Modulul tematic 37

 

Asigurarea resurselor umane în C&D

 

Prevederea necesarului de personal, analiza profesiunilor și a posturilor de muncă, recrutarea personalului, orientarea selecției și pregătirea profesională

 

Dr. Anton Tabachiu

 

 

     De-a lungul istoriei, civilizația a produs, menținut și cultivat, în proporții diferite și deci cu ponderi diferite, trei categorii de resurse: materiale, umane și financiare.

     Locul și importanța fiecărei categorii de resurse a depins de momentul dezvoltării  istorice, de concepțiile social-politice, de dezvoltarea economică a societății, de tradiții și mentalități etc.

     Trei coordonate ale acestor trei categorii de resurse ne rețin atenția:

     a) omul a fost întotdeauna resursa principală (resursele umane) chiar dacă, în anumite epoci istorice, rolul acesteia era diminuat sau subestimat datorită unor concepții politice, sociale sau morale, alimentate de disprețul pentru muncă și față de aceia care o practică. Fără muncă și deci fără cei care o prestează, însăși existența societății omenești era de neconceput;

     b) interdependența resurselor a fost întotdeauna esențială, întrucât oricare dintre acestea, luată separat, devine fie inoperantă, în cazul resurselor umane, fie lipsită de obiect, în cazul resurselor materiale și financiare;

     c) într-o anumită măsură, fiecare dintre cele trei resurse a determinat ponderea celorlaltor două, fără de care nu putea exista și nici nu se putea dezvolta.

     Aceste categorii de resurse pot și trebuie să facă obiectul unor preocupări "tehnice" individualizate, materializate în teorii, concepții, surse, tehnici de obținere, compartimente specializate etc., fără ca să se piardă  vreun moment din vedere interdependența lor funciară.

     In condițiile societății moderne, abordarea sistematică a resurselor se sprijină pe viziunea sistemică între om-muncă-mediu, în care primele două componente coexistă și relaționează  în anumite condiții de mediu, în vederea realizării unor scopuri pragmatice, constituind sistemul psiho-socio-tehnic.

     Fiecare dintre aceste trei componente ale sistemului este la rândul ei un sistem închis, pentru a-și păstra individualitatea și specificul și, totodată, un sistem deschis, pentru a putea intra în relații cu celelalte două sisteme și, pe această bază, a ființa și funcționa eficient.

     Omul, principalul component al sistemului, constituie obiect și, totodată, subiect al activității, indiferent de natura acesteia. Este obiect, pentru că el constituie scopul suprem și final al oricărui element productiv. Este subiect, pentru că el este acela care "pune în mișcare" celelalte componente ale sistemului, în vederea asigurării propriei sale existențe.

 

     Operaționalizarea sistemului resurselor umane necesită  parcurgerea a trei etape, și anume:

     1. asigurarea resurselor umane;

     2. dezvoltarea și utilizarea rațională a resurselor umane;

     3. evaluarea performanțelor resurselor umane.

 

     Din cadrul primei etape fac parte următoarele activități: prevederea necesarului de personal, analiza profesiunilor și a posturilor de muncă, recrutarea personalului, orientarea, selecția și pregătirea profesională.

     Activitățile incluse în această etapă constituie premisele necesare pentru celelalte două etape. Fără asigurarea acestor premise, desfășurarea etapelor următoare este periclitată, fiind serios stânjenită de lipsa unei perspective și a unui suport metodologic în managementul resurselor umane.

 

     a) Prevederea necesarului de personal de cercetare se face pe baza prognozelor dezvoltării curente și de perspectivă a institutului respectiv.

     In elaborarea prognozelor privind necesarul de personal trebuie să se țină seama de mai mulți factori:

     - stadiul actual al dezvoltării institutului și perspectivele (restructurare, restrângere etc.) sale;

     - direcțiile de dezvoltare ale economiei naționale și cerințele de susținere ale acesteia prin studii, cercetări științifice, proiecte, avize etc.;

     - tendințele progresului științific și tehnic pe plan mondial;

     - posibilitățile de racordare la cercetările și tehnologiile din alte țări, prin contracte de colaborare;

     - structura învățământului universitar autohton, ca una dintre sursele importante de recrutare a cadrelor de specialitate.

 

     In dimensionarea necesarului de personal se va ține seama de perspectivele institutului, în funcție de factorii amintiți mai sus, precum și de descompletările prilejuite de pensionări pentru limita de vârstă, pierderile naturale posibile (decese), precum și indisponibilizări temporare datorate bolilor și accidentelor de muncă, concediilor de boală, de lehuzie etc.; de asemenea, de plecările în străinătate pentru stagii sau angajări.

     Odată cunoscute perspectivele și dimensiunile resurselor umane necesare pentru o perioadă previzibilă de timp, se vor stabili și sursele de recrutare a personalului, care pot fi sigure sau aleatorii.

     Sursele sigure de recrutare a forței de muncă calificate sunt oferite de sistemul de pregătire profesională (de stat și particular), constituit din școlile de profil. Aceste surse au avantajul că oferă mai multă siguranță, angajările putând fi stabilite pe bază contractuală încă înainte de terminarea pregătirii profesionale. Dezavantajul constă în faptul că nu poate oferi forța de muncă în cazul unor cerințe neprevăzute, precum și lipsa de experiență practică, necesitatea unei formări post-universitare pentru obținerea deprinderilor necesare în cercetarea reală.

     Sursele aleatorii reprezintă piața forței de muncă, precum și foștii salariați care, din diferite motive, au întrerupt activitatea în institut pentru perioade variabile de timp (concedii sau pensionări medicale, îngrijirea copiilor mici etc.). De asemenea, specialiști cu experiență proveniți din alte activități din economie (remarcând, totuși, că o activitate îndelungată în producție sau în exploatare formează un anumit gen de rutinare, care blochează obținerea ulterioară a unor rezultate bune în cercetare).

     Dezavantajul acestei surse constă în gradul de incertitudine privind disponibilitățile ei față de necesitățile institutului de cercetări respectiv și, mai ales, că este supusă fluctuațiilor determinate de cerere și ofertă.

     Avantajul constă în aceea că se poate recurge la aceste surse în caz de urgență.

     Studiile de prognoză privind necesarul de personal, precum și sursele potențiale de forțe de muncă, stau la baza elaborării planurilor privind asigurarea resurselor umane necesare institutului de cercetări, pentru o perioadă determinată de timp.

     Aceste planuri fac parte integrantă din balanța de resurse pe care orice institut de cercetare trebuie să o posede, dacă dorește să fie ferit de surprize neplăcute în activitatea sa.

 

     b. Analiza profesiunilor are ca scop stabilirea cerințelor diferitelor profesiuni față de persoanele care le vor practica ulterior. Cunoașterea cerințelor profesionale are menirea să pună la dispoziția factorilor interesați setul de informații necesare orientării și pregătirii profesionale.

     Această acțiune se întreprinde de către echipe complexe, formate din psihologi, sociologi, specialiști care cunosc și practică profesiunea respectivă, medici igieniști, economiști care, cu ajutorul metodei analizei profesiunilor, studiază două categorii de factori:

     - caracteristicile generale privind cunoașterea și practicarea profesiunii analizate;

     - recomandări și restricții de natură psihologică privind  practicarea profesiunii.

 

     Rezultatele acestei analize a profesiunilor se concretizează în monografii profesionale, care constituie instrument de cunoaștere a cerințelor diferitelor profesiuni față de cei care le practică. Asemenea monografii profesionale au fost elaborate de către Ministerul Invățământului împreună cu Institutul de Științe ale Educației, pentru majoritatea profesiunilor grupate pe ramuri ale economiei naționale. De asemenea este elaborată o astfel de monografie pentru profesiunea de manager (A.Tabachiu). Pentru activitățile de cercetare științifică sunt de menționat lucrările Acad. Prof. Alexandru Roșca și Mihaela Roco.

 

     c. Analiza posturilor de muncă este o acțiune premergătoare selecției  profesionale, având ca scop cunoașterea cerințelor tuturor locurilor de muncă din cadrul institutului.

     Această acțiune se realizează de către colective constituite din șefii direcți ai posturilor respective, un reprezentant al compartimentului de personal și al compartimentului de organizare a muncii, folosind ca metode "job analysis" și "job description" (analiza și descrierea postului).

     Pe baza acestei analize se elaborează fișa postului, care este necesară nu numai la activitățile de selecție profesională, ci și în cele specifice managementului general, ca de pildă: repartizarea sarcinilor de muncă și controlul îndeplinirii acestora, aprecierea, salarizarea și promovarea personalului etc.

     Spre deosebire de monografia profesională, care cuprinde cerințele profesiunii analizate ce se poate practica în diferite posturi de muncă, fișa cerințelor posturilor cuprinde ansamblul recomandărilor și restricțiilor, atât profesionale cât și de altă natură, specifice pentru un anumit loc de muncă.

     Fișa cerințelor postului poate fi mai analitică sau mai sintetică, în funcție de importanța care i se acordă respectivului loc de muncă în cadrul institutului. In mod obligatoriu, ea trebuie să cuprindă însă următoarele părți:

     - denumirea postului, locul acestuia în organigrama institutului și relațiile sale ierarhice și de colaborare;

     - descrierea amănunțită a tuturor atribuțiilor și responsabilităților care revin titularului de post;

     - mijloacele (aparatură, echipamente, materiale etc.) aflate în gestiunea titularului de post;

     - calitățile profesionale și stagiul cerut de postul respectiv;

     - drepturile și obligațiile titularului de post în cadrul institutului și în exteriorul acestuia.

     Atât la angajarea personalului de cercetare și a celui auxiliar cercetării,  cât și la schimbarea postului de muncă sau a colectivului de cercetare, șeful direct poartă o discuție cu titularul postului, pe baza fișei cerințelor postului, stabilind în mod concret ce are de făcut acesta, la ce termene, care sunt criteriile de apreciere a muncii etc., putând încheia și o minută scrisă cu toate aceste prevederi.

 

     d. Recrutarea personalului necesită, în prelabil, existența unor surse de recrutare și un personal calificat în problemele relațiilor umane (psihologi, asistenți sociali, sociologi).

     In economia de piață, dispărând sistemul repartizărilor forței de muncă calificate, fiecare institut trebuie să-și identifice singur sursele de recrutare și să acționeze la timp și competent pentru asigurarea resurselor umane necesare.

     Din acest motiv, se impune existența unui personal specializat în problemele relațiilor umane, în cadrul compartimentului de personal, care să știe unde, când și cum să acționeze pentru identificarea și atragerea specialiștilor celor mai buni, necesari institutului de cercetări.

     Aceste adevărate antene ale institutului vor trebui să țină permanent legătura atât cu instituțiile de învățământ de profil (sursele stabile de recrutare), cât și cu piața forței de muncă (sursele aleatorii de recrutare), să colaboreze deci cu conducerile sistemului universitar, precum și cu cele ale direcțiilor de muncă și protecție socială (lucru mai puțin valabil pentru specialiști buni de înaltă calificare) , cu societățile comerciale.

     De asemenea, sunt utile contactele cu agențiile de publicitate pentru a putea identifica eventualii solicitatori de posturi de muncă, în cercetare, înaintea publicării anunțurilor, pentru a preîntâmpina, în cazul unor specialități deficitare pe piața forței de muncă, angajarea acestora de către alte institute de cercetări.

     Specialiștii din cadrul compartimentului de personal al institutelor de cercetări, în problemele de recrutare a forței de muncă, trebuie să acționeze nu doar atunci când devin vacante unele locuri de muncă, ci, cunoscând dinamica mișcării personalului, pe o perioadă de timp previzibilă, să se intereseze pe parcursul pregătirii universitare, în ultimii ani de studiu, discutând cu cadrele didactice și studenții merituoși, determinându-i pe aceștia din urmă să opteze pentru angajarea la institutul ai cărui emisari sunt.

     Astfel, recrutarea forței de mună devine, dintr-un simplu act administrativ, un proces relațional între un institut de cercetări și public, în care își au locul tehnicile de sondare, propagandă și influențențare a opiniilor, pe care trebuie să le cunoască și să le folosească cu competență persoanele însărcinate cu asemenea atribuții din cadrul compartimentului de personal al institutului.

     Ca în orice acțiune promoțională, munca acestor specialiști va fi mult ușurată în măsura în care institutul de cercetări pe care îl servesc este bine cunoscut, și-a dobândit un anumit prestigiu în societate, prin rezultatele obținute în cercetare, și, nu în ultimul rând, prin salariile pe care le poate oferi personalului propriu.

     În condițiile economiei de piață, recrutarea personalului - și în special a celui de înaltă calificare - formează obiectul de activitate al unor firme specializate de consultanță. Acestea dețin bănci de date cu personal de diferite specialități, putând oferi răspunsuri rapide la solicitări; totodată, ele asigură confidențialitatea asupra intențiilor firmelor care caută să-și extindă activitatea în noi direcții.

 

     e. Orientarea profesională este o activitate de îndrumare, în general a persoanelor de vârstă tânără, în vederea alegerii profesiunii, în funcție de gradul de concordanță dintre cerințele profesiunilor și caracteristicile psihofiziologice ale celor îndrumați.

     Această activitate se deosebește de orientarea școlară, care o precede, se desfășoară de către cadrele didactice, având drept criterii, insuficient predictive, performanțele obținute la diferite obiecte de studiu.

     Atât orientarea școlară, cât și cea profesională, urmăresc să diminueze influențele unor factori aleatori sau ale hazardului într-o asemenea împrejurare deosebit de importantă, cu repercusiuni pentru întreaga viață a omului, cum este cea a opțiunilor profesionale.

     In economia de piață, orientarea profesională este eliberată de contingentări, ea devenind într-adevăr un sprijin dat de stat, instituțiile particulare de profil sau de către sindicate, tinerilor și părinților acestora, în vederea adoptării celor mai favorabile opțiuni, de către persoanele în cauză.

     In activitatea de orientare profesională trebuie avute în vedere câteva criterii.

     Un criteriu prioritar este cel al direcțiilor de dezvoltare a cercetării științifice în funcție de tendințele progresului științific și tehnic, și al priorităților economice ale societății, care pot oferi un grad mai mare de încredere privind cererea de specialiști și stabilitatea posturilor de muncă.

     Un alt criteriu al orientării profesionale îl constituie cerințele diferitelor profesiuni față de persoanele care le vor practica. Aceste cerințe sunt puse în evidență prin analiza profesiunilor și sunt prevăzute în monografiile profesiunilor respective.

     Al treilea criteriu este cel referitor la potențialitățile psihofiziologice ale persoanelor care fac obiectul orientării profesionale. și, în sfârșit, dar nu în ultimul rând, dorințele celor în cauză.

     Pentru a se putea realiza acordul între cerințele profesionale și posibilitățile individuale, sunt necesare trei condiții:

     - existența instrumentului de cunoaștere a cerințelor profesionale, adică a monografiilor profesionale;

     - existența unor specialiști care să efectueze această acțiune (psihologi, sociologi, asistenți sociali);

     - existența unor mijloace materiale, concretizate în laboratoare de orientare profesională, înzestrate cu aparatele și testele necesare investigațiilor psihologice.

     Metodele folosite în activitatea de orientare profesională sunt, în principal, întâlnirile organizate între studenți și specialiști din institutele de cercetare, vizitele în cadrul acestor institute și folosirea mass-media.

     Orientarea profesională mai are și o altă accepțiune, aceea de repartizare pe post după încheierea acțiunii de selecție profesională pentru mai multe posturi vacante, identice ca profil, dar diferite sub aspectul exigențelor profesionale sau a condițiilor de muncă.

     In funcție de pregătire, aptitudini și înclinații personale, orientarea profesională poate contribui la îndrumarea absolvenților de învățământ superior spre acele domenii de activitate (cercetare, proiectare, exploatare etc.) în care pot obține performanțe superioare și satisfacții deosebite.

 

     f. Selecția profesională este activitatea prin care se aleg, dintre persoanele pregătite profesional, acelea care demonstrează un grad mai mare de concordanță între cerințele posturilor de muncă vacante, existente la un moment dat în institutul de cercetare, și calitățile personale.

     In condițiile economiei de piață,selecția profesională  devine filtrul principal menit să asigure resursele umane calificate necesare și să oprescă intrarea în institutele de cercetări a persoanelor slab pregătite.

     Economia de piață creează condițiile unei mai bune selecții a valorilor profesionale prin existența pieței forței de muncă, care facilitează aplicarea unui principiu de bază al selecției profesionale: mai mulți candidați pentru un loc de muncă vacant.

     Pentru selecția profesională se poate apela atât la surse interne cât și la surse externe.      Sursele interne ale selecției profesionale oferă câteva avantaje:

     - persoanele promovabile sunt bine cunoscute într-o activitate anterioară;

     - persoanele promovate cunosc institutul și au nevoie de un timp mai scurt de formare profesională pe post;

     - dezvoltă motivația personalului pentru "lucrul bine făcut", care poate să faciliteze realizarea unei cariere profesionale.

     În același timp, limitarea excesivă la sursele interne poate conduce la o anumită suficiență, la izolare științifică, la ceea ce în biologie este hemofilia: o anumită degradare funcțională. Apelarea și la sursele externe permite infuzie de idei și metodologii noi, lărgirea de experiență, deschidere spre pluridisciplinaritate. 

     Criteriile selecției profesionale sunt: numărul de posturi vacante, cerințele posturilor de muncă vacante, prevăzute în fișa cerințelor postului, calitățile solicitatorilor și preferințele acestora pentru un anumit post vacant.

     Formele de selecție profesională sunt: examenul și concursul (atunci când numărul solicitanților este foarte mare). Dacă postul vacant implică abilități operaționale deosebite, după promovarea examenului sau a concursului, se poate face angajarea de probă, pe o perioadă determinată de timp, după care, în cazul unor rezultate bune, se poate face definitivarea.

     Metodele de selecție profesională sunt: probele de cunoștințe profesionale, testarea psihologică și proba de lucru în laborator (acolo unde este cazul).

 

     g. Pregătirea profesională este activitatea de bază prin care se asigură forța de muncă calificată, necesară economiei naționale și, deci, fiecărei societăți și instituții în parte.

     Pentru a fi completă și eficace, pregătirea profesională trebuie să realizeze trei obiective: instruirea teoretică, formarea unor deprinderi practice de muncă și dezvoltarea motivației pentru muncă, în general, și pentru profesiunea pentru care se face pregătirea, în mod deosebit.

     Pentru îndeplinirea acestor deziderate (obiective), pregătirea profesională trebuie să se facă în sistemul alternativ, adică cu ore-clasă consacrate instruirii teoretice și ore de laborator și activități practice în institute de cercetare, pentru formarea abilităților necesare și dezvoltarea motivației pentru activitatea de cercetare științifică.

     Formarea deprinderilor și a abilităților pentru munca de cercetare științifică necesită asigurarea unor condiții și parcurgerea câtorva etape care trebuie cunoscute și bine stăpânite de către persoanele care se ocupă de instruirea practică a studenților. In această privință, instruirea prealabilă a educatorilor trebuie să fie asigurată de cadre de cercetare cu experiență, în colaborare cu psihologi, și urmărită îndeaproape de către manageri.

 

 

     Înapoi module tematice       Înapoi resurse umane   Înapoi