Grijile managerului român, azi
(Un posibil decalog al managerului general)
Grijile și preocupările managerului general arată într-un fel
la o mare întreprindere cu capital încă majoritar de stat, altfel la o mare
întreprindere deja privatizată, altfel la o întrepindere nou născută ca
societate privată independentă (mare, mică), la o societate mixtă sau la o
filială de firmă străină sau transnațională etc. La o societate cu un
investitor strategic (sau cu acționar majoritar), o parte dintre marile griji
sunt ale proprietarului. Dar la o societate cu capital diseminat la mulți
acționari, sau în cazul capitalului de stat, grijile revin integral
managerului, chiar dacă pentru o serie de decizii el trebuie să ceară (mai mult
sau mai puțin formal) aprobarea adunării generale a acționarilor sau aprobarea
consiliului de administrație.
1. Da,
managerul general trebuie să se ocupe, de exemplu, de finanțele firmei, câtă vreme criteriul principal și scopul declarat
al activității este profitul - dar și pentru că trebuie plătiți oamenii, iar
lipsa de capital este principala piedică actuală în calea dezvoltării
economice. Desigur, directorul financiar este cel care trebuie să știe câți
bani sunt, de unde sunt; de asemenea - câți bani, de unde și când trebuie să mai
intre, câți bani lipsesc, de ce lipsesc, ce plăți și ce datorii sunt, pentru
cât timp ajung banii care sunt etc. etc. Directorul financiar poate să știe
care compartimente și ce activități sunt în sine profitabile și care sunt în
pierdere. Și multe altele. Dar numai managerul general poate să aibă ultimul
cuvânt dacă o anumită investiție sau altă cheltuielă importantă trebuie sau nu
să fie făcută, dacă trebuie sau nu angajat un credit; poate să aprecieze dacă o
anumită activitate, chiar dacă apare ca nerentabilă în lumina indicatorilor
contabili actuali, este sau nu importantă pentru activitatea de ansamblu și de
perspectivă a societății, dacă ea trebuie să fie dezvoltată sau să fie
restrânsă (sau menținută, dar rentabilizată). Sau - o activitate acum profitabilă
poate pune în pericol profiturile viitoare. Dacă sunt de așteptat, din punct de
vedere financiar, perioade grele sau perioade favorabile, funcție de ceea ce se
așteaptă pe piață, funcție de eforturile interne ce trebuie făcute, funcție de
mulți alți factori. Sunt lucruri care rezultă din ansamblul proceselor în care
este implicată societatea, din strategie, din multe aspecte care le depășesc pe
cele strict contabil-financiare, care nu se pot citi în evidențele contabile.
2. Strategia însăși... Desigur, strategia
poate și trebuie să fie comandată la o firmă de consultanță, sau încredințată
unui grup de analiști înțelepți din cadrul propriei unități. Dar construirea
variantelor strategice, pe de o parte, nu poate face abstracție de elementele
informative și vizionare de care dispune managerul general. Cât despre
aplicarea, promovarea, concretizarea, corectarea strategiei, pe de altă parte -
sunt oare toate acestea posibile altfel decât prin tot ceea ce face managerul
general, prin deciziile curente pe care le adoptă, a căror transpunere în
practică o urmărește, ale căror rezultate le evaluează?
3. Reengineering-ul, proiectarea și
reconceperea proceselor din cadrul societății cu scopul atingerii unor niveluri
radical superioare de performanță econonică; proiectarea și promovarea
schimbării - și înfrângerea rezistenței la schimbare; restructurarea,
dezvoltarea... Toate sunt de domeniul consultanței manageriale de specialitate.
Dar toate sunt posibile numai prin voința, participarea determinantă și perseverența,
obstinația top-managementului, care, la rândul său, să implice cele mai
importante forțe de concepție și de decizie ale întreprinderii. Într-adevăr,
reengineering-ul presupune noi concepții de organizare a proceselor, axate pe
activități, trans-departamentale, pe baza noilor soluții tehnologice (inclusiv
informatice), cu modificarea sistemelor de evidență, de comunicare, a
procedurilor de lucru. Nici un compartiment, nici un manager de nivel secund nu
are prerogativele necesare pentru a realiza noile soluții și, mai ales, pentru
a le implementa.
4. Piața. Piața o studiază specialiștii în
marketing. Piața o penetrează specialiștii în promovare. Piața o generează,
poate, cercetătorii, inventatorii noilor produse, creatorii noilor facilități,
ai noilor calități, ai noilor performanțe. Ideile pot veni de la ei. Dar ideile
se pot naște și se pot materializa numai într-un climat intern de inovare, de
receptivitate, asezonat cu stimulente pentru realizări noi deosebite; în
condiții de evaluare realistă și, totodată, curajoasă a perspectivelor - și a
riscurilor - pe care le poate comporta o soluție nouă, ca și a perspectivelor
și a riscurilor asumate în cazul ne-inovării, de evaluare a consecințelor
cantonării în nișe de piață cucerite, proprii - pentru un timp, poate; a
exploatării inteligente a statu-quo-ului. Mișcările pieții pot proveni din
interiorul propriului segment, dar și din implicații intersectoriale, politice,
socio-economice, internaționale și multe altele, despre care informații
relevante - sau fie și numai semnale, perceptibile doar pentru o minte atentă
și interesată - circulă sau pot fi captate
mai ales în sferele top-managementului, sau mai sus.
5. Calitatea. În ISO-9000 scrie clar că
implicarea top-managementului este esențială și determinantă. Și totuși, de
câte ori problematica legată de calitate este delegată exclusiv unor manageri
de eșalon 2 sau 3! Or, calitatea nu se obține ca sarea în bucate, adăugând-o,
după gust, ci rezultă în mod intrinsec, din ansamblul activităților și proceselor
din unitate. Calitatea este rezultatul sinergic al cercetării-dezvoltării, al
nivelului profesional uman, al disciplinei tehnologice, al organizării
fluxurilor tehnologice, al aprovizionării cu materialele și subansamblele
corespunzătoare, al serviciilor post-vânzare, al priorității preluării și analizării semnalelor critice provenite de
pe piață ș.a.m.d. Nimeni altul decât managerul general nu are în subordine,
laolaltă, toate aceste sfere, nimeni altul nu le poate coordona, direcționa și
corela pentru realizarea totală a calității.
6. Tehnologia. Există un director pentru
cercetare-dezvoltare. Există specialiști, există institute. Dar politica pe
care o duce o firmă de profil tehnologic - fie el industrial sau neindustrial
(transporturi, telecomunicații, agricultură etc.) în ceea ce privește plasarea
în ierarhia mondială și națională a
valorilor și a inovărilor tehnologice, căile și mijloacele afectate -
cercetare-dezvoltare proprie, colaborare cu unități de specialitate din țară,
transfer internațional de tehnologie prin achiziționare de licențe, politica de
proprietate intelectuală etc. este de importanță determinantă, strategică
pentru întreprindere și numai decizii de top-management, adoptate în deplină
cunoșțință de cauză și implicare, pot hotărî soarta întregii activități,
într-unul dintre domeniile de cel mai mare risc decizional. Cu atât mai mult,
cu cât, de asemenea, politica privind nivelul tehnologic nu este un aditiv
oarecare la un rest de condiții date, ci este grevată de condiționări profunde în
toate celelalte segmente ale preocupărilor manageriale, de la piață la climatul
intern, de la calitate la politica financiară.
7. Climatul intern. Desigur, fiecare șef
răspunde de climatul din zona sa de competență; există și un director cu
resursele umane. Dar climatul general din cadrul unei întreprinderi de
construiește dintr-un ansamblu de situații, condiții și măsuri: de la
stimulente sau, după caz, penalizări până la modul de lansare și urmărire a
sarcinilor și a atribuțiilor (foarte delimitat pe compartimente sau,
dimpotrivă, într-un spirit de echipă, încurajând cooperarea intercompartimente
și urmărirea rezultatelor obținute pe ansamblu), din resursele financiare și de
timp alocate pentru perfecționarea profesională și pentru bunul trai în întreprindere,
din informare și consultare, din implicarea participativă în soluționarea
problemelor și pregătirea deciziilor ce afectează pe salariați, din dreptatea
și tactul soluționării și stingerii litigiilor și animozităților interne, din
promovarea și recunoașterea valorilor și a meritelor, individuale și colective
- dar și din punerea la locul lor a non-valorilor, a celor care încearcă să
prospere pe munca altora. Este o politică pe care numai managerul general o
poate iniția, imprima, urmări, promova.
8. Relațiile, imaginea firmei. Desigur, și
pentru aceasta există - și trebuie să lucreze - specialiști, firme de
specialitate. Dar imaginea firmei nu o formează numai spoturile publicitare și
interviurile cu fotografia managerului general. Imaginea firmei nu o formează
nici măcar numai calitatea și aspectul produselor, calitatea și promptitudinea
serviciilor (acestea fiind, desigur, determinante). Imaginea firmei se formează
și se cultivă și prin acuratețea prospectelor și a corespondenței, și prin
solicitudinea răspunsurilor la reclamații, și prin nivelul ofertelor, și prin
felul - cultivat sau mai puțin, interesant sau mai puțin etc. - cum vorbesc
salariații firmei la reuniuni profesionale sau comerciale, și prin relațiile cu
clienții, cu furnizorii, cu colaboratorii, după caz - cu reprezentanții
autorităților etc. Din nou, este o sferă pe care numai o voință și o preocupare
de la cel mai înalt nivel managerial o poate asigura.
9. Implicațiile legislației, ale
climatului economic și social. Desigur, orice firmă care se respectă are
consilier juridic. Dar modul în care
noile reglementări, mereu în schimbare, poate afecta statu-quo-ul sau inovarea
strategică în întreprindere, trebuie urmărit ca atare și nu poate să nu ajungă
și la nivelul managerulului general, fie preventiv, pentru adaptare, fie pentru
acțiune, la nivelurile corespunzătoare, în vederea obținerii unor îmbunătățiri.
Sunt reglementări, aparent benigne, sunt simple nuanțe sau modificări din
reglementări, care pot arunca o firmă din regim de profitabilitate în regim de
mari dificultăți financiare și daune, dacă nu sunt sesizate la timp și nu se
iau măsurile interne - și, după caz, externe - de conformare, adaptare,
restructurare strategică - cel puțin, financiară..
10.
Managerul general trebuie să facă totul singur? Desigur, nu. Tocmai pentru a se
putea opcupa de ceea ce este strategic și determinant pentru firmă, el trebuie
să aibă - și să imprime - o politică clară de delegare de atribuții și autoritate, pe întreaga scară ierarhică,
atfel încât componentele să acționeze sinergic, coordonat, în aceeași direcție,
iar fiecare nivel decizional să aibă capacitatea, posibilitatea și autoritatea
de a face față atribuțiilor care îi revin, contribuind la dezvoltarea și
înfăptuirea strategiei firmei
Dr. ing. Mario Duma
Publicat în Adevărul Economic nr. 26 / 28.06.1996
Pentru management strategic, v. și: A, B[1]
și următoarele; în special: C-2.1
Modulele de curs 49,
63,
precum și 51, 61, 62, 71
[1] Deși axat pe managementul strategic în
cercetare, atât punerea problemei, cât și soluțiile date sunt de utilitate
largă.