Modulul tematic 51

 

Marketing  strategic

 

Mat. Alina Oprea-Martinov, MBA

Înapoi piața C-D, marketing

 

 

          1. Sumar

 

          Primul capitol - "Conceptul de marketing" - conține o definire a conceptului de marketing, a rolului marketing-ului într-o afacere și a elementelor fundamentale constituente (profitabilitatea, orientarea spre piață, orientarea spre client și marketing-ul coordonat).

 

          Capitolul "Noțiunea de marketing mix" cuprinde o prezentare a elementelor de marketing mix - definiții, programe de marketing, tendințe ale marketing-ului modern, exemple.

 

          Ultima parte a lucrării - "Atribuțiile departamentului de marketing" - se axează pe prezentarea rolului și activităților compartimentului de marketing: analiza pieței, evaluarea resurselor și analiza poziției de piață, elaborarea programelor de instruire în marketing, dezvoltarea compartimentului de marketing, planificarea strategică și implementarea.

 

 

          2. Conceptul de marketing

 

          "Marketing-ul este procesul vizând planificarea, punerea în operă a conceptului, fixarea prețurilor, promovarea și distribuirea produselor cu scopul satisfacerii obiectivelor individuale și ale organizației." (Asociația Americană de Management)

          În sens larg, marketing-ul constă din totalitatea activităților destinate generării și facilitării oricărui schimb, îndreptate spre satisfacerea necesităților și dorințelor umane.

         

          Peter Drucker declara: "Există o singură definiție a scopului unei afaceri - aceea de a crea un client mulțumit. Din această cauză orice afacere are două funcții de bază - marketingul și inovarea. Celelalte funcții ale managementului - cercetare/dezvoltare, fabricare, vânzări, resurse umane, finanțe - sunt responsabile cu asigurarea și dezvoltarea resurselor necesare pentru obținerea "reacției" optime, într-un mediu competitiv."

          Practic, în acest context intră în interacțiune sistemul de producție și sistemul de consum.

          Cele două sisteme, în conceptul de marketing, nu se exclud unul pe celălalt, ci conlucrează având același scop, satisfacerea necesităților consumatorilor:

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sistemul de producție

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sistemul de consum

 

         

 

Există pericolul "nesincronizării" celor două sisteme datorită faptului că personalul din serviciul de marketing nu are cunoștințele tehnice necesare în vederea înțelegerii caracteristicilor și atributelor unui produs, iar inginerii și tehnicienii nu cunosc metodele utilizate în marketing sau facilitățile și serviciile de care pot beneficia în urma comunicării continue cu acest departament. Ca atare, colaborarea este vitală, reprezentând astfel cheia succesului unei firme.

          Se consideră că noțiunea de marketing are ca puncte de sprijin patru idei fundamentale - " Cei patru stâlpi ai marketing-ului":

 

F     Profitabiltatea - constituie obiectivul primordial al oricărei firme:

 


 

F      

F      

F      

F      

F      

F      

F      

F     Concentrarea spre piață - piața se definește prin totalitatea clienților care împărtășesc o anumită necesitate și care ar putea fi dispuși să se implice într-un schimb în vederea satisfacerii necesității. Există mai multe modalități de a defini piața. Se poate vorbi de:

ð            piața necesității (produse dietetice);

ð            piața produsului (încălțăminte);

ð            piața demografică (tinerii);

ð            piața geografică (România).

          Dar noțiunea de piață implică nu numai persoane și instituții,ci și dorința/dispoziția de a cumpăra, puterea de cumpărare și autorizația de a cumpăra.

          Departamentul de marketing are sarcina de a identifica segmentele de piață, de a le evalua și de a selecta piețele "țintă".

         

Exemplu: Firme ca BMW, 3M și Hewlett Packard au inclus în strategia lor orientarea spre segmente "țintă" cu o rată de creștere deosebită, sacrificând, într-o primă fază, profitul care era apreciat la un nivel mediu.

 

F     Orientarea spre client - include în primul rând analiza atitudinilor potențialilor clienți. O firmă oferă anumite produse la diverse prețuri, utilizând o gamă de mijloace de distribuție și apelând la o varietate de tehnici și metode de reclamă și promovare. Într-un mediu competițional, la aceste elemente se adaugă stimulii externi cum ar fi: cei economici, tehnologici, politici și culturali.  Reacția clienților poate fi alegerea produselor de o anumită marcă, important fiind atât volumul, cât și frecvența de cumpărare. Puntea de legătură dintre ofertă/stimuli și reacția potențialilor clienți poartă numele de "cutia neagră a clientului".

 

Analiza atitudinilor clienților potențiali

           

Stimuli

Stimuli externi

“Cutia neagr㔠a clientului

Reacția

 

Produs

Preț

Plasament

Promovare

Economici

Tehnologici

Culturali

Politici

1) Caracteristici:

- determinarea motivației, personalității, clasei sociale, grupurilor de influență

2) Procesul de decizie:

- Etape: recunoașterea necesității, căutarea informațiilor, evaluarea alternativelor, decizia de cumpărare, evaluare post-cumpărare

- Persoane implicate: inițiator, consultant, responsabil decizia finală

Alegerea produsului

Selectarea mărcii

Volumul și frecvența de cumpărare

 

Observație: În opoziție cu cele două orientări, de piață și de client, există pericolul pentru companii de a deveni tot mai orientate pe produs și aceasta datorită unor cauze cum ar fi:

     Ä                     firma consideră că nu există substituenți pentru produsele proprii;

     Ä                     nu sesizează la timp unele dezavantaje ale produsului;

     Ä                     nu se preocupă de analiza preliminară în vederea dezvoltării unui nou produs;

     Ä                     nu sesizează schimbările rapide de "forțe" care pot surveni în mediul competițional.

 

FMarketing-ul coordonat - implică printre altele:  centralizarea persona-lului implicat în vânzări, activități de training, servicii-suport, selectarea mijloacelor de reclamă și producerea de materiale promoționale, etc.

 

 

          Exemplu:  Firmele Hewlett Packard, McDonald's și Procter & Gamble sunt doar câteva exemple de companii care au la bază cele două orientări și sunt organizate de așa natură ca să răspundă eficient la diferitele schimbări în preferințele și cerințele clienților. Personalul din toate departamentele este educat și instruit în ideea acceptării conceptului că: "CLIENTUL este rege".

 

 

          3. Noțiunea de  marketing-mix

 

          Conceptul de Marketing-mix reprezintă un ansamblu de elemente -“Cei 4P”: Produs, Preț, Promovare, Plasament (Distribuție) cu rol esențial în cadrul planificării pentru a întâmpina cerința pieței, stimulării cererii și satisfacerii  acesteia.

 


 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ca set de elemente aflate într-o continuă interacțiune, marketingul-mix reprezintă un instrument de analiză și optimizare a performanțelor unei firme.

 

          3.1. Prima componentă - Prețul - este cea care poate fi cel mai bine controlată direct și al doilea element ca importanță din marketingul-mix. Este totodată singurul element care generează venituri.

    

          Politica de preț din cadrul planului de marketing implică: stabilirea listelor de prețuri, bonificații, creditare, reduceri, condiții de vânzare, etc.

   

          Modelul introdus de Eillen Shapiro, conținând analiza inter-dependenței dintre preț, beneficii și costuri, conduce la concluzia că toate deciziile majore într-o companie afectează:

 

·        avantajele pe care clienții le primesc

·        prețul plătit pentru acestea

·        costurile survenite

 

         

 

          Greșeli tipice legate de prețuri:

à     deși intră în cadrul marketingului-mix, de obicei prețul se stabilește de către  departamentul financiar;

à     apare orientarea spre costuri, fără a se analiza reacția pieței;

à     tratarea “prețului” independent de celelalte elemente ale marketingului-mix.

  

          În concluzie, un preț rational  presupune ambele orientări:

 

Orientare de piață

 

Orientare de cost

 

Compararea cu prețurile competitorilor         Luarea în calcul a tuturor

Analiza cererii                                              cheltuielilor

Intervievarea clienților

Aplicarea tacticilor legate de preț-calitate

 

          Exemplu:  Pe piața globală a PC-urilor se constată o tendință de declin dramatic al prețurilor. Începând din 1990 media de reducere a fost de aproximativ 40%.

                        Scăderea prețurilor la PC-uri (1991-1993):

Companie

Procent

Apple

-36%

Compaq

-53%

IBM

-38%

Toshiba

-43%

Olivetti

-30%

 

               

          3.2. O altă componentă a marketingului-mix este Promovarea.

          Tehnicile și metodele pot lua cele mai diferite forme:

Þ   publicitate TV, Radio, reclamă-anunț;

Þ   crearea de taloane pentru concursuri;

Þ   organizarea de concursuri, demonstrații, conferințe de presă;

Þ   sponsorizări și donații.

 

Caracteristici și funcțiuni media

 

Media

Reputație

Durată

Piață țintă

Cost

Suport distribuitor

Reprodu-cere mesaj

Impact psihologic

Climat editorial

Ziare

     *

 

 

 

 

 

     *

    *

Magazine

     *

   *

  *

 

 

      *

 

    *

Radio

 

 

 

 *

 

 

 

 

TV

     *

 

 

 *

       *

 

     *

 

Reclame "în public"

 

 

 

 

 

 

 

 

Yellow Pages

 

    *

 

 

 

 

 

 

Punctul de vânzare

 

 

 

 

        *

 

 

 

 

          Procesul de generare a unui program de promovare:

Ü       Detalierea strategiei și obiectivelor de marketing (poziție defensivă, penetrarea piețelor, noi produse, noi piețe, etc.)

Ü       Ce efecte se așteaptă ? (pe termen lung, ca rezultat al activităților de promotion)

Ü       Care este grupul de clienți "țintă" ?

Ü       Ce stimulenți pot influența interesul/cererea?

Ü       Ce metode de promovare se vor utiliza?

                                                  

          Toate aceste acțiuni sunt deliberate, planificate și reprezintă un efort susținut pentru a stabili și a menține o înțelegere mutuală între organizație și “publicul” său. Ele reprezintă cheia sistemului persuasiv, care implică totodată și imaginație, creativitate și alegerea mesajului/conținutului potrivit.

          Deci programele de promotion din cadrul planului de marketing vor include, printre altele:

1) Folosirea unor tehnici creative (originalitatea)

          Exemplu: Spitalul Doctor’s Hospital Detroit introduce “premiul” pentru servicii de urgență. În camera de gardă, dacă un pacient așteaptă mai mult de 20 de minute, atunci serviciile sunt oferite gratuit. O astfel de reclamă a apărut pe postul TV local și a avut un ecou extraordinar, afacerea - servicii de urgență înregistrând o creștere de 30%.

 

 

2) Apelul la serviciile unor agenții de publicitate

          Exemplu: Prin intermediul unor astfel de agenții, Procter & Gamble cheltuiește anual 750 milioane $ pentru reclame.

     

3) Măsurarea impactului creat la public

          Exemplu: Pentru apropierea de piața “țint㔠GM și Chrysler folosesc corespondența directă pentru difuzarea unor video-casete de 6-9 minute care prezintă caracteristicile și atributele noilor modele de mașini.

 

4) Punerea accentului pe un mesaj memorabil

          Exemplu: O marcă poate să prezinte un mod de comunicare unic, memorabil, indisolubil prin intermediul utilizării unor lozinci, imagini, grafică, personalități sau combinații de acestea: Chanel - grafica; Dunhill - culoarea; Marlboro - stilul de viață; Coca-Cola - lozinca.

 

5) Determinarea factorilor de influență în procesul de cumpărare (raționali: cost, calitate, performanțe; emoționali: statut, imagine, renume, prestanță, loialitate)

          Exemplu: O companie care intenționează să comercializeze desk-top computere nu va insista pe caracteristicile tehnice ale produsului care pot avea un impact redus; se vor prezenta în schimb avantajele achiziționării lui, cum ar fi: reduceri de timp, organizare mai bună, optimizarea unor activități, etc. Preocuparea este legată de identificarea tuturor posibilelor avantaje și transmiterea lor prin metode cât mai eficiente și cu impact cât mai mare. (Potențialii clienți sunt dispuși să plătească pentru produse care oferă "avantaje psihologice", pe lângă avantajele funcționale).

 

 

          3.3. Plasamentul este o altă componentă a marketingului-mix care implică metodele utilizate în vânzare (directe, prin intermediul distribuitorilor, dealerilor, rețelelor proprii de distribuție, reprezentanților...), ariile geografice, controlul stocului, depozitarea, transportul fizic.

          Ca o tendință pe piața globală, firmele apelează la o varietate cât mai largă de metode de distribuție directe sau indirecte.

 

O posibilă clasificare a canalelor de distribuție:

P R O D U C Ă T O R

 

Angrosist

Agent

 


Direct

Distribuitor

Angrosist

 

 

Distribuitor

Distribuitor

 

C O N S U M A T O R

 

 

          Metodele directe - prin comandă telefonică sau poștal, conferă un control ridicat, o abilitate marită de satisfacere a clienților, apropiere și comunicare directă cu aceștia. Se creează astfel o infrastructură care are ca efect reducerea costurilor de distribuție și poate afecta prețul final al produsului făcându-l competitiv pe piață.

          Prin distribuția indirectă intervine un grad sporit de flexibilitate, o posibilă reducere a costurilor fixe; imaginea creată, loialitatea unor clienți față de un distribuitor (nu față de marcă!) și performanțele acestuia pot reprezenta un avantaj competițional.

          Exemplu: Pe piața PC-urilor rețelele de distribuție s-au extins de la tradiționalii distribuitori și dealeri la magazinele universale, magazine de electronice, integratori de sistem, etc.:

 

Canale de distribuție

1980

1995

Firme software

10%

17%

Firme hardware

85%

35%

Alte rețele

5%

48%

   

          Evaluarea alternativelor pentru rețelele de distribuție:

î      Criteriul economic - stabilirea unei relații optime între diferitele nivele de costuri și vânzări;

î      Criteriul de control - implică relația distribuitor-cumpărător, relațiile inter-firme, conflictul inter-rețele;

î      Criteriul de adaptabilitate - determinat de flexibilitate și tendințele pieței.

           

 

                   Relația Producător - Distribuitor:

Conflict:

Colaborare:

- legat de noțiunea de marcă ( renumele distribuitorului contra marca de produs); promovare axată pe imaginea comercială a distribuitorului (nu pe marca de produs); competiția la nivel de distribuitori (nu  la nivel de produs)

- se poate materializa în activități de recrutare, training, organizare teritorială ( pe grupuri de clienți sau pe produse), funcții suport (întâlniri și dialog cu clienții, obținere comenzi, oferte, informații, suport tehnic sau comercial)

 

          Exemplu: (colaborare) Companiile producătoare susțin distribuitorii (Ford), angrosiștii (Coca-Cola) sau rețelele de magazine (McDonald’s). Acest suport presupune și training - instructaj, formare, modelare personal vânzare, educare în spiritul culturii organizaționale a firmei. Astfel, McDonald’s a inființat un institut de instruire - “Hamburger University”, iar Compaq oferă certificate personalului implicat în vânzare, în 1990 instruind un număr de 8300 de persoane din 17 orașe americane pe o perioadă de 6 luni.

 

          3.4. Produsul - “este cea mai importantă componentă a marketingului-mix și a strategiei globale a organizației” (P. Drucker). Această componentă reprezintă un set de atribute (tangibile și intangibile) și caracteristici, concretizându-se în bunuri, servicii, idei, persoane sau combinații de acestea.

          Exemplu: Posibile atribute pentru analiza performanțelor unei mașini:

ü            Atribute intangibile - independența, securitatea, siguranța;

ü            Atribute tangibile - transport, viteză;

ü            Caracteristici - design-ul, performanțele tehnice, culoarea, stilul.

          Un produs, în general, are următoarea structură:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Servicii post-vânzare

 

Marca

Caracteristici

 

 


       Nucleul

(produs de bază)

Instalare

 

Garanție

Calitate

Ambalaj

 

 

 

Timp+condiții de predare

 

 


Produsul propriu-zis

 

Produsul extins care conferă avantaj competitiv

 

               

 

 

          Importanța produsului:

Ø                Poate reprezenta singura legătură dintre firmă și clienți;

Ø                Este una din cauzele creșterii sau reducerii cifrei de afaceri;

Ø                Clienții cumpără, folosesc, compară, reacționează, dezvoltă atitudini și decid eventual  o viitoare cumpărare.

  

          Programele de produs din cadrul planului de marketing se referă la: calitate, caracteristici, opțiuni, stil, marcă, ambalaj, mărimi, returnare, versatilitate, unicitate, durabilitate, garanții, noi produse, stadiu, etc.

 

          Matricea clasică a corelației de creștere piața/produs  (Ansoff) prezintă patru variante clasice de stategii de marketing în vederea creșterii și dezvoltării unei companii:

 

 

Produs existent

Produs nou

 

Piața existentă

 

Pătrundere piață

 

Dezvoltare produs

 

 

Piața nouă

 

Dezvoltare piață

 

Diversificare

 

 

 

          Dintre acestea, Dezvoltarea de produs  și Diversificarea  presupun contribuția primordială a componentei  produs:

1. Dezvoltare produs: dezvoltarea de modele și caracteristici adiționale (proliferarea produsului).

 2. Diversificare:

·                    concentrică - extinderea către produse noi sinergetice;

·                    orizontală - extinderea către produse conexe/complementare;

·                    conglomerat - extinderea către produse necorelate cu cele existente.

 

 

          4. Atribuțiile compartimentului de marketing

 

          Atribuțiile constau în: - crearea unui Sistem Informațional de Marketing (MIS - Marketing Information System) incluzând și analiza pieței; - analiza poziției de piață a firmei; - evaluarea resurselor; - elaborarea pro-gramului de instruire; - dezvoltarea departamentului de marketing; - planifi-carea strategică și implementarea.

 

          a. Sistemul Informațional de Marketing (MIS) - reprezintă un sistem planificat, proiectat pentru a oferi conducerii unei firme informații relevante în vederea luării de decizii; este un instrument de colectare și analiză  a "semnalelor" externe, de conversie a acestora în informații și decizii. Sistemele performante MIS actuale poartă numele de "Sisteme suport pentru decizii" (DSS - Decision Suport System) și reprezintă o sursă interactivă, incluzând programe software specifice; sistemele încorporează date comerciale și alte tipuri de date ale companiei utile în vederea identificării de noi oportunități, studiilor de situații particulare sau evaluării programelor alternative de preț, promovare și plasament.

 

                       Componentele informaționale ale MIS

 


 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ca parte integrantă a MIS, Analiza pieței cuprinde studii privind concurența de piață, cerințele consumatorilor, furnizorii, produsele substituente, barierele de intrare (analiza industriei), atitudinile potențialilor clienți și  factorii de influență a cererii, segmentele de piață neacoperite sau parțial acoperite, tendințele de piață.

                                               

          Există trei categorii de studii:

·        Explorative - identificarea situațiilor ce impun o decizie sau identificarea unor cursuri de acțiuni alternative;

·        Concluzionale - schițează concluziile necesare evaluării alternativelor și recomandării unor acțiuni;

·        De monitorizare a performanțelor - în vederea creării unei funcții de control pentru programele de marketing sau diferite activități.

                                               

          Proiectul de studiu are următoarea structură:

Æ    Informații necesare - calitative (opinii, atitudini, percepții, etc.) și cantitative (procente, cote, statistici, etc.).

Æ    Surse de informare - biblioteci, universități, companii de specialitate, ambasade, guvern, vamă, instituții, potențiali clienți, intermediari, distribuitori, etc. Datele secundare provin din publicații, statistici guvernamentale, reviste, rapoarte, iar cele de tip primar rezultă în urma observațiilor, dialogurilor sau interviurilor telefonice sau "face-to-face" pentru un eșantion semnificativ.

Æ    Accesibilitate - datorită dificultății de a obține aceste informații există posibilitatea colaborării cu agenții specializate în astfel de servicii.

Æ    Modul de colectare a informațiilor - presupune "asamblarea" informațiilor și analiza tendințelor, creerea de statistici, etc.

Æ    Concluziile - se materializează în deciziile ce urmează a fi luate și în întocmirea unui plan.

           

          b. Analiza poziției de piață și evaluarea resurselor

  

          Evaluarea resurselor presupune estimarea potențialului de producție și resursele necesare ( financiare, umane, tehnice, tehnologice).

          Analiza poziției de piață constă în identificarea poziției competitive a unei companii pentru fiecare tip de produs.

          Orice companie este caracterizată de două stări "de sănătate", performanțele fiind astfel măsurate din ambele puncte de vedere, prin intermediul anumitor metode și instrumente:

 

              Sănătatea strategică                               Sănătatea financiară

 

Performanțele se măsoară din ambele puncte de vedere

 

Ü   Factori critici de succes

    Inovare, expertiză, patent, productivitate, cost redus, acces la materii prime, ambalaj, pregătire +performanțe personal din vânzare, imagine, statut, rețele puternice de distribuție, etc.

Ü   Analiza SWOT 1)

    Capacitățile de marketing, de producție și de organizare ale afacerii

Ü   Cota de piață  2)

     Pentru compararea cotelor de piață:

- clasa de produse (de exemplu calculatoare)

- tipul de produs (de exemplu PC-uri)

- numele de marcă (de exemplu IBM)

    Comparația se realizează cu firmele care oferă un tip similar de produse aceluiași segment de clienți

Ü     Investiții pe termen lung

Ü     Cash flow

Ü     Pragul rentabilității

Ü     Profit     

 

 

 

          1) Analiza SWOT cuprinde trecerea în revistă a punctelor forte (S - Strengths), și punctelor slabe (W - Weaknesses) ale companiei (analiză internă), a oportunităților (O - opportunities) și pericolelor (T - threats) de pe piață (analiză externă).

          2) Cota de piață reprezintă procentul din volumul total al pieței acoperit prin vânzările unei anumite firme.

  

          c. Serviciile de marketing

     

          - Elaborarea programului de instruire în marketing;

          - Dezvoltarea compartimentului de marketing:

 

 

 

 

Instrument: Matricea "DECI" (Decizie, Execuție, Consultare,Informare)

 

Personal implicat / Acțiuni specifice

    

           X                 

 

           Y

 

           Z

 

    . . . . .

             1.

 Decizie (D)  

Consultare (C)

Execuție (E)

 

             2.

Consultare (C)

Informare (I)

Consultare (C), Execuție (E)

  

   

           . . . .

 

 

 

 

 

          - dezvoltarea unui sistem informațional de marketing:

  

Conținutul comunicațiilor pentru marketing

 

Nr. Canal           

Informații tranzitate

    

Sursă

    

Destinație

   

Frecvență

   

1.         

Strategie + plan de marketing

Compartiment marketing

Conducere

Anual

...........

 

 

 

 

10.

Propunere de dezvoltare produse noi

Compartiment marketing

Cercetare - dezvoltare

Ocazional

 

         

          d. Planificarea strategică și implementarea

          Etape:

          a) stabilirea obiectivelor - care includ în general scopul personal, tipul de produse oferite, zona geografică în care va acționa compania, profilul clienților cărora li se adresează, perioada de timp și obiectivele financiare.

          Exemplu:  Obiectivele unei firme furnizoare de sisteme de iluminat  pot fi:

2           Segmentele de clienți: firma  se va adresa tuturor studiourilor de televiziune sau unei părți dintre acestea care își poate permite achiziționarea celor mai moderne sisteme de iluminat?

2           Cerințe clienți: firma se va ocupa și de  instalarea și service-ul echipamentelor sau se va limita doar la a le comercializa?

2           Integrarea pe verticală: firma va produce ea însăși sau va contracta producția cu altă firmă; va  vinde cu propriul personal sau va apela la distribuitori?

2           Aria geografică: firma vinde într-o regiune, în întreaga țară sau într-un anumit grup de țări?

2           Obiective financiare specifice: ritmul de creștere a vânzărilor, profitul pe termen scurt, poziția pe piață (cota)

         

          b) Crearea unei strategii de marketing - care reprezintă un ansamblu de "6-7 idei bune" cuprinzând:

          1) Obiective strategice

          2) Obiective operaționale

          3) Focalizarea strategică

          4) Piața țintă

          5) Ținta competițională

          6) Stimuli pentru cumpărare

          7) Funcții suport

          Exemplu: O posibilă strategie a departamentului de media și informații financiare al companiei REUTERS poate fi:

          1) Obiectiv strategic: cota de piață/creștere

          2) Obiectiv operațional: profit >20%

          3) Focalizare strategică: produse de calitate (aplicații specializate, diferențiere)

          4) Piața țintă: instituții din domeniul știrilor și finanțelor, investitori

          5) Ținta competițională: TeleRate, Blomberg, KR

          6) Stimuli pentru cumpărare: calitate (viteză, acuratețe)

          7) Funcții suport: eficiența personalului de vânzare (instruit, specializat,  performant)

 

 

 

 

          c) întocmirea planului de marketing - care constituie o detaliere a strategiei de marketing incluzând obiectivele, analiza internă (capacitățile de marketing, financiare, de producție și de organizare a afacerii) și externă (factorii de macro-mediu: situația politică, economică, factorii demografici, socio-culturali, tehnologici; factorii de micro-mediu: clienți, concurență, canale de distribuție, furnizori), programele de marketing (pentru preț, produs, promovare și plasament), periodizarea și responsabilitățile.

 

          d) implementarea - constă în aplicarea politicilor de marketing, determinarea bugetului necesar pentru punerea în practică a planului de marketing, elaborarea metodologiei de evaluare a rezultatelor activităților de marketing.

 

 

V. și: Piața C-D                           Înapoi