Elaborarea şi organizarea derulării programului

de instruire şi perfecţionare managerială

în specificul activităţii de cercetare-dezvoltare

 

 

Elaborarea programelor de perfecţionare

în management financiar şi resurse umane

 

 

                                                                  Responsabil lucrare,

 

                                                                  Dr. ing. Florea Neagu

 

ELABORATORI:

(în ordine alfabetică)

 

 

Ec. Georgeta Broască

Ing. Ion Crişan

Ing. Pompiliu Dincă

Dr. ing. Mario Duma

Dr. Aurora Perju-Liiceanu

Dr. Stroinel Marcus

Dr. ing. Florea Neagu

Dr. George Pleşoianu

Ing. Mircea Popescu

Dr. Mihaela Roco

Conf. dr. Anton Tabachiu

Ec. Adrian Toia

Dr. ec. Eugen Topală

Ing. Adriana Vasilescu

 

© SCIENTCONSULT, noiembrie 1994


Cuprins

 

 

 

Partea I

 

Introducere

 

Elaborarea şi organizarea derulării programelor de perfecţionare în management financiar şi resurse umane

 

 

Partea a II-a

 

Module tematice noi (suporturi de curs)

 

A. Managementul financiar în C&D

B. Managementul resurselor umane în C&D

 

(Observaţie: Modulele tematice de suporturi de curs sunt prezentate în secţiunea de suporturi de curs)

 

Teste de cunoştinţe (la Managementul resurselor umane)

 

 

 

Partea I

 

 

Introducere

 

     Programele de perfecţionare în management financiar şi resurse umane au fost solicitate cu prilejul programelor de perfecţionare managerială de tip "D", desfăşurate în sem. I 1994. Ele au fost iniţiate de către managerii de specialitate - de către directori economici, respectiv de către şefi de compartimente resurse umane din unităţi de C&D.

     De la prima solicitare primită, organizatorii au pus întrebarea dacă programul de management financiar să se refere, de exemplu, la noua contabilitate, sau să se refere la problemele specifice de management financiar în unităţile de C&D. În mod unanim, cei interesaţi au exprimat preferinţa pentru a doua variantă, adică: nu un curs de contabilitate (astfel de cursuri se organizează de către unităţile abilitate de către Ministerul Finanţelor), ci probleme specifice de management financiar în unităţile de C&D.

 

     Trecând la pregătirea acestor programe, organizatorul s-a confruntat cu următoarea dificultate: o serie de directori economici de unităţi de C&D, contactaţi, declarându-se practicieni, şi-au exprimat disponibilitatea de a participa la un astfel de curs, dar numai în calitate de cursanţi, refuzând propunerea de a pregăti anumite teme în calitate de lectori. Pe de altă parte, o serie de cadre didactice de la ASE, contactate, s-au declarat nespecializate în problematica specifică a gestiunii unităţilor de C&D, refuzând, de asemenea, să-şi asume responsabilitatea coordonării programului de management financiar sau, cel puţin - misiunea pregătirii şi prezentării unor teme la programul respectiv.

     În această situaţie, programul de management financiar a fost constituit:

     - din teme de management financiar pentru care au putut fi recrutaţi lectori de specialitate competenţi din reteaua de unităţi de C&D;

     - din teme pentru care au fost programate dezbateri (workshop-uri), schimburi de experienţă, pentru care organizatorul a asigurat moderatori;

     - din teme de interes economico-financiar, pregătite anterior pentru celelalte programe de perfecţionare, cu nuanţări şi dezvoltări în cadrul prezentării.

 

     Pe linie de management al resurselor umane în C&D, s-a constatat, într-o anumită măsură, o axare iniţială a specialiştilor de profil pe problematica generală a resurselor umane, sau pe cea specifică cercetării academice - mai puţin pe cea a cercetării şi dezvoltării tehnologice, care trebuie să formeze obiectul programului; mai mult pe latura teoretică a problemelor psihosociale ale resurselor umane şi numai pe unele aspecte ale practicii actuale a managementului resurselor umane în general şi în C&D în special. În această situaţie, pe lângă lucrul cu lectorii, pentru amendarea sau completarea unor aspecte din suporturile de curs elaborate, programul este structurat astfel încât dezbaterile să complementeze suportul teoretic interesant.

 

Pregătirea şi organizarea derulării seriilor pilot de management financiar şi resurse umane

      a. Seriile pilot organizate pentru semestrul II 1994

 

     A fost pregătită şi organizată desfăşurarea unor serii pilot de tip "U" (resurse umane) şi "F" (financiar).

………………………………………….

     b. Programele şi modulele prezentate

SETUL DE MODULE TEMATICE

pentru seriile "F"

Nr.

Denumire

Lector

15.

Managementul C&D şi economia de piaţă

Dr. George Pleşoianu

17.

Planul de afaceri şi studiul de fezabilitate

Dr. ec. Eugen Topală

19.

Evaluarea patrimoniului unităţilor de C&D

Ing. Mircea Popescu

29

Bugetul de venituri şi cheltuieli în C&D

Ec. Georgeta Broască

(31)

Surse de finanţare a activităţilor de C&D

Ec. Adrian Toia

(32)

Gestiunea costurilor în unităţile de C&D

Dr. ing. Mario Duma

(33)

Salarizarea personalului în C&D

Ing. Pompiliu Dincă

(34)

Finanţarea investiţiilor; amortizările; gestiunea activelor corporale în unităţile de C&D (schimb de experienţă)

Dr. ing. Mario Duma

(35)

Activele necorporale în C&D; managementul financiar al proprietăţii intelectuale (dezbatere)

Dr. ing. Mario Duma

(36)

Gestiunea financiară a unităţilor de C&D în condiţiile tranziţiei de sistem (dezbatere liberă, schimb de experienţă)

Dr. ing. Florea Neagu

 

 

 

SETUL DE MODULE TEMATICE

pentru seriile "U"

 

Nr.

Denumire

Lector

14

Managementul resurselor umane în activitatea de C&D

Ing. Ion Crişan

(33)

Salarizarea personalului în C&D

Ing. Pompiliu Dincă

37

Asigurarea resurselor umane în C&D

Conf. Dr. 

Anton Tabachiu

38

Dezvoltarea şi utilizarea raţională a resurselor umane în C&D

Conf. Dr.

Anton Tabachiu

39

Evaluarea performaţelor umane în C&D

Conf. Dr.

Anton Tabachiu

40

Factori de personalitate. Aptitudini. Caracter în activitatea de C&D. Profilul psihosocioprofesional al cercetătorului ştiinţific

Dr. Stroinel Marcus

41

Metode şi tehnici de stimulare a creativităţii în C&D

Dr. Mihaela Roco

42

Aspecte psihosociale ale organizării şi conducerii

Dr. Aurora Perju-Liiceanu

(43)

Din practica managementului resurselor umane în activităţi de C&D în Canada (întrebări şi răspunsuri)

Ing. Adriana Vasilescu

(44)

Din experienţa managementului resurselor umane în C&D din România (schimb de experienţă)

Dr. ing. Mario Duma

 

V. şi: Managementul creativităţii în activitatea de C&D

 

V. şi:  Programul pentru “Agenţi de transfer de tehnologie”

 

  

Partea a II-a

 

 

Teste de cunoştinţe

 

(la Managementul resurselor umane)

 

 

Faze următoare                              Înapoi


TEST  DE  CUNOŞTINŢE

 

       Vă rugăm să răspundeţi la întrebările formulate mai jos, bazându-vă pe experienţa şi cunoştinţele dv. în domeniul cercetării ştiinţifice, în general, şi în cel al managementului resurselor umane în mod deosebit.

 

       Opiniile dv. ne sunt utile pentru a putea orienta expunerile lectorilor noştri cu precădere spre acele probleme care, pentru majoritatea dintre dv., sunt insuficient cunoscute.

 

       1. Care sunt elementele structurale (laturile) personalităţii?

 

 

 

       2. Care consideraţi că sunt însuşirile fundamentale ale cercetătorului ştiinţific?

 

 

 

       3. Ce se înţelege prin stilul ştiinţific de muncă?

 

 

 

       4. Descrieţi câteva tipuri de personalităţi ştiinţifice.

 

 

 

       5. Ce calităţi consideraţi că trebuie să caracterizeze profilul psihosocioprofesional al cercetătorului ştiinţific?

 

 

 

       6. Enumeraţi în ordinea importanţei câteva calităţi ale unei persoane înalt creatoare.

 

 

 

       7. Care sunt fazele (etapele) principale ale unui proces de cercetare?

 

 

 

       8. Ce se înţelege prin antrenament creativ?

 

 

 

       9. Enumeraţi câteva metode de stimulare a creativităţii în grup.

 

 

 

       10. Care sunt avantajele grupului mic de cercetare ştiinţifică?

 

 

 

       11. Ce înseamnă "personalitate charismatică"?

 

 

 

       12. Enumeraţi câteva dintre avantajele grupului eterogen, în cazul activităţii de cerce-tare ştiinţifică.

 

 

 

       13. Enumeraţi câteva elemente ale atracţiei interpersonale, în colectivele de cercetare ştiinţifică.

 

 

 

       14. Care sunt factorii determinanţi ai unui climat psihosocial favorabil activităţii de cercetare ştiinţifică?

 

 

 

       15. Ce factori trebuie avuţi în vedere în elaborarea programelor privind necesarul de personal de cercetare?

 

 

 

       16. Care este obiectivul analizei profesiunilor, prin ce se finalizează?

 

 

 

       17. Ce se urmăreşte prin analiza posturilor de muncă şi prin ce se finalizează?

 

 

 

       18. Enumeraţi principalele surse de recrutare a personalului de cercetare.

 

 

       19. Ce se înţelege prin orientare profesională?

 

 

 

       20. Ce se înţelege prin selecţie profesională?

 

 

 

       21. Denumiţi obiectivele:

            - pregătirii profesionale;

            - formării profesionale;

            - perfecţionării profesionale.

 

 

 

       22. In ce situaţii este necesară reorientarea profesională?

 

 

 

       23. Ce măsuri trebuie adoptate pentru asigurarea integrării psihosocioprofesionale a noilor angajaţi?

 

 

 

       24. Care domenii fac obiectul evaluărilor profesionale?

 

 

 

       25. Dacă mai este de actualitate fişa (caracterizarea) de apreciere personală a activităţii.

     Dacă răspunsul este afirmativ, enumeraţi trei elemente principale pe care ar trebui să le cuprindă.

 

 

 

 

 

 

       Notă:    

                                   Vă mulţumim!

 

 

 


Fişă de evaluarea programului

CHESTIONAR

 

       Pentru a putea să ne perfecţionăm programele care se adresează managerilor în resurse umane, vă rugăm să vă exprimaţi părerile dv., ca participant la unul dintre aceste programe, în legătură cu următoarele chestiuni:

       1. Enumeraţi, în ordinea preferinţei, temele care v-au interesat mai mult.

 

 

 

       2. Enumeraţi temele care consideraţi că nu v-au interesat.

 

 

 

       3. Care dintre temele prezentate în cadrul programului nu au fost necesare pentru că:

       - sunt bine cunoscute de dv.;

       - nu sunt de actualitate;

       - nu au cuprins idei noi;

       - alte motive.

 

 

 

       4. Ce teme aţi fi dorit să audiaţi şi nu le-aţi regăsit în programul pe care vi l-am prezentat? Numiţi-le în ordinea preferinţelor.

 

 

 

       5. Temele pe care le-aţi presupus a fi necesare pentru că:

       - sunt de actualitate;

       - nu le cunoaşteţi;

       - există confuzii în practică;

       - pentru informare generală;

       - alte motive.

 

 

 

       6. Dintre temele audiate, enumeraţi primele trei care au fost bine expuse, în ordinea preferinţei.

 

 

 

       7. Enumeraţi temele care consideraţi că nu au fost bine expuse.

 

 

 

       8. Cum apreciaţi programul la care aţi participat?

       - foarte util;

       - util;

       - puţin util;

       - inutil.

 

 

 

       9. Dacă durata de 5 zile a programului la care aţi participat este suficientă? Dacă nu, care consideraţi că ar fi durata optimă şi din ce cauză?

 

 

 

       10. Ce modalităţi de finalizare a programului propuneţi:

       - chestionar de cunoştinţe;

       - o lucrare (proiect);

       - colocviu;

       - nici o modalitate;

       - alte sugestii.

 

 

 

Înapoi Resurse umane    V. Module de curs cu tematica Resurse umane

 

Faza următoare