Modulul tematic 41
Metode şi tehnici de
stimulare a creativităţii
în cercetare şi dezvoltare
Lector univ.dr. Mihaela Roco
Universitatea Bucureşti
Motto: "In
viitorul apropiat şi îndepărtat, întrecerea între statele lumii se va
face numai pe tărâmul creaţiei cu finalitate paşnică,
inaugurând astfel un nou tip de erou, cel al creaţiei
ştiinţifice, tehnice, artistice sau de alt fel."
Ch.Garfield
- "The Heroes of American Business", 1986.
Direcţii
ale stimulării creativităţii
I. Cunoaşterea şi autocunoaşterea
potenţialului creativ, a creativităţii în general
II. Depistarea factorilor care
blochează sau frânează creativitatea în plan individual şi la
nivel de echipă de muncă.
III. Stimularea creativităţii
prin antrenarea factorilor mai slab structuraţi, exersarea metodelor de
creativitate şi inducerea condiţiilor favorizante acesteia.
N.B.
a) Cercetări recente, efectuate de
noi, au relevat că, înaintea începerii oricărui antrenament creativ,
este necesară determinarea etapei de creştere şi dezvoltare
psihointelectuală a persoanei, pentru a interveni în momentul optim
şi a asigura astfel eficienţă maximă programului de
stimulare a creativităţii.
b) Atât în ţările avansate, cât
şi în cele mai puţin dezvoltate, există sute de cursuri,
programe de stimulare a creativităţii, diferenţiate pe categorii
profesionale, cu durate cuprinse între o săptămână şi un
an, în funcţie de gradul de iniţiere a persoanelor respective în
problematica creativităţii.
c) Obiectivul acestui curs este să
ofere o imagine relativ unitară asupra celor trei direcţii
referitoare la antrenarea creativităţii, bazându-se pe rezultatele a
numeroase cercetări efectuate în ţara noastră, în domeniul
cercetării ştiinţifice (biochimie, biomedicină) şi
tehnologice-inginereşti (proiectare şi cercetare în mecanică,
fizică).
I. Problematica
creativităţii
I.1. Termenul de creativitate a apărut
abia în 1938. In dicţionarul de psihologie a început să fie prezent
după 1960.
Există sute de definiţii ale
creativităţii, care, în linii generale, o desemnează ca fiind
capacitatea de a elabora ceva nou şi original în cele mai diferite forme,
în grade variate şi în orice sferă de activitate.
I.2. Trăsăturile
creativităţii:
- originalitate;
- noutate;
- productivitate;
- eficienţă;
- utilitate.
I.3 Criterii de apreciere a
creativităţii:
- performanţa creatoare;
- procesul creator;
- persoana creatoare;
- potenţialul creativ;
- mediul.
I.4. Formele creativităţii
- planul de desfăşurare:
- individuală;
- colectivă;
- socială;
- conţinutul activităţii:
- ştiinţifică;
- tehnică;
- literară;
- economică.
I.5. Etapele procesului creativ
1) Prepararea sau pregătirea -
formularea de ipoteze, strângerea materialului informaţional relevant
şi la zi, formularea problemei şi definirea ei (specific
creativităţii este anticiparea dificultăţilor viitoare sau
formularea de probleme ale viitorului).
2) Incubaţia sau germinarea ideilor -
se referă la interacţiune între cunoştinţele vechi şi
cele noi, pe un fond preconştient.
3) Iluminarea - momentul cheie al
creaţiei - cu o durată de ordinul secundelor sau al minutelor,
marchează apariţia ideilor. Un rol important îl au afectivitatea
şi subconştientul.
4) Verificarea ideilor sau soluţiilor
apărute în faza precedentă constă în validarea sau înfruntarea
acestora pe bază de experimente.
I.6. Niveluri de creativităţi
a) nivel al creativităţii
expresive (întâlnit la orice om normal, în copilărie);
b) nivel al creativităţii
productive;
c) nivel al creativităţii
inovative;
d) nivel al creativităţii
inventive;
e) nivel al creativităţii
emergente (talent, geniu).
I.7. Structura creativităţii
include două mari categorii de factori: intelectuali şi
noninte-lectuali.
I.7.1. Factorii intelectuali ai
creaţiei includ:
a) Procese şi operaţii
(abstractizare, generalizare, sintetizare, comparaţie, asociere şi
disociere, combinare şi recombinare, elaborare de analogii şi
metafore).
b) Deprinderi profesionale ale omului de
ştiinţă (studiu bibliografic selectiv, abilitatea de a găsi
informaţia cea mai adecvată în raport cu problema studiată,
perfecţionarea continuă a metodelor şi tehnicilor de investigare
şi prelucrare a rezultatelor cercetării, căutarea şi
definirea problemelor, revizuirea ipotezelor şi a tezelor cunoscute,
spirit critic obiectiv).
c) Aptitudini:
- spiritul de observaţie;
- inteligenţa şi rezolvarea
problemei;
- imaginaţia.
Observaţii: Deoarece, pentru
creaţia ştiinţifică, inteligenţa şi
imaginaţia sunt factori esenţiali, vor fi prezentate date
experimentale privind relaţiile:
- inteligenţă şi
creativitate;
- imaginaţie şi creativitate;
- gândire convergentă şi gândire
divergentă.
d) Factorii intelectuali ai
creativităţii, după J.P.Guilford, sunt:
- fluiditatea - numărul de idei
şi soluţii;
- flexibilitatea - capacitatea de a
renunţa la o idee, ipoteză, şi a elabora alternative noi;
- originalitatea - raritatea ideilor,
soluţiilor;
- elaborarea - abilitatea de a elabora un
plan detaliat pentru soluţionarea unei probleme.
I.7.2. Factorii non-intelectuali ai
creativităţii se referă la motivaţie şi atitudini
creative.
I.7.2.1. Caracteristicile motivaţiei
creative sunt:
- ofensiv, de creştere - de ascensiune
continuă;
- intrinsec, direct - interes nemijlocit
pentru conţinutul activităţii;
- divergent, extensional - gamă foarte
largă de interese, preocupări.
Un studiu efectuat la noi în ţară
în perioada 1974-1978, cu privire la "motivele creaţiei" la
inventatori (120 de personalităţi din cercetare şi proiectare),
a relavat că "plăcerea de a cunoaşte noul",
"nevoia, dar şi bucuria înlăturării
dificultăţilor", "satisfacţia realizării unor
produse originale", reprezintă principalele mobiluri ale
creativităţii. S-au constatat aceleaşi tipuri de motive şi
în cercetări recente.
I.7.2.2. Atitudinile creative se
caracterizează prin trăiri personale foarte puternice, persoana fiind
aproape total angajată în receptarea unui fapt, a unei idei, precum
şi în modul de elaborare şi exprimare a răspunsului la un stimul
dat.
Există inventariate zeci de atitudini
creative.
Le vom consemna pe cele mai importante,
constatate în cadrul cercetărilor experi-mentale.
Pentru inventatori (1974-1982) au
reieşit ca fiind foarte importante următoarele atitudini:
- finalizarea oricărui lucru început;
- atracţia faţă de
problemele dificile, aparent nerezolvabile;
- receptivitate faţă de nou;
- aprecierea muncii după noutate
şi originalitate;
- anticiparea unor dificultăţi
şi probleme;
- asumarea riscului;
- perseverenţă.
Cercetătorii ştiinţifici din
domeniul biomedical şi din proiectarea tehnologică (1990-1994) au
indicat următoarele atitudini creative ca fiind deosebit de importante:
- perseverenţă;
- independenţă în gândire şi
acţiune;
- iniţiativă;
- respectul faţă de adevăr;
-
receptivitate faţă de nou;
- corectitudine;
- nonconformism şi
nonconveţionalism epistemic.
II. In cadrul cercetărilor privind
colectivele de cercetare ştiinţifică înalt şi slab
creatoare (din domeniul biochimiei şi biomedical) şi a persoanelor
înalt creative din domeniile mai sus amintite, precum şi din fizică,
mecanică, matematică, au reieşit următorii factori inhibitori ai
creativităţii:
1. La nivel individual: utilizarea
nesistematică şi uneori insuficienta cunoaştere a metodelor de
gândire logică; cunoaşterea parţială a metodelor şi procedeelor de gândire
divergentă (euristice) şi a celor de imaginare; slabă activare a
atitudinilor creative (mai ales spontaneitatea, asumarea riscului, nonconformism,
independenţă de gândire şi acţiune); gamă îngustă
de interese şi preocupări.
2. La nivel de grup (echipă):
frecvenţa semnificativ mai mare a interacţiunilor nonprofesionale
faţă de cele profesionale, gradul de integrare socioafectivă
într-un grup depind de poziţia ierarhică a persoanei; gradul de
compatibilitate interpersonală este foarte redus, definirea şi
prezentarea problemelor se face în termeni tradiţionali; adunările de
lucru nu sunt pregătite din timp; stilul de conducere al echipei este
predominant autocratic şi birocratic; recompensarea şi promovarea
oamenilor se fac după criterii formal administrative, fiind mai mult
incorectă decât corectă.
III. Sintetizând numeroase rezultate
experimentale privitoare la persoanele înalt creatoare, echipele de muncă
înalt creatoare, la modele de grup creativ adaptate din literatura de
specialitate (brainstorming, sinetică ş.a.) am elaborat un Program de antrenament creativ, al
cărui nucleu este grupul creativ adaptat.
Inainte de începerea antrenamentului
creativ, se determină faza de creştere şi dezvol-tare în care se
află persoana sau persoanele care vor participa la antrenament.
Scopul general al grupului este: stimularea
potenţialului creativ individual şi colectiv.
Procedura de constituire a grupului
1. Selecţionarea sau includerea
personalului în grup se face pe baza unei convorbiri, care are menirea de a
releva preferinţele şi mentalităţile subiectului.
2. Determinarea potenţialului creativ
al persoanelor care şi-au exprimat dorinţa de a participa la
activitatea grupului colectiv, în vederea oferirii posibilităţii de
cunoaştere a propriilor disponibilităţi creative, şi a
direcţiilor în care este necesară antrenarea creativităţii.
3. Reunirea participanţilor în grupuri
de 6-7 persoane compatibile în privinţa poten-ţialului creativ
şi al contactelor interpersonale.
4. Antrenamentul creativ constă în
predarea şi seminarizarea unui curs de creativitae, urmărindu-se
abordarea unitară, complexă şi integrativă a creaţiei.
In literatura de specialitate, antrenamentul creativ este centrat pe metode
şi tehnici pentru stimularea doar a
doi dintre factorii creativităţii, şi anume - inteligenţa
(gândirea divergentă) şi imaginaţia.
Apreciem că antrenamentul creativ
trebuie să aibă în vedere cât mai multe din componentele
creativităţii şi interacţiunea dintre ele.
In cadrul exersării tehnicilor şi
metodelor adresate factorilor intelectuali ai creaţiei, se
urmăreşte activarea şi stimularea gândirii logice, euristice
şi a imaginaţiei creatoare.
Pentru stimularea creativităţii,
considerăm foarte importantă asigurarea posibilităţii ca
fiecare persoană să parcurgă independent şi eficient toate
etapele şi subetapele procesului creativ. De aceea am stabilit şase
tipuri de adunări de lucru ale grupului creativ, fiecare din ele cu
principii şi reguli de funcţionare specifice:
a) stabilirea tematicii şi alegerea
programelor;
b) analiza şi definirea problemelor;
c) elaborarea ideilor, soluţiilor noi;
d) evaluarea şi selecţia
critică a ideilor, soluţiilor;
e) conceperea modalităţilor de
aplicare în practică a ideilor, soluţiilor;
f) valorificarea practică a ideilor,
soluţiilor.
Rezultatele obţinute în cele peste 60
de grupuri creative, organizate după modelul nostru, au relevat o
creştere semnificativă a potenţialului creativ.
Înapoi module
tematice Înapoi
resurse umane Înapoi