Modulul tematic 62
Reacții
manageriale la schimbări
surprinzătoare
ing.
Sanda FELEA
În activitatea lor, firmele sunt din ce în ce mai des
confruntate cu schimbări importante, neașteptate, ce se produc în mediul în
care acestea funcționează și care provin din surse neobișnuite, nefamiliare: de
la tehnologii străine, de la competitori străini, de la guverne.
Aceste schimbări reprezintă amenințări sau oportunități
majore pentru firmă: învechirea tehnologiilor proprii, pierderi majore în
segmentul de piață, creșterea drastică a costurilor de funcționare, prilejuri
de a depăși substanțial concurenței, posibilitatea de a pătrunde profitabil
într-un nou domeniu de activitate.
Desfășurarea în timp a răspunsului firmei la confruntarea
cu astfel de evenimente este ilustrată în fig. 1 a. Din momentul de impact al pericolului firma
începe să înregistreze pierderi în activitățile afectate. După un timp, în
momentul TD firma constată existența pericolului și reacționează
prin declanșarea unui set de contramăsuri pe o perioadă TR până la
oprirea pierderilor și, dacă este posibil, transformarea acestora în profituri.
Răspunsul firmei implică două categorii de costuri:
pierderile cumulate de profit și cheltuielile necesare pentru oprirea pierderilor.
Problema managementului constă în minimizarea celor două
tipuri de pierderi ce se cumulează până la restructurarea profitabilității
liniilor de producție afectate sau până la oprirea activităților care generează
pierderile.
În funcție de comportarea managerială, se pot distinge trei
tipuri de răspunsuri ale firmei la apariția unor pericole neașteptate. Ele
diferă atât prin desfășurarea în timp a răspunsului firmei, cât și prin natura
măsurilor întreprinse pentru contracararea pierderilor.
În cazul managementului decisiv (v.fig.1),
răspunsul se declanșează rapid imediat după ce informațiile privind pierderile
cumulate de profit indică o depășire a fluctuațiilor normale ale acestuia.
Acest moment TD din fig.1, va fi denumit, în cele ce urmează,
punctul rațional de declanșare a răspunsului.
Măsurile declanșate de managementul decisiv în momentul TD,
denumite în continuare măsuri
operaționale, deși au un caracter drastic, excepțional, nu vizează
modificarea relațiilor familiare existente și se bazează pe experiența de
acțiune interioară. Ele pot fi, de exemplu: o creștere neuzuală a activității
promoționale, o reducere drastică de prețuri, disponibilizarea unor mari
cantități de utilaje sau a unei uzine învechite, blocarea angajărilor, oprirea
programelor manageriale de dezvoltare, reduceri în cheltuielile de C&D etc.
În cazul în care măsurile operaționale nu reușesc să
oprească pierderile de profit, se iau în considerare măsuri strategice care vizează schimbări majore ale relațiilor
firmei cu mediul, în dinamica sa interioară și/sau în sistemul ei de valori.
Acestea pot fi, de exemplu: diversificarea în noi domenii de activitate,
retragerea investițiilor din linii de producție importante, reorganizări
majore, introducerea unor sisteme de planificare strategică. Toate acestea
modifică firma, schimbă perspectivele, introduc un nou mod de viață.
Fig. 1.
Răspunsul managementului de tip decisiv
Atât în cazul acțiunilor cu caracter operativ, cât și
pentru cele strategice, în firmele cu management de tip decisiv, se practică un
sistem de optimizare a soluțiilor. Diferitele alternative sunt identificate și
comparate prin mijloace analitice și, dacă este necesar, mai multe măsuri sunt
implementate în paralel.
Comportamentul de management decisiv poate fi caracterizat,
prin urmare, ca fiind un comportament de tip serie - paralel; abordarea
operațională și strategică se face în etape succesive, în fiecare etapă fiind
analizate, selectate și lansate în paralel mai multe programe de acțiune.
În cazul managementului de tip reactiv
(v.fig.2), declanșarea răspunsului este întârziată în raport cu momentul
rațional de declanșare a răspunsului TD, cu o durată Td la formarea căreia
pot contribui următoarele tipuri de întârzieri:
Întârzieri de sisteme,
care sunt specifice întreprinderilor mari.
Ele se formează în procesul de interpretare a datelor și în
cel de distribuire a informațiilor despre apariția pericolului oportunității,
către managerii implicați în declanșarea răspunsului firmei.
Întârzieri datorate
comportamentului managerial, ce pot consta în:
- întârziere datorată
verificărilor, ce pot fi cerute de unii manageri care susțin că, deși
nivelul impactului a atins proporții inacceptabile, nu există certitudinea că
pericolul este real și că impactul este permanent. Acești manageri optează
pentru o amânare a răspunsului, în speranța că pericolul să dispară de la sine;
Fig. 2.
Răspunsul managementului de tip reactiv
- întârzieri cu
caracter politic, care pot apare datorită unor manageri ale căror domenii
de activite contribuie la criză și care simt că recunoașterea crizei le va
afecta reputația și/sau va avea drept consecință reducerea puterii personale. Chiar dacă sunt convinși de realitatea
pericolului, acești manageri vor lupta pentru întârzierea declanșării
răspunsului, pentru a-și asigura timpul necesar pentru elaborarea unei apărări
sau pentru a-și pregăti retragerea;
- întârzieri datorate
nefamiliarității problemei, care pot apare ca urmare a mentalității unor
manageri înclinați (și educați) să creadă în valoarea experiențelor proprii
anterioare și să rejecteze desfășurările nefamiliare, considerându-le
improbabile și invalide.
Strategia de amânare a răspunsului este tipică
managementului reactiv. Ea se bazează pe convingerea că măsuri drastice de tip
operațional pot rezolva orice problemă. Măsurile strategice drastice sunt
privite de către acești manageri, a căror experiență se limitează la schimbări
strategice incrementale, ca fiind
străine, riscante și periculoase.
Răspunsul este declanșat, în cazul managementului relativ
(v.fig.2), în momentul TD + Td.
Sunt selectate măsuri operaționale dintre cele mai familiare, cunoscute și
verificate prin experiențe anterioare sau dintre cele ale căror rezultate pot
fi evaluate cu un grad mare de încredere. Diferitele măsuri se aplică
secvențional, așteptându-se, de fiecare dată, manifestarea rezulteatelor
scontate. Dacă niciuna dintre
aceste măsuri nu produce îmbunătățiri suficiente, există tendința să se creadă
că schimbarea din mediul exterior este temporară și că problema se va rezolva
de la sine. Din acest motiv, după epuizarea măsurilor operaționale de combatere
a crizei, se trece la măsuri de austeritate care să asigure supraviețuirea la
trecerea prin criză.
Sunt afectate de reduceri, în primul rând, activitățile
considerate ca fiind neesențiale (ca de exemplu, dezvoltarea managerială),
apoi, cele care privesc viitorul (ca de exemplu, C&D și investițiile). În
cele din urmă, se reduc cheltuielile de exploatare curente.
Datorită comportamentului managerial, situația descrisă nu
se modifică nici în cazul în care, așa cum am arătat în fig.2, firma dispune de
un sistem de prognoză extrapolativă sau la un sistem de planificare pe termen
lung.
Soluții de tip strategice sunt abordate numai după ce s-au
acumulat pierderi substanțiale, ceea ce conduce la mari costuri suplimentare.
Comportamentul managementului reactiv este de tip serie -
serie, în care toate deciziile sunt luate succesiv, așteptându-se, după
fiecare, manifestarea efectelor scontate.
În cazul managementului planificat (v.fig.3),
în cadrul firmei, pe lângă prognozele de tip extrapoletiv, se utilizează un
sistem de supraveghere a mediului care, folosind metode adecvate (de exemplu,
prognoza tehnologică neextrapolativă, prognoze economice structurale, scenarii
etc.) permite identificarea pericolelor și oportunităților rezultate din
discontinuitățile strategice ale mediului.
În acest caz este, în principiu, posibilă elaborarea unor
răspunsuri anticipative, declanșate înainte de producerea, în fapt, a
evenimentelor în mediu.
Dacă orizontul de timp al acestor prognoze este suficient
de mare, este, teoretic, posibil ca răspunsul firmei să poată fi încheiat
înainte ca pericolul prognozat să afecteze permanențele firmei. De regulă, în
practică, declanșarea contramăsurilor
are loc odată cu apariția reală a pericolului prognozat.
Acest caz este ilustrat în fig.3, în care punctul național
de declanșare a contramăsurilor TD este și orizontul de prognoză.
Întârzierea Td datorită amânării, prezentă în
cazul managementului reactiv și care lipsește în cazul managementului decisiv,
reapare în mod surprinzător, în cazul managementului planificat.
Fig. 3.
Răspunsul managementului de tip planificat
Aceiași factori contribuie la apariția acestor amânări, dar
durata și motivele ariției lor sunt diferite.
Întârzierea de sistem este, în aceste cazuri, mai mică.
Operativitatea este asigurată de existența unui grup de lucru special pentru
supravegherea mediului, care nu are alte sarcini și are legături directe cu
managerii implicați în luarea deciziilor.
Întârzierile datorate verificărilor, rezistenței politice
și rejecției pe care o provoacă nefamiliaritatea, sunt potențial mai mari.
Faptul că informația despre pericolul strategic este
conjuncturală și nu bazată pe experiențe dureroase, ca în cazul managementului
reactiv, întăresc și justifică tendințele naturale de amânare pentru toate
aceste trei categorii de întârzieri.
Întârzierea datorată amânării Td tinde să
limiteze avantajele potențiale ale prognozarii pericolelor/oportunităților
strategice.
Rezultatele obținute depind de relația dintre următorii
trei factori: orizontul de prognoză TD, întârzierea datorată
amânării Td și timpul de
răspuns TR.
Rezultatul este optim dacă Td este controlat astfel
încât Td = TD - TR. În acest caz răspunsul
poate fi implementat înainte ca evenimentul strategic prognozat să-și producă
impactul; el nu este prematur și costul implicat este costul implementării
răspunsului.
În cazul în care Td > TD - TR,
răspunsul poate fi declanșat înainte de apariția impactului, dar prea târziu ca
el să poată fi complet realizat
înainte ca impactul să-și producă efectul. Costurile rezultate sunt mai mari,
la costul răspunsului adăugându-se și pierderi de profit.
Dacă întârzierea datorată amânării este mare (Td
> TD - TR), avantajele prognozării evenimentului
strategic sunt în mare parte pierdute.
În sfârșit, în cazul în care TR > TD,
răspunsul nu va putea fi terminat înainte de manifestarea impactului, chiar
dacă întârzierile datorită amânării Td sunt complet eliminate.
Duratele TD, TR și Td pot
fi - în anumite limite - controlate de management.
Prin aceasta managementul poate influența calitatea
răspunsului firmei la pericolele/oportunitățile strategice.
După declanșarea răspunsului (v.fig.3), în cazul
managementului planificat, sunt luate în considerare, în paralel, atât măsuri
de tip operativ, cât și măsuri de tip strategic.
Alegerea celui mai bun set de măsuri se face prin mijloace
analitice, iar punerea în aplicare se face concomitent, prin lansarea în
paralel a programelor corespunzătoare de acțiune.
Comportamentul managementului planificat este prin urmare,
un comportament de tip paralel - paralel.
Cele trei tipuri de comportamente manageriale analizate,
(reactiv, decisiv și planificat),sunt puncte tipice în spectrul comportărilor
curente, comportări care se pot transforma una în cealaltă, în funcție de
variația unor parametrii caracteristici.
Aceștia sunt:
1. Timpul
rațional de declanșare al răspunsului TD
- momentul la care sunt disponibile date care să justifice luarea unor masuri
extraordinare.
TD
poate fi pozitiv, după ce amenințarea pericolului a început să-și manifeste
impactul asupra firmei, sau negativ, bazat pe o prognoză a apariției
evenimentului.
2. Momentul
real de declanșare a răspunsului TD + Td,
în care managementul consideră necesară luarea măsurilor de contracarare a
efectelor evenimentului.
3. Durata
întârzierii Td, constituită din două categorii de
întârzieri:
a) întârzieri ale sistemelor rezultate din interpretarea
informațiilor și distribuirea lor către managerii cu influență.
b) întârzieri comportamentale datorate verificărilor,
rezistenței politice și atitudinii de respingere a perspectivelor nefamiliare.
Calitatea răspunsului este, în mod esențial, determinată de
comportamentul managerial. Beneficiile prognozării evenimentelor se pierd dacă
managementul nu este pregătit să accepte incertitudinea și informațiile
parțiale specifice prognozelor pe termen lung.
În tabelul 1 sunt descrise comparativ cele trei tipuri de
reacții manageriale la confruntarea cu amenințări/oportunităti strategice.
Eficacitatea în practică este apreciată în/prin legătura cu
caracteristicile mediului în care firma își desfășoare activitatea.
Toate cele trei tipuri de comportament se regăsesc în
practica managerială actuală. Această situație nu este surprinzătoare, deoarece
nivelul de turbulență a mediului este foarte variat în diferite domenii de
activitate. Important este faptul că pentru a evita pierderile și a asigura
eficiența maximă, atât comportarea managerială, cât și tehnicile de management
utilizate, trebuie acordate cu caracteristicile mediului economic în care firma
își desfășoară activitatea.
Tabelul 1. Comparația
comportamentelor manageriale de confruntare cu un pericol
strategic
Comportarea managerială/ Perioada |
Reactivă |
Decisivă |
Planificată |
Faza dinaintea declanșarii acțiunilor de răspuns
|
Amână acțiunea
până când se obține certitudinea cu privire la existența pericolului |
Acționează când
este atins un prag rațional de informații privind existența pericolului |
Acționează
înaintea pericolului |
Faze din tipul executării răspunsului |
- Presupune că
pericolul are un caracter operativ - Răspunde
secvențial - Încearcă
măsurile ce au avut succes în experiențele anterioare - Abordează
răspunsul strategic |
- Presupune că
pericolul este de tip operativ - Selectează
răspunsurile operative optime - Încearcă
răspunsurile selectate - Abordează
răspunsul strategic |
Face
diagnosticul pericolului Selectează
măsurile strategice și operative
optime |
Condiții de mediu pentru cea mai bună relație
cost-eficiență |
Mediu continuu
din punct de vedere operațional și strategic |
Mediu ccontinuu
din punct de vedere strategic și fluctuant din punct de vedere operațional |
Mediu
discontinuu din punct de vedere operațional și strategic |
Înapoi Managementul
secolului XXI Înapoi module tematice Înapoi