Jaloane privind definirea și caracterizarea pieței de
C-D; metodologie de abordare de marketing
(1999)
Lucrare comandată și finanțată de Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare, în cadrul Programului Orizont 2000
CUPRINS
1.
Introducere. Obiectul lucrării..........................................................................................
2. Glosar..............................................................................................................................
3. Marketingul și conexiuni cu
cercetarea-dezvoltarea...................................................
4. Procesul de
stabilire și finanțare a priorităților în activitatea de cercetare științifică
și tehnologică din țările dezvoltate..........................................................................................................................
5. Marketingul cercetării-dezvoltării în domeniul produselor de înaltă tehnologie....
6. Evaluarea pieței pentru produsele noi rezultate din cercetarea
științifică și tehnologică
7. Câteva postulate, fundamentale pentru marketingul
cercetării-dezvoltării............
8. Caracterizări ale pieței C-D din România.................................................................
9. Unele probleme și recomandări speciale privind metodologia de abordare
de marketing a pieței românești în domeniul C-D..............................................................................................
10. Sinteză. Concluzii.......................................................................................................
Bibliografie........................................................................................................................
Reproducerea prezentei lucrări,
integrală sau parțială, pe orice fel de suport, difuzarea, prezentarea într-un
loc public, precum și alte forme de utilizare sau exploatare, prevăzute de
Legea nr. 8/1996, capitolul IV, se pot face numai cu autorizarea scrisă a
SCIENTCONSULT S.R.L.
Prezenta
fază a fost propusă suplimentar față de oferta inițială a temei de cercetare,
privind dinamica structurii economiei României în perioada preaderării la UE,
având în vedere necesitatea de a contribui la orientarea structurală a
cercetării-dezvoltării românești în condițiile de piață, existente în perioada,
menționată, a preaderării la UE. În acest scop, lucrarea are, pentru început,
un caracter preponderent conceptual și metodologic, urmând ca eventuale detalieri
și analize de caz să formeze obiectul unor faze suplimentare, ulterioare.
După un scurt glosar,
care dă o imagine asupra diversității unor concepte utilizate în domeniu și
asupra diversității de interpretări ale conceptului de marketing însuși, capitolul
3 al lucrării prezintă aspecte generale privind marketing-ul și conexiunile
sale cu cercetarea-dezvoltarea.
Urmează trei capitole
privind politici și metodologii urmate în țările dezvoltate: procesul de
stabilire a priorităților de C-D, marketing-ul în domeniul produselor de înaltă
tehnologie, evaluarea pieței pentru produsele noi rezultate din C-D.
Pentru a putea stabili
premisele abordării de marketing a cercetării-dezvoltării din România, în
cadrul lucrării au fost elaborate și sunt prezentate schematic câteva
postulate, fundamentale pentru marketing-ul cercetării-dezvoltării, după care
se trece la caracterizări ale pieței C-D din România: tipologia rezultatelor de
C-D, a cererii de C-D, a ofertei de C-D. Metodologia
de abordare a problematicii de marketing în C-D este alcătuită, în principal,
sub forma unei specificații de aspecte și probleme, ce decurg din analizele de
piață ale cercetării-dezvoltării și constituie structura de bază a metodologiei
de marketing în cercetare-dezvoltare.
Marketing este procesul
de management care identifică, anticipează și satisface cerințele clienților în
mod eficace și profitabil (Definiție a Institutului Britanic Autorizat de
Marketing) [1]
Marketingul este
procesul de planificare și executare a concepției, stabilirii prețurilor,
promovării și distribuției ideilor, bunurilor și serviciilor pentru a creea
schimburi care satisfac obiectivele indivizilor și organizațiilor (Definiție a
Asociației Americane de Marketing [1]
Marketing - Procesul de
a identifica, maximiza și satisface cererea consumatorilor pentru produsele
unei firme. Marketingul unui produs implică sarcini ca: anticiparea
schimbărilor în cerere (de obicei - pe baza cercetării de piață), promovarea
produsului, asigurarea că disponibilitatea, calitatea și prețul satisfac
nevoile beneficiarului, precum și realizarea service-ului post-vânzare. [14]
Marketingul
este o știință a eficienței economice, înglobând totalitatea tehnicilor și
metodelor moderne referitoare la livrarea mărfurilor de la producător la
cumpărător în ceea ce privește atât desfacerea propriu-zisă (organizarea
magazinelor), cât și depozitarea, transportul, asigurarea, sondarea și
prospectarea pieței, etc. [17].
Marketingul
reprezintă: comercializarea - orientarea politicii unei întreprinderi față de
consumator, incluzând producția, procese de determinare a cererii
consumatorilor, de motivarea vânzărilor
și de aranjare a canalelor de distribuție. [18].
Marketingul
este o metodă de analiză și planificare a tuturor activităților unei firme, în
scopul optimizării profitului (în sensul maximizării acestuia). Marketingul nu
înseamnă a vinde! [19].
Cercetarea de marketing
- colectarea și analizarea sistematică a datelor pentru rezolvarea problemelor
referitoare la marketing, întreprinse pentru a
reduce riscul unei activități de marketing inadecvate. [14]
Marketing mix -
Factorii, controlați de firmă, care pot influența cumpărarea de către
consumatori a produselor firmei. Cele patru componente ale unui marketing mix
sunt: produsul (calitatea, renumele, ambalajul
ș.a.), prețul (prețul cu amănuntul recomandat, reduceri pentru cantități
mari, termeni de creditare), promovarea, locul (de vânzare, teritoriul de
distribuție etc.). [14]
Promovarea (vânzărilor)
- activitatea proiectată pentru a crește vânzările unui produs sau serviciu.
Promovarea poate include campania de publicitate, o activitate crescută de
relații publice, o campanie de oferire de mostre gratuite, oferirea de cadouri
sau insigne, aranjarea de demonstrații sau amenajarea de expoziții, montarea de
competiții cu premii atrăgătoare, reduceri temporare de prețuri, vânzare ușă
în ușă, vânzare prin telefon, scrisori personale etc. [14]. De adăugat:
promovarea prin INTERNET.
Segmentarea pieței - împărțirea unei piețe în grupe omogene de consumatori, după diferite
criterii, fiecare dintre aceste grupe fiind susceptibilă de a răspunde la un
marketing mix diferit. [14]
În condițiile dezvoltării comerțului, în general, și a
comerțului exterior, în special, pe un fond de concurență în creștere,
activitatea de marketing are o importanță din ce în ce mai mare. De modul cum
se desfășoară activitatea de marketing depinde prosperitatea organizațiilor
economice care activează în domeniul producției de bunuri materiale și
exportului, precum și a prestatorilor de servicii. La
rândul lor, organizațiile de C-D depind de acești producători și prestatori,
cărora trebuie să le furnizeze soluțiile tehnologice și economice ce le sunt
necesare.
Activitatea de marketing asigură desfacerea produselor în
condiții optime din punct de vedere economic, orientează producția și
direcțiile în care trebuie să acționeze cercetarea. Pentru realizarea acestor
deziderate este necesar ca sectorul marketing să dispună de un sistem
informațional foarte bine organizat, astfel încât să asigure atât înmagazinarea
informației, cât și regăsirea sa cu maximă rapiditate.
Activitatea de marketing constituie elementul prin care
întreprinderea ia contact cu mediul exterior, respectiv cu condițiile existente
în domeniile în care aceasta are interese.
Prin intermediul activității de marketing se ține un
permanent contact cu beneficiarii produselor, se ia cunoștință de solicitările
pieței, de noile tendințe, de conjunctura economică.
Este necesar a se cunoaște atât modul cum evoluează
cerințele consumatorilor, cât și modul cum evoluează potențialul concurenților
și intențiile lor. Este, de asemenea, necesar a se cunoaște evoluția
prețurilor.
Deținerea informațiilor legate de evoluția cererii și a
ofertei sub toate aspectele este necesară în luarea deciziilor privitoare la
întreaga activitate a întreprinderii.
În cadrul activității de marketing se disting următoarele
componente:
A. Studiul pieței:
·
prospectarea piețelor;
·
studiul consumatorilor;
·
studiul cererii;
·
produse noi;
·
evoluția prețurilor, taxelor vamale, impozitelor;
·
conjunctura și prognoza economică.
B. Organizarea și
asigurarea desfacerii și aprovizionării:
·
manipulare;
·
transport;
·
depozitare;
·
distribuție;
·
stocuri;
·
ambalaje;
·
politica prețurilor.
NB. Apartenența logisticii (manipulare, transport, depozitare etc.) la
marketing este discutabilă.
C. Prestări de servicii asociate mentenanței (service).
D. Publicitate și organizarea
publicității:
·
reclame;
·
anunțuri;
·
expoziții, etc.
Modul de organizare a activității de marketing diferă de la
întreprindere la întreprindere, în funcție de profilul și volumul producției,
precum și de natura produselor.
Indiferent de ponderea marketingului în ansamblul
activității întreprinderii, studiul pieții prezintă principala componentă. În
sens larg, marketingul trebuie să reprezinte baza pe care se întemeiază
activitatea tuturor sectoarelor de producție și cercetare din întreprindere.
Prospectarea piețelor trebuie să se soldeze atât cu
încheierea de contracte, cât și cu precizarea elementelor de conjunctură
privind: nivelul tehnic al produselor concurenței, prețuri, posibilități de
absorbție a piețelor, posibilități de vânzare fără intermediari, comisioane
care trebuie acordate.
În domeniul prețurilor externe trebuie să existe informații
privitoare la evoluția prețurilor pe diferite piețe, la fiecare produs sau
grupe de produse, precum și informații privitoare la taxele vamale pe diverse
piețe, impozite și taxe care se aplică în diverse țări și care, împreună cu
taxele vamale, grevează asupra prețului de export.
În studiul pieții se cuprind și studiile de conjunctură și
prognoze economice.
Pe baza tuturor acestor informații și cercetări, se
stabilesc obiectivele care se adoptă, strategia și tactica pe linie de
marketing în domeniul respectiv și în ansamblul activității economice proprii.
Sectorul cercetărilor de marketing se poate constitui ca un
compartiment special organizat sau poate face parte din cadrul unei direcții
funcționale, cum este aceea a vânzărilor, cercetării, dezvoltării, producției
etc. sau poate fi subordonat direct conducerii întreprinderii. Indiferent de
locul compartimentului de marketing în cadrul firmei, el va avea legături
orizontale funcționale cu resoartele din diferite direcții.
Obiectivele cercetărilor compartimentului de marketing sunt numeroase
și se referă în special la următoarele teme:
1. Efectuarea
cercetărilor de marketing stabilite de conducerea întreprinderii.
2. Menținerea unui flux continuu de informații pentru aspectele semnificative
ale pieții.
3. Recomandări
privind efectuarea de cercetări.
4. Identificarea perspectivelor de vânzări pe care le oferă piața.
5. Evaluarea
schimbărilor tehnologice.
6. Recomandarea
cercetărilor de marketing.
7. Sistematizarea și
conservarea informațiilor legate de marketing.
8. Recomandări pentru angajarea unor teme de marketing la institute și centre de
cercetări.
Pentru a cunoaște cât mai exact situația pieței unor
produse trebuie efectuate cercetări de marketing. Aceasta înseamnă că, de fapt,
în zilele noastre marketingul s-a ridicat la nivel de știință.
Deci, în mod curent, pentru investigarea pieții se fac
cercetări de marketing, pentru că este de neconceput fabricarea unor produse
fără a cunoaște în flux continuu situația pieții pentru luarea deciziilor
corecte.
Cercetările de marketing au în vedere o diversitate de
probleme, dintre care se pot exemplifica următoarele:
Creșterea distanței dintre producători și cumpărători. Prin
lărgirea geografică a pieții, producătorul trebuie să fabrice bunuri pentru
consumatori îndepărtați, ale căror cerințe privind performanțele nu le
cunoaște. De asemenea, sunt situații în care bunurile sunt produse înainte de a
cunoaște cererea cumpărătorilor. Separarea producătorilor de consumatori în
spațiu și timp constituie o problemă deosebită în marketingul internațional.
Singura cale de reducere a riscului este procurarea din timp a unor informații
solide pentru luarea deciziilor corespunzătoare.
O a doua problemă este
impactul psihosocial al pieții. Producătorul trebuie să cunoască în detaliu nu
numai trebuințele și nevoile cumpărătorilor, ci și preferințele și exigențele
lor. Trebuie făcute investigații în adâncime pe articole și sortimente de
produse și trebuie cunoscută motivația oamenilor.
O a treia problemă este legată de asigurarea echilibrului
între oferirea unor produse cu prețuri reduse și oferirea unor produse de nivel
superior. În acest fel, pentru o serie de produse, vânzările nu se mai dezvoltă
prin reducerea prețului unitar al unui volum sporit de marfă, ci prin
satisfacerea superioară a clientului, determinându-l să accepte prețuri
superioare. De altfel, pentru creșterea vânzărilor prin scăderea prețului nu
mai este nevoie de nici un marketing. A obține însă un preț bun pentru produsul
întreprinderii înseamnă a practica un marketing eficient.
Deciziile de marketing trebuie luate în urma cercetărilor
de marketing prin care se obțin informațiile necesare. Cercetarea de marketing
cuprinde colectarea, analiza, interpretarea și sintetizarea tuturor aspectelor
semnificative ale informațiilor privind problemele de marketing.
Cercetarea de marketing este constituită dintr-un ansamblu
de metode științifice utilizate în vederea descoperirii atât a unor realități,
cât și explicării faptelor prin care se manifestă realitatea studiată. Ca
atare, cercetările de marketing sunt o expresie a necesităților obiective de a
se obține cât mai multe cunoștințe despre cumpărători și despre problemele
complexe ale pieții.
Tehnicile de cercetare ale marketingului se bazează pe
statisticile matematice, iar metodele de studiere a laturilor calitative se
bazează pe anchetele de opinie desprinse din psihologia socială și individuală.
Dezvoltarea acestor cercetări de marketing este legată și de progresele
înregistrate în șiințele manageriale. Cercetările de marketing se integrează în
rândul șiințelor orientate către cunoașterea legislațiilor, manifestărilor și
activităților oamenilor în societate. Cercetările de marketing trebuie să
permită și anticiparea transformărilor care pot avea loc în viitor pe piață.
Cercetările de marketing urmăresc să fundamenteze deciziile
ce trebuie să fie adoptate în numeroase și variate probleme, cum ar fi:
·
promovarea produselor noi;
·
diversificarea produselor existente;
·
dimensionarea optimă a producției;
·
substituirea vechilor produse;
·
determinarea canalelor de distribuție a produselor;
·
determinarea impactului noilor
produse asupra procesului de fabricație.
În trecut, un întreprinzător era sfătuit să caute o nișă
pentru produsul pe care dorește să-l asimileze, pentru a putea evita
concurența. Acest lucru era posibil pentru că era loc pe piață. În zilele
noastre, piețele sunt, în general, saturate și nu se mai găsesc nișe pentru noi
produse. În această situație întreprinzătorul care dorește să lanseze un nou
produs trebuie să aibă în vedere ca acest produs să aibă caracteristici
superioare, adică să aibă în vedere lupta directă prin concurență. În acest
caz, pentru întreprinzătorul care lansează noul produs, piața poate însema
prosperitate, iar pentru ceilalți întreprinzători cu produse depășite -
faliment. Pentru a asigura succesul, compartimentul de cercetare al
întreprinderii trebuie să analizeze cu toată seriozitatea performanțele
produselor existente pe piață, pentru a concepe produse mai performante din
punct de vedere tehnic și economic. Dacă întreprinderea respectivă este dotată
cu un compartiment de cercetare-proiectare corespunzător, se poate face o
analiză competentă și se pot obține rezultate superioare.
O
întreprindere care dorește realizarea unui produs superior și nu are
posibilități de cercetare-proiectare, poate apela la serviciile unui institut
de cercetare în domeniu, caz în care intervine o problemă deosebită, și anume
încrederea pentru păstrarea secretului profesional. Apare desigur, între
altele, întrebarea: sunt pregătite
institutele de cercetare de la noi pentru păstrarea secretului profesional?
Având în vedere rolul activității de marketing pentru o
întreprindere, ajungem la concluzia că cercetarea trebuie să se conformeze deciziilor
care se iau în urma analizelor de marketing. Aceasta însă nu înseamnă că
cercetarea trebuie să aibă o atitudine pasivă, de așteptare a deciziilor în
urma activităților de marketing. Aceasta pentru simplul motiv că cercetarea
este o activitate complexă, care trebuie să se bazeze pe compararea
performanțelor tehnice în funcție de prețurile produselor. Or, aceste date nu
le poate preciza decât departamentul de cercetare-proiectare. În această
situație, cercetarea trebuie să analizeze produsele existente și să vină cu noi
propuneri de produse având caracteristici tehnico-economice superioare. Așadar,
ar loc o interacțiune între activitatea de C-D și cea de maraketing
Din marketingul pentru cercetare rezultă precizarea nivelului de
realizare a produselor, caracterizat prin:
·
performanțe tehnice;
·
fiabilitate;
·
soluții constructive aplicate;
·
materiale folosite;
·
dimensiuni de ansamblu și
dimensiuni ale părților componente;
·
design
·
tehnologii utilizate.
În concluzie, cercetarea are scopul de a vedea cum stau produsele
similare existente din punct de vedere al calității și fiabilității față de
prețul de vânzare.
Toate aceste elemente, împreună cu datele privind
solicitările produselor pe piață, care sunt determinate de compartimentele de
cercetare și marketing, sunt necesare pentru a fundamenta și a obține o
finanțare sau co-finanțare din partea beneficiarilor sau pentru acceptarea unei
teme de cercetare propuse de un beneficiar.
În relația cercetare-marketing colaborarea celor două activități
trebuie să aibă în vedere următoarele oferte:
Cercetarea
·
elaborarea - propunerea de
produse noi sau îmbunătățite;
·
performanțe ale produselor propuse;
·
prețurile noilor produse;
·
facilități legate de servicii
pentru noile produse.
Marketing
·
cunoașterea prețurilor produselor similare;
·
posibilități de acces ale
produselor firmei pe terțe piețe;
·
achiziționarea de produse străine pentru analize
comparate;
·
firme prezente în domeniu;
·
relații de reciprocitate în comerțul exterior;
·
investigații pentru stabilirea cererii;
·
participări la târguri și
expoziții.
În măsura în care aceste oferte pot fi respectate,
colaborarea dintre cele două compartimente poate fi, într-adevăr, benefică
pentru profitul întreprinderii.
În cazul în care cercetările se efectuează în cadrul unui
institut de cercetare, relațiile dintre cercetare și marketing din institut
trebuie completate cu relațiile de colaborare dintre departamentul de marketing
al institutului și cel al întreprinderii beneficiare.
În acest caz se impune urmărirea permanentă de către departamentele
de marketing atât a evoluției pieței, cât și a stadiului cercetărilor în
domeniu.
Trecerea la economia de piață ne obligă să constatăm că,
dacă, în trecut, cheltuielile de cercetare reprezentau toate cheltuielile
pentru obținerea rezultatelor cercetării, astăzi, pe lângă aceste cheltuieli
intervin, între altele, cheltuielile
pentru marketing și publicitate, care pot constitui o componentă apreciabilă a
eforturilor de cercetare.
În prezent, și în țara noastră cercetarea aplicativă se
leagă direct de nevoile producătorilor și ale pieții. Astfel, cercetarea
depinde de marketing și publicitate, care necesită eforturi materiale din ce în
ce mai mari.
Dacă cercetarea necesită inventivitate și eforturi
deosebite pentru obținerea unei soluții noi, găsirea unor noi domenii și
finanțarea lucrărilor de cercetare constituie probleme de bază ale procesului
de cercetare.
În
documentul: Rolurile și responsabilitățile recomandate ale inginerilor
autorizați, adoptat de Consiliul Inginerilor (britanici), [citat după 1], secțiunea 8. Aspectele inginerești ale
marketingului, se enumeră:
·
Managementul responsabilității pentru funcțiunea de
marketing tehnic
·
Negocierile la vârf cu beneficiarul privind
contractarea
·
Stabilirea obiectivelor și
politicilor de marketing
·
Prognozele și țintele de planificare a pieței în
profil teritorial
·
Responsabilitatea managerială pentru diseminarea
unei informații tehnice riguroase
·
Service consultativ tehnic pentru beneficiar
·
Analiza pieței, negocierile contractuale
·
Cerințele speciale ale beneficiarului
·
Operațiunile de vânzări, acoperirea eficientă a
pieței
·
Pregătirea estimărilor și propunerilor de costuri
Tările dezvoltate,
membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), alocă
în medie pentru știință și tehnologie 5% din cheltuielile publice, cu diferențe
de la o țară la alta cuprinse între 7-8% în SUA și circa 2% în Grecia.
Alegerea priorităților
in știință și tehnologie constituie un proces extrem de complex. Nu este o
simplă problemă de întocmire periodică a unei liste de teme de cercetare sau
domenii de tehnologie. Stiința și tehnologia, cercetarea - dezoltarea și inovarea
interacționează în moduri diferite și în schimbare, economiile și societățile
fiind deasemenea într-un proces evolutiv. Ca urmare, se ia în
considerare balanța totală a activităților și integrarea acestora, pe teme și
subiecte.
· Vreme
îndelungată, guvernele țărilor membre ale OECD au lăsat în seama comunităților
științifice să decidă asupra calității proiectelor, cercetărilor și temelor.
Mai recent, această libertate considerabilă a fost schimbată, în mare măsură
datorită impresionantelor realizări din domeniul științei, cu aplicații atât în
viața civilă, cât și în cea militară. Liderii politici au
început să manifeste un mare interes pentru știință și au fixat explicit în
acest sens obiective politice, economice și sociale. Cheltuielile publice
pentru cercetare-dezvoltare au sporit, dar costurile cercetării, numărul
subiectelor considerate importante și a celor solicitate de guvernele țărilor
OECD au crescut mai rapid [STIID, Data Bank, OECD].
Procesul de selecționare
a priorităților este cel al dialecticii între două tipuri de logică: cel al cunoștințelor științifice și cel al
cerințelor economiei, într-un sens mai larg al societății. Sarcina elaborării
politicii privind știința și tehnologia este legată de concilierea obiectivelor
științei cu cele ale economiei și societății , cu respectarea logicii
amândorura.
După Drilhon [9],
politica tehnologiei constă nu în alegerea învingătorilor, nici în lăsarea a
orice în voia loteriei de piață, ci în promovarea dezvoltării durabile, din
care să rezulte cât mai mulți învingători
In cadrul acestui proces
de alegere a priorităților în cercetarea științifică și tehnologică, între nivelul politic și nivelul operațional unde se
realizează C-D (întreprinderi, universități, institute și laboratoare
guvernamentale) există unele organizații intermediare suficient de importante,
pentru a fi denumite strategice. Aceste comunități științifice și tehnologice
cunosc obiectivele și constrângerile politice, economice și sociale, pentru a
defini prioritățile. Tot aici, aceste prioritați se realizează în forma
deciziilor de fundamentare a proiectelor și programelor de
cercetare-dezvoltare.
În afara organizațiilor
strategice, există o mare diversitate de
organizații. Printre cele ce au în principal vocație științifică se află
și consiliile de cercetare, ca de exemplu
DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft) în Germania sau NSF (National
Science Foundation) în SUA, care concentrează numai asigurarea de fonduri pentru
cercetarea universitară. Altele, precum Max Planck Gesellschaft din Germania, se limitează numai
la asigurarea de fonduri pentru propriile laboratoare. In Franța, de exemplu,
CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique) combină
cele două abordări.
Există unele consilii de
cercetare, printre care CNRS din Franța, care acoperă practic întreaga gamă de
discipline (științe naturale, inginerie tehnologică, științe sociale și umane),
în timp ce altele, precum cele din Marea Britanie sau țările scandinave,
diferitele discipline sunt repartizate la consilii de cercetare diferite. In
toate țările membre OECD, cu excepția Germaniei, cercetarea medicală este
încredințată unui consiliu separat, demonstrând prin aceasta importanța pe care
guvernele o acordă domeniului medical.
Aceeași diversitate poate fi
observată în rândul organizațiilor strategice cu orientare mai mult
tehnologică: în Suedia, STU (Swedish Board for Technical Development)
finanțează activitatea de cercetare-dezvoltare în universități sau laboratoare
industriale; in Germania, FhG (Frauenhofer Gesellschaft), în Finlanda, VTT
(Technical Research Centre) și în Olanda, TNO (Organisation for Applied
Research) finanțează propriile laboratoare .
In afara acestor
organizații, care au statut independent echivalent cu cel al consiliilor de
cercetare, unele ministere finanțează direct cercetarea tehnologică: Ministerul
Cercetării și Tehnologiei din Franța (MRT) și cel din Germania (BMFT), precum
și Departamentul de Comerț și Industrie din Marea Britanie (DTI). La aceste ministere sau consilii care acoperă o gamă largă de activități
tehnologice sau industriale se adaugă unele ministere sectoriale sau agenții
(apărare, energie, agricultură, transport, tehnologie spațială, sănătate
ș.a.).
Indiferent de importanța
și de gradul de autonomie pe care le au organizațiile strategice, ele operează
într-un cadru pregătit la nivel politic, unde există trei responsabilități
principale.
Prima responsabilitate:
definirea principalelor utilizări politice, economice și sociale finale ale
activităților științifice și tehnologice din domeniile apărare, competiție
internațională, sănătate publică ș.a.
A doua responsabilitate:
definirea tematicii principale și a balanței structurale. La acest nivel se iau
toate deciziile privind echipamentele, programele și activitățile în care
costurile unitare sau pragul minim de investiții sunt astfel încât acestea
determină semnificativ organizarea întregului efort pentru C-D (programele
tehnologice principale).
A treia responsabilitate
la nivel politic este asigurarea ca
structura agențiilor strategice să corespundă cu prioritățile politice și ca
aceste agenții să-și poată asuma rolul efectiv. În acest sens, se are în vedere
partea instituțională privind modul optim de divizare a domeniilor științei și
tehnologiei, împiedicarea concurenței excesive și promovarea colaborării și
coordonării necesare, indiferent de divizarea aleasă.
Instituțiile care
exercită aceste responsabilități politice variază de la o țară la alta, în
funcție de sistemul politic. In Austria, Franța, Germania și Italia există un
minister care este responsabil pentru toată activitatea științifică și
tehnologică civilă.
In Olanda și Norvegia,
responsabilitățile sunt împărțite între două ministere, unul care se
concentrează mai mult pe educație și știință și un altul pe tehnologie,
industrie și probleme economice.
In Marea Britanie și
Japonia, responsabilitatea este împărțită între mai multe ministere, dar Primul
Ministru joacă un rol important în arbitrarea și coordonarea acestora.
In SUA, Consilierul
președintelui în problemele științei și tehnologiei coordoneaza activitatea, dar, ca în orice
domeniu de responsabilitate al guvernului american, legislativul are mai multă
influență decât în alte țări.
Lăsând la o parte
diferențele între țări și dezvoltările din ultimii ani, prioritățile din
domeniul științei și tehnologiei sunt selectate prin 3 mecanisme:
Primul mecanism implică
alegerea structurii agențiilor strategice, iar al doilea este bugetul. Dat
fiind faptul că bugetele guvernamentale anuale nu se potrivesc cu lungimea
perioadei necesare pentru realizarea activităților (programelor) de cercetare științifică și
tehnologică, multe țări au stabilit un
al treilea mecanism planul pe termen mediu. In
Suedia, de exemplu, Primul Ministru supune parlamentului o lege asupra
cercetării la fiecare 3 ani, prin care se stabilesc principalele priorități
tematice și structurale, împreună cu schema de finanțare care servește drept
bază la propunerile de întocmire a bugetului pentru următorii ani.
Stabilirea prorităților
pentru activitatea de cercetare-dezvoltare tehnologică este nu numai necesară
la nivel politic și instituțional, ci devine operațională.
Modul în care o
întreprindere decide asupra abordării cercetării și dezvoltării depinde de
strategia sa generală și de puterea sa financiară.
Pentru laboratoarele - institutele publice,
această misiune este îndeplinită de guvernele țărilor membre OECD.
Chiar și pentru
universități, costurile în creștere pentru investiții și echipamente, precum și
schimbările mediului în care are loc progresul științific, au repercusiuni,
astfel că universitățile nu mai pot
acționa ca o colecție de profesori individuali, ci ca instituții cu drept
propriu, care-și aleg propriile priorități și care iau măsurile necesare pentru
integrare și cooperare.
Examinarea funcțiilor
celor trei niveluri ale sistemului științific și tehnologic național - politic,
instituțional și operațional - și a legăturilor dintre ele, nu este suficientă
pentru a reflecta realitatea complexă a procesului de definire a priorităților
.
În ultimii ani, cele mai
multe țări membre OECD au înregistrat o creștere a implicării regionale în
politicile privind știința și tehnologia. Este vorba atât de țări federale -
Germania, Canada, SUA - unde landurile,
provinciile și, respectiv, statele componente au fost întotdeauna responsabile
cu instituțiile de învățământ superior, dar și de țări tredițional
centralizate, precum Franța. Această schimbare este reflectată de creșterea
semnificativă a resurselor alocate de autoritățile regionale pentru știință și
tehnologie. Dat fiind faptul că totuși aceste resurse sunt limitate (deși se
întâmplă ca un stat american, precum California, să aloce sume mai mari pentru
C-D decât unele țări membre ale OECD), regiunile trebuie să-și stabilească la
rândul lor prioritățile și să le coreleze cu cele stabilite la nivel național.
Pe de altă parte,
creșterea internaționalizării științei și tehnologiei afectează invitabil
stabilirea priorităților. In special, internaționalizarea strategiei
științifice și tehnologice a marilor întreprinderi schimbă relațiile cu
guvernele atunci când trebuie să fie definite prioritățile tehnologice la nivel
național. Mai mult, este necesară cooperarea internațională într-un număr tot
mai mare de sectoare în care costurile sunt ridicate: fizica energiei,
astronomia, tehnologia spațială, fuziunea termonucleară ș.a., sau în sectoare
care sunt transnaționale: mediul, clima ș.a., pentru că prioritățile în aceste
sectoare nu se pot stabili independent .
Internaționalizarea are
o dimensiune specială în Europa, datorită formelor diverse de cooperare
științifică și tehnologică, în special în cadrul Uniunii Europene. Deși
programele de cercetare-dezvoltare reprezintă circa 5% din cheltuielile
principalelor țări componente, concentrarea acestor programe pe un număr
limitat de teme (tehnologia informaticii în cadrul programului ESPRIT, sau
tehnologia comunicațiilor în programul RACE) și faptul că acestea sunt însoțite
de finanțări naționale echivalente, le fac deosebit de influente.
Cooperarea europeană
implică însă și diverse programe și
instituții, acoperind întregul spectru al științei și tehnologiei, de la fizica
energiei și astronomie în cadrul Organizației Europene pentru Cercetare
Nucleară (CERN) și Observatorul Sud-European (ESO) la cercetarea spațială în
cadrul Agenției Spațiale Europene (ESA) și la cooperarea tehnologică între
întreprinderi în baza programului EUREKA.
Experții OECD consideră
că schimbările survenite în țările central- și est-europene în actualul deceniu
deschid noi perspective cooperării regionale. Legătura între prioritățile
naționale și cele din știința și tehnologia europeană vor constitui obiective
majore în următorii ani.
Imperativul menținerii
sau, după caz, al penetrării pe piața industrială proprie, în condițiile liberalizării
comerțului exterior - și cu atît mai mult dezideratele menținerii, respectiv
penetrării, pe segmente ale pieței internaționale aflate în curs de globalizare
pronunțată - impune adoptarea unor priorități științifice și tehnologice, ca
suport al competitivității în domeniile respective, priorități care, la rândul
lor, depind de - și influențează - prioritățile naționale în
cercetare-dezvoltare, aflate sub incidența (de regulă, concurențială) a
transferului internațional de tehnologie și a concurenței dure de pe piața
științei și tehnologiei.
După procesul politic
complex de determinare a priorităților științifice și tehnologice, țările
membre ale OECD au ales prioritățile în funcție de unele principii comune, care
au avut însă o evoluție dinamică sub influența problemelor economice și
sociale.
După al doilea război
mondial, toate țările membre OECD au făcut eforturi semnificative pentru a
dezvolta știința și tehnologia nu ca un scop în sine, ci ca un factor de
creștere economică și de progres social. In acestă perioadă s-a acordat
prioritate sectoarelor de energie nucleară și tehnologie spațială, nu numai
datorită valorii lor militare și economice, ci și ca simbol al progresului.
S-a avut în vedere
creșterea economică, dar la sfârșitul anilor `60 s-a pus accent pe cercetarea
problemelor mediului, care până atunci ocupaseră un loc minor în eforturile de
C-D.
Cele două șocuri
petroliere din anii `70-`80 au dat prioritate în cercetare-dezvoltare
problemelor energiei, iar crizele
economice din anii`80-90 au dus
la concluzia că cercetarea științifică și progresul tehnologic nu determină
automat creștere economică.
Anii`90 au condus la
schimbarea priorităților cercetării-dezvoltării, apărând teme cu acoperire
globală, precum posibilitatea încălzirii globale a Terrei. Această tendință,
precum și creșterea atenției acordate problemelor de etică (nu numai în
biologie și medicină), reflectă orientarea reprezentanților aleși ai națiunilor
în mai mare măsură spre problemele indivizilor atunci când stabilesc prioritățile din activitatea de
cercetare-dezvoltare.
În
România aflată în plin proces de tranziție, restructurare și privatizare,
prioritățile științifice și tehnologice sunt esențiale, ca repere și factori
strategici de trecere a industriei și a celorlalte ramuri tehnologic-intensive
de la autarhia moștenită la selectivitatea și specializarea necesare pentru
asigurarea unei competitivități care să constituie suportul de fond al
creșterii economice, al echilibrării și excedentizării balanței comerciale, al
alinierii tehnologice și economice și apoi al integrării europene.
Definiția unui produs de
înaltă tehnologie trebuie să țină cont de domeniul de activitate în care se
găsește și de propriile caracteristici. E. Viardot [12] consideră că produsele
de înaltă tehnologie sunt legate de domeniile: biologie, materiale, informatică
și energie (v. tabelul 5.1.).
Biologie |
Materiale |
- Ingineria proteinelor |
- Tehnologia plasmei |
- Transferul grupelor de gene |
- Compozite metalice |
- Genetica speciilor importante pentru industrie și
agricultură |
- Aliaje avansate |
- Cultura celulelor și a țesuturilor in vitro |
- Semiconductori supercristalini |
- Bio-informatica |
- Conductori optici |
|
- Materiale amorfe |
|
- Supraconductivitate |
|
|
Informatică |
Energie |
- Arhitectura informatică a multiprocesoarelor |
- Hidrocarburi neconvenționale |
- Înlocuirea siliciului cu compuși de
arseniu - galliu |
- Fuziunea nucleară |
- Supraconductivitatea la temperatură joasă |
- Conversia fotovoltaică |
- Interconexiunea optică |
|
- Inteligența artificială |
|
- Integrarea informatică - video, tehnici multimedia |
|
După [12]
Comentariu: unele dintre domeniile
indicate au un stagiu respectabil de așteptare a unor rezultate valorificabile industrial.
In privința
particularităților produselor de înaltă tehnologie sunt relevate 4
caracteristici:
- produse care rezultă
dintr-o tehnologie sofisticată, incorporând ultimele rezultate ale cercetării
științifice;
- produse care au mare viteză de evoluție și
de reînnoire;
- produse ce incorporează inovații, aducând
schimbări radicale pe piață sau un nou produs care îl înlocuiește pe altul;
- produse care necesită mari investiții
în cercetare-dezvoltare. În afara sumei absolute pentru bugetele cercetării, se
are in vedere ponderea cercetării în valoarea adăugată a produselor, măsurată
prin raportul cheltuielilor de cercetare-dezvoltare la cifra de afaceri. Acest
raport este considerat un indicator semnificativ al unei societăți care produce
tehnologie avansată.
Opiniile specialiștilor
privind pragul pentru clasarea societăților care fabrică produse de înaltă
tehnologie sunt diferite, dar valoarea medie se situeaza intre 4-5% (cheltuieli
pentru C-D în cifra de afaceri).
În Franta, de exemplu,
între primele 20 companii clasate după raportul cheltuieli de
cercetare-dezvoltare / cifra de afaceri, cele care cheltuiesc peste 5% cu C-D
se află în domeniile înaltei tehnologii: Aerospatiale (35%), Thomson (11%),
Snecma (23,7%), Dassault-Aviation (17,2%), Bull (11,3%), Dassault-Electronique
(41%), Philips France (7%), Matra (11,7%), Rhône-Poulenc (5,6%).
Rolul marketingului este
de a veghea ca produsele nou create să corespundă dorințelor și așteptărilor
clienților, fiind necesară cunoașterea acestora și determinarea priorităților.
Pentru că este puțin
probabil ca să dorească toată lumea același produs, este necesară reperarea
clienților ale căror nevoi pot fi satisfăcute. Acest proces este desemnat
clasic prin termenul de segmentare a
pieței. Un segment de piață grupează clienți care au aceleași exigențe, obiceiuri
de cumpărare, sau o altă caracteristică semnificativă comună. Segmentarea se
referă la clienți și la piață și nu la produse.
Societățile
creatoare de înaltă tehnologie, ca și alte societăți inovatoare de tehnologie,
au nevoie de segmentarea pieței pentru a răspunde mai bine cererii pieței și
pentru a optimiza propriile resurse. Caracteristica lor novatoare le obligă să
repereze clienții cei mai sensibili la inovare, care la rândul lor pot
influența și alți clienți. Prin urmare, durata scăzută de viață a produselor,
necesitatea de a le face să evolueze rapid, obligă companiile creatoare la identificarea foarte
precisă a nevoilor clienților, concentrarea pe un număr limitat al acestora,
ținând cont de mijloacele necesare pentru a răspunde exigențelor clienților și
păstrarea contactului cu evoluția noilor tehnologii.
Din acest punct de
vedere, piețele produselor de înaltă tehnologie sunt considerate piețe nișă,
foarte specializate. Dar rapiditatea evoluției tehnologiilor poate provoca
ruptura barierelor de intrare în nișă, chiar dacă aceasta e bine protejată.
Un mare număr de produse
de înaltă tehnologie au fost lansate la cererea clienților, ca răspuns la o
nevoie exprimată sau latentă, chiar dacă multe dintre produse prezintă doar
variații la produsul original, cu ameliorările cerute de clienți.
Astfel,
micro-computerele devin din ce în ce mai compacte și mai puternice, portabile
sau fără claviatură, dar în esență nu au evoluat de la începutul anilor `80.
Același lucru s-a întâmplat cu echipamentele pe bază de laser, când după
lansarea video-discului laser nu au mai fost introduse produse revoluționare.
Totuși, progresele realizate în micro-miniaturizare sunt pe cale să
revoluționeze domenii largi ale tehnologiei (de exemplu, substituirea, prin
fotografii electronice digitale, a întregii tehnologii și industrii fotografice
actuale, bazate pe chimia substanțelor fotosensibile).
Pentru aceste produse ce
au rezultat din cererea clienților, metoda segmentării dezvoltată și utilizată
frecvent de specialiștii în marketing se aplică în mod normal, bizuindu-se pe o
bună ascultare a pieței, pentru a depista așteptările acesteia.
Literatura economică
[11] identifică două modalități, diferite de metodele tradiționale, pentru
găsirea segmentelor de piață ce ar putea fi interesate de produsele noi
rezultate din cercetarea de laborator sau de geniul creativ al indivizilor:
- marketingul ofertei de
produse tehnice revoluționare;
- marketingul cererii
pentru produsele ce așteaptă executnați (producători, furnizori).
Prima metodă se bazează
pe viziune, în timp ce a doua se bizuie pe testarea pieței. Rezultă deci, două
moduri de segmentare:
- Testarea pieței
permite decuparea acesteia în diferite segmente pe care se analizează
necesitățile pentru definirea produsului. Aceasta este segmentarea prin decupare.
- Viziunea pieței
permite, pornind de la produsul pre-existent, identificarea unui anumit număr
de clienți care vor servi drept bază, prin extrapolare, pentru definirea
generală a segmentelor de piață penrtu produsul nou. În acest caz este
vorba de segmentare prin grupare* .
În realitate, cele două
abordări se finalizează prin cumularea acestora: un produs de înaltă tehnologie,
foarte inovativ, devine rapid un produs de succes, cu atât mai mult solicitat
cu cât este mai popular. In acest caz, specialiștii în marketing trebuie să
facă evaluarea metodelor de segmentare, trecând de la segmentarea prin grupare
la segmentarea prin decupare.
Un ultim element de
specificitate al segmentării pentru produsele de înaltă tehnologie este timpul,
dimensiune fundamentală care modelează conturul piețelor și le face să evolueze
rapid.
Segmentare prin gruparea
clienților |
|
Segmentare prin decuparea pieței |
|
|
|
Evaluarea valorii
comerciale a produsului |
|
Alegerea criteriilor de
segmentare |
ß |
|
ß |
Studiul segmentelor
potențiale |
|
Definirea segmentelor |
ß |
|
ß |
Evaluare segmente, alegere
clienți test |
|
Evaluare segmente |
ß |
|
ß |
Alegerea segmentelor |
|
Alegerea segmentelor |
ß |
|
ß |
Definire marketing
mix/segment |
|
Definire produse si
marketing mix/segment |
Sursa: După E. Viardot [11]
La început apare ideea,
invenția genială sau revoluționară a unui nou procedeu tehnic. Intr-o epocă în
care 80% din ansamblul cercetătorilor care au existat vreodată în lume sunt în
viață și lucrează, nu este surprinzătoare accelerarea numărului de inovări. Dar
valoarea intrinsecă a inovărilor nu este suficientă pentru a fi un succes
comercial.
Pentru a asigura punerea pe
piață a produselor derivate din noua tehnologie, sunt necesare 5 etape.
n estimarea valorii
comerciale a produselor,
n delimitarea
segmentelor de piață pe baza clienților ușor de identificat;
n evaluarea
segmentelor;
n alegerea
segmentelor celor mai rentabile;
n definirea
mijloacelor de marketing care să fie aplicate la fiecare segment.
Toate noile tehnologii
trebuie transformate în produse care corespund unor nevoi, pentru a determina
valoarea lor de utilizare sau utilitatea. Această primă reflecție este făcută
nu numai de cei din sectorul de marketing, dar și de către cercetători,
asociați eventual cu alți membri ai companiei.
De exemplu, controlul
electrochimic al supra-conductivității (tehnologie) poate avea o valoare
comercială potențială pentru că răspunde nevoii de a măsura câmpurile magnetice
sau de a detecta aberațiile magnetice cu ajutorul unor produse precum
detectorul cu raze infraroșii.
Tot așa, utilizarea
feritului de bariu pentru înregistrarea magnetică a datelor, în locul oxidului
de fier (tehnologie), permite să se răspundă necesităților în creștere pentru
stocarea informațiilor de către utilizatorii de micro-computere, având
aplicații în fabricarea unei noi generații de dischete.
In privința carbonului
de tip trei, noua configurare a atomilor de carbon descoperită în SUA și
calitățile sale sunt așa cum au fost prevăzute de cercetători, cu o multitudine
de aplicații în fabricarea lubrifianților, a bateriilor sau în tratarea
tumorilor canceroase.
Dacă noua tehnologie și
aplicatiile sale pot fi racordate la satisfacerea unor nevoi, cercetătorii si
specialiștii în marketing pot reflecta atunci la ansamblul clienților
potențiali.
Tehnicile de
brainstorming sau de creativitate sunt în cele mai multe cazuri utile în
această fază, căci o nouă tehnologie poate răspunde la necesități diferite
pentru clienți diferiti.
De exemplu, un robot
scufundător cu o cameră de luat vederi inteligentă poate servi atât la
exploatările petroliere off shore de foarte mare adâncime, cât și la mentenanța
circuitelor de răcire a centralelor nucleare.
Un alt exemplu este dat
de noul material casidiam, care este mai dur decât safirul, dar în același
timp mai suplu; el este un excelent izolator termic, dar totodată și un bun
conducător de căldură; el este impermeabil la hidrogen și inert chimic.Toate
aceste proprietăți îi conferă utilizări în electronică, mecanică și în domeniul
bio-medical.
Odată identificați unii
clienți, aceștia sunt grupați pe categorii de necesități omogene pentru constituirea
diferitelor segmente de piață.
Societatea (firma, compania) de robotică
menționată anterior, de exemplu, poate distinge trei categorii de clienți:
societăți de exploatare petrolieră, societăți de inginerie nucleară și marile
companii naționale de electricitate. Se listează apoi, într-o manieră pe cât
posibil de exhaustivă, ansamblul
clienților din fiecare categorie.
Pentru echipamente
lansate de firme de talie mică sau medie, precum discul laser sau
micro-computerul, prețul ridicat de introducere pe piață, determinat de
necesitatea recuperării cheltuielilor de C-D și în absența economiei de scală,
determină la început intrarea în segmentele de consumatori cu putere de
cumpărare mare. Numai un număr limitat de consumatori direcți mici (de exemplu
- casnici) îsi pot permite achiziționarea unui produs, care este inovant sau
nu, al cărui preț mediu se situează între 5000-10000 dolari, așa cum a fost
cazul pentru primul micro-computer, primele magnetoscoape sau primele
televizoare cu înaltă definiție. În asemenea cazuri, nu este ușor de
identificat segmentul clienților potentiali, spre deosebire de sectorul
industrial, unde numărul clienților este mai limitat. Ca urmare, cercetarea pieței în cazul
consumatorilor ne-industriali este mai anevoioasă, implicând multiple fișiere.
Dar, pentru a se face o primă estimare, se utilizează profilul consumatorilor și produsele acestora susceptibile a fi înlocuite.
Aceste grupări, odată efectuate, permit studierea segment cu segment a
potențialului comercial al fiecăruia: dimensiunea globală a segmentului de
piață, perspectiva dezvoltării, posibilitatea acceptării noului produs,
eventuala concurență, barierele la intrarea pe segmentul de piață.
Din ansamblul
segmentelor de piață se stabilesc prioritățile pentrui testare și se
concentrează analiza asupra unui număr limitat de segmente. Alegerea se face în
funcție de analiza segmentelor și de capacitatea companiei. Unele segmente se
pot dovedi interesante după analiză, dar nu suficient de pregătite pentru a
accepta o nouă tehnologie; altele se dovedesc de talie prea mică, fără putere
financiară.
Pe de altă parte,
compania realizatoare trebuie să măsoare cu precizie intervalul necesar pentru
realizarea produsului, în cantitatea si cu calitatea prevăzută. Această
măsurare este fundamentală în universul produselor de înaltă tehnologie, unde
factorul timp este crucial pentru
evitarea apariției unui concurent mai rapid. Același lucru este valabil și
pentru calitate, datorită nivelului ridicat al performanțelor cerute de
clienți. Specialiștii francezi sugerează că este mai bine să fie vizat un segment
mai îngust, care poate fi aprovizionat repede și cu un control impecabil al
calității, de tip zero defecte, decât să fie vizată o piață largă, care nu
poate fi aprovizionată suficient de rapid (riscându-se apariția unor noi
concurenți), sau mai rău, să se furnizeze produse insuficient testate.
Pentru toate aceste
motive, evaluarea segmentelor de piață trebuie făcută de un grup compus nu
numai din specialiști în marketing care prezintă studiul lor asupra diferitelor
canale potențiale, ci și de membrii echipei de cercetare-dezvoltare, de producție si din serviciul financiar.
Departamentul de
marketing, în strânsă colaborare cu departamentul de C-D, vor proceda la
alegerea clienților cei mai interesați de noua inovație. Aceștia sunt
intervievați, în general - mai întâi de departamentul de cercetare-dezvoltare
și, dacă interesul se dezvoltă, discuțiile sunt continuate de responsabilii mai
operaționali (producție, comercial). Se vor măsura reacțiile clientului față de
noul produs și eventualele diferențe în raport cu așteptările sale. În această
fază se fac prezentările confidențiale, ca și punerea la dispoziție a unui
prototip pentru evaluare.
Dacă noua tehnică pare
acceptată de clienții testați, urmează faza alegerii segmentelor de piață. In
legătură directă cu departamentul de C-D și de producție, specialiștii în
marketing determină canalele prioritare pe baza adecvării la nevoile
clienților, având în vedere nivelul cererii potențiale, capacitatea de producție și alte criterii
pertinente. În interiorul segmentelor reținute, specialiștii în marketing
definesc clienții cei mai sensibili pentru a li se acorda prioritate.
Un marketing
concentrat nu reține decât un segment de
piață. Un exemplu în acest sens îl constituie firma franceză Sagem, care a
făcut din strategia nișei, strategia firmei. Ca rezultat, Sagem deține părți
importante din piața diversă a sistemelor de ghidare a avioanelor și
rachetelor, a decodorilor pentru canalul de Tv-Canal Plus, a micilor centrale
telefonice, de telex, de semnalizare feroviară.
Un marketing diferențiat
selecționează mai multe segmente de piață prin mijloacele marketingului adaptat
fiecăruia. Astfel, IBM se adresează unui mare număr de utilizatori de
informatică din diferite sectoare (bănci, asigurări, industrie), cu mijloace
financiare variate, de la întreprinderi mici și mijlocii până la marile
organizații internaționale. Fiecărui segment de piață îi corespunde un tip de
produs, de preț, de comunicare și distribuție specifice, ceea ce necesită
resurse mult mai importante comparativ cu marketingul concentrat.
Poziționarea se referă
la imaginea produsului nou. In această etapă nu se mai pune problema utilității
produsului, ci numai a percepției clientului față de produs.
Rezultatele
interviurilor făcute în etapele anterioare într-un anumit segment de piață, ca
și reacțiile utilizatorilor prototipului, sunt fundamentale pentru a identifica
avantajul net pe care îl oferă noua tehnologie. Acest avantaj competitiv este
cel care trebuie comunicat pentru ca produsul nou să se distingă de soluțiile
existente și să fie poziționat în percepția clienților din segmentul de piață.
Cum subliniază M.
Porter, avantajul competitiv al unei soluții este direct proporțional cu
valoarea sa pentru client. In cazul produselor inovatoare de înaltă tehnologie,
acestea fie că generează o valoare foarte ridicată prin noutatea ce o
reprezintă (diferențiere), fie că
generează o valoare comparabilă cu soluțiile tradiționale, dar la costuri mai
mici (avantaj de preț).
Această percepție a
avantajului oferit de un produs sau de o soluție variază de la un segment de
clienți la altul. Astfel, pentru sectorul aeronautic, de exemplu, prețul nu
este niciodata o limită în achiziționarea unei soluții care aduce o nouă
funcționalitate. Nu același lucru este valabil pentru sectorul automobile, care
este mult mai sensibil la prețuri.
Rezultatele
întrevederilor cu clienții trebuie să permită identificarea atributelor noii
soluții considerate ca cele mai importante: performanță, ușurință în utilizare,
competențele tehnice cerute, facilități de întreținere, service-ul necesar.
Avantajul principal va servi atunci pentru a defini baza prețului, orientarea
politicii de comunicare și motivarea distribuției, în scopul de a se construi o
poziție competitivă puternică pe segmentul de piață ales.
Metodele utilizate pentru
identificarea segmentelor de piață aferente produselor standard sunt aplicabile
și în cazul produselor de înaltă tehnologie pentru care solicitările clienților au un rol motor, fiind vorba doar
de ameliorarea produselor existente, chiar și în manieră semnificativă.
In asemenea cazuri
contururile pieței sunt deja identificate. Responsabilii cu marketingul dintr-o
societate care dorește să lanseze un nou computer personal sau un nou robot de sudare pentru
clienții industriali, dispun, în mod normal, de toate datele asupra
utilizărilor actuale sau potențiale ale computerelor personale sau, respectiv,
ale roboților de sudură. Pe baza acestor informații, ei vor segmenta piața
pentru a-i delimita pe cei care trebuie vizați cu prioritate.
Demersul acesta, bazat
pe o ascultare foarte fină a pieței, se desfășoară tot în 5 faze:
n se aleg criteriile de segmentarea pieței;
n se definesc
segmentele;
n se evaluează
segmentele;
n se alege un anumit număr de segmente de piață;
n se determină
produsele și mijloacele de marketing pentru fiecare dintre ele.
Pentru produsele
destinate consumatorului final (familii, persoane private), există două mari
categorii de criterii de segmentare:
- după caracteristicile
consumatorilor ;
- după răspunsul clienților
privind necesitățile lor.
Segmentarea pieței după al
doilea criteriu - răspunsul legat de necesități - încearcă să stabilească grupe
omogene de consumatori în privința cunoștințelor și a atitudinii față de
produs.
Pentru clienții industriali,
criteriile de segmentare pot fi grupate în 5 categorii:
- dupa mediul
întreprinderilor, cei ce aparțin la un sector determinat sau la localizarea
activităților principale ale unei companii;
- după caracteristicile
de exploatare (tehnologii utilizate, produse comercializate, marimea
societăților comerciale);
- dupa procedeele de
achiziționare - organizații de achiziționare, criterii de cumpărare;
- după caracteristicile
cumpărătorilor - vârstă, atitudinea lor față de risc, fidelitatea fața de o
marcă;
- factorii conjuncturali
- urgența sau importanța comenzilor.
După parcurgerea celor 5
clase de criterii, responsabilii de marketing trebuie să obțină categorii de
clienți relativ omogene, care constituie segmentele de piață.
Pentru a defini
conținutul segmentelor de piață, se identifică caracteristicile și
comportamentul consumatorilor. Acest studiu de piață se realizează începând cu
chestionare care sunt supuse unui eșantion de populație. Răspunsurile la aceste
chestionare sunt afectate, destul de frecvent, de notorietatea și imaginea
mărcilor existente sau de importanța
relativă acordată de clienți atributelor produselor de pe piață.
Tratarea datelor - prin
analiză factorială , apoi prin analiză tipologică -permite clasarea și ordonarea
ansamblului de răspunsuri, grupându-le în segmente diferite, cât mai omogene.
Numărul mai mic de
clienți industriali decât de clienți persoane fizice permite conducerea mai
ușoară a interviurilor la un număr de întreprinderi reprezentative. În general,
cu cât domeniile de activitate sunt mai tehnice, cu atât clienții sunt mai ușor
de reperat.
Nu toate segmentele de
piață sunt interesante, de aceea se rețin cele mai semnificative, făcând
evaluarea potențialului (după volumul producției și profitul realizat) și
accesibilitatea în raport cu societatea, cu poziția sa față de concurență, cu
strategia în raport cu misiunea întreprinderii.
Aceste evaluări se fac
de către compartimentul marketing împreuna cu departamentele de C-D și de
producție pentru validarea posibilităților tehnologice.
Piețele industriale
necesită o reflecție importantă asupra posibilităților de acces. In afara
analizei poziției concurenților, este importantă evaluarea tuturor barierelor
la intrarea pe segment și în special obstacolele administrative și
guvernamentale.
Această alegere se face
în funcție de resursele pe care societatea dorește să le pună în joc: un
marketing concentrat pe un segment este mai puțin scump, dar mai riscant decât
un marketing diversificat pe mai multe segmente. Alegerea depinde, de asemenea,
de posibilitățile tehnice și de capacitatea societății de a ieși rapid pe piață
cu un produs de calitate, având un real avantaj competitiv.
Alegerea segmentelor de
piață se face de echipa de marketing, care integrează și persoane din
departamentul cercetare-dezvoltare, producție, întreținere, servicii
financiare, ultima decizie fiind luată la nivelul organismelor de conducere
abilitate.
Piața
cercetării nu este un dat, ce trebuie doar cunoscut; piața cercetării depinde
de nivelul și rezultatele cercetării însăși; piața cercetării este cu
geometrie variabilă.
Într-adevăr, piața este
caracterizată nu numai prin sortimente și tipodimensiuni, ci (și) prin nivelul
de performanță, nivelul de prețuri și raportul performanță / preț. O piață
închisă pentru o anumită plajă de performanțe, pentru o anumită plajă de
prețuri sau / și pentru un anumit raport performanță / preț poate deveni
deschisă, accesibilă dacă una sau mai multe dintre aceste date se schimbă
semnificativ, și invers.
Deci,
analiza piețelor nu trebuie să fie făcută numai pentru grupe sortimentale și
tipodimensiuni, ci (și) pentru performanțe și prețuri; tot așa, analiza
șanselor de a pătrunde sau / și de a se menține pe anumite piețe este esențial
dictată de parametrii menționați (la care se adaugă, desigur, ceilalți
parametri de marketing - particularități, promovare, rețea de distribuție,
rețea de service etc.)
În
consecință, marketingul cercetării-dezvoltării include și începe cu analiza
parametrilor menționați - existenți pe piața vizată și a celor stabiliți ca
ținte pentru / obtenabili prin / propria activitate de cercetare-dezvoltare.
Prin
aceasta, marketingul nu este o simplă activitate constatatoare a realităților
de pe o anumită piață, ci are un rol activ, de influențare, orientare și
validare a deciziilor strategice și operaționale din activitatea de
cercetare-dezvoltare.
Uneori,
cercetarea își creează piața.
Nu întotdeauna
cercetarea răspunde unei cerințe mai mult sau mai puțin explicit formulate pe
piață. Multe domenii de dezvoltare s-au născut în mintea unor cercetători /
unor inventatori, înainte de a fi bănuite spre a fi cerute de vreun beneficiar,
pentru ca, apoi, oferite pe piață, să devină, treptat, componente
indispensabile ale vieții sau ale activității economice și sociale, sau
elemente de progres esențial în raport cu nivelul dinaintea apariției lor.
Deci, cererea socială, fără să fie ignorată,
nu trebuie să fie nici
absolutizată, cercetarea fiind aptă să-și creeze cererea ulterior, după
obținerea unor rezultate care să stârnească interesul cererii (după cum s-a
arătat și în cap. 6).
Analiza
economică este parte integrantă a cercetării de dezvoltare și ghidează
soluțiile cercetării
Pe parcursul elaborării
unei cercetări, cercetătorul se confruntă cu
numeroase situații în care trebuie să adopte decizii, a căror esență
este economică sau conjugat tehnico-economică, afectând raportul performanță /
cost. Întrucât raportul performanță / cost, obținut în final, este un
determinant al accesului pe piață, rezultă că pașii de cercetare determinanți
pentru acest raport trebuie parcurși pe baza analizei tehnico-economice
corespunzătoare, iar concepția și obiceiul de a stabili soluțiile pe bază de
considerente exclusiv (sau: în principal) tehnico-științifice, lăsând analizei
economice numai un rol constatator final (și, adesea, tardiv), sunt
contraproductive.
Cercetarea
trebuie să expliciteze impactul economic și utilitar și să prezinte lucrurile
de pe poziția intereselor beneficiarului
În
activitatea de promovare, de regulă, cercetătorii au tendința de a pune
accentul pe performanța tehnică intrinsecă, de specialitate, pe evidențierea
rafinamentului tehnico-științific, neglijând sau subdimensionând aspectele
utilitare pentru beneficiar și cele economice. Pentru a obține finanțare, este
necesar ca finanțatorului să i se expliciteze toate componentele (determinante)
de performanță / preț și, mai ales, felul în care vor fi recuperate fondurile
investite [v., de exemplu, 31].
8.1. Piața rezultatelor
cercetării, marfa pieței cercetării
Cunoștințe
Concepții,
concepte, teorii, modele, cauzalități, ipoteze
Informații
Procese, fenomene, adevăruri
(științifice)
Valori (parametri,
caracteristici, indicatori etc.)
Sisteme
(ansambluri ordonate) de cunoștințe, informații, date
Soluții
Pentru produse, tehnologii
Pentru sănătate
Pentru sisteme
și procese tehnologice, economice, sociale, ecologice
Strategii
Capital intelectual
Experiență
(expertiză), know-how, tradiții, climat, acumulate prin lucrări, activități, realizări și eșecuri
trecute
Preocupări și
activități de C-D în curs (potențial favorizant pentru noi rezultate și
finalizări)
Proprietate
intelectuală (brevete etc.)
Dotări
(speciale
|
Adresându-se
unui beneficiar de orice ordin (v. mai jos), cercetarea-dezvoltarea poate
oferi:
n Noi produse spre
a fi realizate sau perfecționări ale celor existente în nomenclatorul
beneficiarului; modificări ale output-ului beneficiarului
n Reducerea
costurilor (a input-urilor beneficiarului, pentru output-uri date), creșterea
profitabilității beneficiarului
n Combinații ale
celor două variante anterioare
Observație. Prin
modificarea output-ului beneficiarului se poate avea în vedere, de exemplu,
ca un caz particular, numai accelerarea satisfacerii comenzilor, fără a recurge
la modificarea fizică a performanțelor produselor și, eventual, fără o reducere
a costurilor directe pe produs, dar beneficiarul obține creșterea
profitabilității prin creșterea volumului desfacerii, lărgirea nișei de piață,
influențe favorabile în jocul cheltuielilor indirecte ș. a.
La
numeroase categorii de cercetări, beneficiarul reprezintă fie un cuplu:
n beneficiarul
producător
n beneficiarul
utilizator
fie o succesiune:
n beneficiarul de
ordinul 1
n beneficiarul de
ordinul 2
n
.
n beneficiarul de
ordinul n
Exemple:
Beneficiar de ordinul 1:
producătorul unui material cu caracteristici de utilizare îmbunătățite
Beneficiar de ordinul 2:
producătorul unui material compozit în care intră, sau care folosește ca produs
auxiliar, noul material cu caracteristici de utilizare îmbunătățite, sau
producătorul unui subansamblu
Beneficiar de ordinul 3:
Producătorul unui produs complex, în care intră materialul compozit sau
subansamblul realizat de beneficiarul de ordinul 2
Beneficiar de ordinul 4:
Utilizatorul produsului realizat de beneficiarul de ordinul 3
Beneficiar
de ordinul 5: Mediul ambiant, influențat favorabil (sau nu) de utilizarea (sau
de dezafectarea) produsului de către beneficiarul e ordinul 4
Nu
este o teorie excepțional aplicabilă, ci regula,
sau cel puțin ceva foarte frecvent întâlnit; de exemplu:
materii prime pentru fire,
fibre
fire, fibre
textile
confecții
oameni purtători ai
confecțiilor
eventual impact de mediu
De remarcat
și faptul că beneficiarul de ordin ultim nu este întotdeauna și beneficiarul
(utilizatorul) final al lanțului,
putând exista impact și în aval de utilizatorul final. Cercetări de deosebită
amploare și importanță se referă, pe plan mondial actual, tocmai la astfel de
situații; de exemplu: substituirea CFC (clorofluorcarbonatelor) în spray-uri și
în agregate frigorifice, pentru limitarea / evitarea afectării stratului de
ozon, sau la realizarea detergenților biodegradabili sau a ambalajelor biodegradabile,
sau la anumite soluții ce se adoptă în proiectarea CNE (centralelor
nuclearo-electrice) având în vedere ușurarea dezafectării lor viitoare, sau
gestionarea ulterioară a reziduurilor lor
reactive.
Translatarea
caracterului de piață de la beneficiarul de ultimul ordin, dacă acesta este
mediul ambiant sau societatea, sau umanitatea (sau alți factori diseminați, sau
de interes larg sau general), către beneficiari de ordin premergător în lanțul
de beneficiari, se efectuează, de regulă, sub imperativele normelor,
standardelor, convențiior internaționale, restricțiilor legislative etc., care
limitează valorile admise pentru anumiți parametri, sau dreptul de a produce și
a utiliza anumite soluții sau anumite tipuri de produse (v. minele
anti-persoană, de exemplu), sub sancțiunea de a le exclude din piață sau de a
interzice accesul în continuare pe piață, sau, eventual, și sub alte sancțiuni
(cum este cazul cu producția de narcotice, dar nu numai).
De
remarcat, de asemenea, că beneficiarii de ordine diferite pot fi localizați
într-o aceeași categorie de beneficiari: de exemplu, omenirea, beneficiară a
anumitor noi utilaje sau materiale sau alte produse, care îi sunt destinate,
poate suferi, pe termen lung, mutații imprevizible cu caracter general (sau mediu
statistic), unele - pozitive, altele - negative, diferite de cele care au
format obiectul și obiectivul prim al cercetărilor și al realizărilor
tehnologice inovative. Exemple se pot găsi în domeniul tehnicilor
multimedia, al urbanizării, al medicamentelor și altele. Alte exemple se pot
găsi în domeniul ecologic însuși, unde efecte pe termen scurt urmărite pot fi
dublate de efecte pe termen lung în același domeniu, dar de altă speță și
neprevăzute inițial.
În prezent, piața
entităților economice ce îndeplinesc rolul de beneficiari ai
cercetării-dezvoltării românești poate fi sistematizată în următoarele
categorii:
n Societăți cu
capital încă majoritar de stat, aflate sub o conducere competentă și dispunând
de o piață de desfacere proprie, internă sau / și externă, interesate și apte
să absoarbă rezultate de cercetări. În aceeași categorie ar putea fi incluse
unele dintre companiile naționale, care dispun și de mari resurse financiare,
dar care, din această cauză, sunt oricând dispuse să achiziționeze tehnologii,
utilaje și rezultate de cercetări de pe plan mondial.
n Societăți recent
desprinse (spin-off) prin restructurare din companiile naționale sau din alte
societăți mari, care au o situație financiară mai curând precară, datorită
tăierii cordonului ombilical cu societatea-mamă, dar care își caută drumul, pot
dori să valorifice relativa independență pe care au dobândit-o, inclusiv pentru
deschideri tehnologice.
n Societăți cu
capital încă majoritar de stat care, fie datorită incompetenței conducerii și
sub imperiul mecanismelor generale de devalorizare și distrugere, ce acționează
în economie în acești ani, fie datorită dificultăților de menținere pe piață,
ca urmare a disproporțiilor moștenite și a mutațiilor de pe piața internă și
externă, fie datorită ambelor categorii de cauze, în combinație, au politici
defensive, pasive și sunt puțin apte și interesate în cercetare și în inovare
tehnologică.
n Societăți cu capital majoritar privat românesc, cu piață relativ asigurată
și cu suficientă forță financiară, care ar putea fi susceptibile de interes
pentru rezultate de cercetări.
n Societăți cu capital majoritar străin, cumpărate pentru a elimina
concurența românească și aflate în proces de limitare, descompunere și distrugere deliberată de către
partenerul străin.
n Societăți cu capital majoritar străin active pe piață, reprezentând
plasamente financiare mai mult sau mai puțin izolate ale investitorilor
respectivi, care ar putea fi, cu rezerve și cu precauții, susceptibile de eventual interes pentru
rezultate oferite de cercetarea românească.
n Societăți cu capital majoritar străin active pe piață, reprezentând
societăți străine sau multinaționale puternice, care sunt orientate, de regulă
- exclusiv, spre cercetarea-dezvoltarea (străină) proprie.
n IMM-uri, societăți cu capital privat românesc, nou născute ca societăți
private românești (nu prin privatizarea unor societăți cu capital de stat),
unde se pot semnala, în principal, trei subcategorii:
n Societăți relativ prospere, bazate, deocamdată, pe intuiția patronului și
pe improvizații tehnologice ocazionale, apte de a absorbi eventuale rezultate
izolate, în condițiile unei profitabilități evidente.
n Societăți relativ prospere care, treptat, vor deveni conștiente de
necesitatea de a-și constitui o strategie economică și tehnologică proprie.
n Societăți care, din diferite cauze, au o situație economică dificilă și
este puțin probabil - deși nu exclus - să recurgă la cercetare-dezvoltare
pentru emergență, nedispunând nici de resursele ce le-ar fi necesare;
ajutoarele financiare, din mediul bancar, de stat sau alte surse, ar fi
orientate, cu precădere, spre dotări cu noi utilaje, fără a se exclude
investirea resurselor obtenabile în noi tehnologii sau / și în noi produse
pentru fabricația proprie.
Acestea
au fost componente ale pieței interne a cercetării-dezvoltării. Nu trebuie omise
trei circumstanțe de o deosebită importanță:
n Existența fie a
unor puternice formațiuni proprii de cercetare-dezvoltare în interiorul
societăților potențial beneficiare enumerate, fie a unei puternice tradiții și
mentalități autarhice în clasa managerială românească (alimentate și de
realizări superficiale și necorespunzătoare, eventual primite cândva din
partea organizațiilor de cercetare specializate).
n Libertatea
acestor societăți de a recurge la oferta străină de cercetare-dezvoltare,
existentă pe piața românească mai ales sub forma rezultatelor ei materializate
- utilaje, materiale, tehnologii confirmate prin experiențe anterioare etc. și
beneficiind și de alte avantaje comparative, obiective și subiective,
cunoscute.
n Existența blocajului financiar; se cunosc cazuri de cercetări contractate,
realizate și neachitate, plata unităților de C-D executante find, evident, pe
un rang inferior de prioritate în raport cu plata furnizorilor de materii prime,
energie și utilități, de exemplu; situația menționtă este cu consecințe
catastrofale pentru unitățile de C-D în cauză.
De
asemenea, la piața internă a cercetării-dezvoltării trebuie adăugat sistemul de
cerere (finanțare) instituționalizată: planul național, programul Orizont
2000, sistemul de grant-uri, care sunt considerate cunoscute și nu sunt
prezentate desfășurat în cadrul prezentei lucrări, dar, principial, nu trebuie
să fie omise în calitatea lor de componente ale pieței interne a cercetării-dezvoltării
(este evident că, în practică, ele nu sunt omise).
Pe
piața românească este așteptată constituirea fondurilor cu capital de risc
(Venture Capital) și a firmelor de antreprenoriat de proprietate intelectuală.
O altă componentă a
pieței cercetării-dezvoltării românești o constituie cea externă, la rândul
acesteia - sub cel puțin trei mari categorii de oportunități:
n Piața programelor internaționale de cercetare-dezvoltare (Programul-cadru V
al UE, Eureka, NATO ș.a.).
n Piața firmelor (potențial) beneficiare de cercetări, care, în
principiu, reprezintă întreaga
multitudine și diversitate a societăților naționale străine și internaționale
și care, cu realizări de C-D consistente și o promovare adecvată, ar putea fi
teoretic accesate, fiind de depășit câteva straturi de bariere suprapuse:
tradiția, bariera psihologică, bariera propriei cercetări, concurente, care ar
fi consultată, bariera cunoașterii condițiilor beneficiarului, bariera
diferenței de dotare și condiții de lucru, trecând peste bariera de prim ordin,
a calității, adecvării și profitabilității
rezultatelor oferite.
n Piața firmelor străine executante de cercetări, care pot fi accesate pentru
a se oferi serviciile cercetării-dezvoltării românești în calitate de
subexecutant (și, cel puțin în domeniul software, cercetătorii români sunt deja
intrați pe un atfel de segment de piață, chiar dacă, de multe ori, condițiile
nu sunt foarte echitabile). Din acest punct de vedere, experiența cooperării,
în consorții, a firmelor românești cu executanții programelor străine de
cercetare, constituie un antrenament util și, uneori, și o carte de vizită în
acțiunile viitoare de promovare pe piața străină.
· Organizații specializate independente pentru cercetare-dezvoltare
(institute, centre, colective etc.)
· Catedre de
învățământ superior
· Persoane fizice (cercetători, autori, inventatori independenți)
· Colective și
consorții ad-hoc (pe proiect)
· Departamente,
laboratoare de cercetare din cadrul organizațiilor interesate (beneficiarul
include pe executantul cercetărilor)
· Compartimente de
producție (microproducție) din cadrul organizațiilor de cercetare
(executantul cercetărilor include pe beneficiarul producător)
· Organizații specializate pentru
cercetare-dezvoltare, dependente (aparținând unor consorții, trusturi etc.;
beneficiarul are în subordine / în proprietate pe executantul cercetărilor)
Ofertanții de rezultate
ale cercetărilor, din puctul de vedere al articulării lor în piața respectivă,
se grupează în:
à Organizații
specializate pe profil științific-tehnologic (domenii științifice, ramuri,
specialități)
à Organizații
specializate pe proiect (pe produs, sistem etc.; integratori, coordonatori)
Organizațiile
specializate pe profil au, de regulă, un contact mijlocit, indirect cu piața
utilizatorilor finali, intermedierea având loc fie prin
organizații specializate pe proiect, fie prin intermediul unor
organizații specializate pe profil de ordin superior (plasate mai în aval, pe
fluxul relaților cu beneficiarii).
În
România, structura tradițională a organizațiilor de cercetare-dezvoltare
specializate, constituită în ultimele decenii, a fost, de regulă, cea pe
profiluri. Rolul de organizații integratoare era îndeplinit, în anumită măsură,
de organizațiile de studii și proiectare, care, însă, fiind axate, în
principal, pe pregătirea de investiții, erau, totdată, obligate să opereze cu
soluții omologate - deci, cu soluții cunoscute și nu cu soluții noi, jucând
rar rolul de veritabil integrator al unor soluții și realizări inovative, ce
comportă contribuții pluridisciplinare.
Pe
de altă parte, organizațiile de cercetare-dezvoltare au, în mod tradițional, o
insuficientă dezvoltare a abilităților de analiză economică, aceasta fiind
redusă, în cel mai bun caz, la un rol pasiv, constatator, și nu la cel,
necesar, de instrument de ghidare și validare interactivă a proceselor
decizionale din cercetare-dezvoltare.
Polarizarea
duală, tradițională în România: executant - beneficiar, în condițiile în care
progresul tehnologic este, în realitate, pluridisciplinar și plurietajat sub
aspectul relațiilor între beneficiari de diferite grade, în corelare cu o
insuficent de aprofundată abordare și implicare a disciplinelor științifice și
tehnologice integratoare (de tipul Project Management), precum și a
organizațiilor specializate crespunzătoare, poate fi și, sub diferite aspecte,
este încă, o piedică în calea constituirii unei piețe reale a
cercetării-dezvoltării și, deci, în calea realizării unor procese inovative
dinamice și profitabile.
1. Abordarea de marketing -
analiza pieței și a problemelor legate de pătrunderea pe piață - este necesar
să fie efectuată, în cadrul activității de C-D, în cel puțin trei situații (stadii) generale:
1.1. La abordarea unei / unor cercetări, pentru a se stabili oportunitatea,
prioritatea, dimensiunea fondurilor care să fie alocate etc., deci - pentru
stabilirea deciziilor privind tematica de cercetare și planificarea acesteia.
1.2. La încheierea unei cercetări științifice, sub aspectul cunoașterii
soluției, inclusiv a fezabilității acesteia, în vederea trecerii la dezvoltarea
tehnologică: la stabilirea tipodimensiunilor (după caz - și a soluțiilor
constructive, a design-ului, a
procedurilor etc), a nivelurilor de performanță, a costurilor, a raportului
peformanță / cost.
1.3. La finalizarea concretă a soluției la nivel de produs / serviciu, în
vederea promovării pe piață, a dimensionării și orientării campaniei
publicitare, a distribuției etc.
Se poate observa că situația (stadiul) 1.2 are caracter
intermediar între 1.1 și 1.3.
Chiar dacă s-a efectuat o cercetare de piață într-un
stadiu anterior, este necesară reluarea și în stadiile următoare, dat fiind că,
pe măsură ce soluția se definitivează și se concretizează, datele pentru
cercetarea de piață, raportul performanță / cost etc., se precizează,
întrebările la care trebuie să se răspundă sunt mai concrete și mai de detaliu;
pe de altă parte, se urmăresc obiective diferite, după cum s-a specificat mai
sus.
2. Este necesară definirea /
delimitarea cât mai exactă a tipurilor de rezultate ce vor fi obținute,
inclusiv a valorilor cantitative, după caz, în vederea delimitării nișei de
piață. În caz de incertitudine, se vor construi variante (de exemplu: maximă,
minimă, probabilă).
3. Urmează: constituirea /
caracterizarea rezultatelor și a efectelor pe care le produc, după caz, pe
succesiuni de beneficiari de diferite ordine; analiza modului de propagare a
efectelor pe succesiunea de beneficiari.
Pentru o piață existentă,
cunoscută: ce mutații se produc; schimbări de ponderi pe piață; prețuri;
standarde. Eventuale efecte propagate în alte piețe, domenii etc.
În cazul unei nișe de piață noi: construirea de scenarii
- care ar putea fi efectele, directe și propagate
Analiza va urmări punctajul din schema redată în continuare,
dezvoltând aspectele care se potrivesc.
Cazul 1. Cercetarea este destinată să creeze o (nișă de) piață nouă,
inexistentă în prezent n
noi
funcțiuni n
caracteristici
(parametri) radical superiori prin: n
funcționalitate
nouă sau radical superioară n
materiale
sau componente cu caracteristici radical superioare Cazul 2. Cercetarea este adresată unei nișe de piață existente, vizând,
în principal: n
îmbunătățirea
performanței (output-ului) n
noi
funcțiuni n
caracteristici
(parametri) superiori sau
/ și n
reducerea
costului (input-ului) prin: n
ameliorarea
funcționalității produsului n
ameliorarea
componentelor, materialelor n
ameliorarea
tehnologiei n
îmbunătățirea
raportului performanță / cost (output / input) Situații: ·
Beneficiarul
de ordin 1 (beneficiar executant direct) poate / nu poate fi anvizajat,
depistat, analizat ·
Beneficiarul
de ordin k (beneficiar utilizator direct) poate / nu poate fi anvizajat,
depistat, analizat ·
Beneficiarul
este clar diferit (premergător) față de beneficiarul producător final Cazul 3. Cercetarea vizează noi modalități (metode) de utilizare a unor
produse existente, beneficiarul fiind exclusiv la nivelul utilizatorului (nu
se realizează produs nou sau tehnologie nouă de fabricație) Cazul 4.
Cercetarea urmărește realizarea de cunoștințe, de interes îngust sau larg |
Pentru analiza piețelor / segmentarea pe beneficiari,
caracterizarea beneficiarilor și a rezultatelor cercetării etc., se recurge la
procedurile și specificațiile descrise în capitolele anterioare.
4. Precauții privind eventuale drepturi de exclusivitate ale
beneficiarului (în fiecare dintre stadiile 1.1, 1.2 sau 1.3):
4.1. Lucrarea
de C-D constituie un răspuns la o cerere din partea unui beneficiar?
4.2. Lucrarea de C-D a constituit o inițiativă a cercetării, urmând să i se
caute beneficiar(i)?
4.3. Dacă răspunsul la 4.1 este Da, a existat un contract cu clauză de
exclusivitate în favoarea beneficiarului respectiv? Clauza de exclusivitate
acoperă în mod semnificativ rezultatele obținute? În acest caz, mai poate fi
investigată numai piața beneficiarului, piața executantului lucrării de C-D
fiind limitată la beneficiarul respectiv. Clauza de exclusivitate a fost
negociată suficient de precaut? (ținând seama de condițiile dificile existente,
când este atât de greu de găsit beneficiari). Ca urmare a exclusivității,
executantul cercetării primește avantaje corespunzătoare din partea
beneficiarului? (Răspunsurile la aceste întrebări mai pot servi fie pentru
situații similare viitoare, fie pentru o eventuală renegociere, decă relațiile
cu beneficiarul o permit și dacă apare o conjunctură favorabilă renegocierii.)
În general, la rest de condiții egale, contribuția
financiară a beneficiarului cu condiții de exclusivitate trebuie să fie mai
mare, decât în absența clauzei de exclusivitate (deși efortul de marketing al
executantului cercetării este mai redus în condiții de exclusivitate),
executantul fiind privat de posibilitatea de a obține venituri suplimentare
prin valorificări suplimentare.
4.4. Dacă răspunsul la 4.1 este Da, dar nu a existat o clauză de
exclusivitate, este de examinat dacă eventuala extindere la alți beneficiari
prejudiciază sau nu pe beneficiarul care a inițiat cercetarea, explorarea altor
beneficiari urmând să fie făcută cu luarea în considerare a eventualului
interes de păstrare a bunelor relații cu primul beneficiar.
Deci,
chiar dacă o anumită cercetare este solicitată de către un beneficiar concret,
este oportună o investigare a pieței, pentru a se cunoaște care este
potențialul de valorificare și la alți beneficiari și a avea, astfel,
elementele necesare pentru negocierea clauzei de exclusivitate, dacă
beneficiarul o cere. În funcție de prețul acestei clauze, cerut de către
executant, beneficiarul poate considera mai avantajos pentru el să renunțe la
această clauză, în funcție de propria evaluare a pieței sale concurențiale.
5. Corolar: Nu există preț dat și
imuabil, pentru o cercetare dată, bazat pe antecalcul și postcalcul:
a) La rest de
condiții egale, variația în plus sau în minus a prețului unei cercetări se
repercutează asupra calității acesteia (grad de detaliere și analiză a unor
eventuale variante, precizia unor determinări analitice sau experimentale
etc.).
b) Pentru o aceeași
cercetare, prețul de piață diferă, în funcție de clauza de exclusivitate, a
cărei importanță, la rândul său, diferă în funcție de situația pe piața
concurențială (numărul și ponderea pe piață a competitorilor potențial
interesați, impactul economic al noii soluții asupra acestora etc.).
6. Prețul (valoarea) unei cercetări
trebuie să rezulte din evaluarea efectelor aplicării acesteia și a condițiilor
de recuperare a efortului investit (în funcție de ramură și de conjunctura
concurențială concretă pe piață se prezumă recuperarea în 1
4 ani; excepțional
și ținând seama de eventuale interese strategice - și în afara acestui
interval); cum efectele vor fi mai mari sau mai mici în funcție de calitatea
cercetării, de nivelul de performanță realizat, care depinde, la rândul său, de
efortul investit, rezultă și criteriul de dimensionare optimă a acestui efort.
În caz de exclusivitate, efortul va fi
trebui să fie susținut de către un singur beneficiar (cu sau fără cofinanțare),
efectele fiind limitate la nivelul acestuia; în cazul absenței clauzei de
exclusivitate, efectele diseminării rezultatelor vor putea fi, pe economie, mai
mari, dar pentru fiecare beneficiar în parte vor putea fi mai reduse,
pierzându-se avantajul comparativ în interiorul grupului de beneficiari ai
aceleiași cercetări.
7.
Abordarea de marketing a unei cercetări cu grad mare de noutate presupune
asigurarea secretului nu numai asupra soluției rezultate, dar chiar asupra
existenței preocupărilor respective și asupra deciziei de a acționa (a cerceta)
în direcția respectivă. Avantajul concurențial obținut de către primul care
valorifică cercetarea, primul care aplică noile soluții, este dependent de
factorul timp și de factorul surpriză al lansării noii soluții pe piață, fiind
necesar să se evalueze, pe de o parte, profitul suplimentar ce se obține ca
urmare a profitului superior obținut prin noua soluție în sine, iar pe de altă
parte, cel determinat de faptul că se atrage un segment mai mare din piață și
crește volumul desfacerii - eventual, temporar, până la preluarea noii soluții
și de către concurenți, dacă aceasta nu a fost de natura de a putea să fie
protejată prin brevetare.
Modul
actual, de stabilire a planului - programelor de cercetare prin analize în
comisii, evaluări de către evaluatori, dezbateri mai mult sau mai puțin
publice, licitații etc., nu este încă orientat pentru păstrarea unui secret
corespunzător asupra unor inițiative cu grad mare de noutate și competitivitate
la nivel național și, eventual, internațional. Pentru astfel de situații, este
necesar să se instituie un regim de secret corepunzător, prin accesul unui
număr foarte restrâns și controlat de persoane de înalt nivel la decizile respective,
sau să se renunțe la ideea că cercetări de nivel competitiv internațional se
pot face în cadrul planurilor și programelor naționale de C-D, lăsându-le ca
atribuție exclusivă sectorului privat. Eventual - este recomandabil să existe
un program specializat de finanțare / cofinanțare a unor astfel de cercetări,
care să limiteze sfera de grad ridicat de secret, dar care să aibă obligația să
producă, la anumite intervale, rezultate de cercetări cu grad mare de
competitivitate internațională (cu considerarea riscului inevitabil în
cercetare).
Lucrarea are ca scop pregătirea aderării
la UE sub aspecte ce țin de impactul pieței asupra activității de C-D. Se
procedează la definirea și
caracterizarea morfologică și funcțională a pieței C-D însăși, vizând orientarea în consecință a politicilor
și programelor de C-D.
În lucrare se analizează influența
dezvoltării economice mondiale și a pieței globale, în contextul accelerării și
aprofundării proceselor de inovare pe de o parte, de globalizare și transfer de
tehnologie, de exacerbare a impactului avantajelor competitive în contextul
liberalizării comerțului internațional, pe de altă parte.
O importanță deosebită prezintă, în condițiile României,
impactul asupra cercetării-dezvoltării autohtone al proceselor de privatizare
și al investițiilor de capital străin, care vin cu propriile tehnologii și cu
propriile conexiuni pe linia activității de C-D de origine.
În condițiile existente, inclusiv ale liberalizării
schimburilor internaționale de persoane, bunuri, servicii și informații, nu mai
este valabilă concepția tacită, tradițională, privind identitatea nevoii de
cercetare proprie și a nevoii de progres tehnologic, deoarece există numeroase
canale de satisfacere a nevoii de progres tehnologic ocolind
cercetarea-dezvoltarea românească.
În capitole distinte, se redau concluzii
metodologice semnificative din literatura de specialitate privind marketingul
cercetării-dezvoltării în domeniul produselor de înaltă tehnologie și evaluarea
pieței pentru produsele noi rezultate din cercetare-dezvoltare.
Se dă o sistematizare și segmentare a cererii potențiale
de C-D, pe categorii tematice de cercetări și pe entități economice și sociale
beneficiare.
În lucrare se enunță teza conform căreia piața C-D nu
constituie ceva dat, preexistent în afara C-D, ci este cu geometrie
variabilă, dependentă de rezultatele funcționale și de nivelul de performanță
realizat în cadrul activității de C-D. Există - și se exemplifică - situații în
care C-D crează noi segmente de piață, ne-preexistente.
Se analizează relația între competiția și cooperarea în
sfera C-D, ca și relația între promovarea pe piața C-D și protejarea
concurenței în acest specific.
Piața C-D impune o strânsă conexiune între conținutul C-D
sub aspectul tehnologic-științific și sub cel economic, analiza economică fiind
un constituent esențial al procesului decizional în C-D; totodată, este necesar
ca analiza economică să evidențieze interesul financiar al beneficiarului
potențial, modalitățile de implicare a acestuia în finanțarea C-D și
modalitățile în care beneficiarii potențiali își vor recupera prin profit
investiția făcută.
Pe baza analizei efectuate, în cadrul lucrării au fost
conturate și se prezintă probleme metodologice speciale, necesar să fie avute
în vedere în cadrul marketingului C-D din România: necesitatea abordării de
marketing în stadii succesive ale cercetării; specificarea tipurilor de relații
între cercetare și piață, sub aspectul inițiativei, al ofertei sau cererii
sociale; specificarea tipurilor de beneficiari pe piața cercetării-dezvoltării,
aflați în relații de influențare în cascadă; specificarea categoriilor de
rezultate ale cercetărilor și ale efectelor posibile, directe și propagate, ale
acestora; impactul condițiilor de exclusivitate la contractarea cercetărilor;
criterii de stabilire a prețului cercetărilor; probleme ale asigurării
secretului asupra cercetărilor cu grad ridicat de noutate, ce vizează obținerea
unor poziții de competitivitate.
1. Curtis, C. Business and Marketing for Engineers and Scientists.
McGraw-Hill Book Company,
2. Magrath, A. J. How to Achieve Zero-Defect Marketing. Amercian
Manegement Association,
3. Richardson, B., Richardson, R. Business Planning. Pitman Publishing,
4. Churchill Jr., G. A. Basic Marketing Research. The Dryden Press,
Chicago, 1988.
5. Hammer, M., Champy, J. Reengineering-ul (reproiectarea)
întreprinderii. Ed. SCIENTCONSULT și Ed.
Tehnică, București, 1996.
6. *** Special Topics Issue: The Art of Sales and
Marketing Meets the Science of Project Management. Project
Management Network, 1999, September, pp. 23-56.
7. Cova, B, Mazet. F. Nouvelles approches du
marketing de la grande industrie. Revue Francaise de Gestion , 106/1995.
8. Davis, L. Technology Intensity of US output and Trade. Report of the
Office of Trade and Investment
9. Drilhon, G. Choosing Priorities in Science and Technology. The OECD
Observer, 170/1991.
10. Dubarte, P. Advanced Materials: The Silent Revolution. The OECD Observer, 170/1991.
11. Viardot, E. Les deux méthodes
de segmentation des marchés pour les produits de haute technologie. Revue Francaise du Marketing,
139/1992/4.
12. Viardot, E. Marketing de la High Tech. Publi.
13. Sasu, C.
Marketing internațional. Ed. Polirom,
14.
15. ***.
Dicționar Enciclopedic, vol.
16. Marcu, Fl.
Dicționar de neologisme. Academia RSR, București, 1978.
17. Cartianu, P.
Dicționar de conducere
și marketing. Ed. Tehnică, București, 1981.
18. Dubois, P.-L., Jolibert, A. Marketing, Teorie și Practică. Ed.
Economică,
19. Allen, J.
Ghidul întreprinzătorului particular. Centrul ONU pentru promovarea
întreprinderilor particulare mici și mijlocii. Ed. Tehnică, București, 1993.
20. ***.
Oferta cercetării și inventicii românești la TIB 99, Agenția Națională pentru
Știință, Tehnologie și Inovare (ANSTI), București, 1999.
21. Drăgan,
I. C. Noul marketing la începutul mileniului III. Ed. Europa Nova,
București, 1998.
22. Tănăsescu, D. Engineering, cercetare,
marketing, Ed. Centrul de Documentare al Industriei Chimice și
Petrol, București, 1973.
23. *** Estetica industrială
și marketingul. Simpozion, București, 1973.
24. Titircă, R. Metode de studiere a
cererii de produse și servicii. București, 1980.
25. Dijmărescu, E., Glonț, L. Lansarea de produse noi și prospectarea
pieții. CNST INID, București, 1982.
26.Voinea, R. Inginerii în dizgrație? Univers
Ingineresc, 1-15 nov. 1999.
27. Boss, J.F., Lindon, D. Using
Research for Marketing in the `90s. ESOMAR, 1996.
28. Knutson, J. Use
Project Management to Sell Your Companys Products and Services. Project
Management Network, 1999, March, pp. 21-22.
29. Boress,
A. S. The I Hate Selling Book. Business-Building Advice for Consultants,
Attorneys, Accountants, Engineers, Architects and Other Professionals. Amercain
Management Association,
30. Smith,
S., Barker, J. Benefit-Cost Ratio: Selection Tool or Trap? Project Management
Network, 1999, May, pp. 23-25.
31. Timberlake,
R., Solomon, R. Innovative Road Financing. The Second CEI Summit Economic
Forum,
32. Fleming,
J. Meet the Project Manager: The Newest Entrepreneur. Project Management
Network, 1998, November, pp. 27-30.
33. Dinsmore,
P. Tips for Executives: Looking Astute in the Third Millenium. Project
Management Network, 1999, February, pp. 25-27.
34. Time-to-Market Project Management. Project
Management Network, 1999, January, pp. 47-50.
35. Zamfir, M.
Marketing prin intermediul târgurilor și expozițiilor. Ed. All, București,
1997.
* Termenul din original este regrupare, care apreciem că nu ar avea o semnificație potrivită în limba română. De altfel, dihotomia, propusă de către autorul citat, regrupare / decupare, ar putea avea apropieri, în terminologiile uzuale ale altor discipline, cu dihotomii ca: inducție / deducție, agregare / dezagregare (în sensurile din economie, nu din fizică!), bottom up / top down, sinteză / analiză etc.