de instruire şi perfecţionare
managerială
în specificul activităţii de
cercetare-dezvoltare
Responsabil
lucrare,
Dr. ing.
Florea Neagu
ELABORATORI:
(în ordine alfabetică)
Ec. Georgeta Broască
Ing. Ion Crişan
Ing. Pompiliu Dincă
Dr. ing. Mario Duma
Dr. Aurora Perju-Liiceanu
Dr. Stroinel Marcus
Dr. ing. Florea Neagu
Dr. George Pleşoianu
Ing. Mircea Popescu
Dr. Mihaela Roco
Conf. dr. Anton Tabachiu
Ec. Adrian Toia
Dr. ec. Eugen Topală
Ing. Adriana Vasilescu
© SCIENTCONSULT, noiembrie
1994
Cuprins
Partea I
Introducere
Elaborarea şi
organizarea derulării programelor de perfecţionare în management
financiar şi resurse umane
Partea a II-a
Module tematice noi
(suporturi de curs)
A. Managementul
financiar în C&D
B. Managementul
resurselor umane în C&D
(Observaţie:
Modulele tematice de suporturi de curs sunt prezentate în secţiunea de
suporturi de curs)
Teste de
cunoştinţe (la Managementul resurselor umane)
Partea I
Introducere
Programele de perfecţionare în management financiar şi
resurse umane au fost solicitate cu prilejul programelor de perfecţionare
managerială de tip "D", desfăşurate în sem. I 1994.
Ele au fost iniţiate de către managerii de specialitate - de
către directori economici, respectiv de către şefi de
compartimente resurse umane din unităţi de C&D.
De la prima solicitare primită, organizatorii au pus
întrebarea dacă programul de management financiar să se refere, de
exemplu, la noua contabilitate, sau să se refere la problemele specifice
de management financiar în unităţile de C&D. În mod unanim, cei
interesaţi au exprimat preferinţa pentru a doua variantă,
adică: nu un curs de contabilitate (astfel de cursuri se organizează
de către unităţile abilitate de către Ministerul
Finanţelor), ci probleme specifice
de management financiar în unităţile de C&D.
Trecând la pregătirea acestor programe, organizatorul s-a
confruntat cu următoarea dificultate: o serie de directori economici de
unităţi de C&D, contactaţi, declarându-se practicieni,
şi-au exprimat disponibilitatea de a participa la un astfel de curs, dar
numai în calitate de cursanţi, refuzând propunerea de a pregăti
anumite teme în calitate de lectori. Pe de altă parte, o serie de cadre
didactice de la ASE, contactate, s-au declarat nespecializate în problematica
specifică a gestiunii unităţilor de C&D, refuzând, de
asemenea, să-şi asume responsabilitatea coordonării programului
de management financiar sau, cel puţin - misiunea pregătirii şi
prezentării unor teme la programul respectiv.
În această situaţie, programul de management financiar
a fost constituit:
- din teme de management financiar pentru care au putut fi
recrutaţi lectori de specialitate competenţi din reteaua de
unităţi de C&D;
- din teme pentru care au fost programate dezbateri
(workshop-uri), schimburi de experienţă, pentru care organizatorul a
asigurat moderatori;
- din teme de interes economico-financiar, pregătite
anterior pentru celelalte programe de perfecţionare, cu nuanţări
şi dezvoltări în cadrul prezentării.
Pe linie de management al resurselor umane în C&D, s-a
constatat, într-o anumită măsură, o axare iniţială a
specialiştilor de profil pe problematica generală a resurselor umane,
sau pe cea specifică cercetării academice - mai puţin pe cea a
cercetării şi dezvoltării tehnologice, care trebuie să
formeze obiectul programului; mai mult pe latura teoretică a problemelor
psihosociale ale resurselor umane şi numai pe unele aspecte ale practicii
actuale a managementului resurselor umane în general şi în C&D în
special. În această situaţie, pe lângă lucrul cu lectorii,
pentru amendarea sau completarea unor aspecte din suporturile de curs
elaborate, programul este structurat astfel încât dezbaterile să complementeze
suportul teoretic interesant.
Pregătirea şi organizarea derulării
seriilor pilot de management financiar şi resurse umane
a. Seriile pilot organizate pentru semestrul II 1994
A fost pregătită şi organizată
desfăşurarea unor serii pilot de tip "U" (resurse umane)
şi "F" (financiar).
………………………………………….
b. Programele
şi modulele prezentate
Nr. |
Denumire |
Lector |
15. |
Managementul
C&D şi economia de piaţă |
Dr. George
Pleşoianu |
17. |
Planul de
afaceri şi studiul de fezabilitate |
Dr. ec. Eugen
Topală |
19. |
Evaluarea
patrimoniului unităţilor de C&D |
Ing. Mircea
Popescu |
29 |
Bugetul de
venituri şi cheltuieli în C&D |
Ec. Georgeta
Broască |
(31) |
Surse de
finanţare a activităţilor de C&D |
Ec. Adrian Toia |
(32) |
Gestiunea
costurilor în unităţile de C&D |
Dr. ing. Mario
Duma |
(33) |
Salarizarea
personalului în C&D |
Ing. Pompiliu
Dincă |
(34) |
Finanţarea
investiţiilor; amortizările; gestiunea activelor corporale în
unităţile de C&D (schimb de experienţă) |
Dr. ing. Mario
Duma |
(35) |
Activele
necorporale în C&D; managementul financiar al proprietăţii
intelectuale (dezbatere) |
Dr. ing. Mario
Duma |
(36) |
Gestiunea
financiară a unităţilor de C&D în condiţiile
tranziţiei de sistem (dezbatere liberă, schimb de
experienţă) |
Dr. ing. Florea
Neagu |
Nr. |
Denumire |
Lector |
14 |
Ing. Ion
Crişan |
|
(33) |
Salarizarea
personalului în C&D |
Ing. Pompiliu
Dincă |
37 |
Conf. Dr. Anton Tabachiu |
|
38 |
Dezvoltarea şi utilizarea
raţională a resurselor umane în C&D |
Conf. Dr. Anton Tabachiu |
39 |
Conf. Dr. Anton Tabachiu |
|
40 |
Dr. Stroinel
Marcus |
|
41 |
Dr. Mihaela
Roco |
|
42 |
Dr. Aurora
Perju-Liiceanu |
|
(43) |
Din practica
managementului resurselor umane în activităţi de C&D în Canada
(întrebări şi răspunsuri) |
Ing. Adriana
Vasilescu |
(44) |
Din
experienţa managementului resurselor umane în C&D din România
(schimb de experienţă) |
Dr. ing. Mario
Duma |
V. şi: Managementul creativităţii în activitatea de C&D
V. şi: Programul pentru “Agenţi de transfer de
tehnologie”
Partea a II-a
Teste
de cunoştinţe
(la
Managementul resurselor umane)
TEST DE
CUNOŞTINŢE
Vă
rugăm să răspundeţi la întrebările formulate mai jos,
bazându-vă pe experienţa şi cunoştinţele dv. în
domeniul cercetării ştiinţifice, în general, şi în cel al
managementului resurselor umane în mod deosebit.
Opiniile
dv. ne sunt utile pentru a putea orienta expunerile lectorilor noştri cu
precădere spre acele probleme care, pentru majoritatea dintre dv., sunt
insuficient cunoscute.
1.
Care sunt elementele structurale (laturile) personalităţii?
2.
Care consideraţi că sunt însuşirile fundamentale ale
cercetătorului ştiinţific?
3. Ce
se înţelege prin stilul ştiinţific de muncă?
4.
Descrieţi câteva tipuri de personalităţi ştiinţifice.
5. Ce
calităţi consideraţi că trebuie să caracterizeze
profilul psihosocioprofesional al cercetătorului ştiinţific?
6.
Enumeraţi în ordinea importanţei câteva calităţi ale unei
persoane înalt creatoare.
7.
Care sunt fazele (etapele) principale ale unui proces de cercetare?
8. Ce
se înţelege prin antrenament creativ?
9.
Enumeraţi câteva metode de stimulare a creativităţii în grup.
10.
Care sunt avantajele grupului mic de cercetare ştiinţifică?
11. Ce
înseamnă "personalitate charismatică"?
12. Enumeraţi
câteva dintre avantajele grupului eterogen, în cazul activităţii de
cerce-tare ştiinţifică.
13.
Enumeraţi câteva elemente ale atracţiei interpersonale, în
colectivele de cercetare ştiinţifică.
14.
Care sunt factorii determinanţi ai unui climat psihosocial favorabil
activităţii de cercetare ştiinţifică?
15. Ce
factori trebuie avuţi în vedere în elaborarea programelor privind
necesarul de personal de cercetare?
16.
Care este obiectivul analizei profesiunilor, prin ce se finalizează?
17. Ce
se urmăreşte prin analiza posturilor de muncă şi prin ce se
finalizează?
18.
Enumeraţi principalele surse de recrutare a personalului de cercetare.
19. Ce
se înţelege prin orientare profesională?
20. Ce
se înţelege prin selecţie profesională?
21.
Denumiţi obiectivele:
- pregătirii profesionale;
- formării profesionale;
- perfecţionării profesionale.
22. In
ce situaţii este necesară reorientarea profesională?
23. Ce
măsuri trebuie adoptate pentru asigurarea integrării
psihosocioprofesionale a noilor angajaţi?
24.
Care domenii fac obiectul evaluărilor profesionale?
25.
Dacă mai este de actualitate fişa (caracterizarea) de apreciere
personală a activităţii.
Dacă răspunsul este afirmativ, enumeraţi trei elemente
principale pe care ar trebui să le cuprindă.
Notă:
Vă
mulţumim!
Fişă de evaluarea
programului
CHESTIONAR
Pentru
a putea să ne perfecţionăm programele care se adresează
managerilor în resurse umane, vă rugăm să vă exprimaţi
părerile dv., ca participant la unul dintre aceste programe, în
legătură cu următoarele chestiuni:
1.
Enumeraţi, în ordinea preferinţei, temele care v-au interesat mai
mult.
2.
Enumeraţi temele care consideraţi că nu v-au interesat.
3.
Care dintre temele prezentate în cadrul programului nu au fost necesare pentru
că:
- sunt
bine cunoscute de dv.;
- nu
sunt de actualitate;
- nu
au cuprins idei noi;
- alte
motive.
4. Ce
teme aţi fi dorit să audiaţi şi nu le-aţi regăsit
în programul pe care vi l-am prezentat? Numiţi-le în ordinea
preferinţelor.
5.
Temele pe care le-aţi presupus a fi necesare pentru că:
- sunt
de actualitate;
- nu
le cunoaşteţi;
-
există confuzii în practică;
-
pentru informare generală;
- alte
motive.
6.
Dintre temele audiate, enumeraţi primele trei care au fost bine expuse, în
ordinea preferinţei.
7.
Enumeraţi temele care consideraţi că nu au fost bine expuse.
8. Cum
apreciaţi programul la care aţi participat?
-
foarte util;
-
util;
-
puţin util;
-
inutil.
9.
Dacă durata de 5 zile a programului la care aţi participat este
suficientă? Dacă nu, care consideraţi că ar fi durata
optimă şi din ce cauză?
10. Ce
modalităţi de finalizare a programului propuneţi:
-
chestionar de cunoştinţe;
- o
lucrare (proiect);
-
colocviu;
- nici
o modalitate;
- alte
sugestii.
Înapoi Resurse umane V. Module
de curs cu tematica Resurse umane