Modulul tematic 38

 

Dezvoltarea și utilizarea rațională

a resurselor umane în C&D

 

 

Formarea, perfecționarea și reorientarea profesională

Integrarea psihosocioprofesională a personalului de cercetare științifică

 

Dr. Anton Tabachiu

 

     Pregătirea, formarea și perfecționarea profesională sunt cele trei etape ale educației permanente, proces îndelungat care începe odată cu primul an de școală și se sfârșește la încheierea vieții profesionale.

     Conceptul de educație permanentă nu este demonetizat. El nu aparține nici unei perioade istorico-sociale revolute și nici nu are o încărcătură ideologică anumită.

     Acest concept nu este de sorginte autohtonă, el întâlnindu-se în teoria și practica pedagogică și în cea managerială mondială, reflectând o realitate care nu poate fi ignorată sau subapreciată, fără a suporta serioase daune instrucționale și educaționale.

     Adesea se face confuzie între pregătirea profesională și formarea profesională, atribuindu-i-se acesteia din urmă obiectivele primei activități.

     Pregătirea profesională are ca obiectiv obținerea unei calificări profesionale, în timp ce formarea se realizează după calificarea profesională, la angajare și la fiecare schimbare a postului de muncă, având drept scop realizarea integrării psiho-socio-profesionale.

 

     a) Formarea profesională urmărește adaptarea noului angajat pe post la exigențele locului de muncă respectiv.

     Aceste activități se realizează sub îndrumarea șefului direct și încep printr-o discuție care are ca scop precizarea atribuțiilor, obligațiilor și drepturilor care-i revin noului angajat, conținute de fișa cerințelor postului. Apoi, șeful direct prezintă noului angajat secția sau laboratorul în care va lucra, pe membrii colectivului de muncă și îi dă în primire inventarul postului.

     Formarea profesională are o durată variabilă, între câteva zile și câteva luni, în funcție de vechimea în muncă a noului angajat, complexitatea postului de muncă și particularitățile socio-umane ale colectivului de muncă.

     Pentru un proaspăt absolvent, durata formării profesionale va fi mai mare decât pentru o persoană cu vechime în activitatea respectivă; posturile de muncă simple vor necesita un timp mai scurt de formare profesională decât posturile complexe etc.

     In situația noilor absolvenți, formarea profesională include și perfecționarea deprinderilor practice de muncă, necesare desfășurării activității de cercetare științifică.

     Intr-o măsură însemnată, durata formării profesionale este influențată de particularitățile socio-umane ale colectivului de cercetători. In cazul în care coeziunea colectivului este puternică, sunt statuate și respectate reguli clare de etică și comportare, nu există conflicte majore sau stări tensionale, integrarea psihosocioprofesională a noului angajat va fi mai lesnicioasă, deci și timpul necesar formării profesionale va fi mai scurt.

     Un colectiv de cercetare cu probleme relaționale acute sau cronice, unde există disensiuni între membrii săi, o atmosferă apăsătoare, creează dificultăți integrării psihosocioprofesionale noilor angajați, deci - și timpul necesar formării profesionale va fi mai lung.

 

     b) Perfecționarea profesională are menirea de a păstra și dezvolta cunoștințele profesionale și deprinderile formate în timpul pregătirii profesionale, de a acumula noi cunoștințe și tehnici de lucru, specializarea în anumite domenii de cercetare, racordarea la elementele de noutate determinate de progresul științific și tehnic.

     Perfecționarea managerilor urmărește însușirea cunoștințelor și metodelor manageriale, formarea și dezvoltarea aptitudinilor de conducere, precum și a atitudinilor necesare unei conduceri științifice.

     Perfecționarea profesională durează toată viața activă și se poate realiza în cadrul institutului sau în afara acestuia, la instituții și centre specializate, cu caracter departamental sau național (de stat sau particulare).

     Spre deosebire de pregătirea profesională, perfecționarea profesională are o serie de caracteristici care trebuie luate în considerare:

     - populația la care se referă perfecționarea profesională este formată din adulți și, ca atare, modalitățile de învățare trebuie să țină seama de specificul acestora;

     - procesul de perfecționare urmărește obiective mai limitate decât cel al pregătirii profesionale;

     - procesul de perfecționare se realizează cu oameni a căror activitate de bază este cea de cercetare științifică sau managerială, fapt de care trebuie să se țină seama în conceperea programelor de perfecționare, a timpului afectat etc.;

     - modalitățile de realizare a procesului de perfecționare sunt mai variate decât cele de pregătire profesională și trebuie să țină seama de capacitatea de a învăța a adultului.

     Considerată ca o modalitate  prin care fiecare persoană ajunge să-și desfășoare activitatea cu maximum de randament, perfecționarea profesională constituie din punct de vedere uman o condiție esențială a progresului.

     Diferitele modalități de realizare a perfecționării profesionale sunt necesare pentru a răspunde:

     - diversității nivelurilor de pregătire profesională a angajaților;

     - diversității conținutului activității posturilor de muncă;

     - diversității obiectivelor urmărite prin acțiunea de perfecționare profesională.

     Alegerea unei anumite forme de perfecționare profesională depinde de:

     - natura obiectivelor urmărite (transmiterea de noi cunoștințe, formarea și consolidarea unor deprinderi, schimbarea atitudinilor);

     - caracteristicile domeniului în care se realizează perfecționarea (cercetare, proiectare, tehnică, economie, management etc.);

     - resursele de care dispune institutul pentru a concepe, a organiza și desfășura activitatea de perfecționare profesională, în cadrul institutului, sau de a trimite personalul la centre specializate, în afara unității.

     Formele de realizare a perfecționării profesionale se pot grupa în felul următor:

 

     1. Perfecționarea profesională în cadrul institutului

     a. fără scoatere din producție:

         - la locul de muncă, sub îndrumarea și controlul direct al șefului ierarhic;

         - înlocuirea temporară a șefului ierarhic direct;

         - rotirea pe alte posturi de cercetare;

         - cooptarea în diverse colective de lucru.

     b. cu scoatere din producție:

         - vizite de studiu, cu obiective precis stabilite, în alte secții sau compartimente ale institutului;

         - stagii de specializare în alte secții sau compartimente ale institutului.

 

     2. Perfecționarea profesională desfășurată în afara institutului

     a. fără scoatere din producție:

         - studiu individual;

         - completarea pregătirii profesionale prin frecventarea unor forme de învățământ seral sau fără frecvență;

     b. cu scoatere din producție:

         - vizite de studiu, cu obiective precis stabilite, în alte institute din țară sau din străinătate;

         - stagii de specializare în alte institute din țară sau din străinătate.

 

     Pe lângă toate aceste forme de perfecționare, în cadrul sau în afara institutului, cu sau fără întreruperea activității, se mai pot practica două forme de perfecționare, și anume:

     - participarea la cursuri și seminarii;

     - doctoratul.

     Se recomandă folosirea mai multor forme de perfecționare pentru un cercetător, care să se constituie într-un program complex, alcătuit împreună cu șeful ierarhic direct, pe baza necesităților individuale de perfecționare, urmărindu-se de către acesta realizarea și performanțele obținute de către salariatul respectiv.

     Adresându-se adulților, mulți dintre ei cu bogată experiență de muncă și de viață, perfecționarea profesională nu se poate realiza cu ajutorul unor metode de instruire folosite în școală. Indeosebi în cazul managerilor, sunt necesare metode care să solicite și să dezvolte capacitățile de gândire și de decizie, să faciliteze participarea grupului la rezolvarea problemelor specifice de conducere, să stimuleze imaginația și să valorifice cunoștințele și experiența paricipanților la programele de perfecționare.

     Metodele care pot fi folosite în aceste scopuri sunt: conferința - discuție, studiul de caz, incidentul, rezolvarea corespondenței, modelul de întreprindere, jocul rolurilor, aplicațiile la sală și în institutele de cercetare științifică.

     De asemenea trebuie promovate metodele de dezvoltare a creativității în grup, metode cum sunt: "brainstorming-ul", sinectica, analiza valorii, metode cu ajutorul cărora pot fi găsite saluții sau rezolvate practic anumite probleme de fiabilitate și calitate a produselor, înlocuirea unor materiale deficitare, scăderea prețului de cost, aspectul estetic al produselor etc.

     Cursurile de perfecționare profesională se finalizează, de obicei, prin proiecte elaborate de către cursanți, care demonstrează cunoștințele acumulate și oferă soluții pentru rezolvarea unor probleme ale institutului de unde aceștia provin.

     In cazul cadrelor de conducere, aria tematică a acestor proiecte poate fi foarte diversă: management general, managementul funcțiilor (producție, resurse umane, financiar-contabil, cercetare-dezvoltare), marketing etc.

     Pentru personalul de cercetare, temele proiectelor de absolvire pot fi din domeniul cercetării fundamentale sau aplicative, vizând metode și tehnici moderne, noi modele experimentale, exploatarea echipamentului de laborator, inovații și invenții etc.

     Este forte important ca aceste proiecte să nu constituie doar o condiție formală pentru absolvirea cursului de perfecționare, ci să aducă o contribuție reală la perfecționarea activității științifice și manageriale.

     In acest scop, temele de proiect trebuie să fie stabilite în funcție de problematica specifică a institutului de cercetări, cu ajutorul conducerii acestuia, să fie îndrumate și conduse de persoane competente și să fie urmărită implementarea soluțiilor preconizate de către cursanți.

     Periodic, Consiliul științific al institutului respectiv, trebuie să analizeze modul în care se desfășoară implementarea soluțiilor preconizate, precum și activitatea persoanelor care au absolvit un curs de perfecționare, pentru a constata progresele științifice și manageriale, atitudinele noi în abordarea relațiilor umane.

 

     c. Reorientarea profesională este activitatea de îndrumarea a persoanelor calificate, spre un nou loc de muncă sau o altă profesiune, prilejuită de cauze obiective, cum ar fi: restrângerea activității, schimbarea profilului institutului, necesitatea de abordare a unor noi domenii științifice; sau: boli profesionale sau accidente de muncă, în urma cărora continuarea activității la locul de muncă deținut până atunci este contraindicată etc.

     In perioada de tranziție, reorientarea profesională devine o activitate deosebit de importantă, datorită reorganizărilor, precum și a fluctuațiilor de pe piața forței de muncă.

     In această situație, se organizează cursuri de recalificare sau policalificare pentru șomeri, se creează facilități din partea statului pentru firmele care oferă noi locuri de muncă etc.

     Reorientarea profesională este mai ușor de realizat dacă, inițial, pregătirea profesională s-a făcut pe un spectru profesional mai larg, evitându-se specializările înguste, care limitează posibilitățile de trecere de la o profesiune sau loc de muncă la altul.

     Această activitate este mai ușor acceptată și, uneori, chiar dorită de tineri, pentru care viața profesională prezintă încă o perspectivă îndelungată cu multiple posibilități de  ameliorare, față de persoanele vârstnice, al căror orizont profesional prezintă mai puțin interes, și care preferă stabilitatea în așteptarea pensionării.

     Reorientarea profesională poate interveni și din motive subiective: dorința de a găsi condiții mai bune de lucru, un post de muncă mai bine plătit, mutarea în altă localitate etc. In aceste cazuri, nici statului și nici institutului nu le mai revine vreo obligație, soluționarea lor constituind o problemă personală a celor interesați.

 

     d. Integrarea psihosocioprofesională este un proces complex de includere a persoanei în colectivul de muncă al institutului, prin interiorizarea cerințelor de natură profesională, socială și psihologică ale grupului și conturarea unor conduite adecvate acțiunilor eficace în cadrul lui.

     Integrarea psihosocioprofesională presupune armonizarea bilaterală, în timp, a persoanelor care trebuie să dispună de disponibilități integrative, și a cadrului socioprofesional (colectivul de muncă), care trebuie să aibă valențe integratorii.

     Disponibilitățile integrative ale persoanei, factorul subiectiv al integrării psihosocioprofesionale, se referă la:

 

     1.  pregătirea profesională:

         - nivelul calificării;

         - caracteristicile pregătirii (rigidă sau flexibilă);

         - gradul de cunoaștere a sarcinilor de muncă;

         - vechimea în muncă;

         - stagiul în profesie;

         - experiența în activitatea de cercetare.

 

     2. trăsături de personalitate, dintre care cele mai importante pentru realizarea integrării sunt:

         - aptitudini generale și speciale pentru activitatea de cercetare științifică;

         - flexibilitate comportamentală;

         - interesul pentru muncă și profesie;

         - dorința autoperfecționării;

         - încrederea în sine;

         - capacitatea de apreciere obiectivă a propriilor posibilități și a valorii celorlalți membri ai grupului;

         - sociabilitate.

 

     Valențele integratorii ale colectivului de muncă, factorul obiectiv al integrării psihosocioprofesionale, se referă la:

 

     1.  condițiile mediului de lucru:

         - condițiile de muncă (dotare, microclimat etc.);

         - gradul de organizare a activității de cercetare;

         - condițiile socioculturale;

 

 

     2. condiții psihosociale:

         - gradul de coeziune a colectivului;

         - natura relațiilor ierarhice și de colaborare;

         - gradul de pregătire a colectivului pentru a accepta și integra pe noii angajați;

         - gradul de concordanță dintre particularitățile și așteptările persoanelor angajate și caracteristicile și posibilitățile colectivului de muncă de a satisface aceste așteptări și de a accepta aceste particularități.

 

     3. acțiunile manageriale întreprinse în vederea realizării integrării psihosocio-profesionale a noilor angajați, dintre care mai importante sunt:

         - modul de primire a noului angajat de la primul contact cu institutul respectiv, colectivul de personal și până la repartizarea pe noul loc de muncă;

         - repartizarea pe noul loc de muncă;

         - formarea profesională în raport cu particularitățile locului de muncă;

         - integrarea psihosocială în colectivul de cercetare al secției sau laboratorului;

         - urmărirea îndeaproape, de către șeful direct, a modului în care se realizează procesul integrării psihosocioprofesionale a noului angajat, adoptând corecțiile necesare care se impun pe parcursul integrării.

 

     Astfel, integrarea psihosocioprofesională constituie o rezultantă a întregii activități manageriale, desfășurată atât la nivelul compartimentului specializat (personal), cât și la nivelul colectivului de muncă respectiv de către toate cadrele de conducere implicate direct sau indirect în munca cu personalul.

     Rezultatele acestei activități depind de eforturile depuse în această direcție de către manageri și, în egală măsură, de străduințele în același scop ale noilor angajați.

     Integrarea psihosocioprofesională se poate realiza pe mai multe planuri, în raport cu:

     - sarcinile personale de cercetare;

     - sarcinile colectivului de muncă;

     - obiectivele institutului;

     - obiectivele societății.

     Se poate considera că integrarea psihosocioprofesională este realizată dacă s-a atins ultimul plan al integrării, care presupune ca celelalte planuri ale integrării să fi fost deja indeplinite.

     Efectele integrării psihosocioprofesionale  se constată prin:

     - calitatea muncii de cercetare științifică;

     - optimizarea eforturilor necesare realizării sarcinilor de muncă;

     - creșterea gradului de satisfacție în muncă;

     - stabilitatea personalului.

     Aceste efecte influențează pozitiv activitatea de ansamblu a institutului și determină un climat bun de muncă.

 

 

    Înapoi module tematice       Înapoi resurse umane   Înapoi