Modulul tematic 12

 

Analiza dianostic și evaluarea unităților de C&D

 

Ing. Ion Crișan

 

            1. Concepte

 

            În practica managerială actuală, se folosesc concomitent trei termeni cu conținut apropiat:

     Analiză diagnostic. Acțiune destinată determinării "stării" unei organizații, în comparație cu o stare "normală". Determinarea se face printr-o serie de analize multicriteriale, care urmărește stabilirea "punctelor tari" și "punctelor slabe" ale organizației analizate. Analiza diagnostic caută să definească starea actuală a organizației prin examinarea evoluției acesteia în timp (examinarea trecutului) și deducerea unor condiționări pentru evoluția ei în viitor.

     Evaluare. Obiectivul principal al evaluării constă în situarea organizației evaluate pe treptele unei scări de valori, care să permită compararea ei cu alte organizații similare.

     Auditare. Termenul se referă la o metodă de investigare bazată pe discuții între un "auditor" și diferite persoane care pot furniza informații utile despre starea organizației respective.

            Rezultă că cei trei termeni de mai sus reprezintă de fapt trei faze ale aceluiași proces pe care în continuare îl vom denumi evaluare și care implică analiza diagnostic, în cursul căreia se practică un ciclu de auditări, urmată de deducerea stării organizației analizate, exprimată prin intrarea ei pe o treaptă a scării de valori.

 

 

            2. Evaluarea ca bază pentru restructurarea sistemului C&D

 

            Evaluarea unităților de C&D trebuie concepută ca o bază informațională a restructurării sistemului național de C&D. Această restructurare se impune pentru eliminarea disfuncționalităților actuale apărute odată cu începerea tranziției la economia de piață, disfuncționalități din care menționăm:

     Căderea intervenită în marea industrie, care reprezintă în trecut principalul utilizator de cercetare

     Modificările intervenite în structura activităților utilizatoare de cercetare și menținerea unor structuri insuficiente ale acestor schimbări în activitatea de cercetare

     Menținerea unor relații subdezvoltate între unitățile de cercetare din țară și ale acestora cu cercetarea pe plan internațional

            În principiu, restructurarea sistemului de C&D ar urma să ofere:

     Soluții noi de integrare a activității de C&D în ansamblul economic și social, în principal apropierea producătorilor de cercetare de organizațiile care au nevoie de cercetare, pentru a-și spori contribuția la dezvoltarea economică și socială a țării

     Soluții de restructurare organizațională și tehnico-științifică a unităților de C&D existente, pentru apropierea lor de performanța și competitivitatea internațională

     Așezarea UCD pe treptele unei scări de valori, așezare care ar urma să dirijeze accesul la finanțarea cercetării din fonduri publice, orientarea atribuirii lucrărilor de cercetare prin licitații, concursuri, etc., precum și sprijinul financiar pentru ținerea la zi a dotărilor.

 

 

            3. Proiectul PHARE 9205

 

            Proiectul PHARE susmenționat, având ca titlu "Restructurarea Sistemului C&D al României" și făcând obiectul unui contract încheiat în 1993 cu o firmă străină de consultanță, constituie un prim pas înspre introducerea unui sistem de evaluare a unităților de C&D din țara noastră.

            Proiectul este compus din 14 modele, dintre care primele două se referă la un proces de evaluare denumit în proiect "auditare":

            Etapa 1. Auditări sectoriale, orientate asupra a trei sectoare industriale (Industria chimică, Construcția de mașini, Industria ușoară). Se prevede auditarea tuturor institutelor din aceste sectoare, precum și a 30 de întreprinderide specialitate.

            Această etapă este în curs.

            Etapa 2. Auditarea tuturor UCD din țară, pe baza unui standard unitar pus la punct în cadrul primei etape.

            Auditările din prima etapă vor fi conduse de consultanți delegați de firma străină. Se prevede ca cele din a doua etapă să fie organizate și conduse de specialiști din țară.

            Se prevede obținerea următoarelor rezultate:

     Stabilirea unor criterii larg acceptabile pentru reorganizarea activității de C&D pe plan național și la nivelul unităților de cercetare-dezvoltare din țară.

     Propuneri de schimbare în sistemul C&D

     Stabilirea unor criterii de finanțare a cercetării din fonduri publice

     Realizarea unei imagini globale asupra activității de C&D din România, a ariei tehnologice acoperite de institute și a costurilor lor de exploatare.

            Acreditările urmăresc îndeosebi aspecte legate de

     Competența tehnico-științifică a institutelor de C&D

     Capacitatea acestora de a asigura o gamă de servicii tehnologice și de cercetare

     Capacitatea de antreprenoriat a institutelor

            Se vor analiza în special probleme privind:

     Resursele umane, investiții, proprietate intelectuală (cantitativ și calitativ)

     Surse de venit instituționale, subvenții, alte surse de venituri

     Domenii cheie de competență

     Sisteme de management folosite

     Rezultate obținute în ultimii ani (tehnologii și produse noi transferate în unități economice)

     Legături orizontale cu alte instituții de cercetare (interne și externe)

 

 

            4. Metodologii de evaluare

 

            În anul 1993, Consiliul pentru Coordonare, Strategie și Reformă Economică a inițiat și organizat, împreună cu Ministerul Cercetării și Tehnologiei, o licitație pentru elaborarea unei metodologii de analiză diagnostic a agenților economici, adecvată condițiilor tranziției. În urma acestei licitații, metodologia elaborată de CEMATT  S.A. a fost selectată ca metodologie "standard" și a fost aplicată pentru diagnosticarea a numeroase societăți comerciale. În anul 1994, MCT a însărcinat firma SCIENTCONSULT să studieze posibilitățile de adaptare a acestei metodologii (publicată de Ed. Tehnică sub titlul "Analiza diagnostic a societăților comerciale în economia de tranziție", iulie 1994) pentru evaluarea organizațiilor de C&D. Rezultatele acestui studiu constau într-o procedură de AD pentru unități de C&D, prezentată pe scurt în cele ce urmează.

            O metodologie de evaluare constă din:

            a) sistematizarea procedurii de analiză-diagnostic

            b) criteriile de analiză

            c) metodologia de determinare a rezultatelor evaluării.

            Sistematizarea procedurii de AD pentru UCD este prezentată în fig. 1 și corespunde integral modelului CEMATT. Ea cuprinde 5 niveluri de analiză: (1) informațiile primare; (2) auditarea și evaluările pe criterii; (3) sinteza evaluărilor pe criterii în șase direcții de analiză și calculul calificativelor pe fiecare din acestea în parte; (4) determinarea calificativului lobal de evaluare a unității; (5) propunerile de strategii și de restructurare rezultate din AD.

            Principala diferențiere a metodologiei propuse pentru UCD față de modelul CEMATT (orientat în mod special asupra organizațiilor generatoare de profit) apare în specificația criteriilor (care vor fi prezentate mai jos). Au fost menținute șase direcții de analiză (DAD), două din acestea fiind reorientate conform specificului activității de C&D (DAD-2 și DAD-3).

            Pentru determinarea (măsurarea) rezultatelor evaluării a fost menținută procedura din modelul CEMATT: notarea calificativului cu note între 1...5 și agregarea rezultatelor prin calculul mediilor ponderate, ținând seama de coeficienți de importanță (K) stabiliți pentru fiecare criteriu sau DAD, astfel încât suma coeficienților pentru elementele agregate să fie egală cu unitatea:

 


 

în care: C - calificativul global pe DAD sau pe unitate

                        n - numărul de calificative agregate

                        N - nota pe diferitele criterii sau DAD agregate

                        K - coeficienții de importanță

            Pentru calculul calificativului pe ansamblul unității, se recomandă adoptarea unor ceficienți de importanță diferențiați, în raport cu profilul de cercetare al unității analizate, situați între limitele indicate în tabelul de mai jos.

 


 

Figura 1

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Notă: Adoptat după modelul de AD-CEMATT

 

 

Tabel 1

 

Limite de valori recomandate pentru coeficienții de importanță K

 

 

Profil de cercetare

DAD

 

Cercetări de bază

Cercetări de dezvoltare

1

Financiar

0,10

0,20

2

Adaptarea la piața cercetării

0,10

0,25

3

Potențial științific

0,35

0,15

4

Calitate

0,10

0,15

5

Management general

0,10

0,10

6

Resurse umane

0,25

0,15

 

            Calificativul global rezultat permite încadrarea unității de C&D în una sin categoriile specificate în tabelul de mai jos. Același tabel cuprinde și o scurtă caracterizare tipologică, precum și unele sugestii de strategie.

 

Tabel 2

 

Calificativul global

Tipologia

Sugestii de strategie

1

Lipsă totală de perspectivă

Pregătirea pentru lichidare ca unitate de C&D

2

Situația critică

Integrare într-un centru de C&D industrial

3

Echilibru dificil. Viabilitate pe termen scurt. Incertitudini pe termen lung

Strategie nouă de adaptare la piață. Extinderea ofertei de prestații. Restructurare organizatorică pentru sporirea motivației

4

Adaptare bună la condițiile actuale. Perspectivă favorabilă

Valorificarea mai intensă a punctelor tari. Eliminarea punctelor slabe

5

Nivel competitiv internațional

Menținerea nivelului și prestigiului atins

 

            Ca proceduri de evaluare sunt practicate următoarele alternative:

     Autoevaluarea, efectuată de personal din unitate instruit în acest scop. Autoevaluarea se poate referi la ansamblul unității sau numai la unele părți ale acesteia

     Evaluarea prin experți neutri

            Metoda peer-review constă în efectuarea evaluării de către echipe constituite din personal de cercetare instruit în acest scop, care lucrează în alte unități decât cea analizată. Se aplică de preferință în unitățile cu profil fundamental și teoretic.

            Pentru unitățile de cercetare cu caracter aplicativ, este preferabil să se recurgă la firme de consultanță, cu evaluatori atestați ca atare.

            Se recomandă ca evaluările conform metodologiei descrise să fie repetate la intervale de 2-3 ani și atunci când intervin schimbări în conducere.

 

 

            5. Criterii de evaluare

 

            Calitatea analizei diagnostic depinde în mare măsură de alegerea judicioasă a criteriilor de analiză. În cele ce urmează se prezintă o specificație de criterii utilizabilă pentru o bună parte a UCD actuale, în special a celor cu profil de cercetare calitativă. Precizăm însă că această specificație trebuie considerată deschisă. De la caz la caz evaluatorii pot elimina unele criterii, considerate nerelevante, sau pot adăuga altele, mai expresive pentru tipul de UCD care face obiectul analizei. Rezultatul final al analizei nu este influențat de numărul de criterii folosite.

 

            DAD-1. Financiar. Cele 10 criterii adoptate, corespunzând integral modelului CEMATT, au fost alese pentru a evidenția echilibrul / dezechilibrul între reursele financiare ale unității și obligațiilor de utilizare a acestor resurse.

            Unele din aceste criterii sintetizează analiza financiară curentă a unității, reflectând lichiditatea, nevoia de fond de rulment, resursele pentru investiții, rentabilitate. Alte criterii caută să răspundă la întrebarea dacă institutul oferă încrederea necesară pentru obținerea unui sprijin financiar pentru restructurare.

 

            DAD-2. Adaptarea la piața științei. Criteriile examinate sunt destinate să arate poziția unității pe piața cercetării (definită în cadrul modulului tematic nr. 7 - Marketing). Se examinează:

     Structura prestațiilor efectuate de institut pe domenii de activitate și segmente ale pieței cercetării cărora le sunt adresate. Calificativul se acordă în raport cu tendințele de evoluție a cifrei de afaceri pe diferite categorii de beneficiari, evaluând pozitiv creșterea ponderii contactelor directe încheiate cu utilizatorii lucrărilor de cercetare, în detrimentul celor finanțate din fonduri publice (1% și buget).

     Capacitatea de adaptare științifică, dedusă din nivelurile de activitate științifică stăpânite de institut pentru diferitele domenii în care lucrează, precum și de abordare de probleme noi, sub aspectul diversificării prestațiilor și a termenelor de rezolvare.

     Capacitatea de abordare economică. Nivelul și structura prețurilor la diferitele tipuri de prestații. Relația între efectele economice ale lucrărilor, stabilite "ex ante" și "ex post". Selectarea proiectelor de cercetare abordate.

     Funcțiunile de marketing strategic și operațional. Cum sunt organizate și cum se îndeplinesc.

 

            DAD-3. Potențialul științific al prestațiilor

     Structura prestațiilor afectuate de instituit sub aspectul conținutului lor științific. Calificativul va aprecia pozitiv tendința de creștere în cifra de afaceri a ponderii lucrărilor cu conținut bogat de investigare științifică și de promovare a noului. Se va aprecia, de asemenea, creșterea ponderii lucrărilor de nivel științific ridicat, desfășurate pentru rezolvarea unor obiective importante ale programelor naționale de cercetare, precum și a participării la programe internaționale cu caracter științific.

     Dotarea cu echipamente de cercetare de performanță, nivelul tehnic al acestora, gradul lor de utilizare și valorificare. Organizarea și amenajarea laboratoarelor proprii.

     Relațiile de cooperare în cercetare pe plan intern și internațional. Activitatea institutului privind publicarea de cărți și articole științifice, participarea la sesiuni de comunicări, participarea la organizații internaționale de profil etc.

 

            DAD-4. Calitatea

     Procedurile folosite pentru verificarea calității lucrărilor de cercetare și a proiectelor. Analiza preventivă a proiectelor în vederea diminuării riscului.

     Activitatea de certificări de sisteme (inclusiv de sisteme Q), certificări de produse și procese, certificări de personal cu anumite calificări. Atestarea în acest sens a laboratoarelor proprii.

 

            DAD-5. Managementul general (corelare cu Modulul tematic nr. 9 - Tehnici de organizare și conducere)

     Calitatea procesului managerial. Conducerea strategică. Conducerea prin obiective. Conducerea prin delegare. Reflectarea calității procesului managerial în schemele organizatorice și funcționale.

     Calitatea echipei manageriale, competență profesională, competență decizională, competență de comunicare.

     Stilul de conducere

     Sistemul informațional la toate nivelurile manageriale.

 

            DAD-6. Resursele umane (Corelare cu Modulul tematic nr. 14)

     Motivația personalului. Gradul de identificare

     Calificarea științifică a personalului de cercetare și a compartimentelor funcționale

     Sistemele aplicate pentru evaluarea și testarea personalului de cercetare, la angajare și pe parcursul activității. Programele de instruire și perfecționare.

 

V. și Metodologia analiză-diagnostic        Înapoi module tematice      Înapoi