Modulul tematic 27
Psihologia
procesului managerial
în
cercetare-dezvoltare
Conf. dr. Anton
Tabachiu
Procesul
managerial constituie o activitate de muncă specializată, menită să optimizeze
raporturile dintre om și muncă cu ajutorul unor mijloace specifice: decizia,
organizarea, controlul și coordonarea,
Această
activitate este desfășurată de persoane care prin statutul lor social au
ascendență asupra altor persoane care trebuie să execute ceea ce li se cere în
timp util și la parametrii calitativi stabiliți.
Managementul
funcționează deci pe un tip de relații de dependență în care sistemul ierarhic
este esențial !
Psihologia
procesului managerial pune în evidență mecanismele psihologice care stau la
baza activității de conducere în privința caracteristicilor sale fundamentale.
Una
dintre aceste caracteristici se referă la raporturile dintre manageri și
procesul de muncă condus. În cazul societăților comerciale cu profil de
producție materială, managerul își exercită atribuțiile prin intermediul nivelurilor ierarhice subordonate
influențând indirect procesul de producție.
În
anumite cazuri (situații), managerul poate fi implicat, solicitat sau din
proprie inițiativă, să intervină direct în procesul de muncă. Menționăm astfel
de situații, cum ar fi: implementarea unor noutăți determinate de progresul
științific și tehnic, rezolvarea unor probleme complexe, exercitarea
controlului direct, etc.
Asemenea
intervenții nu trebuie să se transforme în practici curente, deoarece abate
managerul de la problemele generale și de perspectivă ale conducerii și
obișnuiesc subalternii să fie tutelați chiar în problemele care constituie
atribuțiile lor de serviciu.
În
cazul activităților culturale, științifice, medicale, cercetare-dezvoltare
etc., implicarea managerului în procesul de muncă se face atât prin atribuțiile
sale de conducere, cât și ca participant nemijlocit la proces.
Astfel,
aceeași persoană este manager și coleg, cu consecințele care survin din acest
dublu statut în exercitarea autorității sale asupra subalternilor-colegi.
Psihologic,
o asemenea dedublare poate rezista în măsura în care managerul reușește să
îmbine calitățile de șef cu cele de profesionist, fără stridențe, dar cu
fermitate și consecvență.
Mai
mult decât în alte sectoare de activitate, în cercetare-dezvoltare, autoritatea
managerului este determinată de pregătirea sa profesională bună, de prestigiul
științific pe care l-a dobândit prin propriile sale lucrări.
O
caracteristică fundamentală a procesului managerial este conducerea nemijlocită
a oamenilor. Pentru a putea realiza acest lucru în mod diferențiat, în funcție
de calitățile și limitele persoanelor din subordine, managerul trebuie să fie
un bun psiholog, dacă nu prin formație, cel puțin prin vocație. Experiența
managerială nu este însă suficientă, pentru aceasta fiind necesare un sumum de
cunoștințe din domeniul psihologiei personalității și a metodelor de lucru cu
oamenii.
Dacă
în teoria managementului, esențială este decizia, în psihologia managementului,
esențială este relația care se stabilește între conducător și subaltern. Pentru
ca această relație să fie trainică, managerul nu trebuie să dezamăgească
oamenii pe care îi conduce datorită unui comportament inadecvat funcției pe
care o exercită.
Creativitatea
este o dimensiune a personalității. Fiecare persoană dispune de un potențial
creativ care se poate materializa în producții originale, valoroase și
ingenioase în funcție de o serie de vectori motivaționali, atitudinali și
situaționali și cu ajutorul unor sisteme operaționale euristice.
Necesitatea
ca managementul să se desfășoare în acest spirit (creator), este determinată de
mai multe situații, dintre care menționăm: implementarea unor elemente de
progres științific și tehnic în funcție de condițiile și posibilitățile concrete
ale unității respective, adoptarea unor decizii în condiții de incertitudine,
soluționarea unor probleme inedite, etc.
Dintre
factorii favorizanți ai procesului de creație în management, gradul de
libertate decizională ocupă un loc important. Înainte de revoluția din
decembrie 1989, acest grad de libertate era foarte restrâns datorită sistemului
piramidal de organizare și conducere a întregii activități sociale și
economice.
Astăzi,
acest grad de libertate este condiționat de nivelul resurselor (materiale,
financiare și umane), conjuncturile economice (interne și externe), rezultatele
obținute în activitatea de cercetare, prestigiul firmei, calitatea
cercetătorilor, etc.
Astfel,
ecuația psihologică a succesului managerial poate fi considerată ca un raport
optim între gradul de libertate decizională și capacitatea managerului pentru
asumarea unui risc calculat.
Riscul
calculat înseamnă cât poate managerul să riște pentru ca, în caz de insucces,
să nu pericliteze existența unității.
Marja
riscului nu este numai de natură economică, ci și juridică. Deciziile
managerului trebuie să se înscrie în limitele reglementărilor juridice în
vigoare. De asemenea, responsabilitățile juridice ale managerului nu se
limitează doar la propria sa activitate, ci acoperă întreaga arie de activități
din subordine.
Pe
lângă responsabilitățile juridice, managerul are responsabilități profesionale
pentru propria sa muncă și a persoanelor din subordine, precum și
responsabilități morale față de viața și soarta tuturor salariaților și chiar a
familiilor acestora.
Complexitatea
procesului managerial, multitudinea responsabilităților ce revin managerului,
caracterul nenormat al muncii de conducere etc. determină adesea
suprasolicitarea persoanelor care ocupă funcții de conducere cu consecințe
negative, atât asupra muncii acestora, cât și a vieții lor personale.
Stress-ul
psihologic în activitatea managerială poate avea uneori urmări dramatice asupra
sănătății managerilor și a personalității acestora, deformând-o în direcția unui
autoritarism excesiv.
Carența
unor calități constituie cauza principală a recurgerii de către unii manageri
la autoritatea formală a funcției pe care o exercită, determinând reacții
negative la subalterni care, în aceste condiții, ascultă de șef, dar nu-l
respectă. Climatul psihosocial de muncă este astfel tensionat, randamentul
scăzut și o stare de apatie și indiferență predomină în cadrul colectivelor de
cercetare.
Autoritatea
reală a managerului izvorăște din calitățile sale care sunt grupate în profilul
său psihosocioprofesional în felul următor:
1.
PREGĂTIRE în domeniul specialității și al managementului. Raportul dintre
aceste două domenii de pregătire este în funcție de treapta ierarhică ocupată.
Treptele ierarhice aflate mai aproape de nivelul de execuție reclamă o
pregătire preponderent de specialitate. Cu cât nivelul de conducere este mai
îndepărtat de nivelul de execuție, cu atât sunt necesare cunoștințe mai
temeinice din domeniul managementului.
În
afară de aceste două direcții de pregătire (de specialitate și managerială)
care necesită școlarizare, managerului îi mai sunt necesare și o serie de
cunoștințe care pot fi acumulate în afara unei pregătiri organizate, din
domeniile economic, juridic, administrativ, tehnic, psihologic, limbi străine
și protocol.
2. EXPERIENȚĂ managerială și de domeniul pe care
îl va conduce managerul respectiv.
Experiența
fiind un concept acțional, se deprinde prin exercitarea nemijlocită a unor
activități. Din această cauză, nivelul experienței se apreciază după timpul
efectiv consacrat unor activități și nu după informațiile acumulate pe diferite
căi despre domeniul respectiv: vizite de studiu, specializări în străinătate,
participări la simpozioane, congrese etc.
De
asemenea, experiența nu este sinonimă cu stagiul sau vechimea în funcție.
Stagiul sau vechimea în funcție atestă timpul lucrat. Experiența se referă la
acumulările operaționale realizate în timpul stagiului, la realizările obținute
și în general la cele urmate de consecințe, ale căror rezultate au putut fi
evaluate.
În
consecință, experiența managerială se referă la abilitățile de conducere
deprinse prin exercitarea concretă a unor atribuții manageriale.
Experiența
în domeniul în care va conduce permite managerului să se integreze mai repede
la noua funcție. De asemenea, practica promovării din interiorul unității
constituie un factor motivațional puternic pentru obținerea unor rezultate
deosebite în muncă de către întreg personalul institutului.
3.
CALITĂȚI
PSIHOLOGICE
În
principiu, nici o calitate psihologică nu este de prisos. Această realitate
precum șI necunoașterea valențelor unor însușiri psihologice pentru activitatea
managerială a determinat puzderia de recomandări în această direcție.
Dacă
avem în vedere un profil psihosocioprofesional real și nu unul ideal,
calitățile psihologice absolut necesare managerului sunt: inteligența,
flexibilitatea gândirii, motivația și trăsăturile pozitive de caracter.
Inteligența
este o aptitudine generală și complexă care se manifestă prin capacitatea de a
face cu relativă ușurință, asocieri și disocieri între obiecte, fenomene,
situații etc., aparent fără nici o legătură între ele.
Pentru
activitatea managerială, această calitate este necesar să fie bine dezvoltată,
mai mult în plan pragmatic decât teoretic.
Flexibilitatea
gândirii este acea calitate a gândirii care asigură receptivitatea față de nou,
permite depășirea, cu relativă ușurință, a unor tipare de gândire și acțiune.
Pe fondul unei dezvoltări cel puțin medii ale inteligenței generale,
flexibilitatea gândirii constituie unul din factorii esențiali ai activității
creative în orice domeniu de activități, deci și în cel al managementului.
Motivația
este vectorul intern al activității care orientează și mobilizează persoana în vederea realizării
unor scopuri. Managerului îi este necesară o motivație mai puternică decât
executantului întrucât nu beneficiază de un raport direct între intenție și
rezultate datorită unor factori aleatori care intervin pe parcursul
operaționalizării deciziilor sale și, de asemenea, pentru că nu are
certitudinea menținerii pe post pentru a se avea satisfacția determinată de
obținerea rezultatelor preconizate de el.
Trăsăturile
pozitive de caracter se înscriu în sfera atitudinilor față de muncă (hărnicie,
exigență, lucrul bine făcut), a atitudinilor față de sine (modestie,
autoevaluare obiectivă), a atitudinilor față de alte persoane (colaborare,
cooperare, spirit de echipă), precum și a unor calități volitive (organizare și
spirit întreprinzător, fermitate în susținerea opiniilor și consecvență în
acțiunile întreprinse).
4. CALITĂȚI
PSIHOSOCIALE
Pentru
a putea stabili relații amiabile cu subalternii, managerul trebuie să fie un om
sociabil și să se manifeste ireproșabil față de aceștia.
Sociabilitatea
este o variabilă individuală determinată de particularitățile temperamentale,
educație, auto-educație, cultură, tradiții și obiceiuri. Aceasta înseamnă că
unii oameni sunt mai sociabili, iar alții mai puțin sociabili sau deloc.
Ținând
seama că din punct de vedere psihosocial, fundamentale în management sunt
raporturile interpersonale șef - subaltern, este recomandabil ca persoanele
care îndeplinesc funcții manageriale să fie sociabile.
Sociabilitatea
este necesar să se manifeste în anumite limite. Astfel, managerul să fie atât
de sociabil încât oamenii din subordine să-i înțeleagă deciziile și să le
îndeplinească. Dar șa nu fie atât de sociabil încât să se confunde cu
subalternii săi. Întotdeauna, o anumită distanță ierarhică este necesară pentru
a sublinia statutul social al managerului.
Această
distanță nu trebuie să fie rezultatul unei atitudini rigide, ci să decurgă, în
mod natural, din calitățile și comportamentul acestuia.
De
asemenea, sociabilitatea trebuie să fie reglată în funcție de caracteristicile
individuale ale subalternilor. Față de unele persoane, un grad mai mare de
sociabilitate dă rezultate bune, față de altele efectul este contrar. În
această situație, un rol important îl are cunoașterea foarte bună a
subalternilor și arta de a conduce.
Prin
comportament, avem în vedere un complex de manifestări privind vestimentația,
limbajul și regulile de politețe practicate, care să recomande managerul ca un
exemplu, un model pentru subalternii săi.
5. STAREA SĂNĂTĂȚII
SOMATICE ȘI PSIHICE
Datorită
complexității activității manageriale, care adesea uzează prematur persoanele
care ocupă funcții de conducere, este preferabil ca la ocuparea posturilor de
conducere să se evite oamenii bolnavi cronici (cardiaci, hepatici, gastrici,
etc.).
Pe
lângă faptul că nu ar avea nici o șansă să se vindece, poate chiar s-ar agrava
maladia de care suferă. De asemenea, un bolnav cronic are și manifestări
specifice bolii (cardiacii sunt fobici, gastricii sunt apatici, afecțiunile
biliare determină stări de nervozitate) care grevează asupra relațiilor sale cu
subalternii.
Din
punct de vedere psihic, stările prepatologice în condițiile exercitării
funcțiilor de conducere se pot transforma în manifestări maladive cu consecințe
deosebit de grave asupra activității manageriale și a climatului psihosocial.
Caracteristic
în această privință sunt tendințele de supraapreciere, atitudinile refractare,
încăpățânarea care, dacă în cazul unui executant pot fi acceptate mai ușor, la
manager sunt dăunătoare, determinând tabloul psihic-paranoic.
Calitățile
conținute în profilul psihosocioprofesional al managerilor au fost stabilite pe
baza unor cercetări științifice, fiind considerate ca minimum necesare pentru
toate persoanele care ocupă funcții de conducere la nivel de laborator, secție
sau instituție.
Ponderea
acestor calități, precum și eventualitatea unor cerințe suplimentare pot fi
luate în considerare prin investigații suplimentare.
Necesitatea
calităților incluse în profilul psihosocioprofesional al managerului este
accentuată și de specificul perioadei de tranziție, când managerii sunt
confruntați cu trei categorii de dificultăți și deci trebuie să dispună de
calități deosebite pentru a le putea depăși.
Mai
întâi, sunt dificultățile proprii perioadei de tranziție, pe care nu a
parcurs-o nimeni până acum și deci nu există modele algoritmice de soluționare
a problemelor.
În
al doilea rând, persistă încă într-o măsură importantă unele mentalități de
conducere specifice perioadei trecute dintre care menționăm ca deosebit de
neproductive: neasumarea răspunderii propriilor decizii, tendința de tutelare a
subalternilor, atitudini birocratice, etc.
Iar,
în al treilea rând, au apărut deja unele neajunsuri ale economiei de piață
(șomajul, revendicările sindicale, tendințele individualiste, etc.) pentru care
nu există încă experiența necesară soluționării lor.
Concluzionând,
putem afirma că activitatea managerială în perioada de tranziție este mult mai
dificilă decât cea desfășurată înainte, sau decât cea caracteristică economiei
de piață. Din acest motiv, calităților necesare managerilor, cu deosebire de
natură psihologică, trebuie să li se acorde o atenție deosebită.
Înapoi
module tematice Înapoi Resurse umane
Înapoi