Modul tematic 35
Activele necorporale în C&D
Managementul financiar al proprietății intelectuale
Tendințe pentru viitor:
De la
punerea gratuită și
nelimitată a rezultatelor din cercetare la dispoziția beneficiarilor
la
protejarea și
comercializarea rezultatelor,
a drepturilor de
proprietate intelectuală
generate în cercetare.
Pentru aceasta:
Orientarea cercetării
spre
generarea de drepturi de
proprietate intelectuală.
Deci:
- orientarea cercetării spre realizarea
de rezultate originale,
-
protejabile sub aspectul drepturilor de proprietate intelectuală, - valorificabile (financiar, științific) intern sau extern;
- detalierea clauzelor privind
valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală în contractele de
cercetare;
- organizarea protejării rezultatelor
în rețeaua de unități de C&D, prin:
- asigurarea disciplinei în
problemele de secret comercial, confidențialitate etc., pe bază de norme
(regulamente) de serviciu și responsabilități, pentru:
a) invenții încă
neînregistrate;
b) know how;
c) informații;
- instruirea personalului;
- promovarea managerială a
abilităților de manevră în spațiul generării, protejării și comercializării /
valorificării avantajoase a drepturilor de proprietate intelectuală;
- (evident,) organizarea și urmărirea înregistrării legale
a creațiilor protejabile;
- organizarea în C&D a sistemului de
valorificare specific pentru drepturi de proprietate intelectuală:
-
introducerea în practica R&D a licențelor și redevențelor, urmărind ca,
treptat, o parte crescândă din veniturile C&D să provină din vânzări de
licențe și din încasări de redevențe pentru rezultate aplicate;
- marketing intern și
internațional pentru valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală;
- pentru rezultate
nebrevetabile (teoretice ș.a.) - acțiuni pentru publicare și promovare internă
și, pe cât posibil, în străinătate.
Se recomandă abandonarea, treptată, a
considerării costurilor și a devizelor
ca principală referință pentru stabilirea
valorilor la contractarea și livrarea unor rezultate ale cercetărilor ( la beneficiarii la care
acest lucru este posibil: pentru moment - la agenții economici).
Intr-o economie de piață, o aceeași
cercetare sau un același rezultat se poate vinde la
prețuri variind în limite foarte largi
(nu numai procente, ci
multipli)
în funcție de proprietatea intelectuală
asupra
rezultatului respectiv:
cu sau fără
acordare de exclusivitate,
pe ce
perioadă,
cu drept de
utilizare pentru ce volum de producție etc.,
în funcție de idee, inițiativă,
în funcție
de:
-
nivelul / calitatea / noutatea / importanța soluției realizate,
-
riscurile asumate pe parcurs,
-
momentul implicării financiare pe parcursul ciclului
cercetare-valorificare,
-
cerere - ofertă etc.
De asemenea, se pot diversifica treptat
modalitățile de plată: de la o plată forfetară și integrală la:
-
plăți parțiale,
- garantări de credite,
- subvenții rambursabile,
- redevențe
-etc.
Sunt
probleme care astăzi par utopice sau teoretice; dar, treptat, lucrurile se
îndreaptă în această direcție, pentru care este bine să fim pregătiți;
înfăptuirea unora dintre acestea, în anumite situații, treptat, va depinde și de managementul financiar la
nivel de unitate de C&D.
V. și Modulul 3
Înapoi module tematice Înapoi
Proprietate intelectuală