Modulul tematic 51
Marketing
strategic
Mat.
Alina Oprea-Martinov, MBA
1. Sumar
Primul capitol - "Conceptul de marketing" - conține o definire a
conceptului de marketing, a rolului marketing-ului într-o afacere și a
elementelor fundamentale constituente (profitabilitatea, orientarea spre piață,
orientarea spre client și marketing-ul coordonat).
Capitolul "Noțiunea de marketing mix" cuprinde o prezentare a
elementelor de marketing mix - definiții, programe de marketing, tendințe ale
marketing-ului modern, exemple.
Ultima parte a lucrării - "Atribuțiile departamentului de
marketing" - se axează pe prezentarea rolului și activităților
compartimentului de marketing: analiza pieței, evaluarea resurselor și analiza
poziției de piață, elaborarea programelor de instruire în marketing,
dezvoltarea compartimentului de marketing, planificarea strategică și
implementarea.
2. Conceptul de
marketing
"Marketing-ul este procesul
vizând planificarea, punerea în operă a conceptului, fixarea prețurilor,
promovarea și distribuirea produselor cu scopul satisfacerii obiectivelor
individuale și ale organizației." (Asociația Americană de Management)
În sens larg, marketing-ul constă din
totalitatea activităților destinate generării și facilitării oricărui schimb,
îndreptate spre satisfacerea necesităților și dorințelor umane.
Peter Drucker declara: "Există o
singură definiție a scopului unei afaceri - aceea de a crea un client mulțumit.
Din această cauză orice afacere are două funcții de bază - marketingul și
inovarea. Celelalte funcții ale managementului - cercetare/dezvoltare,
fabricare, vânzări, resurse umane, finanțe - sunt responsabile cu asigurarea și
dezvoltarea resurselor necesare pentru obținerea "reacției" optime,
într-un mediu competitiv."
Practic, în acest context intră în
interacțiune sistemul de producție și sistemul de consum.
Cele două sisteme, în conceptul de
marketing, nu se exclud unul pe celălalt, ci conlucrează având același scop,
satisfacerea necesităților consumatorilor:
Sistemul de producție
Sistemul de consum
Există pericolul "nesincronizării" celor două sisteme datorită
faptului că personalul din serviciul de marketing nu are cunoștințele tehnice necesare
în vederea înțelegerii caracteristicilor și atributelor unui produs, iar
inginerii și tehnicienii nu cunosc metodele utilizate în marketing sau
facilitățile și serviciile de care pot beneficia în urma comunicării continue
cu acest departament. Ca atare, colaborarea este vitală, reprezentând astfel
cheia succesului unei firme.
Se consideră că noțiunea de marketing
are ca puncte de sprijin patru idei fundamentale - " Cei patru stâlpi ai marketing-ului":
F
Profitabiltatea - constituie obiectivul primordial al oricărei firme:
F
F
F
F
F
F
F
F
Concentrarea spre piață - piața se definește prin totalitatea clienților care
împărtășesc o anumită necesitate și care ar putea fi dispuși să se implice
într-un schimb în vederea satisfacerii necesității. Există mai multe modalități
de a defini piața. Se poate vorbi de:
ð
piața
necesității (produse dietetice);
ð
piața
produsului (încălțăminte);
ð
piața
demografică (tinerii);
ð
piața
geografică (România).
Dar noțiunea de piață implică nu numai
persoane și instituții,ci și dorința/dispoziția de a cumpăra, puterea de
cumpărare și autorizația de a cumpăra.
Departamentul de marketing are sarcina
de a identifica segmentele de piață, de a le evalua și de a selecta piețele
"țintă".
Exemplu: Firme ca BMW, 3M și Hewlett Packard au inclus în strategia lor orientarea
spre segmente "țintă" cu o rată de creștere deosebită, sacrificând,
într-o primă fază, profitul care era apreciat la un nivel mediu.
F
Orientarea spre client - include în primul rând analiza atitudinilor potențialilor clienți. O
firmă oferă anumite produse la diverse prețuri, utilizând o gamă de mijloace de
distribuție și apelând la o varietate de tehnici și metode de reclamă și
promovare. Într-un mediu competițional, la aceste elemente se adaugă stimulii
externi cum ar fi: cei economici, tehnologici, politici și culturali. Reacția clienților poate fi alegerea
produselor de o anumită marcă, important fiind atât volumul, cât și frecvența
de cumpărare. Puntea de legătură dintre ofertă/stimuli și reacția potențialilor
clienți poartă numele de "cutia neagră a clientului".
Analiza atitudinilor clienților potențiali
Stimuli |
Stimuli externi |
Cutia neagră a clientului |
Reacția |
Produs Preț Plasament Promovare |
Economici Tehnologici Culturali Politici |
1)
Caracteristici: -
determinarea motivației, personalității, clasei sociale, grupurilor de
influență 2)
Procesul de decizie: -
Etape: recunoașterea necesității, căutarea informațiilor, evaluarea
alternativelor, decizia de cumpărare, evaluare post-cumpărare -
Persoane implicate: inițiator, consultant, responsabil decizia finală |
Alegerea
produsului Selectarea
mărcii Volumul
și frecvența de cumpărare |
Observație: În opoziție cu cele două orientări, de piață și de
client, există pericolul pentru companii de a deveni tot mai orientate pe
produs și aceasta datorită unor cauze cum ar fi:
Ä
firma consideră că nu există
substituenți pentru produsele proprii;
Ä
nu sesizează la timp unele dezavantaje
ale produsului;
Ä
nu se preocupă de analiza preliminară
în vederea dezvoltării unui nou produs;
Ä
nu sesizează schimbările rapide de
"forțe" care pot surveni în mediul competițional.
FMarketing-ul coordonat - implică printre altele:
centralizarea persona-lului implicat în vânzări, activități de training,
servicii-suport, selectarea mijloacelor de reclamă și producerea de materiale
promoționale, etc.
Exemplu: Firmele Hewlett Packard, McDonald's și
Procter & Gamble sunt doar câteva exemple de companii care au la bază cele
două orientări și sunt organizate de așa natură ca să răspundă eficient la diferitele
schimbări în preferințele și cerințele clienților. Personalul din toate
departamentele este educat și instruit în ideea acceptării conceptului că:
"CLIENTUL este rege".
3. Noțiunea de marketing-mix
Conceptul de Marketing-mix reprezintă un ansamblu
de elemente -Cei 4P: Produs, Preț,
Promovare, Plasament (Distribuție) cu rol esențial în cadrul planificării
pentru a întâmpina cerința pieței, stimulării cererii și satisfacerii acesteia.
Ca set
de elemente aflate într-o continuă interacțiune, marketingul-mix reprezintă un
instrument de analiză și optimizare a performanțelor unei firme.
3.1.
Prima componentă - Prețul - este cea
care poate fi cel mai bine controlată direct și al doilea element ca importanță
din marketingul-mix. Este totodată singurul element care generează venituri.
Politica de preț din cadrul planului de marketing implică: stabilirea
listelor de prețuri, bonificații, creditare, reduceri, condiții de vânzare,
etc.
Modelul introdus de Eillen Shapiro, conținând
analiza inter-dependenței dintre preț, beneficii și costuri, conduce la
concluzia că toate deciziile majore într-o companie afectează:
|
·
avantajele pe care clienții le
primesc
·
prețul plătit pentru acestea
·
costurile survenite
Greșeli tipice legate
de prețuri:
à
deși intră în cadrul
marketingului-mix, de obicei prețul se stabilește de către departamentul financiar;
à
apare orientarea spre costuri,
fără a se analiza reacția pieței;
à
tratarea prețului independent
de celelalte elemente ale marketingului-mix.
În concluzie, un preț rational presupune ambele orientări:
Orientare
de piață |
|
Orientare
de cost |
Compararea cu prețurile
competitorilor Luarea în calcul a tuturor
Analiza cererii cheltuielilor
Intervievarea clienților
Aplicarea tacticilor
legate de preț-calitate
Exemplu: Pe piața globală a PC-urilor se constată o tendință de declin dramatic al
prețurilor. Începând din 1990 media de reducere a fost de aproximativ 40%.
Scăderea prețurilor la PC-uri (1991-1993):
Companie |
Procent |
Apple |
-36% |
Compaq |
-53% |
IBM |
-38% |
Toshiba |
-43% |
Olivetti |
-30% |
3.2.
O altă componentă a marketingului-mix este Promovarea.
Tehnicile și metodele pot lua cele mai
diferite forme:
Þ
publicitate
TV, Radio, reclamă-anunț;
Þ
crearea de
taloane pentru concursuri;
Þ
organizarea
de concursuri, demonstrații, conferințe de presă;
Þ
sponsorizări
și donații.
Caracteristici și funcțiuni media
Media |
Reputație |
Durată |
Piață țintă |
Cost |
Suport distribuitor |
Reprodu-cere mesaj |
Impact psihologic |
Climat editorial |
Ziare |
* |
|
|
|
|
|
* |
* |
Magazine |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
* |
Radio |
|
|
|
* |
|
|
|
|
TV |
* |
|
|
* |
* |
|
* |
|
Reclame "în public" |
|
|
|
|
|
|
|
|
Yellow Pages |
|
* |
|
|
|
|
|
|
Punctul de vânzare |
|
|
|
|
* |
|
|
|
Procesul de generare a unui
program de promovare:
Ü
Detalierea
strategiei și obiectivelor de marketing (poziție defensivă, penetrarea
piețelor, noi produse, noi piețe, etc.)
Ü
Ce efecte se
așteaptă ? (pe termen lung, ca rezultat al activităților de promotion)
Ü
Care este
grupul de clienți "țintă" ?
Ü
Ce stimulenți
pot influența interesul/cererea?
Ü
Ce metode de
promovare se vor utiliza?
Toate aceste acțiuni sunt deliberate,
planificate și reprezintă un efort susținut pentru a stabili și a menține o
înțelegere mutuală între organizație și publicul său. Ele reprezintă cheia
sistemului persuasiv, care implică totodată și imaginație, creativitate și
alegerea mesajului/conținutului potrivit.
Deci programele de promotion din
cadrul planului de marketing vor include, printre altele:
1) Folosirea unor tehnici creative
(originalitatea)
Exemplu:
Spitalul Doctors Hospital Detroit introduce premiul pentru servicii de
urgență. În camera de gardă, dacă un pacient așteaptă mai mult de 20 de minute,
atunci serviciile sunt oferite gratuit. O astfel de reclamă a apărut pe postul
TV local și a avut un ecou extraordinar, afacerea - servicii de urgență
înregistrând o creștere de 30%.
2)
Apelul la serviciile unor agenții de publicitate
Exemplu: Prin intermediul unor astfel de agenții, Procter & Gamble cheltuiește
anual 750 milioane $ pentru reclame.
3)
Măsurarea impactului creat la public
Exemplu: Pentru apropierea de piața țintă GM și Chrysler folosesc corespondența
directă pentru difuzarea unor video-casete de 6-9 minute care prezintă
caracteristicile și atributele noilor modele de mașini.
4)
Punerea accentului pe un mesaj memorabil
Exemplu:
O marcă poate să prezinte un mod de
comunicare unic, memorabil, indisolubil prin intermediul utilizării unor
lozinci, imagini, grafică, personalități sau combinații de acestea: Chanel -
grafica; Dunhill - culoarea; Marlboro - stilul de viață; Coca-Cola - lozinca.
5)
Determinarea factorilor de influență în procesul de cumpărare (raționali:
cost, calitate, performanțe; emoționali:
statut, imagine, renume, prestanță, loialitate)
Exemplu:
O companie care intenționează să comercializeze desk-top computere nu va
insista pe caracteristicile tehnice ale produsului care pot avea un impact
redus; se vor prezenta în schimb avantajele achiziționării lui, cum ar fi:
reduceri de timp, organizare mai bună, optimizarea unor activități, etc.
Preocuparea este legată de identificarea tuturor posibilelor avantaje și
transmiterea lor prin metode cât mai eficiente și cu impact cât mai mare. (Potențialii clienți sunt dispuși să
plătească pentru produse care oferă "avantaje psihologice", pe lângă
avantajele funcționale).
3.3.
Plasamentul este o altă componentă a
marketingului-mix care implică metodele utilizate în vânzare (directe, prin
intermediul distribuitorilor, dealerilor, rețelelor proprii de distribuție,
reprezentanților...), ariile geografice, controlul stocului, depozitarea,
transportul fizic.
Ca o tendință pe piața globală,
firmele apelează la o varietate cât mai largă de metode de distribuție directe
sau indirecte.
O
posibilă clasificare a canalelor de distribuție:
P R O D U C Ă T O R |
Angrosist |
Agent |
Direct |
Distribuitor |
Angrosist |
Distribuitor |
Distribuitor |
C O N S U M A T O R |
Metodele directe - prin comandă
telefonică sau poștal, conferă un control ridicat, o abilitate marită de
satisfacere a clienților, apropiere și comunicare directă cu aceștia. Se
creează astfel o infrastructură care are ca efect reducerea costurilor de
distribuție și poate afecta prețul final al produsului făcându-l competitiv pe
piață.
Prin distribuția indirectă
intervine un grad sporit de flexibilitate, o posibilă reducere a costurilor
fixe; imaginea creată, loialitatea unor clienți față de un distribuitor (nu
față de marcă!) și performanțele acestuia pot reprezenta un avantaj
competițional.
Exemplu:
Pe piața PC-urilor rețelele de distribuție s-au extins de la tradiționalii
distribuitori și dealeri la magazinele universale, magazine de electronice,
integratori de sistem, etc.:
Canale de distribuție |
1980 |
1995 |
Firme software |
10% |
17% |
Firme hardware |
85% |
35% |
Alte rețele |
5% |
48% |
Evaluarea
alternativelor pentru rețelele de distribuție:
î
Criteriul
economic - stabilirea unei relații optime între diferitele nivele de costuri și
vânzări;
î
Criteriul de
control - implică relația distribuitor-cumpărător, relațiile inter-firme,
conflictul inter-rețele;
î
Criteriul de
adaptabilitate - determinat de flexibilitate și tendințele pieței.
Relația Producător - Distribuitor:
Conflict: |
Colaborare: |
- legat de noțiunea de marcă ( renumele distribuitorului
contra marca de produs); promovare axată pe imaginea comercială a
distribuitorului (nu pe marca de produs); competiția la nivel de
distribuitori (nu la nivel de produs) |
- se poate materializa în activități de
recrutare, training, organizare teritorială ( pe grupuri de clienți sau pe
produse), funcții suport (întâlniri și dialog cu clienții, obținere comenzi,
oferte, informații, suport tehnic sau comercial) |
Exemplu:
(colaborare) Companiile producătoare susțin distribuitorii (Ford), angrosiștii
(Coca-Cola) sau rețelele de magazine (McDonalds). Acest suport presupune și
training - instructaj, formare, modelare personal vânzare, educare în spiritul
culturii organizaționale a firmei. Astfel, McDonalds a inființat un institut
de instruire - Hamburger University, iar Compaq oferă certificate
personalului implicat în vânzare, în 1990 instruind un număr de 8300 de
persoane din 17 orașe americane pe o perioadă de 6 luni.
3.4.
Produsul - este cea mai importantă
componentă a marketingului-mix și a strategiei globale a organizației (P.
Drucker). Această componentă reprezintă un set de atribute (tangibile și
intangibile) și caracteristici, concretizându-se în bunuri, servicii, idei,
persoane sau combinații de acestea.
Exemplu: Posibile atribute pentru
analiza performanțelor unei mașini:
ü
Atribute
intangibile - independența, securitatea, siguranța;
ü
Atribute
tangibile - transport, viteză;
ü
Caracteristici
- design-ul, performanțele tehnice, culoarea, stilul.
Un produs, în general, are următoarea structură:
Servicii post-vânzare |
Marca |
Caracteristici |
|
Nucleul (produs de bază) |
Instalare |
Garanție |
Calitate |
Ambalaj |
Timp+condiții de
predare |
Produsul propriu-zis |
Produsul extins care conferă avantaj competitiv |
Importanța
produsului:
Ø
Poate
reprezenta singura legătură dintre firmă și clienți;
Ø
Este una din
cauzele creșterii sau reducerii cifrei de afaceri;
Ø
Clienții
cumpără, folosesc, compară, reacționează, dezvoltă atitudini și decid
eventual o viitoare cumpărare.
Programele de produs din
cadrul planului de marketing se referă la: calitate, caracteristici, opțiuni,
stil, marcă, ambalaj, mărimi, returnare, versatilitate, unicitate,
durabilitate, garanții, noi produse, stadiu, etc.
Matricea clasică a corelației de creștere
piața/produs (Ansoff)
prezintă patru variante clasice de stategii de marketing în vederea creșterii
și dezvoltării unei companii:
|
Produs existent |
Produs nou |
Piața existentă |
Pătrundere piață |
Dezvoltare produs |
Piața nouă |
Dezvoltare piață |
Diversificare |
Dintre acestea, Dezvoltarea de produs și Diversificarea presupun contribuția primordială a
componentei produs:
1. Dezvoltare produs:
dezvoltarea de modele și caracteristici adiționale (proliferarea produsului).
2. Diversificare:
·
concentrică - extinderea către produse noi sinergetice;
·
orizontală - extinderea către produse conexe/complementare;
·
conglomerat - extinderea către produse necorelate cu cele
existente.
4. Atribuțiile compartimentului de
marketing
Atribuțiile constau în: - crearea unui
Sistem Informațional de Marketing (MIS - Marketing Information System)
incluzând și analiza pieței; - analiza poziției de piață a firmei; - evaluarea
resurselor; - elaborarea pro-gramului de instruire; - dezvoltarea departamentului
de marketing; - planifi-carea strategică și implementarea.
a.
Sistemul Informațional de Marketing (MIS) - reprezintă un sistem
planificat, proiectat pentru a oferi conducerii unei firme informații relevante
în vederea luării de decizii; este un instrument de colectare și analiză a "semnalelor" externe, de
conversie a acestora în informații și decizii. Sistemele performante MIS
actuale poartă numele de "Sisteme suport pentru decizii" (DSS -
Decision Suport System) și reprezintă o sursă interactivă, incluzând programe
software specifice; sistemele încorporează date comerciale și alte tipuri de
date ale companiei utile în vederea identificării de noi oportunități,
studiilor de situații particulare sau evaluării programelor alternative de
preț, promovare și plasament.
Componentele informaționale ale
MIS
Ca
parte integrantă a MIS, Analiza pieței
cuprinde studii privind concurența de piață, cerințele consumatorilor,
furnizorii, produsele substituente, barierele de intrare (analiza industriei),
atitudinile potențialilor clienți și
factorii de influență a cererii, segmentele de piață neacoperite sau
parțial acoperite, tendințele de piață.
Există trei categorii de studii:
·
Explorative -
identificarea situațiilor ce impun o decizie sau identificarea unor cursuri de
acțiuni alternative;
·
Concluzionale -
schițează concluziile necesare evaluării alternativelor și recomandării unor
acțiuni;
·
De monitorizare a performanțelor - în vederea creării unei funcții de control pentru programele de
marketing sau diferite activități.
Proiectul de
studiu are următoarea structură:
Æ
Informații necesare - calitative (opinii, atitudini, percepții, etc.) și cantitative
(procente, cote, statistici, etc.).
Æ
Surse de informare - biblioteci, universități, companii de specialitate, ambasade, guvern,
vamă, instituții, potențiali clienți, intermediari, distribuitori, etc. Datele
secundare provin din publicații, statistici guvernamentale, reviste, rapoarte,
iar cele de tip primar rezultă în urma observațiilor, dialogurilor sau
interviurilor telefonice sau "face-to-face" pentru un eșantion
semnificativ.
Æ
Accesibilitate - datorită dificultății de a obține aceste informații există posibilitatea
colaborării cu agenții specializate în astfel de servicii.
Æ
Modul de colectare a informațiilor - presupune "asamblarea" informațiilor și analiza tendințelor,
creerea de statistici, etc.
Æ
Concluziile - se
materializează în deciziile ce urmează a fi luate și în întocmirea unui plan.
b. Analiza
poziției de piață și evaluarea resurselor
Evaluarea resurselor presupune estimarea potențialului de producție și
resursele necesare ( financiare, umane, tehnice, tehnologice).
Analiza poziției de piață constă în
identificarea poziției competitive a unei companii pentru fiecare tip de
produs.
Orice companie este caracterizată de
două stări "de sănătate", performanțele fiind astfel măsurate din
ambele puncte de vedere, prin intermediul anumitor metode și instrumente:
Sănătatea strategică Sănătatea
financiară
Performanțele se măsoară din ambele puncte de vedere
Ü Factori critici de succes Inovare, expertiză, patent,
productivitate, cost redus, acces la materii prime, ambalaj, pregătire
+performanțe personal din vânzare, imagine, statut, rețele puternice de
distribuție, etc. Ü Analiza SWOT 1) Capacitățile de marketing, de producție și de organizare ale afacerii Ü Cota de piață 2) Pentru compararea cotelor de piață: - clasa de
produse (de exemplu calculatoare) - tipul de
produs (de exemplu PC-uri) - numele de
marcă (de exemplu IBM) Comparația se realizează cu
firmele care oferă un tip similar de produse aceluiași segment
de clienți |
Ü
Investiții pe
termen lung Ü
Cash flow Ü
Pragul
rentabilității Ü
Profit |
1)
Analiza SWOT cuprinde trecerea în revistă a punctelor forte (S -
Strengths), și punctelor slabe (W - Weaknesses) ale companiei (analiză
internă), a oportunităților (O - opportunities) și pericolelor (T -
threats) de pe piață (analiză externă).
2)
Cota de piață reprezintă procentul din volumul total al pieței acoperit
prin vânzările unei anumite firme.
c.
Serviciile de marketing
- Elaborarea programului de instruire în
marketing;
-
Dezvoltarea compartimentului de marketing:
Instrument: Matricea "DECI" (Decizie, Execuție,
Consultare,Informare)
Personal implicat / Acțiuni specifice |
X |
Y |
Z |
. . .
. . |
1. |
Decizie
(D) |
Consultare (C) |
Execuție (E) |
|
2. |
Consultare (C) |
Informare (I) |
Consultare (C), Execuție (E) |
|
. . . . |
|
|
|
|
- dezvoltarea unui sistem informațional de marketing:
Conținutul comunicațiilor pentru marketing
Nr. Canal |
Informații tranzitate |
Sursă |
Destinație |
Frecvență |
1. |
Strategie + plan de marketing |
Compartiment marketing |
Conducere |
Anual |
........... |
|
|
|
|
10. |
Propunere de dezvoltare produse noi |
Compartiment marketing |
Cercetare - dezvoltare |
Ocazional |
d.
Planificarea strategică și implementarea
Etape:
a) stabilirea obiectivelor - care includ în general
scopul personal, tipul de produse oferite, zona geografică în care va acționa
compania, profilul clienților cărora li se adresează, perioada de timp și
obiectivele financiare.
Exemplu: Obiectivele unei firme furnizoare de sisteme
de iluminat pot fi:
2
Segmentele de
clienți: firma se va adresa tuturor
studiourilor de televiziune sau unei părți dintre acestea care își poate
permite achiziționarea celor mai moderne sisteme de iluminat?
2
Cerințe
clienți: firma se va ocupa și de
instalarea și service-ul echipamentelor sau se va limita doar la a le
comercializa?
2
Integrarea pe
verticală: firma va produce ea însăși sau va contracta producția cu altă firmă;
va vinde cu propriul personal sau va
apela la distribuitori?
2
Aria
geografică: firma vinde într-o regiune, în întreaga țară sau într-un anumit
grup de țări?
2
Obiective
financiare specifice: ritmul de creștere a vânzărilor, profitul pe termen
scurt, poziția pe piață (cota)
b) Crearea unei strategii de marketing
- care reprezintă un ansamblu de "6-7 idei bune" cuprinzând:
1) Obiective strategice
2) Obiective operaționale
3) Focalizarea strategică
4) Piața țintă
5) Ținta competițională
6) Stimuli pentru cumpărare
7) Funcții suport
Exemplu:
O posibilă strategie a departamentului de media și informații financiare al
companiei REUTERS poate fi:
1) Obiectiv strategic: cota de
piață/creștere
2) Obiectiv operațional: profit
>20%
3) Focalizare strategică: produse de
calitate (aplicații specializate, diferențiere)
4) Piața țintă: instituții din
domeniul știrilor și finanțelor, investitori
5) Ținta competițională: TeleRate,
Blomberg, KR
6) Stimuli pentru cumpărare: calitate
(viteză, acuratețe)
7) Funcții suport: eficiența
personalului de vânzare (instruit, specializat,
performant)
c) întocmirea planului de marketing -
care constituie o detaliere a strategiei de marketing incluzând obiectivele,
analiza internă (capacitățile de marketing, financiare, de producție și de
organizare a afacerii) și externă (factorii de macro-mediu: situația politică,
economică, factorii demografici, socio-culturali, tehnologici; factorii de
micro-mediu: clienți, concurență, canale de distribuție, furnizori), programele
de marketing (pentru preț, produs, promovare și plasament), periodizarea și
responsabilitățile.
d) implementarea - constă în aplicarea
politicilor de marketing, determinarea bugetului necesar pentru punerea în
practică a planului de marketing, elaborarea metodologiei de evaluare a
rezultatelor activităților de marketing.