Modulul tematic 61
Sisteme de
management în medii
economice turbulente
ing.
Sanda FELEA
Evoluția sistemelor
manageriale
Sistemul de management folosit de către firmă constituie
elementul determinant al capacității firmei de a se adapta la shimbările
mediului înconjurător - economic, social etc, deoarece el determină modul în
care managementul percepe variațiile din mediu, evaluează impactul acestora
asupra firmei, decide ce este de făcut și implementează aceste decizii.
Încă de la începutul acestui secol, pe măsura creșterii
rapidității și profunzimii schimbărilor, a complexității mediului, sistemele de
management au fost forțate să devină, în mod progresiv, din ce în ce mai
capabile să reacționeze eficient la schimbări și, prin urmare, din ce în ce mai
complexe.
Pe măsura creșterii turbulenței mediului, managementul a
dezvoltat abordări sistematice, proceduri, tehnici, metode, pentru tratarea
impredictibilității, noutății și a complexității.
Pe baza acestora, au fost realizate și utilizate noi
sisteme manageriale, mai sofisticate, care oferă, în raport cu sistemele deja
existente, posibilități lărgite și/sau complementare de răspuns la neprevăzut,
noutate și complexitate.
Evoluția sistemelor pentru management general al firmei
este prezentată în tabelul 1, în care această evoluție este corelată cu
familiaritatea evenimentului și vizibilitatea viitorului. Variabilitatea
mediului în care firmele au evoluat în ultimul secol a fost descrisă în raport
cu aceste două caracteristici și prin cinci niveluri de turbulența.
Natura schimbărilor |
1900 |
1930 |
1950 |
1970 |
1990 |
|
Predictibili- tatea
viitorului |
Familiaritatea evenimentelor Ź Familiar źŹ Extrapolabil źŹ Discontinuități źŹ Discontinuități familiare noi |
|||||
Recurență (Repetabilitate) |
·
Manuale
pentru proceduri și sisteme ·
Control
financiar |
Management prin control |
||||
Prognozabil prin |
·
Bugete
pe operații ·
Bugete
generale |
Management prin extrapolare |
||||
extrapolare |
·
Management
prin obiective ·
Planificarea
pe termen lung |
|||||
Amenințări și oportunități predictibile |
Management prin anticiparea schimbării |
·
Planificare
strategică periodică · Managementul poziției strategice |
||||
Oportunități parțial predictibile Surprize impredictibile |
Management prin răspuns flexibil / rapid |
·
Planificarea
contingențelor · Managementul evenimentelor strategice ·
Managementul
strategic, în condiții de semnale slabe · Managementul surprizelor |
||||
Nivel de
turbulență |
1 Stabil |
2 Expansiv |
3 Schimbător |
4 Discontinuu |
5 Surprinzător |
|
Tip de
management |
Repetitiv |
Reactiv |
Anticipativ |
Exploratoriu |
Creativ |
|
După cum rezultă din figură, sistemele de management pot fi
grupate în patru stadii distincte de evoluție:
1. Managementul
(post factum) prin controlul performanțelor, care a
fost adoptat când schimbările erau lente.
2. Managementul
prin extrapolare, utilizat când schimbările s-au
accelerat dar viitorul poate fii prognozat prin extrapolarea trecutului.
3. Managementul
prin anticipare, care este adoptat cazului în care încep să apară
discontinuități ale mediului, dar schimbările, deși rapide, sunt suficient de
lente pentru a permite anticiparea și elaborarea în timp util a răspunsului.
4. Managementul
prin răspuns flexibil/rapid, care este pe cale de răspândire,
în condițiile în care multe schimbări semnificative se dezvoltă prea repede
pentru a fi anticipate în timp util prin sisteme deja existente.
Sistemele mai vechi, inclusiv planificarea pe termen lung,
sunt larg utilizate în prezent în practică. Sistemele de planificare strategică
sunt în prezent adoptate de către firme în mod progresiv. Managementul strategic periodic a atras interesul firmelor care
întâmpină dificultăți în implementarea unor strategii cu grad ridicat de
noutate, în special în Japonia și SUA. Managementul
semnalelor slabe este în prezent în curs de aplicare.
Planificarea
strategică
Una dintre caracteristicile esențiale ale planificării
strategice o constituie viziunea asupra viitorului. Spre deosebire de
planificarea pe termen lung, în care viitorul era văzut ca o extrapolare a
creșterii istorice a firmei (v. fig.1), în panificarea strategică viitorul nu
este considerat, în mod necesar, ca fiind o îmbunătățire a trecutului și nici
nu se presupune că el poate fi prognozat prin extrapolarea acestuia.
Aprecierea evoluțiilor viitoare este făcută în mai mulți
pași, în funcție de factorii care pot afecta viitorul (v.fig.2).
Un prim pas îl constituie analiza perspectivelor firmei, prin care se identifică tendințele,
amenințările, oportunitățile și evenimentele singulare (străpungerile) care
pot schimba tendințele istorice. Rezultatele obținute (v.fig.2) acoperă ceea ce
s-a denumit hiatul de supraveghere (surveillance gap) dintre exploatarea
performanțelor și performanțele pe care firma este probabil să le atingă dacă
își urmează strategiile istorice.
Cel de al doilea pas îl constituie analiza competitivității, care identifică îmbunătățirea
performanțelor ce pot fi obținute prin îmbunătățirea strategiilor
competitiționale în diferite domenii de activitate ale firmei.
Fig. 1.
Viziunea asupra viitorului în cazul planificării pe termen lung
Fig. 2.
Analiza hiaturilor (gap analysis) în planificarea strategică
Rezultatele analizei competitivității evidențiază, de
regulă, existența unor diferențe semnificative între performanțele obtenabile
în diferite domenii de activitate, chiar în condițiile în care, în fiecare
dintre acestea, se folosesc strategiile competitiționale optime. În unele
domenii, activitatea viitoare poate fi mai promițătoare decât în altele și pot
exista domenii de activitate cu perspective deosebit de slabe.
Cel de al treilea pas, analiza
portofoliului strategic, compară perspectivele activității firmei în
diferite domenii, stabilește priorități și alocă resursele strategice între
domeniile de activitate.
Performanțele globale ce pot fi obținute dacă firma
implementează rezultatele analizei competitivității și ale echilibrării
portofoliului strategic reprezintă potențialul prezent al firmei. Stabilirea
acestuia acoperă ceea ce se denumește hiatul de competitivitate al firmei.
Potențialul prezent al firmei poate fi considerat
nesatisfăcător din diferite motive:
a) existența unor vulnerabilități ale
portofoliului prezent;
b) existență unei lipse de echilibru între
perspectiva pe termen scurt și cea pe termen lung;
c) dorința managementului de a obține
performanțe mai bune decât cele oferite de potențialul prezent.
În acest caz, poate fi abordată o a patra etapă și anume analiza diversificării, în cadrul căreia
sunt diagnosticate deficiențele portofoliului strategic existent și sunt
identificate noi domenii de activitate, în care firma va continua să se
deplaseze. Prin aceasta se acoperă hiatul de diversificare și se obțin, în
final, obiectivele și scopurile globale ale firmei.
Procesul de analiză strategică ale cărei etape au fost
descrise mai înainte, are ca rezultat formularea strategiei firmei și a două
seturi de obiective: obiective de performanță operațională și obiective
strategice.
Cele două seturi de obiective se implementează în cadrul
unor sisteme diferite: operațional și strategic, prin intermediul unor
activități specifice.
Programele/bugetele operaționale ghidează unitățile
operaționale în activitatea lor generatoare de profit. Ele convertesc în profit
potențialul existent al firmei.
Programele/bugetele strategice generează potențialul de
profit viitor al firmei.
Principalele etape ale proceselor de planificare în cazul
planificării pe termen lung și a planificării strategice, sunt prezentate în
fig.3.
Planificarea pe termen lung
Planificarea strategică
Fig. 3.
Procesul de planificare pe termen lung
și
procesul de planificare strategică
Managementul
poziției strategice
(strategic posture management)
În practica planificării strategice, principalul criteriu
utilizat în selectarea strategiilor competitive (în etapa analizei
diversificării), constă în faptul că noile strategii și noile domenii de
activitate trebuie să corespundă punctelor tari, forțelor istorice ale firmei.
Experiența a arătat că insistența în păstrarea și
dezvoltarea acestor forțe istorice (historical strenghs) ca criteriu de
selecție, a devenit o limitare periculoasă în acțiunea strategică. Deseori,
firmele nu puteau găsi domenii noi de activitate care să corespundă forțelor
istorice ale întreprinderilor. Mai mult, chiar în domeniul înoirii
strategiilor competitive din cadrul domeniilor istorice de activitate, forțele
istorice deveneau slăbiciuni, fiind obstacole în calea schimbării, a
înnoirii.
Pentru a lăsa cale liberă schimbării, s-a produs o
modificare a conceptului planificării stategice. De la selectarea strategiilor
în conformitate cu forțele întreprinderii s-a trecut la selectarea strategiilor
după criteriul satisfacerii optime a obiectivelor și la adaptarea
corespunzătoare a forțelor întreprinderii prin schimbarea planificată a
acestora.
Astfel, în cadrul managementului poziției strategice, planificarea capabilităților firmei a fost adăugată planificării
strategice.
Procesul este ilustrat schematic în fig.4. În mediul de
turburență E1 există un set de strategii de succes . Strategia corespunde în cea mai
mare măsură obiectivelor firmei, dar succesul strategiei externe depinde de
capabilitățile interne ale firmei: capabilitățile funcționale (C&D,
marketing, producție etc.) și de capabilitățile managementului general. Astfel,
în condițiile de mediu E1 , firma trebuie să aibă capabilitățile și . În procesul de formulare a unei noi strategii pe baza
analizei turbulenței mediului, se determină noua stare E2 a
acesteia; îi vor corespunde strategiile de succes .
În aceste noi condiții, odată cu schimbarea strategiei din în , trebuie schimbate și capabilitățile în și
Fig. 4.
Procesul de schimbare în cazul managementului poziției strategice
Acest nou tip de proces de planificare a schimbării este
complex, din următoarele două motive:
1. Strategia și capabilitatea sunt
strâns legate între ele și trebuie să se susțină reciproc.
2. Conceptul de planificare a
capabilității managementului general este nou și complex.
Capabilitatea managementului general este determinată de
următorii cinci factori intercorelați:
1. Calificarea și mentalitatea managerilor cheie
2. Climatul social (cultura firmei)
3. Structura de putere
4. Structura sistemelor și a organizației
5. Capacitatea managementului de a efectua munca
managerială
Experiența a arătat că, în cazul în care planificarea
strategică impune necesitatea unei schimbări în capabilitatea managementului
general (în mod special în mentalitatea, cultura sau structura de putere a
managerilor), implementarea planurilor se lovește de o puternică rezistență
organizațională la schimbare.
Dacă nu se iau măsuri concertate pentru a reduce și depăși
această rezistență în timpul procesului de implementare, sistemul nu poate fi
realizat, ajungându-se la o stare de paralizie prin analiză.
Managementul strategic include, prin urmare, următoarele
elemente:
- planificarea
strategică
- planificarea
capabilităților firmei
- managementul
sistematic al rezistenței la schimbare în timpul implementării noii strategii
și a noilor capabilității ale firmei
Managementul
evenimentelor strategice
(Strategic issue management)
Apariția, în cadrul perioadei de plan, a unor evenimente
neprevăzute, ce pot avea un impact semnificativ asupra întreprinderii, a impus
căutarea unor soluții pentru managementul acestora, încă din perioadele
timpurii ale introducerii planificării strategice (1950-1960).
O primă soluție utilizată, corespunzătoare unui grad
moderat de turbulență a mediului, a constat în elaborarea, odată cu planul
strategic de bază, a unor planuri pentru desfășurări viitoare mai puțin
probabile, numite planuri de contingență.
Pe măsura creșterii turbulenței mediului, a creșterii
frecvenței și vitezei de desfășurare a evoluțiilor neprevăzute, sistemele de
planificare strategică au devenit din ce în ce mai inadecvate pentru tratarea
evenimentelor neprevăzute, datorate timpului relativ lung de răspuns al
acestora (în cazul poziționării strategice, procesul durează câteva luni și
implică mai multe niveluri de management).
S-a impus soluția realizării unor sisteme specifice,
funcționante în timp real, dedicate managementului evenimentelor strategice.
Fig. 5.
Managementul evenimentelor strategice
Principalele caracteristici ale sistemelor de management al
evenimentelor strategice sunt următoarele (v.fig.5):
1. Se instituie o supraveghere
continuă asupra tendințelor (comerciale, tehnologice, economice și sociale) din
mediu.
2. Impactul și urgența tendințelor
sunt estimate și prezentate managementului de nivel înalt, în cadrul unor întâlniri
frecvente, ori de câte ori o nouă amenințare sau oportunitate majoră a fost
percepută.
3. Împreună cu staff-ul responsabil cu
planificarea, managementul sortează evenimentele după amploarea impactului și
urgența răspunsului în patru categorii:
1) foarte
urgente, cu mare impact și care necesită atenție imediată;
2) moderat de
urgente, cu mare impact și care pot fi rezolvate în cadrul ciclului următor de
planificare;
3) de mică
urgență, cu mare imapct și care necesită monitorizare;
4) alarme false
(impact neimportant strategic).
4. Problemele urgente sunt repartizate
pentru rezolvare fie compartimentelor existente, fie unui grup de lucru special
atunci când este esențială elaborarea unui răspuns rapid care implică mai multe
compartimente.
5. Rezolvarea problemelor
generate de eveniment, sub aspectul implicațiilor strategice și a celor tactice
ale acestora, este urmărită de către managementul de nivel înalt.
6. Lista problemelor
generate de evenimentele strategice și prioritățile asociate acestora este
actualizată periodic cu participarea directă a managerilor de nivel înalt.
Aceste sisteme sunt simple, ușor de instalat și de condus
și nu interferă cu structurile și sistemele existente în întreprindere.
Utilizarea managementului evenimentelor strategice devine
necesar atunci cănd nivelul de turbulență a mediului este de gradul 4 sau mai
mare (v. fig.1).
Răspunsul gradual la
semnale slabe
Nivelul de cunoaștere al evenimentelor strategice care pot
fi detectate prin supravegherea mediului este foarte diferit.
Unele dintre aceste evenimente sunt vizibile și foarte
concrete. Impactul asupra firmei poate fi evaluat și pot fi elaborate programe
pentru implementarea răspunsului. În acest caz, informațiile extrase din mediu
despre eveniment sunt numite semnale
puternice.
În alte cazuri, însă, semnalele ce pot fi detectate în
mediu sunt semnale slabe. Astfel,
despre anumite evenimente cu mare importanță strategică pot fi obținute, la un
moment dat, numai indicații imprecise, insuficiente pentru a prognoza, cu un
grad acceptabil de încredere, momentul apariției lor și forma concretă de
desfășurare a evenimentului. În timp, pe măsura dezvoltării din mediu, apar tot
mai multe informații privind evenimentul strategic ce a fost detectat,
semnalele slabe devenind semnale puternice.
În condiții de turbulență ridicată a mediului (nivel 4-5),
când viteza schimbărilor este mare, apare necesitatea ca firma să-și înceapă
răspunsul, în condițiile de semnale slabe. Dacă se așteaptă până la apariția
semnalelor tari, există pericolul ca impactul să afecteze puternic firma
înainte ca răspunsul să fi putut să fie realizat.
În aceste condiții, informațiile oferite de semnalele
slabe, pot fi folosite, în etape, cu scopul de a pregăti firma pentru
interceptarea impactului și a reduce, astfel, în mod simțitor, efectele
negative ale impactului.
Răspunsul se realizează gradual, utilizându-se în etape
toate informațiile oferite de semnalele mediului în procesul de transformare a
acestora din semnale slabe în semnale puternice, pe măsura evoluției
evenimentului în mediu.
Procesul este ilustrat în fig. 6.
Aria hașurată arată că, pe măsura creșterii puterii
semnalelor, se obțin informații pentru răspunsuri din ce în ce mai puternice.
Se poate observa că atunci când sursa amenințării/oprtunității a fost
identificată (dar nu se cunoaște încă forma de evoluție a acesteia), poate fi
lansat un program de răspuns destul de puternic, capabil să reducă
vulnerabilitatea firmei și să crească flexibilitatea răspunsului.
Răspuns gradual |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Puterea semnalelor |
Supravegherea mediului |
Identificarea forțelor/ slăbiciunilor firmei relative la eveniment |
Reducerea vulnerabilității strategice externe |
Creșterea incrementală a flexibilității strategice |
Planuri pentru asigurarea capabilităților interne și răspuns |
Planuri de acțiune și răspuns |
I Sesizarea apariției unei amenințări/ Oportunități |
|
|
|
|
|
|
II Sursa amenințării/ pericolului este cunoscută |
|
|
|
|
|
|
III Forma amenințării/ pericolului este concretă |
|
|
|
|
|
|
IV Strategiile de răspuns sunt înțelese |
|
|
|
|
|
|
V Efectul răspunsului poate fi prognozat |
|
|
|
|
|
|
Fig.
6. Semnale slabe și răspunsuri ce pot fi
generate
Pentru ca sistemul de management al evenimentelor
strategice să poată răspunde la semnalele slabe ale mediului, sunt necesare
următoarele:
- Sistemul de
supraveghere a mediului trebuie sensibilizat, astfel încât să fie capabil să
răspundă la atenționările mediului;
- Trebuie să se
dezvolte, la nivelul managementului general și al celorlați participanți, o
atitudine favorabilă schimbării; o comportare care să accepte riscuri
nefamiliare în luarea deciziilor și o abordare a problemelor care să favorizeze
utilizarea unor noi cunoștințe în raport cu folosirea experienței anterioare.
Managementul
complexității
Confruntarea cu creșterea complexității activității
manageriale în condiții creșterii turbulenței și a complexității mediului, a
condus la două abordări opuse:
- dezvoltarea
unor sisteme manageriale din ce în ce mai subtile, complexe și rapide, corespunzătoare
complexității mediului;
- reducerea
complexității, prin reducerea orizontului de planificare, abandonarea
planificării în favoarea utilizării intuiției și a experienței.
Ambele soluții merită să fie luate în considerare și există
argumente solide pentru susținerea fiecăreia dintre opțiuni.
Pe măsură ce complexitatea tinde să le depășească nivelul
la care poate fi stăpânită rațional, răspunsul pare să încline către reducerea
complexității.
Aceasta nu înseamnă că pot fi utilizate răspunsuri
simpliste la probleme complexe.
Astfel, dacă managementul se opune creșterii complexității
sistemelor firmei până la nivelul cerut de caracteristicile turbulenței
mediului, el trebuie să simplifice poziția strategică a firmei prin ieșirea din
domeniile de activitate în care turbulența mediului este mare. Dacă adaptarea
la mediu, într-un fel sau altul, nu se realizează, rezultatul este - așa cum indică studii efectuate în domeniu
- falimentul.
BIBLIOGRAFIE
1. Ansoff, I., McDonnell, E. Implementing Strategic Management.
Prentice Hall International (UK), 1990
Înapoi Managementul secolului
XXI Înapoi module tematice Înapoi