Studiul aplicării

conceptelor și metodelor manageriale moderne

în întreprinderile românești,

în perspectiva secolului XXI

(1997-1998)

 

Sinteză privind noi concepte și curente manageriale, orientate spre noile paradigme ale întreprinderii viitorului

 

Impactul noilor fenomene de globalizare

asupra întreprinderii viitorului

 

Pregătirea resurselor umane naționale

pentru întreprinderile viitorului

 

Concluzii și recomandări de ansamblu ale temei

 

Lucrări propuse de SCIENTCONSULT, atribuite prin competiție și finanțate de Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare, în cadrul Programului Orizont 2000

 

V. și :  Noi concepte manageriale moderne

V. și: Liberalizarea comerțului internațional și interesele naționale

 

 V. și modulele de curs

 

Sisteme  de management în medii economice turbulente

 

Reacții  manageriale  la  schimbări  surprinzătoare

 

Evoluția  conceptelor  și  a  criteriilor  de  succes  în  managementul  strategic

 

 

Responsabil
- Ing. Ana Duma
Autori:
- Ing. Ana Duma
  - Ing. Sanda Felea
  - Ing. Alexandru Armeanu (cap 3)

 

CUPRINS

 

 

SINTEZĂ  PRIVIND  NOI  CONCEPTE  ȘI CURENTE MANAGERIALE ORIENTATE SPRE NOILE PARADIGME ALE ÎNTREPRINDERII VIITORULUI

 

Cap. 1. NOI  PARADIGME  ALE  ÎNTREPRINDERII  VIITORULUI...................

ÎNTREPRINDEREA  VIITORULUI................................................................................................

NOUA  LUME  A  AFACERILOR................................................................................................

Cap. 2. CERINȚE  NOI  ÎN  TEORIA  ȘI PRACTICA  MANAGERIALĂ.........

BIBLIOGRAFIE LA CAPITOLELE 1 ȘI 2....................................................................................

Cap. 3. EXTINDEREA  CONCEPTULUI  CLASIC  DE  REENGINEERING.

1. CONCEPTUL DE  ÎNTREPRINDERE HOLONICĂ (HOLONIC ENTERPRISE)............................

2. DINCOLO  DE  BUSSINES  PROCESS  REENGINEERING  (BPR).........................................

3.  DISCIPLINE  DE  OPERARE  PENTRU  APLICAREA  BPR..................................................

4. PERSPECTIVA  BPR  ASUPRA  DISCIPLINELOR  CARE  AU ÎN  CENTRUL  ATENȚIEI  FUNCȚIILE  DE  DISPONIBILITATE  SAU  DE  OFERTARE................................................................................

5.  INSTRUMENTE  ȘI  TEHNICI  PENTRU  ÎNDEPLINIREA EFECTIVĂ  A  SCHIMBĂRII  PRIN  BPR..

6.  PROBLEMATICI  ACTUALE  REFERITOARE  LA  BPR, REGĂSITE  ÎN  CADRUL  UNOR  LUCRĂRI  DE SPECIALITATE  SAU  STUDII  ȘI  ARTICOLE  DIN  DIVERSE PUBLICAȚII..........................................................

7. INSTRUMENTE  SOFTWARE  PENTRU  ASISTAREA ACTIVITĂȚILOR  DIN  CADRUL  APLICAȚIILOR  BPR           

BIBLIOGRAFIE LA CAPITOLUL 3.............................................................................................

Cap. 4. NOILE  PARADIGME  ALE  ÎNTREPRINDERII  VIITORULUI OGLINDITE  ÎN  LITERATURA  DE  SPECIALITATE. EXEMPLIFICĂRI...............................

Cap. 5. EVALUĂRI PRIVIND CONDIȚIILE DE APLICARE ÎN SPECIFICUL ÎNTREPRINDERILOR DIN ROMÂNIA..........................................................

ORGANIZAREA  PE  PROCESE.............................................................................................

CULTURA  ÎNTREPRINDERII...................................................................................................

MĂSURAREA REZULTATELOR.  RECOMPENSAREA ACTIVITĂȚII...........................................

PREOCUPĂRI PE PLAN MACROECONOMIC..........................................................................

ABORDĂRI DIFERENȚIATE.....................................................................................................


 

 

 

 

 

 

 

PARADIGMĂ (gr. paradeigma) - definiții:

 

 

 

Set de presupuneri comune, care domină un domeniu științific și care influențează puternic modul de gândire al oamenilor de știință din acel domeniu.

(“Analiza diagnostic a societăților comerciale în economia de tranziție”, Ed. Tehnică, 1994)

 

 

 

 

 

Cadru de concepte de bază și postulate pe care se bazează o cercetare.

(“A Dictionary of the Social Sciences”, Londra, 1983)

 

 

 

 

 

Ansamblu de probleme de studiat și tehnici proprii pentru studierea lor.

(“Le petit Larousse”, 1995)


 

 

 

 

 

 

CAPITOLUL  1

 

 

 

 

NOI  PARADIGME  ALE  ÎNTREPRINDERII  VIITORULUI

 

 

            Faptul că schimbările spectaculoase intervenite în ultimele decenii ale secolului XX obligă la o reconsiderare și o regândire a lumii afacerilor a determinat apariția de noi paradigme, care să ajute la înțelegerea și modelarea proceselor de producție (în sens foarte larg al acestui termen), în perspectiva funcționării întreprinderilor secolului XXI.

         Studiul de față își propune să prezinte o sinteză a experienței acumulate până în prezent pe plan mondial, atât sub aspect teoretic, cât și sub aspect practic, în acțiunea de aplicare a reproiectării proceselor de afaceri (sau, cu alt termen, a proceselor lucrative; termenul original este "business processes"). Scopul studiului este de a pune la dispoziția întreprinderilor metode concrete care pot fi aplicate de către cei care vor ca întreprinderile lor să supraviețuiască și să prospere în mileniul următor (cel puțin – la începuturile acestuia…).

 

 

ÎNTREPRINDEREA  VIITORULUI

 

         Scurt istoric

 

            Privind retrospectiv modul de dezvoltare a producției industriale (și chiar a serviciilor), putem observa următoarele etape:

         a) La început a fost meșteșugarul individual (fierar, postăvar, dulgher ș.a.), care, singur (sau cu câteva ajutoare), executa tot procesul de producție: aprovizionarea cu materii prime, căutarea clienților, obținerea comenzilor, execuția produsului conform cerințelor formulate de client și - la sfârșit - livrarea produsului finit. În cazul în care clientul era satisfăcut, lucrarea era plătită și executantul (inclusiv eventualele sale ajutoare) își primeau recompensa muncii depuse. Era deci un proces, de care răspundea în întregime o singură echipă, care știa că singurul obiectiv al activității sale este îndeplinirea dorinței clientului, deoarece clientul era cel care plătea munca depusă.

         b) În secolul XIX, creșterea demografică a determinat o lărgire bruscă a cererii de produse. Au apărut totodată tehnologii noi (mai ales forța aburului și transportul rapid pe căile ferate). Productivitatea redusă a muncii meșteșugarului individual nu mai corespundea cerințelor epocii. În aceste condiții, filozoful și gânditorul Adam Smith a avut geniala idee de a fragmenta activitatea producătorilor în operațiuni separate, ușor de executat. Productivitatea muncii a crescut astfel cu un factor de ordinul sutelor; sute și mii de țărani și meșteșugari deveneau muncitori industriali. Deoarece, pentru executarea unor operațiuni simple, repetitive, nu era nevoie de cultură și calificare, forța de muncă era ieftină, activitatea noilor întreprinderi bazate pe diviziunea muncii era rentabilă.

         Și întreprinderea de azi, întreprinderea sfârșitului de secol XX, este structurată având la bază ideea centrală a lui Adam Smith - diviziunea sau specializarea muncii - și, ca o consecință - fragmentarea muncii. Cu cât mai mare este întreprinderea, cu atât mai specializat este lucrătorul și cu atât mai separați sunt pașii în care este fragmentată munca. Nu numai în activitatea de producție, dar și în munca de birou, funcționarii nu execută niciodată o lucrare în întregime, ci execută doar fragmente separate, repetitive. Pentru a executa doar mici fragmente din complexul proces al obținerii produsului (sau serviciului) nu este nevoie de o deosebită calificare a personalului, deci, cheltuielile pentru instruirea și chiar retribuirea personalului de execuție sunt reduse, iar productivitatea muncii, volumul producției pot satisface cererea pieței.

         Reconstituirea din fragmente a produsului finit necesită, însă, o complexă structură organizatorică de planificare, supraveghere, coordonare etc. Odată cu diviziunea muncii, a apărut și s-a dezvoltat aparatul birocratic al întreprinderilor. Numărul crescut de persoane din partea de mijloc a organigramei - managerii operativi și mijlocii - constituie unul din prețurile pe care întreprinderile îl plătesc pentru beneficiile obținute prin fragmentarea activității lor în pași simpli, repetitivi și prin adoptarea tipului de organizare ierarhică, piramidală. Alt cost este distanța crescândă care separă conducerea de clienții săi.

         Până de curând, dacă birocrația întreprinderii reușea să pună la punct și să mențină un anumit sistem de reguli de funcționare, o strictă disciplină și respectare a ierarhiilor, fiecare participant la procesul de producție își îndeplinea conștiincios fragmentul său de muncă, iar la sfârșit se obținea un stoc de produse, conforme standardelor și normelor interne ale întreprinderii, din care stoc se livrau clienților cantitățile comandate.

         Remarcăm însă că, spre deosebire de meșteșugarul individual, în întreprinderea bazată pe diviziunea muncii, fiecare executant este preocupat numai de rezolvarea corectă a fragmentului său de muncă, nimeni nu are imaginea întregului proces și deci nu este preocupat de perfecțiunea sa; cu atât mai puțin există preocupare din partea fiecărui executant pentru cerințele clientului. Pentru executant, retribuția muncii depinde de aprecierile făcute de șeful atelierului, biroului, departamentului, în timp ce micul meșteșugar (și ajutoarele sale) știa că cel care plătește este clientul și, deci, acesta era obiectivul spre care fiecare trebuia să-și îndrepte atenția pentru ca munca depusă să capete recompensa așteptată; îndeplinirea, oricât de corectă, numai a unor fragmente din procesul de producție nu puteau fi recompensate dacă produsul final nu era acceptat și plătit de client.

         Până nu de mult, însă, cererea de produse și servicii a fost mai mare decât oferta, producători erau puțini, clienți erau mulți. Preocuparea era doar cum să se producă atât de mult încât cererea să fie satisfăcută. În acest scop, s-au adus perfecționări continue sistemelor manageriale, a fost extinsă automatizarea, robotizarea, utilizarea mijloacelor electronice în munca de birou. Clienții erau mulțumiți că puteau găsi produsele dorite și nu erau prea pretențioși.

         c) Ultimele decade ale secolului XX au adus schimbări radicale, șocante, în domeniul activității economice. Ele au pus întreprinderile în fața unor probleme cu totul noi: numărul țărilor care oferă / produc bunuri industriale, servicii etc. a crescut foarte mult; clienții știu că, dacă nu sunt mulțumiți de oferta unui producător, oricând pot găsi un altul care să răspundă cerințelor lor. Știind că au de unde să aleagă, ei își formulează mai detaliat solicitările și cer să fie tratați în mod individual. Ei așteaptă produse adaptate nevoilor lor, termene de livrare care să corespundă planurilor lor de producție și termene de plată care să le convină.

         Pentru firmele care s-au dezvoltat în perioada când cererea depășea oferta, este greu de acceptat că acum fiecare client contează. Ele sunt obligate să constate însă că, dacă pierzi azi un client, nu mai apare imediat altul. La fel ca pentru micul meșteșugar de pe timpuri, clientul a devenit preocuparea principală; de el depinde existența întreprinderii, plata regulată a retribuțiilor, păstrarea locului de muncă.

         Concurența a crescut mult și, pentru a-i face față, întreprinderile trebuie să dovedească multă flexibilitate; ele trebuie să adapteze oferta lor specificului fiecărei piețe. În condițiile în care barierele economice dispar și firme din țări diferite pot să concureze pe aceeași piață, firma care oferă cele mai bune produse sau servicii ridică ștacheta și obligă celelalte firme concurente să atingă același nivel, dacă nu vor să fie îndepărtate de pe piața respectivă, deoarece, evident, clienții se vor îndrepta spre firmele care le oferă cele mai adecvate produse / servicii.

         Schimbarea extrem de rapidă a devenit o caracteristică permanentă a economiei de azi. Ciclul de viață al produselor / serviciilor s-a scurtat foarte mult, uneori este chiar la câteva luni; presiunea concurențială obligă firmele să creeze produse noi pe care să le poată lansa pe piață în termene foarte scurte; se reduce deci și timpul disponibil pentru a proiecta și introduce asemenea produse.

 

 

NOUA  LUME  A  AFACERILOR

 

            Clienții, concurența, schimbarea - caracteristice perioadei actuale - au creat o nouă lume a afacerilor și devine din ce în ce mai evident că organizații proiectate pentru a funcționa în vechile condiții nu pot fi doar ușor perfecționate, pentru a supraviețui într-o lume în care clienții, concurența și schimbarea cer o asemenea flexibilitate și rapiditate.

         Confruntate cu astfel de probleme, care s-au reflectat dureros în rezultatele financiare ale multor companii “de tradiție”, aducându-le adesea în pragul falimentului, din ce în ce mai multe firme au ajuns la concluzia că trebuie să treacă la o totală regândire a modului lor de lucru. Reengineering – reproiectarea întreprinderii – concept gândit, inițiat și aplicat de Michael Hammer și James Champy [1] și preluat acum de întreaga lume a afacerilor, a sfărâmat structura tradițională a întreprinderilor secolului XX și a construit o cu totul altă structură, care este tipul de întreprindere a secolului XXI (cel puțin, care se prefigurează acum ca fiind a începutului secolului XXI).

         Așa cum am arătat mai înainte, sub influența concepției lui Adam Smith privind diviziunea muncii în cele mai simple operații și alocarea fiecărei operații unui executant specializat, firmele tradiționale și conducătorii acestora își concentrează și azi atenția asupra operațiilor individuale care compun procesul și au tendința să piardă din vedere ansamblul, al cărui obiectiv este livrarea bunurilor în mâinile  clientului care le-a comandat, acceptarea lor de către acesta și, deci, achitarea facturii. Sarcinile individuale din cadrul procesului sunt importante, dar, oricât de bine ar fi executate, ele nu au valoare pentru client dacă procesul în ansamblu nu funcționează și, respectiv, procesul nu livrează produsul la timp și în condițiile cerute. În întreprinderile actuale, nimeni nu răspunde de ansamblul procesului. Firma are o structură verticală formată din departamente. Persoanele angrenate în proces privesc înăuntrul departamentelor lor și în sus spre șeful lor, preocupate ca activitatea departamentului să respecte regulile și să execute la timp sarcinile încredințate iar șeful să fie mulțumit; ce se petrece în celelalte departamente și, mai ales, cât de mulțumit este clientul, este o problemă care nu le privește (sau le privește prea puțin).

         În aceste condiții, inovarea și creativitatea în cadrul întreprinderii sunt frânate. Orice propunere de îmbunătățire a activitătii trebuie aprobată pe scară ierarhică și este suficient un singur nu pentru ca totul să se oprească [1]. De fapt, acesta este un mijloc de autoprotecție a întreprinderii și a structurilor birocratice împotriva schimbărilor care ar putea introduce riscuri inutile. În această atmosferă, aparent calmă și stabilă, cu salariați conștiincioși, care, fiecare individual, se străduiește să-și execute corect sarcinile, fără a se preocupa de ce se întâmplă mai departe de utilajul sau compartimentul său, se continuă productia acelorași produse sau servicii, chiar dacă ele sunt inferioare celor oferite de concurență. Toți sunt mulțumiți până când se constata că, de fapt, se produce pe stoc, clienții refuză mărfurile livrate, demodate, de slabă calitate și se adresează altor producători.

         Situația financiară a întreprinderii oglindește dramatic această situație. Salariatii se revoltă, deoarece ei consideră că nu este just să nu își primească salariile sau chiar să își piardă locurile de muncă dacă, fiecare în parte, a respectat disciplina și și-a realizat corect fragmentul de muncă pentru care a fost angajat.

         Soluția cel mai des cerută este schimbarea managerului general, dar nu acesta este răspunsul. Trebuie schimbată radical structura întreprinderii, modul ei de organizare.

         Întreprinderea trebuie reproiectată, regândită, reengineered.

 

 

         Reengineering – reproiectarea proceselor de afaceri

 

            După cum s-a arătat mai înainte, dacă vor să supraviețuiască în condițiile noului mileniu, întreprinderile clasice trebuie să se transforme radical. Acest proces revoluționar, numit reengineering, este singura soluție (el este adesea folosit sub denumirea BPR=Business Process Reengineering).

 

 

         Ce este reengineering

 

            Simplificând, putem spune că reengineering înseamnă regândirea fundamentală și reconceperea radicală a proceselor de afaceri pentru a obține schimbări spectaculoase. Temele de bază ale acestei acțiuni sunt:

-   aducerea în prim plan a proceselor care constituie activitatea întreprinderii, gândirea lor în ansamblu, ca un tot unitar cu o singură echipă răspunzând de întreg procesul de la input la output, fără a fărâmița atribuțiile între diversele compartimente tradiționale (este oarecum, la altă scară, în alte condiții, o revenire la modul de lucru al meșteșugarului individual, care, singur sau cu ajutoarele sale, avea răspunderea întregului proces de producție);

-   ambiția de a obține rezultate care să fie mai mari cu zeci de procente (80-100%) față de cele care s-ar putea obține prin îmbunătățiri minore (și la care ar putea ajunge și firmele concurente);

-   sfărâmarea, anularea tuturor vechilor concepții privind specializarea, delimitarea activităților și coordonarea în timp;

-   utilizarea creatoare a tehnologiei informatice.

 

 

         Ce nu este reengineering

 

            Nu este o simplă introducere a informaticii pentru a reduce numărul angajaților.

         Nu este o îmbunătățire a sistemelor informatice deja utilizate în întreprindere, sisteme computerizate, sofisticate, dar care automatizează procese învechite.

         Nu înseamnă restructurare sau reducere de personal; aceasta ar însemna doar să produci mai puțin cu mai puțin, dar reengineering înseamnă că produci mai mult cu mai puțin.

         Nu înseamnă reorganizare, nici aplatizarea organigramei deși, prin reengineering, se obține și o structură mai plată. Nu structura organizatorică a întreprinderii este cauza problemelor actuale, ci structura proceselor întreprinderii. Atât timp cât procesele sunt fragmentate, birocrația este absolut necesară pentru a asigura reunirea fragmentelor de procese într-un produs finit unitar. Dacă prin reengineering procesele nu mai sunt fragmentate, firma se poate descurca și fără birocrație.

         Reengineering nu este același lucru nici cu managementul calității totate (TQM) sau orice  acțiune pentru îmbunătățirea calității, deoarece acestea acționează asupra proceselor deja existente. Numai atunci când, prin reengineering, procesele sunt regândite, reproiectate, înlocuite cu altele noi, aceste programe de calitate se dovedesc realmente utile, perfecționând și îmbunătățind procesul reproiectat.

 

 

Organizarea pe procese – caracteristica principală a întreprinderii secolului XXI

 

            În lumea de azi, organizarea pe bază de operații separate (sau pe departamente) este depășită. Firmele trebuie să-și organizeze activitatea pe bază de procese. Un proces de afaceri poate fi definit ca fiind o colecție de activități care preiau una sau mai multe tipuri de intrări și creează la ieșire ceva ce are valoare pentru client.

         După cum am mai menționat, M. Hammer și J. Champy, creatorii noțiunii de Reengineering, consideră organizarea pe procese caracteristica principală a întreprinderii secolului XXI.

         Focalizarea asupra proceselor trebuie să fie continuă. Este rolul managementului de a urmări permanent desfășurarea proceselor care constituie activitatea întreprinderii și a face din perfecționarea lor o preocupare continuă.

 

 

         Un nou tip de relații furnizor – producător – client

 

         Așadar, întreprinderea tradițională se baza pe avantajele diviziunii muncii; modelul industrial se baza pe premisa fundamentală că lucrătorii au o calificare redusă și puțin timp sau capacitate pentru instruire; această premisă cerea, inevitabil, ca răspunsurile și operațiile încredințate acestor lucrători să fie foarte simple; în plus, Adam Smith a susținut că oamenii lucrează cel mai eficient atunci când au de executat numai o operație și aceea ușor de înțeles.

Dar, în prezent, lucrătorii au un nivel de instruire ridicat și, având deprinderea de a învăța, își pot însuși activități mai complexe. Tehnologia informatică a devenit accesibilă tuturor, inclusiv lucrătorilor. Totuși, întreprinderile continuă să utilizeze vechiul sistem, în care avantajele fragmentării proceselor de producție sunt adesea anulate de costurile activităților birocratice menite să asigure reunirea acestor fragmente într-un produs final unitar.

         În întreprinderea tradițională, bazată pe diviziunea muncii, se consumă mult timp pentru coordonarea diverselor mici diviziuni administrative, pentru fiecare din aceste diviziuni sunt formulate sarcini și atribuții rigide pe care toți se străduiesc să le respecte fără a vedea vreo legătură directă între rezultatele departamentului / secției lor și efectul final al acestui întreg efort. În aceste condiții, unele inițiative sau metode aplicate într-un sector pot fi benefice pentru realizarea și depășirea sarcinilor încredințate lor, dar pot provoca întârzieri și complicații în departamentul alăturat. Clientul însă nu este interesat de modul, bun sau rău, în care lucrează diversele diviziuni din întreprindere. El a comandat (sau încă nu a comandat, dar este posibil să comande) un produs, cu anumite caracteristici, care să poată fi livrat la un anumit termen, cu un anumit preț și așteaptă / va aștepta primirea lui. Dacă sunt îndeplinite condițiile pe care le-a formulat în cererea sa / care îl satisfac, produsul va acceptat, cumpărat,   plătit.

         (Variantele din aliniatul precedent se referă, pe de o parte, la producția de unicate, de comenzi speciale; pe de altă parte – la producția de mare serie sau de masă, unde, chiar dacă lansarea sau chiar livrarea în comerț a produselor se face înainte de se cunoaște viitorul cumpărător individual, cerințele acestuia nu sunt mai puțin importante. Este, chiar, o situație mai grea: interlocutorul direct, cu care să fie convenite cerințele și condițiile, lipsește; cerințele viitorului, posibilului cumpărător trebuie să fie presupuse, bănuite, preliminate, chiar – formate).

         Vechea expresie “Clientul nostru, stăpânul nostru” ar putea fi din nou lozinca întreprinderii secolului XXI. Aceasta presupune o preocupare continuă, precis orientată, pentru a mulțumi acest stăpân. Atât timp cât fiecare participant la activitatea firmei va executa individual diverse fragmente din proces fără a avea o idee precisă despre întreg procesul și despre beneficiarul acestuia, rezultatel finale vor fi mediocre. Cu totul altfel se întâmpă când un anumit proces este încredințat unei echipe care îl execută de la început până la sfârșit. Stăpânul în acest caz nu este șeful de secție sau departament, ci clientul.

         O altă diferență trebuie subliniată: nu lucrăm așa cum credem noi că este bine pentru a obține produse pe care apoi să le vindem clienților, ci începem cu a întreba / a ne întreba ce vor / ce vor putea voi clienții de la noi și a ne organiza activitatea pentru a satisface dorințele lor.

         Uneori, în cazul întreprinderilor mari și complexe, clientul, pretențiosul client,  poate fi echipa unui alt proces din aceeași întreprindere. De exemplu, într-o întreprindere care produce țesături, dar care integrează atât procesul de filare, de producere a firului, cât și procesul de țesere, de producere a țesăturii finite destinate unui anumit client, clientul filaturii este țesătoria. Echipa de proces din țesătorie așteaptă de la cei de la filatură un anumit fir, cu anumite caracteristici fizico-mecanice, de un anumit aspect. În cazul în care firul produs de cei de la filatură nu corespunde cerințelor clientului (în acest caz - echipa de la țesătorie), acesta (respectiv țesătoria) poate să nu recepționeze, să refuze firul oferit și să caute un alt producător de fire (din țară sau străinătate), care să îi poată livra produsul dorit (de ale cărui calități depinde, la rândul ei, calitatea țesăturii comandate de clientul final). Altfel, ar  exista riscul ca cei din țesătorie să rămână cu țesătura lor nevândută, deoarece și clientul lor poate, la rândul lui, să cumpere de la alt producător din țară sau străinătate, o țesătură corespunzând pretențiilor sale. Și în acest exemplu, clientul și concurența obligă la o preocupare continuă pentru menținerea proceselor (de producție) la nivelul cel mai înalt oferit pe piață.

         Tot așa, dacă o echipă din serviciile administrative (de exemplu marketing, aprovizionare, transporturi, contabilitate etc.) lucrează lent și frânează livrarea la timp a produsului așteptat de client, se poate renunța la serviciile respective, apelându-se la firme specializate (să nu uităm că mijloacele moderne de comunicații și transmiterea electronică a datelor permit ușor conturarea și perfectarea unor asemenea colaborări externe). Colegii din serviciile administrative menționate inițial se văd puși, dramatic, în următoarea dilemă: ori oferă servicii la nivelul concurenței, ori rămân șomeri.

         Ei trebuie rapid să compare nivelul activității lor cu cel al celor mai bune  firme concurente, să vadă ce le lipsește (dotare informatică?, personal calificat?, organizare mai bună?)  și, chiar cu riscul unor temporare sacrificii materiale (renunțarea la unele adaosuri salariale, renunțarea la cotele de participare la beneficii, poate chiar reduceri de personal sau perioade de șomaj parțial de scurtă durată), să găsească resursele pentru a avea condițiile (dotare, calificare, organizare) care să le permită să lucreze în ritmul și la nivelul cerut de beneficiarii lor.

         Dacă vor să își păstreze locul de muncă și să avanseze în cariera lor profesională (cu răsplata corespunzătoare), salariații întreprinderilor secolului XXI trebuie să își poarte  singuri de grijă, să aibe inițiative organizatorice și să participe direct la realizarea lor.

         O altă paradigmă care marchează diferența între întreprinderea tradițională și întreprinderea secolului XXI este modul de a privi relația întreprinderii cu furnizorii și clienții săi. În întreprinderea tradițională, organizată pe departamente, aceste relații erau rezolvate doar (sau: în principal) de cei de la aprovizionare și, respectiv, de la vânzări-desfacere, persoane care nu știau aproape nimic despre procesele reale prin care input-urile intrate în întreprindere se transformă în output-uri oferite clienților. Absolutizând, se poate afirma că ei ignorau atât modul cum input-urile influențau output-urile, cât și nevoile reale ale clienților. Furnizorii și, respectiv, clienții, erau altă tabără, relațiile cu ei erau de defensivă, putând merge până la suspiciune. Când întreprinderea se centrează pe procese și toți participanții la proces depun pe tot parcursul eforturi pentru a putea oferi clientului un produs cu un cât mai mare adaos de valoare, un produs care să fie mai ieftin și mai bun, mai bine adaptat nevoilor acestuia și superior celor realizate de firmele concurente, relațiile cu furnizorii și clienții se bazează pe colaborare și sprijin reciproc. În condițiile de concurență acerbă, când oferta este mai mare decât cererea, iar piețele se îngustează continuu, toți participanții la lanțul format din furnizori-producători-utilizatori (care, la rândul lor, pot utiliza produsul oferit pentru a fi furnizori sau producători pentru clienții lor) înțeleg că, trecând peste barierele clasice, trebuie să-și asigure eficiența necesară. Orice nepotrivire, orice întârziere poate duce la amânarea achitării facturii – sau chiar la renunțarea completă la a cumpăra produsul "de la noi" – de către clientul final, provocând dificultăți financiare tuturor participanților.

         Apar, astfel, cazuri în care furnizorii preiau o serie de atribuții ale departamentelor de aprovizionare (de exemplu livrări numai la momentul potrivit – just in time – și, deci,  reducerea la minim a imobilizărilor în stocuri) sau clienți care participă permanent la proiectarea și stabilirea caracteristicilor optime ale produsului comandat [25].

Astfel, firma SKF Mekan AB din Suedia [9] a proiectat o nouă carcasă standard, ținând permanent legătura cu viitorii beneficiari ai produsului. Deoarece noua carcasă se utilizează în diferite domenii, au fost contactați clienții principali din sectoarele cheie. Au fost incluse companii producătoare de ventilatoare, mașini pentru producția de oțel etc., precum și un număr de distribuitori cu experiență,  organizându-se ședințe comune de brainstorming pentru a crea modelul inițial al produsului. Au fost permanent consultați reprezentanți ai departamentelor de calitate, proiectare, aprovizionare, întreținere. Din aceste întâlniri neprotocolare au reieșit un număr de cerințe ale clientului și s-au selectat cele considerate de mai mare importanță. Propunerile colectate au fost completate cu informații obținute pe plan intern, prin discuții cu compartimentele vânzări, prototipuri și proiectare. Abia după profunda cunoaștere a cerințelor clienților (interni și externi) s-a trecut la proiectarea noii carcase.

         Extinzând ideea mai sus menționată, se constată și o altă nouă paradigmă: încheierea de alianțe strategice cu întreprinderi concurente. Scopul este scurtarea duratei necesare pentru dezvoltarea unor noi produse, reunirea competențelor complementare pentru a putea depăși, în timp scurt, nivelul oferit de cei care luptă pentru a cuceri un loc pe piață.

 

 

         Deciziile se iau la nivelul echipelor de proces

 

         În întreprinderea secolului XXI trebuie să predomine spiritul colectiv; rezultatele individuale, oricât de bune ar fi, nu au valoare dacă nu ajută la îmbunătățirea rezultatelor echipei. Luarea deciziilor curente trebuie transferată, de la nivelul top-managementului, la nivelul echipei; managementul superior are misiunea de a stabili strategia firmei, de a analiza viitorul și de a asigura, din timp, adaptarea la cerințele acestuia, de a găsi și repartiza corect resursele necesare. Odată stabilite obiectivele și alocate resursele, decizia trebuie să aparțină echipelor de proces, care, având obligația de a se încadra în limitele trasate, să acționeze liber pentru îndeplinirea obiectivului fixat.

         Deciziile se iau și se execută jos, la bază; executanții, echipele de proiect, stabilesc cum să lucreze, cum să utilizeze resursele alocate. Rezultatul muncii lor nu se măsoară în tone de produse, în număr de documente completate, ci în valoarea facturilor achitate firmei de către clienți. De acest ultim element depinde creșterea veniturilor materiale ale salariaților, stabilitatea locurilor de muncă și, în ultimă instanță, chiar supraviețuirea întreprinderii.

 

 

         Echipa globală. Echipa virtuală. Telelucru.

 

            Sub multe alte aspecte, întreprinderea viitorului nu mai seamănă cu cea tradițională.

         Nu mai seamnă, în primul rând, datorită noutăților apărute pe plan mondial: uriașele progrese ale tehnologiei informatice, care permit comunicarea și prelucrarea datelor aproape instantaneu la orice distanță, simultan în orice punct al globului; dezvoltarea mijloacelor moderne de transport, rapide și sigure; creșterea nivelului de cultură al oamenilor și, deci, a capacității lor de învățare, de gândire creativă; reducerea până la anulare a barierelor comerciale, juridice, permițând globalizarea proceselor de afaceri și, nu în ultimul rând, perfecționarea tuturor utilajelor, în așa fel încât orice operație care nu solicită gândirea umană să poată fi încredințată mașinii, lăsând omului timpul necesar pentru a-și aduce, conștient, aportul la procesul la a cărui realizare participă.

         În condițiile menționate, întreprinderea își poate desfășura procesele, chiar același proces, în locuri geografice diferite, din aceeași țară sau, adesea, în diverse țări. Apar astfel echipe de proces globale, virtuale, care comunică permanent și își coordonează activitatea prin mijloace electronice, fără a fi nevoie să se întâlneasc㠓față în față”.

         A apărut chiar o nouă tehnică de ședințe electronice (JAD - Joint Application Design), destinată special acestor echipe globale [17].

         Tot datorită tehnologiilor moderne, devine posibilă realizarea unor lucrări la domiciliu, apare munca de la distanță, telelucrul (telework, teleworking), deoarece mijloacele electronice actuale permit acum accesul la informații în condiții egale la domiciliu, ca și în birourile întreprinderii, deci efectuarea anumitor lucrări se poate face fără  deplasarea la întreprindere. Acest mod de lucru permite o mai mare flexibilitate a forței de muncă, reducerea numărului de salariați permanenți, rezolvă probleme familiale sau de sănătate, care altfel ar putea lipsi întreprinderile de contribuția prețioasă a unor cadre cu experiență [5].

 

 

         Globalizarea prin investiții directe în alte zone geografice

 

            Dacă înainte, pentru întreprinderile transnaționale, relativ puține în deceniile trecute, criteriul de instalare de unități în alte zone geografice era doar existența unor surse de materii prime și a unei forțe de muncă ieftine (datorită lipsei de cultură și calificare profesională), astăzi întreprinderile transnaționale (care au ajuns să realizeze 70% din comerțul mondial) consideră avantajoasă amplasarea de unități subsidiare în zone unde este disponibilă mână de lucru bine calificată, unde există o bună infrastructură de transporturi și comunicații și unde guvernele locale asigură un mediu juridic favorabil.

         Este în continuă creștere numărul de întreprinderi care controlează unități subsidiare și încheie alianțe pentru producție sau rețele de desfacere în aproape toate continentele, procurându-și input-urile (materii prime, semifabricate, resurse umane, capital) de oriunde este mai avantajos și vânzându-și produsele sau serviciile pe toate piețele care prezintă interes. John Dunning (de la Economist Advisory Group - Londra) consideră că alianțele strategice și alte forme de cooperare între firme au înlocuit legăturile comerciale tradiționale. Conform unui studiu UNCTAD, între 1980-1992 au fost 37.000 de întreprinderi care posedau sau controlau 200.000 de unități afiliate. În aceeași perioadă, creșterea investițiilor directe în alte zone geografice a fost o dată și jumătate mai mare decât comerțul [6].

 

 

         Alianțele strategice

 

            Michael de Kare Silver (de la grupul Kalchas - Marea Britanie) [27] constată că, în actualele condiții de rapid progres tehnologic, întreprinderile, pentru a-și menține poziția pe piață, se văd obligate să colaboreze cu întreprinderi care altfel le-ar fi concurente. Un studiu efectuat de grupul Kalchas a constatat, în ultimii cinci ani, o creștere cu 55% a numărului de asemenea alianțe pe bază de egalitate și, totodată, în ultimii 10 ani, o creștere cu mai mult de 200% a înțelegerilor de cooperare și parteneriat în diverse domenii tehnologice. A dezvolta o rețea de alianțe strategice de succes, la scară globală, s-a dovedit o condiție hotărâtoare pentru supraviețuirea și succesul întreprinderilor.

 

 

Descentralizarea. Focalizarea pe activitățile de bază (core activities) și transferarea celor auxiliare (outsourcing) [14]

 

            Un alt aspect prezent în literatura recentă, care constituie o deosebire între întreprinderea tradițională și întreprinderea mileniului următor, este tendința de a se renunța la întreprinderea de mari dimensiuni în favoarea fragmentării acesteia în unități mici, apropiate de modelul micilor întreprinderi, care permit un răspuns mai prompt la cererile clienților și dau salariaților un mai puternic sentiment de apartenență. Un studiu efectuat pentru publicația Project Management Network (publicat în oct. 1996) ajunge chiar la concluzia că dimensiunea optimă ar fi de 200-300 de angajați [14]. O altă tendință, sesizată mai de mult de cunoscutul specialist Peter Drucker, este separarea activităților de bază (core activities) de cele auxiliare și transferarea acestora din urmă unor firme autonome, specializate (outsourcing)[1]