Modulul tematic 63
Evoluția
conceptelor și a
criteriilor de succes
în managementul strategic
ing. Sanda FELEA
Etape
de dezvoltare
Managementul strategic este procesul prin care firma își
administrează relațiile sale cu mediul în care își desfășoară activitatea.
Scopul său constă în asigurarea potențialului de profit viitor al firmei, în
condițiile creșterii continue a turbulenței mediului, a frecvenței și
rapidității schimbărilor discontinue și surprinzătoare ale acestuia.
Metodele și tehnicile managementului strategic permit
abordarea sistematică a uneia dintre răspunderile majore și din ce în ce mai
importante ale managementului general, și anume stabilirea poziției și a
legăturilor firmei cu mediul, într-un mod care să-i asigure un succes continuu
și securitatea în raport cu schimbările surprinzătoare.
Primul pas în evoluția managementului strategic s-a făcut
către sfârșitul anilor 1950, când, pentru a stabili locul și modul în care
firma să-și desfășoare activitatea viitoare a fost elaborată o primă abordare
sistematică. Partea analitică a acestei abordări a fost numită formularea strategiei, iar procesul de
formulare a strategiei a căpătat denumirea de planificare strategică.
Cel de al doilea pas a fost făcut în anul 1970, când s-a
descoperit că tot ceea ce constituie configurația internă a firmei motivația,
competența și capacitatea de schimbare a acesteia, numită și capabilitatea firmei, trebuie să fie
transformată ori de câte ori firma face o modificare importantă, în mod
discontinuu, a strategiei sale. Procesul de determinare a capabilității, care să susțină noua strategie, a fost denumit planificarea capabilității.
Cel de al treilea pas a fost făcut către sfârșitul anilor
1970, pentru a răspunde creșterii frecvenței discontinuităților cu evoluție
rapidă apărute în mediu, a căror consecințe nu puteau fi prevăzute, în special
a celor de natură socio-politică și tehnologică. În acest scop, firmele au
început să utilizeze tehnici de răspuns strategic în timp real, care formează
obiectul managementul evenimentelor
strategice.
Ultima și cea mai recentă evoluție a apărut ca urmare a
constatării rezistenței sistematice opuse de către organizații la introducerea
unor schimbări majore. Începând din anii 1980 s-a dezvoltat o abordare sistematică
a acestei probleme, care ia în considerare caracteristicile psihologice,
sociologice, politice și sistemice ale organizațiilor complexe, numită management al schimbărilor discontinue.
Astfel, managementul strategic este un proces sistematic de
management al schimbărilor strategice, care cuprinde următoarele:
1. Poziționarea firmei
pentru strategie și planificarea capacităților sale
2. Răspunsul în timp real
prin managementul evenimentelor strategice
3. Managementul sistematic
al rezistenței în timpul implementării schimbărilor strategice
Elemente de fundamentare a evoluției managementului strategic
Evoluția prezentată a managementului strategic se bazează,
pe de o parte, pe soluțiile elaborate și experiența acumulată pe plan mondial
în cadrul firmelor în procesul de implementare și utilizare a planificării
strategice și, pe de altă parte, pe progresele făcute în procesul de înțelegere
a comportamentului strategic al firmelor și de conceptualizare a acestuia,
conceptualizare care a fost posibilă pe baza rezultatelor unor cercetări
experimentale, bazate pe date statistice.
Utilizarea planificării strategice în practica firmelor a
întâmpinat mari dificultăți. Durata implementării a fost foarte mare (5-7 ani)
și, în unele cazuri, nu a putut fi încheiată, ajungându-se la blocarea prin
analiză.
În alte firme, după o perioadă de aplicare, timp în care
aceasta a fost puternic susținută de managementul general, metoda a fost
rejectată, revenindu-se la practici anterioare. Dar firmele care au depășit
dificultățile menționate au utilizat planificarea strategică cu succes.
Situația prezentată a pus la îndoială utilitatea și
eficiența de principiu a planificării strategice, cu atât mai mult cu cât
bazele experimentale și teoretice nu erau încă solide, dezvoltarea metodelor și
procedurilor folosite fiind făcută, în cadrul firmelor, pe baza nevoilor și
praticii acestora.
O serie de studii care au avut ca obiect analiza
rezultatelor obținute de firme în dezvoltarea lor strategică, funcție de
metodele utilizate pentru realizarea acesteia au confirmat valoarea
planificării strategice. Rezultatele cercetărilor au relevat impactul pozitiv
al utilizării planificării sistematice asupra performanțelor firmelor, și, mai
mult, au constat confirmarea practică a prevederilor planurilor elaborate. Un
exemplu de rezultate obținute în cadrul unei astfel de studiu este prezentat în
fig.1.
|
Fig. 1. Histograma frevenței de distribuție a creșterii
câștigurilor
pentru firme cu și fără planificare strategică
Analiza a cuprins 63 de firme din SUA, care s-au extins în
periaoda 1947-1966 prin achiziție, fuzionând cu alte 299 de firme.
Evaluarea rezultatelor s-a făcut pe baza a 13 indicatori de
performanță, comparându-se performanțele realizate înainte și după încheierea
procesului de dezvoltare prin fuzionare.
Pe măsură ce au fost eliminate, dubiile de de principiu
privind valoarea planificării strategice, atenția s-a deplasat către explicarea
și eliminarea cauzelor rezistenței întâmpinate la introducerea acestei metode.
O importanță deosebită pentru înțelegerea acestor fenomene,
precum și pentru fundamentarea noilor concepte și metode ale managementului
strategic, au avut-o rezultatele unor cercetări întreprinse asupra modului în
care firme de succes au răspuns la disontinuități majore ale mediului în prima
jumătate a acestui secol.
Studiul răspunsului strategic al firmelor a permis
identificarea unor caracteristici tipice ale acestuia, și anume:
1. Firmele au răspuns la schimbările
discontinue ale mediului prin refuzul de a-l recunoaște, până după ce
schimbarea a avut un imapct semnificativ asupra performanțelor lor.
2. Când necesitatea unui
răspuns strategic a fost, în sfârșit, acceptată, elaborarea unei noi strategii
a fost lentă; ea s-a realizat prin încercări succesive și a durat circa 10 ani.
3. După ce noua strategie a
fost instalată, profiturile așteptate s-au materializat lent, în ciuda
eforturilor firmei pe piață.
4. Managementul a ajuns, în
cele din urmă, la concluzia că problema profiturilor reduse nu se datorează
strategiei, ci lipsei de concordanță între structura organizațională istorică
și noua strategie a firmei. A fost inițiată o reorganizare majoră.
5. Implementarea noii
structuri a determinat apariția unor disfuncționalități și tensiuni în interiorul
firmei. Managerilor le lipseau deprinderile și cunoștințele necesare pentru
noile funcțiuni, definite de noua structură.
Sistemul
informațional istoric s-a dovedit inadecvat noilor funcțiuni, iar sistemul de
salarizare și stimulare existent nu încuraja managerii să își asume riscurile
deciziilor necesare.
Întregul
sistem istoric de management a devenit ineficace în rezolvarea problemelor puse
de noua strategie. Aceste deficiențe au fost descoperite și remediate pe rând
și procesul a durat mai mulți ani.
6. Perioada de adaptare a
organizației la noua strategie a durat circa 10 ani, care s-au adăugat la
perioada de elaborare a noii strategii, durata totală a procesului fiind de la
10 la 20 de ani. Odată ce adaptarea a fost completă, firmele studiate au ieșit
întărite din acest proces și au rămas profitabile pentru o perioadă lungă de
timp.
Tipul de răspuns descris a fost denumit răspuns reactiv, iar procesul de
adaptare a fost numit proces de adaptare
organic a firmei la discontinuitățile mediului. El a fost multă vreme
considerat de specialiști ca cel mai bun tip posibil de răspuns strategic al
firmei la modificările majore ale mediului.
Concluziile prezentate, deși se referă la o perioadă de
timp când managementul strategic încă nu exista, permit înțelegerea și
fundamentarea evoluției răspunsului strategic în diferitele etape de dezvoltare
ale managementului strategic. Procesul este prezentat în fig.2, unde este
ilustrat modul în care, prin folosirea metodelor de anticipare și planificare
specifice etapelor de dezvoltare ale managementului strategic, poate fi
scurtată durata finalizării răspunsului firmei. În fig.2, DE reprezintă apariția unei modificări majore a mediului care impune firmei
modificarea DS a strategiei, precum și modificarea DC a capabilității sale.
1. Răspuns reactiv 1900 - 1960
2. Planificarea strategică 1960
3. Planificarea poziției strategice 1970
4. Managementul în timp real 1980
(Managementul evenimentelor strategice)
Fig. 2. Stadii de evoluție a răspunsului strategic al
firmelor
la schimbări majore ale mediului
Se observă că, pe parcursul acestor etape, de dezvoltare,
evoluția managementului strategic a permis reducerea decalajelor de timp
specifice adaptării organice la schimbări. Această inovare a fost impusă
firmelor de creșterea frecvenței și rapidității discontinuităților din mediu,
până la o întârziere de cel puțin un ciclu în raport cu realitatea exterioară.
Astfel, prin utilizarea planificării strategice se elimina
întârzierea în adaptare dintre momentul DE al apariției
schimbării discontinue a mediului și
momentul de modificare DS a strategiei, aceasta fiind elaborată pe baza anticipării
discontinuităților viitoare ale mediului. Întârzierea legată de adaptarea
structurilor și mentalităților a continuat să existe. Durata acestui proces a
fost de circa 5-7 ani, ceea ce corespunde cu durata observată în cazul
adaptării organice.
Practica utilizării de către firme a planificării
strategice a scos în evidență faptul că, în condițiile diversificării și
creșterii turbulenței mediului, concepția după care strategiile trebuie
determinate în funcție de forțele istorice ale firmei devine o frână în calea
oportunităților de diversificare oferite de mediu și chiar în alegerea
strategiilor în domeniile istorice de activitate. S-a ajuns astfel la nevoia
elaborării unor noi concepte pentru elaborarea strategiilor și accelerarea
adaptării la medii turbulente și de mare diversitate
Clarificarea proceselor legate de răspunsul reactiv al
firmei la evenimentele strategice a constituit punctul de plecare al unor
cercetări privind comportamentul organizațiilor la schimbări majore.
Rezultatele acestora au stat la baza dezvoltării conceptelor și metodelor
managementului rezistenței organizațiilor la schimbările strategice.
Fundamentări
teoretice
Toate aceste clarificări au stat la baza elaborării,
începând din 1970, a unor fundamentări teoretice și unor noi metode și tehnici
de rezolvare practică a problematicii strategice ale firmei, care constituie un
nou stadiu de dezvoltare a managementului strategic reprezentat în figura 2
prin liniile 3 și 4.
Astfel, a fost dezvoltată o teorie a comportamentului
strategic al organizațiilor. Această teorie se referă la comportamentul
firmelor și al organizațiilor non-profit care sunt denumite organizații de
servire a mediului (Environement Serving Organization - ESO).
Teoria organizațiilor de servire a mediului prezintă
următoarele caracteristici principale:
· Comportamentul strategic exterior al
organizațiilor este descris, în funcție de caracteristicile interne ale
acestora. Sunt luate în considerare caracteristici de tip economic,
comportamental și politic, precum și legăturile sistemice dintre acestea.
· Succesul sau eșecul diferitelor
comportamente este pus în legătură cu turbulența mediului exterior.
· Procesul de răspuns al
organizațiilor de discontinuități este explicat prin interacțiunea între două
forțe vitale: managementul general și forța de rezistență internă a
organizației.
· Managerii nu sunt idealizați. Este
descrisă o gamă largă de comportamente, de la cel generator de schimbare la cel
inert.
· Modul de desfășurare în timp a
răspunsului organizației la pericolele/oportunitățile generate de mediu, este
explicat în funcție de modul de percepere a mediului (miopie sau clarviziune).
· Succesul sau eșecul răspunsului
strategic la discontinuitățile mediului este explicat prin existența
acordului (respectiv a dezacordului)
între trei variabile: turbulența
mediului, agresivitatea strategiei și reactivitatea capabilităților (componente
interne) ale organizației.
· Sunt definite scări pentru aceste trei
variabile, care permit determinarea gradului de acord (sau dezacord) între
turbulența, agresivitatea și reactivitate.
Turbulența mediului este o măsură a variabilității și
predictibilității mediului. Ea poate fi descrisă prin următoarele patru caracteristici:
Variabilitate:
1. Complexitatea
mediului.
2. Noutatea relativă
a schimbărilor strategice cu care firma este confruntată.
Predictibilitate:
3. Rapiditatea
schimbărilor, exprimată ca raportul între viteza de desfășurare a schimbărilor
strategice în mediu și viteza de răspuns a organizației.
4. Vizibilitatea
viitorului, care estimează relevanța informației ce poate fi obținută despre
viitor.
O scară pentru nivelul de turbulență strategică este
prezentată în tabelul 1.
Tabelul 1 - Niveluri de turbulență a mediului
Turbulența mediului |
Repetitiv |
Expansiv |
Variabil |
Discontinuu |
Surprinzător |
Complexitate |
Economia națională |
|
Regional Tehnologic |
|
Global socio-politic |
Familiaritatea evenimentelor |
Familiar |
Extrapolabil |
|
Discontinuu familiar |
|
Rapiditatea schimbărilor |
Mai lentă decât a răspunsului |
|
Comparabilă cu a răspunsului |
|
Mai rapidă decât a răspunsului |
Vizibilitatea viitorului |
Repetitiv |
Prognozabil |
Predictibil |
Parțial predictibil |
Surprize impredictibile |
Nivelul de turbulență |
1 2 3 4 5 |
Agresivitatea strategică descrie gradul de discontinuitate pe
care firma o introduce în generațiile succesive ale produselor, tehnologiilor
și ale conceptelor de marketing.
1. Gradul
de noutate față de experiența trecută a firmei (noutatea
produselor/serviciilor, a mediului competițional și a strategiilor de
marketing). Scara de noutate este descrisă prin următoarele niveluri: lipsa
schimbărilor, schimbări incrementale, schimbări cu discontinuități pentru
firmă, dar observabile în mediu, schimbări creative (care nu au mai fost
observate în trecut).
2. Modul
de sincronizare cu piața (momentul lansării noilor produse/servicii în
raport cu cele apărute pe piață). Scara cuprinde următoarele niveluri: reactiv,
anticipativ, inovator, creativ.
În tabelul 2 este prezentată o scară pentru agresivitatea
strategică precum și nivelurile de turbulență pentru care nivelurile de
agresivitate strategică sunt recomandate.
Tabelul 2. Agresivitatea strategică
Agresivitate strategică |
STABILĂ |
REACTIVĂ |
ANTICIPATIVĂ |
INOVATIVĂ |
CREATIVĂ |
|
Bazată pe experiență |
Incrementală Bazată pe experiență |
Incrementală Bazată pe extrapolare |
Discontinuă Bazată pe viitorul predictibil |
Discontinuă Bazată pe creativitate |
Turbulența mediului |
1 Repetitiv |
2 Expansiv |
3 Variabil |
4 Discontinuu |
5 Surprinzător |
Reactivitatea organizației (reactivitatea capabilității)
reprezintă o evaluare a caracteristicilor comportamentale ale organizației la
impactul cu discontinuitățile mediului. În tabelul 3 este prezentată o scară
pentru evaluarea reactivității.
Tabelul 3. Reactivitatea
capabilității
|
Custodială |
Producție |
Marketing |
Strategică |
Flexibilă |
Reactivitatea capabilităților organizației |
Condusă de precedente Suprimă schimbările Caută stabilitatea Sistem închis |
Conduse de eficiență Se adaptează la schimbări |
Condusă de piață Caută eficiența operațională |
Condusă de mediu |
Caută să creeze mediul Caută schimbări inovatoare Caută creativitatea Sistem deschis |
Turbulența mediului |
1 Repetitiv |
2 Expansiv |
3 Variabil |
4 Discontinuu |
5 Surprinzător |
Componentele capabilității reprezintă caracteristicile interne ale organizației care îi determină
reactivitatea. Acestea sunt:
·
Climatul, care determină înclinația către un anumit tip de
răspuns (acceptarea, controlul sau rejectarea schimbării).
·
Competență, care descrie abilitatea de a răspunde. De
exemplu, pentru anticiparea schimbării într-un mediu complex, este necesară
existența, în cadrul organizației a unui sistem sofisticat de supraveghere a
mediului. În absența lui, înclinația de a accepta schimbarea este o intenție
fără mijloace.
·
Capacitatea, care descrie volumul de lucru ce poate fi
efectuat.
Aceste caracteristici sunt determinate, pe de o parte, de
manageri și, pe de altă parte, de către organizația în care aceștia lucrează.
În tabelul numărul 4 sunt prezentate atributele care
descriu componentele capabilității la nivelul managerilor și ai organizației.
Tabelul nr. 4 - Componentele
capabilității organizației
Componente ale capabilității |
Manageri |
Organizație |
Climat (dorința de a răspunde) |
Mentalitate Poziția de putere |
Cultura (sistem comun acceptat de norme,
valoare, modele de realități etc.) Structura de putere |
Competență (abilitatea de a răspunde) |
Talente Deprinderi Cunoștințe |
Structuri Sisteme Cunoștințe comune |
Capacitatea (volumul răspunsului) |
Personal |
Organizațional |
Profilul capabilității reprezintă o descriere a capabilității
sub aspectul calităților manageriale sau organizaționale care determină
reactivitatea.
Criterii de
succes strategic
Teoria organizațiilor de servire a mediului permite, pe
baza conceptelor elaborate (prezentate anterior), definirea următoarelor criterii de succes strategic:
I. Pentru asigurarea unui potențial optim de profitabilitate,
nivelul de agresivitate a strategiei firmei trebuie să corespundă nivelului de
turbulență a mediului.
II. Pentru asigurarea realizării optime a potențialului de
profitabilitate, nivelul de reactivitate al organizației (reactivitatea
capabilității) trebuie să corespundă nivelului de agresivitate strategică.
III. Pentru a asigura eficacitatea optimă a noilor capabilități,
componentele acesteia (climatul, competența și capacitatea) trebuie să se
susțină reciproc.
IV. Pentru a asigura tranziția optimă la noile strategii și
capabilități, procesul trebuie condus într-un mod care să anticipeze, să
minimizeze și să controleze rezistența la schimbare.
V. Rezistența la schimbarea capabilității este proporțională cu
diferența dintre profilul nou și cel corespunzător vechii capabilități.
VI. Dacă o schimbare în agresivitatea strategică nu este însoțită de
o schimbare corespunzătoare a capabilității, va exista o tendință de ejectare
și inversare a schimbării. Puterea acestei tendințe va fi proporțională cu
diferența între vechea cultură și structura de putere istorică și noua cultură
și structură de putere necesare pentru susținerea noii strategii.
VII. Pentru a asigura un comportament stabil în cadrul noii strategii,
componentele capabilității trebuie să fie aliniate unele cu altele și cu noua
strategie a firmei.
Scările definite în
tabelurile 1, 2 și 3 pentru nivelurile de turbulență, reactivitate și
agresivitate permit evaluarea acordului existent între acestea. Tabelul 5
sintetizează aceste rezultate, prezentând modul de corelare a celor trei
variabile, care asigură potențialul optim pentru performanțele viitoare ale
firmei.
Tabelul 5 - Acordarea
turbulenței, agresivității și reactivității
pentru obținerea
potențialului optim de performanță
Turbulența mediului |
Repetitiv Repetitivă |
Expansiv Lent Incremental |
Variabil Rapid Incremental |
Discontinuu Discontinuu Predictibil |
Surprinzător Discontinuu Impredictibil |
Agresivitatea strategică |
Stabilă Bazată pe precedente |
Reactivă Incrementală Bazată pe experiență |
Anticipativă Incrementală Bazată pe extrapolare |
Inovativă Discontinuă Bazată pe viitorul așteptat |
Creativă Discontinuă Bazată pe creativitate |
Reactivitatea capabilității |
Custodială Suprimă schimbarea |
Producție Se adaptează schimbării |
Marketing Caută schimbări familiare |
Strategică Caută noi schimbări |
Flexibilă Caută schimbări surprinzătoare |
Nivel de turbulență |
| | | | | 1 2 3 4 5 |
Privire generală asupra
utilizării metodelor și tehnicile specifice în managementul strategic
În fig. 3 se prezintă o perspectivă globală asupra
managementului strategic, sub forma unui arbore care reflectă deciziile
succesive ce trebuie luate la confruntarea cu o schimbare strategică majoră a
mediului, sub aspectul metodelor și tehnicilor utilizate.
Fig. 3. Vedere de ansamblu
asupra problematicii
managementului strategic
Reprezentarea din fig. 3 poate fi utilizată în următoarele
trei cazuri:
Ca mijloc de diagnostic,
pentru a identifica abordarea managementului strategic care este utilizată de o
anumită firmă.
Ca instrument
prescriptiv, în proiectare, pentru alegerea modului de abordare necesar unei
firme în vederea asigurării unui răspuns optim al acestora.
Pentru a identifica
preferințele managementului unei firme privind soluționarea problemelor
strategice.
BIBLIOGRAFIE
1. Ansoff, I., McDonnel, E. Implanting Strategic Management, Pretince Hall
International (UK), 1990
Înapoi Managementul
secolului XXI Înapoi module tematice Înapoi