,
promovarea strategiei nu poate fi făcută decât la nivelul top
managementului, la acel nivel la care se adoptă deciziile tactice şi
operaţionale, pe care numai top managementul le poate genera, filtra
şi orienta, spre a le asigura concordanţa cu strategia
stabilită.
O
componentă esenţială a strategiei manageriale o constituie
politica de inovare (în sensul cel mai larg al cuvântului, şi nu numai în
cel strict tehnic, cum este utilizat termenul). Orice organism economic şi
instituţional manifestă tendinţa spontană spre
inerţie, spre rutinare. Numai managementul poate crea, impune,
menţine climatul anti-rutină,
de receptivitate faţa de cerinţe noi,
sensibilitatea şi reactivitatea faţă de aspecte negative
interne ce se cronicizează. Din strategia managerială va decurge
preocuparea pentru reconceperea proceselor interne, pentru ceea ce a
căpătat, în ultimii ani, denumirea de reengineering.
Orice
strategie managerială normală cuprinde politica pentru creşterea
competitivităţii, pentru menţinerea şi
îmbunătăţirea propriei poziţii pe piaţă, în
mediul concurenţial specific. În condiţiile progresului tehnologic
rapid din toate ramurile şi specialităţile, ale impactului lui
economic şi ecologic, managementul trebuie să aibă o
concepţie şi o poziţie privind cercetarea-dezvoltarea, generarea
şi transferul de tehnologie, nivelul
tehnic al produselor şi serviciilor oferite, precum şi cel al
activităţilor interne, ca fiind factori de care depinde în mod determinant nu numai dezvoltarea
viitoare, ci şansa de supravieţuire, sau, mai larg, obiectivele
strategiei manageriale.
Politica
privind calitatea constituie o
altă componentă a strategiei manageriale. Nu vom dezvolta; calitatea
nu este numai grija C.T.C., cum încă se consideră adesea; calitatea
nu este numai o problemă de management, sau numai o problemă
tehnologică; ea este o rezultantă a ansamblului activităţilor
desfăşurate, o consecinţă şi o măsură a
strategiei manageriale.
Politica
privind resursele umane; recrutarea,
motivarea, perfecţionarea profesională a personalului, climatul
socio-uman - alt factor în care trebuie investit timp şi resurse şi
care dă rezultate pe termen lung.
Informaţia şi informatica.
Numai prin strategie managerială coerentă şi prin implicare
managerială competentă acestea devin instrumente de progres al
organismului economic; altminteri, lăsate exclusiv în grija
diferiţilor specialişti izolaţi, informatica poate deveni un
simplu consumator de resurse şi chiar un factor de blocaj (de câte ori nu
aflăm că au crescut timpii de servire, au crescut erorile, apar
blocaje, pentru că “s-a
trecut pe calculator”!)
Proprietatea industrială
(invenţii, mărci, desene industriale înregistrate etc.), proprietatea intelectuală a
firmei: plasarea în contextul de pe piaţă, evitarea
încălcării proprietăţii concurenţilor (sau
încălcarea cu toată prudenţa!), generarea sau / şi achiziţionarea unui patrimoniu
propriu de proprietate industrială şi intelectuală (şi
valorificarea acestuia). Este un domeniu despre care mulţi dintre
managerii noştri nu ştiu, în general, mult mai mult decât că
este ceva ce ţine de stimularea materială a cuiva şi, în orice
caz, încă nu realizează că, în economia de piaţă,
proprietatea industrială constituie o resursă strategică
vitală, ceva din care se poate şi prospera, se poate şi ajunge
la ruină.
Am enumerat
câteva - principale - exemple de sfere de probleme care implică
managementul, care necesită o strategie managerială
coerentă şi care, pe termen
lung, condiţionează reuşita strategiei.
(Publicat în
“Adevărul Economic” nr. 20/1995)
V. şi modulul 71, Decalogul
managerului Înapoi module tematice Înapoi