Promovarea metodelor moderne de project management în activitatea
de C-D din România
(1995)
Lucrările au fost comandate și finanțate de Ministerul Cercetării
și Tehnologiei
Analiza stadiului existent;
stabilirea oportunităților și a priorităților
(1993)
Module de curs Project Management:
Modulul 13 Modulul
47 Modulul 48
(1995)
Analiza stadiului existent; stabilirea oportunităților
și a priorităților
Colectiv de
elaborare:
Dr. ing. Mario
Duma
Cap. 1, 4, 5
Ing. Adriana
Vasilescu
Cap. 2
Ing. Radu
Enescu
Cap. 3
Cuprins
a) Proiect: definiție, ciclu de
viață
b) Ce este și ce nu este project
management
c) Project manager: funcții,
roluri, responsabilități, însușiri
d) Managementul conținutului și al
delimitării proiectului; Carta
proiectului
e) Managementul calității în
cadrul proiectului
f)
Managementul timpului în cadrul proiectului
g) Software de project management
h) Managementul costurilor în
cadrul proiectului
i)
Managementul riscului în cadrul proiectului
j)
Managementul resurselor umane în cadrul proiectului
k) Managementul contractelor /
relațiilor cu furnizorii
l)
Managementul comunicării
m) Direcții de acțiune în
implementarea project managementului modern
a. Descrierea analizei efectuate
b. Concluzii desprinse
6. Concluzii. Sinteză
În
țările avansate din punct de vedere economic, project managementul este prezent în orice activitate productivă
nerepetitivă, indiferent de gradul de complexitate. Este și situația
activității de C&D, unde identificarea cât mai precisă și satisfacerea
cerințelor beneficiarului așa cum au fost ele consemnate, cu încadrarea în
bugetul și termenele stabilite, constituie obiectivul oricărui proiect, fie el
simplu (de scurtă durată, mono-disciplinar, la care lucrează un singur
cercetător) sau complex (național sau internațional, multi-disciplinar, cu
echipe extinse etc.)
Într-o
serie de accepțiuni și într-o serie de țări, inclusiv în România, se fac
deosebiri între conceptele cercetare și proiectare și, în consecință, între
temă ( sau lucrare) de cercetare și
proiect. Lucrarea de față nu ignoră aceste delimitări, dar analiza acestora
nu face parte din sfera și scopurile ei.
Fără a ignora specificitatea activității de
cercetare, conceptul de proiect este utilizat, în prezenta lucrare, într-un
sens larg, de activitate productivă inovatoare nerepetitivă, sens în care
teoria, practica, instrumentele, tehnicile denumite ca fiind de Project
Management îi sunt întru totul și în mod benefic aplicabile.
Se impun, de la început, cel puțin trei
precizări:
1. Project managementul este necesar, dar nu și
suficient în managementul activității de C&D și, cu atât mai pregnant, în
managementul unei teme (lucrări) de C&D. Așa cum se va arăta și pe
parcursul documentației de față, în cercetare și, în particular, în tema de cercetare,
un rol esențial revine managementului științific, tehnic de specialitate, iar
gradul de delimitare (și, în cazul unei delimitări - gradul și modul de
cooperare) între project manager și conducătorul științific, între decizia
managerială și cea tehnico-științifică, poate prezenta variante. Lucrarea de
față se referă la project management, nu și la conducerea sub aspect științific
a unor cercetări.
2.
Project managementul oprează cu concepte specifice, dar și cu o serie de
concepte comune și altor sfere ale managementului; în project management se
regăsesc problematici, care constituie întregi discipline pentru managementul general: managementul resurselor
umane, al costurilor, al riscului etc. Ele sunt tratate, aici, ca elemente ale
project managementului, sub aspectele cu care ele intervin în project
management, fără a le ignora generalitatea.
3. Cât timp este unanim acceptat neologismul
management, în cadrul prezentei lucrări se folosește și neologismul project
management, deși ar fi fost cu totul acceptabil și termenul managementul
proiectelor. S-a optat, deocamdată, pentru varianta project management: a)
pentru a sublinia că este vorba despre un transfer de know how; b) pentru a
evita limitarea la aria a ceea ce în mod curent se înțelege în România prin
proiect, c) pentru a evita controvesa față de termenul, utilizat de unii
autori, management prin proiecte[1].
4.
Există, și în project management, ca și în management (ca și în alte domenii),
școli, curente. Chiar și în cadrul aceleiași școli, chiar și în cadrul
aceleiași instituții, se întâlnesc termeni, definiții, sistematizări, unghiuri
de vedere nu întru totul identice. Lucrarea de față nu și-a propus să facă
ordine, sub acest aspect, pe plan mondial, să unifice diferitele școli,
concepții și abordări de project management, ci, în cadrul unei abordări
coerente (chiar dacă nu singura posibilă; bazată, în principal, pe școala
reflectată în lucrările instituției Project Management Institute - SUA), să
trateze problematica project managementului în activitatea de C&D din
România.
*
În
țările cu economie dezvoltată, project managementul este o specializare, o
carieră - și totodată, o atribuție explicită. Componența optimă a unei echipe
de proiect este considerată a fi: project manager, beneficiar, expert
(responsabil) științific / tehnic și membri[2].
Project managerul are o pregătire specifică, detaliată în domeniul project
managementului, iar membrii echipei de proiect sunt cel puțin familiarizați cu
conceptele de project management modern. Există nenumărate oportunități de
training în domeniul project management (organizate de marile firme de
training, universități etc.), oportunități de asociere (institute și asociații
naționale sau inetrnaționale de project management), de acreditare (titlul de
Project Manager Professional), de documentare (reviste specializate de project
management, secțiuni dedicate project managementului în reviste și jurnale de
management, cărți).
Anticipând
asupra analizei efectuate în lucrare, se poate afirma că, în prezent, în
activitatea de C&D din România (ca și, de altfel, în majoritatea celorlalte
domenii), project managementul se aplică, de multe ori, în mod empiric și, în
principal, la latitudinea personalității și a experienței project managerului.
Funcția și rolul de project manager nu sunt bine definite, iar atribuțiile (și,
în consecință, activitatea) nu sunt cele care să faciliteze project
managementul.
Termenul
de project management este, de multe ori, omis din tratatele de management din
România (sau prezentat foarte succint, adesea - sub denumirea conducerea prin
proiecte, conducerea pe bază de proiecte, gestiunea proiectelor /
conducerea proiectelor - termeni care se suprapun numai parțial cu cel de
project management); există o selecție prea redusă de oportunități de training
în project management modern; se constată limite de înțelegere a importanței
organizării și desfășurării activității productive cotidiene pe criterii de
eficiență economică.
*
Lucrarea
de față își propune:
- o
clarificare a conceptului de project management modern și a pașilor esențiali
în implementarea sa
- o
analiză (neexhaustivă) a situației prezente în domeniul project managementului
în activitatea de C&D din România
-
identificarea unor prime acțiuni (acțiuni pilot) pentru a pregăti implementarea
metodelor, tehnicilor și practicilor de project management modern în
activitatea de C&D din România, sau pentru a le consolida, acolo unde (și
în măsura în care) ele deja există.
a. Proiect: definiție, ciclu de
viață[4]
PROIECT: orice sistem de acțiuni, cu un
punct de demarare clar și cu obiective după care se apreciază încheierea. În
practică, majoritatea proiectelor depind de resurse finite sau limitate cu care
trebuie atinse obiectivele.
PROGRAM: grupe / serii logice de
proiecte. Proiectele sunt subseturi ale programelor.
Acestor definiții generale le corespund, (deși nu întotdeauna recunoscute
ca atare), inclusiv în activitatea de C&D din România, atât lucrările de
cercetare tradiționale, cât și cazuri sau stadii specifice ale acestora (de
exemplu, studii de prefezabilitate sau de fezabilitate necontractate /
finanțate din interior), precum și orice inițiative de schimbare
(restructurare, reorganizare, privatizare, asociere, scindare, schimbare de
sediu etc.)
Într-o altă abordare, se poate remarca faptul că, în
activitatea de C&D, conceptele de proiect și project managementul pot fi
utilizate în cel puțin două categorii de accepțiuni / situații:
- proiect propriu-zis, temă (lucrare) de cercetare;
- acțiune de schimbare, de înnoire, de restructurare, de
lansare etc., categorie care poate fi mai importantă în unitățile și în
activitatea de cercetare, decât în alte unități (v. și cap. 3 al documentației
de față).
Detaliind prima accepțiune, în activitatea de cercetare
proiect poate fi:
- tema (lucrarea) de cercetare, numai până la încheierea
fazelor de cercetare, sau și a celor de proiectare;
- întregul ciclu de inițiere, concepere, asimilare, punere
în fabricație, lansare și promovare a unui nou produs, a unei noi tehnologii
etc.
În activitatea investițională, în mod similar, proiect
poate fi:
- proiectul;
- Intregul ciclu de inițiere, proiectare, realizare și
punere în funcțiune a unei investiții.
Ciclul de viață total al
proiectului (C D E F) |
|||
Planificare |
Realizare |
||
Faza 1 |
Faza 2 |
Faza 3 |
Faza 4 |
Concepție |
Dezvoltare |
Execuție |
Finalizare |
C |
D |
E |
F |
¯
DECIZIA START / STOP[5] |
timp ź |
C |
D |
E |
F |
Culegere
informații Identificare
necesitate Stabilire: obiective fezabilitate (în mare) beneficiari grad de risc strategie echipa preconizată Estimare
preliminară resurse Identificare
alternative Prezentare
propunere Obținere
aprobare pentru faza următoare |
Numire membrii
cheie ai echipei Efectuare
studii Definire
conținut (versiunea de bază) produsul final standardele de calitate resurse activități Stabilire planul de referință buget, cashflow reguli și proceduri Evaluare
riscuri Confirmare justificare (de continuare) Prezentare
proiect Obținere
aprobare pentru faza următoare |
Stabilire organizare comunicare Motivare echipă Detaliere
cerinte tehnice Stabilire fluxuri activități planul detaliat sistemele de informare și control Achiziții Realizare fluxuri activități Direcționare /
monitorizare / prognoză / control conținut calitate timp / termen cost / buget Rezolvare
probleme |
Finalizare
produs(e) Recepție /
acceptare Postcalcul Transfer responsabilitate asupra produsului Evaluare
proiect Documentare
rezultate Eliberare /
redirecționare resurse Realocare
resurse umane |
Proiectul nu se abordează numai bloc (de la inițiere la finalizare). Tema
se propune (ca problemă de studiat / de soluționat), iar proiectul se împarte /
se detaliază în faze corespunzând punctelor logice din ciclul de viață al
proiectului și nu unor criterii financiare sau de raportare. O lucrare de
cercetare poate avea o anumită temă, dar poate fi abordată ca o succesiune de
proiecte separate. Obiectivul principal al unui studiu de prefezabilitate sau
de fezabiliate (etapele C și D din ciclul de viață) este de tocmai de a furniza
informația necesară pentru, și de a propune, decizia de a continua sau nu cu
proiectul / etapa următoare.
De abia în cazul etapelor deja aprobate, dar de durată, se fac defalcări pe criterii financiare sau de
raportare (și detalieri ale însuși proiectului).
b. Ce este și ce nu este
project management?[6]
Ce este PROJECT
MANAGEMENT:
managementul
oricărei acțiuni unicat, sau
managementul
schimbării
(managementul
situațiilor prin definiție tranzitorii)
Ce nu este
PROJECT MANAGEMENT:
management strategic
management
organizațional
management
de producție
management tehnic / științific
Între domenii există o strânsă interdependență, iar granițele nu sunt
rigide. Este vorba mai mult de centrul de greutate al preocupărilor, de rolul
principal jucat de project manager - și, în consecință, de tipul de cunoștințe
/ expriență necesare.
Project management: arta
de a direcționa și de a coordona resursele umane și materiale, pe întreaga
durată a proiectului, prin folosirea tehnicilor moderne de management, pentru a atinge obiective
predeterminate de conținut, cost, timp, calitate și satisfacție a
participanților.
De remarcat o schimbare modernă de nuanță: calitatea, precum și satisfacția
participanților, considerate la fel de importante ca și (tradiționalele) cost
și termene.
Project managementul modern se bazează pe principiul
ÎNTÂI PLANIFICARE,
APOI EXECUȚIE !
Aceasta reprezintă o creștere a importanței acordate planificării, nu
formale, ci ca instrument real de lucru, pe toată durata desfășurării
proiectului, precum și a controlului, exercitat permanent și nu doar prin
excepție (în caz de abatere de la plan).
PROJECT MANAGEMENT:
direcții de acțiune
· Managementul delimitării
proiectului
ce își propune și ce nu
își propune proiectul
· Managementul calității
calitatea, așa cum a fost
definită de, și negociată cu, beneficiarul
· Managementul timpului
importanța planificării,
nu numai în sensul termenelor finale și de fază, ci în sensul defalcării
întregii activități în segmente planificabile și măsurabile
· Managementul costurilor
Încadrarea în bugetul
alocat proiectului, prin planificarea și controlul atent al costurilor de-a
lungul întregii sale desfășurări
· Managementul riscurilor
Riscurile realizării
proiectului în condițiile impuse nu pot fi eliminate - dar impactul lor poate fi
controlat. Managementul riscurilor necesită un efort conștient, permanent al
project managerului
· Managementul resurselor umane
Din nou, o modificare de
accent: managementul resurselor umane nu înseamnă numai folosirea optimă a
resurselor alocate, ci și asigurarea creșterii profesionale și a satisfacției
tuturor participanților la proiect; mai mult, proiectul reprezintă partea de
tactică, asociată strategiei organizației în domeniul resurselor umane
· Managementul relațiilor cu furnizorii
Buna desfășurare a
proiectului presupune ca resursele externe, materiale și umane, să fie
disponibile la timp, în cantitatea necesară și la prețul optim. Aceasta
presupune un efort conștient din partea project managerului, dar și o anumită
libertate de mișcare, autoritate oranizațională etc.
· Managementul comunicării
Project managerul este
punctul focal în circulația informației în cadrul proiectului; din exterior spre proiect; din proiect spre exterior; între nivelurile ierarhice.
Aspectul cel mai
important legat de direcțiile de acțiune ale project managementului modern este
că, în orice moment, abordarea uneia din direcții se face în raport, în
conexiune cu celelalte, că managementul sub unul din aspecte nu se poate face
în izolare față de celelalte.
Cele opt diecții de
acțiune,
patru direcții principale (funcționale): managementul
delimitării, calității, costurilor, timpului
și
patru direcții suport / adiacente: managementul riscului,
resurselor umane, relațiilor cu
furnizorii; comunicării
sunt interpătrunse, interdependente.
Câteva observații despre
diversele aspecte legate de deciziile aferente project managementului, în
raport cu ciclul de viață al proiectului
Valoarea efortului investit, în ciclul de viață al
proiectului
Informația (disponibilitate, acuratețe, detaliu), în
ciclul de viață al proiectului
Potențialul de a mai
adăuga valoare, în ciclul de viață al proiectului
Costul schimbărilor, față de momentul în care intervin
Valoare adăugată - costul
schimbării: ultimul moment de intervenție
Risc - ce se pierde: perioada de risc critic (cu privire la riscul de nerealizare a proiectului în condițiile impuse)
Toate aceste corelații nu fac
decât să ilustreze preocupările multiple, simultane ale unui project manager
eficient, precum și faptul (evident, dar adesea ignorat) că există un moment
optim al fiecărei decizii.
c. Despre project manager: funcții, roluri,
responsabilități, însușiri[7]
După cum s-a arătat în introducere, deoarece nu există încă
un consens în literatura managerială din România asupra unui echivalent corect
/ complet al termenului de project manager, în cadrul acestei lucrări se pune
accentul asupra definirii funcțiilor,
rolurilor, responsabilităților și însușirilor
asociate, considerând că acesta va facilita și stabilirea unui
echivalent în limba română.
Funcții ale project managerului:
planificare
organizare
conducere (leading)
control
Roluri și responsabilități ale project managerului:
integrare: echipa / grupul (intern), cu conducerea, cu alte grupuri
(intern, extern),
cu clientul
comunicare:
ce mesaj / informație, cui, cum, când
leadership:
rezolvă probleme ivite, previne și rezolvă conflicte, asistă și ghidează, încurajează
luare de
decizii: alocare de resurse, compromisuri cost / termen / calitate, schimbări de conținut / direcție
creator
de climat: menține moralul trupelor, creează o atmosferă constructivă, deschisă, stimulatoare
Însușiri dezirabile ale unui project manager:
lucrează bine cu alții
(comunicare, răbdare, tact, delegare etc)
are
experiență (preferabil - largă) în domeniul tehnic al proiectului
are ceva
experiență de conducere
bun
organizator
studii
superioare
familiar
cu aspectele administrative
conștient
de, și în stare să prezinte / urmeze corect, poziția firmei
orientat
spre profit
bun
negociator
știe să-și controleze tendința de a nu se
implica prea mult în aspectele tehnice,
se concentrează asupra aspectelor manageriale
d. Managementul conținutului și
al delimitării proiectului,
Carta proiectului
(scope management)[8]
Project
scope- ceea ce este, își propune proiectul; mandatul proiectului; conținutul
proiectului. Din nou, facem referință la termenul în limba engleză,
pentru că nu există un echivalent consacrat în limba română, probabil pentru că
preocuparea pentru negocierea și definirea cât mai clară a ceea ce se așteaptă
de la un proiect nu are o tradiție de abordare explicită, sistematică.
Conținutul
proiectului: poate fi descris enumerând toate activitățile desfășurate, produsele
rezultate și resursele consumate.
Foarte
important: identificarea, definirea,
documentarea[9] obiectivelor
proiectului, precum și a abordărilor posibile pentru a le atinge. În practică, aceasta se face cu ajutorului
documentului numit PROJECT STATEMENT, sau Project Brief (documentul primar al
proiectului, carta proiectului), document viu, la care se face referire
permanent - și care se actualizează permanent.
Project statement - punctaj orientativ
- Tema (obiectivul) proiectului (care este problema pe care trebuie
să o rezolve)
- Rezultate scontate (la ce va folosi rezultatul proiectului)
- Beneficiarul direct (plătitor), utilizatorul final (potențial)
- Conținutul proiectului (ce își propune proiectul)
- Care sunt limitele proiectului (ce NU își propune proiectul)
- Criteriile de succes al proiectului (când se va considera
proiectul încheiat cu succes)
- Aspecte relevante legate de contextul desfăsurării proiectului
(inclusiv probleme, restricții)
- Ipoteze de lucru
- Factorii de risc identificați pentru desfășurarea proiectului
(riscuri privind costurile, termenele, și / sau conținutul)
- Factorii de risc / restricțiile
identificate pentru rezultatul (obiectul) proiectului
- Grupurile de participanți (permanenți, dar și ocazionali, ca de
ex. Planul, Colectivele de avizare, respectiv recepție, dacă se folosește acest
mecanism)
- Organizarea echipei proiectului (roluri: responsabil, experți,
echipa permanentă, cei cu contribuiții ocazionale / punctiforme etc; structura
de raportare)
- Resurse umane estimate a fi necesare desfășurării proiectului
- Resurse materiale estimate a fi necesare desfășurării proiectului
- O schiță de plan
- O schiță a costurilor estimate
- Planul asigurării calității (mecanisme)
- O analiză costuri / beneficii
- Recomandarea de
a continua cu etapa următoare sau de a stopa proiectul.
e. Managementul calității în
cadrul proiectului[10]
Definiția calității: totalitatea trăsăturilor și a
caracteristicilor unui produs sau serviciu care influențează capacitatea
acestuia de a satisface cerințe explicite sau implicite ale clientului
(beneficiarului).
De
menționat că, în cazul activității de C&D, beneficiarul nu este întotdeauna
o persoană sau un grup, care să poată formula / sugera cerințe. Adesea,
singurul beneficiar este, de fapt, doar un finanțator. Este de aceea foarte
important ca rolul de beneficiar să fie suplinit, ca cineva (finanțator,
echipa de proiect, consulatnți) să se erijeze în beneficiar, astfel încât un
proiectul să aibă la bază un set clar de cerințe / specificații, respectiv de
criterii de succes.
Managementul calității în cadrul proiectului:
desfăsurarea proiectului, în întreg ciclul de viață, fără nici o abatere de la
specificații (de proces, de produs).
Pentru
aceasta sunt necesare: politici, planuri, proceduri, programe
și specificații privind calitatea.
Funcții ale
managementului calității în cadrul proiectului:
· stabilirea și comunicarea unei
filozofii (înțelegeri) clare în privința calității, în specificul proiectului
· asigurarea calității (QA -
quality assurance) / conformarea la cerințe - standarde de calitate și feedback
despre îndeplinirea lor
· controlul calității (QC -
quality control) / conformarea la specificații - procesele tehnice care
examinează, analizează și raportează conformarea la cerințe
Pași în procesul de
management al calității în proiect:
· responsabilitatea asupra
calității - la nivel de individ / acțiune
· auto-inspecție
· zero defecte (cu implicații deosebite asupra necesității
unei planificări realiste și a alocării de resurse necesare)
· control statistic al procesului
· adoptare de decizii bazate statiztic (statistical
decision making), de ex.: analize cauză-efect, analize eșec / consecințe etc.)
· culegere de date pe eșnatioane statistice (statistical
data sampling)
· evaluarea costul calității -
costuri legate de asigurarea conformării la cerințe, precum
și costurile legate de abaterea de la
cerințe.
Se consideră, orientativ, că 85% din costul calității este în răspunderea
managerului de proiect.
Calitatea
produsului final trebuie clar definită de către client și clar înțeleasă de
către project manager. Depășirea
cerințelor clientului poate înseamna risipă - aceasta fiind o altă schimbare de
mentalitate în managementul modern al
proiectelor.
Calitatea, așa cum a fost
definită de către beneficiar, stă la baza definirii criteriilor de acceptare
(de succes) a proiectului. Într-o relație funcțională beneficiar-proiect, este
deosebit de important să se definească cât mai clar și la momentul optim atât
cerințele, cât și criteriile de succes (acest proiect va fi considerat
încheiat cu succes dacă... sau ...când...).
Client poate fi următorul, colegul căruia i se transferă munca. Produsul
/ serviciul transferat trebuie să fie de calitatea cerută / așteptată. Această
accepțiune se corelează cu observația că un proiect trebuie gândit ca proces.
Calitatea produsului proiectului se va obține prin îmbunătățirea sau optimizarea tuturor sub-proceselor
componente.
O altă schimbare de mentalitate o reprezintă faptul că accentul se pune nu
(numai) pe măsurarea output-ului (produsul, rezultatul proiectului), ci pe
măsurarea și îmbunătățirea permanentă a proceselor asociate proiectului.
Aspecte legate de testarea /
verificarea produsului / rezultatului proiectului:
beneficiarul trebuie
implicat cât mai mult în definirea
criteriilor
scenariilor
rezultatelor acceptabile
precum și în efectuarea
testelor.
1. Realizare componente
ȘI testare
2. Integrare (agregare)
componente ȘI testare (după fiecare nivel succesiv de integrare)
Această
succesiune, desigur, nu se referă doar la componente, respectiv testare fizică,
ci, în sens mult mai larg, la produse intermediare și verificarea calității,
deci a conformării la specificații.
Testarea pe parcurs, la fiecare nivel de integrare, crește costurile de
realizare, dar reduce riscul cheltuielilor mari de corectare, necesare dacă se
descoperă erori în fazele finale.
Unele aspecte, considerate de
practica modernă de project management ca importante în procesul de asigurare a
calității:
În fazele de concepție, dezvoltare:
...Dialogul project manager - client (clarificare,
informare, negociere)
...Definirea obiectivelor proiectului
...Realismul planului
...Definirea ne-ambiguă a conținutului proiectului
În fazele de dezvoltare, execuție:
...Stimularea colaborării
...Aspectele tehnice (specificațiile tehnice)
...Atenția acordată interfețelor
...Evitarea supra-designului
...Evitarea sub-designului
...Aplicarea unui set de reguli pentru întocmirea
documentației
COSTUL CALITĂȚII - COSTUL LIPSEI DE CALITATE
Costul calității este costul total al tuturor eforturilor de a realiza
calitatea unui produs / serviciu. Include costul întregului efort de a realiza
acel produs / serviciu care este conform cerințelor, precum și costul
întregului efort care trebuie depus din cauza nerespectării cerințelor.
COSTUL RESPECTĂRII CERINȚELOR |
COSTUL NERESPECTĂRII CERINȚELOR |
PLANIFICARE |
REBUTURI
(subproduse inadecvate) |
TRAINING,
EXPLICARE |
REVENIRI,
REFACERI |
CONTROL |
GRABĂ + RABAT,
SUPERFICIALITATE |
TESTARE PE
TEREN |
CONSUM
SUPLIMENTAR DE MATERIALE, TIMP; INTÂRZIERI PENTRU ALTE PROIECTE |
VALIDAREA
PROIECTĂRII |
CHELTUIELI
PENTRU PERIOADA DE GARANȚIE |
VALIDAREA
PROCESELOR |
ANALIZA ȘI
REZOLVAREA RECLAMAȚIILOR |
TESTARE ȘI
EVALUARE |
ENERVĂRI |
AUDIT DE
CALITATE |
PIERDERE DE
INCREDERE |
INTREȚINERE,
CALIBRARE (în sens larg) |
PIERDERE DE
PRESTIGIU |
ALTE |
PIERDERE DE
CLIENȚI |
JUST-IN-TIME = stocuri
zero = zero defecte.
Concept aplicabil, în principiu,
oricărui sistem de procese. Concept aplicabil în project sau program
management: definire, planificare, urmărire / control, asigurarea calității -
astfel încât fiecare subprodus (produs intermediar) să fie produs la momentul
optim și de calitatea cerută.
Exemple de surse de risipă în proiecte
- lucrări care nu
trec de avizare
- greșeli de
proiectare
- întreruperi
(oameni nepregătiți, indisponibili, materiale improprii / întârziate etc.)
- blocaje (oamenii
nu știu ce trebuie să facă , sau au prea multe de făcut)
- folosire
improprie a resurselor umane (folosiți sub capacitate, puși să facă munci
pentru care nu au pregătirea necesară etc.)
- folosire
improprie / ineficientă a spațiului
- cheltuieli
nejustificate sau făcute la un moment nepotrivit (de exemplu, prematur)
Aspectele de mai sus se leagă, desigur, de importanța acordată realizării
obiectivelor proiectului în condiții de optim de cost - aspect la fel de
important pentru un proiect de C&D, ca și pentru, de exemplu, un proiect de
investiții.
Sugestii de pași în realizarea
unui sistem de control al calității
(al produsului proiectului / ai
proceselor asociate proiectului)
1. Examinarea / analiza a ceea ce se cere
(rezultatul proiectului)
2. Identificarea nivelului cerut de performanță
3. Stabilirea standardelor care să sprijine
acel nivel de performanță
4. Examinarea diverselelor variante ale unui
sistem de control al calității
5. Alegerea sistemului de control al calității,
cel mai potrivit pentru proiectul dat
6. Stabilirea criteriilor pentru sistemul de
control al calității (tip de defecte, număr, eșantion, criterii de acceptare /
respingere etc.)
7. Monitorizarea sistemului de control al
calității
8. Analiza relevanței / eficienței sistemului
9. Efectuarea ajustărilor necesare
10. Reevaluarea periodică a sistemului de control
al calității
Cele de mai sus subliniază necesitatea reconsiderării și adaptării / perfecționării permanente a sistemelor de
asigurare a calității proiectelor, inclusiv a lucrărilor de C&D.
Un alt aspect legat de activitatea reală de conducere a proiectului pe care
trebuie să o desfășoare project managerul este legată de crearea condițiilor
necesare pentru ca membrii echipei să-și poată asuma răspunderea sarcinii ce li
se trasează și să o poată realiza în mod optim.
Câteva aspecte considerate importante pentru membrii echipei:
· să știe ce li se
cere pentru a satisface cerințele
· să știe cum să își
îndeplinească funcția pentru a satisface cerințele
· să aibă
echipamentul necesar
· să își poate
evalua performanța pe parcursul îndeplinirii funcției
· să le stea în
puteri să modifice procesul în așa fel în cât să obțină rezultatul așteptat
· să fie motivați să
facă ceea ce li se cere
· să fie lăsați să
facă ceea ce li s-a cerut
Identificarea și corectarea erorilor: pași
1. Definirea problemei (inclusiv a resurselor,
procedeelor, termenelor necesare pentru corectare): CINE? CE? UNDE? CÂND? DE
CE? CUM?
2. Corectare (inclusiv notarea realizării acțiunilor
stabilite)
3. Identificare cauze (profunde, reale, sursă - inclusiv
identificarea procesului intern care face posibilă eroarea)
4. Luare măsuri de corectare (inclusiv: modificarea
permanentă a proceselor implicate și măsuri pentru a verifica succesul
modificărilor, precum și puncte de control acolo unde s-au ivit erori)
5. Monitorizare / evaluare, pentru a fi sigur că sursa de
erori a fost permanent eliminată
f. Managementul timpului în
cadrul proiectului[11]
Se afirmă că project managerul ar trebui să-și petreacă 5% din timp
planificând și 95% din timp controlând.
PLANIFICARE - identificarea a ceea ce va fi de făcut, cum și ce se va
folosi
strategie
limite
de resurse
evenimente
cheie
planul
de referință
ESTIMARE - determinarea duratei activităților
conținut
limitări,
interfețe
resurse
analiză
PROGRAMARE - planul + durate reale,
resurse reale
durate reale
resurse
reale
rafinare,
aliniere, rezerve
verificare,
variante, analiza drumului critic
prezentare
informație
CONTROL - măsurarea a ceea ce s-a făcut,
față de ceea ce era programat să se facă, și acțiuni în consecință
planul de organizare a
controlului
monitorizare
și analiză
raportare
decizii,
acțiuni alternative
Planificarea
(aici în sensul de time management) inițială a proiectului trebuie să includă:
Drumul critic (critical path) = serie
de activități interdependente, care determină durata totală minimă a
proiectului.
WBS (Work Breakdown Structure) = structură-arbore,
reprezentând toate activitățile de desfășurat, la niveluri succesive de
detaliere.
Succesiunea activităților -
succesiunea logică a ceea ce trebuie realizat, într-un plan structurat (grupe de
activități, activități, sub-activități)
Analiza timpului: durata fiecărei acțiuni și posibilitatea de a
capta gradul de realizare; data când poate fiecare activitate să
înceapă (cel mai devreme)
Diagrama GANTT = reprezentare grafică
activități / timp
Analiza resurselor: tipul
de resurse necesare fiecărei acțiuni, resursele propriu-zis alocate și posibilitatea de a nota modificările
Analiza costurilor:
costul unitar al resurselor și capacitatea de a compara costurile planificate
cu cele reale
Variante de plan:
variante de rezervă (în mare)
Mecanismul de raportare:
stabilirea frecvenței, obiectivelor, conținutului raportărilor, la care se
analizează variațiile din punct de vedere al termenelor, costurilor,
performanțelor tehnice
Forma rapoartelor -
pentru a facilita comnunicarea și analiza comparativă
Evenimente cheie
(milestones - borne de reper): momente importante în desfășurarea proiectului
pentru
că reprezintă momente când poate lua un alt curs
pentru
că sunt considerate importante de către client
pentru
că reprezintă finalizarea unei grupări logice de activități
Proceduri pentru modificarea, și evidența modificării,
documentației
Planificarea momentelor, și a procedurilor asociate,
pentru a verifica fezabilitatea soluțiilor (pe parcurs!). O astfel de analiză trebuie neapărat să aibă loc după prefigurarea
soluției, dar înainte de contractarea ei cu clientul.
Planificarea momentelor și a criteriilor și procedurilor
de testare a produsului.
(cu atenție asupra
faptului că, în mod ideal, trebuie contractat numai ceea ce se poate testa /
verifica / măsura și / sau trebuie specificat ca atare).
Planul de contractare și achiziții (interne /
externe): resurse umane, materiale, echipament, servicii
g. Software de project
management
Software
ne-specializat, de la procesoare de text, la spreadsheets
(Word.....Excel, Lotus) și baze de date (Paradox, Dbase, ...
Acces),
se poate folosi pentru anumite aspecte de project
management.
Software
specializat, destinat
/ specific aplicării anumitor direcții de acțiune din project management.
Software-ul de project management este în
primul rând util pentru time și cost management.
Avantaje: vizualizare comodă, ușurință în elaborarea
/ compararea scenariilor, urmărire automată a termenelor, costurilor și a
alocării / încărcării resurselor, ușurință în efecturea modificărilor.
Într-o o sursă bibliografică foarte recentă - iulie 1995
[12], sunt identificate 66 (!) de produse software specifice de Project
Management, numai pe piața nord-americană. Trebuie făcută, însă, precizarea că
nu toate produsele sunt independente și concurente, ci unele au caracter de
adaosuri specializate la celelalte (adică, de exemplu, WBS Chart sau Risk+
adaugă facilități suplimentare la Microsoft Project).
Drept clase de caracteristici
definitorii pentru diferitele produse program prezentate, sunt utilizate:
- facilitățile oferite de sistem: sistemul de operare sub
care lucrează, rețele accesibile, posibilități de acces multiplu, acces la
poșta electronică, posibilități de restricționare a accesului, parole etc.;
- analiza timpului / termenelor: drum critic, număr de
activități per proiect, unități de măsurare a duratelor (ore, zile, săptămâni,
luni) etc.;
- analiza resurselor (umane): admite resurse onogene /
heterogene, abilități, echipe etc.;
- structuri logice:
defalcare după lucrări, după organizații, după resurse;
- analiza costurilor;
- analiza performanțelor și raport cost / performanță;
- lucrul cu proiecte multiple;
- metodele de raportare (după realizare / cost / timp, date
reale de start / de realizare, dolari
cheltuiți / resurse utilizate, durate /
costuri / resurse rămase ;
- facilități de reprezentare grafică.
Pe piața românească este
acum oferit software de project management, ca,
de exemplu:
Primavera (~4000 $)
Microsoft Project (~700$)
PLAN (~450$, românesc, în românește)
h. Managementul costurilor în
cadrul proiectului[12]
Managementul costurilor = ansamblul proceselor necesare pentru a menține un
control financiar eficient asupra proiectului (evaluare, estimare, alocare de
fonduri, urmărire, analiză, prognoză, raportare)
Subprocese:
· estimarea și prognozarea costurilor, din punct de vedere al:
fezabilității
profitabilității
surselor
de finanțare
investiției
în proiect (ordinul de mărime al costului proiectului, inclusiv costurile de
demarare și de încheiere)
rezervelor
(pentru neprevăzut, inflație)
dobânzilor
precum
și prognoza (inclusiv pe bază de date istorice) și nivelul de încredere în
această estimare și prognoză
· alocarea costurilor:
WBS - activitățile de desfășurat
planul
costurilor
cashflow
prognozat
rezerve
criteriile
/ metodele de măsurare a performanței, contabilitate
finanțare
(distribuirea fondurilor) în cadrul proiectului
· controlul costurilor:
definirea mecanismelor, politicilor, procedurilor
managementul
neprevăzutului (modificări de conținut, termene, finanțare etc)
urmărire
(real vs. planificat)
raportare
analiză
+ măsuri de adaptare
· aplicații - suport, de ex.:
baze de date istorice
grafice
de alocare a responsabilităților
evaluarea
post-proiect
Managementul costurilor se face de-a lungul întregului ciclu de viață al
proiectului, într-un proces permanent de implicare preventivă și corecție
promptă.
i. Managementul riscului în
cadrul proiectului[13]
ABORDAREA RISCULUI
ÎN PROJECT MANAGEMENT
Riscul în proiect: efectul cumulativ al
evenimentelor adverse ce pot periclita realizarea proiectului în condițiile
impuse / dorite, care pot afecta rezultatul proiectului. Gradul de expunere la
evenimente negative și consecințele lor probabile asupra îndeplinirii
obiectivelor proiectului, din punct de vedere al conținutului, calității,
termenelor și costurilor.
Managementul riscului: arta și știința de a identifica,
evalua și de a răspunde la risc, pe toată durata ciclului de viață a
proiectului și în interesul atingerii obiectivelor proiectului.
Project managerul trebuie să abordeze riscul în condiții
variabile de disponibilitate de informație:
de la nici o informație,
la informație parțială, până la informație completă
de la a fi afectat de
necunoscute necunoscute, la necunoscute cunoscute,
la cunoscute
de la extrema
incertitudinii maxime, la cea a certitudinii maxime
Tipuri de risc
· legate de desfășurarea /
procesul proiectului, de exemplu, riscuri legate de:
încadrarea
în termene / costuri
impactul
proiectului asupra organizației / organizațiilor și al acestora asupra proiectului
experiența
de lucru cu un anume beneficiar (relație rodată vs. prima colaborare)
experiența
în domeniu a beneficiarului, gradul de întelegere a cerințelor
impactul
mediului de desfășurare a proiectului (de exemplu climatul social, reglementări legale etc.)
resursele
umane (impactul proiectului asupra lor și al lor asupra proiectului)
resursele
materiale (disponibilitate, cost, calitate)
contracte,
furnizori
· legate de produsul /
rezultatul proiectului, de exemplu:
noutatea
solutiei
fezabilitatea
soluției
performanța
tehnică, eficiența economică obtenabile
gradul
de dificultate al soluției
posibilitățile
de testare / verificare / creare de
prototip
coerența
cerințelor
FAZE ÎN MANAGEMENTUL RISCULUI
1. Identificare
impact maxim / probabilitate
maximă ź impact minim / probabilitate
minimă
2. Evaluare (tip, impact, probabilitate)
3. Răspuns
stabilire strategie
asigurare
(pentru ceea ce se poate și merită a fi asigurat)
planificarea
acțiunilor specifice pentru ceea ce nu se poate asigura
4. Documentație (atât pentru
comunicarea cu factorii interesați, dar și pentru construirea bazelor de date
istorice)
Pași recomandați în abordarea factorilor de risc
1. Identificarea, cât mai clară și specifică, a
factorilor care pot afecta obiectivele proiectului, prin prisma: conținut /
mandat, calitate, termen, cost.
2. Încercarea de a cuantifica impactul fiecăruia dintre
acești factori
3. Identificarea factorilor care nu pot fi controlați
(asupra cărora project managerul nu are autoritatea să intervină)
4. Compensarea efectului acestor factori, prin măsuri
asupra celor care pot fi controlați.
MĂSURAREA RISCULUI
Managementul
riscului este deja o știință în sine; există o gamă largă de instrumente de
lucru (de la metodologii la calcule) aferente, puse la dispoziția project
managerului. Redăm în continuare modul de calcul în primă aproximație, pentru ierarhizarea factorilor de risc, doar
cu titlu de exmplu:
EVENIMENT DE RISC (E) -
ce, exact, se poate întâmpla în detrimentul proiectului?
PROBABILITATEA DE RISC
(P) - cât de probabil este că se va petrece?
SUMA LA RISC (S) - ce se
poate pierde
Gravitatea evenimentului de risc (G) = P x S
Calculul de mai sus trebuie
efectuat pentru toate riscurile identificate, apoi suma trebuie analizată. În
acest fel se poate identifca o irarhizare a efectului posibil al factorilor de
risc, precum și efectul lor cumulat.
Tipuri de riscuri (din
punctul de vedere al project managerului):
neidentificate,
necontrolate, ignorate (necunoscute necunoscute)
identificate, dar nu se
face nimic (în urma unei decizii fundamentate)
evitate
reduse
împărțite cu alții (de
ex., într-un joint venture)
transferate (de ex.,
prin contract)
absorbite (prin
management atent)
abordate ca o combinație
a celor de mai sus
Deoarece riscul nu trebuie
asumat dacă beneficiul potențial și șansele de succes nu depășesc costul
reparațiilor în caz de eșec, de obicei, mai ales în cazul riscurilor majore,
decizia este luată de beneficiar, ținând seama de sugestiile project
managerului, sau de comitetul director al proiectului / programului, pe baza
unor întrebări de control de genul:
· De ce să ne asumăm riscul?
· Ce se va câștiga?
· Ce se poate pierde?
· Care sunt șansele de succes /
riscul de eșec?
· Ce se poate face dacă nu se
obține rezultatul scontat?
· Rezultatul scontat merită
riscul?
· Ce frecvență vor avea pierderile
(o dată, sau repetitive?)
· De câtă informație dispunem și cât este de credibilă?
· Cât de grav va fi efectul unui
eșec?
· Cât de mult putem controla
desfășurarea evenimentelor dacă decidem să ne asumăm riscul?
· Cât de grave vor fi consecințele eșecului?
· Ce efect ar avea eșecul asupra clienților,
publicului etc.?
· În ce măsură suntem în stare să estimăm
efectele și consecințele?
· În ce măsură vom fi în stare să măsurăm
efectele și consecințele?
· Ai cui sunt banii?
În cadrul managementului preventiv, abordarea atentă, la momentul potrivit
și măsurile concrete, fundamentate de un proces real de analiză, joacă un rol
important.
j. Managementul resurselor
umane în cadrul proiectului[14]
Considerat
artă și știință în același timp, managementul resurselor umane, constând din
direcționare, coordonare și influențare, se desfășoară pe două dimensiuni:
dimensiunea de științe / tehnici administrative
și cea de științe / tehnici privind comportamentul
/ psihologia.
Dintre aspectele
administrative (direcționare și control) în răspunderea project managerului
sau care se desfășoară la nivel de organizație și cu care project managerul
interacționează:
· recrutare, selecție, plasare (omul portivit, în proiectul potrivit, pentru
activitățile potrivite)
· perfecționare profesională
· contract, evaluare, salarizare
· planificare a evoluției
profesionale (career path planning) - integrarea planurilor individului cu
cele ale organizației, în interesul ambelor părți
· planificarea necesarului / profilului
de forță de muncă (la nivel de organizație) și măsurile
pentru a le atinge
· dezvoltare / perfecționare organizatională - folosirea tehnicilor,
cercetărilor și a teoriei științei comportamentului (behavioral science) pentru
a dezvolta cultura unei organizații în sensul unor obiective legate de
participare, decizii colective, lucru în echipă.
Unele
dintre aspectele legate de știința comportamentului - relațiile project
managerului cu participanții, direcți sau indirecți, și managementul reacțiilor
și al comportamentului lor.
· comunicare
· motivare
· sprijin /
asistență
· negociere
· delegare
· soluționare de
probleme - interacțiunea dintre project manager și un
membru al echipei, pentru a găsi o soluție la o problemă de profil uman,
administrativ, tehnic, ce afectează proiectul
· recompensare (materială, morală) a participanților
· leadership
· dezvoltare a
echipei (team building) - influențarea indivizilor,
fiecare cu obiectivele, nevoile, perspectivele lor, pentru a lucra împreună,
constructiv, pentru binele proiectului, cu rezultate mai mari decât suma unor
rezultate individuale
· motivarea echipei
· recompensarea
echipei
· managementul
conflictelor
Importanța dată factorului
uman, faptul că managementul resurselor umane este considerat la fel de important
pentru succesul proiectului ca și, de exemplu, managementul timpului sau al
calității - pot fi aspecte noi pentru project managerul din România.
k. Managementul contractelor /
al relațiilor cu furnizorii[15]
Furnizor - sens larg: oricine contribuie la proiect / influentează proiectul
sens
strict: cel care asigură contribuție
umană sau materială la desfășurarea proiectului
Managementul contractelor / al
relațiilor cu furnizorii se referă atât la definirea, negocierea și urmărirea
termenilor contractuali, cât și la identificarea, selectarea și colaborarea cu
furnizorii cei mai potriviți.
Managemtul contractelor / al relațiilor cu furnizorii
înseamnă a asigura că resursele (umane și materiale) necesare proiectului sunt
disponibile la momentul optim și la preț optim.
Contract - înțelegere, scrisă sau verbală, care definește
· relația
· durata, natura,
complexitatea serviciului
· ceea ce este de făcut
· condițiile, termenii.
Aspectele de mai sus trebuie să fie cât mai clar abordate în orice relație
de tip beneficiar-furnizor (atât cele explicite, de genul project manager -
contractor, cât și cele implicite, de genul project manager - membru al
echipei).
Pași
(aplicabili atât în cazul
licitațiilor formale, cât și în cazul contractelor informale):
preselectarea candidaților (cine este solicitat? pe ce criterii?)
identificarea
tipului de contract (ce tip de relație?)
pregătirea
documentației (ce se cere / ce se așteaptă?)
lansarea
invitației
primirea
răspunsurilor
evaluarea
răspunsurilor
analiza
și evaluarea riscurilor asociate cu fiecare candidat / răspuns
negocire
decizie
/ acordare
(contestație)
Aspecte care trebuie de
asemenea clarificate:
- din ceea ce este
necesar, ce trebuie produs, și ce se poate achiziționa? (atât subproduse, cât
și, de exemplu, know-how)
- care sunt obligațiile
reciproce service
/ garanții
l. Managementul comunicării[16]
Comunicator, mesaj, mediu,
destinatar: aceștia sunt termenii procesului de comunicare și asupra cărora,
sau cu ajutorul cărora, project managerul transmite, sau facilitează
transmiterea informației.
Project
managerul comunică cu: șefii ierarhici, membrii echipei, beneficiar, public
interesat în (sau care influențează) proiectul etc.
Project
managerul este punctul focal al informației dinspre proiect spre exterior,
dinspre exterior spre proiect, precum și în cadrul proiectului.
La baza unei comunicări eficiente stă un principiu simplu, dar a cărui
punere în practică necesită un efort conștient și permanent din partea project
managerului: mesajul (informația) potrivită, persoanei potrivite, la momentul
protrivit, în limbajul / forma potrivită.
Un
mecanism util și uzual de comunicare: ședințele periodice, cu format
predefinit, indiferent de mărimea echipei, pentru informare, raportare etc.
m. Direcții de acțiune în
implementarea
project managementului modern
În
organizațiile unde project managementul modern este parte a activității
cotidiene, implementarea se se abordează sub mai multe aspecte:
- definirea,
popularizarea și aplicarea unei metodologii cadru la nivel de organizație în
ceea ce privește project managementul
- complementar și
favorizant: definirea, popularizarea și aplicarea unei metodologii cadru la
nivel de organizație privind managementul științific / tehnic al proiectelor
- definirea și
aplicarea unei strategii în ceea ce privește perfecționarea profesională a
personalului, pentru înțelegerea și aplicarea acestor metodologii
- împrospătarea,
sau, după caz, chiar modificarea radicală, a metodelor de evaluare a activității
personalului, pentru a sublinia și, respectiv, a valorifica, participarea la
echipele de proiect, respectiv managementul proiectelor
- alte inițiative
de perfecționare profesională în domenii adiacente project managementului, ca
de exemplu managementul timpului, leadership, lucrul în echipă.
Metodologia
cadru la nivel de organizație trebuie să cuprindă, ca minim:
- definirea
rolurilor: project manager, diferite roluri tip în echipa de proiect (de
exemplu, expert tehnic)
- mecanismul de
comunicare (de exemplu: ședințele de raportare la nivel de proiect se țin
săptămânal; ședințele raportare proiect la nivel de departament se țin
bi-lunar, ședințele de rapoirtare proiect la nivel de organizație se țin
trimestrial)
- conținutul
comunicării (modele de punctaj pentru diversele tipuri de ședințe)
- interfațarea cu
celelalte metodologii la nivel de organizație (management științific / tehnic;
managementul calității etc: de exemplu, care este mecanismul de avizare).
1. Project
Management Institute (PMI) Body of Knowledge (PMBOK), effective 1988
2. Ireland, L.R.,
Quality Management for Projects and Programs, PMI, 1991
3. Wideman, Max
R., A Framework for Project and Program Integration, PMI, 1991
4. Wideman, Max
R., Risk Management, PMI, 1992
5. Cable, D.,
Adams, J.R., Organizing for Project Management, PMI, 1989
6. Adams, J.R.,
Campbell, B.W., Roles and Responsibilities of the Project Manager, PMI, 1990
7. Fundamentals of
Empowerment, Kepner-Tregoe, 1994
8. Time
Management, Sears Canada, 1993
9. Covey, Stephen,
The 7 Habits of Highly Effective People, Simon and Shuster, 1991
10. Cavendish,
Penny, Martin, Martin D., Negotiating and Contracting for Project
Management, 1987
11. Nicolescu, O.,
Verboncu, I., Management, Ed. Economică, 1995
12. * 1995 Project
Management Software Survey, PM Network, 1995, July
Colecțiile:
International Journal of
Project Management (1995)
PM Journal (1993-1995)
PM Network (1993-1995)
1. Generalități
Este importantă reamintirea definiției dată de Manualul
Frascati - Organization for Economic Cooperation and Development -
activității C&D:
Cercetarea și dezvoltarea experimentală cuprind lucrări
creative întreprinse pe o bază sistematică în scopul creșterii cantității de
cunoștințe, incluzând cunoștințe despre om, cultură și societate, și folosirea
acestor cunoștințe pentru inventarea de aplicații noi.
De asemenea, este importantă pentru activitatea de C&D
în domeniul tehnic definiția dată de The Economic Recovery Art, 1981, SUA,
care definește cercetarea ca fiind: procesul de experimentare asumat în scopul
descoperirii informațiilor de natură tehnică, utilizate în scopul dezvoltării
de produse noi sau produse îmbunătățite, sau pentru îmbunătățirea proceselor de
fabricație.
Există numeroase alte activități care, deși nu se
încadrează în definițiile date procesului C&D, au o legătură directă și
condiționează activitatea C&D. Referindu-ne tot la manualul Frascati,
acestea sunt denumite înrudite cu activitățile științifice (related
scientific activities) și din ce în ce mai mult acceptate ca fiind elemente
cheie ale capacității sistemului național de știință și tehnologie și implicit
ale capacității economiei naționale de a fi competitivă. Aceste activități
sunt: servicii de informații și baze de date, studii economice, politice,
operaționale și de fezabilitate, elaborarea standardelor, încercări, servicii
de arhivă și muzeu, suportul educațional pentru știință și tehnologie, finanțarea
și administrarea activităților legate de știință și tehnologie.
Toate aceste elemente, amintite anterior, definesc și
diferențiază activitățile C&D și înrudite, de alte activități ale vieții
economico - sociale prin caracterul creativ, de unicitate, în scopul dobândirii
și folosirii de cunoștințe noi.
Trecând la terminologia utilizată în project management, ar
trebui amintit că un proiect este o intenție cu următoarele caracteristici:
unicitate, complexitate, scop (obiective), resurse și organizare specifică.
Project managementul este în acest caz suma activităților de previziune -
planificare, organizare, coordonare, antrenare, evaluare - control a
activităților și resurselor urmărind un anumit scop.
Altfel spus: proiect este orice sistem de acțiuni cu punct
de începere și încheiere clar stabilite de obiectivele urmărite și resursele
disponibile.
Definițiile amintite anterior stabilesc fără nici un fel de
dubiu că o lucrare de cercetare științifică poate fi numită în continuare
proiect, indiferent de tipul ei: cercetarea fundamentală, de perspectivă, de
dezvoltare, activitate legată de cercetarea științifică.
Managementul unei asemenea lucrări poate și trebuie să
folosească cunoștințele, instrumentele și tehnicile asociate Project
Managementului (fapt care în mod empiric, puțin conștientizat și cel mai adesea
întâmplător, se aplică astăzi la realizarea lucrărilor de cercetare-dezvoltare
în România).
2. Specificarea și
ierarhizarea acțiunilor ce se pot întreprinde pentru promovarea metodelor
moderne de project management în activitatea de C&D din România.
2.1 Modelul
Conceptual
Elementele ce trebuie avute în vedere (considerând
proiectele ca părți (subseturi) ale programelor de cercetare-dezvoltare):
a) Obiectivele proiectului
- rezultate
- factori de
succes (calitate, timp, costuri)
- satisfacție
(clienților, membrilor echipei, managerului proiectului)
b) Participanții la proiect
- clienții
proiectului
- echipa
proiectului
- managerul
proiectului
c) Mediul proiectului
- colaboratori
- concurenți
d) Desfășurarea proiectului (termene, etape, durată,
structură)
2.2 Criza timpului
Durata de viață a unui produs este astăzi din ce în ce mai
mică din cauza presiunii exercitate de mediul puternic concurențial.
Permanent este cineva care lansează un produs ca al tău,
dar cu ceva mai bun, mai ieftin etc., capabil să-ți preia clienții. Rata de
înnoire devine extrem de rapidă, iar timpul ca produsul să intre pe piață -
extrem de scurt.
Ciclul de viață al unui produs este împărțit între
cercetare, dezvoltare, proiectare, producție, încercare, comercializare și
service. Produsul este proiectat pentru producție, uneori este reproiectat în
timpul producției, suferă mai multe etape de verificare și adesea este reparat
pe teren la cumpărător.
Este obligatorie luarea deciziilor corecte în timpul
activităților care nu se repetă - cercetare, dezvoltare, proiectare - pentru a
maximiza productivitatea muncii în timpul activităților repetitive - producție,
verificare, service.
2.3 Modul
tradițional de realizare a unui produs nou
Activitatea de realizare a noilor produse s-a desfășurat și
se desfășoară (la noi) conform structurii secvențiale, etapă cu etapă: temă de
cercetare, studiu de laborator, model experimental, prototip, omologare
prototip, serie zero, omologare serie zero, producție. „ntre etape sunt
prevăzute etape de revedere și completare a datelor inițiale cu cele obținute
de la alte compartimente: producție, încercări, calitate, service, etc.
Ingineria serială este caracterizată prin furnizarea
completă a datelor de proiectare (reproiectare) după ce produsul a fost
proiectat, verificat și realizat prototipul.
Acest mod de dezvoltare corespundea (și mai corespunde
încă) structurii organizatorice a activității C&D în România (potrivit
căreia activitatea C&D se desfășoară în institutele de cercetări și
activitatea de producție în fabrici, cu întreaga gamă de contradicții generate
de transferarea rezultatelor cercetării în fabrici, amplificate și de hiatusul
determinat de înlăturarea legăturilor directiviste și lipsa altora bazate pe
comunitatea de interese economice).
De menționat că, în continuare, managementul unui proiect
(temă de cercetare) se suprapune structurii organizatorice - laborator de
cercetare, colectiv de cercetare, institut de cercetare, fabrică, etc.,
obiectivele proiectului fiind subordonate obiectivelor imediate ale structurii
organizatorice și nu clientului, ca obiectiv fundamental al proiectului.
2.4 Ingineria
concurențială (paralelă, convergentă, simultană)
Conceptul de inginerie concurențială impune modificarea
conceptului potrivit căruia realizarea unui nou produs revine exclusiv
activității de cercetare-dezvoltare.
Echipa ce dezvoltă noul produs include și membrii cu
specializări diverse: normare, performanțe, încercări, producție, service,
cost, calitate. Obiectivul este de a defini cât mai bine ce dorește clientul,
astfel ca produsul realizat să fie ce dorește clientul.
Faza de
C&D devine o fază interdisciplinară concentrând diverse specialități,
pentru stabilirea (din această fază) a parametrilor ce caracterizează
produsul.: fabricabilitate, testabilitate, fiabilitate, mentenabilitate
corelați cu cerințele clientului: performanțe tehnice, volum, greutate, aspect
și bineânțeles cost.
Organizarea de tip inginerie concurențială integrează
contribuția tuturor celorlalte funcții ale fazei C&D. Echipa ce dezvoltă
noul produs trebuie să aibă facilități de intercomunicare între diferitele
specialități, nu numai în scop direct funcțional, dar și stimulând spiritul de
responsabilitate al grupului. Conducătorul echipei trebuie să fie un bun
gestionar al resurselor disponibile (timp, bani, materiale, etc.), un lider
capabil să-și asume riscul unor deschideri novatoare și nu în ultimul rând un
moderator capabil să atenueze contradicțiile posibile între membrii achipei.
Echipa își stabilește structura conform obiectivelor
proprii și nu se suprapune structurilor organizatorice existente și nici
subordonează obiectivelor acestora.
Echipa de C&D devine obligatoriu multidisciplinară,
scopul fiind de a face odată și bine ce dorește clientul.
Pentru organizarea în spiritul ingineriei concurențiale
este importantă, înainte de toate, disponibilitatea de a lucra cooperativ, iar
instrumentele de lucru sunt oferite de conceptele și metodele project
managementului.
2.5 Câteva propuneri
Trecera de la supraviețuire la performanță, la adaptarea
rapidă la cerințele pieței libere, este în primul rând o problemă de voință a
managerilor (la toate nivelurile) pentru implementarea schimbărilor.
Presiunea timpului impune modificarea, organizarea
activității de cercetare-dezvoltare pe baza metodelor și conceptelor project
managementului, echipa de proiect reconfigurându-se în funcție de nevoile și
evoluția proiectului.
O astfel de schimbare presupune:
a) disponibilitatea structurilor existente (manageri,
personal) pentru schimbare, ca alternativă a stagnării și dispariției.
b) programe de instruire pentru manageri și cercetători,
pentru conștientizarea avantajelor organizării de tip project management - a
accepta înseamnă în primul rând a cunoaște.
c) acțiuni pilot de promovare a project managementului
realizând lucrări de cercetare-dezvoltare printr-o organizare de tipul echipă
de proiect în interiorul unor institute de cercetare, cât și o echipă
multidisciplinară constituită din specialiști din diverse institute, centre,
învățământ etc., pentru un anumit proiect cu grad mare de complexitate.
d) Elaborarea unei metodologii de realizare a lucrărilor de
cercetare-dezvoltare, respectiv de asimilare în producție a produselor noi
având la bază conceptele moderne de inginerie concurențială, project
management, TQM și rezultatele obținute monitorizând acțiunile pilot.
e) Privatizarea managementului activității de
cercetare-dezvoltare, asimilare de produse noi.
Atribuirea managementului unui proiect unei companii
private sau unui grup de persoane asociate în acest scop este un lucru perfect
posibil într-o abordare de tip project management[17].
Acest lucru ar reprezenta o metodă reală de privatizare a activităților de
cercetare-dezvoltare în condițiile păstrării în proprietate publică și folos
public a dotărilor (extrem de costisitoare, unele din ele) existente în
institutele de cercetare.
Modelul și principiile contractului de management practicat
în SUA și CANADA (dar și
rezultatele) reprezintă o cale diferită esențial de contractul de management
practicat azi în activitatea de cercetare-dezvoltare din România.
a. Metoda de analiză
A fost elaborată o tematică de analiză, prezentată în
chestionarul alăturat.
Sondajul s-a efectuat pe un eșantion de 9 (nouă) institute
de cercetare, reprezentative pentru
domeniile de activitate investigate; dintre acestea - 1 institut de cercetare
în domeniul fizicii - preponderent, cercetare fundamentală, iar celelalte 8 -
unități de cercetare - dezvoltare, repartizate (numeric) astfel:
- construcții
de mașini - 2
- chimie -
materiale - 3
- electronică
și automatizări - 3
Analiza a fost efectuată fie prin solicitarea de completare
a răspunsurilor la chestionar, fie prin interviuri; au fost solicitați, după
caz, directorii institutelor respective, care au răspuns personal sau au
desemnat persoane care să răspundă, sau au fost solicitate direct alte persoane
cu funcții de conducere (șefi de laboratoare). S-a subliniat că nu este vorba
despre o acțiune de control, ci despre o analiză pentru evidențierea unor
probleme cu caracter de generalitate, pentru obținerea unor informații cât mai
concludente în raport cu tema lucrării de față. În acest scop, s-a stabilit ca răspunsurile să fie
considerate confidențiale - în ceea ce privește atât institutele la care se
referă, cât și persoanele care au răspuns sau cele care au purtat interviurile.
Din păcate, această clauză metodologică nu a fost, probabil, suficient de clar
explicată și înțeleasă în toate cazurile, astfel încât unele dintre răspunsuri
prezintă un anumit grad de convenționalism.
Se consideră oportun ca unul dintre institute să fie
desconspirat, deoarece a întocmit materialul ca atare, dar și pentru că este
interesant ca exemplu de pluridisciplinaritate: Institutul de Cercetări pentru
Pesticide din cadrul ICECHIM, profilul său de chimie interferând și necesitând
conexiuni științifice cu: agronomia, protecția mediului (sub multiple aspecte), sănătatea (toxicologie) ș.a.
La rezultatele astfel
obținute vor putea fi adăugate informații și comentarii din activitatea proprie
a autorilor lucrării și ale SCIENTCONSULT, din relațiile acestora în sfera
C&D din România, din reacțiile cursanților la cursurile de perfecționare
managerială organizate de către SCIENTCONSULT în 1994-1995 (care au inclus
modulul tematic Project Management, sau programe cu această temă).
Urmează chestionarul care a stat la baza analizei.
SCIENTCONSULT S.R.L.
Versiunea
19.06.1995
Puncte
pentru analiza
utilizării
tehnicilor de Project Management în
institutele de C&D
1. Ce activități de tip
proiect se desfășoară în institut?
- Aveți lucrări (teme)
la care participă persoane din mai multe compartimente ale institutului?
- Aveți lucrări (teme)
la care participă persoane din mai multe institute?
- Aveți lucrări (teme)
la care participă mai multe institute?
- Ce ponderi au
categoriile de teme menționate, în totalul activității? (ca număr teme; ca fond
de timp sau volum de încasări)
2. Există o metodologie
oficializată (la nivel de institut) pentru Project Management?
- Proiect este
considerată soluția pentru noul produs/serviciu, sau însăși realizarea
acestuia?
3. Ce document
delimitează obiectivele și aria proiectului? Cine îl aprobă? Cât de mult se
amendează pe parcurs?
- Cum se pune de acord
cu beneficiarul? (Cine este considerat beneficiar - producătorul?
utilizatorul?)
- Cum este organizată
cooperarea pe parcurs cu beneficiarul ? La ce nivel? Periodic / ocazional? Cât
de frecvent?
4. Este
instituționalizată funcția de Project Manager? Există, distinct de cea de
responsabil de temă? Ce responsabilități, atribuții are?
- Există o
responsabilitate pentru completitudinea și pentru compatibilitatea ansamblui de
componente? Cine și cum o exercită?
- Cum se corelează
coordonarea pe proiect cu cea administrativă?
- Cum se corelează
coordonarea pe proiect cu cea științifică de specialitate?
- Cum se corelează
coordonarea pe proiect cu cea financiară?
5. Se face plan /
program pentru întregul proiect? Cum se corelează cu alocarea anuală a
fondurilor?
- Cum se face planul /
programul ? Cum se urmărește? Cum se actualizează pe parcurs? Ce documente se
întocmesc? Cine le aprobă? La cine ajung?
- Ce criterii se
utilizează pentru a determina fazele? termenele acestora?
- Se fac calcule de tip
Analiza Drumului Critic, PERT sau similare?
- Cum se procedează la
defalcarea proiectului pe componente?
- Cum se procedează la
defalcarea banilor alocați? (pe faze, pe componente)
6. Coordonatorii /
executanții pe componente participă la elaborarea și la analizarea evoluției
proiectului în ansamblu?
- Cum se asigură
comunicarea / informarea echipei pe parcursul elaborării proiectului?
(ocazional, ședințe operative la termene prestabilite, informări scrise etc. ?)
7. Riscurile proiectului
sunt analizate explicit? Sunt consemnate într-un document? Ce riscuri? Cine
aprobă? Cum se evaluează consecințele? Ce măsuri se iau în legătură cu riscurile proiectului?
8. Cum se asigură
calitatea proiectului? Există un manual de calitate?
9. Ce stimulente au
participanții la proiect pentru reușita proiectului în ansamblu?
- materiale
- morale
- Ce este mai avantajos:
a fi responsabil la o lucrare mică sau participant la un proiect complex? De ce?
10. Se dispune de / se
utilizează vreun software pentru Project Management?
- Ce tip? Specializat
pentru Project Management (Microsoft Project, Plan Professional, Primavera ...
?) sau general (care)?
- La ce operațiuni este
utilizat? De către cine?
- Este considerat util?
- Ce probleme se
constată, privind utilizarea software-ului pentru Project Management?
11. Cum se asigură
formarea / perfecționarea profesională pentru atribuția de Project Manager,
responsabil de lucrare etc.?
- Se dispune de
literatură de specialitate de Project Management? Este studiată?
- Managerii de proiecte,
responsabilii de lucrări etc. au urmat programe de perfecționare pentru această
atribuție?
b. Descrierea rezultatelor obținute
1. Ce activități de tip proiect se desfășoară în institut?
- Aveți lucrări (teme) la care participă persoane din mai
multe compartimente ale institutului?
- Aveți lucrări (teme) la care participă persoane din mai
multe institute?
- Aveți lucrări (teme) la care participă mai multe
institute?
- Ce ponderi au categoriile de teme menționate, în
totalul activității? (ca număr teme; ca fond de timp sau volum de încasări)
În institute se desfășoară activități tip proiect de
proiectare, cercetare fundamentală și aplicativă, de dezvoltare, elaborare
norme tehnice, standarde naționale, profesionale și de firmă, elaborare
specificații și metodologii de calcul și, respectiv, de realizare produse.
- La majoritatea lucrărilor, într-o proporție în plaja de
60-70% din teme în expresie valorică, participă cel puțin două compartimente
ale institutului respectiv. Institutul de Cercetări pentru Pesticide afirmă că
numai 3% valoric din volumul temelor se realizează în câte un singur
compartiment al institutului (deci, 97% - cu colaborări).
- Din totalul lucrărilor se apelează la personal (cu titlul
individual) din alte institute pentru rezolvarea temelor, într-o proporție de
la zero până la 25% în expresie valorică (din totalul portofoliului valoric al
institutului).
- La rezolvarea lucrărilor de complexitate mai mare pot
participa două sau mai multe institute pentru procente de lucrări cuprinse
între 3% până la 10% în expresie valorică (ca mai sus); Institutul de Cercetări
pentru Pesticide - 64% din lucrările contractate cu agenți economici și 37% din
temele finanțate de la buget.
COMENTARII
Se face observația că institutele investigate depind, în
foarte mare măsură, de finanțarea de la bugetul statului prin intermediul
Ministerului Cercetării și Tehnologiei, unele dintre institute ajungând la
cifra de 75% - 80% și chiar mai mult, din portofoliul de activități exprimat
valoric. Institutele duc o luptă pentru supraviețuire. Aceasta, pe de o parte,
ar trebui să se reflecte într-o interdisciplinaritate ridicată și colaborări
multiple, deoarece de la buget se finanțează, în măsură importantă, teme
interdisciplinare, intersectoriale; pe de altă parte, în lupta pentru
supraviețuire, există rețineri în a aloca o parte a fondurilor primite pentru
colaborări la alte institute.
2. Există o metodologie oficializată (la nivel de institut)
pentru Project Management?
- Proiect este considerată soluția pentru noul
produs/serviciu, sau însăși realizarea acestuia?
Cu o excepție, în cadrul institutelor din lotul analizat nu
există o metodologie oficializată și generalizată pentru Project Management, în
unele cazuri existând doar proceduri parțiale. Un institut are o Procedură
privind conținutul, derularea, avizarea și recepția lucrărilor de cercetare și
o Procedură a funcțiilor Project managerului - ambele AQ. Un alt institut o declară
ca fiind în curs de elaborare (după noile cerințe).
- Privind ce se consideră a fi proeict, răspunsurile nu
sunt foarte concludente. În majoritatea cazurilor, project este considerată
realizarea produsului sau a temei propriu-zis. Un răspuns precizează:
Documentația tehnică. Un alt răspuns califică Proiectul ca activitate de
definire, organizare, elaborare specificație, realizare, promovare și
valorificare a unei idei sau propuneri...
COMENTARII
În general, institutele care au lucrat în domeniile
aviație, nuclear, echipament pentru armată, au metodologii provenite din A.Q,
care, însă, sunt centrate pe problematica AQ și nu cuprind (sau nu dezvoltă)
toate aspectele de project management (de exemplu resurse umane, risc, costuri
etc.).
De asemenea în general, majoritatea institutelor au avut în
trecut metodologii de elaborare a lucrărilor de cercetare și în special a
proiectelor, de regulă - decurgând din ordine ale miniștrilor de aprobare a
unor instrucțiuni metodologice privind planul de cercetare științifică,
inginerie tehnologică și de intreducere a progresului tehnic, precum și privind
asimilarea și omologarea produselor. După 1989, aceste metodologii au căzut în
desuetudine, cu ceea ce aveau inutil și birocratic, cu concepția lor deterministă
de realizare a lucrărilor (fără risc), dar și cu ceea ce aveau util.
Evident, în actualele condții, în care finanțarea se referă
exclusiv la fazele de cercetare și se fac primii pași pentru cofinanțarea
transferului tehnologic, este dificil de implementat accepțiunea proiect = de
la inițiere la promovarea pe piață, proiectul oprindu-se, în cel mai bun caz,
la finalizarea și aprobarea soluției și a documentației aferente.
3. Ce document delimitează obiectivele și aria
proiectului? Cine îl aprobă? Cât de mult se amendează pe parcurs?
- Cum se pune de acord cu beneficiarul? (Cine este
considerat beneficiar - producătorul? utilizatorul?)
- Cum este organizată cooperarea pe parcurs cu
beneficiarul ? La ce nivel? Periodic / ocazional? Cât de frecvent?
Răspunsurile primite indică, drept document care
delimitează obiectivele și aria lucrării (temei):
- tema-program, tema aprobată de beneficiarul
principal;
- fișa de fundamentare, denumită și nota de
fundamentare, care era este aprobată de vechiul Consiliu Științific, sau altă
formă mai nouă, de exemplu Colegiul de Evaluare și Finanțare (în fizică); în
restul cazurilor, circa 50%, se semnalează că aprobarea se dă de către
managerul (directorul) în a cărui sferă de activitate (perimetru administrativ)
apare lucrarea (tema).
- În majoritatea cazurilor, temele se amendează în mod
explicit și oficial pe parcurs numai atunci când apar neajunsuri, discrepanțe,
disfuncționalități majore în domeniul științific, tehnic sau financiar, sau
implicații legate de amenajarea de instalații pilot sau industriale, achiziții
de materii prime din import etc.
COMENTARII
Din anul 1990, în unele institute (în special cele
transformate în societăți comerciale) a dispărut Consiliul Științific, for
competent acreditat - în principiu - prin însăși componența sa (șefi de laboratoare, specialiști pe domeniu
din catedrele de specialitate ale învățământului superior și chiar din
întreprinderi productive beneficiare; în principiu - în măsura în care
componența Consiliului nu era stabilită pe criterii extraștiințifice).
Consiliul științific analiza, în una sau mai multe ședințe, fișe de
fundamentare, teme-program, studii tehnico-economice de fundamentare pentru
diverse teme, dispunând aprobarea sau modificarea lor conform cerințelor și
concluziilor care se degajau din aceste dezbateri. Acest organism a fost
înlocuit, la luarea deciziilor, de managerul (directorul) respectiv și, în cel
mai bun caz, de un mic colectiv la care, pe lângă manager, mai participă
responsabilul de program (temă) și șeful lui administrativ.
Pentru temele finanțate de la buget, de către Ministerul
Cercetării și Tehnologiei, importantă este Nota de analiză sau, mai recent,
fișele de ofertă tehnică, la prima contractare a temei, analizate de comisiile
de specialitate ale Colegiului Consultativ, sau de comisiile de evaluare ale
acestuia. În documentele menționate, gradul de detaliere a informației tehnice
și tehnico-economice este foarte redus în comparație cu ceea ce cuprinde, în
mod normal, un Project Statement sau un caiet de sarcini sau de condiții
tehnice.
Pentru temele de la buget, finanțarea anuală are regimul în
care continuările se contractează fără o obligativitatea unei examinări
aprofundate a stadiului proiectului, a obiectivelor sale și a direcțiilor de
continuare.
- Punerea de acord a executantului lucrării cu beneficiarul
se face mai ales la semnarea de către acesta (beneficiarul) a fișelor de
funcamentare, a temelor-program anuale sau la semnarea proceselor verbale de
predare-recepție a fazelor, prin discuții de la persoană la persoană (cel care
se duce cu lucrarea, de obicei, responsabilul ei, și cel care semnează de
recepție).
În unele cazuri singulare, se duc discuții de către mici
colective formate din 2 sau 3 persoane.
- Beneficiar este considerat, în majoritatea cazurilor
(peste 60%), producătorul, nu utilizatorul obiectului/serviciului, pentru că,
în general, se au în vedere posibilitățile tehnico-economice de realizare ale
producătorului și nu mai puțin cerințele
utilizatorului; pentru că producătorul este proximul (pe flux) beneficiar cu
care poate veni în contact cercetătorul.
COMENTARII
Această optică (asupra persoanei beneficiarului) este
favorizată de actuala metodologie de recepționare a lucrărilor din bugetul alocat
crectării-dezvoltării prin Ministerul Cercetării și Tehnologiei și Ministerul
Învățământului (finanțatorii majoritari), care are ca beneficiari (N.B. - cei
care semnează alături de alți specialiști) și pe prezumtivii producători, dar
aceștia au nici o răspundere materială sau vreo obligativitate contractuală de
a promova produsul în execuție sau pe piață, deci - nici o răspundere concretă
de cum și de ce au fost cheltuite fondurile în timpul lucrărilor și ce
rezultate se obțin. Aceștia, spre deosebire de Ministerul Cercetării și
Tehnologiei, care acordă fondurile și
este controlat de Curtea de Conturi și devine depozitar al unor rezumate (ale
lucrărilor propriu-zise), pe care nu le poate promova la execuție, atunci când
sunt valorificabile, din lipsa de pârghii tehnico-economice.
Într-o economie de piață normală, producătorul are
propriile sale interese de a cuceri cumpărătorii - deci, pe
beneficiarii-utilizatori, astfel încât reflectarea cerințelor acestora apare în
cerințele producătorilor ca urmare a activității de marketing. Procesul de
reflectare a cerințelor utilizatorilor în cerințele producătorilor poate fi
considerat ca fiind foarte incipient, în economia din România.
- Cooperarea pe parcursul lucrării cu beneficiarul se face,
în majoritatea, cazurilor la recepția etapelor (fazelor) lucrărilor, prin
semnarea de către beneficiar a actelor și, izolat, la semnarea
Temelor-program; numai în cazuri cu totul deosebite, datorită unor situații
limită, au loc puneri de acord pe parcurs.
În trei cazuri, cooperarea pe parcurs cu beneficiarii este
instituționalizată, făcându-se periodic și obligatoriu la termenele bine
stabilite și în forme reprezentative (manageri, responsabil de lucrare,
cercetători).
Institutul de Cercetări pentru Pesticide, ale cărui teme
sunt în special de perfecționare a unor tehnologii și produse, pe baza
studiilor de marketing ale beneficiarului-producător, are discuții lunare la
nivelul Direcției Tehnice-Dezvoltare a beneficiarului (-producător). (De
remarcat că beneficiarul-utilizator are, în același domeniu, un alt institut -
Institutul pentru Protecția Plantelor.)
4. Este instituționalizată funcția de Project Manager?
Există, distinct de cea de responsabil de temă? Ce responsabilități,
atribuții are?
- Există o responsabilitate pentru completitudinea și
pentru compatibilitatea ansamblui de componente? Cine și cum o exercită?
- Cum se corelează coordonarea pe proiect cu cea
administrativă?
- Cum se corelează coordonarea pe proiect cu cea
științifică de specialitate?
- Cum se corelează coordonarea pe proiect cu cea
financiară?
În totalitatea cazurilor investigate, nu este instituționalizată funcția de
Project Manager, distinctă de responsabilul de program sau proiect-complex,
sau responsabil de temă (în institutele de proiectare - șeful de proiect, șeful
de proiect complex). Responsabilul de program fiind coordonatorul lui, dar
putând fi, în același timp, și șef
administrativ (de secție, colectiv) sau de temă (științific), el nu este
degrevat de sarcinile curente administrative sau profesionale (proiectare,
experimentare etc.), în favoarea celor de coordonare (project management).
- În majoritatea cazurilor, nu se semnalează existența unei
responsabilități explicite pentru completitudinea și pentru compatibilitatea ansamblului
de lucrări (teme) componente ale ansamblului unui programului, de obicei
această funcție îndeplinind-o responsabilul de program. În câteva cazuri, se
semnalează că aceste funcții sunt
preluate de șefii de departament, serviciul tehnic, consilierul științific sau
directorul științific al institutului; într-un caz, se consideră că acestă
responsabilitate revine șefului de proiect complex (unde există această
funcție).
- În majoritate, corelarea dintre coordonarea
administrativă și cea de program se face aleatoriu, în funcție de necesitățile
de realizare a lucrării, care nu stau la îndemâna coordonatorului de program,
ci a șefului administrativ (când nu este ceeași persoană). În sens invers,
relația este rară și neplanificată. În majoritatea cazurilor, se face o
raportare verbală, în cazuri rare fiind scrisă, la șeful ierarhic administrativ
superior. Într-un singur caz a fost adusă în discuție Fișa postului în cadrul
acestor corelări, făcându-se observația că, înainte de 1990, aceasta era obligatorie.
- Corelarea dintre coordonarea de program și cea
științifică, în majoritate, se face prin unele informări sporadice și
neplanificate ale coordonatorului la diferite colective de specialiști (în
interiorul termenului de rezolvare a problemei pe care o are respectivul
colectiv). În restul cazurilor, o face directorul științific sau consilierul
științific al directorului, prin discuții în cadru neorganizat și neprogramat.
Se face observația că, în unele cazuri, au dispărut funcțiile de director
științific sau consilier științific, fiind înlocuiți cu manageri sau directori
executivi pe o anumită arie administrativă.
- În fine, corelarea dintre coordonarea de program și cea
financiară se face prin înregistrarea
pasivă a cheltuielilor financiare la perioade fixe - lună, trimestru, an -
după și din postcalculul lunar al serviciului de contabilitate, de către
coordonator. Se mai face și prin intervenția șefului administrativ (local),
care impune anumite cheltuieli materiale sau de muncă.
În general, această corelare nu se face după cerințele
stricte ale programului, ci după cele ale colectivului sau ale formațiunii
administrative superioare și nu există o supervizare și coordonare la nivel de
project.
5. Se face plan / program pentru întregul proiect? Cum se
corelează cu alocarea anuală a fondurilor?
- Cum se face planul / programul ? Cum se urmărește? Cum
se actualizează pe parcurs? Ce documente se întocmesc? Cine le aprobă? La cine
ajung?
- Ce criterii se utilizează pentru a determina fazele?
termenele acestora?
- Se fac calcule de tip Analiza Drumului Critic, PERT sau
similare?
- Cum se procedează la defalcarea proiectului pe
componente?
- Cum se procedează la defalcarea banilor alocați? (pe
faze, pe componente)
Planificarea lucrării (programului) se face prin Fișa de Fundamentare
sau Nota de analiză, care nu este un program amănunțit pentru întreaga
lucrare, dacă aceasta se desfășoară pe o perioadă mai mare de un an.
Tema-program este aceea care detaliază obiectivele în cadrul unui an (secvențial),
în funcție de fondurile alocate pentru acel an, aceasta semnalându-se în
majoritatea cazurilor.
- Planul lucrării este tema-program întocmită într-un
colectiv restrâns format din șeful de departament (managerul sau director
executiv), șeful administrativ și coordonatorul de program (lucrare) și, după
necesități, se apelează la alți specialiști (șefi de colective sau laboratoare)
din cadrul institutului sau, excepțional,
din afara lui. Aceste planuri se urmăresc de către coordonatorii lor, de
șefii administrativi și, uneori, de grupa Urmărire plan. Actualizarea pe
parcurs se face prin Analiza de lucrare pe parcurs, susținută în cadrul
Consiliului Tehnico-Economic sau al Consiliului de Evaluare și Finanțare, după
caz, în prezența celor interesați.
Aceste organisme aprobă sau amendează respectivele actualizări, după
aceea emițând Procese verbale de ședință către cei care trebuie să execute
noile prevederi ale programului. Documentele care se întocmesc pe parcursul
derulării programului încep cu tema-program anuală, devize de cheltuieli
estimative și, după caz și necesități, tema-program pentru subcolective, caiet
de sarcini sau specificații de calitate pentru produse, Analize de lucrări
pentru deschiderea etapelor de lucru (faze), Analize de lucrări pe parcurs
pentru actualizări pe parcurs și Analize de lucrare finale la recepționarea
fazelor, după realizarea lor.
- În majoritatea cazurilor, nu se utilizează criterii
științifice de planificare pentru a determina termenele și fondurile acordate
fazelor. Succesiunea de desfășurare ale acestora urmează realizarea
obiectivelor în înlănțuirea lor logică și științifică, în funcție de timpul
necesar pentru realizare, dar corelarea anuală a fondurilor nu este dictată în
suficient grad de necesitățile programului, ci, de cele mai multe ori, ține
seama de necesitățile financiare ale formației administrative (colectiv,
laborator, atelier, departament sau institut) și de restricțiile surselor de
finanțare.
COMENTARII
Un factor major perturbator în acest caz, unde majoritatea
finanțării este de la buget, sunt aprobările târzii ale bugetului propriuzis
și apoi a fondurilor din cadrul Ministerului Cercetării și Tehnologiei și
Ministerului Învățământului, necesare continuării temelor (în continuare) din
anii precedenți și aprobării (licitației) noilor teme, care ar trebui să se
înceapă în anul respectiv.
Acest lucru duce la o necoordonare a programelor, în ceea
ce privește reperele de timp și conținut, cu fondurile financiare. Au loc
aglomerări de finalizări (predări) în lunile martie, iunie, iulie, septembrie
și începutul lunii decembrie (din 1995: mijlocul lunii noiembrie). De asemenea,
din cauza lipsei finanțării, în primele luni ale anului (ianuarie, februarie),
în unele cazuri chir mai târziu (martie, aprilie sau mai), programele nu pot
demara conform cu necesitățile programării (planificării), mai ales la
capitolele cu cheltuieli materiale de mai mare valoare (cumpărare de materiale,
aparatură, produse finite, calculatoare etc). De asemenea, apar dificultăți
suplimentare în domeniile în care anumite faze au termene impuse de perioade de
campanie (pesticide; dar este valabil în general în agricultură și poate fi
valabil și în construcții sau în alte domenii)
Sursele de finanțare sunt considerate insuficiente; ele
sunt direcționate în principal pentru cheltuieli curente, ceea ce face să
rămână în urmă dotarea laboratoarelor - factor esențial în calitatea
rezultatelor cercetării și în atingerea unor performanțe competitive, dar și în
atingerea rezultatelor în termene competitive.
Cu atât mai puțin, în condițiile date, nu se recurge la
metode moderne precum Concurrent engineering - planificarea optimizată a
fazelor și activităților pentru minimizarea duratei totale a proiectului,
pentru realizarea fazelor just in time etc.
- Cu o singură excepție, se afirmă că nu se fac calcule de
tip Analiza Drumului Critic, PERT sau similare.
- La defalcarea lucrării pe componente (de cercetare sau
proiectare), în majoritatea cazurilor, se are în vedere tema-program (anuală),
care stabilește obiectivele, succesiunea și termenele rezolvării lor. De
asemenea, defalcarea se face și în funcție de numărul de soluții noi sau
îmbunătățite care se preconizează pentru anumite procese, ansamble sau
subansamble pe colectivele sau laboratoarele de cercetare respective (de
specialitate), rolul principal în această acțiune avându-l responsabilul
coordonator de lucrare.
- Defalcarea banilor alocați, pe faze sau pe componente, se
face în toate cazurile prin întocmirea unui antecalcul (antedeviz) la modul
general, care ține seama de volumul de muncă (numărul și categoria de personal)
previzibil și de materiile prime, materiale, aparatură, necesare realizării
lucrărilor; cu mențiunea că se are în vedere structura organizatorică
existentă.
COMENTARII
Se face observația că, în majoritatea cazurilor, în ultimii
ani (1992 și 1994), aceste antedimensionări ale resurselor financiare nu au
ținut pasul cu ritmul inflației și al devalorizării monedei naționale, efectele
acestora fiind subapreciate (iar actualizarea din 1993 a fost parțială).
6. Coordonatorii / executanții pe componente participă la
elaborarea și la analizarea evoluției proiectului în ansamblu?
- Cum se asigură comunicarea / informarea echipei pe
parcursul elaborării proiectului? (ocazional, ședințe operative la termene
prestabilite, informări scrise etc. ?)
Coordonatorii / executanții de componente și cercetări
specializate nu participă la elaborarea și analiza evoluției lucrării în
ansamblu, ci doar atunci când este strict necesară competența lor în domeniul
respectiv.
- În 50% din cazuri, comunicarea între echipe și în cadrul
echipei se fac ocazional, verbal și fără un program de termene prestabilite, ci
atunci când este cazul. În restul de 50% din cazuri, comunicarea (între echipe
și în cadrul echipei) se face periodic, programat, într-un cadru organizat și
determinat. Se fac analize verbal și în scris: Analiza de lucrare pe parcurs,
Note tehnice etc, în care se analizează stadiul realizărilor atât din punct
de vedere științific, tehnic, cât și al termenelor de realizat, încheindu-se cu
recomandări obligatorii pentru bunul mers ulterior al lucrării; aceasta are loc
mai ales în domeniul tehnicilor de vârf (electronica și aviația), unde a
existat o metodologie și o disciplină mai riguroasă.
7. Riscurile proiectului sunt analizate explicit? Sunt
consemnate într-un document? Ce riscuri? Cine aprobă? Cum se evaluează
consecințele? Ce măsuri se iau în
legătură cu riscurile proiectului?
Într-unul din cazuri se prezintă desfășurat specificația
riscurilor produsului în exploatare, metodele de analiză, fomularele
etc.
Riscurile finalizării în termen, de calitate și cu
sumele alocate a proiectului (nu ale produsului în exploatare) nu sunt
luate în calcul, deci nici analizate în circa 2/3 din cazuri, în restul de
circa 1/3 analiza lor nu este explicită și nu este cantitativă. Riscurile nu
sunt consemnate într-un document (aparte și specific).
Nu se analizează categoria de risc și nici nu există un
factor abilitat să aprobe dacă
cineva consemnează.
Într-un singur caz, deși se afirmă că riscurile nu sunt
evaluate printr-o metodă științiufică, ci pe baza experienței acumulate, se
arată că ele sunt aprobate de Consiliul Directorilor, luându-se măsuri de
diminuare maximă a riscurilor asumate.
Dacă apar consecințe ale riscurilor, se fac acte adiționale
la contracte, după caz, de decalare a termenelor, de majorare a fondurilor sau
chiar de sistare a programului.
Este interesantă enumerarea riscurilor specifice, conținută
în materialul Institutului de Cercetări Pesticide:
- cost de producție necorespunzător, datorită lipsei de
performanță a căii sintetice alese (care este corelată cu profilul tehnologic
și disponibilul intern de materii prime);
- calitate necorespunzătoare a produsului prin ridicarea
standardeului de vătre organizațiile guvernamentale abilitate ...;
- apariția unor fenomene de rezistență a dăunătorilor;
- apariția unor produse (singulare sau amestecuri de
persticide) mai performante și cu costuri ale tratamentelor (lei/ha) mai
scăzute;
- moda.
Totuși, institutul afirmă că, prin studiile și
experimentările prelimnare, se diminuează consideralbil riscurile
proiectului, cu precizarea că, în specificul dat, amenajările tehnice se recuperează în general
prin activitatea productivă pe un an.
COMENTARII
Evaluarea explicită a riscurilor este necesară de la
începutul contractării și abordării temei de cercetare, știind că temele
inovative prezintă riscuri mari, iar temele rutiniere - riscuri mici. Lucarea
în considerare a riscurilor determină termene, resurse, fonduri, abordarea din
timp a unor variante etc.
De asemenea, dacă în timpul desfășurării lucrării (de
proiectare sau cercetare), apar greutăți majore sau chiar eșecuri, acestea,
dacă nu se consemnează explicit și nu se aduc la cunoștință într-o formă
organizată, pe viitor alte colective ar trebui să nu mai abordeze aceeași cale
de rezolvare, care are riscuri majore și poate duce la eșec. Deci, este bine și
util să se cunoască și eșecurile (experiența negativă) și să se consemneze
explicit.
8. Cum se asigură calitatea proiectului? Există un manual
de calitate?
În 50% din cazuri, și anume în domeniul tehnicilor de vârf, după cum s-a
mai arătat, calitatea lucrărilor se asigură prin existența unui manual al
calității specific, a unor proceduri funcții-sisteme de asigurare a calității,
proceduri special elaborate local, metodologii, norme și regulamente.
Într-un caz, există manuale de calitate numai pentru
anumite produse și proceduri.
În restul de cazuri, manualul calității constituie o
doleanță de realizare cât mai rapidă, pentru moment calitatea fiind asigurată
de prevederile standardelor române și străine (unde este abilitat), norme
interne, norme locale, norme de laborator, de aparatură și standuri,
verificatoare atestate metrologic, instrucțiuni de lucru, caiete de sarcini
etc., prin controalele beneficiarului etc.
9. Ce stimulente au participanții la proiect pentru
reușita proiectului în ansamblu?
-
materiale
- morale
- Ce este mai avantajos: a fi responsabil la o lucrare
mică sau participant la un proiect complex?
De ce?
În majoritatea institutelor analizate, stimularea muncii
bine făcute a participanților la lucrări este mai ales de ordin moral
(neprecizat), iar în restul cazurilor, se face alternativ și după posibilități
și o stimulare materială.
- În majoritatea cazurilor, participarea la o lucrare
complexă și mare este considerată mai avantajoasă decât responsabilitatea la o
lucrare mică, pentru că șansele de finanțare sunt mai mari, pentru că la astfel
de lucrări se angajează forțele cele mai
influente, bine pregătite și cu experiență îndelungată, deci și șansele de
succes fiind mari, lucru ce atrage după sine nu numai platonicele stimulente
morale, ci și unele materiale. De asemenea, participarea la lucrări complexe și
de avengură este considerată un bun prilej de ridicare a nivelului
cunoștințelor tehnice și științifice. Totuși, există și institute (circa 1/3
din eșntion) în care la acest moment
este mai avantajos material și moral să fii responsabil la o lucrare de mai
mică complexitate, mai puțin stresantă.
COMENTARII
În cazul reușitei programului (lucrării) pe ansamblu,
stimulentele materiale (sub formă de prime) sunt acordate mai ales
coordonatorului de program, celor de subprograme și șefilor de colective sau
laboratoare cu pondere mai mare la reușită, membrii de rând - executanții -
arareori ajungând să fie stimulați sub vreo formă, indiferent de contribuția
lor la reușită.
Dacă nu sunt stimulente materiale suficiente din cauza
fondurilor financiare mici alocate activității de C&D, au dispărut aproape
în totalitate (sau, poate, sunt pe arii prea restrânse) și cele morale, ne
existând suficiente forme de colaborare externe cu posibilități de
perfecționare în străinătate și nici măcar sesiuni științifice (din cauza
costurilor mari și a aceleiași lipse de fonduri) la care să participe cu
comunicări și colectivele meritoase.
10. Se dispune de / se utilizează vreun software pentru
Project Management?
- Ce tip? Specializat pentru Project Management
(Microsoft Project, Plan Professional, Primavera ... ?) sau general (care)?
- La ce operațiuni este utilizat? De către cine?
- Este considerat util?
- Ce probleme se constată, privind utilizarea
software-ului pentru Project Management?
În totalitatea cazurilor, nu se dispune și nu se utilizează
vreun software pentru Project-Management, în 50% cazuri existând preocupări /
doleanțe de viitor, considerându-se
folosirea acestora utilă.
11. Cum se asigură formarea / perfecționarea profesională
pentru atribuția de Project Manager, responsabil de lucrare etc.?
- Se dispune de literatură de specialitate de Project
Management? Este studiată?
- Managerii de proiecte, responsabilii de lucrări etc. au
urmat programe de perfecționare pentru această atribuție?
Din majoritatea răspunsurilor, rezultă că singura
modalitate actuală de perfecționare a responsabililor de teme este exercițiul
funcției. Nu se semnalează acțiuni /
preocupări pentru formarea / perfecționarea profesională pentru atribuția de
Project Manager sau coordonator program (proiect complex). - În peste 3/4 din cazuri, se afirmă
că nu se dispune de literatură de specialitate; în rest - drept literatură de
specialitate sunt exemplificate standardele de calitate.
- Într-unul din cazuri se afirmă că responsabilii de
lucrări au urmat programe de perfecționare pentru atribuțiile respective
(coordonare).
Într-un singur caz, al industriei electronice, se
semnalează că este urmărită întreaga gamă de preocupări pentru formarea și
promovarea Project Managerului.
În conformitate cu contractul încheiat, faza următoare a
cercetării de față este denumită: Acțiuni pilot de promovare / implementare a
metodelor moderne de project management în activitatea de C&D.
După cum s-a arătat în capitolele anterioare, domeniile de
excelență ale project managementului în activitatea de C&D pot fi:
- teme sau / și programe complexe, la care participă un
număr semnificativ de executanți și în care este necesar să se coreleze și să
se agrege un număr semnificativ de activități / procese distincte;
-
procese de schimbare, de inovare, de restructurare.
Apelarea
la conceptele și metodele de project management modern este de natură să
contribuie la finalizarea temelor / programelor de cercetare, respectiv - a
schimbărilor:
-
cu un grad mai mare de îndeplinire a obiectivelor urmărite,
-
cu costuri mai scăzute;
- în
termene mai scurte;
-
cu grad sporit de satisfacție pentru activitatea desfășurată.
Altfel privind lucrurile: resurse date, existente - umane,
financiare și de timp - pot fi mai bine valorificate, permițând să se creeze
soluții mai multe și de performanțe superioare.
Promovarea metodelor de project management are sens în
condițiile în care există anumite premise pemtru o activitate de cercetare
intensivă și calitativă. În acest sens, față de situația actuală, rezultă a fi
de importanță primordială două probleme:
- relațiile de colaborare strânse între cercetare și sfera
beneficiarilor acesteia, în unele domenii;
- continuitatea activității, depășirea întreruperilor
cronice de decembrie - trimestru I (și
mai mult), asigurarea convergenței asupra întregului ciclu de realizare a
temelor, atât sub aspectul finanțării și al resurselor alocate, cât și cu
privire la responsabilitatea pentru obiectivele urmărite pe ansamblul ciclului.
Dacă pentru cea de a doua dificultate, se apreciază că
remediile pot fi imediate și în puterea Ministerului Cercetării și Tehnologiei,
împreună cu organismele de stat de profil financiar, pentru prima (relațiile de
colaborare cercetare - beneficiari) îmbunătățirea se poate produce numai
treptat și în timp. Pe de altă parte, această problemă nu este cu totul
generală, putându-se găsi eventuale segmente în care există climatul de
colaborare necesar.
În lumea concurențioală în care intrăm, obținerea unor
performanțe calitative ridicate în termene cât mai scurte și cu costuri cât mai
scăzute constituie o condiție vitală.
Desigur, se poate afirma că project managementul poate
aduce îmbunătățiri și avantaje în orice condiții, inclusiv în actualele
condiții, cu dificultățile actuale, dar avantajele aduse de project management
ar fi compromise sau cel puțin erodate de aceste condiții, sau ar fi minore în
raport cu pierderile pe care le provoacă actualele condiții, menționate.
Totodată, chiar dacă
aceste dificultăți ar fi eradicate, pentru trecerea la utilizarea metodelor de
project management în activitatea de C&D din România, primii pași pot fi:
- realizarea unui ghid metodologic general, care să poată
fi apoi adaptat, decătre fiecare unitate de C&D, la necesitățile proprii;
- acomodarea personalului de conducere și de execuție din
activitatea de C&D cu concepțiile și metodele de project management, atât
sub aspect atitudinal, cât și sub aspectul cunoștințelor și al deprinderilor
necesare.
Trebuie afirmat că, pentru a fi eficientă, o acțiune
concretă de project management trebuie să înceapă de la lansarea unei teme de
cercetare, sau de la începutul unei etape importante a acesteia. De aceea, în
condițiile actuale, în trimestrele III-IV 1995 acțiuni pilot de promovare /
implementare a metodelor moderne de project management se pot face fie pentru o
temă nouă, importantă, care urmează să înceapă din anul 1996, fie pentru o temă
care a fost abordată într-un stadiu incipient în 1995 și urmează să se
desfășoare la o scară importantă începând cu anul 1996, sau care trece într-un
nou stadiu începând din anul 1996. Un experiment util ar putea fi constituit de
către o temă care intră în procesul de transfer tehnologic.
Fața de cele arătate, se preconizează următoarele:
1. În cadrul fazei contractuale următoare, Acțiuni pilot
de promovare / implementare a metodelor moderne de project management în
activitatea de C&D, executantul prezentei lucrări - SCIENTCONSULT - să
elaboreze un ghid metodologic privind aplicarea metodelor de project management
modern în activitatea de C&D.
2. În cadrul aceleiași faze, cu sprijinul direcțiilor
generale de resort din Ministerul Cercetării și Tehnologiei, să fie
identificate și examinate, preliminar, câteva (de exemplu - 2...3) teme de
cercetare, preferabil:
- dintre cele care urmează să înceapă în anul 1996 sau
urmează să fie dezvoltate la o scară importantă în anul 1996,
- la care conducerile unităților coordonatoare și
responsabilii de lucrări consideră utilă și oportună promovarea metodelor de
project management, cu sprijinul executantului.
Pentru aceste 2...3 teme, faza care să fie realizată în
cadrul fazei contractate să fie Project Statement - Carta proiectului,
conform celor precizate în cadrul prezentei documentații, cap. 2, § d.
3. În cursul sem. II 1995, SCIENTCONSULT să continuie, organizarea de programe de
instruire și perfecționare managerială, inclusiv în domeniul Project
Management, prexum și acțiuni de sensibilizare, iar Ministerul Cercetării și
Tehnologiei este solicitat să acorde sprijinul moral necesar.
[1] De altfel, în [11], § 7.3.2, sub titlul Managementul prin proiecte, autorul utilizeazã, în text, exprimãri ca managerul de proiect sau managerul proiectului.
[2] Se poate admite comparaþia cu alte domenii, în care este unanim acceptat cã, de exemplu, un film de cinema are nu numai regizor (care este autorul principal ºi conducãtorul artistic), ci ºi un director al filmului sau director de producþie; un artist are ºi un impresar º.a.m.d. Prezenta lucrare nu va trata - ºi, oricum, nu va epuiza - controversa dacã, în cercetarea ºtiinþificã, conducãtorul ºtiinþific al unei teme trebuie sã fie sau sã nu fie distinct de project manager, iar, în cazul în care este distinct, care dintre cei doi este ºeful mai mare.
[3] Aceastã parte a prezentei documentaþii cuprinde , în mare mãsurã, extrase din suportul de curs al programului de perfecþionare managerialã Project Management, predat integral în cadrul documentaþiei fazei A.2.2 a aceluiaºi contract. A fost preferatã aceastã oarecare repetare, pentru a da posibilitatea de analizã independentã a problematicii, în cadrul documentaþiei de faþã.
[4] Surse bibliografice principale: [1, 3, 5]
[5] Decizia nu este întotdeauna de start / stop absolut, ci poate fi de start / stop pentru o anumitã soluþie sau variantã, de eventualã trecere la altã variantã, sau eventualã reconsiderare a unora dintre condiþiile impuse, în situaþiile în care înfãptuirea scopului final al proiectului constituie un imperativ, în limitele realizabilului (de exemplu: om pe lunã - proiectul Apollo)
[6] Surse bibliografice principale: [1]
[7]Surse bibliografice principale: [6, 7]
[8] sursã bibliograficã principalã: [1]
[9] susþinerea cu documentaþie (scrisã)
[10] Surse bibliografice principale: [1, 2]
[11] Surse bibliografice principale: [1, 5]
[12] Surse bibliografice principale: [1, 5]
[13] Surse bibliografice principale: [1, 4]
[14] Surse bibliografice principale: [1, 6, 9]
[15] Surse bibliografice principale: [1, 10]
[16] Surse bibliografice principale: [1, 6, 7, 9]
[17] Precedentul existã, în virtutea Legii nr. 66/1993: existã societãþi comerciale cu capital majoritar de stat (exemplu: Combinatul Siderurgic Galaþi) care au ca manageri persoane juridice - societãþi comerciale de management cu capital privat.