Modulul tematic 53

 

Cultura  de  firmă

 

 

                                                                   ing. Dorin RĂDULESCU

                                                                                    Senior Consultant WESTERN IQ S.R.L

 

 

          Viziunea clasică asupra unei economii de piaţă reale insistă asupra faptului că jocul cu adevărat liber al cererii şi ofertei se realizează numai în codiţiile unui număr foarte mare de agenţi economici independenţi, care generează oferta şi de consumatori independenţi, care conturează ansamblul cererii.

          Aşadar, economia de piaţă a concurenţei perfecte se sprijină pe mărimea numărului de agenţi economici; ceea ce induce şi presupunerea că dimensiunea agenţilor economici respectivi, se grupează în jurul unei dimensiuni medii, invers proporţională cu numărul acestora.

          Prezenţa concurenţei perfecte implică, deci, un anume “anonimat” al agentului economic. Acest anonimat frânează expansiunea agentului economic,  iar ieşirea din anonimat presupune fie un demers publicitar (pentru care resursele întreprinderii mici sau mijlocii sunt drastic limitate), fie crearea de avantaje concurenţiale. Acestea reprezintă un curs pozitiv: preţuri mai mici la o aceeaşi calitate a produsului/serviciului, sau calitate superioară a produsului/serviciului pentru un acelaşi preţ. Din păcate, calea creării de avantaje concurenţiale este abruptă şi dificilă.

          Expansiunea unor agenţi economici poate lua caracterul concentrării de capitol şi augmentării corespunzătoare a segmentului propriu de piaţă. În aceste condiţii, apar şi resursele suplimentare pentru reclamă şi publicitate. Fenomenul expansiunii se poate, astfel, autoîntreţine definind traiectoria către monopol sau oligopol. Denaturarea concurenţei este, în general, limitată de reglementările legale (există în numeroase state, legi explicit îndreptate împotriva monopolului), fără a fi însă complet eliminată.

          Economia modernă de piaţă este cea a unei concurenţe imperfecte, deoarece tendinţele de monopolizare sunt frânate sau chiar oprite numai după ce ating un anumit nivel.

          La intersecţia acestor fenomene tipice economiei moderne de piaţă:

 

          -        tendinţa de expansiune a agenţilor economici

          -        resursele limitate pentru demersuri publicitare

          -        dificultatea creării de avantaje concurenţiale

          -        limitarea evoluţiei spre poziţii de monopol

 

cu apariţia - în timp - a unor tradiţii proprii ale firmelor, apare cultura de firmă.

          În momentul apariţiei acestui concept, cultura de firmă constituia o creaţie spontană căreia îi trebuia un nume. La scurt timp după acest moment, cultura de firmă a început să fie un deziderat urmărit în mod conştient şi explicit.

 

          Câteva repere istorice vor da consistenţă acestor afirmaţii:

 

          În primele decenii ale secolului XX, cultura de firmă purtând “eticheta” Krupp era un produs “spontan şi secundar” al istoriei şi stabilităţii acestei firme. Începând cu rigoarea, stabilitatea şi standardizarea procedurilor tehnice şi terminând cu avantajele sociale, care urmăreau menţinerea pe termen lung a forţei de muncă, imaginea exterioară a concernului Krupp şi-a găsit o corespondenţă în fenomenul intern al culturii de firmă.

          Simplul fapt că o serie de firme au supravieţuit depresiunii economice din 1929-1933 le-a creat o imagine pozitivă, în spatele căreia se regăsea (cu surpriză sau, dimpotrivă, cu senzaţia unei reale performanţe) o anumită cultură de firmă.

          Lista de “legende” ale lumii industriale dinaintea celui de-al doilea război mondial poate fi continuată - dar în alt spaţiu decât cel al prezentului modul.    Aici şi acum, ne vom mărgini la a constata că “naşterea spontană” a culturii de firmă a avut ca teren predilect mari companii cu puternice ramificaţii şi conexiuni internaţionale, activând în domeniile: automobile, petrol, chimie, electronică (de generaţia I). După al doilea război mondial, s-au adăugat alte domenii: industria alimentară şi cea a bunurilor de larg consum, publicitatea şi consultanţa.

          Spaţiul de expansiune limitat de legislaţia anti-monopol a favorizat trecerea la etapa conştientă şi explicită a culturii de firmă. Dar, în această etapă, devenise clară încă una din originile culturii de firmă: răspândirea internaţională a activităţilor firmei respective.

          Asupra acestui aspect merită să ne oprim: răspândirea geografică (şi uneori lingvistică) în spaţii cu tradiţii şi mentalităţi diferite, a impus standardizarea unor proceduri interne ale firmelor. Această standardizare facilita comunicarea şi obţinea un minim necesar de coerenţă a activităţii firmei. Acolo unde firma asigura un standard social şi material deasupra mediei pentru angajaţii săi, cultura de firmă apărea şi sub forma unui “ésprit de corps” (spirit de echipă).

          Exemple de notorietate ale culturii de firmă în epoca postbelică sunt uşor de dat - cu precizarea că în aceste cazuri este vorba, din ce în ce mai mult, de promovarea conştientă a culturii de firmă: Apple Computers, McDonald’s, Panasonic, Xerox, Nestlé, Microsoft etc. La acestea se adaugă mai “vechile”: Rolls-Royce, Siemens ş.a.

          În prezent, nu numai firmele de anvergură internaţională sunt depozitarele tezaurului numit “cultură de firmă”. Putem întâlni această caracteristică şi la nivelul unui atelier de coafură sau al unei mici fabrici de mezeluri. Ceea ce diferă este numai aria de identificare şi recunoaştere a culturii de firmă.

 

          În acest punct, se impune o serie de precizări:

          Cultura de firmă are ca echivalent noţional, cultura organizaţională (engl.: “organizational culture”, “corporate culture”) sau cultura de întreprindere (fr.: culture d’entreprise”). O definiţie larg acceptată (Schein) este: cultura de firmă este un model de prezumţii fundamentale pe care un anumit grup le-a inventat, descoperit sau dezvoltat pentru a răspunde la problemele de adaptare externă şi de integrare internă (“Caiete de management”, Adevărul Economic nr. 28(174)/8-14 iulie 1995).

          Spre deosebire de cultura de firmă, care individualizează, pune în evidenţă, “scoate din anonimat”, cultura afacerilor descrie mediul de afaceri dintr-o comunitate (sau o ţară) prin media parametrilor săi de bază: tradiţie de afaceri, starea generală a afacerilor şi expectanţa dezvoltării afacerilor.

          Se poate remarca un lucru interesant: standardizarea unor proceduri, comportamente (şi chiar moduri de viaţă) are aparenţa unei limitări, sau chiar coerciţii, la nivelul individului, în timp ce, la nivelul firmei, devine un factor de individualizare, personalizare, “ieşire din anonimat”. Apărută în contextul, mult mai complicat, al presiunii către expansiune şi dezvoltarea firmei, cultura de firmă evidenţiează laturi “conservatoare” - adică tocmai standardele impuse de la bun început sau omologate prin tradiţie.

          Sub imperiul raţionamentului precedent, se uită că, în prezent, cultura de firmă a ieşit din faza de pionierat a spontaneităţii şi se află în cea a construcţiei pragmatice. Astfel, intensitatea şi frecvenţa procesului inovativ poate constitui foarte adesea o componentă a culturii de firmă. Descentralizarea deciziei şi marja de iniţiativă lăstă la latitudinea unei largi categorii de salariaţi poate constitui o “marcă” distinctivă a firmei, înglobată rapid în cultura de firmă.

          În “Powershift” (traducere rom. “Puterea în mişcare”, Ed. ANTET, Bucureşti, 1995), Alvin TOFFLER accentuează asupra deplasării de pondere către latura “inovativă”, exemplul cel mai elocvent fiind transformarea unor “giganţi” economici într-o mulţime de centre de profit quasi-autonome, care reiau pe cont propriu experienţa creării unei culturi de firmă proprii, puternic ancorate în particularităţile locale.

          Prin efectele sale, cultura de firmă este un instrument al expansiunii non-monopoliste a firmei pe două căi:

 

          -        crearea prin mijloace non-publicitare a imaginii de firmă;

          -        augmentarea potenţialului resurselor umane prin conjugarea                         intereselor personale cu cele ale firmei.

 

          Precizarea privind caracterul non-monopolist se leagă de imaginea de firmă care urmăreşte tocmai individualizarea faţă de celelalte firme cu profil similar (imaginea unui monopol se crează spontan, nu e de multe ori convergentă cu misiunea originală a firmei aspirând la statutul de monopol).

          În general, se insistă, mai ales când este vorba de o construcţie pragmatică a culturii de firmă, asupra unei dependenţe transparente între misiunea firmei şi cultura de firmă.

 

 

          Componentele culturii de firmă

 

          În literatura consacrată managementului, abordarea culturii de firmă a “urcat” de la manualele practice şi larg accesibile, adresate micului întreprinzător, către tratatele de ţinută academică.

          Din acest motiv, persistă o disproporţie între exemplele şi reţetele practice, pe de o parte şi generalizările teoretice, pe de altă parte.

          La rândul ei, consultanţa managerială, care are de-a face mai curând cu “cazuri”, decât cu situaţii generale şi tipice, s-a concentrat asupra aspectelor specifice unei anume firme, permiţându-şi rar “luxul teoriei”. Dar, poate că elaborarea unei teorii generale înaintează greu printre hăţişurile luxuriante ale unei practici multiforme şi în perpetuă schimbare.

          Sociologia nu şi-a constituit încă un domeniu distinct de preocupări în aria culturii de firmă, aşa cum a făcut-o cu cultura de masă, subculturile unor grupuri sau straturi sociale cu identitate bine remarcată.

          În absenţa unui background teoretic de o anumită anvergură, demersurile pornite din ambiţia de a sistematiza domeniul, riscă să evadeze din realitate către un proiect abstract.

          De aceea, vom proceda la o descriere empirică a componentelor culturii de firmă.

 

 

          Aspectele procedural-funcţionale devin parte a culturii de firmă, imediat ce se naşte legătura vizibilă (mai întâi din interior, apoi şi din exterior) între firmă şi particularităţile care definesc aspectele procedural-funcţionale.

          Înainte de a merge mai departe, o observaţie: deşi o armată este la mare distanţă de ceea ce numim în mod curent “firmă” (iar anvergura naţională o defineşte fără echivoc ca instituţie), prezintă totuşi, cu mare claritate, atributele unei culturi “de firmă”: uniforma, regulamentele, tradiţia. La celălalt capăt al scării de diviziune socială, familia prezintă (nu în mod obligatoriu) atributele unei culturi “de firmă”: comportament, mod de a sărbători aniversările, de a petrece vacanţele sau simplul ritual al mesei de duminică. Nu întâmplător multe firme au sloganul: “Noi suntem o familie!”.

          După acest “excurs la capetele scalei”, să revenim la conţinutul propriu al noţiunii de firmă.

          Aspectele procedural-funcţionale se pot referi la:

 

          -        comunicare în cadrul firmei; dincolo de laturile “rituale” ale comunicării, putem întâlni, la extreme, cazul “toată lumea ştie tot”, şi cazul “fiecare ştie exact cât trebuie”. În primul caz comunicarea (şi procesele informaţionale care o însoţesc) are o pondere însemnată în activitatea firmei şi presupune - de regulă - un grad ridicat de independenţă în activitate pentru fiecare salariat. În al doilea caz, circuitele de transfer de informaţie sunt compartimentate etanş şi fiecare salariat ştie ce acţiune are de întreprins când a primit o anumită informaţie.

 

          -        norme de comportament între salariaţi sau pentru fiecare salariat în parte. La o extremă se află firmele care încurajează comunicarea liberă între salariaţi, considerând-o creativă şi benefică pentru firmă; la cealaltă extremă, comunicarea informală între salariaţi este descurajată sau chiar interzisă (“nu-ţi ridica privirea dintre hârtii”). Tot astfel, unele firme impun, explicit sau nu, o anumită ţinută vestimentară, iar altele, dovedesc o neaşteptată toleranţă pentru extravaganţe. Unele firme practică un mod de adresare excesiv de protocolar, altele impun salariaţilor să se tutuiască. Fără a încheia o posibilă suită de exemple, unele firme cultivă efectul sinergic (“ajută-l pe cel de lângă tine, rezultatul amândorura va fi, cu siguranţă, mai bun”), iar altele stimulează o concurenţă totală între salariaţi.

 

          -        un obiectiv strategic general pentru fiecare salariat. Un exemplu: Strategia Îmbunătăţirii Continue (SIC): “toate problemele apărute în activitatea productivă trebuie admise liber, recunoscute liber şi rezolvate în ritmul pe care organizaţia respectivă şi-l poate permite, în limita resurselor disponibile”.

          Alt exemplu: Controlul de Calitate Total (CCT): “locul de muncă din aval trebuie tratat ca un client al firmei, deci, nici o piesă defectă către procesul următor” (conceptul japonez KAMBAN). Alături de aceste exemple (N.M. Marinescu “The Challenge: provocarea managerială modernă”, Ed. PROMEDIA, Cluj-Napoca, 1993), mai putem adăuga “strategia reţelei” (Network Strategy): “indiferent cu ce te ocupi,  menţine legătura cu o bancă, un consultant, un ziar, un avocat, un agent de bursă şi ... secretara şefului”.

 

 

          Strategiile publicitare şi de relaţii publice (Public Relations), deşi sunt, de regulă, văzute ca modalităţi de atragere şi de menţinere a clientelei, constituie, în egală măsură, aspecte procedural-funcţionale ale culturii de firmă, atunci când sunt personalizate într-un mod evident şi practicate la toate nivelurile ierarhice ale firmei. De exemplu “Coca-cola” nu practică experimente cu mici puncte de vânzare, ci, respectându-şi sloganul publicitar “Întotdeauna Coca-cola”, nu intră decât total pe o nouă piaţă: reţea completă de transport şi vânzare, publicitate masivă şi sponsorizări greu de ignorat, încă din primul moment.

          Firmele de asigurări, fondurile mutuale şi de asistenţă financiară, cheltuiesc fonduri imense pentru a instrui un corp numeros de consilieri financiari, care au aceeaşi competenţă şi eficacitate ca şi funcţionarii de ghişeu, dar şi avantajul de a se deplasa la domiciliul clientului, încheind pe loc tranzacţii (un bun exemplu în România este combinaţia SAFI-FMOA: Societatea de Asistenţă Financiară şi Investiţii - Fondul Mutual al Oamenilor de Afaceri). Absenţa unei astfel de strategii (asimilate în cultura de firmă), ar reduce astfel de instituţii la condiţia micului comerciant care-şi aşteaptă resemnat cei câţiva clienţi zilnici.

 

          Imaginea de firmă poate fi un produs exclusiv al sistemului de relaţii publice al unei firme (sau al unei agenţii specializate). Dar, în egală măsură, cănd promovarea acestei imagini cade în sarcina fiecărui salariat, ea devine element al culturii de firmă. Un restaurant în care chelnerii se mişcă silenţios, rapid şi eficace (ca nişte roboţi) şi un restaurant în care chelnerii practică o familiaritate - deferentă! - cu clienţii reprezintă exemple diferite ale culturii de firmă, pentru segmente diferite de piaţă. Dacă ambele stiluri sunt ilustrate cu virtuozitate, succesul este sigur, evident, pentru categorii diferite de clienţi.

 

          Stimularea fidelităţii angajaţilor nu este propriu-zis un element al culturii de firmă, ci, la început, o strategie pe termen mediu sau lung de gestiune a resurselor umane. În timp, însă (dat fiind termenul mediu sau lung), devine o componentă a culturii de firmă. Resursele necesare stimulării fidelităţii angajaţilor aparţin, de regulă, unor firme mari, cu un potenţial economic ridicat şi care au dobândit un anume grad de independenţă faţă de conjuncturi.

          Un exemplu demn de reţinut este experimentul IBM din anii ‘70-’80 de a “subvenţiona” concediile în grup ale angajaţiilor proprii. Presupunând că, în condiţii de grup, anagajaţii în concediu vor schimba, pe durata acestuia, idei şi informaţii care se vor concretiza ulterior în creşteri de profit, cheltuielile cu “subvenţionarea” unor astfel de concedii au fost socotite ca acceptabile (la limita inferioară) şi profitabile (la limita superioară).

 

 

          Cultura de firmă în Cercetare şi Dezvoltare

 

          Domeniul de C&D prezintă o serie de particularităţi, generatoare inclusiv ale unui specific al culturii de firmă:

 

          -        un nivel intelectual şi cultural ridicat şi relativ omogen al resurselor                umane;

          -        “descendenţa” (prin resursele umane) dintr-o cultură de organizaţie             (universităţi, foruri academice) cu remanenţe puternice; o                              receptivitate crescută atât la tradiţiile proprii, cât şi la universalism;

          -        o percepţie - absolut corectă! - a valorilor de elită ale domeniului şi,             în consecinţă, o autopercepţie coerentă.

 

 

          Pe baza acestor trăsături, se poate construi cu succes o cultură de firmă bazată pe cultivarea valorilor: “succes ştiinţific”, “imagine academică”, “progres industrial”, “recompensă economică”, “recunaştere de către comunitate”, “competenţă (autoritate) profesională”.

          Nu este mai puţin adevărat că, în domeniul C&D, sunt greu de asimilat - dacă nu respinse net! - tendinţele uniformizatoare ale unei culturi de firmă de tip McDonald’s.

 

 

          Aspectele procedural-funcţionale intrate în cultura de firmă C&D se conturează în zona stilului de comunicare (cu sorginte academică uşor de identificat) şi comportamentului  (maximă civilitate + note originale). Aspectul procedural-funcţional de tip un obiectiv general pentru fiecare este, de regulă, asimilat în profunzime în cultura de firmă C&D.

 

 

          Strategiile publicitare şi de relaţii publice nu se derulează pe marile canale ale publicităţii sau în mediile tradiţionale ale relaţiilor publice, dată fiind circulaţia restrânsă în zone specializate a produselor şi serviciilor C&D.

 

 

          Imaginea de firmă are un dublu caracter sau, mai bine zis, două faţete distincte. Una, pentru marele public, reflectă - destul de abstract - conotaţii generale ale succesului, competenţei, progresului, performanţei ştiinţifice şi tehnologice şi se întâlneşte (fără efecte imediate) cu expectanţele cotidiene ale publicului. Cealaltă faţetă, este destinată mediilor specializate (parteneri, beneficiari direcţi, finanţatori etc) şi joacă, într-un anume fel, rolul unei cotaţii de bursă. Lipsită de accente publicitare, această faţetă plasează instituţiile de C&D într-un “top” pentru uzul celor cu care interacţionează.

 

          Cultura de firmă C&D datorează foarte mult profilului socio-cultural al resurselor umane, aşa cum s-a arătat la începutul acestui ultim capitol. Deşi ea are un specific foarte pronunţat, este necesar să fie menţionate sursele care o “hibridează”:

 

          -        cultura de tip academic pentru instituţiile de C&D care gravitează               pe orbita instituţiilor academice;

          -        cultura marilor firme industriale pentru instituţiile C&D apropiate                 acestor firme.

 

          S-au mai adăugat ca tendinţe de date recente:

 

          -        cultura organizaţiilor de profil ecologist pentru instituţiile C&D                     care acţionează în domeniul ştiinţelor viului;

          -        cultura grupurilor artistico-culturale apropiate cercurilor de                          profesionişti ai C&D (seminarii ale acestor profesionişti încep să                 fie numite “jam-session” după cuvântul care desemnează                                  improvizaţia de grup în jazz).

 

          Parafrazându-l  pe John Naisbitt (“Megatendinţe”, Ed. Politică, Bucureşti, 1989) care afirmă: “Trebuie să creăm o teorie a valorii bazată pe cunoaştere pentru a înlocui teoria lui Marx despre valoarea bazată pe muncă”, am putea spune că, în mod cert, cultura de firmă are de înlocuit excrescenţele birocraţiei autoritare de firmă, după cum aceasta a înlocuit anticul  cnut al vătafului.

 

 

 

 

Cultura profesională…        Înapoi module tematice                         Înapoi