Modulul tematic 62

 

Reacții  manageriale  la  schimbări  surprinzătoare

 

                                                                                   

                                                                                                            ing. Sanda FELEA

 

 

          În activitatea lor, firmele sunt din ce în ce mai des confruntate cu schimbări importante, neașteptate, ce se produc în mediul în care acestea funcționează și care provin din surse neobișnuite, nefamiliare: de la tehnologii străine, de la competitori străini, de la guverne.

          Aceste schimbări reprezintă amenințări sau oportunități majore pentru firmă: învechirea tehnologiilor proprii, pierderi majore în segmentul de piață, creșterea drastică a costurilor de funcționare, prilejuri de a depăși substanțial concurenței, posibilitatea de a pătrunde profitabil într-un nou domeniu de activitate.

          Desfășurarea în timp a răspunsului firmei la confruntarea cu astfel de evenimente este ilustrată în fig. 1 a.  Din momentul de impact al pericolului firma începe să înregistreze pierderi în activitățile afectate. După un timp, în momentul TD firma constată existența pericolului și reacționează prin declanșarea unui set de contramăsuri pe o perioadă TR până la oprirea pierderilor și, dacă este posibil, transformarea acestora în profituri.

          Răspunsul firmei implică două categorii de costuri: pierderile cumulate de profit și cheltuielile necesare pentru oprirea pierderilor.

          Problema managementului constă în minimizarea celor două tipuri de pierderi ce se cumulează până la restructurarea profitabilității liniilor de producție afectate sau până la oprirea activităților care generează pierderile.

          În funcție de comportarea managerială, se pot distinge trei tipuri de răspunsuri ale firmei la apariția unor pericole neașteptate. Ele diferă atât prin desfășurarea în timp a răspunsului firmei, cât și prin natura măsurilor întreprinse pentru contracararea pierderilor.

          În cazul managementului decisiv (v.fig.1), răspunsul se declanșează rapid imediat după ce informațiile privind pierderile cumulate de profit indică o depășire a fluctuațiilor normale ale acestuia. Acest moment TD din fig.1, va fi denumit, în cele ce urmează, punctul rațional de declanșare a răspunsului.

          Măsurile declanșate de managementul decisiv în momentul TD, denumite în continuare măsuri operaționale, deși au un caracter drastic, excepțional, nu vizează modificarea relațiilor familiare existente și se bazează pe experiența de acțiune interioară. Ele pot fi, de exemplu: o creștere neuzuală a activității promoționale, o reducere drastică de prețuri, disponibilizarea unor mari cantități de utilaje sau a unei uzine învechite, blocarea angajărilor, oprirea programelor manageriale de dezvoltare, reduceri în cheltuielile de C&D etc.

 

          În cazul în care măsurile operaționale nu reușesc să oprească pierderile de profit, se iau în considerare măsuri strategice care vizează schimbări majore ale relațiilor firmei cu mediul, în dinamica sa interioară și/sau în sistemul ei de valori. Acestea pot fi, de exemplu: diversificarea în noi domenii de activitate, retragerea investițiilor din linii de producție importante, reorganizări majore, introducerea unor sisteme de planificare strategică. Toate acestea modifică firma, schimbă perspectivele, introduc un nou mod de viață.

 


 

Fig. 1. Răspunsul managementului de tip decisiv

 

 

 

 

 

          Atât în cazul acțiunilor cu caracter operativ, cât și pentru cele strategice, în firmele cu management de tip decisiv, se practică un sistem de optimizare a soluțiilor. Diferitele alternative sunt identificate și comparate prin mijloace analitice și, dacă este necesar, mai multe măsuri sunt implementate în paralel.

          Comportamentul de management decisiv poate fi caracterizat, prin urmare, ca fiind un comportament de tip serie - paralel; abordarea operațională și strategică se face în etape succesive, în fiecare etapă fiind analizate, selectate și lansate în paralel mai multe programe de acțiune.

          În cazul managementului de tip reactiv (v.fig.2), declanșarea răspunsului este întârziată în raport cu momentul rațional de declanșare a răspunsului TD,  cu o durată Td la formarea căreia pot contribui următoarele tipuri de întârzieri:

 

          Întârzieri de sisteme, care sunt specifice întreprinderilor mari.

          Ele se formează în procesul de interpretare a datelor și în cel de distribuire a informațiilor despre apariția pericolului oportunității, către managerii implicați în declanșarea răspunsului firmei.

 

          Întârzieri datorate comportamentului managerial, ce pot consta în:

 

          - întârziere datorată verificărilor, ce pot fi cerute de unii manageri care susțin că, deși nivelul impactului a atins proporții inacceptabile, nu există certitudinea că pericolul este real și că impactul este permanent. Acești manageri optează pentru o amânare a răspunsului, în speranța că pericolul să dispară de la sine;

 


Fig. 2. Răspunsul managementului de tip reactiv

 

          - întârzieri cu caracter politic, care pot apare datorită unor manageri ale căror domenii de activite contribuie la criză și care simt că recunoașterea crizei le va afecta reputația și/sau va avea drept consecință reducerea puterii personale.          Chiar dacă sunt convinși de realitatea pericolului, acești manageri vor lupta pentru întârzierea declanșării răspunsului, pentru a-și asigura timpul necesar pentru elaborarea unei apărări sau pentru a-și pregăti retragerea;

          - întârzieri datorate nefamiliarității problemei, care pot apare ca urmare a mentalității unor manageri înclinați (și educați) să creadă în valoarea experiențelor proprii anterioare și să rejecteze desfășurările nefamiliare, considerându-le improbabile și invalide.

          Strategia de amânare a răspunsului este tipică managementului reactiv. Ea se bazează pe convingerea că măsuri drastice de tip operațional pot rezolva orice problemă. Măsurile strategice drastice sunt privite de către acești manageri, a căror experiență se limitează la schimbări strategice incrementale,  ca fiind străine, riscante și periculoase.

          Răspunsul este declanșat, în cazul managementului relativ (v.fig.2), în  momentul TD + Td. Sunt selectate măsuri operaționale dintre cele mai familiare, cunoscute și verificate prin experiențe anterioare sau dintre cele ale căror rezultate pot fi evaluate cu un grad mare de încredere. Diferitele măsuri se aplică secvențional, așteptându-se, de fiecare dată, manifestarea rezulteatelor scontate.           Dacă niciuna dintre aceste măsuri nu produce îmbunătățiri suficiente, există tendința să se creadă că schimbarea din mediul exterior este temporară și că problema se va rezolva de la sine. Din acest motiv, după epuizarea măsurilor operaționale de combatere a crizei, se trece la măsuri de austeritate care să asigure supraviețuirea la trecerea prin criză.

          Sunt afectate de reduceri, în primul rând, activitățile considerate ca fiind “neesențiale” (ca de exemplu, dezvoltarea managerială), apoi, cele care privesc viitorul (ca de exemplu, C&D și investițiile). În cele din urmă, se reduc cheltuielile de exploatare curente.

          Datorită comportamentului managerial, situația descrisă nu se modifică nici în cazul în care, așa cum am arătat în fig.2, firma dispune de un sistem de prognoză extrapolativă sau la un sistem de planificare pe termen lung.

          Soluții de tip strategice sunt abordate numai după ce s-au acumulat pierderi substanțiale, ceea ce conduce la mari costuri suplimentare.

          Comportamentul managementului reactiv este de tip serie - serie, în care toate deciziile sunt luate succesiv, așteptându-se, după fiecare, manifestarea efectelor scontate.

          În cazul managementului planificat (v.fig.3), în cadrul firmei, pe lângă prognozele de tip extrapoletiv, se utilizează un sistem de supraveghere a mediului care, folosind metode adecvate (de exemplu, prognoza tehnologică neextrapolativă, prognoze economice structurale, scenarii etc.) permite identificarea pericolelor și oportunităților rezultate din discontinuitățile strategice ale mediului.

          În acest caz este, în principiu, posibilă elaborarea unor răspunsuri anticipative, declanșate înainte de producerea, în fapt, a evenimentelor în mediu.

          Dacă orizontul de timp al acestor prognoze este suficient de mare, este, teoretic, posibil ca răspunsul firmei să poată fi încheiat înainte ca pericolul prognozat să afecteze permanențele firmei. De regulă, în practică,  declanșarea contramăsurilor are loc odată cu apariția reală a pericolului prognozat.

          Acest caz este ilustrat în fig.3, în care punctul național de declanșare a contramăsurilor TD  este și orizontul de prognoză.

          Întârzierea Td datorită amânării, prezentă în cazul managementului reactiv și care lipsește în cazul managementului decisiv, reapare în mod surprinzător, în cazul managementului planificat.

 


 

Fig. 3. Răspunsul managementului de tip planificat

 

 

 

          Aceiași factori contribuie la apariția acestor amânări, dar durata și motivele ariției lor sunt diferite.

          Întârzierea de sistem este, în aceste cazuri, mai mică. Operativitatea este asigurată de existența unui grup de lucru special pentru supravegherea mediului, care nu are alte sarcini și are legături directe cu managerii implicați în luarea deciziilor.

          Întârzierile datorate verificărilor, rezistenței politice și rejecției pe care o provoacă nefamiliaritatea, sunt potențial mai mari.

          Faptul că informația despre pericolul strategic este conjuncturală și nu bazată pe experiențe dureroase, ca în cazul managementului reactiv, întăresc și justifică tendințele naturale de amânare pentru toate aceste trei categorii de întârzieri.

          Întârzierea datorată amânării Td tinde să limiteze avantajele potențiale ale prognozarii pericolelor/oportunităților strategice.

          Rezultatele obținute depind de relația dintre următorii trei factori: orizontul de prognoză TD, întârzierea datorată amânării Td  și timpul de răspuns TR.

          Rezultatul este optim dacă Td este controlat astfel încât Td = TD - TR. În acest caz răspunsul poate fi implementat înainte ca evenimentul strategic prognozat să-și producă impactul; el nu este prematur și costul implicat este costul implementării răspunsului.

          În cazul în care Td > TD - TR, răspunsul poate fi declanșat înainte de apariția impactului, dar prea târziu ca el să poată fi complet realizat înainte ca impactul să-și producă efectul. Costurile rezultate sunt mai mari, la costul răspunsului adăugându-se și pierderi de profit.

          Dacă întârzierea datorată amânării este mare (Td > TD - TR), avantajele prognozării evenimentului strategic sunt în mare parte pierdute.

          În sfârșit, în cazul în care TR > TD, răspunsul nu va putea fi terminat înainte de manifestarea impactului, chiar dacă întârzierile datorită amânării Td sunt complet eliminate.

          Duratele TD, TR și Td pot fi - în anumite limite - controlate de management.

          Prin aceasta managementul poate influența calitatea răspunsului firmei la pericolele/oportunitățile strategice.

          După declanșarea răspunsului (v.fig.3), în cazul managementului planificat, sunt luate în considerare, în paralel, atât măsuri de tip operativ, cât și măsuri de tip strategic.

          Alegerea celui mai bun set de măsuri se face prin mijloace analitice, iar punerea în aplicare se face concomitent, prin lansarea în paralel a programelor corespunzătoare de acțiune.

          Comportamentul managementului planificat este prin urmare, un comportament de tip paralel - paralel.

          Cele trei tipuri de comportamente manageriale analizate, (reactiv, decisiv și planificat),sunt puncte tipice în spectrul comportărilor curente, comportări care se pot transforma una în cealaltă, în funcție de variația unor parametrii caracteristici.

          Aceștia sunt:

 

1.   Timpul rațional de declanșare al răspunsului TD - momentul la care sunt disponibile date care să justifice luarea unor masuri extraordinare.

      TD poate fi pozitiv, după ce amenințarea pericolului a început să-și manifeste impactul asupra firmei, sau negativ, bazat pe o prognoză a apariției evenimentului.

 

2.   Momentul real de declanșare a răspunsului TD + Td, în care managementul consideră necesară luarea măsurilor de contracarare a efectelor evenimentului.

 

3.   Durata întârzierii Td, constituită din două categorii de întârzieri:

 

a)   întârzieri  ale sistemelor rezultate din interpretarea informațiilor și distribuirea lor către managerii cu influență.

     

b) întârzieri comportamentale datorate verificărilor, rezistenței politice și atitudinii de respingere a perspectivelor nefamiliare.

 

          Calitatea răspunsului este, în mod esențial, determinată de comportamentul managerial. Beneficiile prognozării evenimentelor se pierd dacă managementul nu este pregătit să accepte incertitudinea și informațiile parțiale specifice prognozelor pe termen lung.

 

          În tabelul 1 sunt descrise comparativ cele trei tipuri de reacții manageriale la confruntarea cu amenințări/oportunităti strategice.

          Eficacitatea în practică este apreciată în/prin legătura cu caracteristicile mediului în care firma își desfășoare activitatea.

          Toate cele trei tipuri de comportament se regăsesc în practica managerială actuală. Această situație nu este surprinzătoare, deoarece nivelul de turbulență a mediului este foarte variat în diferite domenii de activitate. Important este faptul că pentru a evita pierderile și a asigura eficiența maximă, atât comportarea managerială, cât și tehnicile de management utilizate, trebuie acordate cu caracteristicile mediului economic în care firma își desfășoară activitatea.

 

 

            Tabelul 1.        Comparația comportamentelor manageriale de confruntare cu un                                     pericol strategic

Comportarea managerială/

Perioada

 

Reactivă

 

Decisivă

 

Planificată

 

Faza dinaintea declanșarii acțiunilor de răspuns

Amână acțiunea până când se obține certitudinea cu privire la existența pericolului

Acționează când este atins un prag rațional de informații privind existența pericolului

Acționează înaintea pericolului

 

 

 

 

 

 

Faze din tipul executării răspunsului

- Presupune că pericolul are un caracter operativ

 

- Răspunde secvențial

 

 

- Încearcă măsurile ce au avut succes în experiențele anterioare

 

- Abordează răspunsul strategic

- Presupune că pericolul este de tip operativ

 

- Selectează răspunsurile operative optime

 

- Încearcă răspunsurile selectate

 

 

 

- Abordează răspunsul strategic

Face diagnosticul pericolului

 

 

Selectează măsurile strategice și  operative optime

 

Condiții de mediu pentru cea mai bună relație cost-eficiență

Mediu continuu din punct de vedere operațional și strategic

Mediu ccontinuu din punct de vedere strategic și fluctuant din punct de vedere operațional

Mediu discontinuu din punct de vedere operațional și strategic

 

 

Înapoi Managementul secolului XXI             Înapoi module tematice                 Înapoi