Modulul tematic 38
Dezvoltarea și utilizarea
rațională
a resurselor umane în C&D
Formarea, perfecționarea și reorientarea profesională
Integrarea psihosocioprofesională a personalului de cercetare științifică
Dr.
Anton Tabachiu
Pregătirea, formarea și perfecționarea
profesională sunt cele trei etape ale educației permanente, proces îndelungat
care începe odată cu primul an de școală și se sfârșește la încheierea vieții
profesionale.
Conceptul de educație permanentă nu este
demonetizat. El nu aparține nici unei perioade istorico-sociale revolute și
nici nu are o încărcătură ideologică anumită.
Acest concept nu este de sorginte
autohtonă, el întâlnindu-se în teoria și practica pedagogică și în cea
managerială mondială, reflectând o realitate care nu poate fi ignorată sau
subapreciată, fără a suporta serioase daune instrucționale și educaționale.
Adesea se face confuzie între pregătirea
profesională și formarea profesională, atribuindu-i-se acesteia din urmă
obiectivele primei activități.
Pregătirea profesională are ca obiectiv
obținerea unei calificări profesionale, în timp ce formarea se realizează după
calificarea profesională, la angajare și la fiecare schimbare a postului de
muncă, având drept scop realizarea integrării psiho-socio-profesionale.
a) Formarea profesională urmărește
adaptarea noului angajat pe post la exigențele locului de muncă respectiv.
Aceste activități se realizează sub
îndrumarea șefului direct și încep printr-o discuție care are ca scop
precizarea atribuțiilor, obligațiilor și drepturilor care-i revin noului
angajat, conținute de fișa cerințelor postului. Apoi, șeful direct prezintă
noului angajat secția sau laboratorul în care va lucra, pe membrii colectivului
de muncă și îi dă în primire inventarul postului.
Formarea profesională are o durată
variabilă, între câteva zile și câteva luni, în funcție de vechimea în muncă a
noului angajat, complexitatea postului de muncă și particularitățile
socio-umane ale colectivului de muncă.
Pentru un proaspăt absolvent, durata
formării profesionale va fi mai mare decât pentru o persoană cu vechime în
activitatea respectivă; posturile de muncă simple vor necesita un timp mai
scurt de formare profesională decât posturile complexe etc.
In situația noilor absolvenți, formarea
profesională include și perfecționarea deprinderilor practice de muncă,
necesare desfășurării activității de cercetare științifică.
Intr-o măsură însemnată, durata formării
profesionale este influențată de particularitățile socio-umane ale colectivului
de cercetători. In cazul în care coeziunea colectivului este puternică, sunt
statuate și respectate reguli clare de etică și comportare, nu există conflicte
majore sau stări tensionale, integrarea psihosocioprofesională a noului angajat
va fi mai lesnicioasă, deci și timpul necesar formării profesionale va fi mai
scurt.
Un colectiv de cercetare cu probleme
relaționale acute sau cronice, unde există disensiuni între membrii săi, o
atmosferă apăsătoare, creează dificultăți integrării psihosocioprofesionale
noilor angajați, deci - și timpul necesar formării profesionale va fi mai lung.
b) Perfecționarea profesională are menirea
de a păstra și dezvolta cunoștințele profesionale și deprinderile formate în
timpul pregătirii profesionale, de a acumula noi cunoștințe și tehnici de
lucru, specializarea în anumite domenii de cercetare, racordarea la elementele
de noutate determinate de progresul științific și tehnic.
Perfecționarea managerilor urmărește
însușirea cunoștințelor și metodelor manageriale, formarea și dezvoltarea
aptitudinilor de conducere, precum și a atitudinilor necesare unei conduceri
științifice.
Perfecționarea profesională durează toată
viața activă și se poate realiza în cadrul institutului sau în afara acestuia,
la instituții și centre specializate, cu caracter departamental sau național
(de stat sau particulare).
Spre deosebire de pregătirea profesională,
perfecționarea profesională are o serie de caracteristici care trebuie luate în
considerare:
- populația la care se referă
perfecționarea profesională este formată din adulți și, ca atare, modalitățile
de învățare trebuie să țină seama de specificul acestora;
- procesul de perfecționare urmărește
obiective mai limitate decât cel al pregătirii profesionale;
- procesul de perfecționare se realizează
cu oameni a căror activitate de bază este cea de cercetare științifică sau
managerială, fapt de care trebuie să se țină seama în conceperea programelor de
perfecționare, a timpului afectat etc.;
- modalitățile de realizare a procesului de
perfecționare sunt mai variate decât cele de pregătire profesională și trebuie
să țină seama de capacitatea de a învăța a adultului.
Considerată ca o modalitate prin care fiecare persoană ajunge să-și
desfășoare activitatea cu maximum de randament, perfecționarea profesională constituie
din punct de vedere uman o condiție esențială a progresului.
Diferitele modalități de realizare a
perfecționării profesionale sunt necesare pentru a răspunde:
- diversității nivelurilor de pregătire
profesională a angajaților;
- diversității conținutului activității
posturilor de muncă;
- diversității obiectivelor urmărite prin
acțiunea de perfecționare profesională.
Alegerea unei anumite forme de
perfecționare profesională depinde de:
- natura obiectivelor urmărite
(transmiterea de noi cunoștințe, formarea și consolidarea unor deprinderi,
schimbarea atitudinilor);
- caracteristicile domeniului în care se
realizează perfecționarea (cercetare, proiectare, tehnică, economie, management
etc.);
- resursele de care dispune institutul
pentru a concepe, a organiza și desfășura activitatea de perfecționare
profesională, în cadrul institutului, sau de a trimite personalul la centre
specializate, în afara unității.
Formele de realizare a perfecționării
profesionale se pot grupa în felul următor:
1. Perfecționarea
profesională în cadrul institutului
a. fără scoatere din producție:
- la locul de muncă, sub îndrumarea și
controlul direct al șefului ierarhic;
- înlocuirea temporară a șefului
ierarhic direct;
- rotirea pe alte posturi de cercetare;
- cooptarea în diverse colective de
lucru.
b. cu scoatere din producție:
- vizite de studiu, cu obiective precis
stabilite, în alte secții sau compartimente ale institutului;
- stagii de specializare în alte secții
sau compartimente ale institutului.
2. Perfecționarea
profesională desfășurată în afara institutului
a. fără scoatere din producție:
- studiu individual;
- completarea pregătirii profesionale
prin frecventarea unor forme de învățământ seral sau fără frecvență;
b. cu scoatere din producție:
- vizite de studiu, cu obiective precis
stabilite, în alte institute din țară sau din străinătate;
- stagii de specializare în alte
institute din țară sau din străinătate.
Pe lângă toate aceste forme de
perfecționare, în cadrul sau în afara institutului, cu sau fără întreruperea
activității, se mai pot practica două forme de perfecționare, și anume:
- participarea la cursuri și seminarii;
- doctoratul.
Se recomandă folosirea mai multor forme de
perfecționare pentru un cercetător, care să se constituie într-un program
complex, alcătuit împreună cu șeful ierarhic direct, pe baza necesităților
individuale de perfecționare, urmărindu-se de către acesta realizarea și
performanțele obținute de către salariatul respectiv.
Adresându-se adulților, mulți dintre ei cu
bogată experiență de muncă și de viață, perfecționarea profesională nu se poate
realiza cu ajutorul unor metode de instruire folosite în școală. Indeosebi în
cazul managerilor, sunt necesare metode care să solicite și să dezvolte capacitățile
de gândire și de decizie, să faciliteze participarea grupului la rezolvarea
problemelor specifice de conducere, să stimuleze imaginația și să valorifice
cunoștințele și experiența paricipanților la programele de perfecționare.
Metodele care pot fi folosite în aceste
scopuri sunt: conferința - discuție, studiul de caz, incidentul, rezolvarea
corespondenței, modelul de întreprindere, jocul rolurilor, aplicațiile la sală
și în institutele de cercetare științifică.
De asemenea trebuie promovate metodele de
dezvoltare a creativității în grup, metode cum sunt:
"brainstorming-ul", sinectica, analiza valorii, metode cu ajutorul
cărora pot fi găsite saluții sau rezolvate practic anumite probleme de
fiabilitate și calitate a produselor, înlocuirea unor materiale deficitare,
scăderea prețului de cost, aspectul estetic al produselor etc.
Cursurile de perfecționare profesională se
finalizează, de obicei, prin proiecte elaborate de către cursanți, care
demonstrează cunoștințele acumulate și oferă soluții pentru rezolvarea unor
probleme ale institutului de unde aceștia provin.
In cazul cadrelor de conducere, aria
tematică a acestor proiecte poate fi foarte diversă: management general,
managementul funcțiilor (producție, resurse umane, financiar-contabil,
cercetare-dezvoltare), marketing etc.
Pentru personalul de cercetare, temele
proiectelor de absolvire pot fi din domeniul cercetării fundamentale sau
aplicative, vizând metode și tehnici moderne, noi modele experimentale,
exploatarea echipamentului de laborator, inovații și invenții etc.
Este forte important ca aceste proiecte să
nu constituie doar o condiție formală pentru absolvirea cursului de
perfecționare, ci să aducă o contribuție reală la perfecționarea activității
științifice și manageriale.
In acest scop, temele de proiect trebuie să
fie stabilite în funcție de problematica specifică a institutului de cercetări,
cu ajutorul conducerii acestuia, să fie îndrumate și conduse de persoane
competente și să fie urmărită implementarea soluțiilor preconizate de către
cursanți.
Periodic, Consiliul științific al
institutului respectiv, trebuie să analizeze modul în care se desfășoară
implementarea soluțiilor preconizate, precum și activitatea persoanelor care au
absolvit un curs de perfecționare, pentru a constata progresele științifice și
manageriale, atitudinele noi în abordarea relațiilor umane.
c. Reorientarea profesională este
activitatea de îndrumarea a persoanelor calificate, spre un nou loc de muncă
sau o altă profesiune, prilejuită de cauze obiective, cum ar fi: restrângerea
activității, schimbarea profilului institutului, necesitatea de abordare a unor
noi domenii științifice; sau: boli profesionale sau accidente de muncă, în urma
cărora continuarea activității la locul de muncă deținut până atunci este contraindicată
etc.
In perioada de tranziție, reorientarea
profesională devine o activitate deosebit de importantă, datorită
reorganizărilor, precum și a fluctuațiilor de pe piața forței de muncă.
In această situație, se organizează cursuri
de recalificare sau policalificare pentru șomeri, se creează facilități din
partea statului pentru firmele care oferă noi locuri de muncă etc.
Reorientarea profesională este mai ușor de
realizat dacă, inițial, pregătirea profesională s-a făcut pe un spectru
profesional mai larg, evitându-se specializările înguste, care limitează
posibilitățile de trecere de la o profesiune sau loc de muncă la altul.
Această activitate este mai ușor acceptată
și, uneori, chiar dorită de tineri, pentru care viața profesională prezintă
încă o perspectivă îndelungată cu multiple posibilități de ameliorare, față de persoanele vârstnice, al
căror orizont profesional prezintă mai puțin interes, și care preferă
stabilitatea în așteptarea pensionării.
Reorientarea profesională poate interveni
și din motive subiective: dorința de a găsi condiții mai bune de lucru, un post
de muncă mai bine plătit, mutarea în altă localitate etc. In aceste cazuri,
nici statului și nici institutului nu le mai revine vreo obligație,
soluționarea lor constituind o problemă personală a celor interesați.
d. Integrarea psihosocioprofesională este
un proces complex de includere a persoanei în colectivul de muncă al
institutului, prin interiorizarea cerințelor de natură profesională, socială și
psihologică ale grupului și conturarea unor conduite adecvate acțiunilor
eficace în cadrul lui.
Integrarea psihosocioprofesională presupune
armonizarea bilaterală, în timp, a persoanelor care trebuie să dispună de
disponibilități integrative, și a cadrului socioprofesional (colectivul de
muncă), care trebuie să aibă valențe integratorii.
Disponibilitățile integrative ale
persoanei, factorul subiectiv al integrării psihosocioprofesionale, se referă
la:
1. pregătirea profesională:
- nivelul calificării;
- caracteristicile pregătirii (rigidă
sau flexibilă);
- gradul de cunoaștere a sarcinilor de
muncă;
- vechimea în muncă;
- stagiul în profesie;
- experiența în activitatea de
cercetare.
2. trăsături
de personalitate, dintre care cele mai importante pentru realizarea integrării
sunt:
- aptitudini generale și speciale
pentru activitatea de cercetare științifică;
- flexibilitate comportamentală;
- interesul pentru muncă și profesie;
- dorința autoperfecționării;
- încrederea în sine;
- capacitatea de apreciere obiectivă a
propriilor posibilități și a valorii celorlalți membri ai grupului;
- sociabilitate.
Valențele integratorii ale colectivului de
muncă, factorul obiectiv al integrării psihosocioprofesionale, se referă la:
1. condițiile mediului de lucru:
- condițiile de muncă (dotare,
microclimat etc.);
- gradul de organizare a activității de
cercetare;
- condițiile socioculturale;
2. condiții
psihosociale:
- gradul de coeziune a colectivului;
- natura relațiilor ierarhice și de
colaborare;
-
gradul de pregătire a colectivului pentru a accepta și integra pe noii
angajați;
- gradul de concordanță dintre
particularitățile și așteptările persoanelor angajate și caracteristicile și
posibilitățile colectivului de muncă de a satisface aceste așteptări și de a
accepta aceste particularități.
3. acțiunile
manageriale întreprinse în vederea realizării integrării
psihosocio-profesionale a noilor angajați, dintre care mai importante sunt:
- modul de primire a noului angajat de
la primul contact cu institutul respectiv, colectivul de personal și până la
repartizarea pe noul loc de muncă;
- repartizarea pe noul loc de muncă;
- formarea profesională în raport cu
particularitățile locului de muncă;
- integrarea psihosocială în colectivul
de cercetare al secției sau laboratorului;
- urmărirea îndeaproape, de către șeful
direct, a modului în care se realizează procesul integrării
psihosocioprofesionale a noului angajat, adoptând corecțiile necesare care se
impun pe parcursul integrării.
Astfel, integrarea psihosocioprofesională
constituie o rezultantă a întregii activități manageriale, desfășurată atât la
nivelul compartimentului specializat (personal), cât și la nivelul colectivului
de muncă respectiv de către toate cadrele de conducere implicate direct sau
indirect în munca cu personalul.
Rezultatele acestei activități depind de
eforturile depuse în această direcție de către manageri și, în egală măsură, de
străduințele în același scop ale noilor angajați.
Integrarea psihosocioprofesională se poate
realiza pe mai multe planuri, în raport cu:
- sarcinile personale de cercetare;
- sarcinile colectivului de muncă;
- obiectivele institutului;
- obiectivele societății.
Se poate considera că integrarea
psihosocioprofesională este realizată dacă s-a atins ultimul plan al
integrării, care presupune ca celelalte planuri ale integrării să fi fost deja
indeplinite.
Efectele integrării
psihosocioprofesionale se constată prin:
- calitatea muncii de cercetare
științifică;
- optimizarea eforturilor necesare
realizării sarcinilor de muncă;
- creșterea gradului de satisfacție în
muncă;
- stabilitatea personalului.
Aceste efecte influențează pozitiv
activitatea de ansamblu a institutului și determină un climat bun de muncă.
Înapoi module
tematice Înapoi
resurse umane Înapoi