conceptelor și metodelor manageriale
moderne
în întreprinderile românești,
în perspectiva secolului XXI
(1997-1998)
Impactul noilor fenomene de
globalizare
asupra
întreprinderii viitorului
Pregătirea
resurselor umane naționale
pentru întreprinderile viitorului
Concluzii și
recomandări de ansamblu ale temei
Lucrări propuse de SCIENTCONSULT, atribuite prin competiție și finanțate de Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare, în cadrul Programului Orizont 2000
V. și : Noi
concepte manageriale moderne
V. și: Liberalizarea comerțului internațional și
interesele naționale
V. și modulele de curs
Sisteme de
management în medii economice turbulente
Reacții
manageriale la schimbări
surprinzătoare
Evoluția
conceptelor și a
criteriilor de succes
în managementul strategic
Responsabil |
- Ing. Ana Duma |
Autori: |
- Ing. Ana Duma |
- Ing. Sanda Felea | |
- Ing. Alexandru Armeanu (cap 3) |
CUPRINS
Cap. 1. NOI PARADIGME
ALE ÎNTREPRINDERII VIITORULUI...................
ÎNTREPRINDEREA VIITORULUI................................................................................................
NOUA LUME
A AFACERILOR................................................................................................
Cap. 2. CERINȚE NOI
ÎN TEORIA ȘI PRACTICA
MANAGERIALĂ.........
BIBLIOGRAFIE LA CAPITOLELE 1 ȘI
2....................................................................................
Cap. 3. EXTINDEREA CONCEPTULUI
CLASIC DE REENGINEERING.
1. CONCEPTUL DE ÎNTREPRINDERE HOLONICĂ (HOLONIC ENTERPRISE)............................
2. DINCOLO DE
BUSSINES PROCESS REENGINEERING
(BPR).........................................
3. DISCIPLINE
DE OPERARE PENTRU
APLICAREA BPR..................................................
4. PERSPECTIVA BPR
ASUPRA DISCIPLINELOR CARE
AU ÎN CENTRUL ATENȚIEI
FUNCȚIILE DE DISPONIBILITATE SAU
DE OFERTARE................................................................................
5. INSTRUMENTE
ȘI TEHNICI PENTRU
ÎNDEPLINIREA EFECTIVĂ A SCHIMBĂRII
PRIN BPR..
6. PROBLEMATICI
ACTUALE REFERITOARE LA
BPR, REGĂSITE ÎN CADRUL
UNOR LUCRĂRI DE SPECIALITATE SAU
STUDII ȘI ARTICOLE
DIN DIVERSE PUBLICAȚII..........................................................
7. INSTRUMENTE SOFTWARE
PENTRU ASISTAREA
ACTIVITĂȚILOR DIN CADRUL APLICAȚIILOR
BPR
BIBLIOGRAFIE LA CAPITOLUL 3.............................................................................................
Cap.
4. NOILE PARADIGME ALE
ÎNTREPRINDERII VIITORULUI
OGLINDITE ÎN LITERATURA
DE SPECIALITATE. EXEMPLIFICĂRI...............................
Cap.
5. EVALUĂRI PRIVIND CONDIȚIILE DE APLICARE ÎN SPECIFICUL ÎNTREPRINDERILOR DIN
ROMÂNIA..........................................................
ORGANIZAREA PE
PROCESE.............................................................................................
CULTURA ÎNTREPRINDERII...................................................................................................
MĂSURAREA REZULTATELOR. RECOMPENSAREA ACTIVITĂȚII...........................................
PREOCUPĂRI PE PLAN
MACROECONOMIC..........................................................................
ABORDĂRI DIFERENȚIATE.....................................................................................................
PARADIGMĂ (gr. paradeigma) - definiții:
Set de presupuneri comune, care domină un domeniu
științific și care influențează puternic modul de gândire al oamenilor de
știință din acel domeniu.
(Analiza
diagnostic a societăților comerciale în economia de tranziție, Ed.
Tehnică, 1994)
Cadru de concepte de bază și postulate pe care se
bazează o cercetare.
(A Dictionary
of the Social Sciences, Londra, 1983)
Ansamblu de probleme de studiat și tehnici proprii
pentru studierea lor.
(Le petit
Larousse, 1995)
CAPITOLUL 1
Faptul că schimbările spectaculoase intervenite în
ultimele decenii ale secolului XX obligă la o reconsiderare și o regândire a
lumii afacerilor a determinat apariția de noi paradigme, care să ajute la
înțelegerea și modelarea proceselor de producție (în sens foarte larg al
acestui termen), în perspectiva funcționării întreprinderilor secolului XXI.
Studiul de față își propune să prezinte
o sinteză a experienței acumulate până în prezent pe plan mondial, atât sub
aspect teoretic, cât și sub aspect practic, în acțiunea de aplicare a
reproiectării proceselor de afaceri (sau, cu alt termen, a proceselor
lucrative; termenul original este "business processes"). Scopul
studiului este de a pune la dispoziția întreprinderilor metode concrete care
pot fi aplicate de către cei care vor ca întreprinderile lor să supraviețuiască
și să prospere în mileniul următor (cel puțin la începuturile acestuia
).
Privind retrospectiv modul de dezvoltare a producției
industriale (și chiar a serviciilor), putem observa următoarele etape:
a) La început a fost meșteșugarul
individual (fierar, postăvar, dulgher ș.a.), care, singur (sau cu câteva
ajutoare), executa tot procesul de producție: aprovizionarea cu materii prime,
căutarea clienților, obținerea comenzilor, execuția produsului conform
cerințelor formulate de client și - la sfârșit - livrarea produsului finit. În
cazul în care clientul era satisfăcut, lucrarea era plătită și executantul
(inclusiv eventualele sale ajutoare) își primeau recompensa muncii depuse. Era
deci un proces, de care răspundea în
întregime o singură echipă, care
știa că singurul obiectiv al activității sale este îndeplinirea dorinței clientului, deoarece clientul era cel
care plătea munca depusă.
b) În secolul XIX, creșterea
demografică a determinat o lărgire bruscă a cererii de produse. Au apărut
totodată tehnologii noi (mai ales forța aburului și transportul rapid pe căile
ferate). Productivitatea redusă a muncii meșteșugarului individual nu mai
corespundea cerințelor epocii. În aceste condiții, filozoful și gânditorul Adam
Smith a avut geniala idee de a fragmenta activitatea producătorilor în
operațiuni separate, ușor de executat. Productivitatea muncii a crescut astfel
cu un factor de ordinul sutelor; sute și mii de țărani și meșteșugari deveneau
muncitori industriali. Deoarece, pentru executarea unor operațiuni simple,
repetitive, nu era nevoie de cultură și calificare, forța de muncă era ieftină,
activitatea noilor întreprinderi bazate pe diviziunea muncii era rentabilă.
Și întreprinderea de azi,
întreprinderea sfârșitului de secol XX, este structurată având la bază ideea
centrală a lui Adam Smith - diviziunea
sau specializarea muncii - și, ca o
consecință - fragmentarea muncii. Cu cât mai mare este întreprinderea, cu atât
mai specializat este lucrătorul și cu atât mai separați sunt pașii în care este
fragmentată munca. Nu numai în activitatea de producție, dar și în munca de birou, funcționarii nu execută
niciodată o lucrare în întregime, ci execută doar fragmente separate,
repetitive. Pentru a executa doar mici fragmente din complexul proces al
obținerii produsului (sau serviciului) nu este nevoie de o deosebită calificare
a personalului, deci, cheltuielile pentru instruirea și chiar retribuirea
personalului de execuție sunt reduse, iar productivitatea muncii, volumul
producției pot satisface cererea pieței.
Reconstituirea din fragmente a
produsului finit necesită, însă, o complexă structură organizatorică de
planificare, supraveghere, coordonare etc. Odată cu diviziunea muncii, a apărut
și s-a dezvoltat aparatul birocratic al întreprinderilor. Numărul crescut de
persoane din partea de mijloc a organigramei - managerii operativi și mijlocii
- constituie unul din prețurile pe care întreprinderile îl plătesc pentru
beneficiile obținute prin fragmentarea activității lor în pași simpli,
repetitivi și prin adoptarea tipului de organizare ierarhică, piramidală. Alt
cost este distanța crescândă care separă conducerea de clienții săi.
Până de curând, dacă birocrația
întreprinderii reușea să pună la punct și să mențină un anumit sistem de reguli
de funcționare, o strictă disciplină și respectare a ierarhiilor, fiecare
participant la procesul de producție își îndeplinea conștiincios fragmentul său
de muncă, iar la sfârșit se obținea un stoc de produse, conforme standardelor
și normelor interne ale întreprinderii, din care stoc se livrau clienților
cantitățile comandate.
Remarcăm însă că, spre deosebire de
meșteșugarul individual, în întreprinderea bazată pe diviziunea muncii, fiecare
executant este preocupat numai de rezolvarea corectă a fragmentului său de
muncă, nimeni nu are imaginea întregului proces și deci nu este preocupat de
perfecțiunea sa; cu atât mai puțin există preocupare din partea fiecărui
executant pentru cerințele clientului. Pentru executant, retribuția muncii
depinde de aprecierile făcute de șeful atelierului, biroului, departamentului,
în timp ce micul meșteșugar (și ajutoarele sale) știa că cel care plătește este
clientul și, deci, acesta era obiectivul spre care fiecare trebuia să-și
îndrepte atenția pentru ca munca depusă să capete recompensa așteptată;
îndeplinirea, oricât de corectă, numai a unor fragmente din procesul de
producție nu puteau fi recompensate dacă produsul final nu era acceptat și plătit
de client.
Până nu de mult, însă, cererea de
produse și servicii a fost mai mare decât oferta, producători erau puțini,
clienți erau mulți. Preocuparea era doar cum să se producă atât de mult încât
cererea să fie satisfăcută. În acest scop, s-au adus perfecționări continue
sistemelor manageriale, a fost extinsă automatizarea, robotizarea, utilizarea
mijloacelor electronice în munca de birou. Clienții erau mulțumiți că puteau
găsi produsele dorite și nu erau prea pretențioși.
c) Ultimele decade ale secolului XX au
adus schimbări radicale, șocante, în domeniul activității economice. Ele au pus
întreprinderile în fața unor probleme cu totul noi: numărul țărilor care oferă
/ produc bunuri industriale, servicii etc. a crescut foarte mult; clienții știu
că, dacă nu sunt mulțumiți de oferta unui producător, oricând pot găsi un altul
care să răspundă cerințelor lor. Știind că au de unde să aleagă, ei își
formulează mai detaliat solicitările și cer să fie tratați în mod individual.
Ei așteaptă produse adaptate nevoilor
lor, termene de livrare care să corespundă planurilor lor de producție și termene de plată care să le convină.
Pentru firmele care s-au dezvoltat în
perioada când cererea depășea oferta, este greu de acceptat că acum fiecare client contează. Ele sunt
obligate să constate însă că, dacă pierzi azi un client, nu mai apare imediat
altul. La fel ca pentru micul meșteșugar de pe timpuri, clientul a devenit
preocuparea principală; de el depinde existența întreprinderii, plata regulată
a retribuțiilor, păstrarea locului de muncă.
Concurența a crescut mult și, pentru
a-i face față, întreprinderile trebuie să dovedească multă flexibilitate; ele
trebuie să adapteze oferta lor specificului fiecărei piețe. În condițiile în
care barierele economice dispar și firme din țări diferite pot să concureze pe
aceeași piață, firma care oferă cele mai bune produse sau servicii ridică
ștacheta și obligă celelalte firme concurente să atingă același nivel, dacă nu
vor să fie îndepărtate de pe piața respectivă, deoarece, evident, clienții se
vor îndrepta spre firmele care le oferă cele mai adecvate produse / servicii.
Schimbarea extrem de rapidă a devenit o
caracteristică permanentă a economiei de azi. Ciclul de viață al produselor /
serviciilor s-a scurtat foarte mult, uneori este chiar la câteva luni;
presiunea concurențială obligă firmele să creeze produse noi pe care să le
poată lansa pe piață în termene foarte scurte; se reduce deci și timpul
disponibil pentru a proiecta și introduce asemenea produse.
Clienții, concurența, schimbarea - caracteristice
perioadei actuale - au creat o nouă lume a afacerilor și devine din ce în ce
mai evident că organizații proiectate pentru a funcționa în vechile condiții nu
pot fi doar ușor perfecționate, pentru a supraviețui într-o lume în care
clienții, concurența și schimbarea cer o asemenea flexibilitate și rapiditate.
Confruntate cu astfel de probleme, care
s-au reflectat dureros în rezultatele financiare ale multor companii de
tradiție, aducându-le adesea în pragul falimentului, din ce în ce mai multe
firme au ajuns la concluzia că trebuie să treacă la o totală regândire a
modului lor de lucru. Reengineering reproiectarea întreprinderii concept
gândit, inițiat și aplicat de Michael Hammer și James Champy [1] și preluat
acum de întreaga lume a afacerilor, a sfărâmat structura tradițională a
întreprinderilor secolului XX și a construit o cu totul altă structură, care
este tipul de întreprindere a secolului XXI (cel puțin, care se prefigurează
acum ca fiind a începutului secolului XXI).
Așa cum am arătat mai înainte, sub
influența concepției lui Adam Smith privind diviziunea muncii în cele mai
simple operații și alocarea fiecărei operații unui executant specializat,
firmele tradiționale și conducătorii acestora își concentrează și azi atenția
asupra operațiilor individuale care compun procesul și au tendința să piardă
din vedere ansamblul, al cărui obiectiv este livrarea bunurilor în mâinile clientului care le-a comandat, acceptarea lor
de către acesta și, deci, achitarea facturii. Sarcinile individuale din cadrul
procesului sunt importante, dar, oricât de bine ar fi executate, ele nu au
valoare pentru client dacă procesul în ansamblu nu funcționează și, respectiv,
procesul nu livrează produsul la timp și în condițiile cerute. În
întreprinderile actuale, nimeni nu răspunde de ansamblul procesului. Firma are
o structură verticală formată din departamente. Persoanele angrenate în proces
privesc înăuntrul departamentelor
lor și în sus spre șeful lor, preocupate
ca activitatea departamentului să respecte regulile și să execute la timp
sarcinile încredințate iar șeful să
fie mulțumit; ce se petrece în celelalte departamente și, mai ales, cât de
mulțumit este clientul, este o problemă care nu le privește (sau le privește
prea puțin).
În aceste condiții, inovarea și
creativitatea în cadrul întreprinderii sunt frânate. Orice propunere de
îmbunătățire a activitătii trebuie aprobată pe scară ierarhică și este
suficient un singur nu pentru ca
totul să se oprească [1]. De fapt, acesta este un mijloc de autoprotecție a
întreprinderii și a structurilor birocratice împotriva schimbărilor care ar
putea introduce riscuri inutile. În această atmosferă, aparent calmă și
stabilă, cu salariați conștiincioși, care, fiecare individual, se străduiește
să-și execute corect sarcinile, fără a se preocupa de ce se întâmplă mai
departe de utilajul sau compartimentul său, se continuă productia acelorași
produse sau servicii, chiar dacă ele sunt inferioare celor oferite de
concurență. Toți sunt mulțumiți până când se constata că, de fapt, se produce
pe stoc, clienții refuză mărfurile livrate, demodate, de slabă calitate și se
adresează altor producători.
Situația financiară a întreprinderii
oglindește dramatic această situație. Salariatii se revoltă, deoarece ei
consideră că nu este just să nu își primească salariile sau chiar să își piardă
locurile de muncă dacă, fiecare în parte, a respectat disciplina și și-a
realizat corect fragmentul de muncă pentru care a fost angajat.
Soluția cel mai des cerută este
schimbarea managerului general, dar nu acesta este răspunsul. Trebuie schimbată
radical structura întreprinderii, modul ei de organizare.
Întreprinderea trebuie reproiectată,
regândită, reengineered.
După cum s-a arătat mai înainte, dacă vor să
supraviețuiască în condițiile noului mileniu, întreprinderile clasice trebuie să se transforme
radical. Acest proces revoluționar, numit reengineering,
este singura soluție (el este adesea folosit sub denumirea BPR=Business Process
Reengineering).
Simplificând, putem spune că reengineering înseamnă regândirea fundamentală și reconceperea
radicală a proceselor de afaceri pentru a obține schimbări spectaculoase. Temele
de bază ale acestei acțiuni sunt:
- aducerea
în prim plan a proceselor care
constituie activitatea întreprinderii, gândirea lor în ansamblu, ca un tot
unitar cu o singură echipă
răspunzând de întreg procesul de la input la output, fără a fărâmița atribuțiile
între diversele compartimente tradiționale (este oarecum, la altă scară, în
alte condiții, o revenire la modul de lucru al meșteșugarului individual, care,
singur sau cu ajutoarele sale, avea răspunderea întregului proces de producție);
- ambiția
de a obține rezultate care să fie mai mari cu zeci de procente (80-100%) față
de cele care s-ar putea obține prin îmbunătățiri minore (și la care ar putea
ajunge și firmele concurente);
- sfărâmarea,
anularea tuturor vechilor concepții privind specializarea, delimitarea
activităților și coordonarea în timp;
- utilizarea
creatoare a tehnologiei informatice.
Nu este o simplă introducere a informaticii pentru a
reduce numărul angajaților.
Nu este o îmbunătățire a sistemelor
informatice deja utilizate în întreprindere, sisteme computerizate,
sofisticate, dar care automatizează procese învechite.
Nu înseamnă restructurare sau reducere
de personal; aceasta ar însemna doar să produci mai puțin cu mai puțin, dar
reengineering înseamnă că produci mai
mult cu mai puțin.
Nu înseamnă reorganizare, nici
aplatizarea organigramei deși, prin reengineering, se obține și o structură mai
plată. Nu structura organizatorică a întreprinderii este cauza problemelor
actuale, ci structura proceselor întreprinderii.
Atât timp cât procesele sunt fragmentate, birocrația este absolut necesară
pentru a asigura reunirea fragmentelor de procese într-un produs finit unitar.
Dacă prin reengineering procesele nu mai sunt fragmentate, firma se poate
descurca și fără birocrație.
Reengineering nu este același lucru
nici cu managementul calității totate (TQM) sau orice acțiune pentru îmbunătățirea calității,
deoarece acestea acționează asupra proceselor deja existente. Numai atunci când, prin reengineering, procesele
sunt regândite, reproiectate, înlocuite cu altele noi, aceste programe de
calitate se dovedesc realmente utile, perfecționând și îmbunătățind procesul
reproiectat.
În lumea de azi, organizarea pe bază de operații
separate (sau pe departamente) este depășită. Firmele trebuie să-și organizeze
activitatea pe bază de procese. Un proces
de afaceri poate fi definit ca fiind o colecție de activități care preiau
una sau mai multe tipuri de intrări și creează la ieșire ceva ce are valoare
pentru client.
După cum am mai menționat, M. Hammer și
J. Champy, creatorii noțiunii de Reengineering,
consideră organizarea pe procese caracteristica principală a întreprinderii
secolului XXI.
Focalizarea asupra proceselor trebuie să fie continuă. Este rolul managementului de a urmări permanent desfășurarea proceselor care constituie activitatea întreprinderii și a face din perfecționarea lor o preocupare continuă.
Așadar, întreprinderea tradițională se
baza pe avantajele diviziunii muncii; modelul industrial se baza pe premisa
fundamentală că lucrătorii au o calificare redusă și puțin timp sau capacitate
pentru instruire; această premisă cerea, inevitabil, ca răspunsurile și
operațiile încredințate acestor lucrători să fie foarte simple; în plus, Adam
Smith a susținut că oamenii lucrează cel mai eficient atunci când au de
executat numai o operație și aceea ușor de înțeles.
Dar, în prezent, lucrătorii au un nivel de instruire
ridicat și, având deprinderea de a învăța, își pot însuși activități mai
complexe. Tehnologia informatică a devenit accesibilă tuturor, inclusiv
lucrătorilor. Totuși, întreprinderile continuă să utilizeze vechiul sistem, în
care avantajele fragmentării proceselor de producție sunt adesea anulate de
costurile activităților birocratice menite să asigure reunirea acestor
fragmente într-un produs final unitar.
În
întreprinderea tradițională, bazată pe diviziunea muncii, se consumă mult timp
pentru coordonarea diverselor mici diviziuni administrative, pentru fiecare din
aceste diviziuni sunt formulate sarcini și atribuții rigide pe care toți se
străduiesc să le respecte fără a vedea vreo legătură directă între rezultatele departamentului
/ secției lor și efectul final al acestui întreg efort. În aceste condiții,
unele inițiative sau metode aplicate într-un sector pot fi benefice pentru
realizarea și depășirea sarcinilor încredințate lor, dar pot provoca întârzieri
și complicații în departamentul alăturat. Clientul însă nu este interesat de
modul, bun sau rău, în care lucrează diversele diviziuni din întreprindere. El
a comandat (sau încă nu a comandat, dar este posibil să comande) un produs, cu
anumite caracteristici, care să poată fi livrat la un anumit termen, cu un
anumit preț și așteaptă / va aștepta primirea lui. Dacă sunt îndeplinite
condițiile pe care le-a formulat în cererea sa / care îl satisfac, produsul va
acceptat, cumpărat, plătit.
(Variantele
din aliniatul precedent se referă, pe de o parte, la producția de unicate, de
comenzi speciale; pe de altă parte la producția de mare serie sau de masă,
unde, chiar dacă lansarea sau chiar livrarea în comerț a produselor se face
înainte de se cunoaște viitorul cumpărător individual, cerințele acestuia nu
sunt mai puțin importante. Este, chiar, o situație mai grea: interlocutorul
direct, cu care să fie convenite cerințele și condițiile, lipsește; cerințele
viitorului, posibilului cumpărător trebuie să fie presupuse, bănuite,
preliminate, chiar formate).
Vechea expresie Clientul nostru, stăpânul nostru ar putea fi din nou lozinca
întreprinderii secolului XXI. Aceasta presupune o preocupare continuă, precis
orientată, pentru a mulțumi acest stăpân.
Atât timp cât fiecare participant la activitatea firmei va executa individual
diverse fragmente din proces fără a avea o idee precisă despre întreg procesul
și despre beneficiarul acestuia, rezultatel finale vor fi mediocre. Cu totul
altfel se întâmpă când un anumit proces este încredințat unei echipe care îl
execută de la început până la sfârșit. Stăpânul
în acest caz nu este șeful de secție sau departament, ci clientul.
O
altă diferență trebuie subliniată: nu lucrăm așa cum credem noi că este bine
pentru a obține produse pe care apoi să le vindem clienților, ci începem cu a
întreba / a ne întreba ce vor / ce vor putea voi clienții de la noi și a ne
organiza activitatea pentru a satisface dorințele lor.
Uneori,
în cazul întreprinderilor mari și complexe, clientul, pretențiosul client, poate fi echipa unui alt proces din aceeași
întreprindere. De exemplu, într-o întreprindere care produce țesături, dar care
integrează atât procesul de filare, de producere a firului, cât și procesul de
țesere, de producere a țesăturii finite destinate unui anumit client, clientul filaturii este țesătoria.
Echipa de proces din țesătorie așteaptă de la cei de la filatură un anumit fir,
cu anumite caracteristici fizico-mecanice, de un anumit aspect. În cazul în
care firul produs de cei de la filatură nu corespunde cerințelor clientului (în acest caz - echipa de la
țesătorie), acesta (respectiv țesătoria) poate să nu recepționeze, să refuze
firul oferit și să caute un alt producător de fire (din țară sau străinătate),
care să îi poată livra produsul dorit (de ale cărui calități depinde, la rândul
ei, calitatea țesăturii comandate de clientul final). Altfel, ar exista riscul ca cei din țesătorie să rămână
cu țesătura lor nevândută, deoarece și clientul lor poate, la rândul lui, să
cumpere de la alt producător din țară sau străinătate, o țesătură corespunzând
pretențiilor sale. Și în acest exemplu, clientul și concurența obligă la o
preocupare continuă pentru menținerea proceselor (de producție) la nivelul cel
mai înalt oferit pe piață.
Tot
așa, dacă o echipă din serviciile administrative (de exemplu marketing,
aprovizionare, transporturi, contabilitate etc.) lucrează lent și frânează
livrarea la timp a produsului așteptat de client, se poate renunța la
serviciile respective, apelându-se la firme specializate (să nu uităm că
mijloacele moderne de comunicații și transmiterea electronică a datelor permit
ușor conturarea și perfectarea unor asemenea colaborări externe). Colegii din serviciile administrative
menționate inițial se văd puși, dramatic, în următoarea dilemă: ori oferă
servicii la nivelul concurenței, ori rămân șomeri.
Ei
trebuie rapid să compare nivelul activității lor cu cel al celor mai bune firme concurente, să vadă ce le lipsește
(dotare informatică?, personal calificat?, organizare mai bună?) și, chiar cu riscul unor temporare sacrificii
materiale (renunțarea la unele adaosuri salariale, renunțarea la cotele de
participare la beneficii, poate chiar reduceri de personal sau perioade de
șomaj parțial de scurtă durată), să găsească resursele pentru a avea condițiile
(dotare, calificare, organizare) care să le permită să lucreze în ritmul și la
nivelul cerut de beneficiarii lor.
Dacă vor să își păstreze locul de muncă
și să avanseze în cariera lor profesională (cu răsplata corespunzătoare), salariații
întreprinderilor secolului XXI trebuie să își poarte singuri de grijă, să aibe inițiative organizatorice și să
participe direct la realizarea lor.
O altă paradigmă care marchează
diferența între întreprinderea tradițională și întreprinderea secolului XXI
este modul de a privi relația
întreprinderii cu furnizorii și clienții săi. În întreprinderea
tradițională, organizată pe departamente, aceste relații erau rezolvate doar
(sau: în principal) de cei de la aprovizionare și, respectiv, de la vânzări-desfacere,
persoane care nu știau aproape nimic despre procesele reale prin care
input-urile intrate în întreprindere se transformă în output-uri oferite
clienților. Absolutizând, se poate afirma că ei ignorau atât modul cum
input-urile influențau output-urile, cât și nevoile reale ale clienților.
Furnizorii și, respectiv, clienții, erau altă
tabără, relațiile cu ei erau de defensivă, putând merge până la suspiciune.
Când întreprinderea se centrează pe procese și toți participanții la proces
depun pe tot parcursul eforturi pentru a putea oferi clientului un produs cu un
cât mai mare adaos de valoare, un produs care să fie mai ieftin și mai bun, mai
bine adaptat nevoilor acestuia și superior celor realizate de firmele
concurente, relațiile cu furnizorii și clienții
se bazează pe colaborare și sprijin reciproc. În condițiile de concurență
acerbă, când oferta este mai mare decât cererea, iar piețele se îngustează
continuu, toți participanții la lanțul format din
furnizori-producători-utilizatori (care, la rândul lor, pot utiliza produsul
oferit pentru a fi furnizori sau producători pentru clienții lor) înțeleg că,
trecând peste barierele clasice, trebuie să-și asigure eficiența necesară.
Orice nepotrivire, orice întârziere poate duce la amânarea achitării facturii
sau chiar la renunțarea completă la a cumpăra produsul "de la noi"
de către clientul final, provocând dificultăți financiare tuturor
participanților.
Apar, astfel, cazuri în care furnizorii
preiau o serie de atribuții ale departamentelor de aprovizionare (de exemplu
livrări numai la momentul potrivit just
in time și, deci, reducerea la
minim a imobilizărilor în stocuri) sau clienți care participă permanent la
proiectarea și stabilirea caracteristicilor optime ale produsului comandat
[25].
Astfel, firma SKF Mekan AB din Suedia [9] a proiectat
o nouă carcasă standard, ținând permanent legătura cu viitorii beneficiari ai
produsului. Deoarece noua carcasă se utilizează în diferite domenii, au fost
contactați clienții principali din sectoarele cheie. Au fost incluse companii
producătoare de ventilatoare, mașini pentru producția de oțel etc., precum și
un număr de distribuitori cu experiență,
organizându-se ședințe comune de brainstorming pentru a crea modelul inițial
al produsului. Au fost permanent consultați reprezentanți ai departamentelor de
calitate, proiectare, aprovizionare, întreținere. Din aceste întâlniri
neprotocolare au reieșit un număr de cerințe ale clientului și s-au selectat
cele considerate de mai mare importanță. Propunerile colectate au fost
completate cu informații obținute pe plan intern, prin discuții cu
compartimentele vânzări, prototipuri și proiectare. Abia după profunda
cunoaștere a cerințelor clienților (interni și externi) s-a trecut la
proiectarea noii carcase.
Extinzând ideea mai sus menționată, se
constată și o altă nouă paradigmă: încheierea
de alianțe strategice cu întreprinderi concurente. Scopul este scurtarea
duratei necesare pentru dezvoltarea unor noi produse, reunirea competențelor
complementare pentru a putea depăși, în timp scurt, nivelul oferit de cei care
luptă pentru a cuceri un loc pe piață.
În întreprinderea secolului XXI trebuie
să predomine spiritul colectiv; rezultatele individuale, oricât de bune ar fi,
nu au valoare dacă nu ajută la îmbunătățirea rezultatelor echipei. Luarea deciziilor curente trebuie transferată, de la
nivelul top-managementului, la nivelul echipei; managementul superior are
misiunea de a stabili strategia firmei, de a analiza viitorul și de a asigura,
din timp, adaptarea la cerințele acestuia, de a găsi și repartiza corect
resursele necesare. Odată stabilite
obiectivele și alocate resursele,
decizia trebuie să aparțină echipelor de
proces, care, având obligația de a se încadra în limitele trasate, să
acționeze liber pentru îndeplinirea obiectivului fixat.
Deciziile se iau și se execută jos, la
bază; executanții, echipele de proiect, stabilesc cum să lucreze, cum să
utilizeze resursele alocate. Rezultatul muncii lor nu se măsoară în tone de
produse, în număr de documente completate, ci în valoarea facturilor achitate
firmei de către clienți. De acest ultim element depinde creșterea veniturilor
materiale ale salariaților, stabilitatea locurilor de muncă și, în ultimă
instanță, chiar supraviețuirea întreprinderii.
Sub multe alte aspecte, întreprinderea viitorului nu
mai seamănă cu cea tradițională.
Nu mai seamnă, în primul rând, datorită
noutăților apărute pe plan mondial: uriașele progrese ale tehnologiei
informatice, care permit comunicarea și prelucrarea datelor aproape instantaneu
la orice distanță, simultan în orice punct al globului; dezvoltarea mijloacelor
moderne de transport, rapide și sigure; creșterea nivelului de cultură al
oamenilor și, deci, a capacității lor de învățare, de gândire creativă;
reducerea până la anulare a barierelor comerciale, juridice, permițând
globalizarea proceselor de afaceri și, nu în ultimul rând, perfecționarea
tuturor utilajelor, în așa fel încât orice operație care nu solicită gândirea
umană să poată fi încredințată mașinii, lăsând omului timpul necesar pentru
a-și aduce, conștient, aportul la procesul la a cărui realizare participă.
În condițiile menționate,
întreprinderea își poate desfășura procesele, chiar același proces, în locuri
geografice diferite, din aceeași țară sau, adesea, în diverse țări. Apar astfel
echipe de proces globale, virtuale, care comunică permanent și își coordonează
activitatea prin mijloace electronice, fără a fi nevoie să se întâlnească față
în față.
A apărut chiar o nouă tehnică de
ședințe electronice (JAD - Joint
Application Design), destinată special acestor echipe globale [17].
Tot datorită tehnologiilor moderne,
devine posibilă realizarea unor lucrări la domiciliu, apare munca de la
distanță, telelucrul (telework, teleworking), deoarece mijloacele electronice
actuale permit acum accesul la informații în condiții egale la domiciliu, ca și
în birourile întreprinderii, deci efectuarea anumitor lucrări se poate face
fără deplasarea la întreprindere. Acest
mod de lucru permite o mai mare flexibilitate a forței de muncă, reducerea
numărului de salariați permanenți, rezolvă probleme familiale sau de sănătate,
care altfel ar putea lipsi întreprinderile de contribuția prețioasă a unor
cadre cu experiență [5].
Dacă înainte, pentru întreprinderile transnaționale,
relativ puține în deceniile trecute, criteriul de instalare de unități în alte
zone geografice era doar existența unor surse de materii prime și a unei forțe
de muncă ieftine (datorită lipsei de cultură și calificare profesională),
astăzi întreprinderile transnaționale (care au ajuns să realizeze 70% din
comerțul mondial) consideră avantajoasă amplasarea de unități subsidiare în
zone unde este disponibilă mână de lucru bine calificată, unde există o bună
infrastructură de transporturi și comunicații și unde guvernele locale asigură
un mediu juridic favorabil.
Este în continuă creștere numărul de întreprinderi care controlează unități subsidiare și încheie alianțe pentru producție sau rețele de desfacere în aproape toate continentele, procurându-și input-urile (materii prime, semifabricate, resurse umane, capital) de oriunde este mai avantajos și vânzându-și produsele sau serviciile pe toate piețele care prezintă interes. John Dunning (de la Economist Advisory Group - Londra) consideră că alianțele strategice și alte forme de cooperare între firme au înlocuit legăturile comerciale tradiționale. Conform unui studiu UNCTAD, între 1980-1992 au fost 37.000 de întreprinderi care posedau sau controlau 200.000 de unități afiliate. În aceeași perioadă, creșterea investițiilor directe în alte zone geografice a fost o dată și jumătate mai mare decât comerțul [6].
Michael de Kare Silver (de la grupul Kalchas - Marea
Britanie) [27] constată că, în actualele condiții de rapid progres tehnologic,
întreprinderile, pentru a-și menține poziția pe piață, se văd obligate să colaboreze
cu întreprinderi care altfel le-ar fi concurente. Un studiu efectuat de grupul
Kalchas a constatat, în ultimii cinci ani, o creștere cu 55% a numărului de
asemenea alianțe pe bază de egalitate și, totodată, în ultimii 10 ani, o
creștere cu mai mult de 200% a înțelegerilor de cooperare și parteneriat în
diverse domenii tehnologice. A dezvolta o rețea de alianțe strategice de
succes, la scară globală, s-a dovedit o condiție hotărâtoare pentru
supraviețuirea și succesul întreprinderilor.
Un alt aspect prezent în literatura recentă, care constituie o deosebire între întreprinderea tradițională și întreprinderea mileniului următor, este tendința de a se renunța la întreprinderea de mari dimensiuni în favoarea fragmentării acesteia în unități mici, apropiate de modelul micilor întreprinderi, care permit un răspuns mai prompt la cererile clienților și dau salariaților un mai puternic sentiment de apartenență. Un studiu efectuat pentru publicația Project Management Network (publicat în oct. 1996) ajunge chiar la concluzia că dimensiunea optimă ar fi de 200-300 de angajați [14]. O altă tendință, sesizată mai de mult de cunoscutul specialist Peter Drucker, este separarea activităților de bază (core activities) de cele auxiliare și transferarea acestora din urmă unor firme autonome, specializate (outsourcing)[1]