Modulul tematic 40
Factori de personalitate.
Temperament. Aptitudini.
Caracter în activitatea de
cercetare şi dezvoltare.
Profilul psihosocioprofesional
al cercetătorului ştiinţific
Dr.
Stroinel Marcus
MOTTO: "Succesul meu ca om de
ştiinţă, oricât de mare a putut ajunge, a fost determinat - atât
cât pot să judec - de calităţi spirituale şi condiţii
complexe şi variate. Dintre acestea, cele mai importante au fost dragostea
pentru ştiinţă, nemăsurata răbdare pentru a reflecta
vreme îndelungată asupra unui subiect, siguranţa în observarea
şi adunarea faptelor şi o bună parte de inventivitate şi de
bun simţ." (Charles Darwin)
1. Personalitatea
umană
Personalitatea reprezintă ansamblul
structurat al predispoziţiilor înnăscute (ereditate,
constituţie) şi achiziţionate (mediu, educaţie,
reacţii la influenţă), ce determină o adaptare
originală a individului la anturajul său (Norbert Silamy:
Dicţionnaire de la psihologie).
Personalitatea este elementul stabil al
conduitei unei persoane, maniera sa obişnuită de a se comporta, ceea
ce o diferenţiază de alta. Numărul circumstanţelor de care
depinde personalitatea fiind nelimitat, fiecare persoană este o
individualitate originală, care rămâne până la moarte subiectul
devenirii sale. Expresia esenţei personalităţii o asigură
originalitatea sa, care este dată prin ereditate şi prin caracterul
unic al experienţei trăite. Fiecare persoană, deşi
comparabilă prin structura sa psihologică cu semenii, este o
individualitate unică, având un mod propriu, irepetabil, de a fi, a gândi,
a simţi şi a acţiona.
2. Laturile
constitutive ale personalităţii
umane
A. Temperamentul = latura
dinamico-energetică a personalităţii.
B. Aptitudinile = latura
instrumental-operaţională a personalităţii.
C. Caracterul = latura relaţional-valorică
a personalităţii.
A. Temperamentul exprimă modul de a se
comporta al personalităţii umane, reprezentând forma
existenţială a personalităţii, şi nu conţinutul
acesteia. Ca urmare, nu se poate vorbi de temperament bun sau rău, acesta
neexprimând valoare şi, astfel, permiţând manifestarea oricărui
tip de temperament în oricare profesie. In cadrul temperamentului, determinatul
ereditar al personalităţii se manifestă preponderent, ceea ce
face ca aceasta să nu se modifice. Singura influenţă pregnantă
pe care o exercită mediul social, împrejurările de viaţă,
se maifestă în faptul că temperamentul poate fi mascat, controlat
şi, într-o măsură, autocontrolat. Există patru forme tipice
de manifestare temperamentală, dar personalitatea umană se
regăseşte, mai ales, în forme intermediare, la intersecţia a
două dintre temperamentele aflate în proximitate.
Cele patru forme tipice de temperament
sunt:
- Coleric: reactiv, neastâmpărat,
agresiv, excitabil, schimbător, optimist, activ.
- Sangvin: sociabil, vorbăreţ,
săritor, vivace, cu veleităţi de conducere, cu spirit de grup.
- Flegmatic: pasiv, grijuliu, îngândurat,
paşnic, controlat, demn de încredere, temperat, calm.
- Melancolic: anxios, întristat, rigid,
sobru, pesimist, rezervat, nesociabil, liniştit.
Necesitatea cunoaşterii
apartenenţei temperamentale se manifestă în procesul de
învăţare, de educaţie, fiind, spre exemplu, altfel
construită "răbdarea" la un flegmatic faţă de un
coleric. Chiar dacă nu prezintă contraindicaţii, se pare că
temperamentele echilibrate, sangvin şi flegmatic, sunt mai frecvente la
oamenii de ştiinţă.
B. Aptitudinile constituie un sistem
operaţional superior dezvoltat, ce mijloceşte performanţe de
nivel supramediu în activitate. Aptitudile arată, mai ales, ce poate
individul, posibilităţile sale de acţiune şi mai puţin
ce ştie. Referitor la determinanţii personalităţii, în
aptitudini se întrepătrund dispoziţiile şi premisele naturale
ereditare, cu factori de dezvoltare, rezultând o continuitate echilibrată
dintre ereditate şi mediu. Semnele prezenţei talentului (ca o
combinare originală de aptitudini) sunt date de precocitatea
manifestării în interesul pentru o anume activitate, de calitate
superioară a produsului realizat, de ritmul evoluţiei talentului
şi, nu arareori, de factorul de succes. Aptitudinile
interacţionează între ele şi, în anumite condiţii, se pot
compensa. Se disting:
- aptitudini generale, care se
manifestă în egală măsură în diferite domenii de
activitate. Dintre acestea menţionăm: inteligenţa,
imaginaţia, spiritul de observaţie;
- aptitudini speciale, care se
manifestă cu precădere în anumite domenii de activitate:
creativitatea ştiinţifică, intuiţia
ştiinţifică, forţa de abstractizare etc.;
Cunoaşterea empirică şi
ştiinţifică (prin teste specializate) a aptitudinilor, are
implicaţii, adesea definitorii, în selecţia şi orientarea
profesională. Sistemul de aptitudini ştiinţifice la care vom
face referiri, mai jos, poate răspunde în bună măsura la
întrebarea privitoare la calităţile necesare pentru cercetare.
C. Caracterul exprimă fizionomia
spirituală a individului, modul său constant de a fi. Se compune
dintr-un ansamblu de trăsături esenţiale şi calitativ
specifice, care se exprimă relativ stabil şi permanent în activtatea
omului. Acest ansamblu de trăsături exprimă atitudini
stabilizate (pozitive şi negative) faţă de realitate şi se
manifestă constant şi durabil în fapte de conduită şi
valorile după care se conduce el (cognitive, afective, comportamentale).
Caracterul exprimă latura de
conţinut al personalităţii, fiind predominant determinat de
factori dobândiţi, de educaţie; el exprimă instanţa de
control conştientă a personalităţii şi se
formează în timp. Sistemul de atitudini care formează caracterul are
un conţinut bipolar, fiind pozitiv sau negativ.
Sistemul de atitudini se manifestă:
a. faţă de alţii
(sociabilitate, sinceritate, corectitudine, spirit de echipă -
inividualism, indiferenţă);
b. faţă de sine (modestie,
demnitate - îngâmfare, timiditate);
c. faţă de muncă
(hărnicie, punctualitate - neglijenţă, lene);
d. în raport cu actele de voinţă
(fermitate, hotărâre, perseverenţă).
NOTĂ: Laturile
personalităţii se manifestă interactiv în structura de
personalitate, alcătuind un tot unitar şi eficient, concretizat în
activitate; această structură asigură unicitatea
personalităţii umane. De menţionat, mai ales, relaţia
strânsă între aptitudini şi atitudini, ştiut fiind faptul
că un sistem de aptitudini, calat pe acţiuni pozitive, devine performanţial,
ratarea intervenind, mai ales, atunci când sistemul de aptitudini este calat pe
atitudini negative.
3. Insuşiri
fundamentale ale omului de ştiinţă
Principalele însuşiri psihice care
definesc profilul specific de personalitate ale omului de
ştiinţă sunt:
A. Sub raport aptitudinal:
- Creativitatea de nivel superior, ca proprietate
general-umană, capabilă de a demonstra o pregnantă
originalitate. Această însuşire fundamentală a
personalităţii omului de ştiinţă implică
comportament şi activitate psihică creativă, dezvoltând într-un
model original produse creative de o evidentă noutate şi
semnificativă valoare. Creativitatea implică factori energizanţi
ce incită la acţiune, precum trebuinţe, motive, înclinaţii,
aspiraţii, convingeri şi, în mod specific, nevoia de progres,
continua nemulţumire faţă de lucrurile existente, curiozitatea
epistemică şi chiar entuziasmul, care înseamnă interes, zel, un
puternic sentiment stârnit de o anume cauză - pasiune. Creativitatea
implică, totodată, operaţiile şi sistemele operatorii
deschise, de tip euristic, formule logice noi, repertorii nelimitate ale
procedeelor imaginaţiei, orientate spre descoperire şi invenţie,
de la care se aşteaptă efecte creative majore, adică întreg
sistemul de aptitudii generale şi speciale.
- Inteligenţa, ca aptitudine
intelectuală capabilă să asigure eficienţa conduitei,
bazată pe un proces de asimilare şi prelucrare a informaţiilor
variabile, în scopul unei adaptări optime. Inteligenţa implică
structuri operaţionale dotate cu calităţi speciale:
complexitate, flexibilitate, fluiditate, productivitate, care la om se
manifestă în calitatea activităţii intelectuale centrate pe
gândire. In corelaţie cu inteligenţa, apare şi intuiţia, ca
formă scurtcircuitată de înţelegere sau de cunoaştere
individuală, fără raţionament logic, dar care stă la
baza formelor de originalitate, inventivitate, ingeniozitate.
- Spiritul de observaţie, ca
aptitudine de a sesiza cu uşurinţă, rapiditate şi precizie,
ceea ce este slab, ascuns, nerelevant, dar semnificativ pentru scopurile
cercetării.
B. Sub raport atitudinal:
- Atitudinile creative: încredere în
forţele proprii şi înclinaţia puternică către
realizarea de sine, interese cognitive şi devotament faţă de
profesiunea ştiinţifică,
care se include în sensul şi scopul vieţii, atitudine
antirutinieră, care incită la analiza critică a experienţei
şi deschide calea unor noi experimentări; cutezanţa şi
asumarea riscurilor legate de împlinirea unor proiecte dificile şi
curajoase; perseverenţă în căutarea de soluţii şi
realizarea proiectului elaborat; atitudinea valorizatoare de recunoaştere
a valorii celorlalţi, simţul noului şi respectul faţă
de originalitate.
- Calităţi etice: onestitatea
cercetătorului faţă de sine însuşi, autodisciplina
spirituală, adică menţinerea sub control a gândirii, până
la terminarea acţiunii efective, autodisciplina fizică; onestitatea
ştiinţifică; impunerea respectării unui mod de
viaţă sănătos, recunoaşterea şi valorizarea
celorlalţi.
- Contactul cu oamenii: cunoaşterea de
sine şi a celor din jur, coexistenţa cu ceilalţi, asigurarea
unui climat creativ în colectivul de cercetare, capacitatea de organizare a
unui colectiv, capacitatea de a-i convinge pe alţii şi de a le
asculta argumentele.
Nivelul de dezvoltare a acestor
însuşiri este pus în evidenţă cu ajutorul testelor psihologice
la angajare, precum şi pe parcursul desfăşurării
activităţii de cercetare, atunci când se constată din
activitatea practică unele modificări de natură
aptitudinală sau atitudinală.
De asemenea - şi în măsură
determinantă - însuşirile
psihologice se manifestă prin rezultatele muncii ştiinţifice
şi prin comportamentul în cadrul colectivului de cercetători.
NOTĂ:
In contextul însuşirilor psihice prezentate a fi proprii omului de
ştiinţă, unele dintre acestea pot fi relativ compensate. De
menţionat, însă, că însuşiri de ordin creator sau
intelectiv devin indispensabile omului de ştiinţă, indiferent de
obiectivul cercetării sau de condiţiile sociale în care
lucrează.
4. Profilul
ideal al omului de ştiinţă (în viziunea reputatului savant
Hans Selye: "De la vis la descoperire", Bucureşti, Editura
medicală 1968, p.51-53).
Sunt formulate două profile de
personalitate, unul propriu omului de ştiinţă consacrat, şi
celălalt, propriu omului de ştiinţă în devenire,
cercetătorului tânăr.
A. Savantul dovedeşte respect
faţă de natură, dar este conştient de capacitatea
limitată a omului de a-i explora secretele. El are înţelegere pentru
slăbiciunile omeneşti, dar nu se îndreaptă greşit spre
tolerarea nejustificată a lipsei de disciplină, a
superficialităţii în muncă.
Principalele lui calităţi sunt:
entuziasm pentru posibilităţile cercetării, respect
faţă de interesele altora, o mare capacitate de a scoate în
evidenţă faptele importante, un spirit de observaţie pătrunzător,
lipsa unor prejudecăţi oarbe cu privire la om şi la datele
ştiinţifice, o disciplină de fier autoimpusă, o mare
originalitate şi imaginaţie însoţită de o atenţie
scrupuloasă la detaliile tehnicilor de laborator şi ale evaluării
logice a rezultatelor. El nu este înfrânt de eşecuri şi nici corupt
de victorii... In ciuda complicaţiilor infinite care i se ivesc, el
rămâne o persoană simplă şi naturală.
B. Tânărul om de
ştiinţă se deosebeşte de modelul savantului numai pentru
că se află într-un punct mai puţin avansat al drumului lui în
viaţă, fiind mai puţin maturizat de experienţă. Indrăzneala
şi perseverenţa în sarcini obositoare sunt calităţi care se
asociază vigorii şi forţei tinereţii. Cu toate acestea,
tânărul poate fi mai precaut şi mai preocupat de propria lui
securitate decât savantul, iar spiritul lui, mai puţin antrenat, poate
să se dovedească mai puţin rezistent la efortul gândirii
abstracte prelungite. "Corpul său face faţă însă mult
mai bine exigenţelor laboratorului, privirea îi este mai
pătrunzătoare, iar mişcările mai sigure, el poate sta la
masa de lucru ore întregi fără a obosi şi, ceea ce este mai
important decât toate, el dispune de mai mult timp în viitor pentru a-şi
realiza împlinirea visurilor."
NOTĂ:
"Idealurile nu sunt create pentru a
fi atinse, ci pentru a indica drumul către ele. Este bine să
ştim limpede cui trebuie să încercăm să fim
asemănători şi, pe măsura puterilor noastre, să ne
creăm pe noi înşine."
5. Alte
tipuri de personalităţi ştiinţifice
Hans Selye descoperă, de astă
dată, într-o viziune mai realistă, mai multe categorii de oameni de
ştiinţă cu calităţi şi defecte, şi anume:
A. Oameni activi
- "Colecţionarul de fapte".
Il interesează numai descoperirea unor fapte noi, fără a încerca
să le aprecieze valoarea. Acest tip este, de obicei, un observator bun
şi un muncitor foarte conştiincios, dar îi lipseşte imaginaţia.
El poate descoperi lucruri care pot deveni folositoare altora.
- "Născocitorul". El
încearcă neîncetat să amelioreze un aparat sau o tehnică,
şi devine atât de interesat în perfecţionarea lor, încât nu mai
ajunge niciodată să le utilizeze. El consideră mijloacele care
duc la descoperire drept mijloc în sine. El este original, imaginativ şi
interesat de activitatea sa.
B. Gânditorii
- "Şoarecele de
bibliotecă". Este forma expresă a teoreticianului. El este
inteligent şi bine informat. Este neîndemânatic, înclinat să
înveţe şi pe ceilalţi. Are o memorie prodigioasă şi
experienţă în realizarea indexurilor şi fişelor.
Preferă predarea decât activitatea de laborator.
- "Clasificatorul" Este
colecţionar. Se ocupă cu fapte strâns legate între ele, care se
încadrează într-o serie. El este un teoretician, întrucât activitatea sa
presupune existenţa unor elemente inerent comune grupelor pe care le
creează şi le etichetează, dar trece rareori la analiza naturii
lor.
- "Analistul". Se ocupă de
mecanismele fenomenelor studiate, fără a anticipa sinteza. Uită
că unicul scop al dezmembrării lucrurilor este acela de a descoperi
cum sunt alcătuite şi, eventual, cum pot fi ameliorate.
- "Sintetistul". Talentul
său de sinteză este legat de anumite aptitudini manuale şi
intelectuale. Primejdia cea mai mare constă în a uita să se întrebe
dacă ceea ce încearcă să construiască are,
într-adevăr, valoare. Puterea de sinteză poate să devină
pentru el un scop în sine.
C. Emoţionalii
- "Marele şef". Principalul
său scop în viaţă este succesul ca scop în sine. Spiritul
său este dirijat de un complex de inferioritate, fiind nevoit să-l
ascundă în spatele unei faţade sigure de sine. In ciuda cruzimii
egocentriste, el pare cordial. Modul său de exprimare poate fi uneori
hipererudit, alteori vulgar. Joacă cu aceeaşi uşurinţă
rolul izolării olimpice sau pe cel al democratului. Este, prin
definiţie, narcisist, foarte mândru de punctul lui de vedere asupra
problemelor importante ale ştiinţei, deşi spiritul său
egocentric şi rigid refuză să înţeleagă valorile
reale, dincolo de suprafaţa lucrurilor.
- "Veşnicul grăbit". El
studiază o problemă nu pentru că îl interesează în mod
deosebit, ci pentru că se întâmplă să dispună de toate cele
necesare în vederea obţinerii unei soluţii rapide. Ii place viteza ca
scop în sine, având înclinaţii superficiale.
- "Inima rece". Este un sceptic
neemotiv, a cărui deviză este "Nu mă bag, nu mă
amestec, nu greşesc."
- "Femeia seacă de
laborator". Acră, ostilă, dominatoare şi lipsită de
imaginaţie. Ocupă o situaţie dominantă în grup, arată
puţină înţelegere faţă de problemele altora. Este
folositoare în efectuarea unor activităţi grele şi
plictisitoare, impune disciplină în muncă, dar este
conflictuală.
- "Narcisistul". Intruchiparea
egocentrismului, extaziat în faţa propriului talent, fiind gata de orice
sacrificiu pentru a-l desăvârşi. Ii place să-şi expună
amănunţit succesele şi eforturile în obţinerea acestora.
- "Polemistul agresiv". Este
interesat, mai ales, în a avea dreptate, şi îşi apără
punctul de vedere prin pledoarii admirabile, folosind argumente
înşelătoare sau chiar minciuna crasă. Este provocator de
tensiune în colectiv.
- "Vânătorul de faimă".
Principala preocupare este de a semna cât mai multe publicaţii posibile.
In laborator îşi irită colegii sugerând că, orice lucrează
aceştia, porneşte de la ceea ce a remarcat el mai înainte. In
lucrări foloseşte lungi introduceri justificative, pentru a dovedi
că, deşi ceea ce descrie mai jos a fost constatat de altul înaintea
lui, el este primul care realizează o interpretare corectă.
- "Sfântul". Este neîntinat în
gânduri, vorbe şi fapte. Altruismul care-l ţine mereu în umbră,
reprezintă un obstacol în calea realizărilor pe care le-ar putea avea
în activitatea curentă de laborator.
- "Pseudosfântul" Comportare
ostentativ modestă şi plină de pietate. Zâmbetul lui
sugerează toleranţă şi compasiune faţă de colegi.
- "Perfectul" Poate fi
inteligent, dar lipsit de imaginaţie şi iniţiativă. El
îşi impune singur anumite restricţii (sacrificarea propriei cariere
pentru fericirea familiei), pe care şi le impune ca scuză pentru
lipsa de rezultate a muncii sale.
După opiniile lui Hans Salye, aceste
caractere emoţionale apar ca fiind sterile, deoarece concentrează
atenţia mai degrabă asupra persoanei cercetătorului, decât
asupra obiectului cercetării.
O altă tipologie privind oamenii de
ştiinţă o datorăm lui Mattei Dogan şi Rober Phare:
"Noile ştiinţe sociale. Interpretarea disciplinelor",
Bucureşti, Editura Academia Română, 1993, p.179-182.
Aceasta se referă la trei tipuri
ideale de savanţi în ştiinţele sociale:
A."Pionierul". Este un
cercetător care lărgeşte tendinţa unei discipline date,
debordând peste frontiere. Această mişcare îl conduce într-un
spaţiu până atunci ignorat de ştiinţă. El este marginal
în măsura în care explorează limitele unui câmp în expansiune,
revendică noi teorii şi le descoperă pentru că nu
cunoaşte piedici.
B. "Constructorul".
Fructifică terenul descoperit de pionier. Este inovator important în
domeniul lui. Se află în plină maturizare. El poate aduce în
lumină regularităţi şi relaţii cauzale prin
cercetări empirice, elaborează teorii, dezvoltă concepte şi
metode. Mulţi devin autori clasici. Aceştia sunt cercetători
monodisciplinari, cu contribuţii într-o anume disciplină.
C. "Hibridul". Combină
diferite subdiscipline. Cercetarea acestui om de ştiinţă se
situează la periferia mai multor discipline. Nu lucrează în
spaţii virgine. El împrumută de la vecinii săi, iar ceea ce
crează, poate fi împrumutat de aceştia.
NOTĂ: Deşi există
asemănări ce grupează personalităţile
ştiinţifice în tipuri, aceste categorii sunt prea rigide,
"înghesuind" forţat individualităţi după criterii
relativ artificiale. Pe de altă parte, tipurile sunt construcţii
teoretice, varietatea existenţială fiind mult mai evidentă. In
sfârşit, savanţii situaţi la vârful scării valorice -
geniile - sunt unicate, foarte diferenţiaţi, chiar de neclasat, fiind
nişte "monştri sacri" în diferite ştiinţe.
6. Stilul
ştiinţific (relaţia personalitate-activitate
ştiinţifică)
Noţiunea de stil se referă la factura
proprie individuală sau tipologică, la maniera personală de a
desfăşura diferite activităţi. Stilul traduce calitatea
funcţională operativă, postura activă a experienţei
înmagazinate în activitate şi a structurii personalităţii, care
se concretizează în modalităţi specifice de prelucrare a
informaţiei.
In stilul ştiinţific se
realizează o interacţiune dintre scopurile cercetării, fazele
demersului investigaţiei ştiinţifice şi personalitatea
omului de ştiinţă, ca manieră specifică, cu valoare de
unicat.
Cercetarea ştiinţifică în
oricare domeniu se focalizează pe patru scopuri:
A. Descrierea unor informaţii corecte
asupra "obiectului" de cercetare, în căutarea
posibilităţii relaţionării lor.
B. Predicţia, care evaluează
direcţia corelării variabilelor surprinse prin descriere.
C. Controlul, necesar în verificarea
ipotezelor, evidenţierea relaţiilor cauză-efect, prin
intermediul experimentării propriu-zise.
D. Explicaţia, bazată pe
scopurile anterioare în vederea creării unei teorii şi a trans-punerii
acesteia în plan aplicativ.
Direcţia preponderent aplicativă,
vizând cercetarea-dezvoltarea, implică, pe lângă obiective specifice
(cele mai multe, cu scopuri inovatoare), şi o metodologie proprie (în
principal cu caracter stimulator), necesară obţinerii unor rezultate
ştiinţifice apte de a fi transpuse imediat în practica
productivă.
O asemenea direcţie de cercetare
reclamă de la omul de ştiinţă, pe lângă
caracteristicile mentale menţionate mai sus, şi altele, între care
menţionaăm: viziune pragmatică, ascuţit spirit de
observaţie, atenţie sporită, meticulozitate, vădite
înclinaţii cu caracter tehnic, capacităţi evaluative (analize,
comparaţii, concretizări). Pe baza acestora, cercetătorul devine
apt să proiecteze cercetarea ştiinţifică ca un demers aplicativ.
Orice demers ştiinţific parcurge
o serie de etape necesare desfăşurării acestui proces:
A. Fixarea obiectivului cercetării
(domeniul de cercetare, sfera restrânsă a preocupării, analiza
bibliografică, fixarea obiectivelor teoretice, metodologice şi
aplicative).
B. Fixarea ipotezelor la problemele puse -
este faza cea mai creatoare a investigaţiei şi se referă la
soluţii teoretice, metodologice şi de prelucrare a rezultatelor.
C. Punerea la punct a metodologiei de
cercetare, a tehnicilor de investigaţie.
D. Efectuarea propriu-zisă a
experienţelor.
E. Prelucrarea rezultatelor.
F. Analiza şi interpretarea
rezultatelor.
G. Fixarea concluziilor,
generalizărilor şi posibilităţilor de aplicare a
cercetării.
H. Redactarea raportului final al cercetării.
Atât în urmărirea scopurilor, cât
şi în parcurgerea etapelor unui demers ştiinţific,
cercetătorul se implică într-o manieră personală, utilizând
sistemul său aptitudinal şi atitudinal, mai ales cel de factură
creativă, care-şi pune nemijlocit amprenta pe stilul său
ştiinţific.
Creativitatea (cu factorii săi
motivaţionali, aptitudinali şi atitudinali), ca şi
inteligenţa, implicate în fiecare dintre fazele demersului
ştiinţific (dar cu precădere în fixarea obiectivelor, ipotezelor
şi în interpretarea rezultatelor), exprimă condiţia internă
care oferă originalitate şi unicitate stilului activităţii
ştiinţifice. De aceea, valoarea ştiinţifică a unui
cercetător se consumă la confluenţa dintre procesul creator
şi produsul creat, precum şi la confluenţa dintre scopurile
şi fazele activităţii de cercetare, relativ standardizate, pe de
o parte, şi personalitatea omului de ştiinţă, ca
manifestare individuală, pe de altă parte.
Savantul, prin stilul său
ştiinţific, este un unicat în domeniul de cercetare căruia i s-a
consacrat.
Înapoi module
tematice Înapoi
resurse umane Înapoi