Modulul tematic 42

 

Aspecte psihosociale ale organizării şi conducerii

grupurilor de cercetare, climatul de grup

 

 

Dr. Aurora Perju - Liiceanu

 

 

     Abordarea aspectelor psihosociale ale organizării  conducerii grupurilor de cercetare ilustrează, prin axarea pe aspectele interpersonale, semnificaţia climatului de grup pentru determinarea unor performanţe înalte / creative.

     Concepte de bază relevante problematicii: grupul mic, variabilele de grup, relaţiile interpersonale, climatul de grup, coeziunea, cooperarea, competiţia, conflictul şi rezolvarea lui, rolul, statutul, sarcina.

     Cercetarea aspectelor psihosociale ale grupului mic - indiferent de tipologia grupurilor mici - reprezintă nu numai una dintre problemele legate de psihologia grupului, ci şi un domeniu întreg de investigaţie, defint ca domeniul relaţiilor interpersonale.

     Prin însăşi natura sa, domeniul relaţiilor interpersonale este supus unor cadre teoretice de abordare diferită, determinate de două elemente majore: tipul de grup (structură, compoziţie etc.) şi natura sarcinilor cu care se confruntă grupul. Pentru grupurile de muncă, natura activităţii desfăşurate antrenează diferenţe semnificative la nivelul realităţii psihosociale, numite interpersonalitate. Orice relaţie interpersonală se manifestă într-un context bine definit, iar caracteristicile ei sunt dependente de condiţiile cadrului social şi de interacţiunea dintre acestea şi condiţiile personale ale indivizilor implicaţi.

     In ultimele decenii, domeniul relaţiilor interpersonale s-a dezvoltat mult, au apărut chiar subdomenii în plină dezvoltare, ca de pildă cercetarea relaţiilor strânse (close relationships), el readucând problematica mai mult spre psihologie socială şi sociologie. Relaţiile de muncă se încadrează în relaţiile interpersonale instrumentale, munca însăşi implică relaţii între oameni. Cooperarea nu poate avea loc fără comunicare, iar comunicarea înseamnă relaţii interpersonale şi satisfacţie / insatisfacţie faţă de apartenenţa la grup şi la normele lui. Munca în grup a dus la apariţia conceptului de "inteligenţă colectivă" sau "înţelepciune combinată", ambele numite apoi "minte a grupului" şi "produs al grupului". Schimbarea opticii, introdusă de Elton Mayo, prin interesul acordat aspectelor interpersonale ale procesului de activitate şi interacţiunii sociale şi continuată prin interesul faţă de activitatea de comunicare (Bavelas, 1950; Guetzkow, 1960) şi problemele de climat de grup (Anzieu, 1969) nu sunt decât elemente care au conturat începutul domeniului.

     Există raţiuni stringente care motivează importanţa factorilor interpersonali:

     1. Individul nu poate să-şi desfăşoare singur activitatea datorită unor diferite constrângeri sau limite: timp redus, necesitatea unor competenţe complementare sau a unor specializări diferite; aceste fapte constituie sursa interesului acordat aspectelor organizaţionale ale activităţii.

     2. Nevoia de viaţă, de relaţie şi de satisfacţie în raport cu activitatea efectuată; avantajul psihologic al interacţiunii se manifestă prin întărirea propriilor valori la nivelul individului, datorită prezenţei lor la semeni, prin satisfacerea trebuinţelor de comunicare.

     Există diferenţe individuale între trebuinţa de comunicare, sprijin social şi comunicare. Insăşi competiţia are un aspect de cooperare, prin atitudinea comună a părţilor rivale de a acorda semnificaţie activităţii desfăşurate şi ataşament faţă de domeniul în care se desfăşoară competiţia.

 

     3. Viaţa de grup şi relaţiile interpersonale corectează tendinţa către competiţie şi manifestarea unor trăsături sociale de personalitate contraproductive (frustări, sensibilitate interpersonală scăzută, grad redus de empatie etc.).

     Grupul mic are nu numai o funcţie corectivă, ci şi una educaţional-formativă.

     In cadrul interacţiunii sociale se formează spiritul de echipă, atitudini de cooperare, aprecierea de sine ("self-esteem"), capacitatea de acomodare interpersonală, care, toate, contribuie la satisfacţia interpersonală.

     O relaţie interpersonală instrumentală poate fi definită ca fiind orice relaţie între două sau mai multe persoane, care are ca funcţie principală realizarea unei sarcini. Relaţiile instrumentale care se manifestă în cadrul activităţii de cercetare includ adesea, sau este de dorit să includă, relaţiile creative în care se urmăreşe apariţia unui produs nou, original, indiferent de natura lui. "Output-ul" unei relaţii creative poate fi un produs tehnic, o soluţie la o problemă tehnică, ştiinţifică sau chiar o organizare de tip original.

     Pentru ca relaţia interpersonală să faciliteze performanţa, ea trebuie să realize un climat în care să fie redusă tensiunea ce poate apărea. Dezvoltarea unui sentiment comun şi reciproc de acceptanţă a grupului şi a membrilor lui contribuie la coeziunea grupului şi la stabilitatea lui.

     Cele mai importante variabile ale aspectului interpersonal al grupului mic sunt următoarele:

 

 

     I. Variabile ale grupului mic

 

     1. Mărimea grupului trebuie să fie redusă, pentru a se asigura condiţiile de funcţionare (contacte directe între membrii grupului, care favorizează comunicarea directă, diferenţierea precisă a sarcinilor relevante activităţii). În cercetare, mărimea grupului este determinată, în principal, de complexitatea problemei de soluţionat.  Mărimea grupului se stabileşte şi în funcţie de alţi factori, în afara naturii sarcinii: compoziţia grupului, tipul de structură, funcţiile membrilor grupului. Mărimea grupului determină satisfacţia faţă de calitatea de membru, atmosfera de lucru, emergenţa conflictelor interpersonale cu consecinţe negative asupra performanţei.

 

     2. Compoziţia grupului se referă la stabilirea gradului şi tipului de omogenitate/ eterogenitate între membrii grupului. S-a demonstrat că eterogenitatea are neîndoielnic avantaje, dar în acelaşi timp ea generează un posibil climat de grup nefavorabil performanţei şi dezacorduri semnificative între membrii grupului. Grupurile compuse din indivizi eterogeni ca atitudini cognitive, pregătire şi experienţă profesională sunt superioare celor omogene, în ceea ce priveşte accesul la mai multe soluţii şi varietatea lor, dar duc la o satisfacţie redusă în privinţa sentimentului de comunicare psihologică. Acest lucru este ilustrat în schema lui Triandis, Hall şi Ewen, de mai jos.

 

 

Eterogenitatea grupului

 

Ramura A

Ramura B

(efecte pozitive)

(efecte negative)

Multitudine de soluţii diferite

Stress 

Probleme de comunicare

Performanţe superioare/ creative

Slaba atracţie 

Performanţe scăzute

Abilităţi superioare ale indivizilor/ competenţe profesionale ridicate

Abilităţi scăzute şi creativitate redusă

 

     Este importantă distincţia între omogenitate / eterogenitate la nivelul trăsăturilor de personalitate ale membrilor (stil cognitiv, atitudine faţă de succes/ eşec, extraversiune/ introversiune, dominaţie/ supunere etc.) şi la nivelul rolurilor în cadru grupului. Având în vedere că prin resurse umane înţelegem toate cunoştinţele, abilităţile, disponibilităţile de care dispun membrii grupului, putem vedea că optimizarea relaţiilor interpersonale care să asigure în final performanţă ridicată şi satisfacţia individului-membru este foarte complexă.

     Desigur că există un grad înalt de eterogenitate în grupurile de cercetare în care creativitatea este aşteptată. Majoritatea grupurilor de acest fel conţin însă potenţialităţi de polarizare a diferenţelor, astfel încât să inducă coeziunea necesară atitudinii convergente de rezolvare a sarcinilor grupului.

     Aceste potenţialităţi sunt: satisfacerea cerinţelor individuale, congruenţa scopurilor grupului cu ale membrilor săi, atractivitatea membrilor grupului, conducerea.

     Comportamentul liderului este o determinantă a coeziunii. În general, grupurile în care conducerea este democratică şi în care luarea de decizii implică participarea membrilor sunt mai coezive decât grupurile cu conducere autoritară şi centralizată. Efectele coeziunii sunt menţinerea statutului de membru, influenţa asupra grupului, respectul de sine şi creativitatea.

     Compoziţia grupului determină, datorită satisfacţiei membrilor şi climatului pozitiv pe care le condiţionează, stabilitatea grupului (longevitatea) şi coeziunea lui. S-a constatat că modelul lui Levinger ilustrează şi explică nivelurile de relaţie interpersonală între membrii grupului.

     Totuşi, studiind cercetătorii în organizaţii, Pelz a arătat că stabilitatea grupului în timp determină o scădere a implicaţiei şi o diluare a satisfacţiei interpersonale, care pot duce, dacă nu la conflicte, la o stare sau climat apatic dificil de conştientizat de către membrii grupului.

 

     3. Structura grupului pune în evidenţă statutul şi rolurile membrilor grupului. Conform modului tradiţional de accepţie, modalităţile de comportare care se aşteaptă de la orice individ-membru care ocupă o anumită poziţie constituie rolul asociat al acelei poziţii. O poziţie, după cum implică termenul statut, este ceva static; ea este un loc într-o anumită structură, recunoscut de către membrii grupului, în urma unor decizii formale sau informale. Un rol este ceva dinamic, el se referă la comportamentul ocupanţilor unei poziţii, nu la comportamentul lor ca persoane.

     Relaţiile interpersonale în grupul de cercetare pot duce la cooperare / competiţie şi la emergenţa conflictului interpersonal. Trebuie menţionat faptul că starea de dezacord între membrii grupului poate să se exprime printr-o divergenţă de atitudini şi opinii, care nu este totdeauna negativă. Totuşi conflictul interpersonal poate afecta climatul de grup şi crea un context contraproductiv.

 

     Un rol important îi revine leader-ului grupului, care trebuie să aibă o percepţie acută şi stabilă a climatului real al grupului, sensibil fiind la stările latente generatoare de conflict. Acest lucru se realizează prin sesizarea coaliţiilor formate, a acelor în stare virtuală şi a raţiunilor individuale care explică formarea coaliţiilor (de exemplu, motivaţie şi tipul de motivaţie; diminuarea meritelor unui membru al grupului, considerat în termeni de rivalitate; frustarea produsă de o atribuţie eronată a succesului / eşecului; un self-esteem nerealist, bazat pe supraevaluare etc.).

0. Contact zero (Persoane în non-relaţie)

1. Conştiinţă (Atitudini unilaterale sau impresii. Non-interacţiune)

2. Contact de suprafaţă (Atitudini bilaterale. Un oarecare grad de interacţiune)

3. Mutualitate (Continuum)

Intersecţie minoră

Intersecţie moderată

Intersecţie majoră

 

     Modelul lui Levinger: Nivelurile de relaţii interpersonale

 

     1. Caracteristicile părţilor în conflict: valorile  şi motivaţiile lor, aspiraţii şi obiective, resurse (fizice, intelectuale, sociale), pentru a purta şi rezolva conflictul, credinţele lor despre conflict, incluzând concepţiile lor de strategie şi tactică.

     2. Relaţii anterioare între părţi (vezi şi modelul lui Levinger).

     3. Natura problemei care duce la conflict (legătura cu sarcina, periodicitate, semnifica-ţia ei pentru individ).

     4. Contextul social în cadrul căruia are loc conflictul (formula instituţională de reglare a conflictului).

     5. Interesele altor părţi (membrii grupului) faţă de conflict.

     6. Strategia şi tacticile folosite de părţi în conflict.

     7. Consecinţele conflictului pentru fiecare parte.

     Relaţiile interpersonale sunt diferite în contextele de cooperare, faţă de cele din contextele de competiţie. In general, contextul de activitate conţine atât elemente de cooperare, cât şi de competiţie. Un proces de cooperare duce la încredere, atitudine prietenoasă şi măreşte dorinţa de a răspunde într-un mod prosocial la cerinţele celuilalt. Un proces competitiv duce la atitudini de suspiciune, ostilitate, şi măreşte capacitatea de a exploata trebuinţele celuilalt, de a răspunde negativ la cerinţele lui şi de a obţine un capital de influenţă socială.

     Stilul de conducere este una din variabilele climatului de grup, deosebit de importantă. Un rol deosebit îl au relaţiile formale/ informale, stilul de autoritate (democratic / "laissez-faire") şi relaţiile între conducător şi membrii grupului. Trăsăturile de personalitate ale conducătorului influenţează asupra climatului de grup (competenţele profesionale şi competenţele sociale / abilităţi sociale). Conducătorul, ca şi membrii grupului, pot avea atitudini diferite: ei pot fi personalităţi:

     a) orientate către sine (self-oriented);

     b) orientate către interacţiune (neautonomi, afiliativi, neagresivi, dependenţi de grup, slab "self-esteem");

     c) orientaţi către sarcină (plini de resurse, motivaţi cognitiv, controlaţi, nu foarte sociabili, cu nevoi reduse de socializare).

     Conducătorul grupului trebuie să posede nu numai competenţa profesională, dar şi aptitudini manageriale şi, evident, sociale. Controversa privind profilul conducătorului este încă deschisă dar, în acelaşi timp, mult determinată de tipul de grup şi natura activităţii (conducător competent profesional şi cu slabe abilităţi sociale; conducător cu competenţă profesională medie / slabă, dar cu abilităţi sociale înalte; conducător cu ambele tipuri de competenţe fie foarte înalte, fie foarte scăzute).

     Ultimele cercetări în domeniul performanţei şi climatului de grup relevă un nou concept, acela de conducere situaţională ("situational leadership"), care se referă la acel stil de conducere care să corespundă unei situaţii particulare şi unei sarcini particulare. In acest fel, o conducere reuşită  este cea adaptată la cerinţele situaţiei. Variabilele situaţionale importante sunt: timpul, cerinţele sarcinii, climatul organizaţional, abilităţile şi aşteptările subalternilor. Conducerea situaţională se bazează pe distincţia între stil directiv/ suportiv de comportament al conducătorului (fie o abordare mai degrabă organizaţională, decât de grup mic).

     Trebuie să menţionăm faptul că orice conducere este o formă de influenţă socială, determinând climatul de grup şi structurarea atitudinilor interpersonale.

     In sfârşit, climatul de grup este determinat de tipul de putere pe care îl au indivizii-membrii şi mai ales "leader-ul" grupului (putere de prestigiu, informaţional, referenţială, coercitivă, legitimă).

     Dintr-o perspectivă mai axată pe psihologic, climatul de grup, ca şi relaţiile interpersonale, sunt mult determinate de atracţia interpersonală. Desigur că grupul de cercetare nu are ca scop un grad ridicat de satisfacţie interpersonală (aşa cum se întâmplă cu alte tipuri de grup - familia, cuplul, prietenii). Totuşi, un nivel mai ridicat de atracţie interpersonală facilitează performanţa şi duce la coeziunea grupului, prin ataşamentul şi afectivitatea membrilor.

     Atracţia interpersonală este condiţionată de similaritatea între trăsăturile de persona-litate ale membrilor. S-a demonstrat că între indivizii care împărtăşesc aceeaşi experienţă profesională / formaţie se stabilesc cu uşurinţă relaţii interpersonale pozitive, reciproce. La nivelul grupurilor de cercetare se poate vorbi despre şase clase de măsuri ale atracţiei interpersonale:

     1. similaritatea în privinţa orientării faţă de profesiune;

     2. similaritatea în privinţa  surselor de motivaţie (intrinsecă sau extrinsecă, sau combi-naţia lor);

     3. similaritatea privind stilul de abordare a problemelor;

     4. similaritatea privind experienţa anterioară de lucru;

     5. similaritatea privind rolul profesional (Pelz şi Anderson).

     In sfârşit, atracţia interpersonală condiţionează compatibilitatea interpersonală şi, prin aceasta, asigură grupului un climat pozitiv, facilitând şi generând performanţe ridicate şi activitate creatoare, atunci când există între membrii grupului un nivel relativ omogen de competenţă profesională.

     Climatul de grup este esenţial pentru menţinerea grupului ca entitate şi formarea unor ataşamente constante ale membrilor grupului. Acest lucru se exprimă prin implicarea membrilor în activitatea desfăşurată (uneori corijând stilul de conducere deficitar).

     Cunoaşterea problematicii relaţiilor interpersonale şi a variabilelor climatului de grup este considerată ca o formă de expertiză socială, care asigură componenţa cognitivă a abilităţilor conducătorului grupului de cercetare.

 

 

    Înapoi module tematice       Înapoi resurse umane   Înapoi