Grijile managerului român, azi

(Un posibil decalog al managerului general)

 

        Grijile și preocupările managerului general arată într-un fel la o mare întreprindere cu capital încă majoritar de stat, altfel la o mare întreprindere deja privatizată, altfel la o întrepindere nou născută ca societate privată independentă (mare, mică), la o societate mixtă sau la o filială de firmă străină sau transnațională etc. La o societate cu un investitor strategic (sau cu acționar majoritar), o parte dintre marile griji sunt ale proprietarului. Dar la o societate cu capital diseminat la mulți acționari, sau în cazul capitalului de stat, grijile revin integral managerului, chiar dacă pentru o serie de decizii el trebuie să ceară (mai mult sau mai puțin formal) aprobarea adunării generale a acționarilor sau aprobarea consiliului de administrație.

       

        1. Da, managerul general trebuie să se ocupe, de exemplu, de finanțele firmei, câtă vreme criteriul principal și scopul declarat al activității este profitul - dar și pentru că trebuie plătiți oamenii, iar lipsa de capital este principala piedică actuală în calea dezvoltării economice. Desigur, directorul financiar este cel care trebuie să știe câți bani sunt, de unde sunt; de asemenea - câți bani, de unde și când trebuie să mai intre, câți bani lipsesc, de ce lipsesc, ce plăți și ce datorii sunt, pentru cât timp ajung banii care sunt etc. etc. Directorul financiar poate să știe care compartimente și ce activități sunt în sine profitabile și care sunt în pierdere. Și multe altele. Dar numai managerul general poate să aibă ultimul cuvânt dacă o anumită investiție sau altă cheltuielă importantă trebuie sau nu să fie făcută, dacă trebuie sau nu angajat un credit; poate să aprecieze dacă o anumită activitate, chiar dacă apare ca nerentabilă în lumina indicatorilor contabili actuali, este sau nu importantă pentru activitatea de ansamblu și de perspectivă a societății, dacă ea trebuie să fie dezvoltată sau să fie restrânsă (sau menținută, dar rentabilizată). Sau - o activitate acum profitabilă poate pune în pericol profiturile viitoare. Dacă sunt de așteptat, din punct de vedere financiar, perioade grele sau perioade favorabile, funcție de ceea ce se așteaptă pe piață, funcție de eforturile interne ce trebuie făcute, funcție de mulți alți factori. Sunt lucruri care rezultă din ansamblul proceselor în care este implicată societatea, din strategie, din multe aspecte care le depășesc pe cele strict contabil-financiare, care nu se pot citi în evidențele contabile.

        2. Strategia însăși... Desigur, strategia poate și trebuie să fie comandată la o firmă de consultanță, sau încredințată unui grup de analiști înțelepți din cadrul propriei unități. Dar construirea variantelor strategice, pe de o parte, nu poate face abstracție de elementele informative și vizionare de care dispune managerul general. Cât despre aplicarea, promovarea, concretizarea, corectarea strategiei, pe de altă parte - sunt oare toate acestea posibile altfel decât prin tot ceea ce face managerul general, prin deciziile curente pe care le adoptă, a căror transpunere în practică o urmărește, ale căror rezultate le evaluează?

        3. Reengineering-ul, proiectarea și reconceperea proceselor din cadrul societății cu scopul atingerii unor niveluri radical superioare de performanță econonică; proiectarea și promovarea schimbării - și înfrângerea rezistenței la schimbare; restructurarea, dezvoltarea... Toate sunt de domeniul consultanței manageriale de specialitate. Dar toate sunt posibile numai prin voința, participarea determinantă și perseverența, obstinația top-managementului, care, la rândul său, să implice cele mai importante forțe de concepție și de decizie ale întreprinderii. Într-adevăr, reengineering-ul presupune noi concepții de organizare a proceselor, axate pe activități, trans-departamentale, pe baza noilor soluții tehnologice (inclusiv informatice), cu modificarea sistemelor de evidență, de comunicare, a procedurilor de lucru. Nici un compartiment, nici un manager de nivel secund nu are prerogativele necesare pentru a realiza noile soluții și, mai ales, pentru a le implementa.

        4. Piața. Piața o studiază specialiștii în marketing. Piața o penetrează specialiștii în promovare. Piața o generează, poate, cercetătorii, inventatorii noilor produse, creatorii noilor facilități, ai noilor calități, ai noilor performanțe. Ideile pot veni de la ei. Dar ideile se pot naște și se pot materializa numai într-un climat intern de inovare, de receptivitate, asezonat cu stimulente pentru realizări noi deosebite; în condiții de evaluare realistă și, totodată, curajoasă a perspectivelor - și a riscurilor - pe care le poate comporta o soluție nouă, ca și a perspectivelor și a riscurilor asumate în cazul ne-inovării, de evaluare a consecințelor cantonării în nișe de piață cucerite, proprii - pentru un timp, poate; a exploatării inteligente a statu-quo-ului. Mișcările pieții pot proveni din interiorul propriului segment, dar și din implicații intersectoriale, politice, socio-economice, internaționale și multe altele, despre care informații relevante - sau fie și numai semnale, perceptibile doar pentru o minte atentă și interesată - circulă sau pot fi captate  mai ales în sferele top-managementului, sau mai sus.

        5. Calitatea. În ISO-9000 scrie clar că implicarea top-managementului este esențială și determinantă. Și totuși, de câte ori problematica legată de calitate este delegată exclusiv unor manageri de eșalon 2 sau 3! Or, calitatea nu se obține ca sarea în bucate, adăugând-o, după gust, ci rezultă în mod intrinsec, din ansamblul activităților și proceselor din unitate. Calitatea este rezultatul sinergic al cercetării-dezvoltării, al nivelului profesional uman, al disciplinei tehnologice, al organizării fluxurilor tehnologice, al aprovizionării cu materialele și subansamblele corespunzătoare, al serviciilor post-vânzare, al priorității preluării  și analizării semnalelor critice provenite de pe piață ș.a.m.d. Nimeni altul decât managerul general nu are în subordine, laolaltă, toate aceste sfere, nimeni altul nu le poate coordona, direcționa și corela pentru realizarea totală a calității.

        6. Tehnologia. Există un director pentru cercetare-dezvoltare. Există specialiști, există institute. Dar politica pe care o duce o firmă de profil tehnologic - fie el industrial sau neindustrial (transporturi, telecomunicații, agricultură etc.) în ceea ce privește plasarea în ierarhia mondială și națională a  valorilor și a inovărilor tehnologice, căile și mijloacele afectate - cercetare-dezvoltare proprie, colaborare cu unități de specialitate din țară, transfer internațional de tehnologie prin achiziționare de licențe, politica de proprietate intelectuală etc. este de importanță determinantă, strategică pentru întreprindere și numai decizii de top-management, adoptate în deplină cunoșțință de cauză și implicare, pot hotărî soarta întregii activități, într-unul dintre domeniile de cel mai mare risc decizional. Cu atât mai mult, cu cât, de asemenea, politica privind nivelul tehnologic nu este un aditiv oarecare la un rest de condiții date, ci este grevată de condiționări profunde în toate celelalte segmente ale preocupărilor manageriale, de la piață la climatul intern, de la calitate la politica financiară.

        7. Climatul intern. Desigur, fiecare șef răspunde de climatul din zona sa de competență; există și un director cu resursele umane. Dar climatul general din cadrul unei întreprinderi de construiește dintr-un ansamblu de situații, condiții și măsuri: de la stimulente sau, după caz, penalizări până la modul de lansare și urmărire a sarcinilor și a atribuțiilor (foarte delimitat pe compartimente sau, dimpotrivă, într-un spirit de echipă, încurajând cooperarea intercompartimente și urmărirea rezultatelor obținute pe ansamblu), din resursele financiare și de timp alocate pentru perfecționarea profesională și pentru bunul trai în întreprindere, din informare și consultare, din implicarea participativă în soluționarea problemelor și pregătirea deciziilor ce afectează pe salariați, din dreptatea și tactul soluționării și stingerii litigiilor și animozităților interne, din promovarea și recunoașterea valorilor și a meritelor, individuale și colective - dar și din punerea la locul lor a non-valorilor, a celor care încearcă să prospere pe munca altora. Este o politică pe care numai managerul general o poate iniția,  imprima, urmări, promova.

        8. Relațiile, imaginea firmei. Desigur, și pentru aceasta există - și trebuie să lucreze - specialiști, firme de specialitate. Dar imaginea firmei nu o formează numai spoturile publicitare și interviurile cu fotografia managerului general. Imaginea firmei nu o formează nici măcar numai calitatea și aspectul produselor, calitatea și promptitudinea serviciilor (acestea fiind, desigur, determinante). Imaginea firmei se formează și se cultivă și prin acuratețea prospectelor și a corespondenței, și prin solicitudinea răspunsurilor la reclamații, și prin nivelul ofertelor, și prin felul - cultivat sau mai puțin, interesant sau mai puțin etc. - cum vorbesc salariații firmei la reuniuni profesionale sau comerciale, și prin relațiile cu clienții, cu furnizorii, cu colaboratorii, după caz - cu reprezentanții autorităților etc. Din nou, este o sferă pe care numai o voință și o preocupare de la cel mai înalt nivel managerial o poate asigura.

        9. Implicațiile legislației, ale climatului economic și social. Desigur, orice firmă care se respectă are consilier juridic. Dar modul în  care noile reglementări, mereu în schimbare, poate afecta statu-quo-ul sau inovarea strategică în întreprindere, trebuie urmărit ca atare și nu poate să nu ajungă și la nivelul managerulului general, fie preventiv, pentru adaptare, fie pentru acțiune, la nivelurile corespunzătoare, în vederea obținerii unor îmbunătățiri. Sunt reglementări, aparent benigne, sunt simple nuanțe sau modificări din reglementări, care pot arunca o firmă din regim de profitabilitate în regim de mari dificultăți financiare și daune, dacă nu sunt sesizate la timp și nu se iau măsurile interne - și, după caz, externe - de conformare, adaptare, restructurare strategică - cel puțin, financiară.. 

        10. Managerul general trebuie să facă totul singur? Desigur, nu. Tocmai pentru a se putea opcupa de ceea ce este strategic și determinant pentru firmă, el trebuie să aibă - și să imprime - o politică clară de delegare de atribuții și autoritate, pe întreaga scară ierarhică, atfel încât componentele să acționeze sinergic, coordonat, în aceeași direcție, iar fiecare nivel decizional să aibă capacitatea, posibilitatea și autoritatea de a face față atribuțiilor care îi revin, contribuind la dezvoltarea și înfăptuirea strategiei firmei

 

Dr. ing. Mario Duma

Publicat în Adevărul Economic nr. 26 / 28.06.1996

Pentru management strategic, v. și:  A, B[1] și următoarele; în special: C-2.1                      

Modulele de curs 49, 63,  precum și 51, 61, 62, 71

 

Înapoi



[1]  Deși axat pe managementul strategic în cercetare, atât punerea problemei, cât și soluțiile date sunt de utilitate largă.