Modulul
tematic 52
Cultura profesională, cultura managerială,
cultura
tehnologică, cultura generală
în
management
ing. Dorin RĂDULESCU
Senior Consultant WESTERN IQ
SRL
Atât ca persoană, cât și
ca instituție, managerul prezintă trăsături care îl definesc:
- ca
profesionist;
- ca
rol social restrâns;
- ca
rol social generalizat.
Ca profesionist, el este purtătorul unor
obiective, deținătorul unor competențe decizionale și responsabilul propriilor
performanțe.
Rolul social restrâns al managerului se
manifestă în interiorul segmentului social cu care interacționează în mod
direct în calitate de manager: resurse umane în subordine, patronat,
beneficiarii bunurilor și serviciilor pe care le asigură întreprinderea
respectivă.
Rolul social generalizat al managerului
este exercitat de către categoria socio-profesională căruia îi aparține asupra
ansamblului societății. Modul de exercitare a acestui rol provine din:
competențe specifice, responsabilități și, nu în ultimul rând, din cantitatea
și profilul puterii care aparține (sau îi este delegată) categoriei
socio-profesionale a managerilor.
Cele
de mai sus constituie suficiente argumente pentru a impune atenției cultura specifică a acestui grup
socio-profesional important. Cu atât mai interesant devine acest studiu când
este aplicat managerilor din domeniu C&D, care:
- gestionează
resurse umane de înaltă calificare;
- cu
beneficiarii plasați în zonele cele mai dinamice și profitabile ale economiei;
- dețin
mandatul din partea unui patronat cu influență specifică în sferele strategice ale economiei și societății;
- sunt
caracterizați în mod special de statutul de manageri ai schimbării.
Aria
pe care o circumscrie acest modul este cultura
specifică a grupului socio-profesional al managerilor, cu particularizări
în cazul managerilor C&D. Sociologia și filozofia culturii are preocupări
constante și profunde în domeniul culturii specifice al grupurilor
socio-profesionale urmărind felul în care un grup socio-profesional își creează o cultură specifică, pentru a fi,
mai apoi, reprezentat de ea. Scopul prezentului modul este diferit și se
limitează la investigarea și descrierea culturii specifice a grupului
socio-profesional al managerilor (cu aplicație în domeniul C&D). De
asemenea, ne limităm la:
-
cultura profesională;
-
cultura managerială;
-
cultura tehnologică;
-
cultura generală,
fără a ignora că există și alte aspecte legate de o
cultură specifică (mod de comunicare socială etc), dar care ies din cadrul
limitat fixat pentru acest modul.
Este
limpede că nici cele mai restrictive considerații de ordin didactic nu pot
forța ipoteza disjuncției între componentele de mai sus și că ipoteza cea mai
fertilă este aceea care presupune că:
a)
aceste componente se suprapun parțial;
b)
efectul sinergetic al suprapunerii lor este mai important decât aria efectivă
de suprapunere, cu atât mai mult cu cât nu pot fi operate decât delimitări
simbolice ale componentelor menționate (fig 1).
Fig. 1. Cultura profesională, cultura managerială,
cultura tehnologică,
cultura generală în management
Efectul sinergetic al
suprapunerii celor patru componente ale culturii specifice este explicitat
perfect de principiul noutății prin
combinație:
...Majoritatea
proprietăților apei, de exemplu, nu pot fi deduse cu ajutorul unor principii
universale din proprietățile elementare ale componentelor ei, oxigenul și
hidrogenul; proprietățile apei sunt, deci, noi în raport cu cele ale oxigenului
și hidrogenului. (1, p.65)
Un exemplu. Principiul delegării
(limitate sau nu, în timp și spațiu) a unor atribuții aparține culturii manageriale.Exercițiul
utilizării echipamentelor de birotică (în cazul de față, telefax-ul) face parte
din cultura tehnologică. Continuarea neîntârziată și finalizarea tratativelor între reprezentanții
comerciali ai firmelor A și B depinde de furnizarea unor detalii tehnice de
către reprezentantul A, care are competențe și atribuții strict comerciale.
Expediarea prin poștă a unei documentații sau - prin servicii speciale de transport
- a unui prottip, înseamnă tocmai întreruperea (tehnică) a tratativelor.
Transmiterea
prin fax a elementelor esențiale ale unei documentații, împreună cu
instrucțiunile de comunicare, reprezintă solutia optimă pentru continuarea
tratativelor. Elementul de noutate prin combinație îl reprezintă apariția unei
practici comerciale în care se regăsesc cultura managerială și cea tehnologică.
Cui
aparține însă principiul noutății prin combinație care asamblează un tip de
practică comercială din elemente ale culturii manageriale și tehnologice?
Evident,
culturii generale! ...
Nu
este de prisos să reamintim că principiul noutății prin combinație, ilustrat
printr-un (destul de) banal moment managerial, face parte din realitatea
curentă a activităților de C&D.
Coordonatele
celor partu componente: cultura profesională, cultura managerială, cultura
tehnologică și cultura generală pot fi definite prin domenii, activități și
cuvinte-cheie. În [2, p.165-181] se întreprinde o astfel de investigație care
poate fi rezumată în fig.2 (adaptare
liberă).
Constituie
un exercițiu util pentru cititor identificarea unor perechi sau chiar triplete
diferite , dintre activitățile, domeniile și cuvintele-cheie din fig.2 (și din
tabelul 1), care produc noutate prin combinație.
Fig. 2
Toate
ramurile terminale din structura arborescentă reprezentată în fig.2 au
semnificația (simultană sau alternativă) a domeniilor, cuvintelor-cheie sau
activităților care pot fi asociate cu una sau mai multe dintre componenetele culturii specificea grupului
socio-profesional al managerilor (inclusiv C&D) așa cum apare în tabelul 1.
Sunt
de făcut câteva mențiuni:
- Nu
același item (auditat) poate fi asociat ( dar văzut sub unghiuri diferite) cu
una sau alta dintre componentele culturii specifice; astfel, produsul ține de cultura profesională
sub aspectul centrării acesteia pe o gamă de produse și de cultură tehnologică
sub aspectul detaliilor strict tehnologice ale obținerii lui; angajații(efectivi sau potențiali) pot
fi priviți prin prisma culturii manaheriale ca o resursă gestionată prin anume
metode, sau prin prisma culturii generale, ca indivizi aparținând unei
comunități cu anumite caracteristici etnice, culturale, demografice etc.
- În
jumătatea superioară a tabelului au fost grupate pe componente item-urile din
fig.2; în jumătatea inferioară au fost adăugate item-uri definitorii pentru
componentele respective, dar neincluse în fig.2.
- Ar
fi greșit să se absolutizeze compartimentarea din tabelul 1; de exemplu, produsul ca obiect al culturii
profesionale și tehnologice, poate fi asimilat în mod funcțional cu moda și
tradițiile abordate în cadrul culturii generale.
Tabelul 1
CULTURA PROFESIONALĂ |
CULTURA MANAGERIALĂ |
CULTURA TEHNOLOGICĂ |
CULTURA GENERALĂ |
PRODUSUL CONCURENȚA TEHNOLOGIA |
PROFITUL ANGAJAȚII
(POTENȚIALI) CLIENTUL
(POTENȚIAL) NORME
GENERALE SITUAȚII
SPECIFICE STIL
MANAGERIAL MARKETING FURNIZORI
(POTENȚIALI) ECONOMIA CONCURENȚA |
PRODUSUL CONCURENȚA FURNIZORI TEHNOLOGIA PREVENIREA
POLUĂRII CONSERVAREA
RESURSELOR |
ANGAJAȚII NORME
GENERALE SITUAȚII
SPECIFICE ATITUDINE
FAȚĂ DE SCHIMBARE MARKETING CONCURENȚA
GEOGRAFIA POLITICA
ȘI LEGISLAȚIA AFACERI
INTERNAȚIONALE DEMOGRAFIE
CULTURA, TRADIȚII MODA LIMBAJUL |
CUNOȘTINȚE,
DEPRINDERI, ABILITĂȚI SPECIFICE BACKGROUND
PROFESIONAL |
PRINCIPII
GENERALE GRILA
MANAGERIALĂ MANAGEMENT
SITUAȚIONAL |
BACKGROUND
TEHNOLOGIC ABILITĂȚI
EXPERIMENTALE |
CUNOȘTINȚE
NESISTEMATIZATE EXPERIENȚE
DIVERSE |
POSIBILITĂȚI DE CĂUTARE
(DIRIJATĂ) A NOUTĂȚII PRIN COMBINAȚIE |
Un nou
exercițiu util ar fi construirea unui tabel asemănător cu tabelul 1 și care să
conțină elementele esențiale pentru un domeniu dat al C&D.
Există
o ierarhie a componentelor culturii specifice a grupului socio-profesional al
managerilor: cultura profesională, cultura managerială, cultura tehnologică și
cultura generală?...
Judecând
(superficial) după frecvența item-urilor în tabelul 1, s-ar putea naște
tentația unei ierarhii bazate pe acest criteriu. Dar: fiecare item ocupă
(deține) o pondere diferită în interiorul componentei respective; unele
item-uri se regăsesc în mai multe componente; în funcție de natura obiectivului
managerial (program, proiect, temă, contract) item-urile capătă conținuturi și
extensii diferite. Așadar, o astfel de ierarhie ar fi formală. Ar putea exista
alte relații de ordine decât o
ierarhie formală? Aici, răspunsul poate fi, cu mai mult temei, afirmativ.
De
exemplu, secvenței manageriale de bază din figura 3 [2, p.14] i se pot atașa cu precădere anumite componente ale
culturii specifice a managerului. Se impune însă, din nou, precizarea că
această corespondență nu este strictă, ci reflectă - mai curând - o sumă de
experimente statistice și expectanța care apare de aici.
Fig. 3
Se
poate observa că - fără a aduce în discuție imponderabilul, adică evaluarea
cantitativă a contribuției fiecărei componente - momentele secvenței
manageriale de bază apelează cu frecvența 2 la CP, CM, Ct și cu frecvența 1 la
CG. Oricum, însă, contraexemplele în cazuri particulare sunt oricând posibile.
O altă
tentativă de a descoperi - nu de a crea! - o posibilă relație de ordine între
componentele culturii specifice a grupului socio-profesional al managerilor
este evaluarea (nu lipsită de o doză de subiectiv!) a surselor de informație
care generează aceste componente. Se au în vedere următoarele surse de
informație:
1.
învățământ, forme organizate de instruire
2.
experiențe
3.
consultanță de specialitate
4.
informarea în regim propriu
Evaluarea
propusă de autor în cadrul acestui modul este următoarea (sub formă
matricială):
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
RANG |
CP |
* ** |
** |
* |
** |
8 |
II |
CM |
* |
** |
** |
** |
7 |
III |
CT |
* |
* ** |
* |
** |
7 |
III |
CG |
* ** |
** |
* |
* ** |
9 |
I |
|
8 |
9 |
5 |
9 |
|
|
RANG |
II |
I |
III |
I |
|
|
Deși
se situează la nivelul de ipoteză empirică, această evaluare propune un posibil
model de analiză.
Un nou exercițiu poate prezenta
utilitate pentru cititor sau cursant: construirea unei astfel de matrice de
evaluare pornind de la propria experiență și propriile considerente.
Adâncirea
studiului culturii specifice a grupului socio-profesional al managerilor
(inclusiv în domeniul C&D) trece obligatoriu prin analiza varietății int\erne a fiecărei componente (noțiunea de
varietate fiind utilizată în sens cibernetic).
Cultura cibernetică desemnează, în fapt,
o mulțime de modele, structurată într-un evantai al profesiilor. Foarte puțini
profesioniști cumulează, cu pondere egală, cultura profesională a două sau mai
multe profesii, fie ele și înrudite. La nivel individual, cultura profesională
se centrează pe axul unei anumite profesii. Ceea ce constituie amprenta
individuală de neconfundat este rețeaua specifică de conexiuni. Doi specialiști
de egală valoare*) posedă culturi
profesionale apropiate ca macrostructură, dar diferențiate prin conexiunile lor
interne.
Putem
așadar, vorbi despre o varietate spectrală a culturii profesionale pentru un
șir de profesii și despre o varietate dată de însăși varietatea persoanelor
care stăpânesc o anume profesie.
Cultura managerială prezintă o varietate
mai restrânsă, ea fiind cultura specifică unei singure profesii: aceea de
manager. Desigur, există școli manageriale care introduc varietate în cultura
managerială, dar ele gravitează - fără a-și propune să se desprindă de pe
orbită - în jurul unei singure profesii.
Sursa
majoră de varietate este dozajul mic între un anumit sumum de cunoștințe,
principii și proceduri care țin de o școală sau alta și o anumită practică
managerială proprie fiecărei persoană care exercită profesia de manager.
Unicitatea individului face posibil acest dozaj unic. De observat că acest gen
de unicitate este forma sub care reapare noutatea
prin combinație.
Ceea
ce numim stil managerial nu este o expresie alternativă a culturii
manageriale, ci un mod specific de manifestare individuală a managerului, pe fondul unei culturi manageriale bine
structurată. La definirea stilului managerial participă și constante
psihologice (prudență, grad de acceptare a riscului, spirit novator sau
conservator, autoritarism sau populism etc) care nu fac parte din cultura managerială.
Cultura tehnologică ne readuce în teritoriul unei
varietăți considerabile. Structura
acestei varietăți este similară cu cea a varietății culturii profesionale. La
aceasta se adaugă o etajare a culturii tehnologice (care transcende profesiunea,
condiția socială sau apartenența la categoria managerilor). Un prim etaj îl
constituie, de exemplu, tehnologia existentă în spațiul cosmic (de la plita cu
lemne, la combina muzicală sofisticată). Alt etaj este conducerea
automobilului. Se poate continua până la etajul de cultură tehnologică a
pilotului de avion long-counier și chiar mai departe. Este iarăși interesant,
faptul că utilizarea calculatorului se poate situa la etajul tehnologic al
spațiului cosmic sau la cel al vârfului profesional.
Cultura generală, ca noțiune, este
tributară unei definiții riguroase, dar larg răspândite: cultura generală este
ceea ce îți rămâne după ce uiți tot ce-ai învățat (sistemtic). Opttica
tradițională (confundată uneori cu pura prejudecată) contrapune sau chiar opune
cultura generală, celorlalte tipuri de cultură analizate mai sus.
Din
punct de vedere al varietății, cultura generală:
-
prezintă o varietate maximă de la individ la individ, de la grup social la grup
social, de la societate la alta;
-
prezintă o varietate în dinamică pentru
fiecare individ, grup sau societate (prin pierderi și achiiziții continue).
Interacțiunea
între tipurile de cutură de mai sus, nu mai este un fapt care să ceară efortul
de a fi demonstrat. Ea produce metavarietate.
În cazul
managementului C&D, individualizarea formulei culturale este mai evidentă
decât în alte domenii. În plus, formula culturală conduce la un rezultat
(produs, tehnologie, noi cunoștințe, facilități suplimentare etc) dar, dincolo
de acest rezultat, are loc o amplificare a însăși formulei culturale.
Un nou
exemplu. Problema alegerii unui subset
de obiective care să se încadreze într-un volum dat de resurse disponibile
constituie, în mod clasic, obiecte a numeroase decizii (individuale sau
colective).
Există, să presupunem,
cantitatea R de resurse. Obiectivele de luat în considerare sunt W1, W2, ...., Wn, caracterizate, fiecare, prin cantitatea de resurse necesare ri
(input) și expentanța unui rezultat economic ri (output).
1. O
logică elementară impune eliminarea din calcul a obiectivelor Wi
pentru care
resursele necesare ri depășesc volumul total, R, de resursă
disponibilă:
Wi,, iEI1, ri > R
2. Din tot restul
obiectivelor, o parte:
Wi, iEI2
prezintă riscuri de natură extra-economică (morală,
socială, ecologică) care, de asemenea, le scot din discuție.
3. Dintre
obiectivele rămase, o altă parte:
Wi, iEI3
sunt, evident, în afara capacităților tehnologice
accesibile.
4. După
alte (posibile) eliminări de obiective - în conformitate cu alte (posibile)
criterii - rămâne o listă finală W1, W2, ...., Wn (n < n).
5. Din
lista finală vor trebui selecționate acele obiective care se încadrează
împreună în resursa R și care maximizează output-ul total. Dar este acesta
singurul mod de selecție? Sunt posibile următoarele tehnici de decizie:
6 Se
utilizează modelul:
rezolvabil printr-un algoritm branch and bound
6 Se
introduc în raționament și alte atribute caracteristice pentru un obiectiv
decât output-ul (fezabilitate, costuri asociate, durata implementărilor etc) și
se construiește un model de optimizare multiatribut [3, p.113], rezolvabil prin
unul sau mai multe dintre criteriile clasice (Wold, Loplace, Hurwicz,
Savage).
6 Se
construiește (în cazul când decizia este colectivă) o ierarhie majoritară de
obiective
(semnul
.... se citește: ... este preferabil...) din care se extrag primele jk
obiective care sunt acoperite de resursa R.
Succesiunea
de etape de mai sus, pune în evidență niveluri de intervenție (nu exclusivă) a
diferitelor componente ale culturii specifice:
- la
nivelurile 1 și 2 hotărâtoare pare a fi cultura generală;
- la
nivelurile 3 și 4 se manifestă în primul rând cultura profesională și cea tehnologică;
- la
nivelul 5 se impune cultura
managerială;
- la
nivelurile 6, 6 și 6 intervin
elemente specializate ale culturii profesionale
(pentru specialistul în teoria deciziei) sau manageriale (pentru managerul care alege tehnica
decizională);
- la
nivelul 6 intervin, în plus,
elemente ale culturii profesionale care
definesc, selecționează și rețin atributele suplimentare care caracterizează fiecare obiectiv.
Un produs informatic evoluat - GRAAL sau DISOPTIM - destinat parcurgerii
alternative sau succesive ale pașilor 6,
6 și 6 a fost elaborat și este accesibil la Institutul de Cercetări în
Informatică din București.
Între
o abordare teoretică-sociologică (interesantă pentru domeniul științelor
sociale) și o abordare fenomenologic-empirică (cu valoare certă pentru
managerul cu orizont larg), problema unei culturi specifice a grupului
socio-profesional al managerilor rămâne oricum deschisă.
Definirea
componentelor acestei culturi (profesională, managerială, tehnologică,
generală) este, fără îndoială, un pas înainte, dar nu închide perimetrul de
studiu și analiză.
Există,
însă, probleme a căror enunțare este mai importantă decât rezolvarea. Pentru
orizontul intelectual al managerului în C&D (și nu numai) proiectarea
activității sale pe un fond cultural, reprezintă un catalizator și tinde să
estompeze frontiera dintre instruire
managerială și creație managerială.
BIBLIOGRAFIE
1. GEORGESCU-ROEGEN, N. - Legea entropiei și procesul economic, Ed. Politică,
București, 1979
2. PEEL, M. - Introducere în management, Ed. Alternativa, București, 1994
3. RĂDULESCU,
D.
GHEORGHIU,
O. - Optimizarea flexibilă și decizia
asistată de calculator, Ed. Științifică,
București,
1992
*) rãmâne deocamdatã fãrã rãspuns întrebarea cum se mãsoarã valoarea? - pentru a folosi cu temei sintagma de egalã valoare.....