Modulul tematic 37
Asigurarea resurselor umane în
C&D
Prevederea necesarului de personal, analiza profesiunilor și a posturilor
de muncă, recrutarea personalului, orientarea selecției și pregătirea
profesională
Dr.
Anton Tabachiu
De-a lungul istoriei, civilizația a produs,
menținut și cultivat, în proporții diferite și deci cu ponderi diferite, trei
categorii de resurse: materiale, umane și financiare.
Locul și importanța fiecărei categorii de
resurse a depins de momentul dezvoltării
istorice, de concepțiile social-politice, de dezvoltarea economică a
societății, de tradiții și mentalități etc.
Trei coordonate ale acestor trei categorii
de resurse ne rețin atenția:
a) omul a fost întotdeauna resursa
principală (resursele umane) chiar dacă, în anumite epoci istorice, rolul
acesteia era diminuat sau subestimat datorită unor concepții politice, sociale
sau morale, alimentate de disprețul pentru muncă și față de aceia care o
practică. Fără muncă și deci fără cei care o prestează, însăși existența societății
omenești era de neconceput;
b) interdependența resurselor a fost
întotdeauna esențială, întrucât oricare dintre acestea, luată separat, devine
fie inoperantă, în cazul resurselor umane, fie lipsită de obiect, în cazul
resurselor materiale și financiare;
c) într-o anumită măsură, fiecare dintre
cele trei resurse a determinat ponderea celorlaltor două, fără de care nu putea
exista și nici nu se putea dezvolta.
Aceste categorii de resurse pot și trebuie
să facă obiectul unor preocupări "tehnice" individualizate,
materializate în teorii, concepții, surse, tehnici de obținere, compartimente
specializate etc., fără ca să se piardă
vreun moment din vedere interdependența lor funciară.
In condițiile societății moderne, abordarea
sistematică a resurselor se sprijină pe viziunea sistemică între
om-muncă-mediu, în care primele două componente coexistă și relaționează în anumite condiții de mediu, în vederea
realizării unor scopuri pragmatice, constituind sistemul psiho-socio-tehnic.
Fiecare dintre aceste trei componente ale
sistemului este la rândul ei un sistem închis, pentru a-și păstra
individualitatea și specificul și, totodată, un sistem deschis, pentru a putea
intra în relații cu celelalte două sisteme și, pe această bază, a ființa și
funcționa eficient.
Omul, principalul component al sistemului,
constituie obiect și, totodată, subiect al activității, indiferent de natura
acesteia. Este obiect, pentru că el constituie scopul suprem și final al
oricărui element productiv. Este subiect, pentru că el este acela care
"pune în mișcare" celelalte componente ale sistemului, în vederea
asigurării propriei sale existențe.
Operaționalizarea sistemului resurselor
umane necesită parcurgerea a trei etape,
și anume:
1. asigurarea resurselor umane;
2. dezvoltarea și utilizarea rațională a
resurselor umane;
3. evaluarea performanțelor resurselor
umane.
Din cadrul primei etape fac parte
următoarele activități: prevederea necesarului de personal, analiza
profesiunilor și a posturilor de muncă, recrutarea personalului, orientarea,
selecția și pregătirea profesională.
Activitățile incluse în această etapă
constituie premisele necesare pentru celelalte două etape. Fără asigurarea
acestor premise, desfășurarea etapelor următoare este periclitată, fiind serios
stânjenită de lipsa unei perspective și a unui suport metodologic în
managementul resurselor umane.
a) Prevederea necesarului de personal de
cercetare se face pe baza prognozelor dezvoltării curente și de perspectivă a
institutului respectiv.
In elaborarea prognozelor privind necesarul
de personal trebuie să se țină seama de mai mulți factori:
- stadiul actual al dezvoltării
institutului și perspectivele (restructurare, restrângere etc.) sale;
- direcțiile de dezvoltare ale economiei
naționale și cerințele de susținere ale acesteia prin studii, cercetări
științifice, proiecte, avize etc.;
- tendințele progresului științific și
tehnic pe plan mondial;
- posibilitățile de racordare la
cercetările și tehnologiile din alte țări, prin contracte de colaborare;
- structura învățământului universitar
autohton, ca una dintre sursele importante de recrutare a cadrelor de
specialitate.
In dimensionarea necesarului de personal se
va ține seama de perspectivele institutului, în funcție de factorii amintiți
mai sus, precum și de descompletările prilejuite de pensionări pentru limita de
vârstă, pierderile naturale posibile (decese), precum și indisponibilizări
temporare datorate bolilor și accidentelor de muncă, concediilor de boală, de
lehuzie etc.; de asemenea, de plecările în străinătate pentru stagii sau
angajări.
Odată cunoscute perspectivele și
dimensiunile resurselor umane necesare pentru o perioadă previzibilă de timp,
se vor stabili și sursele de recrutare a personalului, care pot fi sigure sau
aleatorii.
Sursele sigure de recrutare a forței de
muncă calificate sunt oferite de sistemul de pregătire profesională (de stat și
particular), constituit din școlile de profil. Aceste surse au avantajul că
oferă mai multă siguranță, angajările putând fi stabilite pe bază contractuală
încă înainte de terminarea pregătirii profesionale. Dezavantajul constă în
faptul că nu poate oferi forța de muncă în cazul unor cerințe neprevăzute,
precum și lipsa de experiență practică, necesitatea unei formări
post-universitare pentru obținerea deprinderilor necesare în cercetarea reală.
Sursele aleatorii reprezintă piața forței
de muncă, precum și foștii salariați care, din diferite motive, au întrerupt
activitatea în institut pentru perioade variabile de timp (concedii sau
pensionări medicale, îngrijirea copiilor mici etc.). De asemenea, specialiști
cu experiență proveniți din alte activități din economie (remarcând, totuși, că
o activitate îndelungată în producție sau în exploatare formează un anumit gen
de rutinare, care blochează obținerea ulterioară a unor rezultate bune în
cercetare).
Dezavantajul acestei surse constă în gradul
de incertitudine privind disponibilitățile ei față de necesitățile institutului
de cercetări respectiv și, mai ales, că este supusă fluctuațiilor determinate de
cerere și ofertă.
Avantajul constă în aceea că se poate
recurge la aceste surse în caz de urgență.
Studiile de prognoză privind necesarul de
personal, precum și sursele potențiale de forțe de muncă, stau la baza
elaborării planurilor privind asigurarea resurselor umane necesare institutului
de cercetări, pentru o perioadă determinată de timp.
Aceste planuri fac parte integrantă din
balanța de resurse pe care orice institut de cercetare trebuie să o posede,
dacă dorește să fie ferit de surprize neplăcute în activitatea sa.
b. Analiza profesiunilor are ca scop
stabilirea cerințelor diferitelor profesiuni față de persoanele care le vor
practica ulterior. Cunoașterea cerințelor profesionale are menirea să pună la
dispoziția factorilor interesați setul de informații necesare orientării și
pregătirii profesionale.
Această acțiune se întreprinde de către
echipe complexe, formate din psihologi, sociologi, specialiști care cunosc și
practică profesiunea respectivă, medici igieniști, economiști care, cu ajutorul
metodei analizei profesiunilor, studiază două categorii de factori:
- caracteristicile generale privind
cunoașterea și practicarea profesiunii analizate;
- recomandări și restricții de natură
psihologică privind practicarea
profesiunii.
Rezultatele acestei analize a profesiunilor
se concretizează în monografii profesionale, care constituie instrument de
cunoaștere a cerințelor diferitelor profesiuni față de cei care le practică.
Asemenea monografii profesionale au fost elaborate de către Ministerul Invățământului
împreună cu Institutul de Științe ale Educației, pentru majoritatea
profesiunilor grupate pe ramuri ale economiei naționale. De asemenea este
elaborată o astfel de monografie pentru profesiunea de manager (A.Tabachiu).
Pentru activitățile de cercetare științifică sunt de menționat lucrările Acad.
Prof. Alexandru Roșca și Mihaela Roco.
c. Analiza posturilor de muncă este o
acțiune premergătoare selecției
profesionale, având ca scop cunoașterea cerințelor tuturor locurilor de
muncă din cadrul institutului.
Această acțiune se realizează de către
colective constituite din șefii direcți ai posturilor respective, un
reprezentant al compartimentului de personal și al compartimentului de
organizare a muncii, folosind ca metode "job analysis" și "job
description" (analiza și descrierea postului).
Pe baza acestei analize se elaborează fișa
postului, care este necesară nu numai la activitățile de selecție profesională,
ci și în cele specifice managementului general, ca de pildă: repartizarea
sarcinilor de muncă și controlul îndeplinirii acestora, aprecierea, salarizarea
și promovarea personalului etc.
Spre deosebire de monografia profesională,
care cuprinde cerințele profesiunii analizate ce se poate practica în diferite
posturi de muncă, fișa cerințelor posturilor cuprinde ansamblul recomandărilor
și restricțiilor, atât profesionale cât și de altă natură, specifice pentru un
anumit loc de muncă.
Fișa cerințelor postului poate fi mai
analitică sau mai sintetică, în funcție de importanța care i se acordă
respectivului loc de muncă în cadrul institutului. In mod obligatoriu, ea
trebuie să cuprindă însă următoarele părți:
- denumirea postului, locul acestuia în
organigrama institutului și relațiile sale ierarhice și de colaborare;
- descrierea amănunțită a tuturor
atribuțiilor și responsabilităților care revin titularului de post;
- mijloacele (aparatură, echipamente,
materiale etc.) aflate în gestiunea titularului de post;
- calitățile profesionale și stagiul cerut
de postul respectiv;
- drepturile și obligațiile titularului de
post în cadrul institutului și în exteriorul acestuia.
Atât la angajarea personalului de cercetare
și a celui auxiliar cercetării, cât și
la schimbarea postului de muncă sau a colectivului de cercetare, șeful direct
poartă o discuție cu titularul postului, pe baza fișei cerințelor postului,
stabilind în mod concret ce are de făcut acesta, la ce termene, care sunt
criteriile de apreciere a muncii etc., putând încheia și o minută scrisă cu
toate aceste prevederi.
d. Recrutarea personalului necesită, în
prelabil, existența unor surse de recrutare și un personal calificat în
problemele relațiilor umane (psihologi, asistenți sociali, sociologi).
In economia de piață, dispărând sistemul
repartizărilor forței de muncă calificate, fiecare institut trebuie să-și
identifice singur sursele de recrutare și să acționeze la timp și competent
pentru asigurarea resurselor umane necesare.
Din acest motiv, se impune existența unui
personal specializat în problemele relațiilor umane, în cadrul compartimentului
de personal, care să știe unde, când și cum să acționeze pentru identificarea
și atragerea specialiștilor celor mai buni, necesari institutului de cercetări.
Aceste adevărate antene ale institutului
vor trebui să țină permanent legătura atât cu instituțiile de învățământ de
profil (sursele stabile de recrutare), cât și cu piața forței de muncă (sursele
aleatorii de recrutare), să colaboreze deci cu conducerile sistemului
universitar, precum și cu cele ale direcțiilor de muncă și protecție socială
(lucru mai puțin valabil pentru specialiști buni de înaltă calificare) , cu
societățile comerciale.
De asemenea, sunt utile contactele cu
agențiile de publicitate pentru a putea identifica eventualii solicitatori de
posturi de muncă, în cercetare, înaintea publicării anunțurilor, pentru a
preîntâmpina, în cazul unor specialități deficitare pe piața forței de muncă,
angajarea acestora de către alte institute de cercetări.
Specialiștii din cadrul compartimentului de
personal al institutelor de cercetări, în problemele de recrutare a forței de
muncă, trebuie să acționeze nu doar atunci când devin vacante unele locuri de
muncă, ci, cunoscând dinamica mișcării personalului, pe o perioadă de timp
previzibilă, să se intereseze pe parcursul pregătirii universitare, în ultimii
ani de studiu, discutând cu cadrele didactice și studenții merituoși,
determinându-i pe aceștia din urmă să opteze pentru angajarea la institutul ai
cărui emisari sunt.
Astfel, recrutarea forței de mună devine,
dintr-un simplu act administrativ, un proces relațional între un institut de
cercetări și public, în care își au locul tehnicile de sondare, propagandă și
influențențare a opiniilor, pe care trebuie să le cunoască și să le folosească
cu competență persoanele însărcinate cu asemenea atribuții din cadrul
compartimentului de personal al institutului.
Ca în orice acțiune promoțională, munca
acestor specialiști va fi mult ușurată în măsura în care institutul de
cercetări pe care îl servesc este bine cunoscut, și-a dobândit un anumit
prestigiu în societate, prin rezultatele obținute în cercetare, și, nu în
ultimul rând, prin salariile pe care le poate oferi personalului propriu.
În condițiile economiei de piață,
recrutarea personalului - și în special a celui de înaltă calificare - formează
obiectul de activitate al unor firme specializate de consultanță. Acestea dețin
bănci de date cu personal de diferite specialități, putând oferi răspunsuri
rapide la solicitări; totodată, ele asigură confidențialitatea asupra intențiilor
firmelor care caută să-și extindă activitatea în noi direcții.
e. Orientarea profesională este o
activitate de îndrumare, în general a persoanelor de vârstă tânără, în vederea
alegerii profesiunii, în funcție de gradul de concordanță dintre cerințele
profesiunilor și caracteristicile psihofiziologice ale celor îndrumați.
Această activitate se deosebește de
orientarea școlară, care o precede, se desfășoară de către cadrele didactice,
având drept criterii, insuficient predictive, performanțele obținute la
diferite obiecte de studiu.
Atât orientarea școlară, cât și cea
profesională, urmăresc să diminueze influențele unor factori aleatori sau ale
hazardului într-o asemenea împrejurare deosebit de importantă, cu repercusiuni
pentru întreaga viață a omului, cum este cea a opțiunilor profesionale.
In economia de piață, orientarea
profesională este eliberată de contingentări, ea devenind într-adevăr un
sprijin dat de stat, instituțiile particulare de profil sau de către sindicate,
tinerilor și părinților acestora, în vederea adoptării celor mai favorabile
opțiuni, de către persoanele în cauză.
In activitatea de orientare profesională
trebuie avute în vedere câteva criterii.
Un criteriu prioritar este cel al
direcțiilor de dezvoltare a cercetării științifice în funcție de tendințele
progresului științific și tehnic, și al priorităților economice ale societății,
care pot oferi un grad mai mare de încredere privind cererea de specialiști și
stabilitatea posturilor de muncă.
Un alt criteriu al orientării profesionale
îl constituie cerințele diferitelor profesiuni față de persoanele care le vor
practica. Aceste cerințe sunt puse în evidență prin analiza profesiunilor și
sunt prevăzute în monografiile profesiunilor respective.
Al treilea criteriu este cel referitor la
potențialitățile psihofiziologice ale persoanelor care fac obiectul orientării
profesionale. și, în sfârșit, dar nu în ultimul rând, dorințele celor în cauză.
Pentru a se putea realiza acordul între
cerințele profesionale și posibilitățile individuale, sunt necesare trei
condiții:
- existența instrumentului de cunoaștere a
cerințelor profesionale, adică a monografiilor profesionale;
- existența unor specialiști care să
efectueze această acțiune (psihologi, sociologi, asistenți sociali);
- existența unor mijloace materiale,
concretizate în laboratoare de orientare profesională, înzestrate cu aparatele
și testele necesare investigațiilor psihologice.
Metodele folosite în activitatea de
orientare profesională sunt, în principal, întâlnirile organizate între
studenți și specialiști din institutele de cercetare, vizitele în cadrul
acestor institute și folosirea mass-media.
Orientarea profesională mai are și o altă
accepțiune, aceea de repartizare pe post după încheierea acțiunii de selecție
profesională pentru mai multe posturi vacante, identice ca profil, dar diferite
sub aspectul exigențelor profesionale sau a condițiilor de muncă.
In funcție de pregătire, aptitudini și
înclinații personale, orientarea profesională poate contribui la îndrumarea
absolvenților de învățământ superior spre acele domenii de activitate
(cercetare, proiectare, exploatare etc.) în care pot obține performanțe
superioare și satisfacții deosebite.
f. Selecția profesională este activitatea
prin care se aleg, dintre persoanele pregătite profesional, acelea care
demonstrează un grad mai mare de concordanță între cerințele posturilor de
muncă vacante, existente la un moment dat în institutul de cercetare, și
calitățile personale.
In condițiile economiei de piață,selecția
profesională devine filtrul principal
menit să asigure resursele umane calificate necesare și să oprescă intrarea în
institutele de cercetări a persoanelor slab pregătite.
Economia de piață creează condițiile unei
mai bune selecții a valorilor profesionale prin existența pieței forței de
muncă, care facilitează aplicarea unui principiu de bază al selecției
profesionale: mai mulți candidați pentru un loc de muncă vacant.
Pentru selecția profesională se poate apela
atât la surse interne cât și la surse externe. Sursele interne ale selecției profesionale
oferă câteva avantaje:
- persoanele promovabile sunt bine
cunoscute într-o activitate anterioară;
- persoanele promovate cunosc institutul și
au nevoie de un timp mai scurt de formare profesională pe post;
- dezvoltă motivația personalului pentru
"lucrul bine făcut", care poate să faciliteze realizarea unei cariere
profesionale.
În același timp, limitarea excesivă la
sursele interne poate conduce la o anumită suficiență, la izolare științifică,
la ceea ce în biologie este hemofilia: o anumită degradare funcțională.
Apelarea și la sursele externe permite infuzie de idei și metodologii noi,
lărgirea de experiență, deschidere spre pluridisciplinaritate.
Criteriile selecției profesionale sunt:
numărul de posturi vacante, cerințele posturilor de muncă vacante, prevăzute în
fișa cerințelor postului, calitățile solicitatorilor și preferințele acestora
pentru un anumit post vacant.
Formele de selecție profesională sunt:
examenul și concursul (atunci când numărul solicitanților este foarte mare).
Dacă postul vacant implică abilități operaționale deosebite, după promovarea
examenului sau a concursului, se poate face angajarea de probă, pe o perioadă
determinată de timp, după care, în cazul unor rezultate bune, se poate face
definitivarea.
Metodele de selecție profesională sunt:
probele de cunoștințe profesionale, testarea psihologică și proba de lucru în
laborator (acolo unde este cazul).
g. Pregătirea profesională este activitatea
de bază prin care se asigură forța de muncă calificată, necesară economiei
naționale și, deci, fiecărei societăți și instituții în parte.
Pentru a fi completă și eficace, pregătirea
profesională trebuie să realizeze trei obiective: instruirea teoretică,
formarea unor deprinderi practice de muncă și dezvoltarea motivației pentru
muncă, în general, și pentru profesiunea pentru care se face pregătirea, în mod
deosebit.
Pentru îndeplinirea acestor deziderate
(obiective), pregătirea profesională trebuie să se facă în sistemul alternativ,
adică cu ore-clasă consacrate instruirii teoretice și ore de laborator și
activități practice în institute de cercetare, pentru formarea abilităților
necesare și dezvoltarea motivației pentru activitatea de cercetare științifică.
Formarea deprinderilor și a abilităților
pentru munca de cercetare științifică necesită asigurarea unor condiții și
parcurgerea câtorva etape care trebuie cunoscute și bine stăpânite de către
persoanele care se ocupă de instruirea practică a studenților. In această
privință, instruirea prealabilă a educatorilor trebuie să fie asigurată de
cadre de cercetare cu experiență, în colaborare cu psihologi, și urmărită
îndeaproape de către manageri.
Înapoi module
tematice Înapoi
resurse umane Înapoi