Modulul tematic 48

 

 

Managementul cerinţelor, al performanţelor

şi al interfeţelor

 

Dr. ing. Mario Duma

 

 

Proiect - pentru realizare unicat, pentru produs / serviciu / sistem etc.

         Proiect: pentru atingerea unui scop, a unui obiectiv (creşterea profitului, câştigarea unei noi pieţe / menţinerea pieţei în condiţiile unei concurenţe crescute etc.)

 

         Orice proiect trebuie să asigure satisfacerea cerinţelor explicite şi implicite ale clientului / clienţilor (=beneficiarilor). Cerinţe implicite - cele intuite de client, necesare clientului - dar neformulate de acesta, sau cerute într-o formă indirectă (de exemplu, prin cererea unui anumit tip de soluţie, pe care clientul o solicită pentru că, de fapt, satisface anumite condiţii). De urmărit transformarea cerinţelor implicite în cerinţe explicite, prin dialog cu clientul.

 

         Client:

         - cel care iniţiază, solicită proiectul, sau

         - propriul management, când doreşte să realizeze un produs (/ serviciu / sistem etc.), pentru a ameliora propria poziţie pe  piaţă, surprinzând concurenţa. Client real, în acest caz: propria organizaţie; client - ţintă: viitorul cumpărător / utilizator.

         Există client - producător, client - utilizator. Client direct, client indirect (clientul clientului) - de ordinul 1, 2 ... n. (Important: unele cerinţe pentru un produs nou pot fi necesare pentru a satisface pe un client de ordinul n; de exemplu - higroscopicitatea firelor / fibrelor, utilă purtătorilor de confecţii realizate cu textile realizate din fire / fibre; ambalajele biodegradabile, detergenţii biodegradabili etc.)

         Necesitatea de a cunoaşte / a presupune cerinţele tuturor categoriilor de clienţi.

 

Aspecte de marketing:

         Client-ţintă: segmentul de piaţă urmărit.

         Nişa de piaţă: categoria de cerinţe ale clienţilor-ţintă a căror satisfacere este urmărită.

         Situaţia pe piaţă: nivelul tehnic realizat, relaţia cerere / ofertă, concurenţa.

 

Categorii de cerinţe, necesar a fi explicitate

 

         Cerinţe funcţionale

         - ce funcţiuni trebuie să realizeze produsul / serviciul / sistemul ce va fi realizat în cadrul proiectului

 

         Cerinţe de performanţă

         - consumuri / consumuri specifice, precizie de măsurare, viteză, grad de filtrare etc.

 

         Cerinţe privind calităţi speciale (în special pentru materiale)

         - transparenţă, duritate, elasticitate, izolare termică, higroscopicitate, culoare, caracteristici magnetice etc.

 

         Cerinţe privind condiţii de lucru

         - temperatură, umiditate, duritate a materialului ce trebuie prelucrat,  iluminare, vibraţii / trepidaţii / şocuri etc., acces la surse de alimentare cu utilităţi şi parametrii acestora etc.

         Trebuie precizate: care sunt considerate a fi condiţiile normale, la condiţii limită trebuie asigurată funcţionarea, stocarea; durate, frecvenţe etc. ale condiţiilor - limită

         - cerinţe funcţionale şi de performanţă pentru condiţiile limită

 

         Cerinţe de avarie

         - limitarea / nepropagarea defecţiunilor, avariilor

         - cerinţe privind nedeteriorarea, funcţiuni şi performanţe menţinute şi în condiţii de avarie / după avarie, avarie de ce tip (incendiu, cutremur, explozie etc.) / gravitate

 

         Condiţii de agresivitate a mediului

         - praf, agresivitate / coroziune, eroziune etc., mediu grizutos, radiaţii, câmpuri electromagnetice etc.

 

         Cerinţe de neagresare / nepoluare a mediului

         - teren, aer, apă;

         - deşeuri

         - compuşi chimici, particule, zgomot, trepidaţii, estetica peisajului, radiaţii, unde electromagnetice

 

         Gabarite şi greutăţi, posibilităţi de manevrare

         - în producţie

         - în operaţiuni de acces şi amplasare

         - la transport şi montaj

         - pentru acces în cadrul lucrărilor de întreţinere şi reparaţii

         - pentru acces în condiţii de avarie sau alte condiţii de pericol şi urgenţă

               

         Cerinţe de marcare, ambalare, transport

 

         Cerinţe privind fiabilitatea şi durata de viaţă (termenul de serviciu, capacitatea de serviciu – exprimată în ce mărimi, pentru ce sarcini sau regimuri de funcţionare, cu ce performanţe)

 

         Cerinţe economice şi financiare

         - costuri admisibile

                   în cercetare / proiectare

                   în investiţii

                   în producţie

                   în exploatare

         - profitabilitate

 

         Manoperă necesară

         - cantitativ

         - calificare necesară

                   - cunoştinţe

                   - abilităţi

                   - instruire specifică

         - cerinţe ergonomice

         - cerinţe de protecţie a muncii

 

         Cantităţi intenţionate de realizat (volum de producţie, serii etc.)

         - total

         - pe perioade

 

         Momentul de realizare intenţionat (timp alocat pentru realizare)

                   Eventual - etapizare

 

         Cerinţe privind proprietatea intelectuală

         - evitarea soluţiilor protejate (brevetate)

         - realizarea de soluţii brevetabile

                   - în România

                   - pe ce alte pieţe

         Clauze privind licenţierea

 

         Cerinţe privind asigurarea confidenţialităţii pe parcursul proiectului şi după încheierea acestuia

 

         Cerinţe privind încadrarea în / compatibilitatea cu sisteme preexistente

         - temporar, definitiv (pe termen lung)

         .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 

         Fiecare cerinţă trebuie să aibă prevăzută o metodă de încercare, de verificare a îndeplinirii cerinţei. O cerinţă fără metodă de verificare - sau cu metodă de încercare incompletă sau neconcludentă - este ca şi inexistentă şi poate conduce la litigii ulterioare, cu daune din partea project managerului care a omis încercarea.

         .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 

         Pentru toate cerinţele - de clarificat importanţa, caracterul de restricţie imperativă sau de deziderat (cu ce pondere). Ansamblul de cerinţe poate corespunde, în principiu:

         - unui sistem incompatibil de ecuaţii (cel puţin - în stadiul dat al tehnicii)

         - unui sistem compatibil

         - unui sistem nedeterminat (atunci există grade de libertate, se pot face variante)

         Un sistem incompatibil poate fi adus la unul compatibil prin renunţări la / atenuări de cerinţe (sau: prin plus de inventivitate, dacă ea este plătită). Optimizările pot creşte rezerva de îndeplinire / deficitul de îndeplinire a cerinţelor.

         Pentru a susţine renunţarea la unele cerinţe, atenuarea unor cerinţe, este important să se cunoască sensivitatea gradului de atingere a obiectivului urmărit în raport cu gradul de îndeplinire a diferitelor cerinţe.

         .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 

         Pentru un acelaşi ansamblu de cerinţe, poate exista o varietate de soluţii posibile, privind clase de tehnologii posibile (mecanic, hidraulic, pneumatic, electric, biotehnologic, umed / uscat etc.); în cadrul fiecărei clase - variante. Variantele se referă la: tehnologia de bază, funcţiuni auxiliare, automatizare.

         În măsura în care resursele (financiare şi de timp) o permit şi în raport cu importanţa proiectului, este oportun să se pornească investigaţii în câteva direcţii / variante, deoarece departajarea între acestea poate apărea la nivel de detalii ale variantelor. Diferite variante pot pretinde alte modificări ale sistemului de cerinţe. De regulă, vor exista presiuni din partea elaboratorilor unor componente sau ai unor variante în direcţia modificării / atenuării unor cerinţe, care se vor putea repercuta asupra altor componente / variante; echilibrul este o problemă de management de ansamblu al proiectului.

 

         În fiecare pas decizional, la fiecare analiză a unei soluţii şi adoptare sau renunţare la o variantă, este necesar să se noteze în scris variantele (opţiunile) care au fost avute în vedere, motivele / argumentele / consideraţiile în baza cărora a fost adoptată decizia (“trasabilitatea” elaborării soluţiei proiectului).

         De notat în scris, de asemenea,  premisele, ipotezele de lucru adoptate (“assumptions”): am presupus că..., am admis că ... ; acestea constituie, de fapt, completări ale sistemului de cerinţe, ce trebuie puse de acord cu clientul.

         Parcurgerea, pe parcursul elaborării proiectului, a notelor scrise privind motivările opţiunilor şi ipotezele de lucru adoptate, este esenţială pentru verificarea soluţiei finale, pentru reluarea analizei validităţii lor în cazul abordării unei alte variante de soluţie, pentru calculele de optimizare pe parcursul elaborării proiectului etc.

 

 

Defalcarea proiectului

         Proiectele se pot defalca:

         - pe componente

         - pe specialităţi

         - pe aspecte, căi ale realizării unor cerinţe

         - pe etape

               

         În orice caz şi mod de defalcare a proiectului, este necesar ca fiecărei părţi de proiect să i se transmită / defalce toate cerinţele impuse proiectului de ansamblu (care pot afecta partea respectivă), inclusiv gradele de importanţă alocate diferitelor cerinţe.

            Se face precizarea că, la împărţirea pe componente, diferitele cerinţe se defalcă în mod diferit:

            - cerinţe ce se distribuie în mod aditiv (de exemplu greutate, erori, pierderi etc.);

            - cerinţe ce se distribuie integral tuturor sau unor componente (de exemplu antigrizutozitate);

            - cerinţe ce se distribuie după legi mai complexe - exponenţiale, combinatorice etc. (de ex. în probleme de fiabilitate); altele.

 

         Managementul proiectului presupune şi urmărirea / analizarea pe parcurs a consecinţelor pe care diferitele cerinţe le imprimă soluţiilor parţiale sau pe variante, deoarece pot exista cerinţe care să conducă la soluţii oneroase, fiind oportună fie reconsiderarea cerinţelor, fie optimizarea în continuare a soluţiilor, fie trecerea la alte variante sau clase de soluţii.

 

         La defalcarea proiectului, este necesară definirea parametrilor de interfaţă între componente. Defalcarea este susceptibilă de a fi reconsiderată pe parcurs, în interesul optimizării de ansamblu a soluţiei; totuşi, orice reconsiderare a parametrilor de interfaţă stabiliţi iniţial este, de regulă, laborioasă şi generatoare de surprize, necesitând, de la început, un maximum de precauţie şi aprofundare ştiinţifică.   

 

         Orice modificare de cerinţă sau de parametru de interfaţă necesită, de regulă, verificarea tuturor parametrilor de interfaţă şi a tuturor premiselor adoptate, în toate componentele proiectului, deoarece pot apare consecinţe indirecte, imprevizibile intuitiv.

         .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 

         De la caz la caz (de exemplu, dacă este vorba despre un produs nou pentru fabricaţie), poate fi necesar ca proiectul să includă nu numai punerea în fabricaţie, ci şi pregătirea personalului, lansarea, promovarea comercială, publicitatea, organizarea reţelei de service etc.

 

 

 

 

    Înapoi module tematice       Înapoi Project Management             Înapoi